2160
Na temelju članka 44. stavka 5. Zakona
o obrtu („Narodne novine“ , br. 49/03. – pročišćeni tekst), ministar
gospodarstva, rada i poduzetništva, nakon prethodno pribavljena mišljenja
Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra znanosti, obrazovanja i
športa, donosi
1. OSNOVNA OBILJEŽJA OBRAZOVNOGA
PROGRAMA
Cilj
Odgoj i obrazovanje učenika za zanatsku i industrijsku obradu mlijeka,
proizvodnju mlijeka i proizvoda od mlijeka. Stjecanje znanja, vještina i navika koje će omogućiti obavljanje poslova u zanimanju – mljekar. Razviti komunikacijske i uslužne sposobnosti; radne navike i pozitivan odnos prema radnoj okolini.
Posebnosti obrazovanja
Kod obavljanja praktične nastave obvezna je uporaba zaštitne odjeće i obuće: kape, kute, radnog odjela ili pregače, obuće s gumenim potplatama. Sve mora biti bijele boje.
Poslovi se obavljaju u zatvorenom prostoru pri danjem i umjetnom svjetlu.
U pogonima je povećana buka koja potječe od strojeva. Postoji opasnost od mehaničkih, električnih povreda i opeklina.
Djelatnici posao obavljaju isključivo stojeći uz česta sagibanja, izloženi su fizičkom naporu.
Potrebna je
dobra koordinacija rada s vizualnim opažanjima.
Posao zahtijeva od izvršitelja tjelesnu izdržljivost, spretnost ruku, dobar vid, izražena osjetila mirisa i okusa, spremnost na suradnju i odgovornost prema radu.
Trajanje
obrazovanja: 3 godine
Uvjeti za upis.
Završena osnovna škola, liječnička potvrda o zdravstvenoj sposobnosti za
obavljanje poslova mljekara.
2. NASTAVNI PLAN
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Hrvatski
jezik |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
96 |
306 |
Strani
jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Povijest |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Vjeronauk
/ etika |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Tjelesna
i zdravstvena kultura |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Politika
i gospodarstvo |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Matematika
u struci |
2 |
70 |
1 |
35 |
1 |
32 |
137 |
Higijena
i sanitacija |
1 |
35 |
- |
- |
- |
- |
35 |
Ekologija
i sanitacija |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Osnove
stočarstva |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Proizvodnja
mlijeka |
1 |
35 |
- |
- |
- |
- |
35 |
Mljekarski
strojevi i uređaji |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Mljekarska
mikrobiologija |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Konzumni
i fermentativni mljekarski proizvodi |
- |
- |
- |
- |
4 |
140 |
140 |
Marketing |
- |
- |
- |
- |
1 |
32 |
32 |
Ambalaža
za mliječne proizvode |
- |
- |
- |
- |
1 |
32 |
32 |
Izborna nastava |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Tjelesna i zdravstvena
kultura Matematika u struci Stručni predmeti |
|
|
|
|
|
|
|
Praktična nastava |
|
900 |
|
900 |
|
800 |
2 600 |
Praktična nastava u školi s
vježbama Osnove računalstva s
vježbama Praktična nastava u radnom procesu |
|
360 540 |
|
270 630 |
|
160 640 |
|
Ukupno |
16 |
1495 |
15 |
1425 |
15 |
1280 |
4200 |
NASTAVNI
PLAN – OBJAŠNJENJE
A) Općeobrazovni dio
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Hrvatski
jezik |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
96 |
306 |
Strani
jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Povijest |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Vjeronauk/Etika |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Tjelesna
i zdravstvena kultura |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Politika
i gospodarstvo |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Ukupno
|
9 |
315 |
9 |
315 |
7 |
224 |
854 |
Naziv
predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Matematika u struci |
2 |
70 |
1 |
35 |
1 |
32 |
137 |
Ekologija i sanitacija |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Osnove stočarstva |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Proizvodnja mlijeka |
1 |
35 |
- |
- |
- |
- |
35 |
Mljekarski strojevi i
uređaji |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Mljekarska mikrobiologija |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Konzumni i fermentativni
mljekarski proizvodi |
- |
- |
- |
- |
4 |
140 |
140 |
Marketing |
- |
- |
- |
- |
1 |
32 |
32 |
Ambalaža za mliječne
proizvode |
- |
- |
- |
- |
1 |
32 |
32 |
Ukupno
|
7 |
245 |
7 |
245 |
7 |
224 |
714 |
Naziv
predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Proizvodnja krmnog bilja |
1 |
35 |
- |
- |
- |
- |
35 |
Ekologija u stočarstvu |
- |
- |
1 |
35 |
- |
- |
35 |
Stoka za proizvodnju
mlijeka |
1 |
35 |
- |
- |
- |
- |
35 |
Proizvodnja sladoleda i DMP |
- |
- |
- |
- |
1 |
32 |
32 |
Kontrola kvalitete mlijeka |
- |
- |
- |
- |
1 |
32 |
32 |
Proizvodnja autohtonih
sireva |
- |
- |
1 |
35 |
- |
- |
35 |
Računalstvo |
|
|
|
|
1 |
32 |
32 |
Ukupno
|
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
1. Praktični dio programa
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Praktična nastava u školi |
|
360 |
|
270 |
|
160 |
|
Praktična nastava u školi s vježbama |
|
290 |
|
|
|
|
|
Osnove računalstva s vježbama |
|
70 |
|
|
|
|
|
Praktična nastava u radnom procesu |
|
540 |
|
630 |
|
640 |
|
Ukupno
|
|
900 |
|
900 |
|
800 |
2600 |
* Program praktične nastave
razrađen je na 40 tjedana.
Napomena:
godišnji fond sati praktične nastave u školi i tehnološke vježbe, te praktične nastave
u radnom procesu, utvrđuje se operativnim programom koji izrađuje škola. Ako
škola nema praktikum, praktična se nastava izvodi u licenciranoj radionici, s
tim da se učeniku mora osigurati svladavanje cjelokupnog programa.
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
A) Obvezni općeobrazovni dio programa |
- |
315 |
- |
315 |
- |
224 |
854 |
B) Stručno-teorijski dio - obvezni |
- |
245 |
- |
245 |
- |
224 |
726 |
C) Stručno-teorijski dio - izborni |
- |
35 |
- |
35 |
- |
32 |
102 |
D) Praktični dio programa |
- |
900 |
- |
900 |
- |
800 |
2600 |
Ukupno
|
- |
1495 |
- |
1495 |
- |
1280 |
4330 |
3. OBVEZNI NAČIN PROVJERAVANJA ZNANJA I UMIJEĆA
Predmeti strukovnog dijela programa |
Obvezni način provjere i ocjenjivanja
znanja i umijeća |
Ekologija i sanitacija |
|
Poznavanje materijala |
Usmeno, pismeno, laboratorijske
vježbe |
Osnove stočarstva |
Usmeno i pismeno |
Matematika u struci |
Usmeno i pismeno |
Osnove računalstva |
Praktičan rad na računalu,
usmeno |
Proizvodnja mlijeka |
Usmeno i pismeno |
Mljekarski strojevi i uređaji |
Usmeno i pismeno, praktično -
radionice |
Mljekarska mikrobiologija |
Usmeno, pismeno i
laboratorijske vježbe |
Praktična nastava |
Praktičan rad u školskom
praktikumu i radnom procesu, usmeno, pismeno |
Marketing |
Usmeno, pismeno |
Ambalaža za mliječne proizvode |
Usmeno, pismeno, praktičan rad |
Predmeti izbornog dijela programa |
Obvezni način provjere i ocjenjivanja
znanja i umijeća |
Proizvodnja krmnog bilja |
Usmeno, pismeno, praktični rad |
Računalstvo |
Usmeno, pismeno |
Ekologija u stočarstvu |
Usmeno, pismeno, praktični rad |
Stoka za proizvodnju mlijeka |
Usmeno, pismeno, praktični rad |
Proizvodnja sladoleda i DMP-a |
Usmeno, pismeno, praktični rad |
Kontrola kvalitete mlijeka |
Usmeno, pismeno, laboratorijske vježbe |
Proizvodnja autohtonih sireva |
Usmeno, pismeno, laboratorijske vježbe |
4. POTREBNA STRUČNA SPREMA NASTAVNIKA
Nastavni predmeti stručnog dijela
programa |
Nastavnik |
Izobrazba |
Ekologija i sanitacija |
VSS |
|
Osnove stočarstva |
dipl. ing. agronomije - stočarstvo |
VSS |
Matematika u struci |
profesor ili dipl. ing. matematike |
VSS |
Osnove računalstva Računalstvo-izborna |
profesor ili dipl. ing. informatike |
VSS |
Proizvodnja mlijeka |
dipl. ing. agronomije |
VSS |
Mljekarski strojevi i uređaji |
dipl. ing. prehrambene tehnologije |
VSS |
Mljekarska mikrobiologija |
dipl. ing. prehrambene tehnologije |
VSS |
Konzumni i fermentativni mljekarski proizvodi |
dipl. ing. prehrambene tehnologije |
VSS |
Izborna nastava (stručni predmeti) -proizvodnja krmnog bilja -ekologija u stočarstvu -stoka za proizvodnju mlijeka -proizvodnja
sladoleda i DMP-a -kontrola kvalitete mlijeka -proizvodnja autohtonih sireva |
dipl. ing. prehrambene tehnologije |
VSS |
Marketing |
dipl. ing. prehrambene tehnologije |
VSS |
Praktična nastava u školi s vježbama |
profesor, stručni učitelj, dipl. ing. prehrambene
tehnologije |
VSS |
Praktična nastava u radnom
procesu |
profesor, stručni učitelj, dipl. ing. prehrambene
tehnologije |
VSS |
5. IZVOĐENJE PROGRAMA
5.1. Minimalni standard
- rad s učenicima u skupinama,
- dijeljenje razrednog odjela u skupine i sudjelovanje
stručnih učitelja kao suradnika u nastavi.
Razred |
Nastavnik |
|||
Osnove računalstva s vježbama Računalstvo (izborna nastava) |
1. |
profesor |
20 |
15 |
Praktična nastava u školi s vježbama |
1. |
profesor suradnik u
nastavi |
400 |
10 |
2. |
400 |
10 |
||
3. |
300 |
10 |
||
Izborni stručni predmeti: -
Proizvodnja krmnog bilja -
Ekologija u stočarstvu - Stoka za proizvodnju mesa - Proizvodnja sladoleda i DMP - Kontrola kvaliteta mlijeka - Proizvodnja autohtonih sireva |
3. |
Profesor suradnik u nastavi |
20 |
10 |
5. 2. Minimalni materijalni uvjeti za izvođenje programa
Prostor |
Oprema |
Nastavni predmet |
Klasična učionica |
Ploča, grafoskop, projekcijsko platno, TV-video, uzorci,
plakati, panoi i ostali didaktički materijali |
- Matematika u struci - Ekologija i sanitacija - Ostali stručno-teorijski predmeti - Izborni-teorijski predmeti |
Specijalizirana učionica – računalna učionica |
Standardna oprema, 16 računala povezanih u mrežu s
mogućnosti pristupa internetu te ostali pribor |
- Osnove računalstva - Računalstvo – izborni - Stručni predmeti |
Specijalizirana učionica – mljekarski praktikum |
Mini mljekarnica s osnovnim strojevima i uređajima za
izvođenje vježbi (minimalno 10 radnih mjesta) te osnovnom labaratorijskom
opremom. |
- Praktična nastava u školi s vježbama I., II. i III. razred |
6. NASTAVNI PROGRAM -
KATALOG ZNANJA
A. OPĆEOBRAZOVNI DIO
Nastavni programi za predmete općeobrazovnog dijela programa, izuzev predmeta Etika i Tjelesna i zdravstvena kultura, objavljeni su u glasniku Ministarstva prosvjete i športa, posebno izdanje od 11. lipnja 1997. Nastavni program za predmet Etika objavljen je u Prosvjetnom vjesniku Ministarstva prosvjete i športa, br. 1. od 11. ožujka 2003. Nastavni program Tjelesne i zdravstvene kulture objavljen je u "Narodnim novinama", br. 136. od 28. kolovoza 2003.
B –
STRUČNO-TEORIJSKI DIO PROGRAMA
6. 1. Nastavni predmet: Matematika u struci
Razred: prvi (1.), drugi (2.) i treći (3.)
Tjedni (ukupni) fond
sati:
Razred |
1. |
2. |
3. |
Ukupno |
Broj sati |
2 (70) |
1 (35) |
1 (32) |
4 (135) |
Cilj programa
Nastava matematike:
- omogućuje da učenici usvoje osnovno matematičko znanje potrebno za razumijevanje pojava i zakonitosti u prirodi i društvu;
- osposobljava ih za primjenu znanja iz života i u praktičnoj primjeni u struci;
- razvija smisao i potrebu za samostalni rad, točnost, urednost, sustavnost,
preciznost i konciznost u pismenom i usmenom izražavanju.
Zadaci programa su da
učenici:
- stječu znanja potrebna za razumijevanje kvantitativnih odnosa i
zakonitosti u raznim pojavama u prirodi, društvu i praktičnom životu;
- razviju umijeće primjene dobivenih znanja, umijeće korištenja matematičkih pomagala, umijeće samostalnog stjecanja znanja pomoću stručne i znanstveno- stručne literature, nužne za uključivanje u rad i praćenje tehnološkog razvoja struke;
- razviju logičko mišljenje, sposobnost za pravilno rasuđivanje i zaključivanje te sposobnost preciznog formuliranja pojmova;
- stječu znanja potrebna za planiranje i praćenje poslovnih rezultata;
- steknu vještinu samostalnog računanja prema danim uputama.
Pregled nastavnih područja s vremenskim
rasporedom
Red. broj |
Nastavno
područje |
Broj sati po
obrazovnim godinama |
|||
I. |
II. |
III. |
Ukupno |
||
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. |
Prirodni brojevi Cijeli brojevi Racionalni brojevi Linearne jednadžbe i nejednadžbe Planimetrija Potencije i polinomi Realni brojevi Graf linearne funkcije |
6 5 8 8 15 15 7 6 |
|
|
6 5 8 8 15 15 7 6 |
9. 10. 11. 12. |
Kompleksni brojevi Kvadratna jednadžba Mjerne jedinice Poliedri i rotacijska tijela |
|
7 7 6 15 |
|
7 7 6 15 |
13. 14. 15. 16. |
Proporcionalnost i primjene Postotni, promilni i kamatni račun Izračunavanje plaće Kalkulacija cijene |
|
|
9 8 9 6 |
9 8 9 6 |
70 |
35 |
32 |
137 |
Za prvi razred:
Boško Jagodić, Milivoj Miliša: Udžbenik za prvi razred industrijskih i obrtničkih škola,
Birotehnika, Zagreb
Sanja Varošanec: Udžbenik i zbirka zadataka za prvi razred trogodišnjih strukovnih
škola, Element, Zagreb
Za drugi razred:
Ivan Mrkonjić, Josip Ujević: Udžbenik i zbirka zadataka za drugi razred industrijskih i
obrtničkih škola, Birotehnika, Zagreb (poglavlja 1., 2., 7., i 8.1.)
Za treći razred:
Najveći dio gradiva moguće je koristiti se vježbenicom:
Vesna Erceg: Metode gospodarskog računa, vježbenica za srednje škole, Element, Zagreb
Ne postoji odgovarajući udžbenik za drugi i treći razred ovog programa. Moguće je koristiti i dijelove nekih drugih udžbenika matematike te članke i tablice računovodstvenih časopisa, npr. RRIF ili RIF.
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja i vještine) |
Nastavni sadržaji |
1. Prirodni brojevi |
Usvojiti pojam skupa N Znati tablicu množenja do automatizma Naučiti pojmove: pribrojnik, zbroj, faktor, umnožak, razlika, količnik Znati pismeno računati s brojevima do 1000 Znati kriterije i svojstva djeljivosti Znati odrediti najveći zajednički djelitelj i najmanji zajednički višekratnik |
Skup N Računske operacije u skupu N i svojstva Djeljivost, kriteriji djeljivosti Najveći zajednički djelitelj Najmanji zajednički višekratnik |
2. Cijeli brojevi |
Usvojiti pojam skupa Z Naučiti računati s cijelim brojevima Naučiti računati sa zagradama |
Skup Z Računske operacije u skupu Z i svojstva Računanje sa zagradama |
3. Racionalni
brojevi |
Usvojiti pojam skupa Q Naučiti računati s razlomcima Znati decimalni zapis racionalnog broja, računati s decimalnim brojevima uz uporabu kalkulatora |
Skup Q Računske operacije u skupu Q i svojstva Decimalni zapis racionalnog broja Računanje s decimalnim brojevima Smještanje racionalnih brojeva na brojevni pravac |
4. Linearne jednadžbe i nejednadžbe |
Naučiti spretno rješavati linearne jednadžbe i primjenjivati ih Znati iz formule izračunati jednu veličinu, ako su zadane ostale Uvježbati primjenu linearnih jednadžbi u problemskim zadacima Naučiti rješavati linearne nejednadžbe, zapisivati njihovo rješenje i prikazivati ga na brojevnom pravcu |
Linearne jednadžbe s jednom nepoznanicom Linearne nejednadžbe s jednom nepoznanicom Problemi prvog stupnja s jednom nepoznanicom Linearni sustavi s dvije nepoznanice |
5. Planimetrija |
Razlikovati geometrijske likove i znati izračunati opseg i površinu trokuta, kruga, kvadrata i pravokutnika koristeći formule |
Trokut, vrste trokuta Površina i opseg trokuta Krug i kružnica Četverokuti Opseg i površina četverokuta |
6. Potencije i polinomi |
Usvojiti pojmove: potencija, baza, eksponent Naučiti računske operacije s potencijama jednakih baza Usvojiti pojam polinoma Naučiti računske operacije s polinomima Naučiti kvadrirati zbroj i razliku Znati primijeniti formulu za razliku kvadrata Naučiti izlučiti zajednički faktor |
Pojam potencije s cijelim eksponentom Računske operacije s potencijama Pojam polinoma Računske operacije s polinomima Kvadrat binoma Razlika kvadrata Rastavljanje na faktore |
7. Realni brojevi |
Shvatiti pojam iracionalnog broja i ukupnost realnih brojeva Usvojiti smještaj realnih brojeva na pravac Svladati računske operacije s drugim korijenom Znati zaokružiti decimalni broj na željeni broj decimala Snalaziti se u koordinatnom sustavu na pravcu i u ravnini Usvojiti formule za udaljenost točaka u ravnini i za polovište dužine Znati nacrtati graf linearne funkcije Razlikovati rastuće i padajuće linearne funkcije Problem s jednom nepoznanicom moći grafički predočiti Znati povezati graf linearne funkcije sa sustavom linearnih jednadžbi |
Drugi korijen Pojam iracionalnih brojeva Skup R Koordinatni sustav na pravcu Računske operacije s drugim korijenom Racionalizacija nazivnika Koordinatni sustav u ravnini Udaljenost točaka u ravnini Polovište dužine Graf linearne funkcije Rastuće i padajuće linearne funkcije Nulte točke Grafičko rješavanje sustava linearnih jednadžbi |
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja i vještine) |
Nastavni sadržaji |
1. Skup kompleksnih brojeva |
Shvatiti potrebu proširivanja skupa R Razlikovati drugi korijen pozitivnog i negativnog broja Znati osnovne računske operacije s kompleksnim brojevima Razumjeti pojam apsolutne vrijednosti kompleksnog broja |
Kvadratna jednadžba x2=-1 Skup C, svojstva Računske operacije s kompleksnim brojevima Apsolutna vrijednost kompleksnog broja |
2. Kvadratna jednadžba |
Znati riješiti jednostavne kvadratne jednadžbe Razlikovati prirodu rješenja kvadratne jednadžbe ovisno o diskriminanti |
Nepotpuna kvadratna jednadžba Rješenja kvadratne jednadžbe Ax2+bx+c=0 Diskriminanta kvadratne jednadžbe |
3. Mjerne jedinice |
Znati računati pomoću kalkulatora i razumjeti eksponencijalan zapis broja Uspješno koristiti odgovarajuće mjerne jedinice i pomoću tablica pretvarati, razumjeti i koristiti mjerne jedinice koje nisu često u uporabi |
Potencije baze 10 Eksponencijalni zapis realnog broja Preračunavanje mjera (prefiksi i značenja) Metrički sustav mjera (mjere za duljinu, površinu, volumen i masu) Osnovne jedinice angloameričkog sustava mjera i tablice za pretvorbu Mjere za vrijeme |
4. Poliedri i rotacijska tijela |
Razlikovati geometrijska tijela Razumjeti pojam oplošja i volumena tijela Znati izračunati oplošje i volumen tijela prema formulama Znati koristiti pojmove oplošja i volumena u praktičnim problemima iz struke (računanje potrebnog materijala, zapremnine itd.) |
Kocka Prizma Piramida Valjak Stožac Kugla |
3. RAZRED
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja i vještine) |
Nastavni sadržaji |
1. Proporcionalnost i primjene |
Znati izračunati nepoznati član razmjera (usporedba s razlomcima!) pomoću pravila trojnog Znati riješiti praktične probleme (npr. tečajna lista, potreban broj sati ili radnika za određeni posao itd.) Pomoću aritmetičke sredine znati izračunati prosječne vrijednosti (npr. očekivani promet na temelju proteklog razdoblja, prosječnu potrošnju na temelju podataka iz prijašnjeg razdoblja itd.) Račun diobe uz jednostavan postupak omogućava podjelu određenih sredstava ili vremena prema unaprijed određenim kriterijima na potreban broj dijelova Pomoću računa smjese znati odrediti omjere miješanja da bismo dobili željeno svojstvo smjese |
Omjeri i razmjeri Upravo i obrnuto razmjerne veličine Grafički prikaz upravo i obrnuto razmjernih veličina Aritmetička sredina Pravilo trojno – jednostavno i složeno Račun diobe – jednostavan i složeni Račun smjese – jednostavan i složeni |
2. Postotni, promilni i kamatni račun |
Razumjeti pojam postotka Znati izračunati postotak pomoću kalkulatora, bez obzira na osnovnu vrijednost Prepoznati i razlikovati postotni račun više i niže 100 Znati izračunati mjesečnu obvezu PDV-a Znati ispravno koristiti formule za promilni i kamatni račun |
Pojam postotka Osnovni postotni račun Postotni račun više 100 Postotni račun niže 100 Primjena na obračun PDV-a Promilni račun Jednostavni kamatni račun |
3. Izračunavanje plaće |
Znati razliku između bruto i neto plaće Pomoću tablica znati izračunavati neoporezivi dio plaće Pomoću formulara i formula znati napraviti isplatnu listu |
Osnovni pojmovi vezani uz plaću (bruto i neto plaća, doprinosi, porez, prirez) Doprinosi iz plaće i na plaću Neoporezivi dio plaće Porezna osnovica Porezne stope Tablica prireza po gradovima Neto plaća |
4. Kalkulacija cijene |
Treba znati izračunati svaki element kalkulacije Znati napraviti promjene cijena, popuste s odgovarajućim promjenama kalkulacije |
Osnovni pojmovi vezani uz cijenu (nabavna cijena, rabat, marža, porez – PDV, prodajna cijena) Porez, povrat poreza Izrada kalkulacije |
U drugom i trećem razredu u sklopu predmeta Matematika u struci učenici bi trebali samostalno izraditi seminarske radove. Npr., u drugom razredu napraviti troškovnik uređenja poslovnog prostora, ako su dane dimenzije prostora i potreban materijal po mjernim jedinicama, te cijena rada po jedinici vremena, tumačenje rezultata poslovanja prikazanih grafički itd.
U trećem razredu teme seminara mogu biti: isplatna lista za 3 radnika s različitim bruto plaćama, različitim mjestima stanovanja i različitim poreznim olakšicama, obračun PDV-a za određeno razdoblje, uzimajući u obzir neplaćeno i plaćeno, izrada kalkulacije na temelju nabavnih cijena i zadane marže i rabata ili izrada kalkulacije na temelju zadane prodajne cijene i zadane nabavne cijene itd.
6.2. Nastavni predmet: Osnove
računalstva s vježbama
Razred: prvi (1.)
Tjedni (ukupni) fond
sati: 2 (70)
Cilj
Cilj nastave predmeta Osnove računalstva je stjecanje osnovnih znanja i vještina za uporabu računala do razine rješavanja jednostavnih problema u raznim problemskim situacijama, uz uporabu aplikacijskih računalnih programa.
Zadaci:
- prepoznati dijelove osnovne konfiguracije računala i opisati njihovu funkciju,
- samostalno spojiti osnovne dijelove računala i pravilno ga uključiti i isključiti,
- znati samostalno koristiti računalo pri pisanju različitih tekstova i obradi tekstova,
- znati spremiti podatke i ponovno ih pronaći i uporabiti,
- razviti sposobnost služenja računalom pri uporabi raznih baza podataka,
- služiti se gotovim tabličnim proračunima,
- koristiti izvore informacija dostupne uz pomoć računala,
- upoznati mogućnost računala u rješavanju numeričkih i grafičkih zadataka u sklopu predmeta struke (mesari i pekari),
- samostalno upotrijebiti računalo pri rješavanju jednostavnih zadataka u okviru struke pomoću aplikacijskih računalnih programa (mesari i pekari),
- komunicirati s drugim osobama pomoću računala,
- primijeniti stečena znanja, dopunjavati ih i razvijati u svakodnevnoj praksi.
Sadržaj
Nastavno
područje |
Očekivani
rezultati (znanja i vještine) |
Nastavni sadržaj |
1. Osnove rada s računalom |
Pravilno spojiti i pustiti u rad osnovnu konfiguraciju računala, pravilno uključiti i isključiti računalo. Opisati ulogu
operacijskog sustava i organizaciju strukture datoteka u operacijskom
sustavu. Služiti se pravilnim nazivljem za pojedine elemente koji se nalaze u prozoru operativnoga sustava. Koristiti računalo u Windows okruženju. Upravljati radnom površinom s pomoću miša i tipkovnice. |
Osnove arhitekture računala. Dijelovi računala i njihovo povezivanje. Uključivanje i isključivanje računala. Rad s tipkovnicom i mišem. Organizacija strukture datoteka u operacijskom sustavu. Sučelje Windowsa. Rad s datotekama i mapama. |
|
Pregledati, spremiti, otvoriti, brisati i promijeniti naziv datoteka i mapa. Ugoditi parametre pisača, tipkovnice, vremena. Snimiti odgovarajuće sadržaje na disketu, odnosno CD. Provjeriti disk odgovarajućim programom. Instalirati i koristiti različite aplikacijske programe. Pretraživati internetske stranice. Slati i čitati e-mail poruke. Podesiti parametre za uporabu modemskih ulaza. |
Prilagodbe hardver-softver-korisnik. Disketa, CD, USB Memory Key. Snimanje na disketu i CD. Uporaba Interneta, E-mail. Programi za rad s multimedijom. |
2. Pisanje i obrada teksta |
Izraditi, urediti, preoblikovati, spremiti i otvoriti dokument u programu za obradu teksta (promijeniti fontove, boju slova, postaviti margine, dodati zaglavlje). Dodavati, zamijeniti, brisati, kopirati i premjestiti tekst. Pronaći dokument među drugim dokumentima, preimenovati ga i premjestiti. Izraditi i oblikovati tablicu. Napraviti ispis dokumenta. |
Prikaz odabranog programa za obradu tekstova. Uporaba raspoloživog programa za obradu tekstova. Priprema, obrada i umnažanje tekstova. |
3. Baze podataka |
Znati koristiti gotovu bazu podataka, u pripremljenu bazu podataka unijeti nove podatke. Napraviti ispis podataka iz baze. |
Pojam i uporaba baze podataka. Osnovna struktura baze podataka. Prikaz odabranog programa za rad s bazama podataka. |
4. Tablični proračuni i numeričke mogućnosti računala. |
Objasniti svojstva i mogućnost uporabe programa za tablične proračune. Upoznati i koristiti program za obradu tablica, unijeti i promijeniti podatke u tablicu. Znati rezultate tabličnih proračuna prikazati s pomoću dijagrama. Ispisati dokument. Koristiti program za numeričke promjene u rješavanju zadataka iz područja struke. |
Tablični proračuni i prikaz programa za obradu tablica. Uporaba programa za pripremu i obradu tablica. Unos i promjena oblika podataka. Prikaz odabranog programa za numeričke primjene računala. Uporaba aplikacijskih programa za rješavanje numeričkih podataka iz područje struke. |
5. Grafičke mogućnosti računala |
Upoznati i koristiti program za rad s grafikom. Dodati grafički prikaz u tekst. Napraviti ispis dokumenta. Instalirati i koristiti različite aplikacijske programe za rad s grafikom. |
Prikaz odabranog programa za rad grafikom. Uporaba grafičke prezentacije podataka u raznim područjima. Dodavati grafikone u tekst. |
Metodičke napomene
Cjelokupnu nastavu ovog predmeta, uključujući praktični rad učenika (vježbe), optimalno je izvoditi u specijaliziranoj učionici za računalstvo. Učionica mora biti tako opremljena da omogućava samostalan rad jednog učenika na računalu. Dakle, vježbe treba izvoditi u 2 skupine (polovina razreda s najviše 15 učenika), tako da na računalu radi učenik pojedinačno. Vrijeme izvođenja vježbi treba biti predviđeno rasporedom sati od početka školske godine.
Pri izradi izvedbenog programa treba planirati vrijeme za ponavljanje i uvježbavanje i provjeru usvojenosti znanja nakon svake cjeline. Osnovni način provjere usvojenosti znanja i umijeća je praktičan rad na računalu. Provjera znanja učenika obavlja se na računalu rješavanjem jednostavnih konkretnih problema koji zahtijevaju uporabu standardnih programskih paketa. Uspjeh učenika u izvođenju vježbi ocjenjuje se na temelju primjene učenikova znanja u izvođenju vježbe, pokazanih vještina, samostalnosti i izrade pripadne dokumentacije. Pozitivna ocjena iz praktičnog rada na računalu uvjet je za pozitivnu ocjenu iz predmeta.
Obveze učenika
- Svaki učenik dužan je za nastavu imati sljedeći pribor i opremu: propisani udžbenik i bilježnicu (format po izboru) za vođenje bilješki na nastavi.
- Učenici na rad u informatičku učionicu trebaju doći pripremljeni. O svakoj vježbi učenik treba podnijeti pisano izvješće (dokument) na kraju sata, na osnovi kojeg će se dati učeniku povratna informacija o rezultatima rada.
- Uz redoviti dolazak na nastavu, provjere usvojenosti znanja.
- Kraći zadaci i pitanja nakon svake nastavne cjeline (praktičan rad na računalu – rješavanje konkretnih problema koji zahtijevaju uporabu standardnih programskih paketa).
Literatura
Informatika / Računalstvo: za
srednje škole: udžbenik za 1. i 2. razred gimnazija, 4-godišnjih strukovnih
škola, 3-godišnjih strukovnih škola i umjetničkih škola
6. 3. Nastavni
predmet: Osnove stočarstva
Razred: prvi (1.)
Tjedni (ukupni) fond
sati: 2 sata tjedno / 70 sati godišnje
Cilj i zadaci:
- upoznavanje građe i funkcioniranja životinjskog organizma, posebno s motrišta proizvodnje mlijeka;
- upoznavanje opće hranidbe domaćih životinja, s naglaskom na potrebama mliječne stoke;
- upoznavanje specifičnih utjecaja ekoloških čimbenika na životinje.
Sadržaj
Nastavno područje |
Očekivani rezultati (znanja i vještine) |
Nastavni sadržaji |
Građa i funkcija životinjskih organizama Opće stočarstvo Opća hranidba preživača Zoohigijena u uzgoju |
Upoznati i razumjeti građe i funkcije organa životinjskog organizma Upoznati i razlikovati pasmine, selekciju, reprodukciju Upoznati hranjive tvari i krmiva s motrišta proizvodnje mlijeka Upoznati i usvojiti osnove mikroklimatskih i zoohigijenskih uvjeta u stočnim nastambama |
- satnice, tkiva, organi - krvožilni sustav - organi za probavu - mliječne žlijezde, vime - pojam domaće životinje - pasmine - nastanak - selekcija - prirodna i umjetna, masovna i industrijska - reprodukcija - sastav životinjskih i biljnih organizama - hranjive tvari i voda, ugljikohidrati, masti, proteini, minerali, vitamini, stimulativne tvari - krmiva u hranidbi mliječne stoke (krmne tablice, primjena obroka) - utjecaj osnovnih ekoloških čimbenika na životinje (sunce, zrak, voda, tlo) - stočne nastambe (načela gradnje) - normativi za pojedine vrste i kategorije mliječne stoke |
6.4. Nastavni
predmet: Ekologija i sanitacija
Razred: prvi (1.)
Tjedni (ukupni) fond
sati: 2 sata tjedno / 70 sati godišnje
Cilj i zadaci:
- upoznavanje ekološkog okvira života i razornog djelovanja čovjeka na prirodu,
- upoznavanje utjecaja onečišćenog okoliša na zdravlje ljudi,
- upoznavanje načina čišćenja i sterilizacije opreme i sredine u kojoj se nalazi mlijeko na očuvanje čovjekova (širega) okoliša.
Sadržaj
Nastavno područje |
Očekivani rezultati (znanja i vještine) |
Nastavni sadržaji |
Ekološki okvir života Sanitacija u mljekarstvu Zaštićena prirodna baština |
- upoznati i razumjeti osnove ekosustava i posljedice njegova poremećaja - upoznati, razumjeti i primijeniti mjere sanitacije kao nužne mjere za osiguranje kvalitete u proizvodnji - znati i umjeti provesti kontrolu čistoće mljekarske opreme - upoznati i razumjeti nužnost zaštite prirode - podići ekosvijest za čuvanje i njegovanje prirodnih bogatstava |
-biotop, ekosustav, kruženje energije u prirodi, onečišćivanje vode, zraka i tla - mlijeko kao hranjiva podloga - onečišćivanje mlijeka uzročnicima iz okoline i mljekare - čišćenje, pranje i sterilizacija u mljekarstvu - tehnike čišćenja - kontrola čistoće mljekarske opreme - ciljevi i kategorije zaštite - nacionalni parkovi Hrvatske i svijeta - raznolikosti flore i faune Hrvatske |
6.5. Nastavni
predmet: Proizvodnja mlijeka
Razred: prvi (1.)
Cilj i zadaci:
- upoznavanje važnosti proizvodnje mlijeka u svjetskom
i hrvatskom gospodarstvu, te mjesto govedarstva, kozarstva i ovčarstva u odnosu
na ostale djelatnosti;
- upoznavanje pasmina, tipova mliječne stoke i selekcije.
Sadržaj
Nastavno područje |
Očekivani rezultati (znanja i vještine) |
Nastavni sadržaji |
Govedarstvo: - reprodukcija - tehnologija proizvodnje mlijeka i selekcija goveda Kozarstvo - pasmine - uzgoj - proizvodnja mlijeka Ovčarstvo -pasmine -uzgoj i selekcija -proizvodnja ovčjeg mlijeka |
Usvojiti znanja o reprodukciji i selekciji goveda Usvojiti znanja o pasminama koza Upoznati i usvojiti sastav i svojstva kozjeg mlijeka Usvojiti znanja o pasminama, svojstvima i sastavu ovčjeg mlijeka |
- proizvodni tipovi pasmine goveda - spolna dozrelost, stelnost, teljenje krava i junica, fiziologija stvaranja i lučenja mlijeka - važnost kozarstva - dioba pasmina - morfološko-fiziološka i ekonomska svojstva nekih pasmina - sastav i svojstva mlijeka - klasifikacija i morfološko fiziološka svojstva nekih pasmina - sastav i svojstva ovčjeg mlijeka i čimbenici koji uzrokuju promjenu mliječnosti - laktacija i mužnja |
Metodičke napomene
Nastava se ostvaruje u klasičnoj učionici metodom grupnog rada i individualnog pristupa svakom učeniku.
Obveze učenika
Svaki učenik dužan je posjedovati važeću sanitarnu knjižicu i obvezan je redovito pohađati nastavu.
6. 6. Nastavni
predmet: Mljekarski strojevi i uređaji
Razred: drugi
(2.)
Tjedni (ukupni) fond sati: 2 sata tjedno / 70 sati godišnje
Cilj i zadaci:
- upoznavanje strojeva i uređaja za mužnju i primarnu obradu mlijeka,
- upoznavanje uređaja i opreme u proizvodnim linijama te automatsko vođenje procesa.
Sadržaj
Nastavno područje |
Očekivani rezultati (znanja i vještine) |
Nastavni sadržaji |
Uređaji za primarnu obradu mlijeka Uređaji i oprema za toplinsku obradu mlijeka Uređaji i oprema za proizvodnju kiselog mliječnih proizvoda Uređaji i oprema za proizvodnju kondenziranog mlijeka te mlijeka u prahu Uređaji za proizvodnju maslaca Uređaji i oprema za proizvodnju sireva Sustav uređaja za mjerenje i automatsko vođenje procesa |
Upoznati i pravilno primijeniti uređaje Upoznati i razumjeti princip rada, pravilno rukovati i voditi proces Usvojiti specifičnosti rada uređaja i svladati rukovanje uređajima Upoznati i razumjeti princip rada uređaja i naučiti pravilno rukovati Usvojiti princip rada i objasniti rukovanje uređajima Upoznavanje uređaja, prepoznati bitne dijelove koji osiguravaju kvalitetu proizvoda Razumjeti principe mjerenja određenih parametara i naučiti točno očitavati na kontrolnim točkama |
- uređaji za mužnju - uređaji za prijem, čuvanje i transport mlijeka - oprema za visoku i kratkotrajnu pasterizaciju mlijeka - pločasti i cijevni pasterizatori - uređaji za mikubiranje mlijeka - uređaji za pakiranje i hlađenje proizvoda - uparivače - kondenzatori - uređaji za sušenje mlijeka - bućkalice - uređaji za kontinuiranu proizvodnju maslaca - strojevi za pakiranje - kade - pretpreše - preše - strojevi za pakiranje - mjerenje temperature, tlaka, protoka, razine, gustoće - električni mjerni instrumenti - automatsko vođenje procesa |
6. 7. Nastavni
predmet: Mljekarska mikrobiologija
Razred: drugi
(2.)
Cilj i zadaci:
- upoznavanje raznolikosti mikroorganizama na temelju njihove jednostavne građe,
- upoznavanje mikroorganizama u proizvodnji mliječnih proizvoda,
- upoznavanje štetnih mikroorganizama.
Sadržaj
Nastavno područje |
Očekivani rezultati (znanja i vještine) |
Nastavni sadržaji |
Uvod u mikrobiologiju Morfologija i anatomija mikrone stanice Fiziologija mikroorganizama Industrijska mikrobiologija Mikroflora mlijeka i prerađevina Inhibicija mikroba Higijena |
Naučiti i razumjeti osnovne pojmove Usvojiti osnovne pojmove Prepoznati mikrobnu stanicu pod mikroskopom Naučiti i razumjeti osnovne pojmove Usvojiti znanja o korisnosti mikroorganizama Prepoznati određene gotove proizvode mikrobnih procesa Prepoznati promjene uzrokovane mikroorganizmima Razumjeti uzgoj korisnih mikroorganizama Naučiti, razumjeti i prepoznati metode fizikalne i kemijske inhibicije Usvojiti i razumjeti osnove higijene i to osobne, higijene pribora i opreme, prostorija, ambalaže itd. |
- mikrobne skupine - podjela -rasprostranjenost mikroorganizama u prirodi - bakterije - gljivice – kvasci - pljesni - virusi - razmnožavanje mikroorganizama - rast (sektori rasta) - uzgoj mikroba u industriji fermentacije a) aerobne (octena, limunska, fumarna) b) anaerobne (etanolna, mliječna, butanolna, propionska) - bakterije, kvasci i plijesni u korisnoj proizvodnji i kvarenju mlijeka i prerađevina - organoleptičke promjene mlijeka - metode zaštite mlijeka te korisni i štetni mikrobi u mliječnim prerađevinama a) fizikalne inhibicije-sterilizacija, metode sterilizacije – visoka temperatura, svjetlost, isušivanje i dr. b) kemijske inhibicije-dezinfekcija; djelovanje dezinfekcijskih sredstava u zaštiti hrane, vode, pribora za rad i čovjeka a) osobna – tijela, obuće i odjeće b) pribor za rad s hranom c) prostorija za proizvodnju, čuvanje i prodaju hrane d) vozila za prijevoz hrane do potrošača |
6.8. Nastavni predmet: Konzumni i fermentativni mljekarski
proizvodi
Razred: treći
(3.)
Tjedni (ukupni) fond
sati: 4 sat tjedno (140 sati)
Cilj i zadaci: upoznati učenike sa osnovnim proizvodima u mljekarstvu i procesom proizvodnje tih proizvoda (mlijeko, jogurt, sir i sl.)
Sadržaj
Nastavno područje |
Očekivani rezultati (znanja i vještine) |
Nastavni sadržaji |
Proizvodnja konzumnog
mlijeka, rukovanje strojevima i njihovo održavanje Proizvodnja
fermentiranih mliječnih napitaka, rukovanje strojevima Proizvodnja sladoleda, rukovanje strojevima, uređajima i priborom i njihovo održavanje Proizvodnja evaporiranog
i kondenziranog mlijeka, mlijeka u prahu, surutke u prahu, laktoze, mliječnih
zamjena Proizvodnja sira, rukovanje strojevima, uređajima i priborom i njihovo održavanje Proizvodnja vrhnja i maslaca, rukovanje strojevima, uređajima i priborom i njihovo održavanje |
Znati napraviti osnovne mliječne proizvode Znati postupke fermentiranja Znati proizvesti sladoled od mlijeka i prirodnih sastojaka Znati postupke evaporacije (isparivanja). Služiti se evaporimetrom. Znati postupke izrade raznih vrsta sireva Znati napraviti vrhnje i maslac. Znati sluužiti se priborom i strojevima za izradu. |
Hlađenje i cijepljenje mlijeka - kulturama mikroorganizama Priprema mlijeka za jogurt, kiselo mlijeko, acidofilno mlijeko, kefir Kontrola toka
zrenja Punjenje napitaka
u plastične čaše Hlađenje i uskladištenje Zrenje Smrzavanje Tučenje Oblikovanje i
skrućivanje Pakiranje i čuvanje sladoledne smjese Koncentriranje mlijeka Izdvajanje laktoze iz sirutke Izrada mliječnih zamjena Priprema mlijeka za sir Tvrdi i polutvrdi sirevi Sirenje Obrada sirnog
zrna Dogrijavanje i
sušenje sirnog zrna Predprešanje i
stvaranje kalupa i prešanje sira Prešanje sira,
zrenje Svježi sir,
topljeni sir Rezanje sira Dobivanje vrhnja Pasterizacija i
hlađenje vrhnja Proizvodnja
slatkog i kiselog vrhnja Priprema vrhnja
za bučkanje Proizvodnja
maslaca kontinuiranim postupkom Pranje zrna
maslaca i gnječenje maslaca Uravnavanje
udjela vode u maslacu Pakiranje i skladištenje maslaca |
6.9. Nastavni predmet: Marketing
Razred: treći
(3.)
Tjedni (ukupni) fond
sati: 1 sat tjedno (32 sata godišnje)
CILJ I ZADACI – da učenici:
- ovladaju kategorijama i funkcioniranjem tržišta u tržišno orijentiranom gospodarstvu,
- stjecanjem stručno-teorijskog znanja iz područja marketinga izrade način marketinškog razmišljanja i tako se uklope u suvremena tržišna kretanja,
- povežu ova znanja s ostalim komplementarnim sadržajima mesarske struke i tako steknu osnovu za aktivno uključivanje u tržišno orijentirani gospodarski proces Republike Hrvatske.
Sadržaj
Nastavno područje |
Očekivani rezultati (znanja i vještine) |
Nastavni sadržaji |
I. Ponašanje potrošača II. Planiranje marketinga III. Istraživanje tržišta IV. Proizvod V. Cijena VI. Prodaja i distribucija VII. Promocija VIII. Kontrola marketinga IX. Organizacija i primjena marketinga |
Učenici moraju svladati psihologiju kupca – potrošača u procesu donošenja odluka o kupnji. Učenici moraju svladati planiranje marketinga te vrste marketinga. Učenici moraju usvojiti značaj istraživanja marketinga te marketinški informacijski sustav. Učenici moraju svladati osnovne pojmove pojedinih proizvoda i njihov životni ciklus te načine formiranja cijena i njezinu politiku. Svladavanje razlika između prodaje i distribucije te poslovne logistike. Svladavanje procesa komuniciranja s tržištem te primarne i sekundarne promocijske aktivnosti. Usvojiti znanja provedbe marketinške kulture. Učenici trebaju svladati primjenu marketinga u različitim gospodarskim djelatnostima te osnovnim pojmovima međunarodnog marketinga. |
- Čimbenici ponašanja potrošača - Psihologija kupca – potrošača - Proces donošenja odluke o kupnji - Zaštita potrošača -Pojam, uloga i značenje planiranja marketinga -Vrste marketinga - Pojam, zadaća i značenje istraživanja tržišta - Marketinške informacije i odlučivanje - Marketinški informacijski sustav (MIS) - Procesi istraživanja tržišta - Metode istraživanja tržišta - Posebna područja istraživanja tržišta - Definiranje proizvoda i njegovih svojstava - Proizvodni program - Kvaliteta proizvoda - Životni ciklus proizvoda - Politika proizvoda - Cijena - Načini oblikovanja cijena - Politika cijena - Razlika između prodaje i distribucije - Prodaja i distribucija - Politika prodaje - Prodajni i distribucijski kanali - Poslovna logistika - Procesi komuniciranja s tržištem - Promocija; pojam i zadaće - Ostale primarne promocijske aktivnosti - Sekundarne promocijske aktivnosti - Pojam, uloga i značenje marketinške kontrole - Provedba marketinške kontrole - Organizacija marketinga - Primjena marketinga u različitim gospodarskim djelatnostima - Međunarodni marketing |
6.10. Nastavni predmet: Ambalaža za mliječne proizvode mlijeka
Razred: treći
(3.)
Tjedni (ukupni) fond
sati: 1 sat tjedno (32 sata)
Cilj i zadaci
Učenike treba upoznati s vrstama materijala, oblicima, izradom tj. važnošću ambalaže u procesu pakiranja mlijeka i mliječnih proizvoda.
Sadržaj
Nastavno područje |
Očekivani rezultati (znanja i vještine) |
Nastavni sadržaji |
Pojam i podjela ambalaže Ambalaža za pojedine vrste mliječnih namirnica i ostale robe Higijenski i tehnološki uvjeti ambalaže |
Usvojiti znanja o važnosti pakiranja hrane i prednostima takvog načina prodaje. Primijeniti pravu ambalažu za odgovarajuću namirnicu. Usvojiti znanja o važnosti higijenskih i tehnoloških uvjeta za ambalažu. |
Pojam ambalaže i njezina uloga. Podjela ambalaže prema vrsti materijala odnosno namjeni: - metalna ambalaža (izrada metalnih posuda – limenki) - plastična ambalaža (izrada folija, vrećica, posuda) - jestivi ambalažni materijal - papirna i kartonska ambalaža – kutije - drvena ambalaža; Ambalaža za: - mlijeko, mliječne prerađevine - meso, ribe i riblje prerađevine - mast i ostale masnoće - voće i povrće. Higijenski propisi za ambalažni materijal prema Pravilniku. Tehnološki uvjeti, mogućnost oblikovanja, zatvaranja, otvaranja, nanošenja deklaracije. |
Praktična nastava u školi
s vježbama
Razred: prvi (1.)
Ukupni fond sati:
360 sati godišnje
Cilj i zadaci:
- osposobiti učenike kako proizvesti i sačuvati kvalitetu mlijeka te pravilno koristiti mlijeko u izradi mliječnih proizvoda;
- osposobiti učenike za proizvodnju stočne hrane, njegu životinja i naučiti o važnosti hranidbe;
- usvojiti osnovna znanja o mužnji krava i važnosti higijene pri uzgoju stoke i u stočnim nastambama.
Sadržaj
Nastavno područje |
Očekivani rezultati
(znanja i vještine) |
Nastavni sadržaji |
I. Zaštita na radu II. Priprema stočne hrane III. Hranidba i njega
krava IV. Mužnja V. Higijena i sanitacija opreme za mužnju VI. Održavanje povoljnih uvjeta u stočnim nastambama VII. Reprodukcija i selekcija goveda VIII. Proizvodnja i promet svježeg mlijeka |
Usvojiti znanja o bitnosti zaštite na radu u mljekarskoj industriji Steći znanja o važnosti pripreme stočne hrane u mljekarstvu Steći znanja o pojedinim fazama procesa proizvodnje mlijeka Steći osnovna znanja i uočiti razlike ručne i strojne mužnje Usvojiti znanja o izvorima zaraze mlijeka
Usvojiti znanja o bitnosti povoljnih uvjeta u stočnim nastambama Usvojiti znanja o bitnosti selekcije i reprodukcije goveda Usvojiti znanja o proizvodnji i prometu svježeg mlijeka |
- pojam, uloga - izvori opasnosti i mjere zaštite - priprema voluminozne stočne hrane - priprema koncentrirane stočne hrane - određivanje hranidbene i biološke vrijednosti krmiva na osnovi organoleptičkih svojstava - hranidba u pojedinim fazama procesa proizvodnje mlijeka, hranjive tvari i voda, ugljikohidrati, masti, proteini, minerali i vitamini - mužnja krava - primarna obrada i isporuka mlijeka - mužnja krava ručno i strojno - mužnja ovaca ručno i strojno - mužnja koza ručno i strojno - prednosti i mane ručne i strojne mužnje - porijeklo mikroorganizama mlijeka; infekcije mlijeka i vimena, infekcije mlijeka izvan vimena - čišćenje i pranje u mljekarstvu - kontrola čistoće mljekarske opreme - mikroklimatski uvjeti - zoohigijenski uvjeti - selekcija goveda radi dobivanja većih količina mlijeka - proizvodnja svježeg mlijeka - pakiranje mlijeka - transport mlijeka |
Razred: drugi (2.)
270 sati godišnje
Cilj i zadaci:
- ovladati znanjima i vještinama za proizvodnju različitih mliječnih proizvoda, te pravilnog korištenja mlijeka radi proizvodnje fermentiranih mliječnih napitaka.
Sadržaj
Nastavno područje |
Očekivani rezultati (znanja i vještine) |
Nastavni sadržaji |
I. Prijem mlijeka na sabiralištu II. Prijem mlijeka u mljekari III. Termička obrada mlijeka IV. Priprema čistih kultura za mliječno kisele proizvode V. Proizvodnja fermentiranih mliječnih napitaka VI. Nusproizvodi prerade mlijeka |
Usvojiti osnovna znanja o otkupu i sakupljanju mlijeka putem sabirnih mjesta i sabirališta Učenici trebaju usvojiti osnovna saznanja o važnosti uzimanja uzorka i njegovoj senzorskoj i fizikalnokemijskoj analizi Učenici trebaju steći znanja o uređajima za termičku obradu Usvojiti osnovna znanja o izolaciji čistih kultura za mliječno kisele proizvode te pripremu hranjivih podloga Usvojiti osnovna znanja proizvodnje fermentiranih mliječnih proizvoda Usvojiti osnovna znanja proizvodnje nusproizvoda prerade mlijeka |
- otkup i sakupljanje mlijeka - sabirna mjesta i sabirališta - određivanje postotaka masnoće - pištolj za kiselost - laktodenzimetar - bočice za uzorkovanje mlijeka - prijemna rampa - uzorkovanje za laboratorijsko ispitivanje kvalitete - senzorske analize - fizikalno-kemijske analize (stupanj kiselosti, specifična težina, postotak mliječne masti, suha tvar, prisutnost mikroorganizama) - uređaji za termičku obradu (pasterizacija, sterilizacija) - vrste pasterizatora - vrste sterilizatora - izolacija čistih kultura za kiselo mliječne proizvode - hranjiva podloga; sastav, uvjeti - pakiranje proizvoda - priprema specifičnih kultura za pojedini proizvod - nacjepljivanje na steriliziranu hranjivu podlogu - inkubacija pod uvjetima koji su optimalni za pojedini proizvod - pakiranje - proizvodnja obranog mlijeka - proizvodnja kazeina - proizvodnja sirutke - proizvodnja sirutke u prahu - izdvajanje laktoze iz sirutke |
Razred: treći (3.)
Cilj i zadaci:
- učenici moraju usvojiti osnovna znanja i vještine u proizvodnji sireva i maslaca.
Sadržaj
Nastavno područje |
Očekivani rezultati (znanja i vještine) |
Nastavni sadržaji |
I. Tehnologija sira -proizvodnja II. Proizvodnja pojedinih vrsta sireva III. Proizvodnja maslaca i vrhnja IV. Greške maslaca V. Kontrola proizvodnje maslaca |
Usvojiti osnovna znanja proizvodnje sira te uočiti promjene prilikom faza proizvodnje Usvojiti osnovna znanja o proizvodnji pojedinih vrsta sireva Usvojiti osnovna znanja proizvodnje maslaca i vrhnja Usvojiti osnovna saznanja grešaka koje mogu nastati tokom proizvodnog procesa Usvojiti znanja i bit nadzora proizvodnje maslaca na tržištu na izračunavanje randmana i njegove kontrole |
- odabiranje i priprema mlijeka za sir - sirenje mlijeka (koagulacija kazeina) - soljenje sira - zrenje sira - proizvodnja sira (tradicionalni postupak) - održavanje sira i opreme tijekom zrenja - reguliranje sastava sira i kontrola randmana - camembert - roquefort - gorgonzola - trapist - ementaler (ementalac) - parmenzan - proizvodnja svježeg sira - proizvodnja mekog sira - proizvodnja topljenog sira - proizvodnja polutvrdog i tvrdog sira - sirne konzerve - proizvodnja maslaca od pasteriziranog vrhnja - pasterizacija vrhnja - hlađenje i dezodorizacija pasteriziranog vrhnja - kontrola pasterizacije vrhnja - bućkalica (stap) i pribor za gnječenje - dodavanje boje maslacu - dužina uskladištenja i transport na tržište - šaren maslac (dodatak boje) - mrlje (pljesni) - senzorske analize - greške konzistencije (lomljiv i grudičast maslac, maziv i ljepljiv maslac, nepravilan raspored vode u maslacu) - promjene okusa i mirisa (užeglost, okus po siru, kiseo okus, okus po kvascu, okus po ribi…) - izračunavanje randmana - kontrola randmana |
Praktična nastava u
proizvodnom procesu
Razred: prvi (1.)
Ukupni fond sati: 540 sati godišnje
Cilj i zadaci:
- učenici trebaju usvojiti znanja o važnosti pripreme stočne hrane te hranjenju stoke radi dobivanja većih i kvalitetnijih količina mlijeka.
Sadržaj
Nastavno područje |
Očekivani rezultati (znanja i vještine) |
Nastavni sadržaji |
I. Priprema stočne hrane II. Hranidba stoke i biološka vrijednost krmiva III. Higijena smještaja muznih životinja IV. Mužnja V. Primarna obrada mlijeka nakon mužnje |
Usvojiti znanja o pripremi i važnosti pojedinih sastojaka pri proizvodnji stočne hrane
Usvojiti znanja o određivanju parametara biološke vrijednosti krmiva Usvojiti znanja o uvjetima smještaja muznih životinja, o higijeni prostora te prostoru potrebnom za nesmetano kretanje radnika Usvojiti znanja o načinima mužnje, usvojiti vještine ručne i strojne mužnje te primarne obrade mlijeka |
- pojedini sastojci koji ulaze u recepturu - miješanje sastojaka smjese stočne hrane - ispravnost stočne hrane - određivanje parametara biološke vrijednosti krmiva - objekti za održavanje muznih životinja - higijena prostora - vlažnost zraka - temperatura - radni prostor za pripremne radnje - pravilno vezanje životinja - ručna - strojna - redoslijed pravilne mužnje - prorjeđivanje mlijeka - hlađenje mlijeka - čuvanje mlijeka na mjestu proizvodnje - skupljanje i transport mlijeka |
Razred: drugi (2.)
Ukupni fond sati: 630 sati godišnje
Cilj i zadaci:
- ovladati praktičnim saznanjima skupljanja i transporta mlijeka te važnosti određivanja pojedinih sastojaka;
- usvojiti znanja o uređajima u kojima se termički obrađuje mlijeko te o različitosti proizvodnje fermentiranih mliječnih napitaka.
Sadržaj
Nastavno područje |
Očekivani rezultati (znanja i vještine) |
Nastavni sadržaji |
I. Skupljanje i transport mlijeka II. Termička obrada mlijeka III. Fermentirani mliječni napitci |
Usvojiti osnovna znanja o sakupljanju i transportu mlijeka u radnom procesu te bitnost određivanja pojedinih parametara Usvojiti znanja o termičkoj obradi, te o uređajima u kojima se termički obrađuje i njihovo održavanje Usvojiti osnovna i praktična saznanja o proizvodnji fermentiranih mliječnih napitaka |
- sabirna mjesta - ispitivanje kakvoće mlijeka na licu mjesta - organoleptička pretraga - određivanje svježine - određivanje postotka mliječne masti - određivanje grube nečistoće - uređaji za transport mlijeka - pasterizatori - sterilizatori - čišćenje uređaja - kiselo mlijeko - jogurt - acidofilno mlijeko - kefir - kumis |
Razred: treći (3.)
Ukupni fond sati: 640 godišnje
Cilj i zadaci:
- učenici trebaju usvojiti osnovna znanja i vještine koje su potrebne u proizvodnji sira i maslaca.
Sadržaj
Nastavno područje |
Očekivani rezultati
(znanja i vještine) |
Nastavni sadržaji |
I. Tehnologija proizvodnje sira II. Tehnologija maslaca |
Usvojiti znanja ovisno o fazama proizvodnje sira u radnom procesu Usvojiti znanja o fazama proizvodnje vrhnja i maslaca u radnom procesu |
- obrada i priprema mlijeka za sir - sirenje i obrada sirnog zrna - oblikovanje, prešanje i soljenje - održavanje sira i opreme tijekom zrenja - utvrđivanje randmana - izrada polutvrdih i tvrdih sireva - proizvodnja svježeg sira - proizvodnja mekih i topljivih sireva - proizvodnja vrhnja - proizvodnja maslaca |
Nastavni predmet: Izborna nastava -
Računalstvo
Razred: treći
(3.)
Tjedni (ukupni) fond
sati: 1 sat tjedno (32 sata)
Cilj programa
Objasniti osnovne postupke u radu na računalu pri pripremi za izradu propagandnih materijala i svladati 1-2 grafička programa na računalu.
Zadaci programa
Pripreme za rad (razne skice, dizajn), naučiti koristiti se Internetom u profesionalne svrhe.
Sadržaj
Nastavna cjelina
|
Očekivani rezultati
(znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
1. Priprema za izradu promidžbenih materijala – I. dio |
Naučiti osnove rada s ukrasnim tekstom, naučiti birati već gotove fontove. Upoznati postupke izrade natpisa s ilustracijom u grafičkom programu Corell, Photoshop Naučiti izraditi stranicu i više stranica. |
A) Rad s različitim fontom, izbor gotovih fontova, preoblikovanje, rad s tekstom B) Ilustracije, dekoracija, natpis, reklama C) Izrada stranica i više stranica |
2. Priprema za izradu promidžbenih materijala – II. dio |
Koristiti se grafičkim programima u dizajnu natpisa. Naučiti uvećati tekst za određeni postotak i sačuvati ga ili ispisati na pisaču. Naučiti samostalno dizajnirati grafička rješenja za posjetnice, naslovnice, natpise i reklame u nekom grafičkom programu. |
A) Izrada skica B) Vlastiti dizajn na računalu u grafičkom programu |
3. Oglašivanje i informiranje |
Naučiti koristiti se Internetom u profesionalne svrhe. Naučiti osnove profesionalnog komuniciranja e-mailom te izradu jednostavne web stranice. Naučiti osnove prezentiranja e-mailom. Svladati osnove engleskog jezika, osobito stručne terminologije potrebne za rad na računalu. |
A) Korištenje Interneta B) Izrada web stranice C) Izrada prezentacije D) Svladavanje potrebnog znanja iz engleskog jezika (osobito stručne terminologije) za rad na računalu |
Metodičke napomene
Predmet mora teći u korelaciji s nastavom računalstva.
Nastavna metoda: vježbe
Obveze učenika
Ako su učenici odabrali ovaj izborni predmet, dužni su biti na nastavi predmeta i izvoditi sve zadatke u skladu s programom.
Literatura
Literatura koja objašnjava određeni grafički program na
računalu: priručnici za Word, Corell, Photoshop i Internet; Officce XP
(PowerPoint i Excel), literatura iz područja suvremenog dizajna.
Napomena:
Svaka škola prema mogućnostima odabire izborne predmete prema predloženim izbornim predmetima (vidi tablicu - nastavni plan izbornih predmeta.). Prema odabranom izbornom predmetu škola razrađuje nastavni program
Svrha pomoćničkog /završnog ispita je dokazivanje ispitanika da je stekao vještine i stručno-teorijska znanja, utvrđena nastavnim planom i programom za zanimanje mljekar, nužna za obavljanje poslova u tom zanimanju.
Završni ispit se sastoji iz hrvatskog jezika i pomoćničkog ispita.
Pomoćnički ispit se sastoji iz praktičnoga i teorijskog dijela.
Za praktični dio ispita zadaje se, u skladu s nastavnim planom praktičnog dijela naukovanja, praktična zadaća (uradak i radne probe) iz područja:
Ispitanik mora u zadanom roku primjereno pomoćničkom statusu izraditi uradak i obaviti radnu probu. Ispitna komisija na temelju navedenih uradaka i radnih proba zadaje ispitaniku jedan do tri uratka i jednu do tri radne probe. Ispitna komisija može i samostalno predložiti uratke i radne probe koje će zadati ispitaniku.
POMOĆNIČKI URADAK
Vrsta uratka |
Opis uratka |
Proizvodnja konzumnog mlijeka |
Kandidat mora znati rukovati
strojevima za proizvodnju mlijeka, u odnosu na vrstu konzumnog mlijeka i
kvalitativnim i kvantitativnim zadanim parametrima gotovih proizvoda, poznavati njihovo održavanje kao i
funkcioniranje pomoćnih strojeva i uređaja (opskrba toplom, ledenom i
bunarskom vodom, parom, zrakom i električnom energijom). Mlijeko mora biti
dopremljeno od proizvođača ohlađeno, a zatim klasificirano (prema
kvalitativnim parametrima), pročišćeno, ohlađeno, uskladišteno, tipizirano,
homogenizirano, pasterizirano ili sterilizirano i punjeno u povratnu ili
nepovratnu ambalažu. Kandidat mora poznavati vrstu, čuvanje i pripremu
ambalaže. |
Proizvodnja fermentiranih mliječnih proizvoda (jogurt, kiselo mlijeko, acidofilno mlijeko, kefir) |
Kandidat mora znati rukovati
strojevima za proizvodnju fermentiranih mliječnih napitaka, poznavati njihovo
održavanje te održavanje uređaja i pribora. Pri proizvodnji fermentiranih mliječnih proizvoda treba izvršiti
pripremu mlijeka, hlađenje na temperaturu
cijepljenja ovisno o vrsti fermentiranog proizvoda, cijepljenje
mlijeka čistim kulturama (količinama i vrstama u odnosu
na željeni proizvod), kontrolirati i prekinuti tijek zrenja u odnosu na
željene kvalitativne parametre za svaki pojedini proizvod. Kandidat mora
znati puniti fermentirane proizvode u
plastične čaše te ih hladiti i uskladištiti. |
Proizvodnja sladoleda |
Kandidat mora znati rukovati
strojevima za proizvodnju sladoleda, poznavati njihovo održavanje te
održavanje uređaja i pribora. Pri proizvodnji sladoleda treba znati pripremiti smjesu za sladoled,
homogenizirati smjesu, odrediti vrijeme zrenja, izvršiti smrzavanje,
oblikovanje i skrućivanje smjese, te pakiranje i čuvanje sladoledne smjese. |
Proizvodnja sira |
Kandidat mora znati rukovati
strojevima za proizvodnju sira, poznavati njihovo održavanje te održavanje
uređaja i pribora. Kandidat treba znati odabrati mlijeko za proizvodnju sira, prema
kvalitativnim parametrima mlijeka i vrsti sira, izvršiti cijepljenje čistim
kulturama mikroorganizama, sirenje, obradu gruša, punjenje u kalupe,
prešanje, soljene, te daljnju njegu sira tijekom zrenja kao i uvjete potrebne
za njihovo zrenje. |
Proizvodnja vrhnja |
Kandidat mora znati rukovati
strojevima za proizvodnju vrhnja, poznavati njihovo održavanje te održavanje
uređaja i pribora. Kandidat treba znati proizvesti vrhnje određene gustoće i masnoće,
te znati tipizirati vrhnje za daljnju preradu (maslac, različite vrste fermentiranog vrhnja), pasterizirati ga,
homogenizirati i hladiti do daljnje obrade. |
Proizvodnja maslaca |
Kandidat mora znati rukovati
strojevima za proizvodnju maslaca, poznavati njihovo održavanje te održavanje
uređaja i pribora. Pri proizvodnji maslaca treba pripremiti vrhnje za bućkanje,
izvršiti bućkanje i proizvoditi maslac kontinuiranim postupkom te pakirati i
uskladištiti maslac. |
RADNA PROBA
Vrsta radne
probe |
Opis radne
probe |
Klasificiranje mlijeka |
Kandidat mora znati klasificirati mlijeko prema kvaliteti nakon
izvršenih ispitivanja (alkoholne probe, ispitivanje kiselosti, određivanje
postotka (%) gustoće, određivanje mjerenje temperature itd.). |
Priprema čistih kultura mikroorganizama |
Kandidat mora znati pripremiti čistu kulturi mikroorganizama za
cijepljenje mlijeka o ovisnosti o vrsti željene fermentacije (fermentirani
proizvodi, sirevi i dr.), te njezino čuvanje, kontrolu kvalitete i aktivnost. |
Dobivanje čokoladnog mlijeka |
Kandidat mora znati odrediti sastav smjese za čokoladno mlijeko i
umjeti napraviti čokoladno mlijeko. |
Priprema smjese za dobivanje topljenog sira |
Kandidat mora znati odrediti sastav smjese za dobivanje topljenog
sira i umjeti napraviti topljeni sir. |
Pri izradi praktične zadaće ispitanik (naučnik) mora se pridržavati propisanih mjera zaštite na radu i zaštite okoliša te ostalih uvjeta koje odredi ispitna komisija.
Ispitanik mora ispitnoj komisiji priložiti mapu praktičnog dijela naukovanja za sve godine obrazovanja iz koje je vidljivo da je uspješno svladao ovaj dio naukovanja.
Stručno-teorijski dio ispita obuhvaća teorijska znanja nužna za obavljanje praktičnih postupaka u zanimanju koja su propisana nastavnim planom i programom za teorijski dio naukovanja.
NASTAVNA
PODRUČJA
1. Mlijeko
2. Čistoća i sterilnost uređaja
3. Mikrobiologija mlijeka
4. Strojevi i uređaji u mljekari
5. Tehnologija mlijeka i fermentiranih mliječnih proizvoda
6. Tehnologija sladoleda i dehidriranih mliječnih proizvoda
7. Tehnologija maslaca i vrhnja
8. Tehnologija sira
9. Laboratorijski pribor i oprema
10. Osnovne laboratorijske tehnike
11. Kontrola mlijeka
12. Fermentirani mliječni napici
13. Vrhnje
14. Maslac
15. Sir
16. Računske operacije
17. Izračunavanje sirovina
18. Izračunavanje plaća
19. Izračunavanje troškova
20. Izračunavanje kamata
Radnje obavljene u okviru praktične
zadaće |
Broj bodova |
Priprema tehničko-tehnološke dokumentacije |
0 – 10 |
Priprema radnog mjesta i red u radionici |
0 – 10 |
Izbor postupaka rada, strojeva i pribora |
0 – 10 |
Izvođenje postupaka izrade zadanog uratka |
0 – 20 |
Način rukovanja strojevima, uređajima i priborom |
0 – 15 |
Brzina i spretnost te vrijeme izrade uratka |
0 –15 |
Racionalnost u trošenju materijala i energije |
0 – 10 |
Korištenje tehničko-tehnološke dokumentacije |
0 – 10 |
Ispitivanja kvalitete gotovog proizvoda |
0 – 10 |
Urednost i higijena |
0 – 10 |
Mjere zaštite na radu |
0 – 10 |
Završni izgled i kvaliteta proizvoda |
0 –10 |
UKUPNO BODOVA |
140 |
BODOVNA LISTA
Postotak (%) bodova |
Ocjena |
92 – 100 |
Odličan ( 5 ) |
81 – 91 |
Vrlo dobar ( 4 ) |
67 – 80 |
Dobar ( 3 ) |
50 – 66 |
Dovoljan ( 2 ) |
0 – 49 |
Nedovoljan ( 1 ) |
Stručno-teorijski dio ispita je u pisanom obliku, a sastoji se od pitanja i zadaća koje postavlja ispitna komisija. Zanimanja za koja postoji katalog ispitnih pitanja i zadataka za pomoćničke ispite, koristi se taj katalog.
Ocjena se utvrđuje prema ovoj ljestvici:
BODOVNA LISTA
Postotak (%)
bodova |
Ocjena |
90 – 100 |
Odličan ( 5 ) |
80 – 89 |
Vrlo dobar ( 4 ) |
70 – 79 |
Dobar ( 3 ) |
60 – 69 |
Dovoljan ( 2 ) |
Manje od 30 |
Nedovoljan ( 1 ) |
Ispitanik koji postigne od 30 do 59 posto (%) bodova upućuje se na usmeni ispit.
Na usmenom ispitu u pravilu se provjeravaju znanja iz onih područja iz kojih naučnik nije pokazao dostatna znanja na pismenom dijelu ispita.
Ovaj nastavni plan i program stupa na snagu danom objave u „Narodnim novinama“, a primjenjuje se od 1. rujna 2004. godine.
Klasa: 133-02/04-02/7 Ur. Broj: 526-12/04-65 Zagreb, 1. srpnja 2004. |
|
Ministar
Branko Vukelić, v.r.