2127
Na
temelju članka 137. stavka 3. i 4. Zakona o proračunu (»Narodne novine«, br.
96/03), ministar financija donosi
I.
OPĆE ODREDBE
Članak
1.
Pravilnik o unutarnjoj reviziji proračunskih
korisnika (dalje u tekstu: Pravilnik) propisuje uvjete koje treba ispunjavati
unutarnji revizor, standarde i metodologiju rada unutarnje revizije, zajedničke
kriterije na temelju kojih proračunski korisnici uređuju unutarnju reviziju te
način usklađivanja rada unutarnje revizije proračunskih korisnika.
Proračunski korisnici su državna
tijela i tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, ustanove,
vijeća manjina, proračunski fondovi i mjesna samouprava čiji se rashodi za
zaposlene i/ili materijalni rashodi osiguravaju u proračunu.
Članak 2.
Unutarnja revizija tijelo je
proračunskog korisnika koje neovisno i objektivno utvrđuje efikasnost i
ostvarivanje cjelovitih zadaća i funkcija u poslovnim procesima proračunskog
korisnika. Upozorava na nepravilnosti i na neusklađenost sa zakonskim i drugim
propisima kojima se uređuje poslovanje proračunskog korisnika te predlažu mjere
za otklanjanje nepravilnosti i za unapređenje poslovanja proračunskog korisnika.
Obavljanje unutarnje revizije
mora biti u skladu s međunarodnim standardima za unutarnju reviziju i
standardima koji se primjenjuju u zemljama članicama Europske unije.
Unutarnja revizija je dio unutarnje financijske
kontrole u javnom sektoru (PIFC).
II.
UVJETI KOJE TREBA ISPUNJAVATI UNUTARNJI REVIZOR
Članak
3.
Za
obavljanje poslova unutarnje revizije, državni službenik (unutarnji revizor)
mora ispunjavati određene uvjete, a to su:
– visoka stručna sprema,
– stručno ovlaštenje ministra financija, kojim se
potvrđuju vještine, odgovarajuće iskustvo i strukovna etika unutarnjih
revizora.
Ministar financija daje unutarnjem revizoru stručno
ovlaštenje prema programu i postupku koji donosi Središnja harmonizacijska
jedinica.
Unutarnji revizor izravno odgovara čelniku proračunskog
korisnika i obavlja isključivo poslove unutarnje revizije.
Unutarnju reviziju obavlja stručno ovlašteni
unutarnji revizor ili revizorski tim na čelu s voditeljem tima, kojega određuje
voditelj jedinice unutarnje revizije.
Unutarnjem revizoru u radu može pomoći osoba
imenovana za obavljanje poslova unutarnje revizije.
III. STANDARDI I METODOLOGIJA RADA UNUTARNJE
REVIZIJE
1.
STANDARDI UNUTARNJE REVIZIJE
Članak
4.
Unutarnja
revizija proračunskih korisnika obavlja se u skladu s međunarodnim standardima
unutarnje revizije i najboljim praksama zemalja članica Europske unije. Priručnik
za unutarnju reviziju donosi Središnja harmonizacijska jedinica. Priručnik kao
metodološko sredstvo jamči ujednačen pristup standardima i najboljim praksama u
jedinicama za unutarnju reviziju.
Središnja
harmonizacijska jedinica također donosi Kodeks strukovne etike unutarnjih
revizora koji je dostupan na službenim internetskim stranicama Ministarstva
financija (www.mfin.hr).
2. METODOLOGIJA RADA UNUTARNJE REVIZIJE
2.1.
Planiranje revizije
Članak
5.
Svaka
jedinica za unutarnju reviziju obavlja revizije u skladu sa:
– strateškim planom,
– godišnjim planom i
– radnim planom unutarnje revizije.
Strateški plan unutarnje revizije izrađuje se za
trogodišnje razdoblje, a temelji se na procjeni rizika i usklađuje se svake
godine.
Godišnji plan unutarnje revizije izrađuje se i usvaja
na temelju strateškog plana. Planom se moraju uzeti u obzir prioriteti u
procjeni rizika, broj unutarnjih revizora i nepredviđene okolnosti.
Radnim planom određuje se cilj i opseg svake pojedinačne
revizije, a odobrava ga voditelj unutarnje revizije.
Strateški
i godišnji plan unutarnje revizije predlaže voditelj unutarnje revizije, a
odobrava ga čelnik proračunskog korisnika, do kraja tekuće za sljedeću godinu.
2.2. Obavljanje unutarnje revizije
Članak 6.
Revizijski proces uključuje utvrđivanje i
procjenjivanje sustava, testiranje funkcioniranja sustava unutarnjih kontrola i
ocjenu nalaza unutarnje revizije.
Aktivnosti utvrđivanja i procjenjivanja sustava
obavljaju se u svrhu razumijevanja područja revizije.
Testiranjem se utvrđuje funkcionalnost i adekvatnost
sustava unutarnjih kontrola.
Ocjenom nalaza dobivaju se informacije bitne za donošenje
stručnog mišljenja o sustavu unutarnjih kontrola i za davanje preporuka, s
ciljem ostvarenja veće efikasnosti i u potpunosti u skladu sa zakonskim
okvirom.
Na zahtjev unutarnjeg revizora revidirani subjekt je
obvezan dati sve potrebne informacije i dokumentaciju radi obavljanja unutarnje
revizije.
2.3.
Izvješćivanje
Članak
7.
Unutarnja revizija izrađuje nacrt revizijskog izvješća
s opisom općih nedostataka i daje preporuke za poboljšanje sustava i unutarnjih
kontrola.
Nacrt revizorskog izvješća
revizori podnose rukovoditelju revidiranog subjekta u svrhu pribavljanja
osnovnih informacija o sadržaju, međusobnog uspoređivanja dokaza i pribavljanja
mišljenja o izvedivosti predloženih preporuka.
Dopisom uz nacrt izvješća, koji
potpisuje voditelj revizorskog tima, utvrđuje se rok za očitovanje revidiranog
subjekta.
Konačno izvješće podnosi se čelniku
proračunskog korisnika, a naslovljeno je na rukovodstvo revidiranog subjekta.
Ako se u nekim točkama nacrta izvješća ne postigne suglasnost, to se navodi u
izvješću.
Konačno izvješće o obavljenoj
unutarnjoj reviziji potpisuje voditelj revizorskog tima, a dopis uz izvješće
voditelj jedinice za unutarnju reviziju.
2.4. Praćenje preporuka
Članak
8.
Unutarnja revizija prati provedbu preporuka iz izvješća,
ali ne preuzima odgovornost za njihovu provedbu u sustavima financijskog
upravljanja i kontrola.
Unutarnja revizija daje revidiranom subjektu savjete
u vezi s provedbom preporuka.
3. SURADNJA S DRUGIM TIJELIMA
Članak
9.
Jedinica
za unutarnju reviziju proračunskog korisnika obvezna je surađivati sa Središnjom
harmonizacijskom jedinicom kako bi dobila sve potrebne smjernice, informacije i
podršku.
Voditelj
jedinice za unutarnju reviziju i unutarnji revizori trebaju dati sve
informacije koje traži Državni ured za reviziju u vezi s obavljenim unutarnjim
revizijama.
IV. ZAJEDNIČKI KRITERIJI ZA UREĐENJE UNUTARNJE
REVIZIJE
Članak
10.
Unutarnja
revizija zasebna je ustrojstvena jedinica proračunskog korisnika, status koje
je definiran Uredbom o unutarnjem ustrojstvu proračunskog korisnika.
Unutarnja
revizija ne pripada nijednoj drugoj ustrojstvenoj jedinici proračunskog
korisnika i izravno je odgovorna čelniku proračunskog korisnika.
Članak 11.
Veličina
jedinice za unutarnju reviziju određena je opsegom i zahtjevnošću specifičnih
zadataka koju proračunskim korisnicima nalažu zakoni i drugi propisi te rizikom
kojem je proračunski korisnik izložen.
V. KOORDINIRANJE RADA UNUTARNJE REVIZIJE PRORAČUNSKIH
KORISNIKA
Članak
12.
Središnja harmonizacijska jedinica zadužena je za:
– izradu programa edukacije i davanje stručnog ovlaštenja
unutarnjim revizorima,
– organizaciju i provođenje programa edukacije, uz
pomoć državnih službenika ili vanjskih stručnjaka,
– koncipiranje i usklađivanje metodologije rada
unutarnje revizije,
– usklađivanje programa rada
unutarnjih revizora,
– koordinaciju rada
unutarnjih revizora u javnom sektoru i uspostavu odnosa s drugim državnim i međunarodnim
institucijama na području unutarnje revizije,
– izradu konsolidiranog godišnjeg
izvješća o aktivnostima svih jedinica za unutarnju reviziju koje se podnosi
Predsjedniku Vlade Republike Hrvatske do 31. ožujka tekuće godine za prethodnu
godinu.
Središnja harmonizacijska jedinica ne obavlja
unutarnje revizije. Ova jedinica je neovisna u smislu svih upravljačkih i
revizijskih odgovornosti.
Članak 13.
Ustrojstvene jedinice za unutarnju reviziju proračunskih
korisnika dužne su dostaviti Središnjoj harmonizacijskoj jedinici:
– strateški plan unutarnje revizije (ažuriran na godišnjoj
osnovi) do 15. siječnja,
– godišnji plan unutarnje revizije do 15. siječnja,
– godišnje izvješće o obavljenim unutarnjim
revizijama do kraja veljače.
Središnja
harmonizacijska jedinica daje godišnje smjernice koje propisuju sadržaj i način
dostave navedenih dokumenata.
VI. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak
14.
Poslove Središnje harmonizacijske jedinice do izmjene
Uredbe o unutarnjem ustrojstvu Ministarstva financija obavlja Uprava za
unutarnju reviziju i nadzor u Ministarstvu financija.
Članak 15.
Dok unutarnji revizori ne steknu uvjete iz članka 3.
ovog Pravilnika, unutarnju reviziju će obavljati državni službenici uključeni u
program edukacije pod vodstvom stručnjaka u okviru CARDS 2002. »Razvoj PIFC-a i
unutarnje revizije«.
Državni službenici uključeni u proces edukacije
obavljat će revizije pod mentorstvom stručno ovlaštenih unutarnjih revizora.
Članak 16.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana
objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 011-01/04-01/145
Urbroj: 513-10/04-1
Zagreb, 26. srpnja 2004.
Ministar
financija
Ivan Šuker, v. r.