1079
Ustavni sud Republike Hrvatske u Vijeću petorice za odlučivanje o
ustavnim tužbama, u sastavu dopredsjednik Suda Petar Klarić, kao predsjednik
Vijeća te suci Jurica Malčić, Ivan Matija, Agata Račan i Milan Vuković, kao
članovi Vijeća, u povodu ustavne tužbe M. Č.-M. iz Š., na sjednici Vijeća
održanoj dana 9. srpnja 2001. godine, jednoglasno je donio sljedeću
I. Ustavna tužba se usvaja te se ukidaju:
– presuda Upravnog suda Republike Hrvatske, broj: Us-9038/97 od 27.
siječnja 1999.,
– rješenje Ministarstva prostornog uređenja, graditeljstva i stanovanja
Republike Hrvatske, klasa: UP/II-371-01/97-06/289, urbroj: 531-05/2-97-2 od 8.
svibnja 1997. i
– rješenje Ureda za prostorno uređenje, stambeno-komunalne poslove,
graditeljstvo i zaštitu okoliša Županije š., Odsjeka za stambene poslove,
klasa: UP/I-371-01/89-01/32, urbroj: 2182-09-03-97-1 od 23. siječnja 1997.
II. Predmet se vraća Uredu za prostorno uređenje, stambeno-komunalne
poslove, graditeljstvo i zaštitu okoliša Županije š., Odsjeku za stambene
poslove na ponovno odlučivanje.
Obrazloženje
1. Pravodobna i dopuštena ustavna tužba je podnesena protiv presude Upravnog
suda Republike Hrvatske, broj: Us-9038/97 od 27. siječnja 1999., kojom je
odbijena tužba podnositeljice u upravnom sporu protiv rješenja Ministarstva
prostornog uređenja, graditeljstva i stanovanja Republike Hrvatske, klasa:
UP/II-371-01/97-06/289, urbroj: 531-05/2-97-2 od 8. svibnja 1997. godine.
Tim je rješenjem odbijena žalba podnositeljice protiv rješenja Ureda
za prostorno uređenje, stambeno-komunalne poslove, graditeljstvo i zaštitu
okoliša Županije š., Odsjeka za stambene poslove, klasa: UP/I-371-01/89-01/31,
urbroj: 2182-09-03-97-1 od 23. siječnja 1997. godine.
Ovim rješenjem prvog stupnja
priznato je B. B. stanarsko pravo na stanu u Š., S. R. 54, na temelju odredbe
članka 9. stavka 4. bivšeg Zakona o stambenim odnosima (»Narodne novine«, broj
52/74, nastavno: ZSO), važećeg u vrijeme smrti nositeljice stanarskog prava
pok. F. M. (umrle 23. rujna 1985.), bake podnositeljice ustavne tužbe i B. B.
Navedenom zakonskom odredbom
bilo je propisano da se članovima porodičnog domaćinstva stanara smatraju osobe
koje zajedno s njim stanuju i žive u ekonomskoj zajednici (te su taksativno
navedene osobe u određenoj vrsti srodničkih i drugih odnosa sa stanarom) i
kojim zakon priznaje, pod uvjetom stambene i ekonomske zajednice, status članova
porodičnog domaćinstva.
U predmetnom postupku (u dijelu koji je neposredno prethodio ustavnoj
tužbi, a iz kojeg potječu tri uvodno navedene odluke obuhvaćene ustavnom
tužbom) utvrđeno je da podnositeljica i B. B., kao unuci bivše nositeljice
stanarskog prava, udovoljavaju uvjetu srodstva s nositeljicom, ali da B. B.
udovoljava i uvjetu stambene i ekonomske zajednice iz članka 9. stavka 4. ZSO,
a podnositeljica ne.
Navedeno je potvrđeno i u drugostupanjskom postupku i u upravnom sporu.
2. U ustavnoj tužbi podnositeljica ukazuje na povrede odredaba članka
3. (najviše vrednote ustavnog poretka Republike Hrvatske) te članka 19. stavka
1. Ustava Republike Hrvatske (utemeljenost pojedinačnih akata tijela državne
uprave i tijela koja imaju javne ovlasti na zakonu), ističući kako je navedenim
odlukama stanarsko pravo na spornom stanu pripalo njezinom bratiću, unatoč činjenici
da je stanarsko pravo na istom stanu priznato njoj, na temelju rješenja
bivšeg SIZ-a u stambenoj oblasti Općine Š., broj: 1951/2-1985. od 11.
studenoga 1985. Slijedom tog rješenja, isto je tijelo s njom sklopilo ugovor
od 14. studenoga 1985. o korištenju stana, a zatim je 30. rujna 1998. sklopljen
ugovor između nje i Grada Š. o najmu stana s ugovorenom zaštićenom najamninom.
Ističe, nadalje, da je, prema odredbama ZSO, jedini slučaj kada nositelji
stanarskog prava mogu biti dvije osobe istodobno slučaj bračnih drugova, a da
ona i B. B. to nisu, niti su ikad bili.
Predlaže ukidanje osporavane presude Upravnog suda.
Ustavna tužba je osnovana.
3. Kada Ustavni sud odlučuje o ustavnoj tužbi, najprije ispituje jesu li
prava istaknuta u ustavnoj tužbi ustavna prava u smislu odredbe članka 59.
stavka 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«,
broj 99/99, nastavno: Ustavni zakon). Ako utvrdi da se radi o ustavnim pravima,
Sud ispituje jesu li ustavna prava povrijeđena.
Glede konkretne ustavne
tužbe, valja istaknuti da člankom 3. Ustava nisu utvrđena ustavna prava i
slobode građana, već najviše vrednote ustavnog poretka Republike Hrvatske, koja
predstavljaju temelj za tumačenje Ustava i smjernicu zakonodavcu pri razradi
ustavnih prava građana. Odredba članka 3., kao takva, znatno je uopćena u svom
sadržaju te, stoga, ne pruža ustavna jamstva građanima neposredno, koja bi
jamstva Ustavni sud štitio u postupku pokrenutom ustavnom tužbom.
Odredba članka 19. stavka 1.
Ustava sadrži načelo zakonitosti u radu tijela upravne vlasti. Iz nje ne
proizlaze slobode i prava koja bi bila zajamčena pojedincu i koja bi se štitila
kroz institut ustavne tužbe. To je odredba koja propisuje smjernice tijelima
državne uprave i drugim tijelima, koja imaju javne ovlasti, kada odlučuju o
pravima i dužnostima građana, ali ne propisuje i subjektivno ustavno pravo na
strani građana.
Stoga se niti na jednoj od navedenih ustavnih odredaba ne može zasnivati
ustavna tužba.
4. U konkretnom se slučaju, međutim, kako će dalje biti obrazloženo,
radi o specifičnoj pravnoj situaciji, zbog čega je ovaj Sud, unatoč utvrđenju
da nema i ne može biti povreda ustavnih odredaba na koje se podnositeljica
izrijekom poziva, ocijenio da postoje okolnosti koje nalažu ukidanje odluka
donesenih u konkretnom upravnom postupku, odnosno upravnom sporu.
Sud je pritom imao u vidu svoju funkciju zaštite ustavnosti i
zakonitosti, kao i činjenicu da je iz konteksta podnesene tužbe vidljivo kako
podnositeljica na određen način ukazuje i na pogrešnu primjenu prava, koja je
primjena omogućila da paralelno egzistiraju prava dviju osoba na istoj
stvari, koja se međusobno isključuju.
Naime, iz navoda ustavne tužbe i iz stanja spisa predmeta posve
evidentno proizlazi da povreda prava, osobito onih zajamčenih odredbama članka
14. (opća jednakopravnost, jednakost svih pred zakonom), članka 19. stavka 2. (jamstvo
sudske kontrole zakonitosti pojedinačnih akata tijela državne uprave i tijela
koja imaju javne ovlasti) i članka 26. Ustava (jednakost u postupku pred
sudovima, drugim državnim tijelima i inim tijelima koja imaju javne ovlasti),
na štetu jedne od stranaka u predmetnom postupku postoji.
Kako je razvidno iz dokumentacije u spisu predmeta, stanarsko pravo na
spornom stanu je podnositeljici priznala i ugovor o korištenju stana s njom
sklopila tadašnja Samoupravna interesna zajednica (nastavno: SIZ) u stambenoj
oblasti Općine Š., koja, prema tada mjerodavnom zakonu, nije bila nadležna za
obavljanje ovakvih poslova.
Također je moguće zaključiti
da u postupku, u svezi s nastavkom korištenja stana nakon smrti nositeljice
stanarskog prava, provedenom 1985. godine, B. B., kao supolagatelj prava na
nastavak korištenja tog stana, nije sudjelovao.
Nakon što je i on podnio
zahtjev za priznanje stanarskog prava na istom stanu, postupak je vođen u
pravcu utvrđivanja udovoljavaju li dvoje pretendenata uvjetima za nastavak korištenja
stana i priznavanje stanarskog prava koje je propisivao tada mjerodavni zakon,
međutim, nije uzeta u obzir činjenica da je jednom od njih to pravo već
priznato.
B. B. je stanarsko pravo
priznato, ali pored njegovog stanarskog prava, o kojem je donesena pravomoćna
odluka, paralelno egzistira i stanarsko pravo podnositeljice, na temelju
važeće pravomoćne odluke i ugovora iz studenoga 1985. godine.
Zakon o stambenim odnosima iz
1985. godine (»Narodne novine«, broj 51/85, stupio na snagu u prosincu 1985.)
na određeni je način konvalidirao akte koji se odnose na korištenje
društvenih stanova, a koje je, prije stupanja tog Zakona na snagu donijelo
nenadležno tijelo (SIZ), u svezi s odnosima za koje je mjerodavan bio Zakon o
stambenim odnosima iz 1974. godine (»Narodne novine«, broj 52/74).
Prijelaznim i završnim
odredbama Zakona o stambenim odnosima iz 1985., člankom 156. stavkom 2., bilo
je propisano sljedeće:
»Ugovori o korištenju stana
koje je do dana stupanja na snagu ovog Zakona umjesto davaoca stana na korištenje
zaključila zajednica neće se poništavati, ako su ispunjeni ostali uvjeti za njihovu
valjanost.«
Kako je razvidno, u
konkretnom slučaju, ugovor zaključen s podnositeljicom ustavne tužbe u
studenom 1985. godine nije poništen, međutim, u dokumentaciji koja prileži
spisu nema traga o tome da bi pitanje valjanosti navedenog ugovora, u smislu
citirane prijelazne odredbe, po službenoj dužnosti ili u okviru postupka pokrenutog
po zahtjevu B. B., bilo razmatrano i o tome zauzeto stajalište nadležnog
tijela.
Očigledno je, međutim, da se radi o prethodnom pitanju koje ima odlučan
značaj za zakonito provođenje postupka i donošenje na zakonu utemeljene
odluke.
Propuštanjem nadležnih tijela da riješe ovo prethodno pitanje, došlo
je do pravno neodržive situacije, kakva je razvidna i iz navoda ustavne tužbe.
Iz toga slijedi i ocjena ovog Suda da odluka, donesena u postupku u
kojem je počinjena povreda postupovnih pravila, u kojem odlučne činjenice
nisu utvrđene i u kojem, zbog toga, nije bilo temelja za primjenu materijalnog
prava, kao i odluke kojima je takvo postupanje osnaženo, nisu i ne mogu biti
na zakonu utemeljene.
S obzirom na utvrđene nezakonitosti, takvim su odlukama nedvojbeno
povrijeđena prava koja su strankama u postupcima pred državnim tijelima
zajamčena i Ustavom Republike Hrvatske.
5. Sukladno izloženom, a na temelju odredaba članaka 69., 70. i 72.
Ustavnog zakona, donesena je odluka kao u izreci.
Broj: U-III-368/1999
Zagreb, 9. srpnja 2001.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik Vijeća
dr. sc. Petar Klarić, v. r.