783
Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu Smiljko Sokol, predsjednik
Suda, te suci Marijan Hranjski, Petar Klarić, Jurica Malčić, Ivan Matija, Ivan
Mrkonjić, Jasna Omejec, Željko Potočnjak, Emilija Rajić, Vice Vukojević i
Milan Vuković, odlučujući o prijedlogu Hrvatskog ureda za osiguranje iz
Zagreba, Martićeva 73, kojeg zastupa direktor Ante Lui, za pokretanje
postupka za ocjenu suglasnosti zakona s Ustavom, na sjednici Suda održanoj 20.
ožujka 2002. godine, donio je sljedeću
I. Prihvaća se prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s
Ustavom Republike Hrvatske odredbe članka 46. stavka 2. Zakona o vatrogastvu
(»Narodne novine«, broj 106/99 i 117/01), te se ta odredba ukida.
II. Odluka će se objaviti u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1. Prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti odredbe članka
46. stavka 2. Zakona o vatrogastvu podnio je Hrvatski ured za osiguranje iz
Zagreba, koji smatra da ta odredba nije u suglasnosti s odredbama iz članaka
49. stavka 2. i 51. stavka 1. Ustava Republike Hrvatske.
Prijedlog se obrazlaže sljedećim navodima: – osporenom zakonskom
odredbom je društvima koja se bave osiguranjem od automobilske odgovornosti,
odgovornosti cestovnih vozara, odgovornosti riječnog i pomorskog prijevoznika i
odgovornosti aviopoduzetnika nametnuta obveza uplate sredstava za djelatnost
vatrogastva u visini 1% naplaćene funkcionalne premije u tim vrstama osiguranja;
– obveza sufinanciranja djelatnosti vatrogastva je neosnovano nametnuta društvima
za osiguranje, čija djelatnost nema nikakve veze s djelatnosti vatrogastva, s
obzirom da samo u neznatnom broju slučajeva postoji izvjesna povezanost (npr. u
slučaju požara sudarenih vozila), kada društvo za osiguranje naknađuje štete
svim oštećenim osobama, pa tako i troškove vatrogasne službe; – takva obveza je
jednako tako neosnovano mogla biti nametnuta i drugim trgovačkim društvima,
bankama, štedionicama, Hrvatskom autoklubu ili bilo kojoj drugoj pravnoj osobi;
– posebno nema opravdanja naplaćivati vatrogasni doprinos za odgovornost u zračnom
i pomorskom prometu s obzirom da se plovila i zrakoplovi uglavnom nalaze izvan
teritorija Republike Hrvatske, pa se u slučaju požara na njima, aktivnosti
vatrogasnih službi Republike Hrvatske ne mogu niti obavljati; – osim toga,
zrakoplovi, bušeće platforme i plovila su vrlo visoke osigurane vrijednosti s
visokim rizikom odgovornosti, pa se veliki dio rizika, čak do 99% reosigurava u
inozemstvu; – na taj način su društva za osiguranje, koja su većinom u
privatnom vlasništvu, a neka i u pretežitom vlasništvu inozemnih pravnih i fizičkih
osoba, jedina trgovačka društva kojima je takva obveza nametnuta; – društvima
za osiguranje koja se bave osiguranjem od odgovornosti nije time osiguran
»jednak pravni položaj na tržištu«, nego su suprotno članku 49. stavku 2.
Ustava stavljena u neravnopravan položaj.
Predlagatelj dalje navodi
da je postojanje takve zakonske obveze opravdano isključivo kod imovinskih
osiguranja u kojima je uključen rizik požara. Tako je u stavku 1. članka 46.
Zakona o vatrogastvu za društva za osiguranje, koja provode osiguranje u
kojima je uključen rizik požara, utvrđena obveza izdvajanja 5% od naplaćene premije
u toj vrsti osiguranja za financiranje vatrogastva. Takvo izdvajanje
sredstava ima opravdanje, jer se radi o preventivnim ulaganjima koja
doprinose smanjenju šteta, a time i obveze osiguratelja u odnosu na
osiguranu imovinu. Takav oblik ulaganja u preventivne svrhe je kod imovinskih
osiguranja u skladu s osigurateljnom teorijom i praksom, te se takvo izdvajanje
sredstava obračunava pri utvrđivanju visine premije požarnog osiguranja koju
plaća osiguranik.
Za predlagatelja je opravdano da društva koja provode neko od navedenih
osiguranja od odgovornosti, kao što je npr. osiguranje od automobilske
odgovornosti u preventivne svrhe ulože i dio sredstava iz naplaćene premije
automobilske odgovornosti za financiranje raznih programa koja doprinose
sigurnosti u prometu i smanjenju šteta, koje ulaganje bi bilo utemeljeno na
ugovornoj osnovi između društava za osiguranje koja provode tu vrstu osiguranja
i drugih pravnih osoba, prvenstveno Ministarstva unutarnjih poslova. Zbog toga
za predlagatelja svako uvođenje zakonske obveze izdvajanja sredstava u vidu
vatrogasnog doprinosa nema opravdanja, jer u navedenoj vrsti osiguranja rizik
požara nije izražen kao u osiguranju imovine, pa bi takav oblik izdvajanja
sredstava bio prihvatljiv jedino kada bi se on primijenio na sva trgovačka društva
te druge pravne osobe.
Zaključno se navodi da niti
u jednoj zemlji nije zakonom nametnuta obveza društvima za osiguranje da iz
sredstava osiguranja od automobilske odgovornosti i drugih navedenih
odgovornosti uplaćuju sredstva za sufinanciranje vatrogasne djelatnosti.
Osporena odredba je osim toga, nerazumljiva i neprovediva u praksi, jer je društvima
nametnuta obveza uplate sredstava »na području na kojem se nalazi osigurana
imovina«, a radi se o osiguranju od odgovornosti, te ne postoji »osigurana
imovina«, jer se vozač osigurava od odgovornosti za štete nanesene trećim
osobama koje mogu nastati na bilo kojem području u Hrvatskoj, te u inozemstvu.
2. Sukladno članku 24.
Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj
99/99), prijedlog je dostavljen Ministarstvu unutarnjih poslova radi očitovanja
na navode predlagatelja, s obzirom da to Ministarstvo, prema članku 40. stavku
1. Zakona o vatrogastvu, obavlja nadzor nad provedbom toga Zakona.
U svezi s tvrdnjom
predlagatelja o neznatnom broju slučajeva požara sudarenih vozila,
Ministarstvo je navelo statističke podatke o intervencijama vatrogasnih
postrojbi Ministarstva na području Republike Hrvatske tijekom 1999. godine,
prema kojima se od 635 požara na prometnim sredstvima 90% intervencija odnosi
na cestovni promet, odnosno od 530 tehničkih intervencija u prometu 90% se
odnosi na spašavanje unesrećenih iz vozila, dok su 475 ostalih slučajeva 90%
bile razne intervencije u prometu (ispiranje kolnika, saniranje prevrnuća
cisterni i sl.). Istaknuta je i okolnost da se u Republici Hrvatskoj u
cestovnoj mreži nalazi 41 tunel ukupne duljine 18,4 km, a u izgradnji je još
16 tunela ukupne duljine 12,4 km, a očekuje se i povećanje prometa uslijed
povećanja turističkog prometa i porasta proizvodnje, što će potencijalno
rezultirati povećanjem broja prometnih nesreća, zbog čega je opravdano očekivati
i povećan rizik požara u prometu.
Ministarstvo je nadalje izrazilo
suglasnost s navodima predlagatelja glede nepovredivosti osporene odredbe s
obzirom na obvezu uplate sredstava »na području na kojem se nalazi osigurana
imovina«, jer to upućuje na nekretnine, međutim, smatraju da se kao mjerilo za
određivanje područja na kojem se nalazi osigurana imovina, može uzeti i područje
na kojem je nastao štetni događaj, odnosno na kojem se zbila vatrogasna
intervencija u prometu, a što je, po njihovom mišljenju, bila i intencija
zakonodavca.
Zaključno ističu da je s obzirom na navedeno postojeća odredba članka
46. stavka 2. Zakona o vatrogastvu opravdana i potrebita, jer se njenom
provedbom, i u preventivnom smislu, podiže razina sigurnosti cestovnog prometa
za kojeg se u narednom razdoblju opravdano očekuje veći porast. Opravdanost
sporne zakonske obveze Ministarstvo nalazi i u činjenici da vatrogasne
postrojbe nisu od društava za osiguranje naplaćivale troškove nastale u slučaju
intervencija.
Prijedlog je osnovan.
3. Prema odredbama članka 1.
stavaka 1. i 2. Zakona o vatrogastvu, vatrogasna djelatnost je sudjelovanje u
provedbi preventivnih mjera zaštite od požara i eksplozija, gašenje požara i
spašavanje ljudi i imovine ugroženih požarom i eksplozijom, pružanje tehničke
pomoći u nezgodama i opasnim situacijama te obavljanje i drugih poslova u
nesrećama, ekološkim i inim nesrećama, vatrogasna djelatnost je stručna i
humanitarna djelatnost od interesa za Republiku Hrvatsku.
Članak 46. toga Zakona glasi:
»Društva za osiguranje izdvajaju sredstva u visini 5% od premije
osiguranja od požara koja se uplaćuju u iznosu od 30% na poseban račun
Hrvatske vatrogasne zajednice, u iznosu od 30% na poseban račun vatrogasnih
zajednica županija i Vatrogasne zajednice grada Zagreba na području kojih se
nalazi osigurana imovina te 40% na račun vatrogasne zajednice jedinice lokalne
samouprave, odnosno područne vatrogasne zajednice na području na kojem se
nalazi osigurana imovina.
Društva za osiguranje uplaćuju
1% sredstava od naplaćene funkcionalne premije osiguranja od osiguranja u
odgovornosti u cestovnom, riječnom, pomorskom, zračnom i željezničkom prometu
na području na kojem se nalazi osigurana imovina i to tako da se 30% od tih
sredstava uplaćuje na poseban račun Hrvatske vatrogasne zajednice, 30% uplaćuje
na poseban račun vatrogasnih zajednica županija i Vatrogasne zajednice grada
Zagreba na području kojih se nalazi osigurana imovina, te 40% na račun
vatrogasne zajednice jedinice lokalne samouprave, odnosno područne vatrogasne
zajednice na području na kojem se nalazi osigurana imovina.
Sredstva iz stavaka 1. i 2.
ovoga članka izdvojeno se vode, a mogu se koristiti samo za nabavu opreme i
sredstava namijenjenih za vatrogasnu intervenciju, osposobljavanje
vatrogasaca te pomaganje vatrogastva na područjima od posebne državne skrbi,
prema mjerilima koja utvrdi nadležno tijelo Hrvatske vatrogasne zajednice.
Pravne osobe koje za osiguranje
od požara svoje imovine osnivaju vlastite osiguravajuće fondove, uplaćuju iz
tih fondova sredstva u visini i na način utvrđen stavkom 1. ovoga članka.
Društva za osiguranje
pravnim osobama koje imaju profesionalnu vatrogasnu postrojbu u gospodarstvu i
dobrovoljno vatrogasno društvo u gospodarstvu utvrđenu zakonom umanjuju obračunati
iznos premije osiguranja od požara za 30% iznosa utvrđenog u stavku 1. ovoga članka
samo za imovinu koju njihove postrojbe osiguravaju sukladno planu zaštite od
požara.«
4. Odredbama članka 46.
Zakona o vatrogastvu utvrđene su posebne obveze društava za osiguranje glede
financiranja djelatnosti vatrogastva i to visina sredstava koja se za tu svrhu
izdvajaju, način njihove raspodjele, te njihova konkretna namjena.
Razvidno je da društva za
osiguranje temeljem tih odredbi sudjeluju u financiranju vatrogasne
djelatnosti po dvije osnove: izdvajanjem 5% od premije osiguranja od požara,
te 1% od premije (naplaćene funkcionalne) iz osiguranja od odgovornosti u
cestovnom (automobilska odgovornost), riječnom, pomorskom, zračnom i željezničkom
prometu.
Zakon je odredio njihovu raspodjelu na način da se ona u određenim
postocima doznačju Hrvatskoj vatrogasnoj zajednici, Vatrogasnoj zajednici Grada
Zagreba, te vatrogasnim zajednicama županija i jedinica lokalne samouprave,
odnosno područnih vatrogasnih zajednica. Raspodjela je propisana po teritorijalnom
kriteriju u smislu da pravo na navedena sredstva imaju vatrogasne zajednice na
području kojih se nalazi osigurana imovina.
Izdvojena sredstva su po svojoj naravi strogo namjenska, s obzirom da se
mogu koristiti samo za nabavu opreme i sredstava namijenjenih za vatrogasnu
intervenciju, osposobljavanje vatrogasaca, te pomaganje vatrogastva na područjima
od posebne državne skrbi prema mjerilima koja utvrdi nadležno tijelo Hrvatske
vatrogasne zajednice.
5. Prema Zakonu o osiguranju
(»Narodne novine«, broj 46/97 – pročišćeni tekst i 116/99), temeljne vrste
osiguranja su osiguranje imovine i osiguranje osoba, koje se dalje
razvrstavaju na različite skupine osiguranja, među kojima se, pored ostalih,
nalaze i: osiguranje imovine od požara, osiguranje od automobilske
odgovornosti, osiguranje od odgovornosti u zračnom prometu, osiguranje od
odgovornosti brodara, te ostala osiguranja odgovornosti (članci 1. i 5.).
Osiguranje imovine i osoba je u pravilu dobrovoljno, a samo iznimno se zakonom
mogu propisati slučajevi kada je osiguranje obvezno (članak 6. stavak 1.).
Prema članku 6. stavku 1.
navedenog Zakona, osiguranje od automobilske odgovornosti, osiguranje od
odgovornosti u zračnom prometu te osiguranje od odgovornosti brodara, obvezna
su osiguranja. Njima se obvezno osiguravaju vlasnici, odnosno korisnici
motornih vozila, zrakoplova ili brodica na motorni pogon od odgovornosit za štete
počinjene trećim osobama. Osiguranje od odgovornosti u željezničkom prometu
je dobrovoljno budući da su vlasnici, odnosno korisnici motornih i priključnih
vozila koja se kreću tračnicama oslobođeni od obveze sklapanja ugovora o
osiguranju od odgovornosti. Stoga oni za eventualne štete trećim osobama, ako
nisu sklopljeni takvi ugovori, odgovaraju osobno.
6. Osiguranje imovine od požara
ima za svrhu naknaditi vlasniku imovine štetu prouzročenu požarom i predlagatelji
u svom prijedlogu ne osporavaju obvezu društva za osiguranje koje sklopi takve
ugovore da za obavljanje vatrogasne djelatnosti posebno izdvaja određeni
iznos od premije osiguranja od požara i uplaćuje ga vatrogasnim zajednicama na
čijem području se nalazi osigurana imovina. Ta je obveza utvrđena u stavku 1. članka
46. Zakona o vatrogastvu.
Kada je riječ o odredbi iz
stavka 2. članka 46. toga Zakona, predlagatelji, prema ocjeni Ustavnog suda,
osnovano ukazuju na njenu neustavnost, s obzirom da je protivno ustavnom
jamstvu jednakopravnog položaja svih poduzetnika na tržištu propisivanje
obveza kojima se jedna grupa poduzetnika stavlja u neravnopravan položaj u
odnosu na druge. Upravo je to učinjeno spornom zakonskom odredbom prema društvima
za osiguranje, koja, pored izdvajanja iz premije osiguranja radi izravnog
pokrivanja rizika od požara, još moraju dodatno izdvajati za vatrogastvo iz
premija drugih vrsta osiguranja, u konkretnom slučaju onih osiguranja u
kojima su se vlasnici ili korisnici motornih vozila, zrakoplova ili brodova
osigurali od odgovornosti za štete počinjene trećima u cestovnom, riječnom,
pomorskom, željezničkom ili zračnom prometu.
7. Ustavni sud je u ocjeni ustavnosti osporene odredbe imao u vidu
ustavna načela iz članaka 16. i 50. stavka 2. Ustava, prema kojima se slobode i
prava mogu ograničiti samo zakonom da bi se zaštitila sloboda i prava drugih ljudi
te pravni poredak, javni moral i zdravlje, s time da svako ograničenje
slobode ili prava mora biti razmjerno naravi potrebe za ograničenjem u svakom
pojedinom slučaju, a poduzetnička sloboda i vlasnička prava se mogu iznimno
ograničiti zakonom radi zaštite interesa i sigurnosti Republike Hrvatske,
prirode, ljudskog okoliša i zdravlja ljudi.
Osporena zakonska obveza utvrđena je na način koji nije u skladu niti s
navedenim ustavnim načelima i pravima, jer je određena samo za jednu skupinu
gospodarskih subjekata, a da nije razvidno iz kojih razloga i na temelju kojih
mjerila je to učinjeno.
8. Utvrđivanje izvora i načina financiranja vatrogasne djelatnosti,
kao humanitarne djelatnosti od interesa za Republiku Hrvatsku, legitimno je
pravo zakonodavca, utemeljeno na članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava,
prema kojoj odredbi zakonodavac samostalno, u skladu s Ustavom i zakonom, odlučuje
o uređivanju gospodarskih, političkih i pravnih odnosa u Republici Hrvatskoj.
S obzirom da je vatrogastvo
djelatnost od javnog interesa, njeno ostvarivanje preventivno mora biti
jednakopravna obveza svih, zbog čega razvoju i financiranju vatrogastva
moraju doprinositi svi sukladno zakonu i Ustavu. Međutim, obveze koje u tu
svrhu zakonodavac nameće gospodarskim i drugim pravnim subjektima moraju biti
određene na način i uz pretpostavke kojima se neće dovesti u pitanje njihova
prava zajamčena Ustavom, kao što su jednakost pred zakonom (članak 14. stavak
2.), te jednak pravni položaj na tržištu (članak 49. stavak 2.).
Osporenom odredbom se uvodi,
pojednostavljeno rečeno, dodatni »vatrogasni doprinos«, koji je kao obveza
nametnut osiguravateljnim društvima iz premije onih osiguranja kojima se
osigurava odgovornost za štete nanesene trećima u prometu i za koje, sukladno
zakonu i ugovoru o osiguranju, oštećenima odgovara osiguravatelj do visine
ugovorene svote. S obzirom da se tim osiguranjem pokriva odgovornost vlasnika
motornih vozila u slučaju nastupa smrti, tjelesne ozljede, narušenja zdravlja,
uništenja ili oštećenja stvari treće osobe, nema opravdanja obvezivati
osiguratelje tih osiguranja na izdvajanje iz premija plaćenih za tu vrstu
osiguranja još i za vatrogasnu djelatnost, jer su štete od požara pokrivene
zasebnim osiguranjem imovine od požara.
Ukoliko je zakonodavac
smatrao da je potrebno u interesu cjelokupne društvene zajednice poboljšati
uvjete obavljanja vatrogasne djelatnosti, tada je obveza povećanog izdvajanja
za tu svrhu trebala biti propisana za sve gospodarske subjekte sukladno njihovim
mogućnostima. Činjenica da vatrogasne pristojbe nisu od društava za osiguranje
naplaćivale troškove svojih intervencija, nije opravdan i valjan razlog za
sporno normiranje.
9. Ustavni sud je ocijenio i
osnovanost navoda predlagatelja glede mjesta uplate izdvojenih sredstava.
Osnovano se sredstva izdvojena iz premija osiguranja od požara uplaćuju
vatrogasnim zajednicama na području kojih se nalazi osigurana imovina, jer će
te zajednice u pravilu i intervenirati u slučaju požara. Međutim, kada je riječ
o osiguranjima od odgovornosti za štete nastale uporabom motornih vozila
(automobila, zrakoplova, brodova), štetu trećima naknađuje osiguravateljna
zajednica kod koje je sklopljen ugovor o osiguranju, pri čemu nije odlučno
mjesto štetnog događaja.
10. Slijedom navedenog,
Ustavni sud je temeljem članka 53. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike
Hrvatske, a u svezi s člankom 128. stavkom 1. podstavkom 1. Ustava, donio
odluku kao u izreci.
Broj: U-I-597/2000
Zagreb, 20. ožujka 2002.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik
dr. sc. Smiljko Sokol, v. r.