2016
Na temelju članka 8. Zakona o srednjem školstvu (Narodne novine, br. 69/03.
– pročišćeni tekst), članka 44. stavka 4. i 5. Zakona o obrtu (Narodne novine,
br. 49/03. – pročišćeni tekst), članka 3. Sporazuma o suradnji Ministarstva
prosvjete i športa i Ministarstva za obrt, malo i srednje poduzetništvo od 21.
siječnja 2003. i uz prethodno pribavljeno mišljenje Hrvatske obrtničke komore,
ministar prosvjete i športa i ministar za obrt, malo i srednje poduzetništvo
donijeli su
NASTAVNI PLAN I
OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM
ZA
ZANIMANJE SOBOSLIKAR-LIČILAC
UVOD
Odgojno-obrazovni programi za zanimanja u
obrtništvu sastoje se od općeobrazovnoga dijela i strukovnog dijela (program
naukovanja).
Sadržaji
općeobrazovnoga dijela utvrđeni su Odlukom ministra prosvjete i kulture o
usvajanju nastavnih planova i programa srednjih škola te minimuma zajedničkih
općih sadržaja strukovnih i umjetničkih škola (KLASA: 60203/91-01-II4, UR.
BROJ: 532-08/91-01 od 20. lipnja 1991. i Odlukom ministra prosvjete i športa o
izmjenama i dopunama zajedničkog i izbornog dijela nastavnog plana i programa
za stjecanje stručne spreme, KLASA: 602-03/960l/1170, UR. BROJ: 532-03/1-96-1
od 25. lipnja 1996.).
Sadržaji
strukovnog dijela temelje se na odredbama Zakona o srednjem školstvu (NN 19/92,
27/93, 50/95, 59/01 i 114/0l) i Zakona o obrtu (NN 77/93, 90/96 i 64/01).
Strukovni sadržaji su teorijski dio (obvezni i izborni) i praktični dio.
Sastavnice
stručnog dijela odgojno-obrazovnog programa za zanimanja u obrtništvu (programa
naukovanja) su:
l. Osnovna obilježja
2. Nastavni plan
3. Obvezni načini provjeravanja i ocjenjivanja znanja i umijeća
4. Potrebna stručna sprema nastavnika
5. Uvjeti izvođenja programa
6. Nastavni program - katalog znanja, vještina i umijeća po predmetima
7. Ispitni katalog za završni/pomoćnički ispit
1. OSNOVNA OBILJEŽJA
Osnovna obilježja svakoga
odgojno-obrazovnoga programa su:
- naziv obrazovnoga
programa/zanimanja
- cilj i zadaci programa
- trajanje obrazovanja
- uvjeti za upis.
2.
NASTAVNI PLAN
Nastavi plan sadrži popis
predmeta općeobrazovnoga i strukovnog dijela programa s naznačenim brojem sati
u tjednu i godini za svaki razred.
3.
OBVEZNI NAČINI PROVJERAVANJA
ZNANJA I UMIJEĆA
U tablicama se navode za svaki
predmet iz strukovnoga dijela obvezni načini provjeravanja i ocjenjivanja
znanja i umijeća.
4.
POTREBNA STRUČNA SPREMA
NASTAVNIKA
U tablicama se navodi za svaki
predmet iz stručnoga dijela potrebna stručna sprema nastavnika (profesora,
stručnog učitelja i suradnika u nastavi).
5.
UVJETI IZVOĐENJA PROGRAMA
-
podaci
za rad u skupinama učenika (u tablicama se navode za svaki stručno-teorijski
predmet s praktičnim/laboratorijskim vježbama broj sati vježbi, realizator i
najveći broj učenika u skupini)
-
minimalni
materijalni uvjeti za izvođenje nastave pojedinih nastavnih predmeta (tablični
prikaz prostora, opreme i predmeta kojima je prostor i oprema namijenjena).
6.
NASTAVNI PROGRAM - KATALOG
ZNANJA, VJEŠTINA I UMIJEĆA PO PREDMETIMA
-
naziv
predmeta i razred
-
tjedni
i godišnji fond sati s naznakom obveznog broja sati praktičnih/laboratorijskih
vježbi
-
cilj
nastavnoga predmeta
-
zadaci
nastavnoga predmeta
-
sadržaj
nastavnoga predmeta podijeljen na nastavne cjeline i s naznačenim očekivanim
rezultatima (znanjima i umijećima) i sadržajima kojima se ta znanja i umijeća
stječu
-
metodičke
napomene za provedbu nastave
-
osnovne
obveze učenika
7.
ISPITNI KATALOG ZA
ZAVRŠNI/POMOĆNIČKI ISPIT
Navode se po predmetima osnovne
ispitne zadaće koje se na ispitu provjeravaju, način provjere te daje tablični
pregled sadržaja iz kojih se obavlja provjera, znanja i umijeća koja učenik
treba pokazati i nastavnih i radnih sredstava kojima se učenik može služiti i s
pomoću kojih se znanja provjeravaju. Provjeravaju se sadržaji iz
stručno-teoretskog dijela i iz praktičnog dijela te praktične nastave.
1. OSNOVNA OBILJEŽJA OBRAZOVNOGA
PROGRAMA
Naziv obrazovnog programa:
- soboslikar-ličilac
Cilj
Postići osposobljenost učenika za
samostalno i uspješno obavljanje soboslikarsko-ličilačkih radova.
Zadaci
- usvojiti znanja potrebna za prepoznavanje opasnosti na radnom
mjestu
- usvojiti stav o obaveznoj primjeni i posebne mjere zaštite pri
radu
- steći vještinu izbora i korištenja alata i strojeva i radne
sprave potrebne za rad na siguran i bezopasan način
- usvojiti
ekološka znanja potrebna za uspješno obavljanje posla
-
ovladavanje
poslovnom komunikacijom etički i uljuđen princip u komunikaciji s naručiteljima
- usvojiti znanja o vrstama podloga i materijala s pomoću kojih će
izvoditi radove
- ovladati vještinama vezanim uz sanaciju i pripremu podloge
- steći znanja o
osnovnim vezivnim i pomoćnim ličilačkim materijalima
- treba svladati
vještine poslojavanja i završnog obojenja mineralnih, drvenih i metalnih
podloga
- spoznati osnovne estetske principe za obojenje eksterijera i
interijera
- spoznati osnovna kemijska svojstva i karakteristike podloga i
materijala
- stjecanje znanja i vještine u specijalnim dekorativnim
obojenjima
- usvojiti znanja i vještina o specijalnim sigurnosnim premazima
- naučiti samostalno raditi, raditi u grupi, da budu ustrajni i
korektni
- naučiti načine tapetiranja zidova, podova i stropova
- spoznati
načine i uvjete pri sklapanju ugovora
- shvatiti
nužnost i načine pri uskladištenju alata i materijala
- naučiti važnost organizacije i shvatiti važnost pravilnog
ustrojavanja posla
- naučiti osnove pri izračunavanju količine potrebnog materijala
- izračunati površine koje je potrebno obrađivati, te izračunavati
konačnu cijenu obavljene usluge
- naučiti
upotrebljavati kompjutor i stručnu literaturu potrebnu za informiranje o novim
materijalima i alatima.
Trajanje obrazovanja:
- 3 godine.
Uvjeti za upis:
U obrazovanje se mogu upisati svi
koji su s uspjehom završili osnovnoškolsko obrazovanje te imaju sklopljen
ugovor o naukovanju s poslodavcem. U slučaju ograničenog broja kandidata za
upis posebno se vrednuje opći uspjeh u 7. i 8. razredu osnovne škole i ocjene
iz tehničke i likovne kulture. Učenik mora zadovoljavati potrebne zdravstvene uvjete.
2. NASTAVNI PLAN
A - OPĆEOBRAZOVNI DIO PROGRAMA (35 tjedana)
PREDMETI |
1. RAZRED |
2. RAZRED |
3. RAZRED |
|
|||
BROJ SATI |
BROJ SATI |
BROJ SATI |
|
||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
|
|
Hrvatski
jezik |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
96 |
306 |
Strani
jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Povijest |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Vjeronauk/etika |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Tzk |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Politika
i gospodarstvo |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
UKUPNO A |
9 |
315 |
9 |
315 |
7 |
224 |
854 |
B –
STRUČNO-TEORIJSKI DIO PROGRAMA (35 tjedana)
PREDMETI |
1. RAZRED |
2. RAZRED |
3. RAZRED |
|
|||||
BROJ SATI |
BROJ SATI |
BROJ SATI |
|
||||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
|
|||
Tehnologija
zanimanja |
2 |
70 |
3 |
105 |
4 |
128 |
303 |
||
Crtanje
s osnovama obojenja |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
||
Matematika
u struci |
2 |
70 |
1 |
35 |
1 |
32 |
137 |
||
Računalstvo |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
||
UKUPNO B |
7 |
245 |
5 |
175 |
6 |
192 |
612 |
||
C- IZBORNI DIO
PROGRAMA
PREDMETI |
1. RAZRED |
2. RAZRED |
3. RAZRED |
|
|||
BROJ SATI |
BROJ SATI |
BROJ SATI |
|
||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
|
|
A / Tzk |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
B /
Matematika u struci |
|
|
1 |
35 |
1 |
32 |
67 |
C / Osnove
restauriranja |
|
|
1 |
35 |
1 |
32 |
67 |
D /
Stilovi i razdoblja (Alternativa) |
|
|
|
|
1 |
32 |
32 |
E /
Priprema na računalu (Alternativa) |
|
|
(1) |
|
(1) |
|
|
F /
Ekologija (Alternativa) |
(1) |
|
|
|
|
|
|
UKUPNO C |
1 |
35 |
3 |
105 |
4 |
128 |
268 |
Općeobrazovni i
stručno-teorijski predmeti ostvaruju se u 1. i 2. razredu u 35 nastavnih
tjedana, a u 3. razredu u 32 nastavna tjedna. Izborni predmeti biraju se prema
kadrovskim i materijalnim uvjetima škole te interesima učenika, obvezno u prvom
razredu jedan, u drugom razredu po dva, a u trećem razredu po tri od
predloženih izbornih predmeta.
D - PRAKTIČNA
NASTAVA (40 tjedana)
PREDMETI |
1. RAZRED |
2. RAZRED |
3. RAZRED |
|
|||
BROJ SATI |
BROJ SATI |
BROJ SATI |
|
||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
|
|
TEHNOLOŠKE
VJEŽBE |
1 |
35 |
3 |
105 |
3 |
96 |
236 |
PRAKTIČNA
NASTAVA U ŠKOLI (mak.) |
|
325 |
|
165 |
|
64 |
790 |
PRAKTIČNA
NASTAVA U RADNOM PROCESU (min.) |
|
540 |
|
630 |
|
640 |
1810 |
UKUPNO D |
|
900 |
|
900 |
|
800 |
2600 |
Praktična nastava u školi raspoređuje se u 1. i 2. razredu na 35
nastavnih tjedana, a u 3. razredu na 32 nastavna tjedna. U okvirnom programu
naveden je maksimalan broj sati praktične nastave u školi i minimalni broj sati
praktične nastave u radnom procesu (kod obrtnika).
Ako škole prema svojim izvedbenim programima ostvaruju manje
sati praktične nastave u školi, razliku trebaju nadoknaditi u praktičnoj
nastavi u radnom procesu tj. ukupno treba imati 900 sati u prvom, 900 sati u
drugom i 800 sati u trećem razredu.
Praktična nastava u radnom procesu (kod obrtnika) raspoređuje se
na 40 tjedana.
Učenici 1. razreda prije početka
praktične nastave u radnom procesu (kod obrtnika) trebaju obaviti min. 35-70
sati praktične nastave u školi da upoznaju osnove struke i polože ispit iz
zaštite na radu.
E - UKUPNO NASTAVE:
|
BROJ SATI |
ukupni broj sati |
||
1. RAZRED |
2. RAZRED |
3. RAZRED |
||
godišnje |
godišnje |
godišnje |
||
A -
OPĆEOBRAZOVNI DIO |
315 |
315 |
224 |
854 |
B-
STRUČNO-TEORIJSKI |
245 |
175 |
192 |
612 |
C-
IZBORNI DIO |
35 |
105 |
128 |
268 |
D-
PRAKTIČNA NASTAVA |
900 |
900 |
800 |
2600 |
UKUPNO (A+B+C+D) |
1495 |
1495 |
1344 |
4334 |
3. OBVEZNI NAČIN PROVJERAVANJA ZNANJA I UMJEĆA
PREDMET |
NAČIN PROVJERE |
TEHNOLOGIJA ZANIMANJA |
Usmeno, pismeno |
TEHNOLOŠKE VJEŽBE |
Praktične vježbe, usmeno,
pismeno |
CRTANJE S OSNOVAMA OBOJENJA |
Praktične vježbe, usmeno |
RAČUNALSTVO |
Praktične vježbe, usmeno |
MATEMATIKA U STRUCI (i izborno) |
Usmeno, pismeno |
IZBORNA NASTAVA |
Praktične vježbe, usmeno,
pismeno |
PRAKTIČNA NASTAVA |
Praktične vježbe, mapa
praktične nastave, usmeno |
4. POTREBNA STRUČNA SPREMA NASTAVNIKA
Nastavni predmet |
Nastavnik |
Izobrazba |
TEHNOLOGIJA ZANIMANJA |
Profesor |
Akademski slikar, dipl.
inženjer arhitekture, dipl. inženjer kemijske tehnologije, inženjer grafičke
tehnologije, dipl. inženjer građevinarstva |
TEHNOLOŠKE VJEŽBE |
Profesor |
Akademski slikar, prof. likovne kulture (zvanje),
restaurator, dipl. inženjer arhitekture, dipl. inženjer kemijske
tehnologije |
Stručni učitelj |
SSS. soboslikar-ličilac |
|
CRTANJE S OSNOVAMA OBOJENJA |
Profesor |
Akademski slikar, prof. likovne
kulture, dipl. inženjer arhitekture, restaurator |
Suradnik u nastavi |
SSS. Škola primijenjene
umjetnosti |
|
RAČUNALSTVO |
Profesor |
Profesor matematike i
informatike Dipl. ing. elektrotehnike Dipl. informatičar Dipl. ing. matematike - smjer
informatika Dipl. ing. računalstva |
MATEMATIKA U STRUCI (i izborna nastava) |
Profesor |
Profesor matematike |
IZBORNA NASTAVA (strukovni predmeti) |
Profesor SSS primij. umjet. |
Akademski slikar Akademski kipar Škola za primij. umjet. i
dizajn |
PRAKTIČNA NASTAVA |
Profesor Stručni učitelj (majstorsko zvanje) Suradnik u nastavi Soboslikar-ličilac |
Akademski slikar soboslikar - ličilac (majstorsko zvanje) dipl. inženjer kemijske
tehnologije dipl. inženjer građevinarstva |
5. Izvođenje PROGRAMA
5.1.
Minimalni standard
- rad s učenicima u skupinama
- dijeljenje razrednog odjela u skupine i
sudjelovanje stručnih učitelja kao suradnika u nastavi
Nastavni predmet |
Nastavnik |
Razred |
Broj sati frontalno |
Grupno do |
Broj učenika |
TEHNOLOGIJA ZANIMANJA |
Profesor
tehnologije |
1 2 3 |
45 80 42 |
25 25 22 |
15 15 15 |
CRTANJE S OSNOVAMA OBOJENJA |
Profesor
struke suradnik
u nastavi |
1 2 3 |
10 10 10 |
25 25 22 |
15 15 15 |
TEHNOLOŠKE VJEŽBE |
Profesor
struke suradnik
u nastavi stručni
učitelj |
1 2 3 |
|
35 105 96 |
15 10-15 10-15 |
RAČUNALSTVO |
Profesor
informatike |
1 |
20 |
50 |
15 |
MATEMATIKA U STRUCI |
Profesor
matematike |
1 2 3 |
70 35 32 |
|
30 30 30 |
IZBORNA NASTAVA (za strukovne predmete) |
Profesor
struke suradnik
u nastavi |
1 2 3 |
35 10 10 |
25 22 |
30 15 15 |
PRAKTIČNA NASTAVA u školi |
Profesor
struke suradnik
u nastavi Stručni
učitelj |
1 2 3 |
|
325 165 64 |
15 10 10 |
Ako se razred dijeli na grupe,
nastavu izvodi profesor odgovarajuće struke odnosno stručni učitelj, a ako se
razred ne dijeli uz profesora ili stručnog učitelja u nastavnom procesu
sudjeluje suradnik u nastavi.
5. 2. Minimalni materijalni uvjeti za izvođenje programa
Prostor |
Oprema |
Nastavni predmet |
Učionica
Praktikum |
Didaktički
uzorci, gotovi materijali i sirovine, mape uzoraka, projektori, kompjutori. |
TEHNOLOGIJA
ZANIMANJA |
Praktikum Radionica Lakirnica
s provjetravanjem
i
odvodom |
Didaktički
uzorci materijala, skladište materijala i alata, pomične table za izvođenje
vježbi, skladište gotovih izradaka, stalaže, ormari... Kompjutori
sa skenerima i rezačem za rezanje uzoraka. |
TEHNOLOŠKE
VJEŽBE |
Crtaonica
Praktikum |
Posebna
učionica opremljena crtaćim stolovima, štafelajima i kompjutorima s
projektorom. |
CRTANJE
S OSNOVAMA OBOJENJA |
Praktikum |
16
umreženih računala i ostali didaktički materijali. |
RAČUNALSTVO |
Učionica |
Potrebne
sheme i modeli i prikazi prostora. Ostali potrebni didaktički materijali. |
MATEMATIKA
U STRUCI |
Praktikum |
Sheme,
skice, trodimenzionalni odljevi Projektor, videooprema. |
IZBORNA
NASTAVA |
Radionica |
Zidovi,
pregradni zidovi, mobilne ploče, pomične skele, nogari i stalci. |
PRAKTIČNA
NASTAVA U ŠKOLI |
6.
NASTAVNI PROGRAM (KATALOG ZNANJA / VJEŠTINA)
Nastavni
programi za predmete općeobrazovnog dijela programa, izuzev predmeta etika i
tjelesna i zdravstvena kultura objavljeni su u Glasniku ministarstva prosvjete
i športa, posebno izdanje, broj 11. lipanj 1997. Nastavni program za predmet
etika objavljen je u Prosvjetnom vjesniku Ministarstva prosvjete i športa, broj
1 od 11. ožujka 2003.
6.1. Nastavni predmet: Tjelesna i zdravstvena kultura
ŠKOLE |
BROJ SATI TZK |
|||||
|
Razred |
prvi |
Razred |
drugi |
Razred |
treći |
PROGRAM |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
OSNOVNI PROGRAM |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
IZBORNA NASTAVA |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
Cilj je razvijati biopsihosocijalne
potrebe čovjeka za kretanjem kao izrazom zadovoljavanja potreba kojima se
uvećavaju adaptivne i stvaralačke sposobnosti u suvremenim uvjetima života i
rada.
Zadaci:
·
razviti
osobine, sposobnosti i motorička znanja te stvarati naviku bavljenja športom
radi kvalitetne športske rekreacije,
· stjecanje znanja o činiteljima
koji uvjetuju nastanak bolesti i ozljeda,
· razvijanje pravilnih stavova
prema zdravlju i bolestima te poduzimanje mjera za čuvanje i promicanje
zdravlja,
· usvajanje motoričkih informacija
za djelotvorno rješavanje potreba razvoja i rješavanja svakodnevnih motoričkih
zadataka,
· razvijanje radnih sposobnosti,
· izgrađivanje humanih
međuljudskih,
· njegovanje higijenskih navika
· teorijsko-praktično
osposobljavanje za stalnu primjenu odgovarajućeg tjelesnog vježbanja kao dijela
kulture življenja i to:
-
o
utjecaju procesa tjelesnog vježbanja na ljudski organizam u cjelini i pojedine
organske sustave,
-
o
očuvanja zdravlja, načinu prevencije i sanacije poremećaja uslijed nekretanja
ili posljedica prouzročenih obavljanjem određenog zanimanja,
-
o
načinu planiranja, programiranja i nadzora procesa vježbanja,
-
o
načinu treniranja i natjecanja, posebice u športovima kojim su se pojačano
bavili,
·
razvijati
osjećaj za očuvanje prirode, kroz boravak u prirodi, putem ekoloških
aktivnosti, športskih igara i zabave.
Posebne zadaće za učenike:
Razred : PRVI
Razred :
DRUGI
Razred :
TREĆI
Posebne zadaće za učenice:
Razred : PRVI
Razred : DRUGI
Razred : TREĆI
SPECIFIČNOSTI U ODNOSU NA IZBOR ZANIMANJA UČENIKA
S NAZNAKOM OSNOVNIH PROGRAMSKIH SADRŽAJA
Svaki
rad, ovisno o vrsti zanimanja, radnom mjestu, vanjskim činiteljima i sl.,
djeluje na čovjeka tako da znači stanovitu opterećenost za pojedine dijelove
organizma i organizam u cjelini.
U
pojmu opterećenje, podrazumijeva se odnos između nekog zahtjeva organizma i
adaptacijskog kapaciteta za njegovo ostvarenje.
Što
je adaptacijski kapacitet funkcionalnih organskih sustava veći, to će neki
stalan zahtjev stvarati manje opterećenje i suprotno. Opterećenje organizma
nije samo rezultat djelovanja rada kao aktivnosti, već je uvjetovano nizom
drugih činitelja koji djeluju na organizam izvana, ili su uzroci u njemu samom.
Zakonomjernošću
društvenog razvoja profesionalni rad pojedinaca sve je specijaliziraniji. Zato
je moguće izolirati pojedine skupine rada, točnije rečeno radnih mjesta, gdje
se glavno opterećenje javlja u većoj mjeri na nekim od funkcionalnih sustava.
Međutim
valja napomenuti da se o organizmu ne može govoriti kao o skupu izdvojenih
funkcionalnih sustava pa je, prema tomu i rad u stvarnim uvjetima kompleksan
proces koji opterećuje i ima posljedice na čitav organizam, iako su uvijek neki
od podsustava opterećeni više, a neki manje. Ovisno o stupnju opterećenosti
pojedinih dijelova organizma, rad se može grubo podjeliti na pretežito
energetski (fizički) i pretežito informacijski (mentalni). Točnije, podjela
prema stupnju opterećenja pojedinih podsustava organizma uvjetovana je stupnjem
svrstavanja funkcionalnih organskih sustava u veći rad.
I. Fizički rad se može podjeliti na:
1.
Rad s pretežito dinamičkim režimom mišićne aktivnosti, pri čemu, ovisno o
aktiviranim masama tkiva i intenzitetu rada, energetska potrošnja može biti:
a)
velika
b)
srednja (umjerena)
c)
mala.
2.
Rad s pretežito statičkim režimom mišićne djelatnosti, gdje manjka blagotvoran
utjecaj dinamičkih kontrakcija mišićnog sustava preko živčanog na druge
dijelove organizma. Statički se rad može odvijati tako da:
a)
statičke kontrakcije održavaju ravnotežu samo protiv djelovanja sile
gravitacije na pojedine dijelove tijela ili organizam u cjelini
b)
statičke kontrakcije održavaju ravnotežu protiv djelovanja sile gravitacije i
još nekih drugih različito velikih sila (tereti i sl.).
Potrebno je steći i solidna
teorijska znanja i to:
1.
O utjecaju procesa vježbanja na ljudski organizam u cjelini i na pojedine
organske sustave, osobito sa stajališta promicanja i održavanja zdravlja,
načina prevencije i sanacije poremećaja uslijed nekretanja ili posljedica
uzrokovanih obavljanjem određenoga zanimanja.
2.
Elementarna znanja o načinu planiranja, programiranja i nadzora procesa
vježbanja.
3.
Znanja o načinu treniranja i natjecanja, osobito u športovima kojim su se
pojačano bavili.
II. Mentalni rad možemo podjeliti prema stupnju i vrsti opterećenja
pojedinih dijelova živčanog sustava na:
1.
Senzorički rad, gdje su pretežito opterećeni receptori, osjetni putovi i
senzorička središta (kontrolna mjesta) pri automatiziranom radu, radna mjesta
vezana uz opasnost i sl.
2.
Sa stereotipnim umnim djelatnostima (umni rad na nižoj razini aktivnosti
središnjeg živčanog sustava, npr. rad kancelarijskih službenika isl.).
3.
Stvaralački umni rad (znanstvenih radnika i umjetnika i sl.).
Sva navedene vrste rada mogu se,
prema intenzitetu s kojim se provodi,
podijeliti na lagani, umjereni i teški rad, pri čemu moramo razlikovati rad i
intenzitet opterećenja.
Treba dati prikaz opterećenja na
organizam i zahtjeva za pojedine sposobnosti, ovisno o načinu rada u radnom
procesu koji se odnosi više-manje na sva zanimanja:
I. skupina
Rad se provodi jedino djelatnošću
našega tijela, bez pomagala (tjelesni rad).
II. skupina
Tjelesni rad s uporabom
jednostavnijih alata i instrumenata.
III. skupina
Rad na neautomatskim strojevima.
IV. skupina
Rad na automatskim strojevima.
Prema
navedenoj podjeli moguće je razna zanimanja u pojedinim strukama svrstati u tri
skupine. Pojedina zanimanja svrstana su u
samo jednu skupinu, a nekad i u dvije, ovisno o načinu rada u procesu
istoga zanimanja.
Za zanimanja I. skupine preporuča se u
programu nastave primjenjivati kineziološke djelatnosti koje će primarno
utjecati na funkciju krvožilnog i dišnog sustava i za sve motoričke
sposobnosti. Često se u tih zanimanja javlja hipertrofija pojedinih skupina
mišića koji su aktivirani pri radu, pa valja primjenjivati kineziološke
djelatnosti koje će omogućiti relaksaciju (plivanje, vježbe labavljenja,
opuštanja i istezanja, igre i ples, aerobik i ritmičko-športsku gimnastiku za
učenice).
Za zanimanja u II. skupini u programu
nastave preporuča se primjenjivati kineziološke djelatnosti koje će primarno
utjecati na funkciju krvožilnog i dišnog sustava i na motoričke sposobnosti.
Posebice treba razvijati koordinaciju i brzinu (vježbanje na spravama, judo,
ples, športske igre i dr.).
U III. skupini, za zanimanja kod kojih
se rad obavlja pretežito stojeći preporuča se izvođenje motoričkih zadaća u
sjedećem i ležećem položaju radi rasterećenja donjih ekstremiteta i primjenu
vježbi za jačanje mišića - držaća svoda stopala radi sprječavanja pojave ravnih
stopala i drugih oštećenja donjih ekstremiteta. Posebice treba odgovarajućim
kineziološkim aktivnostima povećati funkciju krvožilnog i dišnog sustava
(plivanje, veslanje, biciklizam i dr.).
U IV. skupini klasificirana su
pretežito zanimanja kod kojih se rad obavlja najvećim dijelom sjedeći, s
karakterističnim sagnutim položajem gornjeg dijela tijela pri radu. Ta su
zanimanja s pretežito statičkim režimom mišićne djelatnosti. U program nastave
preporučuju se kineziološke aktivnosti koje će preventivno i korektivno
utjecati na razvoj kralješnice i koje će poboljšati funkciju krvožilnog i
dišnog sustava (vježbanje na spravama, atletika, judo, športske igre, ples, koturaljkanje,
ritmičko-športska gimnastika i aerobik za učenice i dr.).
OSNOVNI PROGRAM
Osnovni
je program koncipiran na temeljnim motoričkim sklopovima pojedinih
kinezioloških aktivnosti. Tako široko zamišljeni programski sadržaji omogućuju
izbor onih kinezioloških aktivnosti, koje su u funkciji utjecaja na pozitivne
promjene morfoloških značajki, funkcionalnih sposobnosti, kognitivnih i
konativnih dimenzija ličnosti te socijalizaciju svakoga učenika.
Sadržaji
osnovnoga programa određuju se prema slobodnom izboru polaznika za pojedine
kineziološke aktivnosti. Mjerila za izbor programskih sadržaja određena su:
-
zdravstvenim
stanjem, morfološkim značajkama, funkcionalnim sposobnostima vitalnih organa te
psihosocijalnim potrebama svakog učenika
-
motivima
i zanimanjem polaznika za pojedine sadržaje
-
razinama
usvojenosti teorijskih i motoričkih kinezioloških izvješća
-
utilitarnim
vrijednostima pojedinih sadržaja u svakodnevnom radu i životu
-
materijalnima,
kadrovskima i drugima mogućnostima škole, odnosno sredine u kojoj škola
djeluje.
Programski
sadržaji, koji su u funkciji ostvarivanja cilja i zadaća tjelesne i zdravstvene
kulture, mogu se sastaviti iz skupina kinezioloških aktivnosti:
1) - atletika 2) - košarka
- športska gimnastika - odbojka
- ples -
nogomet
- ritmičko-športska gimnastika - rukomet.
- borilački športovi.
Odabir
sadržaja osnovnoga programa svodi se na usavršavanje i razvijanje sposobnosti i
osobina, s težištem na usvajanju
motoričkih znanja polaznika.
IZBORNI PROGRAM
Izborni
program tjelesne i zdravstvene kulture predviđen je za učenike industrijskih i
drugih srednjih strukovnih škola koje obrazuju učenike za obrtnička zanimanja u
jedinstvenom sustavu. Sadržaj izbornog programa nije određen te se preporuča
učenicima ponuditi jedan od izbornih športova (košarka, odbojka, rukomet ili
nogomet). Odabirom aktivnosti i športova u izbornoj nastavi, učenici imaju
mogućnost proširiti znanja i sposobnosti, stečena u osnovnom programu, te
usvojiti nove spoznaje.
Težište
aktivnosti treba usmjeriti na športove u kojima dolazi do izražaja samostalno
učenje i mogućnost trajnoga samostalnog bavljenja tom aktivnošću kroz duže
vremensko razdoblje tijekom radnog vijeka. Izbornim programom treba obogatiti
životna iskustva učenika uvođenjem u nove aktivnosti, utjecati na smanjivanje
razlika koje se odnose na sposobnosti i osobine učenika i pripremiti učenike za
izvannastavne i izvanškolske aktivnosti.
Programski
sadržaji, koji su u funkciji ostvarivanja određenoga cilja i zadaća, mogu se
sastaviti iz skupina kinezioloških aktivnosti. To su:
1) - veslanje -
stolni tenis
- klizanje -
plivanje
- skijanje -
badminton
- biciklizam -
planinarenje
- tenis
-
orijentacijsko trčanje i dr.
2)
- aerobik, rolanje, body building, jedrenje, kuglanje te športovi i druge
aktivnosti u tradiciji lokalne sredine, kao i one koje će se s vremenom pojaviti i biti omiljene.
Odabirom
navedenih aktivnosti i športova, učenici imaju mogućnost proširiti znanja i
sposobnosti, stečena u osnovnom programu, na druge športove i aktivnosti te
usvojiti nove spoznaje, različite od onih iz osnovnoga programa
PROGRAM TJELESNE I ZDRAVSTVENE KULTURE ZA UČENIKE KOJI
SE NALAZE U RAZDOBLJU
ZDRAVSTVENOGA OPORAVKA
Poslije
svake ozljede ili preležane bolesti organizam znatno osjetljivije reagira na
promjene temperature, na vrstu i jakost opterećenja. Zato je prijeko
potrebno da se program tjelesne i
zdravstvene kulture izrađuje i primjenjuje po načelima koja vrijede za izradbu
i provođenje programa tjelesne i zdravstvene kulture za učenike oštećenoga
zdravlja. Prema tomu, za svakoga učenika u razdoblju zdravstvenoga oporavka
valja izraditi poseban program, koji ima zadaću što ranijeg i djelotvornijeg
zdravstvenog oporavka.
METODIČKO-DIDAKTIČKE UPUTE
Tjelesna i zdravstvena kultura u
sustavu odgoja i obrazovanja ima vrijednost i kao sredstvo odmora s obzirom na
mnoge odgojno-obrazovne djelatnosti u kojima prevladavaju statička opterećenja
te su pojedini programi tjelesne i zdravstvene kulture koncipirani kao
"predasi aktivnog odmora". Sve rašireniji "sedentalni stil
života" potiskuje čovjekovu potrebu za kretanjem, pa je stvaranje navike u
mlađoj dobi za stalnim tjelesnim vježbanjem jedno od osnovnih načela ovog
odgojno-obrazovnog područja.
Zbog
znatnih razlika u zanimanjima, uvjetima rada i raspoloživom vremenu za
vježbanje, ostvarenje zadaća tjelesne i zdravstvene kulture različito je za
svaku školu, imajući pred očima i dodatno zauzimanje učenika u izvannastavnim i
izvanškolskim aktivnostima, čime se može znatno utjecati na ostvarenje
poželjnih ciljeva. Prema tomu, izraditi unaprijed pouzdane programe za učenike
svih škola nije moguće.
U
sredinama s minimalnim uvjetima rada mogu se s postojećim fondom sati ostvariti
promjenjivi učinci: znatno umanjeni kada je riječ o razvoju osobina i
sposobnosti, o promicanju zdravlja i odgojnim učincima. Nešto veća postignuća
mogu se ostvariti u stjecanju nekonvencionalnih motoričkih znanja, ali znatno
manji u usvajanju motoričkih znanja iz športova za koje su potrebni posebni
prostori i oprema.
Osim
već navedenoga, programi rada moraju biti utemeljeni na stvarnim pretpostavkama
u odnosima genotipa i utjecaja egzogenih čimbenika na rast i razvoj. Odnos
između genotipa i egzogenih utjecaja u različitim je razdobljima razvoja
različit i pokazuje zakonomjerne težnje, koje se moraju uzeti u obzir.
Te
zakonitosti imaju samo usmjerivačko značenje i osnova su za izradbu izvedbenih,
ali ne i operativnih programa.
Iz
osnovnoga programa, tijekom školske godine, polaznik izabire aktivnost iz
jednoga do dva pojedinačna i iz jednoga do dva skupna športa, s istom
vremenskom mogućnošću ponavljanja.
U
izboru športa (aktivnosti) moraju se uvažavati materijalni uvjeti škole i
koliko god je to moguće, želje polaznika.
Odnos
između pojedinačnoga i skupnoga športa i dopunskoga programa treba biti u
omjeru 1:1:1.
Postojećim
fondom sati moguće je ostvariti ciljeve i zadaće tjelesne i zdravstvene kulture
ako se u jednoj godini program izvodi s najviše 15 tema.
Programska
neprekidnost mora se poštivati radi kvalitetnijeg i trajnijeg usvajanja
motoričkih priopćenja i utjecaja na transformacijske procese, osobito na
funkcionalne sposobnosti.
Prioritetno
treba izabrati aktivnosti kojima se razvija dostatno velika energetska
sastavnica, koja će moći djelovati na preobrazbu stanja i osobina svakoga
pojedinog učenika. To ujedno znači da treba izabrati one aktivnosti, koje će se
moći potpuno provesti s obzirom na
materijalne mogućnosti škole.
Učenicima obrtničkih škola često
s povećanim jednostranim tjelesnim opterećenjem treba ponuditi aktivnosti s
kojima će brže doći do oporavka organizma od štetnih i statičkih utjecaja rada,
kao i do pravilnog rasta i razvoja u ovoj dobi. U izboru aktivnosti dati
prednost športskim igrama i drugim sadržajima koje će učenici moći usvojiti
prema osobnoj motivaciji s ciljem osposobljavanja za cjeloživotno bavljenje
športskim aktivnostima (badminton, stolni tenis, tenis, aerobik, ples, odbojka
i drugo).
Škole koje organiziraju nastavu
praktične nastave u školskim radionicama, mogu ostvarivati program tjelesne i
zdravstvene kulture jednim dijelom i u tjednu praktične nastave.
Prijelazom na jedinstveni nastavni plan i program u
obrtničkim zanimanjima smanjena je nastava tjelesne i zdravstvene kulture na
jedan sat tjedno u osnovnom programu te učenicima treba ponuditi program
izborne nastave s još jednim satom tjedno.
Predmet tjelesna i zdravstvena
kultura po svojoj strukturi i programskim sadržajima u odnosu na druge predmete
je rasterećujući, ali nastavnik je temeljni čimbenik u planiranju,
programiranju i realizaciji programa u funkciji rasterećenja učenika te
preporučujemo sljedeće:
·
Iz
okvirnog nastavnog plana i programa tjelesne i zdravstvene kulture koji je
svojevrsni "meni" vršiti odabir nastavnih cjelina i tema koje se
objektivno mogu ostvariti u školi, poštujući potrebe učenika u svakoj pojedinoj
školi vezane za vrstu zanimanja.
·
U
operativnim nastavnim programima cilj i zadaće treba jasno i precizno
definirati te odrediti one koje se realno mogu ostvariti s učenicima različitih
interesa i mogućnosti.
·
Programska
neprekidnost mora se poštivati radi kvalitetnijeg i trajnijeg usvajanja
motoričkih priopćenja i utjecaja na transformacijske procese, osobito na
funkcionalne sposobnosti.
·
U
izvođenju nastavnog procesa primjenjivati složenije metodičke organizacijske
oblike rada i odgovarajuće nastavne metode i metode učenja.
·
U
nastavnom procesu posebice voditi brigu o primjerenom doziranju, distribuciji i
kontroli volumena opterećenja na satu.
·
Voditi
brigu o optimalnom korištenju raznovrsnih nastavnih sredstava i pomagala.
·
Ocjenjivanje
učenika provoditi prema naputku objavljenom u «Glasniku» Ministarstva prosvjete
i športa br. 2/96. uz napomenu da bi se izbjegli nesporazumi pri ocjenjivanju i
time psihičko opterećenje učenika, treba uvažavati osobne mogućnosti i
sposobnosti učenika i u skladu s tim osobni mogući napredak.
·
Osigurati
izvođenje nastave u homogenim skupinama podjelom po spolu, zbog bioloških
različitosti spolova i programskih sadržaja.
·
Nastavu
izvoditi u planiranom vremenu od 45 minuta, osim gdje su dvorane udaljene od
škole više od 10 minuta hoda i ako nastavu nije moguće na drugi način
organizirati.
·
Poticati
stvaranje ugodne radne klime između nastavnika i učenika te između samih
učenika.
6. 2. Nastavni predmet: TEHNOLOGIJA ZANIMANJA
Razred
1., 2. i 3.
Razred |
1. |
2. |
3. |
Ukupno |
Broj sati |
2 (70) |
3 (105) |
4 (128) |
9 (303) |
Cilj programa:
Stjecanje znanja, vještina i
navika koje će omogućiti učeniku da nakon završetka obrazovanja, uz minimalno
vrijeme uvođenja u rad, obavlja poslove i radne zadatke iz djelokruga svog
zanimanja.
Zadaci
programa:
Usvajanje
onih znanja iz kemije i fizike koja su potrebna ličiocu. Upoznavanje s
ličilačkim alatom i priborom. Naučiti osnovne karakteristike pojedinih podloga
te usvojiti znanja o ličilačkim materijalima i njihovim osnovnim sastojcima.
Omogućiti učeniku upoznavanje s osnovama ličilačke tehnike kao i s alatima i
priborom. Učenik stječe znanja o podlogama i materijalima. Naučiti ispravne
postupke pri izvođenju radova na pojedinim podlogama. Upoznati sastav i
svojstva gotovih tvorničkih boja. Usvojiti znanja o metodama rada u saniranju
oštećene podloge kao i zaštite podloge u posebnim uvjetima. Upoznavanje učenika
s osnovama organizacije radova. Naučiti učenika prepoznati podloge izložene
štetnim faktorima te načine njihova uklanjanja. Naučiti načine završnog
lakiranja na pojedinim podlogama. Usvojiti znanja o zaštitnim ličenjima podloga
u posebnim uvjetima. Upoznati učenika s organizacijom radova, normativima i
kalkulacijom.
Pregled nastavnih područja s
vremenskim rasporedom |
|||||
TEHNOLOGIJA ZANIMANJA |
Broj sati po obrazovnim godinama |
Ukupni broj sati |
|||
I. |
II. |
III. |
|||
Nastavno područje |
Razred |
||||
1.
razred |
2.
razred |
3.
razred |
|||
1.
Osnove
ličilačkih tehnika |
15 |
|
|
15 |
|
2.
Ličilački
alat i pribor |
20 |
|
|
20 |
|
3.
Podloge |
15 |
|
|
15 |
|
4.
Tehnologija
izvođenja radova |
|
60 |
60 |
120 |
|
5.
Ličilački
materijali |
20 |
45 |
40 |
105 |
|
6.
Organizacijski
i tehnički propisi |
|
|
28 |
28 |
|
Ukupno |
70 |
105 |
128 |
303 |
|
Razred: PRVI
Tjedni (ukupni) fond sati: 2 (70)
Sadržaj
programa:
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Osnove ličilačkih tehnika |
Svladati osnovne pojmove o sastavu tvari Steći
osnovna znanja iz kemije potrebna ličiocu Steći
osnovna znanja iz fizike potrebna ličiocu |
Sastav bojene tvari
A/ Osnove kemije
za ličioca
a/ Anorganski i organski spojevi
b/ Kemijske reakcije
c/ Oksidi, lužine, kiseline
d/ Neutralizacija
e/ Soli i sapuni
f/ Spojevi ugljika
B/ Osnove fizike
za ličioca
a/ Fizikalne veličine
b/ Otapanje,
masa i stanja tvari
c/ Stupnjevi
tekućeg stanja
d/
Sile povezanosti tvari: tvrdoća i elasticitet e/ Snaga
priljubljivanja tvari
f/ Vlaga u zraku, difuzija, osmoza C/ Osnovni pojmovi zaštite
|
Ličilački alati i pribor |
Upoznati
alate, pribor, strojeve i uređaje karakteristične za ličilačku struku Poznavanje
vrste materijala i vlakana u građi kistova, četki i ličilačkih valjaka Upoznati
način rada nisko-tlačne prskalice Spoznati
princip rada visokotlačnih prskalica Uvid u
moguće opasnosti pri radu s takvim strojevima Upoznati
specifične alate i pribore za dekorativna obojenja. Uvid u
mogućnosti uporabe niza priručnih sredstava pri dekorativnim obojenjima. Upoznati
način prenošenja željenog natpisa ili slike s pomoću šablone Upoznati
vrste pomoćnih alata u ličilačkoj struci Poznavanje
alata i strojeva za skidanje starih naliča, nečistoće i hrđe te njihova
primjena Uvid
u vrste i način uporabe pojedinih vrsta brusnih papira s obzirom na vrstu
brušenja (suho, vodeno grubo, fino...) Poznavanje specijalnih priručnih alata za fina
dekorativna brušenja |
A/ Ličilački alati
Kistovi i četke Valjci za ličenje Lopatice Prskalice
a/ Nisko-tlačne prskalice: fiksirka, aero-sol prskalica raspršivač b/ Visokotlačne prskalice Dijelovi visokotlačne prskalice: kompresor,
pištolj - spremnik za boju B/ Alati za dekorativna obojenja: 1/ Alati za tapkanje
boje 2/ Valjci za dekoracije 3/Alati za izradu
dekorativnih linija 4/ Alati za imitacije 5/ Dodatni pribor C/
Šablone: D/ Alati za dekorativno i umjetničko slikanje E/ Pismoslikarski alati F/ Alati za izradu pozlate G/ Pomoćni ličilački alati Lopatice Plamenjače Strojevi za pjeskarenje Brusni
papiri Strojevi za brušenje Alati za dekorativna
brušenja
H/
Radne naprave: ljestve, skele, nogari i stalci |
Podloge
|
Spoznati osnovne karakteristike
određene podloge kao nosioca završnog naliča Uočiti razliku između određenih
vrsta mineralnih podloga Spoznati razliku između
pojedinih vrsta drvenih podloga Upoznati razliku i karakteristike različitih
metalnih podloga |
PODLOGE
a) Mineralne podloge
Prirodni
kamen i vrste kamena Umjetne
mineralne podloge Vrste
ožbukanih podloga Vrste
betonskih podloga Bitne
karakteristike c) Metalne podloge Željezo, čelik, bakar,
plemeniti metali, legure Ostale metalne podloge |
Ličilački materijali
|
Spoznati osnovne ličilačke materijale i njihova
svojstva Upoznati podrijetlo pojedinih vrsta pigmenata Uočiti podjelu pojedinih pigmenata prema
kvaliteti i vrsti obojenosti Upoznati materijale
koji povezuju pigmente u boju i imaju filmotvornu funkciju Upoznati
pomoćne ličilačke materijale Uočiti
razliku između osnovnih vezivnih i pomoćnih materijala Upućivanje u ulogu pomoćnih materijala |
LIČILAČKI MATERIJALI
Podjela ličilačkih materijala: Podrijetlo, tehnološke oznake i tehnička svojstva A/ Pigmenti
Bijeli
pigmenti: Crni
pigmenti Crveni
pigmenti Žuti
pigmenti Zeleni
pigmenti Plavi
pigmenti Smeđi pigmenti - vodena veziva - uljana veziva - lakovna veziva C/ Pomoćni ličilački materijali - otapala - sikativi - omekšivači - emulgatori -
fiksitivi |
Razred: DRUGI
Tjedni (ukupni)
fond sati: 3 (105)
Sadržaj programa:
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Tehnologija izvođenja radova |
Uvid u način primjene pojedinih
tehnološki postupaka u ličilačkim radovima Spoznati tehnološke postupke pri uporabi pojedinih
materijala Uočiti važnost pripremnih
radova Upoznati bitne karakteristike i postupke pri radu na
različitim podlogama i sličnim materijalima Uočiti važnost pravilno izvedenih radnji i njihov
redoslijed Uočiti važnost određenih
tehnoloških postupaka Usvojiti njihov redoslijed Upoznati fizikalne i kemijske postupke u pojedinim fazama
rada Spoznati važnost zaštitnih radova u sprečavanju korozije |
A/ Uvjeti za izvođenje ličilačkih radova
Priprema
radnog mjesta i rad u nastanjenim prostorima B/ Radovi na mineralnim podlogama
Mase
za zaglađivanje i njihova primjena. Nanošenje i funkcije među
slojevima naliča Disperzne boje i njihova
upotreba na mineralnim podlogama - starim vapnenim žbukama - novim vapnenim žbukama - vapneno-cementnim žbukama - različitim vrstama umjetnih
mineralnih podloga C/ Radovi na drvenim podlogama
Vrste
materijala i njihova upotreba s obzirom na vrstu drveta D/ Radovi na metalnim podlogama
1.
Skidanje nečistoće i hrđe i postupci 2. Uporaba kemijskih preparata za
skidanje hrđe 3.
Temeljenje temeljnim premazima i razlog temeljenja 4. Primjena boja i lakova za završne premaze 5. Uporaba i vrsta kitova za zaglađivanje,
emajliranje emajl lakom i tehnološki
postupci pri radu 6.
Zaštita različitih vrsta metala: pocinčanih limova, aluminijskih limova,
bakrenih limova |
Ličilački materijali |
Upoznati materijalni sastav
gotovih boja i način njihove proizvodnje Uočiti razlike u vrsti veziva Spoznati razliku u kvaliteti
materijala s obzirom na količinu Spoznati upotrebne razlike s
obzirom na vrstu veziva Uočiti specifičnosti materijala
s obzirom na sastav |
Gotove boje
Sastav boja
Podjela i proizvodnja
A/ Vodene boje:
vapnene boje, silikatne boje, cementne boje, tutkalne boje, kazeinske
boje
B/
Uljane boje Podjela:
posne, polumasne, masne, punomasne C/ Lakovne boje Sastav
i uporaba: - lakovi na bazi prirodnih
smola - lakovi na bazi umjetnih smola - celulozni lakovi i nitro
lakovi - klor - kaučuk i asfaltni lakovi D/ Disperzne boje sastav
i uporaba: - suspenzije -
emulzije E/ Temeljne boje za: - drvene podloge - metalne podloge |
Razred: TREĆI
Tjedni (ukupni) fond sati: 4 (128)
Sadržaj programa:
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Tehnologija izvođenja radova |
Upoznati
tehnologiju sprečavanja štetnih materijala u podlozi da utječu na oštećenje
završnog naliča Spoznati važnost
izolacijskih radova kao preventive za očuvanje završnog naliča Uočiti važnost i tehnološku
opravdanost primjene pojedinih materijala na određenim podlogama Upoznati razlog završnog
dekorativnog obojenja Uočiti razloge posebnih
zaštitnih ličilačkih radova Upoznati
posebne dekorativno -zaštitne elemente kao zamjenu za naliča |
A/ Neutralizacija: - cementnih žbuka i betona - neugašenih čestica vapna
u žbuci - topivih soli u opeci i žbuci - salitre - katranske mrlje B/ Izolacija: - vodom promočenih površina - katrana iz dimnjaka i
dimovoda - mrlja od ogrjevnog plina i
nikotina C/ Unutrašnje i vanjsko obojenje ožbukanih podloga
Tehnika u primjeni
fasadnih boja, ličenje betona
D/
Završno lakiranje drvenih podloga E/
Završno lakiranje metalnih podloga F/
Zaštitna ličenja u posebnim uvjetima: obloge
kotlova i pogonski strojevi G/ Tapete
povijest tapeta kao ukrasnog elementa, krojenje, primjena i način pripreme podloge za učvršćivanje |
Ličilački materijali
|
Upoznati
različite vrste materijala i pomoćnih materijala koji se upotrebljavaju u
specifičnim uvjetima Upoznati
pomoćne materijale i njihovu tehnološku primjenu |
A/ Kiseline i lužine za
neutralizaciju i čišćenje B/
Boje otporne na djelovanje lužina C/
Specijalni lakovi za radove u posebnim uvjetima otporni na toplinu Ljepila na
bazi disperzija Specijalna
dvokomponentna ljepila Poliester
i njegova primjena |
Organizacija i tehnički propisi
|
Upućivanje
u tehničke propise i upoznavanje uvjeta za zaprimanje i izvođenje ličilačkih
radova |
A/ Ugovor
Osiguranje, jamstvo, poslovni
rizik B/ Organizacija
Organizacijska
priprema radilišta Analiza
dokumentacije C/ Normativi
Normativi
i propisi o uskladištenju materijala Normativ
utroška radnog vremena i materijala Izmjena
ugovorenih cijena i utvrđivanje cijene naknadnih radova D/ Kalkulacija
Opis
radova, cijena, porezi |
Metodičke napomene:
Metode
koje se koriste u izlaganju sadržaja su verbalne, opisivanjem i objašnjavanjem
pojmova i procesa kombiniraju se s demonstracijom koja se izvodi u manjim
grupama. Demonstracija se izvodi na modelima, a praćena je s vizualnim
materijalom (videoprojekcija) i crtežom.
Obveze učenika:
Učenik bilježi predavanja,
izrađuje domaće zadatke i radi vježbe.
Literatura: Oštrek: Tehnologija ličilačke struke
Ivo Fressl: Slikarska
tehnologija, Zagreb 1966.
Marković: Ličilački materijali
Tehnički uvjeti za soboslikarsko
ličilačke radove, 1970.
6.3. Nastavni
predmet: CRTANJE S OSNOVAMA OBOJENJA
Razred
1., 2. i 3.
Razred |
1. |
2. |
3. |
Ukupno |
Broj sati |
1 (35) |
1 (35) |
1 (32) |
3(102) |
Cilj programa:
Osposobiti
učenika za samostalnu izradu jednostavne likovne cjeline/kompozicije od početne
ideje do konačne realizacije.
Zadaci
programa:
Kratko
upoznavanje učenika s poviješću likovnog izražavanja. Naučiti osmisliti i
izvesti jednostavne crteže. Upoznati se s bojama, njihovim djelovanjem i
mogućnostima njihova miješanja i kombiniranja. Razvijanje točnosti i
pedantnosti u radu kao i odnosa prema lijepom. Razvijanje estetskog odnosa
prema okolini i razvijanje samostalnosti i preciznosti u radu. Izvježbati
postupak uvećanja jednostavnih ukrasnih crteža. Upoznati osnove prikaza u
perspektivi i rada s bojom na tradicionalni način i na kompjutoru. Naučiti
stvarati kombinacije obojenih cjelina te osjetljivost za njihovo estetsko
djelovanje. Upoznati se s mogućnostima koje daje računalo u izradi jednostavnih
prijedloga za obojenje.
Pregled nastavnih područja s
vremenskim rasporedom |
|||||
CRTANJE S OSNOVAMA OBOJENJA |
Broj sati po obrazovnim
godinama |
Ukupni broj sati |
|||
I. |
II. |
III. |
|||
Nastavno područje |
Razred |
|
|||
1.
razred |
2.
razred |
3.
razred |
|||
1.
Uvod |
10 |
|
|
10 |
|
2.
Osnovni
likovni elementi |
25 |
|
|
25 |
|
3.
Uvećanje
crteža |
|
10 |
|
10 |
|
4.
Perspektiva |
|
7 |
|
7 |
|
5.
Osnove
kompozicije |
|
8 |
|
8 |
|
6.
Boja |
|
10 |
17 |
27 |
|
7.
Rad
na računalu |
|
|
15 |
15 |
|
Ukupno |
35 |
35 |
32 |
102 |
|
Razred: PRVI
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (35)
Sadržaj programa:
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
UVOD |
Upoznati učenika s osnovnim
značajkama povijesnih stilskih razdoblja. Upoznati osnovne alate i
pomagala za likovno izražavanje. |
A/ KRATKI POVIJESNI PREGLED LIKOVNOG IZRAŽAVANJA Jednostavniji slikovni prikazi
elemenata i oblika u prostoru. B/ MATERIJALNI UVJETI ZA LIKOVNO IZRAŽAVANJE Vježbe variranja različitih
likovnih oblika s pomoću različitih pomagala |
OSNOVNI
LIKOVNI ELEMENTI |
Naučiti osnove likovne abecede. Spoznati mogućnosti oblikovanja
spajanjem jednostavnih elemenata u složenije sklopove. Naučiti osnovne činjenice o
prirodi i karakteristikama boja. Uočiti vezu svjetlosti i
obojenja. Spoznati razliku između
vizualnog i mehaničkog miješanja boja. |
A/ OSNOVNI LIKOVNI ELEMENTI: LINIJA, PLOHA, OBLIK, POVRŠINA, BOJA. Kombiniranje različitih
likovnih elemenata. Izrada linijskih crteža, skica i krokija. Karakterizacija plohe i
površine toniranjem. Karakterizacija površine
simulacijom teksture. B/ PRIRODA BOJA I OBOJENJA Komponiranje obojenim
plohama. FIZIKALNO ODREĐENJE BOJE Prikazi dvodimenzionalnih
oblika modelacijom boje. Modulacija bojom. BOJA KAO SREDSTVO ZA OBOJENJE Prikazi trodimenzionalnih
predmeta modulacijom boje. |
Razred: DRUGI
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (35)
Sadržaj programa:
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaj |
OSNOVE KOMPOZICIJE |
Uočiti mogućnosti kombiniranja jednostavnijih elemenata
u organizirane cjeline. |
OSNOVNA NAČELA
KOMPONIRANJA: KONTRAST, RITAM, RAVNOTEŽA, HARMONIJA Izrada likovne kompozicije po načelima komponiranja.
Izvođenje vježbi po načelima uspoređivanja i viziranja različitih veličina i
oblika likovnih elemenata. Izrada natpisa i jednostavnijih logotipa. |
UVEĆAVANJE CRTEŽA |
Spoznati tehničke mogućnosti u prilagođavanju i
dimenzioniranje veličina. |
UVEĆAVANJE I
UMANJIVANJE CRTEŽA S POMOĆU MREŽE. Izrada konstrukcijskih vježbi jednostavnijih
stiliziranih oblika. Izrada ornamentalnih uzoraka i slova. |
PERSPEKTIVA |
Spoznati tehničke i konstruktivne moćnosti u prikazu
trodimenzionalnog prostora. |
PERSPEKTIVA:
LINEARNA PERSPEKTIVA, ZRAČNA PERSPEKTIVA Konstruiranje skica za perspektivni prikaz prostora.
Kompjutorska izrada trodimenzionalnih simulacija prostora. |
BOJA |
Naučiti razlikovati svjetlosne i funkcionalne
karakteristike. Naučiti razliku između tona i nijanse boja. |
PODJELA BOJA:
TONSKE VRIJEDNOSTI OSNOVNE I MIJEŠANE BOJE TOPLE I HLADNE
BOJE TERCIJARNE BOJE Izrada tonskih skica. Vježbe i prijedlozi za obojenje interijera i
eksterijera. Prikazi obojenja tipiziranih prostora. Izrada kartica boja po određenom uzorku. |
Razred: TREĆI
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (32)
Sadržaj programa:
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
BOJA |
Uočiti svjetlosne
karakteristike oprečnih i suprotstavljenih boja. Spoznati važnost boje u
svakodnevnom životu te njezinu funkcionalnu i upotrebnu vrijednost |
A/ KONTRASTI BOJA: 1. TOPLO-HLADNI KONTRAST Izrada tabličnih prikaza
toplo-hladnih boja. 2. KOMPLEMENTARNI KONTRAST Izrada vježbi s naglašenim
kontrastnim karakteristikama. 3. SIMULTANI KONTRAST Prikazi prostora u različitim
kontrastnim obojenjima. B/ PSIHOLOŠKO I FIZIOLOŠKO DJELOVANJE BOJA Prikazi realnih prostora u
obliku skice. 1. TOPLE I HLADNE BOJE 2. ILUZIJA PRI OBOJENJU Izrada idejnih skica predmeta i
prostora s obzirom na njihovu funkciju. |
RAD
NA RAČUNALU |
Upoznati učenika s mogućnostima crtanja u računalu Upoznati učenika s mogućnostima izvedbe prijedloga obojenja s pomoću
računala |
OSNOVE CRTANJA NA RAČUNALU OSNOVE OBOJENJA NA RAČUNALU |
Metodičke napomene:
Najvećim
dijelom primjenjuje se praktična metoda uz uvod koji se sastoji od kratkog
opisa/objašnjenja uz demonstraciju s pomoću primjera, crteža te projekcija
određenog i primjerenog materijala. U vježbama, ponavljanjem i oponašanjem
stječe se psiho motorička sposobnost kao i senzibilitet učenika.
Obveze učenika:
Učenik
mora imati potreban materijal za izvođenje zadataka. Zadatke mora izvoditi u
određenom vremenu te na način koji uključuje pedantnost, preciznost i
marljivost.
Literatura:
D. Šela:
Crtanje, pismo, boje i
djelovanje boja
M.
Pejić: Uvod u likovne umjetnosti
E. R.
Tanay: Valovi boja, priručnik za
likovnu kulturu
Priručnik
za kompjutorski program Corel /Ilustrator/
6. 4. Nastavni predmet: MATEMATIKA
U STRUCI
Razred:
1. , 2. , 3.
Tjedni
(ukupni) fond sati:
Razred |
1. |
2. |
3. |
Ukupno |
Broj sati |
2 (70) |
1 (35) |
1 (32) |
4 (137) |
Cilj
programa:
Nastava matematike omogućuje da
učenici usvoje osnovno matematičko znanje potrebno za razumijevanje pojava i
zakonitosti u prirodi i društvu te ih osposobljava za primjenu znanja iz života
i u praktičnoj primjeni u struci.
Zadaci
programa:
-
da
učenici stječu znanja potrebna za razumijevanje kvantitativnih odnosa i
zakonitosti u raznim pojavama u prirodi, društvu i praktičnom životu
-
da
učenici dobiju matematička znanja koja su nužna za uključivanje u rad i
praćenje tehnološkog razvoja struke
-
da
učenici razvijaju logično mišljenje, sposobnosti za pravilno rasuđivanje i
zaključivanje, te sposobnost preciznog formuliranja pojmova
-
da
se u učenika razvija preciznost i konciznost u izražavanju, te urednost,
upornost i sistematičnost u radu
-
da učenici
stječu znanja potrebna za planiranje i praćenje poslovnih rezultata
-
da
učenici steknu vještinu samostalnog računanja prema danim uputama.
Pregled nastavnih područja s
vremenskim rasporedom |
||||||
MATEMATIKA U STRUCI |
Broj sati po obrazovnim
godinama |
Ukupni broj sati |
||||
I. |
II. |
III. |
||||
Nastavno područje |
Razred |
|
||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
||||
1. Prirodni brojevi |
6 |
|
|
6 |
||
2. Cijeli brojevi |
5 |
|
|
5 |
||
3. Racionalni brojevi |
8 |
|
|
8 |
||
4. Linearne jedn. i
nejednadžbe |
8 |
|
|
8 |
||
5. Planimetrija |
15 |
|
|
15 |
||
6. Potencije i polinomi |
15 |
|
|
15 |
||
7. Realni brojevi |
7 |
|
|
7 |
||
8. Graf linearne funkcije |
6 |
|
|
6 |
||
9. Kompleksni brojevi |
|
7 |
|
7 |
||
10 Kvadratna jednadžba |
|
7 |
|
7 |
||
11. Mjerne jedinice |
|
6 |
|
6 |
||
12. Poliedri i rotacijska tijela |
|
15 |
|
15 |
||
13. Proporcionalnost i primjene |
|
|
9 |
9 |
||
14. Postotni, promilni i kamatni račun |
|
|
8 |
8 |
||
15. Izračunavanje plaće |
|
|
9 |
9 |
||
16. Kalkulacija cijene |
|
|
6 |
6 |
||
Ukupno |
70 |
105 |
128 |
303 |
||
Razred:
PRVI
Sadržaj programa:
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
|
1. Prirodni brojevi
|
Usvojiti
pojam skupa N, kriterije
i svojstva djeljivosti, određivanje najvećeg zajedničkog djelitelja i najmanjeg zajedničkog višekratnika. |
Skup
N, svojstva Računske
operacije i svojstva Pojam
djeljivosti Najveći
zajednički djelitelj Najmanji
zajednički višekratnik |
|
2. Cijeli brojevi |
Usvojiti
pojam skupa Z, računanje s predznacima, računanje
sa zagradama. |
Skup
Z, svojstva Računske
operacije i svojstva Računanje
sa zagradama |
|
3. Racionalni brojevi |
Usvojiti
pojam skupa Q, računanje
s razlomcima. Znati
decimalni zapis racionalnog broja, računati s decimalnim brojevima uz uporabu
kalkulatora. |
Skup
Q, svojstva Računske
operacije i svojstva Decimalni
zapis rac. broja Računanje
s decimalnim brojevima Smještanje
rac. brojeva na pravac |
|
4. Linearne jednadžbe i nejednadžbe |
Naučiti
rješavati linearne jednadžbe i nejednadžbe. Znati
iz formule izračunati jednu nepoznatu veličinu ako su zadane ostale. |
Linearne
jednadžbe s jednom nepoznanicom Linearne
nejednadžbe s jednom nepoznanicom Problem
s jednom nepoznanicom Linearni
sustavi s dvije nepoznanice |
|
5. Planimetrija |
Razlikovati
geometrijske likove i znati izračunati opseg i površinu lika koristeći
formule za opseg i površinu trokuta, kruga, kvadrata
i pravokutnika. Ovladati
mjernim jedinicama za duljinu i površinu. |
Trokut,
vrste trokuta Površina
i opseg trokuta Krug i
kružnica Četverokut Opseg
i površina četverokuta |
|
6. Potencije i polinomi |
Usvojiti
pojmove: potencija, baza, eksponent Naučiti
računske operacije s potencijama Usvojiti
pojam polinoma Naučiti
računske operacije s polinomima Naučiti
kvadrirati zbroj i razliku Znati
primijeniti formulu za razliku
kvadrata Usvojiti
pojam algebarskog razlomka Znati
riješiti jednostavnije primjere računanja s algebarskim razlomcima |
Pojam
potencije s cijelim eksponentom Operacije
s potencijama Pojam
polinoma Računske
operacije s polinomima Kvadrat
binoma Razlika
kvadrata Rastavljanje
na faktore Algebarski
razlomci |
|
7. Realni brojevi |
Shvatiti
pojam irac. broja i
ukupnost realnih brojeva Usvojiti
smještaj realnih brojeva na pravac Svladati
računske operacije s drugim korijenom Znati
zaokružiti dec. broj na željeni broj decimala Snalaziti
se u koord. sustavu na pravcu i u ravnini
Usvojiti
formule za udaljenost točaka u ravnini i za
polovište dužine |
Drugi
korijen Pojam
iracionalnih brojeva Skup R Koordinatni
sustav na pravcu Računske
operacije s drugim korijenom Racionalizacija
nazivnika Koordinatni
sustav u ravnini Udaljenost
točaka u ravnini Polovište
dužine |
|
8. Graf linearne funkcije |
Znati
nacrtati graf linearne funkcije Razlikovati
rastuće i padajuće linearne funkcije Problem s jednom nepoznanicom moći
grafički predočiti |
Graf
linearne funkcije Rastuće
i padajuće linearne funkcije Nul
točke Grafičko
rješavanje sustava linearnih jednadžbi |
|
Razred: DRUGI
Sadržaj programa:
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
1. Skup kompleksnih brojeva |
Shvatiti
potrebu proširivanja skupa R Razlikovati
drugi korijen pozitivnog i negativnog
broja Znati
osnovne računske operacije s kompleksnim brojevima Razumjeti
pojam apsolutne vrijednosti kompleksnog broja |
Kvadr.
jednadžba x = -1 Skup
C, svojstva Računske
operacije Apsolutna
vrijednost kompleksnog broja |
2. Kvadratna jednadžba |
Znati
riješiti jednostavne kvadratne jednadžbe Razlikovati
prirodu rješenja kvadratne jednadžbe ovisno o diskriminanti |
Nepotpuna
kvadratna jednadžba Rješenja
kvadratne jednadžbe ax +bx+c=o Diskriminanta
kvadratne jednadžbe |
3. Mjerne jedinice |
Znati
računati s pomoću kalkulatora i
razumjeti eksponencijalan zapis broja Uspješno
koristiti odgovarajuće mjerne
jedinice i s pomoću tabela pretvarati,
razumjeti i koristiti mjerne jedinice
koje nisu često u upotrebi |
Potencije
baze 10 Eksponencijalni
zapis realnog broja Preračunavanje
mjera (prefiksi i značenja) Metrički
sustav mjera (mjere
za duljinu, površinu, volumen i masu) Osnovne
jedinice angloameričkog sustava mjera i tabelice za pretvorbu Mjere
za vrijeme |
4. Poliedri i rotacijska tijela |
Razlikovati
geometrijska tijela Razumjeti
pojam oplošja i volumena Znati
izračunati oplošje i volumen tijela prema formulama Znati
koristiti pojmove oplošja i volumena u
praktičnim problemima iz
struke (računanje potrebnog materijala, itd.) |
Kocka Kvadar Prizme Piramide Valjak Stožac Kugla |
Razred:
TREĆI
Nastavna
cjelina |
Očekivani rezultati (znanja i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
1. Proporcionalnost i primjene |
Znati
izračunati nepoznati član razmjera (usporedba
s razlomcima!) S
pomoću pravila trojnog znati
riješiti praktične probleme (npr. tečajna lista , potreban broj sati ili
radnika za određeni posao itd.) S
pomoću aritmetičke sredine znati izračunati
prosječne vrijednosti (npr. očekivani promet na temelju proteklog
razdoblja, prosječnu potrošnju na
temelju podataka iz prijašnjih razdoblja itd.) Račun
diobe uz jednostavan postupak omogućava
podjelu određenih sredstava ili vremena prema unaprijed određenim
kriterijima na potreban broj dijelova S
pomoću računa smjese znati odrediti omjere miješanja da bismo dobili željeno
svojstvo smjese |
Omjeri
i razmjeri Upravo
i obrnuto razmjerne veličine Grafički
prikaz upravo i obrnuto razmjernih veličina Aritmetička
sredina Pravilo
trojno - jednostavno i složeno Račun
diobe - jednostavan i složeni Račun
smjese - jednostavan i složeni
|
2. Postotni, promilni i kamatni račun |
Razumjeti
pojam postotka Znati
izračunati postotak s pomoću kalkulatora bez obzira na osnovnu vrijednost Prepoznati
i razlikovati postotni račun više i niže
100 Znati
izračunati mjesečnu obvezu PDV-a Znati ispravno koristiti formule za promilni i
kamatni račun |
Pojam
postotka Osnovni
postotni račun Postotni
račun više 100 Postotni
račun niže 100 Primjena
na obračun PDV-a Promilni
račun Jednostavni
kamatni račun |
Nastavna
cjelina |
Očekivani rezultati (znanja i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
3. Izračunavanje plaće |
Znati razliku
između bruto i neto plaće S pomoću tablica
znati izračunavati neoporezivi dio plaće S pomoću
formulara i formula znati napraviti isplatnu listu |
Osnovni pojmovi
vezani uz plaću (bruto i neto plaća, doprinosi, porez, prirez) Doprinosi iz
plaće i na plaću Neoporezivi dio
plaće Porezna osnovica Porezne stope Tablica prireza
po gradovima Neto plaća |
4. Kalkulacija cijene |
Treba znati
izračunati svaki element kalkulacije Znati napraviti
promjene cijena, popuste s odgovarajućim promjenama kalkulacije |
Osnovni pojmovi
vezani uz cijenu (nabavna cijena, rabat, marža, porez – PDV, prodajna cijena) Porez, povrat
poreza Izrada
kalkulacije |
Literatura:
Za prvi
razred:
Boško Jagodić, Milivoj
Miliša, Udžbenik za prvi razred
industrijskih i obrtničkih škola,
Birotehnika, Zagreb
Sanja Varošanec,
Udžbenik i zbirka zadataka za prvi razred
trogodišnjih strukovnih škola,
Element, Zagreb
Za drugi
razred:
Ivan Mrkonjić, Josip
Ujević, Udžbenik i zbirka zadataka za drugi
razred
industrijskih i obrtničkih škola, Birotehnika, Zagreb
(poglavlja
1, 2, 7 i 8.1)
Za treći
razred:
Najveći dio gradiva
moguće je koristiti se vježbenicom:
Vesna Erceg: Metode gospodarskog
računa,vježbenica za
srednje škole, Element, Zagreb
Ne postoji
adekvatan udžbenik za drugi i treći razred ovog programa. Moguće je koristiti dijelove i nekih drugih udžbenika
matematike, te članke i tabice računovodstvenih časopisa npr. RRIF ili RIF.
Obveze
učenika:
U drugom i trećem razredu u sklopu predmeta
matematika u struci učenici bi
trebali samostalno izraditi seminarske radove. Npr. u drugom
razredu napraviti troškovnik uređenja
poslovnog prostora ako su dane dimenzije prostora i potreban materijal po
mjernim jedinicama, te cijena rada po
jedinici vremena, tumačenje rezultata poslovanja prikazanih grafički itd.
U trećem
razredu teme seminara mogu biti: isplatna lista za 3 radnika s različitim bruto
plaćama, različitim mjestima stanovanja i različitim poreznim olakšicama,
obračun PDV-a za određeno razdoblje uzimajući u obzir naplaćeno i plaćeno, izrada kalkulacije na temelju nabavnih
cijena i zadane marže i rabata ili izrada kalkulacije na temelju zadane
prodajne cijene i zadane nabavne cijene itd.
6.5. Nastavni predmet:
RAČUNALSTVO
Tjedni
(ukupni) fond sati:
Razred |
1. |
2. |
3. |
Ukupno |
Broj sati |
2 (70) |
- |
- |
2(70) |
Učenika naučiti osnovne pojmove informacijske tehnologije
te ga osposobiti za: samostalno pisanje i obradu teksta, crtanje na računalu i
korištenje Interneta.
Usvojiti podatke o elektroničkim
računalima, njihovoj povijesti, građi i primjeni u struci. Naučiti učenike da
se samostalno služe računalom u izradi dokumenata, tablica, crtanja na računalu
i korištenju Interneta. Znanje stečeno u ovom predmetu učenici će
primjenjivati pri izradi praktičnih zadataka u sklopu drugih predmeta, posebno
u predmetima struke.
Pregled nastavnih područja s
vremenskim rasporedom |
|||||
RAČUNALSTVO |
Broj sati po obrazovnim
godinama |
Ukupni broj sati |
|||
I. |
II. |
III. |
|||
Nastavno područje |
Razred |
|
|||
1.
razred |
2.
razred |
3.
razred |
|||
Povijesni
razvoj računala i upotreba računala |
4 |
|
|
4 |
|
Građa
računala |
8 |
|
|
8 |
|
Operacijski
sustav Windows |
8 |
|
|
8 |
|
Program
za obradu teksta – Word |
20 |
|
|
20 |
|
Program
za crtanje - Coreldraw |
20 |
|
|
20 |
|
Internet |
10 |
|
|
10 |
|
Ukupno |
70 |
|
|
70 |
|
Razred: PRVI
Sadržaj programa:
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
POVIJESNI RAZVOJ RAČUNALA I
UPOTREBA RAČUNALA |
Znati
nabrojiti generacije računala i njihove karakteristike. Znati područja u
kojima se sve računala primjenjuju. |
1.
generacije
računala 2.
područja
primjene računala |
GRAĐA RAČUNALA |
Usvojiti
pojmove hardware i software. Znati nabrojiti osnovne dijelove računala,
njihovu funkciju i vrste. |
1.
hardware
i software 2.
osnovni
dijelovi računala |
OPERACIJSKI SUSTAV WINDOWS |
Znati
ulogu operacijskog sustava na računalu. Znati otvoriti željeni program i
osnovne operacije s prozorom. Znati spremiti, otvoriti i preimenovati
datoteku te naći neku datoteku na disku. |
1.
radno
područje Windows 2.
prozor 3.
Windows
Explorer |
PROGRAM ZA OBRADU TEKSTA WORD |
Znati
upisati zadani tekst, odabrati željenu veličinu i izgled slova, spremiti i
otvoriti željeni tekst te ga ispisati na papir. Na postojećem tekstu znati
ispraviti pogreške i promijeniti dijelove teksta. Znati unijeti neki objekt u
tekst. Znati formirati tablicu i u nju upisati podatke. |
1.
prozor
u Wordu 2.
traka
s izbornicima 3.
standardna
traka s alatima 4.
traka
s alatima za oblikovanje |
PROGRAM ZA CRTANJE |
Usvojiti
osnovne pojmove crtaćeg programa. Znati koristiti osnovne alate za crtanje i
ispune objekata bojom. Svladati rukovanje s objektima. Naučiti osnovne
naredbe i efekte za rad s tekstom. |
1.
radno
područje CorelDrawa 2.
traka
s alatima 3.
traka
s izbornicima |
INTERNET |
Znati
naći željeni sadržaj na Internetu s pomoću pretraživača. Znati poslati i
pročitati elektroničku poštu. |
1.
osnove
rada s www. 2.
osnove
rada s e - mailom |
Predviđeni sadržaje treba
izvoditi do 30 % sati u teoretskom
obliku (osnovne upute za rad na računalima i o primjeni programa korištenih u
realizaciji nastave), a ostatak u obliku vježbi s pola odjela u
specijaliziranoj informatičkoj učionici koja je opremljena umreženim
računalima na kojima je instaliran
potreban softver i omogućen pristup Internetu.
Navedene sadržaje valja razraditi tako da se tijekom
izvođenja programa stavi naglasak na konkretne primjere iz prakse vezane uz
pojedino zanimanje (npr. pisanje dopisa, predračuna, izračunavanje PDV-a na
cijenu usluge i sl.).
Od učenika treba zahtijevati temeljitu pripravu
prigodom rješavanja zadaće, da bi se vrijeme raspoloživo za neposredan rad na
računalu koristilo efikasno i ekonomično. Pisanje teksta programa moguće je tek
nakon potpunog razumijevanja postupka rješavanja postavljene zadaće. Redovito pohađanje nastave.
Savjesno korištenje računalne opreme tijekom viježbi.
LITERATURA:
Nenad
Miljaš: P. C. škola – CorelDraw, izdavač: Pro Mil
Rajić
Krešimir: Računalstvo 1
Vodič
kroz Internet (10 minuta do uspjeha), izdavač: Miš
C - IZBORNI DIO
PROGRAMA
6. 6. Nastavni predmet: TJELESNA I ZDRAVSTVENA KULTURA
(izborna nastava)
Razred 1., 2. i 3.
Tjedni (ukupni) fond sati:
Razred |
1. |
2. |
3. |
Ukupno |
Broj
sati |
1 (35) |
1 (35) |
1 (32) |
3 (102) |
CILJ:
Razvijanje zdravstvene
kulture učenika radi čuvanja i unapređivanja vlastitog zdravlja i zdravlja
okoline; podmirenje biopsihosocijalnih potreba za kretanjem kao izrazom
zadovoljavanje čovjekovih potreba kojima se povećavaju stvaralačke sposobnosti
u suvremenim uvjetima života i rada.
ZADACI:
Nastaviti s utjecajem vježbanja na razvoj
morgološkog statusa učenica, a posebno na proporcionalan razvoj mišićnog i
potkožnog masnog tkiva, utjecati na jakost i gibljivost karličnog pojasa i na
snagu leđnih mišića, razvijati aerobne sposobnosti učenica (grudi i
dijafragmalno disanje), privikavati učenice na adekvatno vježbanje i za vrijeme
mjesečnih ciklusa, upoznati učenike sa zakonitostima rasta i razvoja, utjecati
na razvoj mišićnih skupina relevantnih za biološku funkciju žene, utjecati na
sadržajnije korištenje slobodnog vremena učenika, prihvatiti vježbanje kao
prevenciju protiv pojave adipoznosti (celulita)…
Razred:
PRVI
Sadržaj programa:
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
|
Upozoriti učenike na pravila ponašanja u dvorani za TZK, na pravilnu terminologiju koju trebaju koristiti na nastavi TZK, podsjetiti ih na čuvanje školske imovine, njegovanje higijenskih navika. Vježbama za zagrijavanje i aerobikom podići opće i radne sposobnosti organizma, poboljšati rad kardiovaskularnog, respiratornog i živčanog sustava, utjecati na proporcionalnu ravnotežu između mase tijela i potkožnog masnog tkiva, smanjiti potkožno masno, a povećati mišićno tkivo, utjecati na jačanje, istezanje i labavljenje mišića, na fleksibilnost i povećanje pokretljivosti zglobova, jačati skeletnu muskulaturu, utjecati na razvoj koordinacije, pokretljivosti, snage; pozitivan utjecaj vježbanja na cjelokupnu ličnost. U igrama: pobuđivanje natjecateljskog duha, poštovanje pravila igre, sportsko priznanje poraza i radovanje pobjedi. |
- Uvodni sat, terminologija u TZK - Opće pripremne vježbe - Aerobika - Igre |
|
Provjeriti usvojena motorička znanja i informacije, pobuditi zadovoljstvo i veselje, zatomiti negativne emocije (svadljivost, pesimizam), izgrađivanje međuljudskih humanih odnosa. |
- Inicijalno i finalno provjeravanje - Zaključivanje ocjena |
Atletika |
Trčanjem podići
opće i radne sposobnosti organizma, jačati skeletnu muskulaturu, utjecati na
proporcionalnu ravnotežu između mase tijela i potkožnog tkiva: smanjiti
potkožno, masno tkivo i povećati mišićno, razvoj aerobnog kapaciteta,
poboljšati rad kardiovaskularnog, respiratornog i živčanog sustava, pozitivan
utjecaj na cjelokupnu ličnost. |
- Ciklično kretanje različitim tempom do
8 min. - Tehnika visokog starta |
Skokovi |
Usvajanje
pravilne tehnike izvođenja skoka, stjecanje znanja, vještina i sposobnosti iz
područja atletike, utjecati na jakost i gibljivost karličnog pojasa, na snagu
leđnih mišića, razvoj eksplozivne snage, koordinacije pokreta, razvoj
spretnosti i pokretljivosti, ravnoteže tijela. |
- Skok uvis prekoračnom tehnikom (škare) |
Bacanja |
Usvajanje pravilne tehnike izvođenja bacanja, stjecanje znanja iz atletike, razvoj koordinacije i skladnosti pokreta. |
- Bacanje (kugle) O´Brienovom leđnom tehnikom |
Preskoci |
Usvojiti pravilnu tehniku izvođenja elementa, steći znanja, vještine i sposobnosti, jačati skeletnu muskulaturu, razvijati eksplozivnu snagu (odraz s daske), koordinaciju rada ruku i nogu, veznu spretnost; pobuđivanje hrabrosti i razbijanje straha. |
- Naskok zgrčno na šved. sanduk, saskok uvinućem |
Upori, visovi, ravnotežni položaji |
Razviti smisao
za lijepo, skladno i pravilno izvođenje pokreta, stjecanje znanja, vještina i
sposobnosti iz sportske i ritmičke gimnastike, razviti koordinaciju,
fleksibilnost, spretnost i preciznost (vježbe s vijačom, obručem, na niskoj
gredi), repetitivnu i statičnu snagu (zgibovi i izdržaji), razvoj
pokretljivosti tijela, održavanje ravnoteže (stojevi, premeti); razvoj
discipline, upornosti i ustrajnosti učenika, pobuđivanje zadovoljstva i
hrabrosti, kolektivnosti, suradnje, prijateljstva, međusobno pomaganje
(asistiranje), izgrađivanje međuljudskih odnosa. |
- Kolut naprijed do upora klečećeg
zanožno - Kolut nazad do upora sjedećeg raznožno - Stav na rukama - Stav na rukama i kolut naprijed - Kolut nazad do stava na rukama - Premet strance - Tri povezana premeta strance - Vježba na parteru - Vježbe s vijačom, obručem, na niskoj
gredi i na švedskim ljestvama - Zgibovi na zidnoj preči |
Poskoci i skokovi |
Razviti smisao
za lijepo, skladno i pravilno izvođenje elemenata gimnastike, razvoj
gracioznosti, koordinacije pokreta, osjećaja za ritam. |
- Dječji poskoci prema naprijed i nazad - Škarice naprijed - nazad - Mačji skok |
Plesne strukture |
Razviti osjećaj
za ritam, suptilnost, koordinaciju pokreta, pobuđivanje veselja,
prijateljstva, suradnje, međusobno usklađivanje i pomaganje (ples u parovima
ili kolu), zatomljivanje negativnih emocija (svadljivosti, depresije,
pesimizma), izgrađivanje međuljudskih humanih odnosa, pozitivan utjecaj na
cjelokupnu ličnost i na podizanje opće kulture učenika, stvaranje ugodne
atmosfere na satu (uz glazbu). |
- Polka - Kolo Staro sito i korito - Kolo Kruške, jabuke, šljive - Dvokorak |
Borilačke strukture |
Usvojiti znanja, vještine i sposobnosti branjenja od napadača, usvajanje pravilne tehnike obaranja i njezinu praktičnu primjenu, razvoj motivacije za borilačke sportove, pobuđivanje zadovoljstva i veselja, hrabrosti. |
- Samoobrana od čupanja za kosu - Samoobrana od gušenja objema rukama |
Za mušku populaciju predviđeni su i sljedeći sadržaji u prvom, drugom i trećem razredu.
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
|
Stimulirati rast i razvoj, jačanje (s pomoću bućica) mišića ruku i ramenog pojasa, trbušne i leđne muskulature, te mišića nogu; razvoj preciznosti (stolni tenis, dodavanje lopte...), spretnosti, pokretljivosti, pobuđivanje natjecateljskog duha, podizanje radne sposobnosti organizma |
Izdržaji i zgibovi na zidnoj preči Vježbe za razvoj
snage s bućicama od 1 i 2 kg. Stolni tenis Dodavanje lopte
glavom u sjedećem položaju (u parovima) Nogomet Košarka ili drugi sportovi prema
mogućnostima škole |
Razred:
DRUGI
Sadržaj programa:
|
|
|
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
|
Podsjetiti učenike na pravila ponašanja u dvorani za TZK, na pravilnu terminologiju koju trebaju koristiti na nastavi TZK, podsjetiti ih na čuvanje školske imovine, njegovanje higijenskih navika. Opće pripremnim vježbama i aerobikom podići opće i radne sposobnosti organizma, za ostale dijelove sata, poboljšati rad kardiovaskularnog, respiratornog i živčanog sustava, utjecati na proporcionalnu ravnotežu između mase tijela i potkožnog masnog tkiva, smanjiti potkožno masno, a povećati mišićno tkivo, utjecati na jačanje, istezanje i labavljenje mišića, na povećanje pokretljivosti i fleksibilnosti zglobova, jačati skeletnu muskulaturu, utjecati na razvoj koordinacije, pokretljivosti, snage; pozitivan utjecaj vježbanja na cjelokupnu ličnost. Na poligonu: razvoj brzine, spretnosti, pobuđivanje natjecateljskog duha, poštovanje pravila, sportsko priznanje poraza i radovanje pobjedi. |
Uvodni sat, terminologija u TZK - Opće pripremne vježbe - Aerobika - Poligon |
|
Provjeriti usvojena motorička znanja i informacije, pobuditi zadovoljstvo i veselje, zatomiti negativne emocije (svadljivost, pesimizam), izgrađivanje međuljudskih humanih odnosa |
- Inicijalno i finalno provjeravanje - Zaključivanje ocjena |
Atletika
|
Podići opću i
radnu sposobnost organizma, jačati skeletnu muskulaturu, utjecati na
proporcionalnu ravnotežu između mase tijela i potkožnog masnog tkiva:
smanjiti potkožno masno, a povećati
mišićno tkivo, razvoj aerobnog kapaciteta, poboljšati rad kardiovaskularnog,
respiratornog i živčanog sustava, pozitivan utjecaj na cjelokupnu ličnost,
razvoj statične i eksplozivne snage pri niskom startu. |
- Ciklično kretanje
različitim tempom do 10 min. - Tehnika niskog starta |
Skokovi
|
Usvajanje pravilne tehnike izvođenja skokova, stjecanje znanja, vještina i sposobnosti iz područja atletike, utjecati na jakost i gibljivost karličnog pojasa. |
- Skok udalj s mjesta - Skok uvis opkoračnom tehnikom (stradle) |
Preskoci
|
Usvajanje
pravilne tehnike izvođenja elementa, stjecanje znanja, vještine i
sposobnosti, jačanje muskulature, razvoj eksplozivne snage i koordinacije
pokreta, održavanje ravnoteže, u fazi leta preko sanduka, razvoj spretnosti;
pobuđivanje hrabrosti i razbijanje straha. |
- Odbočka |
Upori, visovi, ravnotežni
položaji
|
Razvijanje
smisla za lijepo, skladno i pravilno izvođenje pokreta, stjecanje znanja,
vještina i sposobnosti iz sportske i ritmičke gimnastike, razviti
koordinaciju, fleksibilnost, spretnost i preciznost (vježbe s vijačom,
obručem, na niskoj gredi), regetitivne i statične snage (zgibovi i izdržaji),
razvoj pokretljivosti tijela, održavanje ravnoteže (stojevi, premeti); razvoj
discipline, upornosti i ustrajnosti učenika, pobuđivanje zadovoljstva i
hrabrosti, kolektivnosti, suradnje, prijateljstva, međusobno pomaganje
(asistiranje), izgrađivanje međuljudskih odnosa. |
- Kolut naprijed bez oslonca - Dva
povezana koluta nazad - Stav
na glavi - Stav
na rukama i kolut naprijed - Kolut nazad do stava na
rukama - Vježbe na gredi - Tri povezana premeta
strance - Vježbe s vijačom,
obručem, na niskoj gredi i na
švedskim ljestvama - Zgibovi na zidnoj preči |
Poskoci i skokovi
|
Razviti smisao
za lijepo, skladno i pravilno izvođenje elemenata gimnastike, razvoj
gracioznosti, koordinacije pokreta, osjećaja za ritam |
- Daleko – visoki skok - Poskok s prednoženjem i
zanoženjem |
Plesne strukture
|
Razviti osjećaj za ritam, suptilnost, koordinaciju pokreta, pobuđivanje veselja, prijateljstva, suradnje, međusobno usklađivanje i pomaganje (ples u parovima ili kolu), zatomljivanje negativnih emocija (svadljivosti, depresija, pesimizma), izgrađivanje međuljudskih humanih odnosa, pozitivan utjecaj na cjelokupnu ličnost i na podizanje opće kulture učenika, stvaranje ugodne atmosfere na satu (uz glazbu). |
- Kolo
Kalendare - Bečki valcer u parovima
(valcer korak) |
Borilačke strukture
|
Usvojiti vještine i sposobnosti zvanja, usvojiti znanje iz područja gušenja odnosno njezinu praktičnu primjenu u iznenadnoj situaciji u životu, razvoj motivacije za borilačke sportove, pobuđivanje zadovoljstva i veselja, hrabrosti. |
- Elementarni
oblici, hrvanje ukoštac - Gušenje: sjedeći na
trupu |
Za mušku populaciju
predviđeni su i sljedeći sadržaji u prvom, drugom i trećem razredu.
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
|
Stimulirati rast i razvoj, jačanje (s pomoću bućica) mišića ruku i ramenog pojasa, trbušne i leđne muskulature, te mišića nogu; razvoj preciznosti (stolni tenis, dodavanje lopte...), spretnosti, pokretljivosti, pobuđivanje natjecateljskog duha, podizanje radne sposobnosti organizma. |
Izdržaji i zgibovi na zidnoj preči Vježbe za razvoj
snage s bućicama od 1 i 2 kg. Stolni tenis Dodavanje lopte
glavom u sjedećem položaju (u parovima) Nogomet Košarka ili drugi sportovi prema
mogućnostima škole |
Razred:
TREĆI
Sadržaj programa:
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja i umijeća) |
Nastavni
sadržaji |
|
Podsjetiti učenike na pravila ponašanja u dvorani za TZK, na pravilnu terminologiju koju trebaju koristiti na nastavi TZK, podsjetiti ih na čuvanje školske imovine, njegovanje higijenskih navika. Opće pripremnim vježbama i aerobikom podići opće i radne sposobnosti organizma, za ostale dijelove sata, utjecati na proporcionalnu ravnotežu između mase tijela i potkožnog masnog tkiva, smanjiti potkožno masno, a povećati mišićno tkivo, poboljšati rad kardiovaskularnog, respiratornog i živčanog sustava; utjecati na jačanje, istezanje i labavljenje mišića, na povećanje pokretljivosti i fleksibilnosti zglobova, jačati skeletnu muskulaturu, utjecati na razvoj koordinacije, pokretljivosti, snage te pozitivan utjecaj vježbanja na cjelokupnu ličnost. U igrama i na poligonu: razvoj brzine, spretnosti, pobuđivanje natjecateljskog duha, poštovanje pravila igre, sportsko priznanje poraza i radovanje pobjedi. |
- Uvodni sat, terminologija u TZK - Opće pripremne vježbe - Aerobika - Igre - Poligon |
|
Provjeriti usvojena motorička znanja i informacije, pobuditi zadovoljstvo
i radost, zatomiti negativne emocije (svadljivost, pesimizam), izgrađivanje
međuljudskih humanih odnosa. |
- Inicijalno i finalno provjeravanje - Zaključivanje ocjena |
Atletika |
Trčanjem podići
opću i radnu sposobnost, jačati skeletnu muskulaturu, utjecati na
proporcionalnu ravnotežu između mase tijela i potkožnog masnog tkiva:
smanjiti potkožno, masno tkivo, a povećati mišićno tkivo, razvoj aerobnog
kapaciteta, poboljšati rad kardiovaskularnog, respiratornog i živčanog
sustava, pozitivan utjecaj na cjelokupnu ličnost, u štafeti: razviti
spretnost i preciznost, usklađenost para, koordinaciju pokreta ruku i nogu. |
- Ciklično kretanje različitim tempom do
12 min. - Tehnika primopredaje štafetne palice |
Skokovi |
Usvajanje pravilne tehnike izvođenja skoka, stjecanje znanja, vještina i sposobnosti iz područja atletike, utjecati na jakost i gibljivost karličnog pojasa, na snagu leđnih mišića, razvoj eksplozivne snage (posebno snage nogu!), razvoj koordinacije pokreta, razvoj spretnosti i pokretljivosti, ravnoteže tijela. |
- Skok udalj sa zaletom - Skok uvis fosbery – flop tehnikom |
Preskoci |
Usvajanje pravilne tehnike izvođenja elementa, stjecanje znanja, vještine i sposobnosti, jačanje skeletne muskulature, razvoj eksplozivne snage i koordinacije pokreta, održavanje ravnoteže u fazi lijeta, razvoj spretnosti, pobuđivanje hrabrosti i razbijanje straha. |
- Zgrčka |
Upori, visovi, ravnotežni položaji |
Razviti smisao za lijepo, skladno i pravilno izvođenje pokreta, stjecanja znanja, vještina i sposobnosti iz sportske i ritmičke gimnastike, razviti koordinaciju, fleksibilnost, spretnost i preciznost (vježbe s vijačom, obručem, na niskoj gredi), razviti repetitivnu i statičnu snagu (zgibovi i izdržaji), razvoj pokretljivosti tijela, održavanje ravnoteže (stojevi, premeti, kolutovi); razvoj discipline, upornosti i ustrajnosti učenika, pobuđivanje zadovoljstva i hrabrosti, kolektivnosti, suradnje, prijateljstva, međusobno pomaganje (asistiranje), izgrađivanje međuljudskih odnosa. |
- Kolut naprijed bez oslonca rukama i kolut nazad - Stav na rukama i kolut naprijed, kolut nazad do stava na rukama - Premet strance nečujno i udesno
Premet naprijed - Most zaklonom - Vježba na parteru i gredi - Vježbe s vijačom, obručem, na niskoj
gredi i na švedskim ljestvama - Zgibovi na zidnoj preči |
Poskoci i skokovi |
Razviti smisao
za lijepo, skladno i pravilno izvođenje elemenata gimnastike, razvoj
gracioznosti, koordinacije pokreta, osjećaja za ritam. |
- Jelenji skok - Kadet |
Plesne strukture |
Razviti osjećaj za ritam, suptilnost, koordinaciju pokreta, pobuđivanje veselja, prijateljstva, suradnje, međusobno usklađivanje i pomaganje, zatomljivanje negativnih emocija (svadljivosti, depresije, pesimizma), izgrađivanje međuljudskih humanih odnosa, pozitivan utjecaj na cjelokupnu ličnost i na podizanje opće kulture učenika, stvaranje ugodne atmosfere na satu (uz glazbu). |
- Bečki valcer u parovima |
Za mušku
populaciju predviđeni su i sljedeći sadržaji u prvom, drugom i trećem razredu.
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
|
|
Stimulirati rast i razvoj, jačanje (s pomoću bućica) mišića ruku i ramenog pojasa, trbušne i leđne muskulature, te mišića nogu; razvoj preciznosti (stolni tenis, dodavanje lopte...), spretnosti, pokretljivosti, pobuđivanje natjecateljskog duha, podizanje radne sposobnosti organizma. |
Izdržaji i zgibovi na zidnoj preči Vježbe za razvoj
snage s bućicama od 1 i 2 kg. Stolni tenis dodavanje lopte
glavom u sjedećem položaju (u parovima) Nogomet Košarka ili drugi sportovi prema
mogućnostima škole |
|
METODIČKE NAPOMENE:
Nastavne metode: metoda
usmenog izlaganja
metoda demonstracije
metoda
postavljanja i rješavanja
metodičkih
zadataka
Metoda učenja i
vježbanja
(Oblici rada: križni, frontalni, grupni,
paralelno-odjeljenski, izmjenično-odjeljenski i rad u parovima).
OBVEZE UČENIKA:
Poštovati i pridržavati se pravila
ponašanja u dvorani TZK, čuvati školsku imovinu, primjenjivati higijenske
navike, redovito vježbati i njegovati korektne odnose prema nastavnicima i dr.
učenicima.
LITERATURA:
S. Ben i N. Špehar: Fit form
J. Pulja: Yoga
Šnajder, Milanović: Atletika
Ivančević: Ritmičko sportska gimnastika
Findak: Tjelesna i zdravstvena kultura u
osnovnoj školi
Videokaseta: Aerobik Cindy Crawford (br. 1 i
br. 2)
6. 7. Nastavni predmet: MATEMATIKA U STRUCI
(izborna nastava)
Razred 2. i 3.
Tjedni
(ukupni) fond sati:
Razred |
1. |
2. |
3. |
Ukupno |
Broj sati |
- |
1 (35) |
1 (32) |
2 (67) |
Cilj programa:
Osposobiti
učenike za primjenu matematičkih znanja u životu i radu.
Zadaci
programa:
Razviti
sposobnost matematičkog mišljenja, izražavanja, smisla za rad, preciznost,
preglednost i točnost u radu te radnu upornost.
Pregled nastavnih područja s
vremenskim rasporedom |
||||||
MATEMATIKA U STRUCI (izborna nastava) |
Broj sati po obrazovnim
godinama |
Ukupni broj sati |
||||
I. |
II. |
III. |
||||
Nastavno područje |
Razred |
|
||||
1.
razred |
2.
razred |
3. razred |
||||
1. Geometrijske konstrukcije |
- |
20 |
- |
20 |
||
2. Projiciranje |
- |
15 |
20 |
35 |
||
3. Mreže tijela |
- |
- |
12 |
12 |
||
Ukupno |
- |
35 |
32 |
67 |
||
Razred: DRUGI
Sadržaj programa:
Nastavno područje |
Očekivani rezultati (znanja i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
1. Geometrijske konstrukcije |
Naučiti
osnovne geometrijske konstrukcije i njihovu primjenu u struci |
Simetrala
dužine i simetrala kuta Konstrukcije
nekih kutova Konstrukcije
trokuta, kvadrata, pravokutnika, upisane i opisane kružnice Konstrukcije
pravilnih mnogokuta |
2. Projiciranje |
Razviti
sposobnost prostornog predočavanja i primjenu projekcija u struci |
Projiciranje
točke i pravca na jednu ravninu Projiciranje
točke i pravca na dvije ravnine Projiciranje
dužine i prava veličina dužine |
Razred: TREĆI
Sadržaj programa:
Nastavno područje |
Očekivani rezultati (znanja i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
1. Projiciranje |
Naučiti
projekciju geometrijskih likova i tijela na tri ravnine |
Projiciranje
geometrijskih likova na dvije ravnine Projiciranje
geometrijskih tijela na dvije ravnine Projiciranje
na tri ili više ravnina |
2. Mreže tijela |
Naučiti
razvijati geometrijska tijela odnosno nacrtati njihovu mrežu |
Mreže
pravilnih geometrijskih tijela Mreže
složenijih tijela |
Metodičke
napomene:
Da bi se
neki problem geometrije prostora mogao riješiti, potrebno je prostor preslikati
na ravninu u kojoj se tada problem rješava konstruktivno geometrijskim
metodama. Natavnici trebaju posvetiti posebnu pozornost ostvarivanju načela
zrelosti te načela povezivanja nastave s životom i radom učenika.
Obveze
učenika:
Redovito pohađanje nastave, pisanje školskih i domaćih
uradaka, nošenje pribora neophodnog za rad.
6. 8. Nastavni predmet: OSNOVE RESTAURIRANJA
(izborna nastava)
Razred 2. i 3.
Tjedni
(ukupni) fond sati:
Razred |
1. |
2. |
3. |
Ukupno |
Broj sati |
- |
1 (35) |
1 (32) |
2 (67) |
Cilj
programa:
Objasniti osnovne postupke u
restauriranju dekorativnih radova.
Zadaci
programa:
Naučiti izvesti rekonstrukciju
uništenih dijelova dekoracije.
Naučiti obnoviti uništenu
šablonu.
Usvojiti znanja o metodama obnove
oštećenih štukatura.
Pregled nastavnih područja s
vremenskim rasporedom |
||||||
OSNOVE RESTAURIRANJA (izborna
nastava) |
Broj sati po obrazovnim
godinama |
Ukupni broj sati |
||||
I. |
II. |
III. |
||||
Nastavno područje |
Razred |
|
||||
1.
razred |