1404
Na temelju članka 50. stavka 4.
Zakona o arhivskom gradivu i arhivima (»Narodne novine«, broj 105/97. i
64/00.), a na prijedlog Hrvatskoga državnog arhiva, ministar kulture donosi
I. UVODNE ODREDBE
Članak 1.
Ovim Pravilnikom uređuju se
minimalni uvjeti smještaja, opreme, zaštite i obrade arhivskog gradiva, te
minimalni broj stručnog osoblja za obavljanje pojedinih djelatnosti arhiva.
Članak 2.
Arhiv je javna ustanova ili
druga pravna osoba osnovana za obavljanje arhivske djelatnosti sukladno
odredbama Zakona o arhivskom gradivu i arhivima.
II. SMJEŠTAJ I OPREMA
Članak 3.
Arhivi trebaju imati primjeren
prostor za smještaj gradiva, radni prostor i prostor za korištenje gradiva, te
trajan izvor sredstava za održavanje tih prostorija i opreme u njima.
1. Prostor za smještaj
gradiva
Članak 4.
Primjerenim prostorom za
smještaj gradiva smatraju se objekti koji su:
– čvrste konstrukcije, građeni
od nezapaljivih ili teško zapaljivih materijala,
–
udaljeni od proizvodnih i energetskih postrojenja, opreme i vodova, skladišta i
objekata kod kojih postoji povećana opasnost od požara, urušavanja, eksplozija,
ispuštanja povećanih koncentracija štetnih tvari, ili koji mogu biti cilj
djelovanja u ratu,
–
smješteni unutar izgrađenog stambenog ili poslovnog područja, prometno povezani
i lako dostupni vatrogasnim vozilima,
–
zaštićeni od prodora podzemnih i nadzemnih voda,
–
opremljeni vatrodojavnim i protupožarnim sustavom i opremom,
–
zaštićeni od pristupa neovlaštenih osoba.
Prostorije
u kojima je smješteno gradivo (u daljnjem tekstu: spremišta) trebaju biti:
–
odvojene od ostalih prostorija u objektu i zaštićene od pristupa neovlaštenih
osoba,
–
osigurane protuprovalnim i protupožarnim vratima, opremljene vatrodojavnim
sustavom i opremom za gašenje požara,
–
suhe, zračne i zaštićene od izravnog prodiranja sunčeve svjetlosti,
– zaštićene od prodora podzemnih
i nadzemnih voda,
– komunikacijski povezane s
barem dva izlaza iz objekta,
– udaljene od mjesta otvorenoga
plamena, od prostorija u kojima se čuvaju lako zapaljive tvari, od izvora
prašenja i onečišćenja zraka.
Članak 5.
Spremišta trebaju biti
opremljena metalnim policama, ormarima ili drugim sustavima koji su namijenjeni
za odlaganje gradiva i primjereni vrsti i obliku gradiva.
Police, odnosno ormari trebaju
biti odmaknuti od zidova tako da se omogući cirkulacija zraka, dovoljno čvrsti
i stabilni za puno opterećenje gradivom i dovoljno međusobno razmaknuti za
neometan prolaz i rukovanje gradivom. Najdonja pregrada na polici treba biti
odmaknuta najmanje 15 cm od poda. Čitavom širinom ili dužinom spremišta treba
biti ostavljen prolaz širine od najmanje 120 cm.
U
spremištu se ne smiju nalaziti instalacije, oprema ili druge stvari, osim
opreme koja je namijenjena za smještaj i zaštitu gradiva i pripadajućih
instalacija.
Članak
6.
Arhivsko
gradivo na papiru čuva se u spremištima u kojima relativna vlažnost zraka ne
odstupa bitno od 45 – 55% pri temperaturi od 16 – 20o C.
Arhivsko
gradivo na drugim medijima čuva se u spremištima u kojima relativna vlažnost i
temperatura ne prelaze vrijednosti koje preporučuje Hrvatski državni arhiv ili
proizvođač medija.
Spremišta
trebaju biti opremljena uređajima za mjerenje temperature i relativne vlage.
Članak
7.
Spremišta
se trebaju održavati čistim, urednim i prohodnim. U njima se ne smije gradivo
držati na podu, stolovima ili drugim mjestima koja nisu namijenjena za njegovo
odlaganje. Gradivo se ne smije držati izvan kutija ili drugih tehničkih
jedinica u koje pripada ili na mjestima gdje je otežan pristup i rukovanje
gradivom.
U
spremištu ne smiju bez nadzora boraviti ili njima prolaziti osobe koje nisu
ovlaštene za rukovanje gradivom u njemu. U spremištima se ne smiju obavljati
drugi poslovi osim odlaganja, razmještanja i označavanja tehničkih jedinica
gradiva, nadzora i reguliranja uvjeta u spremištu, čišćenja i održavanja
spremišta i opreme u njemu.
Pri
izvođenju radova u spremištu ili njihovoj blizini, čišćenju i održavanju
spremišta i opreme u njemu, ne smiju se koristiti sredstva i postupci koji mogu
biti štetni za arhivsko gradivo (upotreba otvorenog plamena, korištenje
agresivnih kemijskih sredstava i zapaljivih tvari, stvaranje prašine i
vibracija, pretjerano vlaženje), ako gradivo nije prethodno izmješteno na
mjesto sigurno od posljedica primjene tih sredstava i postupaka.
2. Radni prostor i oprema
Članak 8.
Arhiv treba raspolagati
primjerenim radnim prostorom za preuzimanje i obradu gradiva i rad stručnog,
administrativnog i pomoćnog osoblja.
Arhiv treba raspolagati barem
sljedećim radnim prostorijama:
– prostorija ili prostorije za
preuzimanje gradiva i tehničku obradu prilikom preuzimanja, dovoljnog
kapaciteta za prijam i obradu gradiva koje je arhiv dužan preuzeti,
– prostorija za čišćenje i
isprašivanje gradiva,
– prostorija ili prostorije za
fizičko sređivanje gradiva, dovoljnog kapaciteta za redoviti rad arhiva,
– uredska prostorija ili
prostorije za rad stručnih djelatnika, dovoljnog kapaciteta za smještaj i
neometan rad svih stručnih djelatnika,
– prostorije za upravu i
administrativno osoblje,
– pisarnicu, odnosno prostoriju
za prijam stranaka,
– pismohranu,
– sanitarni čvor,
– spremište potrošnog
materijala.
Članak 9.
Radne prostorije arhiva trebaju
biti zaštićene od pristupa neovlaštenih osoba, u radno i izvan radnog vremena,
opremljene vatrodojavnim sustavom i opremom za gašenje požara.
Radne prostorije trebaju biti
opremljene radnim stolovima, ormarima i drugom uredskom opremom koja odgovara
namjeni pojedine prostorije. U prostorijama u koje se u okviru radnog procesa
unosi arhivsko gradivo treba se nalaziti ormar koji se može zaključati.
U radnim prostorijama treba biti
postavljena računalna i komunikacijska mreža i oprema nužna za rad.
Arhivi
koji obavljaju nadzor nad stvarateljima izvan sjedišta arhiva, te imaju
spremišta na više lokacija ili izvan objekta u kojem su radne i korisničke
prostorije, trebaju raspolagati prijevoznim sredstvom.
Članak
10.
Arhivi
koji obavljaju restauraciju i konzervaciju gradiva trebaju imati uređen i
opremljen laboratorij za restauraciju i konzervaciju, s vlastitim spremištem
repromaterijala i priručnim spremištem ili ormarom za sigurnu pohranu gradiva
koje je primljeno na obradu. Prostorije laboratorija ne mogu se koristiti i za
druge namjene.
Arhivi
koji obavljaju zaštitno ili sigurnosno snimanje gradiva trebaju imati
prostoriju koja je primjereno uređena i opremljena, ovisno o tehnologiji
snimanja s vlastitim spremištem repromaterijala i priručnim spremištem ili
ormarom za sigurnu pohranu gradiva koje je primljeno na obradu. Prostorije u
kojima se odvija snimanje ne mogu se koristiti i za druge namjene.
Oprema
laboratorija za konzervaciju i restauraciju, odnosno laboratorija za snimanje
gradiva treba biti takova da omogućuje neometano i redovito odvijanje
cjelokupnog predviđenog tehnološkog procesa. Ne može se koristiti neispravna
oprema ili oprema i postupci koji mogu oštetiti ili uništiti gradivo.
3. Prostor za korištenje
gradiva
Članak
11.
Svaki
arhiv mora imati čitaonicu, prostoriju za prijam, registraciju i savjetovanje
korisnika i garderobu za korisnike.
Na
ulazu u objekt koji je otvoren za korisnike i posjetitelje arhiv je dužan
osigurati dežurstvo radi nadzora ulaska i informiranja posjetitelja odnosno
ugraditi odgovarajuću opremu.
Članak 12.
Čitaonica i prostorija za prijam
trebaju biti smještene tako da im se pristupa bez prolaska kroz dio objekta u
kojem su spremišne prostorije ili radne prostorije.
Čitaonica treba biti opremljena
stolovima i stolicama za korisnike i primjerenom rasvjetom. U čitaonici ili
njezinoj neposrednoj blizini trebaju se nalaziti police s obavijesnim pomagalima
i priručnom literaturom. Na prikladnom mjestu treba se nalaziti radno mjesto za
dežurnog djelatnika u čitaonici s kojeg on ima pregled nad prostorijom i
korisnicima, tako da je uočljiv i dostupan te da ne ometa
korisnike.
U čitaonici treba osigurati
dovoljno mjesta za sve korisnike. Čitaonica ne smije imati manje od pet radnih
mjesta.
Garderoba za korisnike treba se
nalaziti u neposrednoj blizini čitaonice ili u prostoru kojim se korisnici
kreću od ulaska u zgradu do čitaonice.
Uz čitaonicu treba osigurati i
prostor za boravak korisnika u vrijeme stanke u radu.
Članak 13.
U čitaonici i prostoriji za
prijam i registraciju korisnika treba osigurati stalno dežurstvo stručnog
djelatnika.
Čitaonica i prostorija za prijam
i registraciju korisnika trebaju biti otvorene svakoga radnog dana, u pravilu u
uredovno radno vrijeme. Osim u iznimnim slučajevima, čitaonica ne smije biti
otvorena kraće od sedam sati dnevno.
Članak
14.
Arhiv
koji čuva gradivo za čije su korištenje potrebna tehnička pomagala ili uređaji
(audio-vizualni zapisi, film i mikrofilm, elektronički zapisi) dužan je u
čitaonici ili posebnoj prostoriji korisnicima osigurati radno mjesto s
potrebnim uređajem u ispravnom stanju.
Gradivo
iz stavka 1. ovoga članka može se iznimno koristiti i u radnoj prostoriji u
kojoj se nalazi potrebni uređaj, ako je u toj prostoriji osigurano dežurstvo
djelatnika arhiva za vrijeme dok korisnik boravi u prostoriji.
Članak
15.
Državni
arhivi i arhivi jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave trebaju
imati prostor za postavljanje manjih izložbi arhivskog gradiva i dvoranu za
predavanja i prijam grupa posjetitelja.
III. STRUČNI DJELATNICI
Članak 16.
Poslove na vrednovanju,
preuzimanju, zaštiti, obradi i korištenju arhivskog gradiva, kao i druge
stručne poslove u arhivima obavljaju osobe koje su stručno osposobljene za te
poslove.
Određene jednostavnije poslove
mogu iznimno na određeno vrijeme obavljati i osobe koje nisu stručno
osposobljene, ako ih obavljaju pod neposrednim nadzorom i po uputama stručno
osposobljene osobe i ako je prethodno u pisanom obliku utvrđeno koje će poslove
određena osoba obavljati, u kojem razdoblju i koja će stručno osposobljena
osoba obavljati nadzor.
Članak 17.
Za obavljanje pojedinih stručnih
poslova državni arhivi trebaju najmanje imati:
– dva stručna djelatnika, od
kojih barem jedan visoke stručne spreme, za obavljanje poslova evidentiranja i
zaštite gradiva izvan arhiva i nadzor nad stvarateljima i imateljima u
nadležnosti arhiva,
–
jednog stručnog djelatnika visoke stručne spreme za obavljanje poslova
sređivanja i obrade gradiva u arhivu, na svakih tisuću dužnih metara gradiva u
arhivu, odnosno odgovarajuću količinu gradiva u elektroničkom ili drugim
oblicima,
–
jednog stručnog djelatnika za obavljanje poslova na zaštiti gradiva u arhivu,
na svakih dvije tisuće dužnih metara gradiva u arhivu, jednog stručnog
djelatnika za zaštitu elektroničkog ili audiovizualnog gradiva, ako arhiv
posjeduje takvo gradivo,
–
jednog stručnog djelatnika visoke stručne spreme za rad s korisnicima, te
jednog stručnog djelatnika za dežurstvo u čitaonici,
–
jednog stručnog djelatnika, odnosno djelatnika informatičke struke za
obavljanje poslova vezanih uz upravljanje informatičkom infrastrukturom i
informatičku podršku radnom procesu.
Članak 18.
Arhivi
jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave trebaju najmanje imati:
–
jednog stručnog djelatnika visoke stručne spreme, za obavljanje poslova
evidentiranja i zaštite gradiva izvan arhiva i nadzor nad stvarateljima i
imateljima u nadležnosti arhiva,
–
jednog stručnog djelatnika visoke stručne spreme za obavljanje poslova
sređivanja i obrade gradiva u arhivu, na svakih tisuću dužnih metara gradiva u
arhivu, odnosno odgovarajuću količinu gradiva u elektroničkom ili drugim
oblicima,
–
jednog stručnog djelatnika za obavljanje poslova na zaštiti gradiva u arhivu,
na svakih dvije tisuće dužnih metara gradiva u arhivu, jednog stručnog
djelatnika za zaštitu elektroničkog ili audiovizualnog gradiva, ako arhiv
posjeduje takvo gradivo,
–
jednog stručnog djelatnika visoke stručne spreme za rad s korisnicima, te
jednog stručnog djelatnika za dežurstvo u čitaonici,
– jednog stručnog djelatnika, odnosno
djelatnika informatičke struke za obavljanje poslova vezanih uz upravljanje
informatičkom infrastrukturom i informatičku podršku radnom procesu.
Članak 19.
Specijalizirani
i privatni arhivi trebaju najmanje imati:
–
jednog stručnog djelatnika visoke stručne spreme, za obavljanje poslova na
preuzimanju gradiva i vođenje akvizicijske politike arhiva,
–
jednog stručnog djelatnika visoke stručne spreme za obavljanje poslova
sređivanja i obrade gradiva u arhivu, na svakih tisuću dužnih metara gradiva u
arhivu, odnosno odgovarajuću količinu gradiva u elektroničkom ili drugim
oblicima,
–
jednog stručnog djelatnika za obavljanje poslova na zaštiti gradiva u arhivu,
na svakih dvije tisuće dužnih metara gradiva u arhivu, jednog stručnog
djelatnika za zaštitu elektroničkog ili audiovizualnog gradiva, ako arhiv
posjeduje takvo gradivo,
–
jednog stručnog djelatnika visoke stručne spreme za rad s korisnicima i
dežurstvo u čitaonici.
Članak
20.
Arhivi
koji samostalno obavljaju zaštitno snimanje gradiva trebaju imati barem dva
stručna djelatnika za obavljanje odgovarajućih poslova. Arhivi koji ove
poslove obavljaju u suradnji s drugom ustanovom ili organizacijom trebaju imati
barem jednog odgovarajuće osposobljenog stručnog djelatnika.
Arhivi koji samostalno obavljaju
konzerviranje i restauriranje gradiva trebaju imati barem dva stručna
djelatnika za obavljanje odgovarajućih poslova, od kojih jednoga visoke
stručne spreme. Arhivi koji ove poslove obavljaju u suradnji s drugom ustanovom
ili organizacijom trebaju imati barem jednog odgovarajuće osposobljenog
stručnog djelatnika.
Arhivi
koji imaju knjigovežnicu ili radionicu za izradu zaštitne ambalaže trebaju
imati barem jednog djelatnika osposobljenog za ove poslove.
Arhivi
koji u okviru vlastitog informatičkog sustava održavaju određene informacijske
usluge i sadržaje trebaju imati barem jednog stručnog djelatnika, odnosno
djelatnika informatičke struke, osposobljenog za ove poslove.
Članak
21.
Arhivi su dužni djelatnicima
koji obavljaju stručne poslove omogućiti stjecanje potrebnih stručnih
kvalifikacija i polaganje stručnog ispita, te skrbiti za njihovo stručno
usavršavanje.
IV. OSNIVANJE I PROMJENA
NADLEŽNOSTI ARHIVA
Članak 22.
Prilikom osnivanju arhiva
osnivač je dužan izraditi studiju opravdanosti i izvedivosti u kojoj treba
utvrditi postojanje minimalnih uvjeta za rad arhiva.
U
studiju iz stavka 1. ovoga članka treba:
–
utvrditi izvor, vrstu i količinu gradiva koje će se pohraniti u arhiv, te
dinamiku preuzimanja,
–
izraditi procjenu potrebnoga spremišnog, radnog i korisničkog prostora i
pripadajuće opreme,
–
utvrditi broj i strukturu potrebnoga stručnog, administrativnog i pomoćnog
osoblja,
–
izraditi procjenu sredstava za osnivanje arhiva i redovni rad po osnivanju,
–
utvrditi izvor sredstava za osiguranje potrebnog prostora, opreme i osoblja, te
trajni izvor sredstava za rad arhiva,
–
utvrditi da su osigurani uvjeti za osnivanje arhiva, sukladno odredbama Zakona
i drugih propisa,
–
utvrditi da su osigurani uvjeti smještaja, opreme, zaštite i obrade arhivskog
gradiva, broja i strukture stručnog osoblja, sukladni odredbama ovoga
Pravilnika.
Članak
23.
Prilikom
promjene nadležnosti ili djelatnosti arhiv je dužan izraditi studiju o utjecaju
koji ta promjena ima na uvjete i sredstva za rad arhiva.
U
studiji iz stavka 1. ovoga članka obvezno se navodi: osnova i razlog za
promjenu nadležnosti, odnosno djelatnosti, način i rokovi preuzimanja poslova i
razgraničenja djelatnosti s drugim arhivima ili ustanovama, vrsta i količina
sredstava i opreme te vrsta i broj stručnih i ostalih djelatnika koje je
potrebno osigurati za obavljanje pojedinih poslova, izvor sredstava i procjena
ukupnih troškova koji proizlaze iz promjene nadležnosti, odnosno djelatnosti.
V. ZAVRŠNA ODREDBA
Članak 24.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u
»Narodnim novinama«.
Klasa: 612-06/04-01-49
Urbroj: 532-03-3/4-04-01
Zagreb, 11. svibnja 2004.
Ministar
mr. sc. Božo Biškupić, v. r.