2167
Na temelju članka 44. stavka 5. Zakona o obrtu („Narodne novine“ , br. 49/03. – pročišćeni tekst), ministar gospodarstva, rada i poduzetništva, nakon prethodno pribavljena mišljenja Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra znanosti, obrazovanja i športa, donosi
1. OSNOVNA OBILJEŽJA OBRAZOVNOGA PROGRAMA
Cilj:
Odgojno-obrazovni program za
zanimanje tapetar ima cilj stjecanje znanja, vještina, umijeća i navika koji će
omogućiti učeniku da nakon završetka školovanja, uz minimalno vrijeme uvođenja
u rad obavlja poslove i zadatke iz djelokruga svog zanimanja.
Zadaci:
-
Usvojiti znanja o
svojstvima i primjeni materijala koji se koriste u tapetarstvu.
-
Steći vještinu
krojenja materijala ručnim i ručnim električnim alatima.
-
Steći vještinu izrade
šablona za krojenje i naučiti njihovu primjenu.
-
Razviti kod učenika
osjećaj za racionalno korištenje materijala, energije i vremena pri radu.
-
Upoznati način
prikazivanja proizvoda crtežom te steći sposobnost izrade jednostavnih crteža
nužnih u tapetarstvu.
-
Naučiti izračunati
utrošak materijala te kalkulaciju budućeg proizvoda.
-
Razviti vještinu
izrade bilo kojeg proizvoda iz područja tapetarstva.
-
Upoznati rad
računala i primijeniti ga u struci.
-
Upoznati osnovna
načela uređenja interijera.
-
Upoznati izvore
opasnosti i mjere sigurnosti pri radu na strojevima i uređajima,
mjere zaštite ljudi i okoliša.
Trajanje obrazovanja:
- 3 godine
Uvjeti za upis:
Završena osnovna škola, liječnička potvrda o
zdravstvenoj sposobnosti za
obavljanje poslova tapetara.
2. NASTAVNI PLAN
Naziv predmeta |
Broj
sati
|
Ukupni broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Hrvatski jezik |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
96 |
306 |
Strani jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Povijest |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Vjeronauk/etika |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Tjelesna i
zdravstvena kultura |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Politika i
gospodarstvo |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Osnove
računalstva |
1 |
35 |
- |
- |
- |
- |
35 |
Matematika u
struci |
2 |
70 |
1 |
35 |
1 |
32 |
137 |
Tehnologija
zanimanja |
1 |
35 |
2 |
70 |
3 |
96 |
201 |
Poznavanje
materijala |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Crtanje s konstrukcijama |
1 |
35 |
2 |
70 |
1 |
32 |
137 |
Oblikovanje tapetarskih proizvoda |
- |
- |
- |
- |
1 |
32 |
32 |
Izborna
nastava |
1 |
35 |
1 |
35 |
2 |
64 |
134 |
Tjelesna i zdravstvena kultura Strukovni
predmeti Matematika u
struci Kultura življenja |
|
|
|
|
|
|
|
Praktična nastava |
|
900 |
|
900 |
|
800 |
2600 |
Praktična nastava u školi Zaštita na
radu Praktična nastava u radnom procesu |
|
340 560 |
|
270 630 |
|
160 640 |
|
Ukupno |
16 |
1460 |
16 |
1460 |
16 |
1312 |
4232 |
Naziv predmeta |
Broj sati |
Ukupni broj
sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Hrvatski jezik |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
96 |
306 |
Strani jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Povijest |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Vjeronauk/ etika |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
35 |
102 |
Tjelesna i zdravstvena kultura |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Politika i gospodarstvo |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Ukupno
|
9 |
315 |
9 |
315 |
7 |
224 |
854 |
Naziv predmeta |
Broj
sati |
Ukupno sati |
|||||
1.
razred |
2.
razred |
3.
razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Osnove računalstva |
1 |
35 |
- |
- |
- |
- |
35 |
Tehnologija zanimanja |
1 |
35 |
2 |
70 |
3 |
96 |
201 |
Poznavanje materijala |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Crtanje s konstrukcijama |
1 |
35 |
2 |
70 |
1 |
32 |
137 |
Matematika u struci |
2 |
70 |
1 |
35 |
1 |
32 |
137 |
Oblikovanje tapetarskih proizvoda |
- |
- |
- |
- |
1 |
32 |
32 |
Izborna nastava* |
1 |
35 |
1 |
35 |
2 |
64 |
134 |
Ukupno |
7 |
245 |
7 |
245 |
9 |
288 |
778 |
*Izborni nastavni
predmet u 1. i 2. godini može biti tjelesna i zdravstvena kultura, matematika,
kultura življenja i predmeti struke.
Sadržaji izbornog dijela
programa u strukovnom području u 1. i 2. razredu mogu biti sadržaji obveznog
zajedničkog dijela programa s povećanim brojem sati.
Izborni predmet od
1 sat tjedno u trećoj godini treba biti kultura stanovanja ili predmet struke
čiji program izradi škola uz suglasnost Zavoda za školstvo.
Za izborne
sadržaje iz matematike mogu se koristiti sadržaji iz Okvirnih nastavnih
programa općeobrazovnih predmeta u srednjim školama (Glasnik Ministarstva
prosvjete i športa, posebno izdanje, broj 11, Zagreb, 1997.).
Za sadržaje
izbornog programa iz tjelesne i zdravstvene kulture preporuča se učenicima
ponuditi jedan od izbornih športova (košarka, odbojka, rukomet ili nogomet).
Naziv predmeta |
Broj
sati |
Ukupni broj sati |
||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
||
godišnje |
godišnje |
godišnje |
||
Praktična nastava u školi
|
340 |
270 |
160 |
|
Praktična nastava u radnom procesu |
560 |
630 |
640 |
|
Ukupno |
900 |
900 |
800 |
2600 |
* Napomena: Program zaštite na radu u trajanju od 35 sati potrebno
je ostvariti na početku nastavne godine u školi u sklopu praktične nastave
(prvi tjedan praktične nastave). Program zaštite na radu obavezno je završiti
pismenim testom.
Praktični dio nastave od 700 sati treba ostvariti
do kraja nastavne godine, a ostatak od 200 odnosno 160 sati tijekom školske godine. Od 2 600 sati 30% je moguće realizirati u školskoj radionici. Godišnji broj sati praktične nastave u školi i tapetarskoj radionici utvrđuje se operativnim programom koji zajednički izrađuju škola i obrtnička radionica. Ako škola nema tapetarsku radionicu, praktična nastava se izvodi u licenciranoj tapetarskoj radionici, s tim da se učeniku mora osigurati svladavanje cjelokupnog programa.
D) Ukupno
nastave:
|
Broj
sati |
Ukupni
broj sati |
||
1.
razred |
2.
razred |
3.
razred |
||
godišnje |
godišnje |
godišnje |
||
Općeobrazovni dio |
315 |
315 |
224 |
854 |
Stručno-teorijski dio |
245 |
245 |
288 |
778 |
Praktični dio |
900 |
900 |
800 |
2600 |
Ukupno (
A+B+C) |
1460 |
1460 |
1312 |
4232 |
3. OBVEZNI NAČIN PROVJERAVANJA ZNANJA I
UMIJEĆA
Predmeti strukovnog dijela
programa |
Obvezni način provjere i ocjenjivanja znanja i umijeća
|
Osnove računalstva |
Praktični rad na računalu |
Tehnologija zanimanja |
Usmeni odgovori, pisana provjera, pisani radovi, vježbe, tehničko-tehnološka dokumentacija, domaći rad |
Poznavanje materijala |
Usmeni odgovori, pisana provjera, pisani radovi, vježbe, domaći rad |
Crtanje s konstrukcijama |
Vježbe, usmeni odgovori, domaći rad |
Matematika u struci |
Pisana provjera,
usmeni odgovori, domaći rad |
Izborni predmet |
Ovisi o vrsti
izbornog predmeta |
Napomena: Tijekom drugog polugodišta obvezna je provedba kontrolnog ispita.
4. POTREBNA STRUČNA
SPREMA NASTAVNIKA
Nastavni predmeti strukovnog dijela programa |
Nastavnik |
Izobrazba |
Osnove računalstva |
profesor |
visokoškolsko obrazovanje iz tehnike (računalstvo, elektrotehnika,
politehnika), dipl. ing. matematike, prof. matematike, dipl. ing.
računalstva, dipl. Informatičar |
Tehnologija zanimanja |
profesor, suradnik u nastavi |
visokoškolsko obrazovanje dipl. ing. drvne industrije |
Poznavanje materijala |
profesor |
visokoškolsko obrazovanje dipl. ing. drvne industrije |
Crtanje s konstrukcijama |
profesor |
visokoškolsko obrazovanje dipl. ing. drvne industrije |
Izborna nastava
struke |
profesor |
visokoškolsko obrazovanje dipl. ing. drvne industrije |
Matematika u struci |
profesor |
visokoškolsko obrazovanje prof. matematike, dipl. ing. matematike dipl. ing. drvne industrije |
Praktična nastava-zaštita na radu – u školi |
profesor |
visokoškolsko obrazovanje dipl. ing. drvne industrije |
Praktična
nastava u tapetarskoj radionici |
majstor-tapetar |
Srednje
obrazovanje Tapetar s
položenim majstorskim ispitom |
Osim navedenih
nastavnika nastavne predmete mogu izvoditi i drugi nastavnici prema Pravilniku
o stručnoj spremi i pedagoško-psihološkoj izobrazbi nastavnika u srednjem
školstvu (NN 1/96.,80/99.)
5. IZVOĐENJE PROGRAMA
5.1. Rad s učenicima u skupinama.
Preporuka
kombinirano razredno odjeljenje stolar + tapetar
Kod stručnih
predmeta, tamo gdje to zahtijevaju nastavni sadržaji, učenici se moraju odvojiti u skupine.
5.2. Minimalni
materijalni uvjeti za izvođenje programa
Prostor |
Oprema |
Nastavni predmet |
Računalska učionica |
15 računala s odgovarajućim programima za obradu teksta, LCD projektor, pisač, mogućnost pristupa internetu, programi za crtanje |
Računalstvo Crtanje s konstrukcijama |
Školska učionica |
Klasična učionica
i kabinet prof. s potrebnim uzorcima. |
Tehnologija
zanimanja, Poznavanje materijala |
Školska učionica |
Klasična učionica |
Matematika u struci |
Školska učionica |
Klasična učionica |
Izborni predmet |
Napomena:
U sklopu strukovnih predmeta nužno je predvidjeti posjete sajmovima namještaja i obrtništva, muzeju za umjetnost i obrt, aktualnim izložbama, posjete tvornicama tapeciranog pokućstva.
6. NASTAVNI PROGRAM - KATALOG ZNANJA
6.1. Nastavni predmet: Osnove računalstva
Razred: prvi (1.)
Tjedni(ukupni) broj sati:
1/35
Cilj:
Stjecanje teorijskih i
praktičnih znanja na računalu.
Zadaci:
-
Upoznati učenike s
radom računala i njegovom dijelovima,
-
upoznati učenike s mogućnošću
korištenja računala u svrhu izrade stručne dokumentacije,
-
upoznati učenike s
načinom korištenja interneta radi širenja znanja iz područja uslužne
djelatnosti,
-
stjecanje vještine
rada u osnovnim računalnim programima.
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati
(znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Pojam informatike Građa računala Rad s računalom Software- programska potpora Word Internet |
Znati definirati
informatiku i računalstvo Usvojiti znanja o građi
računala i povezati građu s praktičnim radom na računalu. Znati se koristiti
računalom za pisanje teksta. Koristiti se
naprednijim tehnikama u radu s tekstom i znati izrađivati i popunjavati
tablice Znati koristiti se
internetom |
Osnove informatike,
podjela informacija, računalstva Funkcionalna shema
računala, procesor, memorija, U/I uređaji, prikaz brojeva za memoriju,
operacijski sustavi, Windows. Fizičko povezivanje
dijelova računala, rad s tipkovnicom
i mišem, obrada i ispis teksta. Rad s datotekama,
izrada i uređivanje tablica, crtanje i umetanje objekata, program za
formulare. Struka na internetu ,
svjetsko tržište namještaja, literatura i dizajn, korištenje pretraživača |
Zadaci za učenike: Izrada
domaćih i školskih pisanih radova vezanih uz stručne predmete.
6.2. Nastavni predmet: Tehnologija zanimanja
Razred: prvi (1.)
drugi (2.), treći (3.)
Tjedni(ukupni) broj sati
teorije, vježbi: 1. razred: 1/35 (T-25; V-10)
2.
razred: 2/ 70 (T-50, V-20)
3.
razred: 3/96 ( T-60, V-36)
Cilj:
Naučiti i osposobiti
učenike za samostalan rad u cjelokupnom
tehnološkom procesu izrade proizvoda u
tapetarstvu.
Zadaci:
-
Naučiti se koristiti ručnim alatom na različitim
primjerima,
-
upoznati učenike s
dijelovima šivaćeg stroja i tehnikama
šivanja,
-
naučiti učenike
pravilnom izboru konca i materijala koji se šiva,
-
naučiti učenike
načine tapeciranja namještaja,
-
upoznati učenike s
problematikom točnosti i preciznosti
pri izradi proizvoda,
-
razvijati
odgovornost za racionalno korištenje
materijala.
Prvi razred: T-25,
V- 10
Nastavna
cjelina |
Očekivani rezultati (znanje, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Radno mjesto Mjerenje i zacrtavanje materijala Krojenje pomoću alata i
strojeva Alat za povremene
radove (za drvo i druge materijale) |
- Upoznati alat i
opremu te organizaciju tapetarske radionice. - Naučiti koristiti
alate za mjerenje i zacrtavanje. - Usvojiti znanja o opisanim
načinima rada s ručnim alatima i njihovu namjenu - Naučiti
karakteristike alata za povremene radove |
Prostor radionice,
površina, osvjetljenje, grijanje, vlaga, protupožarna zaštita, čistoća, radni
stol, zajednički alat, - organizacija rada u tapetarskoj radionici. Alat za mjerenje, za
zacrtavanje - metri i mjerila, platnena vrpca, kreda, ravnalo, pravokutnik,
šestar, krivuljar, pomični kutnik. Vrste alata prema
namjeni- alat za udaranje-
čekići za probadanje i
šivanje, alat za pridržavanje, za rezanje, za piljenje, za bušenje, za
premazivanje. Pile, blanje, dlijeta,
turpije… - održavanje ručnog
alata |
Drugi razred: T-50, V-20
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati
(znanja, vještina i
umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Tapetarski strojevi Tapeciranje sjedalica |
- Usvojiti znanja o
strojevima za krojenje tkanina i sličnih materijala. - Usvojiti znanja i
primjenu strojeva za rezanje spužvastih materijala. - Usvojiti znanja o
primjeni strojeva za spajanje
sintetskih materijala. - Naučiti dijelove
šivaćeg stroja, greške pri radu na šivaćem stroju i načine uklanjanja
grešaka. Usvojiti znanja o
načinima tapeciranja sjedala i sjedala s naslonom |
Stol za krojenje, šablone
za krojenje, škare, - dijelovi stroja,
izmjena alata, mjere zaštite, - stroj za krojenje po
dužini, stroj za horizontalno krojenje, tračni nož, stroj za rezanje blokova
spužve, - strojevi za spajanje
sintetskih materijala, pištolj za lijepljenje, mjere zaštite. - Vrste i namjena
šivaćih strojeva, dijelovi šivaćih strojeva, princip rada, podešavanje,
greške pri radu , izmjene igle, mjere zaštite - Stroj za usitnjavanje
spužvastih materijala, dijelovi, način rada, mjere zaštite. - Stroj za ukrasno šivanje
; dijelovi, način rada, mjere zaštite. - Stroj za punjenje
jastuka; dijelovi, način rada , mjere zaštite. - Stroj za punjenje
madraca; dijelovi, način rada, mjere zaštite. - Stroj za postavljanje
gumba: dijelovi, način rada i mjere zaštite. - Visoko i nisko
tapeciranje sjedalica; krojenje
materijala, redoslijed operacija, montaža. |
Nastavna
cjelina |
Očekivani rezultati
(znanja,
vještina i umijeća) |
Nastavni
sadržaji |
Madraci Kreveti Okovi Tapeciranje naslonjača vosjedi i trosjedi |
Usvojiti znanja o vrstama madraca, znati prepoznati različite vrste madraca. Usvojiti znanja o načinu tapeciranja kreveta. Znati prepoznati vrstu okova i njihovu namjenu kao i njihov način
učvršćivanja Naučiti dijelove naslonjača i usvojiti teorijska znanja o načinu
tapeciranja naslonjača - naučiti način tapeciranja dvosjeda i trosjeda |
- Madrac bez žičane jezgre, dimenzije, materijali za punjenje, pomoćni materijali, dekorativne tkanine, krojenje materijala, redoslijed operacija izrade, montaža. Madrac sa žičanom jezgrom: dimenzije, materijali za punjenje, pomoćni materijali, dekorativni
materijali, redoslijed operacija, montaža. Prezentacija rezultata istraživanja pravilnog spavanja. - Krevet za jednu osobu, krevet za dvije osobe, dimenzije, - fiksno tapeciranje madraca na konstruktivni dio kreveta, krojenje
materijala, redoslijed operacija, montaža. Okovi za krevete, dvosjede i trosjede, način rada, način učvršćivanja, zaštita
od korozije. - Naslonjač bez rukonaslona, dimenzije, punjenje, dekorativni materijali,
krojenje materijala, redoslijed operacija, montaža Naslonjač s rukonaslonom. - Dvosjed, dimenzije, materijali za punjenje, pomoćni i dekorativni
materijali, krojenje materijala, redoslijed operacija, montaža. - Trosjed: dimenzije, materijali za punjenje, krojenje materijala,
redoslijed operacija, montaža. |
Zavjese Tende (zastori) Tapeciranje vrata Ukrasne navlake Način izrade auto-
navlaka Radovi na podovima Oblaganje zidova Vježba |
Usvojiti znanja o
vrstama zavjesa, načinu krojenja zavjesa. Naučiti vrste, načine
krojenja, šivanja i postavljanja zastora, sjenila (tendi). Usvojiti znanja o postupku
tapeciranja vrata i usvojena znanja znati primijeniti u praksi. Naučiti raspoznati
dekorativne navlake i njihovu primjenu. Usvojiti znanja o
načinu krojenja i šivanja auto navlaka i znati ih u praksi primijeniti. Usvojiti znanja o
vrstama i primjeni podnih obloga. Usvojiti znanja o
vrstama i primjeni zidnih obloga Primijeniti znanja o
izradi dokumentacije za konkretan proizvod. |
Zavjese, krojenje,
šivanje i montaža zavjesa. Vrste tendi, tehnološki
proces izrade, načini postavljanja. Vanjska vrata -
tapeciranje, Vrste materijala,
krojenje kože, završna obrada, ukrasni čavlići, ljepila, montaža. Ukrasne navlake,
krojenje, šivanje i postavljanje. Krojenje, šivanje i
postavljanje auto navlaka. Vrste podnih obloga, pripremni
radovi, postavljanje pojedinih vrsta obloga. Vrste tapeta i zidnih
obloga različitih vrsta i specijalne namjene. Tehnološki proces postavljanja
pojedinih obloga. Razraditi tehnološki
proces, kalkulaciju i druge tehnološku dokumentaciju za konkretan proizvod
(stolac, krevet, fotelja…) |
Metodičke napomene: U
izvođenju nastave koristiti uzorke i modele.
6.3. Nastavni predmet: Poznavanje materijala:
Razred: prvi (1.), drugi (2.) i treći (3.)
Tjedni (ukupni) broj
sati teorije, vježbi: 1. razred: 1/35 ( T- 25, V-10)
2. razred: 1/35 ( T- 20, V- 15)
3. razred: 1/32 (T-20, V-12)
Cilj:
Stjecanje teorijskih
znanja iz područja tapetarskih materijala
koja će osposobiti učenika za odabir optimalnih materijala za izradu
različitih tapetarskih proizvoda.
Zadaci:
-
Usvojiti znanja o
osnovnim materijalima za izradu
tapetarskih proizvoda,
-
usvojiti znanja o
pomoćnim materijalima koji se koriste u tapetarstvu,
-
steći vještinu
prepoznavanja pojedinih materijala koji se koriste u tapetarstvu,
-
steći vještinu
razlikovanja i odabira pravilnog materijala pri izradi tapetarskih proizvoda,
-
razviti kod učenika
svijest o racionalnom korištenju materijala, te o primjeni ekoloških
materijala.
Prvi razred: 1/35
(T-25, V-10)
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati
(znanja, vještine i umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Materijali za
tapeciranje - za osnovne radove - metalni materijali Tekstilni materijali - materijali za punjenje Tekstil - vlakna Tkanine za tapeciranje |
- Usvojiti osnovne
pojmove o materijalima za osnovne radove. - Naučiti razlikovati
vrste opruga i opružnih jezgri i ostalih okova. - Usvojiti znanja o
materijalima za punjenje te ih znati
razlikovati. - Usvojiti znanja o
vlaknima i vrstama vlakana za tekstil - Usvojiti znanja i
vještine raspoznavanja tekstilnih tkanina za tapeciranje |
- Pojam sirovina,
poluproizvod i gotov proizvod, - opruge, - opružne jezgre, - vijci, čavli,
spojnice. - Materijali biljnog
porijekla, - materijali
životinjskog porijekla, - materijali sintetskog
porijekla. Biljna vlakna, umjetna
vlakna. Vrste tkanina. Najpoznatije pamučne
tkanine, vunene tkanine, svilene tkanine,
tkanine od miješanog prediva. |
Drugi razred:
1/35 (T-20, V-15)
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati
(znanja, vještine i
umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Tkanine za unutarnju
presvlaku Tkanine za vanjsku
presvlaku Ispitivanje tkanina Koža Prateći materijal: -
drvo -
ploče |
Usvojiti vještinu prepoznavanja tkanina
za unutarnju presvlaku. Usvojiti znanja i
vještinu razlikovanja pojedinih materijala za vanjsku presvlaku Naučiti načine
ispitivanja tkanine Usvojiti znanja o koži
kao materijalu za tapeciranje, naučiti svojstva kože i njenih sintetskih
sljedbenika, te njihovu namjenu. Usvojiti znanja o
pomoćnim materijalima koji se koriste u tapetarstvu, naučiti svojstva drva, naučiti primjenjivati
furnire i ploče. |
Gradl, brokat, tkanine
od konjske strune, damast, atlas,
vuneni ploš, velur, rips, moket. - Ispitivanje vidom,
pritiskom palca, brojenjem niti , crnilom, uljem, kidanjem niti. Sirova koža, umjetna
koža, ekokoža, ispitivanje svojstava
kože. Građa drva, svojstva
drva, greške drva, identifikacija drva, furniri ploče - furnirske ploče,
iverice, vlaknatice. |
Treći razred:
1/32 (T-20, V-12)
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati
(znanja, vještine i
umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Pomoćni materijali -
ljepila Materijali za
specijalne radove Pozamenterija |
- Usvojiti znanja o
vrstama i primjeni ljepila. Upoznati učenike s
materijalima za specijalne radove te
naučiti primjenu tih materijala. - Upoznati osnovnu pozamenteriju koja se koristi u
tapetarstvu |
Svojstva ljepila, vrste ljepila: biljna, životinjska,
mineralna i sintetska ljepila. Zavjese - vrste,
svojstva i namjena, tapete - vrste i
svojstva, sagovi - vrste, svojstva i namjena, laminati – vrste,
svojstva i namjena. Vrpce - vrste i
namjena, rese – vrste i namjena, dugmad - vrste i namjena. |
Metodičke
napomene: U izvođenju
nastave preporuča se korištenje uzoraka različitih materijala, tekstila, kože,
materijala za punjenje, pomoćnih materijala koji se koriste u tapetarstvu. U sklopu
nastave preporuča se odlazak na sajmove namještaja, odlazak u neku
od tvornica koje
se bave izradom ojastučenog namještaja.
Zadaci za učenike: Izrada
domaćih pisanih radova iz područja
tapetarstva, prikupljanje različitih uzoraka i kataloga .
6.4. Nastavni predmet: Crtanje s konstrukcijama
Razred: prvi (1.), drugi (2.), treći (3.)
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine ,umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Izrada tehničkih crteža Osnove tehničkog
crtanja Nacrtna geometrija Prostoručno crtanje |
Poznavanje normi i
simbola. Poznavanje tehničkog
crtanja Poznavanje ortogonalnog
i kosog projiciranja. Svladavanje osnovnih
principa prostoručnog crtanja. |
Pojam normi i značenje
normizacije, simboli i oznake na nacrtima, oznake materijala. Značaj i primjena
tehničkog crtanja, pribor i sredstva. Izrada tehničkog crteža
Ortogonalna projekcija,
projiciranje točke, dužine. Kosa projekcija tijela, simetrija. Primjena prostoručnog
crtanja – skiciranje, crtanje, ravnih, kosih, horizontalnih i vertikalnih crta, crtanje zakrivljenih
crta. Skiciranje elemenata
tapeciranog namještaja temeljem promatranja uzoraka. Prostoručno crtanje
sjedalice, naslonjača i ležaja. Osnovni elementi perspektive, skiciranje
sjedalica, naslonjača i ležaja. |
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine ,umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Elementi drvnih
konstrukcija Namještaj za sjedenje -
stolci Kreveti |
Poznavanje elemenata
drvnih konstrukcija u konstrukciji tapeciranih proizvoda. Savladavanje tehnika
prikazivanja namještaja za sjedenje
crtežom. |
Drvo kao konstruktivni materijal,
vrste konstrukcijskih spojeva i vezova te njihova primjena u konstrukciji
tapeciranih proizvoda. Vrste stolaca,
konstrukcija sjedala, načini jastučenja. Montažni nacrt stolca. Vrste. Osnovna
konstrukcija pojedinih dijelova. Radionički nacrt kreveta za jednu osobu. Tapeciranje pomoću
uloška. Fiksno tapeciranje sa
žičanom jezgrom. |
Treći razred: 1/32
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati (znanja, vještine ,umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Naslonjač Dvosjedi i trosjedi |
Svladavanje tehnike
prikazivanja naslonjača crtežom. Svladavanje tehnike
prikazivanja dvosjeda i trosjeda crtežom. |
Nazivi dijelova i sklopova naslonjača, osnovne
dimenzije naslonjača. Fiksno tapeciranje naslonjača,
materijali za tapeciranje, sheme krojenja tkanine. Montažni nacrt
naslonjača Radionički nacrt
naslonjača Tapeciranje pomoću
jastuka. Tapeciranje dvosjeda i
trosjeda sa i bez žičane jezgre. Sheme krojenja Radionički nacrt
dvosjeda- sustava jastuka. Montažni nacrt
trosjeda. |
6.5. Nastavni predmet: Matematika u struci
Razred: prvi (1.), drugi (2.), treći (3.)
Tjedni (ukupni) broj
sati: 2/70, 1/35, 1/32
Cilj: Naučiti i osposobiti učenike za osnovne izračune u struci.
Zadaci:
Naučiti i osposobiti
učenike za:
-
računske operacije s
prirodnim i decimalnim brojevima, razlomcima, linearnim jednadžbama,
-
postotni račun,
-
mjere i mjerenje
veličina,
-
geometrijske likove
i tijela,
-
mjerenje i izračun
količine materijala i vrijeme izrade,
-
kalkulacije i
obračun plaća.
Prvi (1) razred: 2/70
Nastavna
cjelina |
Očekivani rezultati
(znanja,
vještine, umijeća) |
Nastavni
sadržaji |
Računske operacije S prirodnim brojevima Računske operacije s razlomcima i decimalnim
brojevima Mjerenje veličina Koordinatni sustav u ravnini Linearne jednadžbe s jednom nepoznanicom |
Naučiti stečeno znanje primijeniti na konkretnim
primjerima iz prakse Naučiti računati s razlomcima i decimalnim
brojevima. Naučiti osnovne mjerne jedinice i njihovu
primjenu u praksi. Naučiti izmjeriti i izračunati plohe, obujam, mase raznih
likova i tijela. Naučiti paru brojeva pridružiti točku ravnine i
obrnuto, da učenici mogu očitavati grafikone. Naučiti rješavati jednostavne jednadžbe. |
Osnovne računske operacije: množenje,
dijeljenje, potencioniranje, korjenovanje. Pojam razlomaka kao cjeline, pojam razlomaka kao
kvocijenta cijelih brojeva, zbrajanje, oduzimanje razlomaka, množenje i
dijeljenje razlomaka Razlomci i decimalni brojevi i računanje s
njima. Međunarodni
SI- sustav mjera, broj pretvornik. Mjerenje ploha, obujma i mase. Pravokutni koordinatni sustav u ravnini. Rješavanje jednadžbi, jednostavne jednadžbe s
razlomcima. |
Proporcionalne veličine Postotni račun Kut, ravni geometrijski likovi Geometrijska tijela |
Naučiti učenike prepoznavati proporcionalne veličine i obrnuto
proporcionalne veličine, izračunavati jedne iz preostalih poznatih. Naučiti izračunati postotak Upoznati geometrijske likove i naučiti izračunavati njihove površine,
opsege, te naučiti njihove konstrukcije (Pitagorin poučak) Upoznati geometrijska tijela te naučiti izračunati njihova oplošja i
volumen (Pitagorin poučak). |
Proporcionalne veličine, rješavanje zadataka , obrnuto proporcionalne
veličine, pravilo trojno. Postotni račun. Kut, mjerenje kutova, trokut, krug, kružnica, površina trokuta, kvadrat,
trapez, paralelogram, pravilni mnogokuti. Kvadar, kocka, piramida, valjak, stožac, kugla |
Drugi (2.) razred: 1/35
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati
(znanja,
vještine, umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Kinematika Količine osnovnog materijala Količina pomoćnog materijala |
Naučiti izračunati broj okretaja radnog alata kod određenog stroja i
brzinu rezanja. Naučiti izračunati količine
obrade s obzirom na brzinu pomaka. Naučiti izračunati potrebne količine materijala i njegovu cijenu koštanja
za određeni element. Naučiti izračunavati potrebu pomoćnog materijala i njegovu cijenu
koštanja za određeni proizvod. |
Broj okretaja, prijenosni odnosi,
brzina rezanja (šivanja) kod šivaćih strojeva, brzina pomaka obratka. Mjerenje spužve, mjerenje materijala za ispunu, mjerenje tekstila,
nadmjere, čiste i krojne mjere, iskorištenje, količina otpada, iskorištenje
količine otpada. Izračun cijene osnovnog
materijala. Izračun potrebe okova, ljepila,
brusnog sredstva. |
Treći (3.) razred 1/32
Nastavna
cjelina |
Očekivani rezultati
(znanja,
vještine, umijeća) |
Nastavni
sadržaji |
Količine materijala za konkretan proizvod Vrijeme izrade Kalkulacije Obračun plaće Opremanje objekta |
Naučiti izračunati potrošnju materijala i osnovnog i pomoćnog za
konkretan proizvod. Naučiti izračunavati potrebno vrijeme izrade proizvoda u zanatskoj
proizvodnji i u industriji. Naučiti izradu kalkulacije sa svim elementima koji čine cijenu koštanja. Naučiti izračunavati plaću radnika po danu, satu i mjesecu. Naučiti izračunati potrebnu količinu materijala te vrijeme izrade i
cijenu koštanja za opremanje objekta. |
Izračun potrebne količine materijala za konkretan proizvod npr.,
trosjeda, tapeciranje vrata. Izračun potrebnog vremena izrade elementa ili proizvoda u industriji tj. serije na osnovi tehnološkog procesa
po fazama i operacijama (pripremno završno vrijeme, osnovno vrijeme, dodatno
vrijeme). Vrijednost i cijena koštanja (sata) za pojedinačnu i serijsku
proizvodnju. Cijena materijala, dodaci na
otpad, ukupni utrošak materijala, rizik, dobit, porezi, režijski troškovi. Osnovna plaća, koeficijenti, stručna sprema, uvjeti rada, radni staž,
porezi, olakšice, bruto plaća, neto plaća, povećanje i smanjenje plaće za
određeni iznos i postotak. Izračun količine materijala, vrijeme izrade, cijenu koštanja za poslove
opremanja (podovi, zavjese, ojastučeni namještaj). |
Napomena: Nastavne
sadržaje iz druge i treće godine raditi u korelaciji s ostalim stručnim
predmetima (tehnologija zanimanja, poznavanje materijala, crtanje s
konstrukcijama, računalstvom).
Razred: treći (3.)
Broj sati, tj./god: 1/32
Stjecanje sposobnosti
oblikovanja prostora s težištem na tapecirane dijelove namještaja i interijera.
-
Razvijanje
sposobnosti samostalnoga stvaralačkog oblikovanja i djelovanja.
-
Stjecanje i razvijanje
vizualne kulture te znanja gledanja predmeta i svijeta oko sebe.
-
Usvajanje parametara
važnih pri oblikovanju budućeg proizvoda.
-
Razvijanje osjećaja
odgovornosti prema čovjeku i oblikovanju uporabnog predmeta.
-
Osvještavanje
karakteristika funkcionalnosti, estetike, tehnologičnosti i ekologičnosti
proizvoda u kontekstu društvenih odnosa i kulture.
-
Upoznavanje učenika
s odnosima veličine ljudskog tijela te prostora i namještaja u njemu kao i
sklada oblikovanja cjeline prostora.
-
Razvijanje sposobnosti
prikazivanja ideje (zamisli) i prezentacije vlastitog rješenja.
-
Pripremanje učenika
za rješavanje zadataka u stručnom dijelu obrazovanja.
-
Razvijanje
sposobnosti vizualne interpretacije zadane poruke.
-
Razvijanje
sposobnosti prepoznavanja kiča.
-
Shvaćanje uloge
vlastite profesije i njenog položaja u društvu.
Treći (3.) razred: 1/32
Nastavna cjelina |
Očekivani rezultati
(znanja, vještine, umijeća) |
Nastavni sadržaji |
Povijest tapetarskog
namještaja
Estetske komponente proizvoda - čimbenici harmoničnosti (skladnosti) Dizajn i ergonomija |
Upoznati namještaj tijekom epoha te osnovna
obilježja tapeciranog namještaja Prostoručno crtanje predmeta u projekcijama Naučiti osnovne parametre i pravila važna za
oblikovanje. Naučiti ergonomske veličine i njihove odnose. |
Stilovi namještaja: -
romanika, -
renesansa, -
barok, -
rokoko, -
klasicizam, -
ampir, -
hisoricizam, -
secesija, -
stilovi novog
vremena. Prostoručno crtanje kose projekcije i izometrije
u primjerima tapetarskih proizvoda kroz epohe. Percepcija proizvoda harmonija (sklad), zlatni rez. Međuodnosi veličina ljudskog tijela, prostora i opreme. - Norme; namještaj; funkcionalne veličine. |
6.7. Izborni predmet: Kultura življenja
Razred: drugi (2.)
Broj sati tjedno
(ukupno): 1/35
Cilj:
Razviti kod učenika
osjećaj za kulturno ophođenje, posebno u komuniciranju sa strankama i potrebu
za zdravim stilovima življenja.
Zadaci:
-
Shvatiti važnost
kulturnog ophođenja u svim situacijama u kojima se nalazimo,
-
uočiti važnost
pravila kulturnog ponašanja u poslovnom komuniciranju,
-
formirati kod
učenika pozitivne stavove u borbi protiv ovisničkih načina ponašanja,
-
razviti potrebu za
pravilnom prehranom i bavljenje sportom.
Nastavna
cjelina |
Očekivani rezultati
(znanja, vještine, umijeća) |
Nastavni
sadržaji |
Kultura ponašanja Pravilna prehrana Sport i rekreacija Ovisnosti |
Steći naviku kulturnog ophođenja u društvenom
životu. Razvijati kod učenika naviku pravilne prehrane i
shvatiti važnost pravilne prehrane. Naučiti važnost kretanja i koordinacije. Shvatiti i uočiti negativne strane ovisnosti. Formirati kod učenika pozitivne stavove u borbi
protiv ovisnosti. |
Važnost kulturnog ophođenja u društvenom životu, Norme ponašanja (bonton), Poslovno komuniciranje: -
odnos kupac -
trgovac -
vještina uspješne
komunikacije. Raspored obroka. kalorična vrijednost hrane zdrave namirnice, pretilost kao bolest. Važnost sporta, vrste sportova. Pušenje, alkoholizam, droga. |
Bolesti suvremenog svijeta Nenasilno rješavanje problema Život u obitelji Spolni život |
Upoznati učenike s vrstama bolesti suvremenog svijeta i razvijati potrebu
preventive protiv ovih bolesti. Razvijati kod učenika pozitivne stavove u
životnim situacijama. Razvijati
osjećaj odgovornosti. |
AIDS, spolno prenosive bolesti, aktualne bolesti. asertivno i neasertivno ponašanje, suradnja i tolerancija, socijalizacija za kooperaciju, vještine rješavanja sukoba. Odgovorno roditeljstvo |
Napomena: Program bi se
trebao provoditi u obliku radionica u kojima bi se aktivnim sudjelovanjem
učenika i samostalnim radom djelovalo na formiranje pozitivnih stavova o načinu
življenja.
Razred: treći (3.)
Broj sati tj./god: 1/32
Cilj:
Razviti kod učenika
smisao za organizaciju životnog prostora u skladu s društvenim normama i
potrebama suvremenog načina življenja.
Zadaci:
-
Naučiti osnovna
pravila uređenja interijera.
-
Pripremiti učenike
za samostalno oblikovanje i projektiranje unutrašnjeg prostora.
-
Razvijanje
sposobnosti iznalaženja optimalnog rješenja oblikovanja prostora prema
funkcionalno – ergonomskim i estetskim zahtjevima.
-
Razvijati kod
učenika estetsku osjetljivost za doživljavanje predmeta iz njihove
okoline.
-
Poticati na stvaralačku primjenu stečenih znanja u svakodnevnom životu.
- Omogućiti primjenu stečenih vizualnih
iskustava u budućem zanimanju.
Nastavna
cjelina |
Očekivani rezultati
(znanja,
vještine, umijeća) |
Nastavni
sadržaji |
Obiteljske kuće |
Stjecanje osnovnih znanja o
osnovnim elementima funkcionalnog i estetskog uređenja obiteljske kuće |
Položaj, organizacija prostora, vrata, prozori, podovi, zidovi, instalacije u kući i oko nje. |
Stilovi uređenja prostora |
Upoznati različite stilove uređenja stambenog prostora
|
Mediteranski stil, seljački stil, gradski stil, elektički…. |
Organizacija prostora u stanu |
Naučiti osnovna pravila funkcionalnog uređenja pojedinih prostorija u stanu
te osnovne ergonomske veličine kao i obveznu grupu namještaja. |
-
Predsoblje, -
kuhinja, -
dnevna soba, -
spavaća soba, -
dječja soba, -
kupaonica, -
radni prostori, -
pomoćni prostori. |
Uređenje okruženja |
Naučiti načine i važnost uređenja i održavanja okućnica, terasa, vrtova i balkona.
|
-
dvorišta, -
balkoni, -
terase, -
vrtovi |
Metodičke napomene: Za
uspješno savladavanje gradiva od učenika se treba tražiti aktivno sudjelovanje na
obradi tema na način da skupljanjem materijala na zadanu temu slažu mape,
plakate ili daju rješenja crtežima.
Razred: prvi (1.), drugi (2.), treći (3.) - (900, 900,
800)
Cilj:
Cilj naukovanja za
stjecanje ovog obrtničkog
zanimanja je stjecanje znanja, vještina i navika koje omogućavaju polazniku da
nakon završetka naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaće tapetara.
Zadaci:
-
usvojiti znanja i
vještine iz područja izrade tapeciranog namještaja,
-
osposobiti za brzo
prihvaćanje novih rješenja,
-
upoznati alate i
strojeve za rad u tapetarskoj radionici,
-
naučiti uporabu i
izradu šablona za krojenje,
-
osposobiti za izbor
najprimjerenijeg materijala za izradu određenog proizvoda,
-
osposobiti učenike
podešavati sredstva za rad te da se upoznati sa zaštitnim sredstvima, te
zaštitom okoliša,
-
kod učenika razviti
osjećaj odgovornosti pri samostalnom izvršavanju radnih zadataka
-
razvijati potrebu za
timskim radom.
Razred: prvi (1.), godišnje 900 sati
Red. broj |
Naziv vježbe praktične nastave |
1. |
Zaštita na radu, sprječavanje nesreća i ekološki
zahtjevi |
2. |
Primjena tapetarskih
materijala |
3. |
Obrada tapetarskih
materijala ručnim alatima |
4. |
Rad s ručnim mehaniziranim
alatima za obradu drva |
UKUPNO |
900 sati godišnje |
ZNANJA I VJEŠTINE KOJE SE MORAJU USVOJITI (SADRŽAJ
PROGRAMA)
1.
Zaštita na radu,
sprječavanje nesreće i ekološki zahtjevi:
-
primijeniti zakonske
i pogonske propise o zaštiti na radu u tapetarskim
radionicama i pogonima,
-
objasniti propise
koji se odnose na nositelje osiguranja
za slučaj nezgode,
-
odrediti i
primijeniti zaštitne uređaje na strojevima i alatima u tapetariji,
-
navesti opasnosti od
električne struje, navesti ostale izvore opasnosti,
-
navesti osnovna
pravila sprječavanja požara,
-
pružinje prve pomoći
u slučaju nezgode,
-
pravilno postupanje
s otpadom.
2.
Primjena tapetarskih
materijala:
-
naučiti razlikovati
sirovine za izradu tapetarskih materijala,
-
naučiti razlikovati
materijale za punjenje,
-
razlikovati prirodnu
i umjetnu kožu te njihovu primjenu u tapetarskoj proizvodnji,
-
naučiti primijeniti
tkanine s obzirom na različite tapetarske proizvode, tkanine za unutrašnju
presvlaku, tkanine za vanjsku presvlaku,
-
ispitivanje tkanine
na otpornost, vodu, gužvanje i skupljanje,
-
odabrati materijale
za osnovne radove u tapetariji, opruge i sustav opruga, čavle, vijke, spojnice,
konac, špage, trake i ljepila,
-
znati odabrati
materijal za specijalne radove u tapetariji, tkanine i pribor za dekoraciju,
uređaji za presvlačenje,
-
upoznati drvo kao
prateći materijal, njegovu anatomiju i svojstva.
3.
Obrada tapetarskih
materijala ručnim alatima:
-
poznavati najvažnije
alate za mjerenje i njihovu primjenu: to su šablone za zacrtavanje, drveni
metar, platnena vrpca, olovka te šestar
i šilo za zacrtavanje,
-
naučiti određivati
nadmjere,
-
mjeriti, zacrtavati
i izrađivati šablone,
-
poznavati namjenu i
uporabu tapetarskih ručnih alata kao što su čekići, tapetarske igle, škare,
-
poznavati namjenu i
uporabu tapetarskih električnih alata ( pneumatski pištolj,, električni nož,
kompresor za zrak).
4.
Rad s ručnim
mehaniziranim alatima za obradu drva:
-
naučiti namjenu i
primjenjivati ručne alate za drvo,
-
naučiti namjenu i
primjenjivati ručne mehanizirane alate za drvo,
-
izrađivati
jednostavne vezove za drvo,
-
naučiti raditi na
popravcima elemenata drva.
Razred: drugi (2.), godišnje
900 sati
Red. broj |
Naziv
vježbe praktične nastave |
1. |
Zaštita na radu, sprječavanje
nesreće i ekološki zahtjevi |
2. |
Primjena tapetarskih
materijala |
3. |
Obrada tapetarskih
materijala ručnim alatima |
4. |
Održavanje strojeva i
uređaja u tapetarskoj proizvodnji |
5. |
Izrada i čitanje skica i
tehničkih crteža prema važećim normama |
6. |
Izrada krojnih lista i
shema krojenja |
7. |
Računske osnove za
izračunavanje količine i cijene materijala i proizvoda |
8. |
Skladištenje
tapetarskih materijala |
9. |
Izrada dijelova konstrukcija
i sastavljanje proizvoda |
UKUPNO: |
900 sati godišnje |
1.
Zaštita na radu,
sprječavanje nesreća i ekološki zahtjevi:
-
primijeniti zakonske
i druge propise o zaštiti na radu u
tapetarskim radionicama,
-
opisati tipične situacije
koje dovode do nezgoda na ovom poslu,
-
odrediti i
primijeniti zaštitne uređaje na strojevima i alatima u tapetariji,
-
pravilno postupati s
otpadom.
2.
Primjena tapetarskih
materijala:
-
naučiti odabrati
materijal za punjenje različitih tipova tapetarskih proizvoda,
-
znati razlikovati
prirodnu i umjetnu kožu,
-
primijeniti tkanine
s obzirom na različite tapetarske proizvode,
-
odabrati opruge i
sustave opruga, ljepila, trake, špage i dr.
3.
Obrada materijala
ručnim alatima:
-
mjeriti, zacrtavati,
i izrađivati šablone,
-
poznavati namjenu i
upotrebu tapetarskih električnih alata.
4.
Održavanje strojeva
i uređaja u tapetarskoj proizvodnji:
-
podešavati,
koristiti, i održavati stroj za šivanje i prošivanje tkanina, stroj za punjenje
jastuka, stroj za mljevenje spužve, za krojenje spužve te tračne pile za
rezanje spužve.
5.
Izrada i čitanje
skica i tehničkih crteža prema važećim normama:
-
naučiti crtati skice
i tehničke crteže u ortogonalnoj i kosoj projekciji i perspektivi pridržavajući
se propisanih simbola i oznaka.
6.
Izrada krojnih lista
i shema krojenja:
-
izraditi popise
dijelova konstrukcije: element, sklopove, proizvode,
-
odrediti dimenzije
pojedinih elemenata i sklopova,
-
crtati sheme
krojenja tkanina zbog izrade šablona.
7.
Računske osnove za izračunavanje
količine i cijene materijala i proizvoda:
-
izračunati potreban
pomoćni i osnovni materijal (pojam čiste mjere i krojne mjere),
-
izračunati potrebno
vrijeme za izradu proizvoda (pojam strojnog vremena,
pomoćnog vremena),
-
naučiti izračunati
cijenu koštanja jednog proizvoda.
8. Skladištenje tapetarskih materijala:
-
naučiti pravilno
skladištit pomoćne i dekorativne materijale,
-
pravilno skladištit
spužve,
-
pravilno skladištit
karton,
-
pravilno skladištiti
okov, žičane jezgre, kokos kape, ljepila.
-
prema vlastitom
tehničkom crtežu izraditi dijelove sjedalica bez naslona koristeći se
raspoloživim strojevima i alatima te izrađene dijelove završno obraditi,
-
prema vlastitom
crtežu izraditi madrac,
-
prema vlastitom
crtežu tapecirati krevet.
Razred: TREĆI (3.) godišnje 800 sati
Red. broj
|
Naziv vježbe
praktične nastave |
1.
|
Zaštita na radu,
sprječavanje nesreće i ekološki zahtjevi |
2.
|
Primjena tapetarskih
materijala |
3.
|
Obrada tapetarskih
materijala ručnim alatima |
4.
|
Izrada i čitanje skica
i tehničkih crteža prema važećim normama |
5. |
Postavljanje okova i
ostalih dijelova konstrukcija te
njihova zaštita |
6.
|
Izrada dijelova konstrukcija
i sastavljanje proizvoda |
UKUPNO: |
800 sati godišnje |
-
primijeniti zakonske
i druge propise o zaštiti na radu u
tapetarskim radionicama,
-
opisati tipične situacije
koje dovode do nezgoda na ovom poslu,
-
odrediti i
primijeniti zaštitne uređaje na strojevima i alatima u tapetariji,
-
pravilno postupati s
otpadom.
2. Primjena tapetarskih materijala:
-
odabrati materijal
za punjenje različitih tipova tapetarskih proizvoda,
-
razlikovati prirodnu
i umjetnu kožu,
-
primijeniti tkanine
s obzirom na različite tapetarske proizvode, tkanine za unutrašnju presvlaku,
tkanine za vanjsku presvlaku,
-
odabrati opruge i
sustave opruga, čavle, vijke, spojnice, konac, ljepila, trake, špage.
-
mjeriti, zacrtavati
i izrađivati šablone,
-
poznavati namjenu i
upotrebu tapetarskih električnih alata-kompresor za zrak,
-
steći vještinu rada
s pneumatskim pištoljem, električnim nožem, bušilicom,
i šivaćim strojem.
-
crtati skice i
tehničke crteže u ortogonalnoj i kosoj projekciji i perspektivi, pridržavajući
se propisanih simbola i oznaka,
-
prostoručno čitati
skice i nacrte tapetarskih proizvoda.
-
znati odabrati i
upotrijebiti metalne okove za izradu tapeciranog namještaja,
-
poznavati zaštitu od
korozije,
-
razlikovati i
upotrebljavati sredstva za spajanje: klamerice, vijke, čavlići.
-
prema vlastitom
tehničkom crtežu izraditi dijelove naslonjača koristeći se raspoloživim
strojevima, alatima i uređajima te izrađene dijelove obraditi
-
prema vlastitom
tehničkom crtežu izraditi dijelove dvosjeda, te izrađene dijelove završno
obraditi,
-
prema vlastitom
tehničkom crtežu izraditi dijelove trosjeda te ih završno obraditi,
-
prema vlastitom
crtežu izraditi tapecirana vrata koristeći se raspoloživim strojevima i alatima
te izrađene dijelove završno obraditi,
-
prema vlastitom
crtežu izraditi zavjese i ukrasne zavjese koristeći se raspoloživim strojevima,
alatima i uređajima,
-
prema vlastitom
crtežu izraditi ukrasne navlake i završno ih obraditi,
-
prema vlastitom
tehničkom crtežu izraditi navlake za automobile te ih završno obraditi.
7. ISPITNI KATALOG ZA POMOĆNIČKI/ZAVRŠNI ISPIT
Ispitni cilj:
Cilj završnog ispita je
provjera znanja, sposobnosti i vještina
koje su potrebne za stjecanje zanimanja
tapetar.
Način provjere znanja
i umijeća
Završni ispit:
1. Praktični dio (izrada stolarskog
uratka).
2.
Stručno-teorijski
ispit znanja (pisani ili usmeni oblik).
3.
Ispit znanja iz
hrvatskog jezika.
Pomoćnički ispit
(poseban ispit ili dio završnog ispita):
1.
Praktični dio
(izrada tapetarskog proizvoda).
2.
Stručno-teorijski
ispit znanja (pisani ili usmeni oblik).
Praktični dio ispita u skladu je s nastavnim planom praktičnog dijela naukovanja. Praktična zadaća se sastoji od izrade uratka i radne probe, a obuhvaća područja:
1.
Zaštita na radu i
ekološki zahtjevi.
2.
Vrste i primjena
tapetarskih materijala.
3.
Obrada tapetarskih
materijala ručnim alatima.
4.
Održavanje strojeva i uređaja u tapetarskoj proizvodnji.
5.
Izrada i čitanje skica i tehničkih crteža.
6.
Izrada krojnih lista
i shema krojenja.
7.
Izračunavanje količine potrebnog materijala.
8.
Skladištenje tapetarskih materijala.
9.
Postavljanje okova,
opruga i ostalih dijelova konstrukcija te njihova zaštita.
10. Izrada dijelova konstrukcija i sastavljanje
proizvoda.
Temeljem navedenih područja naučniku se zadaje izrada jednog uratka i izvođenje jedne radne probe iz dolje navedene tablice. Prije nego se pristupi izradi uratka, ispitni odbor treba odobriti tehnološku dokumentaciju za izradu. Ona treba sadržavati crtež uratka u ortogonalnoj projekciji u mjerilu, sastavnicu s čistim i krojenim mjerama te utroškom materijala, karakteristične detalje i redoslijed operacija.
Vrsta uratka |
Opis uratka |
Na stolcu se tapecira sjedalo, naslon i rukonaslon pri čemu se koriste
klasični materijali za tapeciranje. Sjedalo treba imati opruge. |
|
Tapeciranje naslonjača |
|
Tapeciranje kauča |
Kauč se tapecira klasičnim materijalima za tapeciranje. |
Sjenilo (tenda, zastor) |
Krojenje, šivanje i postavljanje sjenila |
Izrada madraca |
Madrac za krevet može se izrađivati od različitih materijala a treba
imati opruge. |
Tapeciranje vrata |
Radna proba je dio uratka i može biti:
Vrsta radne probe |
Opis radne probe |
Krojenje i šivanje dijela dekorativnog materijala |
Radna proba sastoji se od zacrtavanja, krojenja i šivanja dijela dekorativnog materijala
kojim se tapecira (npr. za rukonaslon, naslon, sjedalo i sl.). |
Radna proba podrazumijeva praćenje slojevitog spajanja pojedinih dijelova
tapetarske konstrukcije. |
|
Krojenje tapetarskih materijala |
Radna proba podrzumjeva uzimanje mjere i
krojenje tapetarskih materijala predviđenih za uradak. |
Učvršćivanje ukrasnih zakovica |
Radna poba podrazumijeva kvalitetu i estetski izgled postupka
učvršćivanja ukrasnih elemenata na uratku. |
Pri izradi praktične zadaće učenik se mora pridržavati propisanih mjera zaštite
na radu i zaštite okoliša te ostalih uvjeta koje mu odredi ispitna komisija.
Stručno teorijski dio ispita obuhvaća teorijska znanja nužna za obavljanje praktičnih radnji u zanimanju koja su propisana nastavnim planom i programom za teorijski dio naukovanja.
Teme i cjeline iz
predmeta:
Tehnologija zanimanja
Stručno crtanje
4. Elementi drvnih
konstrukcija.
5. Sjedalice.
6. Krevet.
7. Naslonjač.
8. Dvosjedi i trosjedi.
9. Oblikovanje namještaja.
Matematika u struci
STANDARDIZIRANI
OCJENJIVAČKI LIST
I.
PRAKTIČNI DIO ISPITA
Radnje obavljene u okviru praktične zadaće |
Broj bodova |
Izrada dokumentacije za
uradak |
0 – 10 |
Korištenje zaštitnih
sredstava i naprava |
0 – 10 |
Spretnost rukovanja
alatima i strojevima. |
0 - 10 |
Podešavanje strojeva i
alata. |
0- 10 |
Koncentracija i
izdržljivost |
0 - 10 |
Kakvoća izrađene radne
probe |
0 - 10 |
Točnost dimenzija i
obarade prema planu |
0 - 20 |
Kakvoća izrađenog
uratka |
0 - 20 |
UKUPNO BODOVA: |
0 -100 |
BODOVNA
LISTA
Postotak (%) bodova |
Ocjena |
92 – 100 |
Odličan ( 5 ) |
81 -
91 |
Vrlo dobar ( 4 ) |
67 -
80 |
Dobar ( 3 ) |
50 -
66 |
Dovoljan ( 2 ) |
0 - 49 |
Nedovoljan ( 1 ) |
II. STRUČNO – TEORIJSKI DIO
Stručno teorijski
dio ispita je u pisanom obliku, a sastoji se od pitanja i zadaća koje donosi
ispitna komisija, a za ona zanimanja u kojima postoji katalog ispitnih pitanja
i zadataka za pomoćničke ispite koristi se taj materijal.
Ocjena se utvrđuje prema ovoj ljestvici:
BODOVNA LISTA
Postotak (%) bodova |
Ocjena |
90 – 100 |
Odličan ( 5 ) |
80 - 89 |
Vrlo dobar ( 4 ) |
70 - 79
|
Dobar ( 3 ) |
60 - 69 |
Dovoljan ( 2 ) |
Manje od 30 |
Nedovoljan ( 1 ) |
Učenik koji postigne od 30 do 59% bodova, upućuje se na usmeni ispit.
Na usmenom ispitu u pravilu
se provjeravaju znanja iz onih područja iz kojih učenik nije pokazao dostatna
znanja na pismenom dijelu ispita.
Ovaj nastavni plan i program stupa na snagu danom objave u „Narodnim novinama“, a primjenjuje se od 1. rujna 2004. godine.
Klasa:
133-02/04-02/7 Ur. Broj:
526-12/04-72 Zagreb, 1.
srpnja 2004. |
|
Ministar
Branko Vukelić, v.r.