486
Ustavni sud Republike Hrvatske u sastavu Smiljko Sokol, predsjednik
Suda, te suci Marijan Hranjski, Petar Klarić, Jurica Malčić, Ivan Matija, Ivan
Mrkonjić, Jasna Omejac, Emilija Rajić, Vice Vukojević i Milan Vuković,
odlučujući u povodu prijedloga za ocjenu ustavnosti, na sjednici održanoj dana
28. ožujka 2001. godine, donio je sljedeće
I. Ne prihvaćaju se prijedlozi za ocjenu ustavnosti Promjene Ustava
Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 113/2000).
II. Ovo rješenje će se objaviti u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1. Ocjenu ustavnosti Promjene Ustava Republike Hrvatske (»Narodne
novine«, broj 113/00, u nastavku; Promjena Ustava), predložili su zajedničkim
prijedlogom saborski zastupnici Julije Derossi iz Zadra, A. Starčevića 8/XIII i
dr. Jure Burić iz Dubrovnika. I. Račića 6, te Srećko Radović iz Dextera MI
48130, USA.
Predlagatelji – zastupnici
smatraju da je Promjena Ustava donesena protivno člancima 137. i 138. Ustava
(»Narodne novine«, broj 8/98 – pročišćeni tekst), jer je Županijski dom
Hrvatskoga državnog sabora većinom glasova odbio Prijedlog promjene Ustava
Republike Hrvatske. Prema njihovom mišljenju, promjene Ustava se mogu
vršiti samo uz prethodno mišljenje Županijskog doma, koje se mora uvažiti pa
izglasavanje tih promjena unatoč negativnom mišljenju Županijskog doma
znači kršenje načela pravne države i Ustava, te demokratske procedure. Stoga
predlažu ukidanje osporenih Promjena Ustava.
Srećko Radović smatra da je Zastupnički dom mogao glasovati o prijedlogu
za promjenu Ustava tek nakon što Županijski dom prihvati taj prijedlog, jer ako
Županijski dom odbaci prijedlog, Vlada Republike Hrvatske treba isti povući i
zaustaviti postupak. Predlaže poništavanje tako »nametnutog« Ustava.
2. Promjenu Ustava koju osporavaju predlagatelji, donio je Zastupnički
dom Hrvatskoga sabora na 8. sjednici održanoj 8. i 9. studenoga 2000. godine
većinom glasova (108 »za« 34 »suzdržana« glasa nitko »protiv«). Promjena
Ustava je objavljena u »Narodnim novinama«, službenom glasilu Republike
Hrvatske, broj 113 od 16. studenoga 2000. godine, a stupila je na snagu danom
proglašenja.
U to vrijeme na snazi su bile odredbe Ustava Republike Hrvatske, objavljenog
u »Narodnim novinama«, broj 8/98 – pročišćeni tekst. Prema odredbama tog
Ustava, kojima je u posebnom poglavlju (VIII.) uređeno pitanje promjene
Ustava, pravo predložiti promjenu Ustava imala je najmanje jedna petina
zastupnika u Zastupničkom domu Hrvatskoga državnog sabora, Predsjednik
Republike i Vlada Republike Hrvatske (članak 136.); Zastupnički dom, uz
prethodno mišljenje Županijskog doma, odlučuje da li će pristupiti promjeni
Ustava većinom glasova svih zastupnika, te istom većinom utvrđuje nacrt
promjene Ustava (članak 137.), o promjeni Ustava odlučuje, uz prethodno mišljenje
Županijskog doma. Zastupnički dom dvotrećinskom većinom glasova svih zastupnika
(članak 138.); promjenu Ustava proglašava Zastupnički dom Hrvatskoga državnog
sabora (članak 139.).
Istovjetne odredbe sadrže i članci 143., 144., 145. i 146. Ustava
Republike Hrvatske objavljenog u »Narodnim novinama«, broj 124/2000 –
pročišćeni tekst.
Prijedlozi nisu osnovani.
3. Nadležnost Ustavnog suda Republike Hrvatske određena je Ustavom
Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 124/00 – pročišćeni tekst), te
Ustavnim zakonom o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj
99/99).
Prema odredbama članka 129. Ustava, Ustavni sud Republike Hrvatske:
– odlučuje o suglasnosti
zakona s Ustavom,
– odlučuje o suglasnosti
drugih propisa s Ustavom i zakonom,
– može ocjenjivati ustavnost
zakona te ustavnost i zakonitost drugih propisa koji su prestali važiti ako od
tog prestanka do podnošenja zahtjeva ili prijedloga za pokretanje postupka
nije prošlo više od godine dana,
– odlučuje povodom ustavnih
tužbi protiv pojedinačnih odluka državnih tijela, tijela jedinica lokalne i
područne (regionalne) samouprave te pravnih osoba s javnim ovlastima kad su
tim odlukama povrijeđene temeljne slobode i prava čovjeka i građanina, kao i
pravo na lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu zajamčeno Ustavom
Republike Hrvatske,
– prati ostvarivanje
ustavnosti i zakonitosti te o uočenim pojavama neustavnosti i nezakonitosti
izvješćuje Zastupnički dom Hrvatskoga sabora,
– rješava sukob nadležnosti
između tijela zakonodavne, izvršne i sudbene vlasti,
– odlučuje u skladu s
Ustavom, o odgovornosti predsjednika Republike,
– nadzire ustavnost programa
i djelovanja političkih stranaka i može, u skladu s Ustavom, zabraniti njihov
rad,
– nadzire ustavnost i
zakonitost izbora i državnog referenduma i rješava izborne sporove koji nisu u
djelokrugu sudova,
– obavlja druge poslove određene Ustavom.
Iz ovih ustavnih odredbi razvidno je da Ustavni sud nije nadležan ocjenjivati
materijalne odredbe Ustava (tzv. »materijalnu protuustavnost«), jer ne postoji
ni pravna, ni faktična mogućnost za ocjenjivanje materijalne suglasnosti
ustavnih odredaba niti s jednim višim pravnim aktom, budući da je Ustav temeljni
i najviši pravni akt države. Stoga je bespredmetno govoriti o bilo čijoj nadležnosti
za odlučivanje o »ustavnosti Ustava«, uključujući i Ustavni sud.
Međutim, predmet ustavnosudske ocjene može biti postupak donošenja i
promjene Ustava u smislu ocjene je li Ustav donesen, mijenjan ili dopunjavan
sukladno odredbama Ustava.
4. O donošenju i promjeni Ustava odlučuje Zastupnički dom Hrvatskoga
sabora (članak 80. stavak 1. podstavak 1. Ustava). U postupku donošenja ili
promjene Ustava, Županijski dom Hrvatskog sabora daje Zastupničkom domu
prethodno mišljenje (članak 81. stavak 1. podstavak 3. Ustava).
5. Uvidom u raspravni materijal 8. sjednice Zastupničkog doma Hrvatskoga
državnog sabora od 8. i 9. studenoga 2000. godine, utvrđeno je da je u
zapisniku s te sjednice uvodno samo konstatirano da je Županijski dom dostavio
prethodno mišljenje.
Uvidom u raspravni materijal s XLVIII. sjednice Županijskog doma
Hrvatskoga državnog sabora od 6. studenoga 2000. godine, utvrđeno je da je
Županijski dom na toj sjednici donio zaključak kojim je utvrdio prethodno mišljenje
koje glasi: Odbija se Prijedlog promjene Ustav, Republike Hrvatske koji je
podnio Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav Zastupničkog doma
Hrvatskoga državnog sabora.
U podnesku Županijskog doma klasa: 012-02/00-01/02, ur. broj:
621/1-00-02 od 6. studenoga 2000. godine, kojim se prethodno mišljenje
dostavlja predsjedniku Zastupničkog doma, nisu navedeni nikakvi razlozi za
takovo stajalište Županijskog doma glede promjene Ustava Republike Hrvatske.
6. Sukladno navedenom, Ustavni sud je utvrdio da je Zastupnički dom
osporenu Promjenu Ustava donio u skladu s Ustavom.
Okolnost da je Zastupnički dom izglasao Promjenu Ustava iako je
prethodno mišljenje Županijskog doma o tome bilo negativno, ne znači da je i
sam postupak promjene Ustava neustavan. Naime, mišljenje Županijskog doma ne
obvezuje Zastupnički dom, pa ga on može, ali i ne mora uzeti u obzir. To
proizlazi iz tada važećih ustavnih odredbi članaka 137. i 138., odnosno sada
članaka 144. i 145. Ustava, kojima je propisano da Zastupnički dom o pristupanju
promjeni Ustava, kao i o samoj promjeni Ustava odlučuje »uz« prethodno mišljenje
Županijskog doma. Traženje prethodnog mišljenja Županijskog doma postupovna
je pretpostavka za odlučivanje o promjeni Ustava koja je propisana Ustavom,
međutim, sadržaj toga mišljenja ne obvezuje Zastupnički dom prigodom
izglasavanja promjene Ustava.
Naime, mišljenje je nedvojbeno slabiji oblik utjecaja nekog tijela nego
što je to slučaj sa suglasnošću. Dok je suglasnost izraz volje da se netko slaže
s namjerom drugoga, da nema ništa protiv nje, mišljenje se tiče ocjene, to
je sud o vrijednosti projektirane akcije, koji se kao takav ne izražava
formalnim aktom, kao što je to akcesorni akt (ne)suglasnosti. Stoga mišljenje
kao takvo ne obvezuje.
Za ustavnopravnu valjanost postupka promjena Ustava glede prethodnog
mišljenja Županijskog doma dovoljno je da ono bude zatraženo. Njegovo
nedavanje ili davanje u negativnom izričaju, ne može imati za posljedicu
zaustavljanje postupka promjene Ustava dok Županijski dom ne odobri taj
postupak davanjem pozitivnog mišljenja. Kada bi, kao što neosnovano smatraju
predlagatelji, prethodno mišljenje Županijskog doma imalo takvo obvezujuće
značenje i pravnu snagu, Zastupnički dom bi takvim postupanjem Županijskog
doma bio u potpunosti onemogućen u svojoj nadležnosti glede donošenja Ustava
ili promjena tog Ustava, a Županijski dom bi, suprotno ustavnim odredbama,
faktički dobio pravo apsolutnog veta na prijedloge Zastupničkog doma.
7. Ocjenjujući navode predlagatelja neosnovanim, Ustavni sud je na
temelju odredbi članka 41. navedenog Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike
Hrvatske, riješio kao u točki I. izreke.
Objava ovog rješenja (točka II. izreke) temelji se na odredbi članka
28. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske.
Broj: U-I-1631/2000
Zagreb, 28. ožujka 2001.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik Suda
dr. sc. Smiljko Sokol, v. r.