2491
Na temelju članka 88. Ustava Republike
Hrvatske, donosim
Proglašavam Zakon o pravu na pristup
informacijama, koji je donio Hrvatski sabor na sjednici 15. listopada 2003.
Broj: 01-081-03-3491/2
Zagreb, 21. listopada 2003.
Predsjednik
Republike Hrvatske
Stjepan Mesić, v. r.
I.
OPĆE ODREDBE
SadrŽaj
Članak 1.
Ovim
se Zakonom uređuje pravo na pristup informacijama koje posjeduju, raspolažu ili
nadziru tijela javne vlasti, propisuju načela prava na pristup informacijama,
izuzeci od prava na pristup informacijama i postupak za ostvarivanje i zaštitu
prava na pristup informacijama.
Cilj
Članak 2.
Cilj ovoga Zakona je omogućiti i osigurati
ostvarivanje prava na pristup informacijama fizičkim i pravnim osobama putem
otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti, sukladno ovom i drugim
zakonima.
Pojmovi
Članak 3.
(1) Pojedini izrazi u ovom Zakonu imaju sljedeće
značenje:
1) »Ovlaštenik prava na informaciju« (u daljnjem
tekstu: ovlaštenik) je svaka domaća ili strana fizička ili pravna osoba koja
zahtijeva pristup informaciji,
2) »Tijela javne
vlasti« su državna tijela, tijela jedinica lokalne i područne (regionalne)
samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima i druge osobe na koje su prenesene
javne ovlasti,
3) »Informacija« je
podatak, fotografija, crtež, film, izvješće, akt, tablica, grafikon, nacrt ili
drugi prilog, koje posjeduju, raspolažu ili nadziru tijela javne vlasti, bez
obzira na to je li pohranjena na nekom dokumentu ili nije, te bez obzira na
izvor, vrijeme nastanka, mjesto pohranjivanja, na način saznavanja, na to po
čijem nalogu, u čije ime i za čiji račun je informacija pohranjena ili drugo
svojstvo informacije,
4) »Dokument« je svako
materijalno sredstvo na kojem je zapisana ili unesena informacija koju
posjeduju, raspolažu ili nadziru tijela javne vlasti,
5) »Pravo na pristup
informacijama« obuhvaća pravo ovlaštenika na traženje i dobivanje informacije
kao i obvezu tijela javne vlasti da omogući pristup zatraženoj informaciji,
odnosno da objavljuje informacije kada za to i ne postoji poseban zahtjev već
takvo objavljivanje predstavlja njihovu obvezu određenu zakonom ili drugim
općim propisom (u daljnjem tekstu: redovito objavljivanje informacija).
(2) Vlada Republike
Hrvatske će svake godine do 31. siječnja u »Narodnim novinama« objaviti popis
tijela javne vlasti.
II.
NAČELA PRAVA NA PRISTUP INFORMACIJAMA
Pretpostavke
javnosti, slobodnog pristupa i ograniČenja
Članak 4.
(1) Sve informacije koje posjeduju, raspolažu
ili nadziru tijela javne vlasti moraju biti dostupne zainteresiranim ovlaštenicima
prava na informaciju.
(2) Ovlaštenik ima pravo saznati od tijela javne
vlasti da li posjeduju, raspolažu ili nadziru traženu informaciju.
(3) U slučaju ograničenja prava na pristup
određenoj informaciji, tijelo javne vlasti obvezno je u posebnom rješenju
navesti o kojoj se kategoriji izuzetka radi, odnosno o razlozima zbog kojih je
odlučio o uskrati informacije.
(4) Iznimno, pravo na pristup informacijama može
se ograničiti u slučajevima i na način propisan zakonom.
Potpunost i toČnost informacije
Članak 5.
Informacija koju tijela javne vlasti daju,
odnosno objavljuju mora biti potpuna i točna.
Jednakost
Članak 6.
(1) Pravo na pristup informacijama pripada svim
ovlaštenicima na jednak način i pod jednakim uvjetima i oni su ravnopravni u
njegovom ostvarivanju.
(2) Tijela javne vlasti ne smiju staviti u
povoljniji položaj niti jednog ovlaštenika na način da se određenom ovlašteniku
informacija dade ranije.
(3) Pravo na pristup informacijama koje sadrže
osobne podatke ostvaruje se na način koji je propisan drugim zakonom.
NaČelo raspolaganja informacijom
Članak 7.
Ovlaštenik koji raspolaže informacijom ima pravo
tu informaciju javno iznositi.
III. IZUZECI OD PRAVA NA PRISTUP INFORMACIJAMA
Izuzeci i njihovo trajanje
Članak 8.
(1) Tijela javne vlasti uskratit će pravo na
pristup informaciji ako je informacija zakonom ili na osnovi kriterija
utvrđenih zakonom proglašena državnom, vojnom, službenom, profesionalnom ili
poslovnom tajnom ili ako je zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite
osobnih podataka.
(2) Tijela javne vlasti mogu uskratiti pravo na
pristup informaciji ako postoje osnove sumnje da bi njezino objavljivanje:
1) onemogućilo poduzimanje mjera i radnji radi
sprječavanja i otkrivanja kažnjivih djela ili radi progona počinitelja kažnjivih
djela,
2) onemogućilo učinkovito, neovisno i
nepristrano vođenje sudskog, upravnog ili drugog pravno uređenog postupka, izvršenje
sudske odluke ili kazne,
3) onemogućilo rad tijela koji vrše upravni
nadzor, odnosno nadzor zakonitosti,
4) izazvalo ozbiljnu štetu za život, zdravlje,
sigurnost ljudi ili za okoliš,
5) onemogućilo provođenje gospodarske ili
monetarne politike,
6) ugrozilo pravo intelektualnog vlasništva,
osim u slučaju izričitoga pisanog pristanka autora ili vlasnika.
(3) Informacije kojima se uskraćuje pravo na
pristup iz razloga navedenih u stavku 2. točki 6. ovoga članka postaju dostupne
javnosti kada to odredi onaj kome bi objavljivanjem informacija mogla biti
uzrokovana šteta, ali najduže u roku od 20 godina od dana kada je informacija
nastala, osim ako zakonom ili drugim propisom nije određen duži rok.
(4) Tijela javne vlasti odobrit će pristup u one
dijelove informacije koji se s obzirom na prirodu svog sadržaja mogu objaviti.
(5) Informacije su dostupne javnosti nakon što
prestanu razlozi navedeni u ovom članku prema kojima tijelo javne vlasti
uskraćuje pravo na pristup informaciji.
IV. POSTUPOVNE ODREDBE
Primjena propisa o opĆem upravnom postupku
Članak 9.
Ako ovim Zakonom nije drukčije određeno, u
postupku radi ostvarivanja prava na pristup informacijama na odgovarajući način
primjenjuju se odredbe Zakona o općem upravnom postupku.
NaČini ostvarivanja prava na pristup
informacijama
Članak 10.
Tijela javne vlasti obvezna su omogućiti pristup
informacijama:
1) redovitim
objavljivanjem određenih informacija, kako je to određeno posebnim zakonom ili
drugim općim aktom, uz uvjet objave jedanput mjesečno, na primjeren i dostupan
način radi upoznavanja javnosti,
2) neposrednim pružanjem
informacije ovlašteniku koji je podnio zahtjev,
3) uvidom u dokumente i
pravljenjem preslika dokumenata koji sadrže traženu informaciju,
4) dostavljanjem
ovlašteniku koji je podnio zahtjev preslika dokumenta koji sadrži traženu
informaciju,
5) na drugi način kojim se ostvaruje pravo na slobodan
pristup informacijama.
Zahtjev
Članak 11.
(1) Ovlaštenik
ostvaruje pravo na pristup informaciji podnošenjem usmenog ili pisanog
zahtjeva nadležnom tijelu javne vlasti.
(2) Ako je zahtjev
podnesen usmeno o tome će se sastaviti zapisnik, a ako je podnesen putem
telefona ili drugog telekomunikacijskog uređaja sastavit će se službena
zabilješka.
(3) Pisani zahtjev sadrži:
naziv i sjedište tijela javne vlasti kojem se zahtjev podnosi, podatke koji su
važni za prepoznavanje tražene informacije, ime i prezime i adresu fizičke
osobe podnositelja zahtjeva, tvrtku, odnosno naziv pravne osobe i njezino
sjedište.
(4) Podnositelj
zahtjeva nije obvezan navesti razloge zbog kojih traži pristup informaciji.
(5) Podnositelj
zahtjeva može u zahtjevu predložiti način na koji će tijelo javne vlasti
učiniti informaciju dostupnom.
Rokovi
Članak 12.
(1) Na temelju usmenog ili pisanog zahtjeva
tijelo javne vlasti obvezno je omogućiti podnositelju zahtjeva pristup
informaciji najkasnije u roku od 15 dana od dana podnošenja zahtjeva.
(2) U slučaju nepotpunog ili nerazumljivog
zahtjeva tijelo javne vlasti pozvat će podnositelja zahtjeva da ga ispravi u
roku od tri dana. Ako podnositelj zahtjeva ne ispravi zahtjev na odgovarajući
način tijelo javne vlasti odbacit će rješenjem zahtjev kao nerazumljiv ili
nepotpun.
Ustupanje zahtjeva
Članak 13.
(1) Ako tijelo javne vlasti ne posjeduje, ne
raspolaže ili ne nadzire informaciju, a ima saznanja o nadležnom tijelu, bez
odgode, a najkasnije u roku od 8 dana od zaprimanja zahtjeva obvezno je
ustupiti zahtjev tijelu javne vlasti koji posjeduje, raspolaže ili nadzire
informaciju, o čemu će obavijestiti podnositelja.
(2) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka, rokovi
ostvarivanja prava na pristup informaciji računaju se od dana kada je tijelo
javne vlasti zaprimilo ustupljeni zahtjev.
ProduŽenje rokova
Članak 14.
(1) Rokovi za
ostvarivanje prava na pristup informaciji utvrđeni ovim Zakonom mogu se produžiti
do 30 dana ukoliko se:
1) informacija mora tražiti
izvan sjedišta tijela javne vlasti,
2) jednim zahtjevom traži
veći broj različitih informacija.
(2) O produženju rokova
tijelo javne vlasti bez odgode će, a najkasnije u roku od 8 dana, obavijestiti
podnositelja zahtjeva i navesti razloge zbog kojih je taj rok produžen.
RjeŠenje o zahtjevu
Članak 15.
(1) Tijelo javne vlasti ne donosi posebno
rješenje o prihvaćanju zahtjeva za pristup informaciji, već će o tom slučaju
sastaviti službenu zabilješku.
(2) Tijelo javne vlasti
obvezno je donijeti rješenje o odbijanju zahtjeva:
1) ako se radi o
slučajevima iz članka 8. stavka 1. i 2. ovoga Zakona,
2) ukoliko tijelo javne
vlasti ne raspolaže, ne nadzire, niti ima saznanja gdje se informacija nalazi,
3) ukoliko je istom
ovlašteniku omogućen pristup istoj informaciji u roku od 60 dana od podnošenja
zahtjeva.
(3) U slučaju kada je
informacija već objavljena, tijelo javne vlasti obvezno je bez odgode
obavijestiti podnositelja zahtjeva gdje je, kada i kako tražena informacija
objavljena.
Dopuna i ispravak informacije
Članak 16.
(1) Ukoliko ovlaštenik, na osnovi dokaza kojima
raspolaže, smatra da informacija pružena na temelju zahtjeva nije točna ili
potpuna, može zahtijevati njen ispravak, odnosno dopunu.
(2) Tijelo javne vlasti obvezno je donijeti
posebno rješenje o odbijanju zahtjeva ako smatra da nema osnove za dopunu ili
ispravak dane informacije.
Žalba i upravni spor
Članak 17.
(1) Protiv rješenja tijela javne vlasti,
podnositelj zahtjeva može izjaviti žalbu čelniku nadležnog tijela javne vlasti,
u roku od 8 dana od dana dostavljanja rješenja.
(2) Drugostupanjska odluka po žalbi mora se
donijeti i dostaviti bez odgode, a najkasnije u roku od 15 dana od dana
podnošenja žalbe.
(3) Protiv drugostupanjske odluke, odnosno
konačnoga prvostupanjskog rješenja tijela javne vlasti kojim se zahtjev odbija,
podnositelj zahtjeva može tužbom pokrenuti upravni spor pred Upravnim sudom, u
skladu s odredbama Zakona o upravnim sporovima. Postupak po tužbi je hitan.
SluŽbeni upisnik
Članak 18.
Tijelo javne vlasti dužno je voditi poseban službeni
upisnik o zahtjevima, postupcima i odlukama o ostvarivanju prava na pristup
informacijama u skladu s odredbama ovoga Zakona. Ustroj, sadržaj i način
vođenja službenog upisnika propisat će podzakonskim propisom ministar nadležan
za poslove opće uprave.
Naknada
Članak 19.
Tijelo javne vlasti ima pravo na naknadu
stvarnih materijalnih troškova od ovlaštenika u svezi s pružanjem i dostavom
tražene informacije.
V. POSEBNE ODREDBE O TIJELIMA JAVNE VLASTI
Objavljivanje informacija
Članak 20.
(1) Neovisno o pojedinačnim zahtjevima kojima se
traži ostvarivanje prava na pristup informaciji tijela javne vlasti obvezna su
na prikladan način, u službenim glasilima ili na informatičkom mediju objaviti
posebno:
1) svoje odluke i mjere
kojima se utječe na interese ovlaštenika, s razlozima za njihovo donošenje,
2) informacije o svom
radu, uključujući podatke o aktivnostima, organizaciji, troškovima rada i
izvorima financiranja,
3) informacije o
podnesenim zahtjevima, predstavkama, peticijama, prijedlozima, kao i drugim
aktivnostima koje su korisnici poduzeli prema tijelu javne vlasti.
4) informacije o
natječaju i natječajnoj dokumentaciji za javne nabave, u skladu sa Zakonom o
javnoj nabavi.
(2) tijela javne vlasti
u čijoj je nadležnosti izrada nacrta zakona i podzakonskih akata dužna su
objavljivati nacrte tih akata te omogućiti ovlaštenicima da se u primjerenom
roku o njima očituju. Nacrti zakna i podzakonskih akata, pisana očitovanja
korisnika i konačni prijedlozi navedenih akata objavljuju se na način propisan
u stavku 1. ovoga članka.
Javnost rada
Članak 21.
(1) Radi osiguravanja javnosti rada, tijela
javne vlasti obvezna su svojim općim aktima utvrditi uvjete pod kojima se omogućava
neposredan uvid javnosti u njihov rad.
(2) Tijela javne vlasti obvezna su javnost
informirati o:
1) dnevnom redu zasjedanja ili sastanaka i
vremenu njihovog održavanja, načinu rada tijela javne vlasti i mogućnostima
neposrednog uvida u njihov rad,
2) broju osoba kojima se može istovremeno
osigurati neposredan uvid u rad tijela javne vlasti pri čemu se mora voditi
računa o redoslijedu prijavljivanja.
(3) Tijela javne vlasti nisu dužna osigurati
neposredan uvid u svoj rad ako se radi o pitanjima u kojima se po zakonu
javnost, mora isključiti, odnosno ako se radi o informacijama koje su izuzete
od prava na pristup informacijama prema odredbama ovoga Zakona.
SluŽbenik za informiranje
Članak 22.
(1) Tijelo javne vlasti obvezno je radi
osiguravanja pristupa informacijama donijeti odluku kojom će odrediti posebnu
službenu osobu mjerodavnu za rješavanje ostvarivanja prava na pristup
informacijama (u daljnjem tekstu: službenik za informiranje).
(2) Tijelo javne vlasti
obvezno je upoznati javnost sa službenim podacima o službeniku za informiranje,
kao i o načinu njegova rada.
(3) Službenik za
informiranje:
1) obavlja poslove
rješavanja pojedinačnih zahtjeva i redovitog objavljivanja informacija,
sukladno svom unutarnjem ustroju,
2) unapređuje način
obrade, klasificiranja, čuvanja i objavljivanja informacija koje su sadržane u
službenim dokumentima koji se odnose na rad tijela javne vlasti,
3) osigurava neophodnu
pomoć podnositeljima zahtjeva u vezi s ostvarivanjem prava utvrđenih ovim
Zakonom.
(4) Tijelo javne vlasti
posebnom odlukom ustrojit će katalog informacija koje posjeduje, raspolaže ili
nadzire, a koji sadrži sistematizirani pregled informacija s opisom sadržaja,
namjenom, načinom osiguravanja i vremenom ostvarivanja prava na pristup.
(5) Službenik za
informiranje poduzima sve radnje i mjere potrebne radi urednog vođenja
kataloga, a za što je neposredno odgovoran čelniku tijela javne vlasti.
IskljuČenje odgovornosti sluŽbenika za
informiranje
Članak 23.
Službenik za informiranje koji u dobroj vjeri, a
radi točnog i potpunog obavješćivanja javnosti, izvan granica svojih ovlasti
omogući pristup određenoj informaciji, ne može biti pozvan na odgovornost ako
pristup takvoj informaciji ne podliježe ograničenjima iz članka 8. ovoga
Zakona.
Nadzor nad provoĐenjem Zakona
Članak 24.
Nadzor nad provođenjem ovoga Zakona provodi
ministarstvo nadležno za poslove opće uprave.
IzvjeŠĆa
Članak 25.
(1) Sva tijela javne vlasti dužna su
ministarstvu nadležnom za poslove opće uprave dostaviti izvješće o provedbi
ovoga Zakona na temelju podataka sadržanih u katalogu informacija iz članka 22.
stavka 4. ovoga Zakona za prethodnu godinu najkasnije do 31. siječnja.
(2) Ministarstvo nadležno
za poslove opće uprave podnosi objedinjeno izvješće o provedbi ovoga Zakona
Vladi Republike Hrvatske najkasnije do 28. veljače za prethodnu godinu.
(3)
Vlada Republike Hrvatske dužna je podnijeti izvješće o provedbi ovoga Zakona
Hrvatskom saboru radi prihvaćanja najkasnije do 31. ožujka za prethodnu godinu,
koje se nakon prihvaćanja objavljuje u »Narodnim novinama«.
VI. KAZNENE ODREDBE
Članak 26.
(1) Pravna osoba s
javnim ovlastima koja suprotno odredbama ovoga Zakona onemogući ili ograniči
ostvarivanje prava na pristup informacijama kaznit će se za prekršaj novčanom
kaznom od 20.000,00 do 100.000,00 kuna.
(2) Za prekršaje iz
stavka 1. ovoga članka kaznit će i odgovorna osoba u tijelima javne vlasti
novčanom kaznom od 5.000,00 do 10.000,00 kuna.
(3) Novčanom kaznom od
1.000,00 do 8.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj fizička osoba koja ošteti,
uništi, sakrije ili na drugi način učini nedostupnim dokument koji sadrži
informaciju u namjeri da onemogući ostvarivanje prava na pristup informacijama.
(4)
Za prekršaj iz stavka 3. kaznit će se odgovorna osoba u tijelu javne vlasti
novčanom kaznom od 5.000,00 do 10.000,00 kuna ili kaznom zatvora do šezdeset
dana.
Potpuno ispunjenje obveze
Članak 27.
Pored
izricanja kaznenih i stegovnih sankcija, u slučaju utvrđene odgovornosti na
temelju neopravdane uskrate ili ograničenja ostvarivanja prava na pristup
informaciji, tijelo javne vlasti obvezno je ovlašteniku prava na informaciju
omogućiti ostvarivanje prava na pristup informaciji sukladno odredbama ovoga
Zakona.
VII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak
28.
Tijela javne vlasti
osigurat će organizacijske, materijalne, tehničke i druge uvjete za provođenje
odredbi ovoga Zakona, u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak
29.
Podzakonske propise iz
članka 18. ovoga Zakona nadležni ministar donijet će najkasnije u roku od šest
mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 30.
Ovaj Zakon stupa na
snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 008-02/03-01/05
Zagreb, 15. listopada 2003.
HRVATSKI SABOR
Predsjednik
Hrvatskoga sabora
Zlatko Tomčić, v. r.