2379
Na temelju članka 28. Zakona o
izborima zastupnika u Hrvatski sabor (»Narodne novine«, br. 116/99., 109/00.,
53/03. i 69/03. – pročišćeni tekst), Hrvatski sabor na sjednici 16. listopada
2003., donio je
I. OPĆE ODREDBE
1. Sukladno odredbama Zakona o
izborima zastupnika u Hrvatski sabor (»Narodne novine«, br. 116/99., 109/00.,
53/03. i 69/03. - pročišćeni tekst.) i članka 22. Zakona o elektroničkim
medijima (»Narodne novine«, br. 122/03.) te utvrđenim programskim načelima i
obvezama Hrvatske radiotelevizije, Hrvatska radiotelevizija i drugi
elektronički mediji s nacionalnom koncesijom u Republici Hrvatskoj u razdoblju
izborne promidžbe »Izbori za zastupnike u Hrvatski sabor«, počevši od dana
objave zbirnih lista izbornih jedinica, pa do 24 sata prije dana održavanja
izbora omogućit će svim političkim strankama, stranačkim koalicijama,
nositeljima neovisnih lista i kandidatima za zastupnike pripadnike nacionalnih
manjina njihovo ravnopravno predstavljanje u emisijama nakladnika
elektroničkih medija.
2.
Nakladnici elektroničkih medija s nacionalnom koncesijom u Republici Hrvatskoj
(u daljnjem tekstu: nakladnici elektroničkih medija) u predstavljanju
izbornih aktivnosti u svojim programima jamče novinarsku neovisnost, profesionalnost
i stručnost, dosljedno poštivanje novinarskoga kodeksa te općeprihvaćenih
pravila i načela demokratskog svijeta, posebice temeljnog načela slobode
izražavanja, zaštićenog člankom 10. Konvencije za zaštitu ljudskih prava
i temeljnih sloboda.
3.
Nakladnici elektroničkih medija će na temelju načela Rezolucije br. 2.
Konferencije ministara o osiguranju nezavisnosti javnopravnih
radiotelevizijskih ustanova (Prag, prosinca 1994.) pratiti predizborne postupke
držeći se načela uravnoteženosti, poštenja i nepristranosti.
4.
U emisijama nakladnika elektroničkih medija nijedna politička stranka ili
kandidat ne može imati povlašteni položaj u odnosu prema drugim političkim
strankama ili kandidatima koji sudjeluju u izbornim postupcima.
Državni
dužnosnici-kandidati ne smiju imati povlašteni položaj prema drugim sudionicima
u izbornom postupku. Njihove redovite aktivnosti ne mogu se koristiti u
stranačke svrhe.
Informiranje
o redovitim aktivnostima državnih dužnosnika i dužnosnika lokalne i područne
(regionalne) samouprave dopušteno je u okviru informativnih programa
nakladnika elektroničkih medija, bez navođenja njihove kandidature na izborima
i stranačke pripadnosti, kad god se radi o aktivnostima koje proizlaze iz
zakonom utvrđenog djelokruga tijela kojima pripadaju.
5.
U doba izbornih postupaka nakladnici elektroničkih medija će posebice voditi
računa o tome da se načela uravnoteženosti, poštenja i nepristranosti poštuju u
informativnim emisijama, pogotovo u emisijama aktualnih vijesti, zatim u
intervjuima te u raspravama o aktualnim političkim temama, poput okruglih
stolova i slično, koje tematski nisu u izravnoj svezi s izbornim radnjama
stranaka ili kandidata, ali bi mogle imati utjecaja na raspoloženje birača.
6.
Nakladnici elektroničkih medija će u informativnim emisijama na jednostavan
način rastumačiti izborni sustav i način kandidiranja, te pozivati građane da
izađu na izbore.
7.
Nakladnici elektroničkih medija će pri objavi rezultata ispitivanja javnog
mnijenja, jasno i nedvosmisleno o tome obavijestiti javnost navodeći:
a)
ime stranke ili osobe koja je naručila i platila ispitivanje,
b)
naziv organizacije koja je provela ispitivanje,
b)
ispitni uzorak i mogućnost odstupanja u ishodu istraživanja,
d)
razdoblje u kojem je provedeno istraživanje.
8.
Nakladnici elektroničkih medija će se, dan uoči izborne šutnje i na dan izbora
suzdržati od objave ishoda ispitivanja javnog mnijenja o raspoloženju birača,
posebice o glasačkim namjerama, o izlasku na izbore ili pak odustajanjem od
njega.
9.
Svim političkim strankama i kandidatima nakladnici elektroničkih medija će
omogućiti objavljivanje plaćenih promidžbenih poruka, pod jednakim uvjetima.
Nakladnici elektroničkih medija će osigurati da takve promidžbene poruke budu
jasno odvojene od preostalog programa, tako da javnost može jasno razlučiti
kako je riječ o plaćenoj promidžbenoj poruci.
10.
U slučaju prigovora političkih stranaka, stranačkih koalicija, nositelja
neovisnih lista i kandidata za zastupnike pripadnike nacionalnih manjina glede
načina njihova predstavljanja, odnosno zastupljenosti ili učestalosti njihova
pojavljivanja u emisijama nakladnika elektroničkih medija, stručno mišljenje o
opravdanosti prigovora davat će Državno izborno povjerenstvo Republike Hrvatske
na zahtjev podnositelja prigovora.
11.
Nakladnici elektroničkih medija će u svojim programima u redovitim
informativnim emisijama redovito objavljivati sve informacije važne za izbore i
tijek izbornoga postupka.
Nakladnici
elektroničkih medija će emitirati u svojim dnevnim informativnim emisijama
obavijesti Državnoga izbornog povjerenstva Republike Hrvatske, Etičkog
povjerenstva i odluke Ustavnoga suda Republike Hrvatske važne za pravilnost
postupka izbora.
12.
Nakladnici elektroničkih medija će u posebnim emisijama predstaviti političke
stranke, stranačke koalicije, neovisne liste i kandidate za zastupnike
pripadnike nacionalnih manjina koji sudjeluju na izborima.
13. Političke stranke, stranačke
koalicije, nositelji neovisnih lista i kandidati za zastupnike pripadnike
nacionalnih manjina sami odlučuju o tome tko će ih predstavljati u posebnim
emisijama. Sudionici će odgovarati na pitanja voditelja, koja će za sve
sudionike biti ista.
14.
Nakladnici elektroničkih medija zadržavaju pravo da u svim posebnim emisijama
izborne promidžbe odaberu voditelja.
Novinari
i voditelji nakladnika elektroničkih medija ne smiju u redovitim i posebnim
emisijama iznositi svoju eventualnu stranačku pripadnost ili simpatije.
Oni
novinari i voditelji nakladnika elektroničkih medija koji su kandidati na
stranačkim ili neovisnim listama ne smiju tijekom izborne promidžbe obavljati
svoje redovite poslove kod nakladnika elektroničkih medija.
15.
Redoslijed nastupa za iznošenje izbornih programa u posebnim emisijama utvrdit
će se ždrijebom u posebnoj emisiji uoči početka izborne promidžbe, a u
nazočnosti predstavnika političkih stranaka, stranačkih koalicija, nositelja
neovisnih lista i kandidata za zastupnike pripadnike nacionalnih manjina, te
predstavnika Državnoga izbornog povjerenstva Republike Hrvatske i Etičkog povjerenstva.
16.
Nakladnici elektroničkih medija će izvijestiti sve političke stranke koje
samostalno sudjeluju na izborima, stranačke koalicije, nositelje neovisnih
lista i kandidate za zastupnike pripadnike nacionalnih manjina o
terminima sudjelovanja u emisijama.
Jednom
ustanovljeni termini predstavljanja u emisijama nakladnika elektroničkih medija
ne mogu se mijenjati, a nedolazak predstavnika političkih stranaka, stranačkih
koalicija, nositelja neovisnih lista i kandidata za zastupnike pripadnike
nacionalnih manjina na dogovoreni termin emisije smatrat će se svojevoljnim
odustajanjem od izborne promidžbe preko nakladnika elektroničkih medija.
II. PROGRAMSKA PRAVILA
NAKLADNIKA ELEKTRONIČKIH MEDIJA ZA PRAĆENJE »IZBORA ZA ZASTUPNIKE U HRVATSKI
SABOR«
a) Izvješćivanje o
izbornim skupovima u posebnim emisijama
1.
Informacije o izbornim skupovima lista političkih stranaka, stranačkih
koalicija, nositelja neovisnih lista i kandidata za zastupnike pripadnike
nacionalnih manjina nakladnici elektroničkih medija će emitirati pod jednakim
uvjetima u posebnim emisijama nakon dnevnih informativnih emisija.
2.
Sve političke stranke, nositelji neovisnih lista i kandidati za zastupnike
pripadnike nacionalnih manjina imaju pravo predstavljati svoj izborni
program u posebnoj emisiji u trajanju od 5 minuta izravno, bez posredovanja
novinara ili voditelja nakladnika elektroničkih medija.
3.
Ovlaštenici političkih stranaka, stranačkih koalicija, nositelja neovisnih
lista i kandidata za zastupnike pripadnike nacionalnih manjina dužni su,
najkasnije 48 sati prije njihova održavanja, nakladniku elektroničkih medija
prijaviti do 5 najvažnijih izbornih skupova koje će nakladnik elektroničkih
medija objaviti u posebnoj emisiji, u trajanju od 2 minute s dva tonska ulomka
govornika nakon središnje informativne emisije tijekom trajanja zakonom
utvrđenog vremena za političku promidžbu.
4. U istom roku ovlaštenici
političkih stranaka, stranačkih koalicija, nositelja neovisnih lista i
kandidata za zastupnike pripadnike nacionalnih manjina dužni su prijaviti i
do 5 svojih izbornih skupova o kojima će nakladnici elektroničkih medija
izvijestiti u trajanju do 2 minute s dva tonska ulomka govornika u posebnoj
emisiji prije središnje informativne emisije.
5. Ovlaštenici iz točke 3. i 4.
dužni su prijavljivati svoje skupove jednakomjerno tijekom trajanja službene
političke promidžbe. Stranke koje na izborima nastupaju udružene u koalicije,
prava iz točke 3. i 4. ne mogu ostvarivati kao zasebne stranke već samo kao koalicije
stranaka. Tijekom jedne emisije nakladnici elektroničkih medija neće
objavljivati priloge s dvaju ili više stranačkih skupova iste stranke ili
liste.
6.
Obveze nakladnika iz točke 1. – 5. ispunjavat će Hrvatska televizija, a ostali
nakladnici elektroničkih medija samo ako u programske sadržaje uključe i
izvješćivanje s izbornih skupova tijekom praćenja izborne promidžbe.
b)
Posebno predstavljanje lista na nacionalnoj razini
1. Nakladnici elektroničkih
medija će omogućiti svakoj političkoj stranci koja samostalno ističe listu,
listi koalicije stranaka, neovisnim listama i kandidatima za zastupnike
pripadnike nacionalnih manjina da se predstave hrvatskoj javnosti u posebnoj
emisiji u trajanju od 45 minuta u emisijama Hrvatske televizije, a 15 minuta u emisijama
ostalih nakladnika, u večernjem terminu preko svoja tri do najviše pet
predstavnika vodeći računa da se termini ne preklapaju.
2. Po jedan predstavnik svih
istaknutih lista u pojedinoj izbornoj jedinici sučeljavat će se u toj izbornoj
jedinici u posebnim emisijama u poslijepodnevnim satima u trajanju od 50 minuta
u emisijama Hrvatske televizije, a 20 minuta u emisijama ostalih nakladnika.
c) Zajednički uvjeti
pripremanja i objavljivanja emisija
1. Predizborne emisije, uz
sudjelovanje predstavnika svih lista i kandidata za zastupnike pripadnike
nacionalnih manjina, koje su istaknute na izborima, sadržavat će:
– najavu i predstavljanje,
– pitanja važna za politički,
gospodarski, socijalni, kulturni i drugi život Republike Hrvatske,
– završno obraćanje javnosti.
2. Regionalne emisije u kojima
sudjeluju predstavnici istaknutih lista u dotičnoj izbornoj jedinici sadržavat
će:
– najavu i predstavljanje
stranaka i kandidata i njihovih programa,
– pitanja (za sve ista) o općoj
hrvatskoj, ali i regionalnoj problematici,
– sučeljavanje kandidata o
raznim aktualnim pitanjima,
– završno obraćanje javnosti
(izbornoj jedinici).
3. Posebne predizborne emisije
nakladnici elektroničkih medija će objavljivati bez uključivanja gledateljstva.
4. Ovlaštenici političkih stranaka,
stranačkih koalicija, nositelja neovisnih lista i kandidata za zastupnike
pripadnike nacionalnih manjina dužni su u razdoblju izborne promidžbe
dostavljati informativnom programu nakladnika elektroničkog medija pisane
prijave u svezi s izbornom djelatnosti koje će biti predmet informativnih
emisija i drugih emisija iz ovih pravila, i to danomice od 9,00 do 23,00 sata.
III. PROGRAMSKA PRAVILA
RADIJA ZA PRAĆENJE »IZBORA ZA ZASTUPNIKE U HRVATSKI SABOR«
a) Izvješćivanje u
redovitim emisijama radija
1. U razdoblju predizborne
promidžbe nakladnici elektroničkih medija će objavljivati informacije o
predizbornim skupovima i konferencijama za novinstvo u posebnim emisijama nakon
velikih informativnih emisija.
S jednoga predizbornog skupa ili
s jedne konferencije za novinstvo nakladnici elektroničkih medija će objaviti
izvješće o samo jednoj od navedenih emisija.
2. Nakladnici elektroničkih
medija zadržavaju pravo medijski oblikovati izvješće, te određivati njegovo
trajanje i vrijeme emitiranja, vodeći računa o potrebi da sve političke stranke
koje nastupaju samostalno, stranačke koalicije, nositelji neovisnih lista i
kandidati za zastupnike pripadnika nacionalnih manjina budu jednakomjerno
zastupljeni.
3. Nakladnici elektroničkih
medija će objaviti liste kandidata svih izbornih jedinica istoga dana kada ih
dobiju od Državnoga izbornog povjerenstva Republike Hrvatske.
b) Predizborna promidžba u
posebnim emisijama radijskih nakladnika
1.
Drugog dana po objavljivanju izbornih lista u izbornim jedinicama i državnih
izbornih lista pa do 24 sata prije održavanja izbora nakladnici elektroničkih
medija će objavljivati na svojemu prvom programu posebne emisije rezervirane za
predizbornu promidžbu.
Posebne
emisije predizborne promidžbe nakladnici elektroničkih medija će pripremati »u
živo« i prenosit će sve područne radiopostaje iz jedinstvenoga sustava
nakladnika elektroničkih medija.
2.
U posebnim emisijama sudjeluju najviše po tri predstavnika političkih stranaka
koje nastupaju samostalno, stranačkih koalicija, neovisnih lista i kandidata za
zastupnike pripadnike nacionalnih manjina, a svoj predizborni program obrazlažu
odgovarajući na pitanja voditelja emisije, bez uključivanja slušatelja u
program.
3.
Onim političkim strankama, stranačkim koalicijama, predstavnicima neovisnih
lista i kandidatima za zastupnike nacionalnih manjina koji imaju sjedište izvan
Zagreba, omogućit će se sudjelovanje u emisiji u najbližoj područnoj
radiopostaji nakladnika elektroničkog medija.
4.
Nakladnici elektroničkih medija će objavljivati nakon izbora u informativnim
emisijama informacije o izbornim rezultatima onako kako stignu od Državnoga
izbornog povjerenstva Republike Hrvatske.
IV. PLAĆENE PROMIDŽBENE
PORUKE
1. Nakladnici elektroničkih
medija će omogućiti pod jednakim uvjetima svakoj političkoj stranci koja
nastupa samostalno, stranačkoj koaliciji, neovisnim listama i kandidatima za
zastupnike pripadnike nacionalnih manjina u izbornim jedinicama da objavljuju
promidžbene poruke u trajanju do 2 minute. Sadržaj promidžbene poruke mora biti
usko vezan uz njihove političke programe. Nakladnici elektroničkih medija će ih
emitirati sukladno zahtjevu naručitelja, programskoj shemi, zakonskim propisima
i raspoloživu vremenu. Nakladnici elektroničkih medija će narudžbe zaprimiti od
političkih stranaka, ovlaštenika državnih lista, nezavisnih kandidata i
kandidata nacionalnih manjina koji sudjeluju u izborima izravno, bez
posrednika, odnosno putem pravnih ili fizičkih osoba koje za to ovlaste.
Količina naručenih promidžbenih izbornih poruka ne može ući u količinu
marketinških poruka na temelju kojih se odobrava popust marketinškim
agencijama. Narudžbe sa sadržajem promidžbene poruke moraju se nakladniku
elektroničkih medija dostaviti najkasnije 24 sata prije emitiranja te
promidžbene poruke.
Novčanu
naknadu za usluge objavljivanja promidžbenih poruka naručitelj je dužan
uplatiti unaprijed, prije prvog emitiranja, prema cjeniku marketinških usluga i
općim uvjetima nakladnika elektroničkog medija koji vrijedi na dan uplate.
3.
Nakladnik elektroničkog medija ima pravo odbiti emitirati promidžbeni spot u
sljedećim slučajevima, ako:
–
oglašavanje nije plaćeno unaprijed,
–
oglašavanje nije naručeno ili nije dostavljena promidžbena poruka najmanje 24
sata prije emitiranja,
–
promidžbena poruka ne udovoljava tehničkim i profesionalnim standardima prema
cjeniku marketinških usluga i općim uvjetima nakladnika elektroničkog medija,
–
je promidžbena poruka ili njezin sadržaj protivan Ustavu i zakonima Republike
Hrvatske.
3.
Nakladnici elektroničkih medija će omogućiti svakoj političkoj stranci koja
samostalno izlazi na izbore, stranačkim koalicijama, nezavisnim kandidatima i
kandidatima za zastupnike pripadnike nacionalnih manjina da objavljuju emisije
pod pokroviteljstvom, u trajanju do 30 minuta i uz novčanu naknadu uplaćenu
unaprijed prema cjeniku marketinških usluga i općim uvjetima nakladnika
elektroničkog medija.
Za vrijeme emitiranja emisije
pod pokroviteljstvom mora se emitirati oznaka da se program emitira pod
pokroviteljstvom.
Klasa: 013-01/03-01/06
Zagreb, 16. listopada 2003.
HRVATSKI SABOR
Predsjednik
Hrvatskoga sabora
Zlatko Tomčić, v.r.