1405
Na temelju
članka 88. Ustava Republike Hrvatske, donosim
Proglašavam
Zakon o Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, koji je donio
Hrvatski sabor na sjednici 24. lipnja 2003.
Broj:
01-081-03-2395/2
Zagreb, 1. srpnja 2003.
Predsjednik
Republike Hrvatske
Stjepan Mesić, v. r.
I.
OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovim se Zakonom osniva Fond za zaštitu okoliša i
energetsku učinkovitost (u daljnjem tekstu: Fond), uređuje njegovo ustrojstvo,
djelatnost, izvori sredstava, namjena i način korištenja sredstava Fonda te
druga pitanja u svezi s ostvarivanjem djelatnosti Fonda.
Članak 2.
(1) U Fondu se obavljaju poslovi utvrđeni ovim
Zakonom radi financiranja pripreme, provedbe i razvoja programa, projekata i
sličnih aktivnosti u području:
– očuvanja, održivog korištenja, zaštite i
unaprjeđivanja okoliša,
– energetske učinkovitosti i korištenja obnovljivih izvora
energije.
(2) Fond u svom poslovanju razdvaja poslove pripreme,
provedbe i razvoja programa, projekata i sličnih aktivnosti područja očuvanja,
održivog korištenja, zaštite i unaprjeđivanja okoliša, i područja energetske
učinkovitosti i korištenja obnovljivih izvora energije.
Članak 3.
U obavljanju svoje djelatnosti Fond promiče ciljeve i
načela zaštite okoliša radi postizanja sustavnog i cjelovitog očuvanja kakvoće
okoliša, očuvanja prirodnih zajednica i racionalnog korištenja prirodnih dobara
i energije kao osnovnih uvjeta održivog razvoja te ostvarivanja prava građana
na zdrav okoliš.
II.
USTROJSTVO I DJELATNOST FONDA
Članak
4.
(1) Fond ima svojstvo pravne osobe s javnim
ovlastima.
(2) Osnivačka prava i dužnosti u ime Republike
Hrvatske obavlja Vlada Republike Hrvatske.
(3) Sjedište Fonda je u Zagrebu.
(4) Fond se upisuje u sudski registar.
Članak 5.
(1) Fond upravlja i raspolaže sredstvima za poslove i
namjene utvrđene ovim Zakonom.
(2) Fond odgovara za obveze cijelom svojom imovinom.
(3) Republika Hrvatska solidarno i neograničeno
odgovara za obveze Fonda.
Članak
6.
(1) Fond ima statut i druge opće akte sukladno
zakonu i statutu Fonda.
(2)
Statut Fonda donosi Upravni odbor Fonda uz suglasnost Vlade Republike Hrvatske.
(3)
Statutom Fonda pobliže se uređuje ustrojstvo, ovlasti i način odlučivanja
pojedinih tijela, njihova prava i obveze, ograničenja Fonda glede stjecanja,
opterećivanja i otuđivanja nekretnina i druge imovine, javnost rada Fonda, te
druga pitanja od značenja za obavljanje djelatnosti i poslovanje Fonda.
Članak
7.
(1)
Djelatnost Fonda obuhvaća poslove u svezi s financiranjem pripreme, provedbe i
razvoja programa, projekata i sličnih aktivnosti u području očuvanja, održivog
korištenja, zaštite i unaprjeđivanja okoliša i u području energetske
učinkovitosti i korištenja obnovljivih izvora energije (u daljnjem tekstu:
financiranje zaštite okoliša i energetske učinkovitosti), a osobito:
– stručne i druge poslove u svezi s pribavljanjem,
upravljanjem i korištenjem sredstava Fonda,
– posredovanje u svezi s financiranjem zaštite
okoliša i energetske učinkovitosti iz sredstava stranih država, međunarodnih
organizacija, financijskih institucija i tijela te domaćih i stranih pravnih i
fizičkih osoba,
– vođenje baze podataka o programima, projektima i
sličnim aktivnostima u području zaštite okoliša i energetske učinkovitosti, te
potrebnim i raspoloživim financijskim sredstvima za njihovo ostvarivanje,
– poticanje, uspostavljanje i ostvarivanje suradnje s
međunarodnim i domaćim financijskim institucijama i drugim pravnim i fizičkim
osobama radi financiranja zaštite okoliša i energetske učinkovitosti u skladu s
Nacionalnom strategijom zaštite okoliša i Nacionalnim planom djelovanja
za okoliš, Strategijom energetskog razvitka i Programom provedbe Strategije
energetskog razvitka, nacionalnim energetskim programima, drugim programima i
aktima u području zaštite okoliša i energetske učinkovitosti, te međunarodnim
ugovorima čija je stranka Republika Hrvatska za namjene utvrđene odredbama
članka 19. ovoga Zakona,
– obavljanje i drugih poslova u svezi s poticanjem i
financiranjem zaštite okoliša i energetske učinkovitosti utvrđenih statutom
Fonda.
(2) Fond ima javne ovlasti u obavljanju poslova iz
svoje djelatnosti koji se odnose na donošenje rješenja obveznicima plaćanja
naknada i posebne naknade, vođenje očevidnika obveznika plaćanja naknada i
posebne naknade, donošenje rješenja o promjenama upisa u očevidniku obveznika
plaćanja, propisivanje uvjeta koje moraju ispunjavati korisnici sredstava Fonda
i uvjeta za dodjeljivanje njegovih sredstava te uređivanje drugih pitanja
utvrđenih člankom 20. stavkom 3. ovoga Zakona.
III.
TIJELA FONDA I UPRAVLJANJE FONDOM
Članak
8.
Tijela
Fonda su Upravni odbor i direktor Fonda.
Članak
9.
(1) Fondom upravlja Upravni odbor u skladu s
odredbama ovoga Zakona, statuta i drugih općih akata Fonda te drugih zakona i
propisa.
(2)
Upravni odbor ima predsjednika i šest članova.
(3) Predsjednika i članove Upravnog odbora
imenuje i razrješuje Vlada Republike Hrvatske.
(4) Vlada Republike Hrvatske imenuje u Upravni odbor:
– dva predstavnika ministarstva nadležnog za poslove
zaštite okoliša,
– jednog predstavnika ministarstva nadležnog za
poslove energetike,
– jednog predstavnika ministarstva nadležnog za
poslove financija,
– jednog predstavnika Hrvatskoga sabora,
– jednog predstavnika Hrvatske gospodarske komore,
– jednog predstavnika iz redova stručnjaka iz
područja zaštite okoliša.
(5) Djelokrug, ovlaštenja i odgovornosti te način
rada Upravnog odbora utvrđuju se statutom Fonda.
(6) Mandat članova Upravnog odbora traje četiri
godine.
Članak 10.
(1) Voditelj poslovanja Fonda je direktor.
(2) Direktor zastupa i predstavlja Fond.
(3) Direktor ima zamjenika.
(4) Direktora i zamjenika direktora imenuje i
razrješuje Vlada Republike Hrvatske na prijedlog Upravnog odbora.
(5) Direktor i zamjenik direktora imenuju se na
temelju javnog natječaja na vrijeme od četiri godine.
(6) Djelokrug, ovlaštenja i odgovornosti te postupak
imenovanja i razrješenja direktora i zamjenika direktora utvrđuju se statutom
Fonda u skladu sa zakonom.
Članak 11.
(1) Fond ima nadzorna, stručna i savjetodavna tijela.
(2) Osnivanje, sastav i način rada te poslovi i
ovlaštenja tijela iz stavka 1. ovoga članka uređuju se statutom Fonda.
IV.
OSTVARIVANJE PRIHODA FONDA
1.
Izvori sredstava
Članak
12.
(1)
Sredstva za financiranje zaštite okoliša i energetske učinkovitosti sukladno
ovom Zakonu osiguravaju se iz namjenskih prihoda Fonda od:
– naknada onečišćivača okoliša,
– naknade korisnika okoliša,
– naknada na opterećivanje okoliša otpadom,
– posebne naknade za okoliš na vozila na motorni
pogon.
(2) Sredstva Fonda ostvaruju se i iz:
– proračuna jedinica područne (regionalne) i lokalne
samouprave sukladno zajednički utvrđenim programima,
–
prihoda ostvarenih na temelju međunarodne bilateralne i multilateralne suradnje
na programima, projektima i sličnim aktivnostima u području zaštite okoliša i
energetske učinkovitosti,
–
prihoda i primitaka od upravljanja slobodnim novčanim sredstvima Fonda,
–
donacija, pomoći i sl.,
–
drugih izvora u skladu sa zakonom.
2.
Određivanje naknada, posebne naknade i obveznika plaćanja
Članak
13.
(1) Pod
naknadama onečišćivača okoliša razumijevaju se naknade na emisije u okoliš:
– ugljikovog dioksida (u daljnjem tekstu: emisija CO2),
– oksida sumpora izraženih kao sumporov dioksid (u
daljnjem tekstu: emisija SO2),
– oksida dušika izraženih kao dušikov dioksid (u
daljnjem tekstu: emisija NO2).
(2) Obveznici plaćanja naknada iz stavka 1. ovoga
članka su pravne i fizičke osobe koje u okviru svoje djelatnosti imaju u
vlasništvu ili koriste pojedinačni izvor emisije CO2, SO2 i NO2.
(3) Naknade na emisije CO2, SO2 i NO2 izračunavaju se i plaćaju
prema količini emisije u tonama.
(4) Iznos naknada na emisije CO2, SO2 i NO2 izračunava se prema izrazu:
N = N1 x E x kk
u kojem je:
N – iznos naknade na emisiju CO2, SO2 ili NO2 u kunama,
N1 – naknada za jednu tonu emisije CO2, SO2, NO2 (u daljnjem tekstu:
jedinična naknada),
E – količina emisije u tonama u kalendarskoj godini,
kk – korektivni poticajni koeficijent ovisan o količini
i podrijetlu emisije.
(5) Naknade na emisije CO2, SO2 i NO2 plaćaju se za kalendarsku
godinu.
Članak 14.
(1) Pod naknadom korisnika okoliša razumijeva se
naknada na građevine ili građevne cjeline za koje je propisana obveza
provođenja postupka procjene utjecaja na okoliš.
(2) Obveznici plaćanja naknade korisnika okoliša su
pravne i fizičke osobe koje su vlasnici ili ovlaštenici prava na građevinama
ili građevnim cjelinama.
(3) Naknada korisnika okoliša izračunava se i plaća
ovisno o građevini ili građevnoj cjelini te prostornim, tehničkim i tehnološkim
značajkama građevine ili građevne cjeline (površina, dužina, kapacitet i dr.)
izraženim u odgovarajućim mjernim jedinicama.
(4) Iznos naknade korisnika okoliša za pojedinu
građevinu ili građevnu cjelinu izračunava se prema izrazu:
N = Zz1z2z3 x N1 x kk
u kojem je:
N – iznos naknade korisnika okoliša u kunama,
Zz1z2z3 – prostorna, tehnička i tehnološka značajka
građevine ili građevne cjeline u kojoj je z1 prostorna, z2 tehnička, a z3 tehnološka značajka izražena u odgovarajućoj mjernoj
jedinici,
N1 – naknada za mjernu jedinicu prostorne, tehničke i
tehnološke značajke (u daljnjem tekstu: jedinična naknada),
kk – korektivni koeficijent ovisan o stupnju utjecaja
građevine ili građevne cjeline na okoliš.
(5) Naknada korisnika okoliša plaća se za kalendarsku
godinu.
Članak
15.
(1) Pod
naknadama na opterećivanje okoliša otpadom razumijevaju se:
–
naknada na komunalni otpad i/ili neopasni tehnološki otpad,
–
naknada na opasni otpad.
(2)
Obveznici plaćanja naknade na komunalni i/ili neopasni tehnološki otpad su
pravne i fizičke osobe koje odlažu komunalni i/ili neopasni tehnološki otpad na
odlagališta.
(3)
Naknada na komunalni i/ili neopasni tehnološki otpad izračunava se i plaća
prema količini odloženog otpada na odlagalište.
(4)
Iznos naknade na komunalni i/ili neopasni tehnološki otpad izračunava se prema
izrazu:
N = N1 x O
u kojem
je:
N –
iznos naknade na komunalni i/ili neopasni tehnološki otpad u kunama,
N1 – naknada za jednu tonu
odloženoga komunalnog i/ili neopasnoga tehnološkog otpada (u daljnjem tekstu:
jedinična naknada),
O – količina odloženoga komunalnog i/ili neopasnoga
tehnološkog otpada u kalendarskoj godini.
(5) Obveznici plaćanja naknade na opasni otpad su
pravne i fizičke osobe koje svojom djelatnošću proizvode opasni otpad.
(6) Naknada na opasni otpad izračunava se i plaća
prema količini proizvedenog a neobrađenog ili neizvezenog opasnog otpada te
prema karakteristikama otpada.
(7) Iznos naknade na opasni otpad izračunava se prema
izrazu:
N = N1 x P x kk
u kojem je:
N – iznos naknade na opasni otpad u kunama,
N1 – naknada za jednu tonu proizvedenog a neobrađenog
ili neizvezenoga opasnog otpada (u daljnjem tekstu: jedinična naknada),
P – količina proizvedenog a neobrađenog ili
neizvezenoga opasnog otpada u kalendarskoj godini,
kk – korektivni koeficijent ovisan o karakteristikama
opasnog otpada.
(8) Naknade na opterećivanje okoliša otpadom plaćaju
se za kalendarsku godinu.
Članak 16.
(1) Pod posebnom naknadom za okoliš na vozila na
motorni pogon (u daljnjem tekstu: posebna naknada) razumijeva se naknada koju
plaćaju pravne i fizičke osobe vlasnici ili ovlaštenici prava na vozilima na
motorni pogon.
(2) Posebna naknada plaća se pri registraciji vozila,
odnosno pri ovjeri tehničke ispravnosti vozila.
(3) Posebna naknada određuje se i plaća prema vrsti
vozila, vrsti motora i pogonskoga goriva, radnom obujmu ili snazi motora i
starosti vozila.
(4) Posebna naknada izračunava se za pojedino vozilo
prema izrazu:
PN = No x kk
u kojem
je:
PN –
iznos posebne naknade u kunama,
No – osnovna naknada za
pojedinu vrstu vozila (u daljnjem tekstu: jedinična naknada),
kk – korektivni koeficijent
ovisan o vrsti motora i pogonskoga goriva, radnom obujmu ili snazi motora i
starosti vozila.
(5)
Registracija vozila na motorni pogon i ovjera tehničke ispravnosti vozila ne
može se obaviti bez izvršene uplate posebne naknade.
Članak
17.
(1)
Jedinične naknade i korektivne koeficijente na temelju kojih se obavlja izračun
naknada i posebne naknade koje plaćaju pravne i fizičke osobe prema odredbama
članka 13., 14., 15. i 16. ovoga Zakona te pobliže kriterije i mjerila za
utvrđivanje naknada i posebne naknade propisuje uredbom Vlada Republike
Hrvatske na prijedlog ministra nadležnog za zaštitu okoliša i ministra nadležnog
za energetiku.
(2)
Način i rokove obračunavanja i plaćanja naknada i posebne naknade propisat će
pravilnikom ministar nadležan za zaštitu okoliša uz suglasnost ministra
nadležnog za energetiku.
3.
Očevidnik obveznika plaćanja
Članak
18.
(1)
Fond je dužan uspostaviti i voditi očevidnik obveznika plaćanja naknada i
posebne naknade iz članka 12. stavka 1. ovoga Zakona.
(2) Upis obveznika plaćanja naknada u očevidnik
obavlja se na temelju izdanih rješenja koje donosi Fond na temelju članka 26.
stavka 2. ovoga Zakona.
(3) Oblik, sadržaj i način vođenja očevidnika
propisat će pravilnikom ministar nadležan za zaštitu okoliša uz suglasnost
ministra nadležnog za energetiku.
(4) Obveznik plaćanja naknade upisan u očevidnik
dužan je prijaviti Fondu prestanak poslovanja, statusnu promjenu ili promjenu
djelatnosti u roku od petnaest dana od dana nastanka tih promjena.
(5) O statusnoj promjeni ili promjeni djelatnosti
Fond obvezniku plaćanja izdaje rješenje na temelju kojeg se obavlja promjena
upisa u očevidniku obveznika plaćanja.
4.
Korištenje sredstava Fonda
Članak
19.
(1)
Sredstva Fonda koriste se za financiranje zaštite okoliša i energetske
učinkovitosti, a osobito za:
– zaštitu, očuvanje i poboljšanje kakvoće zraka, tla,
voda i mora te ublažavanje klimatskih promjena i zaštitu ozonskog omotača,
– saniranje odlagališta otpada, poticanje
izbjegavanja i smanjivanja nastajanja otpada, obradu otpada i iskorištavanje
vrijednih svojstava otpada,
– poticanje čistije proizvodnje, odnosno izbjegavanje
i smanjenje nastajanja otpada i emisija u proizvodnom procesu,
– zaštitu i očuvanje biološke i krajobrazne
raznolikosti,
– provedbu nacionalnih energetskih programa,
–
poticanje korištenja obnovljivih izvora energije (sunce, vjetar, biomasa i
dr.),
–
poticanje održive gradnje,
– poticanje
čistijeg transporta,
–
poticanje održivog korištenja prirodnih dobara,
–
poticanje održivog razvoja ruralnog prostora,
–
poticanje održivih gospodarskih djelatnosti, odnosno održivoga gospodarskog
razvoja,
–
unaprjeđivanje sustava informiranja o stanju okoliša, praćenja i ocjenjivanja
stanja okoliša te uvođenje sustava upravljanja okolišem,
–
poticanje obrazovnih, istraživačkih i razvojnih studija, programa, projekata i
drugih aktivnosti, uključujući i demonstracijske aktivnosti,
– ostvarivanje djelatnosti Fonda.
(2) Fond može sudjelovati i u sufinanciranju
programa, projekata i sličnih aktivnosti za namjene iz stavka 1. ovoga članka,
koji se provode na području Republike Hrvatske, kad ih organiziraju i
financiraju međunarodne organizacije, financijske institucije i tijela te druge
strane pravne osobe.
Članak 20.
(1) Sredstva Fonda daju se pravnim i fizičkim
osobama, korisnicima sredstava, radi financiranja namjena utvrđenih člankom 19.
ovoga Zakona, putem zajmova, subvencija, pomoći i donacija na temelju javnog
natječaja koji objavljuje Fond.
(2) Fond neće raspisati javni natječaj kad kao
ugovorna strana neposredno sufinancira i sudjeluje u realizaciji programa,
projekata i sličnih aktivnosti sukladno ovom Zakonu.
(3) Općim aktima Fonda utvrđuju se uvjeti koje moraju
ispunjavati korisnici sredstava Fonda, uvjeti i način dodjeljivanja sredstava
Fonda, kriteriji i mjerila za ocjenjivanje zahtjeva za dodjeljivanje sredstava
Fonda, način praćenja namjenskog korištenja sredstava i ugovorenih prava i obveza
te druga pitanja od značenja za dodjeljivanje i korištenje sredstava Fonda.
(4) Opće akte iz stavka 3. ovoga članka donosi
Upravni odbor Fonda uz prethodnu suglasnost ministarstva nadležnog za poslove
zaštite okoliša i ministarstva nadležnog za poslove energetike te sukladno
posebnom zakonu kojim se uređuju pitanja državnih potpora.
(5) Korisnici sredstava Fonda dužni su dodijeljena
sredstva koristiti namjenski, na način i u rokovima utvrđenim ugovorom o
korištenju sredstava.
(6) Ako korisnik sredstava dodijeljena sredstva ne
koristi na način i za namjene utvrđene ugovorom, dužan je nenamjenski utrošena
sredstva vratiti Fondu, a za štetu nanesenu Fondu odgovara na način utvrđen
ugovorom o korištenju sredstava i zakonom.
V.
IMOVINA I FINANCIJSKO POSLOVANJE FONDA
Članak
21.
(1)
Imovinu Fonda čine stvari, prava i ostala sredstva pribavljena od osnivača te
sredstva koja Fond ostvari na drugi način propisan ovim Zakonom.
(2)
Imovinom Fonda raspolaže Upravni odbor i direktor Fonda sukladno ovom Zakonu i
statutu Fonda.
Članak
22.
(1)
Fond ne može bez suglasnosti Vlade Republike Hrvatske, odnosno tijela koje ona
odredi, steći, opteretiti ili otuđiti nekretninu i drugu imovinu čija je
vrijednost veća od vrijednosti utvrđene statutom Fonda.
(2) Fond ne može bez suglasnosti Vlade Republike
Hrvatske, odnosno tijela koje ona odredi, ugovoriti ni druge poslove čija
vrijednost prelazi iznos utvrđen statutom Fonda.
Članak 23.
(1) Za
svaku poslovnu godinu Upravni odbor Fonda donosi program rada i financijski
plan.
(2) U programu rada i financijskom planu izdvojeno se
prikazuju programi i projekti te financijska sredstva za područje zaštite
okoliša i područje energetske učinkovitosti sukladno odredbama članka 2.
stavka 2. ovoga Zakona.
(3) Financijski plan Fonda donosi se u skladu s
postupkom propisanim za izvanproračunske fondove.
(4) Fond donosi program rada i za višegodišnje
razdoblje u skladu s Nacionalnom strategijom zaštite okoliša i Nacionalnim
planom djelovanja za okoliš, Strategijom energetskog razvitka i Programom provedbe
Strategije energetskog razvitka, nacionalnim energetskim programima, drugim
aktima i propisima u području zaštite okoliša i energetske učinkovitosti, te
međunarodnim ugovorima čija je stranka Republika Hrvatska, uz suglasnost
Vlade Republike Hrvatske.
(5) Fond je obveznik primjene propisa koji uređuju
područje proračunskog računovodstva i financijskog izvješćivanja u proračunskom
računovodstvu.
Članak 24.
(1) Fond je dužan dostaviti izvještaje o ostvarivanju
programa rada i poslovanja za proteklu godinu ministru nadležnom za zaštitu
okoliša i ministru nadležnom za energetiku u roku propisanom za podnošenje
godišnjeg izvještaja.
(2) Izvještaj o programu rada i poslovanja Fond je
dužan dostaviti ministru nadležnom za zaštitu okoliša i ministru nadležnom za
energetiku i u drugo vrijeme na njihov zahtjev.
Članak 25.
(1) Sredstvima Fonda prvenstveno se financiraju
programi, projekti i slične aktivnosti utvrđeni sukladno Nacionalnoj strategiji
zaštite okoliša i Nacionalnom planu djelovanja za okoliš, Strategiji
energetskog razvitka i Programu provedbe strategije energetskog razvitka te
nacionalnim energetskim programima.
(2) U financiranju programa, projekata i sličnih
aktivnosti utvrđenih sukladno stavku 1. ovoga članka Fond surađuje s bankama i
drugim financijskim institucijama.
VI.
OBRAČUN I NAPLATA NAKNADA
I POSEBNE NAKNADE
Članak
26.
(1)
Obračun radi naplate naknada i posebne naknade obavlja Fond.
(2)
Obveznici plaćaju naknade i posebnu naknadu na temelju rješenja kojeg donosi
Fond.
(3)
Protiv rješenja Fonda može se izjaviti žalba ministarstvu nadležnom za poslove
zaštite okoliša u roku od osam dana od dana dostave rješenja.
(4)
Obračunati i dospjeli iznosi naknada i posebne naknade uplaćuju se na račun
Fonda.
(5) Naplatu posebne naknade na temelju rješenja Fonda
o plaćanju posebne naknade obavljaju pravne osobe ovlaštene za registraciju,
odnosno ovjeru tehničke ispravnosti vozila na motorni pogon.
(6) Fond s pravnim osobama iz stavka 5. ovoga članka
sklapa ugovor kojim se uređuje način naplate posebne naknade te uplate
naplaćenih sredstava na račun Fonda, kao i druga pitanja kojima se uređuju
međusobna prava i obveze.
Članak 27.
(1) Naplatu dospjelih nenaplaćenih iznosa naknada
zajedno s pripadajućim kamatama, od obveznika plaćanja čiji se platni promet
obavlja preko računa koje vode pravne osobe ovlaštene za poslove platnog
prometa, obavljaju te pravne osobe na temelju izvršnog rješenja Fonda
prijenosom sredstava s računa obveznika na račun Fonda.
(2) Izvršno rješenje utvrđuje se izvršnim nalogom pravnoj
osobi ovlaštenoj za poslove platnog prometa za prijenos sredstava s računa
obveznika plaćanja.
Članak 28.
U pogledu vrste i iznosa naknada i posebne naknade,
obveznika plaćanja, pojedinačnih obveza za plaćanje, nastanka obveze
obračunavanja, načina i rokova obračunavanja i plaćanja te vođenja očevidnika
primjenjuju se odredbe ovoga Zakona i njegovih provedbenih propisa, a u pogledu
naplate naknada i posebne naknade, žalbenog postupka, prekršaja i zastare te
ovršnog postupka radi naplate duga, odgovarajuće se primjenjuju odredbe Općega
poreznog zakona, dok se za pitanja koja nisu uređena ovim zakonima primjenjuju
odredbe Zakona o općem upravnom postupku.
VII.
JAVNOST RADA FONDA
Članak
29.
(1) Rad
Fonda je javan.
(2)
Fond pravodobno i istinito izvješćuje javnost o obavljanju poslova svoje
djelatnosti za koju je osnovan na način propisan statutom Fonda.
(3)
Fond je dužan javnosti i sredstvima javnog priopćavanja i na njihov zahtjev
davati informacije o obavljanju poslova svoje djelatnosti te omogućiti uvid u
zahtijevanu dokumentaciju.
(4)
Fond može uskratiti davanje informacije, odnosno uvid u dokumentaciju ako je
propisana kao službena ili poslovna tajna.
VIII.
UPRAVNI I INSPEKCIJSKI NADZOR
Članak
30.
(1)
Upravni nadzor i nadzor nad stručnim radom Fonda obavlja ministarstvo nadležno
za poslove zaštite okoliša i ministarstvo nadležno za poslove energetike,
svako u svom djelokrugu.
(2) Inspekcijski nadzor nad primjenom odredaba ovoga
Zakona i na temelju njega donesenih propisa provodi u sklopu svojih nadležnosti
inspekcija zaštite okoliša.
(3) Statutom Fonda može se propisati provođenje
nadzora poslovanja Fonda od strane neovisnih ovlaštenih revizorskih tvrtki.
IX.
KAZNENE ODREDBE
Članak
31.
(1)
Novčanom kaznom u iznosu od 40.000,00 do 100.000,00 kuna kaznit će se pravne
osobe koje ne uplaćuju na propisan način i u propisanim rokovima naknade
utvrđene člankom 12. stavkom 1. podstavkom 1., 2. i 3. ovoga Zakona (članak
13., 14., 15. i 17. i članak 26. stavak 2.).
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka fizičke
osobe kaznit će se novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 kuna.
(3) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kada ga
počini pravna osoba kaznit će se odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom
kaznom u iznosu od 8.000,00 do 10.000,00 kuna.
Članak 32.
(1) Novčanom kaznom od 30.000,00 do 70.000,00 kuna
kaznit će se Fond ako ne uspostavi i ne vodi očevidnik obveznika plaćanja na
propisan način (članak 18. stavak 1., 2. i 3.).
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će
se odgovorna osoba u Fondu novčanom kaznom od 7.000,00 do 10.000,00 kuna.
Članak 33.
(1) Novčanom kaznom od 30.000,00 do 70.000,00 kuna
kaznit će se Fond ako ne obračuna i izda rješenje obvezniku plaćanja naknade na
propisan način i u utvrđenim rokovima (članak 17. stavak 2. i članak 26. stavak
1. i 2.).
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će
se odgovorna osoba u Fondu novčanom kaznom od 7.000,00 do 10.000,00 kuna.
Članak 34.
(1) Novčanom kaznom od 20.000,00 do 50.000,00 kuna
kaznit će se Fond ako ne donese rješenje o statusnoj promjeni ili promjeni
djelatnosti u očevidnik obveznika plaćanja na temelju prijave obveznika
plaćanja (članak 18. stavak 5.).
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će
se odgovorna osoba u Fondu novčanom kaznom od 6.000,00 do 9.000,00 kuna.
Članak 35.
(1) Novčanom kaznom od 15.000,00 do 40.000,00 kuna
kaznit će se Fond ako ne dostavi izvještaje ministru nadležnom za zaštitu
okoliša i ministru nadležnom za energetiku, ili ih ne dostavi u propisanom roku
(članak 24.).
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će
se odgovorna osoba u Fondu novčanom kaznom od 5.000,00 do 8.000,00 kuna.
Članak 36.
Novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 do 30.000,00
kuna kaznit će se Fond ako javnost ne izvješćuje pravodobno i istinito o
obavljanju poslova iz svoje djelatnosti na način propisan statutom, ako
javnosti i sredstvima javnog priopćavanja na njihov zahtjev ne daje informacije
o obavljanju poslova svoje djelatnosti ili uskrati uvid u zahtijevanu
dokumentaciju ako je uvid dopušten (članak 29. stavak 2., 3. i 4.).
Članak 37.
(1) Novčanom kaznom od 10.000,00 do 30.000,00 kuna
kaznit će se pravna osoba koja ne prijavi statusnu promjenu ili promjenu
djelatnosti u propisanom roku (članak 18. stavak 4.).
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će
se fizička osoba novčanom kaznom od 10.000,00 kuna.
(3) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će
se odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom od 3.000,00 do 6.000,00
kuna.
Članak 38.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 do 25.000,00
kuna kaznit će se pravna osoba koja ne plati posebnu naknadu (članak 12. stavak
1. podstavak 4., članak 16. i 17.).
(2) Novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 do 25.000,00
kuna kaznit će se pravna osoba ovlaštena za registraciju, odnosno ovjeru
tehničke ispravnosti vozila koja ne naplati ili ne uplati na račun Fonda
posebnu naknadu (članak 12. stavak 1. podstavak 4. i članak 26. stavak 5. i
6.).
(3) Za
prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kada ga počini fizička osoba kaznit će se
novčanom kaznom od 1.000,00 do 5.000,00 kuna.
(4) Za prekršaj iz stavka 1. i 2. ovoga članka kaznit
će se odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom od 3.000,00 do 6.000,00
kuna.
Članak 39.
Naplaćene novčane kazne za prekršaje propisane
odredbama članka 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37. i 38. ovoga Zakona prihod su
državnog proračuna.
X.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 40.
Osnivač osigurava sredstva za osnivanje i početak
rada Fonda.
Članak 41.
(1) Vlada Republike Hrvatske imenovat će privremenog
direktora Fonda i članove Upravnog odbora u roku od trideset dana od dana
stupanja na snagu ovoga Zakona.
(2) Privremeni direktor dužan je obaviti pripreme za
početak rada Fonda i podnijeti prijavu za upis u sudski registar u roku od
šezdeset dana od dana imenovanja.
Članak 42.
Upravni odbor dužan je donijeti statut Fonda u roku
od trideset dana, a opće akte iz članka 20. stavka 3. ovoga Zakona u roku od
devedeset dana od dana imenovanja.
Članak 43.
(1) Vlada Republike Hrvatske donijet će provedbeni
propis iz članka 17. stavka 1. ovoga Zakona u roku od šezdeset dana od dana
stupanja na snagu ovoga Zakona.
(2) Ministar nadležan za zaštitu okoliša donijet će
provedbene propise iz članka 17. stavka 2. i članka 18. stavka 3. ovoga Zakona
u roku od devedeset dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 44.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave
u »Narodnim novinama«, a primjenjivat će se od 1. siječnja 2004.
Klasa: 351-01/02-01/01
Zagreb, 24. lipnja 2003.
HRVATSKI SABOR
Predsjednik
Hrvatskoga sabora
Zlatko Tomčić, v. r.