3042
Na
temelju članka 6. stavka 2. Zakona o Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost
(»Narodne novine« br. 107/03), Upravni odbor Fonda za zaštitu okoliša i
energetsku učinkovitost, uz suglasnost Vlade Republike Hrvatske, na sjednici
održanoj dana 30. listopada i 21. studenoga 2003. godine, donio je
I.
OPĆE ODREDBE
Članak
1.
Ovim se
Statutom uređuje zastupanje i predstavljanje Fonda, pečat i znak, ustrojstvo,
ovlasti i način odlučivanja pojedinih tijela Fonda, njihova prava i obveze,
postupak imenovanja i razrješenja direktora i zamjenika direktora Fonda,
osnivanje, sastav, način rada te ovlaštenje nadzornih, stručnih i savjetodavnih
tijela Fonda, ograničenje Fonda glede stjecanja, opterećivanja i otuđivanja
nekretnina i druge imovine, javnost rada Fonda, provođenje nadzora Fonda od
strane neovisnih ovlaštenih revizorskih tvrtki, te druga pitanja od značenja za
obavljanje djelatnosti i poslovanje Fonda.
Članak
2.
Osnivač
Fonda je Republika Hrvatska, a osnivačka prava i dužnosti u ime Republike
Hrvatske obavlja Vlada Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Vlada).
Članak
3.
Fond
ima svojstvo pravne osobe s pravima, obvezama i odgovornostima propisanim
Zakonom o fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost i ovim Statutom.
Članak 4.
Za obveze u pravnom prometu Fond odgovara cijelom svojom
imovinom.
Republika Hrvatska solidarno i neograničeno odgovara
za obveze Fonda.
II.
NAZIV, SJEDIŠTE, PEČAT, ZNAK I DJELATNOSTI FONDA
Članak
5.
Fond u
pravnom prometu posluje pod nazivom: Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost.
Fond u pravnom prometu prema inozemnim tijelima,
pravnim i fizičkim osobama koristi, pored naziva na hrvatskom jeziku, naziv na
engleskom jeziku koji glasi: Environmental Protection and Energy Efficiency
Fund.
Članak 6.
Sjedište Fonda je u Zagrebu.
O promjeni naziva i sjedišta Fonda odlučuje osnivač.
Članak 7.
U pravnom prometu Fond koristi pečat okruglog oblika,
promjera 35 mm, s kružno upisanim tekstom: Fond za zaštitu okoliša i energetsku
učinkovitost – Zagreb.
Broj pečata, način korištenja, kao i osobe odgovorne
za čuvanje pečata, utvrđuje odlukom direktor Fonda.
Za potrebe financijske dokumentacije Fonda s istim
upisanim tekstom koristi se pečat promjera 23 mm.
Članak 8.
Fond ima znak.
Izgled znaka te način njegova korištenja propisat će
se Pravilnikom o znaku Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost.
Članak 9.
Djelatnost Fonda obuhvaća poslove u svezi s
financiranjem pripreme, provedbe i razvoja programa, projekata i sličnih
aktivnosti u području očuvanja, održivog korištenja, zaštite i unapređivanja
okoliša i u području energetske učinkovitosti i korištenja obnovljivih izvora
energije utvrđene Zakonom o Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost.
U obavljanju poslova iz stavka 1. ovoga članka Fond
ima javne ovlasti utvrđene odredbama članka 7. stavka 2. Zakona o Fondu za zaštitu
okoliša i energetsku učinkovitost.
Članak 10.
Nadležna tijela, te pravne i fizičke osobe utvrđene
Zakonom o Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost dužni su, radi
ostvarivanja djelatnosti Fonda, na način propisan tim Zakonom i propisom
donesenim na temelju toga Zakona dostavljati Fondu podatke i druge informacije
u svezi ostvarivanja njegove djelatnosti.
Fond je
dužan nadležnim tijelima te pravnim i fizičkim osobama, pod jednakim uvjetima,
osigurati pristup podacima kojima Fond raspolaže u obavljanju svoje
djelatnosti.
III.
USTROJSTVO FONDA
Članak
11.
U Fondu
se ustrojavaju unutarnje ustrojstvene jedinice:
– Ured
direktora,
– Služba za upravno-pravne poslove te poslove
planiranja i naplate naknada i posebne naknade,
– Služba pripreme, provedbe i razvoja programa,
projekata i drugih aktivnosti u području zaštite okoliša i energetske učinkovitosti,
– Služba općih, informatičkih, računovodstvenih i
promidžbenih poslova.
Opis poslova i način rada unutarnjih ustrojstvenih
jedinica Fonda uređuje se Pravilnikom o unutarnjem ustrojstvu i načinu rada
Fonda.
Pravilnikom iz stavka 2. ovoga članka utvrđuju se
radna mjesta u sklopu kojih se obavljaju poslovi koji su Zakonom o Fondu za zaštitu
okoliša i energetsku učinkovitost utvrđeni kao poslovi javne ovlasti, uvjeti
koje moraju ispunjavati osobe koje obavljaju te poslove, te pobliži opis tih
poslova.
Članak 12.
Radi ostvarivanja svoje djelatnosti Fond uspostavlja
odnose poslovne suradnje s tijelima i institucijama u zemlji i inozemstvu
sukladno odredbama Zakona o Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost
i općem aktu iz članka 11. stavka 2. ovoga Statuta.
IV. TIJELA FONDA I UPRAVLJANJE FONDOM
Članak
13.
Tijela
Fonda su Upravni odbor i direktor Fonda.
1.
Upravni odbor
Članak
14.
Fondom
upravlja Upravni odbor.
Upravni
odbor ima predsjednika i šest članova.
Predsjednika i članove Upravnog odbora imenuje i
razrješuje Vlada Republike Hrvatske.
U Upravni odbor imenuju se:
– dva predstavnika ministarstva nadležnog za poslove
zaštite okoliša,
– jednog predstavnika ministarstva nadležnog za
poslove energetike,
– jednog predstavnika ministarstva nadležnog za
poslove financija,
– jednog predstavnika Hrvatskoga sabora,
– jednog predstavnika Hrvatske gospodarske komore,
– jednog predstavnika iz redova stručnjaka
iz područja zaštite okoliša.
Članovi Upravnog odbora imenuju se na vrijeme od 4
godine.
Predsjednik i član Upravnog odbora mogu biti razriješeni
dužnosti i prije isteka vremena na koje su imenovani na način i pod uvjetima
propisanim zakonom i ovim Statutom.
Članak
15.
Upravni
odbor donosi:
– godišnji
i četverogodišnji program rada Fonda,
– financijski plan Fonda,
– Statut,
– opće akte Fonda u svezi unutarnjeg ustrojstva te
pravima i obvezama zaposlenika Fonda utvrđenim ovim Statutom i posebnim
propisima,
– opće akte koje Fond donosi sukladno članku 20.
stavku 3. Zakona o Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost.
Upravni odbor odlučuje o:
– stjecanju, opterećenju ili otuđenju nekretnina ili
druge imovine, ili sklapanju pravnih poslova čija pojedinačna vrijednost ne
prelazi iznos od 5.000.000,00 kuna,
– raspoređivanju neutrošenim sredstvima Fonda,
– davanju u zakup objekata i prostora Fonda, ili
mijenjanju namjene objekata i prostora,
– imenovanju i razrješenju pomoćnika direktora i čelnika
unutarnjih ustrojstvenih jedinica Fonda,
– izvješću o radu Fonda koje podnosi direktor,
– projektima, programima i drugim aktivnostima koji
se planiraju realizirati u području zaštite okoliša i u području energetske učinkovitosti,
– određivanju prioriteta u financiranju programa,
projekata i sličnih aktivnosti u području zaštite okoliša i energetske učinkovitosti
iz sredstava Fonda,
– raspoređivanju sredstava Fonda radi financiranja
pripreme i provedbe programa, projekata i sličnih aktivnosti na zajmove,
subvencije, pomoći i donacije, te sudjelovanju u sufinanciranju programa,
projekta i sličnih aktivnosti koje organiziraju međunarodne institucije i
tijela, ili druge pravne osobe,
– suradnji s bankama i drugim financijskim
institucijama i pravnim osobama radi ostvarivanja djelatnosti Fonda,
– raspisivanju natječaja za ostvarivanje prava na
sredstva Fonda po utvrđenim namjenama,
– odabiru korisnika sredstava Fonda po objavljenom
natječaju,
– uvjetima dodjele sredstava Fonda sukladno općim
aktima Fonda.
Upravni odbor odlučuje uz suglasnost Vlade Republike
Hrvatske, o:
– stjecanju, opterećenju ili otuđenju nekretnina i
druge imovine, ili sklapanju pravnih poslova čija pojedinačna vrijednost
prelazi iznos od 5.000.000,00 kuna,
– zaduživanju Fonda kod financijskih institucija i
drugih pravih osoba za iznose preko 5.000.000,00 kuna.
Upravni odbor akte iz stavka 1. podstavaka 1., 2. i
3. donosi uz suglasnost Vlade Republike Hrvatske, ako posebnim propisom nije
drugačije određeno.
Upravni odbor opće akte iz stavka 1. podstavka 5.
ovoga članaka donosi uz suglasnost ministra nadležnog za poslove zaštite okoliša
i prostornog uređenja i ministra nadležnog za poslove energetike.
Upravni odbor obavlja i druge poslove utvrđene
zakonom, ovim Statutom i drugim općim aktima Fonda.
Članak
16.
Upravni
odbor obavlja poslove iz svoje nadležnosti na sjednicama.
Sjednice Upravnog odbora saziva i vodi predsjednik
Upravnog odbora.
Upravni odbor pravovaljano raspravlja i odlučuje kada
je na sjednici nazočno više od polovice ukupnog broja članova.
Upravni odbor donosi odluke većinom glasova ukupnog
broja članova.
U radu Upravnog odbora sudjeluju bez prava odlučivanja
direktor Fonda, odnosno zamjenik direktora.
Sjednicama Upravnog odbora mogu biti nazočne i druge
osobe koje pozove predsjednik Upravnog odbora ili direktor Fonda, ili su
pozvane po zaključku Upravnog odbora.
Način rada i odlučivanja Upravnog odbora uređuje se
Poslovnikom o radu Upravnog odbora.
Članak 17.
Predsjednik i član Upravnog odbora razriješit će se
dužnosti i prije isteka vremena na koje je imenovan ako:
– sam zatraži razrješenje,
– ne ispunjava dužnosti predsjednika ili člana
Upravnog odbora,
– svojim postupcima šteti interesima i ugledu Fonda,
– ima osobne ili poslovne interese koji su suprotni
interesima Fonda, ili u slučaju nastanka sukoba interesa,
– nastanu zakonom propisani razlozi zbog kojih ne može
biti predsjednik ili član Upravnog odbora.
Odluku o razrješenju dužnosti predsjednika ili člana
Upravnog odbora donosi Vlada Republike Hrvatske na prijedlog ministra nadležnog
za zaštitu okoliša uz suglasnost ministra nadležnog za energetiku.
U slučaju razrješenja predsjednika ili člana Upravnog
odbora novi predsjednik ili član imenuje se na vremensko razdoblje koje je
preostalo u mandatu predsjednika ili člana Upravnog odbora koji je razriješen.
Članak 18.
Upravni odbor i direktor Fonda mogu imenovati
nadzorna, stručna i savjetodavna tijela radi rješavanja određenih pitanja iz
svoje nadležnosti, ili ako je to propisano zakonom ili drugim propisom.
Osnivanje, sastav i način rada, te poslovi i ovlaštenja
nadzornih, stručnih i savjetodavnih tijela utvrđuju se aktom o osnivanju tih
tijela.
Nadležnosti nadzornih i drugih tijela čije je
osnivanje propisano zakonom ili drugim propisom utvrđuje se sukladno propisu
kojim se uređuje njihovo osnivanje.
Članak 19.
Predsjednik i članovi Upravnog odbora imaju pravo na
naknadu za svoj rad u Upravnom odboru, te pravo na naknadu troškova (dnevnice i
putni troškovi) nastalih radi prisustvovanja sjednicama Upravnog odbora.
Visinu naknade za predsjednika i članove utvrđuje
Upravni odbor na prijedlog direktora Fonda.
Naknada putnih troškova prilikom prisustvovanja
sjednicama Upravnog odbora isplaćuje se na način i u visini kako je to
propisano općim aktom za djelatnike Fonda.
2.
Direktor Fonda
Članak
20.
Voditelj
poslovanja Fonda je direktor.
Direktor ima zamjenika.
Direktora i zamjenika direktora imenuje i razrješuje
Vlada Republike Hrvatske na prijedlog Upravnog odbora.
Direktor i zamjenik direktora imenuju se na temelju
javnog natječaja na vrijeme od 4 godine.
Javni natječaj za direktora i zamjenika direktora
objavljuju se u »Narodnim novinama« i u dnevnom tisku.
Članak 21.
Direktor Fonda:
– zastupa i predstavlja Fond,
– odgovora za zakonitost rada i poslovanja Fonda,
– predlaže program rada i financijski plan Fonda,
– izvršava odluke Upravnog odbora,
– skrbi o izvršenju programa rada i financijskog
plana Fonda,
– predlaže opće akte koje donosi Upravni odbor, te
donosi opće akte utvrđene ovim Statutom,
– potpisuje upravne akte u svezi ostvarivanja javnih
ovlasti Fonda utvrđenih Zakonom o fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost,
ako ovim Statutom ili na temelju njega donesenim općim aktom nisu te ovlasti
prenijete na druge zaposlenike Fonda,
– organizira i provodi postupak naplate naknada od
obveznika plaćanja,
– sklapa ugovore s korisnicima sredstava Fonda,
– skrbi o namjenskom trošenju odobrenih sredstava
korisnicima Fonda,
– skrbi o provedbi općih akata i donosi upute u svezi
s tim,
– predlaže imenovanje i razrješenje pomoćnika
direktora i čelnika unutarnjih ustrojstvenih jedinica Fonda,
– odlučuje o zasnivanju i prestanku radnog odnosa službenika
i namještenika Fonda koji nisu čelnici unutarnjih ustrojstvenih jedinica, te
sklapa ugovore o radu,
– podnosi Upravnom odboru izvješće o ostvarivanju
programa i financijskog plana Fonda,
– podnosi Upravnom odboru prijedloge i mišljenja o
pojedinim pitanjima rada i poslovanja Fonda,
– određuje osobe ovlaštene za potpisivanje
financijske i druge dokumentacije Fonda,
– obavlja i druge poslove utvrđene zakonom, ovim
Statutom i drugim općim aktima Fonda.
Direktor Fonda ima sva ovlaštenja u pravnom prometu u
sklopu djelatnosti upisanih u sudski registar.
Direktora Fonda u slučaju odsutnosti zamjenjuje
zamjenik u okviru njegovih ovlaštenja.
Članak 22.
Direktor Fonda ne može bez suglasnosti Upravnog
odbora sklapati pravne poslove o otuđenju ili opterećenju nekretnina Fonda.
Direktor Fonda ovlašten je sklopiti pravni posao čija
vrijednost ne prelazi iznos od 600.000,00 kuna.
Za
pravne poslove koji prelaze iznos od 600.000,00 kuna direktor je dužan
pribaviti suglasnost Upravnog odbora.
Ugovore
o izvođenju projekata koji se financiraju dijelom ili u cijelosti iz sredstava
trećih osoba, direktor može sklapati samo uz suglasnost Upravnog odbora.
Članak 23.
Direktor Fonda odgovara za svoj rad i poslovanje
Fonda Upravnom odboru i Vladi Republike Hrvatske.
Direktor podnosi izvješće o ostvarivanju financijskog
plana i programa rada Fonda Vladi Republike Hrvatske, Ministarstvu zaštite
okoliša i prostornog uređenja i Ministarstvu gospodarstva najmanje jedanput
godišnje na način i u rokovima propisanim Zakonom o Fondu za zaštitu okoliša i
energetsku učinkovitost i ovim Statutom.
Članak 24.
Direktor može pismeno ovlastiti pojedine zaposlenike
Fonda za poduzimanje određenih radnji u cilju izvršavanja poslova Fonda.
Članak 25.
Direktor Fonda može dati punomoć u granicama svoje
ovlasti drugoj osobi da zastupa Fond u pravnom prometu, sukladno odredbama
zakona kojima se uređuju obvezni odnosi.
Sadržaj i trajanje punomoći određuje direktor Fonda
pri njezinom izdavanju.
Direktor Fonda izvješćuje Upravni odbor o izdanim
punomoćima, a izdavanje generalne punomoći upisuje se u sudski registar.
Članak 26.
Javni natječaj za imenovanje direktora raspisuje i
provodi Upravni odbor.
Za direktora Fonda može biti imenovana osoba koja ima
visoku stručnu spremu i 5 godina radnog iskustva u struci te dokazane stručne,
radne i organizacijske sposobnosti.
Prijavljeni kandidati za direktora dužni su uz
prijavu na natječaj priložiti i svoju koncepciju rada i razvoja Fonda za
vrijeme trajanja mandata.
Mandat direktora traje 4 godine i ista osoba može se
ponovo imenovati.
Članak 27.
Natječaj za direktora traje 15 dana.
U roku od 15 dana od dana isteka natječajnog roka
Fond je dužan svoj prijedlog s natječajnom dokumentacijom dostaviti Vladi
Republike Hrvatske.
Osobe koje su sudjelovale u natječaju obavještavaju
se o izboru odnosno o imenovanju direktora u roku od 45 dana od dana isteka
roka za podnošenje prijava.
Članak 28.
Ugovor o radu s direktorom sklapa, u ime Fonda,
predsjednik Upravnog odbora.
Ugovor sadrži uglavke propisane Zakonom o radu.
Članak 29.
O rezultatima natječaja obavještavaju se svi
kandidati.
Osoba koja je podnijela prijavu na natječaj može tužbom
pobijati odluku o imenovanju zbog bitne povrede postupka ili zbog toga što
izabrani kandidat ne ispunjava uvjete koji su objavljeni u natječaju.
Pobijanje
odluke o imenovanju obavlja se tužbom kojom se pokreće upravni spor pred
Upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana primitka obavijesti
o imenovanju direktora.
Članak 30.
Ako se na raspisani natječaj nitko ne prijavi ili
nitko od prijavljenih kandidata ne bude izabran, odnosno ako se direktor
razriješi prije isteka mandata, Vlada Republike Hrvatske imenuje vršitelja dužnosti
direktora, i to najduže do godinu dana.
Ako se na raspisani natječaj nitko ne prijavi, ili
nitko od prijavljenih kandidata ne bude izabran, Upravni odbor je dužan
raspisati novi natječaj u roku od 60 dana.
Članak 31.
Direktor Fonda razriješit će se dužnosti i prije
isteka roka na koji je imenovan kad se utvrdi da ne ispunjava obveze propisane
zakonom, ako sam zatraži razrješenje ili ako nastanu razlozi koji dovode do
prestanka radnog odnosa direktora.
O razrješenju direktora zbog neispunjavanja obveza
propisanih zakonom odluku donosi Vlada Republike Hrvatske.
Prije donošenja odluke o razrješenju direktoru se
mora dati mogućnost da se izjasni o razlozima za razrješenje.
Razriješeni direktor može protiv odluke o razrješenju
tužbom tražiti sudsku zaštitu svoga prava ako smatra da je povrijeđen
propisani postupak i da je ta povreda mogla bitno utjecati na odluku, ili da
nisu postojali razlozi za razrješenje propisani zakonom i ovim Statutom.
Tužba protiv odluke o razrješenju podnosi se Upravnom
sudu Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana primitka odluke.
Članak 32.
U slučaju
razrješenja direktora Upravni odbor dužan je raspisati natječaj za direktora u
roku od 30 dana od dana imenovanja vršitelja dužnosti direktora.
3. Zamjenik direktora
Članak
33.
Zamjenik
direktora zamjenjuje direktora u njegovoj odsutnosti, te obavlja druge poslove
propisane Pravilnikom o unutarnjem ustrojstvu i načinu rada Fonda.
Za zamjenika direktora može biti imenovana osoba koja
ima visoku stručnu spremu struke iz područja zaštite okoliša i energetike, te 5
godina radnog iskustva u struci i stečena znanja na poslovima u području zaštite
okoliša i energetike.
Odredbe ovoga Statuta kojima su uređena pitanja
izbora i imenovanja, te razrješenja direktora Fonda primjenjuju se i na njegova
zamjenika.
Zamjenik direktora za svoj rad odgovara Upravnom
odboru i Vladi Republike Hrvatske.
4.
Pomoćnik direktora za upravno-pravne poslove i poslove naplate naknada i
posebne naknade
Članak 34.
Pomoćnik
direktora za upravno-pravne poslove i poslove naplate naknada i posebne naknade
vodi i organizira poslove u Fondu u svezi naplate naknada i posebne naknade,
kao poslove javne ovlasti Fonda, te poslove planiranja i praćenja naplate
naknada i posebne naknade.
Za pomoćnika
direktora za upravno-pravne poslove i poslove naplate naknada i posebne naknade
može biti imenovana osoba koja ima visoku stručnu spremu pravne struke i
najmanje 10 godina radnog iskustva na upravno-pravnim poslovima te položen državni
stručni ispit.
Pomoćnika direktora za upravno-pravne poslove te
poslove naplate naknada i posebne naknade imenuje Upravni odbor na temelju
javnog natječaja na vrijeme od 4 godine.
Odredbe ovoga Statuta kojima su uređena pitanja
raspisivanja i provođenja natječaja za direktora Fonda te imenovanje i razrješenje
odgovarajuće se primjenjuju i na pomoćnika direktora za upravno-pravne poslove
i poslove naplate naknada i posebne naknade.
Tužba protiv odluke o imenovanju ili razrješenju pomoćnika
direktora za naplatu naknade i posebne naknade podnosi se nadležnom sudu u roku
od 15 dana od dana primitka odluke.
V.
IMOVINA FONDA
Članak
35.
Imovinu
Fonda čine stvari, prava i novčana sredstva koja su pribavljena od osnivača i
stečena nakon stupanja na snagu Zakona o Fondu za zaštitu okoliša i energetsku
učinkovitost radom i poslovanjem Fonda ili pribavljena iz drugih izvora.
Imovinu Fonda čine i sredstva pribavljena iz izvora
utvrđenih Zakonom o Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost i
njegovih provedbenih propisa.
Članak 36.
Fond raspolaže imovinom sukladno odredbama Zakona o
Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost i ovim Statutom.
O raspolaganju imovine Fonda odlučuje Upravni odbor i
direktor Fonda svako u sklopu svojih ovlaštenja
Raspolaganje imovinom Fonda podliježe ograničenjima
utvrđenim Zakonom o fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost,
posebnom propisu i ovom Statutu.
VI.
FINANCIRANJE DJELATNOSTI FONDA
Članak
37.
Sredstva
za financiranje rada i ostvarivanje djelatnosti Fonda osiguravaju se iz izvora
utvrđenih Zakonom o Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, te iz
drugih izvora u skladu sa zakonom.
Članak 38.
Obveznici plaćanja naknada i posebne naknade utvrđene
Zakonom o Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost dužni su uplaćivati
sredstva na račun Fonda na način propisan tim Zakonom i na temelju njega
donesenim propisima.
Fond donosi rješenje kojim se utvrđuju obveznici plaćanja
naknada i posebne naknade, te način i rokove plaćanja u skladu sa Zakonom o
Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost i na temelju njega donesenim
propisima.
Protiv rješenja Fonda može se izjaviti žalba
ministarstvu nadležnom za poslove zaštite okoliša u roku od 8 dana od dana
dostave rješenja.
Osoba Fonda koja donosi rješenje mora imati državni
stručni ispit koji polažu državni službenici.
Na
pitanja u svezi naplate naknada i posebne naknade, žalbenog postupka, prekršaja
i zastare, koja nisu uređena Zakonom o Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost,
primjenjuju se odredbe Općega poreznog zakona i Zakona o općem upravnom
postupku.
VII. PLANIRANJE RADA I POSLOVANJE FONDA
Članak
39.
Fond za
svaku poslovnu godinu donosi program rada i financijski plan.
U
programu rada i financijskom planu izdvojeno se prikazuju programi i projekti,
te financijska sredstva za područje zaštite okoliša i za područje energetske učinkovitosti,
sukladno odredbama Zakona o fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost.
Financijski
plan Fonda donosi Upravni odbor Fonda na način i u postupku propisanim za
izvanproračunske fondove.
Članak
40.
Za izvršenje
programa rada i financijskog plana odgovoran je direktor Fonda.
Za izvršenje
programa rada i financijskog plana Fonda direktor Fonda je odgovoran Upravnom
odboru.
Članak
41.
Fond
donosi program rada i za četverogodišnje razdoblje u skladu s Nacionalnom
strategijom zaštite okoliša i Nacionalnim planom djelovanja za okoliš,
Strategijom energetskog razvitka i Programom provedbe Strategije energetskog
razvitka, nacionalnim energetskim programima, drugim aktima i propisima u području
zaštite okoliša i energetske učinkovitosti te međunarodnim ugovorima čija je
stranka Republika Hrvatska.
Program
rada za četverogodišnje razdoblje Upravni odbor donosi uz suglasnost Vlade
Republike Hrvatske.
Članak
42.
Po
isteku poslovne godine Fond izrađuje godišnji obračun financijskog plana
sukladno odredbama Zakona o proračunu.
Godišnji
obračun Fonda usvaja Upravni odbor, a pri usvajanju godišnjeg obračuna
direktor podnosi Upravnom odboru i izviješće o poslovanju Fonda za proteklu
poslovnu godinu.
Članak 43.
Fond
podnosi financijska izvješća na način i u rokovima propisanim zakonom za
izvanproračunske fondove.
Fond
podnosi izvješća Vladi Republike Hrvatske, Ministarstvu zaštite okoliša i
prostornog uređenja i Ministarstvu gospodarstva o ostvarenju programa rada
Fonda u protekloj godini u roku 30 dana po usvajanju godišnjeg obračuna.
Članak
44.
Fond
posluje preko kunskog i deviznog računa.
VIII. NAMJENA, RASPOREĐIVANJE I KORIŠTENJE SREDSTAVA
FONDA
Članak
45.
Fond
svojim sredstvima financira programe, projekte i slične aktivnosti utvrđene
programom rada Fonda koji su sukladni Nacionalnoj strategiji zaštite okoliša i
Nacionalnom planu djelovanja za okoliš, Strategiji energetskog razvitka i
Programom provedbe Strategije energetskog razvitka, te nacionalnim energetskim
programima, a za namjene utvrđene člankom 47. ovoga Statuta, te za rad stručnih
službi Fonda.
Članak
46.
U
financiranju programa, projekata i sličnih aktivnosti utvrđenih godišnjim i četverogodišnjim
programom rada Fond surađuje s bankama i drugim financijskim institucijama.
Fond se
može zaduživati i davati jamstva pod uvjetima koje utvrđuje Vlada Republike
Hrvatske, na prijedlog ministra financija.
Ukupna
visina zaduženja i danih jamstava Fonda iz stavka 2. ovoga članka može iznositi
do visine utvrđene zakonom o izvršenju državnog proračuna za tekuću godinu.
Članak
47.
Sredstva
Fonda koriste se za financiranje zaštite okoliša i energetske učinkovitosti, a
osobito za:
– zaštitu,
očuvanje i poboljšanje kakvoće zraka, tla, vode i mora te ublažavanje
klimatskih promjena i zaštitu ozonskog omotača,
–
saniranje odlagališta otpada, poticanje izbjegavanja i smanjivanja nastajanja
otpada, obradu otpada i iskorištavanje vrijednih svojstava otpada,
–
poticanje čistije proizvodnje, odnosno izbjegavanje i smanjenje nastajanja
otpada i emisija u proizvodnom procesu,
– zaštitu
i očuvanje biološke i krajobrazne raznolikosti,
–
provedbu nacionalnih energetskih programa,
–
poticanje korištenja obnovljivih izvora energije (sunce, vjetar, biomasa i
dr.),
–
poticanje održive gradnje,
–
poticanje čistijeg transporta,
–
poticanje održivog korištenja prirodnih dobara,
–
poticanje održivog razvoja ruralnog prostora,
–
poticanje održivih gospodarskih djelatnosti, odnosno održivog gospodarskog
razvoja,
–
unapređivanje sustava informiranja o stanju okoliša, praćenja i ocjenjivanja
stanja okoliša, te uvođenja sustava upravljanja okolišem,
–
poticanje obrazovnih, istraživačkih i razvojnih studija, programa, projekata i
drugih aktivnosti, uključujući i demonstracijske aktivnosti.
Sredstva
Fonda koriste se i za rad i poslovanje Fonda te ostvarivanje drugih aktivnosti
utvrđenih godišnjim ili četverogodišnjim programom rada Fonda.
Članak
48.
Fond može
sudjelovati i u sufinanciranju programa, projekata i sličnih aktivnosti za
namjene propisane Zakonom o fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost
i ovim Statutom, te godišnjim i četverogodišnjim programom rada Fonda, koje
organiziraju i financiraju međunarodne financijske institucije i tijela.
Članak
49.
Sredstva
Fonda mogu se dodijeliti pravnim i fizičkim osobama samo za namjene utvrđene
Zakonom o Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, ovim Statutom, te
godišnjim i četverogodišnjim programom rada Fonda.
Korisnicima
sredstava Fond dodjeljuje sredstva putem zajmova, subvencija, pomoći i donacija
na temelju javnog natječaja koji objavljuje Fond.
Članak
50.
Korisnici
sredstava Fonda dužni su dodijeljena sredstva koristiti namjenski, na način i u
rokovima utvrđenim ugovorom o korištenju sredstva koji sklapaju s Fondom.
Ugovorom
iz stavka 1. ovoga članka utvrđuju se međusobna prava i obveze između Fonda i
korisnika njegovih sredstava.
Ako
korisnik sredstava dodijeljena sredstva ne koristi na način i za namjene utvrđene
ugovorom, dužan je nenamjenski utrošena sredstva vratiti Fondu, a za štetu
nanesenu Fondu odgovara na način utvrđen ugovorom o korištenju sredstava.
Na
pitanja odgovornosti za štetu koja nisu uređena ugovorom primjenjuju se odredbe
Zakona o obveznim odnosima.
IX.
JAVNOST RADA
Članak
51.
Rad
Fonda je javan.
Fond je
dužan pravodobno i istinito izvješćivati javnost o obavljanju poslova svoje
djelatnosti za koju je osnovan.
Za obavješćivanje javnosti Fond može podnositi izvješća
o svom radu i poslovanju, davati priopćenja za javnost te davati javnosti na
uvid odgovarajuću dokumentaciju.
Članak 52.
Fond je dužan javnosti, te ovlaštenim tijelima i
pravnim osobama koji obavljaju javne ili druge ovlasti, na njihov zahtjev, pružiti
informacije o obavljanju svoje djelatnosti, a osobito o načinu korištenja
sredstava i postignutim učincima na unapređivanju stanja okoliša i energetske
učinkovitosti.
Članak 53.
Fond je dužan omogućiti uvid u odgovarajuću
dokumentaciju ovlaštenim i drugim pravnim i fizičkim osobama kada one to
zahtijevaju sukladno ovom Statutu i posebnom propisu.
Fond može uskratiti davanje informacija, odnosno uvid
u dokumentaciju ako je propisana kao službena ili poslovna tajna.
Upravni odbor i direktor Fonda posebnim aktom utvrđuju
koja dokumentacija Fonda predstavlja službenu ili poslovnu tajnu.
O čuvanju službene i poslovne tajne skrbi direktor
Fonda i po njemu ovlaštena osoba.
Članak 54.
Direktor Fonda ili osoba koju on ovlasti, putem
sredstava javnog priopćavanja izvješćuju javnost o djelatnosti Fonda, a osobito
o radnjama koje imaju utjecaj ili bi mogle imati utjecaj na zaštitu okoliša i
energetsku učinkovitost.
Izvješćivanje javnosti mora biti pravodobno i
istinito.
Članak 55.
Fond je dužan izvješćivati javnost putem sredstava
javnog priopćavanja o svim radnjama koje imaju utjecaj ili bi mogle imati
utjecaj na zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost.
X.
SURADNJA S DRŽAVNIM TIJELIMA TE DRUGIM PRAVNIM I FIZIČKIM OSOBAMA
Članak
56.
Radi
ostvarivanja svoje djelatnosti Fond je dužan surađivati s Ministarstvom zaštite
okoliša i prostornog uređenja, Ministarstvom gospodarstva i drugim tijelima državne
uprave.
Fond surađuje s jedinicama područne (regionalne) i
lokalne samouprave na realizaciji zajednički dogovorenih programa u području zaštite
okoliša i energetske učinkovitosti.
Fond surađuje sa znanstvenim i stručnim
institucijama, tvrtkama i drugim pravnim i fizičkim osobama u cilju
ostvarivanja i unapređivanja djelatnosti Fonda i promicanja zaštite okoliša i
energetske učinkovitosti, a posebno u cilju utvrđivanja kriterija te praćenja i
ostvarivanja rezultata utjecaja na okoliš ili energetsku učinkovitost korisnika
sredstava Fonda.
Članak 57.
Fond je dužan uspostavljati međunarodnu, bilateralnu
i multilateralnu suradnju na programima, projektima i sličnim aktivnostima u
području zaštite okoliša i energetske učinkovitosti te radi pribavljanja
sredstava za ulaganja u zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost.
Članak 58.
Fond je dužan surađivati s pravnim i fizičkim osobama
koje koriste sredstva Fonda, s pravnim i fizičkim osobama koje su obveznici plaćanja
naknada, kao i drugih sredstava propisanih Zakonom o Fondu za zaštitu okoliša i
energetsku učinkovitost, te na temelju njega donesenih propisa.
Članak 59.
Radi poticanja ulaganja u zaštitu okoliša i
energetsku učinkovitost Fond surađuje s poslovnim bankama i drugima
financijskim institucijama, posebno radi subvencioniranja kamata ili
ostvarivanja drugih financijskih poticaja i pomoći.
Radi osiguranja sredstava Fonda i suradnje na
realizaciji istraživačkih i razvojnih programa, projekata i drugih aktivnosti u
području zaštite okoliša i energetske učinkovitosti, Fond surađuje i s međunarodnim
financijskim i drugim institucijama i tijelima.
XI.
NADZOR POSLOVANJA FONDA
Članak 60.
Nadzor poslovanja Fonda obavljaju ovlaštena tijela.
Nadzor poslovanja Fonda obavlja se i putem neovisnih
ovlaštenih revizorskih tvrtki.
Članak 61.
Ovlaštena revizorska tvrtka s kojom Fond sklopi
ugovor o obavljanju revizorskih poslova dužna je primjenjivati propise
Republike Hrvatske i europske standarde uobičajene u postupku obavljanja
revizije.
Članak 62.
Za obavljanje usluga revizorske tvrtke Fond raspisuje
natječaj sukladno posebnom propisu i općem aktu Fonda.
Fond je dužan revizorski nadzor osigurati u
kontinuitetu.
Članak 63.
Ovlaštena revizorska tvrtka dužna je Upravnom odboru
i direktoru Fonda podnositi izvješća o revizorskom nadzoru na način i u
rokovima propisanim ugovorom o reviziji, a najmanje prilikom izvještaja o
periodičnom i godišnjem obračunu.
XII.
RASPODJELA SREDSTVA FONDA I NJIHOVO KNJIGOVODSTVENO VOĐENJE
Članak
64.
Financijskim planom Fonda utvrđuje se raspodjela
sredstava Fonda za financiranje pripreme, provedbe i razvoja programa,
projekata i sličnih aktivnosti u području zaštite okoliša, te za financiranja
energetske učinkovitosti i korištenja obnovljivih izvora energije sukladno
namjeni utvrđenoj Zakonom o Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost.
Financijskim planom utvrđuju se potrebna sredstva za
obavljanje upravno-pravnih, stručnih, financijskih i drugih poslova
djelatnosti Fonda iz ukupnog prihoda Fonda.
Raspodjela sredstava utvrđena financijskim planom
utvrđuje se sukladno godišnjem i četverogodišnjem programu rada Fonda.
Sredstva namijenjena zaštiti okoliša i sredstva
namijenjena za energetsku učinkovitost knjigovodstveno se vode odvojeno.
Članak 65.
Na temelju raspodjele sredstava za određene programe,
projekte i slične aktivnosti, koja mora biti u skladu s godišnjim i četverogodišnjim
programom rada, Fond raspisuje natječaj za korištenje sredstava Fonda. Natječaj
se provodi u pravilu za svaku poslovnu godinu.
Fond ne raspisuje javni natječaj kada kao ugovorna
strana neposredno sufinancira i sudjeluje u realizaciji programa, projekata i
sličnih aktivnosti sukladno Zakonu o Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost.
Članak 66.
Objavljivanje natječaja i odlučivanje o odabiru
korisnika sredstava Fonda uređuje se Pravilnikom o postupku objavljivanja
natječaja i o odlučivanju o odabiru korisnika sredstava Fonda.
XIII.
POSTUPAK, UVJETI I NAČIN DODJELJIVANJA SREDSTAVA FONDA
Članak
67.
Postupak,
uvjeti i način dodjeljivanja sredstava Fonda, kriteriji i mjerila za
ocjenjivanje zahvata za dodjeljivanje sredstava Fonda, te način praćenja
namjenskog korištenja sredstava i ugovorenih prava i obveza uređuju se općim
aktima Fonda iz članka 72. stavka 1. podstavci 3., 4., 5. i 6. ovoga Statuta,
sukladno odredbama Zakona o Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost
i na temelju njega donesenih propisa.
Članak 68.
Način ocjenjivanja zahtjeva za dodjelu sredstava
Fonda pobliže se uređuje Pravilnikom o uvjetima i načinu dodjeljivanja
sredstava Fonda, te kriterijima i mjerilima za ocjenjivanje zahvata za
dodjeljivanje sredstava Fonda.
XIV.
VOĐENJE OČEVIDNIKA I BAZE PODATAKA U FONDU
Članak
69.
U Fondu se uspostavljaju očevidnici propisani Zakonom
o Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost i očevidnici o korisnicima
sredstava Fonda, te uspostavljaju evidencije i baze podataka o programima,
projektima i sličnim aktivnostima za područje zaštite okoliša i za područje
energetske učinkovitosti.
Evidencije i baze podataka vode se odvojeno za područje
zaštite okoliša i za područje energetske učinkovitosti, te zbirno.
Članak 70.
Način vođenja evidencija i baza podataka Fonda
propisuje se pravilnikom iz članka 72. stavka 1. podstavka 7. ovoga Statuta.
XV.
OPĆI AKTI
Članak
71.
Opći
akti Fonda su Statut, pravilnici, poslovnici i odluke kojima se na opći način
uređuju pojedina pitanja iz djelatnosti Fonda.
Članak 72.
Osim Statuta Fond ima sljedeće opće akte:
– Pravilnik o unutarnjem ustrojstvu i načinu rada
Fonda,
– Pravilnik o radu, plaćama i naknadama,
– Pravilnik o uvjetima koje moraju ispunjavati
korisnici sredstava Fonda,
– Pravilnik o uvjetima i načinu dodjeljivanja
sredstava Fonda, te kriterijima i mjerilima za ocjenjivanje zahvata za
dodjeljivanje sredstava Fonda,
– Pravilnik o postupku objavljivanja natječaja i o
odlučivanju o odabiru korisnika sredstava Fonda,
– Pravilnik o načinu praćenja namjenskog korištenja
sredstava Fonda i ugovorenih prava i obveza,
– Pravilnik o vođenju evidencija i baze podataka o
programima, projektima i sličnim aktivnostima u području zaštite okoliša i
energetske učinkovitosti,
– Pravilnik o financijskom poslovanju i računovodstvu,
– Pravilnik o radu pisarnice,
– Pravilnik o unutarnjem nadzoru,
– Pravilnik o arhivskom i registraturnom gradivu,
– Pravilnik o zaštiti na radu,
– Pravilnik o protupožarnoj zaštiti,
– Poslovnik o radu Upravnog odbora,
– i druge opće akte u skladu sa zakonom, drugim
propisima i ovim Statutom.
Opće akte iz stavka 1. podstavaka 1., 2., 7., 8., 9.,
10, 11., 12., 13. i 14. ovoga članka donosi Upravni odbor.
Opće akte iz stavka 1. podstavaka 3., 4., 5. i 6.
ovoga članka donosi Upravni odbor uz suglasnost ministra nadležnog za zaštitu
okoliša i ministra nadležnog za energetiku.
Direktor Fonda donosi druge opće akte ako je na to
ovlašten posebnim propisom ili odlukom Upravnog odbora.
XVI.
ZAŠTITA I UNAPREĐENJE OKOLIŠA
Članak
73.
Zaposlenici
Fonda imaju pravo i dužnost da u sklopu svojih redovitih poslova i zadaća
poduzimaju mjere zaštite i unapređenja okoliša.
O svakoj aktivnosti i djelatnosti koja ugrožava okoliš,
zaposlenik je dužan upozoriti direktora Fonda i Upravni odbor.
XVII.
POSLOVNA I SLUŽBENA TAJNA
Članak
74.
Poslovnom
i službenom tajnom (u daljnjem tekstu: poslovna tajna) smatraju se isprave i
podaci čije bi priopćavanje ili davanje na uvid neovlaštenim osobama bilo
protivno poslovanju Fonda ili štetilo poslovnom ugledu, odnosno interesu i
ugledu Fonda i korisnika sredstava Fonda.
Članak 75.
Poslovnom tajnom smatraju se:
– dokumenti koje direktor ili Upravni odbor proglasi
poslovnom tajnom,
– podaci koje nadležno tijelo državne vlasti kao
povjerljive priopći Fondu,
– mjere i način postupanja u slučaju nastanka
izvanrednih okolnosti,
– dokumenti koji se odnose na obranu,
– plan fizičko-tehničkog osiguranja objekata i
imovine Fonda,
– druge isprave i podaci čije bi priopćavanje neovlaštenoj
osobi bilo protivno interesima Fonda, njenog osnivača, drugih tijela državne
vlasti i korisnika sredstava Fonda, odnosno protivno zakonu.
Članak 76.
Isprave i podatke koji predstavljaju poslovnu tajnu
drugim osobama mogu priopćavati direktor i osoba koju on ovlasti.
Povreda dužnosti čuvanja poslovne tajne predstavlja
težu povredu radne obveze.
O čuvanju poslovne tajne neposredno skrbi direktor i
po njemu druga ovlaštena osoba Fonda.
Članak 77.
Nakon prestanka rada u Fondu zaposlenici Fonda dužni
su čuvati poslovne tajne Fonda.
XVIII.
NADZOR
Članak
78.
U Fondu
se uspostavlja unutarnji nadzor korištenja i raspolaganja financijskim
sredstvima na način propisan općim aktom Fonda sukladno posebnom propisu.
Članak 79.
Radi obavljanja nadzora ili stručnih poslova u svezi
s unutarnjim nadzorom Upravni odbor može imenovati stalna ili povremena
nadzorna tijela.
Aktom o
osnivanju tih tijela određuje se njihov sastav i djelokrug sukladno ovom
Statutu i posebnom propisu.
XIX.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak
80.
Opći
akti iz članka 72. stavka 1. ovoga Statuta Upravni odbor donijet će u roku od
90 dana od dana njegova imenovanja.
Članak
81.
Ovaj
Statut stupa na snagu, nakon pribavljene suglasnosti Vlade Republike Hrvatske,
osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Broj:
25-1/2003.
Zagreb, 21. studenoga 2003.
Predsjednik
Upravnog odbora
dr. sc. Roko Andričević, v. r.