633
Na temelju članka
89. Ustava Republike Hrvatske, donosim
Proglašavam Zakon o
Hrvatskoj narodnoj banci, koji je donio Hrvatski sabor na sjednici 5. travnja
2001.
Broj:
01-081-01-1132/2
Zagreb, 11. travnja 2001.
Predsjednik
Republike Hrvatske
Stjepan Mesić, v. r.
I.
OSNOVNE ODREDBE
Predmet Zakona
Članak 1.
(1) Ovim se Zakonom
uređuju položaj, poslovi, vlasnički status, ovlaštenja i ustroj Hrvatske
narodne banke te odnos Hrvatske narodne banke s Republikom Hrvatskom, bankama
i međunarodnim institucijama i organizacijama.
(2) Za obveze Hrvatske narodne banke jamči
Republika Hrvatska.
Položaj Hrvatske narodne banke
Članak 2.
(1) Hrvatska narodna banka je središnja banka
Republike Hrvatske.
(2) U obavljanju svojih poslova Hrvatska narodna banka
je samostalna i neovisna i odgovorna Hrvatskom saboru.
(3) Hrvatska narodna banka ima svojstvo pravne osobe.
(4) Sjedište Hrvatske narodne banke je u Zagrebu.
(5) Hrvatska narodna banka se ne upisuje u sudski
registar.
(6) Hrvatska narodna banka ima statut, koji potvrđuje
Hrvatski sabor.
(7) Hrvatska naroda banka ima pečat koji sadržava
prikaz grba Republike Hrvatske i ime Hrvatske narodne banke.
(8) Hrvatsku narodnu banku zastupa guverner Hrvatske
narodne banke.
(9) Hrvatska
narodna banka je u isključivom vlasništvu Republike Hrvatske.
(10) Hrvatska
narodna banka je neovisna i pri donošenju i provođenju svojih odluka koje se
temelje na ovom Zakonu ne traži niti je vezana na upute tijela Republike
Hrvatske, tijela Europske unije ili drugih osoba.
Ciljevi Hrvatske
narodne banke
Članak 3.
(1) Osnovni cilj Hrvatske narodne banke jest, u okviru
njezinih ovlasti, postizanje i održavanje stabilnosti cijena.
(2) Ne dovodeći u pitanje ostvarivanje svoga osnovnog
cilja, Hrvatska narodna banka će podupirati gospodarsku politiku Republike
Hrvatske i pritom će djelovati u skladu s načelima otvorenoga tržišnog
gospodarstva i slobodne konkurencije.
Zadaci Hrvatske narodne banke
Članak 4.
Hrvatska
narodna banka je samostalna i neovisna u okviru Ustava i zakona u cjelokupnosti
poslova iz svoje nadležnosti, što se osobito očituje u:
- utvrđivanju i provođenju monetarne i devizne
politike,
- držanju i upravljanju s međunarodnim pričuvama
Republike Hrvatske,
- izdavanju novčanica i kovanog novca,
- izdavanju i oduzimanju odobrenja za rad banaka,
nadziranju poslovanja banaka i donošenju podzakonskih propisa kojima se
regulira bankarsko poslovanje,
- vođenju računa
banaka i obavljanju platnog prometa po tim računima, davanju kredita bankama i
primanju u depozit sredstava banaka,
- reguliranju,
unapređenju i nadziranju platnog sustava,
- obavljanju zakonom
utvrđenih poslova za Republiku Hrvatsku,
- donošenju
podzakonskih propisa u poslovima iz svoje nadležnosti,
- obavljanju ostalih,
zakonom utvrđenih poslova.
Suradnja s
državnim tijelima
Članak 5.
(1) U izvršavanju
zakonom utvrđenih ciljeva i zadataka, Hrvatska narodna banka može surađivati s
Vladom Republike Hrvatske i drugim tijelima državne vlasti i u okviru svoje
nadležnosti poduzima mjere za unapređenje te suradnje.
(2) Vlada Republike
Hrvatske dostavit će Hrvatskoj narodnoj banci sve prijedloge i izvješća koji se
odnose na ciljeve, poslove i zadatke Hrvatske narodne banke, uključujući
prijedloge odluka i uredaba Vlade Republike Hrvatske te prijedloge zakona prije
njihovog podnošenja Hrvatskom saboru na koje Hrvatska narodna banka može dati
mišljenje.
Međunarodna
suradnja
Članak 6.
(1) Hrvatska narodna banka može biti članica
međunarodnih financijskih institucija te međunarodnih organizacija nadležnih za
područja monetarne politike, devizne politike, platnog prometa, nadzora banaka
i ostala područja iz njezina djelokruga i sudjelovati u njihovu radu.
(2) Hrvatska narodna banka može zastupati Republiku
Hrvatsku u međunarodnim organizacijama iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Hrvatska narodna banka može preuzeti poslove koji
se odnose na izvršavanje transakcija plaćanja vezanih uz sudjelovanje i
suradnju Republike Hrvatske s međunarodnim organizacijama iz stavka 1. ovoga
članka.
Isključenje od odgovornosti
Članak 7.
Hrvatska narodna
banka ne odgovara za obveze drugih osoba.
II.
POSLOVANJE
HRVATSKE NARODNE BANKE
1. MONETARNA I
DEVIZNA POLITIKA
Nadležnost i
ovlasti za provođenje monetarne i
devizne politike
Članak 8.
(1) Hrvatska narodna
banka utvrđuje i provodi monetarnu i deviznu politiku u Republici Hrvatskoj.
(2) Na temelju
ovlasti iz stavka 1. ovoga članka Hrvatska narodna banka može, u cilju
ostvarivanja utvrđene monetarne i devizne politike, odrediti mjere i
instrumente koji su joj potrebni za reguliranje kreditne aktivnosti i
likvidnosti banaka i za reguliranje količine novca u optjecaju te donositi
mjere u svezi s kamatnim stopama i tečajem domaće valute.
(3) Hrvatska narodna
banka je ovlaštena donositi podzakonske propise i druge akte kojima se regulira
devizno poslovanje pravnih i fizičkih osoba.
(4) Hrvatska narodna
banka obavlja kontrolu deviznog poslovanja u Republici Hrvatskoj u skladu sa
zakonom.
(5) Hrvatska narodna
banka je ovlaštena utvrđivati metodu za određivanje vrijednosti kune prema
drugim valutama.
Poslovi na
otvorenom tržištu
Članak 9.
(1) Radi provođenja
utvrđene monetarne i devizne politike, Hrvatska narodna banka može u svoje ime
izdavati vlastite vrijednosne papire koji glase na domaću ili stranu valutu te
na financijskim tržištima ugovarati kupnje, prodaje i zamjene vrijednosnih
papira i drugih lakoutrživih financijskih instrumenata kao i prava i obveza u
vezi s istima.
(2) Ugovori iz stavka
1. ovoga članka mogu se sklapati kao ugovori o promptnoj kupnji i prodaji,
kupnji i prodaji na rok, zamjeni, prebijanju, povratnoj kupnji (repo poslovi)
te kao drugi ugovori s vrijednosnim papirima.
Odobravanje
kredita bankama
Članak 10.
(1) Hrvatska narodna
banka može odobravati kredite solventnim bankama sa sjedištem u Republici
Hrvatskoj na razdoblje ne dulje od šest mjeseci.
(2) Za osiguranje
povrata kredita iz stavka 1. ovoga članka, mogu se upotrijebiti:
a) financijski
instrumenti određeni u članku 16. stavku 2. ovoga Zakona,
b) zadužnice koje je
izdala Hrvatska narodna banka ili Republika Hrvatska, koji su plativi u Republici
Hrvatskoj i koji čine dio javne emisije,
c) zadužnice iz
članka 11. stavka 1. točke a) ovoga Zakona.
(3) Iznimno od
odredaba stavka 1. i 2. ovoga članka, Hrvatska narodna banka može odobriti
kredite solventnim bankama sa sjedištem u Republici Hrvatskoj na razdoblje ne
dulje od 12 mjeseci na temelju drugih instrumenata osiguranja ako je zahtjev za
odobrenje kredita uputila, i za njegov povrat jamči, Republika Hrvatska.
(4) Uvjete
kreditiranja iz ovoga članka Hrvatska narodna banka utvrđuje posebnom odlukom.
Diskontni poslovi
Članak 11.
(1) Hrvatska narodna banka može na temelju ponude
solventne banke diskontirati sljedeće vrijednosne papire:
a) zadužnice čiji je izdavatelj ili za koje neopozivo
jamči osoba čije su kratkoročne obveze utvrdile dvije međunarodno priznate
agencije za utvrđivanje kreditnog rejtinga i razvrstale ga u jednu od dvije
najviše kategorije, a koji su indosirani na banku, s preostalim rokom dospijeća
do tri mjeseca računajući od dana kad ih je Hrvatska narodna banka
diskontirala,
b) zadužnice koje je izdala ili za koje jamči
Republika Hrvatska ili Hrvatska narodna banka, plative u Republici Hrvatskoj,
koji čine dio javne emisije i koji dospijevaju u roku od tri mjeseca od dana
kad ih je Hrvatska narodna banka diskontirala.
(2) Uvjete diskontnih
poslova iz stavka 1. ovoga članka i visinu diskontne stope Hrvatska narodna
banka utvrđuje posebnom odlukom.
Kamatne stope na
kreditne i diskontne poslove
Članak 12.
Hrvatska narodna
banka utvrđuje posebnom odlukom kamatne stope na kreditne i diskontne poslove
Hrvatske narodne banke.
Obvezna pričuva
Članak 13.
(1) Hrvatska narodna banka posebnom odlukom propisuje
obvezu banaka da izdvoje i održavaju obveznu pričuvu na računu za namiru i u
blagajni ili na izdvojenom računu u Hrvatskoj narodnoj banci.
(2) Obvezna pričuva iz stavka 1. ovoga članka određuje
se u postotku propisanom s obzirom na vrstu, ročnost, veličinu i povećanje
depozita i drugih obveza banke. Odlukom o obveznoj pričuvi propisat će se i
osnovica te način obračuna obvezne pričuve.
(3) Na izdvojena sredstva obvezne pričuve Hrvatska
narodna banka može plaćati banci naknadu.
(4) Odluku o visini naknade iz stavka 3. ovoga članka
donosi Hrvatska narodna banka.
Neizdvajanje
obvezne pričuve
Članak 14.
(1) Banke koje nepravilno obračunavaju obveznu pričuvu
ili koje u propisanom roku ne izdvajaju, odnosno ne održavaju obveznu
pričuvu, dužne su za nedostatno izdvojeni, odnosno održavani iznos obvezne
pričuve platiti naknadu Hrvatskoj narodnoj banci.
(2) Odluku o visinu naknade iz stavka 1. ovoga članka
donosi Hrvatska narodna banka.
(3) Naknada iz stavka 2. ovoga članka ne može biti
viša od iznosa dvostruke kamatne stope na kredite odobrene bankama, utvrđene
sukladno članku 10. stavku 4. ovoga Zakona.
Trgovanje stranom
valutom
Članak 15.
(1) Hrvatska narodna
banka trguje stranom valutom na promptnom i terminskom tržištu, gotovinski,
financijskim instrumentima ili drugom imovinom koja, u skladu s člankom 16.
stavkom 2. ovoga Zakona, čini međunarodne pričuve Republike Hrvatske.
Hrvatska narodna banka obavlja druge zakonom utvrđene poslove vezane uz
provođenje devizne politike.
(2) Hrvatska narodna
banka određuje tečaj po kojem kupuje i prodaje stranu valutu na deviznom
tržištu.
Međunarodne
pričuve Republike Hrvatske
Članak 16.
(1) Hrvatska narodna
banka upravlja međunarodnim pričuvama Republike Hrvatske. Međunarodne pričuve
Republike Hrvatske čine dio bilance Hrvatske narodne banke.
(2) Međunarodne
pričuve Republike Hrvatske sačinjavaju:
a) zlato, plemenite kovine i drago kamenje koje drži
Hrvatska narodna banka ili netko treći za račun Hrvatske narodne banke,
b) novčanice i kovani novac u konvertibilnoj stranoj
valuti koje drži Hrvatska narodna banka ili netko treći za račun Hrvatske
narodne banke,
c) potražna salda plativa u konvertibilnoj stranoj
valuti na računima Hrvatske narodne banke kod stranih središnjih banaka,
međunarodnih financijskih institucija ili banaka čije su kratkoročne obaveze
dvije međunarodno priznate agencije za ocjenu kreditnog rejtinga ocijenile
jednom od dviju najviših ocjena,
d) ukupni iznos posebnih prava vučenja koji Hrvatska
narodna banka drži kod Međunarodnog monetarnog fonda,
e) mjenice, potvrde o depozitu, obveznice i ostali
dužnički vrijednosni papiri koje drži Hrvatska narodna banka ili netko treći za
račun Hrvatske narodne banke, koji su plativi u konvertibilnoj valuti dužnika,
a čije su kratkoročne obveze dvije međunarodno priznate agencije za ocjenu
kreditnog rejtinga ocijenile jednom od dviju najviših ocjena,
f) terminska kupnja ili repo ugovor koji je sklopila
Hrvatska narodna banka s drugim središnjim bankama ili javnim međunarodnim
financijskom institucijama ili su ugovori pokriveni njihovim jamstvima te
terminski i opcijski ugovori koje je Hrvatska narodna banka sklopila s
ugovornim stranama čije su kratkoročne obveze dvije međunarodno priznate
agencije za ocjenu kreditnog rejtinga ocijenile jednom od dviju najviših
ocjena, osiguravajući plaćanje u konvertibilnoj valuti,
g) druga imovina koja se po svom sadržaju i značenju
može izjednačiti s imovinom navedenom u točkama od a) do f) ovoga stavka.
Upravljanje
međunarodnim pričuvama
Članak 17.
(1) Pri odabiru
ulaganja u pojedine oblike imovine iz članka 16. stavka 2. ovoga Zakona,
Hrvatska narodna banka se u prvom redu rukovodi načelima likvidnosti i
sigurnosti ulaganja.
(2) Hrvatska narodna
banka upravlja međunarodnim pričuvama na način koji je najbolje prilagođen
monetarnoj i deviznoj politici i kojim se pridonosi nesmetanom ispunjenju
obveza Republike Hrvatske prema inozemstvu.
Otvaranje računa
u inozemstvu,
međunarodni poslovi i plaćanja
Članak 18.
(1) Radi obavljanja
zadataka utvrđenih ovim Zakonom i drugim propisima, Hrvatska narodna banka može
otvarati račune u inozemstvu.
(2) Hrvatska narodna
banka može prodavati i kupovati valutu Republike Hrvatske u inozemstvu.
(3) Hrvatska narodna
banka može obavljati sve vrste bankovnih poslova s drugim središnjim bankama,
stranim financijskim institucijama i međunarodnim financijskim organizacijama,
uključujući davanje i uzimanje kredita.
(4) Hrvatska narodna
banka može sklapati ugovore o plaćanjima i poravnanjima s inozemnim klirinškim
institucijama.
(5) Ugovore iz
prethodnog stavka, Hrvatska narodna banka može sklopiti u svoje ime i za svoj
račun ili za račun Republike Hrvatske.
2. NOVČANA
JEDINICA, NOVČANICE I
KOVANI NOVAC
Novčana jedinica
Članak 19.
(1) Novčana jedinica
Republike Hrvatske jest kuna, koja se dijeli na stotinu lipa.
(2) Kuna je zakonsko
sredstvo plaćanja u Republici Hrvatskoj.
(3) Za plaćanja u
zemlji zakonom se može dopustiti i korištenje druge valute.
Izdavanje
novčanica i kovanog novca
Članak 20.
Hrvatska narodna
banka ima isključivo pravo izdavanja novčanica i kovanog novca, uključujući
numizmatičke kovanice.
Propisivanje
izgleda novčanica i kovanog novca
Članak 21.
(1) Hrvatska narodna
banka odlukom utvrđuje nominalni iznos, mjere, težinu, izgled i ostala
obilježja novčanica i kovanog novca koji izdaje.
(2) Hrvatska narodna
banka odgovorna je za tiskanje novčanica i kovanje kovanog novca, sigurnost i
pohranu neizdanih novčanica i kovanog novca, čuvanje i uništavanje novčanica i
kovanog novca povučenih iz optjecaja, kao i materijala koji služe za izradu
novčanica i kovanog novca.
Inventar
novčanica i plan izdavanja
Članak 22.
Hrvatska narodna
banka planira izdavanje i osigurava redovitu opskrbu novčanicama i kovanim
novcem, te upravlja ukupnim pričuvama gotovine.
Zamjena novčanica
i kovanog novca neprikladnih za promet
Članak 23.
Hrvatska narodna
banka zamjenjuje novčanice i kovani novac koji su postali neprikladni za
promet, i to pohabane novčanice u punom iznosu, a oštećene novčanice i kovani
novac uz uvjete što ih ona odredi.
Ovlast za
uređivanje drugih pitanja
Članak 24.
Hrvatska narodna
banka može odlukom urediti sva druga pitanja povezana s izdavanjem, tiskanjem i
kovanjem, opskrbom i zamjenom novčanica i kovanog novca.
3. ODNOSI S
BANKAMA
Ovlast nad bankama
Članak 25.
Hrvatska narodna
banka, na temelju posebnog zakona, izdaje i oduzima odobrenja za rad banaka,
nadzire poslovanje banaka, obavlja druge poslove koji su joj zakonom dani u
nadležnost i donosi podzakonske propise i odluke kojima se uređuje bankarsko
poslovanje i utvrđuju standardi stabilnoga i sigurnog poslovanja banaka.
Dostavljanje
informacija Hrvatskoj narodnoj banci
Članak 26.
(1) Odlukama Hrvatske narodne banke propisuju se
podaci i izvješća koja su banke dužne dostavljati Hrvatskoj narodnoj banci te
rokovi za dostavu tih podataka. Banke moraju pružiti Hrvatskoj narodnoj banci
informacije i podatke o svom poslovanju i financijskom položaju navedene u
odlukama, a na zahtjev Hrvatske narodne banke i druge podatke potrebne za
izvršavanje njezinih funkcija i odgovornosti.
(2) Hrvatska narodna banka može dostavljene
informacije i podatke objaviti za sve banke, pojedinačno, zbirno ili
klasificirane prema vrstama banaka ili prema prirodi poslova koje pojedine
banke obavljaju, osim onih podataka koji se smatraju bankarskom tajnom sukladno
zakonu.
Suradnja s inozemnim institucijama
ovlaštenim za
nadzor nad poslovanjem banaka
Članak 27.
(1) Radi unapređenja nadzora nad poslovanjem banaka,
Hrvatska narodna banka surađuje s drugim inozemnim institucijama ovlaštenim za nadzor
nad poslovanjem banaka i razmjenjuje iskustva s njima.
(2) Hrvatska narodna banka i druge organizacije
ovlaštene za nadzor nad bankama mogu međusobno razmjenjivati sve dobivene
podatke i prosudbe o bankama do kojih su došle u obavljanju nadzora. Razmijenjene
podatke iz ovoga stavka ni jedna od ovlaštenih organizacija ne smije učiniti
dostupnima neovlaštenim osobama.
(3) Razmjena informacija utvrđena stavkom 2. ovog
članka ne smatra se odavanjem bankarske tajne.
Informacijska
mreža za banke
Članak 28.
Hrvatska narodna
banka može uspostaviti i održavati informacijsku mrežu za cjelokupni bankovni
sustav Republike Hrvatske.
4. PLATNI PROMET
Uređenje platnog
prometa i nadzor nad njim
Članak 29.
(1) Hrvatska narodna
banka donosi odluke i druge podzakonske propise kojima se uređuju oblici
plaćanja i način obavljanja platnog prometa.
(2) Hrvatska narodna
banka nadzire obavljanje platnog prometa.
Vođenje računa banaka u Hrvatskoj narodnoj
banci
Članak 30.
Hrvatska narodna
banka vodi račune banaka te obavlja platni promet po tim računima. Banka sa
sjedištem u Republici Hrvatskoj dužna je otvoriti račun u Hrvatskoj narodnoj
banci.
Međubankovni
platni sustavi
Članak 31.
(1) Hrvatska narodna
banka propisuje i nadzire sustave za obračun međubankovnih platnih transakcija,
te načine namire na računima banaka na osnovi plaćanja izvršenih posredstvom
međubankovnih sustava.
(2) Hrvatska narodna
banka izdaje odobrenje za rad međubankovnih platnih sustava, određuje
sudionike i plaćanja koja se izvršavaju preko njih, te utvrđuje odnosno
odobrava naknadu za plaćanja izvršena posredstvom međubankovnih platnih
sustava.
(3) Hrvatska narodna
banka može biti vlasnik međubankovnih platnih sustava.
III. ODNOSI S
DRŽAVNIM TIJELIMA
REPUBLIKE HRVATSKE
Depozitar
Članak 32.
(1) Hrvatska narodna
banka vodi račune Republike Hrvatske i obavlja platni promet po tim računima.
(2) Hrvatska narodna
banka obavlja plaćanja s računa po nalogu deponenta iz stavka 1. ovoga članka
do visine deponiranih sredstava na računu.
(3) Deponentu iz
stavka 1. ovoga članka Hrvatska narodna banka odobrava i plaća kamate na
sredstva koja su deponirana na računu.
(4) Hrvatska narodna
banka obračunava i naplaćuje naknadu za obavljanje poslova i pružanje usluga
deponentu iz stavka 1. ovoga članka.
(5) Kamatnu stopu i
naknade iz stavka 3. i 4. ovoga članka ugovaraju zajednički Hrvatska narodna
banka i Ministarstvo financija prema uvjetima na tržištu.
(6) Hrvatska narodna
banka može ovlastiti drugu pravnu osobu ovlaštenu za obavljanje poslova platnog
prometa da obavlja platni promet po računima iz stavka 1. ovoga članka, u
skladu s uvjetima koje propisuje Hrvatska narodna banka uz suglasnost
Ministarstva financija.
Uloga fiskalnog
agenta
Članak 33.
Hrvatska narodna
banka može, prema uvjetima dogovorenim s Ministarstvom financija, obavljati
poslove fiskalnog agenta za Republiku Hrvatsku vezane uz:
a) izdanja zadužnica
Republike Hrvatske, i to kao agent izdanja ili kao knjižni voditelj cijelog
izdanja,
b) isplate iznosa
glavnice, kamata i ostalih troškova vezanih uz vrijednosne papire,
c) ostala pitanja
povezana s poslovima iz ovoga članka, ako su u skladu s temeljnim ciljem
Hrvatske narodne banke.
Savjetovanje s
Ministarstvom financija i izvješćivanje o zaduživanju Republike Hrvatske
Članak 34.
Najmanje jednom
polugodišnje, Ministarstvo financija savjetuje se s Hrvatskom narodnom bankom o
planovima koji se odnose na domaće i vanjsko zaduživanje Republike Hrvatske
tijekom idućeg polugodišta, uključujući iznose koji se ugovaraju i isplaćuju
prema tim zaduživanjima, kao i o očekivanim učincima toga zaduživanja. O svim
transakcijama Republike Hrvatske koje su vezane uz domaće i vanjsko
zaduživanje, Ministarstvo financija dužno je obavijestiti Hrvatsku narodnu
banku u opsegu koji će zajednički utvrditi Hrvatska narodna banka i
Ministarstvo financija.
Sudjelovanje u zakonodavnoj proceduri
Članak 35.
(1) Hrvatska narodna
banka može predložiti Vladi Republike Hrvatske da predloži Hrvatskom saboru
donošenje zakona koji su vezani uz ostvarivanje ciljeva i zadataka Hrvatske
narodne banke ili koji su općenito vezani uz djelokrug rada Hrvatske narodne
banke, uključujući monetarnu politiku, monetarne operacije, kreditiranje,
bilancu plaćanja, devizna pitanja i bankarstvo.
(2) Guverner Hrvatske
narodne banke ili zamjenik guvernera imaju pravo u Hrvatskom saboru ili pred
matičnim odborom iznijeti mišljenje o prijedlozima zakona iz stavka 1. i 2.
ovoga članka i dati obrazloženje tih prijedloga zakona.
Zabrana
kreditiranja Republike Hrvatske
Članak 36.
(1) Hrvatska narodna
banka ne može odobravati kredite Republici Hrvatskoj.
(2) Pravni posao koji
Hrvatska narodna banka sklopi sa Republikom Hrvatskom ne može imati obilježja
kredita niti se može upotrijebiti za odobravanje kredita Republici Hrvatskoj
ili trećim osobama, posredstvom kojih bi Republika Hrvatska bila krajnji
korisnik kredita.
(3) Kreditom iz
stavka 1. ovoga članka neće se smatrati kupnja zadužnica koje je izdala
Republika Hrvatska, od strane Hrvatske narodne banke ako je ta kupnja izvršena
na sekundarnom tržištu, u skladu s ciljevima monetarne politike Hrvatske
narodne banke.
IV. USTROJ
HRVATSKE NARODNE BANKE I UPRAVLJANJE NJOME
Organizacija
Hrvatske narodne banke
Članak 37.
Tijela Hrvatske
narodne banke su Savjet Hrvatske narodne banke i guverner Hrvatske narodne
banke.
Zadaci i ovlasti
Savjeta Hrvatske narodne banke
Članak 38.
(1) Savjet Hrvatske narodne banke čine guverner
Hrvatske narodne banke, zamjenik guvernera i viceguverneri po svom položaju te
najviše osam vanjskih članova.
(2) Savjet Hrvatske narodne banke je nadležan i
odgovoran za ostvarivanje ciljeva i zadataka Hrvatske narodne banke. Savjet
Hrvatske narodne banke utvrđuje politike koje su vezane uz djelovanje Hrvatske
narodne banke.
(3) U sklopu opće nadležnosti iz stavka 2. ovoga
članka, Savjet Hrvatske narodne banke osobito je nadležan za:
a) utvrđivanje monetarne i devizne politike,
b) donošenje financijskog plana Hrvatske narodne
banke,
c) donošenje izvješća
iz članka 58. i 59. ovoga Zakona,
d) donošenje Statuta
Hrvatske narodne banke,
e) utvrđivanje uvjeta
odobravanja kredita bankama,
f) utvrđivanje
kamatnih stopa Hrvatske narodne banke i naknada za usluge Hrvatske narodne
banke,
g) utvrđivanje
osnovice za obračunavanje obvezne pričuve i stope obvezne pričuve, kao i
načina, uvjeta i rokova udovoljavanja obvezi izdvajanja i održavanja obvezne
pričuve i uvjeta korištenja obveznom pričuvom,
h) izdavanje i
oduzimanje odobrenja za rad banaka i podružnica stranih banaka i za obavljanje
pojedinih poslova,
i) utvrđivanje
insolventnosti banaka i odlučivanje o davanju prijedloga za pokretanje
stečajnog postupka nad bankama ili o oduzimanju odobrenja za rad banaka,
j) davanje
suglasnosti za pripajanje banaka i za stjecanje dionica banaka u skladu sa
zakonom koji regulira poslovanje banaka,
k) davanje
suglasnosti za imenovanje predsjednika i članova uprava banaka,
l) donošenje odluka
kojima se regulira devizno poslovanje pravnih i fizičkih osoba i poslovanje
ovlaštenih mjenjača,
m) izdavanje
odobrenja za rad međubankovnih platnih sustava i donošenje odluka kojima se
propisuje način njihova rada,
n) odlučivanje o
apoenima i obilježjima novčanica i kovanog novca i njihovu puštanju u optjecaj
i povlačenju iz optjecaja,
o) određivanje vrsta
i oblika imovine prikladne za držanje međunarodnih pričuva Republike Hrvatske,
p) odlučivanje o
članstvu Hrvatske narodne banke u međunarodnim organizacijama,
r) odlučivanje o
osnivanju i zatvaranju podružnica i predstavništava Hrvatske narodne banke.
(4) O poslovima iz
svoga djelokruga, Savjet Hrvatske narodne banke odlučuje na sjednicama.
(5) Statutom Hrvatske
narodne banke određuje se koje poslove iz svoje nadležnosti Savjet Hrvatske
narodne banke može prenijeti na guvernera Hrvatske narodne banke.
Ovlasti guvernera
Hrvatske narodne banke
Članak 39.
(1) Za provođenje
odluka Savjeta Hrvatske narodne banke odgovoran je guverner Hrvatske narodne
banke.
(2) Guverner Hrvatske
narodne banke:
a) upravlja i
rukovodi poslovanjem Hrvatske narodne banke,
b) organizira rad
Hrvatske narodne banke,
c) predstavlja i zastupa
Hrvatsku narodnu banku,
d) propisuje pobliže
uvjete i način obavljanja kontrole, vrste, rokove, redoslijed i postupak
poduzimanja mjera prema bankama,
e) donosi rješenja u
postupku kontrole nad bankama,
f) donosi akte o
funkcioniranju i razvoju informacijskog sustava Hrvatske narodne banke,
g) imenuje i
razrješava osobe s posebnim ovlaštenjima i odgovornostima u Hrvatskoj narodnoj
banci,
h) donosi opći akt o
unutrašnjem ustroju i sistematizaciji radnih mjesta u Hrvatskoj narodnoj banci
i opće akte kojima se utvrđuju prava, obveze i odgovornosti zaposlenika
Hrvatske narodne banke,
i) donosi odluke i
opće akte iz djelokruga Hrvatske narodne banke koji zakonom nisu stavljeni u
nadležnost Savjeta Hrvatske narodne banke,
j) odlučuje o drugim
pitanjima za koja je prema ovom Zakonu, drugim zakonima i propisima nadležan
kao i o pitanjima za koja ga ovlasti Savjet Hrvatske narodne banke.
(3) Guverner Hrvatske
narodne banke ovlašten je donositi upute za jedinstvenu primjenu odluka Savjeta
Hrvatske narodne banke.
(4) Ako Savjet
Hrvatske narodne banke u odlučivanju ne donese odluku, a guverner Hrvatske
narodne banke ocijeni da se bez nje ne može osigurati provedba zadataka ili
normalan rad u Hrvatskoj narodnoj banci, guverner Hrvatske narodne banke donosi
odluku.
(5) Statutom Hrvatske
narodne banke određuje se koje poslove iz svoje nadležnosti guverner Hrvatske
narodne banke može prenijeti na zamjenika guvernera i viceguvernere.
Imenovanje
članova Savjeta
Članak 40.
(1) Guvernera
Hrvatske narodne banke imenuje Hrvatski sabor na prijedlog Odbora za izbor,
imenovanja i upravne poslove uz mišljenje Odbora za financije i državni
proračun.
(2) Hrvatska narodna
banka ima jednog zamjenika guvernera i najviše četiri viceguvernera.
(3) Zamjenika
guvernera i viceguvernere imenuje Hrvatski sabor na prijedlog guvernera
Hrvatske narodne banke.
(4) Vanjske članove
Savjeta Hrvatske narodne banke imenuje Hrvatski sabor na prijedlog Odbora za
izbor, imenovanja i upravne poslove uz mišljenje Odbora za financije i državni
proračun.
(5) Članovi Savjeta
Hrvatske narodne banke moraju biti državljani Republike Hrvatske s priznatim
osobnim ugledom i profesionalnim iskustvom na monetarnom, financijskom,
bankarskom i pravnom području.
(6) Članovi Savjeta
Hrvatske narodne banke imenuju se na šest godina.
Osobe koje ne
mogu biti članovi Savjeta i
druga ograničenja
Članak 41.
(1) Član Savjeta
Hrvatske narodne banke ne može biti osoba koja je zastupnik u Hrvatskom saboru
ili osoba koja obavlja neku drugu dužnost na koju ju je imenovao Hrvatski sabor
ili Vlada Republike Hrvatske, ne može biti član Vlade Republike Hrvatske i ne
može biti osoba koja obavlja dužnost u tijelima lokalne uprave i samouprave te
u tijelima političkih stranaka i sindikalnih organizacija.
(2) Član Savjeta Hrvatske narodne banke, njegov bračni
drug i djeca s kojom živi u zajedničkom kućanstvu ili zajednički poslovno
djeluje ne mogu biti imatelji dionica banaka te dionica i poslovnih udjela
drugih pravnih osoba koje su vlasnički, upravljački ili funkcionalno povezane s
bankama i revizorskim kućama.
(3) Član Savjeta Hrvatske narodne banke ne može biti
član tijela, zaposlenik ili vanjski suradnik u bankama, revizorskim kućama i
drugim pravnim osobama koje su vlasnički i upravljački povezane s bankama ili
pravnim osobama koje su na bilo koji način podložne kontroli Hrvatske narodne
banke ili osobama koje imaju ili bi mogle imati koristi od pristupa takvog
člana Savjeta informacijama koje su poslovna tajna, odnosno informacijama koje
nisu namijenjene javnosti.
Razrješenje
Članak 42.
(1) Hrvatski sabor će razriješiti dužnosti guvernera
Hrvatske narodne banke, zamjenika guvernera, viceguvernere i vanjske članove
Savjeta Hrvatske narodne banke i prije isteka razdoblja iz članka 40. stavka 6.
ovoga Zakona, u sljedećim slučajevima:
a) ako je nakon imenovanja na dužnost nastupila neka
od okolnosti navedenih u članku 41. ovoga Zakona,
b) ako je u kaznenom postupku pravomoćno osuđen na
kaznu zatvora,
c) ako Savjet Hrvatske narodne banke utvrdi ozbiljne
propuste u obnašanju dužnosti ili postupke koji ukazuju na njegov nedostatni
moralni i profesionalni integritet,
d) ako je zbog bolesti trajno spriječen obavljati
svoje poslove,
e) ako sam zatraži razrješenje,
f) ako ne dostavi ili dostavi lažnu izjavu o podacima
iz članka 44. ovoga Zakona,
g) ako utvrdi
da uslijed ozbiljnih propusta u obnašanju dužnosti dolazi do trajnog i bitnog
odstupanja od ostvarenja osnovnog cilja Hrvatske narodne banke iz članka 3.
stavka 1. ovoga Zakona.
(2) Ako utvrdi postojanje neke od okolnosti iz stavka
1. ovoga članka, Savjet Hrvatske narodne banke dužan je o tome bez odlaganja
izvijestiti Hrvatski sabor i predložiti razrješenje dužnosti člana Savjeta
Hrvatske narodne banke.
(3) Ako u roku od 30 dana od nastanka okolnosti iz
stavka 1. ovoga članka Hrvatski sabor ne razriješi dužnosti člana Savjeta
Hrvatske narodne banke, Savjet Hrvatske narodne banke može donijeti odluku da
se tom članu Savjeta Hrvatske narodne banke uskrati sudjelovanje na sjednicama
Savjeta Hrvatske narodne banke do konačne odluke Hrvatskoga sabora.
(4) Član Savjeta Hrvatske narodne banke ne može biti
razriješen dužnosti iz razloga koji nije naveden u stavku 1. ovoga članka.
(5) Odluka o
razrješenju je konačna, a nezadovoljna strana može tražiti zaštitu prava pred
Upravnim sudom Republike Hrvatske.
Sjednice
Savjeta Hrvatske narodne banke
Članak 43.
(1) Guverner Hrvatske narodne banke je predsjednik
Savjeta Hrvatske narodne banke.
(2) Sjednice Savjeta Hrvatske narodne banke saziva i
njima predsjedava guverner Hrvatske narodne banke.
(3) Predsjednika Savjeta Hrvatske narodne banke u
odsutnosti zamjenjuje zamjenik guvernera.
(4) Za valjano
održavanje sjednice Savjeta Hrvatske narodne banke potrebno je sudjelovanje
dvotrećinske većine svih članova Savjeta Hrvatske narodne banke.
(5) Savjet Hrvatske
narodne banke odlučuje dvotrećinskom većinom prisutnih članova.
(6) Savjet Hrvatske
narodne banke održat će sjednicu najmanje deset puta u jednoj kalendarskoj
godini.
(7) Savjet Hrvatske
narodne banke donosi poslovnik o radu.
Izjave članova
Savjeta
Članak 44.
Stupanjem na dužnost
i nakon završetka svake poslovne godine, član Savjeta Hrvatske narodne banke
predaje pisanu izjavu Savjetu Hrvatske narodne banke koja sadrži podatke o
pitanjima iz članka 41. ovoga Zakona.
Naknade
Članak 45.
Članovi Savjeta
Hrvatske narodne banke primaju naknadu za svoj rad.
Prava i obveze po
prestanku obnašanja dužnosti
Članak 46.
(1) Godinu dana nakon
razrješenja s dužnosti, guverner Hrvatske narodne banke, zamjenik guvernera i
viceguverneri ne mogu se zaposliti u drugim financijskim institucijama u
Republici Hrvatskoj bez prethodnog odobrenja Savjeta Hrvatske narodne banke.
(2) Guverner Hrvatske
narodne banke, zamjenik guvernera i viceguverneri imaju pravo na naknadu u
visini posljednje plaće isplaćene u mjesecu prije razrješenja, do novog
zaposlenja, a najdulje godinu dana od dana prestanka obnašanja dužnosti.
Unutarnja
revizija
Članak 47.
(1) Hrvatska narodna
banka, radi stalnog i cjelovitog nadzora nad svojim poslovanjem, ima unutarnju
reviziju kao samostalni organizacijski dio, neposredno odgovoran guverneru.
(2) Unutarnja
revizija:
a) procjenjuje i
unapređuje učinkovitost upravljanja rizicima, sustava interne kontrole i
procesa upravljanja u Hrvatskoj narodnoj banci,
b) obavlja periodičnu
reviziju rada osoba s posebnim ovlaštenjima i odgovornostima i svih
organizacijskih dijelova Hrvatske narodne banke kako bi se osiguralo strogo
poštivanje zakona i drugih propisa koji se odnose na Hrvatsku narodnu banku,
c) obavlja reviziju i
daje preporuke guverneru Hrvatske narodne banke o računima i knjigama te o
računovodstvenim postupcima i kontrolama Hrvatske narodne banke, i
d) obavlja reviziju
financijskih izvješća.
(3) Unutarnja
revizija obavlja svoje zadaće na temelju pravilnika kojim se određuju vrsta,
opseg i rokovi revizije te način izvještavanja, a koji donosi guverner Hrvatske
narodne banke.
(4) Unutarnja
revizija o svom radu izvještava guvernera Hrvatske narodne banke.
(5) Unutarnja
revizija najmanje jednom godišnje izvješćuje Savjet Hrvatske narodne banke.
Zaposlenici
Članak 48.
(1) Tijekom trajanja
radnog odnosa u Hrvatskoj narodnoj banci zaposlenik Hrvatske narodne banke ne
smije obavljati poslove za drugog poslodavca bez prethodnog odobrenja guvernera
Hrvatske narodne banke.
(2) Izvršni direktori
i savjetnici guvernera Hrvatske narodne banke te njihovi bračni drugovi i djeca
s kojima žive u zajedničkom domaćinstvu ili zajednički poslovno djeluju, ne
mogu biti imatelji dionica banaka, revizorskih kuća i poslovnih udjela drugih
pravnih osoba koje su vlasnički, upravljački ili funkcionalno povezane s
bankama ili revizorskim kućama.
(3) Opće akte
Hrvatske narodne banke kojima se reguliraju uvjeti zapošljavanja i rada
zaposlenika donosi guverner Hrvatske narodne banke, u skladu sa Zakonom o radu
i drugim propisima.
Poslovna tajna
Članak 49.
(1) Članovi Savjeta Hrvatske narodne banke i
zaposlenici Hrvatske narodne banke dužni su čuvati kao poslovnu tajnu isprave i
podatke za koje saznaju u obavljanju svojih dužnosti i poslova, a čije bi
priopćavanje neovlaštenoj osobi štetilo ugledu i interesima Hrvatske narodne
banke i drugih banaka. Dužnost čuvanja poslovne tajne traje i nakon prestanka
članstva u Savjetu Hrvatske narodne banke odnosno nakon prestanka radnog odnosa
u Hrvatskoj narodnoj banci.
(2) Iznimno, članovi Savjeta Hrvatske narodne banke i
zaposlenici Hrvatske narodne banke mogu isprave i podatke iz stavka 1. ovoga
članka učiniti dostupnim trećima izvan Hrvatske narodne banke u slučajevima i
prema postupku koje posebnim aktom utvrđuje guverner Hrvatske narodne banke, a
naknadno potvrđuje Savjet Hrvatske narodne banke, pod uvjetom da dostavljanje
tih isprava i podataka ima jedno od navedenih obilježja:
a) da je osoba na koju se te informacije odnose dala
za to izričito odobrenje,
b) da je u skladu s izvršavanjem građanske dužnosti,
uključujući pružanje pomoći tijelima u provođenju zakona i po sudskom nalogu
ili nalogu druge osobe odgovarajuće nadležnosti,
c) da služi za rad vanjskih revizora Hrvatske narodne
banke,
d) da služi za rad nadzornih organa stranih
financijskih institucija i predstavnika javnih međunarodnih financijskih
institucija u izvršavanju njihovih službenih dužnosti, ili
e) kada interes same Hrvatske narodne banke u sudskim
postupcima traži otkrivanje tih podataka.
V. KAPITAL
HRVATSKE NARODNE BANKE
Temeljni kapital
Hrvatske narodne banke
Članak 50.
(1) Hrvatska narodna
banka ima temeljni kapital u iznosu od 2.500.000.000 kuna.
(2) Temeljni kapital
Hrvatske narodne banke držat će isključivo Repubilka Hrvatska i on se ne može
prenositi ili biti predmetom zaduženja.
(3) Na dan stupanja
na snagu ovoga Zakona pričuve kojima raspolaže Hrvatska narodna banka
raspoređuju se u temeljni kapital, u skladu sa stavkom 1. ovoga članka. Ostatak
pričuva raspoređuje se na odgovarajući način u opće i posebne pričuve.
Pričuve Hrvatske
narodne banke
Članak
51.
(1) Pričuve Hrvatske narodne banke sastoje se od općih
i posebnih pričuva.
(2) Opće pričuve Hrvatske narodne banke formiraju se
radi pokrića općih rizika poslovanja Hrvatske narodne banke. Visina općih pričuva
Hrvatske narodne banke nije ograničena.
(3) Posebne pričuve Hrvatske narodne banke formiraju
se radi pokrića identificiranih gubitaka u skladu s odlukom koju donosi Savjet
Hrvatske narodne banke.
Izračunavanje
viška ili manjka prihoda nad rashodima Hrvatske narodne banke
Članak 52.
Višak ili manjak prihoda nad rashodima Hrvatske
narodne banke izračunava se za svaku financijsku godinu kao zbroj neto prihoda
iz redovnog poslovanja (realizirani prihodi) i neto dobiti, ili gubitka, s
osnove usklađivanja vrijednosti pozicija bilance stanja s promjenama tečaja
ili s promjenama tržišnih cijena (nerealizirani prihodi), umanjen za opće
administrativne troškove i amortizaciju te za sredstva raspoređena u posebne
pričuve.
Raspoređivanje
viška i pokrivanje manjka prihoda nad rashodima
Članak 53.
(1) Višak prihoda nad rashodima raspoređuje se u opće
pričuve i u korist državnog proračuna.
(2) Raspoređivanje viška prihoda nad rashodima u opće
pričuve obavlja se u iznosu koji utvrđuje Savjet Hrvatske narodne banke. U tekućoj
financijskoj godini ne mogu se formirati opće pričuve koje su manje od
ostvarene neto dobiti s osnove usklađivanja vrijednosti pozicija bilance stanja
s promjenama tečaja ili s promjenama tržišnih cijena, ili koje su veće od 20%
ostvarenog viška prihoda nad rashodima. Iznimno, ako je višak prihoda nad
rashodima manji od ostvarene neto dobiti s osnove usklađivanja vrijednosti
pozicija bilance stanja s promjenama tečaja i s promjenama tržišnih cijena,
višak prihoda nad rashodima u cijelosti se raspoređuje u opće pričuve.
(3) Ostatak viška prihoda nad rashodima, nakon raspoređivanja
u opće pričuve, izvanredni je prihod državnog proračuna.
(4) Manjak prihoda nad rashodima Hrvatska narodna
banka pokriva iz općih pričuva.
(5) Manjak prihoda nad rashodima koji nije moguće
pokriti iz općih pričuva pokriva se iz državnog proračuna.
(6) Manjak prihoda nad rashodima iz stavka 5. ovoga
članka može se pokriti i dužničkim vrijednosnim papirima koje za tu svrhu
izdaje Republika Hrvatska. U slučaju da Hrvatska narodna banka drži dužničke
vrijednosne papire koje je Republika Hrvatska izdala u skladu s odredbama ovog
stavka, ostatak viška prihoda nad rashodima iz stavka 3. ovoga članka koristi
se za otkup tih dužničkih vrijednosnih papira.
VI. FINANCIJSKA I
OSTALA IZVJEŠĆA
Financijska godina
Članak 54.
Financijska godina
Hrvatske narodne banke jednaka je kalendarskoj godini.
Financijski plan
Članak 55.
Hrvatska narodna
banka planira svoje prihode i rashode u financijskom planu, koji donosi do 31.
prosinca tekuće godine za sljedeću godinu.
Financijska izvješća
Članak 56.
Hrvatska narodna
banka sastavlja financijska izvješća za svaku financijsku godinu u skladu s
računovodstvenim propisima i Međunarodnim računovodstvenim standardima.
Revizija
poslovanja
Članak 57.
(1) Reviziju
sastavljenih financijskih izvješća i cjelokupnog poslovanja Hrvatske narodne
banke obavljaju neovisni vanjski revizori, prema propisima o reviziji i
Međunarodnim revizorskim standardima.
(2) Odluku o izboru
revizora koji će obaviti reviziju financijskih izvješća Hrvatske narodne banke
donosi Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora na prijedlog
Savjeta Hrvatske narodne banke.
Dostavljanje i
objavljivanje financijskih izvješća
Članak 58.
(1) Nakon završetka
svake financijske godine, Hrvatska narodna banka u roku od pet mjeseci
informira Hrvatski sabor o financijskom stanju, stupnju ostvarenja stabilnosti
cijena i monetarne politike. Hrvatski sabor može, na temelju podnesene
informacije, obaviti raspravu i donijeti posebne zaključke.
(2) Hrvatska narodna
banka će mjesečno, a najkasnije u roku od deset radnih dana od isteka
prethodnog mjeseca, pripremiti, izraditi i dostaviti Ministarstvu financija
svoju skraćenu bilancu stanja koja se odnosi na posljednji dan toga mjeseca.
(3) Nakon ispunjenja
obveza iz stavka 1. i 2. ovoga članka Hrvatska narodna banka može objaviti
navedena financijska i druga izvješća, a po potrebi može objaviti i druga
izvješća i analize o financijskim i gospodarskim pitanjima.
Izvješća o
monetarnoj politici
Članak 59.
(1) Hrvatska narodna
banka može godišnje objaviti podatke o ostvarivanju monetarne politike koja
obuhvaća:
a) pregled i njezinu
ocjenu monetarne politike u prethodnoj godini,
b) opis i
obrazloženje monetarne politike koju će Hrvatska narodna banka provoditi
tijekom iduće godine.
(2) Hrvatska narodna
banka redovito i pravodobno obavještava javnost o analizama makroekonomskog
stanja, stanju financijskog i monetarnog sustava, novčanim i kreditnim
kretanjima, bilanci plaćanja, tečaju i stabilnosti cijena te objavljuje
statističke informacije iz svoga djelokruga.
VII. OSTALE
ODREDBE
Računi
Članak 60.
(1) Hrvatska narodna
banka može otvarati račune Republici Hrvatskoj, bankama sa sjedištem u
Republici Hrvatskoj, bankama i financijskim institucijama sa sjedištem u
inozemstvu i međunarodnim financijskim organizacijama.
(2) Hrvatska narodna
banka ne može otvarati račune fizičkim i drugim pravnim osobama koje nisu
obuhvaćene stavkom 1. ovoga članka.
Naplata potraživanja
Članak 61.
(1) Hrvatska narodna
banka ima pravo naplatiti, bez vođenja sudskog ili javnobilježničkog postupka,
svoja dospjela nepodmirena potraživanja od dužnika:
- iz novčanih
sredstava dužnika deponiranih kod Hrvatske narodne banke,
- iz vrijednosti
zaloga ako je u zalog dana pokretna stvar ili pravo koje se ne smatra
nekretninom.
(2) Hrvatska narodna
banka ima pravo na namirenje osiguranih potraživanja iz vrijednosti zaloga
putem javne dražbe, osobe koja je javno ovlaštena za prodaju na burzi odnosno
za javne prodaje takvih stvari i prava ili iz slobodne ruke.
Prikupljanje
statističkih podataka
Članak 62.
(1) Radi ostvarenja
ciljeva i zadataka utvrđenih ovim Zakonom Hrvatska narodna banka pribavlja i
statistički obrađuje podatke dobivene od Republike Hrvatske i drugih tijela
državne vlasti te banaka i drugih pravnih osoba.
(2) Radi ostvarenja
zadataka iz stavka 1. ovoga članka Hrvatska narodna banka surađuje s nadležnim
tijelima izvan Republike Hrvatske i s međunarodnim organizacijama.
(3) Jedinstvenim
propisivanjem obrazaca i drugim metodama i mjerama, Hrvatska narodna banka, u
okviru svoje nadležnosti, pridonosi ujednačavanju postupka prikupljanja, obrade
i raspodjele obrađenih statističkih podataka.
(4) Hrvatska narodna
banka posebnom odlukom utvrđuje popis statističkih podataka koji su joj
potrebni i oblik u kojem će se podaci dostavljati Hrvatskoj narodnoj banci,
osobe koje će takve podatke dostavljati Hrvatskoj narodnoj banci i pravila u
vezi s povjerljivošću koja će vrijediti za statističke podatke namijenjene
Hrvatskoj narodnoj banci.
Status članova
Savjeta
Članak 63.
(1) Za vrijeme
obnašanja dužnosti guverner Hrvatske narodne banke, zamjenik guvernera i
viceguverneri Hrvatske narodne banke imaju pravo na plaću i ostala materijalna
prava sukladno općim aktima Hrvatske narodne banke.
(2) Na ostale obveze
i prava državnih dužnosnika iz stavka 1. ovoga članka, primjenjuje se Zakon o
obvezama i pravima državnih dužnosnika.
Propisi Hrvatske
narodne banke
Članak 64.
(1) Propisi i drugi
akti, koje na temelju ovoga Zakona donosi Hrvatska narodna banka, a koji se
primjenjuju na banke i druge pravne osobe, objavljuju se u »Narodnim novinama«.
(2) Propisi iz stavka
1. ovoga članka stupaju na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim
novinama«. U opravdanim slučajevima, Hrvatska narodna banka može odrediti da
stupaju na snagu danom objave u »Narodnim novinama«.
(3) Hrvatska narodna
banka vodi evidenciju donesenih odluka, uputa i drugih propisa koji se
objavljuju u »Narodnim novinama«.
VIII. KAZNENE
ODREDBE
Prekršaji
Članak 65.
(1) Prekršaj čini banka:
1. ako se ne pridržava odluke Hrvatske narodne banke
kojom je propisana obveza izdvajanja i održavanja obvezne pričuve (članak 13.)
odnosno ako nepravilno obračunava obveznu pričuvu (članak 14.),
2. ako se ne pridržava podzakonskih propisa i odluka
Hrvatske narodne banke kojima se regulira bankarsko poslovanje i utvrđuju
standardi stabilnog i sigurnog poslovanja banaka (članak 25.),
3. ako Hrvatskoj narodnoj banci ne dostavi podatke i
izvješća, odnosno druge podatke potrebne za izvršavanje funkcija Hrvatske
narodne banke u rokovima propisanim odlukama Hrvatske narodne banke (članak
26. stavak 1.),
4. ako se ne pridržava odluka i drugih podzakonskih
propisa kojima se uređuju oblici plaćanja i način obavljanja platnog prometa
(članak 29.),
5. ako ne otvori račun u Hrvatskoj narodnoj banci
(članak 30.),
6. ako postupa suprotno propisima Hrvatske narodne
banke o sustavu za obračun međubankovnih platnih transakcija i propisanim
načinima namire posredstvom međubankovnih sustava (članak 31.),
7. ako Hrvatskoj narodnoj banci ne dostavlja podatke
za statističku obradu utvrđenih odlukom Hrvatske narodne banke na propisanim
obrascima (članak 62. ).
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka, kaznit će
se banka novčanom kaznom u iznosu od 50.000,00 do 500.000,00 kuna.
(3) Za prekršaj iz stavka 1.ovoga članka, kaznit će se
odgovorna osoba u banci novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 do 50.000,00 kuna.
(4) Uz novčanu kaznu osobama iz stavka 3. ovoga članka
za počinjeni prekršaj izriče se i zaštitna mjera zabrane obavljanja tih
dužnosti u banci za razdoblje od dvije godine.
(5) Prekršajni postupak protiv banke i odgovornih
osoba u banci, za prekršaje utvrđene ovim Zakonom i Zakonom o bankama, ne može
se pokrenuti nakon proteka roka od 3 godine od dana kada je sačinjen zapisnik
Hrvatske narodne banke u kojem je utvrđena nepravilnost, odnosno, nezakonitost
u poslovanju.
(6) Zastarijevanje se
prekida svakom radnjom nadležnog tijela poduzetom radi gonjenja počinitelja
prekršaja. Poslije svakog prekida počinje ponovo teći zastara, ali se
prekršajni postupak ni u kom slučaju ne može voditi po isteku dvostrukog
vremena određenog u stavku 5. ovoga članka.
(7) Prekršaj čini
pravna osoba:
1. ako Hrvatskoj
narodnoj banci ne dostavlja podatke za statističku obradu utvrđenih odlukom
Hrvatske narodne banke na propisanim obrascima (članak 62.).
(8) Za prekršaj iz
stavka 7. ovoga članka, kaznit će se pravna osoba novčanom kaznom u iznosu od
50.000,00 do 500.000,00 kuna.
(9) Za prekršaj iz
stavka 7. ovoga članka, kaznit će se odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom
kaznom u iznosu od 5.000,00 do 50.000,00 kuna.
IX. ZAVRŠNE
ODREDBE
Nastavak rada
tijela Hrvatske narodne banke
Članak 66.
(1) Stupanjem na
snagu ovoga Zakona članovi Savjeta Hrvatske narodne banke koji udovoljavaju
kriterijima iz članka 41. ovoga Zakona nastavljaju obnašati dužnost na koju su
imenovani, do isteka mandata, odnosno do razrješenja.
(2) Ako član Savjeta
Hrvatske narodne banke ne udovoljava kriterijima iz članka 41. ovoga Zakona,
mora u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona udovoljiti
tim kriterijima ili će nakon proteka tog roka biti razriješen, a na njegovo
mjesto bit će imenovan novi član.
(3) Savjet Hrvatske
narodne banke daje ocjenu usklađenosti okolnosti za imenovanje člana Savjeta
Hrvatske narodne banke iz stavka 2. ovoga članka sa kriterijima članka 41.
ovoga Zakona i prijedlog za njegovo razrješenje.
Prestanak važenja
pojedinih propisa
Članak 67.
(1) Danom stupanja na
snagu ovoga Zakona prestaju važiti:
1) Zakon o Hrvatskoj
narodnoj banci (»Narodne novine«, br. 74/92., 36/93., 79/93., 29/94., 7/95. i
35/95. – pročišćeni tekst),
2) članak 3. stavak
1. Zakona o državnoj reviziji (»Narodne novine«, br. 70/93., 48/95. i 105/99.)
u dijelu koji se odnosi na Hrvatsku narodnu banku.
(2) Podzakonski akti
i provedbeni propisi doneseni na osnovi Zakona o Hrvatskoj narodnoj banci
(»Narodne novine«, br. 74/92., 36/93., 79/93., 29/94., 7/95. i 35/95. –
pročišćeni tekst), u dijelu u kojem nisu u suprotnosti s odredbama ovoga
Zakona, ostaju na snazi i primjenjuju se do donošenja odgovarajućih akata i
propisa na osnovi ovoga Zakona.
Stupanje na snagu
ovoga Zakona
Članak 68.
Ovaj Zakon stupa na
snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa:
450-02/00-01/07
Zagreb, 5. travnja
2001.
HRVATSKI SABOR
Predsjednik
Hrvatskoga sabora
Zlatko Tomčić, v. r.