1572
Na temelju članka 4. Zakona o otocima (»Narodne novine«, br. 34/99 i
32/2002), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 1. kolovoza 2002.
godine donijela
Članak 1.
Ovom Uredbom propisuje se
sadržaj programa održivog razvitka otoka (u daljnjem tekstu: Programi) i
metodologija njihove izrade.
Članak 2.
Programima se određuju
razvojna opredjeljenja i ciljevi, te poslovi i zadaci koje provoditelji
programa ostvaruju u svrhu ostvarenja tih opredjeljenja i ciljeva.
Sadržaj programa izrađuje se
sukladno Metodologiji za izradu programa održivog razvitka otoka koja je
tiskana uz ovu Uredbu i čini njen sastavni dio.
Članak 3.
Obavezni sadržaj programa je
sljedeći:
(1) Uvod
(2) Ocjena stanja
a) prirodni i
izgrađeni resursi otoka
b) otočna
zajednica i društvene djelatnosti
c) gospodarstvo
otoka
d) institucije
razvojnog upravljanja
(3) Razvojna ograničenja, opredjeljenja i ciljevi
a) opterećenost otoka i razvojna ograničenja
b) razvojna opredjeljenja i ciljevi
c) vizija održivog razvitka i načini provedbe
d) usmjeravanje i načini poticanja ulaganja
(4) Provedbeni poslovi i zadaci
(5) Korišteni izvori informacija.
Članak 4.
Metodologijom se utvrđuje jedinstveni pristup izradi programa, te određuje
postupak i način njihove izrade, koji uključuje metode prikupljanja, obrade
i rangiranja podataka, metode ocjene nosivog kapaciteta otočnog ekosustava,
metode demografske analize, mikroekonomske analitičke metode, metode ocjene
ulagačkih pothvata, participativne metode određivanja razvojnih stavova i SWOT
analizu (analiza snage, slabosti, prilika i prijetnji).
Članak 5.
Ova Uredba stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim
novinama«.
Klasa: 304-03/02-01/02
Urbroj: 5030115-02-1
Zagreb, 1. kolovoza 2002.
Predsjednik
Ivica Račan, v. r.
SADRŽAJ I METODOLOGIJA IZRADE PROGRAMA ODRŽIVOG RAZVITKA OTOKA
I. PRISTUP, NAČELA I CILJEVI
Pristup
Nacionalnim programom razvitka otoka i Zakonom o otocima određuju se i
utvrđuju pristup, načela i ciljevi upravljanja otočnim razvitkom. Navedenim
Nacionalnim programom i Zakonom okvirno je određeno što sve trebaju sadržavati
Programi održivog razvitka otoka (dalje u tekstu: Programi) i kako ih treba
izraditi.
Načela
Načela upravljanja otočnim razvitkom određena su točkom 10.2.
Nacionalnog programa razvitka otoka i odredbama Zakona o otocima. Načela su:
– otoci su razvojno jednakopravni dijelovi Republike Hrvatske;
– otok je sustav;
– održivo i potpuno korištenje otočnog bogatstva;
– otok je razvojna zajednica;
– aktivna uloga državne uprave, lokalne i područne (regionalne)
samouprave u otočnom razvitku;
– kontinuitet upravljanja razvitkom otoka.
Ciljevi
U točci 10.1. Nacionalnog programa potvrđenoj člankom 1. Zakona o
otocima određeni su ciljevi upravljanja otočnim razvitkom. Neki od njih
neposredno obvezuju izrađivače Programa i otočnu samoupravu koja provodi
Program, a neki određena tijela državne
uprave i područne (regionalne) samouprave. Ciljevi upravljanja otočnim
razvitkom su:
– održivi razvitak,
– društveno zadovoljavajuća naseljenost,
– izjednačavanje uvjeta otočnih ulaganja s uvjetima u kojima se ulaže
na hrvatskom kopnu,
– što raznovrsnija struktura otočnog gospodarstva,
– što raznovrsnija struktura otočnog domaćinstva,
– potpuna fizička dostupnost otočnih resursa,
– dostupnost otočnih nekretnina u pravnom prometu.
Primjena informatičke
tehnologije i baze podataka
Izrađivači Programa obvezno
se prvenstveno upućuju na korištenje raspoloživih katastarskih podloga koje
postoje pri nadležnim uredima, a ako postoji mogućnost mogu primijeniti i
digitalnu informatičku tehnologiju. Takve podloge treba koristiti prilikom
izrade zemljovida i obrade grafičkih i tabelarnih prikaza, te tako omogućiti široki
multimedijalni pristup izradi Programa. Izrađivači se upućuju na podloge
(topografske, kartografske i katastarske baze podataka, analogne karte i
planovi, digitalni zemljovidi u različitim mjerilima, digitalne ortofoto karte
1:5000, službeni digitalni modeli reljefa) koje se izrađuju po posebnim državnim
programima u skladu s člankom 6. Zakona o državnoj izmjeri i katastru
nekretnina (»Narodne novine«, broj 128/99). Kod izbora podloga valja imati u
vidu i njihovu usporedivost (usklađenost) s podlogama koje se primjenjuju za
izradu dokumenata prostornog uređenja iz članaka 16. do 18. Pravilnika o sadržaju,
mjerilima kartografskih prikaza, obveznim prostornim pokazateljima i standardu
elaborata prostornih planova (»Narodne novine«, broj 106/98). Izrađivači
trebaju pripremiti i web stranicu za promicanje Programa Internetom.
II. SADRŽAJ PROGRAMA
Programe treba izraditi prema jedinstvenom sadržaju. U slučaju da se
Program izrađuje za više naseljenih otoka svaki otok razmatra se izdvojeno, a
poslovi i zadaci donose se na dvije razine: za svaki pojedini otok i za sve
otoke obuhvaćene Programom. Programskim zadacima koje će pripremiti
Ministarstvo za javne radove, obnovu i graditeljstvo podrobnije će se odrediti
sadržaj svakog od 26 Programa čime će biti uvažene posebnosti pojedinih otoka i
otočnih skupina, te posebnosti otoka unutar skupina za koje se izrađuju
pojedini Programi.
Programi obavezno trebaju imati sljedeći sadržaj:
1. Uvod
2. Ocjena stanja
a) prirodni i izgrađeni resursi otoka
b) otočna zajednica i društvene djelatnosti
c) gospodarstvo otoka
d) institucije razvojnog upravljanja
3. Razvojna ograničenja, opredjeljenja i ciljevi
a) opterećenost otoka i razvojna ograničenja
b) razvojna opredjeljenja i ciljevi
c) vizija održivog razvitka i načini provedbe
d) usmjeravanje i načini poticanja ulaganja
4. Provedbeni poslovi i zadaci
5. Korišteni izvori informacija.
III. METODOLOGIJA IZRADE PROGRAMA
U izradi Programa od samog početka treba primijeniti suvremenu
participativnu metodologiju koja zahtijeva puno sudjelovanje svih sudionika u
razvoju otoka. Izrađivač programa treba uposliti što više lokalnih stručnjaka
i poznavaoca otoka, metodološki ih voditi, stručno usmjeravati i uvažavati njihova
znanja o otoku. Na taj način omogućit će se kvalitetnija i učinkovitija
provedba Programa.
Poglavlja i podpoglavlja Programa treba izraditi na sljedeći način:
1. Uvod
Sažeti stanje predmetne otočne skupine, opredjeljenja i ciljeve
Programa, te poslove i zadatke koji iz njih slijede.
2. Ocjena stanja
Stanje otočnog prostora, gospodarstva, društvenih djelatnosti i
institucija odgovornih za upravljanje razvitkom opisuje se i ocjenjuje na
osnovi postojećih, raspoloživih podataka, te prikupljanjem novih podataka.
a) Prirodni i
izgrađeni resursi otoka
Prirodna obilježja
Popisati i tekstualno i kartografski razraditi prirodna obilježja
otoka/otočne skupine i okolnog mora. Raščlaniti na geološka, hidrogeološka,
klimatska, hidrološka, pedološka, geomorfološka, vegetacijska i druga obilježja.
Popisati faunu.
Izgrađenost
Popisati i tekstualno i kartografski razraditi izgrađene resurse
otoka/otočne skupine. Raščlaniti na stambeni fond, gospodarske objekte,
infrastrukturne sustave i objekte društvenih djelatnosti. Definirati njihovu
posjedovnu i vlasničku strukturu (zemljišta i objekta).
Prirodna i kulturna baština
Prikupiti i na odgovarajući
način obraditi podatke o prirodnoj i kulturnoj baštini i prikazati ih na
odvojenim kartografskim podlogama. Uz zaštićenu prirodnu i kulturnu baštinu, u
koju se ubrajaju područja i objekti kojima je, prema Zakonu o zaštiti prirode i
Zaštiti kulturnih dobara, određen ili predložen jedan od postojećih stupnjeva
zaštite, odnosno uz rijetka i ugrožena staništa i lokalitete važne za ugrožene
i zaštićene biljne, gljivne i životinjske vrste, navesti i poljoprivredno
zemljište, te određena (prirodna i kulturno-povijesna) područja, cjeline i
pojedinačne objekte koji nisu formalno zaštićeni već su u prijedlogu zaštite
ili su zaštićeni prostornim planom.
Onečišćenja
Ustanoviti dijelove otoka/otočne
skupine koji su onečišćeni preko dozvoljenih granica ili se onečišćuju takvim
tempom da će uskoro postati takva. Evidentirati ugrožene dijelove okoliša kao što
su odlagališta otpada, područja ispusta otpadnih voda i crnih jama, zone
intenzivnog gospodarskog i inog korištenja koja utječu na okoliš. Prikupiti
raspoložive podatke o prisutnosti i koncentraciji odnosno učestalosti onečišćujućih
tvari. Onečišćenja prikazati na jednom kartografskom sloju koristeći stupnjevanje
vrste i obima onečišćenja određena Zakonom o zaštiti zraka (»Narodne novine«,
broj 48/95) i drugim propisima o zaštiti okoliša.
Prostorno uređenje
Sažeto opisati postojeće dokumente prostornog uređenja, te postupak
njihove izrade i donošenja, kao i moguće postojanje tehničke dokumentacije
budućih projekata. Prikazati i procijeniti provedbu i stupanj ostvarenja
prostornih planova. U skladu s navedenim, ocijeniti potrebu izmjena ili dopuna
postojećih dokumenata prostornog uređenja ili izrade novih dokumenata
prostornog uređenja.
Snage, slabosti, prilike i prijetnje
Uočiti i odvojeno navesti razvojne pogodnosti i ograničenja prostora
otoka te dobre strane (snagu) i slabosti njegovog prostornog uređenja. Uočiti
i odvojeno navesti razvojne prilike, prepreke i prijetnje prostornom uređenju
koje dolaze iz šireg gospodarskog i institucionalnog okruženja.
b) Otočna
zajednica i društvene djelatnosti
Stanovništvo i radni potencijal
Izraditi demografsku sliku otoka koja uključuje demografsko stanje i
dinamiku. Ustanoviti broj stanovništva i njegovu dobnu, spolnu i obrazovnu
strukturu, ustanoviti ili procijeniti broj predaktivnih, radnoaktivnih i
postaktivnih stanovnika, te zaposlenost u primarnim, sekundarnim i tercijarnim
djelatnostima.
U demografsku dinamiku uključiti prirodno i prostorno kretanje
stanovništva (ustanoviti ili procijeniti broj i udio dnevnih migranata u otočnoj
populaciji koji rade izvan otoka, a posebno dnevne posjetitelje otoka, te
procijeniti potencijal kojeg čine otočani koji su otišli s otoka i žive na
obali, u unutrašnjosti u inozemstvu), kao i promjene u strukturi stanovništva.
Prikazati broj i strukturu domaćinstava na otoku.
Otočna zajednica
Uočiti i popisati interesne skupine koje su od važnosti za otok.
Procijeniti značaj njihova djelovanja za otok.
Zdravstvo
Ustanoviti broj osiguranika, zdravstvenih djelatnika (liječnika,
medicinskih sestara, tehničara i ostalih) i objekata zdravstvene zaštite na
otoku. Na osnovu standarda Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje utvrditi
opće stanje zdravstvene zaštite na otoku.
Školstvo
Ustanoviti broj djece predškolske dobi, organizaciju i provođenje predškolskog
odgoja. Ostvarenje predškolskog odgoja ustanoviti s državnim pedagoškim
standardom predškolskog odgoja i naobrazbe. Ustanoviti i broj učenika i
nastavnika i uvjete u kojima se odvija nastava i izvanškolske aktivnosti i
usporediti ih s postojećim normativima i standardima Ministarstva prosvjete i športa.
Ustanoviti kako se učenici prevoze do škole. Prikupiti što više informacija
kako bi se ustanovila kvaliteta obrazovanja na otocima u odnosu na druge
dijelove Republike Hrvatske.
Kulturne djelatnosti
Ustanoviti vrste i učestalost kulturnih djelatnosti i broj
profesionalnih i amaterskih kulturnih radnika i društava.
Snage, slabosti, prilike i prijetnje
Na kraju podpoglavlja uočiti i odvojeno prikazati snagu (dobre strane,
potencijal) i nedostatke (slabosti) otočnih društvenih djelatnosti i otočne društvene
zajednice uopće. Uočiti i odvojeno prikazati prilike koje se ukazuju u daljnjem
razvitku kao i nepogodnosti koje nameće okruženje.
c) Gospodarstvo
otoka
Proizvodne i uslužne djelatnosti
Prikupiti što više
informacija o proizvodnim i uslužnim djelatnostima na otoku/otočnoj skupini.
Popisati sva poduzeća sa sjedištem na otoku/otočnoj skupini. Popisati i poduzeća
sa sjedištem na kopnu značajna radi resursa kojeg zauzimaju, koriste ili troše
na otoku i/ili radi dijela otočne radne snage koju zapošljavaju. Podatke
prikupiti ne samo od registriranih trgovačkih društava, neovisno o njihovoj
veličini i značajkama, već i od obrtnika, samostalnih trgovaca i slobodnih
profesija. Posebno razmotriti poduzeća koja loše posluju ili primaju subvencije
kako bi održavale otočnu zaposlenost. Prikazati zaposlenost i nezaposlenost.
Prikupiti informacije o energetskoj opskrbi i komunalnim djelatnostima, te dati
pregled mogućnosti korištenja alternativnih tj. obnovljivih izvora energije.
Prometna djelatnost
Posebno prikupiti podatke o
prometnoj djelatnosti i raščlaniti ih na promet s kopnom, promet s ostalim
otocima i na promet na otoku. Prikupiti i raščlaniti ukupne troškove poduzeća u
javnom otočnom prijevozu, izdvojiti prijevozne troškove od ostalih i prikazati njihove
udjele u ukupnim. Prikupiti i razmotriti popise dobavljača i odvojiti dobavljače
s otoka od onih s kopna. Prikupljene podatke raspraviti u izabranim poduzećima
i zatražiti od njihovih upravljača da s posebnim osvrtom na prijevozne troškove
rangiraju glavne stavke svojih ukupnih troškova. Na toj osnovi procijeniti
koliko otočna prometna izdvojenost utječe na poslovanje, na obujam i razmještaj
ulaganja i razvitak uopće. Prikupiti i raščlaniti podatke o povlaštenim kategorijama
putnika (učenici, studenti, umirovljenici, te osobe starije od 65 godina), na
promet s kopnom, promet s ostalim otocima i na promet na otoku – za čiji
prijevoz se izdvajaju sredstva iz državnog proračuna Republike Hrvatske. Na toj
osnovi utvrditi koja sredstva iz državnog proračuna su potrebna za ukupni
prijevoz navedenih kategorija zbog otočne prometne izoliranosti.
Snage, slabosti, prilike i
prijetnje
Na kraju podpoglavlja
prikazati snage i slabosti gospodarstva otoka, prilike koje mu se ukazuju i
nepogodnosti koje mu prijete iz okruženja.
d) Institucije razvojnog upravljanja
Općinska/gradska samouprava
Popisati poslove i ovlasti općinske/gradske
samouprave, raščlaniti njihovu kadrovsku strukturu i načine donošenja odluka i
analizirati planiranje i ostvarenje proračuna. Ocijeniti ulogu općinske/gradske
samouprave u dosadašnjem razvitku otoka/otočne skupine.
Područna (regionalna)
samouprava, državna uprava, javna poduzeća i registrirane udruge
Uočiti i popisati otočne
razvojne mjere koje se donose i provode na razini područne odnosno regionalne
samouprave i državne uprave, te analizirati njihovo provođenje na razmatranom
otoku/otočnoj skupini. Ocijeniti i komunikaciju s ministarstvima, te s javnim
poduzećima koji obavljaju svoju djelatnost na tom otoku/otočnoj skupini, kao i
djelovanje registriranih udruga sukladno odredbama Zakona o udrugama
(»Narodne novine«, broj 88/2001), međunarodnih organizacija i agencija s
naglaskom na njihovom razvojnom
utjecaju.
Analiza postojeće razvojne dokumentacije
Prikupiti i ocijeniti postojeće prostorno-planerske dokumente i ostale
razvojne planove i programe, te ocijeniti ulagačke pothvate u tijeku. Utvrditi
kvalitetu i aktualnost analiziranih podataka i dokumenata.
Snage, slabosti, prilike i prijetnje
Na kraju podpoglavlja prikazati snagu i slabosti otočne samouprave,
prilike koje joj se ukazuju i nepogodnosti koje joj prijete iz okruženja.
3. Razvojna ograničenja, opredjeljenja i ciljevi
a) Opterećenost
otoka i razvojna ograničenja
Odrediti koliko su dosadašnji
rast gopodarskih djelatnosti, izgradnje i onečišćenja opteretili i ugrozili
otočni ekosustav i otočnu zajednicu. Okvirno ocijeniti koliko prema kriterijima
održivog razvitka »još stane« na otok i
da li se na nekim njegovim dijelovima već pretjeralo. Ustanoviti i ima li
dovoljno radne snage da se postojeći prirodni resursi počnu potpuno i održivo
koristiti. Na osnovi tako prikupljenih podataka i procjena odrediti fizička
ograničenja daljnjeg razvitka, te ograničenja koja nameće radna snaga na
otoku.
Ocijeniti osiguravaju li
postojeći prirodni i izgrađeni resursi poredbene razvojne prednosti i navesti u
kojim djelatnostima. Kvalitativno procijeniti da li se one djelatnosti koje bi
koristile otočne resurse mogu koncipirati tako da razvitak bude gospodarski,
ekološki i društveno održiv.
Poglavlje završiti s kartogramom
zona određenih prema osjetljivosti resursa, postojećim zagađenjima i iz toga
izvedenim prijedlozima razine zaštite.
b) Razvojna opredjeljenja i ciljevi
Razvojne ciljeve ustanoviti
uz puno sudjelovanje otočana. Upriličiti jednodnevne ili dvodnevne seminare,
radionice i/ili okrugle stolove na kojima će se raspraviti razvojne prepreke i
ograničenja, temeljem prethodno provedenih SWOT analiza (prethodno uočene
snage, slabosti, prilike i prijetnje), te izvesti i uskladiti razvojna opredjeljenja
i ciljeve. Ne utjecati na formuliranje ciljeva već samo organizirati
modalitet njihova izvođenja i usklađivanja. Formulirane razvojne ciljeve u
cijelosti uvrstiti u program.
c) Vizija održivog razvitka i načini provedbe
Formulirati razvojnu viziju
otoka na osnovi prethodno određenih ciljeva sukladno razvojnim načelima
Nacionalnog programa razvitka otoka te definirati načine njihove provedbe.
d) Usmjeravanje i načini poticanja ulaganja
Navesti potrebna ulaganja na
osnovi prethodno određenih ciljeva i opredjeljenja koja će služiti otočnoj
lokalnoj samoupravi za potpuno i održivo korištenje otočnih potencijala, kao i
načine na koje će se poticati takva ciljana ulaganja.
4. Provedbeni poslovi i zadaci
Određivanje poslova i zadataka
U dogovoru s općinskim vijećima odnosno poglavarstvima na otoku/otočnoj
skupini odrediti provedbene poslove i zadatke koje treba obaviti radi ostvarenja
razvojne vizije i ciljeva formuliranih u prethodnom poglavlju. Poslovi i
zadaci trebaju biti odmjereni prema postavljenim razvojnim ciljevima,
razvojnim ograničenjima i poredbenim prednostima, te prema sposobnosti otočne
samouprave da ih provede. Treba navesti i poslove i zadatke koje će otočna
samouprava obavljati u suradnji sa županijskom samoupravom i državnom
upravom. Posao/zadatak treba formulirati jasno i sažeto, točno odrediti
provoditelja i prioritete izvršenja zadatka. Vrijeme u kojem se zadaju
poslovi i zadaci ne treba biti dulje od 5 godina. Procijeniti i navesti potrebna
sredstva i njihove izvore za izvršenje zadataka.
Provoditelji Programa
Provoditelji Programa
odredit će se sukladno odredbama Zakona o otocima (»Narodne novine«, br. 34/99
i 32/2002).
5. Korišteni izvori informacija
Navesti sve analitičke materijale, razvojne dokumente, knjige, studije i članke korištene prilikom izrade Programa, te bilješke sa sastanaka, seminara i radionica.