1159
Na
temelju članka 7. stavka 2. Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja (»Narodne
novine«, broj 122/2003), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 15.
travnja 2004. godine donijela
1. OPĆE ODREDBE
Predmet Uredbe
Članak
1.
(1)
Ovom se Uredbom uređuju način, kriteriji i postupak utvrđivanja mjerodavnog
tržišta kao temelja za izračunavanje tržišnih udjela u postupcima koje vodi
Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja prema odredbama Zakona o zaštiti
tržišnog natjecanja (u daljnjem tekstu: Zakon).
(2) U
smislu stavka 1. ovoga članka, Uredba se primjenjuje na postupke ocjene
sporazuma poduzetnika, utvrđivanja zlouporaba vladajućeg položaja poduzetnika
na tržištu i ocjene dopuštenosti koncentracija poduzetnika.
Značenje
pojmova
Članak
2.
Pojedini
pojmovi i izrazi, u smislu ove Uredbe, imaju sljedeće značenje:
a) Agencija
je Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja;
b) dobavljač
je proizvođač ili koji drugi poduzetnik kod kojeg se nabavljaju proizvodi
i/ili usluge za daljnju reprodukciju i/ili prodaju odnosno za krajnju uporabu;
c) hrvatski poduzetnik je poduzetnik s
prebivalištem ili sjedištem u Republici Hrvatskoj;
d) proizvod je pravnotehnički izraz za
proizvod i/ili uslugu;
e) komplementarni proizvod je proizvod složen
od dva ili više proizvoda koji se uobičajeno koriste kao jedinstveni proizvod,
te se vrijednost svakog od proizvoda koji ga čine povećava kad ih potrošači
koriste kao cjelinu;
f) mjerodavni proizvod je proizvod najuže
povezan s mjerodavnim tržištem u proizvodnom smislu;
g) potencijalni tržišni takmaci su poduzetnici
koji žele i mogu dodatno uložiti i/ili snositi dodatne troškove nužne za
pristup mjerodavnom tržištu, kao odgovor na mali, ali stalni porast cijena;
h) potrošač je fizička osoba koja kupuje
odnosno troši ili bi u nekoj određenoj situaciji mogao trošiti neki proizvod;
i) tržišni takmaci su poduzetnici koji djeluju
na istom mjerodavnom tržištu natječući se u nuđenju i prodaji proizvoda;
j) tržišni udjel je mjerilo
relativne veličine nekog poduzetnika na mjerodavnom tržištu, izračunato na
način da se utvrdi postotak u kojem taj poduzetnik sudjeluje u ukupnoj
proizvodnji i/ili prodaji nekog proizvoda na mjerodavnom tržištu u nekom
razdoblju;
k) Zakon je Zakon o zaštiti tržišnog
natjecanja;
l)
zamjenski proizvod (supstitut) je proizvod koji s obzirom na svoja
svojstva, cijenu, namjenu i navike potrošača može zamijeniti drugi (mjerodavni)
proizvod i na taj način zadovoljiti istorodnu potrebu potrošača;
m) zapreke
pristupa tržištu su svi oni čimbenici koji novim tržišnim takmacima
otežavaju ili sprječavaju da pristupe nekom tržištu.
2.
MJERODAVNO TRŽIŠTE
Svrha
utvrđivanja mjerodavnog tržišta
Članak
3.
(1)
Mjerodavno tržište, u smislu članka 7. Zakona, određeno je kao tržište
određenih proizvoda koje su predmet obavljanja djelatnosti poduzetnika na
određenom zemljopisnom području.
(2)
Svrha utvrđivanja mjerodavnog tržišta je određivanje proizvoda s kojima se
poduzetnici tržišno natječu, te područja na kojem se natječu.
3.
NAČIN UTVRĐIVANJA MJERODAVNOG TRŽIŠTA
Način
utvrđivanja mjerodavnog tržišta
Članak
4.
(1)
Mjerodavno tržište utvrđuje se na način da se utvrdi njegova proizvodna
dimenzija (mjerodavno tržište u proizvodnom smislu) i zemljopisna dimenzija
(mjerodavno tržište u zemljopisnom smislu).
(2)
Mjerodavno tržište utvrđuje se posebno za svaki konkretni slučaj.
Mjerodavno
tržište u proizvodnom smislu
Članak
5.
Mjerodavno
tržište u proizvodnom smislu obuhvaća sve proizvode za koje potrošači smatraju
da su međusobno zamjenjivi s obzirom na njihove bitne značajke, cijenu ili
način uporabe (zamjenski proizvodi odnosno supstituti).
Mjerodavno
tržište u zemljopisnom smislu
Članak
6.
(1)
Mjerodavno tržište u zemljopisnom smislu obuhvaća cjelokupan ili dio teritorija
Republike Hrvatske, na kojem se tržišni takmaci natječu u prodaji i/ili nabavi
proizvoda pod jednakim ili dovoljno ujednačenim uvjetima koji to tržište bitno
razlikuje od susjednih tržišta.
(2) U pristupu ocjene stanja na tržištu u
zemljopisnom smislu polazno se izrađuje analiza svih dimenzija tog tržišta
temeljem općih pokazatelja o tržišnim udjelima među takmacima na tržištu,
osobito domaćim i inozemnim, kao i pokazatelja o cijenama i razlikama u
cijenama na nacionalnoj i međunarodnoj razini.
(3) U analizi svih dimenzija tržišta iz stavaka 1. i
2. ovoga članka, posebna pozornost se posvećuje uvjetima pristupa tržištu, a
osobito troškovima prijevoza, mogućnosti pristupa kanalima distribucije i s tim
povezanim troškovima, prisutnosti i utjecaju zakonskih prepreka pristupa
tržištu, navikama i običajima potrošača, kao i o ostalim činjenicama od
značaja za utvrđivanja stupnja tržišne integracije na međunarodnoj razini.
(4) Pod
zakonskim preprekama pristupa tržištu, u smislu stavka 3. ovoga članka,
smatraju se naročito: carine, dozvole, sustav javnih nabava, tehnički propisi i
norme.
Kriteriji za utvrđivanje mjerodavnog tržišta
Članak 7.
(1) Pri utvrđivanju mjerodavnog tržišta polazi se od
kriterija zamjenjivosti potražnje za određenim proizvodom odnosno o
zamjenjivosti ponude za određenim proizvodom, a po potrebi i od kriterija
postojanja potencijalnih tržišnih takmaca odnosno zapreka pristupa tržištu.
(2) Mjerodavno tržište određuje se, primjenjujući
kriterije iz stavka 1. ovoga članka, s ciljem utvrđivanja i razlikovanja
segmenata tržišta određenih proizvoda na kojem se poduzetnici međusobno
natječu.
Zamjenjivost
potražnje za proizvodom
Članak
8.
(1)
Pojam zamjenjivosti potražnje za određenim proizvodom odnosi se na utvrđivanje
vrsta ili asortimana proizvoda koje potrošači smatraju međusobno zamjenjivima
ili supstitutima, u smislu članka 5. ove Uredbe.
(2) Pretpostavlja se da je neki proizvod zamjenjiv
odnosno supstitut naročito u sljedećim slučajevima:
(a) kada se može razumno predvidjeti da će
kupci odnosno potrošači mjerodavnog proizvoda prihvatiti drugi, na tržištu već
raspoloživ i prisutan proizvod kao odgovor ili reakciju na hipotetički malo (5
do 10 posto), ali trajno povećanje cijena mjerodavnog proizvoda; i/ili
(b) kada se može razumno predvidjeti da će kupci
odnosno potrošači mjerodavnog proizvoda prihvatiti istovjetan odnosno srodan
proizvod drugog dobavljača kao odgovor ili reakciju na hipotetički malo (5 do
10 posto), ali trajno povećanje cijena mjerodavnog proizvoda.
(3) Pri utvrđivanju zamjenjivosti potražnje za
određenim proizvodom treba uzeti u obzir i one skupine potrošača koji bez
obzira na promjenu cijene mjerodavnog proizvoda ne mogu prihvatiti zamjenski
proizvod odnosno supstitut.
(4) Pri utvrđivanju zamjenjivosti potražnje za
određenim proizvodom treba uzeti u obzir vrijeme koje je dobavljačima potrebno
za uspostavljanje normalne opskrbe tržišta zamjenskim proizvodom odnosno
supstitutom.
(5) U
pravilu, a naročito u slučajevima ocjene koncentracija, u procjeni mjerodavnog
tržišta uzima se u obzir prevladavajuća tržišna cijena u Republici Hrvatskoj
određenog proizvoda. U slučajevima kada su tržišne cijene formirane u
nedostatku drugog konkurentnog proizvoda, utvrđuje se jesu li te cijene već
ranije znatno povećane upravo radi nedostatka konkurencije.
Zamjenjivost
ponude za proizvodom
Članak
9.
Pod
pojmom zamjenjivosti ponude za određenim proizvodom podrazumijeva se sposobnost
proizvođača da, u slučaju povećanja cijene mjerodavnog proizvoda u relativno
kratkom vremenu i bez većih troškova, započne s proizvodnjom i/ili
distribucijom zamjenskog proizvoda odnosno supstituta.
Postojanje
potencijalnih tržišnih takmaca
Članak
10.
(1) Pri
utvrđivanju postoje li potencijalni tržišni takmaci potrebno je utvrditi razinu
tržišnog natjecanja i uvjete pod kojima novi tržišni takmaci mogu pristupiti
mjerodavnom tržištu.
(2) Postojanje potencijalnih tržišnih takmaca
utvrđuje se i s obzirom na predvidljive promjene tržišnih uvjeta, naročito u
odnosu na zapreke pristupa tržištu.
Postojanje zapreka pristupa tržištu
Članak
11.
Pod
pojmom zapreka pristupa tržištu podrazumijevaju se sve okolnosti koje
potencijalnim tržišnim takmacima stoje na putu ulaska na tržište, a osobito one
koje, svojim ponašanjem i djelovanjem, postavljaju već prisutni poduzetnici
odvraćajući i sprječavajući time ulazak drugih poduzetnika na to tržište.
4. UTVRĐIVANJE MJERODAVNOG TRŽIŠTA U POSEBNIM
SLUČAJEVIMA
Članak 12.
(1)
Mjerodavno tržište u proizvodnom smislu u posebnim slučajevima može se utvrditi
za jedan proizvod ili za skupinu proizvoda, ovisno o strukturi tržišta i
navikama potrošača.
(2) Pri utvrđivanju mjerodavnog tržišta, u smislu
stavka 1. ovoga članka, treba voditi računa i o drugim posebnim okolnostima i
uvjetima na nekom tržištu. To se, u pravilu, odnosi na komplementarne
proizvode, naročito ako se povećanje cijene bilo kojeg proizvoda (sekundarni
proizvod odnosno sekundarno tržište) koji je sastavni dio komplementarnog
proizvoda izravno odražava na povećanje cijene mjerodavnog proizvoda (primarni
proizvod odnosno primarno tržište).
(3) Iznimno
od članka 6. stavka 1. ove Uredbe, mjerodavno tržište u zemljopisnom smislu
može biti utvrđeno na međunarodnoj razini.
(4) Pod određenim uvjetima, uzimajući u obzir sve
konkretne okolnosti i činjenice, mjerodavno tržište u zemljopisnom smislu, može
biti, u smislu stavka 3. ovoga članka, utvrđeno na međunarodnoj ili svjetskoj
razini (world-wide), a naročito u slučajevima:
a) ako je riječ o proizvodima koje određene skupine
kupaca odnosno poduzetnika s prebivalištem ili sjedištem u Republici Hrvatskoj
kupuju od fizičkih ili pravnih osoba ili njihovih udruženja odnosno poduzetnika
s prebivalištem ili sjedištem izvan Republike Hrvatske (primjerice kada zbog
troškova prijevoza mjerodavni proizvodi na krajnjim točkama tržišta utvrđenim
člankom 6. stavkom 1. ove Uredbe nisu međusobno zamjenjivi), i/ili
b) ako je riječ o proizvodima koje hrvatski
poduzetnici prodaju kupcima – fizičkim ili pravnim osobama ili njihovim
udruženjima s prebivalištem ili sjedištem izvan Republike Hrvatske (primjerice
kada se hrvatski poduzetnici javljaju kao ponuditelji na međunarodnim javnim
nadmetanjima).
5. UTVRĐIVANJE TRŽIŠNIH UDJELA
Način utvrđivanja tržišnih udjela
Članak 13.
(1)
Tržišni udjel svakog od poduzetnika koji djeluju na nekom mjerodavnom tržištu
izračunava se na temelju njihovih tržišnih udjela u proizvodnji i/ili prodaji
mjerodavnog proizvoda na mjerodavnom tržištu u određenom razdoblju.
(2) Tržišni
udjel iz stavka 1. ovoga članka izračunava se na temelju vrijednosti
proizvodnje i/ili prodaje (izražene u kunama) ili na temelju obujma
(količina) proizvodnje i/ili prodaje (izražene u broju komada ili drugim
mjernim jedinicama).
(3)
Razdoblje iz stavka 1. ovoga članka utvrđuje se, u pravilu, godišnje, a po
potrebi se može utvrditi i duže ili kraće razdoblje.
(4)
Ukupno trajanje razdoblja za koje se prikupljaju i utvrđuju podaci o tržišnim
udjelima, u smislu stavka 3. ovoga članka, ne može biti duže od pet godina.
Podaci
za izračunavanje tržišnih udjela
Članak
14.
(1) Pri
izračunavanju tržišnih udjela koriste se svi raspoloživi podaci odnosno
dokumentacija, a naročito:
a)
podaci dostavljeni od poduzetnika uključujući i poduzetnike koji nisu stranka u
konkretnom postupku (npr. tržišni takmaci),
b)
podaci strukovnih udruga, udruga poslodavaca, udruga za zaštitu potrošača,
c)
podaci Državnog zavoda za statistiku,
d)
podaci ministarstava i drugih tijela državne uprave,
e)
podaci regulatornih tijela,
f)
podaci neovisnih institucija koje se bave istraživanjem tržišta,
g)
podaci tijela jedinica lokalne ili područne (regionalne) samouprave,
h)
podaci Agencije.
(2) Kad
je to potrebno za neki konkretni slučaj, u smislu stavka 1. ovoga članka, uzet
će se u obzir i podaci pribavljeni na temelju anketa provedenih među
potrošačima i/ili poduzetnicima koje nisu stranke u postupku odnosno njihovi tržišni
takmaci, ali za koje se može razumno pretpostaviti da imaju saznanja o odnosima
na nekom mjerodavnom tržištu.
6.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak
15.
Ova
Uredba se na odgovarajući način primjenjuje i na postupke odobravanja, nadzora
provedbe i povrata općih i pojedinačnih državnih potpora koje vodi Agencija u
smislu odredaba Zakona o državnim potporama (»Narodne novine«, broj 47/2003).
Članak 16.
Ova
Uredba stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa:
330-01/04-01/02
Urbroj: 5030114-04-1
Zagreb, 15. travnja 2004.
Predsjednik
dr. sc. Ivo Sanader, v. r.