1466
Na temelju članka 10. stavak 2. Zakona o obrtu (»Narodne novine«, br.
77/93, 90/96 i 64/01), ministar za obrt, malo i srednje poduzetništvo donosi
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovim Pravilnikom propisuje se način upisa fizičkih osoba u Obrtni
registar i način vođenja Obrtnog registra u uredima državne uprave u županijama
i njihovim ispostavama, te u Uredu Grada Zagreba (u daljnjem tekstu:
registarsko tijelo), oblik i sadržaj obrasca prijave za upis u Obrtni registar,
oblik i sadržaj omota registarskog uloška, obrazaca registarskih listova,
obrasca preglednog lista upisa u registarski uložak, obrasca knjige rednih
brojeva omota registarskih uložaka, obrasca izvatka iz Obrtnog registra, te
oblik i način vođenja evidencije o trgovačkim društvima koja obavljaju vezane
i povlaštene obrte.
Ovim Pravilnikom određuju se mjere, sredstva te uvjeti osiguranja,
pohranjivanja, zaštite i prijenosa podataka u sustavu Obrtnog registra vođenog
elektroničkim računalom, kao i mjere održavanja i provjere ispravnosti rada računalne,
telekomunikacijske i programske opreme, osiguranje radnih prostorija u kojima
je smještena ta oprema, osobe ovlaštene za provedbu predviđenih mjera, te osobe
odgovorne za nadzor nad provedbom tih mjera.
II. OBLIK I SADRŽAJ OBRTNOG REGISTRA
Članak 2.
Registarsko tijelo vodi Obrtni registar na elektroničkom računalu i u
pisanom obliku u registarskim ulošcima.
Ako tijelo nadležno za upis nije opremljeno elektroničkim računalom,
obrt se upisuje pisaćim strojem.
Članak 3.
U Ministarstvu za obrt, malo i srednje poduzetništvo ustrojava se središnja
baza podataka Obrtnog registra koja će biti dostupna tijelima državne uprave i
drugim institucijama propisanim Zakonom.
Središnja baza podataka Obrtnog registra sadrži podatke upisane u
Obrtnom registru ureda državne uprave u županijama i njihovim ispostavama kao i
u Uredu Grada Zagreba.
III. REGISTARSKI ULOŽAK
Članak 4.
Svaki subjekt upisa ima u Obrtnom registru svoj registarski uložak u
koji se upisuju propisani podaci.
Svaki registarski uložak označava se posebnim brojem registarskog uloška.
Članak 5.
Registarski uložak subjekta upisa sastoji se od omota registarskog uloška,
preglednog lista upisa u registarski uložak, registarskih listova, izvatka iz
Obrtnog registra, rješenja o upisu te svih priloga i dokaza uz prijavu.
Članak 6.
Registarski uložak ima aktivni i pasivni dio, koji su međusobno
odvojeni.
U aktivni dio registarskog uloška ulažu se registarski listovi i izvadak
iz Obrtnog registra s posljednjim upisanim podacima.
U pasivni dio registarskog uloška ulažu se registarski listovi i izvadak
iz obrtnog registra izvađen iz aktivnog dijela nakon upisane posljednje
promjene.
Članak 7.
U omotu registarskog uloška povezani su registarski listovi i pregledni
list upisa u registarski uložak, izvadak iz Obrtnog registra, rješenja o upisu
i svi prilozi i dokazi, tako da čine cjelinu iz koje se mogu izvaditi pojedini
dijelovi.
Na omot registarskog uloška upisuje se ime i prezime vlasnika obrta,
broj registarskog uloška i tvrtka.
Ako se registarski uložak popuni, otvara se novi omot registarskog uloška
pod istim brojem registarskog uloška.
Članak 8.
Pregledni list upisa u registarski uložak služi za upis promjena u
registarskom ulošku.
Podbrojevi koji se upisuju u pregledni list upisa u registarski uložak
počinju od 1 za svaku promjenu.
Jedan podbroj može sadržavati više vrsta promjena.
Obrazac iz stavka 1. ovoga članka formata je
A4, bijele je boje, otiskan je uz ovaj Pravilnik i njegovim je sastavnim dijelom.
Članak 9.
Registarski uložak sadrži registarske listove (od broja RL1 do RL3)
ovisno o podacima koji se prema rješenju registarskog tijela upisuju u Obrtni
registar.
Registarski list RL1 sadrži osnovne podatke o obrtu i registarskom
tijelu, vrsti upisa u registar, tvrtci i vlasniku obrta, poslovođi i članstvu u
Hrvatskoj obrtničkoj komori, te podatke koji nisu obvezatni: telefon, fax,
e-mail.
Registarski list RL2 sadrži osnovne podatke o pogonu, nazivu i sjedištu
pogona te o poslovođi pogona.
Registarski list RL3 sadrži podatke o djelatnostima u sjedištu obrta ili
izdvojenim pogonima te podatke koji nisu obvezatni: podatke o broju zaposlenih,
mogućim kapacitetima za izvoz, proizvodnim kapacitetima, zainteresiranost za
ulaganje te poznavanje stranog jezika.
Obrasci iz stavka 1. ovoga članka formata su A4, otiskani su uz ovaj
Pravilnik i njegovim su sastavnim dijelom, a podnose se ovisno o vrsti
promjene.
Obrasce ispunjava djelatnik registarskog tijela, a ako ih stranka šalje
poštom, dužna ih je sama ispuniti.
Obrasce iz stavka 1. ovog članka zainteresirana stranka dobiva u samom
registarskom tijelu.
Članak 10.
Uz Obrtni registar vodi se i knjiga rednih brojeva omota registarskog
uloška subjekta upisa.
Knjiga rednih brojeva omota registarskih uložaka subjekta upisa služi za
evidenciju brojeva registarskih uložaka subjekata upisa.
Knjiga je ukoričena tvrdim kartonskim koricama, listovi su formata A4 i
bijele su boje.
Obrazac za knjigu iz stavka 2. ovoga članka otiskan je uz ovaj Pravilnik
i njegovim je sastavnim dijelom.
IV. UPISI U OBRTNI REGISTAR
Članak 11.
Za sve upise u Obrtni registar podnosi se prijava za upis u Obrtni
registar na propisanom obrascu.
Obrazac prijave za upis u
Obrtni registar formata je A4, bijele je boje, otiskan je uz ovaj Pravilnik i
njegovim je sastavnim dijelom.
Obrazac iz stavka 1. ovog članka
zainteresirana stranka dobiva u samom registarskom tijelu.
Članak 12.
Uz prijavu podnose se i
odgovarajući registarski listovi iz članka 9. ovoga Pravilnika, koji su
sastavni dio prijave i u koje se upisuju podaci za registraciju obrta te ostali
podaci važni za obavljanje obrta, a na osnovi kojih se donosi rješenje.
Članak 13.
Podaci koji su propisani
obrascima RL1, RL2 i RL3 unose se u bazu podataka Obrtnog registra, a zatim se
tiska izvadak iz Obrtnog registra koji sadrži sve bitne podatke o obrtu.
Obrazac izvatka iz Obrtnog
registra formata je A4, a otiskan je uz ovaj Pravilnik i njegovim je sastavnim
dijelom.
Članak 14.
Podaci uneseni u bazu
podataka Obrtnog registra moraju biti takvi da osiguraju naknadni prikaz i
tiskanje izvatka iz Obrtnog registra, knjige rednih brojeva omota registarskih
uložaka, preglednog lista upisa u registarski uložak i rješenja, koji oblikom
i sadržajem odgovaraju oblicima i sadržajima propisanim ovim Pravilnikom.
Nakon upisa podataka u Obrtni
registar svaka nova dopuna ili izmjena podataka mora biti tako izvedena da se
prethodni podaci ne brišu, nego se označavaju kao arhivski podaci s naznakom
datuma do kada su važili.
Članak 15.
Ako se zbog promjene sjedišta
obrta promijeni registarsko tijelo, novo registarsko tijelo na temelju prijave
za upis promjene sjedišta obrta od ranijeg registarskog tijela pribaviti će
Registarski uložak subjekta upisa i upisati obrt u svoju bazu podataka Obrtnog
registra.
Nakon donošenja rješenja o upisu u Obrtni registar novo registarsko
tijelo izvijestit će o promjeni sjedišta obrta ranije registarsko tijelo, koje će
upisati prestanak obrta iz svog Obrtnog registra s danom upisa u novi Obrtni
registar.
Članak 16.
Izvadak iz Obrtnog registra i sadržaj potvrda o podacima iz pasivnog
dijela registarskog uloška mogu se izdavati ispisom, a službena osoba dužna ih
je na zahtjev stranke ovjeriti potpisom i službenim pečatom.
Podatke koji se moraju dostaviti drugim korisnicima u skladu s odredbama
članka 15. Zakona o obrtu (»Narodne novine«, broj 77/93, 90/96 i 64/01)
dostavit će se na odgovarajućem magnetskom mediju ili računalno
komunikacijskim vezama ako to korisnik zatraži, ili u obliku ovjerenog ispisa
iz računala u roku od 3 dana.
V. EVIDENCIJA O TRGOVAČKIM DRUŠTVIMA KOJA OBAVLJAJU VEZANE I POVLAŠTENE
OBRTE
Članak 17.
Evidencija o trgovačkim društvima koja obavljaju vezane i povlaštene
obrte sastoji se od: tvrtke, sjedišta, matičnog broja (MBS), poreznog broja,
djelatnosti koja se obavlja kao obrt, adrese poslovne prostorije izdvojenog
pogona gdje se obavlja obrt, izvatka iz sudskog registra te rješenja županijskog
ureda da je udovoljeno svim uvjetima iz stavka 1. članka 8. Zakona o obrtu
(»Narodne novine«, broj 77/93, 90/96 i 64/01), imena i prezimena stručnog
djelatnika-poslovođe, njegova JMBG, stručne spreme ili osposobljenosti.
VI. UNOS BROJČANIH OZNAKA
Članak 18.
Matični broj obrta sastoji se od osam znamenki, a dodjeljuje ga županijski
Ured za statistiku.
Jednom dodijeljeni matični broj ne smije se ponovo dodijeliti drugoj
fizičkoj osobi, osim ako pristupa u zajednički obrt ili ga nasljeđuje.
Članak 19.
Svaka obrtnica sadrži jedinstveni broj obrtnice koji se sastoji od brojčane
oznake registarskog tijela koje je izdalo obrtnicu i broja registarskog uloška.
Za potrebe obrtnog registra koristit će se brojčane oznake registarskih
tijela prema sljedećoj strukturi:
• prva i druga znamenka označavaju broj županije i Grada Zagreba,
• treća i četvrta znamenka označavaju nadležni ured državne uprave u županiji,
• peta i šesta znamenka označavaju ispostavu ureda državne uprave u županiji.
Članak 20.
Brojčane oznake i nazivi županija, gradova i općina utvrđuju se prema
Zakonu o područjima županija, gradova i općina u Republici Hrvatskoj (»Narodne
novine«, broj 10/97, 124/97, 50/98, 68/98, 22/99, 42/99, 117/99, 128/99, 44/00,
129/00).
Brojčane oznake i nazivi naselja u Republici Hrvatskoj utvrdio je Državni
zavod za statistiku.
Brojčane oznake nadležnog ureda iz članka 19. stavak 2. ovoga Pravilnika
jesu:
01 Ured za gospodarstvo
Članak 21.
Brojčanu oznaku ispostave ureda državne uprave u županiji određuje svaki
ured državne uprave u županiji samostalno.
Ured državne uprave u županiji dužan je dostaviti nadležnim tijelima iz članka
15. Zakona o obrtu (»Narodne novine«, broj 77/93, 90/96 i 64/01) listu
ispostava ureda s brojčanim oznakama te i svaku naknadnu dopunu liste brojčanih
oznaka.
U svakoj dopuni liste brojčanih oznaka ispostava ureda državne uprave u županiji
dodjeljuje se uvijek nova dvoznamenkasta brojčana oznaka i ne smije se
dodijeliti već ranije upotrijebljena brojčana oznaka.
Članak 22.
Brojčane oznake upisa novog obrta i ostalih
promjena u Obrtnom registru označavaju se na sljedeći način:
Broj. Opis promjene
oznaka
01 Upis novog obrta i početak obavljanja
obrta
02 Upis novog obrta bez početka obavljanja
obrta
03 Upis dana početka obavljanja obrta
04 Promjena sjedišta
06 Promjena naziva tvrtke
07 Upis izdvojenog pogona
08 Prestanak izdvojenog
pogona
09 Privremena obustava obrta
10 Prekid privremene obustave
obrta
11 Odjava obrta
21 Upis nove djelatnosti
31 Upis stručnog djelatnika
41 Upis poslovođe izdvojenog
pogona
43 Upis poslovođe obrta
51 Prestanak obrta bez stručne
osobe
52 Prestanak obrta nakon godinu
dana
53 Prestanak obrta zbog zaštitne
mjere zabrane obavljanja obrta
55 Prestanak obrta odlukom
suda časti
56 Prestanak obrta
oduzimanjem povlastice
57 Prestanak obrta zbog lažnih
isprava
58 Prestanak obrta (članak 8.
Zakona o obrtu)
59 Prestanak obrta (članci 3.
i 5. Zakona o obrtu)
60 Prestanak obrta smrću
62 Prestanak obrta ako nije
imenovan poslovođa
64 Prestanak obrta osudom na
kaznu zatvora
66 Prestanak obrta zbog izrečene
mjere sigurnosti
67 Prestanak obrta zbog
neprijavljivanja obustave obrta dulje od 30 dana
68 Prestanak obrta zbog ne započinjanja
obrta u roku od 30 dana nakon isteka privremene obustave
69 Prestanak obrta zbog neispunjavanja
zakonskih uvjeta (članak 14. Zakona o obrtu)
71 Pristupanje ortaka temeljem ugovora o
ortakluku (zajednički obrt)
72 Istupanje ortaka temeljem ugovora o
ortakluku (zajednički obrt)
81 Promjena članstva u udruženju obrtnika
82 Evidencija o trgovačkim društvima koja
obavljaju vezane i povlaštene obrte (članak 8. Zakona o obrtu)
83 Evidencija o promjeni stručnog djelatnika
84 Upis vezanog obrta na temelju ostvarenog
patentnog prava
90 Ostale nespomenute promjene.
Članak 23.
U Obrtni registar upisuju se na odgovarajuće mjesto nazivi i brojčane
oznake djelatnosti obrta prema Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti (NKD),
koju objavljuje Državni zavod za statistiku i prema Pravilniku o vezanim i
povlaštenim obrtima.
Članak 24.
Oznaka zanimanja za potrebe Obrtnog registra sastoji se od naziva
zanimanja i složenosti zanimanja:
Složenost
zanimanja označava
2 Stručna osposobljenost prema Programu
ispita o stručnoj osposobljenosti (»Narodne novine« ,broj 101/95)
2* Stručna osposobljenost prema posebnim
propisima
3 Srednja stručna sprema u trogodišnjem
trajanju
3+ Srednja stručna sprema u trogodišnjem
trajanju i osposobljavanje za trgovačko poslovanje
4 Srednja stručna sprema i srednja školska
sprema u četverogodišnjem trajanju (KV, SSS, SŠS)
4++ Srednja školska sprema u četverogodišnjem
trajanju i osposobljavanje za trgovačko poslovanje i poznavanje robe
5 Majstorski ispit
VII. SUSTAV OBRTNOG REGISTRA VOĐENOG ELEKTRONIČKIM
RAČUNALOM I OSOBE OVLAŠTENE ZA PRISTUP SUSTAVU
Članak 25.
Sustav za vođenje Obrtnog registra vođenog elektroničkim računalom (u
daljnjem tekstu: sustav Obrtnog registra) informacijski je sustav koji se
sastoji od računalne, telekomunikacijske i programske opreme, te svih podataka
koji se tim sustavom unose, pohranjuju i prenose. Taj se sustav sastoji od
podsustava za vođenje Obrtnog registra u uredima državne uprave u županijama i
njihovim ispostavama te u Uredu Grada Zagreba (u daljnjem tekstu: registarsko
tijelo), te od podsustava središnjeg obrtnog registra u Ministarstvu za obrt,
malo i srednje poduzetništvo.
Članak 26.
Osoba ovlaštena za vođenje Obrtnog registra službenik je ili namještenik
registarskog tijela, kojeg rasporedom poslova određuje predstojnik ureda,
odnosno voditelj ispostave (registarskog tijela).
Interni korisnik podataka Obrtnog registra službenik je ili namještenik
registarskog tijela ili Ministarstva za obrt, malo i srednje poduzetništvo,
koji nije ovlašten za vođenje Obrtnog registra, ali ima ovlaštenje za uvid u
bazu podataka Obrtnog registra.
Ovlašteni vanjski korisnik
podataka Obrtnog registra osoba je zaposlena u tijelu državne uprave ili obrtničkoj
komori, zatim odvjetnik, javni bilježnik ili druga osoba koja ima ovlaštenja za
uvid u bazu podataka Obrtnog registra, prema uvjetima i na način koji odredi i
objavi Ministarstvo za obrt, malo i srednje poduzetništvo.
Ostali vanjski korisnici
podataka Obrtnog registra osobe su koje pristupaju onim podacima Obrtnog
registra koji su dostupni preko Interneta.
Ovlašteni stručnjak osoba je
zadužena za razvoj i održavanje sustava za vođenje Obrtnog registra, koju
odredi Ministarstvo za obrt, malo i srednje poduzetništvo. Ovlašteni stručnjaci
postoje za pojedina područja razvoja i održavanja sustava za vođenje Obrtnog
registra (strojna oprema, programska oprema, komunikacije, školovanje itd.).
Administrator baze podataka
Obrtnog registra osoba je ovlaštena brinuti se o bazama podataka sustava
Obrtnog registra, o središnjoj bazi podataka Obrtnog registra, o svim oblicima
prijenosa, zaštite, osiguranja i pohranjivanja podataka, o autorizaciji
korisnika te o održavanju zajedničkih šifranika sustava Obrtnog registra.
Administrator računalnog
sustava Obrtnog registra osoba je ovlaštena brinuti se o računalnoj,
programskoj i telekomunikacijskoj opremi, pristupnim putovima, mreži,
telefonskim i drugim vezama sustava Obrtnog registra.
VIII. PRISTUP I PROVJERA ULASKA U
TELEKOMUNIKACIJSKI I RAČUNALNI SUSTAV
Članak 27.
Pristup podacima Obrtnog registra u registarskom tijelu dopušten je
osobama ovlaštenim za vođenje Obrtnog registra, internim korisnicima podataka
Obrtnog registra, administratoru baze podataka, administratoru računalnog sustava
i ovlaštenim stručnjacima.
Članak 28.
Pristup podacima središnjeg Obrtnog registra dopušten je osobama ovlaštenim
za vođenje Obrtnog registra, internim korisnicima podataka Obrtnog registra i
ovlaštenim stručnjacima, te ovlaštenim vanjskim korisnicima podataka Obrtnog
registra.
Članak 29.
Ulazak u telekomunikacijski, računalni i aplikacijski sustav Obrtnog
registra, te fizički pristup podacima Obrtnog registra u registarskom tijelu i
središnjem Obrtnom registru dopušten je ovlaštenim osobama uz uporabu programa
koje odredi Ministarstvo za obrt, malo i srednje poduzetništvo, te uz uporabu
odgovarajućih korisničkih imena i zaporki.
Ukinuto korisničko ime ne smije se dodijeliti drugoj osobi.
Uz korisničko ime, novom se korisniku dodjeljuje i zaporka za jednokratnu
uporabu, koju je novi korisnik dužan promijeniti prilikom prve prijave za
ulazak u sustav.
Sustav mora osigurati samostalnu promjenu zaporke od strane korisnika.
Korisničko ime i pripadna zaporka ne smiju se odati i dati na uporabu
drugoj osobi.
Članak 30.
Sadržaj te način, učestalost i
uvjete izdavanja skupova podataka iz Obrtnog registra odredit će Ministarstvo
za obrt, malo i srednje poduzetništvo u dogovoru sa zainteresiranim državnim
tijelima, obrtničkom komorom i drugim institucijama.
Članak 31.
Za svaki pristup i davanje skupova podataka iz središnjeg obrtnog
registra vanjskim korisnicima moraju se zabilježiti podaci o pojedinim vrstama
uporabljenih računalnih, telekomunikacijskih i drugih sredstava (procesorsko
vrijeme, upotreba memorijskog prostora, trajanje pristupa, trajanje
telekomunikacijskog priključka, vrsta odnosno količina danih podataka, vrsta i
količina prenosivog magnetskog ili optičkog medija, količina potrošenog papira
i sl.).
Članak 32.
Pristup podacima Obrtnog registra koji su dostupni preko Interneta javan
je i besplatan. Vanjskim je korisnicima preko Interneta dopušten uvid u
posljednje zabilježeno stanje svakog subjekta upisa u Obrtni registar, koje je
preneseno u središnju bazu podataka Obrtnog registra.
Podaci o svakom pojedinom subjektu upisa dostupni preko Interneta sadržajem
odgovaraju podacima koji su sadržani u izvatku iz Obrtnog registra.
Otisnuta kopija tih podataka ne zamjenjuje ovjereni izvadak iz Obrtnog
registra.
Članak 33.
Svaki pristup telekomunikacijskom i računalnom sustavu te središnjoj
bazi podataka Obrtnog registra mora biti automatski zabilježen korisničkim
imenom, nadnevkom i vremenom prijave i odjave.
Svaki pokušaj neovlaštenog pristupa sustavu Obrtnog registra mora biti
automatski zabilježen korisničkim brojem, nadnevkom i vremenom, a ako je to
moguće i mjestom s kojeg je takav pristup pokušan.
Administrator baze podataka, administrator računalnog sustava i ovlašteni
stručnjak dužni su obavijestiti predstojnika ureda odnosno voditelja ispostave
(registarskog tijela) o svakom pokušaju neovlaštenog pristupa sustavu u
registarskom tijelu.
IX. OPREMA I PROSTORIJE SUSTAVA OBRTNOG REGISTRA – TEHNIČKI PREDUVJETI
Članak 34.
Registarsko računalo svako je računalo u registarskom tijelu na kojem je
instalirana programska oprema za vođenje Obrtnog registra ili na kojem su
pohranjeni podaci Obrtnog registra.
Računalo središnjeg obrtnog registra svako je računalo u Ministarstvu za
obrt, malo i srednje poduzetništvo na kojem je instalirana programska oprema za
upravljanje i administraciju sustava ili podaci središnje baze Obrtnog
registra. Središnja baza Obrtnog registra služi kao središnje mjesto
pohranjivanja registarskih podataka svih registarskih tijela u Republici
Hrvatskoj.
Članak 35.
Priključenje računalne, telekomunikacijske i druge opreme sustava
obrtnog registra na električnu mrežu obavlja se prema uputama proizvođača te
opreme, u skladu s važećim tehničkim normama.
Članak 36.
Računala središnjeg obrtnog registra priključuju se na električnu mrežu
preko uređaja za neprekidno napajanje, koji u slučaju prekida ili nestanka
električne energije omogućava nesmetan nastavak rada računala i druge opreme
kroz određeno kratko vrijeme, tako da se poslovi u tijeku mogu završiti bez
opasnosti za cjelovitost informacija koje se tim računalom i opremom obrađuju,
a računalo i druga oprema u tom vremenu uredno isključiti.
Članak 37.
Telefonski priključci namijenjeni isključivo prijenosu podataka Obrtnog
registra ne objavljuju se u telefonskim imenicima i ne smiju biti dostupni
preko službe za davanje telefonskih brojeva.
Članak 38.
Registarska računala i računalnu mrežu smješta, postavlja i ugrađuje
stručna osoba uz odobrenje administratora računalnog sustava Obrtnog registra,
te predstojnika ureda odnosno voditelja ispostave (registarskog tijela), u
skladu s važećim normama, standardima i tehničkim uputama, prema projektnoj
dokumentaciji.
Računala središnjeg obrtnog registra i računalnu mrežu smješta,
postavlja i ugrađuje stručna osoba uz odobrenje pomoćnika ministra za obrt,
malo i srednje poduzetništvo, nadležnog za Obrtni registar, te administratora
računalnog sustava Obrtnog registra, u skladu s važećim normama, standardima i
tehničkim uputama, prema projektnoj dokumentaciji.
Po jedan primjerak projektne dokumentacije iz stavka 1. i 2. ovog članka
čuva se u Ministarstvu za obrt, malo i srednje poduzetništvo, na sigurnom
mjestu.
Članak 39.
Prostorije u kojima se nalaze registarska računala moraju se zaključavati
uvijek kada u njima nije prisutna osoba ovlaštena za vođenje Obrtnog registra.
Računalna i telekomunikacijska oprema središnjeg obrtnog registra
postavlja se i ugrađuje u prostorije posebno zaštićene od neovlaštenog
pristupa. Osobe koje smiju ulaziti u te prostorije određuje pomoćnik ministra
za obrt, malo i srednje poduzetništvo, nadležan za Obrtni registar.
X. MJERE ZAŠTITE PROSTORIJA U KOJIMA JE SMJEŠTNA RAČUNALNA I
TELEKOMUNIKACIJSKA OPREMA SUSTAVA
Članak 40.
Računalna i telekomunikacijska oprema središnjeg obrtnog registra mora
biti smještena u prostorijama koje imaju uređaje za otkrivanje požara i
automatsku dojavu o izbijanju požara.
Prostorije u kojima je smještena oprema iz stavka 1. ovoga članka moraju
imati uređaje za automatsko gašenje požara (temeljene na uporabi plina halona i
sl.), a u blizini, ispred tih prostorija i u njima na vidljivim i lako uočljivim
mjestima moraju biti izvješene upute o postupcima u slučaju izbijanja požara.
Članak 41.
U blizini računalne i telekomunikacijske opreme ne smije biti izvora
jakog električnog ili magnetskog polja.
Članka 42.
U blizini računalne i
telekomunikacijske opreme ne smije biti izvora ionizirajućeg zračenja.
Čanak 43.
U blizini opreme osjetljive
na elektrostatički elektricitet ne smije biti izvora takva elektriciteta.
Članak 44.
U prostorijama u kojima je
smještena računalna i telekomunikacijska oprema mora se održavati relativna vlažnost
zraka između 20 i 80 % i temperatura između 5 i 30 °C.
Članak 45.
U prostorijama i u blizini
prostorija u kojima je smještena oprema sustava ne smiju se nalaziti nagrizajuće
i lako hlapljive tekućine, eksplozivna sredstva i slične opasne ili štetne
tvari.
Članak 46.
U prostorijama u kojima su
smještena računala ne smiju se nalaziti uređaji koji u zrak ispuštaju čestice
prašine. Uređaji osjetljivi na prašinu moraju biti propisno zaštićeni. Filtri i
usisni kanali uređaja koji se hlade zrakom, moraju se redovito čistiti, prema
uputama proizvođača.
Članak 47.
U slučaju potresa i drugih
elementarnih nepogoda, rata i neposredne ratne opasnosti predstojnik ureda
odnosno voditelj ispostave (registarskog tijela) dužan je odredit premještanje
računalno – komunikacijske opreme na za to predviđeno mjesto, koje određuje
ministar za obrt, malo i srednje poduzetništvo.
XI. ZAŠTITNO POHRANJIVANJE PODATAKA OBRTNOG
REGISTRA
Članak 48.
Zaštitno pohranjivanje podataka postupak je izrade i pohranjivanja
sigurnosne kopije podataka na prenosive magnetske ili optičke medije, za slučaj
gubitka, oštećenja ili uništenja podataka.
Povrat pohranjenih podataka
postupak je vraćanja podataka u prethodno stanje sa sigurnosne kopije nakon
gubitka, oštećenja ili uništenja podataka, pri čemu tako vraćen skup podataka
mora biti u posljednjem sukladnom stanju i bez gubitka informacija.
Obnavljanje rada računalnog
sustava skup je postupaka za povratak računalnog sustava i svih započetih
poslova u posljednje sukladno stanje tog sustava.
Ponovno uključivanje sustava
u rad skup je postupaka za uključivanje računalnog sustava u rad nakon neuobičajenog
prekida rada tog sustava.
Članak 49.
Zaštitno pohranjivanje
podataka u registarskom tijelu obavlja se prema planu koji izrađuje
administrator baze podataka, a ovjerava predstojnik ureda odnosno voditelj
ispostave (registarskog tijela), koji je odgovoran i za izvršenje toga plana.
Zaštitno pohranjivanje
podataka u središnjem obrtnom registru obavlja se prema planu koji izrađuje i
provodi administrator baze podataka, a ovjerava pomoćnik ministra za obrt, malo
i srednje poduzetništvo, nadležan za Obrtni registar.
Plan zaštitnog pohranjivanja
podataka određuje datume provedbe zaštitnog pohranjivanja podataka, imena osoba
zaduženih za provedbu zaštitnog pohranjivanja podataka, mjesta primanja medija
te podatke o obavljanju zaštitnog pohranjivanja podataka.
Članak 50.
Zaštitno pohranjivanje
podataka obavlja se dnevno, tjedno, mjesečno i godišnje, nakon završetka svih
poslova vođenja Obrtnog registra.
Dnevno pohranjivanje podataka
Obrtnog registra obavlja se u onoliko dnevnih primjeraka koliko ima radnih dana
u tjednu.
Tjedno pohranjivanje podataka
Obrtnog registra obavlja se posljednji radni dan u tjednu, nakon provedbe
dnevnog pohranjivanja podataka. Podaci sustava pohranjuju se u onoliko
primjeraka koliko u mjesecu ima posljednjih radnih dana u tjednu (4 ili 5).
Mjesečno pohranjivanje
podataka sustava provodi se posljednji radni dan u mjesecu, za svaki mjesec
posebice.
Godišnje pohranjivanje
podataka sustava provodi se posljednji radni dan u godini. Svaki primjerak
godišnje pohranjenih podataka čuva se trajno.
Ako se za dnevno, tjedno i
mjesečno pohranjivanje podataka rabe prenosivi magnetski mediji, oni se ciklički
izmjenjuju.
Svaki primjerak pohranjenih
podataka na prenosivom magnetskom mediju ili optičkom mediju mora biti označen
brojem, vrstom (dnevno, tjedno, mjesečno, godišnje), nadnevkom pohranjivanja
te imenom osobe koja je pohranjivanje provela.
Članak 51.
Nakon obavljenog zaštitnog
pohranjivanja podataka, osoba zadužena za zaštitno pohranjivanje podataka dužna
je provjeriti sadržaj medija sa sigurnosnom kopijom podataka, te u slučaju
nekakvih nedostataka ponoviti postupak zaštitnog pohranjivanja na istom ili
drugom mediju.
XII. SPREMANJE PRENOSIVIH MEDIJA SA
SIGURNOSNIM KOPIJAMA PODATAKA OBRTNOG REGISTRA
Članak 52.
Prenosivi mediji sa
sigurnosnim kopijama podataka Obrtnog registra spremaju se na mjesto sigurno od
neovlaštenog pristupa, požara ili elementarnih nepogoda (sef ili slično),
dovoljno udaljeno od prostorija u kojima je smještena računalna i
telekomunikacijska oprema.
Članak 53.
Osoba zadužena za zaštitno
pohranjivanje podataka dužna je provjeriti magnetski medij prije svake njegove
treće uzastopne uporabe te ga zamijeniti ako je oštećen.
Članak 54.
Procedure zaštitnog pohranjivanja podataka i čitljivost sigurnosnih
kopija podataka provjeravaju se najmanje jednom godišnje u svakom registarskom
tijelu i u središnjem obrtnom registru, a provjerava ih ovlašteni stručnjak.
Ta provjera nužno sadrži i postupak povrata podataka sustava pohranjenih
na prenosivi medij tako da vraćeni podaci budu u cijelosti raspoloživi sustavu,
bez gubitka informacija.
XIII. ODGOVORNE OSOBE
Članak 55.
Predstojnik ureda odnosno voditelj ispostave (registarskog tijela)
odgovoran je za osiguranje nužnih kadrovskih, tehničkih i organizacijskih
uvjeta za ažurno vođenje Obrtnog registra na elektroničkom računalu te za
urednu provedbu mjera osiguranja, pohranjivanja i zaštite podataka Obrtnog
registra koji se nalaze kod tog registarskog tijela.
On rasporedom poslova određuje:
- osobe odgovorne za vođenje
Obrtnog registra,
- osobe odgovorne za osnovnu
administraciju sustava u registarskom tijelu, što uključuje dodjeljivanje i
ukidanje korisničkih imena,
- osobe odgovorne za provjeru
rada sustava za vođenje Obrtnog registra u registarskom tijelu, što uključuje
evidentiranje i prijavu kvarova, traženje pomoći i intervencija, te nadzor nad
radom ovlaštenih stručnjaka, administratora baze podataka i administratora računalnog
sustava u registarskom tijelu,
- osobe odgovorne za zaštitno
pohranjivanje i povrat podataka Obrtnog registra koji se nalaze kod tog
registarskog tijela,
- osobe odgovorne za iznošenje
podataka sustava pohranjenih na prenosivim magnetskim i optičkim medijima iz
prostorija registarskog tijela, radi spremanja na udaljeno sigurno mjesto, i
vraćanje tih podataka u prostorije registarskog tijela.
Članak 56.
Za uredno obavljanje poslova
vezanih uz središnji obrtni registar te za provedbu mjera osiguranja,
pohranjivanja i zaštite podataka središnjeg obrtnog registra odgovoran je pomoćnik
ministra za obrt, malo i srednje poduzetništvo, nadležan za Obrtni registar.
On rasporedom poslova određuje:
- administratore baze
podataka,
- administratore računalnog
sustava,
- osobe ovlaštene i odgovorne
za iznošenje podataka sustava pohranjenih na prenosivim magnetskim i optičkim
medijima iz prostorija središnjeg Obrtnog registra, radi spremanja na udaljeno
sigurno mjesto, i vraćanje tih podataka u prostorije središnjeg obrtnog
registra,
- osobe ovlaštene i odgovorne
za izdavanje skupova podataka iz središnjeg obrtnog registra vanjskim
korisnicima, telekomunikacijskim putem ili na prenosivim magnetskim i optičkim
medijima.
XIV. ODRŽAVANJE SUSTAVA OBRTNOG REGISTRA
Članak 57.
Računalnu, programsku, telekomunikacijsku i drugu opremu sustava u
jamstvenom roku održava i popravlja osoba određena ugovorom o nabavci opreme.
Članak 58.
Računalnu, programsku, telekomunikacijsku i drugu opremu sustava u
jamstvenom roku održava i popravlja osoba određena ugovorom o održavanju, koji
Ministarstvo za obrt, malo i srednje poduzetništvo zaključuje s isporučiteljem
opreme ili drugom osobom ovlaštenom za održavanje. Tim se ugovorom određuje
predmet i opseg održavanja, način pružanja usluga održavanja i jamstva, način
komuniciranja između Ministarstva za obrt, malo i srednje poduzetništvo,
korisnika sustava i isporučitelja usluga održavanja, cijena i uvjeti pružanja
usluga, odgovornosti ugovornih strana, nadzor nad održavanjem i sl.
XV. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 59.
Ovlašteni službenik Ministarstva za obrt, malo i srednje poduzetništvo
ovlašten je nadzirati rad ureda državne uprave u županijama ili njihovih
ispostava te utvrditi jesu li ispunjeni propisani uvjeti za vođenje Obrtnog
registra elektroničkim računalom.
Članak 60.
Registarska tijela dužna su u roku od tri mjeseca od dana stupanja na
snagu ovog Pravilnika uskladiti način vođenja Obrtnog registra te mjere,
sredstva i uvjete osiguranja, pohranjivanja i zaštite podataka s odredbama ovog
Pravilnika.
Članak 61.
U roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovog Pravilnika
Ministarstvo za obrt, malo i srednje poduzetništvo preuzet će podatke o upisu
obrtnika u Obrtni registar koje su vodili uredi za turizam, te opremu i ostalu
imovinu koja je bila u funkciji vođenja Obrtnog registra.
Članak 62.
Danom stupanja na snagu ovog Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o
obliku i načinu vođenja Obrtnog registra (»Narodne novine«, broj 11/95) te
Pravilnik o vođenju evidencije o trgovačkim društvima i djelatnicima koji
obavljaju obrt (»Narodne novine«, broj 101/95).
Članak 63.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu danom objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 023-01/01-01/83
Urbroj: 515-03-01-1
Zagreb, 2. listopada 2001.
Ministar
Željko Pecek, v. r.