2343
Na temelju
članka 88. Ustava Republike Hrvatske, donosim
Proglašavam
Zakon o mjeriteljstvu, koji je donio Hrvatski sabor na sjednici 1. listopada
2003.
Broj:
01-081-03-3347/2
Zagreb, 7. listopada 2003.
Predsjednik
Republike Hrvatske
Stjepan Mesić, v. r.
I.
OPĆE ODREDBE
PodruČje koje se ureĐuje
Članak
1.
(1)
Ovim se Zakonom uređuje jedinstveni mjeriteljski sustav koji obuhvaća temeljno,
tehničko i zakonsko mjeriteljstvo.
(2)
Temeljno mjeriteljstvo je dio mjeriteljstva koje istražuje stalnice prirodnih
pojava i čiji je zadatak uspostava državnih etalona mjernih jedinica
međunarodnog sustava jedinica, uspostave sljedivosti i jedinstvenosti mjerenja
u Republici Hrvatskoj usporedbom s međunarodnim etalonima te razvoj novih
mjernih metoda.
(3)
Tehničko mjeriteljstvo je dio mjeriteljstva kojim se uspostavlja sljedivost
rezultata mjerenja.
(4)
Zakonsko mjeriteljstvo obuhvaća dio mjeriteljstva uređen zakonom i drugim
propisima u cilju uspostave povjerenja u rezultate mjerenja u područjima primjene
zakonitih mjerila.
Ciljevi ovoga Zakona
Članak 2.
Područje mjeriteljstva se uređuje radi:
1. poticanja slobodne trgovine i uklanjanja mogućih
prepreka u toj trgovini,
2. ujednačivanja sustava zakonitih mjernih jedinica s
međunarodno dogovorenim sustavom mjernih jedinica,
3. uspostave sustava državnih etalona i osiguranja
njihove sljedivosti do međunarodnih etalona,
4. uspostave mjernog jedinstva u Republici Hrvatskoj
i uspostave povjerenja u rezultate mjerenja provedenih radi zaštite potrošača,
života i zdravlja ljudi i životinja, zaštite okoliša, opće sigurnosti i zaštite
prirodnih resursa,
5. potpore i razvoja odgovarajuće mjeriteljske
infrastrukture koja osigurava sljedivost mjernih rezultata,
6. usmjeravanja i financiranja mjeriteljskih istraživačkih
aktivnosti,
7. donošenja i provođenja mjeriteljskih propisa,
8. ocjene usklađenosti sa zahtjevima zakonskog
mjeriteljstva,
9. brzog, točnog i lako razumljivog saopćavanja i
prenošenja informacija o mjeriteljskim pitanjima.
Pojmovi
Članak
3.
Ako
izrazi i pojmovi nisu utvrđeni u ovom Zakonu i propisima za njegovo provođenje
mjerodavne su definicije objavljene u Međunarodnom rječniku osnovnih i općih
naziva u metrologiji, (International vocabulary of basic and general terms in
metrology) - hrvatsko izdanje Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo.
Javnost rezultata mjerenja
Članak
4.
Rezultati
mjerenja koji su provedeni na zahtjev državnih tijela ili za potrebe državnih
tijela, a koji se odnose na zdravlje, javnu sigurnost, okoliš i gospodarstvo,
dostupni su javnosti u skladu s propisima.
II.
TIJELA U PODRUČJU ZAKONSKOG MJERITELJSTVA
Tijela koja obavljaju poslove u zakonskom
mjeriteljstvu
Članak 5.
Poslove zakonskog mjeriteljstva u smislu odredaba
ovoga Zakona obavljaju:
1. Državni zavod za normizaciju i mjeriteljstvo (u
daljnjem tekstu: Zavod),
2. ovlaštene pravne osobe i
3. ovlašteni servisi za pripremu mjerila za
ovjeravanje.
Državni zavod za normizaciju i mjeriteljstvo
Članak 6.
(1) Zavod obavlja mjeriteljske poslove u smislu
odredaba ovoga Zakona.
(2) Zavod obavlja sljedeće poslove:
1. rješava u upravnim stvarima iz područja
mjeriteljstva,
2. priprema nacrte zakona iz područja mjeriteljstva,
3. donosi podzakonske akte za provođenje ovih zakona,
4. proglašava državne etalone, obavlja upravne i stručne
poslove u svezi s državnim etalonima, usklađuje rad nacionalnih umjernih
laboratorija,
5. ovlašćuje pravne osobe za provedbu postupaka potvrđivanja
sukladnosti mjerila, pakovina i boca kao mjernih spremnika za pakirane
proizvode (u daljnjem tekstu: boca kao mjerni spremnik) s propisima, za
provedbu ovjeravanja zakonitih mjerila, za provedbu službenih mjerenja te
pripremu mjerila za ovjeravanje,
6. provodi postupke priznavanja potvrda i znakova o
usklađenosti mjerila, pakovina i boca kao mjernih spremnika s propisima,
izdanih u inozemstvu,
7. provodi umjeravanje etalona i mjerila za potrebe
zakonskog mjeriteljstva, ispitivanje sukladnosti mjerila i pakovina s
propisima, tipno ispitivanje mjerila, ovjeravanje zakonitih mjerila, provodi
službena i ekspertna mjerenja,
8. nadzire zakonitost rada ovlaštenih osoba,
dobavljača zakonitih mjerila i pakovina, ovlaštenih servisa te korisnika
zakonitih mjerila,
9. prati i nadzire stanje u mjeriteljskoj djelatnosti
i poduzima mjere za kvalitetno obavljanje djelatnosti,
10. nadzire rad ovlaštenih mjeritelja u obavljanju
mjeriteljske djelatnosti,
11. brine se o stručnom osposobljavanju mjeritelja i
mjeriteljskih inspektora,
12. usklađuje i daje smjernice za rad mjeriteljskih
inspektora i za provođenje određenih propisa i mjera,
13. pruža pomoć građanima, ovlaštenim mjeriteljima i
pravnim osobama u provođenju propisa i mjera iz mjeriteljske djelatnosti,
14. predstavlja Republiku Hrvatsku u međunarodnim
mjeriteljskim organizacijama, osigurava izvršenje zadaća koje proizlaze iz
članstva u tim organizacijama, koordinira sudjelovanje drugih tijela, pravnih i
fizičkih osoba u izvršenju tih zadaća kao i zadaća na temelju međunarodnih
sporazuma u području mjeriteljstva, koji obvezuju Republiku Hrvatsku,
15.
izdaje Službeno glasilo (u daljnjem tekstu: Glasilo),
16.
vodi propisane evidencije i
17.
obavlja druge upravne i stručne poslove.
(3)
Vlada Republike Hrvatske može osnovati neovisno tijelo za obavljanje pojedinih
stručnih poslova iz područja mjeriteljstva.
OvlaŠtene pravne osobe
Članak
7.
(1)
Pravne osobe koje ispunjavaju propisane uvjete mogu obavljati sljedeće poslove:
1.
ispitivati usklađenost mjerila s propisima,
2.
ovjeravati zakonita mjerila,
3.
ispitivati usklađenost pakovina i boca kao mjernih spremnika s propisima,
4. voditi
evidenciju ovjerenih zakonitih mjerila,
5.
provoditi službena mjerenja.
(2)
Pravna osoba kad obavlja poslove zakonskog mjeriteljstva obavlja javnu ovlast.
OvlaŠteni servisi za pripremu mjerila za ovjeravanje
Članak
8.
(1)
Ovlašteni servis je pravna ili fizička osoba koja pregledava, popravlja i
ispituje zakonita mjerila i/ili mjerne sustave (u daljnjem tekstu: mjerila)
radi pripreme za ovjeravanje.
(2)
Zavod može ovlastiti fizičku ili pravnu osobu za pregled i pripremanje određene
vrste zakonitih mjerila za ovjeravanje ako ispunjava propisane mjeriteljske i
tehničke zahtjeve.
(3)
Zavod može ukinuti ovlaštenje servisu ako više ne udovoljava propisanim
tehničkim i mjeriteljskim zahtjevima i ako ne provodi odredbe ovoga Zakona i
propisa donesenih za njegovu provedbu.
(4)
Zavod vodi popis i vrši tehnički nadzor ovlaštenih servisa.
(5)
Ravnatelj Zavoda propisat će tehničke i mjeriteljske zahtjeve za ovlašćivanje
servisa za pripremu pojedinih vrsta mjerila za ovjeravanje, postupak
ispitivanja i označivanja mjerila pripremljenog za ovjeravanje, sadržaj
ispitnog izvješća i druge dokumentacije u svezi s pripremljenim mjerilima,
izgled i sadržaj oznaka koje rabi ovlašteni servis, te postupak i sadržaj
zahtjeva za ovjeravanje pripremljenih mjerila.
Mjeriteljski savjet
Članak
9.
(1)
Vlada Republike Hrvatske, na prijedlog ravnatelja Zavoda osniva Mjeriteljski
savjet (u daljem tekstu: Savjet) od najviše petnaest članova, koji djeluje kao
savjetodavno tijelo na području mjeriteljstva.
(2)
Zadaće Savjeta su da:
1.
djeluje kao stručno savjetodavno tijelo,
2.
savjetuje pri utvrđivanju mjeriteljskih potreba Republike Hrvatske,
3.
predlaže znanstvene i obrazovne aktivnosti u području mjeriteljstva.
(3)
Savjet donosi poslovnik o svom radu.
(4)
Zavod obavlja stručne i tehničke poslove za potrebe Savjeta.
III.
MJERNE JEDINICE
Zakonite mjerne jedinice
Članak 10.
(1) Zakonite mjerne jedinice su mjerne jedinice čija
je uporaba propisana ovim Zakonom.
(2) U Republici Hrvatskoj primjenjuju se mjerne
jedinice Međunarodnog sustava jedinica (u nastavku teksta: SI), decimalne
jedinice, iznimno dopuštene jedinice izvan SI i složene mjerne jedinice.
(3) Ravnatelj Zavoda uzimajući u obzir međunarodne,
europske i hrvatske norme propisuje mjerne jedinice iz stavka 2. ovoga članka,
njihove vrijednosti, nazive i znakove, te područja, način i obvezu njihove
primjene.
IV.
TEMELJNO MJERITELJSTVO
DrŽavni etaloni
Članak 11.
(1) Državni etaloni proglašeni odlukom ravnatelja
Zavoda u Republici Hrvatskoj služe kao osnova za dodjeljivanje vrijednosti drugim
etalonima određene veličine.
(2) Državni etaloni su sljedivi do međunarodnih
etalona ili nacionalnih etalona drugih država s odgovarajućom mjeriteljskom
kakvoćom.
(3) Za svaku veličinu ne mora biti proglašen državni
etalon.
(4) Razvoj, održavanje i uporaba državnih etalona je
od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku i sufinancira se iz sredstava koja
se Zavodu osiguravaju u proračunu Republike Hrvatske.
(5) Ravnatelj Zavoda propisuje uvjete za proglašenje
referentnog etalona državnim etalonom, način proglašenja državnog etalona,
razloge za ukidanje odluke o proglašenju državnog etalona, obvezu održavanja i
uporabe državnog etalona.
Nacionalni umjerni laboratorij
Članak 12.
(1) Pravna osoba koja razvija, održava i primjenjuje
državni etalon, obavlja poslove nacionalnoga umjernog laboratorija za određenu
veličinu.
(2) Kada Zavod održava i primjenjuje državni etalon
onda obavlja poslove nacionalnoga umjernog laboratorija za određenu veličinu.
(3) Zavod usklađuje rad nacionalnih umjernih
laboratorija.
(4) Ravnatelj Zavoda propisuje uvjete kojima
nacionalni umjerni laboratorij mora udovoljiti za čuvanje i korištenje državnog
etalona.
(5) Odnosi Zavoda i pravne osobe, koja u svom sastavu
ima nacionalni umjerni laboratorij, uređuju se ugovorom.
(6) Nacionalni umjerni laboratorij može rabiti grb
Republike Hrvatske na pečatu, žigu i na dokumentima kad obavlja javnu ovlast u
smislu odredbi ovoga Zakona i propisa donesenih za njihovu provedbu.
V.
TEHNIČKO MJERITELJSTVO
Etaloni, referencijske tvari i mjerila u podruČju
tehniČkog mjeriteljstva
Članak 13.
U području tehničkog mjeriteljstva obavlja se
umjeravanje etalona i mjerila, odnosno potvrđuje usklađenost mjerila s tehničkim
specifikacijama te potvrđuju značajke referencijskih tvari.
Sljedivost mjerila i umjeravanje etalona
Članak 14.
(1) U smislu ovoga Zakona sljedivost mjerila se
ostvaruje neprekinutim nizom prijenosa vrijednosti veličine uz početnu uporabu
etalona najveće mjeriteljske kakvoće za danu veličinu.
(2) Umjeravanje etalona je postupak uspoređivanja mjeriteljskih
značajki etalona niže mjeriteljske razine s etalonima više mjeriteljske razine
radi određivanja vrijednosti etalona.
(3) Umjeravanje etalona obavlja se u umjernim
laboratorijima na zahtjev korisnika.
PotvrĐivanje referencijskih
tvari
Članak 15.
(1) Potvrđivanjem referencijskih tvari utvrđuje se
vrijednost jedne ili više značajki materijala ili tvari postupkom koji
osigurava sljedivost do SI, pri čemu se utvrđuje vrijednost značajki iskazana u
potvrdi.
(2) Potvrđivanje značajki referencijskih tvari
obavlja ispitni laboratorij akreditiran za provedbu određenih ispitivanja.
VI. ZAKONSKO MJERITELJSTVO
VI.1.
MJERILA
Zakonita mjerila
Članak 16.
(1) Zakonita mjerila u smislu odredaba ovoga Zakona
su mjerila koja se rabe za:
1. mjerenja u prometu roba i usluga,
2. zaštitu zdravlja ljudi i životinja, opće
sigurnosti, zaštitu imovine, okoliša i prirodnih resursa, zaštitu na radu,
promet, zaštitu od nesreća,
3. provjeru zapakiranih proizvoda i boca kao mjernih
spremnika,
4. mjerenja propisana ovim Zakonom, drugim zakonima i
propisima donesenim za njihovu provedbu.
(2) Zakonita mjerila podliježu mjeriteljskom nadzoru
koji se obavlja odobravanjem tipa mjerila, prvom, redovnom i izvanrednom
ovjerom te izvanrednim ispitivanjem mjerila.
(3) Ravnatelj Zavoda propisuje mjeriteljske i
tehničke zahtjeve za zakonita mjerila.
(4) Zakonita mjerila moraju pokazivati mjerne
rezultate u zakonitim mjernim jedinicama.
Stavljanje u promet zakonitih mjerila
Članak
17.
(1)
Zakonita se mjerila smiju staviti u promet ako su ispitana u propisanom
postupku, ako udovoljavaju mjeriteljskim propisima i ako su označena propisanim
ovjernim oznakama.
(2)
Ravnatelj Zavoda propisuje postupak ispitivanja zakonitih mjerila koja se
stavljaju u promet, vrste i sadržaj dokumentacije koja prati zakonito mjerilo,
vrste i oblik oznaka te način označivanja zakonitih mjerila koja udovoljavaju
propisanim tehničkim i mjeriteljskim zahtjevima.
(3)
Mjerila koja su stavljena u promet na temelju drugih propisa mogu se
upotrebljavati u području zakonskog mjeriteljstva ako su prošla propisani
postupak ispitivanja usklađenosti s propisima, ako udovoljavaju propisanim
temeljnim zahtjevima i ako su označena posebno propisanom oznakom usklađenosti
kojom proizvođač, uvoznik ili predstavnik strane tvrtke (u daljnjem tekstu:
dobavljač) jamči da mjerila udovoljavaju propisanim mjeriteljskim zahtjevima.
Uporaba zakonitih mjerila
Članak
18.
(1)
Zakonita mjerila koja se rabe u smislu odredaba ovoga Zakona moraju
udovoljavati mjeriteljskim propisima, biti ispitana, ovjerena i označena
propisanim oznakama, odnosno imati valjanu potvrdu o ovjeravanju.
(2)
Zakonito mjerilo koje se više ne rabi mora biti na vidnom mjestu označeno
oznakom »Mjerilo nije u uporabi«.
(3)
Pravne i fizičke osobe u obavljanju djelatnosti moraju postavljati i rabiti
zakonita mjerila na način kojim se osigurava potrebna točnost mjerenja i
odgovorne su za tehničku ispravnost mjerila i točnost mjernih rezultata.
(4)
Ravnatelj Zavoda će propisati značajke zakonitih mjerila koje se primjenjuju za
pojedina mjerenja, te postupak označivanja mjerila koja se više ne rabe u
zakonskom mjeriteljstvu.
Obveze korisnika zakonitih mjerila u uporabi
Članak 19.
(1) Kod uporabe zakonitih mjerila korisnik mjerila
mora:
1. upotrebljavati ovjerena zakonita mjerila,
2. održavati zakonita mjerila u tehničkom stanju koje
osigurava točnost mjerenja,
3. podnositi na ovjeru zakonita mjerila u uporabi u
skladu s ovim Zakonom i propisima donesenim za njegovu provedbu,
4. upotrebljavati zakonita mjerila u skladu s
njihovom namjenom,
5. voditi evidenciju o održavanju i ovjeravanju
zakonitih mjerila u uporabi, kada je to propisano.
(2) Ravnatelj Zavoda može propisati obavezu vođenja
evidencije obračunskih mjerila u uporabi.
Odobrenje tipa mjerila
Članak
20.
(1) Ako
se nakon propisanog postupka ispitivanja utvrdi da određeni tip mjerila (model)
udovoljava propisanim tehničkim i mjeriteljskim zahtjevima ravnatelj Zavoda
donijet će rješenje o odobrenju tipa mjerila.
(2)
Ravnatelj Zavoda donosi rješenje o odbijanju tipa mjerila ako se ispitivanjem
utvrdi da ispitani tip mjerila ne udovoljava propisanim tehničkim i
mjeriteljskim zahtjevima.
(3)
Protiv rješenja iz stavka 2. ovoga članka nije dopuštena žalba već se može
pokrenuti upravni spor kod Upravnog suda Republike Hrvatske.
(4)
Ravnatelj Zavoda propisuje postupak ispitivanja tipa mjerila, tehničku
dokumentaciju koju je potrebno priložiti, broj mjerila istog tipa koji treba
podnijeti na ispitivanje, sadržaj ispitnog izvješća, način označivanja
odobrenog tipa mjerila, način pohranjivanja ispitnog izvješća, tehničke
dokumentacije i mjerila.
Ovjeravanje zakonitih mjerila
Članak 21.
(1) Ako se nakon propisanog postupka ispitivanja
mjerila utvrdi da je mjerilo sukladno odobrenom tipu mjerila i da udovoljava
propisanim tehničkim i mjeriteljskim zahtjevima ovlašteni će mjeritelj
ovjeriti mjerilo.
(2) Ovjeravanje zakonitih mjerila može biti prvo,
redovno u propisanim vremenskim intervalima ili izvanredno.
(3) Zavod ili ovlaštena pravna osoba dužna je izdati
ovjernicu i kad je mjerilo označeno ovjernom oznakom, ako to podnositelj
zahtjeva zatraži.
(4) Mjerila koja se ne ovjeravaju moraju se redovno
održavati, a postupak, sadržaj i rokove redovnog održavanja propisuje ravnatelj
Zavoda.
(5) Ravnatelj Zavoda propisuje postupak ispitivanja u
procesu ovjeravanja pojedinih vrsta zakonitih mjerila, ovjerna razdoblja za
pojedina zakonita mjerila i način njihove primjene, uvjete za izvođenje
ovjeravanja izvan stalnog sjedišta Zavoda ili ovlaštene pravne osobe, način i
rokove čuvanja ispitne dokumentacije; koja se mjerila mogu rabiti a da nisu
prošla postupak ovjeravanja i koja se mjerila mogu podnositi na ovjeravanje bez
odobrenja tipa mjerila.
Prestanak valjanosti ovjere
Članak
22.
Valjanost
ovjere zakonitog mjerila prestaje ako je:
1.
isteklo ovjerno razdoblje,
2. na
mjerilu provedena izmjena koja može utjecati na njegove mjeriteljske značajke,
3.
mjerilo oštećeno na takav način da je moglo izgubiti neko svojstvo bitno za
ovjeru,
4.
ovjerna oznaka uništena, promijenjena, uklonjena ili na bilo koji drugi način oštećena,
5.
očigledno da je mjerilo izgubilo potrebita mjeriteljska svojstva iako ovjerna
oznaka nije oštećena,
6.
mjerilu promijenjeno mjesto ugradnje.
Prvo ovjeravanje mjerila
Članak
23.
(1)
Mjerila koja su tipno odobrena moraju se podnositi na prvu ovjeru, ako drugim
propisom nije drukčije propisano.
(2)
Dobavljač mora osigurati prvo ovjeravanje zakonitog mjerila.
(3)
Mjerila koja su stavljena u promet na temelju drugih propisa kad se
upotrebljavaju u području zakonskog mjeriteljstva podliježu prvoj ovjeri.
Redovno ovjeravanje mjerila
Članak
24.
(1)
Redovno ovjeravanje mjerila provodi se u propisanim ovjernim razdobljima za
određenu vrstu mjerila.
(2)
Redovnu ovjeru zakonitog mjerila osigurava korisnik mjerila.
(3) Za
redovno ovjeravanje mjerila toplinske energije, plinomjera, korektora,
vodomjera i brojila električne energije obvezne su se brinuti pravne i fizičke
osobe koje prodaju toplinsku energiju, električnu energiju, vodu ili plin.
Izvanredna ovjera
Članak
25.
Izvanredna
ovjera mjerila provodi se kad zakonito mjerilo nije bilo u uporabi zbog kvara
ili drugih tehničkih nedostataka ili radi toga što nije bilo ovjereno u
propisanom ovjernom razdoblju.
Uporaba popravljenih ugraĐenih zakonitih mjerila
Članak
26.
(1)
Ravnatelj Zavoda može propisati da se ugrađena zakonita mjerila mogu rabiti
najdulje 30 dana od dana popravka ili pripreme mjerila prije ovjeravanja ako je
ovlašteni servis mjerilo propisano pripremio za ovjeravanje, na propisani način
ispitao, zaštitio od neovlaštenog pristupa i postavio ovjerne oznake ovlaštenog
servisa.
(2)
Ovlašteni je servis dužan odmah podnijeti zahtjev za ovjeravanje ugrađenih
mjerila na koje je postavio ovjerne oznake ovlaštenog servisera.
Ovjerne oznake
Članak
27.
(1)
Ovjerne oznake koje se rabe u Republici Hrvatskoj su:
1.
državne ovjerne oznake,
2.
oznake prve ovjere Europske unije.
(2)
Ravnatelj Zavoda propisuje vrstu, oblik i način postavljanja ovjernih oznaka
koje se rabe kod ovjeravanja zakonitih mjerila, te oblik i sadržaj ovjernice.
Etaloni i referencijske tvari u zakonskom
mjeriteljstvu
Članak
28.
(1) Za
ovjeravanje zakonitih mjerila mogu se upotrebljavati samo etaloni koji su
umjereni i koji imaju valjanu umjernicu, odnosno referencijske tvari koje su
potvrđene i koje imaju valjanu potvrdu.
(2)
Umjeravanje etalona, odnosno potvrđivanje referencijskih tvari za potrebe
ovjeravanja zakonitih mjerila obavlja Zavod, akreditirani umjerni laboratorij,
odnosno akreditirani ispitni laboratorij.
(3)
Ravnatelj Zavoda propisuje umjerna razdoblja za etalone koji se upotrebljavaju
za ovjeravanje zakonitih mjerila.
Potvrde i oznake sukladnosti izdane u inozemstvu
Članak
29.
(1) U
Republici Hrvatskoj priznaju se potvrde o sukladnosti i znakovi sukladnosti,
koji su izdani u inozemstvu, ako su izdani u skladu s međunarodnim sporazumima
koje je potpisala Republika Hrvatska.
(2)
Zavod može priznati oznake sukladnosti i ovjere te odgovarajuće potvrde ako su
izdani pod uvjetima koji su propisani u Republici Hrvatskoj.
(3)
Zavod vodi evidenciju potvrda o sukladnosti i znakovima sukladnosti, izdanih u
skladu sa stavkom 1. ovoga članka.
Mjesta za ovjeravanje zakonitih mjerila
Članak 30.
(1) Zavod, odnosno ovlaštena pravna osoba, ovjerava
zakonita mjerila u svojim službenim prostorijama i ovjernim mjestima.
(2) Ovjerno mjesto je prostor izvan službenih
prostorija Zavoda ili ovlaštene pravne osobe, u kojem Zavod ili ovlaštena pravna
osoba ovjerava određenu vrstu zakonitih mjerila upotrebljavajući propisanu
opremu Zavoda, ovlaštene pravne osobe, korisnika mjerila ili ovlaštenog servisa.
(3) Zavod, odnosno ovlaštena pravna osoba, ovjerava
zakonito mjerilo i na mjestima gdje se ono nalazi, odnosno gdje je ugrađeno ili
postavljeno, ako se radi o mjerilu koje je po svojoj konstrukciji vezano za
mjesto gdje je postavljeno, ili ako se radi o mjerilu koje bi se zbog svoje
konstrukcije moglo pri prijenosu oštetiti ili pokvariti.
(4) Zavod, odnosno ovlaštena pravna osoba kad
ovjerava mjerilo iz stavka 3. ovoga članka može od podnositelja zahtjeva
zahtijevati da osigura potreban broj pomoćnih radnika i opremu za ovjeravanje.
Izvanredno ispitivanje zakonitih mjerila u uporabi
Članak 31.
(1) Fizičke ili pravne osobe u slučaju sumnje u
ispravnost zakonitog mjerila imaju pravo tražiti od Zavoda, odnosno ovlaštene
pravne osobe izvanredno ispitivanje mjerila i izdavanje ispitnog izvješća.
(2) Troškove izvanrednog ispitivanja zakonitog
mjerila snosi podnositelj zahtjeva ako ovjereno zakonito mjerilo s valjanom
ovjernom oznakom zadovoljava propisane mjeriteljske zahtjeve, a korisnik
mjerila ako mjerilo ne zadovoljava propisane mjeriteljske zahtjeve.
(3) Ravnatelj Zavoda propisuje postupak izvanrednog
ispitivanja mjerila, sadržaj i rok čuvanja ispitnog izvješća.
Ovjera mjernih sustava
Članak
32.
(1)
Postupak redovnih i izvanrednih ovjera mjernih sustava sastoji se od ovjere
mjerila kao dijela sustava koji čine funkcionalnu cjelinu i ovjere mjernog
sustava kao cjeline.
(2)
Korisnik mjernog sustava dužan je osigurati ovjeru mjerila kao dijela mjernog
sustava kao i ovjeru mjernog sustava kao cjeline.
(3)
Ravnatelj Zavoda propisuje postupak ispitivanja i ovjeravanja mjernih sustava,
te koji se dijelovi sustava mogu izuzeti od mjeriteljske provjere.
UreĐaji s mjernom funkcijom
Članak
33.
Na
uređaje s mjernom funkcijom koji se ispituju na temelju drugih propisa primjenjuju
se odredbe ovoga Zakona i propisa donesenih za njegovu provedbu koji se odnose
na sljedivost etalona, referencijskih tvari i rezultata mjerenja.
VI.2.
SLUŽBENA MJERENJA
SluŽbena mjerenja
Članak 34.
(1) Službeno mjerenje je mjerenje koje provodi Zavod
ili ovlaštena pravna osoba, u okviru određenom rješenjem o ovlašćivanju (u
nastavku: izvršitelj službenog mjerenja), a služi kao mjerodavni dokaz u nekom
postupku ili donošenju odluka državnih organa ili sudova.
(2) Izvršitelj službenog mjerenja izdaje ispitno
izvješće o rezultatima službenog mjerenja.
(3) Sadržaj i postupak službenog mjerenja propisuje
ravnatelj Zavoda.
VI.3.
ISPITIVANJE USKLAĐENOSTI I OZNAČIVANJE PAKOVINA I BOCA KAO MJERNIH SPREMNIKA
Pakovine
Članak 35.
(1) Pakovina prema ovom Zakonu je proizvod u ambalaži
namijenjen prodaji, koji je bez nazočnosti kupca tako zatvoren da mu se
naznačeni sastav i količina ne mogu promijeniti bez otvaranja i očevidne
preinake.
(2) Odredbe ovoga Zakona primjenjuju se na
pojedinačne, skupne, bezomotne pakovine i pakovine u mjernim spremnicima,
proizvedene, stavljene u promet ili izložene prodaji za nepoznatog kupca.
(3) Besplatni uzorci, pakovine koje su namijenjene
opskrbi zrakoplova, brodova i vlakova i proizvodi u spremnicima koji su
pakirani za krajnjeg potrošača na temelju međusobnog ugovora ne smatraju se
pakovinama u smislu odredaba ovoga Zakona.
(4) Ravnatelj Zavoda propisuje postupke ispitivanja
pakovina, nadzor pakovina, nazivne količine punjenja, dopuštena odstupanja
količine punjenja, označivanje nazivnih količina punjenja, mjeriteljske
zahtjeve za skupne i bezomotne pakovine, način označivanja ocijeđenom masom,
označivanje pakovina jediničnom cijenom proizvoda, veličinu oznaka za nazivnu
količinu na pakovinama, mjeriteljske zahtjeve za zakonita mjerila s kojima se
nadziru količine punjenja, te način i postupak zaštite neispravnih pakovina
kako ih se ne bi stavilo u promet.
Stavljanje u promet pakovina
Članak
36.
(1)
Pakovine se smiju proizvoditi, uvoziti, stavljati u promet, izlagati za prodaju
samo ako do trenutka kad ih kupac preuzme udovoljavaju propisanim mjeriteljskim
zahtjevima.
(2)
Ravnatelj Zavoda propisuje obvezu i način podnošenja prijave dobavljača
pakovina te način vođenja evidencije dobavljača pakovina.
Ispitivanje mjeriteljske usklaĐenosti pakovina
Članak
37.
Ispitivanje
pakovina na zahtjev fizičke, pravne ili ovlaštene osobe radi provjere
usklađenosti pakovine s propisanim mjeriteljskim zahtjevima i odredbama ovoga
Zakona provodi Zavod ili ovlaštena pravna osoba.
OznaČivanje pakovina
Članak
38.
Na
pakiranim proizvodima koji se stavljaju u promet mora biti vidljivo označena
nazivna količina punjenja u zakonskim mjernim jedinicama ili brojem komada ili
na drugi način koji je propisan za označavanje količine punjenja određene
pakovine.
Znak sukladnosti pakovina s propisanim mjeriteljskim
zahtjevima
Članak
39.
(1)
Znak sukladnosti s mjeriteljskim zahtjevima mora imati propisan oblik, veličinu
i način postavljanja, a dobavljač ga smije staviti na pakovinu nakon propisanog
dokumentiranja usklađenosti pakovine s propisanim mjeriteljskim zahtjevima.
(2)
Ravnatelj Zavoda propisuje veličinu i oblik znaka sukladnosti pakovina, način
postavljanja te način dokumentiranja usklađenosti pakovina s mjeriteljskim
zahtjevima.
Boca kao mjerni spremnik za pakovine
Članak 40.
(1) Boca kao mjerni spremnik u smislu ovoga Zakona je
spremnik koji zadržava stalni oblik boce i koji udovoljava propisanim
mjeriteljskim zahtjevima.
(2) Boca kao mjerni spremnik mora imati propisane
oznake nazivnog i vršnog obujma te znak proizvođača mjernih spremnika.
(3) Zavod može priznati znak proizvođača mjernih
spremnika koji je odobrila inozemna ustanova koja je nadležna za zakonsko
mjeriteljstvo.
(4) Boce kao mjerni spremnici smiju se stavljati u
promet ako udovoljavaju propisanim mjeriteljskim zahtjevima i ako su označeni
propisanim oznakama i natpisima.
(5) Ravnatelj Zavoda propisuje mjeriteljske zahtjeve
za boce kao mjerne spremnike, dopuštena odstupanja nazivnog i vršnog obujma te
natpise i oznake na bocama kao mjernim spremnicima.
VI.4.
OVLAŠĆIVANJE
OvlaŠĆivanje
Članak
41.
(1)
Poslove ovlašćivanja u smislu odredbi ovoga Zakona obavlja Zavod u skladu s
odredbama ovoga Zakona i propisa donesenih za njegovu provedbu.
(2) Za
poslove ovjeravanja zakonitih mjerila, ispitivanja sukladnosti mjerila,
mjeriteljsku provjeru mjerila postupkom održavanja, ispitivanje pakovina i za
provedbu službenih mjerenja ravnatelj Zavoda može ovlastiti pravnu osobu, koja
ispunjava propisane uvjete ako Zavod ne može obavljati neke od tih poslova.
(3) Ovlaštenje se može izdati pravnoj osobi ako:
1. ima potrebnu tehničku opremu i prostore za
provođenje aktivnosti za koje se traži ovlaštenje,
2. je osigurala sljedivost korištenih etalona i
mjerila,
3. zapošljava stručno osposobljene osobe za obavljanje
mjeriteljskih poslova,
4. ne bavi se proizvodnjom, uvozom, prodajom ili
popravkom mjerila iz područja ovlaštenja,
5. ne bavi se proizvodnjom ili uvozom pakovina ili
boca kao mjernih spremnika,
6. daje jamstvo za nadoknadu štete uzrokovane svojim
radom,
7. nije u postupku stečaja.
(4) Ravnatelj Zavoda propisat će uvjete koje moraju
ispunjavati pravne osobe za određene poslove zakonskog mjeriteljstva.
RjeŠenje o ovlaŠĆivanju
Članak 42.
(1) Ravnatelj Zavoda u roku od 60 dana od podnošenja
zahtjeva odlučuje o ovlašćivanju.
(2) Pravne osobe koje ispunjavaju uvjete za
ovlašćivanje ne moraju sve biti ovlaštene.
(3) Rješenjem se utvrđuje područje i opseg
ovlaštenja.
(4) Ovlaštenje važi 3 godine.
(5) Zavod dodjeljuje ovlaštenoj osobi ovjernu oznaku
za ovjeravanje zakonitih mjerila.
Ukidanje rjeŠenja o ovlaŠĆivanju
Članak
43.
(1)
Ravnatelj Zavoda će djelomično ili u cijelosti ukinuti rješenje o ovlaštenju
ako u cijelosti ili djelomično ovlaštena osoba:
1. ne
ispunjava zahtjeve propisane ovim Zakonom i propisima za njegovo provođenje te
rješenjem o ovlašćivanju,
2. ne
obavlja poslove na propisan način,
3.
pokazuje nedostatke u obavljanju poslova iz područja ovlaštenja,
4. to
zatraži.
(2)
Pravna osoba kojoj je ukinuto rješenje jer nije radila u skladu s propisima, stručno
i u skladu s ovlaštenjem ne može podnijeti novi zahtjev za ovlaštenjem u roku
od tri godine od dana ukidanja rješenja.
Prestanak valjanosti rjeŠenja o ovlaŠĆivanju
Članak
44.
Ovlaštenje
prestaje vrijediti:
1.
prestankom postojanja ovlaštene pravne osobe,
2.
ukidanjem rješenja,
3.
istekom roka valjanosti rješenja o ovlašćivanju.
Objavljivanje rjeŠenja o ovlaŠĆivanju
Članak
45.
Rješenje
o ovlaštenju, promjenama i prestanku valjanosti ovlaštenja objavljuje se u
Glasilu.
Obveze ovlaŠtene pravne osobe
Članak 46.
(1) Ovlaštena pravna osoba mora:
1. obavljati djelatnosti u skladu s propisima,
stručno i u skladu s rješenjem o ovlašćivanju,
2. odmah obavijestiti Zavod o prestanku ili promjeni
uvjeta o ovlaštenju,
3. voditi uredsko poslovanje o upravnim predmetima iz
područja za koja su ovlašteni u skladu s propisima ako nije ovim Zakonom i
propisima za njegovu provedbu drukčije riješeno,
4. u propisanim rokovima i na propisani način
dostaviti Zavodu podatke za upis ovjerenog mjerila u evidenciju zakonitih mjerila.
(2) Ravnatelj Zavoda propisuje rokove i način
dostavljanja Zavodu podataka o ovjerenim mjerilima.
(3) Ravnatelj Zavoda može propisati obvezu
sudjelovanja u usporedbenim mjerenjima svim pravnim osobama koje su ovlaštene
za mjeriteljske poslove prema odredbama ovoga Zakona.
OvlaŠteni mjeritelj
Članak 47.
(1) Ovlašteni mjeritelj je službenik Zavoda ili
ovlaštene pravne osobe koji zadovoljava propisane uvjete i koji je položio
stručni ispit za ovlaštenog mjeritelja.
(2) Ravnatelj Zavoda propisuje uvjete iz stavka 1.
ovoga članka, te uvjete i način polaganja stručnog ispita za obavljanje poslova
prema odredbama ovoga Zakona.
VII. NAČIN FINANCIRANJA I
PLAĆANJE NAKNADA
Izvori financiranja
Članak 48.
(1) Poslovi zakonskoga mjeriteljstva od interesa su
za Republiku Hrvatsku.
(2) Djelatnosti Zavoda financira se:
1. iz proračuna,
2. iz naknade od mjeriteljske djelatnosti,
3. iz sredstva iz drugih izvora, u skladu sa zakonom.
Financiranje
mjeriteljske djelatnosti Zavoda
Članak 49.
(1) Iz proračuna Republike Hrvatske financira se u
cijelosti djelatnost Zavoda koja je od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku
i to: rješavanje u upravnim stvarima prema odredbama ovoga Zakona, nadzor nad
provedbom odredbi zakona nad ovlaštenim pravnim i fizičkim osobama, dobavljačima
zakonitih mjerila i pakovina, nad uporabom mjernih jedinica i zakonitih
mjerila, održavanje sljedivosti državnih etalona, troškovi čuvanja i održavanja
etalona koji su priznati za državnih etalone, održavanje propisanih uvjeta za
proglašenje državnih etalona, troškovi usporedbenih mjerenja u kojima
sudjeluju nacionalni umjerni laboratoriji s državnim etalonom, članarine u
međunarodnim mjeriteljskim organizacijama u kojima je Republika Hrvatska član,
uspostava i održavanje baza podataka, sudjelovanje od Zavoda imenovanih
predstavnika u međunarodnim mjeriteljskim organizacijama, promicanje zakonskog
mjeriteljstva i izdavanje službenog glasila.
(2) Sredstva ostvarena vlastitom djelatnošću prihod
su Zavoda i upotrijebit će ih Zavod za obavljanje mjeriteljske djelatnosti u
smislu odredaba ovoga Zakona koja se ne financiraju iz proračuna.
Sufinanciranje
drŽavnih etalona
Članak 50.
Zavod u skladu sa svojim godišnjim planom
financiranja, godišnjim planom uporabe državnog etalona i godišnjim ugovorom s
nacionalnim umjernim laboratorijem sufinancira održavanje sljedivosti
državnog etalona, sudjelovanje nacionalnoga umjernog laboratorija s državnim
etalonom u nacionalnim ili međunarodnim usporedbenim mjerenjima te održavanje
propisanih uvjeta za proglašenje državnog etalona, kao i plaće za rad
djelatnika koji obavljaju ove poslove.
Naknade
Članak 51.
(1) Za provedbu postupka ovlašćivanja pravne ili
fizičke osobe, ispitivanje usklađenosti mjerila, pakovina i boca kao mjernih
spremnika s propisima, mjeriteljsku provjeru mjernih uređaja za proizvodnju
pakovina, ovjeravanja mjerila i provedbu službenih mjerenja koje po ovom Zakonu
obavlja Zavod ili ovlaštena pravna osoba plaćaju se naknade.
(2) Troškovi koji su nastali u svezi s mjeriteljskim
nadzorom pakovina kojim je utvrđeno da je dobavljač povrijedio mjeriteljski
propis, snosi dobavljač.
(3) Za ovjeravanje zakonitih mjerila u službenim
prostorijama Zavoda i ovlaštene pravne osobe, za ovjeravanje ugrađenih mjerila
za ovjereno mjerilo podnositelj zahtjeva plaća naknadu.
(4) Ako se ovjeravanje zakonitih mjerila na zahtjev
ovlaštenog servisera obavlja u ovlaštenom servisu, ovlašteni servis plaća
dodatne troškove.
(5) Ravnatelj Zavoda propisuje visinu naknada, vrstu
i visinu dodatnih troškova, te način plaćanja za mjeriteljske poslove koje
Zavod ili ovlaštena osoba obavlja prema ovom Zakonu i propisima za njegovu
provedbu.
(6) Naknade snosi dobavljač mjerila i pakovina,
korisnik mjerila, odnosno ovlašteni servis, pravna ili fizička osoba kad je
podnositelj zahtjeva.
VIII.
MJERITELJSKA INSPEKCIJA
Mjeriteljski inspekcijski poslovi
Članak 52.
(1) Zavod obavlja inspekcijske poslove koji se odnose
na nadzor nad primjenom i izvršavanjem zakona, drugih propisa i općih akata u
djelatnosti mjeriteljstva kao i nadzor nad stručnim radom ovlaštenih
mjeritelja, ovlaštenih pravnih osoba, ovlaštenih servisa.
(2) Inspekcijske poslove iz stavka 1. ovoga članka
obavlja državni mjeriteljski inspektor (u daljnjem tekstu: mjeriteljski
inspektor).
Mjeriteljski inspektor
Članak
53.
(1)
Poslove mjeriteljskog inspektora mogu obavljati djelatnici s visokom stručnom
spremom, pet godina radnog iskustva u području mjeriteljstva i položenim
stručnim ispitom za mjeriteljskog inspektora.
(2)
Mjeriteljski inspektor koji nema stručni ispit za mjeriteljskog inspektora
dužan ga je položiti u roku od godinu dana od dana imenovanja.
(3)
Program stručnog ispita za mjeriteljskog inspektora, sastav ispitnog
povjerenstva i način provođenja ispita propisuje ravnatelj Zavoda.
Iskaznica mjeriteljskog inspektora
Članak
54.
(1)
Mjeriteljski inspektor ima službenu iskaznicu kojom dokazuje službeno svojstvo,
identitet i ovlasti.
(2)
Oblik i sadržaj obrasca službene iskaznice propisuje ravnatelj Zavoda.
GodiŠnji plan rada
Članak
55.
(1)
Mjeriteljska inspekcija donosi godišnji program rada uz suglasnost ravnatelja
Zavoda.
(2)
Ravnatelj Zavoda podnosi Vladi Republike Hrvatske izvješće o radu mjeriteljske
inspekcije s prijedlogom mjera za poboljšanje mjeriteljske djelatnosti.
PodnoŠenje zahtjeva za pokretanje postupka
Članak 56.
(1) Ako
mjeriteljski inspektor prilikom nadzora utvrdi da je povredom propisa učinjen
prekršaj ili kazneno djelo dužan je bez odgađanja, u roku od sedam dana,
podnijeti zahtjev za pokretanje prekršajnog postupka ili podnijeti kaznenu
prijavu.
(2)
Tijelo kome je podnesen zahtjev iz stavka 1. ovoga članka dužno je o ishodu
postupka obavijestiti Zavod.
Prava mjeriteljskog inspektora
Članak
57.
(1)
Mjeriteljski inspektor u provođenju inspekcijskog nadzora ima pravo ući i
pregledati poslovne prostorije i objekte u kojima se proizvode, čuvaju ili
upotrebljavaju zakonita mjerila i pakovine, uređaje, opremu i sredstva rada i
vozila, ima pravo pregledati poslovne knjige, akte, evidencije i ispitna
izvješća ovlaštene pravne osobe i ovlaštenog mjeritelja koja omogućuju uvid u
obavljanje poslova koji se odnose na zakonsko mjeriteljstvo.
(2)
Mjeriteljski inspektor je ovlašten u postupku nadzora zatražiti i pregledati
isprave na temelju kojih se može utvrditi identitet nadzirane osobe (osobna
iskaznica, putovnica i sl.) a nadzirane osobe dužne su na zahtjev inspektora
dati mu takvu ispravu na uvid.
(3)
Ovlaštena pravna osoba i druga pravna i fizička osoba kod kojih se obavlja
inspekcijski nadzor dužni su mjeriteljskom inspektoru omogućiti obavljanje
nadzora i pružiti potrebne podatke i obavijesti.
(4)
Prilikom obavljanja inspekcijskog nadzora inspektor može uzimati izjave od
predstavnika nadziranih pravnih, fizičkih osoba i svjedoka.
ObavjeŠĆivanje nadzirane osobe
Članak
58.
O
početku obavljanja nadzora, inspektor će obavijestiti odgovornu osobu nadzirane
pravne osobe i fizičku osobu, ako je dostupna, osim ako smatra da bi
obavještavanje umanjilo učinkovitost nadzora.
OmoguĆavanje rada inspektora
Članak 59.
(1) Pravne i fizičke osobe koje podliježu nadzoru
inspektora dužne su omogućiti obavljanje nadzora sukladno odredbi članka 57.
ovoga Zakona i osigurati mu uvjete za neometan rad.
(2) Smatra se da nadzirana pravna ili fizička osoba
nije omogućila obavljanje nadzora iz stavka 1. ovoga članka i u slučaju da u
roku određenom u zapisniku inspektoru ne osigura uvid u mjerila ili pakirane
proizvode koji su predmet nadzora, traženu poslovnu dokumentaciju i druge
isprave potrebne za utvrđivanje činjeničnog stanja u postupku nadzora.
(3) Pravne i fizičke osobe iz stavka 1. ovoga članka
dužne su na traženje inspektora privremeno obustaviti poslovanje nadziranog
objekta za vrijeme inspekcijskog nadzora, ako inspektor ne bi mogao na drugi
način obaviti inspekcijski nadzor ili utvrditi činjenično stanje.
(4) Inspektor može od nadzirane pravne i fizičke
osobe nakon obavljenoga inspekcijskog nadzora tražiti izvršenje pojedine radnje
u postupku radi potpunog utvrđenja činjeničnog stanja i odrediti rok izvršenja
te radnje.
Dostava podataka
Članak
60.
Pravne
i fizičke osobe dužne su na pisano traženje inspektora, u roku primjerenom
izvršenju obveze, dostaviti ili pripremiti točne i potpune podatke, obavijesti
i materijale koji su mu potrebni za obavljanje inspekcijskog nadzora.
Postupanje po naĐenim nepravilnostima
Članak
61.
(1)
Inspektor će izvijestiti nadležno tijelo državne uprave o uočenim
nepravilnostima i tražiti pokretanje postupka i poduzimanje mjera za uklanjanje
nepravilnosti, ako nije ovlašten izravno postupati.
(2)
Inspektor može obavješćivati i savjetovati nadzirane pravne i fizičke osobe o
najučinkovitijoj provedbi zakona i drugih propisa ako to smatra korisnim i
potrebnim, nakon obavljenog nadzora.
Čuvanje tajnih podataka
Članak
62.
(1)
Prilikom obavljanja inspekcijskog nadzora mjeriteljski inspektor dužan je
postupiti tako da ne ugrozi tajnost podataka.
(2)
Nadzirane osobe dužne su mjeriteljskog inspektora upoznati s tim što se po
njihovim općim aktima smatra tajnom.
Primjena opĆeg upravnog postupka
Članak
63.
Na
postupak inspekcijskog nadzora primjenjuju se odredbe Zakona o općem upravnom
postupku, ako ovim Zakonom pojedina pitanja nisu drukčije uređena.
PeČaĆenje
Članak
64.
Ravnatelj
Zavoda propisuje način pečaćenja, kada se rješenja donijeta na temelju ovoga
Zakona ili drugih zakona izvršavaju pečaćenjem.
Samostalnost u radu i odluČivanju
Članak
65.
Inspektor
je u obavljanju inspekcijskog nadzora samostalan, te vodi postupak, donosi
rješenja i poduzima mjere u okviru prava, dužnosti i ovlasti utvrđenih ovim
Zakonom i drugim propisima donesenim za njegovo provođenje.
Zadaci mjeriteljskog inspektora
Članak 66.
U obavljanju mjeriteljskih inspekcijskih poslova
mjeriteljski inspektor nadzire:
1. zakonitost i stručnost obavljanja mjeriteljskih
poslova,
2. uporabu zakonitih mjernih jedinica,
3. način čuvanja, održavanja i uporabe državnih
etalona,
4. zakonitost korištenja sredstava iz državnog
proračuna za sufinanciranje državnih etalona
5. zakonitost i stručnost rada u postupku
potvrđivanja usklađenosti mjerila s mjeriteljskim propisima, u postupku
ispitivanja tipa mjerila i ovjeravanja zakonitih mjerila,
6. uporabu zakonitih mjerila,
7. provedbu službenih mjerenja,
8. ispravnost pakovina i boca kao mjernih spremnika u
smislu odredbi ovoga Zakona,
9. zakonitost i stručnost rada pravnih i fizičkih
osoba ovlaštenih za provedbu odredbi ovoga Zakona,
10. način vođenja i korištenja propisane
dokumentacije i evidencija,
11. druga pitanja od značaja za utvrđivanje i
ocjenjivanje zakonitosti i stručnosti rada i provedbu odredbi ovoga Zakona.
Prava i duŽnosti mjeriteljskog inspektora
Članak
67.
U
obavljanju inspekcijskih poslova iz članka 68. ovoga Zakona mjeriteljski
inspektor ima pravo i dužnost:
1.
narediti otklanjanje utvrđenih nepravilnosti i nedostataka u određenom roku,
2.
zabraniti uporabu mjerila i stavljanje u promet pakovina koji nisu sukladni
propisanim zahtjevima,
3.
zabraniti provođenje radnji koje su suprotne zakonu ili provedbenim propisima,
4.
zabraniti rad i pokrenuti postupak ukidanja ovlaštenja ovlaštenoj osobi koja
više ne ispunjava propisane mjeriteljske zahtjeve,
5. zabraniti
rad i pokrenuti postupak ukidanja ovlaštenja ovlaštenoj osobi ili ovlaštenom
mjeritelju koji poslove za koje je ovlašten ne obavlja stručno i zakonito,
6.
narediti poduzimanje drugih mjera za koje je ovlašten ovim Zakonom i drugim
propisima.
RjeŠenje o zabrani stavljanja u promet i povlaČenje
iz prometa
Članak
68.
(1) Ako
utvrđeni nedostaci prije stavljanja pakovina u promet ne budu otklonjeni u
određenom roku mjeriteljski inspektor će donijeti rješenje o zabrani stavljanja
u promet pakovina.
(2) Ako
utvrđeni nedostaci zakonitih mjerila i pakovina u prometu ili u uporabi
zakonitih mjerila ne budu otklonjeni u određenom roku mjeriteljski inspektor će
donijeti rješenje o povlačenju zakonitih mjerila i pakovina iz prometa,
odnosno rješenje o zabrani uporabe mjerila.
Obveza obavjeŠĆivanja nadleŽnog tijela
Članak
69.
Ako
mjeriteljski inspektor prilikom obavljanja inspekcijskog nadzora utvrdi povrede
propisa ili drugih općih akata, a za postupanje u svezi s tim povredama
nadležno je neko drugo državno tijelo, dužan je o tome bez odgađanja
obavijestiti nadležno tijelo.
Izdavanje usmenog rjeŠenja
Članak
70.
(1)
Mjeriteljski inspektor može prilikom obavljanja inspekcijskih poslova izdati i
usmeno rješenje za izvršenje određenih mjera osiguranja kada postoji opasnost
od prikrivanja, zamjene ili uništenja dokaza ako se mjera osiguranja ne poduzme
odmah.
(2)
Mjeriteljski inspektor može narediti izvršenje usmenog rješenja odmah. Usmeno
rješenje mora se unijeti u zapisnik o obavljenom pregledu.
(3)
Mjeriteljski inspektor dužan je izdati pisani otpravak rješenja.
Žalba
Članak
71.
Protiv
rješenja koje donosi mjeriteljski inspektor dopuštena je žalba povjerenstvu
koje imenuje ravnatelj Zavoda.
VoĐenje zapisnika
Članak
72.
(1) O
obavljenom pregledu, utvrđenom stanju i poduzetim, odnosno naređenim mjerama,
kao i o obavljenim radnjama mjeriteljski inspektor sastavlja zapisnik.
(2)
Primjerak zapisnika mjeriteljski inspektor uručuje nadziranoj osobi.
ZaŠtita inspektora
Članak
73.
Ako se
mjeriteljskom inspektoru prilikom obavljanja inspekcijskog nadzora pruži
fizički otpor, odnosno ako se takav otpor osnovano očekuje, mjeriteljski
inspektor može zatražiti pomoć ovlaštenog službenika nadležnog tijela
unutarnjih poslova.
Evidencija o obavljenim inspekcijskim pregledima
Članak 74.
(1)
Mjeriteljski inspektor vodi evidenciju o obavljenim inspekcijskim pregledima.
(2)
Način vođenja evidencije propisuje ravnatelj Zavoda.
DrŽavni inspektorat
Članak
75.
(1)
Gospodarski inspektori Državnog inspektorata nadziru uporabu zakonitih mjernih
jedinica i mjerila, te oznake na pakiranim proizvodima i primjenu propisanih
nazivnih količina punjenja pakovina.
(2) Kad
gospodarski inspektor u postupku nadzora utvrdi povrede odredbi ovoga Zakona
poduzima mjere propisane ovim Zakonom i drugim propisima.
IX.
KAZNENE ODREDBE
Članak
76.
(1)
Novčanom kaznom od 300,00 do 3.500,00 kuna kaznit će se za prekršaj fizička
osoba odnosno novčanom kaznom od 2.000,00 do 10.000,00 kuna pravna osoba:
1. ako
u radnom prostoru drži mjerilo koje ne upotrebljava i koje na vidnom mjestu
nije označeno oznakom »Mjerilo nije u uporabi« (članak 18. stavak 2.),
2. ako
nije osigurao redovno ovjeravanje mjerila u propisanom ovjernom razdoblju
(članak 24. stavak 2.).
(2) Za
prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se novčanom kaznom od 1.000,00 do
3.500,00 kuna i odgovorna osoba u pravnoj osobi.
Članak
77.
(1)
Novčanom kaznom od 1.500,00 do 5.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj fizička
osoba odnosno novčanom kaznom od 10.000,00 do 50.000,00 kuna pravna osoba:
1. ako
redovno ne održava mjerilo u smislu odredbe članka 21. stavka 4. ovoga Zakona,
2. ako
proizvodi, uvozi i stavlja u promet pakovine koje ne udovoljavaju propisanim
mjeriteljskim zahtjevima (članak 36. stavak 1.),
3. ako
stavi znak sukladnosti na pakovine koje ne udovoljavaju propisanim
mjeriteljskim zahtjevima (članak 39. stavak 1.),
4. ako
stavi u promet boce kao mjerne spremnike koje ne udovoljavaju mjeriteljskim
zahtjevima i nisu označene propisanim oznakama i natpisima (članak 40. stavak
4.),
5. ako
postupa suprotno odredbi članka 46. stavka 1. ovoga Zakona,
6. ako
postupa suprotno članku 57. stavku 3. ovoga Zakona.
(2) Za
prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se novčanom kaznom od 1.500,00 do
5.000,00 kuna i odgovorna osoba u pravnoj osobi.
Članak
78.
(1) Novčanom
kaznom od 5.000,00 do 10.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj fizička osoba
odnosno od 50.000,00 do 100.000,00 kuna pravna osoba:
1. ako
stavlja u promet mjerila koja nisu označena propisanim znakovima sukladnosti
odnosno ako nisu označena službenom oznakom tipa mjerila i oznakom prve ovjere
(članak 17. stavak 1.),
2. ako upotrebljava zakonita mjerila koja ne
udovoljavaju propisanim mjeriteljskim propisima, koja nisu ispitana, ovjerena i
koja nisu označena propisanim ovjernim oznakama, odnosno koja nemaju valjanu
potvrdu o ovjeravanju (članak 18. stavak 1),
3. ako u obavljanju djelatnosti ne postave i ne rabe
mjerila na način na koji se osigurava potrebna točnost mjerenja (članak 18.
stavak 3.),
4. ako postupa suprotno odredbi članka 19. stavka 1.
ovoga Zakona,
5. ako mjeriteljskom inspektoru ne pruži potrebne
podatke i obavijesti za obavljanje inspekcijskog nadzora (članak 60.),
6. ako mjeriteljskom inspektoru prilikom obavljanja
nadzora pruži fizički otpor (članak 73.).
(2) Za prekršaj iz stavka 1 ovoga članka kaznit će se
novčanom kaznom od 5.000,00 do 10.000,00 kuna i odgovorna osoba u pravnoj
osobi.
X.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Prijelazne
odredbe o provedbenim propisima
Članak 79.
(1) Propise koje je potrebno uskladiti s odredbama
ovoga Zakona donosi ravnatelj Zavoda u roku od jedne godine od dana stupanja na
snagu ovoga Zakona.
(2) Do stupanja na snagu propisa iz stavka 1. ovoga
članka, ostaju na snazi propisi doneseni na temelju Zakona o mjeriteljskoj
djelatnosti (»Narodne novine«, 11/94.), ako nisu u suprotnosti s odredbama
ovoga Zakona.
(3) Ovlašćuje se ravnatelj Zavoda da propisima iz
stavka 1. ovoga Zakona može odrediti prekršaje i propisati kazne za te
prekršaje.
Prijelazne odredbe o rjeŠenjima
Članak 80.
(1) Sva rješenja o proglašenju državnih etalona,
odobrenju tipa, potvrde o ovjeravanju i ovjerni žigovi, koji su izdani prije
stupanja na snagu ovoga Zakona ostaju važiti do isteka roka njihove valjanosti.
(2) Sva rješenja o ovlašćivanju ovlaštenih
mjeriteljskih laboratorija ostaju na snazi godinu dana od dana stupanja na
snagu ovoga Zakona, osim dijela koji se odnosi na umjeravanje mjerila i etalona
koje prestaju važiti danom stupanja na snagu ovoga Zakona.
(3) Sva rješenja o ovlašćivanju potvrđenih
mjeriteljskih laboratorija prestaju važiti danom stupanja na snagu ovoga
Zakona, a prostorije laboratorija mogu se upotrebljavati kao ovjerni centri
godinu dana nakon stupanja na snagu ovoga Zakona, ako udovoljavaju
mjeriteljskim zahtjevima prema kojima su bili ovlašteni.
Prestanak vaŽenja zakona
Članak
81.
(1)
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o mjeriteljskoj
djelatnosti (»Narodne novine«, br. 11/94. i 37/94.) i Zakon o mjernim
jedinicama (»Narodne novine« br. 53/94.), osim odredbe članka 4. koja prestaje
važiti danom stupanja na snagu propisa iz članka 10. stavka 3. ovoga Zakona.
(2) Izuzetno od stavka 1. ovoga članka odgađa se
primjena odredbe članka 27. stavak 1. točka 2. ovoga Zakona, koja se odnosi na
oznake o prvom ovjeravanju Europske unije, do primitka Republike Hrvatske u
punopravno članstvo Europske unije.
(3) Do donošenja propisa iz članka 10. stavka 3.
ovoga Zakona odgovarajuće će se primjenjivati odredbe Zakona o mjernim
jedinicama.
Stupanje na snagu
Članak
82.
Ovaj
Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 383-01/03-01/03
Zagreb,
1. listopada 2003.
HRVATSKI SABOR
Predsjednik
Hrvatskoga sabora
Zlatko Tomčić, v.r.