1999
Na temelju članka 255. stavak 1. u vezi s člankom
68. Zakona o nasljeđivanju (»Narodne novine« br. 48/93) ministrica pravosuđa,
uprave i lokalne samouprave, donosi
Članak 1.
Pravilnikom o Hrvatskom upisniku oporuka (u daljnjem
tekstu: Pravilnik) uređuje se sadržaj Hrvatskog upisnika oporuka (u daljnjem
tekstu: HUO) i način njegova vođenja.
Hrvatski upisnik oporuka vodi Hrvatska javnobilježnička
komora u svom sjedištu u Zagrebu.
Članak 2.
U Hrvatski upisnik oporuka evidentiraju se
privatne i javne oporuke, te davanje obavijesti za potrebe ostavinskog
postupka na osnovu upita čuva li se i kod koga je oporuka pohranjena.
U HUO se evidentira činjenica da je oporuka
sastavljena, pohranjena te proglašena.
Članak 3.
Podatke o oporuci koja se evidentira u HUO
dostavljaju:
– javni bilježnici
– odvjetnici
– općinski sudovi
– diplomatsko-konzularna predstavništva
– osobe koje su napravile oporuku.
Podatke o evidentiranim oporukama u HUO osim
oporučitelja može tražiti i osoba koju je oporučitelj za to posebno ovlastio,
a nakon oporučiteljeve smrti podatke evidentirane u HUO mogu tražiti osobe i
tijela iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 4.
1. Evidencija podataka
Zahtjev za evidenciju oporuke u HUO podnosi se
za:
– činjenice da je sastavljena javna oporuka od
strane ovlaštene osobe
– činjenica da je oporuka primljena na čuvanje
kod suda, javnog bilježnika ili diplomatsko-konzularnog predstavništva
– činjenice da je sud ili javni bilježnik
primio izjavu svjedoka usmene oporuke
– činjenice da je oporuka primljena na čuvanje
kod odvjetnika
– činjenice da je oporuka primljena na čuvanje
kod fizičke ili pravne osobe
– činjenice da je
oporučitelj sastavio vlastitu oporuku ili oporuku pred svjedocima.
2. Vraćanje oporuke
U HUO se evidentiraju i
podaci o vraćanju oporuke i to:
– kad je sud, javni bilježnik
ili diplomatsko-konzularno predstavništvo vratilo oporučitelju ili njegovu
opunomoćeniku oporuku koja se kod njih nalazila na čuvanju
– kad je oporučitelj
opozvao svoju oporuku pred osobom ovlaštenom za sastavljanje javne oporuke
– kad je oporuka proglašena
u ostavinskom postupku
– kad je oporuku
vratila fizička ili pravna osoba kojoj je povjerena na čuvanje.
Obavijest o vraćanju
oporuke dostavljaju osobe i tijela iz čl. 3. ovoga Pravilnika:
– sud, javni bilježnik ili
diplomatsko-konzularno predstavništvo, koji su vratili oporuku
– sud, javni bilježnik
ili diplomatsko-konzularno predstavništvo pred kojim je opozvana oporuka
– sud ili javni bilježnik
koji je proglasio oporuku
– odvjetnik kod kojeg
je oporuka bila na čuvanju.
3. Upiti
U zahtjevu za dostavu
podataka iz HUO moraju se navesti podaci o oporučitelju iz čl. 8. st. 4. ovoga
Pravilnika.
4. Promjena u
evidentiranju podataka
Sve promjene koje su se
dogodile nakon evidentiranja oporuke u HUO upisuju se pod istim evidencijskim
brojem oporučitelja.
Članak 5.
Pohrana podataka u HUO
obavlja se pomoću informatičkog sustava u Hrvatskoj javnobilježničkoj komori,
odnosno na drugi odgovarajući način.
Ako nisu ispunjeni
uvjeti za vođenje na način propisan u st. 1. ovoga članka, HUO će se voditi ručno.
Podaci se u pravilu
dostavljaju putem elektroničkog prijenosa podataka.
Javni bilježnici, općinski
sudovi i diplomatsko-konzularna predstavništva dužni su osigurati sve uvjete
potrebne za elektronički prijenos podataka (mrežna povezanost, software,
hardware).
Tehničke preduvjete za
vođenje HUO odredit će ministar nadležan za poslove pravosuđa, na prijedlog
Hrvatske javnobilježničke komore.
Formate podataka koji
su potrebni kod evidencija, promjena u evidentiranju podataka, upita i
odgovora na upite određuje Hrvatska javnobilježnička komora.
Svaka ovlaštena osoba
mora se u okviru elektronskog pravnog prometa predstaviti navođenjem svog HUO
korisničkog broja, zajedno sa sigurnosnom šifrom.
HUO korisnički broj
dodjeljuje Hrvatska javnobilježnička komora uzimajući u obzir kriterije koji
su navedeni u članku 9. ovoga Pravilnika u svezi s davanjem ovlaštenja.
Sigurnosnu šifru mora
ovlaštena osoba izabrati sama. Sigurnosna šifra mora se čuvati u tajnosti i zaštititi
od zlouporabe. Gubitak sigurnosne šifre mora se odmah prijaviti Hrvatskoj
javnobilježničkoj komori.
Članak 6.
Evidentirane oporuke u
HUO dobivaju evidencijski broj.
Evidencijski broj HUO
sastoji se od HUO korisničkog broja i broja oporuke.
Broj oporuke je redni
broj upisnika i četveroznamenkasti broj godine u kojoj je oporuka upisana. Ako
se tijekom godine u HUO dostavlja nova oporuka, ona se upisuje pod sljedećim
rednim brojem HUO-a. Ovaj podatak upisuje se u rubriku »primjedba«.
Na isti način postupa
se i s oporukama koje su zaprimljene naknadno u različitim godinama.
Članak 7.
Sve osobe koje rade na obradi podataka HUO, kao
i osobe zaposlene u Hrvatskoj javnobilježničkoj komori, a imaju pristup
podacima u HUO, obvezuju se čuvati tajnu o ovim podacima.
Članak 8.
1. Adresa
Sva pismena koja se odnose na Hrvatski upisnik
oporuka, upućuju se na Hrvatsku javnobilježničku komoru (Hrvatski upisnik
oporuka) putem elektronskog prijenosa podataka.
2. Elektronski prijenos podataka
Za postavljanje zahtjeva za evidenciju,
promjene, upite, koristit će se mogućnosti elektronskog prijenosa podataka koje
Hrvatska javnobilježnička komora stavlja na raspolaganje.
Hrvatska javnobilježnička komora obavještava
korisnike o tehničkim mogućnostima unosa podataka.
3.
Dostava podataka
I. EVIDENTIRANJE
Podaci koji se dostavljaju elektronskim putem
moraju biti potpuni.
Podaci o oporučitelju su:
1) prezime
2) ime
3) datum rođenja
4) datum pohranjivanja
(ukoliko se datum pohranjivanja ne može ustanoviti, onda datum sastavljanja)
oporuke
5) vrsta oporuke
6) mjesto čuvanja
oporuke
Za vrstu isprava i
mjesto čuvanja moraju se koristiti sljedeće kratice:
Privatna
oporuka – »PO«
–
vlastita oporuka –
»VO«
–
pisana oporuka pred svjedocima – »POS«
Javna
oporuka –
»JO«
–
javna oporuka sastavljena kod suda –
»JOSS«
–
javna oporuka sastavljena kod javnog
bilježnika – »JOJB«
–
javna oporuka sastavljena kod
diplomatsko-konzularnog
predstavništva – »JODK«
Pohrana
– čuvanje oporuke – »PO«
–
pohranjena kod suda –
»POS«
–
pohranjena kod javnog bilježnika –
»POJB«
–
pohranjena kod diplomatsko-konzularnog
predstavništva – »PODK«
–
pohranjena kod odvjetnika –
»POO«
– poranjena kod fizičke ili pravne osobe – »POFO«
ili
»POPO«
Izjava
svjedoka usmene oporuke – »IUO«
– primljena kod suda – »IUOS«
– primljena kod javnog bilježnika – »IUOJB«
II. VRAĆANJE OPORUKE
Obavezni podaci:
1) HUO evidencijski broj oporuke
2) bilo koja dva podatka iz I. t. 1 - 5.
(evidentiranje).
III. PROMJENA U EVIDENTIRANJU PODATAKA
Obavezni podaci:
1) HUO korisnički broj prijašnjeg korisnika
2) HUO korisnički broj novog korisnika
3) HUO evidencijski broj oporuke za prijenos
4) bilo koja dva podatka iz I. t. 1 - 5.
(evidentiranje).
IV. UPITI
Obavezni podaci o oporučitelju:
1) prezime
2) ime
3) datum rođenja
4) datum smrti oporučitelja
5) smrtni list za oproučitelja ili smrtovnica
6) broj ostavinskog spisa
7) obavezni podaci o tražitelju podataka u
HUO-u.
4.
Istovjetnost
Prije prenošenja podataka elektronskim putem,
ovlaštena osoba koja dostavlja podatke mora se svaki put predstaviti informatičkom
sustavu Hrvatske javnobilježničke komore.
Članak 9.
Evidentiranje, vraćanje
oporuke, upiti i promjene u evidentiranju podataka obavljaju se elektronskim
prijenosom podataka. Pristup korisnika programu moguć je u svako doba uz navođenje
HUO korisničkog broja zajedno sa sigurnosnom šifrom.
Osobe koje su sastavile
oporuku mogu dostaviti podatke u HUO osobno, odnosno putem javnog bilježnika.
Članak 10.
Odgovori na upite u
okviru elektronskog pravnog prometa daju se odmah.
Na upite se odgovara cjelovitim ponavljanjem
traženih podataka i rezultata koji odgovaraju traženim podacima.
Algoritam za pretraživanje u HUO odredit će
Hrvatska javnobilježnička komora.
Evidencijski podaci oporučitelja s istim imenom
i prezimenom i s istim datumom rođenja ili bez evidentiranog datuma rođenja
bit će također ispisani.
Negativni odgovor, odnosno ispis istog, sadržava
osim ponovljenog teksta iz upita i obavijesti: »Nisu pronađeni odgovarajući
podaci«.
Prigovom upita javnog bilježnika kao sudskog
povjerenika ili u slučaju upita suda u određenom ostavinskom predmetu HUO,
odgovor obvezatno sadrži mjesta gdje su oporuke pohranjene.
Članak 11.
Za evidentiranje upisa ili upisa vraćanja
jedne oporuke plaća se naknada od 100,00 kn i to prilikom evidentiranja.
Za upit u jednom ostavinskom postupku plaća se
naknada od 50,00 kn.
Za promjenu evidentiranja podataka plaća se
naknada od 30,00 kn.
Paušalna naknada za potpuni spisak svih isprava
koje su evidentirane pod jednim evidencijskim brojem, iznosi 100,00 kn.
Naknadu iz stavka 1.,
2., 3. i 4. ovoga članka dužan je platiti oporučitelj, odnosno korisnik iz člana
3. ovoga Pravilnika, osim općinskog suda.
Članak 12.
Nakon svakog podnesenog
zahtjeva za upis korisnik dobiva kontrolni ispis upisa. Kod upita ispis
odgovora ponavlja tekst upita zbog kontrole. Ako se u roku od 14 dana od dana
ispisa ne uloži prigovor, smatrat će se da je upis potvrđen kao ispravan.
Oporučitelj ili osoba
koju je on za to posebno ovlastio, može u svako vrijeme zatražiti spisak svih
oporuka koje su evidentirane pod njegovim evidencijskim brojem u HUO.
Članak 13.
Ako je potreban
ispravak evidencije, tada se mora ponovno postaviti zahtjev za novu evidenciju
ovih podataka.
U svrhu ispravka pogrešnog
upita mora se postaviti novi – ispravni upit.
Za sve upise ili upite
na temelju ispravka mora se platiti naknada, osim ako greške nisu prouzročene
krivnjom Hrvatske javnobilježničke komore, pa se iz toga razloga ispravci vrše
bez plaćanja naknade.
Članak 14.
Ako je imenovan novi
javni bilježnik za područje istog općinskog suda, oporuke koje se odnose na
istog oporučitelja i dalje se vezuju na taj osnovni broj.
Članak 15.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana
objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 700-01/03-01409
Urbroj: 514-06-01-03-5
Zagreb, 19. kolovoza 2003.
Ministrica
Ingrid Antičević-Marinović, v. r.