1102
Na temelju članka 88. Ustava Republike
Hrvatske, donosim
Proglašavam Zakon o postupnom isključenju iz
plovidbe tankera bez dvostruke oplate, koji je donio Hrvatski sabor na sjednici
2. travnja 2004. godine.
Broj: 01-081-04-1356/2
Zagreb, 8. travnja 2004.
Predsjednik
Republike Hrvatske
Stjepan Mesić, v. r.
Članak 1.
Ovim se Zakonom uređuje sustav postupnog
isključenja iz plovidbe tankera bez dvostruke oplate i uvođenja u plovidbu
tankera s dvostrukom oplatom ili drugim jednakovrijednim zahtjevima za gradnju
sukladno zahtjevima Međunarodne konvencije o zaštiti mora od onečišćenja s
brodova, 1973./78. (u daljnjem tekstu: MARPOL 73/78.) i zabrana prijevoza
teških frakcija ulja u luke ili iz luka Republike Hrvatske tankerima s
jednostrukom oplatom.
Članak 2.
Pojedini izrazi u smislu ovoga Zakona imaju
sljedeća značenja:
1) »MARPOL 73/78.« znači
Međunarodna konvencija o zaštiti mora od onečišćenja s brodova, 1973., kako je
izmijenjena i dopunjena Protokolom iz 1978., (»Narodne novine – Međunarodni
ugovori«, br. 1/92.), te sa svim kasnijim izmjenama i dopunama,
2) »Izmijenjeno
Pravilo 13G Dodatka I MARPOL-a 73/78.« znače izmjene
i dopune Pravila 13G Dodatka I MARPOL-a 73/78. i Dodatak IOPP Svjedodžbi kako
je usvojena Rezolucijom MEPC 94(46) od 27. travnja 2001. koji su stupili na
snagu 1. rujna 2002.,
3) »tanker za
ulje« znači tanker za ulje kako je definirano Pravilom
1(4) Dodatka I MARPOL-a 73/78.,
4) »nosivost« znači
nosivost broda kako je definirano Pravilom 1(22) Dodatka I MARPOL-a 73/78.,
5) »novi tanker
za ulje« znači novi tanker kako je definiran Pravilom
1(26) Dodatka I MARPOL-a 73/78.,
6) »Tankeri
kategorije (1)« su tankeri za ulje nosivosti 20000 dwt i
više koji prevoze, kao teret, sirovo ulje, teško gorivo, teško dizelsko gorivo
ili ulje za podmazivanje i tankeri za ulja nosivosti 30000 dwt i više koji
prevoze ulja osim navedenih, a koji ne udovoljavaju zahtjevima za nove tankere
za prijevoz ulja kako su određeni Pravilom 1(26) Dodatka I MARPOL-a 73/78.,
7) »Tankeri
kategorije (2)« su tankeri za ulje nosivosti 20000 dwt i
više koji prevoze, kao teret, sirovo ulje, teško gorivo, teško dizelsko gorivo
ili ulje za podmazivanje i tankeri za ulja nosivosti 30000 dwt i više koji
prevoze ulja osim navedenih, a koji udovoljavaju zahtjevima za nove tankere
kako su definirani Pravilom 1(26) Dodatka I MARPOL-a 73/78.,
8) »Tankeri
kategorije (3)« su tankeri za ulje nosivosti 5000 dwt i
više, ali manje od veličine navedenih u točkama 6. i 7.,
9) »tanker s
jednostrukom oplatom« znači tanker za ulja koji ne udovoljava
zahtjevima za dvostrukom oplatom ili drugim jednakovrijednim zahtjevima za
gradnju sukladno Pravilu 13F Dodatka I MARPOL-a 73/78.,
10) »tanker s dvostrukom
oplatom« znači tanker za ulja koji udovoljava zahtjevima
za dvostrukom oplatom ili drugim odgovarajućim zahtjevima za gradnju sukladno
Pravilu 13F Dodatka I MARPOL-a 73/78. Tanker za ulja koji udovoljava odredbi
stavka 1(c) izmijenjenog i dopunjenog Pravila 13G Dodatka I MARPOL-a 73/78. se
također smatra tankerom s dvostrukom oplatom,
11) »starost« znači
starost broda izražena u broju godina nakon datuma njegove isporuke,
12) »teško
dizelsko gorivo« znači dizelsko gorivo kako je definirano
izmjenama Pravila 13G Dodatka I MARPOL-a 73/78.,
13) »teško
gorivo« znači gorivo koje se sastoji od teških destilata
ili ostataka sirovog ulja ili njihove mješavine kako je definirano izmjenama
Pravila 13G Dodatka I MARPOL-a 73/78.,
14) »teška
frakcija ulja« znači:
a) sirovo ulje koje pri
temperaturi od 15°C ima gustoću višu od 900 kg/m3
b) teško ulje koje pri temperaturi od 15°C ima
gustoću višu od 900 kg/m3 ili kinematički
viskozitet na 50°C veći od 180 mm2/s
c) bitumen (zemna smola ili asfalt) i katran te
njihove emulzije,
15) »Postupak procjene stanja trupa broda
(Condition Assestment Scheme-CAS), u daljnjem tekstu CAS«, je
postupak procjene stanja trupa broda kako je propisano Rezolucijom MEPC 94(46)
od 27. travnja 2001. sa izmjenama i dopunama,
15.) »Ministarstvo« je
ministarstvo nadležno za poslove pomorstva.
Članak 3.
Ovaj se Zakon primjenjuje na tankere za prijevoz
ulja nosivosti 5000 dwt i više koji uplovljavaju u luke u Republici Hrvatskoj
ili uz odobalne objekte nad kojima Republika Hrvatska ima ovlasti voditi
upravni i inspekcijski nadzor, neovisno o zastavi koju viju ili tankere za
prijevoz ulja nosivosti 5000 dwt ili više, upisane u odgovarajući upisnik
brodova u Republici Hrvatskoj.
Ovaj se Zakon ne primjenjuje na ratne brodove i
javne brodove.
Članak 4.
Niti jedan tanker koji nije tanker s dvostrukom
oplatom neće biti upisan u upisnik trgovačkih brodova Republike Hrvatske, niti
bilo koji takav tanker neovisno o zastavi koju vije smije uplovljavati u luke
Republike Hrvatske ili pristajati uz odobalne objekte nad kojima Republika
Hrvatska ima ovlasti voditi upravni i inspekcijski nadzor nakon godišnjice
datuma njegove isporuke kako sljedi:
TANKERI ZA ULJA
KATEGORIJE 1.:
– 2003. god. za brodove isporučene u 1980. god.
ili ranije
– 2004. god. za brodove
isporučene u 1981. god.
– 2005. god. za brodove
isporučene u 1982. god. ili kasnije
TANKERI
ZA ULJA KATEGORIJA 2. i 3.:
2003. god. za brodove
isporučene u 1975. god. ili ranije
2004. god. za brodove
isporučene u 1976. god.
2005. god. za brodove
isporučene u 1977. god.
2006. god. za brodove
isporučene u 1978. god. i 1979. god.
2007. god. za brodove
isporučene u 1980. god. i 1981. god.
2008. god. za brodove
isporučene u 1982. god.
2009. god. za brodove
isporučene u 1983. god.
2010. god. za brodove
isporučene u 1984. god. ili kasnije.
Iznimno od odredbe
stavka 1. ovoga članka, tankeru za prijevoz ulja, kategorije 2 i 3 koji ima
samo dvodno ili samo dvobok, a koji prostor se ne koristi za prijevoz tereta i
koji se prostire na cijelom dijelu teretnog prostora, ali ne udovoljava
uvjetima za izuzeće propisanim odredbom članka (1)(c) izmijenjenog i dopunjenog
Pravila 13G Dodatka I MARPOL-a 73/78., dozvolit će se nastavak plovidbe i
prijevoza tereta nakon datuma navedenih u stavku 1. ovoga članka.
Izuzeće iz stavka 2. ovog članka ne može biti dulje
od godišnjice isporuke broda u 2015. godini ili do navršene 25. godine starosti
broda ovisno koji je datum raniji.
Članak 5.
Tankerima nosivosti 600 dwt i više, neovisno o
zastavi koju viju, koji prevoze teške frakcije ulja, zabranjeno je uplovljavanje
u luke u Republici Hrvatskoj ili pristajanje uz odobalne objekte nad kojima
Republika Hrvatska ima ovlasti voditi upravni i inspekcijski nadzor ako ne
udovoljavaju zahtjevima za dvostrukom oplatom ili drugim odgovarajućim
zahtjevima za gradnju.
Članak 6.
Članak 5. ovoga Zakona
ne primjenjuje se na tankere za prijevoz ulja koji se koriste isključivo na
jednom lučkom području pod uvjetom da su istima izdane odgovarajuće valjane
svjedodžbe.
Članak 7.
Tanker za prijevoz ulja
nosivosti manje od 5000 dwt mora udovoljiti zahtjevima članka 5. ovoga Zakona
ne kasnije od godišnjice isporuke broda u 2008. godini.
Članak 8.
Tankerima s
jednostrukom oplatom starijim od 15 godina, neovisno o zastavi koju viju, neće
biti dopušteno uplovljenje ili isplovljenje u luke ili iz luka u Republici
Hrvatskoj ili pristajanje uz nepomične odobalne objekte nad kojima Republika
Hrvatska ima ovlasti voditi upravni i inspekcijski nadzor, nakon
godišnjice datuma njihove isporuke u 2005. godini za brodove kategorije 2 i 3,
osim ako ne udovoljavanju CAS-u.
Članak 9.
Nakon datuma godišnjice
isporuke broda u 2015. godini zabranjuje se plovidba svim tankerima za prijevoz
ulja kategorije 2 i 3, s jednostrukom oplatom koji viju hrvatsku zastavu, te
uplovljenje takvih tankera neovisno o zastavi koju viju u luke u Republici
Hrvatskoj, te pristajanje uz odobalne objekte nad kojima Republika Hrvatska ima
ovlasti voditi upravni i inspekcijski nadzor.
Članak 10.
Iznimno od odredbi članka
4., 5., 7., 8. i 9. ovoga Zakona Ministarstvo može u izuzetnim slučajevima
dopustiti pojedinom brodu uplovljenje ili isplovljenje u ili iz luke u
Republici Hrvatskoj ako je tanker za ulja u nevolji i traži mjesto zakloništa
ili tanker za ulja bez tereta zatraži uplovljenje i isplovljenje u remontno
brodogradilište.
Članak 11.
Ministarstvo će na
temelju članka 8.(b) izmijenjenog i dopunjenog Pravila 13G Dodatka I MARPOL-a
73/78., o svakoj odluci o zabrani uplovljenja tankera sukladno članku 5. i 8. ovoga
Zakona izvijestiti Međunarodnu pomorsku organizaciju.
Članak 12.
Inspekcijski nadzor nad
provođenjem ovoga Zakona provodi inspekcija sigurnosti plovidbe Ministarstva i
lučkih kapetanija.
Članak 13.
Novčanom kaznom od
500.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj brodar broda koji suprotno odredbama
ovoga Zakona uplovi u luku u Republici Hrvatskoj ili uz odobalni objekt nad
kojima Republika Hrvatska ima ovlasti voditi upravni i inspekcijski nadzor.
Za prekršaj iz stavka
1. ovoga članka novčanom kaznom od 200.000,00 kuna kaznit će se zapovjednik
broda, fizička osoba i odgovorna osoba u pravnoj osobi.
Članak 14.
Stupanjem na snagu ovoga Zakona prestaje važiti
Uredba o postupnom isključenju iz plovidbe tankera bez dvostruke oplate
(»Narodne novine«, br. 187/03.).
Članak 15.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana
objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 342-01/04-01/01
Zagreb, 2. travnja 2004.
HRVATSKI SABOR
Predsjednik
Hrvatskoga sabora
Vladimir Šeks, v. r.