1843
Na
temelju članka 91. stavka 4. Zakona o zaštiti na radu (»Narodne novine«, br.
59/96. i 94/96.) ministar rada i socijalne skrbi donosi
I.
OPĆE ODREDBE
Članak
1.
Ovim
Pravilnikom utvrđuju se kadrovski i tehnički uvjeti pod kojima se ustanovama
odnosno trgovačkim društvima registriranim za obavljanje poslova zaštite na
radu (u daljnjem tekstu: pravne osobe) može izdati ovlaštenje za obavljanje
pojedinih poslova zaštite na radu, nadležna tijela u postupku izdavanja i
prestanka ovlaštenja, te način vođenja evidencije izdanih ovlaštenja.
II.
VRSTE POSLOVA ZAŠTITE NA RADU
Članak
2.
Poslovi
zaštite na radu iz članka 1. ovoga Pravilnika za obavljanje kojih se može
izdati ovlaštenje su:
1. izrada procjene opasnosti,
2. osposobljavanje za rad na siguran način,
3. ispitivanje strojeva i uređaja s povećanim
opasnostima, i
4. ispitivanja fizikalnih i kemijskih čimbenika u
radnom okolišu.
III.
KADROVSKI I TEHNIČKI UVJETI
Članak
3.
Pravne osobe
iz članka 1. ovoga Pravilnika poslove zaštite na radu iz članka 2. ovoga
Pravilnika mogu obavljati na temelju ovlaštenja ako ispunjavaju kadrovske i
tehničke uvjete propisane ovim Pravilnikom.
1.
Kadrovski uvjeti
Članak
4.
Za
obavljanje poslova izrade procjene opasnosti pravnoj osobi može se izdati ovlaštenje
ako ima zaposlena najmanje tri stručnjaka zaštite na radu visoke stručne
spreme, s najmanje polovicom radnog vremena
Od stručnjaka iz stavka 1. ovoga članka najmanje dva
stručnjaka moraju biti različitog tehničkog smjera i jedan stručnjak smjera zaštite
na radu.
Stručnjaci iz stavka 2. oovoga članka moraju imati
najmanje pet godina radnog iskustva u struci, od čega najmanje dvije godine na
poslovima zaštite na radu.
Članak 5.
Za obavljanje poslova osposobljavanja radnika za rad
na siguran način pravnoj osobi može se izdati ovlaštenje ako ima zaposlena
najmanje tri stručnjaka zaštite na radu visoke stručne spreme, s najmanje
polovicom radnog vremena
Od stručnjaka iz stavka 1. ovoga članka najmanje dva
stručnjaka moraju biti različitog tehničkog smjera i jedan stručnjak smjera zaštite
na radu.
Stručnjaci iz stavka 2. ovoga članka moraju imati
najmanje pet godina radnog iskustva u struci, od čega najmanje dvije godine na
poslovima zaštite na radu i osnovna andragoška znanja
Članak 6.
Za obavljanje poslova ispitivanja strojeva i uređaja
s povećanim opasnostima pravnoj osobi može se izdati ovlaštenje ako ima
zaposlena najmanje tri stručnjaka zaštite na radu različitog tehničkog smjera,
s najmanje polovicom radnog vremena.
Od stručnjaka iz stavka 1. ovoga članka jedan mora
imati stručnu spremu elektrotehničkog i jedan strojarskog smjera.
Stručnjaci iz stavka 2. ovoga članka moraju imati
najmanje pet godina radnog iskustva u struci od čega najmanje dvije godine na
poslovima zaštite na radu.
Članak
7.
Za
obavljanje poslova ispitivanja fizikalnih čimbenika u radnom okolišu pravnoj
osobi može se izdati ovlaštenje ako ima zaposlena najmanje tri stručnjaka zaštite
na radu visoke stručne spreme različitog tehničkog smjera, s najmanje polovicom
radnog vremena
Od stručnjaka iz stavka 1. ovoga članka jedan mora
imati stručnu spremu strojarskog, brodograđevnog smjera ili smjera fizike a
jedan kemijskog, kemijskotehnološkog ili elektrotehničkog smjera
Za obavljanje poslova ispitivanja kemijskih čimbenika
u radnom okolišu pravnoj osobi može se izdati ovlaštenje ako ima zaposlena
najmanje tri stručnjaka zaštite na radu različitog tehničkog smjera, s najmanje
polovicom radnog vremena.
Od stručnjaka iz stavka 3. ovoga članka jedan mora
imati stručnu spremu kemijskog ili kemijskotehnološkog smjera.
Stručnjaci iz stavka 1. i 3. ovoga članka moraju
imati najmanje pet godina radnog iskustva u struci, od čega najmanje dvije
godine na poslovima zaštite na radu.
Članak 8.
Stručnjacima zaštite na radu iz članak 4. do 7. ovoga
Pravilnika smatraju se osobe koje su položile opći i poseban dio stručnog
ispita prema odredbama Pravilnika o polaganju stručnog ispita stručnjaka zaštite
na radu.
Članak 9.
Pravnoj
osobi može se izdati ovlaštenje za obavljanje svih poslova zaštite na radu ako
ispunjava kadrovske uvjete utvrđene za izdavanje ovlaštenja za svaki pojedini
posao, s time da se smatra da ima propisani broj zaposlenih stručnjaka zaštite
na radu ako ima zaposlen dovoljan broj stručnjaka zaštite na radu koji pojedinačno
obzirom na stručnu spremu, smjer i radno iskustvo zadovoljavaju uvjete za
obavljanje različitih poslova zaštite na radu.
2.
Tehnički uvjeti
Članak
10.
Uz
kadrovske uvjete utvrđene člancima 4. do 9. ovoga Pravilnika pravna osoba mora
raspolagati radnim prostorom primjereno obavljanju poslova zaštite na radu za
koje traži ovlaštenje, kao i potrebnom tehničkom i mjernom opremom.
Uređaji
koji predstavljaju tehničku i mjernu opremu potrebnu za obavljanje pojedinih
poslova zaštite na radu propisani su u Prilogu 1. Pravilnika o ispitivanju
radnog okoliša te strojeva i uređaja s povećanim opasnostima.
Članak
11.
Tehnička
oprema mora biti ispravno i uredno održavana, a mjerna oprema mora biti
umjerena od strane ovlaštene pravne osobe u skladu sa zakonom i podzakonskim
propisima.
Članak
12.
Pravna
osoba dužna je o tehničkoj i mjernoj opremi voditi dokumentaciju, koja mora
sadržavati slijedeće podatke:
– naziv uređaja,
– ime proizvođača,
– oznaku tipa i serijski broj,
– godinu proizvodnje,
– godinu stavljanja u uporabu, i
– datum zadnjeg umjeravanja.
Uređaji iz članka 10. stavka 2. ovoga Pravilnika za
koje postoji obveza umjeravanja moraju se umjeravati na način i u rokovima koji
su određeni propisima odnosno prema preporuci proizvođača.
Članak
13.
Pravna
osoba mora za sve poslove zaštite na radu koje obavlja izraditi poslovnik o
postupcima, uvjetima i metodama obavljanja tih poslova.
Poslovnici
moraju biti izrađeni u skladu s ISO 10013.
Postupci,
uvjeti i metode koji su normirani moraju se propisati u poslovniku na način na
koji su normirani.
Članak
14.
Pravna
osoba mora ministarstvu nadležnom za rad podnositi jednom godišnje izviješće o
obavljenim poslovima zaštite na radu i to najkasnije do kraja veljače za
prethodnu godinu.
IV.
POSTUPAK ZA DOBIVANJE I PRESTANAK OVLAŠTENJA ZA RAD
Članak
15.
Ovlaštenje se izdaje na pisani zahtjev za obavljanje
svih ili samo pojedinih poslova zaštite na radu.
Zahtjev za izdavanje ovlaštenja podnosi se
ministarstvu nadležnom za rad (u daljnjem tekstu: ministarstvo).
Zahtjev iz stavka 2. ovoga članka mora sadržavati:
– navod poslova zaštite na radu iz članka 2. ovoga
Pravilnika za koje se traži ovlaštenje,
– izvadak iz odgovarajućeg registra,
–
dokaze o vlasništvu odnosno najmu poslovnog prostora,
–
dokaze o vlasništvu odnosno najmu tehničke i mjerne opreme s popisom opreme,
– ugovore o radu stručnjaka zaštite na radu s
dokazima o stručnoj spremi, radnom iskustvu, posebnim znanjima i položenom
ispitu za stručnjaka zaštite na radu,
– poslovnik o postupcima, uvjetima i metodama
obavljanja poslova zaštite na radu za koje se traži ovlaštenje.
Članak 16.
O zahtjevu iz članka 15. ovoga Pravilnika ministar
nadležan za rad (u daljnjem tekstu: ministar) odlučuje rješenjem na temelju
dostavljene dokumentacije iz članka 15. stavka 3. ovoga Pravilnika i nalaza tročlane
Komisije.
Rješenje iz stavka 1. ovoga članka konačno je i
protiv njega se može pokrenuti upravni spor.
Članak 17.
Ministar odlukom utvrđuje listu ispitivača koji mogu
biti članovi komisije.
Osobe za listu ispitivača predlaže Zavod za zaštitu
na radu , Državni inspektorat i ovlaštene ustanove odnosno trgovačka društva za
zaštitu na radu.
Osobe iz stavka 2. ovoga članka moraju imati visoku
stručnu spremu trehničkog, medicinskog ili pravnog smjera, najmanje pet godina
radnog iskustva u struci i položen stručni ispit po propisima struke.
Sastav komisije za obradu pojedinih zahtjeva za
izdavanje ovlaštenja i prestanak ovlaštenja određuje ravnatelj Zavoda za zaštitu
na radu po ovlaštenju ministra
Članak 18.
Zahtjev iz članka 15. ovoga Pravilnika ministarstvo
dostavlja komisiji najkasnije u roku od 8 dana od dana primitka zahtjeva.
Komisija je dužna najkasnije u roku od 15 dana od
primitka zahtjeva izvršiti očevid o ispunjavanju kadrovskih i tehničkih uvjeta
iz članaka 4. do 13. ovoga Pravilnika.
Komisija o očevidu i o ispunjavanju uvjeta za
izdavanje odnosno prestanak ovlaštenja sastavlja zapisnik koji mora sadržavati
sve podatke bitne za izdavanje ovlaštenja
Na temelju zapisnika komisija izrađuje nalaz koji je
dužna u roku od 15 dana od dana izvršenog očevida dostaviti ministarstvu.
Članak 19.
O svim promjenama koje se odnose na ispunjavanje uvjeta
potrebnih za dobivanje ovlaštenja pravna osoba kojoj je izdano ovlaštenje dužna
je obavijestiti ministarstvo u roku od 15 dana od dana nastale promjene.
Ministar će na temelju nalaza komisije iz članka 18.
ovoga Pravilnika donijeti rješenje o prestanku ovlaštenja u sljedećim slučajevima:
– ako pravna osoba u roku od godine dana od dana
izdavanja ovlaštenja ne započne obavljati poslove za koje joj je izdano ovlaštenje,
– ako pravna osoba više ne ispunjava neki od uvjeta
iz članka 4. do 13. ovoga Pravilnika,
– ako je ovlaštenje izdano na temelju neistinitih
podataka,
– ako pravna osoba ne podnese godišnje izvješće u
propisanom roku,
– na prijedlog inspekcije rada ako se utvrdi da se
poslovi obavljaju nestručno i suprotno važećim propisima.
Rješenje iz stavka 2. ovoga članka konačno je i
protiv njega se može pokrenuti upravni spor.
V.
VOĐENJE EVIDENCIJE
Članak
20.
Ministarstvo vodi evidenciju izdanih ovlaštenja koja
sadrži:
– redni broj upisa,
– ime i adresu pravne osobe,
– datum podnošenja zahtjeva,
– broj i datum rješenja kojim je izdano ovlaštenje,
– datum upisa ovlaštenja u evidenciju,
– opseg ovlaštenja,
– broj i datum rješenja o opsegu prestanka ovlaštenja.
Članak 21.
Rješenje
o izdavanju ovlaštenja kao i rješenje o prestanku ovlaštenja objavljuje se u »Narodnim
novinama«.
Troškove
postupka izdavanja ovlaštenja snosi podnositelj zahtjeva.
VI.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 22.
Pravna osoba, koja poslove zaštite na radu obavlja na
temelju rješenja o ispunjavanju uvjeta za obavljanje stručnih poslova prema
propisima koji su bili na snazi prije dana stupanja na snagu ovoga Pravilnika
dužna je u roku od godine dana od dana stupanjana snagu ovoga Pravilnika
podnijeti zahtjev za izdavanje ovlaštenja za obavljanje poslova zaštite na radu
u skladu s odredbama ovoga Pravilnika.
Pravna osoba iz stavka 1. ovoga članka koja ne
podnese zahtjev za izdavanje ovlaštenja u roku propisanom ovim Pravilnikom ili
kojoj zahtjev bude odbijen, ne može obavljati poslove zaštite na radu nakon
proteka propisanog roka odnosno nakon pravomoćnosti rješenja kojim se odbija
zahtjev.
Članak 23.
Danom stupanja na snagu ovog Pravilnika prestaje važiti
Pravilnik o uvjetima u pogledu stručne spreme radnika i tehničke opremljenosti
koje mora ispunjavati ovlaštena organizacija koja obavlja poslove zaštite na
radu kao svoju osnovnu ili sporednu djelatnost (»Narodne novine«, br. 13/84.)
te Pravilnik o uvjetima koje moraju ispunjavati organizacije udruženog rada
usmjerenog obrazovanja i druge organizacije koje su registrirane za obavljanje
poslova osposobljavanja za rad na siguran način (»Narodne novine« br. 13/84)
Članak 24.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog od dana objave u
»Narodnim novinama«.
Klasa: 115-01/02-01/05
Urbroj: 524-08-02-03
Zagreb, 9. rujna 2002.
Ministar
Davorko Vidović, v. r.