2666
Ustavni
sud Republike Hrvatske, na temelju članka 131. stavka 3. Ustava Republike
Hrvatske (»Narodne novine«, broj 56/1990., 135/1997., 8/1998. – pročišćeni
tekst, 113/2000., 124/2000. – pročišćeni tekst, 28/2001., 41/2001. – pročišćeni
tekst, 55/2001. – ispravak), na sjednici održanoj 7. studenoga 2003. godine,
donio je
Glava prva
OPĆE ODREDBE
Uvodne odredbe
Članak
1.
(1)
Poslovnikom se uređuje unutarnje ustrojstvo Ustavnog suda Republike Hrvatske (u
daljnjem tekstu: Ustavni sud), koje obuhvaća:
–
ustavnosudska tijela,
–
upravu Ustavnog suda.
(2)
Poslovnikom se uređuju i temeljna pravila poslovanja vezana uz podneske kojima
se sudionici ustavnosudskih postupaka i druge fizičke i pravne osobe obraćaju
Ustavnom sudu.
SjediŠte Ustavnog suda
Članak
2.
(1)
Sjedište Ustavnog suda je u Zagrebu, Trg sv. Marka 4.
(2)
Ustavni sud zasjeda u Zagrebu, ali iznimno može, ako tako odluči, zasjedati i u
drugim mjestima u Republici Hrvatskoj.
PeČat i znak Ustavnog suda
Članak 3.
(1) Ustavni sud ima pečat okruglog oblika promjera 37
mm, koji se sastoji od grba Republike Hrvatske smještenog u sredini ispod
kojega su u luku ispisane riječi: »Ustavni sud Republike Hrvatske«, a stavlja
se na sva pismena Ustavnog suda koja se otpremaju iz Ustavnog suda.
(2) Pečat Ustavnog suda koji se koristi za
financijsko poslovanje Ustavnog suda, oblika i sadržaja istovjetnog onom iz
stavka 1. ovog članka, ima promjer 24 mm.
(3) Oblik, sadržaj i vrste štambilja koji se koriste
u ustavnosudskom poslovanju propisuju se Pravilnikom o radu Glavnog tajništva.
(4) Ustavni sud može imati znak čiji se oblik,
sadržaj i način uporabe određuju posebnim pravilima koja se donose na Sjednici
Ustavnog suda.
Javnost djelovanja Ustavnog suda
Članak 4.
(1) Javnost djelovanja Ustavnog suda ostvaruje se:
1. objavom ustavnosudskih odluka, rješenja i izvješća
(u daljnjem tekstu: odluke, rješenja i izvješća) u »Narodnim novinama« (članak
29. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske, »Narodne novine«, broj
99/1999., 29/2002., 49/2002.–pročišćeni tekst; u daljnjem tekstu: Ustavni
zakon);
2. izdavanjem zbirki odluka, rješenja i izvješća;
3. nazočnošću predstavnika tiska i drugih sredstava
javnog priopćavanja na Sjednici Ustavnog suda te javnim i savjetodavnim
raspravama u Ustavnom sudu, osim kad postoje razlozi za isključenje javnosti
(članak 47. stavak 3. u vezi s člankom 21. Ustavnog zakona);
4. televizijskim i radio-prijenosom iz Ustavnog suda
(članak 47. stavak 4. Ustavnog zakona); 5. dostavom službenih priopćenja
sredstvima javnog priopćavanja;
6. održavanjem konferencija za tisak i druga sredstva
javnog priopćavanja;
7. objavom ustavnosudske prakse, te važnijih podataka
na službenim web-Internet stranicama Ustavnog suda (http://www.usud.hr).
(2) Na Sjednici Ustavnog suda te javnim i
savjetodavnim raspravama u Ustavnom sudu mogu biti nazočni samo akreditirani
novinari iz članka 61. ovog Poslovnika.
Imunitet suca Ustavnog suda
Članak 5.
(1) Sudac
Ustavnog suda (u daljnjem tekstu: sudac) ima imunitet kao i zastupnik u
Hrvatskom saboru (članak 4. Ustavnog zakona).
(2)
Sucu se izdaje imunitetna iskaznica u kojoj se nalazi njegova fotografija i
podaci o identitetu, a koristi se za dokazivanje imunitetnih prava određenih
člankom 126. stavkom 2. Ustava Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Ustav).
(3)
Sucu se izdaju i drugi službeni dokumenti i iskaznice potrebni za dokazivanje
njegovog Ustavom utvrđenog položaja pred službenim osobama tijela državne
vlasti, jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravnih osoba s
javnim ovlastima u Republici Hrvatskoj (u daljnjem tekstu: državna tijela).
Gubitak imuniteta suca Ustavnog suda
Članak
6.
(1) Kad
se steknu uvjeti za pritvor ili za pokretanje kaznenog postupka protiv suca,
nadležno državno tijelo obvezno je prethodno zatražiti odobrenje Ustavnog suda
(članak 4. stavak 3. Ustavnog zakona).
(2) Zahtjev za odobrenje iz stavka 1. ovog članka
podnosi se predsjedniku Ustavnog suda, koji ga razmatra i o njemu podnosi
izvješće na prvoj narednoj Sjednici Ustavnog suda.
(3) Na temelju izvješća predsjednika Ustavnog suda,
suci na Sjednici Ustavnog suda donose odluku o odobrenju ili odluku o odbijanju
zahtjeva za odobrenje pritvora, odnosno pokretanje kaznenog postupka protiv
suca, koja se dostavlja podnositelju zahtjeva.
(4) Kad Ustavni sud odobri određivanje pritvora,
odnosno pokretanje kaznenog postupka protiv suca, sudac može biti pritvoren,
odnosno kazneni se postupak protiv njega može voditi samo za kažnjivo djelo za
koje je dano odobrenje.
(5) Do okončanja pritvora, odnosno kaznenog postupka
iz stavka 4. ovog članka imunitetna iskaznica suca pohranjuje se u Uredu
predsjednika Ustavnog suda (u daljnjem tekstu: Ured predsjednika).
(6) Na prijedlog predsjednika Ustavnog suda, suci na
Sjednici Ustavnog suda mogu odlučiti da sudac protiv kojeg je pokrenut kazneni
postupak ne obnaša dužnosti u Ustavnom sudu dok taj postupak traje (članak 4.
stavak 5. Ustavnog zakona). Odluka se donosi većinom glasova svih sudaca, uz
izuzeće suca protiv kojeg je pokrenut kazneni postupak.
Pravila DrŽavnog protokola
Članak
7.
Kad
Ustavni sud organizira određeno međunarodno savjetovanje ili kao domaćin
ostvaruje bilateralnu i multilateralnu suradnju s međunarodnim sudovima, drugim
ustavnim sudovima, odnosno najvišim nacionalnim sudovima koji imaju položaj
ustavnog suda u drugim zemljama, na postupak prijema i boravka stranih
sudionika u Republici Hrvatskoj primjenjuje se Državni protokol.
Glava
druga
USTROJSTVO
USTAVNOSUDSKIH TIJELA
Ustavnosudska tijela
Članak
8.
(1)
Ustavnosudska tijela su:
1.
Sjednica Ustavnog suda;
2.
Vijeće za rješavanje postupovnih pretpostavki za odlučivanje o ustavnim
tužbama (članak 68. stavak 2. i članak 71. stavak 3. Ustavnog zakona);
3.
vijeća za odlučivanje o ustavnim tužbama (članak 68. stavak 1. Ustavnog
zakona);
4.
vijeća za izborne sporove (članak 92. stavak 2. Ustavnog zakona);
5.
vijeća za odlučivanje o žalbama protiv odluka o razrješenju sudačke dužnosti i
odluka o stegovnoj odgovornosti sudaca (članak 97. stavak 2. Ustavnog zakona).
(2)
Ustavnosudske dužnosti u tijelima iz stavka 1. ovog članka obnašaju suci čiji
je broj određen Ustavnim zakonom.
Ustavnosudske duŽnosti
Članak 9.
(1) Ustavnosudske dužnosti su:
1. predsjednik Ustavnog suda;
2. zamjenik predsjednika Ustavnog suda (u daljnjem
tekstu: zamjenik predsjednika);
3. predsjednici vijeća iz članka 8. stavka 1. točaka
2. do 5. ovog Poslovnika (u daljnjem tekstu: predsjednici vijeća);
4. suci-izvjestitelji.
(2) Za vrijeme trajanja mandata, sudac izabran na
dužnost predsjednika Ustavnog suda ne obnaša nijednu drugu dužnost iz stavka 1.
ovog članka.
Odjeljak
prvi
Sjednica Ustavnog suda, predsjednik Ustavnog suda i njegov zamjenik
Sjednica Ustavnog suda
Članak
10.
Suci na
Sjednici Ustavnog suda obavljaju sljedeće poslove iz Ustavom propisanog
djelokruga poslova Ustavnog suda:
1. donose Poslovnik, te njegove izmjene i dopune,
dvotrećinskom većinom glasova svih sudaca;
2. biraju predsjednika Ustavnog suda u skladu s
člankom 12. ovog Poslovnika;
3. na prijedlog Vlade, donose odluku o tome da
predsjednik Hrvatskog sabora preuzima dužnost privremenog predsjednika
Republike (članak 96. stavak 2. Ustava);
4. donose odluke i rješenja u postupcima za ocjenu
suglasnosti zakona s Ustavom i suglasnosti drugih propisa s Ustavom i zakonom
(članak 47. stavak 1. Ustavnog zakona);
5. donose zaključke o održavanju javne rasprave u
postupcima za ocjenu suglasnosti zakona s Ustavom i suglasnosti drugih propisa
s Ustavom i zakonom (članak 50. stavak 1. Ustavnog zakona);
6. donose odluke i rješenja u postupcima zaštite
ljudskih prava i temeljnih sloboda u povodu ustavnih tužbi, te odluke i
rješenja u izbornim sporovima u slučaju da na nadležnim vijećima nije
postignuta jednoglasnost svih sudaca-članova vijeća ili u slučaju kad nadležno
vijeće smatra da razmatrani predmet ima šire značenje (članci 68. stavak 4.,
71. stavak 3. i 94. stavak 2. Ustavnog zakona);
7. rješavaju sukobe o nadležnosti između tijela
zakonodavne, izvršne i sudbene vlasti (članci 81. i 82. Ustavnog zakona);
8.
donose odluke u postupcima utvrđivanja odgovornosti predsjednika Republike
(članak 84. Ustavnog zakona);
9.
donose odluke u postupcima nadzora nad ustavnošću programa i djelovanja
političkih stranaka (članak 85. Ustavnog zakona);
10.
donose odluke, priopćenja i upozorenja i poduzimaju odgovarajuće mjere u
postupcima nadzora nad ustavnošću i zakonitošću izbora i državnog referenduma,
te utvrđuju je li sadržaj referendumskog pitanja u skladu s Ustavom i jesu li
ispunjene ustavne pretpostavke za njegovo raspisivanje (članci 89., 95. i 96.
Ustavnog zakona);
11.
utvrđuju izvješća o uočenim pojavama neustavnosti i nezakonitosti (članak 104.
stavak 2. Ustavnog zakona);
12.
utvrđuju, temeljem nadzornih ovlasti, izvješća o donošenju propisa za izvršenje
Ustava, zakona i drugih propisa i odlučuju o njihovoj objavi u »Narodnim
novinama« (članak 105. Ustavnog zakona).
Članak 11.
Osim poslova iz članka 10. ovog Poslovnika, suci na
Sjednici Ustavnog suda:
1.
imenuju zamjenika predsjednika u skladu s člankom 18. ovog Poslovnika;
2.
imenuju članove vijeća iz članka 8. stavka 1. točaka 2. do 5. ovog Poslovnika u
skladu s člankom 23. stavkom 1. ovog Poslovnika (u daljnjem tekstu: vijeća);
3.
imenuju predsjednike vijeća u skladu s člankom 28. ovog Poslovnika;
4. imenuju suca-izvjestitelja u predmetima čiju
obradu provodi Služba za utvrđivanje postupovnih pretpostavki za odlučivanje o
ustavnim tužbama u skladu s člankom 82. stavkom 1. ovog Poslovnika;
5. rješavaju o prigovoru protiv rješenja predsjednika
Ustavnog suda o prijamu u državnu službu i rasporedu na radno mjesto glavnog
tajnika Ustavnog suda (u daljnjem tekstu: glavni tajnik) i predstojnika Ureda
predsjednika, te o premještaju na druga radna mjesta u Ustavnom sudu i
prestanku državne službe glavnog tajnika i predstojnika Ureda predsjednika;
6. utvrđuju godišnji proračun;
7. donose financijski plan;
8. na prijedlog predsjednika Ustavnog suda, utvrđuju
tarifu za troškove postupka ako ih je podnositelj ustavne tužbe prouzročio
svojom krivnjom (članak 80. Ustavnog zakona);
9.
odlučuju o imenovanju stalnih znanstvenih savjetnika Ustavnog suda;
10.
utvrđuju godišnji plan i raspored aktivnosti vezanih uz međunarodnu suradnju;
11.
raspravljaju i utvrđuju temeljna načela uprave Ustavnog suda u slučaju da
raspravu predloži predsjednik Ustavnog suda;
12.
obavljaju druge poslove utvrđene Ustavnim zakonom, ovim Poslovnikom i drugim
aktima Ustavnog suda.
Predsjednik Ustavnog suda
Članak
12.
(1) Predsjednik
Ustavnog suda bira se na Sjednici Ustavnog suda tajnim glasovanjem, većinom
glasova svih sudaca, na vrijeme od četiri godine (članak 15. Ustavnog zakona).
(2) Pravo kandidiranja za predsjednika Ustavnog suda
imaju svi suci. Sudac može biti biran za predsjednika Ustavnog suda više puta.
(3) Ako u postupku glasovanja nijedan od kandidata ne
dobije većinu glasova svih sudaca, glasovanje se ponavlja, a u drugom krugu
glasuje se za dva kandidata koja su u prvom krugu dobila najveći broj glasova.
U slučaju da su dva ili više kandidata u prvom krugu dobila jednak najveći broj
glasova, svi oni imaju pravo biti birani u drugom krugu. Glasovanje se ponavlja
sve dok na izborima ne ostanu dva kandidata s najvećim brojem glasova.
(4) Ako nijedan od dva kandidata s najvećim brojem
glasova ne dobije potreban broj glasova, glasovanje se za ta dva kandidata
ponavlja najviše tri puta. Ako u tri provedena kruga glasovanja nijedan od njih
ne dobije potreban broj glasova, izbori se u cijelosti ponavljaju, što obuhvaća
i ponovljeni postupak kandidiranja svih sudaca.
Članak 13.
(1) Predsjednik Ustavnog suda zastupa i predstavlja
Ustavni sud pred državnim tijelima Republike Hrvatske, te drugim domaćim i
međunarodnim tijelima i institucijama u zemlji i inozemstvu.
(2) Predsjednik Ustavnog suda brine se za:
– očuvanje neovisnog položaja Ustavnog suda o svim
državnim tijelima,
– očuvanje samostalnosti u raspoređivanju sredstava,
utvrđenih u državnom proračunu u skladu s godišnjim proračunom Ustavnog suda i
zakonom, radi ostvarivanja ustavnih zadaća ustavnog sudovanja u Republici
Hrvatskoj i nesmetanog djelovanja i poslovanja Ustavnog suda.
(3) Radi ostvarivanja zadaća iz stavka 2. ovog
članka, predsjednik Ustavnog suda može se prema potrebi savjetovati sa sucima.
Članak 14.
Predsjednik Ustavnog suda obavlja sljedeće poslove iz
Ustavom propisanog djelokruga poslova Ustavnog suda:
1. priprema, saziva i predsjedava sjednicama Ustavnog
suda, te daje dozvole za televizijski i radio-prijenos iz Ustavnog suda (članak
47. Ustavnog zakona);
2. na temelju zaključka donesenog na Sjednici
Ustavnog suda, zakazuje javnu raspravu i vodi je (članci 50. stavak 2. i 51.
stavak 1. Ustavnog zakona);
3. upućuje zahtjev, odnosno prijedlog za pokretanje
postupka za ocjenu suglasnosti zakona s Ustavom i suglasnosti drugog propisa s
Ustavom i zakonom te druge podneske iz članka 17. Ustavnog zakona na obradu
sucu-izvjestitelju (članak 41. Ustavnog zakona);
4. određuje novog suca-izvjestitelja u pojedinom
ustavnosudskom predmetu pod uvjetima propisanim člankom 46. stavkom 4. ovog
Poslovnika;
5. potpisuje odluke, rješenja i izvješća donesena na
Sjednici Ustavnog suda;
6. potpisuje zapisnike sa Sjednice Ustavnog suda, te
pojedinačne izvode iz zapisnika o zaključcima i glasovanju o svakoj donesenoj odluci,
rješenju i izvješću;
7. saziva i predsjedava stručnim sastancima;
8. skrbi o pravilnoj i učinkovitoj provedbi
ustavnosudskih postupaka;
9. obavlja druge poslove utvrđene Ustavnim zakonom,
ovim Poslovnikom i drugim aktima Ustavnog suda.
Članak 15.
Podnesci iz članka 14. točke 3. ovog Poslovnika
upućuju se sucima-izvjestiteljima i raspoređuju ustavnosudskim savjetnicima
prema abecednom redu prezimena sudaca i ustavnosudskih savjetnika. Iznimno,
predsjednik Ustavnog suda ovlašten je predmet uputiti na obradu sucu, odnosno
rasporediti ga ustavnosudskom savjetniku i izvan utvrđenog rasporeda,
uvažavajući njihova uža stručna usmjerenja.
Članak 16.
(1) Predsjednik Ustavnog suda predlaže sucima
pokretanje postupka radi utvrđivanja trajnog gubitka sposobnosti suca da obnaša
svoju dužnost (članak 12. stavak 3. Ustavnog zakona) i donošenje odluke o
udaljenju suca od obnašanja dužnosti (članak 13. stavak 2. Ustavnog zakona) na
Sjednici Ustavnog suda.
(2) Predsjednik Ustavnog suda obavještava suce o pristigloj
obavijesti o pritvoru suca zatečenog u činjenju kažnjivog djela za koje je
propisana kazna zatvora u trajanju dužem od pet godina (članak 4. stavak 4.
Ustavnog zakona) na Sjednici Ustavnog suda.
(3) Predsjednik Ustavnog suda obavještava predsjednika
Hrvatskog sabora o nastupu činjenica iz članka 9. stavka 2., članka 11. stavka
2. i članka 12. stavka 2. Ustavnog zakona.
Članak 17.
(1) Predsjednik Ustavnog suda je čelnik uprave
Ustavnog suda kojemu za svoj rad i upravljanje organizacijskim jedinicama
neposredno odgovaraju glavni tajnik i predstojnik Ureda predsjednika.
(2) Predsjednik Ustavnog suda:
1. donosi Pravilnik o radu Ureda predsjednika,
Pravilnik o radu Glavnog tajništva, Odluku o nazivima i uvjetima za radna
mjesta u Ustavnom sudu, te druge opće akte iz svoje nadležnosti;
2. odlučuje o osnivanju i sastavu povjerenstava i
drugih radnih tijela u Ustavnom sudu u skladu s mjerodavnim zakonima i općim
aktima Ustavnog suda;
3. na prijedlog glavnog tajnika ili ovlaštenog
tajnika za financijsko-računovodstveno poslovanje, upravljanje i gospodarenje
imovinom, donosi odluke o raspoređivanju sredstava utvrđenih u državnom
proračunu u skladu s godišnjim proračunom Ustavnog suda i zakonom;
4. donosi rješenja o prijamu u državnu službu i
rasporedu na radna mjesta glavnog tajnika i predstojnika Ureda predsjednika, te
rješenja o premještaju na druga radna mjesta u Ustavnom sudu i prestanku
državne službe glavnog tajnika i predstojnika Ureda predsjednika;
5. donosi rješenja o prigovoru protiv rješenja glavnog
tajnika o prijamu u državnu službu i rasporedu na radna mjesta, te protiv
rješenja o premještaju na druga radna mjesta u Ustavnom sudu i prestanku
državne službe savjetnika i drugih službenika i namještenika;
6. na prijedlog glavnog tajnika, donosi odluke o
imenovanju savjetnika na položaje iz članka 75. ovog Poslovnika;
7. na prijedlog glavnog tajnika, donosi odluke o
postavljenju ustavnosudskih savjetnika na mjesta iz članka 79. stavaka 1. i 3.
ovog Poslovnika;
8. na prijedlog glavnog tajnika, donosi odluke o
visini položajnog dodatka na osnovnu plaću savjetnika imenovanih na položaje iz
članka 75. ovog Poslovnika, odnosno stalnog godišnjeg dodatka na osnovnu plaću
ustavnosudskih savjetnika postavljenih na mjesta iz članka 79. stavaka 1. i 3.
ovog Poslovnika te nadređenih službenika i onih koji rade na poslovima s
povećanim stupnjem odgovornosti u Ustavnom sudu, u skladu s ovlašću Ustavnog
suda da samostalno raspoređuje sredstva utvrđena u državnom proračunu u okviru
godišnjeg proračuna Ustavnog suda (članak 2. stavak 2. Ustavnog zakona).
(3) Predsjednik Ustavnog suda potpisuje odluke i
druge akte o poslovanju Ustavnog suda donesene na Sjednici Ustavnog suda te
obavlja druge poslove određene zakonima, ovim Poslovnikom i drugim aktima
Ustavnog suda.
Zamjenik predsjednika Ustavnog suda
Članak 18.
(1) Zamjenik predsjednika imenuje se na Sjednici
Ustavnog suda na prijedlog predsjednika Ustavnog suda, uz prethodnu suglasnost
predloženika, javnim glasovanjem, većinom glasova svih sudaca, na vrijeme od
dvije godine uz mogućnost ponovnog imenovanja na istu dužnost.
(2) U slučaju da sudac predložen za zamjenika
predsjednika ne dobije većinu glasova svih sudaca, predsjednik Ustavnog suda
dužan je u roku 30 dana umjesto njega predložiti drugog suca na tu dužnost.
Članak 19.
(1) Zamjenik predsjednika zamjenjuje predsjednika
Ustavnog suda u razdoblju njegove odsutnosti ili spriječenosti te obavlja
druge poslove za koje ga predsjednik Ustavnog suda ovlasti.
(2) U razdoblju odsutnosti ili spriječenosti
predsjednika Ustavnog suda i njegovog zamjenika, poslove iz nadležnosti predsjednika
Ustavnog suda obavlja najstariji sudac.
StruČni sastanci
Članak 20.
(1) Stručni sastanci redoviti su radni sastanci
sudaca na kojima se provode stručne rasprave radi zauzimanja stajališta o pravnim
pitanjima važnim za ustavnosudsko odlučivanje.
(2) Na stručnim sastancima raspravlja se o nacrtima
odluka, rješenja i izvješća koja su suci-izvjestitelji dostavili predsjedniku
Ustavnog suda radi upućivanja na Sjednicu Ustavnog suda.
(3) Radi ocjene je li određeni nacrt odluke, rješenja
ili izvješća, o kojem su na stručnom sastanku izneseni različiti stavovi
sudaca, podoban za upućivanje na Sjednicu Ustavnog suda, predsjednik Ustavnog
suda može na stručnom sastanku zatražiti očitovanje sudaca u obliku prethodnog
glasovanja o predloženom nacrtu odluke, rješenja ili izvješća, koje je po
svojoj naravi i učincima neobvezujuće.
(4) Na poziv predsjednika Ustavnog suda, na stručnim
sastancima nazočni su glavni tajnik i ustavnosudski savjetnici, koji mogu
sudjelovati u raspravi.
Članak 21.
Osim
poslova navedenih u članku 20. ovog Poslovnika, na stručnim sastancima:
1.
provodi se prethodna rasprava o pitanjima poslovanja Ustavnog suda o kojima
odlučuju suci na Sjednici Ustavnog suda;
2. predsjednik
Ustavnog suda upoznaje suce s najvažnijim pitanjima poslovanja Ustavnog suda iz
svoje nadležnosti;
3.
provodi se rasprava o odnosima i suradnji Ustavnog suda s domaćim i
međunarodnim tijelima i institucijama u zemlji i inozemstvu;
4.
podnose se usmena izvješća o obavljenim posjetima, te domaćim i međunarodnim
susretima kojima je prisustvovao jedan ili više sudaca ili se suce upoznaje s
podnesenim pisanim izvješćima sa službenih putovanja koja su upućena
predsjedniku Ustavnog suda;
5.
raspravljaju se druga pitanja važna za poslovanje i ostvarenje ustavnog
položaja Ustavnog suda.
Članak
22.
(1) Na
stručnom sastanku vodi se zapisnik.
(2)
Zapisnik iz stavka 1. ovog članka služi za unutarnje potrebe Ustavnog suda radi
međusobnog usuglašavanja rada sudaca, ustavnosudskih savjetnika i stručnih
službi, te unapređenja poslovanja Ustavnog suda u cjelini.
(3)
Podaci sadržani u zapisniku iz stavka 1. ovog članka nisu dostupni javnosti.
Odjeljak
drugi
Vijeća i predsjednici vijeća, suci-izvjestitelji
OpĆe odredbe o vijeĆima
Članak
23.
(1) Vijeća su stalna ustavnosudska tijela čiji se
članovi imenuju na Sjednici Ustavnog suda na prijedlog predsjednika Ustavnog
suda, javnim glasovanjem, većinom glasova svih sudaca.
(2) Vijeća iz članaka 24. do 26. ovog Poslovnika
donose odluke i rješenja jednoglasno i u punom sastavu (članak 68. stavak 3.
Ustavnog zakona), a vijeća iz članka 27. ovog Poslovnika donose odluke i
rješenja većinom glasova svih članova vijeća (članak 98. stavak 2. Ustavnog
zakona).
(3) Ako je zbog naravi posla potrebno održati
sjednicu vijeća, a izvjesna je odsutnost pojedinog suca koji je član vijeća ili
je sudac, koji je član vijeća, najavio da će se uzdržati od glasovanja u
predmetu koji je na dnevnom redu, predsjednik Ustavnog suda odredit će suca
koji će za tu priliku na sjednici vijeća zamijeniti odsutnog suca, odnosno suca
koji je najavio da će se u određenom predmetu uzdržati od glasovanja.
(4) Na poziv predsjednika vijeća, na sjednicama
vijeća nazočni su glavni tajnik i ustavnosudski savjetnici, koji mogu
sudjelovati u raspravi.
VijeĆe za rjeŠavanje postupovnih pretpostavki za
odluČivanje o ustavnim tuŽbama
Članak
24.
(1)
Vijeće za rješavanje postupovnih pretpostavki za odlučivanje o ustavnim
tužbama, sastavljeno od troje sudaca, donosi rješenja o odbacivanju ustavnih
tužbi, odnosno o obustavi postupaka u slučajevima kada ne postoje pretpostavke
za odlučivanje o biti stvari, odnosno za provedbu postupka zaštite ljudskih
prava i temeljnih sloboda (članci 19. stavak 4., 32., 68. stavak 2., 72. i 79.
Ustavnog zakona).
(2)
Utvrdi li Vijeće iz stavka 1. ovog članka da podnositelj u ustavnoj tužbi nije
istaknuo povredu ustavnog prava u smislu članka 62. stavka 1. Ustavnog zakona,
donosi rješenje da se ustavna tužba neće uzeti u razmatranje (članak 71.
stavak 2. Ustavnog zakona).
VijeĆa za odluČivanje o ustavnim tuŽbama
Članak
25.
U
Ustavnom sudu ustrojavaju se dva vijeća za odlučivanje o ustavnim tužbama,
sastavljena od po šestero sudaca, koja odlučuju je li osporenim pojedinačnim
aktom iz članka 62. stavka 1. i članka 63. stavka 1. Ustavnog zakona
povrijeđeno ustavno pravo podnositelja istaknuto u njegovoj pravodobnoj i
dopuštenoj ustavnoj tužbi podobnoj za ustavnosudsko odlučivanje.
VijeĆa za izborne sporove
Članak
26.
(1) U Ustavnom
sudu ustrojavaju se četiri vijeća za izborne sporove, sastavljena od po troje
sudaca, koja zasjedaju u razdoblju provedbe redovitih ili izvanrednih izbora
za predsjednika Republike, zastupnike u Hrvatski sabor i članove predstavničkih
tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
(2)
Vijeća iz stavka 1. ovog članka odlučuju o žalbama protiv rješenja nadležnih
izbornih povjerenstava u zaštiti izbornog prava (članci 91. do 94. Ustavnog
zakona).
(3)
Vijeća iz stavka 1. ovog članka zasjedaju i u razdoblju provedbe državnog
referenduma (članak 96. Ustavnog zakona).
VijeĆa za odluČivanje o Žalbama protiv odluka o
razrjeŠenju sudaČke duŽnosti i odluka o stegovnoj odgovornosti suca
Članak 27.
(1) U Ustavnom sudu ustrojavaju se dva vijeća za odlučivanje
o žalbama protiv odluka Državnog sudbenog vijeća o razrješenju sudačke dužnosti
i odluka o stegovnoj odgovornosti sudaca redovnih sudova, sastavljena od po
šestero sudaca.
(2) Ako na sjednici vijeća iz stavka 1. ovog članka
za odluku koju je predložio sudac-izvjestitelj nije glasovala većina sudaca ili
je za odluku glasovalo troje sudaca, a troje je bilo protiv predložene odluke,
smatrat će se da odluka nije donesena. U tom slučaju, predsjednik vijeća
dostavlja predmet predsjedniku Ustavnog suda koji ga upućuje na Sjednicu
Ustavnog suda radi donošenja odluke.
Predsjednici vijeĆa
Članak
28.
(1)
Predsjednici vijeća imenuju se na Sjednici Ustavnog suda na prijedlog
predsjednika Ustavnog suda, javnim glasovanjem, većinom glasova svih sudaca.
(2) Predsjednici
vijeća imenuju se između sudaca koji su članovi vijeća na razdoblje od dvije
godine uz mogućnost ponovnog imenovanja na istu dužnost.
Članak
29.
Predsjednik vijeća:
1. priprema i predlaže dnevni red sjednica vijeća;
2. saziva i vodi sjednice vijeća;
3. potpisuje odluke i rješenja donesena na sjednici
vijeća;
4. potpisuje zapisnike sa sjednica vijeća i
pojedinačne izvode iz zapisnika o zaključcima i glasovanju o svakoj donesenoj
odluci i rješenju;
5. na stručnom sastanku sudaca iznosi i obrazlaže jednoglasno
prihvaćene zaključke vijeća kojima se predlažu rješenja za ubrzanje
ustavnosudskih postupaka i mjere za djelotvornije usklađivanje rada dva ili
više vijeća s istovjetnom nadležnošću.
Suci-izvjestitelji
Članak 30.
(1) Ustavnosudske postupke provode suci (članak 20.
stavak 1. Ustavnog zakona).
(2) Sudac koji provodi ustavnosudski postupak obnaša
u tom postupku dužnost suca-izvjestitelja i odgovoran je za pravnu obradu
predmeta.
(3) Sudac-izvjestitelj, odnosno sudac koji ga
zamjenjuje supotpisuje izvornike odluka, rješenja i izvješća.
(4) Sudac koji obnaša dužnost zamjenika predsjednika,
odnosno predsjednika vijeća može obnašati dužnost suca-izvjestitelja u
smanjenom opsegu u skladu s odlukom koja se donosi na Sjednici Ustavnog suda.
Članak 31.
(1) U ustavnosudskom postupku u kojem obnaša dužnost
suca-izvjestitelja, sudac je ovlašten:
1. utvrđivati razloge za isključenje javnosti u
postupku i navesti ih u referatu iz stavka 2. ovog članka (članak 21. Ustavnog
zakona);
2. predlagati na Sjednici Ustavnog suda, odnosno
sjednici nadležnog vijeća donošenje odluke o sudioniku koji će snositi troškove
ustavnosudskog postupka (članak 23. Ustavnog zakona);
3. zahtijevati isprave i obavijesti potrebne za
provedbu postupka, te na Sjednici Ustavnog suda, odnosno sjednici nadležnog
vijeća predložiti izdavanje naloga za oduzimanje isprava u slučaju
neudovoljavanja opetovanom zahtjevu za njihovu dostavu (članak 25. Ustavnog
zakona);
4. tražiti stručna mišljenja o pojedinim predmetima od
znanstvenih savjetnika Ustavnog suda;
5. nakon obrade predmeta, podnijeti nacrt odluke,
rješenja ili izvješća predsjedniku Ustavnog suda, odnosno predsjedniku
nadležnog vijeća u pisanom obliku (članak 46. Ustavnog zakona);
6. na Sjednici Ustavnog suda i sjednici nadležnog
vijeća usmeno obrazložiti nacrte odluka, rješenja i izvješća i prema potrebi
dati dopunska obrazloženja ili za to ovlastiti ustavnosudskog savjetnika
(članak 48. stavci 1. i 2. Ustavnog zakona);
7. na Sjednici Ustavnog suda, odnosno sjednici
nadležnog vijeća predložiti objavu odluke ili rješenja čija objava u »Narodnim
novinama« nije obvezna (članak 29. stavak 2. Ustavnog zakona);
8. ocijeni li potrebnim, na Sjednici Ustavnog suda,
odnosno sjednici nadležnog vijeća predložiti tijelo kojem bi trebalo povjeriti
provedbu ili način provedbe odluke, odnosno rješenja (članak 31. stavci 4. i 5.
Ustavnog zakona).
(2) Uz
nacrt odluke, rješenja ili izvješća iz stavka 1. točke 5. ovog članka,
sudac-izvjestitelj prilaže pisani referat koji sadrži osnovne podatke o
predmetu, dotadašnju ustavnosudsku praksu u istim ili sličnim predmetima i
obrazloženje spornih pravnih pitanja vezanih uz predmet (u daljnjem tekstu:
referat).
Članak 32.
Osim općih ovlasti iz članka 31. ovog Poslovnika,
sudac-izvjestitelj koji provodi postupak za ocjenu suglasnosti zakona s Ustavom
i drugog propisa s Ustavom i zakonom, ovlašten je:
1. predložiti dostavu zahtjeva, odnosno prijedloga na
odgovor tijelu koje je donijelo osporeni propis (članak 42. stavak 1. Ustavnog
zakona);
2. na Sjednici Ustavnog suda predložiti privremenu
obustavu izvršenja pojedinačnih akata ili radnji koje se poduzimaju na osnovi
zakona ili drugog propisa čija se ustavnost, odnosno ustavnost i zakonitost
ocjenjuje (članak 45. Ustavnog zakona);
3. sazvati savjetodavnu raspravu i o njoj izvijestiti
predsjednika Ustavnog suda (članak 49. stavak 2. Ustavnog zakona);
4. na javnoj raspravi, koju zakazuje i vodi
predsjednik Ustavnog suda, izvijestiti o činjeničnom i pravnom stanju u predmetu
zbog kojega je javna rasprava zakazana (članak 51. Ustavnog zakona).
Članak 33.
(1) Osim općih ovlasti iz članka 31. ovog Poslovnika,
sudac-izvjestitelj koji provodi postupak za rješavanje postupovnih pretpostavki
za odlučivanje o ustavnoj tužbi, ovlašten je:
– pozvati podnositelja nerazumljive ili nepotpune
ustavne tužbe da je u određenom roku dopuni ili ispravi (članak 69. alineja 1.
Ustavnog zakona).
(2) Iznimno, sudac-izvjestitelj iz članka 82. ovog
Poslovnika može ovlastiti voditelja Službe za utvrđivanje postupovnih pretpostavki
za odlučivanje o ustavnim tužbama da pozove podnositelja nerazumljive ili
nepotpune ustavne tužbe da je u određenom roku dopuni ili ispravi.
Članak 34.
(1) Osim općih ovlasti iz članka 31. ovog Poslovnika,
sudac-izvjestitelj koji provodi postupak za odlučivanje o ustavnoj tužbi
ovlašten je:
1. na prijedlog podnositelja ustavne tužbe, na
nadležnom vijeću predložiti odgodu ovrhe do donošenja odluke o ustavnoj tužbi
(članak 67. stavak 2. Ustavnog zakona);
2. dostaviti, prema potrebi, primjerak ustavne tužbe
zainteresiranim osobama i pozvati ih da se o njoj izjasne (članak 69. alineja
2. Ustavnog zakona);
3. zahtijevati, prema potrebi, dostavu spisa koji se
odnosi na predmet ustavne tužbe, odnosno dostavu izvješća o povredama ustavnih
prava učinjenih osporenim aktom (članak 69. alineja 3. Ustavnog zakona);
4. na nadležnom vijeću predložiti da se podnositelju
koji nije uspio s ustavnom tužbom naloži naknada troškova postupka prema tarifi
iz članka 11. točke 8. ovog Poslovnika, ako ih je podnositelj prouzročio svojom
krivnjom (članak 80. Ustavnog zakona).
(2) Iznimno, sudac-izvjestitelj može ovlastiti
ustavnosudskog savjetnika koji s njim surađuje na obradi predmeta da zahtijeva
dostavu spisa, odnosno izvješća iz stavka 1. točke 3. ovog članka.
Članak 35.
Osim općih ovlasti iz članka
31. ovog Poslovnika, sudac-izvjestitelj koji provodi žalbeni ustavnosudski
postupak iz članka 97. i članka 98. Ustavnog zakona dužan je:
1. osigurati strankama u
postupku (Državnom sudbenom vijeću i žalitelju) dostavu podnesaka koje zaprimi
od suprotne strane (članak 99. stavak 2. Ustavnog zakona);
2. zatražiti pisano
očitovanje od osoba čije je očitovanje predložio žalitelj (članak 99. stavak
3. Ustavnog zakona);
3. osigurati donositelju
osporene odluke pravo pisanog odgovora na očitovanja iz točke 2. ovog članka
(članak 99. stavak 3. Ustavnog zakona).
Odjeljak treći
Prestanak ustavnosudskih dužnosti
Razlozi za prestanak
ustavnosudskih duŽnosti
Članak 36.
(1) Ustavnosudske dužnosti iz članka 9. stavka 1.
točaka 1. do 3. ovog Poslovnika prestaju:
1. protekom vremena na koje je sudac izabran, odnosno
imenovan na dužnost;
2. ostavkom suca na dužnost na koju je izabran,
odnosno imenovan;
3. prestankom dužnosti suca.
(2) Sucu prestaje dužnost suca-izvjestitelja pod
pretpostavkama propisanim člankom 46. stavkom 4. ovog Poslovnika.
Ostavka na duŽnost na koju
je sudac izabran, odnosno imenovan
Članak 37.
(1) Ustavnosudska dužnost predsjednika Ustavnog suda,
zamjenika predsjednika i predsjednika vijeća prestaje istekom dana u kojem je
sudac podnio pisanu ostavku na tu dužnost.
(2) Predsjednik Ustavnog suda podnosi pisanu ostavku
sucima i upućuje je na Sjednicu Ustavnog suda, a zamjenik predsjednika i
predsjednici vijeća podnose pisanu ostavku predsjedniku Ustavnog suda koji je
upućuje na Sjednicu Ustavnog suda.
Postupak nakon Što sucu
prestane duŽnost prije isteka mandata
Članak 38.
(1) Kad je sucu prestala
dužnost prije isteka mandata iz razloga navedenih u članku 36. stavku 1. točki
2. ili 3. ovog Poslovnika, izbor, odnosno imenovanje drugog suca na tu dužnost
mora se provesti u roku 30 dana od dana prestanka dužnosti prethodnom sucu.
(2) U razdoblju iz stavka 1. ovog članka, dužnost
predsjednika Ustavnog suda obnaša zamjenik predsjednika, dužnost zamjenika
predsjednika obnaša najstariji sudac, a dužnost predsjednika vijeća obnaša
sudac kojeg na tu dužnost privremeno imenuje predsjednik Ustavnog suda između
članova vijeća.
Odjeljak
četvrti
Poslovnički red na Sjednici Ustavnog suda
Dostava poziva za Sjednicu Ustavnog suda
Članak
39.
Poziv, zajedno
s prijedlogom dnevnog reda, pripadajućom ustavnosudskom dokumentacijom i
ostalim radnim materijalima, mora biti dostavljen sucima, glavnom tajniku i
ustavnosudskim savjetnicima, koji su sudjelovali u obradi predmeta predloženih
za dnevni red, najmanje tri dana prije održavanja Sjednice Ustavnog suda.
OdrŽavanje reda na Sjednici Ustavnog suda
Članak 40.
(1) Dužnost je svih nazočnih, kojima je pristup
Sjednici Ustavnog suda dopušten temeljem članka 47. Ustavnog zakona, uvažavati
poslovnički red pri zasjedanju Ustavnog suda.
(2) Predsjednik Ustavnog suda ima pravo upozoriti i
izreći opomenu, a u najtežim slučajevima udaljiti iz raspravne dvorane s jedne
točke dnevnog reda ili do okončanja Sjednice Ustavnog suda, glavnog tajnika,
ustavnosudskog savjetnika, predstavnika tiska ili drugog sredstva javnog
priopćavanja i drugu osobu, ako se ponaša protivno ili ometa primjenu
poslovničkog reda iz članaka 41. do 46. ovog Poslovnika.
(3) Predsjednik Ustavnog suda ima pravo upozoriti i
izreći opomenu sucu ako se sudac ponaša protivno ili ometa primjenu
poslovničkog reda iz članaka 41. do 46. ovog Poslovnika.
(4) Predsjednik Ustavnog suda ovlašten je privremeno
ili trajno prekinuti Sjednicu Ustavnog suda ako ocijeni da prilike u raspravnoj
dvorani ne osiguravaju uredan i nesmetan poslovnički red njezina zasjedanja.
UtvrĐivanje dnevnog reda Sjednice Ustavnog suda
Članak 41.
(1) Nakon što predsjednik Ustavnog suda objavi da
Ustavni sud zasjeda i predloži dnevni red, svaki sudac ima pravo predložiti
dopunu, odnosno skidanje pojedinog predmeta s dnevnog reda uz usmeno
obrazloženje prijedloga.
(2) Ako je skidanje predmeta s dnevnog reda predložio
i usmeno obrazložio sudac koji je ujedno sudac-izvjestitelj, o tom se
prijedlogu ne raspravlja niti se o njemu glasuje, nego se zapisnički utvrđuje
da je predmet skinut s dnevnog reda.
(3) Ako je skidanje predmeta s dnevnog reda predložio
i usmeno obrazložio sudac koji nije sudac-izvjestitelj u tom predmetu, a
sudac-izvjestitelj prihvati prijedlog, odgovarajuće se primjenjuje stavak 2.
ovog članka.
(4) Ako je skidanje predmeta s dnevnog reda predložio
i usmeno obrazložio sudac koji nije sudac-izvjestitelj u tom predmetu, a
sudac-izvjestitelj nije prihvatio prijedlog, odluka o skidanju predmeta s
dnevnog reda donosi se većinom glasova svih sudaca.
Članak
42.
(1) Ako
sudac predloži i usmeno obrazloži dopunu s jednom ili više novih točaka dnevnog
reda, odluku o dopuni dnevnog reda donosi predsjednik Ustavnog suda.
(2)
Prihvati li predsjednik Ustavnog suda prijedlog, dopunjeni dnevni red smatra se
prijedlogom dnevnog reda predsjednika Ustavnog suda.
(3) Ne
prihvati li predsjednik Ustavnog suda prijedlog, suci glasuju za prvotni,
neizmijenjeni dnevni red predsjednika Ustavnog suda.
Tijek Sjednice Ustavnog suda
Članak
43.
(1)
Predsjednik Ustavnog suda vodi Sjednicu Ustavnog suda prema prihvaćenom dnevnom
redu u skladu s člankom 48. Ustavnog zakona.
(2)
Dužina trajanja usmenog obrazloženja nacrta odluke, rješenja, odnosno izvješća
koje na Sjednici Ustavnog suda izlaže sudac-izvjestitelj, odnosno ustavnosudski
savjetnik (članak 48. stavci 1. i 2. Ustavnog zakona), nije vremenski
ograničena, ali predsjednik Ustavnog suda ima pravo upozoriti
suca-izvjestitelja, odnosno ustavnosudskog savjetnika na dužinu usmenog
izlaganja ocijeni li ga neosnovano predugim.
(3) Prije otvaranja rasprave iz članka 48. stavka 3.
Ustavnog zakona, predsjednik Ustavnog suda je ovlašten:
– naznačiti dužinu trajanja cjelokupne rasprave o
predmetu,
– odrediti dužinu trajanja rasprave pri prvom
javljanju za riječ,
– odrediti dopušteni broj i dužinu trajanja replika
na pojedinu raspravu.
(4) Pri određivanju vremenskih trajanja radnji iz
stavka 3. ovog članka predsjednik Ustavnog suda uvažava složenost predmeta, te jasnoću,
preglednost i iscrpnost obrazloženja nacrta odluke, rješenja, odnosno izvješća
i uvodnog usmenog obrazloženja suca-izvjestitelja, odnosno ustavnosudskog
savjetnika.
Članak 44.
(1) Ocijeni li da se sudac ili ustavnosudski
savjetnik u raspravi bitno udaljio od sadržaja predmeta o kojem se raspravlja,
predsjednik Ustavnog suda ga upozorava na tu činjenicu.
(2) U slučaju da sudac ili ustavnosudski savjetnik ne
okonča svoju raspravu u naznačenom vremenu, predsjednik Ustavnog suda ga
upozorava na istek vremena i određuje jednu minutu za okončanje i sažimanje
rasprave. Nakon proteka tog vremena, predsjednik Ustavnog suda ovlašten je
prekinuti izlaganje suca ili ustavnosudskog savjetnika i dati riječ sljedećem
sudioniku u raspravi.
(3) U slučaju da sudac ili ustavnosudski savjetnik ne
okonča svoju repliku u naznačenom vremenu, predsjednik Ustavnog suda ovlašten
je nakon proteka vremena ostavljenog za repliku prekinuti suca ili
ustavnosudskog savjetnika i dati riječ sljedećem sudioniku u raspravi.
Postupak odluČivanja na Sjednici Ustavnog suda
Članak 45.
(1) Odluke, rješenja i izvješća donose se na Sjednici
Ustavnog suda većinom glasova svih sudaca (članak 27. stavak 1. Ustavnog
zakona).
(2) Nakon završene rasprave o predmetu, predsjednik
Ustavnog suda sažima prijedloge koji su izneseni u raspravi i poziva
suca-izvjestitelja da se o njima očituje.
(3) Prijedlozi koje sudac-izvjestitelj prihvati
smatraju se sastavnim dijelom predloženog nacrta odluke, rješenja ili izvješća
suca-izvjestitelja.
(4) O prijedlozima koje sudac-izvjestitelj ne
prihvati iznova se ne raspravlja, osim ako predsjednik Ustavnog suda ne odluči
drugačije.
(5) Nakon očitovanja suca-izvjestitelja, predsjednik
Ustavnog suda stavlja predloženi nacrt odluke, rješenja ili izvješća
suca-izvjestitelja na glasovanje.
Članak 46.
(1) Ne dobije li predloženi nacrt odluke, rješenja
ili izvješća potrebnu većinu glasova, predmet se skida s dnevnog reda Sjednice
Ustavnog suda, a predsjednik Ustavnog suda stavlja na glasovanje druge
prijedloge iznesene u raspravi koje sudac-izvjestitelj nije prihvatio (članak
48. stavak 4. Ustavnog zakona).
(2) Nacrt odluke, rješenja ili izvješća dopunit će se
ili izmijeniti u skladu s prijedlogom ili prijedlozima iz stavka 1. ovog članka
za koje glasuje većina sudaca.
(3) U slučaju iz stavka 2. ovog članka,
sudac-izvjestitelj može uvažiti stajalište većine sudaca, prihvatiti obradu
drugog stajališta i izraditi novi nacrt odluke, rješenja ili izvješća usklađen
sa stajalištem većine sudaca (članak 48. stavak 5. Ustavnog zakona).
(4) Ne prihvati li sudac-izvjestitelj obradu drugog
stajališta i izradu novog nacrta odluke, rješenja ili izvješća usklađenog sa
stajalištem većine sudaca iz stavka 2. ovog članka, predsjednik Ustavnog suda
zadužit će drugog suca da obradi predmet u skladu sa stajalištem većine sudaca
i izradi novi nacrt odluke, rješenja ili izvješća (članak 48. stavak 5.
Ustavnog zakona). Taj se sudac smatra novim sucem-izvjestiteljem, dok
dotadašnjem sucu prestaje dužnost suca-izvjestitelja u tom predmetu, što se
zapisnički utvrđuje.
OdgovarajuĆa primjena odredbi o poslovniČkom redu na
sjednice vijeĆa i struČne sastanke
Članak
47.
Članci
39. do 46. ovog Poslovnika odgovarajuće se primjenjuju i pri održavanju
sjednica vijeća i stručnih sastanaka.
Zapisnici
Članak
48.
(1)
Zapisnike na sjednicama Ustavnog suda, stručnim sastancima i sjednicama vijeća
iz članka 8. stavka 1. točaka 3. do 5. ovog Poslovnika vodi voditelj Centra za
evidenciju i dokumentaciju Ustavnog suda (u daljnjem tekstu: Centar) ili
ovlašteni ustavnosudski savjetnik u Centru.
(2) Zapisnike na sjednicama Vijeća iz članka 8.
stavka 1. točke 2. ovog Poslovnika vodi voditelj Službe za utvrđivanje
postupovnih pretpostavki za odlučivanje o ustavnim tužbama ili ovlašteni
ustavnosudski savjetnik u toj Službi.
(3) Zapisnike
iz stavaka 1. i 2. ovog članka, kao i izvode iz zapisnika, supotpisuju
zapisničar i predsjednik Ustavnog suda, odnosno predsjednik nadležnog vijeća
ili sudac koji je predsjedavao Sjednicom Ustavnog suda, stručnim sastankom,
odnosno sjednicom nadležnog vijeća.
UsklaĐivanje odluka i rjeŠenja s ustavnosudskom
praksom
Članak 49.
(1) Utvrdi li se da odluka, odnosno rješenje doneseno
na Sjednici Ustavnog suda ili sjednici vijeća nije usklađeno s ustavnosudskom
praksom, a još nije otpremljeno sudionicima u postupku, predsjednik Ustavnog
suda, odnosno predsjednik nadležnog vijeća ovlašten je zaustaviti njegovu
otpremu i vratiti ga sucu-izvjestitelju radi ispitivanja postoji li potreba
daljnjeg rada na predmetu radi njegova usuglašavanja s ustavnosudskom praksom.
Na prvoj narednoj Sjednici Ustavnog suda, odnosno sjednici nadležnog vijeća
zapisnički se utvrđuje da je otprema odluke, odnosno rješenja zaustavljena i
predmet vraćen sucu-izvjestitelju na preispitivanje.
(2) Nakon što preispita usklađenost odluke, odnosno
rješenja iz stavka 1. ovog članka s ustavnosudskom praksom, sudac-izvjestitelj
upućuje predmet na ponovno odlučivanje na Sjednicu Ustavnog suda, odnosno
sjednicu nadležnog vijeća.
Odjeljak
peti
Izdvojeno mišljenje, pisano obrazloženje suprotnog glasovanja i uzdržavanje od
glasovanja
Izdvojeno miŠljenje
Članak
50.
(1) Sudac ima pravo na izdvojeno mišljenje ako većina
sudaca na Sjednici Ustavnog suda prihvati odluku ili rješenje čijoj se izreci
i/ili čijem se obrazloženju sudac protivi.
(2) Sudac koji na Sjednici Ustavnog suda izdvoji
mišljenje u pogledu izreke i/ili obrazloženja odluke ili rješenja i usmeno ga
obrazloži na Sjednici Ustavnog suda, dužan ga je pisano obrazložiti (članak
27. stavak 4. Ustavnog zakona).
(3) Izdvojeno mišljenje može izraditi i više sudaca
zajedno ako se protive izreci i/ili obrazloženju odluke ili rješenja zbog
istovjetnih pravnih razloga koji su usmeno obrazloženi na Sjednici Ustavnog
suda (skupno izdvojeno mišljenje). Skupno izdvojeno mišljenje potpisuju svi
suci koji su izdvojili svoja mišljenja.
Članak 51.
(1) Izdvojeno mišljenje sudac je dužan usmeno
najaviti na Sjednici Ustavnog suda nakon što predsjednik Ustavnog suda, poslije
provedenog postupka glasovanja, objavi da je odluka, odnosno rješenje, čijoj se
izreci i/ili obrazloženju sudac protivi, donesena.
(2) U slučaju iz stavka 1. ovog članka, sudac koji je
najavio izdvojeno mišljenje ima pravo istodobno zahtijevati da se donesena
odluka ili rješenje, zajedno s izdvojenim mišljenjem, objavi u »Narodnim
novinama« i u slučaju kad objava odluke ili rješenja nije obavezna prema članku
29. stavku 1. Ustavnog zakona.
(3) Sudac je dužan pisano obrazložiti i dostaviti
predsjedniku Ustavnog suda izdvojeno mišljenje u roku osam dana od dana
donošenja odluke, odnosno rješenja na Sjednici Ustavnog suda.
(4) Do dostave izdvojenog mišljenja ili do isteka
roka iz stavka 3. ovog članka, odluka, odnosno rješenje ne otprema se na
objavu. Ako izdvojeno mišljenje nije dostavljeno predsjedniku Ustavnog suda do
isteka roka iz stavka 3. ovog članka, odluka, odnosno rješenje otprema se radi
objave u »Narodnim novinama«, a naknadno dostavljeno izdvojeno mišljenje
uvezuje se u ustavnosudski spis i čini njegov sastavni dio.
(5)
Ovjerovljeni prijepis odluke, odnosno rješenja otprema se sudionicima u
postupku i prije isteka roka iz stavka 3. ovog članka.
(6)
Odredbe stavaka 1. do 5. ovog članka odgovarajuće se primjenjuju i na skupno
izdvojeno mišljenje više sudaca, te na izdvojeno mišljenje u postupcima u
kojima se na Sjednici Ustavnog suda utvrđuju izvješća u skladu s člancima 104.
i 105. Ustavnog zakona.
ObrazloŽenje suprotnog glasovanja
Članak 52.
(1) Sudac ili više sudaca zajedno imaju pravo pisano
obrazložiti i objaviti svoje mišljenje u slučaju kad su za odluku, rješenje
ili izvješće glasovali suprotno većini sudaca, ali ga nisu posebno usmeno
obrazlagali na Sjednici Ustavnog suda (članak 27. stavak 5. Ustavnog zakona).
(2) U slučaju pisanog obrazloženja suprotnog
glasovanja iz stavka 1. ovog članka odgovarajuće se primjenjuju članci 50. i
51. ovog Poslovnika.
UzdrŽavanje od glasovanja
Članak
53.
(1)
Sudac se ne može uzdržati od glasovanja, osim u slučaju kada je sudjelovao u
donošenju zakona, drugog propisa ili odluke, odnosno rješenja koji su predmet odlučivanja
(članak 27. stavak 6. Ustavnog zakona).
(2) Ako
su ispunjene pretpostavke za uzdržavanje od glasovanja iz stavka 1. ovog
članka, sudac je dužan prije održavanja Sjednice Ustavnog suda ili sjednice
nadležnog vijeća o tome obavijestiti predsjednika Ustavnog suda.
(3) Ako
je donošenje odluke ili rješenja u nadležnosti vijeća na kojem se odluke i
rješenja donose jednoglasno, a sudac koji je član vijeća najavi da će se
uzdržati od glasovanja u pojedinom predmetu koji je na dnevnom redu sjednice
vijeća, predsjednik Ustavnog suda postupit će u skladu s člankom 23. stavkom 3.
ovog Poslovnika.
Odjeljak
šesti
Ustavnosudske odluke, rješenja i izvješća
OznaČavanje ustavnosudskih predmeta
Članak 54.
(1) Oznake ustavnosudskih predmeta su:
U-I – postupak za ocjenu suglasnosti zakona s
Ustavom;
U-II – postupak za ocjenu suglasnosti drugih
propisa s Ustavom i zakonom;
U-III – postupak pokrenut ustavnom tužbom za
zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda zajamčenih Ustavom;
U-IIIA – postupak u povodu ustavne tužbe i
prije no što je iscrpljen pravni put zbog nerazumno dugog trajanja sudskog
postupka;
U-IIIB – postupak u povodu ustavne
tužbe i prije no što je iscrpljen pravni put u slučaju kad se osporenim
pojedinačnim aktom grubo vrijeđaju ustavna prava, a potpuno je razvidno da bi
nepokretanjem ustavnosudskog postupka za podnositelja ustavne tužbe mogle
nastati teške i nepopravljive posljedice;
U-IV – postupak rješavanja sukoba o
nadležnosti između tijela zakonodavne, izvršne i sudbene vlasti;
U-V –
postupak odlučivanja o odgovornosti predsjednika Republike;
U-VI
– postupak nadzora nad ustavnošću programa i djelovanja političkih
stranaka;
U-VII
– postupak nadzora nad ustavnošću i zakonitošću izbora i državnog
referenduma;
U-VIIA
– rješavanje izbornih sporova koji nisu u djelokrugu sudova;
U-VIII
– postupak privremene obustave izvršenja pojedinačnih akata ili radnji
koji se poduzimaju na osnovi zakona ili drugog propisa, čija se suglasnost s
Ustavom, odnosno s Ustavom i zakonom ocjenjuje;
U-IX
– postupak u povodu žalbi protiv odluka Državnog sudbenog vijeća o
razrješenju sudaca;
U-IXA
– postupak u povodu žalbi protiv odluka Državnog sudbenog vijeća o
stegovnoj odgovornosti sudaca;
U-X –
praćenje ostvarivanja ustavnosti i zakonitosti i izvješćivanje predsjednika Hrvatskog
sabora o pojavama neustavnosti i nezakonitosti;
U-XA
– nadzor nad donošenjem propisa za izvršenje Ustava, zakona i drugih
propisa;
R –
podnesci građana koji se odnose na pitanja o kojima Ustavni sud ne provodi
postupak (razne predstavke i pritužbe građana na rad Ustavnog suda ili drugih
državnih tijela, molbe za pomoć različitog sadržaja, pisma građana u kojima se
iznose njihova stajališta o raznim pitanjima, preslike sudskih i upravnih spisa
sa zamolbama za stručnu pomoć ili pravni savjet, itd.).
(2) Na
podneske građana pod oznakom »R« Ustavni sud odgovara dopisom.
(3)
Uvredljivi podnesci i podnesci koji sadrže obilježja kaznenih djela uvrede ili
klevete kažnjivih po Kaznenom zakonu ne vode se pod oznakama iz stavka 1. ovog
članka, niti na takve podneske Ustavni sud odgovara. Oni se odmah razvrstavaju
pod oznaku »riješeno« (»a.a.«).
(4)
Protiv p otpisnika podneska s obilježjima kaznenih djela iz stavka 3. ovog
članka Ustavni sud podnosi kaznenu prijavu nadležnom državnom tijelu.
SadrŽaj odluka, rjeŠenja i izvjeŠĆa
Članak
55.
(1)
Odluke i rješenja Ustavnog suda imaju uvod, izreku i obrazloženje (članak 28.
Ustavnog zakona).
(2)
Izvješća Ustavnog suda iz članaka 104. i 105. Ustavnog zakona imaju uvod, naziv
»Izvješće« i naznaku predmeta izvješća. Ostale dijelove izvješća utvrđuje
Ustavni sud ovisno o predmetu o kojem izvješćuje Hrvatski sabor ili Vladu
Republike Hrvatske.
(3) U
uvodu odluke, rješenja i izvješća prvo se navodi ime i prezime predsjednika
Ustavnog suda, odnosno predsjednika nadležnog vijeća ili suca koji je
predsjedavao sjednicom, a potom imena i prezimena sudaca koji su sudjelovali u
donošenju odluke, rješenja ili izvješća abecednim redom prema početnom slovu
njihovih prezimena, bez navođenja znanstvenih ili stručnih titula.
(4)
Izvornik odluke, rješenja i izvješća potpisuje predsjednik Ustavnog suda,
odnosno predsjednik nadležnog vijeća ili sudac koji je predsjedavao sjednicom,
te sudac-izvjestitelj i ustavnosudski savjetnik koji je surađivao u obradi
predmeta.
(5)
Izvornik iz stavka 4. ovog članka pohranjuje se u ustavnosudski spis, a otprema
se njegov ovjerovljeni prijepis u kojem nisu naznačena osobna imena
sudaca-izvjestitelja i ustavnosudskih savjetnika. Za istovjetnost prijepisa s
izvornikom odgovoran je tajnik za ustavnosudsko poslovanje, koji potpisuje
ovjerovljeni prijepis odluke, rješenja i izvješća.
SkraĆivanje imenâ i naziva u odlukama i rjeŠenjima za
objavu u »Narodnim novinama«
Članak 56.
(1) Odluke, rješenja i izvješća objavljuju se u
»Narodnim novinama« u skladu s člankom 29. i člankom 105. stavkom 4. Ustavnog
zakona.
(2) Osobna imena fizičkih osoba, nazivi pravnih
osoba, izuzimajući nazive pravnih osoba s javnim ovlastima, te nazivi mjesta i
stranih država navedeni u izvornicima odluka i rješenja pod oznakama U-III,
U-IIIA i U-IIIB moraju se prije objave u »Narodnim novinama« skratiti i
označiti početnim slovima osobnih imena i nazivâ navedenih u izvorniku (npr.
»M. M. iz Lj., RS«).
(3) Podnositelj ustavne tužbe, u povodu koje je
donesena i objavljena odluka, odnosno rješenje iz stavka 2. ovog članka, ima
pravo podnijeti pisani zahtjev Ustavnom sudu da se ista odluka, odnosno
rješenje objavi u »Narodnim novinama« i s njegovim punim osobnim imenom,
odnosno nazivom, na njegov trošak. I u tom se slučaju sva druga osobna imena i
nazivi navedeni u izvorniku odluke, odnosno rješenja označuju na način propisan
stavkom 2. ovog članka.
(4) Stavak 2. ovog članka primjenjuje se i u slučaju
kad se ovjerovljeni prijepisi odluka i rješenja pod oznakama U-III, U-IIIA i
U-IIIB dostavljaju trećim osobama u skladu s člancima 57. i 58. ovog
Poslovnika.
Odjeljak
sedmi
Dostupnost odluka, rješenja i izvješća te ustavnosudskih spisa
Dostupnost neobjavljenih odluka, rjeŠenja i izvjeŠĆa
Članak 57.
(1) Preslike odluka, rješenja i izvješća koji nisu
objavljeni u »Narodnim novinama«, a ne nalaze se ni na službenoj web-Internet
stranici Ustavnog suda, dostupne su svima na temelju pisanog zahtjeva Ustavnom
sudu u kojem je potrebno navesti:
– osobno ime, odnosno naziv podnositelja zahtjeva,
– prebivalište i adresu stanovanja, odnosno
sjedište pravne osobe,
– broj i mjesto izdavanja osobne iskaznice, odnosno
matični broj pravne osobe,
– poslovni broj tražene odluke, rješenja i izvješća.
(2) Ako podaci o poslovnom broju odluke, rješenja ili
izvješća nisu poznati podnositelju zahtjeva, u zahtjevu je potrebno što
podrobnije opisati predmet o kojem se odlučivalo u ustavnosudskom postupku i
godinu u kojoj je odluka donesena.
Članak 58.
(1) Podnositelj zahtjeva iz članka 57. ovog
Poslovnika ima pravo na po jednu besplatnu presliku svake neobjavljene odluke,
rješenja i izvješća. Iznimno, zatraži li podnositelj zahtjeva dostavu preslika
za više od 10 odluka, rješenja ili izvješća dužan je snositi pripadajuće
troškove prema tarifi objavljenoj na oglasnoj ploči Ustavnog suda.
(2) Zatraži li podnositelj zahtjeva poštansku dostavu
preslika neobjavljenih odluka, rješenja i izvješća, dužan je snositi troškove
poštarine.
(3) Odredbe stavaka 1. i 2. ovog članka ne
primjenjuju se u slučajevima kada preslike odluka, rješenja i izvješća zatraže
državna tijela, akreditirani novinari i međunarodne organizacije i
institucije.
(4) Prije otpreme preslike neobjavljenih odluka ili
rješenja pod oznakama U-III, U-IIIA i U-IIIB, tajnik kabineta
suca-izvjestitelja dužan je odluku, odnosno rješenje urediti u skladu s člankom
56. stavkom 2. ovog Poslovnika.
(5) Za zaprimanje zahtjeva iz stavka 1. ovog članka
te za urednu dostavu preslika neobjavljenih odluka, rješenja i izvješća
odgovoran je tajnik za ustavnosudsko poslovanje.
Zbirke odluka, rjeŠenja i izvjeŠĆa
Članak
59.
(1)
Ustavni sud može izdavati zbirke odluka, rješenja i izvješća prema samostalnom
izboru sudaca.
(2)
Sredstva za izdavanje zbirki iz stavka 1. ovog članka osiguravaju se u državnom
proračunu. Ako se zbirke pripremaju u okviru stručnog projekta Ustavnog suda,
sredstva za izdavanje zbirki mogu se osigurati i iz sredstava iz kojih se
financira projekt.
SluŽbena priopĆenja Ustavnog suda
Članak
60.
(1)
Predsjednik Ustavnog suda odlučuje o potrebi objave službenog priopćenja
Ustavnog suda o pojedinoj odluci, rješenju i izvješću ili o tijeku
ustavnosudskog postupka koji još nije okončan, odnosno o određenom događanju u
Ustavnom sudu ili o pitanju vezanom uz položaj Ustavnog suda ili sudaca
Ustavnog suda od šireg značenja za javnost.
(2)
Službeno priopćenje iz stavka 1. ovog članka potpisuje predsjednik Ustavnog
suda, a ako se radi o priopćenju vezanom uz određeni ustavnosudski predmet može
ga potpisati i sudac-
-izvjestitelj po prethodnoj ovlasti predsjednika Ustavnog suda.
IzvjeŠĆa akreditiranih novinara sa Sjednica Ustavnog
suda
Članak
61.
(1) Na
Sjednici Ustavnog suda mogu biti nazočni akreditirani novinari koji potpišu
izjavu o čuvanju tajnosti osobnih podatka o fizičkim osobama i odgovarajućih
podataka o pravnim osobama i drugim strankama o kojima se raspravljalo, odnosno
koji su navedeni u nacrtima odluka i rješenja što su bili na dnevnom redu
Sjednice Ustavnog suda u predmetima pod oznakama U-III, U-IIIA i U-IIIB.
(2)
Obveza čuvanja tajnosti podataka iz stavka 1. ovog članka traje 15 dana od dana
otpreme ovjerovljenog prijepisa odluke ili rješenja sudionicima u postupku,
odnosno 15 dana od objave ovjerovljenog prijepisa odluke ili rješenja na
oglasnoj ploči Ustavnog suda nakon neuspješno izvršene dostave.
Ustavnosudski spisi
Članak
62.
(1)
Ustavnosudski spis obuhvaća podneske kojim je ustavnosudski postupak pokrenut, odnosno
kojim je predloženo pokretanje ustavnosudskog postupka, referate, promemorije,
stručne radove i razlikovno mišljenje ustavnosudskog savjetnika koji je
surađivao u obradi predmeta, pisana mišljenja znanstvenih savjetnika Ustavnog
suda, pisana očitovanja državnih tijela što su zaprimljena tijekom provedbe
ustavnosudskog postupka, izdvojena mišljenja sudaca i njihova pisana
obrazloženja suprotnog glasovanja, te izvornik i ovjerovljene prijepise odluka,
rješenja i izvješća.
(2) Dokumentacija sadržana u ustavnosudskom spisu
služi potrebama sudaca i ustavnosudskih savjetnika u postupcima obrade
istovjetnih ili sličnih ustavnosudskih predmeta.
(3) Dijelove dokumentacije sadržane u ustavnosudskom
spisu iz stavka 1. ovog članka mogu do okončanja postupka razgledati ovlaštene
osobe u skladu s člankom 94. ovog Poslovnika.
(4) Dokum entacija sadržana u ustavnosudskom spisu,
uz izuzetak pisanih očitovanja državnih tijela zaprimljenih tijekom provedbe
postupka i ovjerovljenih prijepisa odluka, rješenja i izvješća, nije dostupna
sudovima i drugim državnim tijelima. Suci na Sjednici Ustavnog suda odlučuju
hoće li se službenoj osobi, temeljem pisanog i obrazloženog zahtjeva suda ili
drugog državnog tijela, iznimno dopustiti uvid u cjelokupni ustavnosudski spis
zbog posebno opravdanog državnog razloga.
Povjerljiva ustavnosudska dokumentacija, spisi sudova
i drugih drŽavnih tijela
Članak
63.
(1)
Povjerljiva ustavnosudska dokumentacija obuhvaća rezultate glasovanja i
zapisnike o glasovanju, nacrte odluka, rješenja i izvješća, predložene
izmjene i dopune izreke i obrazloženja nacrta odluke i rješenja, predložene
izmjene pojedinih rečeničnih sklopova u nacrtu odluke, rješenja i izvješća,
vlastoručne ili vlastoručno potpisane bilješke suca-izvjestitelja i
ustavnosudskog savjetnika koji je surađivao u obradi predmeta, te podatke koji
se temelje na dokumentaciji sudova i drugih državnih tijela klasificiranoj kao
državna, vojna, službena ili poslovna tajna za koju nije proveden postupak
deklasifikacije tajnosti.
(2) Povjerljiva ustavnosudska dokumentacija ne smatra
se dijelom ustavnosudskog spisa, a pohranjuje se na odgovarajući način uz
pripadajući ustavnosudski spis. Pristup toj dokumentaciji nije dopušten nikome
izvan kruga sudaca i ustavnosudskih savjetnika.
(3) Spisi sudova koji se odnose na predmet ustavne
tužbe, spisi i dokumentacija drugih državnih tijela čiju je dostavu
sudac--izvjestitelj zahtijevao tijekom provedbe ustavnosudskog postupka (članak
69. alineja 3. Ustavnog zakona), te isprave i obavijesti pribavljene tijekom
provedbe ustavnosudskog postupka (članak 25. Ustavnog zakona) ne smatraju se
dijelom ustavnosudskog spisa.
(4) Preslike zaprimljenih spisa sudova i drugih
državnih tijela iz stavka 3. ovog članka pohranjuju se na odgovarajući način uz
pripadajući ustavnosudski spis. Pristup tim spisima nije dopušten nikome izvan
kruga sudaca i ustavnosudskih savjetnika.
Uvid u ustavnosudski spis nakon okonČanja postupka
Članak
64.
(1)
Predsjednik Ustavnog suda, odnosno predsjednik nadležnog vijeća odobrava
sudioniku u postupku uvid u ustavnosudski spis iz članka 62. stavka 1. ovog
Poslovnika i nakon što je ustavnosudski postupak okončan, a predmet razvrstan
pod oznaku »a.a.«, ako sudionik pisanim podneskom obavijesti Ustavni sud da
priprema zahtjev za zaštitu prava pred Europskim sudom za ljudska prava u
Strasbourgu, te navede razloge zbog kojih uvid u spis smatra potrebnim.
(2)
Predsjednik Ustavnog suda može odobriti fizičkoj osobi, koja nije bila sudionik
u postupku, uvid u ustavnosudski spis iz članka 62. stavka 1. ovog Poslovnika
nakon što je ustavnosudski postupak okončan, a predmet razvrstan pod oznaku
»a.a.«, ako osoba nedvojbeno dokaže da za to ima opravdan stručni, znanstveni,
istraživački ili slični interes, uz vlastoručno potpisano jamstvo da osobna
imena, nazive pravnih osoba i nazive mjesta i stranih država, sadržane u
spisima pod oznakama U-III, U-IIIA i U-IIIB, neće objaviti.
(3)
Odobrenje, odnosno službena bilješka o uskrati odobrenja iz stavaka 1. i 2.
ovog članka daje se u pisanom obliku i smatra se dijelom ustavnosudskog spisa.
Postupanje s ustavnosudskom dokumentacijom nakon
proteka odreĐenog vremena
Članak 65.
(1) Ustavni sud može donijeti odluku o uništavanju
ustavnosudskog spisa nakon proteka najmanje 30 godina od donošenja odluke,
rješenja ili izvješća. Zajedno s ustavnosudskim spisom uništavaju se
pripadajuća mu povjerljiva ustavnosudska dokumentacija i preslike spisa sudova
i drugih državnih tijela (u daljnjem tekstu: pripadajuća dokumentacija),
izuzimajući izvornike odluka, rješenja i izvješća.
(2) Odluka iz stavka 1. donosi se na sjednici
Ustavnog suda većinom glasova svih sudaca.
(3) Ustavnosudski spisi i pripadajuća dokumentacija
moraju biti izuzeti od uništavanja ako imaju pravno-povijesnu vrijednost.
Odluka o spisima koji imaju pravno-povijesnu vrijednost donosi se na sjednici
Ustavnog suda većinom glasova svih sudaca prema popisu koji izrađuje Centar.
Pohrana ustavnosudske dokumentacije u Hrvatskom
drŽavnom arhivu
Članak
66.
(1) Ustavnosudski
spisi i pripadajuća dokumentacija mogu biti pohranjeni u Hrvatski državni arhiv
nakon proteka najmanje deset godina od okončanja ustavnosudskog postupka, u
skladu sa zakonom kojim se uređuju arhivsko gradivo i arhivi.
(2)
Ustavnosudski spisi i pripadajuća dokumentacija pohranjeni u Hrvatskom
državnom arhivu ne smiju biti korišteni za istraživanja prije proteka rokova
propisanih zakonom kojim se uređuju arhivsko gradivo i arhivi, osim izvornika i
ovjerovljenih prijepisa odluka, rješenja i izvješća.
(3)
Stavak 2. ovog članka ne primjenjuje se u slučaju kad korištenje ustavnosudskih
spisa i pripadajuće dokumentacije pohranjene u Hrvatskom državnom arhivu
zatraži Ustavni sud ili sudac Ustavnog suda.
Glava
treća
USTROJSTVO UPRAVE USTAVNOG SUDA
Organizacijske jedinice
Članak
67.
U
Ustavnom sudu ustrojavaju se:
– Ured
predsjednika Ustavnog suda i
–
Glavno tajništvo Ustavnog suda.
Odjeljak
prvi
Ured predsjednika Ustavnog suda
Djelokrug poslova Ureda predsjednika
Članak 68.
(1) Ured predsjednika obavlja stručne i
administrativne poslove vezane uz djelokrug poslova predsjednika Ustavnog suda,
osim onih koje u skladu s odredbama Poslovnika obavljaju druga ustavnosudska
tijela i službe, te poslove protokola i međunarodne suradnje, poslove vezane uz
odnose Ustavnog suda s javnošću i uz službene i druge poslovne potrebe sudaca
koje proizlaze iz njihovog Ustavom utvrđenog položaja.
(2) Rad Ureda predsjednika uređuje se Pravilnikom o
radu Ureda predsjednika u skladu s ovim Poslovnikom.
Predstojnik Ureda predsjednika
Članak 69.
(1) Ured predsjednika vodi i njime upravlja
predstojnik Ureda predsjednika primljen u državnu službu i raspoređen na radno
mjesto predstojnika Ureda u skladu s člankom 17. stavkom 2. točkom 4. ovog
Poslovnika i Odlukom o nazivima i uvjetima za radna mjesta u Ustavnom sudu.
(2) Voditelj kabineta, koji je i poslovni tajnik
predsjednika Ustavnog suda, obavlja uredske poslove za potrebe predsjednika
Ustavnog suda.
Kabinet suca
Članak 70.
(1) U kabinetu suca obavljaju se priprema
ustavnosudske dokumentacije za suca, potrebne na sjednici Ustavnog suda, stručnom
sastanku i sjednici vijeća, te poslovi praćenja i evidentiranja ustavnosudskog
spisa od njegova zaprimanja u kabinetu suca do okončanja postupka, poslovi konačne
obrade teksta izvornikâ odluka, rješenja i izvješća, odnosno njihovih prijepisa
i drugi uredski poslovi vezani uz ustavnosudske predmete suca-izvjestitelja.
(2) Kabinet suca vodi tajnik kabineta.
Odjeljak
drugi
Glavno tajništvo Ustavnog suda
Glavno tajniŠtvo Ustavnog suda
Članak
71.
(1) U
Glavnom tajništvu ustrojavaju se:
–
službe ustavnosudskih savjetnika,
– opća
uprava Ustavnog suda.
(2)
Glavno tajništvo vodi i njime upravlja glavni tajnik primljen u državnu službu
i raspoređen na radno mjesto glavnog tajnika u skladu s člankom 17. stavkom 2.
točkom 4. ovog Poslovnika i Odlukom o nazivima i uvjetima za radna mjesta u
Ustavnom sudu.
(3) Rad Glavnog tajništva uređuje se Pravilnikom o
radu Glavnog tajništva u skladu s ovim Poslovnikom.
(4) Uredsko poslovanje uređuje se Pravilima o
uredskom poslovanju Ustavnog suda, koja donosi glavni tajnik u skladu s ovim
Poslovnikom, Pravilnikom o radu Ureda predsjednika i Pravilnikom o radu Glavnog
tajništva.
(5) Nazivi radnih mjesta u Ustavnom sudu, poslovi
koji se obavljaju na tim radnim mjestima, potrebni stručni uvjeti za raspored
na radna mjesta i broj potrebnih savjetnika i drugih službenika i namještenika
određuju se Odlukom o nazivima i uvjetima za radna mjesta u Ustavnom sudu u
skladu s ovim Poslovnikom, Pravilnikom o radu Ureda predsjednika i Pravilnikom
o radu Glavnog tajništva.
Glavni tajnik Ustavnog suda
Članak
72.
(1)
Glavni tajnik nazočan je na sjednici Ustavnog suda i može sudjelovati u
raspravi, ako suci na sjednici Ustavnog suda ne odluče drugačije (članak 47.
stavak 2. Ustavnog zakona).
(2) Glavni tajnik saziva i vodi kolegij
ustavnosudskih savjetnika i odgovoran je za zakonit, pravilan, učinkovit i
ekonomičan rad službi ustavnosudskih savjetnika iz članaka 74. do 85. ovog
Poslovnika.
Članak 73.
(1) Glavni tajnik odgovoran je za zakonit, pravilan,
učinkovit i ekonomičan rad stručnih službi u općoj upravi Ustavnog suda iz
članaka 87. do 90. ovog Poslovnika.
(2) Glavni tajnik:
1. opći je nalogodavac za materijalno-financijsko poslovanje
Ustavnog suda, osim u poslovima koji su pridržani predsjedniku Ustavnog suda
ili su po odluci predsjednika Ustavnog suda preneseni na tajnika za
financijsko-računovodstveno poslovanje, upravljanje i gospodarenje imovinom;
2. donosi rješenja o prijmu u državnu službu i
rasporedu na radna mjesta, te rješenja o premještaju na druga radna mjesta u
Ustavnom sudu i prestanku državne službe, kao i rješenja o ostalim pravima i
obvezama iz radnog odnosa savjetnika i drugih službenika i namještenika u skladu
sa zakonom kojim se uređuju opći položaj, prava, obveze i odgovornosti državnih
službenika i namještenika;
3. provodi postupke zbog lake povrede službene
dužnosti i donosi rješenja o odgovornosti savjetnika i drugih službenika i
namještenika za učinjene lake povrede službene dužnosti u skladu sa zakonom
kojim se uređuju opći položaj, prava, obveze i odgovornosti državnih službenika
i namještenika;
4. utvrđuje tarifu Ustavnog suda za troškove
preslikavanja neobjavljenih odluka, rješenja i izvješća iz članka 58. stavka 1.
ovog Poslovnika i tarifu za troškove preslikavanja cjelokupne ili dijela
ustavnosudske dokumentacije iz članka 94. stavka 4. ovog Poslovnika;
5. obavlja druge poslove određene ovim Poslovnikom i
Odlukom o radu Glavnog tajništva, te druge poslove po nalogu predsjednika
Ustavnog suda.
Pododjeljak
prvi
Službe ustavnosudskih savjetnika
Ustrojstvo sluŽbi ustavnosudskih savjetnika
Članak
74.
Službe
ustavnosudskih savjetnika su:
–
Savjetnička služba,
–
Služba za utvrđivanje postupovnih pretpostavki za odlučivanje o ustavnim
tužbama,
–
Centar za evidenciju i dokumentaciju Ustavnog suda.
SavjetniČka sluŽba
Članak 75.
(1) Savjetničku službu obavljaju savjetnici imenovani
na položaje:
– višeg ustavnosudskog savjetnika,
– ustavnosudskog savjetnika,
– nižeg ustavnosudskog savjetnika.
(2) Nakon prijma u državnu službu i rasporeda na
radno mjesto savjetnika, savjetnik se odlukom predsjednika Ustavnog suda,
donesenom na prijedlog glavnog tajnika, može imenovati na neki od položaja iz
stavka 1. ovog članka.
(3) Imenovanjem na položaj iz stavka 1. ovog članka,
savjetnik postaje ustavnosudski savjetnik s ovlašću neposrednog obavljanja
nesudačkih poslova iz Ustavom propisanog djelokruga poslova Ustavnog suda, koja
obuhvaća sudjelovanje u provedbi ustavnosudskih postupaka i obradu
ustavnosudskih predmeta u skladu s Ustavnim zakonom, ovim Poslovnikom i
Pravilnikom o radu Glavnog tajništva.
Djelokrug poslova ustavnosudskih savjetnika
Članak 76.
Ustavnosudski savjetnici:
1. pripremaju i obrađuju raspoređene im ustavnosudske
predmete;
2. izrađuju dopise koji se upućuju sudionicima u
ustavnosudskim postupcima, državnim tijelima i znanstvenim savjetnicima
Ustavnog suda;
3. izrađuju nacrte odluka, rješenja i izvješća i
sastavljaju referate iz članka 31. stavka 2. ovog Poslovnika;
4. nazočni su na sjednicama Ustavnog suda, stručnim
sastancima i sjednicama vijeća, ako suci ne odluče drugačije (članak 47. stavak
2. Ustavnog zakona), i na poziv sudaca-izvjestitelja uvodno izlažu predmete,
odnosno usmeno obrazlažu nacrte odluka, rješenja i izvješća i prema potrebi
daju dopunska obrazloženja (članak 48. stavci 1. i 2. Ustavnog zakona), te
sudjeluju u raspravama i mogu o pitanjima o kojima se raspravlja davati
mišljenja i prijedloge;
5. supotpisuju izvornike odluka, rješenja i izvješća
u čijoj su pripremi i izradi sudjelovali (članak 78. stavak 1. Ustavnog
zakona);
6. vode i supotpisuju zapisnike o tijeku javne
rasprave kad su sa sucem-izvjestiteljem surađivali u obradi predmeta zbog kojega
je javna rasprava zakazana (članak 51. stavci 2. i 3. Ustavnog zakona);
7. obavljaju druge nesudačke poslove iz Ustavom
propisanog djelokruga poslova Ustavnog suda koje im povjere suci na Sjednici
Ustavnog suda, odnosno predsjednik Ustavnog suda.
Posebna prava i odgovornosti ustavnosudskih
savjetnika
Članak 77.
(1) Ustavnosudski savjetnik odgovoran je za
pravno-tehničku pripremu i obradu raspoređenog mu ustavnosudskog predmeta.
(2) Pri obradi predmeta iz stavka 1. ovog članka,
ustavnosudski savjetnik dužan je uvažavati praksu i pravna stajališta
Ustavnog suda u predmetima istovrsnim ili sličnim onom koji obrađuje.
(3) Ustavnosudski savjetnik vlastoručno potpisuje
izrađeni nacrt odluke, rješenja i izvješća u čijoj je pripremi i obradi
sudjelovao i odgovoran je za njegov sadržaj i urednost.
(4) U slučaju da nije suglasan s nacrtom odluke,
rješenja ili izvješća izrađenim prema uputi suca-izvjestitelja, ustavnosudski
savjetnik ima pravo napisati razlikovno mišljenje koje se dostavlja
predsjedniku Ustavnog suda, odnosno predsjedniku nadležnog vijeća zajedno s
nacrtom odluke, rješenja, odnosno izvješća.
Savjetnici
Članak 78.
Savjetnici koji su primljeni u državnu službu u
Ustavni sud i raspoređeni na radno mjesto savjetnika, ali nisu imenovani na
položaje iz članka 75. ovog Poslovnika, obavljaju pripremne stručne poslove
potrebne za započinjanje provedbe ustavnosudskih postupaka i za pravnu obradu
predmeta iz Ustavom propisanog djelokruga poslova Ustavnog suda i druge stručne
poslove po nalogu glavnog tajnika i nadređenoga ustavnosudskog savjetnika.
Postavljenje u sluŽbe
Članak 79.
(1) Viši ustavnosudski savjetnik može odlukom
predsjednika Ustavnog suda, donesenom na prijedlog glavnog tajnika, biti
postavljen na mjesto voditelja Centra, odnosno voditelja ili ovlaštenog
savjetnika u ustrojstvenim jedinicama Centra.
(2) Glavni tajnik odlučuje koji će opseg poslova na
ustavnosudskim predmetima obavljati viši ustavnosudski savjetnik u razdoblju u
kojem je postavljen na mjesto voditelja Centra, odnosno voditelja ili
ovlaštenog savjetnika u ustrojstvenim jedinicama Centra.
(3) Viši ustavnosudski savjetnik ili ustavnosudski
savjetnik može odlukom predsjednika Ustavnog suda, donesenom na prijedlog
glavnog tajnika, biti postavljen na mjesto voditelja, a niži ustavnosudski
savjetnik i, iznimno, savjetnik na mjesto ovlaštenog savjetnika u Službi za
utvrđivanje postupovnih pretpostavki za odlučivanje o ustavnim tužbama.
(4) U službe iz stavaka 1. i 3. ovog članka glavni
tajnik postavlja službenike u skladu s Odlukom o nazivima i uvjetima za radna
mjesta u Ustavnom sudu.
SluŽba za utvrĐivanje postupovnih pretpostavki za
odluČivanje o ustavnim tuŽbama
Članak
80.
(1)
Služba za utvrđivanje postupovnih pretpostavki za odlučivanje o ustavnim
tužbama provodi obradu i izrađuje nacrte rješenja u predmetima koji su u
nadležnosti Vijeća iz članka 24. ovog Poslovnika.
(2)
Služba iz stavka 1. ovog članka pribavlja, prema potrebi, spise drugih državnih
tijela koji se odnose na postupke što su prethodili donošenju odluke protiv
koje je podnesena ustavna tužba.
Članak
81.
U
slučaju opsežnijeg povećanja broja zaprimljenih ustavnih tužbi tijekom godine,
a radi otklanjanja opasnosti od zastoja u radu Ustavnog suda, glavni tajnik
može u Službu iz članka 80. ovog Poslovnika, rješenjem o privremenom
premještaju, rasporediti povećani broj savjetnika, osim onih koji su imenovani
na položaj viših ustavnosudskih savjetnika, te povećani broj drugih službenika,
koji može biti veći od broja predviđenog u Odluci o nazivima i uvjetima za
radna mjesta u Ustavnom sudu.
Sudac-izvjestitelj u VijeĆu za rjeŠavanje postupovnih
pretpostavki za odluČivanje o ustavnim tuŽbama
Članak
82.
(1) Sudac-izvjestitelj u predmetima čiju obradu
provodi Služba iz članka 80. ovog Poslovnika imenuje se na Sjednici Ustavnog suda
na prijedlog predsjednika Ustavnog suda javnim glasovanjem, većinom glasova
svih sudaca, na vrijeme od dvije godine uz mogućnost ponovnog imenovanja na
istu dužnost.
(2) Sudac-izvjestitelj podnosi nacrte rješenja iz
članka 80. stavka 1. ovog Poslovnika predsjedniku Vijeća iz članka 24. ovog
Poslovnika radi upućivanja na sjednicu i donošenja rješenja, te obavlja druge
poslove određene člancima 31. i 33. ovog Poslovnika.
(3) Sudac-izvjestitelj usklađuje rad Službe iz članka
80. ovog Poslovnika.
(4) Predsjednik Ustavnog suda odlučuje u kojem će
smanjenom opsegu sudac-izvjestitelj iz stavka 1. ovog članka obavljati poslove
vezane uz ustavnosudske postupke u kojima se odlučuje o ustavnim tužbama.
Centar za evidenciju i dokumentaciju
Članak
83.
(1) U
Centru se obavljaju sljedeći stručni poslovi:
1. dodjeljuju se oznake predmeta za svaki zaprimljeni
podnesak u skladu s člankom 54. ovog Poslovnika;
2. vodi se evidencija odluka, rješenja i izvješća;
3. pripremaju se Sjednice Ustavnog suda i stručni
sastanci prema nalogu predsjednika Ustavnog suda;
4. pripremaju se sjednice vijećâ, osim sjednica
vijeća iz članka 8. stavka 1. točke 2. ovog Poslovnika;
5. pregledavaju se predloženi nacrti odluka i
rješenja radi njihova usklađivanja s ustavnosudskom praksom;
6.
sravnjuju se sadržaji odluka, rješenja i izvješća objavljeni u »Narodnim
novinama« sa sadržajem njihovih izvornika, te se u slučaju uočenih pogrešaka
»Narodnim novinama« dostavljaju službeni tekstovi njihovih ispravaka;
7. obavljaju se drugi stručni poslovi određeni ovim
Poslovnikom i drugim aktima Ustavnog suda.
(2) U Centru se ustrojavaju:
– Služba za elektroničku obradu ustavnosudske prakse,
– Knjižnica Ustavnog suda.
(3) Voditelj Centra nazočan je na Sjednici Ustavnog
suda i može sudjelovati u raspravi, ako suci na Sjednici Ustavnog suda ne
odluče drugačije (članak 47. stavak 2. Ustavnog zakona).
SluŽba za elektroniČku obradu ustavnosudske prakse
Članak 84.
(1) Služba za elektroničku obradu ustavnosudske
prakse ustrojava se radi stvaranja elektroničke baze podataka o odlukama,
rješenjima i izvješćima i omogućavanja njihova pretraživanja na službenim
web-internetskim stranicama Ustavnog suda na hrvatskom i engleskom jeziku.
(2) Odluke i rješenja pod oznakama U-III, U-IIIA i
U-IIIB, što se objavljuju na službenim web-internetskim stranicama Ustavnog
suda, moraju se prethodno urediti u skladu s člankom 56. stavkom 2. ovog
Poslovnika.
KnjiŽnica Ustavnog suda
Članak 85.
(1) U Knjižnici se obavlja bibliotečna djelatnost odgovarajućom
primjenom mjerodavnog zakona o bibliotečnoj djelatnosti i bibliotekama.
(2) U Knjižnici se ustrojava poseban odjel knjiga,
monografija, časopisa i drugih publikacija o vladavini prava, te o ljudskim
pravima i njihovoj zaštiti.
(3) Za potrebe odjela iz stavka 2. ovog članka,
Knjižnica ostvaruje suradnju i međubibliotečnu razmjenu s bibliotekama
odgovarajućih međunarodnih tijela i institucija, te mjerodavnim zakladama i
fundacijama u zemlji i inozemstvu.
Pododjeljak
drugi
Opća uprava Ustavnog suda
NaČela poslovanja opĆe uprave Ustavnog suda
Članak 86.
(1) Poslovi koje obavlja opća uprava Ustavnog suda odvojeni
su od djelokruga poslova Ustavnog suda propisanog Ustavom, odnosno od provedbe
ustavnosudskih postupaka i donošenja odluka, rješenja i izvješća.
(2) Savjetnici i drugi službenici i namještenici
primaju se u državnu službu u Ustavni sud, raspoređuju se na radna mjesta,
premještaju se na druga radna mjesta, te im državna služba u Ustavnom sudu
prestaje u postupku i na način propisan zakonom kojim se uređuju opći položaj,
prava, obveze i odgovornosti državnih službenika i namještenika.
(3) Primitkom u državnu službu u Ustavni sud državni
službenici i namještenici dobivaju položaj ustavnosudskih službenika i
namještenika.
Ustrojstvo opĆe uprave Ustavnog suda
Članak 87.
Za obavljanje poslova opće uprave Ustavnog suda, u
Glavnom tajništvu ustrojavaju se:
– Ured glavnog tajnika,
– Tajništvo za ustavnosudsko poslovanje, i
– Tajništvo za financijsko-računovodstveno
poslovanje, upravljanje i gospodarenje imovinom.
Ured glavnog tajnika
Članak 88.
(1) U Uredu glavnog tajnika ustrojavaju se kabinet
glavnog tajnika i druge unutarnje jedinice u skladu s Pravilnikom o radu
Glavnog tajništva.
(2) U Uredu glavnog tajnika obavljaju se opći pravni,
upravni i kadrovski poslovi, te poslovi vezani uz službu tajnika kabineta
sudaca, pismohranu i arhiviranje ustavnosudske građe i informatizaciju i
internetizaciju Ustavnog suda.
TajniŠtvo za ustavnosudsko poslovanje
Članak 89.
(1) Tajništvo za ustavnosudsko poslovanje je
samostalna ustrojstvena jedinica Glavnog tajništva čije se unutarnje ustrojstvo
uređuje Pravilnikom o radu Glavnog tajništva.
(2) U Tajništvu iz stavka 1. ovog članka neposredno
se obavljaju poslovi ustavnosudskog uredskog poslovanja, a osobito poslovi
prijma stranaka i zaprimanja podnesaka, unosa podataka, otpreme i dostave, te
tehničke pripreme materijala za sjednice i sastanke.
(3) Tajništvom za ustavnosudsko poslovanje upravlja
tajnik za ustavnosudsko poslovanje u položaju nadređenog ustavnosudskog
službenika s posebnim ovlastima i odgovornostima, koji za svoj rad i za
zakonit, pravilan, učinkovit i ekonomičan rad Tajništva neposredno odgovara
glavnom tajniku.
(4) Tajnik iz stavka 3. ovog članka u okviru ovlasti
koje na njega prenese glavni tajnik obavlja poslove koje odredi predsjednik
Ustavnog suda.
TajniŠtvo za financijsko-raČunovodstveno poslovanje,
upravljanje i gospodarenje imovinom
Članak 90.
(1) Tajništvo za financijsko-računovodstveno poslovanje,
upravljanje i gospodarenje imovinom je samostalna ustrojstvena jedinica
Glavnog tajništva čije se unutarnje ustrojstvo uređuje Pravilnikom o radu
Glavnog tajništva.
(2) U Tajništvu iz stavka 1. ovog članka neposredno
se obavljaju upravni, stručni i administrativno-tehnički poslovi za
uspostavljanje sustava planiranja, programiranja, izrade i izvršenja proračuna
Ustavnog suda vezanog uz sustav Državne riznice, normativni, plansko-analitički
i financijsko-računovodstveni poslovi.
(3) U Tajništvu iz stavka 1. ovog članka obavljaju se
i poslovi vezani uz nabavu, održavanje, upravljanje i gospodarenje imovinom
koju koristi Ustavni sud, te se organizira i nadzire obavljanje
stručno-tehničkih, pomoćno-tehničkih i uslužnih poslova potrebnih za redovito i
nesmetano poslovanje Ustavnog suda.
(4) Tajništvom iz stavka 1. ovog članka upravlja
tajnik za financijsko-računovodstveno poslovanje, upravljanje i gospodarenje
imovinom u položaju nadređenog ustavnosudskog službenika s posebnim ovlastima i
odgovornostima, koji za svoj rad i za zakonit, pravilan, učinkovit i ekonomičan
rad Tajništva neposredno odgovara glavnom tajniku.
(5) Tajnik iz stavka 4. ovog članka u okviru ovlasti
koje na njega prenese glavni tajnik obavlja poslove koje odredi predsjednik
Ustavnog suda.
Glava četvrta
USTAVNI
SUD I SUDIONICI
U USTAVNOSUDSKIM POSTUPCIMA
Podnesci upuĆeni Ustavnom sudu
Članak 91.
(1) Ustavni sud ne pruža pravnu pomoć niti je
nadležan za davanje tumačenja i objašnjenja primjene odluka, rješenja i
izvješća.
(2) Podnesci se podnose Ustavnom sudu u skladu s
člankom 17. Ustavnog zakona i ne mogu se predavati neposredno na zapisnik u
Ustavnom sudu.
(3) Podnesci se podnose Ustavnom sudu u tri
primjerka, a prilozi koje podnositelji dostavljaju uz podnesak u dva primjerka.
Članak 92.
(1) Elektronička pošta, pismena dostavljena putem
telefaksa Ustavnog suda, te brzojavi upućeni Ustavnom sudu ne smatraju se
podnescima kojima se pokreće ustavnosudski postupak, odnosno kojima se predlaže
pokretanje ustavnosudskog postupka.
(2) Iznimno, zbog hitnosti postupka rješavanja
izbornih sporova, žalbe protiv rješenja nadležnoga izbornog povjerenstva koje
je to povjerenstvo dostavilo Ustavnom sudu putem službenog telefaksa smatrat će
se pravovaljanom osnovom za pokretanje postupka ako:
– nadležno izborno povjerenstvo uz žalbu stranke i
ostalu pripadajuću dokumentaciju dostavi Ustavnom sudu i posebno službeno
očitovanje kojim potvrđuje vjerodostojnost žalbe,
– predsjednik nadležnoga izbornog povjerenstva u
usmenom telefonskom razgovoru s tajnikom za ustavnosudsko poslovanje potvrdi
činjenicu dostave podneska Ustavnom sudu putem službenog telefaksa nadležnoga
izbornog povjerenstva.
Obavijesti o tijeku ustavnosudskog postupka
Članak 93.
(1) Sudionici u ustavnosudskom postupku i njihovi
punomoćnici mogu do okončanja postupaka zatražiti obavijesti o njegovom
tijeku.
(2) Obavijesti iz stavka 1. ovog članka daje tajnik
za ustavnosudsko poslovanje na osnovi podataka iz upisnika i ustavnosudskog
spisa.
Razgledanje ustavnosudskog spisa tijekom trajanja
postupka
Članak 94.
(1)
Sudionici u ustavnosudskom postupku, njihovi opunomoćenici i druge osobe koje
imaju pravni interes mogu do okončanja postupka zatražiti razgledanje sljedeće
dokumentacije iz pripadajućega ustavnosudskog spisa:
1. podnesaka kojima je predloženo pokretanje ili je
pokrenut ustavnosudski postupak;
2. pisanih očitovanja suprotne strane (ako su
zatražena i dostavljena);
3. pisanih mišljenja znanstvenih savjetnika Ustavnog
suda (ako su zatražena i dostavljena);
4. pisanih očitovanja državnih tijela nastalih ili
primljenih u postupku obrade predmeta (ako su zatražena i dostavljena).
(2) Zahtjev za razgledanje dokumentacije iz stavka 1.
ovog članka podnosi se u pisanom obliku tajniku za ustavnosudsko poslovanje.
(3) Razgledanje se obavlja u Prijemnom uredu
Tajništva za ustavnosudsko poslovanje u vrijeme koje određuje tajnik za ustavnosudsko
poslovanje.
(4) Pod razgledanjem ustavnosudske dokumentacije
razumijeva se i pravo na prijepis cjelokupne ili dijela dokumentacije iz stavka
1. ovog članka ili pravo na presliku te dokumentacije na trošak ovlaštenog
podnositelja zahtjeva prema tarifi objavljenoj na oglasnoj ploči Ustavnog suda.
Uredovno vrijeme prijma stranaka
Članak 95.
(1) Sudionici u ustavnosudskom postupku, njihovi opunomoćenici
i drugi građani (u daljnjem tekstu: stranke) primaju se u Prijemnom uredu
Tajništva za ustavnosudsko poslovanje u uredovno vrijeme objavljeno na
oglasnoj ploči Ustavnog suda.
(2) Primanje stranaka u Uredu predsjednika i Uredu
glavnog tajnika određuje predstojnik Ureda predsjednika, odnosno glavni tajnik,
o čemu se stranke obavještavaju isticanjem obavijesti na oglasnoj ploči
Ustavnog suda.
(3) Voditelj Centra može, temeljem prethodne ovlasti
glavnog tajnika, davati obavijesti o ustavnosudskoj praksi u određenim pravnim
pitanjima.
Stranke i ustavnosudski predmeti
Članak 96.
(1) Nitko nema pravo tražiti podatke o
sucu-izvjestitelju i ustavnosudskom savjetniku kojima je predmet raspoređen,
niti podatke koji se odnose na odlučivanje o predmetu.
(2) Nitko nema pravo tražiti obavijesti o sadržaju
donesenih odluka i rješenja pod oznakama U-III, U-IIIA i U-IIIB prije njihove
dostave sudionicima u ustavnosudskom postupku ili objave u »Narodnim novinama«.
Stranke u Ustavnom sudu
Članak
97.
Pravila
ponašanja stranaka u Ustavnom sudu oglašavaju se na oglasnoj ploči Ustavnog
suda.
Glava
peta
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 98.
(1) Imenovanje zamjenika
predsjednika, te imenovanje članova vijeća iz članka 8. stavka 1. točaka 2. do 5.
ovog Poslovnika i njihovih predsjednika provest će se najkasnije do 31.
prosinca 2003. godine u skladu s odredbama ovog Poslovnika.
(2) Suci koji su na dan
stupanja na snagu ovog Poslovnika zatečeni u obnašanju dužnosti dopredsjednikâ
Ustavnog suda, te članova i predsjednikâ vijeća nastavljaju obnašati te
dužnosti do imenovanja zamjenika predsjednika, te članova vijeća i njihovih
predsjednika u skladu sa stavkom 1. ovog članka.
Članak 99.
(1) Unutarnji opći akti
donijet će se u roku šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovog Poslovnika, a
dotada ostaju na snazi opći akti doneseni na temelju Poslovnika Ustavnog suda
Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 29/1994.).
(2) Do donošenja Odluke o
nazivima i uvjetima za radna mjesta u Ustavnom sudu ostaje na snazi Poslovnička
odluka o uvjetima za radna mjesta savjetnika i stručnih suradnika u Ustavnom
sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 68/2003.).
Članak 100.
(1) Odredbe članka 75. ovog
Poslovnika počinju se primjenjivati od dana stupanja na snagu Odluke o nazivima
i uvjetima za radna mjesta u Ustavnom sudu donesene u skladu s odredbama ovog
Poslovnika.
(2) Savjetnici primljeni u
državnu službu u Ustavni sud do dana stupanja na snagu ovog Poslovnika
zadržavaju radna mjesta nižih ustavnosudskih savjetnika, ustavnosudskih
savjetnika i viših ustavnosudskih savjetnika na koja su raspoređeni na dan
njegova stupanja na snagu.
(3) Pojedinačne odluke o
postavljenju ustavnosudskih savjetnika iz stavka 2. ovog članka na mjesta iz
članka 79. stavaka 1. i 3. ovog Poslovnika donijet će se u roku 90 dana od dana
stupanja na snagu ovog Poslovnika.
(4) Ustavnosudski službenici
i namještenici primljeni u državnu službu u Ustavni sud do dana stupanja na
snagu ovog Poslovnika zadržavaju radna mjesta na koja su raspoređeni na dan
njegova stupanja na snagu. Pojedinačna rješenja, kojima će se nazivi radnih
mjesta u Uredu predsjednika i općoj upravi Ustavnog suda, ustrojenoj u Glavnom
tajništvu, uskladiti s nazivima određenim ovim Poslovnikom i Odlukom o nazivima
i uvjetima za radna mjesta u Ustavnom sudu, donijet će se u roku 60 dana od
dana stupanja na snagu Odluke o nazivima i uvjetima za radna mjesta u Ustavnom
sudu donesene u skladu s odredbama ovog Poslovnika.
Članak 101.
Do unutarnjeg ustrojavanja Ustavnog suda u skladu s
odredbama ovog Poslovnika predsjednik Ustavnog suda ovlašten je organizirati
rad ustavnosudskih tijela i uprave Ustavnog suda na način koji će omogućiti
ostvarivanje poslova iz Ustavom propisane nadležnosti Ustavnog suda i nesmetano
djelovanje i poslovanje Ustavnog suda.
Članak 102.
Na dan stupanja na snagu ovog Poslovnika prestaje
važiti Poslovnik Ustavnog suda Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj
29/1994.).
Članak 103.
Ovaj Poslovnik
stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Broj:
Su-184/2003.
Zagreb, 7. studenoga 2003.
Predsjednik
Ustavnog suda
dr.
sc. Smiljko Sokol, v. r.