2138
Na temelju članka 44. stavka 5. Zakona o obrtu („Narodne novine“ , br. 49/03. – pročišćeni tekst), ministar gospodarstva, rada i poduzetništva, nakon prethodno pribavljena mišljenja Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra znanosti, obrazovanja i športa, donosi
1. OSNOVNA OBILJEŽJA OBRAZOVNOGA
PROGRAMA
Cilj
Stjecanje znanja, vještina i
navika koji će omogućiti obavljanje poslova u zanimanju: dimnjačar.
Zadaci
Usvojiti spoznaju o važnosti organizacije rada i
racionalnog korištenja energije.
Upoznati i uputiti učenike o zaštiti na radu,
čuvanju zdravlja i zdrava čovjekova okoliša.
Znati izraditi,
čitati i dovršavati skice i crteže u
zanimanju.
Usvojiti osnovna znanja o
propisima u graditeljstvu.
Steći osnovna znanja o
propisima u dimnjačarstvu.
Steći osnovna znanja o
propisima o zaštiti od požara i o preventivi za sprječavanje požara na
uređajima za loženje.
Znati odabrati,
pripremiti i rukovati uređajima za rad, čišćenje, mjerenje i ispitivanje.
Znati izvršiti čišćenje,
ispitivanje dimnjaka i spojnih dijelova.
Znati izvršiti čišćenje i
ispitivanje ventilacijskih i sličnih uređaja.
Poznavati osnove konstruiranja i funkciju uređaja za loženje, ventilaciju i slično.
Znati izvesti mjerenja
kod ispuštanja štetnih tvari.
Znati i moći izvesti čišćenje
i ispitivanje ložišta.
Upoznati i naučiti osnovni
proračuni u dimnjačarstvu.
Razviti sposobnost komunikacije sa suradnicima, korisnicima usluga i društvom u
cjelini.
Osposobiti se za daljnje unapređenje, samoobrazovanje i cjeloživotno obrazovanje.
Znati i umjeti koristiti stručnu literaturu.
Trajanje
obrazovanja: 3 godine
Uvjeti
za napredovanje i završetak obrazovanja
Uvjeti za upis: završena osnovna
škola, liječnička svjedodžba, provjera sposobnosti (prema potrebi) i
ugovor.
Prijelaz
u viši razred: - utvrđuje se Pravilnikom.
Završetak
obrazovanja: - utvrđuje se Pravilnikom.
Nakon
završenoga školovanja i tri godine radnoga iskustva u zanimanju može se
polagati majstorski ispit, čime se stječe zvanje majstora-dimnjačar (Zakon o
obrtu, NN 77/93. i 64/2001.).
Učenici sa završenim
obrazovanjem za obrtnička zanimanja mogu pod određenim uvjetima nastaviti
školovanje u tehničkoj školi ili na veleučilištu.
2. NASTAVNI PLAN
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj
sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Hrvatski jezik |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
96 |
306 |
Strani jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Povijest |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Vjeronauk/Etika |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Tjelesna i zdravstvena
kultura |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Politika i gospodarstvo |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Tehnologija dimnjačarstva |
2.5 |
88 |
2 |
70 |
3 |
96 |
254 |
Tehničko crtanje |
- |
- |
1 |
35 |
1 |
32 |
67 |
Matematika u struci |
2 |
70 |
1 |
35 |
1 |
32 |
137 |
Nauka o toplini |
|
- |
1 |
35 |
1 |
32 |
67 |
Osnove računalstva |
1,5 |
53 |
- |
- |
- |
- |
53 |
Izborna
nastava |
1 |
35 |
2 |
70 |
3 |
96 |
201 |
Tjelesna i zdravstvena kultura Matematika u struci Protupožarna zaštita |
|
|
|
|
|
|
|
Praktična
nastava |
|
900 |
|
900 |
- |
800 |
2600 |
Tehnologija dimnjačarstva (vježbe) Praktična
nastava |
|
35 865 |
|
35 865 |
|
32 768 |
|
UKUPNO |
16 |
1461 |
16 |
1460 |
16 |
1312 |
4233 |
Napomena
:
Nastavni predmet tehnologija dimnjačarstva izvodi se u stručno
teorijskom dijelu i praktičnoj nastavi.(vježbe)
NASTAVNI PLAN – OBJAŠNJENJE
A)
Općeobrazovni
dio
Naziv
predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj
sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Hrvatski
jezik |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
96 |
306 |
Strani
jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Povijest |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Vjeronauk/Etika |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Tjelesna
i zdravstvena kultura |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Politika
i gospodarstvo |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Ukupno |
9 |
315 |
9 |
315 |
7 |
224 |
854 |
Naziv
predmeta |
Broj
sati |
Ukupni
broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Tehnologija dimnjačarstva |
2.5 |
88 |
2 |
70 |
3 |
96 |
254 |
Tehničko crtanje |
- |
- |
1 |
35 |
1 |
32 |
67 |
Nauka o toplini |
- |
- |
1 |
35 |
1 |
32 |
67 |
Matematika u struci |
2 |
70 |
1 |
35 |
1 |
32 |
137 |
Osnove računalstva |
1.5 |
53 |
|
|
|
|
53 |
Ukupno
|
6 |
211 |
5 |
175 |
6 |
192 |
578 |
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Tjelesna i zdravstvena kultura |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
|
Matematika u struci |
|
|
1 |
35 |
1 |
32 |
|
Protupožarna zaštita |
|
|
1 |
35 |
1 |
32 |
|
Ekologija u struci |
|
|
|
|
1 |
32 |
|
Ukupno |
1 |
35 |
2 |
70 |
3 |
96 |
201 |
Općeobrazovni i stručno-teorijski predmeti ostvaruju se u 1. i 2.
razredu u 35 nastavnih tjedana, a u 3. razredu u 32 nastavna tjedna. Izborni
predmeti biraju se prema kadrovskim i materijalnim uvjetima škole te interesima
učenika, obvezno u prvom razredu jedan, u drugom razredu po dva, a u trećem
razredu po tri od predloženih izbornih predmeta.
Za sadržaje izbornog programa iz
tjelesne i zdravstvene kulture preporuča se učenicima ponuditi jedan od
izbornih športova (košarka, odbojka, rukomet ili nogomet).
D)
Praktični dio
Naziv
predmeta |
Broj
sati |
Ukupni
broj sati |
||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
||
godišnje |
godišnje |
godišnje |
||
Tehnologija
dimnjačarstva (vježbe) |
35 |
35 |
32 |
102 |
Praktična nastava * |
865 |
865 |
768 |
2498 |
Ukupno
|
900 |
900 |
800 |
2600 |
* Napomena: Program
zaštite na radu u trajanju od 35 sati potrebno je ostvariti na početku nastavne
godine u školi u sklopu praktične nastave (prvi tjedan praktične
nastave).Program zaštite na radu obvezno je završiti pismenim testom.
Od 2 600 sati 20% je moguće ostvariti u školskoj radionici. Godišnji broj sati praktične nastave u školi i kod poslodavca utvrđuje se operativnim programom koji zajednički izrađuju škola i obrtnička radionica. Ako škola nema radionicu, praktična nastava se izvodi kod licenciranog dimnjačara, s tim da se učeniku mora osigurati svladavanje cjelokupnog programa.
Tehnologija dimnjačarstva (vježbe) izvode se u školi
E) Ukupno nastave
|
Broj
sati |
Ukupni
broj sati |
||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
||
godišnje |
godišnje |
godišnje |
||
Općeobrazovni dio |
315 |
315 |
224 |
854 |
Stručno-teorijski dio |
211 |
175 |
192 |
578 |
Izborni dio |
35 |
70 |
96 |
201 |
Praktični dio s tehnologijom dimnjačarstva |
900 |
900 |
800 |
2600 |
Ukupno |
1461 |
1460 |
1312 |
4233 |
3. OBVEZNI NAČIN PROVJERAVANJA ZNANJA I UMIJEĆA
Predmeti strukovnoga dijela programa |
Obvezni načini provjere i ocjenjivanja znanja i umijeća
|
Tehnologija
dimnjačarstva |
pismeno,
usmeno, praktičan rad |
Tehničko
crtanje |
praktične
vježbe, usmeno, pismeno |
Matematika
u struci (i izborna nastava) |
usmeno,
pismeno |
Osnove
računalstva |
praktične
vježbe, pismeno |
Nauka
o toplini |
pismeno,
usmeno |
Protupožarna zaštita |
usmeno,
pismeno, praktični rad |
Ekologija u struci |
usmeno,
pismeno, praktični rad |
Praktična
nastava |
praktične vježbe, mapa praktične nastave, usmeno |
4. POTREBNA STRUČNA SPREMA NASTAVNIKA
Nastavni
predmeti strukovnoga dijela programa |
Nastavnik
|
Izobrazba |
Tehnologija dimnjačarstva |
dipl.
ing. strojarstva profesor
strojarskih predmeta dipl.
ing. tehnologije nastavnik
praktične nastave - stručni učitelj,
/suradnik u nastavi/ majstor |
VSS, VŠS, SSS |
Tehničko crtanje |
dipl.
ing. strojarstva dipl.
ing. građevinarstva dipl.
ing. arhitekture |
VSS |
Matematika u struci (i
izborna nastava) |
profesor
matematike prof.
matematike i fizike dipl.
ing. strojarstva |
VSS |
Osnove računalstva |
profesor matematike i
informatike dipl. informatičar dipl. ing. matematike -
smjer informatika dipl.
ing. računalstva |
VSS |
Nauka o toplini |
dipl.
ing. strojarstva profesor
strojarskih predmeta |
VSS |
Protupožarna zaštita |
dipl.
ing. strojarstva profesor
strojarskih predmeta |
VSS |
Ekologija u struci |
dipl.
ing. strojarstva profesor
strojarskih predmeta |
VSS |
Praktična nastava |
dipl.
ing. strojarstva profesor
strojarskih predmeta dipl.
ing. tehnologije nastavnik
praktične nastave- stručni učitelj /suradnik
u nastavi/ majstor |
VSS, VŠS SSS |
Osim
navedenih nastavnika nastavne predmete mogu izvoditi i drugi nastavnici prema
Pravilniku o stručnoj spremi i pedagoško - psihološkom obrazovanju nastavnika u
srednjem školstvu, NN 1/96.
5. IZVOĐENJE
PROGRAMA
5.1. (Minimalni
standard)
- rad s učenicima u skupinama,
- dijeljenje razrednog odjela u skupine i sudjelovanje stručnih učitelja kao suradnika u nastavi.
Nastavni predmet |
Razred |
Nastavnik |
Broj sati |
Broj učenika |
Osnove
računalstva |
1. |
profesor |
1,5 sat (0,5 + 1) 18 sati – zajedno 35 sati – 2 skupine |
30 učenika 15 učenika |
Matematika
u struci |
1. 2. i 3. |
profesor |
1. razr. – 2 sata (2+0) 70 sati – zajedno 2. razr. – 1 sat (1+0) 35 sati –
zajedno 3. razr. – 1 sat (1+0) 32 sata – zajedno |
30 učenika 30 učenika 30 učenika |
Tehničko
crtanje |
2 i 3 |
profesor suradnik u nastavi |
2. razr. – 1 sat (0,5+0,5) 17 sati – zajedno 18 sati – 2 skupine 3. razr. – 1 sat (0,5+0,5) 16 sata – zajedno 16 sati – 2 skupine |
30 učenika 15 učenika 30 učenika 15 učenika |
Tehnologija
dimnjačarstva |
1. 2 i 3. |
profesor struke, suradnik u nastavi, stručni učitelj |
1. razred -3,5 sata (2+1,5) 70 sati –zajedno 53 sata – 2 skupine 2. razred 3 sata (2+1) 70 sati-zajedno 35 sati - 2 skupine 3. razred 4 sata (2+2) 64 sata-zajedno 64 sata - 2 skupine |
30 učenika 15 učenika 30 učenika 15 učenika 30 učenika 15 učenika |
Nauka
o toplini |
2. i 3. |
profesor |
2. razr. – 1 sat (1+0) 35 sati –zajedno 3. razr. – 1 sat (1+0) 32 sata – zajedno |
30 učenika 30 učenika |
Matematika
u struci ( izborna nastava) |
2. i 3. |
profesor |
2. razr. – 1 sat (1+0) 35 sati –zajedno 3. razr. – 1 sat (1+0) 32 sata – zajedno |
30 učenika 30 učenika |
Ekologija u struci |
3 |
profesor struke |
3 razred - 1 sat (1 +0) 32 sata -zajedno |
30 učenika |
Protupožarna
zaštita |
3 |
profesor struke |
3 razred - 1 sat (1 +0) 32 sata -zajedno |
30 učenika |
Praktična
nastava |
1., 2., 3. |
profesor, nastavnik PN, suradnik, stručni učitelj |
1. g. 900 sati 2. g. 900 sati 3. g. 800 sati |
Školske radionice 8 -16 učenika. Gospodarske radionice
-izvodi se pedagoška pomoć i nadzor |
5. 2. Minimalni materijalni uvjeti za izvođenje programa
Prostor |
Oprema |
Nastavni predmet |
Klasična učionica Praktikum Radionica |
Didaktički uzorci, gotovi materijali i uređaji, mape
uzoraka, grafoskop projektor, kompjutori. Didaktički uzorci materijala i konstrukcija,
uređaji, skladište materijala i alata, police, ormari... |
Tehnologija dimnjačarstva |
Specijalizirana učionica Praktikum |
Posebna učionica opremljena crtaćim stolovima,
kompjutorima s projektorom. |
Tehničko crtanje |
Računalna učionica |
Standardna oprema 1 + 16
radnih mjesta |
Osnove računalstva |
Klasična učionica |
Klasična učionica (1 + 32
mjesta) 1 radno mjesto s PC + LCD,
grafoskop, video oprema |
Matematika u struci (i
izborna nastava) Protupožarna zaštita Ekologija u struci Nauka o toplini |
Radionica |
Konstrukcije,
uređaji, alati i pomagala |
Praktična nastava u školi |
6.
NASTAVNI PROGRAM - KATALOG ZNANJA
A.
OPĆEOBRAZOVNI DIO
Nastavni programi za predmete općeobrazovnog dijela programa, izuzev predmeta Etika i Tjelesna i zdravstvena kultura, objavljeni su u glasniku Ministarstva prosvjete i športa, posebno izdanje od 11. lipnja 1997. Nastavni program za predmet Etika objavljen je u Prosvjetnom vjesniku Ministarstva prosvjete i športa, br. 1. od 11. ožujka 2003. Nastavni program Tjelesne i zdravstvene kulture objavljen je u "Narodnim novinama", br. 136. od 28. kolovoza 2003.
B –
STRUČNO-TEORIJSKI DIO PROGRAMA
6. 1. Nastavni predmet: Tehnologija
dimnjačarstva
Razred prvi (1.), drugi (2.) i treći (3.)
Razred |
1. |
2. |
3. |
Ukupno |
Broj sati |
3,5 (123) |
3 (105) |
4 (128) |
9,5 (356) |
Cilj programa
Stjecanje znanja, vještina i navika koje će omogućiti učeniku da nakon završetka obrazovanja, uz minimalno vrijeme uvođenja u rad, obavlja poslove i radne zadatke iz djelokruga svog zanimanja.
Zadaci programa
Usvojiti znanja iz struke, kemije i fizike koja su potrebna dimnjačaru.
Upoznati se s dimnjačarskim alatom, priborom i instrumentima.
Upoznati temeljna znanja o uređajima za loženje te usvojiti znanja o materijalima i elementima dimnjaka njihovim funkcionalnim i protupožarnim značajkama.
Upoznati se s osnovama tehnike dimnjačarskih radova, kontrole, mjerenja i čišćenja dimovodnih kanala i dimnjaka.
Steći znanja o pogonskim značajkama dimnjaka i materijalima za gradnju i sanaciju dimnjaka.
Naučiti ispravne postupke pri izvođenju radova na pojedinim vrstama dimnjaka i uređaja za loženje.
Upoznati sastav i svojstva gotovih montažnih i sistemskih dimnjaka i dimovodnih instalacija. Usvojiti znanja o metodama rada u saniranju oštećenih i dotrajalih dimnjaka kao i metode mjerenja učinkovitosti procesa izgaranja i mjerenja emisije dimnih plinova.
Upoznati osnove organizacije radova.
Naučiti prepoznati opasnosti od trovanja dimnim plinovima i izlaganju opasnosti na radu.
Naučiti načine korištenja hrvatskih normi za dimnjake o osnovama protupožarne zaštite i konstrukcije dimnjaka.
Upoznati organizaciju radova, normativa i kalkulacija te vođenje dimnjačarske evidencije kao i spoznaja radnih i gospodarskih odnosa.
Upoznati alate i pomagalima
za pregled i kontrolu.
Znati izvesti mjerenja.
Znati postupke pregleda dimnjaka.
Znati izraditi nalaze.
Provjera postignuća rada učenika:
- znanje: poznavanje i razumijevanje
nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem sadržaja (zadaci objektivnog tipa);
- vještine: primjena znanja korištenjem
literature, pravilno rukovanje alatom i pravilno izvođenje pojedinih postupaka;
- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju
nastavnih sadržaja.
Literatura:
Šivak M.: Centralno grijanje ventilacija i klimatizacija, Zagreb, 2003.
Propisi: Tehnički propis za dimnjake, MZOPU, 2004.
Kostelić A.: Nauka o toplini
Strelec V.: Plinarski priručnik, Zagreb, 2000.
Darmopil Ž.: Mjere sigurnosti pri distribuciji i uporabi prirodnog plina, ZIRS, Zagreb, 1995.
Pregled nastavnih
područja s vremenskim rasporedom |
|||||
Tehnologija dimnjačarstva |
Broj sati po obrazovnim godinama |
Ukupni broj sati |
|||
I. |
II. |
III. |
|||
Nastavno područje |
Razred |
||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||
1. Osnove dimnjačarske struke |
40 |
|
|
40 |
|
2. Dimnjačarski radovi |
20 |
|
|
20 |
|
3. Dimovodne instalacije i uređaji za loženje |
28 |
|
|
28 |
|
4. Dimnjačarstvo |
8 |
|
|
8 |
|
5. Dimnjačarsko radno područje |
8 |
|
|
8 |
|
6. Mjerenje kod pregleda dimnjaka |
14 |
|
|
14 |
|
7. Protupožarna zaštita |
5 |
|
|
5 |
|
8. Tehnologija dimnjačarskih radova |
|
70 |
60 |
130 |
|
9. Opasnosti u struci |
|
8 |
|
8 |
|
10. Redoslijed pregleda dimnjaka |
|
14 |
|
14 |
|
11. Izrada stručnog nalaza |
|
7 |
|
7 |
|
12. Izrada plana rada |
|
6 |
|
6 |
|
13. Tehnički propisi i organizacija |
|
|
20 |
20 |
|
14. Uređaji za loženje |
|
|
20 |
20 |
|
15. Dimnjaci |
|
|
20 |
20 |
|
16. Organizacija radnog područja |
|
|
4 |
4 |
|
17. Oprema alati, pribori i instrumentarij za dimnjačarske radova |
|
|
4 |
4 |
|
Ukupno |
123 |
105 |
128 |
356 |
|
|
|
|
|
|
|
Razred: PRVI (1.)
Tjedni (ukupni) fond sati: 3,5 (123)
Sadržaj programa
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Osnove
dimnjačarske struke |
Svladati osnove pojmove i značenja dimnjačarske struke tijekom povijesti Steći osnovna znanja iz organizacije dimnjačarske službe Steći osnovna znanja iz fizike i kemije potrebna dimnjačaru Upoznati se s uvjetima prirodnih strujanja dimnih plinova u dimnjaku |
Dimnjačarstvo kao struka A/ Grijanje, dimnjaci tijekom povijesti a/ Požari gradova u povijesti b/ Ložišta tijekom povijesti c/ Dimnjaci tijekom povijesti d/ Osnove izgaranja e/ Dimni plinovi f/ Opasnosti i posljedice B/ Osnove fizike za dimnjačara a/ Fizikalne veličine b/ Međunarodni sustav jedinica c/ Proces izgaranja d/ Sastav i
količina dimnih plinova e/ Strujanje dimnih plinova f/ Prirodni
uzgon C/ Osnovni
pojmovi zaštite |
Dimnjačarski
radovi |
Upoznati alate,
pribor, instrumente i uređaje karakteristične za dimnjačarsku struku Poznavanje vrste
materijala i značajki u građi, četki i dimnjačarskih alata Upoznati način rada s pojedinim alatom i
priborom Spoznati
princip rada s instrumentima za kontrolu dimnjaka Uvid u moguće opasnosti pri
radu s dimnjačarskim alatom i priborom Upoznati specifične alate
za otvaranje začepljenja dimovodnih kanala Uvid u mogućnosti uporabe niza
uređaja za mehaničko i kemijsko čišćenje kotlova i dimovoda Poznavanje
požara u dimnjaku i kontrola odvijanja požara Uvid u primjer odluke o obavljanju
dimnjačarske službe, radno područje i upoznavanje s vrstama radova, učestalost, nadzor, izvještavanje i posljedice Upoznati
tradicionalne odnose i vrijednosti etike dimnjačarske struke unutar
srednjoeuropskog područja |
A/ Dimnjačarski alati Kugle, četke, ključevi, užad strugači, probijači, ljestve, lopatice Prskalice, mjerila, usisivači a/ Instrumenti mjerač podtlaka-predtlaka analizator dimnih
plinova, kamera za kontrolu stanja dimnjaka, instrumenti za kontrolu
propuštanja plinova b/ Odluka o obavljanju
dimnjačarskih radova Općinska ili gradska odluka Europski uzori i praktični
primjeri Pozitivni i negativni primjeri posljedica dimnjačarskih radova B/ Dimnjačarsko radno područje 1/ Raspored prema, ložištima, gorivu i
vrstama dimnjaka 2/ Plan redovite kontrole i čišćenja
dimnjaka 3/ Evidencija dimnjačarskih radova
za redovite i izvanredne poslove 4/ Godišnji izvještaj C/ Dimnjačarska dokumentacija 1/ Skica i raspored dimnjaka 2/ Stručni nalaz dimnjaka 3/ Obavijest o nedostacima 4/ Opomena o nedostacima 5/ Dimnjačarska knjiga 6/ Obavijest o dolascima D/ Odora i etika dimnjačarskih
radova i struke 1/ Simbol zaštite i sreće 2/ Tradicija i sigurnost 3/ Poštovanje i ponos |
Dimovodne instalacije i uređaji za loženje
|
Spoznati osnovne značajke ugrađenih materijala za dimnjake i ponašanja u uporabi Uočiti razliku i fizikalno kemijske otpornosti određenih vrsta materijala za dimnjake i dimovodne instalacije Spoznati razliku između pojedinih vrsta
materijala koji se koriste za proizvodnju elemenata dimovodnih instalacija Upoznati razliku i značajke dimnjaka za kruto, tekuće i plinovito gorivo Uvid u instalirane uređaje za loženje sobne i etažne Upoznati bitne razlike vrsti peći u odnosu na medij za prijenos i prijelaz topline, gorivo Spoznati razlike u učinkovitosti i temeljima racionalne potrošnje goriva Tržište i raspoloživost novih uređaja za loženje i upoznavanje s razlikama u kvaliteti, trajnosti, sigurnosti i učinkovitosti Upoznavanje s osnovama daljinskog grijanja i priprema sanitarne vode Spoznati osnove termoenergetskih postrojenja i energetske pretvorbe procesa izgaranja u toplinu ili rad Uvid u energetsku izmjenu topline kod različitih medija za prijenos topline i ovisnost čistoće površine za energetsku učinkovitost |
Dimnjak 1) Postojeći dimnjaci 2) Vrste dimnjaka prema materijalima, rasporedu, zaštiti i konstrukciji 3) Trajnost dimnjaka 4) Norme za dimnjake 5) Univerzalnost dimnjaka za različita ložišta i goriva 6) Sistemski dimnjaci 7) Montažni dimnjaci 8) Zidani dimnjaci Određivanje visine dimnjaka Uređaji za loženje Podjela uređaja za loženje: prema gorivu, snazi vrsti ložišta,
konstrukciji i upravljanju Medij prijenosa topline A/ Peći 1/ sobne 2/ kaljeve 3/ otvoreni kamini 4/ plinske peći B/ Etažna ložišta 1/ plinska samo za centralno 2/ plinski bojleri za toplu sanitarnu vodu s atmosferskim ložištem 3/ kombinirana plinska ložišta 4) turbo-plinska ložišta 5) kondenzacijska ložišta 6) osnove elektromotornog pogona i upravljanja C/ Predtlačni kotlovi za centralna grijanja 1/ na kruto, tekuće ili plinovito gorivo, paletizirana bio masa, fluidizirani sloj D/ Industrijski izmjenjivači topline 1/ parni kotlovi, niskotlačna, visokotlačna para 2/
toplovodni, vrelovodni i |
Dimnjačarstvo
Mjerenja kod pregleda dimnjaka Protupožarna zaštita |
Vježbom spoznati nužnost struke i potaknuti interes za poštivanje zanimanja koje je prisutno u Europi više od
400 godina i ima nezamjenljivu ulogu u zaštiti od štetnih utjecaja korištenja ložišta Vježbom prikazati i potaknuti osnove dimnjačarske struke za pregled,
korištenje alata i pomagala u struci Spoznati kako se redoviti dimnjačarski posao temelji na općinskoj
odluci koja je vezana za zakon o komunalnoj djelatnosti Vježbom mjerenje na uzorku dimnjaka spoznati mjerenja i izradu skica
sa najvažnijim značajkama dimnjaka Spoznaja o materijalima za gradnju sanaciju i konstrukciju dimnjaka
koji imaju dovoljnu otpornost na požar.
|
A) Dimnjačarstvo kao struka
1/ nužnost struke tijekom povijesti 2/ protupožarna zaštita 3/ osiguranje grijanja 4/ ušteda goriva 5/ smanjenje onečišćenja 6/ prepoznatljivost struke uniformom (odorom) i
ophođenjem B) Alati vrste i korištenje 1/ posebnost dimnjačarskih alata 2/ prilagodljivost alata C) Pomagala za pregled i kontrolu D) Odluka o obavljanju dimnjačarske službe 1/ zakonska osnova E) Mjerenje dimnjaka 1/ svijetli presjek 2/ visina 3/ dužine kanala 4/ razlike u presjecima 5/ ograničenja u oblicima F) Izbor materijala za dimnjake 1/ pregled uzoraka 2/ primjeri uvjerenja o kvaliteti 3/ označivanje elemenata dimnjaka 4/ očekivani vijek trajanja 5/ primjeri instalacija dimnjaka 6/ stručni nalaz dimnjaka |
Razred: DRUGI (2.)
Tjedni (ukupni) fond sati: 3 (105)
Sadržaj programa
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Tehnologija dimnjačarskih radova
|
Uvid u način primjene pojedinih tehnološki postupaka kod dimnjačarskih radova Spoznati tehnološke postupke pri uporabi pojedinih materijala Uočiti važnost tjednih, mjesečnih i kvartalnih planiranih radova Upoznati bitne karakteristike i postupke pri radu na različitim alatima i priborom Uočiti važnost pravilno izvedenih radnji pregleda, kontrole i njihov redoslijed Uočiti važnost određenih tehnoloških postupaka ispitivanja Spoznati važnost obavljenih pregleda i evidencije Upoznati fizikalne i kemijske postupke u pojedinim fazama rada Spoznati važnost zaštitnih postupaka u odnosu na uvjete pristupačnosti i zaštitnih uvjeta pokraj dimnjaka i otvora za kontrolu i čišćenje Informacija i komunikacija su sastavni dio dimnjačarskog posla Upoznati temeljne vrijednosti i svrhu radova kontrole i čišćenja dimovodnih kanala i dimnjaka Dobiti uvid kako osigurati funkcionalnost, sigurnost i učinkovitost uređaja za loženje Spoznati o osnovnim mjerenjima zraka i provjetravanja prostorija gdje se nalaze ložišta
|
A/ Izvođenje dimnjačarskih radova 1/ priprema alata i pribora za planirane radove na dimnjacima, dimovodnim kanalima i prirodnim ventilacijskim kanalima 2/ upoznavanje korisnika ili vlasnika s planiranim ili izvanrednim radovima 3/ upoznavanje sa sigurnosnim uvjetima na objektima planiranih radova i kontrole 4/ pregled evidencije radova i kontrola koji su obavljeni u ranijim rokovima 5/ pregled evidencije dozvole pristupa i ocjena stupnja opasnosti od ložišta i dimnjaka 6/ upoznavanja korisnika sa uvjetima i obvezama prije redovitog ili izvanrednog pregleda 7/ stanje odore i izgleda prije najave pregleda, kontrole ili čišćenja 8/ osiguranje mjesta za osobnu higijenu i pranje nakon radnog dana 9/ alkohol i pušenje na dimnjačarskom radnom području tijekom obavljanja radova 10/ redovito informiranje i komunikacija o stanju dimnjaka na radnom području s komunalnom inspekcijom, protupožarnom i sanitarnom inspekcijom B/ Radovi na dimnjačarskom radnom području 1/ ispitivanje prohodnosti dimnjaka 2/ ispitivanje svijetlog otvora ogledalom 3/ ispitivanje atmosferskog strujanja unutar dimovodnih otvora u odnosu na stanje okolnog i unutarnjeg zraka 4/ osnovna mjerenja stanja okolnog i unutarnjeg zraka, temperatura, relativna vlažnost, strujanja 5/ postupak kontrole za dimnjake s jednim priključkom 6/ postupak kontrole za dimnjake s više priključaka 7/ postupak kontrole i čišćenja dimnjaka za atmosferske kotlove 8/ postupak kontrole i čišćenja dimnjaka za predtlačne kotlove |
Opasnosti u struci Redoslijed pregleda dimnjaka Izrada stručnog
nalaza
|
Na modelu uređaja za loženje i dimovodu upoznati nastajanje i opasnosti od rasprostiranja dimnih plinova u stambeni prostor umjesto u dimnjak
Unutar stambenog naselja s različitim dimnjacima obaviti vježbu pregleda skupine dimnjaka s više priključaka Vježba izrade stručnog nalaza za dimnjake postojećih u uporabi i novogradnje
i postavljanje obavijesti za sve korisnike dimnjačarskih usluga Vježbom na tipičnom zemljopisnom uzorku upoznati različite
izbore obilaska radnog područja |
A)Trovanja od dimnih plinova 1/ ugljični monoksid CO 2/ ugljični dioksid CO2 3/ zemni plin 4/ gradski plin 5/ industrijski plin 6/ krute čestice, pepeo i čađa 7/ smola i katranski spojevi B) Stručni pregled dimnjaka 1/ redoslijed pregleda 2/ raspored radova i koordinacija 3/ informacija od korisnika 4/ zaštita od propuštanja 5/ dimne patrone i paljenje 6/ komunikacija i praćenje 7/ propusnost i poroznost 8/ čvrstoća i trajnost 9/ stanje unutarnje cijevi i zidova 10/ pojave izbijanja kondenzata 11/ protupožarni uvjeti 12/ protupožarne udaljenosti 13/ evidencija vanjskih utjecaja krova, raslinja i zidova C) Izrada skica 1/ primjeri proizvođača 2/ povijesni nalazi 3/ pravilo rasporeda 4/ ograničenja kod zamjene ložišta 5/ oznake nedostataka D) Plan rada na radnom području 1/ evidencija rokova i objekata 2/ planiranje i normiranje radova 3/ uhodavanje radnog područja |
Razred: TREĆI (3.)
Tjedni (ukupni) fond sati:
4 (128)
Sadržaj programa
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Tehnologija dimnjačarskih radova |
sukladno kriterijima iz lokalnog propisa Uvid u europsku razredbu koja se temelji na europskoj direktivi za uređaje za loženje za kućanstva i industriju Utvrđivanje važnosti uvjeta istovrsnosti uređaja za loženje za priključenje na istu dimovodnu vertikalu Upoznati se s osnovama i uvjetima redovitog održavanja svih dimovodnih i plamenih površina izmjenjivača topline i utvrđivanja nedostataka uređaja prema uputama za rad proizvođača Uvid u osnovu dimnjačarske struke koja se temelji u redovnim planiranim pregledima dimnjaka i dimovodnih kanala kao i kontrola stanja ložišta u dimovodnom dijelu Upućivanje na ocjenu stanja pregledanih detalja i očekivano vrijeme trajanja za pojedine dijelove dimovodnih instalacija Spoznati temeljne kriterije za podjelu pregledanih dimnjaka na ispravne, dimnjake s nedostacima i opasne dimnjake Upoznati se s načinima i podlogama za dimenzioniranje dimnjake manjih kapaciteta |
Podjela dimnjačarskoga radnog područja
A/ prema gorivu B/ prema ložištima C/ prema rokovima D/ prema korisnicima E/ novogradnje F/ pričuvni dimnjaci G/ dimnjaci izvan uporabe H/ industrijska postrojenja Europska razredba uređaja za loženje 1/ razredba skupine A 2/ razredba skupine B 3/ razredba skupine C Istovrsnost uređaja za
loženje A/ prema gorivu B/ prema razredbi C/ prema mogućnosti priključenja na dimnjake Održavanje uređaja za
loženje 1/ upute za uporabu 2/ upute za održavanje 3/ rokovi pregleda i ovlaštenja 4/ uvjeti ložišta za priključenje 5/ proizvođačke vrijednosti podtlaka-predtlaka 6/ detalji priključenja dimovodnih kanala 7/ uvjeti priključenja više uređaja za loženje na jednu dimovodnu vertikalu Redoviti pregledi u
dimnjačarskoj struci 1/ kontrola prohodnosti dimnjaka 2/ kontrola poroznosti dimnjaka 3/ kontrola nepropusnosti dimnjaka 4/ pregled stanja dimovoda 5/ pregled materijala dimovoda 6/ pregled dimnjaka kamerom Kriteriji trajnosti i sigurnosti dimnjaka A/ ispravni dimnjaci B/ dimnjaci s nedostacima C/ opasni dimnjaci Dimenzioniranje svijetlih otvora dimnjaka Norme za dimenzioniranje Dijagrami proizvođača |
Tehnički propisi i organizacija |
Upućivanje u norme za dimnjake tehničke propise i upoznavanje uvjeta za zaprimanje i izvođenje graditeljskih radova Upoznavanje s organizacijom redovnog i izvanrednog dimnjačarskog posla. |
A/ rokovi 1/ rokovi kontrole 2/ rokovi čišćenja 3/ rokovi sanacija 4/rokovi mjerenja B/ izvještavanja nadležnim inspekcijama C/ suradnja s distributerima goriva, instalaterima i serviserima uređaja Propisi o dimnjacima
Hrvatske norme za dimnjake Europske norme za dimnjake Izlazi vrha dimnjaka i završne kape, kada i gdje Tehničko rješenje dimnjaka za jedno priključeno ložište Tehničko rješenje dimnjaka za više priključenih ložišta Tehničko rješenje rekonstrukcije dimnjaka Razredba dimnjaka i označivanje dimnjaka Organizacija dimnjačarskih radova A/ Ugovor Osiguranje radova, jamstvo, poslovni rizik, ugovor o koncesiji B/ Organizacija
Organizacijska priprema radnog područja Analiza dokumentacije za ložišta i dimnjake C/ Normativi
Normativi i propisi o ugradnji materijala Normativi utroška radnog vremena Izmjena ugovorenih cijena i utvrđivanje cijene D/ Kalkulacija
Opis radova, cijena, porezi |
Uređaji za loženje
Organizacija
radnog područja Oprema alati,
pribori i instrumentarij za dimnjačarske radova |
Vježbom na sajmu opreme za grijanje spoznati razlike u sistemima, prilagodljivosti i učinkovitosti pojedinih vrsta uređaja za loženje Vježbom na sajmu dimnjaka ili kod proizvođača upoznati sistemske i montažne dimnjake s demonstracijom pravilne gradnje i kontrole Pokaznom vježbom na tipičnom radnom području upoznati minimalne uvjete za organizaciju dimnjačarskoga radnog područja Vježba analize dimnih plinova u kotlovnici |
A) Pregled instaliranih uređaja za loženje B) Pregled uređaja za loženje na tržištu C) Pregled tipičnih uputa za pogon i održavanje uređaja za loženje D) Dokumentacija radnog područja E) Analiza dimnih plinova i komentar rezultata F) Evidencija i statistika radova i mjerenje |
Metodičke napomene
Metode koje se koriste u izlaganju sadržaja
su verbalne, opisivanjem i objašnjavanjem pojmova i procesa kombiniraju se s
demonstracijom koja se izvodi u manjim skupinama. Demonstracija se izvodi na
modelima, a praćena je s vizualnim materijalom i crtežom.
6.2.
Nastavni predmet: Tehničko crtanje
Cilj programa
Stjecanje osnovnih znanja iz tehničkog crtanja koja će omogućiti obavljanje poslova u zanimanju: dimnjačar
Zadaci
Znati i razumjeti, čitati i primijeniti tehnički crtež.
Moći izraditi jednostavne tehničke crteža.
Znati i umjeti izraditi crteže i sheme sklopova i sustava u zanimanju za koje se
školuje.
Znati i umjeti koristiti stručnu literaturu.
Osposobiti za
cijelo životno školovanje.
Provjera postignuća rada učenika
Grafički radovi prve godine: izrada i usmena analiza rada
1 – Standardi u tehničkom crtanju
2 - Kotirani prikaz predmeta u izometriji
3 - Kotirani ortogonalni prikaz tijela
4 - Izrada radioničkog crteža
Literatura za učenike i nastavnike
Literatura koju je odobrilo Ministarstvo
znanosti, obrazovanja i športa ili Zavod za školstvo Republike Hrvatske, i :
Koludrović Č., Koludrović
I.,Harbić, Koludrović R.: Tehničko
crtanje u slici s kompjutorskim aplikacijama, Ćiril Koludrović, Rijeka – priručnik
Žunar M.: Tehničko crtanje, Pučko otvoreno
učilište, Zagreb - udžbenik
Pregled nastavnih područja s vremenskim
rasporedom |
||||||
Tehničko crtanje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
Ukupni broj sati |
||||
I. |
II. |
III. |
||||
Nastavno područje |
Razred |
|
||||
1.
razred |
2.
razred |
3.
razred |
||||
Osnove
tehničkog crtanja |
- |
15 |
- |
15 |
||
Građevinsko
crtanje |
- |
20 |
- |
20 |
||
Dimnjaci |
- |
- |
8 |
8 |
||
Uređaji za
loženje |
- |
- |
8 |
8 |
||
Sustavi
grijanja |
- |
- |
8 |
8 |
||
Ventilacijski
uređaji |
- |
- |
8 |
8 |
||
Ukupno |
- |
35 |
32 |
67 |
||
|
|
|
|
|
|
|
Razred: DRUGI (2.)
Tjedni
(ukupni) fond sati: 1 (35)
Sadržaj programa
Nastavno područje |
Očekivani rezultati (znanja i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Osnove tehničkog
crtanja |
Rukovanje crtaćim priborom i pomoćnim sredstvima |
Crtaća ploča, trokut, kutomjer, olovke i drugi pribor za crtanje, te papir za crtanje |
Normativi crtanja |
Mjerilo Vrste linija Kotiranje Sastavnica |
|
Osnovni geometrijski pojmovi i konstrukcije |
Konstrukcije - četverokuta - pravokutnog mnogokuta - kruga i dijelova kruga |
|
Prikaz
geometrijskih tijela u nacrtu, bokocrtu i tlocrtu |
Jednostavna
tijela Prizme, šiljata
tijela, valjak |
|
Građevinsko crtanje |
Vrste nacrta |
Idejni, glavni i izvedbeni nacrti |
Crtanje zidova |
Zidovi od raznih
materijala i debljina |
|
Objasniti izradu
i način djelovanja raznih dimnjaka i grafički ih prikazati |
Pojedine vrste
ložišta |
|
Skiciranje |
Jednostavne
prostoručne skice |
Razred: TREĆI (3.)
Tjedni
(ukupni) fond sati: 1(32)
Sadržaj
programa
Nastavno područje |
Očekivani rezultati (znanja i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Dimnjaci |
Prikazivanje
dimnjaka za plin i dim Prikaz tehničkih pojedinosti dimnjaka za dim i plinove |
Dimnjaci od fazonskih dijelova Metalni dimnjaci |
Dno dimnjaka Gornji dio dimnjaka Otvori za čišćenje Priključci |
||
Uređaji za loženje |
Konstrukcija i funkcija uređaja za loženje Skiciranje Prikazati izradu i način djelovanja raznih uređaja |
Uređaji za centralno grijanje |
Skiciranje
najvažnijih tehnoloških rješenja |
||
Posebne vrste
ložišta |
||
Sustavi grijanja |
Izrada:
djelovanje raznih sustava za grijanje |
Grijanje zrakom Grijanje toplom vodom Grijanje parom
|
Ventilacijski uređaji |
Izrada i
djelovanje ventilacijskih uređaja |
Ventilacijski uređaji za - ložionice - unutarnje
prostorije |
6. 3. Nastavni
predmet: Matematika u struci
Razred |
1. |
2. |
3. |
Ukupno |
Broj sati |
2 (70) |
1 (35) |
1 (32) |
4 (137) |
Cilj programa
Nastava matematike omogućuje da učenici usvoje osnovno matematičko
znanje potrebno za razumijevanje pojava i zakonitosti u prirodi i društvu te ih
osposobljava za primjenu znanja iz života i u praktičnoj primjeni u struci.
Zadaci
programa
Stjecanje znanja potrebna za razumijevanje
kvantitativnih odnosa i zakonitosti u raznim pojavama u prirodi, društvu i
praktičnom životu.
Dobivanje matematičkih znanja koja su nužna za uključivanje u rad i
praćenje tehnološkog razvoja struke.
Razvijanje logičnog
mišljenja, sposobnosti za pravilno rasuđivanje i zaključivanje, te sposobnost
preciznog formuliranja pojmova.
Razvijanje preciznosti
i konciznosti u izražavanju, te urednost, upornost i sistematičnost u radu.
Stjecanje znanja potrebna za
planiranje i praćenje poslovnih rezultata.
Stjecanje vještina samostalnog
računanja prema danim uputama.
Literatura
Za prvi razred:
Jagodić B., Miliša M.: Udžbenik za prvi razred
industrijskih
i obrtničkih škola, Birotehnika, Zagreb
Varošanec S.: Udžbenik i zbirka zadataka za prvi razred
trogodišnjih
strukovnih škola, Element, Zagreb
Za drugi razred:
Mrkonjić I., Ujević J.: Udžbenik i zbirka zadataka
za drugi
razred
industrijskih i obrtničkih škola, Birotehnika, Zagreb
(poglavlja
1, 2, 7 i 8.1)
Za treći razred:
Za
najveći dio gradiva moguće je koristiti se vježbenicom:
Erceg V.: Metode gospodarskog računa, vježbenica za
srednje škole,
Element, Zagreb
Ne postoji odgovarajući
udžbenik za drugi i treći razred ovog
programa. Moguće je koristiti dijelove i nekih drugih udžbenika
matematike, te članke i tablice računovodstvenih časopisa, npr. RRIF ili RIF.
Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom |
||||||||||||
Matematika u
struci |
Broj sati po obrazovnim
godinama |
Ukupni broj sati |
||||||||||
I. |
II. |
III. |
||||||||||
Nastavno područje |
Razred |
|
||||||||||
1.
razred |
2.
razred |
3.
razred |
||||||||||
1. Prirodni brojevi |
6 |
|
|
6 |
||||||||
2. Cijeli brojevi |
5 |
|
|
5 |
||||||||
3. Racionalni brojevi |
8 |
|
|
8 |
||||||||
4. Linearne jednadžbe i nejednadžbe |
8 |
|
|
8 |
||||||||
5. Planimetrija |
15 |
|
|
15 |
||||||||
6. Potencije i polinomi |
15 |
|
|
15 |
||||||||
7. Realni brojevi |
7 |
|
|
7 |
||||||||
8. Graf linearne funkcije |
6 |
|
|
6 |
||||||||
9. Kompleksni brojevi |
|
7 |
|
7 |
||||||||
10 Kvadratna jednadžba |
|
7 |
|
7 |
||||||||
11.
Mjerne jedinice |
|
6 |
|
6 |
||||||||
12.
Poliedri i rotacijska tijela |
|
15 |
|
15 |
||||||||
13.
Proporcionalnost i primjene |
|
|
9 |
9 |
||||||||
14.
Postotni, promilni i kamatni račun |
|
|
8 |
8 |
||||||||
15.
Izračunavanje plaće |
|
|
9 |
9 |
||||||||
16.
Kalkulacija cijene |
|
|
6 |
6 |
||||||||
Ukupno |
70 |
35 |
32 |
137 |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
||||||
Razred: PRVI (1.)
Tjedni (ukupni) fond sati: 2
(70)
Sadržaj programa
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
|
1. Prirodni brojevi
|
Usvojiti pojam
skupa N, kriterije i
svojstva djeljivosti, određivanje najvećeg zajedničkog djelitelja i najmanjeg zajedničkog višekratnika. |
Skup N,
svojstva Računske
operacije i svojstva Pojam
djeljivosti Najveći
zajednički djelitelj Najmanji
zajednički višekratnik |
|
2. Cijeli brojevi |
Usvojiti pojam
skupa Z, računanje s predznacima, računanje sa
zagradama. |
Skup Z,
svojstva Računske
operacije i svojstva Računanje sa
zagradama |
|
3. Racionalni brojevi |
Usvojiti pojam
skupa Q, računanje s
razlomcima. Znati decimalni
zapis racionalnog broja, računati s decimalnim brojevima uz uporabu
kalkulatora. |
Skup Q,
svojstva Računske
operacije i svojstva Decimalni zapis
racionalnog broja Računanje s
decimalnim brojevima Smještanje
racionalnih brojeva na pravac |
|
4. Linearne jednadžbe i nejednadžbe |
Naučiti
rješavati linearne jednadžbe i nejednadžbe. Znati iz formule
izračunati jednu nepoznatu veličinu, ako su zadane ostale. |
Linearne
jednadžbe s jednom nepoznanicom Linearne
nejednadžbe s jednom nepoznanicom Problem s
jednom nepoznanicom Linearni
sustavi s dvije nepoznanice |
|
5. Planimetrija |
Razlikovati
geometrijske likove i znati izračunati opseg i površinu lika koristeći
formule za opseg i površinu trokuta, kruga, kvadrata i
pravokutnika. Ovladati
mjernim jedinicama za duljinu i površinu. |
Trokut, vrste
trokuta Površina i
opseg trokuta Krug i kružnica Četverokut Opseg i
površina četverokuta |
|
6. Potencije i polinomi |
Usvojiti
pojmove: potencija, baza, eksponent Naučiti
računske operacije s potencijama Usvojiti pojam
polinoma Naučiti
računske operacije s polinomima Naučiti
kvadrirati zbroj i razliku Znati primijeniti
formulu za razliku kvadrata Usvojiti pojam
algebarskog razlomka Znati riješiti
jednostavnije primjere računanja s algebarskim razlomcima |
Pojam potencije
s cijelim eksponentom Operacije s
potencijama Pojam polinoma Računske
operacije s polinomima Kvadrat binoma Razlika
kvadrata Rastavljanje na
faktore Algebarski
razlomci |
|
7. Realni brojevi |
Shvatiti pojam
iracionalnog broja i ukupnost
realnih brojeva Usvojiti
smještaj realnih brojeva na pravac Svladati
računske operacije s drugim korijenom Znati
zaokružiti decimalni broj na željeni broj decimala Snalaziti se u
koordinat. sustavu na pravcu i u ravnini
Usvojiti
formule za udaljenost točaka u ravnini i za polovište
dužine |
Drugi korijen Pojam
iracionalnih brojeva Skup R Koordinatni
sustav na pravcu Računske
operacije s drugim korijenom Racionalizacija
nazivnika Koordinatni
sustav u ravnini Udaljenost
točaka u ravnini Polovište
dužine |
|
8. Graf linearne funkcije |
Znati nacrtati
graf linearne funkcije Razlikovati
rastuće i padajuće linearne funkcije Problem s jednom nepoznanicom moći
grafički predočiti |
Graf linearne
funkcije Rastuće i
padajuće linearne funkcije Nulte točke Grafičko
rješavanje sustava linearnih jednadžbi |
|
|
|
|
|
Razred: DRUGI (2.)
Tjedni (ukupni) fond sati: 1
(35)
Sadržaj programa
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
1.
Skup kompleksnih brojeva |
Shvatiti
potrebu proširivanja skupa R Razlikovati
drugi korijen pozitivnoga i
negativnog broja Znati osnovne
računske operacije s kompleksnim brojevima Razumjeti pojam
apsolutne vrijednosti kompleksnog broja
|
Kvadr.
jednadžba x = -1 Skup C,
svojstva Računske
operacije Apsolutna
vrijednost kompleksnog broja |
2. Kvadratna jednadžba |
Znati riješiti
jednostavne kvadratne jednadžbe Razlikovati
prirodu rješenja kvadratne jednadžbe ovisno o diskriminanti |
Nepotpuna
kvadratna jednadžba Rješenja
kvadratne jednadžbe ax +bx+c=o Diskriminanta
kvadratne jednadžbe |
3. Mjerne jedinice |
Znati računati
s pomoću kalkulatora i razumjeti
eksponencijalan zapis broja Uspješno
koristiti odgovarajuće mjerne
jedinice i s pomoću tablica pretvarati,
razumjeti i koristiti mjerne jedinice
koje nisu često u uporabi |
Potencije baze
10 Eksponencijalni
zapis realnog broja Preračunavanje
mjera (prefiksi i značenja) Metrički sustav
mjera (mjere za
duljinu, površinu, volumen i masu) Osnovne
jedinice angloameričkog sustava mjera i tablice za pretvorbu Mjere za
vrijeme |
4. Poliedri i rotacijska tijela |
Razlikovati
geometrijska tijela Razumjeti pojam
oplošja i volumena Znati
izračunati oplošje i volumen tijela prema formulama Znati koristiti
pojmove oplošja i volumena u
praktičnim problemima iz struke
(računanje potrebnog materijala, itd.) |
Kocka Kvadar Prizme Piramide Valjak Stožac Kugla |
Razred: TREĆI (3.)
Tjedni (ukupni) fond sati: 1
(32)
Sadržaj programa
Nastavna
cjelina |
Očekivani rezultati (znanja i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
1. Proporcionalnost i primjene |
Znati
izračunati nepoznati član razmjera (usporedba s
razlomcima!) S pomoću
pravila trojnog znati riješiti
praktične probleme (npr. tečajna lista, potreban broj sati ili radnika za
određeni posao itd.) S pomoću
aritmetičke sredine znati izračunati
prosječne vrijednosti (npr. očekivani promet na temelju proteklog
razdoblja, prosječnu potrošnju na
temelju podataka iz prijašnjih razdoblja itd.) Račun diobe uz
jednostavan postupak omogućava
podjelu određenih sredstava ili vremena prema unaprijed određenim
kriterijima na potreban broj dijelova S pomoću računa
smjese znati odrediti omjere miješanja da bismo dobili željeno
svojstvo smjese |
Omjeri i
razmjeri Upravo i
obrnuto razmjerne veličine Grafički prikaz
upravo i obrnuto razmjernih veličina Aritmetička
sredina Pravilo trojno
- jednostavno i složeno Račun diobe -
jednostavan i složeni Račun smjese -
jednostavan i složeni
|
2. Postotni, promilni i kamatni račun |
Razumjeti pojam
postotka Znati
izračunati postotak s pomoću kalkulatora bez obzira na osnovnu vrijednost Prepoznati i
razlikovati postotni račun više i niže 100 Znati
izračunati mjesečnu obvezu PDV-a Znati ispravno koristiti formule za promilni i
kamatni račun |
Pojam postotka Osnovni
postotni račun Postotni račun
više 100 Postotni račun
niže 100 Primjena na
obračun PDV-a Promilni račun Jednostavni
kamatni račun |
3. Izračunavanje
plaće |
Znati razliku
između bruto i neto plaće S pomoću
tablica znati izračunavati neoporezivi dio plaće S pomoću
formulara i formula znati napraviti isplatnu listu |
Osnovni pojmovi
vezani uz plaću (bruto i neto plaća, doprinosi, porez, prirez) Doprinosi iz
plaće i na plaću Neoporezivi dio
plaće Porezna
osnovica Porezne stope Tablica prireza
po gradovima Neto plaća |
4. Kalkulacija
cijene |
Treba znati
izračunati svaki element kalkulacije Znati napraviti
promjene cijena, popuste s odgovarajućim promjenama kalkulacije |
Osnovni pojmovi
vezani uz cijenu (nabavna cijena, rabat, marža, porez – PDV, prodajna
cijena) Porez, povrat
poreza Izrada
kalkulacije |
6.
4. Nastavni predmet: Nauka o toplini
Razred: drugi (2.) i treći (3.)
Tjedni
(ukupni) fond sati
Razred |
1. |
2. |
3. |
Ukupno |
Broj sati |
|
1 (35) |
1(32) |
2 (67) |
Cilj
programa
Osposobiti učenike za
primjenu termodinamičkih zakonitosti u
zanimanju.
Zadaci
programa
Omogućiti učeniku
shvaćanje i poznavanje temeljnih toplinskih zakonitosti i njihovu vezu sa
strukom. Razvijanje sposobnosti za stručno rješavanje problema na bazi
principa.
Razred: DRUGI (2.)
Tjedni
(ukupni) fond sati: 1 (35)
Sadržaj
programa
Nastavno područje |
Očekivani rezultati (znanja i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Osnovne toplinske jedinice i protok |
Izračunavanje
temperature, volumena (gustoće) i tlaka. Izračunavanje
protoka. Temperaturna mjerenja, mjerenja tlaka i protoka |
Temperaturne
jedinice. Kelvinov stupanj naspram Celzijeva. Jedinice za tlak
bar, paskal. Mjerne jedinice
za volumen. Zakon o održanju
mase. Zakon o održanju
energije. Bernoulijeva jednadžba. (Prandtlova i Pitotova cijev) |
Toplinsko širenje krutih tijela i kapljevina. Toplinsko širenje plinova i para |
Shvaćanje ovisnosti između volumena, temperature i tlaka |
Linearno širenje. Prostorno
širenje. Volumen plina kod
promjene temperature. Boyle –Mariotov
zakon. Realni plinovi. |
Količina topline
i specifični toplinski kapacitet |
Shvaćanje vodne
vrijednosti |
Izjednačavanje
temperatura kod izmjenjivača topline. |
Prijelaz topline |
Shvaćanje
mogućnosti izoliranja materijala kod dimnjaka. Odnosno ubrzanje prijenosa
topline kod kotlova, radijatora itd. |
Kondukcija
(vođenje). Konvekcija
(prijenos) Zračenje topline |
Izgaranje
|
Proračun izgaranja ugljika, vodika i sumpora Vrijednosti
raznih goriva i međusobna usporedba Postaviti i
izračunati jednostavne izraze (jednadžbe) Izračunati toplinu izgaranja |
Proces izgaranja. Toplinske
vrijednosti goriva Potreba za zrakom
kod gorenja. Masa dima i ispušnih plinova Sastav dima u
postocima Vrijednosti raznih goriva i međusobna usporedba |
Razred: TREĆI (3.)
Tjedni
(ukupni) fond sati: 1 (32)
Sadržaj
programa
Nastavno područje |
Očekivani rezultati (znanja i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Vlažan zrak |
Shvaćanje
procesa kondenzacije dimnjaka |
Daltonovi zakoni Apsolutna vlažnost. Relativna vlažnost. Dijagram za vlažni zrak. |
Toplinska
računanja |
Izračunati
gubitak topline kod korištenja dimnjaka Računati odnose
kod primanja i davanja topline Izračunati
potrebnu količinu goriva i troškove Izračunati
promjene duljina i volumena kod krutih i tekućih materijala zbog topline |
Odnos između
opterećenja, učinka i stupnja djelovanja Odnos između
opterećenja, učinka i stupnja djelovanja Opterećenost
ovisna o dovodu količine goriva (za čvrsta, tekuća i plinovita goriva) Zagrijavanje
prostorija Priprema potrošne
vode Promjena
dimenzija dimnjaka, spojeva i ložišta s promjenom temperature |
Račun strujanja |
Računski prikazati djelovanje gustoće dima na uzgon Računski pokazati odnos između funkcije i konstrukcije |
Ukupni uzgon
dimnjaka Promjer
dimnjaka |
6.5.
Nastavni predmet: Osnove računalstva
Razred: prvi (1.)
Tjedni
(ukupni) fond sati
Razred |
1. |
2. |
3. |
Ukupno |
Broj sati |
1.5 (53) |
- |
- |
1.5(53) |
Cilj programa
Učenika naučiti osnovne pojmove informacijske tehnologije te ga
osposobiti za: samostalno pisanje i obradu teksta, crtanje na računalu i
korištenje Interneta.
Zadaci
programa
Usvojiti podatke o elektroničkim računalima, njihovoj povijesti, građi i
primjeni u struci. Naučiti učenike da se samostalno služe računalom u izradi
dokumenata, tablica, crtanja na računalu i korištenju Interneta. Znanje stečeno u
ovom predmetu učenici će primjenjivati pri izradi praktičnih zadataka u sklopu
drugih predmeta, posebno u predmetima struke.
Literatura
Rajić Krešimir: Računalstvo 1
Vodič kroz Internet (10 minuta do uspjeha), izdavač: Miš
Pregled nastavnih područja s vremenskim
rasporedom |
|||||
Osnove
računalstva |
Broj sati po obrazovnim godinama |
Ukupni broj sati |
|||
I. |
II. |
III. |
|||
Nastavno područje |
Razred |
|
|||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||
Povijesni
razvoj računala i uporaba računala |
2 |
- |
- |
2 |
|
Građa računala |
4 |
- |
- |
4 |
|
Operacijski
sustav Windows |
6 |
- |
- |
6 |
|
Program za
obradu teksta – Word |
18 |
- |
- |
18 |
|
Program za
crtanje - AutoCAD |
18 |
- |
- |
18 |
|
Internet |
5 |
- |
- |
6 |
|
Ukupno |
53 |
- |
- |
53 |
|
|
|
|
|
|
|
Razred: PRVI (1.)
Tjedni (ukupni) fond
sati: 1 (53)
Sadržaj
programa
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Povijesni razvoj
računala i uporaba računala |
Znati nabrojiti
generacije računala i njihove karakteristike. Znati područja u kojima se sve
računala primjenjuju. |
1. generacije računala 2.
područja primjene računala |
Građa računala |
Usvojiti
pojmove hardver i softver. Znati nabrojiti osnovne dijelove računala, njihovu
funkciju i vrste. |
1. hardver i softver 2.
osnovni dijelovi računala |
Operacijski sustav Windows |
Znati ulogu
operacijskog sustava na računalu. Znati otvoriti željeni program i osnovne
operacije s prozorom. Znati spremiti, otvoriti i preimenovati datoteku te
naći neku datoteku na disku. |
1.
radno područje Windows 2. prozor 3. Windows Explorer |
Program za obradu teksta – Word |
Znati upisati
zadani tekst, odabrati željenu veličinu i izgled slova, spremiti i otvoriti
željeni tekst te ga ispisati na papir. Na postojećem tekstu znati ispraviti
pogreške i promijeniti dijelove teksta. Znati unijeti neki objekt u tekst.
Znati formirati tablicu i u nju upisati podatke. |
1. prozor u Wordu 2. traka s izbornicima 3.
standardna traka s alatima 4.
traka s alatima za
oblikovanje |
Program za crtanje - AutoCAD |
Usvojiti
osnovne pojmove crtaćeg programa. Znati koristiti osnovne alate za crtanje.
Naučiti osnovne naredbe rada s tekstom. |
1.
radno područje AutoCAD 2. trake s alatima 3. traka s izbornicima 4.
organiziranje
crteža s pomoću slojeva, boja i vrsta
crta 5. crtanje jednostavnih crta i likova 6. kotiranje 7. opis crteža |
Internet |
Znati naći
željeni sadržaj na Internetu s pomoću pretraživača. Znati poslati i pročitati
elektroničku poštu. |
1.
osnove rada s web stranicama 2. osnove rada s e - mailom |
Metodičke napomene
Predviđeni sadržaje treba izvoditi do 30 % sati u teorijskom obliku (osnovne upute za rad na računalima i o
primjeni programa korištenih u realizaciji nastave), a ostatak u obliku vježbi
s pola odjela u specijaliziranoj informatičkoj učionici koja je opremljena
umreženim računalima na kojima je
instaliran potreban softver i omogućen pristup Internetu.
Ove sadržaje valja razraditi tako da se tijekom izvođenja programa stavi
naglasak na konkretne primjere iz prakse vezane uz pojedino zanimanje (npr.
pisanje dopisa, predračuna, izračunavanje PDV-a na cijenu usluge i sl.).
C. IZBORNI DIO
6. 6. Nastavni predmet: Matematika u
struci (izborna nastava)
Tjedni (ukupni)
fond sati
Razred |
1. |
2. |
3. |
Ukupno |
Broj sati |
- |
1 (35) |
1 (32) |
2 (64) |
Cilj programa
Osposobiti učenike za
primjenu matematičkih znanja u zanimanju.
Zadaci
programa
Razviti sposobnost
matematičkog mišljenja, izražavanja, smisla za rad, preciznost, preglednost i
točnost u radu te radnu upornost.
Razred: DRUGI (2.)
Tjedni (ukupni) fond
sati: 1 (35 )
Sadržaj
programa
Nastavno područje |
Očekivani rezultati (znanja i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Osnovne
toplinske jedinice i protok |
Izračunavanje
temperature, volumena (gustoće) i tlaka. Izračunavanje protoka. |
Temperaturne
jedinice. Kelvinov stupanj naspram Celzijeva. Jedinice za tlak
bar, paskal. Mjerne jedinice
za volumen. Zakon o održanju mase. |
Toplinsko širenje krutih tijela i kapljevina. Toplinsko širenje plinova i para. |
|
Prostorno
širenje. Volumen plina kod
promjene temperature. Boyle –Mariotov
zakon. Realni plinovi. |
Količina topline i specifični toplinski kapacitet. |
Shvaćanje vodne
vrijednosti |
Izjednačavanje
temperatura kod izmjenjivača topline. |
Prijelaz topline i vlažan zrak. |
Shvaćanje
mogućnosti izoliranja materijala i sprječavanja kondenzacije dimnjaka. |
Vođenje topline
ili kondukcija. Prijelaz topline
odnosno konvekcija. Zračenje topline. |
Izgaranje
|
Proračun izgaranja ugljika, vodika i sumpora Vrijednosti
raznih goriva i međusobna usporedba Postaviti i
izračunati jednostavne izraze (jednadžbe) Izračunati
toplinu izgaranja |
Proces izgaranja. Toplinske
vrijednosti goriva. Potreba za zrakom
kod gorenja. Masa dima i ispušnih plinova Sastav dima u
postocima Vrijednosti raznih goriva i međusobna usporedba |
Razred: TREĆI (3.)
Tjedni (ukupni) fond
sati: 2 (64 )
Sadržaj
programa
Nastavno područje |
Očekivani rezultati (znanja i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Toplinska računanja |
Izračunati
gubitak topline kod korištenja dimnjaka Računati odnose
kod primanja i davanja topline Izračunati
potrebnu količinu goriva i troškove Izračunati
promjene duljina i volumena kod krutih i tekućih materijala zbog topline |
Toplina iz ispušnih plinova kod promjene temperature Odnos između
opterećenja, učinka i stupnja djelovanja Odnos između
opterećenja, učinka i stupnja djelovanja Opterećenost
ovisna o dovodu količine goriva (za čvrsta, tekuća i plinovita goriva) Zagrijavanje
prostorija Priprema potrošne
vode Promjena
dimenzija dimnjaka, spojeva i ložišta s promjenom temperature |
Račun strujanja |
Računski prikazati djelovanje gustoće dima na uzgon Računski pokazati odnos između funkcije i konstrukcije |
Ukupni uzgon
dimnjaka Promjer
dimnjaka |
6.
7. Nastavni predmet: Protupožarna
zaštita (izborna nastava)
Tjedni (ukupni)
fond sati
Razred |
1. |
2. |
3. |
Ukupno |
Broj sati |
- |
1 (35) |
1 (32) |
2 (67) |
Cilj
programa
Osposobiti učenike za primjenu
protupožarne zaštite u zanimanju.
Zadaci programa
Razviti
sposobnost uočavanja svojstava materijala, mehanizma požara i protupožarnu
zaštitu.
Tjedni
(ukupni) fond sati: 1 (35 )
Sadržaj programa
Nastavni cjelina |
Očekivani rezultati (znanje, vještina i umijeće) |
Nastavni sadržaj |
Protupožarna
zaštita |
Usvojiti vrijednosti koje protupožarna zaštita ima u zajednici kao i u europskoj tradiciji Spoznati cijenu posljedica i uzročnu vezu s nedovoljnom zaštitom Uočiti važnost zakona za ustrojstvo organizacija i međusobnu ovisnost i obveze Uvid u poznavanje dobrovoljnih društava u lokalnoj zajednici |
A) Dimnjačarstvo i zaštita Vatra i grijanje tijekom povijesti Nastajanje i uvjeti požara Širenje, brzina i uvjeti za kontrolu požara B) Požari gradova: Zagreb, Dubrovnik, Carigrad - žrtve, štete otklanjanje C) Posljedice i pouke trovanja od dima Materijalna štete i statistika Usporedbe sa susjedima D) Zakoni i gradnja Zakon o protupožarnoj zaštiti Civilna zaštita Dobrovoljna društva i dimnjačari Profesionalne jedinice E) Protupožarna služba - ustrojstvo Uloga dimnjačara u zaštiti Suradnja i pravodobno otkrivanje opasnosti F) Sveti Florijan, zaštitnik dimnjačara i vatrogasaca Srednjoeuropska tradicija Proslave i poruke |
|
Upoznati sve tradicionalne i nove materijale za dimnjake koji su dokazali svoju otpornost na širenje požara i trajnost u uporabi Uvid u podjelu materijala prema ponašanju pri povišenim temperaturama i brzinama promjena temperatura Upoznati se s vrstama fizikalnim i kemijskim ispitivanjima elemenata dimnjaka koja se provode temeljem normi za protupožarna ispitivanja Uvid u mehanizam i prirodu požara i međuzavisnosti uvjeta i brzine odvijanja Spoznati ulogu prisustva kisika, sastava goriva i prostora dimovoda u kojem se odvija požar te uvjeta proširenja požara izvan kontrolirane zone |
G) Materijali u gradnji tijekom povijesti - opeka - šamot - plemeniti čelični lim H) Podjela materijala prema gorivosti - značajka zapaljivosti, mehanizam gorenja, brzina I) Ispitivanja materijala na zapaljivost i otpornost - laboratorijska ispitivanja, analiza slučajeva, brzine promjene temperatura J) Razredbe materijala dimnjaka na zapaljivost, klasifikacija materijala, označivanje elemenata K) Mehanizam požara u dimnjaku - mehanizam vatre i uvjeta nastajanja, ulazni i izlazni produkti L) Kontrola požara u dimnjaku - promatranje i redoslijed kontrole požara i njegove zone, odrediti kritične lokacije, podjela posla i komunikacija, rezervni plan, podešavanje brzine požara, gašenje požara, vježbe s vatrogascima |
Tjedni
(ukupni) fond sati: 1 (32 )
Sadržaj programa
Nastavni cjelina |
Očekivani
rezultati (znanje,
vještina i umijeće) |
Nastavni sadržaj |
Protupožarna
zaštita |
Upoznati zakonsku osnovu i iskustvena pravila protupožarne djelatnosti Uvidjeti osnove zajedničke protupožarne zaštite na prostoru Europske zajednice putem direktiva i usklađenja Upoznati ulogu osiguranja od požara i raspoloživa novčana sredstva preventive u unapređenju dimnjačarske operative Spoznati ulogu statističkih podataka o nedostacima i požarnim prijetnjama od dimnjaka Kako koristiti podatke i iskustva požara za poboljšanje uvjeta struke |
A) Vatrogasci i dimnjačari - komplementarna i javna služba, napuštena praksa, stručna suradnja, uloga nadzora B) Zakon o protupožarnoj zaštiti - obveze dimnjačara, obveze vatrogasne službe, izmjena iskustava C) Europska praksa i zakonodavstvo - direktive u zaštiti, posude pod tlakom i eksplozije D) Osiguranje kao posljedica - trošak osiguranja i statistika, napuštanje obveza i struke, uloga osiguranja dimnjačarske usluge E) Prevencija i ukupni teret šteta od požara, eksplozija i trovanja Preventiva kao ušteda Ulaganja u preventivu Protok informacije o nedostacima F) Usporedba dimnjačarskih radnih područja u broju i obujmu šteta od požara Statistički list Godišnji izvještaj G) Suradnja s protupožarnom inspekcijom Dokumentacija i praćenje obavljenih radnji na dimnjačarskom radnom području Usporedba unutar struke |
6. 8. Nastavni predmet:
Ekologija u struci
(izborna nastava)
Tjedni
(ukupni) fond sati
Razred |
1. |
2. |
3. |
Ukupno |
Broj sati |
- |
|
1 (32) |
1 (32) |
Cilj programa
Osposobiti učenike za
primjenu protupožarne zaštite u zanimanju.
Zadaci
programa
Razviti sposobnost
uočavanja svojstava materijala, mehanizma požara i protupožarnu zaštitu.
Tjedni
(ukupni) fond sati: 1 (32 )
Sadržaj programa
Nastavni cjelina |
Očekivani rezultati (znanje, vještina i umijeće) |
Nastavni sadržaj |
Ekologija u struci |
Spoznati značaj uloge struke u sustavu zaštite od onečišćenje Upoznati otrovni plin koji je do sada usmrtio i oštetio zdravlje najvećeg broja ljudi Uvid u tehniku mjerenja dimnih plinova u ovisnosti od pogonskih uvjeta uređaja za loženje Spoznati rezultate racionalizacije potrošnje goriva kod nas i u Europi |
A) Povijest zaštite okoliša Dubrovnik 1272. g. Pismo indijanskog poglavice Mjerenja u Londonu 1952. g. Mjerenja u Zagrebu 1964 g. Dimnjačari u Zagrebu 1972. g. Zakon o zaštiti zraka od onečišćenja B) Utjecaji dimnih plinova na ljude, životinje i raslinje Najvažniji polutanti (štetne materije) Vidljivi i nevidljivi utjecaji CO nevidljiv i ubojica bez najave C) Utjecaj javnosti i zajednice Porast svijesti o zaštiti Zaštita zraka, vode i tla D) Analiza dimnih plinova i mjerenje emisijskih značajki iz stacionarnih izvora-dimnjaka Pravilnik o obavljanju mjerenja E) Instrumenti za analizu dimnih plinova Izbor instrumenata Rad s instrumentima F) Racionalizacija proizvodnje i potrošnje toplinske energije G) Uloga dimnjačara u smanjenju štetnih emisija dimnih plinova Analiza i statistika znatnog broja evidentiranih mjerenja u Njemačkoj i Austriji Uloga naše dimnjačarske prakse u zaštiti zraka od onečišćenja |
D) PRAKTIČNI DIO
6.
9. Nastavni predmet: Praktična nastava
Ukupni fond sati
Razred |
1. |
2. |
3. |
Ukupno |
Broj sati |
865 |
865 |
768 |
2498 |
Cilj programa
Cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja je stjecanje znanja,
vještina i navika koje omogućavaju polazniku da nakon završetka naukovanja
samostalno obavlja poslove i radne zadaće dimnjačara.
Zadaci
programa
Upoznati zaštitu na radu i sprječavanje nesreće
Znati odabrati, pripremiti i rukovati uređajima za rad, čišćenje,
mjerenje i ispitivanje.
Znati izvršiti čišćenje, ispitivanje dimnjaka i spojnih dijelova.
Znati izvršiti čišćenje i ispitivanje ventilacijskih i sličnih uređaja.
Poznavati osnove konstruiranja i funkciju uređaja za loženje, ventilaciju i
slično.
Znati izvesti mjerenja kod ispuštanja štetnih tvari.
Znati i umjeti izvesti mjerenja
funkcionalnosti dimnjaka i analizu dimnih plinova.
Znati i umjeti izvesti čišćenje
i ispitivanje ložišta.
Znati organizirati, planirati i provesti radove na dimnjačarskom radnom području
Nastavni cjelina |
Očekivani
rezultati (znanje,
vještina i umijeće) |
Nastavni sadržaj |
Zaštita na radu Praktična nastava u radnom procesu |
Zaštita na radu i sprječavanje nesreća Spoznati značenje uloge struke u osiguranju pogona dimnjaka, zaštite od požara i zaštite od onečišćenja zraka Upoznati vanjska obilježja izgleda i ugleda dimnjačara i dimnjačarskog učenika na radnom području, ponašanje, nošenje odore i održavanje higijene Spoznati redovitost obilaska dimnjačarskog radnog područja prema planu obilaska i |
|
Upoznavanje
s izvedbama dimnjaka
|
Spoznati značenje uloge struke u sustavu održavanja i osiguranja zaštite od požara i zaštite od onečišćenja zraka Upoznati osnove gradnje i rasporeda dimnjaka na maketama i uzorcima proizvođača materijala za dimnjake Uvid u tehniku gradnje dimnjaka unutar objekta i rasporeda prostorija te uvjeta uređaja za loženje Na uzorcima montažnika i sistemskih dimnjaka upoznati osnove izvedbi novih dimnjaka i usporediti s tradicionalnom gradnjom iz radnih područja |
C)
Upoznavanje sa dimnjacima
Dimnjaci u obiteljskoj tradicionalnoj kući s priključcima za različita tradicionalna ložišta sobne peći zidane limene kuhinjske peći zidane, limene kaljeve peći grijači vode etažna ložišta na plin D) Dimnjaci u zgradama s više stanova i etaža Presjeci, raspored, vučenje, sabirni, skupine dimnjaka montažni, izolirani, troslojni E) Uporaba i izbor
materijala za gradnju dimnjaka Opeka, izbor, slaganje, zidanje, sljubnice, kalupi, prijelazi, otvori, priključci i sabirači F) Montažni dimnjaci Izbor rješenja, elementi i komponente, spojni materijal, dilatacije, veziva, oznake, sukladnost normama, izolacija, prozračivanje, vratašca, rozete i završne kape |
Nastavni cjelina |
Očekivani
rezultati (znanje,
vještina i umijeće) |
Nastavni sadržaj |
Alati,
pribor i instrumenti
|
Spoznati značenje uloge tradicionalnih i novih alata u struci Upoznati pribor za obavljanje dimnjačarskog posla i pomoćna stredstva za ispitivanje protoka i poroznosti Vježbati mjerenje uzgona, brzine dimnih plinova, rošenja i propusnosti stijene cijevi dimovoda Uvid u temeljne vrste mjerenja dimnih plinova i instrumente koji to omogućuju Vježbati i upoznati osnove redovitih dimnjačarskih postupaka u obilasku radnog područja i čišćenju, uz temeljna planiranja |
A) Alati
Dimnjačarski alati, strugači, kugle, užad, koloturnik, ključevi, šerna, četke i probijači Novi alati Wholer, lakši, savitljiviji, čvršći i praktičniji B) Pribor i uniforma Ljestve, ogledala, usisivači, fotoaparat, kamera, dimne patrone, rosna pločica C) Instrumenti Analizator dimnih plinova, manometar, CO ispitivač, analizator propuštanja D) Osnovna dokumentacija i tiskanice za evidenciju Evidencija aktivnosti na računalu Pregled i evidencija i potvrđivanje u dimnjačarskoj knjizi ili dlanovniku (Handheld)
|
Nastavni cjelina |
Očekivani
rezultati (znanje,
vještina i umijeće) |
Nastavni sadržaj |
Vježbe iz procesa izgaranja
|
Upoznati i pratiti proces izgaranja u cijelom rasponu snage ispitnog modela grijača vode Vježba monitoringa pojave ugljičnog monoksida CO na izlazu iz ložišta i uočiti razloge povećanja ili smanjenja koncentracije na ulazu u dimovodni priključak Uvid u praktične vježbe i primjere tehnike mjerenja dimnih plinova u ovisnosti od pogonskih uvjeta uređaja za loženje Spoznati dobivene rezultate racionalizacije potrošnje goriva i promjene sastava i stanja dimnih plinova putem podešavanja ulaznih parametara količine goriva i zraka Vježbom dobiti uvid u razlike odvijanja procesa izgaranja za pojedine vrste goriva i očekivane učinkovitosti ili toplinskog stupnja djelovanja |
A) Odvijanje
procesa izgaranja Ulazni elementi
gorivo-zrak Izlazni elementi
CO2, N, NOX, O2, CO, SO2, H2O, B) Ložišta,
opterećenja, snaga, raspon snage,
promjena temperature dimnih plinova, promjena količine i sastava dimnih
plinova, stehiometrija i nepotpunost izgaranja C) Izgaranje
ložišta na drvo Udio i utjecaj
vlage Neizgoreni ostatak
izgaranja Leteći pepeo Stupanj djelovanja
peći Stupanj djelovanja
otvorenog kamina Stupanj toplinskog
djelovanja kaljeve peći D) Izgaranje kod
ložišta na ugljen Vježba u
kotlovnici u radu E) Izgaranje kod
ložišta na plin Vježba na
industrijskom ložištu predtlačnog kotla F) Atmosferska
ložišta Vježba na kombiniranom
aparatu za grijanje i toplu vodu na zemni plin G) Ložišta sa
predtlakom Analiza dimnih
plinova na četiri karakteristična opterećenja |
Pregledi i mjerenja uređaja za loženje
|
Upoznati i pratiti promjene temperature i brzine promjene dimnog plina Vježbom na modelu dimnjaka visine od 4 m dobiti uvid u sve značajke dimnjaka, izolacije, materijala i oblika koji određuju njegovu razredbu za normu HRN EN 1443 Uvid i pokazna vježba promjene pozicije točke rosišta po visini unutarnje cijevi dimnjaka Upoznati povremenu i potpunu kondenzaciju dimnih plinova u dimnjaku Spoznati dobivene rezultate nakon stručnog pregleda dimnjaka i konzultacije sa suradnikom za ocjenu kriterija prihvatljivosti detalja izvedbe i ugrađenih materijala Vježbom dobiti uvid u razlike u kvaliteti, trajnosti i funkcionalnosti dimnjaka u odnosu na priključeno ložište Dobiti uvid u analizu dimnih plinova kod kondenzacijskih ložišta |
A) Mjerenje i proračun količine dimnih plinova B) Mjerenje temperature dimnih plinova prije i nakon čišćenja kod zadanog opterećenja C) Mjerenje koncentracije ugljičnog monoksida s promjenom količine zraka i goriva D) Mjerenje podtlaka dimnih plinova kod promjene ulaznih količina goriva i zraka i utjecaji na dimnjak E) Točka rosišta dimnih plinova za različita goriva, i kod početka i završetka izgaranja F) Vježba mjerenja vremena i mjesta kondenzacije dimnih plinova, ovisno o visini i toplinskoj izolaciji dimnjaka G) Vježba otkrivanja mjesta propusnosti na dimovodu pomoću dimne patrone H) Pregled tipskog dimnjaka i oznake klasifikacije prema normi HRN EN 1443 I) Vježba redoslijeda stručnog pregleda montažnoga ili sistemskog dimnjaka i pregled uvjerenja (potvrda) o sukladnosti od strane neovisne kontrolne ustanove J) Izrada stručnog nalaza ispravnog dimnjaka K) Opomena za dotrajali ili opasan dimnjak L) Pregled materijala dimovodnih cijevi za kondenzacijska ložišta |
7. ISPITNI KATALOG ZA
POMOĆNIČKI/ZAVRŠNI ISPIT
Ispitni cilj
Cilj završnog ispita je provjera znanja, sposobnosti i vještina koje su potrebne za stjecanje zanimanja dimnjačar.
Način
provjere znanja i umijeća:
- pismeno,
- praktični uradak ili radne probe.
Znanja i umijeća koja
se provjeravaju i ocjenjuju na završnom ispitu:
Sadržaj |
Znanja i vještine |
Nastavna i radna sredstva |
Tehnologija dimnjačarstva Matematika u struci i račun strujanja Tehničko crtanje |
Znanja: standardizirani test
|
Testovi Priručnik |
Praktični dio |
Vještine: standardizirane - radne probe - praktični uradak |
Dokumentacija Predmet obrade Alati, uređaji i strojevi |
I.
Svrha pomoćničkog ispita je dokazivanje ispitanika da je stekao vještine i stručno-teorijska znanja, utvrđena nastavnim planom i programom za zanimanje dimnjačar , nužna za obavljanje poslova u tom zanimanju.
II.
Pomoćnički ispit se sastoji iz praktičnoga i teorijskog dijela.
III.
Za praktični dio ispita
zadaje se, u skladu s nastavnim planom praktičnog dijela naukovanja, praktična
zadaća (uradak i radne probe) iz područja:
Ispitanik mora u
zadanom roku primjereno pomoćničkom statusu izraditi uradak i obaviti radnu
probu. Ispitna komisija na temelju navedenih uradaka i radnih proba zadaje
ispitaniku jedan do tri uratka i jednu do tri radne probe. Ispitna komisija
može i samostalno predložiti uratke i radne probe koje će zadati ispitaniku.
POMOĆNIČKI URADAK
Vrsta uratka |
Opis uratka |
Odabir, priprema i rukovanje uređajima za rad, čišćenje, mjerenje i
ispitivanje |
Kandidat mora poznavati
uređaje za čišćenje dimnjaka te naprave za mjerenje i ispitivanje dimnjaka i
ventilacije. Učenik također mora znati izabrati odgovarajući uređaj i
izmjeri karakteristične veličine stanja u dimnjaku i ventilaciji, temperaturu, emisiju plinova, tlak, strujanje
zraka na ventilacijskim uređajima, rosište te mora znati samostalno izraditi
izvještaj o provedenom mjerenju. Mora poznavati naprave za čišćenje dijelova
za spajanje, pojedinačnih ložišta na čvrsta tekuća i plinovita goriva te
ogrjevanih kotlova na kruta i tekuća goriva. Mora znati održavati uređaje za
rad, čišćenje i mjerenje pojedinih
ložišta i ogrjevnih kotlova na kruta i tekuća goriva |
Čišćenje i ispitivanje dimnjaka i spojnih dijelova |
Kandidat mora znati odabrati uređaje
i naprave za čišćenje i ispitivanje
plinskih dimnjaka, dimnjaka za ventilaciju i odvod štetnih plinova,
spojnih dijelova dimnjaka i velikih dimnjaka. Mora izvesti ispitivanje i
čišćenje velikih dimnjaka, dimnjaka
za ventilaciju i odvod štetnih plinova, spojnih dijelova dimnjaka i velikih
dimnjaka. Mora poznati ispaljivati dimnjak i spojnice dimnjaka te sudjelovati
kod preuzimanja objekata. |
Čišćenje i ispitivanje ložišta |
Kandidat mora znati odabrati uređaje
i naprave za čišćenje i ispitivanje
ložišta te očistiti i ispitati: -
kotlove za čvrsta i tekuća goriva, -
pojedinačna ložišta za kruta i tekuća goriva, pojedinačna ložišta za
plinove i protočne plinske grijače
vode, -
cirkulacijski plinski grijači kotlova na plinsko gorivo, -
specijalne vrste ložišta. Kandidat mora znati očistiti ložište struganjem i ispaljivanjem te
suhim, vlažnim i kemijskim postupcima |
Ispitivanje i čišćenje ventilacijskih uređaja |
Kandidat mora znati odabrati
uređaje i naprave za čišćenje i ispitivanje ventilacijskih uređaja te mora
znati očistiti i ispitati navedene i njima slične uređaje: - ventilacije u ložionicama, - ventilacije u
prostorijama za montažu ložišnih uređaja, - uređaje u jednom oknu - uređaje u skupnom oknu, te sudjelovati kod preuzimanja izvršenih
radova |
Otklanjanje nedostataka i funkcionalnih smetnji na uređajima za
loženje i ventilaciju |
Kandidat mora znati utvrditi i
registrirati funkcionalnost uređaja za loženje i ventilaciju prema uzgonu, učinku
i presjeku, utvrditi i registrirati nedostatke na dimnjacima i ventilacijama,
ložištima i spojevima, dodatnim uređajima za loženje i zaštitnim uređajima za čišćenje dimnjaka. Zatim, treba znati ispitati propisane najmanje razmake kod uređaje za
loženje te utvrditi uzroke funkcionalnih smetnji i opterećenja na uređajima
za loženje i ventilaciju. Koristiti regulacijske i sigurnosne uređaje na uređajima za loženje i
ventilaciju. Utvrditi i registrirati uzroke prokišnjavanja dimnjaka i korozije. Utvrditi i registrirati uzroke opasnosti koji nastaju kod spajanja
ložišta. Predložiti mjere za otklanjanje nedostataka na uređajima za loženje i
ventilaciju te ukloniti otkrivene nedostatke |
Održavanje uređaja za rad, čišćenje i ispitivanje |
Kandidat mora znati izabrati
postupke kojima se održavaju uređaji za rad, čišćenje i ispitivanje |
RADNA PROBA
Vrsta radne probe |
Opis radne probe |
Mjerenje i ispitivanje na uređajima za
loženje i ventilaciju |
Kandidat mora znati odabrati mjerne instrumente i naprave za ispitivanje na uređajima za
loženje i ventilaciju i provesti mjerenja temperature, pritiska (tlaka)
emisije na uređajima za loženje, strujanju zraka na ventilacijskim uređajima
i mjerenja vlažnosti te izraditi izvještaj o rezultatima mjerenja |
Mjerenje emisije štetnih plinova |
Kandidat mora
znati
odabrati mjerne uređaje i naprave za mjerenje emisije štetnih plinova na
uređajima za loženje, provesti mjerenja emisije štetnih plinova te
izraditi izvještaj o rezultatima
mjerenja |
Izvođenje zaštitnih mjera od ispuštanja
štetnih tvari |
Kandidat mora znati poznavati
odredbe zakona o zaštiti od ispuštanja štetnih tvari u atmosferu, posebno obveza o potrebnim
mjerenjima, prijavama i način
izvođenje tih mjerenja. Kandidat mora znati izvesti ta mjerenja i sudjelovati u radovima pri
sanaciji |
Servisiranje uređaja za loženje |
Kandidat mora znati izabrati alate
i pribor i mora znati servisirati uređaje za loženje i specijalne naprave za
loženje te izmijeniti važnije dijelove na uređajima za loženje i ventilaciju
u skladu s građevinskom dozvolom |
Pri izradi praktične zadaće ispitanik (naučnik) mora se pridržavati
propisanih mjera zaštite na radu i zaštite okoliša te ostalih uvjeta koje
odredi ispitna komisija.
Ispitanik mora ispitnoj komisiji priložiti mapu praktičnog dijela
naukovanja za sve godine obrazovanja iz koje je vidljivo da je uspješno svladao
ovaj dio naukovanja.
IV.
Stručno-teorijski
dio ispita obuhvaća teorijska znanja nužna za obavljanje praktičnih postupaka u
zanimanju koja su propisana nastavnim planom i programom za teorijski dio
naukovanja.
NASTAVNA PODRUČJA
OCJENJIVAČKI LIST
I.
PRAKTIČNI DIO ISPITA
Radnje obavljene
u okviru |
Broj bodova |
Priprema tehničko-tehnološke dokumentacije |
0 – 10 |
Izbor alata, uređaja i naprava
za čišćenje, mjerenje i
ispitivanje |
0 – 10 |
Izbor radnih postupaka, mjerenja ispitivanja i čišćenja. |
0 – 10 |
Redoslijed i ispravnost postupka u rukovanju alatima, uređajima i napravama za čišćenje, mjerenje i ispitivanje. |
0 – 15 |
Točnost ispitivanja
i mjerenja |
0 – 15 |
Racionalna uporaba energije |
0 – 10 |
Racionalna
uporaba materijala |
0 – 10 |
Izrada ispitne dokumentacije i interpretacija mjernih rezultata |
0 – 10 |
Primjena mjera
za rad na siguran način |
0 – 15 |
Brzina i spretnost te vrijeme izrade |
0 – 15 |
Pridržavanje propisa o zaštiti okoliša |
0 – 10 |
Upotreba
tehničko-tehnološke dokumentacije |
0 – 10 |
UKUPNO BODOVA |
140 |
BODOVNA LISTA
Postotak (%)
bodova |
|
92 – 100 |
Odličan ( 5 ) |
81 – 91 |
Vrlo dobar ( 4 ) |
67 – 80 |
Dobar ( 3 ) |
50 – 66 |
Dovoljan ( 2 ) |
0 – 49 |
Nedovoljan ( 1 ) |
II. STRUČNO–TEORIJSKI DIO
Stručno-teorijski dio ispita
je u pisanom obliku, a sastoji se od pitanja i zadaća koje postavlja ispitna
komisija. Za zanimanja za koja postoji
katalog ispitnih pitanja i zadataka za pomoćničke ispite, koristi se taj
katalog.
Ocjena se utvrđuje prema ovoj
ljestvici:
BODOVNA LISTA
Postotak (%) bodova |
|
90 – 100 |
Odličan ( 5 ) |
80 – 89 |
Vrlo dobar ( 4 ) |
70 – 79 |
Dobar ( 3 ) |
60 – 69 |
Dovoljan ( 2 ) |
Manje od 30 |
Nedovoljan ( 1 ) |
Ispitanik koji postigne od 30 do 59 posto (%) bodova, upućuje se na
usmeni ispit.
Na usmenom ispitu u pravilu se provjeravaju znanja iz onih područja iz
kojih naučnik nije pokazao dostatna znanja na pismenom dijelu ispita.
Ovaj nastavni plan i program stupa na snagu danom objave u „Narodnim novinama“, a primjenjuje se od 1. rujna 2004. godine.
Klasa: 133-02/04-02/7 Ur. Broj: 526-12/04-43 |