2066
Vlada Republike Hrvatske i
1. Sindikat zaposlenika u djelatnosti socijalne
skrbi Hrvatske
2. Samostalni sindikat radnika u djelatnostima
zdravstva MIO
i socijalne zaštite Hrvatske
3. Sindikat zdravstva, socijalne zaštite i MIO
osiguranja
sklopili su
2. listopada 2002. godine
I. OBVEZNI DIO
1. TEMELJNE ODREDBE
Predmet ugovora
Članak
1.
Ovim
Kolektivnim ugovorom (u daljnjem tekstu: Ugovor) utvrđuju se prava i obveze
iz rada i po osnovi rada radnika u ustanovama socijalne skrbi u Republici
Hrvatskoj na koje se primjenjuje Zakon o plaćama službenika i namještenika u
javnim službama.
Vremensko važenje
Članak
2.
Ugovor
stupa na snagu danom potpisivanja, a primjenjuje se od 1. listopada 2002.
godine do 31. prosinca 2003. godine.
Ugovorne
strane se obvezuju započeti pregovore o obnovi Ugovora najkasnije 3 mjeseca
prije isteka roka na koji je ovaj ugovor zaključen.
Temeljna
načela primjene ugovora
Članak
3.
Ugovorne strane suglasne su u primjeni Ugovora
zalagati se i rukovoditi:
– načelom primjene u dobroj vjeri,
– načelom promicanja socijalnog partnerstva i
kolektivnog pregovaranja,
– načelom mirnog rješavanja sporova.
Načelo
primjene ugovora u dobroj vjeri
Članak
4.
Ugovorne strane obvezuju se primjenjivati ovaj
Ugovor u dobroj vjeri.
Ako zbog promjene okolnosti koje nisu postojale niti
bile poznate u trenutku sklapanja Ugovora ugovorna strana ne bi mogla, ili bi
joj bilo znatno otežano izvršavati neke od odredbi Ugovora, obvezuje se da neće
jednostavno prekršiti ugovor, nego da će drugoj strani predložiti izmjenu
ugovora.
Obveza
konzultiranja sindikata
Članak
5.
Vlada
Republike Hrvatske obvezuje se zatražiti prijedloge i mišljenje sindikata
prije izrade nacrta i prijedloga zakona i drugih propisa i akata iz područja
socijalne skrbi.
2.
MIRNO RJEŠAVANJE SPOROVA
Mirenje
Članak
6.
Ako
nastane kolektivni radni spor koji bi mogao dovesti do štrajka, provest će se
postupak mirenja.
Postupak
mirenja provest će se u skladu s odredbama Temeljnog kolektivnog ugovora za
službenike i namještenike u javnim službama.
3.
ŠTRAJK
Suzdržavanje od štrajka i uvjeti za dopuštenje
štrajka
Članak
7.
Sindikati
se obvezuju da neće štrajkati za vrijeme važenja Ugovora, a radi pitanja koja
su Ugovorom riješena.
Sindikati
pridržavaju pravo na štrajk:
– u
slučaju neisplate plaće, a u skladu sa Zakonom o radu;
–
solidarnosti s drugim sindikatima,
– u
slučaju odbijanja kolektivnog pregovaranja.
Pravila
o poslovima koji se ne smiju prekidati za vrijeme štrajka
Članak
8.
Pri
određivanju poslova koji se ne smiju prekidati valja voditi računa da se tim
poslovima obuhvati najmanji mogući broj radnika potrebnih za učinkovito izvršenje
posla, te da se zaštite život i zdravlje korisnika.
Utvrđuje se da su poslovi koji se ne smiju prekidati
u domu socijalne skrbi poslovi koji se obavljaju kao u dane blagdana, a u
centru za socijalnu skrb i podružnici, odnosno uredima, ravnatelj je dužan
osigurati rad jednog dežurnog stručnog radnika po objektu u kojem centar obavlja
djelatnost.
Članak 9.
Za sva ostala pitanja u vezi štrajka primjenjuju se
odredbe Temeljnog kolektivnog ugovora za službenike i namještenike u javnim
službama.
4.
TUMAČENJE UGOVORA
Osnivanje i ovlasti Komisije za tumačenje
Članak
10.
Ugovorne
strane osnivaju zajedničku Komisiju za tumačenje Ugovora u koju svrhu svaka
imenuje po tri predstavnika i njihove zamjenike.
Komisija za tumačenje Ugovora:
– daje obvezatna tumačenja odredaba Ugovora,
– prati primjenu i izvršavanje odredaba Ugovora,
– obavještava ugovorne strane o kršenjima Ugovora,
– obavlja druge poslove određene Ugovorom.
Sjedište Komisije je u Ministarstvu rada i socijalne
skrbi, na koju adresu se i upućuju upiti.
Način
rada Komisije
Članak
11.
Komisija
donosi odluku većinom glasova svih članova.
Ako se Komisija ne može složiti oko tumačenja
odredbi ovog Ugovora, u roku od 8 dana povjerit će tumačenje neutralnom stručnjaku.
Ako se članovi Komisije ne mogu dogovoriti oko izbora
stručnjaka u roku od 3 dana nakon što takav prijedlog da jedna ugovorna
strana, stručnjaka će odrediti Predstojnik ureda za socijalno partnerstvo
Vlade RH.
Neutralni
stručnjak ima pravo na naknadu koju zajednički podmiruju ugovorne strane.
Tumačenje
neutralnog stručnjaka Komisija je obvezna prihvatiti kao svoje i kao takvo ga
predočiti ugovornim stranama.
Tumačenja
Komisije, uključujući i tumačenje neutralnog stručnjaka, smatra se
vjerodostojnim tumačenjem, te u tom smislu obvezuju ugovorne strane, a dostavljaju
se podnositelju, te svim poslodavcima na koje se odnose.
Rokovi
za tumačenje
Članak
12.
Na
zahtjev ugovornih strana ili poslodavca Komisija je dužna dati tumačenje
Ugovora najkasnije u roku od 15 dana od dana primitka zahtjeva.
Neutralni
stručnjak dužan je dati tumačenje u roku od 10 dana od dana primitka zahtjeva
Komisije za tumačenje.
5.
IZMJENA, OTKAZ I OBNOVA UGOVORA
Izmjene
i dopune Ugovora
Članak
13.
Svaka
ugovorna strana može predložiti izmjene i dopune Ugovora.
Ovlaštenje
za podnošenje prijedloga za izmjenu i dopunu Ugovora u ime sindikata ima pregovarački
odbor.
Strana kojoj je podnesen prijedlog za izmjenu
i dopunu ovog Ugovora mora se pisano očitovati u roku od 15 dana od dana primitka
prijedloga, te mora pristupiti pregovorima o predloženoj izmjeni ili dopuni u
roku 30 dana od primitka prijedloga.
U
ponašanju protivnom odredbi stavka 3. ovog članka stekli su se uvjeti za
primjenu odredaba o mirenju.
Otkaz
Ugovora
Članak
14.
Svaka
ugovorna strana može Ugovor otkazati u pisanom obliku s otkaznim rokom od tri
mjeseca.
II. NORMATIVNI DIO
1.
RADNO VRIJEME
Radni tjedan
Članak
15.
Puno
radno vrijeme iznosi 40 sati tjedno.
Tjedno radno vrijeme raspoređeno je na 5 dana u
tjednu, od ponedjeljka do petka.
Za poslove koji se obavljaju u smjenskom radu,
odnosno poslovi koji zahtijevaju drugačiji raspored radnog vremena, ustanove u
dogovoru sa sindikalnim povjerenikom može odrediti drugačiji dnevni ili tjedni
raspored radnog vremena, ali isključivo u petodnevnom radnom tjednu.
Rad
u nepunom radnom vremenu
Članak
16.
Ako
radnik radi u nepunom radnom vremenu u dvije ili više ustanova prigodom donošenja
odluke o godišnjem odmoru, obje odnosno sve ustanove, dužne su uskladiti rješenja
o korištenju godišnjeg odmora kako bi ga radnik koristio istovremeno u
svakoj ustanovi.
Radnik koji radi u nepunom radnom vremenu u dvije ili
više ustanova, dužan je raditi prekovremeno u svakoj ustanovi proporcionalno
vremenu za koje je sklopio ugovor o radu u toj ustanovi u odnosu na puno radno
vrijeme. Također radnik nije dužan raditi prekovremeno ako zbog prekovremenog
rada u jednoj ustanovi ne bi mogao raditi u redovnom radnom vremenu u drugoj
ustanovi.
Razdoblje rada s nepunim radnim vremenom jednako je
razdoblju rada s punim radnim vremenom u pogledu prava na otpremninu i otkazni
rok.
2.
ODMORI I DOPUSTI
Stranka
Članak
17.
Ako
priroda posla ne omogućuje stanku, poslodavac mora radniku omogućiti da radi
dnevno toliko kraće, ili mu to vrijeme preraspodijeliti te omogućiti mu da ga
koristi kao slobodne dane uz naknadu plaće, o čemu odlučuje radnik.
Godišnji
odmor – trajanje
Članak
18.
Trajanje
godišnjeg odmora utvrđuje se tako da se na 18 dana godišnjeg odmora dodaju
dani godišnjeg odmora prema sljedećim kriterijima:
a) prema dužini radnog staža
– od 0 do 10 godina 1
dan
– od 10 do 20 godina 2
dana
– od 20 do 30 godina 4
dana
– preko 30 godina 5
dana
b) prema složenosti poslova
– poslovi VŠS i VSS 3
dana
– poslovi SSS, VKV i KV 2
dana
– ostali poslovi 1
dan
c) prema
posebnim socijalnim uvjetima:
– roditelji, posvojitelji
ili staratelji:
• za jedno malodobno dijete 1
dan
• za dvoje ili više malodobne djece 2 dana
– roditelji, posvojitelji
ili staratelji
hendikepiranog djeteta 3
dana
– zaposlenici s najmanje
70% tjelesnog
oštećenja 2
dana
– branitelji 1
dan
d) prema
rezultatima rada
– ako ostvaruje natprosječne
rezultate rada 1 dan
e) prema uvjetima rada
sukladno postotku uvećanja plaće s
osnova uvjeta rada:
– do 10% 1
dan
– od 11% do 15% 2
dana
– od 16% do 20% 3
dana
– preko 20% 4
dana
Ukupno trajanje godišnjeg
odmora ne može iznositi više od 25 dana.
4.
DOPUSTI
Plaćeni
dopusti
Članak
19.
Radnik
ima pravo na plaćeni dopust tijekom jedne kalendarske godine do ukupno najviše
10 radnih dana u sljedećim slučajevima:
– sklapanja braka 5
radnih dana
– rođenja djeteta 5
radnih dana
– smrti supružnika, djeteta, roditelja,
posvojenika, posvojitelja, skrbnika,
staratelja
i unuka 5
radnih dana
– smrti brata ili sestre, djeda ili
bake te roditelja
supružnika 2
radna dana
– selidbe u istom mjestu stanovanja 1
radni dan
– selidbe u drugo mjesto stanovanja 2
radna dana
– teške bolesti roditelja ili
djeteta izvan mjesta
stanovanja 2
radna dana
– nastupanja u kulturnim i
športskim priredbama 1
radni dan
– sudjelovanja na sindikalnim
susretima,
seminarima, obrazovanje za sindikalne
aktivnosti i dr. 2
radna dana
– elementarne nepogode 5
radnih dana
– dobrovoljni davatelji krvi 2 radna dana za svako darivanje.
Radnik ima pravo na plaćeni
dopust za svaki smrtni slučaj naveden u stavku 1. ovoga članka, neovisno o
broju dana koje je tijekom iste godine iskoristio po drugim osnovama.
Članak 20.
Za vrijeme općeg ili stručnog školovanja, osposobljavanja
ili usavršavanja za vlastite potrebe, ako je vezano za obavljanje poslova
radnog mjesta odnosno djelatnosti, radniku će se odobriti u jednoj kalendarskoj
godini plaćeni dopust do 10 dana godišnje.
Radnik koji je upućen na školovanje, stručno osposobljavanje
ili usavršavanje ima pravo na plaćeni dopust do 15 radnih dana u jednoj
kalendarskoj godini za pripremanje i polaganje ispita.
Radnik iz stavka 2. ovoga članka za pripremanje i
polaganje završnog ispita, osim plaćenog dopusta iz stavka 2. ovoga članka,
ima pravo na još 5 radnih dana plaćenog dopusta.
Radniku koji nema položen stručni ispit, a dužan ga
je položiti u roku od jedne godine od dana sklapanja ugovora o radu u ustanovi
socijalne skrbi, ima pravo na plaćeni dopust sukladno čl. 30. toč. 3. Temeljnog
kolektivnog ugovora za službenike i namještenike u javnoj službi.
Članak 21.
Radnik ima pravo koristiti plaćeni dopust isključivo
u vrijeme nastupa okolnosti na temelju kojih ima pravo na plaćeni dopust.
Ako okolnost za koju radnik ima pravo na plaćeni
dopust nastupi u vrijeme odsutnosti radnika s rada zbog privremene
nesposobnosti za rad (bolovanje), radnik ne može ostvariti pravo na plaćeni
dopust za dane kada je bio na bolovanju, osim ako se radi o plaćenom dopustu
za školovanje, iz članka 24. ovoga Ugovora.
Neplaćeni
dopust
Članak
22.
Radnik
ima pravo u jednoj kalendarskoj godini na oslobođenje od obveze rada bez
naknade plaće (neplaćeni dopust) za potrebe općeg ili stručnog školovanja,
osposobljavanja ili usavršavanja za vlastite potrebe, i to:
– za pripremanje i polaganje ispita u srednjoj
školi 5
radnih dana
– za polaganje ispita na višoj školi
ili fakultetu 10
radnih dana
– za prisustvovanje stručnim seminarima
i savjetovanjima 5
radnih dana
– za pripremanje i polaganje ispita radi
stjecanja posebnih znanja, i vještina
(informatičko školovanje, učenje stranih
jezika i sl.) 2
radna dana
Ako to okolnosti zahtijevaju poslodavac može radniku
dati neplaćeni dopust i u duljem trajanju, ako je školovanje u vezi s
poslovima koje radnik obavlja u ustanovi ili njegovom profesijom, odnosno
djelatnošću ustanove.
5.
NAKNADA ŠTETE
Unaprijed određen iznos naknade štete
Članak
23.
Poslodavac
može pravilnikom o radu odrediti unaprijed određene iznose naknade štete, uz
prethodnu suglasnost radničkog vijeća ustanove, odnosno sindikalnog
povjerenika koji zamjenjuje radničko vijeće.
III.
PRESTANAK UGOVORA O RADU
Zabrana otkaza bez prethodne suglasnosti sindikalnog
povjerenika odnosno Zaposleničkog vijeća
Članak
24.
Bez
prethodne suglasnosti sindikalnog povjerenika radniku se ne može ponuditi
sklapanje ugovora o radu pod izmijenjenim uvjetima (otkaz s ponudom izmijenjenog
ugovora), kojim se radnik upućuje izvan sjedišta ustanove na udaljenosti većoj
od 30 km i to:
–
radniku nakon 20 godina staža kod istog poslodavca i 55 godina života,
–
trudnici, odnosno ženi koja doji dijete,
– majci
djeteta do 7 godina,
–
roditelju djeteta s teškoćama u razvoju.
Ako se
sindikalni povjerenik u roku od 8 dana ne izjasni o davanju otkaza s ponudom
izmijenjenog ugovora, smatra se da je suglasan s odlukom o otkazu ugovora o
radu.
Otkazni
rok i staž kod istog poslodavca
Članak
25.
Za
vrijeme otkaznog roka zaposlenik ima pravo na naknadu plaće odsustvovati s rada
8 sati tjedno radi traženja novog zaposlenja.
U
slučaju redovitog otkaza sindikalni povjerenik dužan je u roku od 15 dana, a u
slučaju izvanrednog otkaza u roku od 8 dana, dostaviti svoje očitovanje o
namjeravanom otkazivanju ravnatelju ustanove.
Kao
staž kod istog poslodavca računa se ukupni radni staž proveden na poslovima u
djelatnosti socijalne skrbi, odnosno u službama i drugim poslovima u vezi s
djelatnošću socijalne skrbi.
Otkaz
uvjetovan skrivljenim ponašanjem radnika
Članak
26.
Poslodavac
može redovito otkazati radniku ako utvrdi da je povrijedio obveze iz radnog
odnosa, a osobito zbog:
– neizvršavanja ili nesavjesnog, nepravovremenog i
nemarnog izvršavanja radnih obveza,
– neopravdanog nedolaska na posao, samovoljnog
napuštanja posla, zbog čega se poremećuje rad ili organizacija rada ustanove
– nedozvoljenog korištenja sredstvima ustanove,
– povrede propisa o sigurnosti i zaštiti na radu i
propisu o zaštiti od požara, zbog čega je nastupila ili je mogla nastupiti
šteta,
– odavanja poslovne tajne određene zakonom, drugim
propisima ili pravilnikom o radu,
– zloporabe položaja ili prekoračenja ovlasti,
– nanošenja znatnije štete,
– nepropisnog i nekorektnog odnosa prema korisnicima
ili njihovog šikaniranja,
– zloporabe korištenja bolovanja.
Članak 27.
Prije redovitog otkazivanja uvjetovanog skrivljenim
ponašanjem radnika, poslodavac je dužan radnika pismeno upozoriti na obveze iz
radnog odnosa i ukazati mu na mogućnost otkaza ako nastavi s kršenjem tih
obveza.
Prije redovitog otkazivanja uvjetovanog skrivljenim
ponašanjem radnika ili njegovim radom, poslodavac je dužan omogućiti radniku
da iznese svoju obranu.
Kad otkazuje radnik otkazni rok iznosi najviše mjesec
dana ako se radnik i poslodavac drugačije ne dogovore, a kad otkazuje
poslodavac, otkazni rokovi utvrđuju se sukladno Zakonu o radu.
Otkazni
rokovi i otpremnina
Članak
28.
Svakome
radniku kojemu poslodavac otkazuje, a razlog otkaza nije skrivljeno ponašanje
radnika pripada otpremnina u skladu sa Zakonom o radu.
Iznimno
od odredbi prethodnog stavka ovog članka, radniku s 30 i više godina staža kod
istog poslodavca, isplaćuje se otpremnina u visini najmanje 60% prosječne
mjesečne bruto plaće isplaćene radniku u tri mjeseca prije prestanka ugovora o
radu, za svaku navršenu godinu rada.
Ako
radniku u posljednja tri mjeseca prije prestanka ugovora o radu nije
isplaćivana plaća već naknada plaće prema posebnim propisima, ili mu je
isplaćivana umanjivana plaća uz naknadu preostalog dijela plaće prema posebnim
propisima, za izračun pripadajuće otpremnine uzet će se plaća koju bi
zaposlenik ostvario da je radio u punom radnom vremenu.
Otpremnine
se isplaćuju najkasnije 30 dana po prestanku radnog odnosa.
IV.
ZDRAVLJE I SIGURNOST NA RADU
Zaštita
na radu
Članak
29.
Poslodavac
je dužan primjenjivati propise s područja zaštite na radu i osigurati nužne
uvjete za zdravlje i sigurnost na radu, uključujući mjere za sprječavanje
rizika u radu.
Poslodavac je dužan poduzeti sve mjere nužne za
zaštitu života te sigurnost i zdravlje radnika, osposobljavati i organizirati
provedbu osposobljavanja radnika za rad na siguran način, te skrbiti za
potrebnu organizaciju i sredstva.
Poslodavac je dužan informirati radnike o zaštiti na
radu pružanjem informacija, primjenjivati propise o korištenju sredstava za
rad i osobnih zaštitnih sredstava, provoditi ispitivanja istih, provoditi
zaštitu od požara te evakuaciju i spašavanje, organizirati pružanje prve
pomoći i medicinske pomoći te raditi na zaštiti nepušača.
U cilju prilagođavanja tehničkom napretku
poslodavac je obvezan planirati tehnološki i organizacijski razvoj radnog
procesa na način da opasne i štetne tehnologije ukloni iz radnog procesa, zamjenjujući
ih manje opasnim ili neopasnim.
Pri uvođenju novih tehnologija poslodavac je obvezan
informirati radnike i njihove sindikalne povjerenike o tehnološkim
karakteristikama i mogućim utjecajima i posljedicama tih tehnologija na zdravlje,
sigurnost, ekološku i radnu sredinu.
Poslodavac je dužan osigurati dodatne uvjete
sigurnosti za rad invalida u skladu s posebnim propisima.
Sindikalni povjerenik ima pravo podnositi prijedloge
o zaštiti na radu na koje je ravnatelj dužan očitovati se u roku od 30 dana.
Pisane
upute o sigurnosti
Članak
30.
Poslodavac
je dužan postaviti pisane upute o uvjetima i načinu korištenja prostora,
prostorija, sredstava za rad, opasnih tvari i opreme i osigurati da su ista u
svakom trenutku ispravna.
Obavijest
o opasnostima i štetnostima, te mjerama koje je poduzeo i koje će poduzeti radi
unapređenja prevencije, profesionalnih rizika i njihovih štetnih posljedica,
ravnatelj je dužan najmanje svaka tri mjeseca davati sindikalnom povjereniku.
Obveze
sindikalnog povjerenika
Članak
31.
U odnosu na provođenje mjera zaštite na radu
sindikalni povjerenik ima pravo i obvezu osobito:
– sudjelovati u planiranju i unapređivanju uvjeta rada,
uvođenja novih tehnologija, projekata, programa i radnih procesa te njihovoj
provedbi,
– biti informiran o svim promjenama od utjecaja na
sigurnost i zdravlje radnika, primati primjedbe radnika na primjenu propisa i
provedbu mjera zaštite na radu,
– biti nazočan inspekcijskim pregledima i
izvijestiti inspektora zaštite na radu o svojim i zapažanjima radnika, kao i
pozvati inspektora kada ocijeni da su ugroženi život i zdravlje radnika, a
poslodavac to propušta ili odbija učiniti,
– obrazovati se za obavljanje ovih poslova, stalno
proširivati i unapređivati znanja te prikupljati informacije odgovarajuće za
rad na siguran način,
– stavljati prigovor na inspekcijski nalaz i mišljenje,
– svojim djelovanjem poticati ostale radnike za rad
na siguran način, planirati i osposobljavati radnike za zaštitu na radu, te
raditi na promicanju i unapređivanju sigurnosne, zdravstvene, ekološke i
estetske kulture u ustanovi,
– slobodnog pristupa mjestima radi utvrđivanja
uvjeta rada,
– informirati radnike i radničko vijeće o poduzetim
mjerama zaštite na radu najmanje svaka tri mjeseca.
Povjerenik
za zaštitu na radu
Članak
32.
Radnici u ustanovama s više od 20 radnika obvezno
biraju povjerenika za zaštitu na radu kod poslodavca.
Izbor i imenovanje povjerenika kao i broj
povjerenika, obavlja se u skladu s odredbama Zakona o radu kojima su uređena
pitanja radničkog vijeća.
Bez obzira na broj radnika, povjerenik mora biti
izabran svagdje gdje to zahtijevaju uvjeti rada (radionički prostor,
kotlovnice, kuhinje i sl.).
Povjerenika za zaštitu na radu radnici biraju na
vrijeme na koje je sklopljen Kolektivni ugovor, bez ograničavanja ponovnog
izbora.
Poslodavac je dužan osigurati povjereniku zaštite na
radu uvjete za nesmetano obavljanje dužnosti, davati sve potrebne obavijesti
i omogućiti uvid u sve propise i isprave u svezi sa zaštitom na radu i ne smije
ga tijekom obavljanja dužnosti i deset mjeseci nakon isteka iste, bez pristanka Zaposleničkog vijeća
odnosno sindikalnog povjerenika, rasporediti na drugo radno mjesto ili drugom
poslodavcu, raskinuti s njim radni odnos ili ga na drugi način dovoditi u
nepovoljniji položaj, niti protiv njega pokrenuti postupak za naknadu štete
ukoliko je povjerenik postupao sukladno svojim ovlastima.
Ukoliko nije izabran povjerenik zaštite na radu, sva
prava i obveze utvrđene odredbama ovog ugovora u odnosu na zaštitu zdravlja i
sigurnosti na radu ima sindikalni povjerenik.
Naknada za rad povjerenika za zaštitu na radu iznosi
najmanje 2 radna sata tjedno uz naknadu plaće tijekom svake kalendarske godine
u tijeku trajanja mandata.
Zaštita
na radu i dužnosti radnika
Članak
33.
Dužnost je svakog radnika brinuti se o vlastitoj
sigurnosti i zdravlju, kao i sigurnosti i zdravlju drugih radnika, te osoba
na koje utječu njegovi postupci tijekom rada u skladu s osposobljenošću i
uputama koje mu je osigurao poslodavac.
Radnik koji u slučaju ozbiljne, prijeteće i
neizbježne opasnosti napusti svoje radno mjesto ili opasno područje, ne smije
biti stavljen u nepovoljniji položaj zbog takvog svog postupka u odnosu na
druge radnike i može uživati zaštitu od bilo kakvih neposrednih posljedica,
osim ako je po posebnim propisima ili pravilima struke bio dužan izložiti se
opasnosti radi spašavanja života i zdravlja ljudi i imovine.
V.
PLAĆE I NAKNADA PLAĆE
Isplata
plaće
Članak
34.
U
slučaju promjene banke preko koje se isplaćuje plaća, poslodavac je dužan o
tome prethodno zatražiti mišljenje radničkog vijeća te obavijestiti radnike
najmanje mjesec dana ranije, s time da radnik može odbiti isplatu preko banke
određene od strane poslodavca i izabrati banku preko koje će dobivati plaću.
Uvećanja
plaće
Članak
35.
Osnovna
plaća radnika uvećat će se:
– za rad noću 40%
– za prekovremeni rad 50%
– za rad subotom 25%
– za rad nedjeljom 35%
– za dvokratni rad 10%
– za smjenski rad 10%
Smjena
(smjenski rad) je svakodnevni rad radnika prema utvrđenom radnom vremenu
poslodavca koji radnik obavlja u prijepodnevnom (prva smjena),
poslijepodnevnom (druga smjena) ili noćnom dijelu dana (noćna smjena) tijekom
radnog tjedna.
Rad u smjenama je rad radnika koji mijenja smjene
ili naizmjenično obavlja poslove u prvoj i drugoj smjeni tijekom jednog
mjeseca.
Rad u smjeni je rad radnika koji naizmjenično ili
najmanje dva radna dana u tjednu obavlja poslove u prvoj i drugoj smjeni.
Naknada za rad u smjenama iz stavka 3. i 4. ovog
članka isplaćuje se za obavljanje poslova u drugoj smjeni.
Noćni rad je u pravilu rad radnika u vremenu između
22 sata uvečer i 6 sati ujutro idućeg dana.
Za rad u dane blagdana, neradnih dana utvrđenih
zakonom i rad na dane Uskrsa radnik ima pravo na plaću uvećanu za 150%.
Dodaci
iz stavka 1. ovog članka međusobno se ne isključuju.
Korištenja
prekovremenog rada
Članak
36.
Umjesto
uvećanja osnovne plaće po osnovi prekovremenog rada, radnik može koristiti
jedan ili više slobodnih radnih dana prema ostvarenim satima prekovremenog rada
u omjeru 1:1,5.
Uvećanje
osnovne plaće s osnova uvjeta rada
Članak
37.
Osnovna plaća uvećat će se radnicima koji rade na
sljedećim poslovima:
1. a) njega teško i teže mentalno retardiranih te duševno bolesnih osoba
i teško invalidnih osoba u
ustanovama za smještaj djece i odraslih osoba 23%
b) medicinske sestre u domovima za teško i teže
mentalno retardirane osobe, teško invalidne osobe,
osobe s višestrukim smetnjama i psihički bolesne
osobe 20%
c) neposredni stručni rad odgajatelja u intenzivnom
tretmanu u domovima za smještaj djece s
poremećajem u ponašanju 23%
d) poslovi čišćenja prostora u kojima borave korisnici
u ustanovama socijalne skrbi za teže i teško
retardirane osobe i osobe s višestrukim smetnjama,
i na stacionaru za psihički bolesne odrasle osobe 5%
2. a) neposredni
stručni rad u domovima za smještaj
tjelesno i mentalno oštećenih i psihički bolesnih
osoba 18%
b) neposredni stručni rad s korisnicima u domovima
za smještaj djece s poremećajima u ponašanju 18%
c) njega na stacionaru u
domovima za smještaj
starih i nemoćnih, u izvaninstitucionalnoj skrbi i u domovima za smještaj osoba
s lakom i umjerenom mentalnom retardacijom i tjelesno invalidnih osoba 18%
d) medicinske sestre u domovima za smještaj starih i nemoćnih, u
izvaninstitucionalnoj skrbi i u domovima
za smještaj osoba s lakom i umjerenom mentalnom retardacijom i tjelesno
invalidnih osoba 13%
3. a) neposredni stručni rad s korisnicima centra za
socijalnu skrb 15%
b) njega korisnika u
domovima za smještaj djece bez primjerene roditeljske skrbi (djeca do 3
godine) i neposredni stručni rad odgajatelja u domovima za smještaj djece bez
primjerene roditeljske skrbi 15%
c) neposredni stručni rad u ustanovama za smještaj
djece s poremećajima u ponašanju – produženi
stručni postupak 15%
4. a) neposredni stručni rad u domovima za smještaj
djece bez primjerene roditeljske skrbi 12%
b) neposredni stručni rad u
domovima za smještaj
starijih i nemoćnih, (soc. radnici, fizioterapeuti
i radni terapeuti) 12%
c) poslovi dostave obroka i drugih poslova pomoći
u kući u izvaninstitucionalnoj skrbi 5%
5. a) poslovi u praonici 5%
b) poslovi u kuhinji 5%
c) poslovi vozača u neposrednom kontaktu s
korisnicima 5%
d) poslovi kotlovničara s položenim ATK ispitom 5%
Uvećanje plaće s osnova
uvjeta rada imaju radnici koji 50% i više svog radnog vremena obavljaju poslove
za koje mogu ostvariti dodatak po osnovu uvjeta rada. Svaki radnik može
ostvariti pravo na uvećanje plaće po osnovu uvjeta rada, samo po jednom
osnovu, tj. uvjeti rada se ne kumuliraju.
Članak 38.
Pravo na uvećanje plaće s
osnova uvjeta rada imaju radnici koji su u ustanovama socijalne skrbi ostvarile
radni staž i to:
– 20 do 29 godina –4%
– od 30 do 34 godina –8%
– od 35 i više godina –10%,
a osnovicu za izračun uvećanja
plaća iz ovog članka čini osnovna plaća utvrđena člankom 49. stavkom 2. Temeljnog
kolektivnog ugovora za službenike i namještenike u javnim službama, te dodatak
s osnova uvjeta rada iz članka 37.
ovoga Ugovora.
Naknada
za vrijeme bolovanja
Članak
39.
Ako je
radnik odsutan sa rada zbog bolovanja do 42 dana, pripada mu naknada plaće u
visini 85% osnovice utvrđene Zakonom o zdravstvenom osiguranju.
Naknada
u 100% iznosu osnovice utvrđene Zakonom o zdravstvenom osiguranju pripada
radniku kada je na bolovanju zbog profesionalne bolesti ili povrede na radu.
Naknada
za pripravnost
Članak 40.
Pripravnost postoji kada radnik ne mora biti prisutan
u domu socijalne skrbi ili centru za socijalni rad, ali mora biti dostupan radi
obavljanja hitnih poslova.
Pripravnost može biti aktivna ako je radnik pozvan da
sudjeluje u obavljanju hitnih poslova, te pasivna u kojem slučaju je radnik
samo dostupan, ali ne i pozvan.
Potrebu za pripravnošću, trajanje i broj radnika u
pripravnosti utvrđivat će Ministarstvo rada i socijalne skrbi.
Naknada za pasivnu pripravnost plaća se u paušalnom
iznosu i to za:
– pripravnost u vrijeme dnevnog odmora između dva
radna dana i u dane tjednog odmora 1% od osnovne plaće radnika.
– Pripravnost u dane blagdana, spomen dana i neradnih
dana 2% od osnovne plaće radnika.
Naknada za aktivnu pripravnost iznosi 2% od osnovne
plaće i uvećava se prema stvarnom vremenu rada, što uključuje i sve
pripadajuće dodatke (popodnevni rad, noćni rad, rad subotom i nedjeljom, rad
blagdanom), te naknadu stvarnih troškova prijevoza.
Umjesto naknade za aktivnu pripravnost, radnik može
odabrati pravo na korištenje slobodnih dana sukladno članku 36. ovog Ugovora.
Prava
radnika na poslovima odgoja i obrazovanja
Članak
41.
Prava radnika koji rade na poslovima odgoja,
obrazovanja i osposobljavanja, a koja se odnose na radno vrijeme, raspored
radnog vremena i nastavnu normu određuje se sukladno pravima prosvjetnih
radnika u predškolskom odgoju, osnovnom i srednjem obrazovanju.
Dnevnica
i naknada troškova putovanja
Članak
42.
Kada je radnik upućen na službeno putovanje u zemlji,
pripada mu puna naknada prijevoznih
troškova, dnevnica i naknada punog iznosa hotelskog računa za spavanje.
Za vrijeme provedeno na službenom putu u trajanju:
– od 8 do 12 sati isplaćuje se 50% iznosa pune
dnevnice
– duže od 12 sati isplaćuje se puna dnevnica.
Visina dnevnica isplaćuje se u visini kako je to
uređeno za državna tijela.
Ako je radnik upućen na službeno putovanje s
korisnicima (ljetovanje, zimovanje, organizirani odmor i dr.) koje traje
najmanje 8 sati, bez obzira na osiguranu prehranu i smještaj, isplaćuje mu se
iznos pune dnevnice.
Ukoliko to radnik zatraži, ustanova je dužna
isplatiti predujam prije polaska na službeno putovanje.
Zaštita
starijih radnika
Članak
43.
Radniku kojem se tijekom radnog vijeka smanji radna
sposobnost zbog godina starosti, općeg zdravstvenog stanja, fizičke ili
psihičke iscrpljenosti, povrede na radu, invaliditeta, profesionalnog oboljenja
i drugih težih bolesti sukladno ocjeni invalidske komisije ili ocjeni i
procjeni nadležne službe za medicinu rada, a do stjecanja uvjeta za starosnu
mirovinu nedostaje mu 5 godina života, osigurat će se povoljniji uvjeti rada
(lakši poslovi, smanjenje norme i
sl.) bez smanjenja plaće koju je ostvarivao u vremenu prije nego su
nastupile spomenute okolnosti.
U slučaju da je došlo do smanjenja radne
sposobnosti radnika koji je imao ugovor o radu za poslove koji se obavljaju
kao položaj, ostvaruje pravo na plaću koju bi ostvario na poslovima
odgovarajuće stručne spreme.
Zaštita
radnika sa smanjenom radnom sposobnosti
Članak
44.
Ustanova
je dužna radniku koji radi skraćeno radno vrijeme zbog smanjene radne
sposobnosti, nastale povredom na radu bez njegove krivnje ili profesionalnog
oboljenja, isplatiti plaću za skraćeno radno vrijeme i naknadu u visini
razlike između naknade koju ostvaruje po propisima mirovinsko-invalidskog
osiguranja i plaća radnog mjesta na koje je postavljen odnosno raspoređen,
osim ako štetu nastalu zbog smanjenja radne sposobnosti nije ostvario po
drugom osnovu (npr. naknada štete i sl.).
VI.
PRAVA, OBVEZE I OVLASTI SINDIKATA
I SINDIKALNIH POVJERENIKA
Prava
sindikalnih predstavnika i povjerenika
Članak
45.
Poslodavac je obvezan sindikalnom predstavniku,
odnosno povjereniku omogućiti neophodan pristup radnim mjestima u svrhu obavljanja
njegove dužnosti, te radi omogućavanja uvida u podatke i isprave u svezi s
ostvarivanjem i zaštitom prava radnika u vrijeme i na način koji ne ometa redovito
poslovanje.
Poslodavac također treba sindikalnom predstavniku,
odnosno povjereniku, osigurati informacije koje su bitne za gospodarski položaj
radnika kao što su prijedlozi odluka i pravilnika o radu kojima se reguliraju
prava i obveze iz radnog odnosa, prijedlozi razvojnih odluka koje utječu na
ekonomski i socijalni položaj radnika.
Poslodavac je dužan primiti na razgovor sindikalnog
povjerenika odnosno sindikalnog predstavnika, po mogućnosti odmah, ali
najkasnije u roku tri dana.
Poslodavac je dužan u pisanoj formi odgovoriti na
svaki dopis sindikalnog povjerenika, odnosno sindikalnog predstavnika.
Sindikalni predstavnik, odnosno povjerenik ne smije
biti spriječen ili ometan u obavljanju svoje dužnosti ako djeluje u skladu sa
zakonom i ovim Ugovorom.
Prava iz prethodnih stavaka ovoga članka pripadaju
jednako sindikalnom povjereniku kao i sindikalnim predstavnicima koji nisu
zaposleni kod tog poslodavca.
Sindikalni predstavnik dužan se pred poslodavcem
predstaviti odgovarajućom punomoći ili iskaznicom.
Ozljeda
sindikalnog povjerenika prilikom obavljanja dužnosti člana radničkog vijeća i
službenog puta u svezi te dužnosti, smatra se ozljedom na radu kod poslodavca.
Predstavnici
radničkih vijeća odnosno sindikata u upravnim tijelima
Članak 46.
U upravnim tijelima ustanova javnih službi (tijelima
koja imaju upravne ili nadzorne ovlasti), najmanje jedan član mora biti
predstavnik radnika.
Predstavnika radnika u upravnim tijelima imenuje i
opoziva radničko vijeće.
Ako kod poslodavca nije utemeljeno radničko vijeće,
predstavnika radnika imenuje i opoziva sindikat.
Predstavnici radnika sudjeluju ravnopravno u radu
upravnog tijela bez prava glasa.
Sindikalne
aktivnosti i sastanci
Članak
47.
Poslodavac je sindikalnom predstavniku odnosno
sindikalnom povjereniku ili članovima povjereništva dužan omogućiti da
sindikalne aktivnosti obavlja u radno vrijeme na način i u opsegu koji ovisi
o veličini i organizaciji rada ustanove, a koji ne šteti obavljanju službe.
Članovi povjereništva sindikata imaju pravo održavati
sindikalne sastanke u radno vrijeme ustanove, vodeći računa da se sastanci
organiziraju u vrijeme i na način koji ne šteti redovnom poslovanju ustanove.
Svi članovi sindikata ustanove imaju pravo jednom u 6
mjeseci održati sindikalni skup u radno vrijeme ustanove, o čemu trebaju
obavijestiti poslodavca, pazeći da se sastanak organizira u vrijeme i na način
koji najmanje narušava redovno poslovanje ustanove.
U slučaju iz stavaka 2. i 3. ovog članka, sindikat
ima pravo sastanak, odnosno skup, sazvati najkasnije dva sata prije isteka
radnog vremena.
Sindikalni povjerenik odnosno članovi sindikalnog
povjereništva imaju pravo na plaćeni dopust za sindikalne tečajeve, seminare,
kongrese i konferencije u trajanju do ukupno 10 dana godišnje.
Uvjeti za rad sindikata
Članak
48.
Poslodavac je dužan bez naknade osigurati za rad
sindikata najmanje sljedeće uvjete:
– jednu prostoriju za rad sindikata u pravilu
odvojenu od mjesta rada i odgovarajući prostor za održavanje sastanaka,
neovisno o broju sindikata koji djeluju u ustanovi, a raspored korištenja
prostorije određuje se sukladno broju plaćenih sati rada na koje pojedini
sindikat ima pravo u radničkom vijeću.
– pravo na korištenje telefona, telefaksa, i drugih
tehničkih sredstava i opreme te pristup internetu, u mjeri nužnoj za ostvarivanje
sindikalne aktivnosti.
– slobodu podjele tiska, sindikalnog izvješćivanja i
oglašavanja na oglasnim pločama sindikata za redovne sindikalne aktivnosti, u
vrijeme i na način koji ne šteti obavljanju službe.
– slobodu podjele tiska, izvješćivanja i oglašavanja
i na drugim mjestima u vrijeme štrajka, odnosno provođenja drugih sredstava
pritiska.
–
oglasne ploče o svom trošku na mjestu dostupnom najvećem broju radnika.
–
obračun sindikalne članarine i drugih obustava preko isplatnih lista prilikom
obračuna plaća i doznačivanja članarine na račun sindikata, a temeljem pisane
izjave člana sindikata.
U
slučaju kad sindikalni povjerenik obavlja sindikalne aktivnosti u punom radnom
vremenu, a zbog prirode njegova posla te aktivnosti nije moguće obavljati na
njegovom mjestu rada, poslodavac će mu u pravilu osigurati drugi odgovarajući
prostor za obavljanje sindikalne aktivnosti.
Poslodavac
će se suzdržati od svakog činjenja ili propuštanja činjenja kojim bi
pojedini sindikat u ustanovi bio doveden u povlašteni ili podređeni položaj.
U
slučaju spora o korištenju uvjeta za rad sindikata nužnih za ostvarivanje
sindikalnih aktivnosti, spor će biti povjeren arbitraži GSV-a, odnosno ureda za
socijalno partnerstvo.
Zaštita
sindikalnog povjerenika
Članak
49.
Sindikalnog
povjerenika bez suglasnosti sindikata poslodavac ne smije otpustiti,
premjestiti na nepovoljnije mjesto rada, premjestiti ga u sklopu iste ili
druge ustanove, niti na bilo koji drugi način staviti u nepovoljniji položaj.
Najveći broj sindikalnih povjerenika koji uživa
zaštitu iz Zakona o radu i ovog Ugovora, određuje se:
– prema broju članova sindikata – u slučaju kada je u
ustanovi izabrano radničko vijeće,
– prema ukupnom broju zaposlenih u ustanovi – u
slučaju kada radničko vijeće nije izabrano.
Suglasnost za otkaz iz stavka 1. ovog članka daje
osoba određena Statutom sindikata, a ako nije određena onda predsjednik
Sindikata ili osoba koju on ovlasti.
Zamjena
radničkih vijeća sindikatom
Članak
50.
Ako
radničko vijeće nije izabrano, sindikat preuzima sva njegova prava i ovlasti
u skladu sa Zakonom.
Sindikalnog povjerenika koji ima ovlasti radničkog
vijeća može u dijelu tih ovlasti zamijeniti predstavnik koji nije zaposlen u
ustanovi pod uvjetom da je sindikat obavijestio poslodavca o toj osobi i da joj
je povjerenik prenio u pisanoj formi određenu ovlast radničkog vijeća.
Kada zamjenjuju radničko vijeće sindikalni
povjerenik odnosno drugi članovi tako ustrojenog radničkog vijeća, imaju pravo
na naknadu plaće u skladu sa Zakonom o radu, koja se utvrđuje prema broju
članova koje bi imalo radničko vijeće da je bilo izabrano, s tim da uvjeti i
način naknade plaće mogu biti pobliže određeni posebnim sporazumom sa
Sindikatom.
U
ustanovi s manje od 20 zaposlenih, samo sindikalni povjerenik
najreprezentativnijeg sindikata ima pravo na 2 sata rada tjedno uz naknadu
plaće.
Povrat
na rad
Članak
51.
Čelnik
sindikata koji je na tu funkciju izabran iz radnog odnosa kod poslodavca, a
koju obavlja profesionalno, ima se pravo nakon prestanka te funkcije vratiti
na rad na iste poslove, a ako tih poslova više nema, onda na odgovarajuće
poslove u okviru njegove stručne spreme.
O
namjeni povratka na rad, osoba iz stavka 1. ovog članka mora obavijestiti
poslodavca u roku 30 dana od prestanka funkcije.
VII.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak
52.
Dio
prava i obveza utvrđenih ovim ugovorom preuzet je iz Temeljnog kolektivnog
ugovora, potpisanog dana 13. prosinca 2001. godine između Vlade Republike
Hrvatske i Sindikata zaposlenika u djelatnosti socijalne skrbi Hrvatske, kao
jednog od potpisnika sindikata javnih službi.
Ukoliko
Vlada Republike Hrvatske i sindikati javnih službi, odnosno Sindikat
zaposlenika u djelatnosti socijalne skrbi Hrvatske izmjenama ili dopunama Temeljnog
kolektivnog ugovora, dogovore drugačiju ili višu razinu prava, ona postaju
sastavni dio ovog ugovora i neposredno se primjenjuju.
Članak
53.
Ovim
Ugovorom stavlja se izvan snage Sporazum o uvećanju osnovne plaće s osnova
uvjeta rada u djelatnosti socijalne skrbi, potpisan 4. lipnja 2002. godine,
između Vlade Republike Hrvatske i Sindikata zaposlenika u djelatnosti socijalne
skrbi Hrvatske, Samostalnog sindikata radnika u djelatnostima zdravstva MIO i
socijalne zaštite Hrvatske i Sindikata zdravstva socijalne zaštite i MIO
osiguranja.
Članak
54.
Ako
nakon 3 mjeseca od dana primjene članka 37. i 38. ovoga Ugovora nastupe
okolnosti koje bi otežale provedbu ovog Ugovora, ugovorne strane su suglasne da
će pristupiti izradi prijedloga izmjena i dopuna ovoga Ugovora.
Zagreb,
2. listopada 2002.
Za Vladu
Republike Sindikat zaposlenika u
Hrvatske djelatnosti socijalne skrbi Hrvatske
Davorko
Vidović, v. r. Radoslav Golac, v. r.
ministar
rada i socijalne Samostalni sindikat
skrbi radnika u djelatnostima zdravstva,
MIO
i socijalne zaštite Hrvatske
Ivan
Hengl, v. r.
Sindikat zdravstva, socijalne zaštite
i
MIO osiguranja
dr. Ljiljana Oštrić-Anić, v. r.