Jedinstveni nastavni plan i okvirni obrazovni program za zanimanje mljekar

NN 112/2004 (13.8.2004.), Jedinstveni nastavni plan i okvirni obrazovni program za zanimanje mljekar

ministarSTVO gospodarstva, rada i poduzetništva

2160

Na temelju članka 44. stavka 5. Zakona o obrtu („Narodne novine“ , br. 49/03. – pročišćeni tekst), ministar gospodarstva, rada i poduzetništva, nakon prethodno pribavljena mišljenja Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra znanosti, obrazovanja i športa, donosi

 

JEDINSTVENI NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI
PROGRAM ZA ZANIMANJE

mljekar

 

1. OSNOVNA OBILJEŽJA OBRAZOVNOGA PROGRAMA

 

Cilj

 

Odgoj i obrazovanje učenika za zanatsku i industrijsku obradu mlijeka,

proizvodnju mlijeka i proizvoda od mlijeka. Stjecanje znanja, vještina i navika koje će omogućiti obavljanje poslova u zanimanju – mljekar. Razviti komunikacijske i uslužne sposobnosti; radne navike i pozitivan odnos prema radnoj okolini.

Zadaci

  1. Naučnika osposobiti za samostalno obavljanje radnih zadataka u proizvodnji i obradi mlijeka.
  2. Poznavanje zaštite na radu i sprječavanje nesreće.
  3. Poznavanje zaštite radne i životne sredine.
  4. Čišćenje mljekare.
  5. Proizvodnju konzumnog mlijeka.
  6. Proizvodnja fermentiranih mliječnih napitaka.
  7. Rukovanje i održavanje strojeva, uređaja i pribora.
  8. Proizvodnju sladoleda.
  9. Proizvodnju evaporiranog i kondenziranog mlijeka, mlijeka u prahu, surutke u prahu, laktoze, mliječnih zamjena.
  10. Analiza kakvoće proizvoda i greške u proizvodnji.
  11. Upoznati rad računala i mogućnost primjene u mesnoj industriji
  12. Naučiti, izračunati randman, utrošak materijala te kalkulaciju budućeg proizvoda.
  13. Upoznati izvore opasnosti, mjere zaštite na radu te zaštite okoliša.

Posebnosti obrazovanja

 

Kod obavljanja praktične nastave obvezna je uporaba zaštitne odjeće i obuće: kape, kute, radnog odjela ili pregače, obuće s gumenim potplatama. Sve mora biti bijele boje.

Poslovi se obavljaju u zatvorenom prostoru pri danjem i umjetnom svjetlu.

U pogonima je povećana buka koja potječe od strojeva. Postoji opasnost od mehaničkih, električnih povreda i opeklina.

Djelatnici posao obavljaju isključivo stojeći uz česta sagibanja, izloženi su fizičkom naporu.

Potrebna je dobra koordinacija rada s vizualnim opažanjima.

Posao zahtijeva od izvršitelja tjelesnu izdržljivost, spretnost ruku, dobar vid, izražena osjetila mirisa i okusa, spremnost na suradnju i odgovornost prema radu.

Trajanje obrazovanja: 3 godine

Uvjeti za upis.

Završena osnovna škola, liječnička potvrda o zdravstvenoj sposobnosti za

obavljanje poslova mljekara.


 

2. NASTAVNI PLAN

 

Naziv predmeta

Broj sati

Ukupni broj sati

1. razred

2. razred

3. razred

tjedno

godišnje

tjedno

godišnje

tjedno

godišnje

Hrvatski jezik

3

105

3

105

3

96

306

Strani jezik

2

70

2

70

2

64

204

Povijest

2

70

-

-

-

-

70

Vjeronauk / etika

1

35

1

35

1

32

102

Tjelesna i zdravstvena kultura

1

35

1

35

1

32

102

Politika i gospodarstvo

-

-

2

70

-

-

70

Matematika u struci

2

70

1

35

1

32

137

Higijena i sanitacija

1

35

-

-

-

-

35

Ekologija i sanitacija

2

70

-

-

-

-

70

Osnove stočarstva

2

70

-

-

-

-

70

Proizvodnja mlijeka

1

35

-

-

-

-

35

Mljekarski strojevi i uređaji

-

-

2

70

-

-

70

Mljekarska mikrobiologija

-

-

2

70

-

-

70

Konzumni i fermentativni mljekarski proizvodi

-

-

-

-

4

140

140

Marketing

-

-

-

-

1

32

32

Ambalaža za mliječne proizvode

-

-

-

-

1

32

32

Izborna nastava

1

35

1

35

1

32

102

Tjelesna i zdravstvena kultura

Matematika u struci

Stručni predmeti

 

 

 

 

 

 

 

Praktična nastava

 

900

 

900

 

800

2 600

Praktična nastava u školi s vježbama

Osnove računalstva s vježbama

Praktična nastava u radnom procesu

 

 

360

 

 

 

540

 

 

270

 

 

 

630

 

 

160

 

 

 

640

 

Ukupno

16

1495

15

1425

15

1280

4200

 


NASTAVNI PLAN – OBJAŠNJENJE 

                                                                          

   A) Općeobrazovni dio

 

 

Naziv predmeta

Broj sati

Ukupni

broj sati

1. razred

2. razred

3. razred

tjedno

godišnje

tjedno

godišnje

tjedno

godišnje

Hrvatski jezik

3

105

3

105

3

96

306

Strani jezik

2

70

2

70

2

64

204

Povijest

2

70

-

-

-

-

70

Vjeronauk/Etika

1

35

1

35

1

32

102

Tjelesna i zdravstvena kultura  

1

35

1

35

1

32

102

Politika i gospodarstvo

-

-

2

70

-

-

70

Ukupno

9

315

9

315

7

224

854

 

B) Stručno-teorijski dio programa

 

 

Naziv predmeta

Broj sati

Ukupni

broj sati

1. razred

2. razred

3. razred

tjedno

godišnje

tjedno

godišnje

tjedno

godišnje

Matematika u struci

2

70

1

35

1

32

137

Ekologija i sanitacija

2

70

-

-

-

-

70

Osnove stočarstva

2

70

-

-

-

-

70

Proizvodnja mlijeka

1

35

-

-

-

-

35

Mljekarski strojevi i uređaji

-

-

2

70

-

-

70

Mljekarska mikrobiologija

-

-

2

70

-

-

70

Konzumni i fermentativni mljekarski proizvodi

-

-

-

-

4

140

140

Marketing

-

-

-

-

1

32

32

Ambalaža za mliječne proizvode

-

-

-

-

1

32

32

Ukupno

7

245

7

245

7

224

    714

 

C)  Izborni dio

 

 

Naziv predmeta

Broj sati

Ukupni

broj sati

1. razred

2. razred

3. razred

tjedno

godišnje

tjedno

godišnje

tjedno

godišnje

Proizvodnja krmnog bilja

1

35

-

-

-

-

35

Ekologija u stočarstvu

-

-

1

35

-

-

35

Stoka za proizvodnju mlijeka

1

35

-

-

-

-

35

Proizvodnja sladoleda i DMP

-

-

-

-

1

32

32

Kontrola kvalitete mlijeka

-

-

-

       -

1

32

32

Proizvodnja autohtonih sireva

-

-

1

35

-

-

35

Računalstvo

 

 

 

 

1

32

32

Ukupno

1

35

1

35

1

32

102

 

1.     Praktični dio programa

 

 

Naziv predmeta

Broj sati

Ukupni

broj sati

1. razred

2. razred

3. razred

tjedno

godišnje

tjedno

godišnje

tjedno

godišnje

Praktična nastava u školi

 

360

 

270

 

160

 

Praktična nastava u školi s vježbama

 

290

 

 

 

 

 

Osnove računalstva s vježbama

 

70

 

 

 

 

 

Praktična nastava u radnom procesu

 

 

540

 

630

 

640

 

Ukupno

 

900

 

900

 

800

2600

* Program praktične nastave razrađen je na 40 tjedana.

Napomena: godišnji fond sati praktične nastave u školi i tehnološke vježbe, te praktične nastave u radnom procesu, utvrđuje se operativnim programom koji izrađuje škola. Ako škola nema praktikum, praktična se nastava izvodi u licenciranoj radionici, s tim da se učeniku mora osigurati svladavanje cjelokupnog programa.

Ukupno nastave

 

Naziv predmeta

Broj sati

Ukupni

broj sati

1. razred

2. razred

3. razred

tjedno

godišnje

tjedno

godišnje

tjedno

godišnje

A) Obvezni općeobrazovni dio programa

-

315

-

315

-

224

854

B) Stručno-teorijski dio

- obvezni

-

245

-

245

-

224

726

C) Stručno-teorijski dio

- izborni

-

35

-

35

-

32

102

D) Praktični dio programa

 

-

900

-

900

-

800

2600

Ukupno

-

1495

-

1495

-

1280

4330

 

3. OBVEZNI NAČIN PROVJERAVANJA ZNANJA I UMIJEĆA

 

Predmeti strukovnog dijela programa

Obvezni način provjere i ocjenjivanja znanja i umijeća

Ekologija i sanitacija

Usmeno, pismeno, praktični rad u praktikumu

Poznavanje materijala

Usmeno, pismeno, laboratorijske vježbe

Osnove stočarstva

Usmeno i pismeno

Matematika u struci

Usmeno i pismeno

Osnove računalstva

Praktičan rad na računalu, usmeno

Proizvodnja mlijeka

Usmeno i pismeno

Mljekarski strojevi i uređaji

Usmeno i pismeno, praktično - radionice

Mljekarska mikrobiologija

Usmeno, pismeno i laboratorijske vježbe

Konzumni i fermentativni mljekarski proizvodi

Usmeno, pismeno i praktičan rad u školskom praktikumu

Praktična nastava

Praktičan rad u školskom praktikumu i radnom procesu, usmeno, pismeno

Marketing

Usmeno, pismeno

Ambalaža za mliječne proizvode

Usmeno, pismeno, praktičan rad

 

Predmeti izbornog dijela programa

Obvezni način provjere i ocjenjivanja znanja i umijeća

Proizvodnja krmnog bilja

Usmeno, pismeno, praktični rad

Računalstvo

Usmeno, pismeno

Ekologija u stočarstvu

Usmeno, pismeno, praktični rad

Stoka za proizvodnju mlijeka

Usmeno, pismeno, praktični rad

Proizvodnja sladoleda i DMP-a

Usmeno, pismeno, praktični rad

Kontrola kvalitete mlijeka

Usmeno, pismeno, laboratorijske vježbe

Proizvodnja autohtonih sireva

Usmeno, pismeno, laboratorijske vježbe

 

4. POTREBNA STRUČNA SPREMA NASTAVNIKA

 

Nastavni predmeti stručnog dijela programa

Nastavnik

Izobrazba

Ekologija i sanitacija

dipl. ing. prehrambene tehnologije

VSS

Osnove stočarstva

dipl. ing. agronomije - stočarstvo

VSS

Matematika u struci

profesor ili dipl. ing. matematike

VSS

Osnove računalstva

Računalstvo-izborna

profesor ili dipl. ing. informatike

VSS

Proizvodnja mlijeka

dipl. ing. agronomije

VSS

Mljekarski strojevi i uređaji

dipl. ing. prehrambene tehnologije

VSS

Mljekarska mikrobiologija

dipl. ing. prehrambene tehnologije

VSS

Konzumni i fermentativni mljekarski proizvodi

dipl. ing. prehrambene tehnologije

VSS

Izborna nastava (stručni predmeti)

-proizvodnja krmnog bilja

-ekologija u stočarstvu

-stoka za proizvodnju mlijeka

-proizvodnja sladoleda i DMP-a

-kontrola kvalitete mlijeka

-proizvodnja autohtonih sireva

dipl. ing. prehrambene tehnologije

VSS

Marketing

dipl. ing. prehrambene tehnologije

VSS

Praktična nastava u školi s vježbama

profesor, stručni učitelj, dipl. ing. prehrambene tehnologije

VSS

Praktična nastava u radnom procesu

profesor, stručni učitelj, dipl. ing. prehrambene tehnologije

VSS

 

5. IZVOĐENJE PROGRAMA

 

5.1. Minimalni standard

 

-     rad s učenicima u skupinama,

-     dijeljenje razrednog odjela u skupine i sudjelovanje stručnih učitelja kao suradnika u nastavi.

 

Predmeti stručno-teorijskog i praktičnog dijela programa

Razred

Nastavnik

Minimalni broj sati, vježbi

Najveći broj učenika u skupini

Osnove računalstva s vježbama

Računalstvo (izborna nastava)

1.

profesor

20

15

Praktična nastava u školi s vježbama

 

1.

 

profesor suradnik u nastavi

400

10

 

2.

 

400

10

 

3.

 

300

10

Izborni stručni predmeti:

-            Proizvodnja krmnog bilja

-            Ekologija u stočarstvu

-            Stoka za proizvodnju mesa

-            Proizvodnja sladoleda i DMP

-            Kontrola kvaliteta mlijeka

-            Proizvodnja autohtonih sireva

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

Profesor

suradnik u nastavi

 

 

 

 

20

 

 

 

 

10

 

5. 2. Minimalni materijalni uvjeti za izvođenje programa

 

 

Prostor

 

 

Oprema

 

Nastavni predmet

Klasična učionica

Ploča, grafoskop, projekcijsko platno, TV-video, uzorci, plakati, panoi i ostali didaktički materijali

- Matematika u struci

- Ekologija i sanitacija

- Ostali stručno-teorijski predmeti

- Izborni-teorijski predmeti

Specijalizirana učionica – računalna učionica

Standardna oprema, 16 računala povezanih u mrežu s mogućnosti pristupa internetu te ostali pribor

 

- Osnove računalstva

- Računalstvo – izborni

- Stručni predmeti

Specijalizirana učionica – mljekarski  praktikum

 

Mini mljekarnica s osnovnim strojevima i uređajima za izvođenje vježbi (minimalno 10 radnih mjesta) te osnovnom labaratorijskom opremom.

 

 

 

- Praktična nastava u školi  s vježbama

I., II. i III. razred

 

 

6. NASTAVNI PROGRAM - KATALOG ZNANJA

A.    OPĆEOBRAZOVNI DIO

 

Nastavni programi za predmete općeobrazovnog dijela programa, izuzev predmeta Etika i Tjelesna i zdravstvena kultura, objavljeni su u glasniku Ministarstva prosvjete i športa, posebno izdanje od 11. lipnja 1997. Nastavni program za predmet Etika objavljen je u Prosvjetnom vjesniku Ministarstva prosvjete i športa, br. 1. od 11. ožujka 2003. Nastavni program Tjelesne i zdravstvene kulture objavljen je u "Narodnim novinama", br. 136. od 28. kolovoza 2003.

  

 B – STRUČNO-TEORIJSKI DIO PROGRAMA

 

 6. 1. Nastavni predmet:  Matematika u struci

 

Razred: prvi (1.), drugi (2.) i treći (3.)

 

Tjedni (ukupni) fond sati:

 

Razred

1.

2.

3.

Ukupno

Broj sati

2 (70)

1 (35)

1 (32)

4 (135)

  

Cilj programa

 

Nastava matematike:

-         omogućuje da učenici usvoje osnovno matematičko znanje potrebno za razumijevanje pojava i zakonitosti u prirodi i društvu;

-     osposobljava ih  za primjenu znanja iz života i u praktičnoj primjeni u struci;

-     razvija smisao i potrebu za samostalni rad, točnost, urednost, sustavnost,

      preciznost i konciznost u pismenom i usmenom izražavanju.

 

Zadaci programa su da učenici:

 

-         stječu znanja potrebna za razumijevanje kvantitativnih odnosa i

      zakonitosti u raznim pojavama u prirodi, društvu i praktičnom životu;

-         razviju umijeće primjene dobivenih znanja, umijeće korištenja matematičkih pomagala, umijeće samostalnog stjecanja znanja pomoću stručne i znanstveno- stručne literature, nužne za uključivanje u rad i praćenje tehnološkog razvoja struke;

-         razviju logičko mišljenje, sposobnost za pravilno rasuđivanje i zaključivanje te sposobnost preciznog formuliranja pojmova;

-         stječu znanja potrebna za planiranje i praćenje poslovnih rezultata;

-         steknu vještinu samostalnog računanja prema danim uputama.

 

 

Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom

 

 

Red. broj

 

Nastavno područje

Broj sati po obrazovnim godinama

I.

II.

III.

  Ukupno

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

Prirodni brojevi

Cijeli brojevi

Racionalni brojevi

Linearne jednadžbe i nejednadžbe

Planimetrija

Potencije i polinomi

Realni brojevi

Graf linearne funkcije

6

5

8

8

15

15

7

6

 

 

6

5

8

8

15

15

7

6

9.

10.

11.

12.

Kompleksni brojevi

Kvadratna jednadžba

Mjerne jedinice

Poliedri i rotacijska tijela

 

7

7

6

15

 

7

7

6

15

13.

14.

15.

16.

Proporcionalnost i primjene

Postotni, promilni i kamatni račun

Izračunavanje plaće

Kalkulacija cijene

 

 

9

8

9

6

9

8

9

6

Ukupno:

70

35

32

137

 

Literatura

 

Za prvi razred:

Boško Jagodić, Milivoj Miliša: Udžbenik za prvi razred industrijskih i obrtničkih škola,

Birotehnika, Zagreb

Sanja Varošanec: Udžbenik i zbirka zadataka za prvi razred trogodišnjih strukovnih

škola, Element, Zagreb

Za drugi razred:

Ivan Mrkonjić, Josip Ujević: Udžbenik i zbirka zadataka za drugi razred industrijskih i

obrtničkih škola, Birotehnika, Zagreb (poglavlja 1., 2., 7., i 8.1.)

Za treći razred:

Najveći dio gradiva moguće je koristiti se vježbenicom:

Vesna Erceg: Metode gospodarskog računa, vježbenica za srednje škole, Element, Zagreb

 

Ne postoji odgovarajući udžbenik za drugi i treći razred ovog programa. Moguće je koristiti i dijelove nekih drugih udžbenika matematike te članke i tablice računovodstvenih časopisa, npr. RRIF ili RIF.

 

1. RAZRED

 

Nastavna cjelina

Očekivani rezultati

(znanja i vještine)

Nastavni sadržaji

1. Prirodni brojevi





 

Usvojiti pojam skupa N

Znati tablicu množenja do automatizma

Naučiti pojmove: pribrojnik, zbroj, faktor, umnožak, razlika, količnik

Znati pismeno računati s brojevima do 1000

Znati kriterije i svojstva djeljivosti

Znati odrediti najveći zajednički djelitelj i najmanji zajednički višekratnik

Skup N

Računske operacije u skupu N i svojstva

 

 

 

Djeljivost, kriteriji djeljivosti

Najveći zajednički djelitelj

Najmanji zajednički višekratnik

2. Cijeli brojevi


Usvojiti pojam skupa Z

Naučiti računati s cijelim brojevima

Naučiti računati sa zagradama

Skup Z

Računske operacije u skupu Z i svojstva

Računanje sa zagradama

3.      Racionalni brojevi


 

 

 

Usvojiti pojam skupa Q

Naučiti računati s razlomcima

Znati decimalni zapis racionalnog broja, računati s decimalnim brojevima uz uporabu kalkulatora

 

 

Skup Q

Računske operacije u skupu Q i svojstva

Decimalni zapis racionalnog broja

Računanje s decimalnim brojevima

Smještanje racionalnih brojeva na brojevni pravac

4. Linearne jednadžbe i

    nejednadžbe






Naučiti spretno rješavati linearne jednadžbe i primjenjivati ih

Znati iz formule izračunati jednu veličinu, ako su zadane ostale

Uvježbati primjenu linearnih jednadžbi u problemskim zadacima

Naučiti rješavati linearne nejednadžbe, zapisivati njihovo rješenje i prikazivati ga na brojevnom pravcu

Linearne jednadžbe s jednom nepoznanicom

Linearne nejednadžbe s jednom nepoznanicom

Problemi prvog stupnja s jednom nepoznanicom

Linearni sustavi s dvije nepoznanice

 

 

 

 

5.      Planimetrija

 

 

 

Razlikovati geometrijske likove i znati izračunati opseg i površinu trokuta, kruga, kvadrata i pravokutnika koristeći formule

 

 

Trokut, vrste trokuta

Površina i opseg trokuta

Krug i kružnica

Četverokuti

Opseg i površina četverokuta

6. Potencije i

    polinomi

 

 

 

 

 

 

Usvojiti pojmove: potencija, baza, eksponent

Naučiti računske operacije s potencijama jednakih baza

Usvojiti pojam polinoma

Naučiti računske operacije s polinomima

Naučiti kvadrirati zbroj i razliku

Znati primijeniti formulu za razliku kvadrata

Naučiti izlučiti zajednički faktor

Pojam potencije s cijelim eksponentom

Računske operacije s potencijama

 

Pojam polinoma

Računske operacije s polinomima

Kvadrat binoma

Razlika kvadrata

Rastavljanje na faktore

7. Realni brojevi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Shvatiti pojam iracionalnog broja i ukupnost realnih brojeva

Usvojiti smještaj realnih brojeva na pravac

Svladati računske operacije s drugim korijenom

Znati zaokružiti decimalni broj na željeni broj decimala

Snalaziti se u koordinatnom sustavu na pravcu i u ravnini

Usvojiti formule za udaljenost točaka u ravnini i za polovište dužine

Znati nacrtati graf linearne funkcije

Razlikovati rastuće i padajuće linearne funkcije

Problem s jednom nepoznanicom moći grafički predočiti

Znati povezati graf linearne funkcije sa sustavom linearnih jednadžbi

 

 

Drugi korijen

Pojam iracionalnih brojeva

Skup R

Koordinatni sustav na pravcu

Računske operacije s drugim korijenom

Racionalizacija nazivnika

Koordinatni sustav u ravnini

Udaljenost točaka u ravnini

Polovište dužine

Graf linearne funkcije

Rastuće i padajuće linearne funkcije

Nulte točke

Grafičko rješavanje sustava linearnih jednadžbi

 

 

 

 

 

 

 

2. RAZRED

 

Nastavna cjelina

Očekivani rezultati

(znanja i vještine)

Nastavni sadržaji

1. Skup kompleksnih

    brojeva

Shvatiti potrebu proširivanja skupa R

Razlikovati drugi korijen pozitivnog i negativnog broja

Znati osnovne računske operacije s kompleksnim brojevima

Razumjeti pojam apsolutne vrijednosti kompleksnog broja

Kvadratna jednadžba x2=-1

Skup C, svojstva

Računske operacije s kompleksnim brojevima

Apsolutna vrijednost kompleksnog broja

2. Kvadratna

    jednadžba

Znati riješiti jednostavne kvadratne jednadžbe

Razlikovati prirodu rješenja kvadratne jednadžbe ovisno o diskriminanti

Nepotpuna kvadratna jednadžba

Rješenja kvadratne jednadžbe

Ax2+bx+c=0

Diskriminanta kvadratne jednadžbe

3. Mjerne jedinice

Znati računati pomoću kalkulatora i razumjeti eksponencijalan zapis broja

Uspješno koristiti odgovarajuće mjerne jedinice i pomoću tablica pretvarati, razumjeti i koristiti mjerne jedinice koje nisu često u uporabi

Potencije baze 10

Eksponencijalni zapis realnog broja

Preračunavanje mjera (prefiksi i značenja)

Metrički sustav mjera (mjere za duljinu, površinu, volumen i masu)

Osnovne jedinice angloameričkog sustava mjera i tablice za pretvorbu

Mjere za vrijeme

4. Poliedri i

    rotacijska tijela

Razlikovati geometrijska tijela

Razumjeti pojam oplošja i volumena tijela

Znati izračunati oplošje i volumen tijela prema formulama

Znati koristiti pojmove oplošja i volumena u praktičnim problemima

iz struke (računanje potrebnog materijala, zapremnine itd.)

 

Kocka

Kvadar

Prizma

Piramida

Valjak

Stožac

Kugla

 

 

3. RAZRED

 

Nastavna cjelina

Očekivani rezultati

(znanja i vještine)

Nastavni sadržaji

1. Proporcionalnost i

    primjene

Znati izračunati nepoznati član razmjera (usporedba s razlomcima!) pomoću pravila trojnog

Znati riješiti praktične probleme (npr. tečajna lista, potreban broj sati ili radnika za određeni posao itd.)

Pomoću aritmetičke sredine znati izračunati prosječne vrijednosti (npr. očekivani promet na temelju proteklog razdoblja, prosječnu potrošnju na temelju podataka iz prijašnjeg razdoblja itd.)

Račun diobe uz jednostavan postupak omogućava podjelu određenih sredstava ili vremena prema unaprijed određenim kriterijima na potreban broj dijelova

Pomoću računa smjese znati odrediti omjere miješanja da bismo dobili željeno svojstvo smjese

Omjeri i razmjeri

Upravo i obrnuto razmjerne veličine

Grafički prikaz upravo i obrnuto razmjernih veličina

Aritmetička sredina

Pravilo trojno – jednostavno i složeno

Račun diobe – jednostavan i složeni

Račun smjese – jednostavan i složeni

2. Postotni, promilni

    i kamatni račun

Razumjeti pojam postotka

Znati izračunati postotak pomoću kalkulatora, bez obzira na osnovnu vrijednost

Prepoznati i razlikovati postotni račun više i niže 100

Znati izračunati mjesečnu obvezu PDV-a

Znati ispravno koristiti formule za promilni i kamatni račun

Pojam postotka

Osnovni postotni račun

Postotni račun više 100

Postotni račun niže 100

Primjena na obračun PDV-a

Promilni račun

Jednostavni kamatni račun

3. Izračunavanje

    plaće

Znati razliku između bruto i neto plaće

Pomoću tablica znati izračunavati neoporezivi dio plaće

Pomoću formulara i formula znati napraviti isplatnu listu

Osnovni pojmovi vezani uz plaću (bruto i neto plaća, doprinosi, porez, prirez)

Doprinosi iz plaće i na plaću

Neoporezivi dio plaće

Porezna osnovica

Porezne stope

Tablica prireza po gradovima

Neto plaća

4. Kalkulacija cijene

Treba znati izračunati svaki element kalkulacije

Znati napraviti promjene cijena, popuste s odgovarajućim promjenama kalkulacije

Osnovni pojmovi vezani uz cijenu (nabavna cijena, rabat, marža, porez – PDV, prodajna cijena)

Porez, povrat poreza

Izrada kalkulacije

 

Obveze učenika

    U drugom i trećem razredu u sklopu predmeta Matematika u struci učenici bi trebali samostalno izraditi seminarske radove. Npr., u drugom razredu napraviti troškovnik uređenja poslovnog prostora, ako su dane dimenzije prostora i potreban materijal po mjernim jedinicama, te cijena rada po jedinici vremena, tumačenje rezultata poslovanja prikazanih grafički itd.

   U trećem razredu teme seminara mogu biti: isplatna lista za 3 radnika s različitim bruto plaćama, različitim mjestima stanovanja i različitim poreznim olakšicama, obračun PDV-a za određeno razdoblje, uzimajući u obzir neplaćeno i plaćeno, izrada kalkulacije na temelju nabavnih cijena i zadane marže i rabata ili izrada kalkulacije na temelju zadane prodajne cijene i zadane nabavne cijene itd.

 

 

6.2. Nastavni predmet: Osnove računalstva s vježbama

 

Razred: prvi (1.)

Tjedni (ukupni) fond sati: 2 (70)

 

Cilj

Cilj nastave predmeta Osnove računalstva je stjecanje osnovnih znanja i vještina za uporabu računala do razine rješavanja jednostavnih problema u raznim problemskim situacijama, uz uporabu aplikacijskih računalnih programa.

 

Zadaci:

- prepoznati dijelove osnovne konfiguracije računala i opisati njihovu funkciju,

- samostalno spojiti osnovne dijelove računala i pravilno ga uključiti i isključiti,

- znati samostalno koristiti računalo pri pisanju različitih tekstova i obradi tekstova,

- znati spremiti podatke i ponovno ih pronaći i uporabiti,

- razviti sposobnost služenja računalom pri uporabi raznih baza podataka,

- služiti se gotovim tabličnim proračunima,

- koristiti izvore informacija dostupne uz pomoć računala,

- upoznati  mogućnost računala u rješavanju numeričkih i grafičkih zadataka u sklopu predmeta struke (mesari i pekari),

- samostalno upotrijebiti računalo pri rješavanju jednostavnih zadataka u okviru struke  pomoću aplikacijskih računalnih programa (mesari i pekari),

- komunicirati s drugim osobama pomoću računala,

- primijeniti stečena znanja, dopunjavati ih i razvijati u svakodnevnoj praksi.

 

Sadržaj

Nastavno područje

Očekivani rezultati (znanja i vještine)

Nastavni sadržaj

1. Osnove rada s računalom

 

 

 

 

Pravilno spojiti i pustiti u rad osnovnu konfiguraciju računala, pravilno uključiti i isključiti računalo.

Opisati ulogu operacijskog sustava i organizaciju strukture datoteka u operacijskom sustavu.

Služiti se pravilnim nazivljem za pojedine elemente koji se nalaze u prozoru operativnoga sustava.

Koristiti računalo u Windows okruženju.

Upravljati radnom površinom s pomoću miša i tipkovnice.

Osnove arhitekture računala.

Dijelovi računala i njihovo povezivanje.

Uključivanje i isključivanje računala.

Rad s tipkovnicom i mišem.

Organizacija strukture datoteka u operacijskom sustavu.

Sučelje Windowsa.

Rad s datotekama i mapama.

 

Pregledati, spremiti, otvoriti, brisati i promijeniti naziv datoteka i mapa.

Ugoditi parametre pisača, tipkovnice, vremena.

Snimiti odgovarajuće sadržaje na disketu, odnosno CD.

Provjeriti disk odgovarajućim programom.

Instalirati i koristiti različite aplikacijske programe.

Pretraživati internetske stranice.

Slati i čitati e-mail poruke.

Podesiti parametre za uporabu modemskih ulaza.

Prilagodbe hardver-softver-korisnik.

Disketa, CD, USB Memory Key.

Snimanje na disketu i CD.

Uporaba Interneta, E-mail.

Programi za rad s multimedijom.

2. Pisanje i obrada teksta

 

Izraditi, urediti, preoblikovati, spremiti i otvoriti dokument u programu za obradu teksta (promijeniti fontove, boju slova, postaviti margine, dodati zaglavlje).

Dodavati, zamijeniti, brisati, kopirati i premjestiti tekst.

Pronaći dokument među drugim dokumentima, preimenovati ga i premjestiti.

Izraditi i oblikovati tablicu.

Napraviti ispis dokumenta.

Prikaz odabranog programa za obradu tekstova.

Uporaba raspoloživog programa za obradu tekstova.

Priprema, obrada i umnažanje tekstova.

3. Baze podataka

Znati koristiti gotovu bazu podataka, u pripremljenu bazu podataka unijeti nove podatke.

Napraviti ispis podataka iz baze.

Pojam i uporaba baze podataka.

Osnovna struktura baze podataka.

Prikaz odabranog programa za rad s bazama podataka.

4. Tablični proračuni i numeričke mogućnosti računala.

Objasniti svojstva i mogućnost uporabe programa za tablične proračune.

Upoznati i koristiti program za obradu tablica, unijeti i promijeniti podatke u tablicu.

Znati rezultate tabličnih proračuna prikazati s pomoću dijagrama.

Ispisati dokument.

Koristiti program za numeričke promjene u rješavanju zadataka iz područja struke.

Tablični proračuni i prikaz programa za obradu tablica.

Uporaba programa za pripremu i obradu tablica.

Unos i promjena oblika podataka.

Prikaz odabranog programa za numeričke primjene računala.

Uporaba aplikacijskih programa za rješavanje numeričkih podataka iz područje struke.

5. Grafičke mogućnosti računala

Upoznati i koristiti program za rad s grafikom.

Dodati grafički prikaz u tekst.

Napraviti ispis dokumenta.

Instalirati i koristiti različite aplikacijske programe za rad s grafikom.

Prikaz odabranog programa za rad grafikom.

Uporaba grafičke prezentacije podataka u raznim područjima.

Dodavati grafikone u tekst.

 

Metodičke napomene

Cjelokupnu nastavu ovog predmeta, uključujući praktični rad učenika (vježbe), optimalno je izvoditi u specijaliziranoj učionici za računalstvo. Učionica mora biti tako opremljena da omogućava samostalan rad jednog učenika na računalu. Dakle, vježbe treba izvoditi u 2 skupine (polovina razreda s najviše 15 učenika), tako da na računalu radi učenik pojedinačno. Vrijeme izvođenja vježbi treba biti predviđeno rasporedom sati od početka školske godine.

Pri izradi izvedbenog programa treba planirati vrijeme za ponavljanje i uvježbavanje i provjeru usvojenosti znanja nakon svake cjeline. Osnovni način provjere usvojenosti znanja i umijeća je praktičan rad na računalu. Provjera znanja učenika obavlja se na računalu rješavanjem jednostavnih konkretnih problema koji zahtijevaju uporabu standardnih programskih paketa. Uspjeh učenika u izvođenju vježbi ocjenjuje se na temelju primjene učenikova znanja u izvođenju vježbe, pokazanih vještina, samostalnosti i izrade pripadne dokumentacije. Pozitivna ocjena iz praktičnog rada na računalu uvjet je za pozitivnu ocjenu iz predmeta.

 

Obveze učenika

- Svaki učenik dužan je za nastavu imati sljedeći pribor i opremu: propisani udžbenik i bilježnicu (format po izboru) za vođenje bilješki na nastavi.

- Učenici na rad u informatičku učionicu trebaju doći pripremljeni. O svakoj vježbi učenik treba podnijeti pisano izvješće (dokument) na kraju sata, na osnovi kojeg će se dati učeniku povratna informacija o rezultatima rada.

- Uz redoviti dolazak na nastavu, provjere usvojenosti znanja.

- Kraći zadaci i pitanja nakon svake nastavne cjeline (praktičan rad na računalu – rješavanje konkretnih problema koji zahtijevaju uporabu standardnih programskih paketa).

 

Literatura

Informatika / Računalstvo: za srednje škole: udžbenik za 1. i 2. razred gimnazija, 4-godišnjih strukovnih škola, 3-godišnjih strukovnih škola i umjetničkih škola

6. 3.  Nastavni predmet: Osnove stočarstva

 

Razred: prvi (1.)

Tjedni (ukupni) fond sati: 2 sata tjedno / 70 sati godišnje

 

Cilj i zadaci:  

- upoznavanje građe i funkcioniranja životinjskog organizma, posebno s motrišta proizvodnje mlijeka;

- upoznavanje opće hranidbe domaćih životinja, s naglaskom na potrebama mliječne stoke;

- upoznavanje specifičnih utjecaja ekoloških čimbenika na životinje.

 

Sadržaj

Nastavno područje

Očekivani rezultati (znanja i vještine)

Nastavni sadržaji

Građa i funkcija životinjskih organizama

 

 

 

Opće stočarstvo

 

 

 

 

 

Opća hranidba preživača

 

 

 

 

Zoohigijena u uzgoju

Upoznati i razumjeti građe i funkcije organa životinjskog organizma

 

 

 

Upoznati i razlikovati pasmine, selekciju, reprodukciju

 

 

 

 

 

Upoznati hranjive tvari i krmiva s motrišta proizvodnje mlijeka

 

 

 

 

Upoznati i usvojiti osnove mikroklimatskih i zoohigijenskih uvjeta u stočnim nastambama

- satnice, tkiva, organi

- krvožilni sustav

- organi za probavu

- mliječne žlijezde, vime

 

- pojam domaće životinje

- pasmine - nastanak

- selekcija - prirodna i umjetna, masovna i industrijska

- reprodukcija

 

- sastav životinjskih i biljnih organizama

- hranjive tvari i voda, ugljikohidrati, masti, proteini, minerali, vitamini, stimulativne tvari

- krmiva u hranidbi mliječne stoke (krmne tablice, primjena obroka)

 

- utjecaj osnovnih ekoloških čimbenika na životinje (sunce, zrak, voda, tlo)

- stočne nastambe (načela gradnje)

- normativi za pojedine vrste i kategorije mliječne stoke

 

6.4.  Nastavni predmet: Ekologija i sanitacija

 

Razred: prvi (1.)

Tjedni (ukupni) fond sati: 2 sata tjedno / 70 sati godišnje

 

Cilj i zadaci:

- upoznavanje ekološkog okvira života i razornog djelovanja čovjeka na prirodu,

- upoznavanje utjecaja onečišćenog okoliša na zdravlje ljudi,

- upoznavanje načina čišćenja i sterilizacije opreme i sredine u kojoj se nalazi mlijeko na očuvanje čovjekova (širega) okoliša.

 

Sadržaj

Nastavno područje

Očekivani rezultati (znanja i vještine)

Nastavni sadržaji

Ekološki okvir života

 

Sanitacija u mljekarstvu

 

 

 

 

 

Zaštićena prirodna baština

- upoznati i razumjeti osnove ekosustava i posljedice njegova poremećaja

- upoznati, razumjeti i primijeniti mjere sanitacije kao nužne mjere za osiguranje kvalitete u proizvodnji

- znati i umjeti provesti kontrolu čistoće mljekarske opreme

 

 

- upoznati i razumjeti nužnost zaštite prirode

- podići ekosvijest za čuvanje i njegovanje prirodnih bogatstava

-biotop, ekosustav, kruženje energije u prirodi, onečišćivanje vode, zraka i tla

- mlijeko kao hranjiva podloga

- onečišćivanje mlijeka uzročnicima iz okoline i mljekare

- čišćenje, pranje i sterilizacija u mljekarstvu

- tehnike čišćenja

- kontrola čistoće mljekarske opreme

- ciljevi i kategorije zaštite

- nacionalni parkovi Hrvatske i svijeta

- raznolikosti flore i faune Hrvatske

 

 

6.5.  Nastavni predmet: Proizvodnja mlijeka

 

Razred: prvi (1.)

Tjedni (ukupni) fond sati: 1 sat tjedno / 35 sati godišnje

 

Cilj i zadaci:  

- upoznavanje važnosti proizvodnje mlijeka u svjetskom i hrvatskom gospodarstvu, te mjesto govedarstva, kozarstva i ovčarstva u odnosu na ostale djelatnosti;

- upoznavanje pasmina, tipova mliječne stoke i selekcije.

 

Sadržaj

Nastavno područje

Očekivani rezultati (znanja i vještine)

Nastavni sadržaji

Govedarstvo:

- reprodukcija

- tehnologija proizvodnje mlijeka i selekcija goveda

Kozarstvo

- pasmine

- uzgoj

 

 

 

- proizvodnja mlijeka

Ovčarstvo

-pasmine

-uzgoj i selekcija

-proizvodnja ovčjeg mlijeka

Usvojiti znanja o reprodukciji i selekciji goveda

 

 

 

 

Usvojiti znanja o pasminama koza

Upoznati i usvojiti sastav i svojstva kozjeg mlijeka

 

 

Usvojiti znanja o pasminama,  svojstvima i sastavu ovčjeg mlijeka

- proizvodni tipovi pasmine goveda

- spolna dozrelost, stelnost, teljenje krava i junica, fiziologija stvaranja i lučenja mlijeka

 

- važnost kozarstva

- dioba pasmina

- morfološko-fiziološka i ekonomska svojstva nekih pasmina

- sastav i svojstva mlijeka

- klasifikacija i morfološko fiziološka svojstva nekih pasmina

- sastav i svojstva ovčjeg mlijeka i čimbenici koji uzrokuju promjenu mliječnosti

- laktacija i mužnja

 

Metodičke napomene

Nastava se ostvaruje u klasičnoj učionici metodom grupnog rada i individualnog pristupa svakom učeniku.

 

Obveze učenika

Svaki učenik dužan je posjedovati važeću sanitarnu knjižicu i obvezan je redovito pohađati nastavu.

 

6. 6.  Nastavni predmet: Mljekarski strojevi i uređaji

 

Razred: drugi (2.)

Tjedni (ukupni) fond sati: 2 sata tjedno / 70 sati godišnje

 

Cilj i zadaci:  

- upoznavanje strojeva i uređaja za mužnju i primarnu obradu mlijeka,

- upoznavanje uređaja i opreme u proizvodnim linijama te automatsko vođenje procesa.

 

Sadržaj

Nastavno područje

Očekivani rezultati (znanja i vještine)

Nastavni sadržaji

 

Uređaji za primarnu obradu mlijeka

Uređaji i oprema za toplinsku obradu mlijeka

 

Uređaji i oprema za proizvodnju kiselog mliječnih proizvoda

Uređaji i oprema za proizvodnju kondenziranog mlijeka te mlijeka u prahu

 

Uređaji za proizvodnju maslaca

 

 

 

Uređaji i oprema za proizvodnju sireva

 

Sustav uređaja za mjerenje i automatsko vođenje procesa

Upoznati i pravilno primijeniti uređaje

 

Upoznati i razumjeti princip rada, pravilno rukovati i voditi proces

 

Usvojiti specifičnosti rada uređaja i svladati rukovanje uređajima

 

Upoznati i razumjeti princip rada uređaja i naučiti pravilno rukovati

 

 

Usvojiti princip rada i objasniti rukovanje uređajima

 

 

 

Upoznavanje uređaja, prepoznati bitne dijelove koji osiguravaju kvalitetu proizvoda

 

Razumjeti principe mjerenja određenih parametara i naučiti točno očitavati na kontrolnim točkama

- uređaji za mužnju

- uređaji za prijem, čuvanje i transport mlijeka

- oprema za visoku i kratkotrajnu pasterizaciju mlijeka

- pločasti i cijevni pasterizatori

- uređaji za mikubiranje mlijeka

- uređaji za pakiranje i hlađenje proizvoda

- uparivače

- kondenzatori

- uređaji za sušenje mlijeka

- bućkalice

- uređaji za kontinuiranu proizvodnju maslaca

- strojevi za pakiranje

- kade

- pretpreše

- preše

- strojevi za pakiranje

- mjerenje temperature, tlaka, protoka, razine, gustoće

- električni mjerni instrumenti

- automatsko vođenje procesa

6. 7.  Nastavni predmet: Mljekarska mikrobiologija

 

Razred: drugi (2.)

Tjedni (ukupni) fond sati: 2 sata tjedno / 70 sati godišnje

 

Cilj i zadaci:  

- upoznavanje raznolikosti mikroorganizama na temelju njihove jednostavne građe,

- upoznavanje mikroorganizama u proizvodnji mliječnih proizvoda,

- upoznavanje štetnih mikroorganizama.

 

Sadržaj

Nastavno područje

Očekivani rezultati (znanja i vještine)

Nastavni sadržaji

Uvod u mikrobiologiju

 

 

 

 

 

 

Morfologija i anatomija mikrone stanice

 

Fiziologija mikroorganizama

 

Industrijska mikrobiologija

 

Mikroflora mlijeka i prerađevina

 

 

 

 

 

Inhibicija mikroba

 

 

 

 

 

Higijena

 

 

 

 

Naučiti i razumjeti osnovne pojmove

 

 

Usvojiti osnovne pojmove

Prepoznati mikrobnu stanicu pod mikroskopom

 

 

Naučiti i razumjeti osnovne pojmove

 

 

 

Usvojiti znanja o korisnosti mikroorganizama

Prepoznati određene gotove proizvode mikrobnih procesa

Prepoznati promjene uzrokovane mikroorganizmima

Razumjeti uzgoj korisnih mikroorganizama

 

 

 

 

Naučiti, razumjeti i prepoznati metode fizikalne i kemijske inhibicije

 

 

 

 

Usvojiti i razumjeti osnove higijene i to osobne, higijene pribora i opreme, prostorija, ambalaže itd.

- mikrobne skupine

- podjela

 -rasprostranjenost mikroorganizama u prirodi

- bakterije

- gljivice – kvasci

- pljesni

- virusi

 

 

- razmnožavanje mikroorganizama

- rast (sektori rasta)

- uzgoj mikroba u industriji

fermentacije

a) aerobne (octena, limunska, fumarna)

b) anaerobne (etanolna, mliječna, butanolna, propionska)

- bakterije, kvasci i plijesni u korisnoj proizvodnji i kvarenju mlijeka i prerađevina

- organoleptičke promjene mlijeka

- metode zaštite mlijeka te korisni i štetni mikrobi u mliječnim prerađevinama

a) fizikalne inhibicije-sterilizacija, metode sterilizacije – visoka temperatura, svjetlost, isušivanje i dr.

b) kemijske inhibicije-dezinfekcija; djelovanje dezinfekcijskih sredstava u zaštiti hrane, vode, pribora za rad i čovjeka

a) osobna – tijela, obuće i odjeće

b) pribor za rad s hranom

c) prostorija za proizvodnju, čuvanje i prodaju hrane

d) vozila za prijevoz hrane do potrošača

 

6.8. Nastavni predmet: Konzumni i fermentativni mljekarski proizvodi

 

Razred: treći (3.)

Tjedni (ukupni) fond sati: 4 sat tjedno (140 sati)

 

Cilj i zadaci: upoznati učenike sa osnovnim proizvodima u mljekarstvu i procesom proizvodnje tih proizvoda (mlijeko, jogurt, sir i sl.)


Sadržaj

 

Nastavno područje

Očekivani rezultati (znanja i vještine)

Nastavni sadržaji

 

Proizvodnja konzumnog mlijeka, rukovanje strojevima i njihovo održavanje

 

Proizvodnja fermentiranih mliječnih napitaka, rukovanje strojevima

 

 

 

Proizvodnja sladoleda,

rukovanje strojevima, uređajima i priborom i njihovo održavanje

 

 

Proizvodnja evaporiranog i kondenziranog mlijeka, mlijeka u prahu, surutke u prahu, laktoze, mliječnih zamjena

Proizvodnja sira, rukovanje strojevima, uređajima i priborom i njihovo održavanje

 

 

 

 

 

 

Proizvodnja vrhnja i maslaca, rukovanje strojevima, uređajima i priborom i njihovo održavanje

 

Znati napraviti osnovne mliječne proizvode

 

 

 

Znati postupke fermentiranja

 

 

 

 

 

Znati proizvesti sladoled od mlijeka i prirodnih sastojaka

 

 

 

 

Znati postupke evaporacije (isparivanja). Služiti se evaporimetrom.

 

 

 

Znati postupke izrade raznih vrsta sireva

 

 

 

 

 

 

 

 

Znati napraviti vrhnje i maslac. Znati sluužiti se priborom i strojevima za izradu.

 

Hlađenje i cijepljenje mlijeka - kulturama mikroorganizama

 

 

Priprema mlijeka za jogurt, kiselo mlijeko, acidofilno mlijeko, kefir

Kontrola toka zrenja

Punjenje napitaka u plastične čaše

Hlađenje i uskladištenje

 

Zrenje

Smrzavanje

Tučenje

Oblikovanje i skrućivanje

Pakiranje i čuvanje sladoledne smjese

 

Koncentriranje mlijeka

Izdvajanje laktoze iz sirutke

Izrada mliječnih zamjena

 

 

Priprema mlijeka za sir

Tvrdi i polutvrdi sirevi

Sirenje

Obrada sirnog zrna

Dogrijavanje i sušenje sirnog zrna

Predprešanje i stvaranje kalupa i prešanje sira

Prešanje sira, zrenje

Svježi sir, topljeni sir

Rezanje sira

Dobivanje vrhnja

Pasterizacija i hlađenje vrhnja

Proizvodnja slatkog i kiselog vrhnja

Priprema vrhnja za bučkanje

Proizvodnja maslaca kontinuiranim postupkom

Pranje zrna maslaca i gnječenje maslaca

Uravnavanje udjela vode u maslacu

Pakiranje i skladištenje maslaca


6.9. Nastavni predmet: Marketing

 

Razred: treći (3.)

Tjedni (ukupni) fond sati: 1 sat tjedno (32 sata godišnje)

 

CILJ I ZADACI – da učenici:

- ovladaju kategorijama i funkcioniranjem tržišta u tržišno orijentiranom gospodarstvu,

- stjecanjem stručno-teorijskog znanja iz područja marketinga izrade način marketinškog razmišljanja i tako se uklope u suvremena tržišna kretanja,

- povežu ova znanja s ostalim komplementarnim sadržajima mesarske struke i tako steknu osnovu za aktivno uključivanje u tržišno orijentirani gospodarski proces Republike Hrvatske.

 

Sadržaj

 

Nastavno područje

Očekivani rezultati (znanja i vještine)

Nastavni sadržaji

I. Ponašanje potrošača

 

 

 

 

II. Planiranje marketinga

 

III. Istraživanje tržišta

 

 

 

 

IV. Proizvod

 

 

 

 

V. Cijena

VI. Prodaja i distribucija

 

 

 

 

 

 

VII. Promocija

 

VIII. Kontrola marketinga

IX. Organizacija i primjena marketinga

 

Učenici moraju svladati psihologiju kupca – potrošača u procesu donošenja odluka o kupnji.

 

 

 

Učenici moraju svladati planiranje marketinga te vrste marketinga.

Učenici moraju usvojiti značaj istraživanja marketinga te marketinški informacijski sustav.

 

 

 

Učenici moraju svladati osnovne pojmove pojedinih proizvoda i njihov životni ciklus te načine formiranja cijena i njezinu politiku.

 

 

Svladavanje razlika između prodaje i distribucije te poslovne logistike.

 

 

 

 

 

 

Svladavanje procesa komuniciranja s tržištem te primarne i sekundarne promocijske aktivnosti.

Usvojiti znanja provedbe marketinške kulture.

Učenici trebaju svladati primjenu marketinga u različitim gospodarskim djelatnostima te osnovnim pojmovima međunarodnog marketinga.

- Čimbenici ponašanja potrošača

- Psihologija kupca – potrošača

- Proces donošenja odluke o kupnji

- Zaštita potrošača

-Pojam, uloga i značenje planiranja marketinga

-Vrste marketinga

- Pojam, zadaća i značenje istraživanja tržišta

- Marketinške informacije i odlučivanje

- Marketinški informacijski sustav (MIS)

- Procesi istraživanja tržišta

- Metode istraživanja tržišta

- Posebna područja istraživanja tržišta

- Definiranje proizvoda i njegovih svojstava

- Proizvodni program

- Kvaliteta proizvoda

- Životni ciklus proizvoda

- Politika proizvoda

- Cijena

- Načini oblikovanja cijena

- Politika cijena

- Razlika između prodaje i distribucije

- Prodaja i distribucija

- Politika prodaje

- Prodajni i distribucijski kanali

- Poslovna logistika

- Procesi komuniciranja s tržištem

- Promocija; pojam i zadaće

- Ostale primarne promocijske aktivnosti

- Sekundarne promocijske aktivnosti

- Pojam, uloga i značenje marketinške kontrole

- Provedba marketinške kontrole

- Organizacija marketinga

- Primjena marketinga u različitim gospodarskim djelatnostima

- Međunarodni marketing


 

6.10. Nastavni predmet:  Ambalaža za mliječne proizvode mlijeka

 

Razred: treći (3.)

Tjedni (ukupni) fond sati: 1 sat tjedno (32 sata)

 

Cilj i zadaci

Učenike treba upoznati s vrstama materijala, oblicima, izradom tj. važnošću ambalaže u procesu pakiranja mlijeka i mliječnih proizvoda.

 

Sadržaj

 

Nastavno područje

Očekivani rezultati (znanja i vještine)

Nastavni sadržaji

Pojam i podjela ambalaže

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ambalaža za pojedine vrste mliječnih namirnica i ostale robe

 

 

 

Higijenski i tehnološki uvjeti ambalaže

Usvojiti znanja o važnosti pakiranja hrane i prednostima takvog načina prodaje.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Primijeniti pravu ambalažu za odgovarajuću namirnicu.

 

 

 

 

Usvojiti znanja o važnosti higijenskih i tehnoloških uvjeta za ambalažu.

Pojam ambalaže i njezina uloga.

Podjela ambalaže prema vrsti materijala odnosno namjeni:

- metalna ambalaža (izrada metalnih posuda – limenki)

- plastična ambalaža

(izrada folija, vrećica, posuda)

- jestivi ambalažni materijal

- papirna i kartonska ambalaža – kutije

- drvena ambalaža;

 

Ambalaža za:

 - mlijeko, mliječne prerađevine

- meso, ribe i riblje prerađevine

- mast i ostale masnoće

- voće i povrće.

 

Higijenski propisi za ambalažni materijal prema Pravilniku.

Tehnološki uvjeti, mogućnost oblikovanja, zatvaranja, otvaranja, nanošenja deklaracije.

 

 

Praktična nastava u školi s vježbama

 

Razred: prvi (1.)

Ukupni fond sati: 360 sati godišnje

 

Cilj i zadaci:  

- osposobiti učenike kako proizvesti i sačuvati kvalitetu mlijeka te pravilno koristiti mlijeko u izradi mliječnih proizvoda;

- osposobiti učenike za proizvodnju stočne hrane, njegu životinja i naučiti o važnosti hranidbe;

- usvojiti osnovna znanja o mužnji krava i važnosti higijene pri uzgoju stoke i u stočnim nastambama.

 

Sadržaj

Nastavno područje

Očekivani rezultati (znanja i vještine)

Nastavni sadržaji

I. Zaštita na radu

 

II. Priprema stočne hrane

 

 

 

III. Hranidba i njega krava

 

 

IV. Mužnja

 

 

 

 

 

V. Higijena i sanitacija opreme za mužnju

 

 

 

VI. Održavanje povoljnih uvjeta u stočnim nastambama

VII. Reprodukcija i selekcija goveda

VIII. Proizvodnja i promet svježeg mlijeka

Usvojiti znanja o bitnosti zaštite na radu u mljekarskoj industriji

Steći znanja o važnosti pripreme stočne hrane u mljekarstvu

 

 

Steći znanja o pojedinim fazama procesa proizvodnje mlijeka

 

Steći osnovna znanja i uočiti razlike ručne i strojne mužnje

 

 

 

 

Usvojiti znanja o izvorima zaraze mlijeka

 

 

 

 

 

Usvojiti znanja o bitnosti povoljnih uvjeta u stočnim nastambama

Usvojiti znanja o bitnosti selekcije i reprodukcije goveda

Usvojiti znanja o proizvodnji i prometu svježeg mlijeka

- pojam, uloga

- izvori opasnosti i mjere zaštite

- priprema voluminozne stočne hrane

- priprema koncentrirane stočne hrane

- određivanje hranidbene i biološke vrijednosti krmiva na osnovi organoleptičkih svojstava

- hranidba u pojedinim fazama procesa proizvodnje mlijeka, hranjive tvari i voda, ugljikohidrati, masti, proteini, minerali i vitamini

- mužnja krava

- primarna obrada i isporuka mlijeka

- mužnja krava ručno i strojno

- mužnja ovaca ručno i strojno

- mužnja koza ručno  i strojno

- prednosti i mane ručne i strojne mužnje

- porijeklo mikroorganizama mlijeka; infekcije mlijeka i vimena, infekcije mlijeka izvan vimena

- čišćenje i pranje u mljekarstvu

- kontrola čistoće mljekarske opreme

- mikroklimatski uvjeti

- zoohigijenski uvjeti

- selekcija goveda radi dobivanja većih količina mlijeka

 

 

- proizvodnja svježeg mlijeka

- pakiranje mlijeka

- transport mlijeka

 

Razred: drugi (2.)                                                      

Ukupni fond sati: 270 sati godišnje

270 sati godišnje

 

Cilj i zadaci:

-  ovladati znanjima i vještinama za proizvodnju različitih mliječnih proizvoda, te pravilnog korištenja mlijeka radi proizvodnje fermentiranih mliječnih napitaka.

 

Sadržaj

Nastavno područje

Očekivani rezultati (znanja i vještine)

Nastavni sadržaji

I. Prijem mlijeka na sabiralištu

 

 

 

 

II. Prijem mlijeka u mljekari

 

 

 

 

 

 

III. Termička obrada mlijeka

 

 

 

IV. Priprema čistih kultura za mliječno kisele proizvode

 

 

V. Proizvodnja fermentiranih mliječnih napitaka

 

 

 

 

VI. Nusproizvodi prerade mlijeka

Usvojiti osnovna znanja o otkupu i sakupljanju mlijeka putem sabirnih mjesta i sabirališta

 

 

 

 

Učenici trebaju usvojiti osnovna saznanja o važnosti uzimanja uzorka i njegovoj senzorskoj i fizikalnokemijskoj analizi

 

 

 

 

Učenici trebaju steći znanja o uređajima za termičku obradu

 

 

Usvojiti osnovna znanja o izolaciji čistih kultura za mliječno kisele proizvode te pripremu hranjivih podloga

 

Usvojiti osnovna znanja proizvodnje fermentiranih mliječnih proizvoda

 

 

 

 

Usvojiti osnovna znanja proizvodnje nusproizvoda prerade mlijeka

- otkup i sakupljanje mlijeka

- sabirna mjesta i sabirališta

- određivanje postotaka masnoće

- pištolj za kiselost

- laktodenzimetar

- bočice za uzorkovanje mlijeka

- prijemna rampa

- uzorkovanje za laboratorijsko ispitivanje kvalitete

- senzorske analize

- fizikalno-kemijske analize (stupanj kiselosti, specifična težina, postotak mliječne masti, suha tvar, prisutnost mikroorganizama)

- uređaji za termičku obradu (pasterizacija, sterilizacija)

- vrste pasterizatora

- vrste sterilizatora

- izolacija čistih kultura za kiselo mliječne proizvode

- hranjiva podloga; sastav, uvjeti

- pakiranje proizvoda

- priprema specifičnih kultura za pojedini proizvod

- nacjepljivanje na steriliziranu hranjivu podlogu

- inkubacija pod uvjetima koji su optimalni za pojedini proizvod

- pakiranje

- proizvodnja obranog mlijeka

- proizvodnja kazeina

-  proizvodnja sirutke

- proizvodnja sirutke u prahu

- izdvajanje laktoze iz sirutke

 

 

Razred: treći (3.)

Ukupni fond sati: 160 godišnje

 

Cilj i zadaci:

- učenici moraju usvojiti osnovna znanja i vještine u proizvodnji sireva i maslaca.

 

Sadržaj

Nastavno područje

Očekivani rezultati (znanja i vještine)

Nastavni sadržaji

I. Tehnologija sira -proizvodnja

 

 

 

 

 

II. Proizvodnja pojedinih vrsta sireva

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III. Proizvodnja maslaca i vrhnja

 

 

 

 

 

IV. Greške maslaca

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Kontrola proizvodnje maslaca

Usvojiti osnovna znanja proizvodnje sira te uočiti promjene prilikom faza proizvodnje

 

 

 

 

 

Usvojiti osnovna znanja o proizvodnji pojedinih vrsta sireva

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Usvojiti osnovna znanja proizvodnje maslaca i vrhnja

 

 

 

 

 

Usvojiti osnovna saznanja grešaka koje mogu nastati tokom proizvodnog procesa

 

 

 

 

 

 

 

Usvojiti znanja i bit nadzora proizvodnje maslaca na tržištu na izračunavanje randmana i njegove kontrole

- odabiranje i priprema mlijeka za sir

- sirenje mlijeka (koagulacija kazeina)

- soljenje sira

- zrenje sira

- proizvodnja sira (tradicionalni postupak)

- održavanje sira i opreme tijekom zrenja

- reguliranje sastava sira i kontrola randmana

- camembert

- roquefort

- gorgonzola

- trapist

- ementaler (ementalac)

- parmenzan

- proizvodnja svježeg sira

- proizvodnja mekog sira

- proizvodnja topljenog sira

- proizvodnja polutvrdog i tvrdog sira

- sirne konzerve

- proizvodnja maslaca od pasteriziranog vrhnja

- pasterizacija vrhnja

- hlađenje i dezodorizacija pasteriziranog vrhnja

- kontrola pasterizacije vrhnja

- bućkalica (stap) i pribor za gnječenje

- dodavanje boje maslacu

- dužina uskladištenja i transport na tržište

- šaren maslac (dodatak boje)

- mrlje (pljesni)

- senzorske analize

- greške konzistencije (lomljiv i grudičast maslac, maziv i ljepljiv maslac, nepravilan raspored vode u maslacu)

- promjene okusa i mirisa (užeglost, okus po siru, kiseo okus, okus po kvascu, okus po ribi…)

- izračunavanje randmana

- kontrola randmana

 


Praktična nastava u proizvodnom procesu

 

Razred: prvi (1.)

Ukupni fond sati:  540 sati godišnje

 

Cilj i zadaci:  

- učenici trebaju usvojiti znanja o važnosti pripreme stočne hrane te hranjenju stoke radi dobivanja većih i kvalitetnijih količina mlijeka.

 

Sadržaj

Nastavno područje

Očekivani rezultati (znanja i vještine)

Nastavni sadržaji

 

I. Priprema stočne hrane

 

 

II. Hranidba stoke i biološka vrijednost krmiva

III. Higijena smještaja muznih životinja

 

 

 

 

IV. Mužnja

 

 

 

V. Primarna obrada mlijeka nakon  mužnje

 

Usvojiti znanja o pripremi i važnosti pojedinih sastojaka pri proizvodnji stočne hrane

 

Usvojiti znanja o određivanju parametara biološke vrijednosti krmiva

Usvojiti znanja o uvjetima smještaja muznih životinja, o higijeni prostora te prostoru potrebnom za nesmetano kretanje radnika

 

 

 

Usvojiti znanja o načinima mužnje, usvojiti vještine ručne i strojne mužnje te primarne obrade mlijeka

 

- pojedini sastojci koji ulaze u recepturu

- miješanje sastojaka smjese stočne hrane

- ispravnost stočne hrane

- određivanje parametara biološke vrijednosti krmiva

- objekti za održavanje muznih životinja

- higijena prostora

- vlažnost zraka

- temperatura

- radni prostor za pripremne radnje

- pravilno vezanje životinja

- ručna

- strojna

- redoslijed pravilne mužnje

- prorjeđivanje mlijeka

- hlađenje mlijeka

- čuvanje mlijeka na mjestu proizvodnje

- skupljanje i transport mlijeka

 

Razred: drugi (2.)

Ukupni fond sati: 630 sati godišnje

 

Cilj i zadaci:

- ovladati praktičnim saznanjima  skupljanja i transporta mlijeka te važnosti određivanja pojedinih sastojaka;

- usvojiti znanja o uređajima u kojima se termički obrađuje mlijeko te o različitosti proizvodnje fermentiranih mliječnih napitaka.

 

Sadržaj

Nastavno područje

Očekivani rezultati

(znanja i vještine)

Nastavni sadržaji

I. Skupljanje i transport mlijeka

 

 

 

 

 

II. Termička obrada mlijeka

 

 

III. Fermentirani mliječni napitci

Usvojiti osnovna znanja o sakupljanju i transportu mlijeka u radnom procesu te bitnost određivanja pojedinih parametara

 

 

 

 

Usvojiti znanja o termičkoj obradi, te o uređajima u kojima se termički obrađuje i njihovo održavanje

Usvojiti osnovna i praktična saznanja o proizvodnji fermentiranih mliječnih napitaka

- sabirna mjesta

- ispitivanje kakvoće mlijeka na licu mjesta

- organoleptička pretraga

- određivanje svježine

- određivanje postotka mliječne masti

- određivanje grube nečistoće

- uređaji za transport mlijeka

- pasterizatori

- sterilizatori

- čišćenje uređaja

- kiselo mlijeko

- jogurt

- acidofilno mlijeko

- kefir

- kumis

 


Razred: treći (3.)                                 

Ukupni fond sati: 640 godišnje

 

Cilj i zadaci:

- učenici trebaju usvojiti osnovna znanja i vještine koje su potrebne u proizvodnji sira i maslaca.

 

Sadržaj

Nastavno područje

Očekivani rezultati (znanja i vještine)

Nastavni sadržaji

 

I. Tehnologija proizvodnje sira

 

 

 

 

 

 

 

II. Tehnologija maslaca

 

Usvojiti znanja ovisno o fazama proizvodnje sira u radnom procesu

 

 

 

 

 

 

 

Usvojiti znanja o fazama proizvodnje vrhnja i maslaca u radnom procesu

 

- obrada i priprema mlijeka za sir

- sirenje i obrada sirnog zrna

- oblikovanje, prešanje i soljenje

- održavanje sira i opreme tijekom zrenja

- utvrđivanje randmana

- izrada polutvrdih i tvrdih sireva

- proizvodnja svježeg sira

- proizvodnja mekih i topljivih sireva

 

- proizvodnja vrhnja

- proizvodnja maslaca

 

Nastavni predmet: Izborna nastava - Računalstvo

 

Razred: treći (3.)

Tjedni (ukupni) fond sati: 1 sat tjedno (32 sata)

 

Cilj programa

Objasniti osnovne postupke u radu na računalu pri pripremi za izradu propagandnih materijala i svladati 1-2 grafička programa na računalu.

 

Zadaci programa

Pripreme za rad (razne skice, dizajn), naučiti koristiti se Internetom u profesionalne svrhe.

 

Sadržaj

 

Nastavna cjelina

Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)

Nastavni sadržaji

1. Priprema za izradu promidžbenih materijala – I. dio

Naučiti osnove rada s ukrasnim tekstom, naučiti birati već gotove fontove.

Upoznati postupke izrade natpisa s ilustracijom u grafičkom programu Corell, Photoshop

Naučiti izraditi stranicu i više stranica.

A) Rad s različitim fontom, izbor gotovih fontova, preoblikovanje, rad s tekstom

B) Ilustracije, dekoracija, natpis, reklama

 

C) Izrada stranica i više stranica

2. Priprema za izradu promidžbenih materijala – II. dio

Koristiti se grafičkim programima u dizajnu natpisa.

Naučiti uvećati tekst za određeni postotak i sačuvati ga ili ispisati na pisaču.

Naučiti samostalno dizajnirati grafička rješenja za posjetnice, naslovnice, natpise i reklame u nekom grafičkom programu.

A) Izrada skica

 

 

 

B) Vlastiti dizajn na računalu u grafičkom programu

3. Oglašivanje i informiranje

Naučiti koristiti se Internetom u profesionalne svrhe.

 

Naučiti osnove profesionalnog komuniciranja e-mailom te izradu jednostavne web stranice.

Naučiti osnove prezentiranja e-mailom.

Svladati osnove engleskog jezika, osobito stručne terminologije potrebne za rad na računalu.

A) Korištenje Interneta

 

 

B) Izrada web stranice

 

C) Izrada prezentacije

D) Svladavanje potrebnog znanja iz engleskog jezika (osobito stručne terminologije) za rad na računalu

 

Metodičke napomene

     Predmet mora teći u korelaciji s nastavom računalstva.

Nastavna metoda: vježbe

Obveze učenika

      Ako su učenici odabrali ovaj izborni predmet, dužni su biti na nastavi predmeta i izvoditi sve zadatke u skladu s programom.

 

Literatura

     Literatura koja objašnjava određeni grafički program na računalu: priručnici za Word, Corell, Photoshop i Internet; Officce XP (PowerPoint i Excel), literatura iz područja suvremenog dizajna.

 

Napomena:

Svaka škola prema mogućnostima odabire izborne predmete prema predloženim izbornim predmetima  (vidi tablicu - nastavni plan izbornih predmeta.). Prema odabranom izbornom predmetu škola razrađuje nastavni program


7. ISPITNI KATALOG POMOĆNIČKOG/ZAVRŠNOG ISPITA

 

Svrha pomoćničkog /završnog ispita je dokazivanje ispitanika da je stekao vještine i stručno-teorijska znanja, utvrđena nastavnim planom i programom za zanimanje mljekar,  nužna za obavljanje poslova u tom zanimanju.

 

Završni ispit se sastoji iz hrvatskog jezika i pomoćničkog ispita.

 

Pomoćnički ispit se sastoji iz praktičnoga i teorijskog dijela.

 

 

Za praktični dio ispita zadaje se, u skladu s nastavnim planom praktičnog dijela naukovanja, praktična zadaća (uradak i radne probe) iz područja:

 

  1. proizvodnja pasteriziranoga, steriliziranoga i homogeniziranoga svježega konzumnog mlijeka;
  2. proizvodnja pasteriziranoga, steriliziranoga i homogeniziranoga vrhnja od svježeg mlijeka;
  3. proizvodnja mlijeka u prahu, evaporiranoga i kondenziranog mlijeka;
  4. proizvodnja maslaca;
  5. proizvodnja fermentiranih mliječnih napitaka (jogurta, kiselog mlijeka itd.);
  6. proizvodnja sireva i sirutke;
  7. proizvodnja kazeina i laktoze;
  8. proizvodnja mliječnih sladoleda.

 

Ispitanik mora u zadanom roku primjereno pomoćničkom statusu izraditi uradak i obaviti radnu probu. Ispitna komisija na temelju navedenih uradaka i radnih proba zadaje ispitaniku jedan do tri uratka i jednu do tri radne probe. Ispitna komisija može i samostalno predložiti uratke i radne probe koje će zadati ispitaniku.

 

POMOĆNIČKI URADAK

 

Vrsta uratka

Opis uratka

Proizvodnja konzumnog mlijeka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kandidat mora znati rukovati strojevima za proizvodnju mlijeka, u odnosu na vrstu konzumnog mlijeka i kvalitativnim i kvantitativnim zadanim parametrima gotovih proizvoda,  poznavati njihovo održavanje kao i funkcioniranje pomoćnih strojeva i uređaja (opskrba toplom, ledenom i bunarskom vodom, parom, zrakom i električnom energijom). Mlijeko mora biti dopremljeno od proizvođača ohlađeno, a zatim klasificirano (prema kvalitativnim parametrima), pročišćeno, ohlađeno, uskladišteno, tipizirano, homogenizirano, pasterizirano ili sterilizirano i punjeno u povratnu ili nepovratnu ambalažu. Kandidat mora poznavati vrstu, čuvanje i pripremu ambalaže.

Proizvodnja fermentiranih mliječnih proizvoda (jogurt, kiselo mlijeko, acidofilno mlijeko, kefir)

 

 

 

 

 

 

 

Kandidat mora znati rukovati strojevima za proizvodnju fermentiranih mliječnih napitaka, poznavati njihovo održavanje te održavanje uređaja i pribora.

Pri proizvodnji fermentiranih mliječnih proizvoda treba izvršiti pripremu mlijeka, hlađenje na temperaturu  cijepljenja ovisno o vrsti fermentiranog proizvoda, cijepljenje mlijeka  čistim  kulturama (količinama i vrstama u odnosu na željeni proizvod), kontrolirati i prekinuti tijek zrenja u odnosu na željene kvalitativne parametre za svaki pojedini proizvod. Kandidat mora znati puniti fermentirane proizvode  u plastične čaše te ih hladiti i uskladištiti.

Proizvodnja sladoleda

 

 

 

 

 

 

Kandidat mora znati rukovati strojevima za proizvodnju sladoleda, poznavati njihovo održavanje te održavanje uređaja i pribora.

Pri proizvodnji sladoleda treba znati pripremiti smjesu za sladoled, homogenizirati smjesu, odrediti vrijeme zrenja, izvršiti smrzavanje, oblikovanje i skrućivanje smjese, te pakiranje i čuvanje sladoledne smjese.

 

Proizvodnja sira

 

 

 

 

 

 

 

Kandidat mora znati rukovati strojevima za proizvodnju sira, poznavati njihovo održavanje te održavanje uređaja i pribora.

Kandidat treba znati odabrati mlijeko za proizvodnju sira, prema kvalitativnim parametrima mlijeka i vrsti sira, izvršiti cijepljenje čistim kulturama mikroorganizama, sirenje, obradu gruša, punjenje u kalupe, prešanje, soljene, te daljnju njegu sira tijekom zrenja kao i uvjete potrebne za njihovo zrenje. 

 

Proizvodnja vrhnja

 

 

 

 

 

Kandidat mora znati rukovati strojevima za proizvodnju vrhnja, poznavati njihovo održavanje te održavanje uređaja i pribora.

Kandidat treba znati proizvesti vrhnje određene gustoće i masnoće, te znati tipizirati vrhnje za daljnju preradu

(maslac, različite vrste fermentiranog vrhnja), pasterizirati ga, homogenizirati i hladiti do daljnje obrade.

Proizvodnja maslaca

 

 

 

 

Kandidat mora znati rukovati strojevima za proizvodnju maslaca, poznavati njihovo održavanje te održavanje uređaja i pribora.

Pri proizvodnji maslaca treba pripremiti vrhnje za bućkanje, izvršiti bućkanje i proizvoditi maslac kontinuiranim postupkom te pakirati i uskladištiti maslac.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RADNA PROBA 

 

Vrsta radne probe

Opis radne probe

Klasificiranje mlijeka

Kandidat mora znati klasificirati mlijeko prema kvaliteti nakon izvršenih ispitivanja (alkoholne probe, ispitivanje kiselosti, određivanje postotka (%) gustoće, određivanje mjerenje temperature itd.).

Priprema čistih kultura mikroorganizama 

Kandidat mora znati pripremiti čistu kulturi mikroorganizama za cijepljenje mlijeka o ovisnosti o vrsti željene fermentacije (fermentirani proizvodi, sirevi i dr.), te njezino čuvanje, kontrolu kvalitete i aktivnost.

Dobivanje čokoladnog mlijeka

Kandidat mora znati odrediti sastav smjese za čokoladno mlijeko i umjeti napraviti čokoladno mlijeko.

Priprema smjese za dobivanje topljenog sira

Kandidat mora znati odrediti sastav smjese za dobivanje topljenog sira i umjeti napraviti topljeni sir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pri izradi praktične zadaće ispitanik (naučnik) mora se pridržavati propisanih mjera zaštite na radu i zaštite okoliša te ostalih uvjeta koje odredi ispitna komisija.

Ispitanik mora ispitnoj komisiji priložiti mapu praktičnog dijela naukovanja za sve godine obrazovanja iz koje je vidljivo da je uspješno svladao ovaj dio naukovanja.

 

 

Stručno-teorijski dio ispita obuhvaća teorijska znanja nužna za obavljanje praktičnih postupaka u zanimanju koja su propisana nastavnim planom i programom za teorijski dio naukovanja.

 

NASTAVNA PODRUČJA

 

1.      Mlijeko

2.      Čistoća i sterilnost uređaja

3.      Mikrobiologija mlijeka

4.      Strojevi i uređaji u mljekari

5.      Tehnologija mlijeka i fermentiranih mliječnih proizvoda

6.      Tehnologija sladoleda i dehidriranih mliječnih proizvoda

7.      Tehnologija maslaca i vrhnja

8.      Tehnologija sira

9.      Laboratorijski pribor i oprema

10.  Osnovne laboratorijske tehnike

11.  Kontrola mlijeka

12.  Fermentirani mliječni napici

13.  Vrhnje

14.  Maslac

15.  Sir

16.  Računske operacije

17.  Izračunavanje sirovina

18.  Izračunavanje plaća

19.  Izračunavanje troškova

20.  Izračunavanje kamata

 

OCJENJIVAČKI LIST

I.  PRAKTIČNI DIO ISPITA

 

Radnje obavljene u okviru praktične zadaće

Broj bodova

Priprema tehničko-tehnološke dokumentacije

 

0 – 10

Priprema radnog mjesta i red u radionici

0 – 10

Izbor postupaka rada, strojeva i pribora

0 – 10

Izvođenje postupaka izrade zadanog uratka

0 – 20

Način rukovanja strojevima, uređajima i priborom

0 – 15

Brzina i spretnost te vrijeme izrade uratka

0 –15

Racionalnost u trošenju materijala i energije

0 – 10

Korištenje tehničko-tehnološke dokumentacije

0 – 10

Ispitivanja kvalitete gotovog proizvoda

0 – 10

Urednost i higijena

0 – 10

Mjere zaštite na radu

0 – 10

Završni izgled i kvaliteta proizvoda

0 –10

UKUPNO BODOVA

140

 

 

BODOVNA LISTA

 

Postotak (%) bodova

Ocjena

92 – 100

Odličan ( 5 )

81 – 91

Vrlo dobar ( 4 )

67 – 80

Dobar ( 3 )

50 – 66

Dovoljan ( 2 )

0 – 49

Nedovoljan ( 1 )

 

II.  STRUČNO-TEORIJSKI DIO

 

Stručno-teorijski dio ispita je u pisanom obliku, a sastoji se od pitanja i zadaća koje postavlja ispitna komisija. Zanimanja za koja postoji katalog ispitnih pitanja i zadataka za pomoćničke ispite, koristi se taj katalog.

 

Ocjena se utvrđuje prema ovoj ljestvici:

 

 

BODOVNA LISTA

 

Postotak (%) bodova

Ocjena

90 – 100

Odličan ( 5 )

80 – 89

Vrlo dobar ( 4 )

70 – 79

Dobar ( 3 )

60 – 69

Dovoljan ( 2 )

Manje od 30

Nedovoljan ( 1 )

 

 

Ispitanik koji postigne od 30 do 59 posto (%) bodova upućuje se na usmeni ispit.

Na usmenom ispitu u pravilu se provjeravaju znanja iz onih područja iz kojih naučnik nije pokazao dostatna znanja na pismenom dijelu ispita.

 

Ovaj nastavni plan i program stupa na snagu danom objave u „Narodnim novinama“, a  primjenjuje se od 1. rujna 2004. godine.

 

 

Klasa: 133-02/04-02/7

Ur. Broj: 526-12/04-65

Zagreb, 1. srpnja 2004.

 

Ministar

Branko Vukelić, v.r.