2149
Na temelju članka 44. stavka 5. Zakona o obrtu („Narodne novine“, br.
49/03. – pročišćeni tekst), ministar gospodarstva, rada i poduzetništva, nakon
prethodno pribavljena mišljenja Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost
ministra znanosti, obrazovanja i športa, donosi
1. OSNOVNA
OBILJEŽJA OBRAZOVNOGA PROGRAMA
Cilj: Stjecanje znanja, vještina i navika koje će
omogućiti obavljanje poslova u zanimanju klesar.
Zadaci:
Usvojiti važnost organizacije rada i racionalnog
korištenja energije
Upoznati i uputiti učenike u zaštitu na radu,
čuvanje zdravlja i zdrave čovjekova okoliša
Upoznati osnovna svojstva, dobivanje i primjenu
kamena
Razlikovati vrste stijena prema svojstvima i prema
geološkom postanku
Osposobiti učenika da mogu izabrati materijal prema
zahtjevu tehničkog crteža
Znati i razumjeti čitati i primijeniti tehnički
crtež u izradi klesanaca
Moći izraditi jednostavne tehničke crteže
Moći u jednostavnom obliku koristiti računalo
Upoznati i znati primijeniti ručne alate za obradu
kamena
Upoznati i znati primijeniti ručne električne i
pneumatske alate za obradu kamena
Upoznati i znati primijeniti strojeve za branje i
obradu kamena
Upoznati se s načinima horizontalne i vertikalne
montaže kamena
Moći sastaviti jednostavnu dokaznicu mjera i
jednostavnu ponudu
Znati i moći koristiti stručnu literaturu
Osposobiti se za cjeloživotno obrazovanje
Trajanje obrazovanja: 3 godine
Uvjeti za upis:
završena osnovna škola, liječnička svjedodžba, provjera sposobnosti,
ugovor.
Uvjeti za napredovanje:
- prijelaz u viši razred: pozitivna ocjena iz svih
predmeta,
- završavanje obrazovanja: završni ispit;
- mogućnost nastavka školovanja :
a) polaganje razlika u četverogodišnjoj tehničkoj
školi,
b) nastavak školovanja u dvogodišnjoj Višoj
obrtničkoj školi.
2.
NASTAVNI PLAN
Naziv predmeta |
Broj
sati
|
Ukupni
broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Hrvatski jezik |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
96 |
306 |
Strani jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Povijest |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Vjeronauk/etika |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Tjelesna i zdravstvena
kultura |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Politika i gospodarstvo |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Osnove računalstva |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Matematika u struci |
2 |
70 |
1 |
35 |
1 |
32 |
137 |
Tehničko crtanje |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Građevni materijali |
1(2) |
35 |
- |
- |
- |
- |
35 |
Tehnologija obrade kamena |
- |
- |
1(1) |
35 |
1(1) |
32 |
67 |
Klesarske konstrukcije |
1(3) |
35 |
1(3) |
35 |
2 |
64 |
134 |
Petrografija |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Poznavanje nacrta |
- |
- |
- |
- |
2 |
64 |
64 |
Građevne konstrukcije |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Organizacija i obračun
radova |
- |
- |
- |
- |
2 |
64 |
64 |
Izborna nastava |
- |
- |
1 |
35 |
1 |
32 |
67 |
Tjelesna i zdravstvena
kultura Strukovni predmeti Matematika u struci |
|
|
|
|
|
|
|
Praktična nastava |
|
900 |
|
900 |
|
800 |
2600 |
Praktična nastava u školi s vježbama - Tehnologija obrade
kamena - Građevinski materijali - Klesarske konstrukcije - Zaštita na radu Praktična nastava u radnom
procesu |
|
360 540 |
|
270 630 |
|
160 640 |
|
Ukupno |
17 |
1495 |
17 |
1460 |
16 |
1344 |
4299 |
2. NASTAVNI
PLAN - OBRAZLOŽENJE
A) Općeobrazovni dio
Naziv
predmeta |
Broj sati |
Ukupni
broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Hrvatski
jezik |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
96 |
306 |
Strani
jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Povijest |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Vjeronauk/etika |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Tjelesna i zdravstvena kultura |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Politika
i gospodarstvo |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Ukupno |
9 |
315 |
9 |
315 |
7 |
224 |
854 |
B) Stručno- teorijski dio
s izbornom nastavom
Naziv
predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Osnove
računalstva |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Matematika
u struci |
2 |
70 |
1 |
35 |
1 |
32 |
137 |
Tehničko
crtanje |
2 |
70 |
|
|
- |
- |
70 |
Građevinski
materijali |
1(2) |
35 |
|
|
- |
- |
35 |
Tehnologija
obrade kamena |
- |
- |
1(1) |
35 |
1(1) |
32 |
67 |
Klesarske
konstrukcije |
1(3) |
35 |
1(3) |
35 |
2 |
64 |
134 |
Petrografija |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Matematika, izborna nastava
|
|
|
1 |
35 |
1 |
32 |
67 |
Poznavanje
nacrta |
- |
- |
- |
- |
2 |
64 |
64 |
Građevne
konstrukcije |
|
|
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Organizacija i obračun
radova |
- |
- |
- |
- |
2 |
64 |
64 |
Ukupno |
8 |
280 |
8 |
280 |
9 |
288 |
848 |
1(1) - Sadržaji
Tehnologije obrade kamena u drugoj i trećoj godini mogu se izvoditi jedan sat
kao teorijska nastava te 4 sata mjesečno u tvrtki koja raspolaže sa strojevima koji su obrađeni u teorijskoj
nastavi.
1(2) - Sadržaji
Građevinskih materijala u prvoj godini
su jedinstveni program i mogu se izvoditi zajedno u učionici i praktikumu ili
školskoj radionici ,okvirno po jedan sat.
1(3)- Sadržaji Klesarskih
konstrukcija u prvoj i drugoj godini su jedinstveni program i mogu se izvoditi
zajedno u učionici i praktikumu odnosno školskoj radionici, okvirno po jedan
sat.
IZBORNI DIO
U izbornom dijelu programa učenici mogu birati između nastave tjelesne i zdravstvene kulture, matematike u struci i stručnih predmeta.
Sadržaji izbornog dijela programa u stručnom području mogu biti već programirani sadržaji nastavnih programa s povećanim fondom sati. Škole mogu odabrati dio iz ponuđenih sadržaja ili predložiti Zavodu za unapređivanje školstva sadržaje po vlastitom izboru koji su u funkciji zanimanja za koje se učenik obrazuje.
Za izborne sadržaje iz matematike u struci u 2. i 3. razredu mogu se ponuditi sadržaji uže vezani uz stručne predmete, zastupljeni s 1 satom po tjednu.
Za sadržaje izbornog programa iz tjelesne i zdravstvene kulture preporuča se učenicima ponuditi jedan od izbornih športova (košarka, odbojka, rukomet ili nogomet).
Naziv
predmeta |
Broj sati |
Ukupni
broj sati |
||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
||
godišnje |
godišnje |
godišnje |
||
Praktična
nastava u školi s vježbama Nastava
u školi – tehnološke vježbe1 -
Tehnologija obrade kamena - Građevinski
materijali - Klesarske
konstrukcije |
360 290 35 35 |
270 235 35 |
160 128 32 |
790 |
- Praktična nastava u
radnom procesu – najmanje sati |
540 |
630 |
640 |
1810 |
Ukupno |
900 |
900 |
800 |
2600 |
|
Broj sati |
Ukupni broj sati |
||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
||
godišnje |
godišnje |
godišnje |
||
Općeobrazovni dio |
315 |
280 |
256 |
851 |
Stručno-teorijski dio s izbornom nastavom |
280 |
280 |
288 |
848 |
Praktični
dio s tehnološkim vježbama |
900 |
900 |
800 |
2600 |
Ukupno
A)+B)+C) |
1495 |
1460 |
1344 |
4299 |
3. OBVEZNI NAČIN PROVJERAVANJA ZNANJA I UMIJEĆA
Predmeti
strukovnoga dijela programa |
Obvezni
načini provjere i ocjenjivanja znanja i umijeća |
Osnove
računarstva |
Pismeno,
usmeno, praktični rad |
Matematika
u struci |
Usmeno,
pismeno |
Tehničko
crtanje |
Pismeno,
praktični rad |
Građevinski
materijali |
Usmeno,
pismeno |
Tehnologija
obrade kamena |
Usmeno,
pismeno, praktični rad |
Klesarske
konstrukcije |
Usmeno,
pismeno, praktični rad |
Petrografija |
Usmeno,
pismeno, praktični rad |
Građevinske
konstrukcije |
Usmeno,
pismeno, praktični rad |
Poznavanje
nacrta |
Usmeno,
pismeno, praktični rad |
Organizacija
i obračun radova |
Usmeno,
pismeno, praktični rad |
Praktična
nastava |
Usmeno,
pismeno, praktični rad |
Izborna nastava stručnih
predmeta |
Usmeno,
pismeno, praktični rad |
4.
POTREBNA STRUČNA SPREMA
NASTAVNIKA
Nastavni predmeti strukovnoga dijela programa |
Nastavnik |
Izobrazba |
Osnove računalstva |
profesor
računalstva, dipl. ing. Graditeljstva, dipl.
ing. strojarstva prof.
PTO |
VSS |
Matematika u struci |
peofesor
matematike dipl.
ing. matematike dipl.
ing. građevine dipl.
ing. strojarstva prof.
PTO |
VSS |
Tehničko crtanje |
dipl.
ing. graditeljstva dipl.
ing. strojarstva prof.
PTO dipl.
ing. arhitekture |
VSS |
Građevinski materijali |
dipl.
ing. graditeljstva dipl.
ing. arhitekture |
VSS |
Tehnologija obrade kamena |
dipl. ing. strojarstva dipl. ing. graditeljstva dipl.
ing. rudarstva |
VSS |
Klesarske konstrukcije |
dipl.
ing. graditeljstva dipl.
ing. arhitekture |
VSS |
Petrografija |
dipl.
ing. rudarstva dipl.
ing. geologije prof.
zemljopisa dipl.
ing. zemljopisa |
VSS |
Građevinske konstrukcije |
dipl.
ing. graditeljstva dipl.
ing. arhitekture |
VSS |
Poznavanje nacrta |
dipl.
ing. graditeljstva dipl.
ing. arhitekture |
VSS |
Organizacija i obračun radova |
dipl.
ing. graditeljstva dipl.
ing. arhitekture |
VSS |
Izborni dio, stručni predmeti |
dipl.
ing. graditeljstva dipl.
ing. arhitekture dipl.
ing. strojarstva prof.
matematike |
VSS |
Praktikum nastave tehnologije Praktikum
nastave građevinskih materijala |
dipl.
ing. strojarstva dipl.
ing. graditeljstva |
VSS |
Praktična nastava |
dipl.
ing. graditeljstva akademski
kipar dipl.
konzervator, restaurator nastavnik
praktične nastave-stručni učitelj, suradnik u nastavi, majstor |
VSS, VŠS, SSS |
5. IZVOĐENJE PROGRAMA
5.1. Rad s učenicima u skupinama - dijeljenje
razrednog odjela u skupine i sudjelovanje suradnika u nastavi (minimalni
standard)
Nastavni predmet |
Razred |
Nastavnik |
Broj sati |
Broj učenika |
Osnove računalstva |
1. |
profesor |
2 sata 18 sati zajedno 35
sati u 2 skupine |
25 učenika do 15 učenika |
Matematika u struci |
1.,2.,i 3. |
profesor |
1. razred-2 sata zajedno 2. razred-1 sat zajedno 3. razred-1 sat zajedno |
25 učenika 25 učenika 25 učenika |
Tehničko crtanje |
1. |
profesor |
1. razred 2 sata zajedno |
25 učenika |
Građevinski materijali |
1. |
profesor dipl. ing. |
1.
razred 35
sati zajedno 35
sati u dvije skupine |
25 učenika do 15 učenika |
Tehnologija obrade kamena |
2. i 3. razred |
profesor dipl. ing. |
2.
razred 35
sati zajedno 35
sati u dvije skupine 3.
razred 32
sata zajedno 32
sata u dvije skupine |
25 učenika do 15 učenika 25 učenika do 15 učenika |
Klesarske konstrukcije |
1.,2. i 3. razred |
profesor dipl. ing. |
35
sati zajedno 35
sati u 2 skupine
35
sati zajedno 35
sati u 2 skupine 3.razred 32
sata zajedno 32
sata u 2 skupine |
25 učenika do 15 učenika 25 učenika do 15 učenika 25 učenika do 15 učenika |
Petrografija |
2.razred |
profesor dipl. ing. |
2.razred 35 sati zajedno 35 sati u 2 skupine |
25 učenika do 15 učenika |
Građevinske konstrukcije |
2.razred |
profesor dipl. ing |
2.razred 35
sati zajedno 35
sati u 2 skupine |
25 učenika do 15 učenika |
Poznavanje nacrta |
3.razred |
profesor dipl. ing. |
3.razred 62 sata zajedno |
25 učenika |
Organizacija i obračun radova |
3.razred |
profesor dipl. ing. |
32
sata zajedno 32
sata u 2 skupine |
25 učenika do 15 učenika |
Izborna nastava matematika |
2. i 3. razred |
profesor dipl. ing. |
2.razred 35 sati zajedno 3.razred 32 sata zajedno |
25 učenika 25 učenika |
Izborna nastava TZK |
2. i 3. razred |
profesor |
2.razred 35 sati zajedno 3.razred 32 sata zajedno |
25 učenika 25 učenika |
Praktična nastava |
1.,2. i 3. razred |
profesor nastavnik praktične nastave suradnik
u nastavi majstor |
1.razred 900 sati 2.razred 900 sati 3. razred 800 sati |
školske radionice 5-8 učenika u grupi gospodarske
radionice-izvodi se pedagoška pomoć i nadzor |
5.2. Minimalni materijalni
uvjeti za izvođenje programa
Prostor |
Oprema |
Nastavni predmeti |
Računalna
učionica |
Standardna oprema 1 + 16 (min. 1+8) računala |
Osnove računalstva Stručni
predmeti |
Klasična
učionica + praktikum za vježbe iz tehnologije, građevinskih materijala i
klesarskih konstrukcija |
Klasična učionica s ormarima, 1 radno mjesto s PC
+ LCD. Školska radionica za ručnu i strojnu obradu, praktikum za montažu |
Građevinski
materijali Klesarske
konstrukcije Tehnologija
obrade kamena |
Klasična
učionica |
Klasična
učionica s ormarima, PC + LCD, grafoskop, epidijaskop, TV + video |
Tehničko
crtanje Petrografija Matematika
u struci Organizacija
i obračun radova Poznavanje
nacrta Građevinske
konstrukcije |
Školska
radionica za ručnu obradu kamena |
Prema standardu s 50 radnih mjesta. Kompleti
ručnih kovanih alata, ručnih električnih alata, ručnih pneumatskih alata
(kompresor min. 1,5 m3) |
Praktična nastava u školi |
Školska
radionica za strojnu obradu kamena |
Prema
standardu za 10 radnih mjesta - minimalno stroj za rad u jednoj osi (npr.
„monolama”), stroj za rad u dvije osi (npr. „mostna freza”), stroj za rad u
tri osi ( npr. „CNC glodalica”) |
Praktična nastava u školi |
6. NASTAVNI PROGRAM - KATALOG ZNANJA
Nastavni
programi za predmete općeobrazovnog dijela programa, izuzev predmeta etika i
tjelesna i zdravstvena kultura objavljeni su u Glasniku ministarstva prosvjete
i športa, posebno izdanje broj 11., lipanj 1997. Nastavni program za predmet
etika objavljen je u Prosvjetnom vjesniku Ministarstva prosvjete i športa, broj
1 od 11. ožujka 2003.
6.1. Nastavni predmet: Matematika
u struci
Razred: prvi (1.)
drugi (2.)
treći (3.)
Tjedni fond sati: 1. razred 2 sata ( 70 sati)
2. razred 1 sat ( 35 sati)
3. razred 1 sat ( 32 sata)
Cilj: Stjecanje novih znanja iz matematike koja će se moći primijeniti u struci i zanimanju.
Zadaci:
Ponoviti znanja i uvježbati vještinu računanja, potenciranja i korjenovanja.
Usvojiti znanje o jednadžbama prvog stupnja i linearnim odnosima veličina.
Usvojiti osnovna znanja o veličinama i njihovim jedinicama kao i njihovim pretvorbama.
Usvojiti osnovna znanja o proračunima dužina, kutova, površina, volumena, oplošja i masa likova i tijela.
Usvojiti osnovna znanja o algebarskim operacijama i moći izračunati jednostavne zadatka.
Usvojiti osnovna znanja o kvadratnim jednadžbama i moći izračunati jednostavne zadatke.
Usvojiti osnovna znanja o pravilu trojnom, postotnom i kamatnom računu i moći izračunati jednostavne zadatke.
Usvojiti osnovna znanja o trigonometriji i moći izračunati zadatke s primjenom u praksi.
Usvojiti osnovna znanja o troškovima i moći izračunati jednostavnu kalkulaciju.
Znati i moći primijeniti osnovna matematička znanja u zanimanju klesar.
Literatura:
1. Matošević M.: Stručni račun 1, Priručnik i zadaci u naukovanju, »UM» d.o.o
Nova Gradiška
Matematika u struci - prva godina:
Cilj i zadaci nastavnih područja
Br.
Nastavno područje Cilj
(znanja i umijeća) Sadržaj
1.
Osnovne matematičke
Ponoviti znanja i vježbati
Vrste brojeva
operacije vještinu računanja Zbrajanje i oduzimanje
Množenje i dijeljenje
Osnovne računske
operacije s razlomcima
2. Potenciranje Znati
i umjeti računati Pojam potencije
s potencijama Zbrajanje i oduzimanje potencija
Množenje i dijeljenje
Potencija
Potenciranje potencija
3. Korjenovanje Znati
i umjeti računati Pojam korjenovanja
s
korijenima
Računske operacije
4. Jednadžbe i linearni Znati i umjeti
računati Općenito o jednadžbama
odnos veličina s linearnim
jednadžbama Ekvivalentne jednadžbe
s jednom
nepoznanicom Linearne
jednadžbe s
jednom nepoznanicom
Upoznati
odnose među Omjeri
i razmjeri, prosto
veličinama pravilo trojno
Postotni račun
Razmjeri
sličnosti Sličnost trokuta,
u
trokutu
odnos stranica u trokutu
odnos stranica za
30,45 i 60
Upoznati
vektorske veličine Pojam
vektorske veličine
Zbroj vektora, množenje
Vektora s brojem
Prikazati
linearnu nezavisnost Koordinatni sustav
Jednadžba pravca
5. Veličine i jedinice Naučiti osnovne
veličine Veličine
Znati
pretvoriti jedinice Pretvorba jedinice
6. Proračuni dužina i kutova Znati i umjeti proračunati Proračuni podjele dužine
podjelu
dužina i kutova Proračuni opsega kruga
i njegovih dijelova
Proračuni razvijene dužine
Pravokutni trokut
Pitagorin poučak
7, Proračuni površina Znati i umjeti
proračunati Proračuni površina:
volumena, oplošja i mase površinu, volumen ravni likovi
oplošje i masu likova krug, dijelovi kruga
i
tijela
elipsa
Proračuni volumena i
Oplošja tijela:
Kocka, kvadar, piramida
Valjak, stožac, kugla
Proračuni mase i težine
Matematika u struci - druga (2.)
godina
Cilj i zadaci nastavnih područja:
R.br. Nastavno
područje Cilj (znanje i
umijeće)
Sadržaj
1.
Algebarske operacije Upoznati opće brojeve, Kvadrat i kub binoma
računanje s njima rastavljanje
na faktore
algebarski razlomci
2.
Kvadratne jednadžbe Znati riješiti korijene Rješenje kvadratne
kvadratne
jednadžbe jednadžbe, graf funkcije
korijen negativnog broja
3.
Trigonometrijske funkcije Znati primijeniti Jedinična kružnica
trigonometrijske funkcije Trigonometrijske funkcije
Primjena trigonometrije
Pravokutni i kosokutni
trokut, mjerenje kutova
4.
Pravilo trojno
Znati primijeniti Jednostavno pravilo trojno
pravilo trojno Složeno
pravilo trojno
5. Postotni i kamatni račun Znati
primijeniti Pojam postotnog računa
postotni i kamatni
račun Pojam kamatnog računa
Matematika
u struci - treća (3.) godina
Cilj
i zadaci nastavnog područja:
R.br.
Nastavno područje
Cilj (znanje i umjeće) Sadržaj
1. Izračun
troškova Upoznati troškove i Materijalni troškovi,
njihovo izračunavanje vrijeme izrade, troškovi
izrade, cijena proizvoda
ili usluga, izračun norme
2. Kalkulacije Moći
obračunati
Izrada predračuna
kalkulaciju za jednostavni posao
3. Proračuni u struci Praktično
primijeniti znanje Izrada zadataka iz
i zanimanju Priprema
za završni ispit
struke i zanimanja
6.2. Nastavni predmet: Osnove računalstva
Razred: prvi (1.)
Tjedni
fond sati: 2 sata tjedno
Cilj: Osposobiti učenika za samostalno korištenje računala
kao osnovnog alata u poslovanju.
Zadaci: Naučiti učenika da se koristi mišem i tipkovnicom
Upoznati učenika s principima
korištenja tekst-procesora i tabličnih kalkulatora
Upoznati učenika s korištenjem
baze podataka i interneta
Upoznati učenika s osnovnim
pomagalima u programima za crtanje
Cilj
i zadaci nastavnih područja
Br. Nastavno
područje Cilj (znanja i umijeća) Sadržaj
1. Upoznavanje s računalom Osnove
korištenja Windowsa, Crtanje (MS Paint)
Služenje mišom Igranje
«Solitaire»
2. Služenje tipkovnicom Služenje
tipkovnicom Prepisivanje teksta
3. Oblikovanje teksta Služenje alatima za oblikovanje Izrada dopisa
teksta
4. Tablični kalkulator Izrada tabličnog proračuna Izrada
kalkulacije
materijala i rada
5. Tablični kalkulator kao Korištenje
sredstava za unošenje Izrada baze podataka
baza podataka i
analizu podataka
u tekst procesoru
6. Tekst procesor kao Povezivanje tekst procesora Izrada
cirkularnih pisama
baze podataka i
baze podataka
7. Baze podataka Unošenje,
pretraživanje i Rad s nekom bazom
ispis podataka podataka
8. Služenje pomoćnim Korištenje pomoćnih sredstava Crtanje (MS Draw)
sredstvima za crtanje za
crtanje (grid, object snap,layers, AUTOCAD
blokovi)
9. Internet i e-mail Korištenje interneta Programi
za internet
i
e-mail
Metodičke
pripreme:
Svu
nastavu izvoditi kao praktični rad u računalnoj učionici.
Obveza
učenika:
Izraditi
predviđene vježbe u sklopu nastave.
6.3. Nastavni predmet: Tehničko
crtanje
Razred: prvi (1.)
Tjedni
(ukupni) fond sati: dva sata ( 70 sati)
Cilj: Stjecanje osnovnog znanja iz tehničkog crtanja koja
će omogućiti obavljanje poslova u zanimanju klesar.
Zadaci:
Znati
i razumjeti čitati i primijeniti tehnički crtež.
Moći
izraditi jednostavne tehničke crteže.
Znati
i moći koristiti stručnu literaturu.
Osposobiti
se za cjeloživotno učenje.
Literatura: 1. Koludrović Č. Koludrović-Harbić I. Koludrović R.:
Tehničko crtanje u
slici s kompjutorskim aplikacijama
Čiril Koludrović,
Rijeka, priručnik
2.
Žunar
M.: Tehničko crtanje, Pučko otvoreno učilište, Zagreb, udžbenik
3.Knežević-Kordiš: Oprema građevinskih nacrta,
gotovi projekti
Pregled
nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Red. Nastavno područje Broj sati
br.
1. Uvod u tehničko crtanje 2
2. Standardi u tehničkom crtanju 8
3. Osnovne geometrijske konstrukcije 2
4. Konstrukcija kružnih prijelaza 4
5. Pismeni ispit 2
6. I. GRAFIČKI RAD 2
7. Pravokutno i ortogonalno projiciranje 3
8. Predočavanje predmeta 8
9. Pismeni ispit 2
10. II. GRAFIČKI RAD 2
11. Ortogonalna i kosa
projekcija
jednostavnog modela 4
12. Pismeni ispit 2
13. Presjeci 6
14. III. GRAFIČKI RAD 2
15. Pismeni ispit 2
16. Tehničko crtanje u građevinarstvu 10
17. IV. GRAFIČKI RAD 2
18. V. GRAFIČKI RAD 2
19. VI. GRAFIČKI RAD 2
20. ZAVRŠNI ISPIT ZNANJA 3
Tehničko
crtanje- prvi razred
R. br.
Cilj ( znanje i
umijeće)
Sadržaj
1. Upoznati
se s važnošću Uvod u tehničko crtanje
tehničkog
crtanja Važnost tehničkog crtanja u
Upoznati se s
priborom suvremenom grafičkom komuniciranju
za
tehničko crtanje
2. Upoznati
se sa standardima Osnovno o standardima
u tehničkom
crtanju Vrste crta
Mjerila općenito
Mjerila u građevinskim nacrtima
Formati papira
Kotiranje crteža
Tehničko pismo
3. Upoznati
učenika s osnovnim Osnovne geometrijske konstrukcije
geometrijskim
konstrukcijama
4. Upoznati
učenika s konstruiranjem Konstrukcija kružnih prijelaza
kružnih
prijelaza
5. Upoznati
učenika s pravokutnim Projiciranje na jednu ravninu
ili ortogonalnim projiciranjem Projiciranje na jednu ravninu
Projiciranje na dvije i tri ravnine
Smjer poglede i ravnine projekcija
6. Upoznati
učenike s prostornim
Prostorno predočavanje
predočavanjem predmeta Perspektiva: perspektiva
s jednim,
dva ili tri nedogleda
Kosa
projekcija
Dimetrija
Izometrija
Prizmatično tijelo u izometriji i
njegove ortogonalne projekcije
Analiza vidljivosti točaka,bridova
i ploha-tabelarni prikaz
7. Upoznati
učenike s ortogonalnom
Ortogonalna i kosa projekcija
i
kosom projekcijom jednostavnog
jednostavnog modela s približno
modela 20-30 točaka
Konstrukcija kružnog valjka u
izometriji na osnovi
nacrta
Konstruiranje valjkastog detalja
u tri karakteristična
položaja u
izometriji
Konstrukcija kružnog prstena u
izometriji
Konus u izometriji
Složeno
tijelo u izometriji
Na osnovi nacrta nacrtati tijelo u
prostoru
Skiciranje
8. Upoznati
učenike s presjecima Vrste presjeka i označavanje presjeka
Puni presjek
Polovični presjek
Djelomični presjek
Presjek trostrane prizme
Presjek kvadra
Presjek valjkaste čahure
Presjek kružnog valjka
9. Upoznati
učenike s tehničkim Mjerila u građevinskim nacrtima
crtanjem
u građevinarstvu
Oznake materijala i konstrukcija
Upoznati
učenike s jednostavnim u građevinskim nacrtima
građevinskim
nacrtima Detalj
tlocrta M 1 : 50
Tlocrt stambenog objekta M 1 : 50
Pročelje stambenog objekta M 1 :
50
Presjek stambenog objekta M 1 : 50
6.4. Nastavni predmet: Građevni
materijali
Razred: prvi (1.)
Tjedni
(ukupni) fond sati: jedan sat ( 35
sati)
Cilj: Stjecanje znanja iz
građevinskih materijala koja će omogućiti obavljanje poslova u zanimanju
klesar.
Zadaci: Upoznati učenike s osnovnom građevinskim
materijalima koji se rabe
pri gradnji građevinskih
objekata
Upoznati učenike s postankom,
načinom proizvodnje, pripremom i primjenom
građevinskog materijala te
fizikalnim, fizikalno-kemijskim i mehaničkim svojstvima
Upoznati učenike s načinom
ispitivanja svojstava materijala
Znati i moći koristiti stručnu
literaturu
Osposobiti se za cjeloživotno školovanje
Provjera
postignuća rada učenika
- Znanje: poznavanje i
razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i
pismenim ispitivanjem sadržaja
kao i izradom praktičnih radova
- Vještine: primjena znanja
korištenjem literature
- Zalaganje: sudjelovanje
učenika u usvajanju nastavnih sadržaja
Literatura: Crnković, Šarić : Građenje prirodnim kamenom,IGH
Zagreb
Marin Horvat, prof.:
Građevni materijali, Graditeljsko-geodetska škola Osijek
Beslač: Materijali u
graditeljstvu, Školska knjiga, Zagreb
Marčelja: Beton i
komponente, Tehnička knjiga ,Zagreb
Građevni materijali
Pregled
nastavnih područja s vremenskim rasporedom
R. br. Nastavno područje Broj sati
1. Kamen 5
2. Veziva 5
3. Mort 2
4. Opekarski proizvodi 3
5.
Beton 5
6. Bitumen 2
7. Drvo 4
8. Čelik 4
9. Staklo 2
10. Boje i premazi 3
Građevni
materijali - prvi (1.) razred, 35 sati
R.br. Nastavno područje Cilj (znanja i
umijeća) Sadržaj
1. Kamen Upoznati se s vrstama , Kamen
kao građevinski materijal
nastankom i
svojstvima Eruptivne stijene
kamena Taložne stijene
Izmijenjene stijene
Vrste kamena s obzirom na
obradu
Svojstva stijena
Trajnost i zaštita kamena
Komercijalna podjela
građevinskog kamena
2. Veziva Upoznati
učenike s vrstama Veziva-vrste i podjela
građevinskih veziva Cement
Upoznati učenike sa
svojstvima Vrste cementa
cementa i vapna Svojstva cementa
Vapno, vrste vapna
Gips
3. Mort Upoznati
učenike s vrstama Izrada i uporaba
morta
i načinom izrade morta Vrste morta
4. Opekarski Upoznati
učenike s vrstama Proizvodnja
opeke
proizvodi opeka
i crijepa Vrste
opeke
Crijep
Keramički proizvodi
5. Beton Upoznati
učenike s vrstama Komponente
betona
i
pripremom betona
vjeti agregata za običan beton
Vrste betona
Čvrstoća betona
Armirani beton
Prednapregnuti beton
Laki beton
6. Bitumen Upoznati
učenike s vrstama Proizvodnja i
uporaba bitumena
i svojstvima bitumena Hladni premazi
Asfalt-beton
7. Drvo Upoznati
učenike sa svojstvima Drvo kao
građevinski materijal
drva kao građevinskog
materijalaSastav i vrste drva
Podjela drva prema obradi
Proizvodi od rezane građe
Greške drva
Vezna sredstva
Svojstva drva
Trajnost i zaštita drva
8. Čelik Upoznati
učenika sa svojstvima Proizvodnja
željeza
i vrstama čelika Proizvodnja čelika
Obrada čelika
Svojstva čelika
Proizvodi od čelika
Zaštita čelika
Primjena ostalih metala
u graditeljstvu
9. Staklo Upoznati
učenike s načinom Proizvodnja
stakla
proizvodnje i vrstama stakla Prerada stakla
Vrste i elementi od stakla
10. Boje i premazi Upoznati
učenike s vrstama Vrste boja i
premaza
boja i premaza
6.5. Nastavni predmet:
KLESARSKE KONSTRUKCIJE
Razred: prvi (1.), drugi (2.) i treći (3.)
Tjedni (ukupni) fond sati: prvi razred
jedan sat ( 35 sati)
drugi razred jedan sat ( 35 sati)
treći razred dva sata ( 64 sata)
Cilj: Stjecanje znanja iz klesarskih konstrukcija koja će
omogućiti obavljanje poslova u
zanimanju klesar.
Zadaci: Ovladati s osnovnim karakteristikama klesarskih
konstrukcija
Znati povezati zakonitosti iz
klesarskih konstrukcija s znanjem i vještinama
iz tehničkog crtanja i
građevinskih materijala
Znati i moći primijeniti
zakonitosti klesarskih konstrukcija pri izradi i montaži
klesanaca
Znati i moći koristiti stručnu
literaturu
Osposobiti se za cjeloživotno
obrazovanje
Provjera
postignuća rada:
-
Znanje: poznavanje i razumijevanje
nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim
ispitivanjem sadržaja kao i
izradom programa
-
Vještine: primjena znanja korištenjem
literature te ranije stečenog znanja iz tehničkog crtanja
i nacrtne geometrije
-
Zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja
Literatura: Crnković,Šarić: Građenje prirodnim kamenom, IGH
Zagreb
Đ. Peului: Građevinske
konstrukcije I. i II.,Tehnička knjiga, Zagreb
Granić: Građevinske
konstrukcije
M.Potočnjak: Osnove
tehničke obrade kamena
Klesarske konstrukcije
Pregled
nastavnih sadržaja s vremenskim rasporedom:
R.br. |
Nastavno područje |
Broj sati po obrazovnim godinama |
Ukupno |
||
I. |
II. |
III. |
|||
1. |
Zidovi
u kamenu |
7 |
|
|
7 |
2. |
Stupovi
od kamena |
7 |
|
|
7 |
3. |
Lukovi
i okviri od kamena |
10 |
|
|
10 |
4. |
Kamene
obloge |
11 |
|
|
11 |
|
|
35 |
|
|
35 |
5. |
Kamena
stepeništa |
|
24 |
|
24 |
6. |
Grobnice |
|
11 |
|
11 |
|
|
|
35 |
|
35 |
7. |
Profilirani
kameni lukovi |
|
|
5 |
5 |
8. |
Kameni
vijenci |
|
|
8 |
8 |
9. |
Složene
kamene fasade |
|
|
51 |
51 |
|
|
|
|
64 |
64 |
|
Ukupno |
|
|
|
134 |
Klesarske
konstrukcije
R. br. Nastavno područje Cilj (znanja i
umijeća) Sadržaj
1. Zidovi u kamenu Usvojiti pojmove Zidovi
od kamena-vrste i podjela
Razlikovati vrste zidova Zidovi
od lomljenog kamena
Zidovi od klesanaca
Vrste i način ugradbe klesanaca
Mješoviti zidovi
2. Stupovi od kamena Razlikovati
vrste stupova Stupovi od kamena
3. Lukovi i okviri od kamena Razlikovati jednostavne Lukovi
od kamena
lukove od kamena Ravni luk
Znati napraviti
specifikaciju Segmentni luk
Polukružni luk
Okviri od kamena
Klupica
Geometrijska
konstrukcija ostalih
lukova
Profilirani okviri od kamena
4. Kamene obloge Razlikovati
vrste obloga Horizontalne vanjske obloge
Znati napraviti
specifikaciju Horizontalne unutarnje obloge
Obloga zidova-mokri
postupak
Suha obloga zidova
Sidra za suhu
oblogu
5. Kamena stepeništa Razlikovati
vrste stepeništa Stepeništa-vrste
i podjela
Moći izračunati stepenište Proračun
stepeništa
Znati napraviti
specifikaciju Jednokrako monolitno stepenište
Dvokrako monolitno stepenište
Jednokrako obložno
stepenište
Dvokrako obložno stepenište
Zavojna stepeništa
Usklađivanje ravnih i klinastih
Stepenica
Polukružno
stepenište
Kružno stepenište
Ugradba klinastih
stepenica
6. Grobnice Moći
i znati nacrtati Jednostavne grobnice
grobnicu Složene grobnice
Znati napraviti
specifikaciju Detalji grobnica
Kamena poklopnica
7, Profilirani kameni lukovi Znati nacrtati profile Profilirani
lukovi
8. Kameni vijenci Znati
nacrtati vijenac Međukatni vijenac
Moći napraviti
specifikaciju Krovni vijenac
Znati napraviti ponudu Arhitrav
Vijenci na
povijesnim građevinama
9. Složene kamene fasade Znati
i moći napraviti Bifora
složenu kamenu fasadu Trifora
Moći napraviti specifikaciju Geometrijska konstrukcija bifore
s ponudom Složene fasade od kamena
Stup – polustup
Baza – polubaza
Kapitel –
polukapitel
Arkade lukova
Kamene ograde
Detalji kamenih
ograda
Svodovi
Kupole
6.6. Nastavni predmet: Petrografija
Razred:
drugi (2.)
Tjedni
(ukupni) fond sati : dva sata (70 sati)
Cilj: Stjecanje znanja iz predmeta Petrografija omogućit
će obavljanje poslova za zanimanje klesar.
Zadaci
: Upoznati učenike s osnovnim i pomoćnim
materijalima zanimanja
Omogućiti učenicima
razumijevanje primjene materijala prema namjeni
Znati i moći povezati teoretska
i praktična znanja
Upoznati načela održavanja i
zaštite kamena
Znati i moći koristiti stručnu
literaturu
Osposobiti se za cjeloživotno
obrazovanje
Provjera
postignuća rada učenika:
-
znanje:
poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim
ispitivanjem sadržaja
-
vještine:
primjena znanja korištenjem stručne literature
-
zalaganje:
sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnog sadržaja
Literatura:
Kamergran: Petrografija
Šestanović: Geologija
Petrografija
Pregled
nastavnih područja s vremenskim rasporedom
R.br. Nastavno područje Broj sati
1. Uvod u petrografiju 4
2. Minerali i stijene 9
3. Svojstva stijena 14
4. Otpornost i raspadanje
kamena 19
5. Branje i primjena kamena 24
Ukupno: 70
Petrografija
Cilj i
zadaci nastavnog područja
R. br. Nastavno područje Cilj (znanja i umijeća) Sadržaj
1. Uvod u petrografiju Upoznati
učenike s Uvod
pojmovima Opće značenje petrografije
Građa zemlje
Geološka razdoblja zemljine
Prošlosti
2. Minerali i stijene Upoznati učenike
s Minerali i stijene
vrstama stijena graditelji
litosfere
Podjela stijena-
Karakteristika
podjele
Magmatske stijene -
podjela
Sedimentalne stijene -
podjela
Metamorfne stijene -
podjela
Inženjerska klasifikacija stijena
3. Svojstva stijena Upoznati
učenike sa Struktura i tekstura
svojstvima
stijena Tehnička svojstva stijena
Ispucalost stijena
Boja i gustoća stijena
Poroznost i tvrdoća
stijena
Voda u čvrstim stijenama -
prirodna vlažnost i
sposobnost upijanja vode
Sposobnost upijanja vode
-
kapilarnost, higroskopnost
Poroznost stijena
Toplotna provodljivost,
spec.
toplina, toplotno širenje
Toplotno širenje i
otpornost
prema vatri
Čvrstoća na pritisak i
savijanje
Čvrstoća na udar,
smicanje i habanje
Plastičnost i dinamično
svojstvo
kamena
4.
Raspadanje i otpornost Upoznati učenike s Kemijsko vremensko raspadanje-
kamena uzročnicima
oštećenja uzročnici
kamena Vidovi
kemijskog raspadanja
Uzročnici fizičkog
vremenskog
raspadanja
Mehanizmi razarajućeg
djelovanja
vode
Djelovanje biljaka na kamen
Djelovanje životinja
Utjecaj klime na kamen
Otpornost prema bušenju i
djelovanju eksploziva
Otpornost prema klesanju
i rezanju
Otpornost prema drobljenju i
sposobnost poliranja
Lomljeni, drobljeni i
mljeveni kamen
5. Branje i primjena kamena Upoznati
učenike s Industrijski rezani kamen
načinom branja i Udarni
postupak površinske obrade
obrade i primjene
Abrazivni postupak
površinske
kamena obrade
Primjena kamena kroz povijest na
teritoriji Republike
Hrvatska
Kamen kao građevinski materijal
Kamen kao sirovina za
proizvodnju građ. materijala
Vapno, gips, portland
Cement, hidraulično vapno
Termoizolacijski materijal
Primjena kamena u
industriji
Magmatske stijene-
primjena
Sedimentalne stijene –
primjena
Metamorfne stijene –
primjena
Primjena nevezanih stijena
Zaštita ugrađenog kamena
Kemijska sredstva zaštite
Tradicionalna sredstva
Vježbe na terenu
6.7. Nastavni predmet: Građevinske konstrukcije
Razred:
drugi (2.)
Tjedni
(ukupni) fond sati: dva sata ( 70 sati)
Cilj: Stjecanje osnovnih znanja iz
građevinskih konstrukcija koja će omogućiti
obavljanje
poslova u zanimanju klesar.
Zadaci
: Upoznati učenike s osnovnim postulatima
građevinskih konstrukcija
Povezati zakonitosti
građevinskih konstrukcija s znanjem stečenim
iz predmeta Tehničko crtanje i
Građevinski materijali
Razlikovati objekte
niskogradnje i visokogradnje
Razlikovati vrste građevinskih
konstrukcija
Upoznati se s elementima
građevinskih konstrukcija
Znati i moći koristiti stručnu
literaturu
Osposobiti se za cleloživotno
obrazovanje
Provjera
postignuća rada učenika
- Znanje: poznavanje i razumijevanje
nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim
i pismenim ispitivanjem sadržaja
- Vještine: primjena znanja korištenjem
literature
- Zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju
nastavnih sadržaja
Literatura: D. Peulić: Građevinske konstrukcije I. i II.,
Tehnička knjiga, Zagreb
Granić: Građevinske
konstrukcije
Građevinske
konstrukcije
Pregled
nastavnih područja s vremenskim rasporedom
R. br.
Nastavno područje Br. sati
1. Građevinska
tehnika
2
2. Građevinski
objekti
8
3. Građevinske konstrukcije i elementi 38
4. Metalne
konstrukcije 8
5. Drvne konstrukcije 14
Ukupno 70
Cilj
i zadaća nastavnog područja
Građevinske
konstrukcije
R. br. Nastavno područje Cilj (znanja i
umijeća) Sadržaj
1. Građevinska tehnika Upoznati
učenike s građ. Građevinska
tehnika
tehnikom
2. Građevinski objekti Upoznati
učenike s vrstama Objekti visokogradnje
građevinskih
objekata Objekti niskogradnje
Prometnice, ceste,
željeznice
Naročito opterećene konstrukcije
- mostovi, brane,
tuneli
Hidrograđevni objekti
3. Građevinske konstrukcije Upoznati
učenike s vrstama Temelji: vrste, dimenzioniranje
i elementi i
elementima građevinskih armiranje, zaštita od vlage
konstrukcija Zidovi:
vrste i funkcija
Upoznati učenike s vrstama -zidovi
od opeke
zidova -zidovi od betona
-zidovi od betonskih blokova
Upoznati
učenike s vrstama -zidovi od kamena
s vrstama stupova Stupovi, vrste i funkcija
-kameni stupova
-betonski i AB stupovi
Upoznati učenike s vrstama Nosači-funkcija
nosača -vrste nosača
-AB nosači
-prednapregnuti nosači
Upoznati učenike s vrstama Serklaži:
i funkcijom serklaža
-lukovi
-nadvoji
Upoznati učenike s vrstama Međukatne
konstrukcije:
i funkcijom međukatnih
-vrste i funkcija
konstrukcija -monolitne međuk. konstrukcije
-polumontažne međuk.
konstrukcije
-montažne međuk.
konstrukcije
3. Metalne konstrukcije Upoznati
učenike s vrstama Svojstva čelika
metalnih konstrukcija Vezna sredstva
Spojevi
Vrsta čeličnih
konstrukcija
4. Drvene konstrukcije Upoznati
učenike s vrstama Svojstva drva
drvenih konstrukcija Spojna sredstva
Spojevi
Vrste drvenih konstrukcija
Zaštita drva
6.8. Nastavni predmet:
TEHNOLOGIJA OBRADE KAMENA
Razred: drugi (2.) i treći (3.)
Tjedni
(ukupni) broj sati: jedan sat ( 35 sati)
Jedan sat ( 32 sata)
Cilj: Stjecanje znanja iz tehnologije obrade kamena koja
će omogućiti obavljanje
poslova u zanimanju klesar.
Zadaci: Upoznati učenike s tehnologijom branja i obrade
kamena
Upoznati učenike sa strojevima
za branje kamena u kamenolomu
Upoznati učenike sa strojevima
za obradu kamena
Upoznati učenike s mjerama
zaštite na radu pri korištenju strojeva
Znati i moći koristiti stručnu
literaturu
Osposobiti se za cjeloživotno
školovanje
Provjera
postignuća rada učenika:
- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih
sadržaja ocjenjuje se usmenim
i pismenim ispitivanjem
sadržaja
- vještine: primjena znanja korištenjem
literature
- zalaganje: sudjelovanje učenika u
usvajanju nastavnih sadržaja
Tehnologija obrade kamena
Pregled
nastavnih sadržaja s vremenskim rasporedom
R.
br. Nastavno područje Drugi (2.) razr. Treći razr. (3.) Ukupno
1. Općenito o strojevima 2 2
2. Energija i oblici energije 4
4
3, Materijali i elementi strojeva 9
9
4. Elementi klipnog
mehanizma 2
2
5. Elementi za protok i regulaciju protoka 3 3
6. Strojevi u kamenolomu 15 15
7. Strojevi za obradu kamena
5 5
8. Primarni strojevi-piljenje
blokova 14 14
9. Sekundarni strojevi-precizna
obrada
2 2
10. Strojevi za obradu površine 3 3
11. Strojevi
za obradu proizvoda 2 2
12. Pomoćni strojevi i uređaja
6 6
Ukupno 35 32
67
Cilj
i zadaća nastavnog područja
Tehnologija
obrade kamena
R.br. Nastavno područje Cilj ( znanje i umijeće) Sadržaj
1. Općenito o strojevima Upoznati
učenike sa Općenito o strojevima
strojevima za branje
i obradu kamena
2. Energija
i oblici energije Upoznati učenike s Izvori i vrste energije
izvorima i vrstama Mehanička energija
energije Toplinska
energija
Kemijska energija
3. Materijali
i elementi Upoznati učenike s Općenito o
materijalima
strojeva materijalima Elementi
za spajanje
Čvrste razdvojive veze
Upoznati učenike s - klinovi
Elementima strojeva - prstenasti uskočnici
“segerovi prsteni”
- vijci
Čvrste nerazdvojive veze:
- zakovice
-
zavarivanje
- lemljenje
- lijepljenje
Elementi za kružno gibanje
prijenos snage:
-osovine i vratila
- trenje i podmazivanje
- ležajevi
- spojke
- tarni prijenos
- prijenos snage zupčanicima
- remenski prijenos
- prijenos snage lancima
- čelična sajla
4. Elementi
klipnog mehanizma Upoznati učenike s Elementi
klipnog mehanizma
elementima klipnog
mehanizma
5. Elementi
za protok i Upoznati učenike s Elementi
za protok i regulaciju
regulaciju
protoka elementima za protok protoka:
i regulaciju protoka -
cijevi
- ventili
6. Strojevi
u kamenolomu Upoznati učenike sa Strojevi za
branje kamena
strojevima za branje Strojevi
za bušenje i odvaljivanje
kamena -
pneumatski čekić
Znati funkcije strojeva -
hidraulična sonda
a branje kamena - hidraulički odvaljivač
- pneumatski jastuci
Žične pile:
- klasična žična pila
- dijamantna žična pila
Sjekačica
Dijamantna kružna pila
Vađenje plamenom
Strojevi pomoćnih
djelatnosti
u kamenolomu:
- kompresori
- dizalice
- vitla
- teška mehanizacija
7. Način
obrade kamena Upoznati učenike s vrstama Način
obrade kamena:
strojne obrade kamena -
udarna obrada
- termička obrada
- abrazivna obrada
- obrada kamena ručnim
alatima
- pneumatski alati
- dijamantni alati
8. Strojevi
za obradu Upoznati učenike
sa strojevima Zahtjevi koji se
postavljaju
kamena za
obradu kamena u
proizvodnji kamena
Znati
funkciju strojeva za Podjela
strojeva za obradu
obradu
kamena kamena
Tehnološke sheme obrade AG
Kamena
Udarna obrada
Alati za izravnavanje i
oblikovanje ploča-ručni
Prijenosni i stabilni strojevi
za završnu udarnu obradu
Termička obrada, termorezač
Termički čekić
9. Primarni
strojevi- Upoznati učenike sa strojevima Abrazivna obrada
kamena
piljenje
blokova a raspiljivanje blokova - općenito
Znati funkciju strojeva Piljenje blokova-općenito
za raspiljivanje Gateri-općenito
Gateri s krivocrtnim
gibanjem
radnog okvira
Sistem dovođenja abrazivne
pulpe
Čelične pile-radna tijela
gatera
Gateri s pravocrtnim
gibanjem
radnog okvira
- gateri kojima je radni smjer
podizanje kolica s blokom
- gateri kod kojih je radni
okvir
postavljen vertikalno
Dijamantne pile-radna tijela
gatera s pravocrtnim gibanjem
radnog okvira
Dijamantni segmenti reznih
alata za obradu AG kamena
Granulacija dijamanata
Marka dijamanata
Vezivo
Uređaja za napinjanje i
razdvajanje pila na gaterima
trojevi s jednom plosnatom
pilom-«monolama»
Strojevi s dijamantnom
kružnom pilom
Strojevi s više diskova
Kružna pila-disk-radno tijelo
stroja s dijamantnom kružnom
pilom
Montaža diska
Strojevi s elastičnim radnim
tijelima
Dijamantna žica-radno tijelo
pile
10. Sekundarni
strojevi- Upoznati učenike sa strojevima
Dijamantne kružne pile
precizna
obrada za sekundarnu obradu - portalne
pile
- ploča - mostne pile
- klesanaca - konzolne pile
Strojevi za raspilavanje
- portalni
- mostni
- konzolni
11. Strojevi
za obradu Upoznati učenike sa strojevima Brusne
trake
površine za obradu
površine Polirke
Ostala obrada površina
12. Strojevi za obradu Upoznati
učenike sa strojevima Obrada rubova
proizvoda za
finalnu doradu Izrada utora i žljebova
13. Pomoćni strojevi Upoznati
učenike sa strojevima Opskrba tehnološkom vodom
i uređaji i
uređajima koji su vezani uz Unutarnji i vanjski transport
obradu kamena Priprema i transport zraka
Opskrba električnom
energijom
Tehnološki procesi u
proizvodnji kamenih ploča
6.9. Nastavni predmet: Organizacija
i obračun radova
Razred:
treći (3.)
Tjedni
(ukupni) fond sati: dva sata ( 64 sata)
Cilj: Stjecanje znanja iz predmeta Organizacija i obračun
radova koja će
omogućiti obavljanje poslova u
zanimanju klesar.
Zadaci:
- upoznati učenike s organizacijom gradilišta
-
upoznati
učenike s organizacijom rada na gradilištu
-
upoznati
učenike s načinim izračuna radova
-
znati
i moći napraviti jednostavnu ponudu
-
znati
i moći koristiti stručnu literaturu
-
osposobiti
se za cjeloživotno obrazovanje
Provjera
postignuća rada učenika:
-
znanje:
poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim
ispitivanjem sadržaja kao i izradom programa
-
vještine: primjena znanja korištenjem literature
-
zalaganje:
sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja
Literatura: Crnković, Šarić: Građenje prirodnim kamenom, IGH,
Zagreb
Organizacija
i obračun radova
Pregled
nastavnih područja s vremenskim rasporedom
R. br. Nastavno područje Broj sati
1. Sudionici u gradnji
objekta 6
2. Tehnička dokumentacija 5
3. Ustupanje građenja
objekta 6
4. Organizacijska shema
gradilišta
i projektiranje
organizacije 3
5. Organizacija
upravljanja na gradilištu,
naplata
radova 8
6. Praćenje gradnje
objekta- 2
7. Tehnički prijam
objekta 5
8. Organizacija
kamenarskih radova 5
9. Obračun radova po
vrstama normiranja
u
graditeljstvu 16
10. Izrada tehničke dokumentacije 8
Ukupno: 64
Cilj
i zadaća nastavnih sadržaja
Organizacija
i obračun radova
R.br. Nastavno područje Cilj (znanja i umijeća) Sadržaj
1. Sudionici
u gradnji objekta Upoznati učenike sa Investitor
sudionicima
u gradnji Projektant
objekta Izvoditelj
Nadzorna tijela
Ovlašteni revident
2. Tehnička
dokumentacija Upoznati učenike s vrstama
Vrste tehničke dokumentacije
i sadržajem tehničke Sadržaj tehničke dokumentacije
dokumentacije Izrada tehničke dokumentacije
3. Ustupanje
građenja objekta Upoznati učenike sa Ugovor
o gradnji
sadržajem ugovora o Pripremni
radovi
gradnji -opis
Upoznati učenike s - izgradnja građevinske skele
vrstama pripremnih -
organizacija
radova - zaštitne mjere
4. Organizacijska
shema Upoznati učenike s Organizacijska shema gradilišta
gradilišta
i projektiranje organizacijskom shemom Projektiranje
organizacije
organizacije gradilišta
5. Organizacija
upravljanja Upoznati učenike s Organizacija
upravljanja na
na
gradilištu, naplata radova organizacijom
upravljanja gradilištu, naplata radova
i naplatom radova -organizacija osoblja
-tehnička dokumentacija na
gradilištu
6. Praćenje
gradnje objekta Upoznati učenike sa službama Praćenje gradnje objekta
koje prate gradnju
objekta - nadzor
- inspekcijske službe
7. Tehnički
prijem objekta Upoznati učenike s pojmom Tehnički prijem objekta
tehničkog prijema objekta
8. Organizacija kamenarskih Upoznati
učenike s Organizacija kamenarskih
radova organizacijom kamenarskih radova
radova na gradilištu - pripremni radovi
- izrada
građevinske skele
- organizacija
izvođenja
- zaštitne
mjere na gradilištu
9. Obračun
radova po Upoznati učenike s normiranjem Obračun radova po vrstama
vrstama
normiranja radova i analizom cijena normiranja u graditeljstvu:
u
graditeljstvu Upoznati učenike s pojmom primjena normi
i izradom troškovnika čitanje normi
- izrada pomoćne analize
cijena
- izrada glavne analize cijena
- izrada dokaznice mjera
- sastavljanje cjenika radne
snage i materijala
- utvrđivanje potrebitih stavki
troškovnika
- izrada troškovnika
- izrada operativnog plana
objekta u obliku gantograma
10. Izrada
tehničke Upoznati učenike sa sadržajem Izrada tehničke dokumentacije
dokumentacije i
izradom tehničke dokumentacije- tehnički opis
- idejno rješenje
- palirski nacrt
- detalji
- projekti zanatskih radova
- projekti instalacija
- troškovnik
- dokaznica mjera
6.10. Nastavni predmet: Poznavanje nacrta
Razred: treći (3.)
Tjedni
(ukupni) fond sati: dva sata ( 64 sata)
Cilj: Stjecanje znanja iz predmeta Poznavanje nacrta koja
će omogućiti obavljanje
poslova u zanimanju klesar.
Zadaci:
- znati i
moći čitati nacrt
- znati i moći nacrtati nacrt
jednostavnog objekta
- znati i moći nacrtati klesarski
detalj
- znati koristiti stručnu
literaturu
- osposobiti se za cjeloživotno
učenje
Provjera
postignuća rada učenika:
- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih
sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem sadržaja kao i izradom
programa
- vještine: primjena znanja korištenjem
literature
- zalaganje: sudjelovanje učenika u
savladavanju nastavnih sadržaja
Literatura:
Crnković,
Šarić: Građenje prirodnim kamenom, IGH, Zagreb
Potočnjak: Osnove tehničke
obrade kamena
Poznavanje nacrta
Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
R. br.
Nastavno područje
Broj sati
1. Presjeci geometrijskih
tijela 9
2. Kosa projekcija
19
3. Ortogonalna aksonometrija 22
4.
Centralna projekcija 14
Ukupno: 64
Cilj
i zadaci nastavnih područja
Poznavanje
nacrta
R.
br. Nastavno područje Cilj ( znanja i umijeća) Sadržaj
1. Presjeci geometrijskih tijela Znati
konstruirati elipsu Konstrukcija elipse
Znati nacrtati
presjek Nacrt kamenog stupa
kamenog
stupa Presjeci stupa
2. Kosa
projekcija Znati
nacrtati kameni luk Nacrt kamenog luka
Presjek luka
Prostorna slika luka
Detalji luka
Znati nacrtati kameni Nacrt krovnog
vijenca
krovni vijenac Prostorna
slika krovnog
vijenca
3. Ortogonalna
aksonometrija Znati nacrtati nacrt kamene
Nacrt kamene klupice
klupice Prostorna
slika klupice
Znati nacrtati nacrt Nacrt
polubaze stupa
polubaze stupa Prostorna
slika polubaze
4. Centralna
projekcija Znati nacrtati nacrt okvira Nacrt
okvira
grobnice Perspektivna slika okvira
Detalji okvira
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
IZBORNA
NASTAVA
MATEMATIKA
U STRUCI
Razred:
drugi (2.)
Tjedni
(ukupni) fond sati: 2 razred 1 sat (35 sati)
Cilj:
Utvrđivanje osnovnih znanja o trigonometriji,
pravilu trojnom, postotnom i kamatnom računu primjenjujući ih u struci i
zanimanju.
Zadaci:
Utvrđivanje
osnovnih znanja o trigonometriji, osposobiti za izračun jednostavnih zadataka
primjenjujući ih u praksi. Utvrđivanje osnovna znanja o pravilu trojnom,
postotnom i kamatnom računu te moći izračunati jednostavne zadatke. Znati i
moći koristiti se stručnom literaturom . Osposobiti za cjeloživotno školovanje.
Provjera
postignuća rada učenika:
-znanje:
poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim
ispitivanjem sadržaja te izradom praktičnih radova;
-vještine:
primjena znanja korištenjem literature;
-zalaganje:
sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.
Literatura za učenike i nastavnike:
1. Matošević M.: Stručni račun 1, priručnik i
zadaci u naukovanju, «UM» d.o.o. Nova Gradiška
2.
CD – Datenbank Metalltechnik CD s formulama i tablicama za interaktivno učenje
Napomena:
vježbe je moguće izvoditi na dva načina:
1.
klasičnim
računanjem
2.
radom
na računalu primjenjujući korisnički program
Izborna
nastava – Matematika u struci – druga (2.) godina
Cilj
i zadaci nastavnih područja
R. br. Nastavno područje Cilj
(znanja i umijeća) Sadržaj
1 2 3 4
1. Trigonometrijske funkcije Utvrditi primjenu Jedinična kružnica trigonometrijske
funkcije Trigonometrijske
funkcije
Primjena
trigonometrije
Pravokutni i
kosokutni trokut
Mjerenje kuta.
2. Pravilo trojno Utvrditi primjenu Jednostavno pravilo trojno.
Pravila
trojnog Složeno
pravilo trojno
3. Postotni i kamatni račun Utvrditi primjenu Pojam postotnog računa.
Postotnoga
i kamatnogračuna Pojam kamatnog računa
Nastavni predmet: Izborna
nastava – Matematika u struci
Razred:
treći (3.)
Tjedni
(ukupni) fond sati: 3. razred 1 sat (32 sata)
Cilj:
Utvrđivanje
osnovnih znanja iz matematike, mehanike i elemenata strojeva s primjenom u
struci i zanimanju.
Zadaci:
Znati
i moći primijeniti osnovna matematička znanja u zanimanju. Utvrditi osnovna
znanja o troškovima i moći izračunati jednostavnu kalkulaciju. Znati i moći
koristiti se stručnom literaturom. Osposobiti za cjeloživotno školovanje.
Provjera
postignuća rada učenika:
-
znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i
pismenim ispitivanjem sadržaja, kao i izradom praktičnih radova;
- vještine: primjena znanja korištenjem
literature;
-
zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.
Literatura
za učenike i nastavnike:
1.
Matošević M.: Stručni račun 1, priručnik i zadaci u naukovanju, «UM» d.o.o.
Nova Gradiška
2.
CD – Datenbankm Metalltechnik: CD s formulama i tablicama za interaktivno
učenje
Napomena:
vježbe je moguće izvoditi na dva načina:
1.
klasičnim
računanjem
2.
radom
na računalu primjenjujući korisničke programe
Izborna
nastava – Matematika u struci - treća godina (3.)
Cilj
i zadaci nastavnih područja
R. br. Nastavno područje Cilj (znanja i umijeća) Sadržaj
1 2 3 4
1. Proračuni u struci i zanimanju Praktična primjena znanja Izrada zadataka iz struke i zanimanja.
2. Izračun troškova Poznavanje troškova i njihovo Materijalni troškovi vrijeme izrade,
izračunavanje ukupni troškovi izrade, cijena proizvoda
ili usluge, izračun norme.
3. Kalkulacija Obračun posla i zarade Izrada predračuna-ponude za jednostavniji
posao
PRAKTIČNA
NASTAVA
NASTAVNI
PREDMET: Tehnološke vježbe
- Građevni materijali
- Klesarske konstrukcije
- Tehnologija obrade kamena
- Zaštita na radu
a)
Zaštita na radu
Razred:
prvi (1.)
Tjedni
(ukupni) fond sati: ukupno 35 sati realizirati u prvom mjesecu rada škole
Cilj: Osposobiti učenike za siguran rad u školskoj
radionici
Zadaci: Upoznati ulogu i značaj zaštite na radu
Upoznati izvore mogućih
opasnosti i mjere zaštite
Priviknuti se uporabi osobnih
zaštitnih sredstava
Upoznati se s a sigurnim
načinom transporta i rukovanja kamenom
Upoznati se sa sigurnim
korištenjem alata i pribora za obradu kamena
Znati pružiti osnovnu prvu
pomoć
Znati koristiti sredstva za
zaštitu i gašenje požara
Provjera
postignuća rada učenika
-
znanje: poznavanje
i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim, pismenim i
praktičnim ispitivanjem sadržaja
-
vještine: primjena znanja korištenjem
literature i praktična primjena znanja tijekom vježbi
-
zalaganje: sudjelovanje
učenika u usvajanju nastavnih sadržaja
Literatura: Jozo Valentić: Priručnik zaštite na radu za
obrazovanje i praksu
Zaštita
na radu
Pregled
nastavnih područja s vremenskim rasporedom
R.br. Nastavno područje Broj sati
1. Osnove zaštite na radu 3
2. Izvori opasnosti i mjere zaštite 9
3. Osobna zaštitna sredstva 3
4. Radna okolina 2
5. Sigurnost u transportu i rukovanje
materijalom-kamenom 2
6. Sigurnost pri radu alatom i priborom
(za obradu kamena) 5
7. Pušenje i alkohol 1
8. Prva pomoć 6
9. Zaštita
od požara
4
Ciljevi
i zadaci nastavnih područja: Zaštita na radu
R.
br. Nastavno područje Cilj (znanja i umijeća) Sadržaj
1 2 3 4
1. Osnove zaštite na radu Upoznati
učenika s ulogom Uloga i značaj zaštite na radu
i značajem zaštite na radu Statistika nezgoda
Nezgode i
profesionalna oboljenja
Inspekcija rada i provođenje mjera
zaštite na
radu
Poslovi u posebnim uvjeti rada
2. Izvori opasnosti i mjere Upoznati
učenike s mogućim Mehanički izvori opasnosti
zaštite izvorima opasnosti -od rotirajućih dijelova
Upoznati učenike s mjerama -od dijelova koji se kreću
zaštite pravocrtno
-od stršećih i
oštrih predmeta
-od uklještenja
Opasnosti od
električne struje
-djelovanje
električne struje
na ljudski
organizam
-čimbenici kod udara
električne struje
-opasnosti i mjere zaštite kod
električne
struje
-upute za siguran rad s električnim
trošilima
Opasnosti pri
kretanju
-radne površine
i prostori
-rad na većim
visinama
Opasnosti od štetnih plinova i
kiselina
Opasnosti od
buke i vibracija
3. Osobna
zaštitna sredstva Upoznati učenike s
vrstama Osobna zaštitna sredstva:
zaštitnih sredstava
-glave, očiju, lica
Naučiti učenike koristiti
-sredstva za zaštitu sluha i dišnih
sredstva za zaštitu
organa
-sredstva za zaštitu ruku, nogu i
trupa
-sredstva za zaštitu pri radu
na
visini
4. Radna okolina Upoznati učenike
s Mikroklimatski uvjeti
Karakteristikama radne okoline Svijetlost
i vid
5. Sigurnost
u transportu Upoznati učenike sa sigurnim
Priprema za siguran transport
i
rukovanju kamenom transportom i rukovanjem -prihvat, utovar i istovar tereta
kamenom
-pokreti
i položaj tijela pri radu
i transportu
6. Sigurnost
pri radu Upoznati učenike sa sigurnim
Sigurnost pri radu klesarskim
alatom
i priborom radom klesarskim alatom i alatima
(za
obradu kamena) priborom
Rad
s bušilicom, bušaćim čekićem
i ručnom brusilicom (frezom)
Rad s pneumatskim alatima
7. Pušenje
i alkohol Upoznati učenike s opasnošću Opasnosti od pušenja
od
alkohola i pušenja
Opasnosti od konzumacije alkohola
8. Prva
pomoć Upoznati učenike s vrstama Prva pomoć-
pružanja prve pomoći -oživljavanje
-zaustavljanje krvarenja
-povreda oka
-odstranjivanje stranog tijela iz oka
9. Zaštita
od požara Upoznati učenike s uzrocima Uzroci nastajanja požara
nastajanja požara te s načinom Vrsta protupožarnih aparata
gašenja istih
Gašenje
požara
Tehnološke vježbe - Građevinski
materijali
Razred: prvi (1.)
Tjedni
(ukupni) fond sati: jedan sat ( 35 sati)
Cilj: Stjecanje osnovnih znanja i vještina koja će
omogućiti lakše obavljanje poslova klesara
Zadaci:
Upoznati
učenike s vrstama i karakteristikama građevinskog materijala
Znati
pripremiti različite vrste betona i mortova
Upoznati
sredstva za zaštitu kamena, drva i željeza
Znati
koristiti stručnu literaturu
Osposobiti
se za cjeloživotno obrazovanje
Provjera
postignuća rada učenika:
-
znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i
pismenim ispitivanjem
-
vještine: pravilno rukovanje alatom i priborom, praktične vježbe, primjena
stručne literature
-
zalaganje: sudjelovanje učenika u vježbama
Literatura:
Marin
Horvat: Građevni materijali
Pregled
nastavnih područja s vremenskim rasporedom
R.
br. Nastavno područje Broj sati
1. Građevni materijali - vrste i podjela 2
2. Kamen 3
3. Glina 1
4. Veziva 5
5. Mort
4
6. Beton
6
7. Ugljikovodični materijali 2
8. Drvo
4
9. Kovine i slitine 4
10. Staklo 1
11. Plastične mase 1
12. Boje i
lakovi 2
Ukupno 35
Cilj
i zadaci nastavnog područja: Građevinski materijali
R.
br. Nastavno područje Cilj
(znanja i umijeća) Sadržaj
1 2 3 4
1.
Građevni materijali Upoznati učenike s vrstama Građevni
materijali
građevnih materijala
2.
Kamen Upoznati učenike s vrstama Kamen
kao građevni materijal
kamena kao građevnog Vrste
stijena
materijala
3.
Glina
Upoznati učenike s
vrstama Vrste opeke
opekarskih proizvoda Crijep
Keramičke pločice
4.
Veziva
Upoznati učenike s
vrstama Cement
građevnih veziva Vapno
Gips
5.
Mort Upoznati učenike s vrstama Mort
morta Žbuka
6.
Beton Upoznati učenika sa
sastavom Sastav betona
i vrstama betona Vrste betona
Laki beton
Armirani beton
Prednapregnuti beton
7.
Ugljikovodični materijal Upoznati učenike s vrstama Bitumen i katran
i primjenom
ugljikovodičnih Bitumenski i katranski proizvodi
materijala Asfalt
8.
Drvo Upoznati učenike s vrstama Drvo kao građevni materijal
i primjenom drva kao Vrste drva
građevnog
materijala Svojstva i greške drva
Zaštita drva
Tehnička podjela drva
Industrijski drveni materijal
9.
Kovine i slitine Upoznati učenike s vrstama Proizvodi od željeza
i primjenom željeza i čelika
Proizvodi od čelika
u graditeljstvu Zaštita željeza i čelika
Uporaba ostalih kovina i
slitina u graditeljstvu
10. Staklo Upoznati
učenike s primjenom Obrada stakla
stakla u graditeljstvu Vrste stakla
11. Plastične mase Upoznati
učenike s uporabom Vrste i podjela
plastičnih masa
plastike u graditeljstvu Uporaba plastičnih masa
12. Boje i lakovi Upoznati
učenike s vrstama Vrste i podjela boja
i
uporabom boja i lakova u Premazi
graditeljstvu
Tehnološke vježbe - Tehnologija
obrade kamena
Razred: drugi (2.) i treći (3.)
Tjedni
(ukupni ) fond sati: jedan sat ( 35 sati) drugi razred
jedan sat (32 sata) treći razred
Izvodi se u bloku od 4 sata
jedanput mjesečno u tvrtki koja raspolaže odgovarajućim
strojevima.
Cilj: Stjecanje novih znanja i vještina iz klesarskih
konstrukcija koja će omogućiti obavljanje poslova klesara.
Zadaci: Znati i razumjeti čitati i primijeniti tehnički
crtež pri izradi programa
Cilj: Stjecanje osnovnih znanja i umijeća o strojevima za
branje i obradu kamena
Zadaci: Upoznati strojeve za branje
i obradu kamena « in situ»
Znati svojstva i
karakteristike navedenih strojeva
Znati pokrenuti iste strojeve
Znati i moći izvesti
jednostavnije operacije s istim strojevima
Znati koristiti stručnu literaturu
Osposobiti se za cjeloživotno obrazovanje
Provjera
postignuća rada učenika
-
Znanje:
poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja i vježbi ocjenjuje se usmenim ispitivanjem
sadržaja i vježbi
-
Vještine:
pravilno rukovanje strojevima pravilno izvođenje operacija korištenje stručne
literature
- Zalaganje:
sudjelovanje učenika u vježbama
Literatura: Crnković, Šarić: Građenje prirodnim kamenom, IGH,
Zagreb
Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom: Tehnologija
obrade kamena
R. br. Nastavno područje Br. sati Drugi (2.) razr. Treći (3.) razr.
1. Energija
i oblici energije 1
2. Materijali
i elementi strojeva 2
3. Elementi
klipnog mehanizma
1
4. Elementi
za protok i regulaciju protoka
1
5. Strojevi
u kamenolomu -
-strojevi
za branje kamena-sonda
8
-žična
pila 8
- podsjekačica 8
-pneumatski
čekić 1
-pneumatski
jastuci 1
-dizalice,
vitla 1
-teška
mehanizacija 1
6.
Vrsta obrade kamena 2
Ukupno 35
7.
Primarni
strojevi
– raspiljivanje-
– gateri 4
– monolama 2
– dijamantfil 2
–
renđer 2
– tajabloki
2
8.
Sekundarni
strojevi-precizna obrada-
– portalne kružne pile 2
– konzolne kružne pile 2
– mostne kružne pile 2
– polirke-zglobne 4
– kombinirani stroj za marmete 4
– traka za obradu velikih
ploča 4
– stroj za obradu
rubova 2
Ukupno 32
Ukupno 35
+ 32
= 67
Tehnološke
vježbe - Klesarske konstrukcije
Razerd: prvi (1.)
drugi (2.)
Tjedni
(ukupni) fond sati: 1. razred 1 sat tjedno (35 sati)
2. razred 1 sat tjedno (35 sati)
Cilj: Stjecanje osnovnih znanja i vještina iz klesarskih
konstrukcija koja će omogućiti obavljanje poslove klesara.
Zadaci: Znati i razumjeti čitati i primijeniti tehnički
crtež pri izradi programa
Znati primijeniti zakonitosti
klesarskih konstrukcija u praksi
Znati i moći koristiti stručnu
literaturu
Osposobiti se za cjeloživotno
učenje
Provjera
postignuća rada učenika:
Grafički radovi prve godine
- izrada i usmena analiza
Zidovi, lukovi
Prvi program-analiza
Profilirani okviri
Vertikalne i horizontalne obloge
Drugi program-analiza
Grafički radovi druge
godine-izrada i usmena analiza
Stepeništa-proračun
Jednokrako monolitno, dvokrako
monolitno
Treći program-analiza
Obložna stepeništa
Četvrti program-analiza
Kružna i polukružna stepeništa
Peti program-analiza
Grobnice
Šesti program-analiza
Literatura: Crnković, Šarić: Građenje prirodnim kamenom, IGH,
Zagreb
Klesarske
konstrukcije :
Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Broj sati
R. br.
Nastavno područje 1. razr. 2. razr. Ukupno
1. Zidovi od kamena 2 2
2 Stupovi od kamena 1 1
3. Lukovi od kamena 4 4
4. Izrada prvog programa
7 7
5. Okviri od kamena 1 1
6. Klupica 1 1
7. Profilirani okviri 2 2
8. Horizontalne obloge 2 2
9. Vertikalne obloge 2 2
10. Suha obloge zidova 6 6
11.
Izrada drugog programa
7 7
12. Stepeništa – monolitna 3 3
13. Izrada trećeg programa
4 4
14. Stepeništa – obložna 3 3
15. Izrada četvrtog programa
4 4
16. Zavojna stepeništa 6 6
17. Izrada petog programa
4 4
18. Grobnice 6 6
19.
Izrada šestog programa 5 5
Ukupno: 35 35 70
Cilj
i zadaci nastavnog područja: Klesarske konstrukcije
R. br. Nastavno područje Cilj (znanja i umijeća) Sadržaj
1 2 3 4
1. Zidovi
od kamena Upoznati učenike s vrstama Zidovi
od kamena-vrste
zidova od kamena Zidovi od lomljenog kamena
Zidovi od klesanaca
Ugradba klesanaca
Mješoviti zidovi
2. Stupovi
od kamena Upoznati učenike s vrstama Stupovi
od kamena
stupova od kamena
3. Lukovi
od kamena Upoznati učenike s vrstama Lukovi
od kamena
lukova od kamena -ravni luk
-segmentni luk
-polukružni luk
Izrada prvog programa
4. Okviri
od kamena Upoznati učenike s vrstama Okviri od kamena
okvira od kamena
5. Klupica Upoznati
učenike s vrstama Klupica
klupica
6. Profilirani
okviri Upoznati učenike s vrstama Profilirani
okviri od kamena
profila
na okvirima Geometrijske konstrukcije ostalih lukova
7. Horizontalne
obloge Upoznati učenike s vrstama Horizontalne obloge
obloga -vanjske
-unutrašnje
8. Obloga
zidova Upoznati
učenike s vrstama Vertikalna obloga
vertikalne obloge
zidova - mokra
-suha
Sidra za suhu oblogu
Izrada drugog programa
9. Stepeništa Upoznati učenike s vrstama Monolitna stepeništa
i
proračunom stepeništa -proračun
stepeništa
-jednokrako monolitno
-dvokrako monolitno
Izrada trećeg programa
10. Obložna
stepeništa Upoznati učenike s vrstama Obložna
stepeništa
obložnih stepeništa -jednokrako
-dvokrako
Izrada
četvrtog programa
11. Zavojna
stepeništa Upoznati učenike s vrstama Zavojna stepeništa
zavojnih
stepeništa
Usklađivanje zavojnih i klinastih
stepeništa
Polukružno stepenište
Kružno stepenište
Izrada
petog programa
12. Grobnice Upoznati učenike s vrsta Kamene poklopnice
grobnica Jednostavne grobnice
Složene grobnice
Detalji grobnice
Izrada šestog programa
Praktični
dio obrazovanja-naukovanje
Okvirni
programi praktičnog dijela osnova su za izradu izvedbenog i operativnog
programa.
Praktični
dio izvodi se u školskim radionicama obrtničke škole te kod obrtnika ili u
odgovarajućoj industriji kamena.
Nastavni
proces treba organizacijski i programski postaviti tako da daje optimalne
obrazovne i odgojne učinke.
Svaka
škola izrađuje u suradnji s obrtnicima i poduzećima model prema zadanom cilju,
a u izvedbenim i operativnim programima definira konkretne radne i proizvodne
zadatke, te vježbe u kojima će se ostvariti sadržaj programa. Godišnji fond
sati praktične nastave podijeljen je u tri dijela. Prvi dio izvodi se
isključivo u odgovarajuće opremljenoj školskoj radionici. Drugi dio praktične nastave izvodi se po izboru
učenika u licenciranoj (dobro opremljenoj) školskoj radionici ili u obrtničkoj
odnosno industrijskoj (dobro opremljenoj) radionici. Treći dio praktične
nastave izvodi se u obrtničkoj, odnosno, industrijskoj radionici na strojevima
za branje i obradu kamena.
Mora
se definirati praćenje ostvarivanja sadržaja programa kao i ocjenjivanje rada
učenika prema propisanim uputama nadležnih ministarstava. Ocjenjivanje i
praćenje učenika u obrtničkim, odnosno, industrijskim radionicama izvodi
majstor klesar odnosno predradnik u industrijskoj radionici u suradnji s
nastavnikom klesarstva zaduženim za praćenje učeničke prakse. Konačna ocjena
praktične nastave izvodi se iz ocjene rada u školskoj radionici te ocjene rada
u obrtničkoj, odnosno, industrijskoj radionici. Ocjenjuju se minimalno tri
elementa: kreativnost, vještina i zalaganje.
Prva
godina zanimanja: Praktična nastava
R.br. Nastavno područje Sadržaj programa -
cilj (znanja i vještine)
1 2 3
1. Obrazovanje
za zanimanje Objasniti značenje ugovora o
obrazovanju-
naukovanju
2. Ustroj
i organizacija obrazovnog Upoznati ustroj, zadaće i osnovne funkcije
pogona pogona za obrazovanje:
-školske radionice
-obrtničke radionice
-pogona poduzeća
-gradilišta i sličnih objekata
3. Radno
pravo, Zaštita na radu Navesti bitne dijelove ugovora o obrazovanju-
naukovanju
Objasniti zadaće zaštite na
radu
Navesti bitne odredbe Zakona o zaštiti na radu
koje vrijede za obrazovni pogon
4. Sigurnost
na radu, Zaštita okoliša
Primijeniti strukovne propise o zaštiti na radu
Racionalno
korištenje energije Opisati
načine ponašanja pri nesreći na radu
i uvoditi mjere prve pomoći
Navesti bitne propise za
sprječavanje požara
te upoznati protupožarne aparate i sredstva
Upozoriti na opasnost koje
uzrokuju pare, plinovi
lako zapaljivi materijali i električna
struja
Navesti moguće onečišćivače
okoliša koji su
uvjetovani radnim mjestom
Navesti vrste energije koje se
koriste u pogonu
i načine racionalne uporabe
Navesti vrste energije koje se
koriste u pogonu
i načine racionalne uporabe
energije u
strukovnom području rada
5. Planiranje
i priprema rada Osigurati tok tehnološkog postupka rad
uvažavajući
pismeni ili usmeni plan i pripremu
6. Ručni
alati Upoznati učenike s ručnim alatom za
obradu
kamena
Znati naziv i funkciju
pojedinih alata
Spremanje
i održavanje alata
7. Mjerni
pribor Upoznati učenike s mjernim priborom
potrebnim
za klesarsku obradu
Znati funkciju mjernog pribora
8. Rukovanje
alatom Ispravno i sigurno kretanje s alatom
Pravilni stav pri radu s pojedinim
alatima
Privikavanje na rad kod obrade ravne
plohe
9.
Uočavanje pravca
slojevitosti kamena Podešavanje
neobrađenog kamena po
zadanim mjerama
10.
Izrada ravne plohe grubim
alatima Piket- znati način uporabe
Špica- znati način uporabe
Zubatka- znati način uporabe
11. Gruba
obrada ivica
Znati obraditi ivicu (rub) finom zubatkom
12. Fina
obrada plohe
Martelina- znati način uporabe
Bućarda- znati način uporabe
13. Obrada
ivica (rubova) na dlijeto Upoznati i znati rad s dlijetom
14. Obrada
jednostavnih klesanaca Znati što su to klesanci
Znati redoslijed uporabe alata
Prilaz na lice- znati i moći obraditi
sve bočne
plohe grubim i finim alatima
Znati
pripremiti plohe za brušenje i poliranje
Znati primijeniti različite tehnike
obrade na
arhitektonskim detaljima fasade
-obrada
rustiko
-obrada punta piket
-obrad zubatkom (žgrafun)
-obrada
grubom i finom zubatkom
-obrada martelinom
-obrada bućardom
Znati isklesati:
klesance fasade
jednostavni stup
pragove
stepenice
vijence
15. Rad u obrtničkoj radionici Upoznati se s organizacijom rada radionice
ili industrijskoj radionici Znati primijeniti odredbe Zakona o zaštiti na radu
za obradu kamena Znati i moći
primijeniti znanja i vještine stečene
u školskoj radionici
Steći radne navike s obzorom na
osmosatno radno
vrijeme
Upoznati se s funkcijom rada malih
ručnih
električnih i pneumatskih strojeva :
freze, bušilice, brusilice, štemalice
i sl.
Znati i moći voditi dnevnik rada u
radionici
16.
Izrada jednostavnih
profiliranih Znati i moći izraditi jednostavni profilirani klesanac
klesanaca -prijelaz profila na lice
-profili- pravokutni
-konveksni
-konkavni
17. Ručno
brušenje i poliranje Znati upotrijebiti odgovarajuće alate i
pribore
za brušenje
Razlikovati brusove po finoći zrna
Znati napraviti pripremu za
poliranje
Znati polirati i ravnu i zaobljenu
površinu
Znati
zaštititi polirane površine
18. Horizontalna
obloga Znati postaviti različite vrste podova i
stepenica
i vanjskih i unutrašnjih
Znati očistiti završene obloge
Znati fugirati završene obloge
Upoznati način zaštite i
održavanja obloženih
površina
19. Izbor i priprema materijala Rad
na potrebitoj dokumentaciji- Znati napraviti
jednostavni nacrt- Znati i
razumjeti zadani nacrt
Znati naručiti materijal po
zadanoj dokumentaciji
Moći preuzeti materijal
Znati i moći izvršiti izmjere
potrebitog materijala
20. Izrada
šablona Upoznati se s potrebnim alatom za izradu
šablona
Znati napraviti šablonu:
-šablona od papira
-šablona od lima
-šablona od žice
Znati primijeniti šablone kod
izrade kamenih
elemenata
21. Izrada
jednostavnih profiliranih Znati izraditi ravni profil
klesanaca Znati izraditi konkavni profil
Znati izraditi konveksni profil
22. Izrada
uglova kod jednostavnih Znati izraditi ugao jednostavnog profila
profila
23. Izrada
profila pneumatskim Znati koristiti pneumatske alate:
pneumatsko dlijeto
pneumatski škic
pneumatske turbine
za izradu profila
24. Ručno
brušenje i poliranje Znati
upotrijebiti različite brusove za brušenje
profiliranih klesanaca