2142
Na temelju članka 44. stavka 5. Zakona o obrtu („Narodne
novine“ , br. 49/03. – pročišćeni tekst), ministar gospodarstva, rada i poduzetništva,
nakon prethodno pribavljena mišljenja Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost
ministra znanosti, obrazovanja i športa, donosi
Cilj
Odgojno-obrazovni program za zanimanje graditelj orgulja ima za cilj stjecanje znanja, vještina i umijeća iz područja obrade drva, koji će omogućiti učeniku da nakon završetka školovanja uz minimalno vrijeme uvođenja u rad bude sposoban izrađivati i popravljati orgulje.
Zadaci:
- steći vještinu rada sa strojevima i ručnim alatima u tehnološkom procesu obrade
drva i izrade dijelova i cijelih orgulja,
- steći vještinu ugađanja, popravaka i restauriranja instrumenata,
- usvojiti znanja o svojstvima, izboru i uporabi drvnih i nedrvnih materijala u izradi
orgulja,
- upoznati način prikazivanja budućeg proizvoda crtežom te steći sposobnost
izrade jednostavnih crteža,
- naučiti izračunati utrošak materijala te kalkulaciju budućeg proizvoda,
Trajanje obrazovanja:
- 3 godine.
Uvjeti za upis:
- završena osnovna škola, liječnička potvrda o zdravstvenoj sposobnosti za rad s drvom, drvnim materijalima te strojevima i napravama za rad drvom.
1.
NASTAVNI
PLAN
Naziv predmeta
|
Broj sati |
Ukupan broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Hrvatski
jezik |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
96 |
306 |
Strani
jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Povijest
|
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Vjeronauk |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Tjelesna
i zdravstvena kultura |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Politika
i gospodarstvo |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
1 |
35 |
- |
- |
- |
35 |
||
Akustika |
- |
- |
1 |
35 |
- |
- |
35 |
Poznavanje
materijala |
2 |
70 |
1 |
35 |
- |
- |
105 |
Osnove
računalstva |
1 |
35 |
- |
- |
- |
- |
35 |
Tehničko
crtanje |
1 |
35 |
- |
- |
- |
- |
35 |
Konstrukcije
|
- |
- |
2 |
70 |
3 |
96 |
166 |
Tehnologija zanimanja |
1 |
35 |
2 |
70 |
3 |
96 |
201 |
Matematika
u struci |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Izborna
nastava |
1 |
35 |
1 |
35 |
3 |
96 |
166 |
Tjelesna
i zdravstvena kultura Strukovni
predmeti Matematika
u struci |
|
|
|
|
|
|
|
Praktična
nastava |
|
900 |
|
900 |
|
800 |
2600 |
Praktična nastava u školi Tehnologija
zanimanja Praktična
nastava u radnom procesu |
|
340 560 |
|
270 630 |
|
160 640 |
|
Ukupno |
17 |
1495 |
17 |
1495 |
17 |
1344 |
4434 |
A)
Općeobrazovni dio
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupan broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Hrvatski
jezik |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
96 |
306 |
Strani
jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Povijest
|
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Vjeronauk |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Tjelesna
i zdravstvena kultura |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Politika
i gospodarstvo |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Ukupno
|
9 |
315 |
9 |
315 |
7 |
224 |
854 |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
1 |
35 |
- |
- |
- |
35 |
||
Akustika |
- |
- |
1 |
35 |
- |
- |
35 |
Poznavanje
materijala |
2 |
70 |
1 |
35 |
- |
- |
105 |
Osnove
računalstva |
1 |
35 |
- |
- |
- |
- |
35 |
Tehničko
crtanje |
1 |
35 |
- |
- |
- |
- |
35 |
Konstrukcije
|
- |
- |
2 |
70 |
3 |
96 |
166 |
Tehnologija zanimanja* |
1 |
35 |
2 |
70 |
3 |
96 |
201 |
Matematika
u struci |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Izborna
nastava** |
1 |
35 |
1 |
35 |
3 |
96 |
166 |
Ukupno
|
8 |
280 |
8 |
280 |
10 |
320 |
880 |
**
Izborni nastavni predmet može biti tjelesna i zdravstvena kultura, matematika i
predmeti struke.
Sadržaji
izbornog dijela programa u strukovnom području u 1. i 2. razredu mogu biti
sadržaji obveznog zajedničkog dijela programa s povećanim brojem sati.
Izborni
predmet od 1 ili 2 sata tjedno u trećoj godini treba biti kultura življenja ili
predmet struke čiji program izradi škola uz suglasnost Zavoda za školstvo
Republike Hrvatske.
Za
izborne sadržaje iz matematike mogu se koristiti sadržaji iz Okvirnih
nastavnih programa općeobrazovnih predmeta u srednjim školama (Glasnik
Ministarstva prosvjete i športa, posebno izdanje, broj 11, Zagreb, 1997).
Za
sadržaje izbornog programa iz tjelesne i zdravstvene kulture preporuča se
učenicima ponuditi jedan od izbornih športova (košarka, odbojka, rukomet ili
nogomet).
|
Ukupan broj sati |
||||
1.
razred |
2.
razred |
3.
razred |
|
||
godišnje |
godišnje
|
godišnje |
|||
Praktična
nastava u školi s vježbama |
340 |
270 |
160 |
|
|
Tehnologija
zanimanja* (vježbe) |
35 |
35 |
32 |
|
|
Praktična
nastava u radnom procesu* |
560 |
630 |
640 |
|
|
Ukupno
|
900 |
900 |
800 |
2600 |
|
* Napomena: Program zaštite
na radu u trajanju od 35 sati potrebno je ostvariti na početku nastavne godine
u školi u sklopu praktične nastave (prvi tjedan praktične nastave). Program
zaštite na radu obavezno je završiti pismenim testom.
Praktični
dio nastave moguće realizirati u školskoj radionici. Godišnji broj sati
praktične nastave u školi i glazbalarskoj radionici utvrđuje se operativnim
programom koji zajednički izrađuju škola i obrtnička radionica. Ako škola nema
radionicu, praktična nastava se izvodi u licenciranoj glazbalarskoj radionici s
tim da se učeniku mora osigurati svladavanje cjelokupnog programa.
|
Broj sati |
Ukupan broj sati |
||
1. razred |
2. razred |
3.razred |
||
godišnje |
godišnje |
godišnje |
||
315 |
315 |
224 |
854 |
|
Stručno – teorijski dio |
280 |
280 |
320 |
880 |
Praktični dio |
900 |
900 |
800 |
2600 |
Ukupno(A+B+C) |
1495 |
1495 |
1344 |
4334 |
3. OBVEZNI NAČIN PROVJERAVANJA ZNANJA I UMIJEĆA
Predmeti strukovnog dijela
programa |
Obvezni načini provjere i
ocjenjivanja znanja i umijeća |
Usmeni
odgovori, pisana provjera, pisani radovi, vježbe domaći
rad |
|
Praktičan
rad na računalu |
|
Tehničko
crtanje |
Vježbe, usmeni odgovori, domaći rad
|
Konstrukcije |
Vježbe-
crtanje, usmeni odgovori |
Tehnologija
zanimanja |
Usmeni
odgovori, pisana provjera, pisani radovi, vježbe |
Matematika
u struci |
Pismena
provjera, usmeni odgovori, domaći rad |
Izborni
predmet |
Ovisi
o vrsti izabranog predmeta |
Napomena:
Tijekom drugog polugodišta obvezna je provedba kontrolnog ispita
4. POTREBNA STRUČNA SPREMA NASTAVNIKA
Nastavni predmeti strukovnog dijela programa |
Nastavnik |
Izobrazba
|
Glazbala
|
profesor |
Visoko
školsko obrazovanje Prof.
glazbene kulture |
Akustika |
profesor |
Visokoškolsko
obrazovanje Prof.
fizike |
Poznavanje
materijala |
profesor |
Visokoškolsko
obrazovanje |
Osnove
računalstva |
profesor |
|
Tehničko
crtanje |
profesor |
Visokoškolsko
obrazovanje dipl.
ing. drvne industrije |
Konstrukcije |
profesor |
|
Tehnologija
zanimanja |
Profesor
i suradnik
u nastavi |
Visokoškolsko
obrazovanje dipl.
ing. drvne. Industrije |
Matematika
u struci |
profesor |
Visokoškolsko
obrazovanje prof. matematike, dipl. ing matematike, dipl. ing. drvne
industrije |
Izborna
nastava struke |
profesor |
Visokoškolsko
obrazovanje dipl. ing. drvne industrije |
Praktična
nastava |
Majstor-
glazbalar |
Srednje
obrazovanje, glazbalar
s položenim majstorskim ispitom |
Osim
navedenih nastavnika nastavne predmete mogu izvoditi i drugi nastavnici prema
Pravilniku o stručnoj spremi i pedagoško- psihološkoj izobrazbi nastavnika u
srednjem školstvu (NN 1/96.,80/99.)
5. IZVOĐENJE PROGRAMA
5.1. Rad s učenicima u skupinama
- dijeljenje razrednog odjela u skupine i sudjelovanje suradnika u nastavi
Nastavni predmet |
Razred |
Nastavnik |
Broj sati |
Broj učenika |
Glazbala |
profesor |
35 |
25 |
|
Akustika |
2. |
35 |
25 |
|
Poznavanje materijala |
1. 2. |
profesor |
70, 35 |
25 |
Osnove računalstva |
1. |
profesor |
35 |
Rad u grupama po 15 |
Tehničko crtanje |
1. |
profesor |
35 |
25 |
Konstrukcije |
2. 3. |
profesor |
70, 96 |
Rad u grupama po 15 |
Tehnologija zanimanja* |
1. 2. 3. |
Profesor Suradnik u nastavi |
70,105, 128 |
25 |
Matematika u struci |
1. 2. 3. |
profesor |
35, 35, 35 |
25 |
Izborni predmet |
1. 2. 3. |
profesor |
35, 35, 96 |
|
Prostor |
Oprema |
Nastavni predmet |
Školska učionica |
Klasična učionica |
Glazbala, akustika, matematika u struci |
Školska učionica |
Klasična učionica i kabinet prof. s potrebnim uzorcima |
Poznavanje materijala |
Računalska učionica |
15 računala s odgovarajućim programima za obradu teksta
pisač mogućnost pristupa internetu |
Osnove računalstva |
Učionica-crtaonica |
Klasična učionica s jednim računalom popraćeno
odgovarajućim crtaćim programom |
Tehničko crtanje i konstrukcije |
Školska učionica, stolarska i glazbalarska radionica |
Klasična učionica i kabinet prof. s potrebnim uzorcima,
stolarska i glazbalarska radionica opremljene osnovnim strojevima i alatima
za obradu drva pri izradi glazbala |
Tehnologija zanimanja |
6. NASTAVNI PROGRAM- KATALOG ZNANJA, VJEŠTINA I
UMIJEĆA
6.1. Nastavni predmet: GLAZBALA
Razred: 1. (prvi)
Cilj:
Steći osnovna znanja o klasifikaciji instrumenata i njihovom povijesnom razvoju.
Nastavna cjelina |
Očekivani
rezultati (znanja,
vještine i umijeća) |
Sadržaj
|
Klasifikacija
muzičkih instrumenata
a)žičani instrumenti b)duhački instrumenti |
Naučiti klasifikaciju muzičkih instrumenata koji se upotrebljavaju u muzičkoj praksi, te steći znanja o materijalnoj i konstrukcijskoj raznolikosti koja postoji među izvorima zvuka |
- Podjela prema načinu pokretanja žica - podjela Zaksa i Hornbostela - podjela prema materijalu od kojeg su instrumenti napravljeni - podjela prema zvuku određene i neodređene visine - primjeri djela svjetske antologije na pojedinim instrumentima |
Violina, viola, viola d amore, violončelo, Viola da gamba, bariton, kontrabas ,harfa, Lauta, mandolina, gitara, tambura , balalajka, Benđžo, citra , cimbal, klavir |
- Naziv, - opis, - povijest, - tehnika i ton, - primjeri djela svjetske antologije na pojedinim instrumentima. |
Razred: 1. i 2. (prvi i drugi)
Tjedni / ukupni broj sati: 2/70 i 1/35
Cilj:
Stjecanje teorijskih znanja iz područja drva, drvnih i nedrvnih materijala koja će osposobiti učenike u izboru optimalnog materijala za izradu trzalačkih glazbala.
Zadaci:
- usvajanje osnovnih znanja o anatomskoj građi drva, kemijskim i tehničkim svojstvima drva važnim za izradu glazbala,
- usvajanje znanja o furnirima i njihovoj primjeni u izradi glazbala,
- usvajanje znanja o nedrvnim materijalima njihovim karakteristikama važnim
za izradu glazbala,
- naučiti tehniku pravilnog izbora materijala za izradu glazbala,
- razviti sposobnost praktičnog primjenjivanja usvojenih znanja,
- razvijanja urednosti, marljivosti, upornosti i kritičnosti.
|
Prvi
razred: 2/70
|
|
||
Nastavna
cjelina
|
Očekivani
rezultati
(znanja,
vještine i umijeća) |
Sadržaj
|
||
Drvo
|
Steći jasnu i potpunu sliku o drvu kao o osnovnom materijalu za izradu glazbala
|
Anatomija drva, kemijska svojstva drva, tehnička svojstva drva, greške i oštećenja drva, trajnost drva, makroskopska identifikacija. |
||
Drvo za glazbala
|
Steći znanja o geografskim podnebljima koje daju najbolje drvo za gradnju glazbala i koju vrstu drva upotrijebiti pri izradi dijelova glazbala.
|
Pronalaženje drva (smreka, javor, voćkarice, egzote,) vrijeme sječe, utvrđivanje provodljivosti zvuka u izdubljenom drvu, ispitivanje akustičnih svojstava (brzine provodljivosti zvuka, harmonijskih frekvencija, alekvotne frekvencije, ispitivanje svojstva tona po boji-fimbar ). |
||
Odabir i priprema drva
|
Steći znanja o tome kako
odabrati i na najbolji način pripremiti sirovinu.
|
Odabir dijelova drva, izrada elemenata za buduće detalje putem kalanja(cijepanje), izrada budućih detalja piljenjem. |
||
Furniri
|
Znati razlikovati vrste furnira i primjenjivati ih pri izradi glazbala.
|
Pojam, vrste, primjena, sastavljanje i nastavljanje furnira. |
||
Nedrvni materijali za izradu glazbala
|
Naučiti svojstva nedrvnih materijala i pravilno ih primijeniti u izradi glazbala.
|
Brusila, okov, plastične mase, prirodni materijali-struna, ljepila, metali. |
||
Drugi razred (2): 1/35
Nastavna
cjelina
|
Očekivani
rezultati
(znanja, vještine i umijeća) |
Sadržaj
|
Vrste smola i otapala za izradu alkoholnih lakova, recepture za izradu lakova. |
||
Uljni lakovi |
Vrste smola i otapala za izradu uljnih lakova, recepture za izradu. |
|
Nitro lakovi |
Vrste, recepture za pripremu, potrebna oprema za nitro lakove. |
|
Vrste smola i otapala za izradu komb. Lakova, recepture za izradu. |
||
Temeljni lakovi boje |
Naučiti razlikovati lakove i steći znanja o njihovim
fizičkim i mehaničkim svojstvima, pravilnom primjenjivanju i konačnom
utjecaju na glazbalo. |
Važnost uporabe temeljnog laka, priprema temeljnog laka, boje za temeljni lak. |
Završni lakovi |
Važnost završnih lakova, priprema i vanjska obrada završnog laka. |
|
Sredstva za poliranje |
Polir paste |
|
Kemijska i fizička svojstva lakova |
Kemijska i estetska svojstva lakova, tvrdoća, elastičnost i trajnost, otpornost na udarce i habanje. |
6.4. Nastavni predmet: OSNOVE RAČUNALSTVA
Razred: 1. (prvi)
Tjedni (ukupni) broj sati: 1/35
Cilj: Stjecanje teorijskih i praktičnih znanja rada na računalu.
Zadaci:
- Upoznati učenike s radom računala i njegovim dijelovima,
- upoznati učenike s mogućnošću korištenja računala u svrhu izrade stručne dokumentacije,
- upoznati učenike s načinom korištenja interneta radi širenja znanja u drvodjeljskoj struci,
- stjecanje vještine rada u osnovnim računalnim programima.
Nastavna cjelina |
Očekivani
rezultati (znanja,
vještine i umijeća) |
Nastavni
sadržaji |
Pojam informatike Građa računala Rad s računalom Softver - programska potpora Word Internet |
Znati definirati informatiku i računalstvo. Usvojiti znanja o građi računala i povezati građu s praktičnim radom na računalu. Znati se koristiti računalom za pisanje teksta. Koristiti se naprednijim tehnikama u radu s tekstom i znati izrađivati i popunjavati tablice. Znati koristiti se internetom. |
Osnove informatike, podjela informacija, računalstvo Funkcionalna shema računala, procesor, memorija, U/I uređaji, prikaz brojeva za memoriju, operacijski sustavi, Windows. Fizičko povezivanje dijelova računala, rad s tipkovnicom i mišem, obrada i ispis teksta. Rad s datotekama, izrada i uređivanje tablica, crtanje i umetanje objekata, program za formulare. Struka na internetu, svjetsko tržište namještaja, literatura i dizajn, korištenje pretraživača. |
Steći znanja o vrstama i prikazivanju vezova u nacrtu tlocrtu i bokocrtu koji se koriste kod izrade glazbala. Steći vještinu prikazivanja opreme instrumenata. |
||
Treći razred,
3/96
Nastavna cjelina |
Sadržaj |
Prikaz konstrukcije orgulja |
- Nacrt orgulja, - tlocrt orgulja, - bokocrt orgulja, - uzdužni presjek
orgulja, - poprečni presjek
orgulja, - prikaz drvnih
svirala. - prikaz metalnih svirala, - prikaz sviraonika
orgulja, - prikaz mijeha
orgulja, - prikaz klavijature
orgulja, - prikaz ugradnje drvnih
svirala, - prikaz ugradnje
metalnih svirala, - shematski prikaz
rada klavijature, - shematski prikaz
rada trakture, - shematski prikaz
rada mijeha, - prikaz konstrukcije
zračnice, - prikaz ugradnje
zračnice, - shematski prikaz
rada zračnice, - prikaz konstrukcije
kućišta orgulja, - prikaz vrsta kućišta
orgulja, - prikaz vezova pri
gradnji orgulja, - shematski prikaz
rada orgulja. |
Prikaz
konstrukcije glazbala po
izboru učenika |
- Nacrt, tlocrt i bokocrt glazbala, - nacrt s presjecima glazbala, - presjeci karakterističnih spajanja.
|
|
|||
|
|||
|
|||
Treći razred, 3/96,
1/32
Nastavna cjelina |
Sadržaj |
Orgulje |
- Pojam i vrste
orgulja, - dijelovi i
sklopovi orgulja, - materijali za
izradu orgulja, -
orguljarski alati i strojevi, -
postupci izrade orgulja, - osnove glazbenosti
iz orgulja. |
Uređaji orgulja |
-
Uređaj za proizvodnju tlačnog zraka, -
uređaj za distribuciju tlačnog zraka, -
uređaj za proizvodnju zvuka, -
sustav trakture orgulja, -
sustav sviraonika orgulja. |
Uređaj za proizvodnu
tlačnog zraka |
- Namjena i sastav
uređaja, - ventilatori i
mjehovi za dobavu zraka, - spremnici zraka i
kapaciteti zraka, - tlakovi u
spremnicima zraka. |
Uređaj za distribuciju tlačnog
zraka |
- Namjena i sastav
uređaja, - sistem razvodnih
kanala i spremišta, - sistem trakture i
veznog polužja, - sustav klavijature i
pedala orgulja, |
Sustav za proizvodnju zvuka |
- Namjena i sastav
sustava zvuka, - metalne i drvene
svirale s ventilima, - električni i
pneumatski prekidači, - registri i zračne
komore i zračni kanali. |
Sustav sviraonika orgulja |
- Namjena i sastav
sviraonika, na sviraoniku se prstima aktiviraju tipke klavijature, a one preko sistema pneumatskih ili električnih prekidača otvaraju ventile zračnih komora i puštaju tlačni zrak na jezičke svirala i tada proizvode očekivane zvučne tonove. |
Izrada orgulja, - kućišta, - sviraonika, - zračnice, - svirala, - traktue i - klavijature. |
- Prema zadanoj
dokumentaciji, izvršiti izbor zadanog materijala i alata, izvesti potrebita mjerenja, krojenja i izrezivanja materijala za pojedine dijelove i sklopove. - Izrezani materijal
ručno i strojno obraditi i obrađeno spojiti u potrebitu cjelinu, a zatim izvršiti kontrolu pravilnosti izrade proizvoda kao cjeline. |
6. 8.
Nastavni predmet: Matematika u struci
Razred: 1., 2., 3. (prvi, drugi i treći)
Tjedni (ukupni) broj sati: 1/35, 1/35, 1/32
Cilj:
Naučiti i osposobiti učenike za osnovne izračune u struci.
Naučiti i osposobiti učenike za:
- računske operacije s prirodnim i decimalnim brojevima, razlomcima, linearnim
jednadžbama,
- postotni račun,
- mjere i mjerenje veličina,
- geometrijske likove i tijela,
- mjerenje i izračun osnovnog materijala,
- izračun kinematike obrade,
- izračun vremena izrade,
- kalkulacije i obračun plaća.
Prvi
razred: 1/35
Nastavna cjelina |
Očekivani
rezultati (znanja,
vještine, umijeća) |
Nastavni
sadržaji |
Računske operacije s prirodnim brojevima Računske operacije s razlomcima i decimalnim brojevima Mjerenje veličina Koordinatni sustav u ravnini Linearne jednadžbe s jednom nepoznanicom Proporcionalne veličine Postotni račun Kut, ravni geometrijski likovi Geometrijska tijela |
Naučiti stečeno znanje primijeniti na konkretnim primjerima iz prakse. Naučiti računati s razlomcima i decimalnim brojevima. Naučiti osnovne mjerne jedinice i njihovu primjenu u praksi. Naučiti izmjeriti i izračunati plohe, obujme, mase raznih likova i tijela. Naučiti paru brojeva pridružiti točku ravnine i obrnuto, da učenici mogu očitavati grafikone. Naučiti rješavati jednostavne jednadžbe. Naučiti učenike prepoznavati proporcionalne i obrnuto proporcionalne veličine, izračunavati jedne iz preostalih poznatih. Naučiti izračunati postotak. Upoznati geometrijske likove i naučiti izračunavati njihove površine, opsege, te naučiti njihove konstrukcije (Pitagorin poučak). Upoznati geometrijska tijela te naučiti izračunavati njihova oplošja i volumen (Pitagorin poučak). |
Osnovne računske operacije:
množenje, dijeljenje, potenciranje, korjenovanje. Pojam razlomka kao dijela
cjeline, pojam razlomka kao kvocijenta cijelih brojeva. Zbrajanje, oduzimanje
razlomaka, množenje i dijeljenje razlomaka. Razlomci i decimalni brojevi i
računanje s njima. Međunarodni SI-sustav mjera, broj
pretvornik. Mjerenje ploha, obujma i
mase. Pravokutni koordinatni sustav u
ravnini. Rješavanje jednadžbi, jednostavne
jednadžbe s razlomcima. Proporcionalne veličine,
rješavanje zadataka, obrnuto proporcionalne veličine, pravilo trojno. Postotni račun. Kut, mjerenje kutova, trokut,
krug, kružnica, površina trokuta, kvadrat, trapez, paralelogram, pravilni
mnogokuti. Kvadar, kocka, piramida, valjak,
stožac, kugla. |
Drugi
razred: 1/35
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine, umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Mjere, mjerenje i količina trupaca Mjere, mjerenje i količina građe Izračun deformacija zbog higroskopnosti drva Kinematika Količine osnovnog materijala Količina pomoćnog materijala |
Naučiti primjenu standardnih mjera. Naučiti računati volumen trupaca izračunom i tablicama. Upoznati pilansko iskorištenje i otpad. Usvojiti primjenu standardnog načina mjerenja. Naučiti računati volumen piljene građe. Naučiti izračunavati količinu utezanja i bubrenja za određeno smanjenje ili povećanje postotka vlage u određenim konstrukcijama. Znati predvidjeti pogreške na vezovima drva, deformacije spojeva zbog promjena vlage. Naučiti izračunati broj okretaja radnog alata kod određenog stroja i brzinu rezanja. Naučiti izračunati prijenosni odnos za potrebni broj okretaja i za brzinu. Naučiti izračunavati količinu obrade s obzirom na brzinu pomaka. Naučiti izračunati potrebnu količinu materijala za određeni element, te njegovu vrijednost (proizvodi obrađeni na crtanju i tehnologiji). Naučiti izračunavati potrebe pomoćnog materijala i njegovu cijenu koštanja za određeni element u korelaciji s crtanjem i tehnologijom. |
Standardi dimenzija trupaca,
načini mjerenja, izračun količine drvne mase – kubatura (stožac, valjak)
tablice za kubaturu, pilansko iskorištenje (nadmjera, točnost piljenja,
izračuni). Standardi dimenzija građe, načini
mjerenja, izračun količine drvne mase – volumen (kvadar – kocka). Količina nadmjere na utezanje
(pilanska nadmjera, izračuni). Postotak vlage, izračun veličine
utezanja i bubrenja u pojedinim smjerovima za totalno utezanje, za djelomični
gubitak ili primanje vlage (rezane građe, elemenata u preradi), promjene
dimenzija i izračun pogrešaka u pojedinim vrstama spojeva, konstrukcija i
sklopova pri širinskom, dužinskom i debljinskom sastavljanju, pri ugaonom
sastavljanju. Broj okretaja, brzina rezanja
(pri istosmjernom i protusmjernom
rezanju) kod kružnih i tračnih pila, glodalica, blanjalica, brusilica,
tokarilica. Prijenosni odnosi kod remenskih
prijenosa. Brzina pomaka obratka,
podešavanje, izračun količina u protoku. Mjerenje masivnog drva, čiste
mjere, krojne mjere, nadmjere, iskorištenje, količina otpada. Mjerenje pločastog materijala,
čiste mjere, krojne mjere, nadmjere, iskorištenje količina otpada. Izračun
cijene materijala. Izračun potrebne količine:
ljepila, lakova, vijaka, čavala, moždanika, brusnog sredstva, stakla. Količina rastepa pomoćnog
materijala. |
Treći
razred: 1/32
Nastavna cjelina |
Očekivani
rezultati (znanja,
vještine, umijeća) |
Nastavni
sadržaji |
Količine materijala za proizvod Vrijeme izrade Kalkulacije Obračun plaće |
Naučiti izračunavati količine i vrijednosti materijala za određene tipove proizvoda u glazbalarstvu. Naučiti izračunavati potrebno vrijeme izrade proizvoda (građevna stolarija, namještaj, opremanje) u zanatskoj proizvodnji i industriji. Naučiti izradu kalkulacije sa svim elementima koji čine cijenu koštanja. Naučiti izračunati vrijednost izrade. Naučiti izračunavati plaću radnika po danu, satu i mjesecu. |
Izračun potrebne količine
osnovnog i pomoćnog materijala za proizvod, vrijednosti i cijene koštanja,
vrijednosti rastepa, škarta. Izračun potrebnog vremena za
izradu elemenata, proizvoda, serije na osnovi tehnološkog procesa po fazama i
operacijama (pripremno-završna vremena, osnovno vrijeme, dodatno vrijeme). Vrijednost i cijena koštanja
(sata, minute) za pojedini proizvod. Cijena materijala, dodaci na
otpad, rastep i škart, ukupni trošak materijala, trošak izrade, trošak
upravljanja, rizik, dobit, porezi,
režijski troškovi. Osnovna plaća, koeficijenti, stručna sprema, uvjeti rada, radni staž, porezi, olakšice, bruto plaća, neto plaća. Povećanje i smanjenje plaće za određeni iznos i postotak. |
6.9. Izborni predmet: Kultura življenja
Razred: treći (3.)
Broj sati tjedno (ukupno): 1/32
Cilj:
Razviti kod učenika osjećaj za kulturno ophođenje, posebno u komuniciranju sa strankama i potrebu za zdravim stilovima življenja.
Zadaci:
- Shvatiti važnost kulturnog ophođenja u svim situacijama u kojima se nalazimo,
- uočiti važnost pravila kulturnog ponašanja u poslovnom komuniciranju,
- formirati kod učenika pozitivne stavove u borbi protiv ovisničkih načina ponašanja,
- razviti potrebu za pravilnom prehranom i bavljenje sportom.
Nastavna cjelina |
(znanja, vještine, umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Kultura ponašanja Pravilna prehrana Sport i rekreacija Ovisnosti |
Steći naviku kulturnog ophođenja u društvenom životu. Razvijati kod učenika naviku pravilne prehrane i shvatiti važnost pravilne prehrane. Naučiti važnost kretanja i koordinacije. Shvatiti i uočiti negativne strane ovisnosti. Formirati kod učenika pozitivne stavove u borbi protiv ovisnosti. |
Važnost kulturnog ophođenja u društvenom životu, Norme ponašanja (bonton), Poslovno komuniciranje: - odnos kupac - trgovac - vještina uspješne komunikacije. Raspored obroka. kalorična vrijednost hrane zdrave namirnice, pretilost kao bolest. Važnost sporta, vrste sportova. Pušenje, alkoholizam, droga. |
Bolesti suvremenog svijeta Nenasilno rješavanje problema Život u obitelji Spolni život |
Upoznati učenike s vrstama bolesti suvremenog svijeta i razvijati potrebu preventive protiv ovih bolesti. Razvijati kod učenika pozitivne stavove u životnim situacijama.
Razvijati osjećaj odgovornosti. |
AIDS, spolno prenosive bolesti, aktualne bolesti. asertivno i neasertivno ponašanje, suradnja i tolerancija, socijalizacija za kooperaciju, vještine rješavanja sukoba. Odgovorno roditeljstvo |
Napomena: Program bi se trebao provoditi u obliku radionica u kojima bi se aktivnim sudjelovanjem učenika i samostalnim radom djelovalo na formiranje pozitivnih stavova o načinu življenja.
6.10. Nastavni
predmet: Praktična nastava
Razred: 1., 2., 3.
Broj
sati: 900, 900, 800
Cilj:
Stjecanje praktičnog znanja, vještina i
navika koja omogućuju učeniku obavljanje poslova iz djelokruga zanimanja.
Zadaci
nastave:
-
da učenici usvoje znanja, vještine i navike u izradi orgulja,
-
da se osposobe za pravilan izbor materijala za izradu određenog glazbala,
-
da upoznaju alate i strojeve za rad u glazbarskoj radionici,
.
-
da se osposobe za podešavanje sredstava za rad i njihovo održavanje,
-
da se upoznaju sa upotrebom zaštitnih sredstava, te zaštitom okoline,
-
da se osposobe za brzo prihvaćanje novih rješenja i zadataka,
-
da se kod učenika razvije osjećaj samostalnog izvršavanju radnih.
Prvi razred, 865
Naziv vježbe |
Sadržaj vježbe |
Zaštita na radu, -
propisi, -
povrede, -
uzroci, -
preventiva. |
Uloga i važnost zaštite na radu, propisi o zaštiti pri radu, obveze učenika u školskoj i
obrtničkoj radionici i u poduzeću, mehanički i električni izvori
opasnosti, požari i ostali izvori
opasnosti, obvezna uporaba zaštitnih
sredstava, postupci kod povreda i pružanje
prve pomoći povrijeđenima. |
Organizacija rada, -
radno mjesto, -
radionica, -
poduzeće, -
priprema, -
izvođenje. |
Upoznati radionički prostor, upoznati razmještaj alata i
strojeva, zaduženje s osobnim alatom,
radnim odijelom i zaštitnim
sredstvima, temeljito se upoznati s radnim
zadatkom, izborom materijala i alata,
izvođenja radova, racionalnoj uporabi
materijala, energenata i zbrinjavanja radnih
otpadaka. |
Mjerenja i kontrola, -
zadaća -
mjerenja, -
mjerila, -
kontrola. |
- zadaća i vrste mjerenja, - čitanje nacrta i
konstrukcija, - mjerila i mjerne
jedinice, - postupci mjerenja i
održavanje mjerila, - kontrolom provjeriti
mjere, materijal, kvalitetu i funkcionalnost
proizvoda. |
Krojenje materijala , -
ručno, -
strojno, -
kopiranjem. |
- ručnim radnim alatima, - ručnim električnim
alatima, - kružnim strojnim
pilama, - tračnim strojnim
pilama, - ručno i strojno
kopiranje. |
Drugi razred, 865
Naziv vježbe |
Sadržaj vježbe |
Oblikovanje
skrojenog radnog materijala |
- oblikovanje ručnim
alatima, - oblikovanje ručnim
električnim alatima, -
oblikovanje strojnom ravnalicom,
-
oblikovanje strojnom debljačom, -
oblikovanje srtrojnom
glodalicom, -
oblikovanje specijalnim strojevima.
|
Izrada spojeva za glazbala |
- vrsta spojeva za glazbala, - izrada spojeva
ručnim alatima, - izrada spojeva
strojnim alatima, - ugradnja spojeva kod
glazbala. |
Tehnologija lijepljenja |
- vrste i
karakteristike ljepila, - priprema spojeva za
lijepljenje, - postupci lijepljenja
spojeva, - vrijeme stezanja
spojeva, - kontrola lijepljenih
spojeva . |
Površinska
obrada |
- gruba površinska
obrada, - fina površinska
obrada, - polirana
površinska obrada, - načini nanošenja
temeljnih boja, - načini nanošenja
lakova, - površinska obrada
okova i opreme glazbala - površinsko poliranje
i uglačavanje. |
Zaštita materijala nemetalnim i metalnim
prevlakama |
- bojenjem i
lakiranjem, - bitumeniziranjem, - plastificiranjem, - gumiranjem, - galvanskim
prevlakama - metali: -
eleoksiranjem, - bruniranjem, -
kositrenjem, -
niklanjem, -
kromiranjem, -
pozlaćivanjem, -
posrebrivanjem, -
i drugo. |
Treći razred, 768
Naziv vježbe |
Sadržaj vježbe |
Sastav i izrada
orgulja |
- Značaj i vrste
orgulja, - Glavni dijelovi
orgulja: - kućište, sistem proizvodnje zraka, - sistem distribucije zraka, svirale, - traktura, klavijatura i sviraonik. - Postupci izrade elemenata i orgulja. |
Izrada kućišta orgulja |
- Proučiti zadani nacrt kućišta, izabrati propisani materijal, alate, strojeve i zaštitna sredstva. - Izvesti potrebita mjerenja, krojenja i izrezivanja materijala za pojedine elemente i sklopove kućišta. - Ručno i strojno obraditi i oblikovati elemente i spojit ih u cjelinu kućišta
orgulja. - Izvesti kontrolu pravilnosti izrade, kvalitetu, funkcionalnost, estetiku, i elemenata i cjeline kućišta. |
Izrada ostalih dijelova i radnih sistema orgulja |
- Sistema proizvodnje
zraka, - Sistema
distribucije zraka, - Svirala orgulja, - Trakture orgulja, - Klavijature
orgulja, - Sviraonika orgulja. |
Postava orgulja na mjestu svoga rada |
- Izbor veličine
zvučnog objekta, - Izbor pozicije
orgulja u objektu, - Stabiliziranje
orgulja u objektu, - Podešavanje orgulja
za rad, - Puštanje orgulja u
rad, - Davanje uputa za
rad i održavanje orgulja. |
Popravci orgulja |
- Detektacija
kvarova, - Otklanjanje
kvarova, - Ispitivanje rada. |
Restauratorski radovi |
- Snimanje stanja
orgulja, - Razrada metoda
restauriranja, - Izrada kalkulacije
i ponude, - Izvođenje
restauiranja orgulja, - Puštanje u rad
restauiranih orgulja. |
7. ISPITNI KATALOG (ZAVRŠNI ISPIT)
Svrha završnog ispita je provjera znanja, sposobnosti i vještina koje su potrebne za stjecanje zanimanja glazbalar – graditelj orgulja.
Način provjere znanja i
umijeća:
Završni ispit:
1. Praktični dio (izrada stolarskog uratka).
2. Strukovno- teorijski ispit znanja (pisani ili usmeni oblik).
3. Ispit znanja iz hrvatskog jezika.
Pomoćnički ispit (poseban ispit ili dio završnog ispita):
1. Praktični dio (izrada stolarskog proizvoda).
2. Stručno-teorijski ispit znanja (pisani ili usmeni oblik).
Praktični dio ispita u skladu je s nastavnim planom praktičnog dijela naukovanja, Praktična zadaća sastoji se od izrade uratka i radne probe a obuhvaća područja:
Učenik mora u zadanom roku izraditi uradak i obaviti radnu
probu. Ispitna komisija na temelju dolje navedenih uradaka i radnih proba
zadaje ispitaniku jedan do tri uratka i jednu do tri radne probe. Ispitna
komisija može i samostalno predložiti uratke i radne probe koje će zadati
učeniku.
URADAK
Vrsta uratka |
Opis sadržaja
uratka |
|
Izrada i ugradnja drvenih svirala |
Prema radnom zadatku i proizvodnoj dokumentaciji izrade svirala: izvršiti izbor potrebnog materijala, radnog alata, strojeva i uređaja. Materijal ručno i strojno obraditi i sastaviti u sviralu te sviralu ugraditi. Pritom se ocjenjuje kvaliteta izrade i ugradnje, funkcionalnost, estetika i zvuk svirale. |
|
Izrada i ugradnja metalnih svirala |
Radnom dokumentacijom izrade i ugradnje metalnih svirala određena je vrsta radnog metalnog materijala, mjere, radni alati, strojevi i uređaji te postupci obrade, izrade i ugradnje metalnih svirala, a ocjenjuje se kvaliteta izrade, ugradnje i postignuti zvuk svirale |
|
Izrada i ugradnja zračnica svirala |
Prema nacrtu i tipu orgulja izrađuje se određeni oblik i volumen zračnice, krojenjem i izrezivanjem elemenata iz određenog materijala te njihova ručna i strojna obrada i izrada zračnice. Provjerava se kvaliteta izrade, funkcionalnost i estetika zračnice. |
|
Izrada i ugradnja mijeha orgulja |
Sastav, oblik i veličina mijeha određena je projektom orgulja i prema njemu se vrši izbor materijala, krojenje i izrezivanje te ručna i strojna obrada i ugradnja mijeha, a ocjenjuje se kvaliteta izrade, ugradnje, funkcionalnost, estetika i rad mijeha. |
|
Izrada i ugradnja klavijature orgulja |
Vrsta i veličina klavijature te njena izrada i ugradnja određena je vrstom orgulja i prema njima se vrši izbor, krojenje i izrezivanje materijala te ručna i strojna obrada, izrada i ugradnja. Vrednuje se kvaliteta izrade, ugradnje, estetika i rad klavijature. |
|
Izrada i ugradnja trakture orgulja |
Povezanost i rad klavijature i svirala ostvaruje se pomoću trakture. Ona se sastoji iz niza poluga, polužica i zglobova, a izrađuje se od određenog materijala, potrebnih veličina, oblika i međusobno su rastavljivo spojene. Ocjenjuje se kvaliteta izrade, ugradnje, estetika i pravilnost rađa trakture. |
|
Vrsta radne
probe |
Opis radne probe |
Sastavljanje i ugradnja sviraonika orgulja |
Prema nacrtu i funkciji sviraonika, vrši se izbor, postavljanje i ugradnja pripadajućih elemenata i sklopova u cjelinu sviraonika te provjeru kvaliteta elemenata i sklopova, njihovu ugradnju, funkcionalnost, estetiku i rad sviraonika. |
Izrada uzoraka obrade materijala |
Obrade materijala izvode se ručno i strojno pomoću određenih alata, radnih strojeva i uređaja te postupaka: izbora određenog materijala, mjerenja, krojenja, izrezivanja, spajanja spojevima, lijepljenja, savijanja, oblikovanja, površinske mehaničke obrade, površinske zaštite premazima i slično. |
Površinska obrada uratka i orgulja |
Izvodi se postupcima ručnog i strojnog grubog i finog brušenja i poliranja površina drvnog i ne drvnog materijala te postupcima nanošenja močila, boje i laka. Ocjenjuje se konačni izgled površine, njena glatkoća, finoća i stupanj visokog sjaja i reflekcije svjetlosti. |
Ispitivanje i ugađanje klasičnih orgulja |
Provjera ispravnosti i rada klavijature, trakture, zračnice, svirala i uređaja za proizvodnju tlačnog zraka te udešavanje svirala i trakture i to samo pomoću standardnog alata i uređaja do postizanja ispravnog zvuka i rada orgulja. |
Pri izradi praktične zadaće učenik se mora pridržavati propisanih mjera zaštite na radu i zaštite okoliša te ostalih uvjeta koje odredi ispitna komisija.
Učenik mora ispitnoj komisiji priložiti mapu praktičnog dijela naukovanja za sve godine obrazovanja iz koje je vidljivo da je uspješno svladao ovaj dio naukovanja.
Poznavanje materijala
2.
Makroskopska
identifikacija drva
Stručno crtanje
8. Uporaba računala u gradnji glazbala.
Stručni račun:
1. Mjerne veličine i jedinice
2. Matematičke i računske operacije
3. Izračunavanje potreba materijala
Tehnologija zanimanja
1.
Značaj i
vrste orgulja
PRAKTIČNI DIO ISPITA
Radnje obavljene u okviru praktične zadaće |
Broj bodova |
Poznavanje radne dokumentacije |
0 – 5 |
Izbor radnog procesa izrade |
0 – 10 |
Izbor radnog materijala i dijelova |
0 – 10 |
Izbor alata i radnih strojeva |
0 – 10 |
Izvođenje ručnih obrada uratka |
0 – 10 |
Izvođenje strojnih obrada uratka |
0 – 10 |
Izvođenje mjerenja i kontrole |
0 – 10 |
Ocjena kvalitete izrade uratka |
0 – 10 |
Ocjena utroška radnog vremena |
0 – 10 |
Odnos prema radnim sredstvima |
0 – 10 |
Odnos prema zaštiti na radu |
0 – 5 |
UKUPNO
BODOVA
|
100 |
BODOVNA LISTA
Postotak (%) bodova
|
Ocjena |
92 – 100 |
odličan ( 5 ) |
81 – 91 |
vrlo dobar ( 4 ) |
67 – 80 |
dobar ( 3 ) |
50 – 66 |
dovoljan ( 2 ) |
0 – 49 |
nedovoljan ( 1 ) |
Stručno-teorijski dio ispita je u pisanom obliku, a sastoji se od pitanja i zadaća koje postavlja ispitna komisija.
Ocjena se utvrđuje prema ovoj ljestvici:
BODOVNA LISTA
Postotak (%) bodova
|
Ocjena |
90 – 100 |
odličan ( 5 ) |
80 – 89 |
vrlo dobar ( 4 ) |
70 – 79 |
dobar ( 3 ) |
60 – 69 |
dovoljan ( 2 ) |
Manje od 30 |
nedovoljan ( 1 ) |
Učenik koji postigne od 30 do 59 posto (%) bodova, upućuje se na usmeni ispit.
Na usmenom ispitu u
pravilu se provjeravaju znanja iz onih područja iz kojih učenik nije pokazao
dostatna znanja na pismenom dijelu ispita.
Ovaj nastavni plan i program stupa na snagu danom objave u „Narodnim novinama“, a primjenjuje se od 1. rujna 2004. godine.
Klasa: 133-02/04-02/7 Ur. Broj: 526-12/04-49 Zagreb, 1. srpnja 2004. |
|
Ministar
Branko Vukelić, v.r.