2150
Na temelju članka 44. stavka 5. Zakona o obrtu („Narodne novine“ , br. 49/03. – pročišćeni tekst), ministar gospodarstva, rada i poduzetništva, nakon prethodno pribavljena mišljenja Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra znanosti, obrazovanja i športa, donosi
1. OSNOVNA OBILJEŽJA OBRAZOVNOGA PROGRAMA
Stjecanje znanja, vještina i navika koji će
omogućiti obavljanje poslova u
zanimanju:
-
kovač
Zadaci:
Usvojiti spoznaju o važnosti organizacije rada i racionalnog korištenja energije.
Upoznati i uputiti učenike o zaštiti na radu, čuvanju zdravlja i zdrave čovjekove okoline.
Upoznati osnovna svojstva, dobivanje i primjenu najvažnijih tehničkih materijala.
Osposobiti učenike da mogu izabrati materijal prema zahtjevu tehničkog crteža.
Znati i razumjeti čitati i primijeniti tehnički crtež u održavanju dijelova, sklopova ili proizvoda.
Znati izraditi jednostavne tehničke crteže.
Upoznati glavne dijelove mjernih alata,
principe i pravila rada.
Znati primijeniti mjerenja u praksi.
Upoznati najvažnije postupke ručne i
strojne obrade odvajanjem čestica.
Usvojiti pojmove o plastičnoj obradi.
Upoznati alate, princip rada i postupke pojedinih
plastičnih obrada.
Znati izabrati i primijeniti alate i postupke
pojedinih plastičnih obrada u izradi određenog zadatka.
Upoznati postupke spajanja.
Znati izabrati i primijeniti alate i postupke u
spajanju i montaži određenog zadatka.
Usvojiti pojmove o primjeni lijevanja i metalurgiji lijevanja.
Upoznati postupke lijevanja.
Usvojiti pojmove o toplinskoj obradi.
Upoznati peći za zagrijavanje i sredstva za hlađenje.
Znati izabrati i primijeniti najvažnije postupke
toplinske obrade.
Usvojiti osnovne pojmove o koroziji i ponašanje
materijala prema koroziji.
Znati izabrati i primijeniti najvažnije postupke
površinske zaštite.
Upoznati elemente prijenosa snage i gibanja.
Znati izabrati ručne alate za slobodno
ručno kovanje, znati odrediti način
kovanja, režime i načine zagrijavanja i ohlađivanja otkivaka te znati izvesti radne postupke kod
slobodnoga ručnog kovanja (sabijanje, istiskivanje, raskivanje, probijanje,
zasijecanje i rasijecanje).
Znati izabrati alate i strojeve za slobodno
strojno kovanje, način kovanja, te odrediti režime i načine zagrijavanja i
ohlađivanja otkivaka.
Znati izvesti radne postupke kod slobodnoga
strojnog kovanja.
Znati izabrati strojeve i ukovnje, izabrati
materijale za ukovnje, izračunati veličinu sirovog uloška za zadani otkivak,
odrediti režime zagrijavanja i ohlađivanja otkivaka.
Znati izvesti kovanje u ukovnjima.
Znati izabrati strojne čekiće za kovanje, odrediti
režime zagrijavanja i ohlađivanja otkivaka te znati iskovati jednostavni strojni dio pomoću strojnog čekića (postupcima
širenja, zbijanja, istezanja).
Znati izabrati preše i valjke za kovanje s obzirom
na njihov učinak, odrediti režime zagrijavanja i ohlađivanja dijelova te
izvršiti oblikovanje jednostavnih dijelova na prešama
Znati izabrati valjke za kovanje s obzirom na
njihov učinak, odrediti režime rada.
Znati izabrati elemente
i sastaviti jednostavne pneumatske sustave.
Znati izabrati elemente
i sastaviti jednostavne hidrauličke sustave.
Znati i umjeti koristiti stručnu literaturu.
Osposobiti za cjeloživotno školovanje.
Uvjeti za napredovanje i
završetak obrazovanja
Trajanje
obrazovanja: 3 godine
Uvjeti za upis: završena osnovna škola, liječnička
svjedodžba, provjera sposobnosti (prema potrebi) i Ugovor
Prijelaz u viši razred: Utvrđuje se Pravilnikom
Završetak obrazovanja: Utvrđuje se Pravilnikom
Mogućnost nastavka školovanja
Nakon
završenoga školovanja i tri godine radnoga iskustva u zanimanju može se
polagati majstorski ispit, čime se stječe zvanje majstora- kovača (Zakon o obrtu, NN 77/93 i 64/2001).
Učenici sa završenim obrazovanjem za obrtnička zanimanja mogu pod određenim uvjetima nastaviti školovanje u tehničkoj školi ili na veleučilištu.
2. NASTAVNI PLAN
Naziv predmeta |
Broj
sati |
Ukupni
broj sati |
|||||
1.
razred |
2.
razred |
3.
razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Hrvatski jezik |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
96 |
306 |
Strani jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Povijest |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Vjeronauk/Etika |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Tjelesna i zdravstvena kultura |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Politika i gospodarstvo |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Osnove računalstva |
1,5 |
53 |
0 |
0 |
0 |
0 |
53 |
Matematika u struci |
2 |
70 |
1 |
35 |
1 |
32 |
137 |
Tehničko crtanje |
1,5 |
53 |
0 |
0 |
0 |
0 |
53 |
Osnove tehničkih materijala |
1 |
35 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35 |
Osnove tehničke mehanike |
0 |
0 |
2 |
70 |
0 |
0 |
70 |
Elementi strojeva i konstruiranje |
0 |
0 |
2 |
70 |
0 |
0 |
70 |
Osnove automatizacije |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 |
64 |
64 |
Nove tehnologije |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 |
64 |
64 |
Izborna nastava |
1 |
35 |
2 |
70 |
2 |
64 |
169 |
Tjelesna i zdravstvena kultura Strukovni predmeti Matematika u struci |
|
|
|
|
|
|
|
Praktična nastava |
|
900 |
|
900 |
|
800 |
2600 |
Praktična nastava u školi s vježbama : Praktična nastava u školskoj radionici Tehnologija
obrade i montaže Tehnologija kovanja Praktična nastava u radnom procesu |
|
340 560 |
|
270 630 |
|
160 640 |
|
Ukupno
nastave godišnje |
16 |
1461 |
16 |
1460 |
14 |
1248 |
4169 |
Praktična nastava (objašnjenje):
U okviru godišnjeg fonda sati nalaze se i vježbe iz tehnologija koje su sadržajno u suglasju s praktičnom nastavom što je vidljivo u sljedećim tablicama:
2.
NASTAVNI PLAN - OBJAŠNJENJE
A) Općeobrazovni dio
Naziv predmeta |
Broj
sati |
Ukupni
broj sati |
|||||
1.
razred |
2.
razred |
3.
razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Hrvatski jezik |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
96 |
306 |
Strani jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Povijest |
2 |
70 |
0 |
0 |
0 |
0 |
70 |
Vjeronauk/Etika |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Tjelesna i zdravstvena kultura |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Politika i gospodarstvo |
0 |
0 |
2 |
70 |
0 |
0 |
70 |
Ukupno
|
9 |
315 |
9 |
315 |
7 |
224 |
854 |
B) Stručno- teorijski dio s izbornom nastavom
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
|||||
1.
razred |
2.
razred |
3.
razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Osnove računalstva |
1,5 |
53 |
0 |
0 |
0 |
0 |
53 |
Matematika u struci |
2 |
70 |
1 |
35 |
1 |
32 |
137 |
Tehničko crtanje |
1,5 |
53 |
0 |
0 |
0 |
0 |
53 |
Osnove tehničkih materijala |
1 |
35 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35 |
Osnove tehničke mehanike |
0 |
0 |
2 |
70 |
0 |
0 |
70 |
Elementi
strojeva i konstruiranje |
0 |
0 |
2 |
70 |
0 |
0 |
70 |
Osnove
automatizacije 3)P |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 |
64 |
64 |
Nove tehnologije
3)P |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 |
64 |
64 |
Izborni dio
4) Tjelesna i
zdravstvena kultura Strukovni predmeti Matematika u struci |
1 |
35 |
2 |
70 |
2 |
64 |
169 |
Ukupno |
7 |
246 |
7 |
245 |
7 |
224 |
715 |
3)P - Tehnološke vježbe u praktikumu.za pojedino zanimanje
4) - Prema uvjetima škole i interesima učenika.
C)Praktični
dio – Praktična nastava
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
||
1.
razred |
2.
razred |
3.
razred |
||
godišnje |
godišnje |
godišnje |
||
Praktična nastava u školi s vježbama : |
340 |
270 |
160 |
770 |
Praktična nastava u školskoj radionici najviše sati 4) |
270 |
165 |
32 |
|
Tehnologija obrade i
montaže |
70 |
105 |
|
|
Tehnologija kovanja |
- |
- |
128 |
|
Praktična nastava u radnom procesu – najmanje sati |
560 |
630 |
640 |
1830 |
Ukupno |
900 |
900 |
800 |
2600 |
Tehnologija obrade i montaže i Tehnologija kovanja
– nastavni predmeti koji su u korelaciji sa sadržajima Praktične
nastave
4) –
Svaka škola izrađuje Izvedbeni program
D)
Ukupno nastave
|
Broj
sati |
Ukupni broj sati |
||
1.
razred |
2.
razred |
3.
razred |
||
godišnje |
godišnje |
godišnje |
||
Općeobrazovni dio |
315 |
315 |
224 |
854 |
Stručno- teorijski dio s izbornom nastavom |
246 |
245 |
224 |
715 |
Praktični dio – Praktična nastava |
900 |
900 |
864 |
2664 |
Ukupno A)+B)+C) |
1461 |
1460 |
1312 |
4233 |
3.
OBVEZNI NAČIN PROVJERAVANJA ZNANJA I UMIJEĆA
Predmeti strukovnoga dijela programa |
Obvezni načini provjere i ocjenjivanja znanja i umijeća
|
Osnove računalstva |
pismeno, usmeno, praktični rad |
Matematika u struci |
usmeno, pismeno |
Osnove tehničke
mehanike |
usmeno,
pismeno |
Tehničko crtanje |
pismeno,
praktičan rad |
Elementi strojeva i
konstruiranje |
usmeno,
pismeno, praktični rad |
Osnove tehničkih
materijala |
usmeno,
pismeno, praktični rad |
Tehnologija obrade i
montaže |
usmeno,
pismeno, praktični rad |
Tehnologija kovanja |
usmeno, pismeno, praktični rad |
Osnove automatizacije |
usmeno, pismeno, praktični rad |
Praktikum: Nove
tehnologije |
usmeno,
pismeno, praktični rad |
Praktična nastava |
usmeno, pismeno, praktični rad |
4. POTREBNA STRUČNA SPREMA NASTAVNIKA
Nastavni predmeti strukovnoga dijela programa |
Nastavnik
|
Izobrazba |
Osnove računalstva |
profesor računalstva, i dipl. ing. strojarstva, dipl. ing. elektrotehnike i profesor strojarskih predmeta, profesor PTO-a, dipl. ing. brodogradnje |
VSS |
Matematika u struci |
profesor matematike, prof. matematike i
fizike, dipl. ing. strojarstva i profesor strojarskih predmeta, dipl. ing.
brodogradnje |
VSS |
Osnove tehnička mehanika |
dipl. ing. strojarstva i profesor strojarskih predmeta, profesor
PTO-a, dipl. ing. brodogradnje |
VSS |
Tehničko crtanje |
dipl. ing. strojarstva i profesor strojarskih predmeta, profesor
PTO-a, dipl. ing. brodogradnje |
VSS |
Elementi strojeva i konstruiranje |
dipl. ing. strojarstva i profesor strojarskih predmeta, profesor
PTO-a, dipl. ing. brodogradnje |
VSS |
Osnove tehničkih materijala |
dipl. ing. strojarstva i profesor strojarskih predmeta, profesor PTO-a, dipl. ing. brodogradnje |
VSS |
Tehnologija obrade i montaže |
dipl. ing. strojarstva i profesor strojarskih predmeta, profesor
PTO-a, dipl. ing. brodogradnje |
VSS |
Tehnologija kovanja |
dipl. ing. strojarstva i profesor strojarskih predmeta, profesor PTO-a , dipl. ing. brodogradnje |
VSS |
Osnove automatizacije |
dipl. ing. strojarstva i profesor strojarskih predmeta, profesor
PTO-a , dipl. ing. brodogradnje |
VSS |
Praktikum: Nove tehnologije |
dipl. ing. strojarstva i profesor strojarskih
predmeta, profesor PTO-a, dipl. ing. brodogradnje , nastavnik praktične
nastave /suradnik u nastavi/ majstor - stručni učitelj |
VSS, VŠS SSS |
Izborni dio |
Prema pravilniku o stručnoj spremi i pedagoško psihološkom obrazovanju |
|
Praktična nastava |
dipl. ing. strojarstva i profesor strojarskih predmeta, profesor PTO-a , dipl. ing. brodogradnje, nastavnik praktične nastave- stručni učitelj, /suradnik u nastavi/ majstor |
VSS, VŠS SSS |
Osim navedenih nastavnika
nastavne predmete mogu izvoditi i drugi nastavnici prema pravilniku o stručnoj
spremi i pedagoško -psihološkom obrazovanju nastavnika u srednjem školstvu,
«NN» 1/96.
5.
IZVOĐENJE PROGRAMA
5.1. Rad s učenicima u
skupinama - dijeljenje razrednog odjela u skupine i sudjelovanje suradnika u
nastavi (minimalni standard)
Nastavni
predmet |
Razred |
Nastavnik |
Broj sati |
Broj učenika |
Osnove računalstva |
1. |
profesor |
1,5 sat (0,5 + 1) 18 sati - zajedno 35 sati - 2 grupe |
30 učenika 15 učenika |
Matematika u struci |
1., 2 i 3 |
|
1.razr.- 2 sata (2+0) 70 sati-zajedno 2.razr.- 1 sat (1+0) 35 sati-zajedno 3.razr.- 1 sat (1+0) 32 sata-zajedno |
30 učenika 30 učenika 30 učenika |
Osnove tehničke mehanike |
2. |
profesor |
2.razr.- 2 sata (1+1) 35 sati-zajedno 35 sati - 2 grupe |
30 učenika 15 učenika |
Tehničko crtanje |
1. |
profesor |
1.razr.- 1,5 sati (1+0,5) 35 sati-zajedno 18 sati-2 grupe |
30 učenika 15 učenika |
Elementi strojeva i konstruiranje |
2. |
profesor |
2 sata (1 + 1) 35 sati - zajedno 35 sati - 2 grupe |
30 učenika 15 učenika |
Osnove tehničkih materijala |
1. |
profesor |
1.razr.- 1 sat (1+0) 35 sati-zajedno |
30 učenika |
Tehnologija
obrade i montaže |
1. i 2. |
profesor, nastavnik PN suradnik majstor |
2. razred - 2 sata (1 + 1) 35 sati zajedno 35 sati - 2 grupe 2. razred - 3 sata (1+2) 35 sati - zajedno 70 sati - 2 grupe |
30 učenika 15 učenika 30 učenika 15 učenika |
Tehnologija kovanja |
3. |
profesor, nastavnik PN suradnik majstor |
4 sata (2 + 2) 64 sati - zajedno 64 sati - 2 grupe |
30 učenika 15 učenika |
Osnove automatizacije |
3. |
profesor |
2 sata (1 + 1) 32 sati - zajedno 32 sati - 2 grupe |
30 učenika 15 učenika |
Praktikum novih tehnologija |
3. |
profesor, nastavnik PN suradnik majstor |
2 sata (1+1) 32 sata-zajedno 32 sata-2 grupe |
30 učenika 15 učenika |
Praktična nastava |
1., 2., 3. |
profesor, nastavnik PN suradnik majstor |
1. g. 900 sati 2. g. 900 sati 3. g. 800 sati |
Školske
radionice 8-16 učenika. Gospodarske
radionice-izvodi se pedagoška pomoć i nadzor |
5.2.
Minimalni materijalni uvjeti za izvođenje programa
Prostor |
Oprema |
Nastavni
predmeti |
Računalna učionica |
Standardna oprema 1 + 16 radnih mjesta |
Osnove računalstvo Stručni predmeti |
Klasična učionica |
Klasična učionica (1 + 32 mjesta) 1 radno mjesto sa PC + LCD, grafoskop/ |
Tehnologija obrade i montaže Tehnologija kovanja Tehničko crtanje Elementi strojeva i konstruiranje Matematika u struci Osnove tehničke mehanike |
Klasična učionica + Praktikum za Tehnologije |
Klasična učionica sa ormarima 1 radno mjesto sa PC + LCD, grafoskop/ Školska radionica za ručnu, strojnu obradu, i spajanje i montažu |
Tehnologija obrade i montaže Tehnologija kovanja |
Praktikum za Osnove automatizacije |
1 radno mjesto sa PC + LCD, grafoskop/ + 8 radnih mjesta sa standardnom opremom za
pneumatsko i hidrauličko upravljanje, robotiku i drugo |
Tehnologija obrade i montaže Tehnologija kovanja Osnove automatizacije |
Praktikum za nove tehnologije: CAD - CAM |
1 radno mjesto sa PC + LCD, grafoskop/ + 8 radnih mjesta sa standardnom opremom CAD - CAM
tehnologiju |
Tehnologija obrade i montaže Tehnologija kovanja Nove tehnologije Izborni sadržaji |
Školska radionica za ručnu obradu i montažu |
Prema standardu za 16 RM |
Praktična nastava u ŠR |
Školska radionica za strojnu obradu |
Prema standardu za 8 - 10 RM |
Praktična nastava u ŠR |
6. NASTAVNI PROGRAM -
KATALOG ZNANJA, VJEŠTINA I
UMIJEĆA
Okvirni programi Praktičnog dijela osnova su za izradu Izvedbenog i Operativnog programa.
Praktični dio izvodi se kod obrtnika i u školskim radionicama Obrtničke škole.
Nastavni proces treba organizacijski i programski postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne učinke.
Svaka škola izrađuje u suradnji sa obrtnicima i poduzećima model prema zadanom cilju, a u izvedbenim i operativnim programima definira konkretne radne i proizvodne zadatke, te vježbe u kojima će se ostvariti sadržaj programa.
Mora se definirati praćenje ostvarivanja sadržaja programa, kao i ocjenjivanje rada učenika prema propisanim uputama nadležnih Ministarstava.
Praktična nastava – 1. godina; sva zanimanja
u strojarstvu
Br. |
Nastavno područje |
Sadržaj programa - Cilj (znanja i vještine) |
1 |
2 |
3 |
1. |
Obrazovanje za zanimanje |
Objasniti značenje Ugovora o obrazovanju – naukovanju. |
2. |
Ustrojstvo i organizacija obrazovnih pogona |
Upoznati ustrojstvo, zadaće i osnovne funkcije pogona za obrazovanje: - školska radionica - obrtnička radionica - pogoni poduzeća, gradilišta i slično. |
3. |
Radno pravo Zaštita na radu |
Navesti bitne dijelove Ugovora o obrazovanju - naukovanju. Objasniti zadaće pogonske zaštite na radu. Navesti bitne odredbe iz Zakona o zaštiti na radu koje vrijede za obrazovni pogon. |
4. |
Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno korištenje energije |
Primijeniti strukovne propise o zaštiti na radu. Opisati načine ponašanja kod nesreće na radu, i uvoditi mjere prve pomoći. Navesti bitne propise za sprečavanje požara, te upoznati protupožarne aparate i sredstva. Upozoriti na opasnosti koje prouzrokuju pare, plinovi, lako zapaljivi materijali i električna struja. Navesti moguće zagađivače okoline koji su uvjetovani radnim mjestom. Navesti vrste energije koje se koriste u pogonu i omogućavaju racionalnu uporabu energije u strukovnom području rada. |
5. |
Planiranje i priprema rada |
Osigurati tok tehnološkog postupka rada uvažavajući pismeni ili usmeni plan i pripremu. Pripremiti prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji: - materijal predmeta obrade - alate, pribor, uređaje i strojeve -
sredstva
osobne zaštite na radu Pripremiti radno mjesto s obzirom na radni nalog. Kontrolirati i ocjenjivati rezultat rada. |
6. |
Tehničko crtanje; - čitanje, primjena i
izrada tehničko-
tehnološke
dokumentacije |
Čitati i primijeniti jednostavne oznake sa tehničkih crteža, uputa, kataloga, tablica, dijagrama. Znati i umjeti skicirati jednostavni radionički crtež. Upoznati osnove norme i standardizacije. Razumjeti oznake sa jednostavnih tehničkih crteža: - projekcije i kote, tolerancije, oznake kvalitete obrade. |
7. |
Mjerenje i kontrola |
Znati i umjeti izmjeriti dužine: -metrom, pomičnim mjerilom, mikrometrom, komparatorom. Znati i umjeti mjeriti i kontrolirati jednostrukim mjerilima: etalonima, kalibrima, račvama, šablonskim mjerilima. Znati i umjeti mjeriti i kontrolirati kutove: kutnicima i univerzalnim kutomjerima. |
8. |
Ručna obrada |
Znati i umjeti ocrtati i obilježiti predmet obrade prije narednih operacija. Znati i umjeti izvesti sječenje materijala sjekačima. Znati i umjeti piliti limove, cijevi i profile ručnim pilama.. Znati i umjeti turpijati ravne površine i oblike. Znati i umjeti izraditi vanjski i unutarnji navoj. Znati i umjeti rezati limove ručnim i stolnim škarama. Znati i umjeti ručno ravnati limove. Znati i umjeti ručno i strojno savijati limove pod kutom i kružno. Znati i umjeti previti lim. Znati i umjeti probiti lim probijačem. Znati ručno iskovati jednostavni oblik. |
9. |
Obrada spajanjem |
Znati i umjeti ispitati stanje površina i dijelova koje treba spajati. Znati i umjeti spojiti i osigurati spoj pomoću vijaka, matica i elemenata za osiguranje protiv odvijanja prema redoslijedu spajanja. Znati i umjeti spojiti elemente pomoću klinova i zatika. Znati i umjeti spojiti limove ručnim zakivanjem. Znati i umjeti izvršiti spajanje limova mekim lemljenjem. Znati i umjeti izvršiti spajanje limova tvrdim lemljenjem. Znati i umjeti izvršiti spajanje limova elektrolučnim zavarivanjem. Znati i umjeti izvršiti spajanje limova plinskim zavarivanjem. Znati i umjeti izvršiti spajanje limova lijepljenjem. |
10. |
Lijevanje |
Upoznati i usvojiti osnovne pojmove lijevanja: - lijevanje u pješčane kalupe - lijevanje u metalne kalupe. |
11. |
Korozija i površinska zaštita |
Upoznati i usvojiti osnovne pojmove o koroziji i površinskoj zaštiti: - znati i umjeti pripremiti metalne dijelove za zaštitu od korozije - znati i umjeti izvršiti zaštitu predmeta od korozije. |
12. |
Strojna obrada |
Bušenje; Prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti bušilicu, materijal predmeta obrade, alate za izradu provrta, pomoćna sredstva - umjeti pravilno stegnuti predmet obrade i alate - znati odrediti potrebni broj okreta i posmak alata. - umjeti bušiti prema zahtjevu crteža na traženu točnosti i kvalitetu obrade - pridržavati se propisa zaštite na radu. Brušenje i oštrenje alata; Znati pravilno oštriti alate: sjekač, crtaća igla, točkalo, svrdlo, tokarski nož. Znati i umjeti brusiti ravne površine. Tokarenje; Prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti tokarilicu, materijal predmeta obrade, alate za tokarenje, pomoćna sredstva. - umjeti pravilno stegnuti predmet obrade i alate - znati odrediti potrebni broj okreta i posmak alata. - umjeti tokariti jednostavne dijelove prema zahtjevu crteža na traženu točnosti i kvalitetu obrade - pridržavati se propisa zaštite na radu. Glodanje; Prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti glodalicu, materijal predmeta obrade, alate za glodanje, pomoćna sredstva. - umjeti pravilno stegnuti predmet obrade i alate - znati odrediti potrebni broj okreta i posmak alata. - umjeti glodati jednostavne dijelove prema zahtjevu crteža na traženu točnosti i kvalitetu obrade - pridržavati se propisa zaštite na radu. |
Praktična nastava – 2. godina; zanimanja:
kovač
Br. |
Nastavno područje |
Sadržaj programa - Cilj (znanja i vještine) |
1 |
2 |
3 |
1. |
Obrazovanje za zanimanje |
Ponoviti značenje Ugovora o obrazovanju – naukovanju. |
2. |
Ustrojstvo
i organizacija obrazovnih
pogona - Proširiti znanja |
Utvrditi ustrojstvo, zadaće i osnovne funkcije pogona za obrazovanje: - školska radionica - obrtnička radionica - pogoni poduzeća gradilišta i slično. |
3. |
Radno
pravo Zaštita
na radu - Proširiti znanja |
Ponoviti bitne dijelove Ugovora o obrazovanju - naukovanju. Ponoviti zadaće pogonske zaštite na radu. Ponoviti bitne odredbe iz Zakona o zaštiti na radu koje vrijede za obrazovni pogon. |
4. |
Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno korištenje energije - Proširiti znanja |
Primijeniti strukovne propise o zaštiti na radu. Opisati načine ponašanja kod nesreće na radu, i uvoditi mjere prve pomoći. Navesti bitne propise za sprečavanje požara, te upoznati protupožarne aparate i sredstva. Upozoriti na opasnosti koje prouzrokuju pare, plinovi, lako zapaljivi materijali i električna struja. Navesti moguće zagađivače okoline koji su uvjetovani radnim mjestom. Navesti vrste energije koje se koriste u pogonu i omogućavaju racionalnu uporabu energije u strukovnom području rada. |
5. |
Planiranje
i priprema rada - Proširiti znanja i vještine -
Planiranje i priprema u zanimanju |
Osigurati tok tehnološkog postupka rada uvažavajući pismeni ili usmeni plan i pripremu. Pripremiti
prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji: - materijal predmeta obrade - alate, pribor, uređaje i strojeve -
sredstva
osobne zaštite na radu Pripremiti radno mjesto s obzirom na radni nalog. Utvrditi i osigurati organizacijski tok rada. Procijeniti opseg rada. Kontrolirati i ocjenjivati rezultat rada. |
6. |
Tehničko
crtanje; -
čitanje, primjena i izrada tehničko- tehnološke dokumentacije - Proširiti znanja i vještine - Dokumentacija u zanimanju |
Čitati i
primijeniti oznake sa tehničkih crteža, uputa, kataloga, tablica, dijagrama. Znati i umjeti skicirati. Upoznati norme i standardizaciju. Razumjeti oznake sa tehničkih crteža: - projekcije i kote - tolerancije - oznake kvalitete obrade. Primijeniti pogonske upute i upute za posluživanje strojeva i uređaja. Zapisati tehničke sadržaje, osobito u obliku zapisnika i izvještaja. |
7. |
Mjerenje
i kontrola - Proširiti znanja i vještine -
Mjerenje i kontrola u zanimanju |
Znati i umjeti izmjeriti dužine: -metrom,
pomičnim mjerilom, mikrometrom. Znati i umjeti
mjeriti i kontrolirati jednostrukim mjerilima: etalonima,
kalibrima, račvama, šablonskim mjerilima. Znati i umjeti mjeriti i kontrolirati kutove: kutnicima i
univerzalnim kutomjerima. Utvrditi i prenijeti mjere montaže. Izrađivati i primjenjivati šablone. |
8. |
Ručna
obrada - Proširiti znanja i vještine - Ručna
obrada u zanimanju |
Znati i umjeti ocrtati i obilježiti predmet obrade prije narednih operacija. Znati i umjeti izvesti sječenje materijala sjekačima. Znati i umjeti piliti limove, cijevi i profile ručnim pilama.. Znati i umjeti turpijati ravne površine i oblike. Znati i umjeti izraditi vanjski i unutarnji navoj. Ispitivati pravokutnost elemenata mjerenjem i dijagonalama . |
9. |
Obrada
spajanjem - Proširiti
znanja i vještine - Spajanja u zanimanju |
Znati i umjeti ispitati stanje površina i dijelova koje treba spajati. Znati i umjeti spojiti i osigurati spoj pomoću vijaka, matica i elemenata za osiguranje protiv odvijanja prema redoslijedu spajanja. Znati i umjeti spojiti elemente pomoću klinova i zatika. Znati i umjeti izvršiti spajanje utiskivanjem. Stvaranje steznih spojeva prešanjem i proširivanjem . Spajati fine limove profiliranjem i zarubljivanjem. Spajati fine limove
užljebljivanjem (previjanjem) ručno i strojno. Spajati elemente i
proizvode zakivanjem Priprema površina, ljepila i lijepljenje dijelova iz različitih materijala Zavarivanje: Znati i umjeti Izabrati i utvrditi vrijednost za podešavanje zavarivačkih uređaja i dodatnih materijala za zavarivanje taljenjem. Zavarivati limove i profile od čelika i neželjeznih metala u različitim pozicijama zavarivanja. - spajati fine limove plinskim zavarivanjem - spajati fine limove ručnim elektrolučnim zavarivanjem u inertnom plinu - spajati fine limove elektrootpornim zavarivanjem ispraviti toplinskom obradom deformacije na zavarivačkom šavu - zavarivati izratke od umjetnog materijala Lemljenje: Znati i umjeti - izabrati alate za lemljenje, lemove i tekućinu za lemljenje prema svojstvima i svrsi primjene - meko i tvrdo lemiti dijelove lima uz uvažavanje stanja površine. Termički rezati limove i
profile prema nacrtu. |
10. |
Izrađivanje radnih komada i građevinskih dijelova ručnim kovanjem |
Istezanje, proširivanje i sječenje: prema crtežima i šablonama izrađivati komade Sabijanje: izratke sabijati
zbog zadebljanja na pojedinim mjestima sabijati po mjeri uglate i okrugle
oblike Klesanje, rezanje, bušenje, udubljivanje: izrađivati pojedine elemente, osobito pisma i okove (na vratima, prozorima) uklesivanjem i udubljivanjem izrađivati po mjeri ravne i kose rupe u okruglim, četvrtastim i plosnatim prečkama Spajanje: spajati kovane
pojedinačne elemente pripremiti dijelove za kovanje i kovati na vatri Savijanje: spajati kovane
pojedinačne elemente pripremiti dijelove za kovanje i kovati na vatri Savijanje: savijati prečke,
osobito na ornamente i prstene. |
11. |
Strojna
obrada - Proširiti znanja i vještine - Strojna obrada u zanimanju |
Bušenje; Prema
tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti bušilicu, materijal predmeta
obrade, alate za izradu provrta, pomoćna sredstva -
umjeti pravilno stegnuti predmet obrade i alate -
znati odrediti potrebni broj okreta i posmak alata. -
umjeti bušiti prema zahtjevu crteža na traženu točnosti i kvalitetu obrade -
pridržavati se propisa zaštite na radu. Obrađivati
limove i profile od čelika, neželjeznih metala i umjetnih materijala pomoću
ručno vođenih strojeva te stabilnim škarama, pilama i strojevima za brušenje.
Izrađivati unutarnje i vanjske navoje
uvažavajući svojstva materijala. Toplim
i hladnim savijanjem preoblikovati profile s i bez naprava. Ravnati
hladnim i toplim postupkom profile s i bez naprava. Kovati
kvadratno, plosnato i polukružno. |
12. |
Toplinska obrada u zanimanju |
Znati izabrati određeni postupak toplinske obrade prema zahtjevima crteža. Znati i umjeti izvršiti kaljenje jednostavnijih alata. Znati i umjeti ispitati tvrdoću materijala. Znati se služiti podacima iz literature. |
13. |
Montaža
elemenata u sklopove |
Znati prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti elemente za montažu. Znati i umjeti ispitati elemente za funkcionalnu ugradnju. Znati i umjeti prema tehničkim uputama sastaviti elemente u mehaničke sklopove. Znati i umjeti sastaviti mehaničke sklopove u sustav montaže. Znati i umjeti provjeriti mehaničke sklopove i cjelokupni sustav nakon ugradnje. Znati ispitati za vrijeme procesa montaže međusobno zavisne funkcije kako bi se izbjegle greške u montaži. |
14. |
Ispitivanje,
obradba i zaštita površina |
Znati i umjeti pripremiti metalne dijelove za zaštitu od korozije. Znati i umjeti izvršiti zaštitu predmeta od korozije. Vidno ispitati elemente, pogreške u materijalu, površinsku zaštitu i kakvoću površine. Ispitati korozijsku zaštitu
elemenata. Pripremiti površine za
nanošenje korozivnih zaštitnih sredstava. Nanositi korozivna zaštitna
sredstva (antikorozivna zaštita) uvažavajući smjernice za obradbu. Obrađivati površine,
osobito šavove zavarivanja, mehanički, kemijski ili zapuhivanjem. Površine oblikovati u
bojama. Bojati izrađene komade. Izrađene komade
pocinčati. |
Praktična nastava – 3.
godina; zanimanja: kovač
Br. |
Nastavno područje |
Sadržaj programa - Cilj (znanja i vještine) |
1 |
2 |
3 |
1. |
Obrazovanje za zanimanje |
Objasniti značenje Ugovora o obrazovanju – naukovanju. |
2. |
Planiranje
i priprema rada - Proširiti znanja i vještine. |
Znati samostalno osigurati tok tehnološkog postupka rada uvažavajući pismeni ili usmeni plan i pripremu. Pripremiti
prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji: - materijal predmeta obrade - alate, pribor, uređaje i strojeve -
sredstva
osobne zaštite na radu Pripremiti radno mjesto s obzirom na radni nalog. Utvrditi i osigurati organizacijski tok rada. Procijeniti opseg rada. Kontrolirati i ocjenjivati rezultat rada. |
3. |
Tehničko
crtanje; -
čitanje, primjena i izrada tehničko-tehnološke dokumentacije - Proširiti znanja i vještine |
Znati i umjeti samostalno čitati i primijeniti oznake sa tehničkih crteža, uputa, kataloga, tablica, dijagrama. Znati i umjeti skicirati. Znati i umjeti samostalno odrediti standardne dijelove. Znati i umjeti samostalno razumjeti oznake sa tehničkih crteža: - projekcije i kote Znati i umjeti samostalno čitati pogonske upute i upute za posluživanje strojeva i uređaja. Znati i umjeti samostalno napisati tehničke sadržaje, osobito u obliku zapisnika i izvještaja. Čitati i primjenjivati građevne
crteže. Praviti skice prema situaciji na gradilištu. |
4. |
Uređenje
radnog mjesta na gradilištu |
Prema propisima osigurati i urediti gradilište ili
montažno mjesto. Izrađivati pomoćne konstrukcije, radne i zaštitne skele,
nadograđivati, osigurati i razgrađivati. |
5. |
Ispitivanje
i mjerenje |
Ispitivati na gradilištu, osobito pomoću viska i libele s
gumenom cijevi. Prenijeti montažne mjere na gradilište. |
6. |
Strojna obradba |
Učvršćivanje profila i elemenata. Izrađivati u limovima i profilima dijelove od različitih
sirovina bušenjem, piljenjem i glodanjem. Limove i profile štancati. Izratke, osobito od aluminija i plemenitog čelika brusiti
i polirati. Prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti bušilicu, materijal predmeta obrade, alate za izradu provrta, pomoćna sredstva - umjeti pravilno stegnuti predmet obrade i alate - znati odrediti potrebni broj okreta i posmak alata. - umjeti bušiti prema zahtjevu crteža na traženu točnosti i kvalitetu obrade - pridržavati se propisa zaštite na radu. Obrađivati limove i profile od čelika, neželjeznih metala i umjetnih materijala pomoću ručno vođenih strojeva te stabilnim škarama, pilama i strojevima za brušenje. Izrađivati
unutarnje i vanjske navoje uvažavajući svojstva materijala. Toplim i hladnim savijanjem
preoblikovati profile s i bez naprava. Ravnati hladnim i toplim
postupkom profile s i bez naprava. Kovati kvadratno, plosnato i polukružno. |
7. |
Izrađivanje radnih komada i građevinskih dijelova ručnim kovanjem |
Istezanje, proširivanje i sječenje: prema crtežima i šablonama izrađivati komade Sabijanje: izratke sabijati
zbog zadebljanja na pojedinim mjestima sabijati po mjeri uglate i okrugle
oblike Klesanje, rezanje, bušenje, udubljivanje: izrađivati pojedine elemente, osobito pisma i okove (na vratima, prozorima) uklesavanjem i udubljivanjem izrađivati po mjeri ravne i kose rupe u okruglim, četvrtastim i plosnatim prečkama Spajanje: spajati kovane
pojedinačne elemente pripremiti dijelove za kovanje i kovati na vatri Savijanje: spajati kovane
pojedinačne elemente pripremiti dijelove za kovanje i kovati na vatri Savijanje: savijati prečke,
osobito na ornamente i prstene Rukovati kovačkim čekićem uvažavajući propise o sigurnosti . Izabrati, ugraditi i
izgraditi umetke. Prema crtežima ili
šablonama kovati po mjeri izratke s i bez pomoćnih alata. Izratke kovati u ukovnjima.
Održavati strojeve i alate. |
8. |
Montaža
elemenata u sklopove - Proširiti znanja i vještine |
Znati prema
tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti elemente za montažu. Znati i umjeti
ispitati elemente za funkcionalnu ugradnju. Znati i umjeti
prema tehničkim uputama sastaviti elemente u sklopove. Znati i umjeti sastaviti sklopove u sustav montaže. Znati i umjeti provjeriti sklopove i cjelokupni sustav nakon ugradnje. Znati ispitati za vrijeme procesa montaže međusobno zavisne funkcije kako bi se izbjegle greške u montaži. |
9. |
Toplinska obrada u zanimanju |
Znati izabrati određeni postupak toplinske obrade prema zahtjevima crteža. Znati i umjeti izvršiti kaljenje jednostavnijih alata. Znati i umjeti ispitati tvrdoću materijala. Znati se služiti podacima iz literature. Znati izabrati određeni postupak toplinske obrade prema zahtjevima crteža. Znati i umjeti izvršiti kaljenje jednostavnijih alata. Znati i umjeti ispitati tvrdoću materijala. Znati se služiti podacima iz literature. |
10. |
Izrađivanje
i održavanje u ispravnom stanju alata i pomoćnog alata za kovanje |
Izrađivati ili preoblikovati alate, osobito dlijeta i kliješta Izrađivati ukovnje i
posebne alate. Izrađivati pomoćne alate,
osobito naprave i sprave za mjerenje. Održavati u ispravnom stanju alate i pomoćne alate za ručno i strojno kovanje. |
11. |
Elektrotehnika,elektronika |
Ispitivati
električne veličine, osobito mrežne napone. Povezivati
električne vodove prema planovima priključivanja te priključiti električne i
elektronske sklopove. Nadograditi i ispitati osnovne sklopove. Utvrditi prema sklopnim planovima potrebne sklopove i elemente te predmontirati. Ispitati prema sklopnim planovima gotova upravljanja. Razlikovati motore trofazne i izmjenične struje. Ispitati smjer okretaja. Utvrditi dopušteno mehaničko i električno opterećenje. |
12. |
Hidraulika, pneumatika |
Čitati i skicirati sheme upravljanja hidrauličkih i pneumatskih sustava. Prema podacima, crtežima, shemama upravljanja i propisima nadograditi, priključiti i ispitati hidrauličke i pneumatske sklopove uključujući elektrotehničke komponente. Demontirati i montirati hidrauličke i pneumatske elemente i sklopove. |
13. |
CNC programiranje alatnih strojeva - Usvojiti znanja i vještine |
Upoznati i usvojiti ustroj CNC stroja. Upoznati i usvojiti mjerne sustave kod CNC upravljanja. Upoznati, usvojiti i umjeti praktično primijeniti koordinatni sustav kod CNC upravljanja. Upoznati, usvojiti i umjeti praktično primijeniti nultu i referentnu točku kod CNC upravljanja. Upoznati, usvojiti i umjeti praktično primijeniti vrste CNC upravljanja. Upoznati, usvojiti i umjeti praktično primijeniti alatne sustave i korekcije alata kod CNC upravljanja. Znati i umjeti programirati izradu jednostavnih dijelova na CNC strojevima. Izraditi predmet na numerički upravljanom stroju. |
1.
Tehnologija
obrade i montaže (1. r.)
2.
Tehnologija
obrade i montaže (2.r.)
3.
Tehnologija kovanja (3.r.)
R.br. Nastavno
područje Broj sati po obrazovnim godinama
I II III Ukupno
Tehnologija obrade i montaže s
tehnološkim vježbama (70 sati)
1. Osnove
proizvodne tehnike
50 - - 50
2. Tehnološke
vježbe
20
- - 20
Tehnologija obrade i montaže s tehnološkim vježbama
(105 sati)
1. Tehnički
materijali - 35 - 10
2.
Plastična obrada
-
10 - 10
3.
Spajanje
i montaža -
15 - 15
4. Tehnološke vježbe - Projekt:
Tehnološki postupak izrade i montaže
sklopova
Tehnologija kovanja s
tehnološkim vježbama (128 sati)
1. Tehnički
materijali – poluproizvodi
- - 16 16
2. Elektrotehnika
i električni strojevi - - 16
16
3. Održavanje
strojeva, uređaja i postrojenja - -
16 16
4. Tehnološke
vježbe –
Projekt: Tehnološki postupak izrade i montaže
- - 16 16
Alati za kovanje u ukovnjima -
- 16 16
Strojevi i uređaji za kovanje u ukovnjima - - 16 16
Izvođenje kovanja -
- 24 24
Zaštita na radu -
- 8
8
UKUPNO SATI 128 128
6.1. Nastavni predmet: Tehnologija obrade i montaže
Razred: Prvi /sva zanimanja u strojarstvu
Tjedni (ukupni) fond sati: 2 sata (70 sati)
Cilj: Stjecanje osnovnih znanja, vještina i navika koji će omogućiti obavljanje poslova u zanimanjima:
- kovač
Zadaci:
Usvojiti spoznaju o značaju organizacije rada i racionalnog korištenja energije.
Upoznati i
uputiti učenike o zaštiti na radu, čuvanju zdravlja i zdrave čovjekove okoline.
Upoznati osnovna svojstva, dobivanje i primjenu najvažnijih tehničkih materijala.
Naučiti pojedine postupke
obrade i montaže.
Upoznati
principe rada, alata i strojeva s tehničko tehnološkog stajališta.
Znati i umjeti po
potrebi sami odabrati određeni postupak obrade materijala i montaže dijelova.
Steći potrebna znanja za
samoobrazovanje i usavršavanje u struci i zanimanju.
Provjera postignuća rada učenika
- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se
usmenim i pismenim ispitivanjem
sadržaja (zadaci objektivnog tipa)
- vještine; primjena znanja korištenjem literature i pravilno rukovanje
alatom i pravilno izvođenje pojedinih operacija
- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.
Literatura za učenike i nastavnike
Literatura odobrena od Ministarstva znanosti,
obrazovanja i športa ili Zavoda za školstvo Republike Hrvatske i :
Mijo Matošević,
prof: Tehnologija obrade i montaže,
udžbenik za prvi razred strojarske struke
Mijo Matošević, prof: Tehnologija obrade i montaže, metodički priručnik
za nastavnike
Mijo Matošević, prof: Tehnologija obrade i montaže, zbirka
grafofolija u boji
Mapa za Praktičnu
nastavu
Tehnologija obrade i
montaže - Prva godina: sva zanimanja u
strojarstvu
Cilj i zadaci nastavnih područja
Br.
Nastavno područje Cilj (znanja
i umijeća) Sadržaj
1 2 3 4
1. Osnove proizvodne Upoznati princip rada Postupci ručne obrade
tehnike alate i postupke pojedinih odvajanjem čestica:
obrada - osnove mjerenja i kontrole
- ocrtavanje i obilježavanje
- osnovni kutovi reznog alata
- sječenje
- piljenje
- turpijanje
- grecanje
- izrada navoja.
Postupci obrade lima:
- rezanje lima
- ravnanje lima
- savijanje lima
- probijanje lima
- previjanje lima. Kovanje i prešanje.
Valjanje, vučenje, istiskivanje
Lijevanje
Upoznati postupke spajanja Spajanje razdvojivim vezama:
- spajanje vijcima i maticama
- spajanje zaticima i svornjacima
- spajanje klinovima
- spajanje spojkama.
Spajanje nerazdvojivim vezama:
- spajanje zakivanjem
- spajanje lemljenjem
- spajanje zavarivanjem
- spajanje lijepljenjem.
Upoznati princip rada, Postupci strojne obrade
alate i postupke Osnove teorije rezanja:
pojedinih strojnih Bušenje
Tokarenje
Glodanje
Brušenje
Ostali
postupci strojne obrade.
2. Tehnološke vježbe
6.2. Nastavni predmet: Tehnologija obrade i montaže
Razred: 2. (drugi) /bravar, limar, kovač, ljevač, kotlar
Tjedni (ukupni) fond sati: 3 sata (105 sati)
Cilj: Stjecanje osnovnih
znanja, vještina i navika koji će omogućiti obavljanje poslova u zanimanjima:
- kovač
Zadaci:
Usvojiti značaj organizacije rada i
racionalnog korištenja energije.
Upoznati i uputiti učenike o zaštiti na radu, čuvanju zdravlja i zdrave čovjekove
okoline.
Upoznati glavne dijelove mjernih alata, principe i pravila rada.
Znati primijeniti mjerenja u praksi.
Usvojiti pojmove o toplinskoj obradi.
Upoznati peći za zagrijavanje i sredstva za hlađenje.
Znati izabrati i primijeniti najvažnije postupke
toplinske obrade.
Znati izabrati i primijeniti alate i postupke ručne
i strojne obrade u izradi određenog zadatka.
Naučiti pojedine postupke obrade i montaže.
Znati i umjeti po potrebi sami odabrati određeni postupak
obrade materijala i montaže dijelova.
Znati izabrati i primijeniti alate i postupke u
spajanju i montaži određenog zadatka.
Upoznati elemente prijenosa snage i gibanja.
Znati izabrati i sastaviti elemente u mehaničkim sustavima.
Steći potrebna znanja za samoobrazovanje i
usavršavanje u struci i zanimanju.
Provjera postignuća rada učenika
- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se
usmenim i pismenim ispitivanjem
sadržaja (zadaci objektivnog tipa)
- vještine; primjena znanja korištenjem literature i pravilno rukovanje
alatom i pravilno izvođenje pojedinih operacija
- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.
Literatura za učenike i nastavnike
Literatura odobrena od Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa ili Zavoda za školstvo Republike Hrvatske:
Mijo Matošević, prof: Tehnologija obrade i
montaže, udžbenik za prvi razred
strojarske struke
Mijo Matošević, prof: Tehnologija obrade i
montaže, metodički priručnik za nastavnike
Mijo Matošević, prof: Tehnologija obrade i
montaže, zbirka grafofolija u boji
Mapa za Praktičnu
nastavu
Tehnologija
obrade i montaže
Zanimanja: kovač
Cilj i zadaci nastavnih područja
Br. Nastavno područje Cilj (znanja i umijeća) Sadržaj
1 2 3 4
1. |
Tehnički materijali i
toplinska obrada |
Usvojiti i primijeniti znanja i vještine u praksi. |
Čelici - svojstva - poluproizvodi - primjena Obojeni metali: - svojstva- poluproizvodi- primjena. Osnove toplinske obrade Žarenje Kaljenje Popuštanje i poboljšanje Cementiranje i nitriranje Peći za toplinsku obradu. |
2. |
Obrada deformacijom |
Usvojiti i primijeniti znanja i vještine u praksi. |
Postupci obrade lima: - rezanje lima - ravnanje lima - savijanje lima - probijanje lima - previjanje lima. Kovanje i prešanje. Valjanje, vučenje, istiskivanje |
3. |
Spajanje i montaža |
Usvojiti i primijeniti znanja i vještine u praksi. |
Spajanje razdvojivim vezama: - spajanje vijcima i maticama - spajanje zaticima i svornjacima - spajanje klinovima - spajanje spojkama. Spajanje nerazdvojivim vezama: - spajanje zakivanjem - spajanje lemljenjem - spajanje zavarivanjem - spajanje lijepljenjem. |
4. |
Korozija i površinska zaštita |
Usvojiti i primijeniti znanja i vještine u praksi. |
Vrste korozije. Utjecaj korozije na metal. Načini zaštite od korozije: -
bojenje -
lakiranje -
pocinčavanje -
niklovanje -
galvanizacija -
bruniranje -
eloksiranje -
ostali
postupci. |
5. |
Tehnološke vježbe Projekt |
Primijeniti znanja i vještine u praksi. |
Tehnološki postupak izrade i montaže
sklopova |
6.3. Nastavni predmet: Tehnologija kovanja
Razred: Treći/ kovač
Tjedni (ukupni) fond sati: 2 + 2
sata (128 sati)
Cilj:
Stjecanje osnovnih znanja, vještina i navika koji
će omogućiti obavljanje poslova u zanimanjima: kovač
Zadaci:
Usvojiti spoznaju o značaju organizacije
rada i racionalnog korištenja energije.
Upoznati i uputiti učenike o zaštiti na radu,
čuvanju zdravlja i zdrave čovjekove okoline.
Upoznati osnovna svojstva, dobivanje i
primjenu najvažnijih tehničkih materijala.
Znati i razumjeti čitati i primijeniti tehnički crtež u izradi dijelova,
sklopova ili proizvoda.
Znati izraditi jednostavne tehničke
crteža.
Znati izabrati alate i strojeve za slobodno
strojno kovanje, odrediti način kovanja, odrediti režime i načine zagrijavanja
i ohlađivanja otkivaka te izvesti radne postupke kod slobodnoga strojnog
kovanja.
Znati izabrati strojeve i ukovnje, izabrati
materijale za ukovnje, izračunati veličinu sirovog uloška za zadani otkivak,
odrediti režime zagrijavanja i ohlađivanja otkivaka te izvesti kovanje u ukovnjima.
Znati izabrati strojne čekiće za kovanje, odrediti
režime zagrijavanja i ohlađivanja otkivaka te znati iskovati jednostavni strojni dio pomoću strojnog čekića
(postupcima širenja, zbijanja, istezanja).
Znati izabrati elemente
i sastaviti jednostavne pneumatske sustave.
Znati izabrati elemente
i sastaviti jednostavne hidrauličke sustave.
Znati
i umjeti koristiti stručnu literaturu.
Osposobiti
učenike za
cijeloživotno školovanje.
Provjera postignuća rada učenika
- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se
usmenim i pismenim ispitivanjem
sadržaja (zadaci objektivnog tipa)
- vještine; primjena znanja korištenjem literature i pravilno rukovanje
alatom i pravilno izvođenje pojedinih operacija
- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.
Literatura za učenike i nastavnike
Literatura odobrena od Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa ili Zavoda za školstvo Republike Hrvatske:
Mijo Matošević, prof: Tehnologija obrade i montaže, udžbenik za prvi razred strojarske struke
Mapa za Praktičnu
nastavu
Tehnologija kovanja -
Treća godina:
Cilj i zadaci nastavnih područja
Br.
Nastavno područje Cilj
(znanja i umijeća) Sadržaj
1 2
3 4
1. |
Tehnički materijali - profili |
Usvojiti i primijeniti znanja i vještine u praksi. |
Profili cijevi: - vrste - standardi - izbor i primjena. Ostali profili: -
vrste -
standardi - izbor i primjena.
|
2. |
Elektrotehnika i električni strojevi |
Usvojiti i primijeniti znanja i vještine u praksi. |
Osnovni pojmovi iz elektrotehnike - električni strujni krug - Ohmov zakon - vrste i spajanje djelatnih otpora Toplinsko djelovanje električne struje Magnetsko djelovanje Kemijsko djelovanje Električne zaštitne mjere mjere zaštiti Osnovna znanja o električnim strojevima |
3. |
Održavanje strojeva, uređaja i postrojenja |
Usvojiti i primijeniti znanja i vještine u praksi. |
Služba održavanja strojeva, uređaja i postrojenja Zadaci pripreme rada održavanja Snimanje kvarova Podmazivanje strojeva Preventivni pregledi Plansko održavanje Dokumentacija održavanja Radionice održavanja |
4. |
Projekt Tehnološki postupci izrade i montaže kovačkih
proizvoda |
Samostalno izraditi zadatak Razraditi
tehnološki postupak izrade
uz uporabu skica,
tablica, dijagrama, standarda, propisa i drugih dostupnih podataka Razraditi
tehnološke poslova montaže.
|
Tehnološki
postupak izrade i montaže Sastavni
i radionički crtež. Određivanje
količine materijala Izbor
broja i redoslijeda operacija.
Izbor
alata. Izbor
stroja. Određivanje
režima rada. Određivanje vremena izrade. Analiza ekonomičnosti izrade. Određivanje vremena izrade. Tehnološka
lista. Operacijska
lista. Karta
alata i naprava. Popis
poslova montaže. Radna
mjesta za montažu. Alati
i pribor za montažu. Vrijeme
montaže. Zaštita
na radu. |
5. |
Alata za kovanje
ukovnji |
Upoznati ukovnje. Znati pravilno postaviti
ukovnje u strojeve za kovanje. |
Ukovnji. |
6. |
Strojevi i uređaji za kovanje u ukovnjima |
Upoznati strojeve i uređaje za kovanje u ukovnjima. Znati pravilno izabrati strojeve i uređaje za kovanje u ukovnjima. |
Strojevi za
kovanje. Kovački
čekići. Kovačke
preše. |
7. |
Izvođenje
kovanja |
Primijeniti znanja i vještine
u praksi. |
Slobodno kovanje. Operacije kovanja u ukovnjima. |
8. |
Zaštita na radu |
Primijeniti znanja i vještine
u praksi. |
Opasnosti pri kovanju. Zaštitna sredstva. Propisi o zaštiti na radu. |
6.4. Nastavni predmet: Osnove tehničkih materijala
Razred: Prvi (sva zanimanja u strojarstvu)
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 sat (35 sati)
Cilj:
Stjecanje osnovnih
znanja o tehničkim materijalima
koja će omogućiti obavljanje
poslova u zanimanjima
u strojarstvu.
Zadaci:
Upoznati vrste, osnovna svojstva, dobivanje i primjenu najvažnijih tehničkih materijala.
Osposobiti izabrati određeni materijal prema zahtjevu tehničkog crteža, prema standardima i trgovačkim
oznakama.
Osposobiti učenika na samostalno korištenje literature i drugih izvora podataka iz područja tehničkih
materijala.
Steći potrebna znanja za samoobrazovanje i usavršavanje u struci i zanimanju.
Provjera postignuća rada učenika:
- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem sadržaja (zadaci objektivnog tipa)
- vještine; primjena znanja pravilnog izbora materijala i korištenje literature
- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.
Literatura za učenike i nastavnike:
Literatura odobrena od Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa ili Zavoda za školstvo Republike Hrvatske:
Mijo Matošević, prof: Tehnologija obrade i
montaže, udžbenik za prvi razred strojarske struke
Mijo Matošević, prof: Tehnologija obrade i
montaže, metodički priručnik za nastavnike
Mijo Matošević, prof: Tehnologija obrade i
montaže, zbirka grafofolija u boji
Osnove tehničkih materijala
1. Pregled nastavnih područja
R.br. Nastavno područje
1. |
Uvod |
2. |
Sirovo željezo, dobivanje |
3. |
Prerada sirovog željeza u lijevano željezo |
4. |
Prerada sirovog željeza u čelik. |
5. |
Vrste, svojstva, primjena i označavanje čelika i lijevanog željeza |
5. |
Obojeni metali i njihove legure |
6. |
Sinterirani materijali |
7. |
Nemetali |
8. |
Goriva i maziva |
|
|
Osnove
tehničkih materijala
Cilj i zadaci nastavnih područja
Br. Nastavno područje
Cilj (znanja i umijeća) Sadržaj
1 2 3 4
1. |
Uvod |
Upoznati najvažnije tehničke
materijale u praksi. Usvojiti znanja o osnovnim
svojstvima tehničkih materijala. Usvojiti osnovna znanja o
metalografiji. |
Značenje
tehničkih materijala. Podjela
tehničkih materijala. Osnovna
svojstva tehničkih materijala. Osnove
metalografije: - osnovni
pojmovi -
kristalografija i kristalizacija - dijagrami
stanja |
|
||
2. |
Sirovo željezo - dobivanje |
Usvojiti osnovna znanja o sirovom željezu. |
Dobivanje sirovog željeza: - željezne rude, talionički
dodaci i koks - Visoka peć i procesi u Visokoj peći - proizvodi Visoke peći |
|
||
3. |
Prerada sirovog željeza u lijevano željezo |
Usvojiti osnovna znanja o preradi sirovog željeza u lijevano željezo. |
Prerada sirovog željeza: - Sivi lijev; lijevano željezo s lamelarnim grafitom - Žilavi (Nodularni) lijev - Tvrdi lijev - Kovkasti (Temper) lijev - Čelični lijev |
|
||
4. |
Prerada sirovog željeza u čelik. |
Usvojiti osnovna znanja o preradi sirovog željeza u čelik. |
Postupci dobivanja čelika: Bessemerov i Thomasov postupak – konvertori. Siemens Martenov postupak. Postupak dobivanja čelika s upuhivanjem kisika. Elektro postupak dobivanja čelika. |
|
||
5. |
Vrste, svojstva, primjena i označavanje čelika i lijevanog željeza |
Osposobiti izabrati određeni materijal crteža, prema standardima i trgovačkim oznakama. Osposobiti učenika na samostalno korištenje literature i drugih izvora podataka iz područja tehničkih materijala. |
Podjela čelika. Konstrukcijski čelici. Alatni
čelici. Označavanje čelika prema standardima. Označavanje lijevanog željeza prema standardima. |
|||
5. |
Obojeni metali i njihove legure |
Usvojiti osnovna znanja o podjeli, svojstvima i primjeni najvažnijih obojenih metala i njihovih
legura. Osposobiti izabrati određeni materijal prema zahtjevu tehničkog crteža, prema standardima I trgovačkim oznakama. Osposobiti učenika na samostalno korištenje literature i drugih izvora podataka iz područja tehničkih materijala. |
Vrste obojenih metala i njegovih legura. Teški obojeni metali. Legure teških obojenih metala. Laki metali. Legure lakih metala. |
|||
6. |
Sinterirani materijali |
Usvojiti
osnovna znanja o podjeli,
postupku izrade, svojstvima i primjeni najvažnijih sinteriranih materijala. |
Postupak izrade. Sinterirani željezni materijali. Sinterirani obojeni metali. Tvrdi metali. Oksidno keramički rezni materijali. |
|
||
7. |
Nemetali |
Usvojiti
osnovna znanja o podjeli,
svojstvima i primjeni najvažnijih nemetala. |
Vrste nemetala. Plastične mase. Drvo, guma, koža, tekstil. Staklo, porculan, azbest. |
|
||
8. |
Goriva i maziva |
Usvojiti osnovna znanja o podjeli, svojstvima i primjeni najvažnijih goriva i maziva. |
Goriva. Maziva. |
|
||
6.5. Nastavni predmet: Matematika u struci
Razred: Prvi
Treći
Tjedni (ukupni) fond
sati: 1. razred 2
sata (70 sati)
2.
razred 1 sat (35 sati)
3.
razred 1 sat (32 sati)
Cilj: Stjecanje
osnovnih
znanja iz matematike koja će se moći primijeniti u struci i zanimanju.
Zadaci:
Ponoviti znanja i uvježbati vještinu računanja, potenciranju i korjenovanju.
Usvojiti znanja o jednadžbama prvog stupnja i linearnim odnosima veličina.
Usvojiti osnovna znanja o veličinama i njihovim jedinicama, kao i njihovim pretvorbama.
Usvojiti osnovna znanja o proračunima dužina, kutova, površina, volumena, oplošja i masa likova i tijela.
Usvojiti osnovna znanja o algebarskim operacijama i moći izračunati jednostavne zadatke.
Usvojiti osnovna znanja o kvadratnoj jednadžbi i moći izračunati jednostavne zadatke.
Usvojiti osnovna znanja o pravilu trojnom, postotnom i kamatnom računu i moći izračunati jednostavne zadatke.
Usvojiti osnovna znanja o trigonometriji i moći izračunati jednostavne zadatke s primjenom u praksi.
Usvojiti osnovna znanja o troškovima i moći izračunati jednostavnu kalkulaciju.
Znati i moći primijeniti osnovna matematička znanja u zanimanju strojobravar.
Literatura za učenike i nastavnike:
Literatura odobrena od Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa ili Zavoda za školstvo Republike Hrvatske:
1. Matošević M.:
Stručni račun 1, Priručnik i zadaci u naukovanju, “UM”d.o.o. Nova Gradiška
Matematika u struci
1. Pregled nastavnih područja
Red. Nastavno područje
br.
1. Osnovne
matematičke operacije
2.
Potenciranje
3.
Korjenovanje
4. Jednadžbe
prvog stupnja
5. Veličine
i jedinice
6. Proračuni
dužine i kutova
7. Proračuni površine, volumena i mase
8. Algebarske
operacije
9. Kvadratna
jednadžba
10. Osnove
trigonometrije
11. Pravilo
trojno
12. Postotni i kamatni račun
13.
Proračuni
u zanimanju
14. Osnovni
proračuni troškova
15.
Izrada kalkulacija u zanimanju
Matematika u struci: Prva godina: Cilj i zadaci nastavnih područja:
Red. Nastavno područje
Cilj (znanja i umijeća) Sadržaj
br.
1 2 3
4
1. Osnovne matematičke Ponoviti znanja i uvježbati Vrste brojeva.
operacije vještinu računanja. Zbrajanje i oduzimanje.
Množenje i dijeljenje.
Osnovne računske operacije s razlomcima.
2. Potenciranje Znati i umjeti računati Pojam potencije.
s potencijama. Zbrajanje i oduzimanje
potencija.
Množenje i dijeljenje
potencija.
Potenciranje potencija.
3. Korjenovanje Znati i umjeti računati Pojam korjenovanja.
s korijenima. Računske operacije.
4. Jednadžbe Znati i umjeti računati Općenito o jednadžbama..
i linearni odnos veličina s linearnim jednadžbama Ekvivalentne jednadžbe.
s jednom nepoznanicom. Linearne jednadžbe s jednom nepoznanicom.
Upoznati odnose Omjeri i razmjeri, prosto
među veličinama pravilo trojno, postotni račun
Razumjeti sličnost Sličnost trokuta,
u trokutu odnos stranica u trokutu,
odnos stranica za 30°, 45°i 60°.
Upoznati vektorske veličine Pojam vektorske veličine,
zbroj vektora, množenje
vektora
s brojem
Prikazati
linearne zavisnosti Koordinatni
sustav,
jednadžba
pravca.
5. Veličine i jedinice Naučiti osnovne veličine. Veličine..
Znati pretvoriti jedinice. Pretvorba jedinica.
6. Proračuni dužina Znati i umjeti proračunati Proračuni podjele dužine.
i kutova podjelu dužine i kutova. Proračuni opsega kruga i njegovih dijelova.
Proračuni razvijene dužine. Pravokutni
trokut -
Pitagorin poučak.
Trigonometrijske funkcije pravokutnog trokuta.
7. Proračuni
površina Znati i umjeti
proračunati Proračuni površina:
volumena, oplošja i mase površinu, volumen, ravni likovi,
oplošje i masu likova i tijela. krug, dijelovi kruga, elipsa
Proračuni volumena i
oplošja tijela:
kocka, kvadar, piramida
valjak, stožac, kugla.
Proračuni mase i težine.
Matematika u struci: Druga godina: Cilj i zadaci nastavnih područja:
Red. Nastavno područje Cilj (znanja i umijeća) Sadržaj
br.
1 2 3
4
1. Algebarske operacije Upoznati opće brojeve Kvadrat i kub binoma, i
računanje s njima rastavljanje na faktore,
algebarski
razlomci
2. Kvadratna jednadžba Znati riješiti korijene Rješenja
kvadratne
kvadratne jednadžbe. jednadžbe, graf funkcije,
korijen
negativnog broja.
4.
Trigonometrijske
funkcije Znati primijeniti Jedinična kružnica.
trigonometrijske
funkcije. Trigonometrijske funkcije.
Primjena
trigonometrije.
Pravokutni
i kosokutni
trokut.
Mjerenje
kuta.
5. Pravilo
trojno Znati
primijeniti Jednostavno
pravilo trojno.
pravilno trojno. Složeno pravilo trojno.
6. Postotni i kamatni račun Znati primijeniti Pojam postotnog računa.
postotni
i kamatni račun. Pojam kamatnog računa.
Matematika u struci: Treća godina: Cilj i zadaci nastavnih područja:
Red. Nastavno
područje Cilj (znanja i
umijeća) Sadržaj
br.
1 2 3
4
1. Izračun troškova Poznavanje troškova i Materijalni troškovi,
njihovo
izračunavanje vrijeme
izrade, ukupni
troškovi
izrade, cijena
proizvoda
ili usluge,
izračun
norme.
2. Kalkulacija Obračun posla i
zarade Izrada predračuna za
jednostavniji
posao.
3. Proračuni u struci Praktična primjena znanja Izrada zadataka iz
i zanimanju Priprema za završni ispit. struke i zanimanja.
6.6. Nastavni predmet: Osnove računalstva
Razred: Prvi
Tjedni (ukupni) fond
sati: 1. razred 1,5 sati
(53 sata)
Cilj: Osposobiti učenika
za samostalno korištenje računala kao osnovnog alata u poslovanju
Zadaci:
Naučiti učenika da se
koristi mišem i tipkovnicom.
Upoznati učenika s
principima korištenja tekst procesora i tabličnih kalkulatora.
Upoznati učenika s
korištenjem baza podataka i Interneta.
Upoznati učenika s
osnovnim pomagalima u programima za crtanje
Cilj i zadaci nastavnih područja
Br. Nastavno područje Cilj (znanja i
umijeća) Sadržaj
1 2 3 4
1. |
Upoznavanje s računalom |
Osnove korištenja Windowsa,
služenje mišem |
Crtanje (MS
Paint), igranje Solitaire |
2. |
Služenje tastaturom |
Služenje tastaturom |
Prepisivanje teksta |
3. |
Oblikovanje teksta |
Služenje alatima za oblikovanje
teksta |
Izrada dopisa |
4. |
Tablični kalkulator |
Izrada tabličnog proračuna |
Izrada kalkulacije materijala i rada |
5. |
Tablični kalkulator kao
baza podataka |
Korištenje sredstava za unošenje
i analizu podataka |
Izrada baze podataka u tekst procesoru |
6. |
Tekst procesor kao baza
podataka |
Povezivanje tekst procesora i
baze podataka |
Izrada cirkularnih pisama |
7. |
Baze podataka |
Unošenje, pretraživanje i ispis
podataka |
Rad sa nekom
bazom podataka |
8. |
Služenje pomoćnim sredstvima za crtanje |
Korištenje pomoćnih sredstava za crtanje (grid, object snap, layers, blokovi) |
Crtanje (MS Draw) |
9. |
Internet i
e-mail |
Korištenje Interneta |
Programi za Interneta i e-mail |
Metodičke napomene:
Svu nastavu izvoditi kao praktični rad u računalnoj učionici.
Obveze učenika: Izraditi predviđene vježbe u sklopu nastave.
6.7. Nastavni predmet: Tehničko crtanje
Razred: Prvi
Tjedni (ukupni) fond sati: 1.
razred 1,5 sati (53 sata)
Cilj: Stjecanje osnovnih
znanja iz tehničkog crtanja koja će omogućiti obavljanje poslova u zanimanju:
kovač
Zadaci:
Znati i razumjeti čitati i primijeniti tehnički crtež u izradi dijelova,
sklopova ili proizvoda.
Moći izraditi jednostavne tehničke
crteža.
Znati
i moći izraditi crteže i sheme
sklopova i sustava u zanimanju za koje se školuje.
Znati
i umjeti koristiti stručnu literaturu.
Osposobiti
za
cijeloživotno školovanje.
Provjera postignuća rada učenika
Literatura za učenike i nastavnike:
Literatura odobrena od Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa ili Zavoda za školstvo Republike Hrvatske i :
Tehničko crtanje
1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
R.br. Nastavno područje Broj sati po obrazovnim godinama
I II III Ukupno
1. Tehničko crtanje
Standardi za tehničko crtanje 4 - - 4
Prostorno prikazivanje i kotiranje 10 - - 10
Pravokutno projiciranje i kotiranje 16 - - 16
Presjeci 6 - - 6
Tolerancije, znakovi obrade 6 - - 6
Uprošćeno i shematsko crtanje 6 - - 6
Izrada radioničkog crteža 5 - - 5
UKUPNO SATI 53 -
53
2.1. Cilj i zadaci nastavnih područja
Tehničko crtanje (1.
godina = 53 sata)
Br. Nastavno područje Cilj (znanja i umijeća) Sadržaj
1 2 3 4
1. |
Vrste
crteža i standardi u tehničkom
crtanju |
Upoznati učenike sa vrstama
crteža i standardima i propisima izrade tehničko-tehnološke
dokumentacije. |
Vrste crteža. Standardi u tehničkom crtanju: - crte - formati crteža - mjerila |
2. |
Prostorno prikazivanje i kotiranje |
Znati prikazati predmete i
jednostavnije sklopove u prostornim projekcijama. Znati kotirati predmete i
jednostavnije sklopove u prostornim projekcijama. |
Pojam prostornog prikazivanja. Prikazivanje predmeta u izometriji i kotiranje. Prikazivanje predmeta u dimetriji i kotiranje. Prikazivanje predmeta u Kosoj projekciji i kotiranje. |
3. |
Pravokutno
projiciranje i kotiranje |
Znati prikazati predmete i
jednostavnije sklopove u ortogonalnoj projekciji. . Znati kotirati predmete i
jednostavnije sklopove u ortogonalnoj projekciji. Znati skicirati predmete i
jednostavnije sklopove u ortogonalnoj projekciji . |
Osnovni pojmovi iz nacrtne geometrije: oktanti, ravnine, projekcije. Nacrt, tlocrt, bokocrt. Skiciranje ortogonalnih projekcija. |
4. |
Presjeci |
Znati nacrtati presjeke
jednostavnih dijelova. |
Puni presjeci. Predočavanje presjeka šrafurom. |
5. |
Tolerancije, znakovi kvalitete obrade |
Upoznati važnost tolerancija i
znakova kvalitete obrade na tehničkim crtežima. Znati izabrati tolerancije iz
tablica. Proračunati tolerancije provrta i
osovine. Prepoznati znakove kvalitete
obrade na tehničkom crtežu. |
Dužinske tolerancije. ISO sustav tolerancija. Dosjedi. Postupci obrade i označavanje hrapavosti. Stupnjevi i razredi površinske hrapavosti. |
6. |
Pojednostavljeno crtanje i kotiranje |
Znati pojednostavljeno nacrtati i
kotirati standardne dijelove. |
Pojednostavljenja pri crtanju i kotiranju provrta, upuštenja i navoja. Pojednostavljenja pri crtanju i kotiranju standardnih dijelova. |
7. |
Izrada
radioničkog crteža |
Znati i umjeti nacrtati i čitati prave radioničke crteže jednostavnih strojnih dijelova. |
Vježba: Izrada radioničkog crteža |
6.8. Nastavni predmet: Elementi strojeva i konstruiranje
Razred: Drugi
Tjedni (ukupni) fond sati: 2. razred; 2 sata (70 sati)
Cilj: Stjecanje znanja
elemenata strojeva koja će omogućiti
obavljanje poslova u zanimanju: kovač.
Zadaci:
Upoznati vrste
elemenata strojeva.
Upoznati
vrste materijala za izradu elemenata, postupcima izrade, ugradnje u podsklopove
i sklopove i održavanje u radu.
Znati i moći
dimenzionirati osnovne elemente strojeva.
Znati i moći
služiti se standardima i stručnom literaturom koja obrađuje elemente strojeva.
Razviti
osjećaj za točnost, urednost, sustavnost u području izrade, ugradnje i
održavanja
elemenata strojeva.
Osposobiti za cjeloživotno školovanje.
Provjera postignuća rada učenika
- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem sadržaja, kao i izradom praktičnih radova.
- vještine; primjena znanja korištenjem literature.
- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju
nastavnih sadržaja.
Literatura za učenike i nastavnike:
Literatura odobrena od Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa ili Zavoda za školstvo Republike Hrvatske:
1. E. Hercigonja:
Elementi strojeva, Š.K., Zagreb
2.
Grupa autora: Elementi finomehanike, Š.K. Zagreb
3.
Strojarski priručnici, Katalozi, CD
Elementi strojeva
1.
Pregled nastavnih područja
R.br. Nastavno područje
1. Uvod u elemente strojeva
2.
Tolerancije i dosjedi strojnih
dijelova
3.
Elementi za nerastavljivo
spajanje
4.
Elementi za rastavljivo spajanje
5. Elementi
za kružno i pravocrtno gibanje i prijenos snage
6.
Elementi
i uređaji za podmazivanje
7.
Elementi
za brtvljenje
8.
Elementi
za protok i regulaciju
9.
Konstruiranje
Crtanje krivulja
Presjeci
geometrijskih tijela i razvijanje plašteva
2.1. Cilj i zadaci nastavnih područja
Elementi strojeva i
konstruiranje (2. godina = 70 sati)
Br. Nastavno područje Cilj (znanja i umijeća) Sadržaj
1 2
3 4
1. |
Uvod u elemente strojeva |
Upoznati vrste, zadatak i značaj
elemenata strojeva. |
Podjela elemenata strojeva. Standardizacija elemenata strojeva. |
2. |
Tolerancije
i dosjedi strojnih dijelova |
Upoznati važnost tolerancija u
strojogradnji. Znati se služiti standardnim tolerancijama iz tablica. Znati
izračunati osnovne elemente tolerancija. |
Pojam i značenje tolerancija. Tolerancije dužina. ISO sustav tolerancija. Pojam i vrste dosjeda. Tolerancije oblika. Označavanje tolerancija na crtežu. |
3. |
Elementi za nerastavljivo spajanje |
Upoznati vrste, značaj, materijal, izvedbu, područje primjene. Znati izabrati i dimenzionirati standardni element. |
Zakovice i zakovični spojevi. Lemovi i lemljeni spojevi. Zavari i zavareni spojevi. Lijepljeni spojevi. Utisnuti spojevi. Porubljeni spojevi. Preklopljeni spojevi. |
4. |
Elementi za rastavljivo spajanje |
Upoznati vrste, značaj, materijal, izvedbu, područje primjene. Znati izabrati i dimenzionirati standardni element. |
Vijci, matice, osiguranje protiv odvijanja. Zatici i svornjaci. Opruge i gibnjevi. Klinovi i pera. Spojke. Stezni spojevi. Spojevi s glavinama. |
5. |
Elementi
za kružno i pravocrtno gibanje i prijenos snage |
Upoznati vrste, značaj, materijal, izvedbu, područje primjene. Znati izabrati i dimenzionirati standardni element. |
Osovine i vratila. Ležaji. Tarni prijenos, tarenice. Remeni prijenos, remeni i remenice. Zupčani prijenos, zupčanici. Lančani prijenos, lančanici i lanci. Užetni prijenos. |
6. |
Elementi
i uređaji za podmazivanje |
Upoznati vrste, značaj, materijal, izvedbu, područje primjene. Znati izabrati standardni element. |
Zadatak podmazivanja. Načini podmazivanja. Elementi za podmazivanje. |
7. |
Elementi za brtvljenje |
Upoznati vrste, značaj, materijal, izvedbu, područje primjene. Znati izabrati i dimenzionirati standardni element. |
Zadatak
brtvljenja. Vrste brtvi. Način ugradnje
brtvi. |
8. |
Elementi za protok i regulaciju |
Upoznati vrste, značaj, materijal, izvedbu, područje primjene. Znati dimenzionirati standardni element. |
Cijevi i cijevni elementi. Ventili. Slavine. Pipe. Zasuni. |
9. |
Konstruiranje Osnovne geometrijske konstrukcije i
konstrukcije krivulja |
Znati nacrtati osnovne
geometrijske konstrukcije. Znati nacrtati osnovne krivulje
koje imaju primjenu na strojnim elementima. |
Osnovne
geometrijske konstrukcije. Konstrukcije
kružnih prijelaza. Konstrukcija
elipsa. Konstrukcija
hiperbola. Konstrukcija
parabola. Konstrukcija
Arhimedove spirale. Konstrukcija
cikloide. Konstrukcija
evolvente. |
10. |
Presjeci geometrijskih tijela i razvijanje plašteva |
Znati nacrtati presjeke osnovnih
geometrijskih tijela. Znati razviti plašteve presjeka
osnovnih geometrijskih tijela. |
Presjek valjka i razvijanje plašta. Presjek stošca i razvijanje plašta. Presjek kugle i razvijanje plašta. Presjek prizme i razvijanje plašta. Presjek piramide i razvijanje plašta. |
6.9. Nastavni predmet: Osnove tehničke mehanike
Razred: Drugi
Tjedni (ukupni) fond sati: 2. razred - 2 sata (70 sati)
Cilj: Stjecanje znanja iz osnova tehničke mehanike koja će omogućiti
obavljanje poslova u zanimanju: kovač.
Zadaci:
Upoznati zadatke i zakone
tehničke mehanike
Ovladati osnovnim pojmovima statike krutih tijela
Znati
i moći riješiti jednostavne zadatke iz osnova statike krutih tijela.
Znati
i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja ravnoteže punih
jednostavnijih nosača.
Znati
i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja trenja.
Znati
i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja čvrstoće, a primijenjeno
na elementima strojeva.
Znati
i moći riješiti jednostavne zadatke iz kinematike, a primijenjeno u
elementima strojeva i tehnologiji zanimanja..
Znati
i moći riješiti jednostavne zadatke iz dinamike, a primijenjeno u
elementima strojeva i tehnologiji zanimanja..
Znati
i umjeti koristiti stručnu literaturu.
Osposobiti učenike za cijeloživotno školovanje.
Provjera postignuća rada učenika
- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se
usmenim i pismenim ispitivanjem
sadržaja, kao i izradom praktičnih radova.
- vještine; primjena znanja korištenjem literature.
- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju
nastavnih sadržaja.
Literatura za učenike i nastavnike:
Literatura odobrena od Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa ili Zavoda za školstvo Republike Hrvatske i :
1. Špiranec V. :
Tehnička mehanika, ŠK, Zagreb
2.
Kruz V. : Tehnička mehanika, ŠK, Zagreb
3. Matošević M.: Stručni račun 1, Priručnik i
zadaci u naukovanju, “UM”d.o.o. Nova Gradiška
Osnove tehničke mehanike
1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
R.br. Nastavno
područje Broj
sati po obrazovnim godinama
I II III Ukupno
1. Uvod u mehaniku 5 5
2. Statika krutog tijela
- sustavi sila u ravnini 12 12
- ravnoteža ravnih punih nosača 8 8
- određivanje težišta 5 5
3. Trenje 5 5
4. Osnove čvrstoće 15 15
5. Osnove kinematike 10 10
6. Osnove dinamike 10 10
UKUPNO SATI 70 7 0
2.1. Cilj i zadaci nastavnih područja
Osnove tehničke mehanike
(2. godina = 70 sati)
Br. Nastavno područje Cilj (znanja i
umijeća) Sadržaj
1 2
3 4
1. |
Uvod u mehaniku |
Usvojiti pojmove veličina i
jedinica u mehanici. Naučiti pojam, zadatke i podjelu
mehanike. Naučiti osnovne zakone mehanike. |
Veličine i jedinice u mehanici. Pojam, zadaci i podjela mehanike. Osnovni zakoni mehanike. |
2. |
Statika krutog tijela |
Usvojiti opće pojmove statike. Upoznati osnovne elemente
jednostavnih statičkih konstrukcija. Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz osnova statike krutih tijela. Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja ravnoteže punih jednostavnijih nosača. |
Opći pojmovi Podjela
statike. Zakoni statike. Sila kao
vektor. Veze i njihove reakcije. Statički sustavi sila Statički momenti sila. Sustavi sila u ravnini Sile djeluju na
jednu točku: - sastavljanje
sila metodom plana sila - rastavljanje
sile u dvije komponente - ravnoteža
sila - metoda
projekcija - analitički
uvjeti ravnoteže - statički
određeni zadaci. Sile djeluju na
krutu ploču: - statički moment sile - Varignonov teorem - spreg sila Grafostatika: - metoda plana sila - metoda Verižnog poligona - sastavljanje sila raznog pravca - grafički uvjeti ravnoteže. Analitičko i grafičko razmatranje ravnoteže sila u ravnini: - rješavanje jednostavnijih zadataka sila reakcija (analitički i grafički). Ravnoteža ravnih punih nosača Pojam, vrste, statički određeni i neodređeni nosači. Određivanje momenata savijanja – grafički i analitički. Određivanje poprečnih i uzdužnih sila – grafički i analitički. Rješavanje zadataka na: - nosačima sa dva oslonca - konzoli - kontinuirano opterećenim nosačima. |
3. |
Trenje |
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja trenja. |
Pojam, vrste i
uloga trenja u praksi. Trenje
klizanja. Trenje
valjanja. Rješavanje
zadataka na primjerima iz prakse (trenje na kosini, vijku, klinu, ležaju. |
4. |
Osnove čvrstoće |
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja čvrstoće, a primijenjeno na elementima strojeva.
|
Vrste naprezanja i opterećenja. Naprezanje na vlak. Naprezanje na tlak. Naprezanje na savijanje. Naprezanje na odrez. Naprezanje na
uvijanje. Naprezanje na
izvijanje. Rješavanje
zadataka na primjerima iz elementa strojeva. |
5. |
Osnove kinematike |
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz
kinematike, a primijenjeno u elementima strojeva i tehnologiji zanimanja.. |
Pojam i zadatak kinematike. Jednoliko pravocrtno gibanje. Jednoliko kružno gibanje. Jednoliko ubrzano i usporeno gibanje. Srednja brzina. Slobodni pad i hitac uvis. Rješavanje zadataka na primjerima iz elementa strojeva i tehnologije zanimanja. |
6. |
Osnove dinamike |
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz dinamike, a primijenjeno u elementima strojeva i tehnologiji zanimanja.. |
Pojam i zadatak dinamike. Mehanički rad. Mehanička
energija. Mehanička
snaga. Mehanički
stupanj iskoristivosti. Količina gibanja. Centrifugalna i centripetalna sila. Rješavanje zadataka na primjerima iz elementa strojeva i tehnologije zanimanja. |
6.10. Nastavni predmet: Praktikum
novih tehnologija:
CAD - CAM -
CNC tehnologija
Razred: Treći
Tjedni (ukupni) fond
sati: 3. razred 2 sata (64 sata)
32 sata - CAD
32 sata - CAM
Cilj:
CAD: Osposobiti učenika za dvosmjerno grafičko komuniciranje u području strojarstva, tj. za zamišljanje dijelova i sklopova koji su prikazani tehničkim crtežima i za prikazivanje zamišljenih dijelova i sklopova pomoću tehničkog crteža.
CAM: Osposobiti učenika da može programirati izradu jednostavnih dijelova na numerički upravljanim alatnim strojevima.
Zadaci:
CAD:
- upoznati i usvojiti osnove 2D-crtanja pomoću računala
- razvijati preciznost, točnost, urednost u izradbi crteža
- shvatiti važnost komuniciranja pomoću crteža, vrijednost crteža, odgovornost osobe koja
izrađuje crtež i odgovornost osobe koja izrađuje predmet prema tehničkom crtežu
CAM:
- upoznati sustave programiranja numerički upravljanih alatnih strojeva.
- moći programirati izradu jednostavnih dijelova na numerički upravljanim alatnim strojevima.
Provjera postignuća rada učenika
- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se
usmenim i pismenim ispitivanjem
sadržaja, kao i izradom praktičnih radova.
- vještine; primjena znanja korištenjem literature i pravilno rukovanje
alatom za tehničko crtanje.
- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.
Literatura za učenike i nastavnike:
Literatura odobrena od Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa ili Zavoda za školstvo Republike Hrvatske
Praktikum: CAD – CNC - CAM
tehnologija (3. razred)
1. Pregled nastavnih područja s vremenskim
rasporedom
R.br. Nastavno područje III
Ukupno
1.
CAD 32
32
Crtanje
pomoću računala u dvije dimenzije
2. CAM 32 32
Osnove numeričkog upravljanja alatnim strojevima
(CNC stroj)
UKUPNO SATI 64 64
2. Cilj i zadaci nastavnih područja
CAD - CNC - CAM tehnologija
Br. Nastavno područje Cilj (znanja i umijeća) Sadržaj
1 2 3 4
1. |
CAD Crtanje pomoću računala u dvije dimenzije |
Osposobiti učenika za dvosmjerno
grafičko komuniciranje u području strojarstva, tj. za zamišljanje dijelova i
sklopova koji su prikazani tehničkim crtežima i za prikazivanje zamišljenih dijelova i sklopova pomoću
tehničkog crteža u CAD programu. |
1.1. Osnove CAD programa 1.2. Otvaranje i spremanje crteža 1.3. Uporaba naredbi 1.4. Organiziranje crteža pomoću slojeva, boja i vrsta crta 1.5. Zadavanje koordinata 1.6. Postavljanje parametara crteža 1.7. Pregledavanje crteža 1.8. Uređivanje crteža pomoću osnovnih alata 1.9. Crtanje jednostavnih crta i likova 1.10. Crtanje krivulja točkastih objekata 1.11. Uređivanje crteža pomoću naprednih alata 1.12. Dobivanje informacija o crtežu i iz crteža 1.13. Kreiranje teksta 1.14. Crtanje kota 1.15. Kreiranje stilova kota I tolerancija 1.16. Iscrtavanje i ispis crteža |
|
2. |
CNC -
CAM Osnove numeričkog upravljanja na CNC strojevima |
Osposobiti učenika da može programirati izradu jednostavnih dijelova na numerički upravljanim strojevima. |
2.1. Sastavni dijelovi i ustroj CNC stroja 2.2. Mjerni sustavi 2.3. Koordinatni sustav 2.4. Nulte i referentne točke 2.5. Vrste upravljanja 2.6. Alatni sustavi i korekcija alata 2.7. Program i programiranje 2.8. Izrada predmeta na numerički upravljanom stroju
|
|
6.11. Nastavni predmet: Osnove automatizacije
Razred: Treći
Tjedni (ukupni) fond sati: 3.
razred 2 sata (64 sata)
32
sata – Pneumatski sustavi
16
sati – Hidraulički sustavi
16
sati - Osnove robotike
Cilj:
Osposobiti učenika za izradu i održavanje jednostavnih pneumatskih i hidrauličkih sustava.
Zadaci:
Upoznati
elemente pneumatskih i hidrauličkih sustava.
Moći izabrati i sastaviti jednostavne pneumatske i hidrauličke sustave.
Upoznati
osnove robotike.
Provjera postignuća rada učenika
- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se
usmenim i pismenim ispitivanjem
sadržaja, kao i izradom praktičnih radova.
- vještine; primjena znanja korištenjem literature i pravilno elementima
pneumatskih i hidrauličkih sustava.
- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.
Literatura za učenike i nastavnike:
Literatura odobrena od Ministarstva znanosti,
obrazovanja i športa ili Zavoda za školstvo Republike Hrvatske i :
Nikolić G.: Pneumatika (III . izdanje), Školske novine, Zagreb 2002.
Nikolić G.: Novaković J.: Hidraulika (III. izdanje), Školske novine, Zagreb 1998.
Nikolić G.: Pneumatika i elektropneumatika, Radni listovi za vježbe, Tipex, Zagreb 1998.
Nikolić G.:Metodičko-didaktički priručnik Pneumatika i elektropneumatika, Školske novine, Zagreb 1998.
Nikolić G.: Upravljanje (II. izdanje), Školske novine, Zagreb 2003.
Šurina T., Crneković M.: Industrijski roboti, Školska knjiga, Zagreb 1990.
Osnove automatizacije
1. Pregled nastavnih
područja s vremenskim rasporedom
R.br. Nastavno
područje III Ukupno
1. Pneumatski sustavi 32
32
Izrada jednostavnih pneumatskih sustava.
2. Hidraulički sustavi 16
16
Izrada jednostavnih hidrauličkih sustav