542
1. RAZLOZI ZA DONOŠENJE NACIONALNOG PROGRAMA 1994.–1996. GODINE
Republika Hrvatska
je osamdesetih godina bilježila stalni porast cestovnog prometa, broja
prometnih nezgoda te broja stradalih osoba u tim nezgodama, da bi 1990. godine
zabilježila rekordna stradanja u prometu. Tako je gotovo 20.000 osoba
ozlijeđeno, a 1.360 osoba poginulo 1990. godine.
Ranih
devedesetih, s početkom Domovinskog rata, promet je bio u padu zbog ratnih događanja,
a posljedično je i broj stradalih osoba u prometnim nezgodama počeo padati.
No, bilo je vidljivo da će se sa stabilizacijom stanja u državi i povratkom
nesmetanog prometa na cestama, naglo povratiti i prometne nezgode i stradanja
u njima. I unatoč ratu, Republika Hrvatska je 1993. godine bila među prometno
najnesigurnijim europskim zemljama sa oko 20 poginulih osoba u prometnim
nezgodama na 100.000 stanovnika te oko 100 poginulih osoba na 100.000 vozila.
Godišnje se događalo oko 60.000 prometnih nezgoda, pogibalo je oko 900 osoba,
a bivalo je ozlijeđeno oko 16.000 osoba.
Takvo stanje je bilo
neprihvatljivo i nespojivo s europskim standardima i proklamiranom turističkom
orijentacijom, a materijalni gubici, uz nemjerljive gubitke zbog ljudskih
žrtava, za državu bili su previsoki, pa se u Ministarstvu unutarnjih poslova
počelo razmišljati o sustavnom i
organiziranom modelu rada na prevenciji u prometu i o trajnoj skrbi o sigurnosti u prometu na način koji je već
primijenjen u razvijenim zemljama. Stoga je Vladi Republike Hrvatske
predložen Nacionalni program sigurnosti cestovnog prometa, temeljen na
pozitivnim iskustvima zapadnih zemalja, s ciljem da se stanje sigurnosti
dovede na prihvatljivu europsku razinu.
Vlada
Republike Hrvatske prihvatila je, na sjednici održanoj 16. lipnja 1994. g.,
provedbu Nacionalnog programa sigurnosti cestovnog prometa Republike Hrvatske u
trajanju od dvije godine.
2. TEMELJNE
ZNAČAJKE NACIONALNOG PROGRAMA
Temeljne značajke Nacionalnog programa ogledale su se u postavljenim
kvantitativnim i kvalitativnim ciljevima, definiranim radnim programima,
definiranim nositeljima aktivnosti i načinu izvršenja te kroz praćenje
rezultata i vrednovanje programa. Radni program oslanjao se na četiri strateške
aktivnosti državnog značaja. Strateške aktivnosti usmjerene su na područja
najvećeg ugrožavanja, a ujedno su to one sigurnosne aktivnosti koje imaju
najpovoljniju »troškovnu učinkovitost«.
2.1. STRATEŠKE AKTIVNOSTI
– smanjenje brzina vozila i poštivanje
najviših dopuštenih brzina,
– zaštita pješaka u prometu,
– saniranje opasnih mjesta na cestama, te
– izmjena informacijskog sustava o prometnim nezgodama.
2.2. AKTIVNOSTI OD POSEBNOG
ZNAČAJA
Osim strateških aktivnosti, trajno prisutnih
na državnoj razini, djelovanje Nacionalnog programa dodatno se proširivalo na
druga područja, a posebno su definirane sljedeće aktivnosti od posebnog
značaja:
– poštivanje semaforskog svjetla,
– masovnu primjenu sigurnosnih pojaseva,
– uporaba svjetala u vožnji, bez obzira na uvjete vidljivosti.
2.3. NOSITELJI PROVEDBE
NACIONALNOG PROGRAMA
U svrhu osiguranja efikasne provedbe
Nacionalnog programa, Vlada Republike Hrvatske odredila je Ministarstvo unutarnjih
poslova za koordinatora radne skupine čiji su članovi predstavnici Ministarstva
i drugih tijela uključenih u Nacionalni program. Ministar unutarnjih poslova
imenovao je 17. listopada 1994. g. u radnu skupinu predstavnike sljedećih
ministarstava i stručnih organizacija:
Ministarstvo unutarnjih poslova,
Ministarstvo pomorstva, prometa i veza
JP »Hrvatske ceste«
Hrvatski auto-klub
Zavod za prometnu medicinu i psihologiju
prometa
Hrvatski ured za osiguranje.
Nakon što je ta radna skupina pripremila i
razradila operativne planove za strateške aktivnosti Nacionalnog programa,
ministar unutarnjih poslova imenovao je 10. listopada 1995. g. novu radnu
skupinu na višoj razini (pomoćnika ministara ili direktora), a uključeni su i
predstavnici nova dva ministarstva, i to:
Ministarstva zdravstva i
Ministarstva prosvjete i športa.
2.4. FINANCIRANJE
NACIONALNOG PROGRAMA
Financiranje Nacionalnog programa odvijalo se na sljedeći način:
izdvajanjem iz državnog proračuna Republike Hrvatske do 40% sredstava prikupljenih
od novčanih kazni naplaćenih za počinjene prekršaje u prometu, zatim iz
preventivnih fondova osiguravajućih društava i iz preventivnih fondova
stručnih organizacija (Centar za vozila Hrvatske i Hrvatski auto klub).
3. PRODULJENJE NACIONALNOG
PROGRAMA 1997. – 2000. GODINE
U samo dvije godine provedbe, Nacionalni
program počeo je ostvarivati prve pozitivne rezultate. Među najznačajnijim
treba istaknuti donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti
prometa na cestama 1996. godine, čime su stvorene pretpostavke za uspješnu
provedbu strateških i ostalih aktivnosti od posebnog značaja Nacionalnog
programa. Ujedno, broj nezgoda je blago smanjen, dok je broj poginulih smanjen
za oko 10%, a sve to u uvjetima normalizacije i povećanja obujma prometa u
državi.
Kako se zaista
radilo o kratkom razdoblju provođenja Nacionalnog programa, većina aktivnosti
nije bila realizirana u punom obimu, ali je bila uspješno započeta, pa se
logično zatražio nastavak provedbe.
Vlada Republike Hrvatske
je na sjednici održanoj 12. svibnja 1997. g. prihvatila nastavak provedbe
programa do 2000. godine.
4. REZULTATI DOSADAŠNJE PROVEDBE NACIONALNOG PROGRAMA
U razdoblju od
prvog prihvaćanja provođenja Nacionalnog programa do danas dogodilo se niz
promjena po pitanju prometa na cestama u Republici Hrvatskoj. U nekoliko
grafikona i tablica prikazani su najvažniji trendovi u cestovnom prometu.*
PODACI |
godina poginuli teško vozila
na motorni
ozlijeđeni pogon
1994. 804 5
586 825 852
1995. 800 5
477 841 167
1996. 721 4
736 1 008 878
1997. 714 4
560 1 142 201
1998. 646 4
455 1 241 522
1999. 662 4
173 1 323 653
2000. 655 4 497 1 427 140
INDEX 1994. g. = 100 |
godina poginuli teško vozila
na motorni
ozlijeđeni pogon
1994. 100 100 100
1995. 99,5 98,0 101,9
1996. 89,7 84,8 122,2
1997. 88,8 81,6 138,3
1998. 80,3 79,8 150,3
1999. 82,3 74,7 160,3
2000. 81,5 80,5 172,8
Najvažniji rezultati dosadašnje provedbe Nacionalnog programa mogu se
sažeti u sljedeće:
• smanjenje najtežih posljedica prometnih nezgoda u uvjetima stalno
rastućeg prometa i motoriziranosti;
• dovođenje Republike Hrvatske u srednju i najbrojniju skupinu
europskih zemalja prema broju poginulih u odnosu na broj stanovnika;
• znatno povećanje preventivnog djelovanja policije, a smanjenje i
modernizacija represivnog djelovanja;
• podizanje svijesti građana o problemu sigurnosti u prometu putem
stalnih promidžbenih kampanja;
• uključivanje brojnih državnih tijela i stručnih organizacija u rad na
sigurnosti u prometu, interdisciplinarni i međuresorski moderni pristup
problemu sigurnosti u prometu.
5. NASTAVAK PROVOĐENJA NACIONALNOG PROGRAMA
SIGURNOSTI CESTOVNOG PROMETA REPUBLIKE HRVATSKE 2001. – 2005. GODINE
5.1. POLAZIŠTA ZA NACIONALNI PROGRAM 2001. – 2005. GODINE
Gubici od prometnih nezgoda za društvo su golemi, a danas se procjenjuje
da godišnje dostižu iznos u visini od 1,5% do 2% bruto-nacionalnog dohotka.
Svaka razvijena zapadna zemlja, a i Europska zajednica u cjelini, nastoji
svesti stradanja u prometu na društveno prihvatljivu razinu, zacrtavajući
kvantitativne i kvalitativne ciljeve i organizirano djelujući od nacionalne do
lokalnih razina.
U Republici Hrvatskoj razina
sigurnosti prometa znatno se podigla tijekom provođenja Nacionalnog programa,
ali mora se naglasiti da će svako daljnje poboljšanje stanja biti teško
ostvariti, a i samo zadržavanje sigurnosti na sadašnjoj razini bit će
izuzetno složen i težak posao. Naime, u većini razvijenih zemalja u kojima su
pokrenuti programi sigurnosti u prometu na nacionalnoj razini, nakon početnih
uspjeha u smanjenju stradanja u prometnim nezgodama, ponovno je zabilježen
trend porasta. S druge strane, u zemljama u tranziciji također su zabilježeni
početni uspjesi u smanjenju stradanja u prometu, ali je neposredno nakon njih,
ponovno došlo do porasta stradanja.
Za očekivati je da će i u
Republici Hrvatskoj doći do porasta stradanja u prometu, a ukoliko se ne
nastavi sa sustavnim radom na sigurnosti u prometu i ukoliko se ne iznađu
trajni modaliteti osiguranja potrebnih sredstava za provedbu programa,
neminovno je da će trend stradanja u prometu biti još veći.
5.2. CILJEVI NACIONALNOG
PROGRAMA
Na temelju prethodnog obrazloženja, Nacionalni program produljuje se
na još pet godina, do isteka 2005. godine, a načelno će se provoditi u dosadašnjim
okvirima, uz neke nove inicijative i to u dvije faze. Prva faza provodit će se
do kraja 2003., a druga do kraja 2005. godine. Kvantitativni ciljevi zacrtani
su u skladu s europskim ciljevima za isto razdoblje, a koji se odnose na broj
poginulih u odnosu na broj stanovnika. Cilj Europske zajednice je smanjiti
stradanja u prometu do 2010. g. na razinu od 7 poginulih na 100.000
stanovnika. Hrvatska bi, optimalno, trebala težiti europskom cilju, no obzirom
na brojne specifičnosti, puno realnije je postaviti cilj od 8 poginulih na
100.000 stanovnika 2010. godine. Kako za ostvarenje tog rezultata u Republici
Hrvatskoj visina sredstava koja se planiraju izdvojiti nije niti približna sredstvima
koje izdvajaju zapadnoeuropske zemlje, prihvatljivi rezultat Nacionalnog
programa bio bi broj od 11 poginulih na 100.000 stanovnika po završetku
2005. godine, odnosno zadnje godine za koju će se podnijeti izvješće Vladi
Republike Hrvatske.
Slijedi grafički
prikaz postupnog približavanja Europske zajednice i Republike Hrvatske
zacrtanim ciljevima:
Strateške aktivnosti su donekle redefinirane i modificirane sukladno
zacrtanim ciljevima, uočenim kretanjima i predviđenim potrebama, a potencirane
su i ostale aktivnosti, iako je u ovom materijalu opisana samo okosnica djelovanja.
Prilikom provedbe strateških i ostalih aktivnosti, obveza je u ovoj fazi
provedbe Nacionalnog programa, postići veći angažman na lokalnim razinama.
5.3. STRATEŠKE AKTIVNOSTI
NACIONALNOG PROGRAMA
• Smanjenje
brzina i poštivanje najviših dopuštenih brzina kretanja
Radi se o prioritetnoj strateškoj aktivnosti kontinuiranog karaktera,
obzirom da su visoke brzine trajan i najčešći uzrok stradanja u prometu. Za
postizanje poštivanja dopuštenih brzina provodit će se stalan
preventivno-represivni rad.
• Mjere
zaštite najranjivijih sudionika u prometu (pješaci, biciklisti, mopedisti,
motociklisti)
Prvotno se ova strateška aktivnost odnosila samo na zaštitu pješaka,
međutim, postoji opravdana potreba da se aktivnosti prošire i usmjere na sve
najugroženije skupine sudionika u prometu.
Dvije skupine pješaka uvijek će biti predmetom posebne skrbi u prometu,
a to su djeca i starije osobe. Preventivno djelovanje, edukacija nastavnika i
odgojitelja predškolske i školske djece, te promicanje ispravnog ponašanja u
prometu provodit će se kontinuirano, obzirom na stalno obnavljanje ovih
skupina novim »članovima«. No, pristup rješavanju problema pješaka proširit će
se i na tehničke mjere za osiguranje prometnih površina za njihovo sigurno
kretanje.
Kada se radi o biciklistima, treba postići bolju tehničku opremljenost
i ispravnost vozila, a samim time povećati i njihovu uočljivost u prometu te
se također zauzimati za tehničke mjere i osiguranje posebnih površina za
njihovo kretanje.
Kod motoriziranih sudionika u prometu na dva kotača potrebno je u prvom
redu poboljšati njihovu pasivnu sigurnost redovnom uporabom kaciga te
uskladiti polaganje vozačkog ispita za A kategoriju sa europskim preporukama.
Prometne površine treba prilagoditi kretanju osoba s tjelesnim
invaliditetom, te obaviti edukaciju navedene skupine kao i cijelog društva i
općenito povećati skrb o toj skupini sudionika u prometu.
•
Obrazovanje predškolske i školske djece, mladih i odraslih vozača i građana u
prometu
Ova strateška aktivnost odnosi se na obrazovanje predškolske i školske
djece u cilju kontinuiranog stjecanja prometnog znanja i prometne kulture,
obrazovanja mladih vozača u prihvaćanju osnovnih načela pravilnog ponašanja
u prometu i stjecanju prometne kulture. Kako bi poboljšali opće stanje
sigurnosti cestovnog prometa te prihvaćanja načela prometne kulture, kontinuirano
će se provoditi prometni odgoj svih kategorija građana.
• Saniranje opasnih mjesta na cestama, uvođenje GIS-a
Dosadašnji pristup zadržati, obzirom da se radi o klasičnom pristupu, a
sastoji se od identifikacije opasnih mjesta, dijagnoze problema i odabira najbolje
protumjere. Iako su se do sada uglavnom obavljali tehnički zahvati zbog
nedostataka same ceste, dodatno treba utjecati na ponašanje vozača na
određenim lokacijama putem suvremenih zahvata i promjenom vozačke okoline.
Kao prioritet djelovanja nameće se potreba za uvođenjem GIS-a
(geografskog informacijskog sustava), koji je neophodan za kvalitetnu
identifikaciju opasnih mjesta na cestama.
Prvi korak je revizija postojeće stacioniranosti državnih cesta, otklanjanje
nedostataka i postizanje jednoznačnosti i jednoobraznosti stacionaža.
Drugi korak je uvođenje GIS-a, osnivanje male skupine
vrhunskih stručnjaka u državi koja bi bila odgovorna za odabir najpovoljnijeg
ponuđača i opremanje policije za ovaj moderan i efikasan način vođenja
podataka.
• Povećanje razine tehničke ispravnosti vozila
Nastaviti već započete
aktivnosti u cilju podizanja kvalitete redovnih tehničkih pregleda,
preventivno-represivne akcije u kontroli prometa prema vlasnicima neregistriranih
i neosiguranih vozila, te uspostaviti sustav automatskog pozivanja
vlasnika koji nisu produžili registraciju vozila. Ispravnim i stručnim korištenjem
modernizirane opreme u stanicama za tehničke preglede vozila osigurati veći
stupanj tehničke ispravnosti vozila.
Osim toga, treba naglasiti
ekološki pristup te provoditi akcije mjerenja količine ispušnih plinova
kod motornih vozila u cilju zaštite zdravlja ljudi i očuvanja
okoliša.
Na kraju, razmotriti pokretanje
postupka izmjena i dopuna Zakona o prijevozu opasnih tvari u smislu donošenja
odrednica da opasne tvari koje ulaze, odnosno su u tranzitu kroz RH moraju biti
najavljene, da se propiše obveza policijske pratnje cijelom dionicom,
te da se obveže uvoznik-špediter da mora najaviti dolazak i vrstu opasne tvari.
• Praćenje održavanja, modernizacije i
gradnje javnih cesta
Ova strateška aktivnost provodit
će se u cilju praćenja i analize stanja cesta i cestovnih
površina i potrebe za modernizacijom, odnosno uklanjanjem uočenih
nedostataka radi podizanja sigurnosti cestovnog prometa. Ujedno, u procesu
planiranja i izgradnje cesta, utvrđivat će se eventualni nedostaci
kako u projektnoj dokumentaciji, tako i pri izgradnji cesta.
• Unapređenje prometne statistike i analize
Radi kvalitetnije analize i
statističkog praćenja, postojeće informacijske sustave raznih subjekata
koji brinu o sigurnosti na našim cestama unaprijediti i nadograditi, a potom
umrežiti. Na taj način dobio bi se jedinstveni sustav praćenja događaja u
prometu, koji bi bio sukladan takvim sustavima u zemljama EU.
5.4. DODATNE AKTIVNOSTI
– Aktivnosti vezane uz mlade vozače, poboljšati obuku vozača do
izmjene zakonske regulative u smislu uvođenja privremene vozačke dozvole
i još nekih ograničenja za nove vozače.
– Provesti istraživanje o
prisustvu alkohola i droga u prometnim nezgodama te detaljno razraditi
mjere za smanjenje prisustva alkohola u prometu.
– Nastavak aktivnosti u cilju
postizanja 90 postotnog korištenja sigurnosnog pojasa (u
skladu sa prijedlogom PRI-a, Međunarodne organizacije za prevenciju u prometu,
Europskoj zajednici).
– Daljnja razrada i
proširenje aktivnosti radi postizanja što većeg poštivanja
semaforskih svjetala.
– Nastavak aktivnosti i
postizanje korištenja kratkih svjetala na vozilu danju, uz
potrebnu izmjenu zakonske regulative (u skladu s prijedlogom PRI-a,
Međunarodne organizacije za prevenciju u prometu, Europskoj zajednici)
– Intenziviranje
aktivnosti »Nadzor nad razmakom pri vožnji u slijedu«.
– Nastavak ostalih, već
prepoznatljivih promidžbenih aktivnosti, kao npr. »Meteo
uvjeti«, »Alkohol«, »Mladi vozači«, »Kazneni bodovi«, »Brzina« i dr.
– Sustavno i temeljito
zaoštravanje kaznene politike sukladno europskom zakonodavstvu.
– Mogućnost pokretanja i
novih aktivnosti prema potrebi.
5.5. FINANCIRANJE
NACIONALNOG PROGRAMA
I nadalje se zadržava postojeći model financiranja Nacionalnog
programa pojačanim usmjeravanjem sredstava, na način da Vlada Republike
Hrvatske iz budžeta osigura do 40% sredstava prikupljenih od
naplaćenih kazni za prekršaje u prometu, da osiguravajuća društva izdvajaju 1%
od uplaćene neto premije osiguranja od automobilske odgovornosti, a
stručne organizacije određeni postotak utvrđen odgovarajućim pravilnikom iz
naknade za tehnički pregled vozila.
5.6. FINANCIJSKO VOĐENJE
NACIONALNOG PROGRAMA
Sredstva Nacionalnog programa uplaćivat će se na poseban račun.
Nacionalnog programa u Ministarstvu unutarnjih poslova, koje će osigurati
transparentnost upravljanja sredstvima prema radnoj skupini. Tehničku
uslugu financijskog vođenja Nacionalnog programa pruža Uprava
materijalno-financijskih poslova Ministarstva unutarnjih poslova, koja će
odrediti posebnog djelatnika zaduženog za te poslove.
Uprava
materijalno-financijskih poslova vodi brigu o prikupljenim i utrošenim
financijskim sredstvima, o čemu redovito, a najmanje tromjesečno, sastavlja
financijski izvještaj i podnosi ga na ovjeru radnoj skupini Nacionalnog
programa. Financijski izvještaj dostavljat će se svima koji Nacionalni
program financiraju.
Prema nalogu radne skupine za
provedbu Nacionalnog programa Uprava materijalno-financijskih poslova će
usmjeravati financijska sredstva, raspisivati javne natječaje, podnositi radnoj
skupini izvješća o prikupljenim ponudama s javnog natječaja, te po odluci
radne skupine sklapati ugovore s odabranim ponuđačem.
Radna skupina odlučivat će o visini sredstava s kojima Uprava
materijalno-financijskih poslova može raspolagati samostalno, mimo naloga radne
skupine, u cilju osiguranja operativnosti u vrijeme između dva
sastanka radne skupine, usklađeno sa zakonom.
5.7. PROVEDBA NACIONALNOG
PROGRAMA
Dosadašnji model provedbe Nacionalnog programa pokazao se dobrim i
kvalitetnim. Za nositelja Nacionalnog programa Vlada Republike Hrvatske
određuje Ministarstvo unutarnjih poslova. Provedbu Nacionalnog programa u
skladu s Programom koordinirat će radna skupina, koju će imenovati ministar
unutarnjih poslova na prijedlog ministarstava, stručnih organizacija i
ostalih sudionika, koji sudjeluju u provedbi Nacionalnog programa sigurnosti.
Ministarstvo unutarnjih poslova kao nositelj određuje voditelja
i jednog člana u radnu skupinu za njegovu provedbu, Ministarstvo
pomorstva, prometa i veza jednog člana koji je ujedno i zamjenik voditelja,
a Ministarstvo prosvjete i športa, Ministarstvo zdravstva i Ministarstvo
pravosuđa, lokalne uprave i samouprave odredit će po jednog člana, Hrvatski
ured za osiguranje dva člana, a Hrvatski autoklub, Hrvatska uprava za
ceste i Centar za vozila Hrvatske po jednog člana.
5.8. ZADAĆE I ULOGA RADNE
SKUPINE
Radna skupina prati i usmjerava ukupnu provedbu Nacionalnog programa, a
osobito:
Ø predlaže godišnji
financijski plan i način utroška sredstava
Ø godišnji
financijski plan odobravaju ministar unutarnjih poslova i ministar
pomorstva prometa i veza,
Ø utvrđuje godišnje
programe ili planove,
Ø zadužuje nositelje
provedbe određenih aktivnosti,
Ø po potrebi
revidira planove,
Ø usmjerava, prati
i odgovorna je za provedbu planova,
Ø rukovodi
raspolaganjem s financijskim sredstvima,
Ø nalaže Upravi materijalno-financijskih
poslova raspisivanje javnog natječaja za pojedine projekte,
Ø odlučuje o visini
sredstava za pojedine aktivnosti,
Ø podnosi ministru
unutarnjih poslova, svim ministarstvima i tijelima koja sudjeluju u
provođenju Programa, polugodišnja i godišnja izvješća o
realizaciji Nacionalnog programa zajedno sa financijskim izvješćem, a Vladi
Republike Hrvatske godišnje izvješće.
Ø informira širu
javnost o planiranim aktivnostima i postignutim rezultatima.
Radna skupina može se, po
potrebi, radi provedbe određenih dijelova Programa, a na prijedlog članova koji
sudjeluju u provedbi, dopuniti s povremenim članovima, a sastaje se u pravilu
jedanput mjesečno u Ministarstvu unutarnjih poslova.
6. PRVA FAZA NACIONALNOG PROGRAMA SIGURNOSTI CESTOVNOG PROMETA
REPUBLIKE HRVATSKE 2001.–2003. GODINE
6.1.
CILJEVI DO KRAJA 2003.
a)
Kvantitativni ciljevi
Uz odgovarajuće efikasne mjere i aktivnosti, treba postići prilično
ambiciozni cilj smanjenje broja poginulih sa sadašnjih 14 na 12 poginulih
osoba na 100.000 stanovnika na kraju 2003. godine. To znači da bi godišnji
broj poginulih trebalo smanjiti za otprilike 70 osoba, tj. svesti broj
poginulih na otprilike 590 osoba 2003. godine. Ovaj kvantitativni cilj mogao
bi se donekle redefinirati nakon novog popisa stanovništva koji će uslijediti
2001.
Svi ostali kvantitativni ciljevi
služe kao sredstva za postizanje tog glavnog cilja, ali ih ovdje treba
navesti:
• Utvrđene dopuštene brzine
kretanja na cestama treba, u optimalnim prometnim uvjetima, poštivati barem
85% vozila. Preostalih 15% najbržih vozila ne smiju utvrđena ograničenja prekoračivati
za više od 10%.
• Stupanj raspršenja svih
brzina kretanja vozila u prometnom toku smije iznositi najviše 12%.
• Stupanj uporabe
sigurnosnog pojasa u vozilima treba iznositi barem 85%, kako u naseljenim
mjestima, tako i izvan njih.
• Stupanj uporabe sigurnosne
kacige treba iznositi barem 85% za mopediste i motocikliste.
• Uporaba svjetala na
vozilima u narušenim uvjetima vidljivosti treba biti 100-postotna, a u
redovnim dnevnim uvjetima, bez obzira na uvjete vidljivosti, stupanj uporabe
svjetala na vozilima treba iznositi barem 80%.
• Utvrditi i operativno
sanirati 40% »opasnih mjesta« tj. objektivno utvrđenih incidentnih cestovnih
lokacija na kojima događanje prometnih nezgoda nije posljedica slučaja, već
sustavnog nedostatka u prometnom okruženju.
• Udio sudionika prometnih
nezgoda pod utjecajem alkohola smanjiti sa sadašnjih 6% na 3%, a udio
poginulih sudionika pod utjecajem alkohola smanjiti sa 17% na 9%.
• Udio vozača koji su
sudjelovali u prometnim nezgodama bez položenog vozačkog ispita, smanjiti sa
sadašnjih 10% na 5%, a udio poginulih vozača bez položenog ispita smanjiti sa
29% na 15% od ukupnog broja poginulih vozača.
b) Kvalitativni ciljevi
Načelno, postići daljnje smanjenje najtežih posljedica prometnih
nezgoda, tj. broja poginulih i teško ozlijeđenih, uz zaustavljanje rasta
samog broja nezgoda i broja lako ozlijeđenih.
Neophodno je postići ukupno povećanje prometne kulture stanovništva,
bolje poznavanje prometnih propisa i njihovo poštivanje te povećati
društvenu svijest o važnosti problema stradavanja u prometu.
S druge strane, sudionicima u prometu treba osigurati takvu prometnu okolinu
koja neće zbog svojih nedostataka utjecati na njihovu sigurnost.
Sve vrste prometne nediscipline treba svesti na prihvatljivu razinu.
Posebno treba smanjiti najopasnija kršenja prometnih propisa, kao što je
nepoštivanje crvenog semaforskog svjetla, vožnja pod utjecajem alkohola i vožnja
bez položenog vozačkog ispita.
6.2.
PRIJEDLOG MJERA 2001.–2003.
U Prvoj fazi realizirati pojedine neodložive mjere i aktivnosti od
strateškog značaja i kontinuiranog karaktera i mjere koje će stvoriti osnovu za
daljnji kvalitetniji rad na povećanju sigurnosti u prometu.
Ovdje navedene mjere i
aktivnosti, operativno će razraditi radna skupina Nacionalnog programa:
Þ Smanjenje brzina i poštivanje najviših dopuštenih
brzina kretanja
Þ Mjere zaštite najugroženijih sudionika u prometu
Þ Alkohol u prometu
Þ Saniranje opasnih mjesta na cestama
Þ Nabavka tehničke opreme
Þ Uvođenje GIS-a
Þ Povećanje razine tehničke ispravnosti vozila
Þ Mladi vozači
Þ Meteo-uvjeti
Þ Poštujte naše znakove (Djeca u prometu)
Þ Pojas
Þ Zakonske izmjene potrebne za postizanje ciljeva
Nacionalnog programa.
Þ Izrada projekta »Hitna medicinska pomoć s posebnom
razradom helikopterska medicinska pomoć stradalim u prometnim nezgodama«.
Klasa: 340-08/00-03/01
Urbroj: 5030109-01-5
Zagreb, 22. ožujka 2001.
Potpredsjednik,
zamjenik predsjednika
dr. sc. Goran Granić, v. r.