1135
Na temelju članka 33. stavka 2. Zakona o predškolskom
odgoju i naobrazbi (»Narodne novine«, broj 10/97.), ministar znanosti,
obrazovanja i športa donosi
Članak 1.
Ovim pravilnikom uređuje se način rada i mjerila
financiranja dječjih vrtića koji ostvaruju programe vježbaonice za potrebe
praktičnog osposobljavanja studenata, pokusne programe rada znanstvenih
istraživanja i unaprjeđivanja stručnog rada te programe stručno-razvojnih
centara radi usavršavanja zaposlenih stručnih djelatnika i unapređivanja
stručnog rada.
1.
VJEŽBAONICE ZA PRAKTIČNO OSPOSOBLJAVANJE STUDENATA
Članak 2.
Dječji vrtić može se odrediti vježbaonicom visokih učilišta
(u daljnjem tekstu: vježbaonica) koji osposobljavaju studente za rad s predškolskom
djecom.
Dječji vrtić može biti vježbaonica u cjelini, za
pojedine programe odgoja, obrazovanja i rehabilitacije djece te za pojedine
skupine djece.
Vježbaonica treba biti u mjestu gdje se nalazi i
visoko učilište.
Članak 3.
Vježbaonicu određuje ministar znanosti, obrazovanja
i športa najmanje na jednu, a najdulje na četiri godine na zahtjev visokog učilišta
i dječjeg vrtića.
Uz zahtjev se prilaže:
– opis prostornih, tehničkih i kadrovskih uvjeta;
– popis i broj mentora po područjima i broju sati
rada po vrstama rada sa studentima, tjedno, semestralno i godišnje,
– godišnji plan rada sa studentima u dječjem vrtiću.
Ispunjenost uvjeta utvrđuje očevidom povjerenstvo od
najmanje dva člana koje imenuje ministar znanosti, obrazovanja i športa.
O zahtjevu za određivanjem dječjeg vrtića vježbaonicom
odlučuje se rješenjem.
Članak 4.
Dječji vrtić koji se određuje vježbaonicom mora
osigurati:
1. visoku razinu kvalitete odgojno-obrazovnog
procesa;
2. odgovarajući prostor za izvođenje raznih oblika i
sadržaja odgojno-obrazovnog i rehabilitacijskog rada te za konzultacije studenata
i druge aktivnosti;
3. dovoljno
didaktičkih i rehabilitacijskih sredstava i pomagala te drugu odgovarajuću
opremu za odgojno-obrazovni rad;
4.
potreban broj odgovarajućeg stručnog osoblja;
5. godišnji
plan i program praktičnog osposobljavanja studenata u dječjem vrtiću i njegovu
realizaciju i broj studenata.
Članak 5.
Zadaće vježbaonice su:
– razvijanje humanog odnosa studenata prema djetetu
i njegovim potrebama, interesima i mogućnostima;
– razvijanje afiniteta i profesionalnog odnosa
studenata prema odgojno-obrazovnoj i rehabilitacijskoj djelatnosti;
– upoznavanje s organizacijom rada dječjeg vrtića
te zadaćama stručnih djelatnika dječjeg vrtića;
– uključivanje studenata u oblike odgojno-obrazovnog
i rehabilitacijskog rada predviđenog planom i programom visokih učilišta koji
se mogu ostvarivati u vježbaonici;
– osposobljavanje studenata za praktičnu primjenu
stručno-metodičkih, pedagoško-psiholoških i defektoloških znanja u neposrednom
odgojno-obrazovnom radu;
– pomoć visokim učilištima u organizaciji, pripremi i
izvođenju praktičnog osposobljavanja studenata te pripremi i praćenju
rezultata studenata u dječjem vrtiću;
– suradnja s visokim učilištima na izradi godišnjeg
plana oglednih i praktičnih aktivnosti te drugih oblika rada.
Članak 6.
Međusobne obveze vježbaonice i visokog učilišta utvrđuju
se ugovorom u skladu s godišnjim planom rada sa studentima koji se sklapa za
svaku pedagošku godinu.
Ugovor iz stavka 1. ovog članka sadrži:
1. plan rada po metodičkim područjima te broju sati i
broju studenata u dječjem vrtiću;
2. zadaće vježbaonice u izvođenju odgojno-obrazovnog
rada;
3. zadaće mentora na vježbama;
4. obveze visokog učilišta za plaćanje rada mentora
i drugih osoba na organizaciji i izvedbi rada te kriterije i način izvršavanja
tih obveza.
Godišnji plan rada sa studentima utvrđuje se u
dogovoru s visokim učilištem za svaku pedagošku godinu.
Članak 7.
Poslove mentora studenata u vježbaonici obavljaju
odgojitelji i stručni suradnici s najmanje pet godina iskustva.
Mentora u vježbaonici prvi put imenuje stručno vijeće
dječjeg vrtića na vrijeme od jedne godine. Nakon jedne godine uspješnog
mentorstva Ministarstvo na prijedlog vježbaonice i visokog učilišta imenuje
mentora na vrijeme od četiri godine.
Mentor u vježbaonici:
– planira, priprema i vrednuje rad studenata;
– surađuje s nastavnikom metodike;
– surađuje s ostalim mentorima u vježbaonici;
– sudjeluje u analizi odgojno-obrazovnog rada
studenata;
– po potrebi sudjeluje na sjednicama stručnih tijela
visokog učilišta kada se raspravlja o pitanjima iz područja metodike i stručno-pedagoške
prakse studenata;
– vodi pisanu dokumentaciju.
Rad mentora ocjenjuje komisija od triju članova koju
imenuje upravno vijeće dječjeg vrtića – vježbaonice.
Mentori imaju pravo na novčanu naknadu za mentorski
rad u skladu s člankom 9. ovog pravilnika.
Članak 8.
U vježbaonici se u skladu s izvedbenim programom
visokog učilišta ostvaruju sljedeći oblici rada:
– hospitiranje studenata;
– uzorni rad mentora;
– pojedinačni neposredan rad studenata s djecom;
– javan neposredan rad studenata s djecom;
– analiza provedenog rada.
Hospitiranje studenata u vježbaonici obuhvaća rad
mentora s jednim ili više grupa od 3 do 5 studenata. Svaka je grupa nazočna
najmanje 15 sati rada s djecom.
Svaki student uz pomoć mentora priprema najmanje:
– dvije odgojno-obrazovne aktivnosti i izvodi ih u
nazočnosti mentora ili mentora i grupe studenata;
– jednu odgojno-obrazovnu aktivnost i izvodi je u
nazočnosti nastavnika metodike, mentora i studenata.
Mentor je obvezan sudjelovati u pripremanju
studenata za oba oblika praktičnog rada o čemu mora voditi odgovarajuću pisanu
dokumentaciju.
Nakon realizacije svakog od oblika rada sa studentima
u vježbaonici provodi se analiza i stručna rasprava u kojoj sudjeluju nastavnik
metodike, mentor i student.
Članak 9.
Mjerila financiranja dječjih vrtića koji ostvaruju
program vježbaonice su:
a) broj sati i stručnost rada što je ekvivalentno složenosti
rada odgojitelja u dječjem vrtiću;
b) pripremanje mentora za praktičan rad i vrednovanje
(najmanje tri sata);
c) drugi troškovi rada vježbaonice i ostalih
djelatnika dječjeg vrtića na organizaciji i izvedbi potrebnih aktivnosti;
d) način i dinamika plaćanja troškova za izvođenje
programa visokog učilišta u vježbaonici.
Članak 10.
Vježbaonica podnosi izvješće o izvršenju godišnjeg
plana rada visokom učilištu i Ministarstvu znanosti, obrazovanja i športa.
Članak 16.
Dječjem vrtiću u kojem se provodi pokusni program osiguravaju
se dodatna financijska sredstva:
– za specifičnu opremu i didaktička sredstva i
pomagala;
– za povećane materijalne troškove;
– za stimulaciju odgojiteljima koji provode pokusni
program i stručnim suradnicima.
DJEČJI
VRTIĆ KAO STRUČNO-RAZVOJNI CENTAR
Članak
17.
Dječji
vrtić određuje se stručno-razvojnim centrom radi praćenja, proučavanja i
unaprjeđivanja stručnog rada u području predškolskog odgoja kao i stručnog
usavršavanja stručnih djelatnika u dječjim vrtićima.
Dječji
vrtić određuje se stručno-razvojnim centrom na vrijeme od četiri godine ako
ostvaruje visoku razinu kvalitete odgojno-obrazovnog procesa u cjelini i u
pojedinim programima te predstavlja primjeren model unaprjeđivanja
odgojno-obrazovnog rada.
Za obavljanje
poslova iz stavka 1. ovoga članka stručno-
-razvojnom centru se ne osiguravaju dodatna sredstva.
Članak
18.
Dječji
vrtić određuje stručno-razvojnim centrom ministar znanosti, obrazovanja i športa
na temelju mišljenja stručnog povjerenstva od najmanje tri člana.
Stručno
povjerenstvo imenuje ministar znanosti, obrazovanja i športa.
Stručno
povjerenstvo iz stavka 1. ovog članka ujedno prati rad dječjeg vrtića kao stručno-razvojnog
centra, daje ocjenu o kvaliteti njegova rada te predlaže obnovu naziva dječjem
vrtiću na vrijeme od četiri godine.
Članak
19.
Stupanjem
na snagu ovog pravilnika prestaje važiti Pravilnik o vježbaonicama u predškolskim
ustanovama (»Narodne novine«, broj 9/95.).
Članak 20.
Ovaj
pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa:
601-02/04-01/87
Urbroj: 533/1-04-1
Zagreb, 24. ožujka 2004.
Ministar
doc. dr. sc. Dragan Primorac, v. r.