557
Ustavni
sud Republike Hrvatske, u sastavu Petar Klarić, predsjednik Suda, te suci
Marijan Hranjski, Mario Kos, Ivan Matija, Jasna Omejec, Željko Potočnjak,
Agata Račan, Emilija Rajić, Smiljko Sokol, Nevenka Šernhorst, Vice Vukojević i
Milan Vuković, odlučujući o prijedlogu za pokretanje postupka za ocjenu
suglasnosti zakona s Ustavom, na sjednici održanoj dana 28. siječnja 2004.
godine, donio je
I. Ne
prihvaća se prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom
Obiteljskog zakona (»Narodne novine«, broj 116/03) u cijelosti.
II. Ovo
rješenje objavit će se u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1.
Petar M. Radelj iz Zagreba podnio je prijedlog za pokretanje postupka za
ocjenu suglasnosti s Ustavom Obiteljskog zakona (»Narodne novine«, broj
116/03) u cijelosti.
2.
Smatrajući da je Obiteljski zakon organski zakon, predlagatelj ističe da je
za njegovo donošenje, prema odredbi članka 82. stavka 2. Ustava Republike
Hrvatske, bila potrebna većina glasova svih zastupnika u Hrvatskom saboru.
Obrazlažući svoje stajalište da je osporavani Zakon
organski zakon, predlagatelj navodi da Obiteljski zakon razrađuje brojna
Ustavom zajamčena ljudska prava i slobode, a osobito ona sadržana u člancima
32., 34., 35., 40., 56., 61., 62., 63. i 64. Ustava.
Predlagatelj navodi da je na sjednici Hrvatskog
sabora, na kojoj je donesen Obiteljski zakon (14. srpnja 2003. godine), bilo
nazočno 85 zastupnika, od kojih je 71 zastupnik glasovao »za« donošenje Obiteljskog
zakona, dok je 14 zastupnika bilo »suzdržano«. S obzirom na činjenicu da je
Hrvatski sabor u tom sazivu imao ukupno 151 zastupnika, za donošenje tog
Zakona, prema mišljenju predlagatelja, trebalo je glasovati 76 zastupnika.
Slijedom iznijetog, predlagatelj smatra da je Obiteljski
zakon donesen manjim brojem glasova od broja koji je Ustavom utvrđen kao
potreban i dostatan za donošenje organskih zakona. Ističući, dakle, formalnu
protuustavnost Obiteljskog zakona, predlaže da Ustavni sud pokrene postupak za
ocjenu njegove suglasnosti s Ustavom te da ga u cijelosti ukine.
3. Podredno, predlagatelj osporava odredbe Obiteljskog
zakona koje sadrže riječ »razvod braka«. Obrazlažući taj dio prijedloga,
predlagatelj u bitnom ističe da bi nakon stupanja na snagu osporenoga Obiteljskog
zakona, na sve neokončane brakorazvodne parnice trebalo primjenjivati taj
Zakon, što međutim, prema mišljenju predlagatelja, nije moguće zbog
»terminološke neusuglašenosti« Obiteljskog zakona i zakona koji uređuju sudsku
nadležnost u sporovima radi »rastave braka«. Predlagatelj u prijedlogu opširno
navodi »povijesno-pravne« i »jezikoslovne« razloge protiv instituta »razvoda
braka« te zaključuje da je pojam »razvod braka« suprotan odredbi članka 12.
stavka 1. te odredbi članka 5. stavka 1. Ustava.
Prijedlog
nije osnovan.
4.
Obiteljski zakon je Hrvatski sabor donio na sjednici održanoj dana 14. srpnja
2003. godine. Zakon je objavljen u »Narodnim novinama«, broj 116 od 22. srpnja
2003. godine, a stupio je na snagu danom objave.
5. Iz
fonograma navedene sjednice Hrvatskog sabora, koji prileži spisu, proizlazi da
je pri glasovanju kod donošenja Obiteljskog zakona u sabornici bilo nazočno
osamdeset i pet (85) zastupnika. Također je razvidno da je za njegovo donošenje
glasovao sedamdeset i jedan (71) zastupnik te da je četrnaest (14) zastupnika
bilo suzdržano.
Ustavni
sud je, nadalje, utvrdio da je Hrvatski sabor u sazivu 2000. godine imao
stotinu pedeset i jednog (151) zastupnika pa je za donošenje zakona, za koje
se traži većina glasova svih zastupnika, bilo potrebno sedamdeset i šest (76)
glasova zastupnika.
6. Za
razmatranje pravne naravi Obiteljskog zakona kao cjeline i ocjenu njegove
formalne ne/ustavnosti bitne su odredbe Ustava sadržane u Glavi III., odjeljku
3., pod nazivom »Gospodarska, socijalna i kulturna prava«, koje glase:
»Članak
61.
Obitelj
je pod osobitom zaštitom države.
Brak i
pravni odnosi u braku, izvanbračnoj zajednici i obitelji uređuju se zakonom.
Članak
62.
Država štiti
materinstvo, djecu i mladež te stvara socijalne, kulturne, odgojne, materijalne
i druge uvjete kojima se promiče ostvarivanje prava na dostojan život.
Članak
63.
Roditelji
su dužni odgajati, uzdržavati i školovati djecu te imaju pravo i slobodu da
samostalno odlučuju o odgoju djece.
Roditelji
su odgovorni osigurati pravo djetetu na potpun i skladan razvoj njegove
osobnosti.
Tjelesno
i duševno oštećeno i socijalno zapušteno dijete ima pravo na osobitu njegu,
obrazovanje i skrb.
Djeca
su dužna brinuti se za stare i nemoćne roditelje.
Država
osobitu skrb posvećuje maloljetnicima bez roditelja i onima za koje se ne
brinu roditelji.
Članak
64.
Dužnost
je svih da štite djecu i nemoćne osobe.
Djeca
ne mogu biti primljena na rad prije zakonom određene dobi niti smiju biti
prisiljavana na rad koji štetno utječe na njihovo zdravlje ili ćudoređe,
niti im se takav rad smije dopustiti.
Mladež,
majke i invalidne osobe imaju pravo na osobitu zaštitu na radu.«.
7.
Odredba članka 82. stavka 2. Ustava propisuje:
»Zakone
(organski zakoni) kojima se razrađuju Ustavom utvrđena ljudska prava i temeljne
slobode, izborni sustav, ustrojstvo, djelokrug i način rada državnih tijela te
ustrojstvo i djelokrug lokalne i područne (regionalne) samouprave Hrvatski
sabor donosi većinom glasova svih zastupnika.«
8. Ocjenjujući
osnovanost prijedloga za ocjenu suglasnosti s Ustavom Obiteljskog zakona s
aspekta njegove formalne ustavnosti, Ustavni sud je pošao od stajališta izraženog
u odluci broj: U-I-2566/2003, U-I-2892/2003 od 27. studenoga 2003. godine,
objavljenoj u »Narodnim novinama«, broj 190/03.
Ustavni
sud je u toj odluci utvrdio mjerila za ocjenu koji se zakon, čijim se odredbama
razrađuju Ustavom utvrđena ljudska prava i temeljne slobode, ima smatrati
organskim zakonom u smislu prvog dijela rečenice članka 82. stavka 2. Ustava.
Stoga se citira sljedeće:
»Glava
III. Ustava pod nazivom »Zaštita ljudskih prava i temeljnih sloboda« podijeljena
je na sljedeće odjeljke:
1.
Zajedničke odredbe (članak 14. do 20.),
2.
Osobne i političke slobode i prava (članak 21. do 47.), te
3.
Gospodarska, socijalna i kulturna prava (članak 48. do 69.).
Polazeći
od sadržaja svih odredaba koje se nalaze u Glavi III. Ustava, razvidno je da u
zakonodavnoj praksi gotovo i nema zakona koji u određenom broju svojih odredaba
barem dijelom ne razrađuje neko od ljudskih prava ili temeljnih sloboda.
Sukladno tome, svaki ili gotovo svaki zakon izglasan u Hrvatskom saboru mogao
bi se svrstati među organske zakone.
Takva široka
ustavna interpretacija, međutim, u cijelosti bi izbrisala razliku između »običnog«
(ordinarnog) zakona i organskog zakona, što očito nije bio cilj ustavotvorca
kad je oblikovao normativni sadržaj prvog dijela rečenice članka 82. stavka 2.
Ustava.
Zbog
toga, u odgovoru na pitanje koji se od zakona – čijim se odredbama u većoj ili
manjoj mjeri razrađuju pojedina Ustavom utvrđena ljudska prava i temeljne
slobode ima smatrati organskim zakonom, treba se ograničiti na područje
slobode, jednakosti i poštivanja prava čovjeka, kao temeljnih ustavnih
vrednota propisanih u članku 3. Ustava. Njihov je sadržaj – za razliku od
gospodarskih, socijalnih i kulturnih prava – određen samim Ustavom i
individualiziran zajamčenom pravnom zaštitom na nacionalnoj i međunarodnoj
razini.
Polazeći
od izloženog, organskim zakonom kojim se razrađuju Ustavom utvrđena ljudska
prava i temeljne slobode u smislu prvog dijela rečenice članka 82. stavka 2.
Ustava ima se smatrati samo onaj zakon kojemu su temeljni predmet uređenja
pojedino ili pojedina Ustavom utvrđena osobna i politička prava i slobode čovjeka.
Jesu li ispunjene pretpostavke za utvrđenje određenog zakona organskim u
smislu prvog dijela rečenice članka 82. stavka 1. Ustava ispituje se – u slučaju
sumnje – zasebno u svakom konkretnom slučaju.«
9. Sukladno ustavnim odredbama, Obiteljski zakon uređuje
brak, odnose roditelja i djece, posvojenje, skrbništvo, učinke izvanbračne
zajednice žene i muškarca te postupke nadležnih tijela u svezi s obiteljskim
odnosima i skrbništvom (članak 1. Obiteljskog zakona).
Razvidno je, dakle, da Obiteljski zakon razrađuje ljudska
prava i temeljne slobode utvrđene u Glavi III. Ustava. Međutim, polazeći od
stajališta ovog Suda glede pitanja koji se zakon, čijim se odredbama razrađuju
pojedina Ustavom utvrđena ljudska prava i temeljne slobode, ima smatrati
organskim zakonom, u smislu prvog dijela rečenice članka 82. stavka 2. Ustava
(točka 4. rješenja), te činjenice da je prava, koja su uređena Obiteljskim
zakonom, Ustav svrstao među socijalna prava, Ustavni sud ocjenjuje da Obiteljski
zakon nije organski zakon za čije je donošenje, sukladno članku 82. stavku 2.
Ustava, potrebna većina glasova svih zastupnika Hrvatskog sabora.
10. Odredba članka 81. stavka 1. Ustava glasi:
»Ako Ustavom nije drugačije određeno, Hrvatski sabor
donosi odluke većinom glasova ukoliko je na sjednici nazočna većina
zastupnika.«
Na temelju činjenica utvrđenih uvidom u fonogram
sjednice Hrvatskog sabora, održane 14. srpnja 2003. godine, na kojoj je
donesen Obiteljski zakon (točka 3.), Ustavni sud utvrđuje da je Obiteljski
zakon donesen prema postupku koji je sukladan odredbama Ustava.
11. Predlagatelj, podredno, osporava odredbe Obiteljskog
zakona koje sadrže riječ »razvod«, ističući da te odredbe nisu suglasne s
odredbama članka 12. stavka 1. Ustava, kojom je propisano da je u Republici
Hrvatskoj u službenoj uporabi hrvatski jezik i latinično pismo te odredbom članka
5. stavka 1. Ustava, prema kojoj u Republici Hrvatskoj zakoni moraju biti u
suglasnosti s Ustavom, a ostali propisi i s Ustavom i sa zakonom.
12. U
odnosu na taj dio prijedloga, Ustavni sud ističe sljedeće:
Uređujući
načine prestanka braka, osporeni Obiteljski zakon je dotadašnji naziv
»rastava braka« zamijenio izrazom »razvod braka«. Ustavni sud smatra da određivanje
pravnog nazivlja u razradi pojedinih zakonskih instituta, pa tako i u slučaju
pravnih naziva »rastava braka« ili »razvod braka«, jest ovlast zakonodavca i
da oni sami po sebi ne mogu biti predmet ustavnosudske ocjene.
Naime,
propisivanje istog pravnog nazivlja za istovjetne pravne institute u svim
zakonima, u kojima se oni pojavljuju, potrebno je radi osiguranja načela
vladavine prava, osobito načela pravne sigurnosti i izvjesnosti. Usuglašavanje
pravnog nazivlja, međutim, nije u nadležnosti Ustavnog suda, već zakonodavca.
Ocijenivši, dakle, da odredbe Obiteljskog zakona,
koje sadrže riječi »razvod braka«, nisu u suprotnosti s odredbama Ustava koje
je istaknuo predlagatelj, Ustavni sud i ovaj dio prijedloga smatra
neosnovanim.
13. Slijedom navedenog, temeljem odredbe članka 43.
stavka 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne
novine«, broj 49/02 – pročišćeni tekst), riješeno je kao pod točkom I. izreke.
14. Objava rješenja (točka II. izreke) temelji se
na odredbi članka 29. stavka 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike
Hrvatske.
Broj: U-I-2694/2003
Zagreb, 28. siječnja 2004.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik Suda
dr. sc. Petar Klarić, v. r.
***
Na temelju
članka 27. stavka 4. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske, te članaka
50. i 51. Poslovnika Ustavnog suda Republike Hrvatske, dajem
IZDVOJENO MIŠLJENJE
uz Rješenje Ustavnog suda Republike Hrvatske
broj: U-I-2694/2003 od 28. siječnja 2004. godine
Ne
suglašavajući se s Rješenjem broj: U-I-2694/2003 od 28. siječnja 2004.
godine, o neprihvaćanju prijedloga za pokretanje postupka ocjene suglasnosti
s Ustavom Obiteljskog zakona (»Narodne novine«, broj 116/03) i s obrazloženjem
neprihvaćanja prijedloga, glasovao sam protiv donošenja takvog rješenja,
izdvajajući svoj glas sa zahtjevom da se moje izdvojeno mišljenje objavi uz
objavu Rješenja u »Narodnim novinama«.
Razlozi za glasovanje protiv Rješenja i njegovog
obrazloženja bili su mi isključivo ustavnopravne naravi.
Imam osjećaj da se ustavnosudsko odlučivanje može
oblikovati, za mene neprihvatljivim, interpretacijama redoslijeda ustavnih
odredbi unutar istih pojmova Glave III. Ustava, što je u suprotnosti s načelnim
stajalištima i tvrdnjom da su odredbe pojedinih poglavlja dio cjeline
ustavnog teksta, jednake pravne vrijednosti kao i sve druge ustavne odredbe.
Donoseći
Rješenje o neprihvaćanju prijedloga za ocjenu ustavnosti Obiteljskog zakona,
Ustavni sud je u obrazloženju, kao najbitniji razlog, zauzeo stajalište koje
je izrazio u svojim odlukama broj: U-I-2566/2003, U-I-2892/2003 od 27.
studenoga 2003. godine, bit kojeg se obrazloženja svodi na tvrdnju:
»Zbog
toga, u odgovoru na pitanje koje se od zakona – čijim se odredbama u većoj ili
manjoj mjeri razrađuju pojedina Ustavom utvrđena ljudska prava i temeljne
slobode – ima smatrati organskim zakonom, treba se ograničiti na područje
slobode, jednakosti i poštivanja prava čovjeka, kao temeljnih ustavnih
vrednota propisanih u članku 3. Ustava. Njihov je sadržaj – za razliku od
gospodarskih, socijalnih i kulturnih prava – određen samim Ustavom i
individualiziran zajamčenom pravnom zaštitom na nacionalnoj i međunarodnoj
razini.
Polazeći
od izloženog, organskim zakonom kojim se razrađuju Ustavom utvrđena ljudska
prava i temeljne slobode u smislu prvog dijela rečenice članka 82. stavka 2.
Ustava ima se smatrati samo onaj zakon kojemu su temeljni predmet uređenja
pojedino ili pojedina Ustavom utvrđena osobna i politička prava i slobode čovjeka.
Jesu li ispunjene pretpostavke za utvrđenje određenog zakona organskim u
smislu prvog dijela rečenice članka 82. stavka 1. Ustava – ispituje se – u slučaju
sumnje – zasebno u svakom konkretnom slučaju.«
Ovakvo
prakticirano stajalište Ustavnog suda, u gore navedena dva slučaja, kod mene
izaziva sasvim suprotan zaključak od onoga koji je sud zauzeo u ovom predmetu
kad je odbio prijedlog za ukidanjem Obiteljskog zakona iz formalnih razloga,
jer u prigodi njegovog donošenja nije se poštivala odredba članka 82. stavka
2. da se je, kao organski zakon, trebao donijeti većinom svih zastupnika u
Saboru.
Mislim
da je Ustavni sud trebao presvoditi artikulaciju i zaštitu političkih interesa ovisnih
o veličini i moći skrbnika medija, s jedne strane, i dimenzionirati značaj
univerzalnog shvaćanja, moralnog i pravnog pristupa razrješavanju pitanja
povezanih s utemeljenjem rješenja problema povezanih s jamčenjem obiteljskog
života (članak 35. Ustava), odnosno, jamčenjem ustavnog utvrđenja da je obitelj
pod osobitom zaštitom države (članak 61. Ustava), a usporedo s tim jamčenjem
da država štiti materinstvo, djecu i mladež te stvara socijalne, kulturne,
odgojne, materijalne i druge uvjete »kojima se promiče ostvarivanje prava na
dostojan život« (članak 62. Ustava).
Vjerojatno
je najveći opseg opisnih ljudskih prava i temeljnih sloboda u odnosu na
cjelokupni kompleks pojma obitelji dat u članku 63. Ustava, u kojem se navode
dužnosti roditelja u odnosu na odgoj, uzdržavanje i školovanje djece, ali i
na »pravo i slobodu da samostalno odlučuju o odgoju djece«, odgovornost za
»potpun i skladan razvoj njegove osobnosti«, ali i obvezuje društvo da »Država
osobitu skrb posvećuje maloljetnicima bez roditelja i onima za koje se ne
brinu roditelji.«
Uvjeren
sam da nije sporno tvrditi da je naš Ustav bio i ostao osnovno sredstvo za
provođenje cjelokupne tranzicije društva iz komunističko-samoupravnog
socijalističkog sustava u građansko demokratski poredak sa svim njegovim
vrednotama. Zato mi je neshvatljivo da se na istoj sjednici Suda 28. siječnja
2004. godine Zakon o medijima utvrđuje »organskim zakonom«, dakle zakonom za
koji je potrebno pozitivno glasovanje većine ukupnog broja zastupnika, a Obiteljski
zakon se ne proglašava organskim zakonom, ostavljajući mogućnost njegovog
donošenja običnom većinom zatečenih zastupnika na sjednici Sabora.
Za tu
razliku je, izgleda, potrebno kazati da je Ustav u članku 38. kazao sve što je smatrao
potrebnim u odnosu na medije, osobito za odredbu da se »jamči sloboda mišljenja
i izražavanja misli«, što obuhvaća i »slobodu tiska«, ali i slobodu i mogućnost
»osnivanja svih ustanova javnog pripćavanja« – što bi trebalo značiti i
privatnih ustanova, jasno, s mogućnošću privatno relativiziranja svih tih
prava s obzirom na izbor sadržaja, suradnika poštivanje volje vlasnika u
smislu određivanja sadržaja i forme pojavljivanja tih glasila u privatnim
ustanovama.
Mislim
da je nesporno da ni Obiteljski zakon ni Zakon o medijima nisu izričito
navedeni u članku 82. Ustava kao organski zakoni.
I jedan
i drugi zakon takav status mogu dobiti isključivo pozivom na odredbu stavka 2.
članka 82. Ustava u onom dijelu kojim se definira pojam organskog zakona, a
koji glasi: »Zakone (organski zakoni) kojima se razrađuju Ustavom utvrđena ljudska
prava i temeljne slobode«, jer sav ostali sadržaj stavka 2. odnosi se na
»izborni sustav, ustrojstvo i djelokrug lokalne i područne (regionalne)
samouprave Hrvatski sabor donosi većinom glasova svih zastupnika«.
Prihvatljiva mi je težnja širenja slobode
interpretacije Ustava, ali mi nije jasno da Ustavni sud može, samo segmentarno,
unutar istog corpusa jamčenja ljudskih prava i temeljnih sloboda, po svom izboru,
postati ustavotvorac!
Dato sed non concesso – uzmimo da je tako, premda
ne dopuštam – možda Ustavni sud bez prava interpretacije ne bi mogao izvršavati
svoje temeljne ustavne ovlasti nadzora ustavnosti i zakonitosti i zaštite
Ustavom zajamčenih ljudskih prava i temeljnih sloboda.
Međutim od kojih temeljnih ciljeva i načela treba
polaziti u služenju interpretacije? Mislim da bi se to trebalo temeljiti na
prosudbi ustavnih ciljeva i pojedinih odredbi u našoj društvenoj i pravnoj
stvarnosti.
U konkretnom slučaju je, obzirom na nekoliko
navedenih ustavnih odredbi (članci 35., 61., 62., 63. … Ustava), nedopustivo i
nemoguće da Ustavni sud sam utvrdi sadržajno značenje ustavne odredbe, jer je
to rezervirano Saboru koji je ovlašten davati autentično tumačenje. Obiteljski
zakon, s obzirom na izazove aktualnih duhovnih kretanja u hrvatskom društvu,
po mom mišljenju, mora aktivirati sve stručne potencijale da bi se, zastrašujuća
političko-brojčana prikazivanja kaotičnog stanja u području obitelji i bračne
zajednice na što jači i zauzetiji način osnažila upravo u onom svom
ustavnopravnom položaju koji je, sadržaju obitelji dan u našem Ustavu.
Obitelj je temeljna ćelija društva. Djeca su pod
posebnom skrbi države. Sve što je povezano s obitelji treba biti regulirano,
suglasno istaknutim ustavnim određenjima, neprijeporno većinom svih, od naroda
biranih, zastupnika Hrvatskoga sabora.
Stoga sam uvjeren, i sada smatram, da je u ovom
predmetu odluka Ustavnog suda trebala biti pozitivna u odnosu na traženje
podnositelja prijedloga. Naša odluka je trebala biti stručna podloga
inkulturaciji građanima i njihovim udrugama da, u najznačajnijoj mjeri,
prepoznaju i nastave živjeti s oslobađajućim nabojem naše prošlosti.
Zbog toga sam izdvojio svoj glas i glasovao protiv
rješenja o neprihvaćanju prijedloga da se Obiteljski zakon, iz formalnih
razloga, proglasi protuustavnim.
Zagreb,
29. siječnja 2004.
Milan Vuković, v. r.