2431
Na
temelju članka 59. podstavka šestoga Poslovnika Hrvatskoga sabora pročišćeni
tekst Zakona o vatrogastvu Odbor za zakonodavstvo Hrvatskoga sabora je utvrdio
na 19. sjednici održanoj 28. rujna 2004.
Pročišćeni
tekst Zakona o vatrogastvu obuhvaća tekst Zakona o vatrogastvu (»Narodne
novine«, br. 106/99.), te njegove izmjene i dopune objavljene u »Narodnim
novinama«, br. 117/01. i 96/03. u kojima je naznačeno vrijeme njihova stupanja
na snagu.
Klasa:
214-01/99-03/01
Zagreb, 29. rujna 2004.
Predsjednik
Odbora za zakonodavstvo
Florijan Boras, dipl. pravnik, v. r.
I.
TEMELJNE ODREDBE
Članak
1.
Vatrogasna
djelatnost je sudjelovanje u provedbi preventivnih mjera zaštite od požara i
eksplozija, gašenje požara i spašavanje ljudi i imovine ugroženih požarom i
eksplozijom, pružanje tehničke pomoći u nezgodama i opasnim situacijama te
obavljanje i drugih poslova u nesrećama, ekološkim i inim nesrećama.
Vatrogasna djelatnost je stručna i humanitarna
djelatnost od interesa za Republiku Hrvatsku.
Odredbe se ovoga Zakona ne primjenjuju na osnivanje,
ustroj i djelovanje vatrogasnih postrojbi u oružanim snagama Republike
Hrvatske.
Članak
2.
Vatrogasnu
djelatnost obavljaju vatrogasne postrojbe, dobrovoljna vatrogasna društva i
vatrogasne zajednice kao stručne i humanitarne organizacije koje ostvaruju
prava na olakšice i povlastice, sukladno propisima.
Vatrogasna postrojba iz stavka 1. ovoga članka može
biti:
1. javna vatrogasna postrojba koja se osniva za
područje općine ili grada, dobrovoljna ili profesionalna,
2. postrojba dobrovoljnoga vatrogasnog društva,
3. profesionalna vatrogasna društva,
4. postrojba dobrovoljnoga vatrogasnog društva u
gospodarstvu,
5. postrojba za brzo djelovanje (u daljnjem tekstu:
intervecijska postrojba).
Vatrogasne postrojbe iz stavka 2. točke 1., 2. i 5.
ovoga članka vatrogasnu djelatnost obavljaju kao javnu službu.
Vatrogasne postrojbe iz stavka 2. točke 3. i 4. ovoga
članka, kada sudjeluju u vatrogasnoj intervenciji po zapovijedi glavnog ili županijskoga
vatrogasnog zapovjednika, vatrogasnu djelatnost obavljaju kao javnu službu.
Članak 3.
Općinsko odnosno gradsko poglavarstvo te poglavarstvo
grada Zagreba i županijsko poglavarstvo ima pravo i obvezu skrbiti o potrebama
i interesima građana na svom području za organiziranjem učinkovite vatrogasne
službe.
Planom zaštite od požara općine, grada, županije,
Grada Zagreba utvrđuju se zadaće i područje djelovanja svih javnih vatrogasnih
postrojbi i dobrovoljnih vatrogasnih društava, a posebno zadaće javnih
vatrogasnih postrojbi i dobrovoljnih vatrogasnih društava koja imaju definirano
područje odgovornosti (u daljnjem tekstu: središnja postrojba ili društvo).
Područje djelovanja je dio teritorija lokalne
samouprave na kojem djeluje jedna ili više javnih vatrogasnih postrojbi ili
dobrovoljnih vatrogasnih društava, a područje odgovornosti je dio teritorija
jedne odnosno teritorij jedne ili više jedinica lokalne samouprave na kojem
odgovornost dolaska na mjesto intervencije u roku i na način propisan u Planu
zaštite od požara imaju središnje postrojbe ili društva.
Jedno ili više općinskih odnosno gradskih
poglavarstava te poglavarstvo Grada Zagreba radi zadovoljavanja potreba iz stavka
1. a sukladno odredbama stavka 2. i 3. ovoga članka, osniva javne vatrogasne
postrojbe ili potiču osnivanje dobrovoljnih vatrogasnih društava te sukladno
planu zaštite od požara određuju središnje postrojbe ili društva te na taj
način osiguravaju djelotvornu vatrogasnu službu.
Na području općine, grada i Grada Zagreba mora
djelovati onoliki broj javnih vatrogasnih ili dobrovoljnih vatrogasnih društava
koliko je utvrđeno njihovim planom od požara.
Članak 4.
Vatrogasne postrojbe obavljaju vatrogasnu djelatnost,
sukladno pravilima struke, na području za koje su osnovane, bez obzira čija je
imovina odnosno čiji ljudski životi su ugroženi.
Svaka je vatrogasna postrojba obvezna sudjelovati u
vatrogasnoj intervenciji i izvan područja svoga djelovanja na zapovijed nadležnoga
vatrogasnog zapovjednika, sukladno odredbama ovoga Zakona i propisa donijetih
na temelju njega.
Članak
5.
Javne
vatrogasne postrojbe, dobrovoljna vatrogasna društva i vatrogasne zajednice u
okviru vatrogasne djelatnosti obavljaju pojedine poslove kao javnu ovlast, kada
je to utvrđeno ovim Zakonom.
Članak 6.
Dobrovoljna vatrogasna društva i vatrogasne zajednice
osnivaju se, djeluju i prestaju s djelovanjem sukladno odredbama zakona koji
uređuje osnivanje i djelovanje udruga, ako ovim Zakonom za pojedina pitanja
nije drugačije određeno.
Dobrovoljna vatrogasna društva i vatrogasne zajednice
su od interesa Republike Hrvatske.
Članak 7.
U svrhu promicanja vatrogasne djelatnosti i značenja
poduzimanja preventivnih mjera zaštite od požara, ustanovljuje se stalna
tradicionalna manifestacija pod nazivom »Mjesec zaštite od požara« koja se
provodi tijekom mjeseca svibnja.
Radi
njegovanja tradicije vatrogastva ustanovljuje se stalna manifestacija pod
nazivom »Dan vatrogastva« koja se tradicionalno obilježava 4. svibnja, na dan
Sv. Florijana.
II. VATROGASNE
POSTROJBE, DOBROVOLJNA VATROGASNA DRUŠTVA I VATROGASNE ZAJEDNICE
Članak
8.
Javnu
vatrogasnu postrojbu odlukom osniva poglavarstvo općine, grada ili Grada
Zagreba, sukladno svojim planovima zaštite od požara, kao javnu ustanovu
jedinice lokalne samouprave.
Poglavarstvo općine, grada ili Grada Zagreba, odlukom
iz stavka 1. ovoga članka utvrđuje poslove i broj profesionalnih odnosno
dobrovoljnih vatrogasaca javne vatrogasne postrojbe, sukladno planovima zaštite
od požara i ovim Zakonom propisanim mjerilima.
Na osnivanje javne vatrogasne postrojbe s
dobrovoljnim vatrogascima primjenjuju se odredbe članka 9. ovoga Zakona.
Članak 9.
Ministar unutarnjih poslova, na prijedlog Hrvatske
vatrogasne zajednice, propisat će mjerila za ustroj, razvrstavanje i način
djelovanja vatrogasnih postrojbi.
Na temelju propisa iz stavka 1. ovoga članka propisat
će se razvrstavanje vatrogasnih postrojbi, potreba zvanja zapovjednika, potreba
razine tjelesne i duševne sposobnosti vatrogasaca, potrebna oprema i sredstva
vatrogasnih postrojbi (javnih vatrogasnih postrojbi i dobrovoljnih društava) te
rokovi za provedbu tih odredaba.
Dobrovoljna vatrogasna društva nastavljaju obavljati
vatrogasnu djelatnost pod uvjetom da u roku od četiri godine udovolje uvjetima
iz stavka 2. ovoga članka.
Članak 10.
Na području općine ili grada može djelovati više
dobrovoljnih društava.
Ako na području općine ili grada nema onoliki broj
javnih vatrogasnih postrojbi ili dobrovoljnih vatrogasnih društava koliki je
predviđen općinskim ili gradskim planom zaštite od požara, načelnik općine ili
gradonačelnik poduzet će mjere za osnivanje i opremanje potrebnog broja javnih
vatrogasnih postrojbi ili dobrovoljnih vatrogasnih društava.
Poduzimanje
mjera, u smislu ovoga Zakona, podrazumijevaju se svi oblici pomaganja u nabavi
opreme i sredstava za gašenje požara, osiguranje odgovarajućih prostora za
gašenje požara, osiguranje odgovarajućih prostora za dežurne vatrogasce,
osposobljavanje i obuku, čuvanje vatrogasne opreme i sredstava, olakšice koje
u okviru svoje nadležnosti jedinica lokalne samouprave do potrebnog broja za
početak obavljanja djelatnosti i slično.
Članak
11.
U
dobrovoljnim vatrogasnim društvima mogu se zapošljavati profesionalni
vatrogasci.
Članak
12.
Dobrovoljna
vatrogasna društva mogu, osim vatrogasne djelatnosti, obavljati gospodarske i
društvene djelatnosti (najam poslovnog prostora, održavanje vozila,
organizacija kulturnih i športskih priredbi, prijevoz robe i sl,) koje su u
svezi s obavljanjem vatrogasne djelatnosti sukladno odredbama posebnih
propisa, ako se time ne umanjuje intervencijska spremnost vatrogasne postrojbe
dobrovoljnoga vatrogasnog društva.
Članak 13.
Radi brzog djelovanja u gašenju požara prvenstveno na
području Jadrana i pružanju pomoći susjednim državama u izvršavanju obveza
utvrđenih međudržavnim ugovorima osnivaju se, na razini Republike Hrvatske,
intervecijske vatrogasne postrojbe u sastavu kojih su i zračne snage za gašenje
požara otvorenog prostora.
Vlada Republike Hrvatske, na prijedlog Ministarstva
unutarnjih poslova, Ministarstva obrane i Hrvatske vatrogasne zajednice donosi
Plan intervencija kod velikih požara otvorenog prostora na teritoriju Republike
Hrvatske.
Članak 14.
Jedna ili više pravnih osoba mogu, uz suglasnost
Ministarstva unutarnjih poslova, osnivati profesionalne vatrogasne postrojbe u
gospodarstvu za obavljanje vatrogasne djelatnosti na objektima i drugom
prostoru osnivača, odnosno drugih pravnih osoba.
Pravna osoba može, kao ustrojstveni oblik rada, za
obavljanje vatrogasne djelatnosti za svoje potrebe, organizirati profesionalnu
vatrogasnu postrojbu u gospodarstvu, kao posebnu ustrojstvenu cijelinu, bez
svojstva pravne osobe.
Jedna ili više pravnih osoba, čiji se objekti nalaze
na području odgovornosti središnje postrojbe ili društva, mogu sklopiti ugovor
o obavljanju vatrogasne djelatnosti s tom postrojbom ili društvom.
Članak 15.
Na dobrovoljna vatrogasna društva u gospodarstvu
smisleno se primjenjuju odredbe ovoga Zakona koje se odnose na dobrovoljna
vatrogasna društva.
Članak 16.
Javne vatrogasne postrojbe, dobrovoljna vatrogasna
društva, dobrovoljna vatrogasna društva u gospodarstvu i profesionalne
vatrogasne postrojbe u gospodarstvu udružuju se u vatrogasnu zajednicu općine
odnosno grada.
Iznimno od stavka 1. ovoga članka, dvije ili više
jedinica lokalne samouprave mogu sporazumno osnovati zajedničku vatrogasnu
zajednicu (u daljnjem tekstu: područna vatrogasna zajednica) u koju se udružuju
javne vatrogasne postrojbe, dobrovoljna vatrogasna društva, dobrovoljna
vatrogasna društva u gospodarstvu i profesionalne vatrogasne postrojbe u
gospodarstvu s njihovih područja.
Vatrogasne zajednice iz stavka 1. i 2. ovoga članka
udružuju se u vatrogasnu zajednicu županije i vatrogasnu zajednicu Grada
Zagreba.
Ako na području općine ili grada nije osnovana
vatrogasna zajednica odnosno nije osnovana područna vatrogasna zajednica, javne
vatrogasne postrojbe, dobrovoljna vatrogasna društva, dobrovoljna vatrogasna
društva u gospodarstvu i profesionalne vatrogasne postrojbe u vatrogastvu
izravno se udružuju u vatrogasnu zajednicu županije odnosno vatrogasnu
zajednicu Grada Zagreba.
Vatrogasne zajednice županija i Grada Zagreba udružuju
se u Hrvatsku vatrogasnu zajednicu.
Članak 17.
Vatrogasna zajednica općine, grada, županije i Grada
Zagreba te područna vatrogasna zajednica ima predsjednika i zapovjednika
vatrogasnih postrojbi.
Predsjednik vatrogasne zajednice iz stavka 1. ovoga
članka predstavlja vatrogasnu zajednicu te skrbi o razvoju i promidžbi
vatrogastva na području djelovanja vatrogasne zajednice, a bira se na način
propisan općim aktom vatrogasne zajednice.
Zapovjednik vatrogasnih postrojbi zajednica iz stavka
1. ovoga članka odgovoran je nadležnom vatrogasnom zapovjedniku za stanje
organiziranosti, osposobljenosti i opremljenosti vatrogastva na području
djelovanja vatrogasne zajednice.
Zapovjednika i zamjenika zapovjednika vatrogasnih
postrojbi zajednica iz stavka 1. ovoga članka imenuje nadležno tijelo
vatrogasne zajednice a potvrđuje ga poglavarstvo općine, grada, županije i
Grada Zagreba odnosno poglavarstvo udruženih jedinica lokalne samouprave.
U slučajevima iz stavka 4. ovoga članka kada nije
potvrđen zapovjednik vatrogasnih postrojbi zajednice, nadležno tijelo
vatrogasne zajednice ponovno imenuje zapovjednika i daje poglavarstvu općine,
grada, županije i Grada Zagreba odnosno poglavarstvu udruženih jedinica lokalne
samouprave na potvrđivanje.
Ako se tri puta ne potvrdi imenovani zapovjednik od
strane vatrogasnih zajednica iz stavka 1. ovoga članka, poglavarstvo općine,
grada, županije i Grada Zagreba te poglavarstva udruženih jedinica lokalne
samouprave imenuju ga privremeno do potvrđivanja zapovjednika vatrogasnih
postrojbi zajednica.
Članak 18.
Hrvatska vatrogasna zajednica, osnovana Zakonom o
vatrogastvu (»Narodne novine«, br. 58/93. i 87/96.), nastavlja s radom u
ustrojstvu i na način predviđen ovim Zakonom te promiče interese vatrogastva na
teritoriju Republike Hrvatske i predstavlja hrvatsko vatrogastvo u međunarodnim
vatrogasnim organizacijama.
Hrvatska vatrogasna zajednica ima predsjednika i
načelnika.
Predsjednik Hrvatske vatrogasne zajednice predstavlja
Hrvatsku vatrogasnu zajednicu u Republici Hrvatskoj i inozemstvu; skrbi o
razvoju i promidžbi vatrogastva na teritoriju Republike Hrvatske, a bira se na
način propisan općim aktom Hrvatske vatrogasne zajednice.
Načelnik
Hrvatske vatrogasne zajednice skrbi o organiziranosti, osposobljenosti i
opremljenosti dobrovoljnog vatrogastva na teritoriju Republike Hrvatske, a bira
ga nadležno tijelo Hrvatske vatrogasne zajednice, uz suglasnost ministra
unutarnjih poslova.
Nadležno tijelo Hrvatske vatrogasne zajednice u
obavljanju vatrogasnih intervencija imaju javne ovlasti propisane člankom 34.
stavak 1. ovoga Zakona.
Članak 19.
Ustroj vatrogasnih zajednica i dobrovoljnih
vatrogasnih društava uređuje se njihovim općim aktom, sukladno odredbama ovoga
Zakona i zakona koji uređuje osnivanje i djelovanje udruga.
III.
NACIONALNI ODBOR ZA PREVENTIVNU ZAŠTITU I GAŠENJE POŽARA
Članak 20.
Nacionalni odbor za preventivnu zaštitu i gašenje požara,
osnovan Zakonom o vatrogastvu (»Narodne novine«, br. 58/93. i 87/96.),
nastavlja s radom u ustrojstvu i na način predviđen ovim Zakonom te prati
stanje zaštite od požara, organiziranosti, opremljenosti i osposobljenost
vatrogastva, skrbi o unaprjeđenju zaštite od požara, ustroju i strukovnom
napretku vatrogastva Republike Hrvatske.
Nacionalni odbor za preventivnu zaštitu i gašenje požara
donosi Poslovnik kojim se uređuje način rada i ostala pitanja od interesa za
njegovo djelovanje.
Nacionalni odbor za preventivnu zaštitu i gašenje požara
pored navedenog u stavku 1. ovoga članka ostvaruje suradnju s Međunarodnim
tehničkim odborom za preventivnu zaštitu i gašenje požara (CTIF).
Nacionalni odbor za preventivnu zaštitu i gašenje požara
ima devet članova, od kojih su četiri predstavnici Hrvatske vatrogasne
zajednice, tri predstavnici Ministarstva unutarnjih poslova, a dva predstavnici
Ministarstva obrane.
IV.
VATROGASCI
Članak 21.
Poslove profesionalnog vatrogasca može obavljati
osoba koja, pored općih uvjeta za zasnivanje radnog odnosa, ispunjava i
sljedeće uvjete:
– da ima srednju školsku spremu vatrogasnog smjera,
odnosno srednju školsku spremu tehničkog smjera, pod uvjetom da u roku od
godinu dana od dana prijma u radni odnos završi prekvalifikaciju, što dokazuje
svjedodžbom odgovarajuće školske ustanove,
– da je tjelesno i duševno sposobna za obavljanje
vatrogasne djelatnosti što dokazuje potvrdom ovlaštene zdravstvene ustanove,
– da nije kažnjavana za kaznena djela protiv imovine,
opće sigurnosti ljudi i imovine te protiv službene dužnosti.
Vatrogasac s posebnim ovlastima i odgovornostima, u
smislu ovoga Zakona, je glavni vatrogasni zapovjednik, njegov zamjenik i
pomoćnici, županijski vatrogasni zapovjednik i njegov zamjenik, zapovjednik
javne vatrogasne postrojbe i njegov zamjenik, zapovjednik središnjeg društva,
te ostali zapovjednici javnih vatrogasnih postrojbi koji su temeljem
unutrašnjeg ustroja javne vatrogasne postrojbe određeni da samostalno vode
vatrogasne intervencije prilikom koje koriste javne ovlasti iz članka 34. ovoga
Zakona.
Osoba
iz stavka 2. ovoga članka koja profesionalno obavlja te poslove mora biti inženjer
zaštite od požara ili treba imati najmanje višu školsku spremu, osim
zapovjednika središnjeg društva koji mora imati srednju stručnu spremu, zatim
položen stručni ispit za obavljanje vatrogasnih intervencija ili ga mora položiti
u roku od jedne godine od raspoređivanja na te poslove te imati dužnosničko
iskustvo od najmanje 4 godine na nižim zapovjednim funkcijama u vatrogastvu.
Obnova znanja provodi se najmanje svake četvrte
godine od dana polaganja stručnog ispita, putem seminara.
Zapovjednici vatrogasnih zajednica i njihovi
zamjenici te zapovjednici središnjih društava koji dobrovoljno obavljaju ove
poslove moraju imati srednju školsku spremu, zvanje vatrogasnog časnika položenog
prema Pravilniku o programu osposobljavanja i usavršavanja vatrogasnih kadrova.
Ostali zapovjednici vatrogasnih postrojbi dobrovoljnih vatrogasnih društava
koji dobrovoljno obavljaju ove poslove moraju imati osposobljenost sukladno
Pravilniku o ustroju, razvrstavanju i načinu djelovanja vatrogasnih postrojbi
iz članka 9. stavka 1. ovoga Zakona.
Iznimno od odredbe ovoga članka, osobe koje nemaju
odgovarajuću školsku spremu mogu i dalje ostati na dužnostima koje su
obavljali na dan stupanja na snagu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o
vatrogastvu (»Narodne novine«, br. 96/03.), pod uvjetom da su najmanje osam
godina obavljali poslove s posebnim ovlastima i odgovornostima, te da u roku od
četiri godine od dana stupanja na snagu udovolje uvjetima iz stavka 3. i 4.
ovoga članka.
Članak 22.
Poslove dobrovoljnog vatrogasca u vatrogasnim
postrojbama može obavljati osoba koja posjeduje propisanu tjelesnu i duševnu
sposobnost i koja je osposobljena za obavljanje tih poslova.
Članak 23.
Ministarstvo unutarnjih poslova, na prijedlog
Hrvatske vatrogasne zajednice, propisat će mjerila za utvrđivanje tjelesne i
duševne sposobnosti za obavljanje poslova profesionalnog i dobrovoljnog
vatrogasca, sukladno propisu iz članka 9. ovoga Zakona, te rokove i način
obavljanja tih sposobnosti.
Ministar zdravstva rješenjem će odrediti zdravstvene
ustanove koje će obavljati poslove iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 24.
Ministarstvo unutranjih poslova vatrogascima iz
članka 21. stavka 2. ovoga Zakona izdaje iskaznicu koja se obvezno nosi na
vatrogasnim intervencijama.
Ministar unutarnjih poslova propisat će predložak i
način izdavanja iskaznice iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 25.
Profesionalnim vatrogascima staž osiguranja računa se
u uvećanom trajanju od 15 mjeseci za 12 mjeseci stvarno provedenim na tim
poslovima.
Dobrovoljni vatrogasac kada obavlja iste poslove i
pod istim uvjetima kao profesionalni vatrogasac duže od mjesec dana ima pravo
na uvećani staž osiguranja u trajanju od 15 mjeseci za 12 mjeseci stvarno
provedenim na tim poslovima.
Članak 26.
Dobrovoljni vatrogasci koji su u radnom odnosu, kad
sudjeluju u vatrogasnoj intervenciji za vrijeme radnog vremena, imaju pravo na
naknadu plaće od općine, grada ili Grada Zagreba na čijem području je obavljena
vatrogasna intervencija.
Dobrovoljni
vatrogasci koji su u radnom odnosu kada sudjeluju u vatrogasnoj intervenciji
poslije radnog vremena, tijekom noći dulje od četiri sata, imaju pravo na
neradne sate u dvostrukom trajanju od vremena provedenog na intervenciji, uz
pravo na naknadu plaće za to vrijeme od općine, grada ili Grada Zagreba na
čijem je području obavljena vatrogasna intervencija.
Dobrovoljni vatrogasci koji nisu u radnom odnosu, kad
sudjeluju u vatrogasnim intervencijama, imaju pravo na naknadu od općine, grada
ili Grada Zagreba na čijem je području obavljena vatrogasna intervencija.
Visinu naknade iz stavka 3. ovoga članka, koja ne može
biti manja od naknade za obavljanje poslova profesionalnog vatrogasca na
području jedinice lokalne samouprave, određuje poglavarstvo općine, grada ili
Grada Zagreba.
Članak 27.
Dobrovoljni vatrogasci ostvaruju određena prava iz
radnog odnosa kod obrtnika ili u pravnoj osobi kod koje su u radnom odnosu.
Prava iz stavka 1. ovoga članka (povećana plaća, veći
broj dana godišnjeg odmora i sl.) ostvaruju se na temelju zakona, kolektivnog
ugovora i općeg akta pravne osobe ili obrtnika kod kojeg su u radnom odnosu.
Članak 28.
Vatrogasac, koji u obavljanju ili povodom obavljanja
vatrogasne djelatnosti izgubi život, sahranit će se na teret sredstava općine,
grada ili Grada Zagreba na čijem području je izgubio život.
Vatrogasnom djelatnošću, u smislu stavka 1. ovoga
članka, razumijeva se i osposobljavanje vatrogasaca te njihovo sudjelovanje u
vježbama, natjecanjima i sl.
V.
VATROGASNI ZAPOVJEDNICI
Članak 29.
Javnom vatrogasnom postrojbom, postrojbom
dobrovoljnoga vatrogasnog društva, profesionalnom vatrogasnom postrojbom u
gospodarstvu i postrojbom dobrovoljnoga vatrogasnog društva u gospodarstvu
zapovijeda zapovjednik.
Zapovjednik iz stavka 1. ovoga članka ima zamjenika.
Zapovjednik intervencijske vatrogasne postrojbe i
njegov zamjenik po dužnosti su glavni vatrogasni zapovjednik i njegov zamjenik.
Članak 30.
Zapovjednika javne vatrogasne postrojbe i njegova zamjenika
imenuje poglavarstvo općine, grada ili Grada Zagreba.
Zapovjednika postrojbe dobrovoljnog vatrogasnog
društva imenuje nadležno tijelo vatrogasnog društva a potvrđuje ga poglavarstvo
općine, grada ili Grada Zagreba.
Zapovjednika
profesionalne postrojbe u gospodarstvu i njegova zamjenika imenuje osnivač.
Zapovjednika postrojbe dobrovoljnoga vatrogasnog
društva imenuje nadležno tijelo vatrogasnog društva a potvrđuje ga poglavarstvo
općine, grada ili Grada Zagreba.
Zapovjednika
postrojbe dobrovoljnoga vatrogasnog društva u gospodarstvu imenuje nadležno
tijelo tog društva a potvrđuje osnivač.
Zapovjednici
iz stavka 1. i 2. ovoga članka, a pod uvjetima iz članka 2. stavka 4. ovoga
Zakona i zapovjednici iz stavka 3. i 4. ovoga članka, odgovorni su zapovjedniku
vatrogasnih postrojbi vatrogasne zajednice općine, grada, odnosno područja te
poglavarstva općine, grada i Grada Zagreba odnosno osnivaču za intervencijsku
spremnost vatrogasne postrojbe kojom zapovjedaju.
U
slučajevima iz stavka 2. i 4. ovoga članka kada nije potvrđen zapovjednik
vatrogasne postrojbe, nadležno tijelo dobrovoljnoga vatrogasnog društva ponovno
imenuje zapovjednika i predlaže poglavarstvu općine, grada i Grada Zagreba,
odnosno osnivaču da potvrde imenovanje.
Ako se
tri puta ne potvrdi imenovani zapovjednik od strane dobrovoljnoga vatrogasnog
društva, poglavarstvo općine, grada i Grada Zagreba, odnosno osnivač, imenuju
ga privremeno do potvrđivanja zapovjednika vatrogasne postrojbe.
Članak
31.
Glavni
vatrogasni zapovjednik odgovoran je za stanje organiziranosti, osposobljenosti
i intervencijsku spremnost vatrogastva na teritoriju Republike Hrvatske,
izravno zapovijeda intervencijskim vatrogasnim postrojbama, vodi vatrogasne
intervencije na području dviju ili više županija te intervencije u kojima
sudjeluju zračne snage za gašenje požara.
Glavni
vatrogasni zapovjednik ima zamjenika i više pomoćnika.
Jedan
od pomoćnika je načelnik Hrvatske vatrogasne zajednice, jedan časnik oružanih
snaga Republike Hrvatske kojeg odredi ministar obrane, dok broj ostalih
pomoćnika glavnoga vatrogasnog zapovjednika i njihov djelokrug djelovanja
svojom odlukom utvrđuje ministra unutarnjih poslova.
Glavni
vatrogasni zapovjednik i njegov zamjenik, zaposlenici su Ministarstva
unutarnjih poslova.
Glavni
vatrogasni zapovjednik ili njegov zamjenik po dužnosti su članovi
Zapovjedništva civilne zaštite Republike Hrvatske.
Članak
32.
Načelnik
Hrvatske vatrogasne zajednice zaposlenik je Hrvatske vatrogasne zajednice.
Zapovjednici
vatrogasnih postrojbi vatrogasnih zajednica županija i Grada Zagreba (u
daljnjem tekstu: županijski vatrogasni zapovjednik) zaposlenici su tih
vatrogasnih zajednica.
Županijski
vatrogasni zapovjednik odgovoran je glavnom vatrogasnom zapovjedniku za
organiziranost, osposobljenost i intervencijsku spremnost vatrogastva na
području županije i Grada Zagreba.
Zapovjednik
vatrogasnih postrojbi vatrogasne zajednice općine, grada i područja odgovoran
je županijskom vatrogasnom zapovjedniku za organiziranost, osposobljenost i
intervencijsku spremnost vatrogastva na svom području.
VI.
VATROGASNE INTERVENCIJE
Članak
33.
Vatrogasnom
intervencijom, koja se obavlja zbog nastalog požara, eksplozije, nesreće ili
druge opasne situacije (u daljnjem tekstu: događaj) zapovijeda zapovjednik u
vatrogasnoj postrojbi koja je prva započela s intervencijom.
Kada je
na mjesto događaja prva izašla vatrogasna postrojba dobrovoljnoga vatrogasnog
društva, zapovjednik te postrojbe zapovijeda vatrogasnom intervencijom do
dolaska javne vatrogasne postrojbe kada zapovijedanje intervencojom preuzima
zapovijednik u toj postrojbi.
Ako
zapovjednik koji zapovijeda vatrogasnom intervencijom ocijeni da raspoloživim
sredstvima i snagama nije u mogućnosti uspješno obaviti intervenciju, o
događaju odmah izvješćuje nadređenoga vatrogasnog zapovjednika koji preuzima
zapovjedanje intervencijom.
Kada
događaj prelazi granice općine ili grada zapovijedanje vatrogasnom
intervencijom preuzima zapovjednik vatrogasnih postrojbi vatrogasne zajednice
područja ako isti postoji ili županijski vatrogasni zapovjednik.
Glavni
vatrogasni zapovjednik može preuzeti zapovijedanje vatrogasnom intervencijom na
teritoriju Republike Hrvatske ili odrediti zamjenika ili pomoćnika sukladno svojoj
prosudbi o učinkovitosti takvog određenja.
Vatrogasnom
intervencijom kod pravne osobe koja ima profesionalnu vatrogasnu postrojbu u
gospodarstvu, osnovanu sukladno ovom Zakonu, zapovijeda zapovjednik te
vatrogasne postrojbe.
Vatrogasna
intervencija na vojnim objektima obavlja se na zahtjev i uz prisustvo ovlaštene
osobe oružanih snaga Republike Hrvatske.
Članak 34.
Vatrogasna postrojba u obavljanju vatrogasne
intervencije ima sljedeće javne ovlasti:
1. ulaziti u dom bez privole stanara, ako se otklanja
izravna ozbiljna opasnost za život i zdravlje ljudi ili imovine većeg opsega,
2. zabraniti promet vozila i pristup nepozvanim
osobama u blizini mjesta intervencije do dolaska policije,
3. pozvati policiju glede osiguranja mjesta događaja
te poduzimati druge potrebne mjere radi sprječavanja nastajanja štetnih
posljedica,
4. izmjestiti osobe i ukloniti stvari iz susjednih
građevina koje su ugrožene nastalim događajem,
5. prekinuti dovod električne energije i plina,
6. djelomično ili potpuno ograničiti dovod vode
potrošačima u zoni pojave požara ili čitavom naselju, radi osiguranja potrebne
količine vode za gašenje požara,
7. koristiti vodu iz svih izvora, bez obzira kome
pripadaju, bez plaćanja naknade,
8. djelomičnog ili potpunog rušenja građevina preko
koje bi se požar mogao proširiti, ako se širenje požara ne može spriječiti na
drugi način,
9. poslužiti se tuđim prometnim sredstvima radi
prijevoza osoba stradalih u događaju u najbližu zdravstvenu ustanovu, ili radi
prijevoza osoba na mjesto događaja.
Zapovjednik vatrogasne intervencije naređuje
poduzimanje mjera iz stavka 1. ovoga članka.
Zapovjednik vatrogasne intervencije može iznimno
odobriti ili narediti punoljetnoj osobi da obavlja pojedine pomoćne i manje složene
poslove tijekom vatrogasne intervencije, ako je to prijeko potrebno radi
uspješnosti intervencije.
Članak
35.
Zapovjednik
vatrogasne intervencije odgovoran je za uspješno vođenje intervencije i čuvanje
požarišta od ponovnog aktiviranja te je dužan sačuvati tragove i predmete koji
mogu poslužiti za utvrđivanje uzroka događaja.
Članak
36.
Glavni
vatrogasni zapovjednik ili njegov zamjenik može narediti svakoj vatrogasnoj
postrojbi da sudjeluje u vatrogasnoj intervenciji na teritoriju Republike
Hrvatske s određenim brojem vatrogasaca i tehničkom opremom, te zatražiti pomoć
oružanih snaga Republike Hrvatske.
Županijski
vatrogasni zapovjednik ili njegov zamjenik može narediti svakoj vatrogasnoj
postrojbi s područja županije da sudjeluju u vatrogasnoj intervenciji na
području za koje je nadležan, s određenim, brojem vatrogasaca i tehničkom
opremom.
Članak
37.
U
slučaju nastanka događaja koji nije poprimio obilježja prirodne nepogode, a
koji zahtijeva angažiranje većeg broja osoba i opreme, gradonačelnik, odnosno
načelnik općine na čijem području je nastao događaj ili osoba koju on za to
ovlasti, na zahtjev županijskog vatrogasnog zapovjednika ili njegovog
zamjenika, može:
1.
narediti sudjelovanje svih sposobnih osoba s područja Grada Zagreba, grada,
odnosno općine starijih od 18 godina u obavljanju pomoćnih poslova na
intervenciji i spašavanju ljudi i imovine ugroženih nastalim događajem,
2.
narediti da se stave na raspolaganje alat, prijevozna, tehnička i druga
sredstva za potrebe intervencije i za spašavanje ljudi i imovine ugroženih
nastalim događajem.
U
slučaju iz točke 2. stavka 1. ovoga članka nastale troškove i štetu snosi
općina, grada ili Grad Zagreb čiji je načelnik općine, odnosno gradonačelnik
naredio stavljanje na raspolaganje alata, projevoznih, tehničkih i drugih
sredstava.
U slučaju nastanka događaja koji zahtijeva
sudjelovanje snaga s područja dvije ili više županija, a nije poprimio obilježja
prirodne nepogode, vatrogasnu intervenciju vodi glavni vatrogasni zapovjednik.
U slučaju nastanka događaja koji poprimi obilježje
prirodne nepogode, županijski vatrogasni zapovjednik o tome će obavijestiti župana.
U slučaju iz stavka 4. ovoga članka kada župan
aktivira stožer civilne zaštite, upravljanje intervencijom spašavanja ljudi i
imovine ugroženih nastalim događajem preuzima stožer u radu kojega sudjeluje županijski
vatrogasni zapovjednik.
Ministarstvo unutarnjih poslova i Ministarstvo obrane
potpisuju sporazum kojim pobliže određuju svoje obveze glede provedbe Plana iz
članka 13. stavka 2. ovoga Zakona u kom će, pored ostalog, urediti sudjelovanje
postrojbi oružanih snaga Republike Hrvatske na gašenju velikih požara otvorenog
prostora na teritoriju Republike Hrvatske, način upravljanja vođenja postrojbi
te druga pitanja u svezi s provedbom Plana.
Članak 38.
Pravne
osobe vatrogasnih postrojbi koje su sudjelovale u intervenciji i spašavanju
ljudi i imovine ugroženih nastalim događajem izvan svog područja djelovanja,
imaju pravo na naknadu materijalnih troškova i štete koje su pri tome imale.
Troškove
i naknadu štete iz stavka 1. ovoga članka podmiruje Grad Zagreb, grad ili
općina na čijem području je obavljena intervencija.
Iznimno
od odredbe stavka 2. ovoga članka, dio troškova iz stavka 1. ovoga članka može
se nadoknaditi iz sredstava državnog proračuna.
Odluku
o naknadi troškova i štete iz stavka 3. ovoga članka donijet će Vlada Republike
Hrvatske.
Članak
39.
Troškovi
vatrogasne intervencije naplaćuju se od pravne i fizičke osobe koja je svojom
krivnjom prouzročila događaj, na temelju pravomoćne sudske presude.
Iznimno
od odredbe iz stavka 1. ovoga članka troškovi vatrogasne intervencije na
prometnicama naplaćuju se, u roku od 30 dana, od pravne osobe koja upravlja
prometnicom, sukladno jedinstvenom cjeniku kojeg donosi Hrvatska vatrogasna
zajednica.
Za
spašavanje ljudi iz neposredne životne opasnosti ne može se tražiti naknada
nastalih troškova.
Za
svaki drugi rad vatrogasne postrojbe troškovi se nadoknađuju prema posebnoj
odluci koju donosi poglavarstvo općine, grada odnosno Grada Zagreba.
VII.
NADZOR
Članak
40.
Upravni
inspekcijski nadzor nad provedbom ovoga Zakona i propisa donijetih na temelju
njega te radom vatrogasnih postrojbi u provedbi javnih ovlasti obavlja
Ministarstvo unutarnjih poslova.
Stručni
nadzor nad radom vatrogasnih postrojbi provodi glavni vatrogasni zapovjednik,
njegov zamjenik i pomoćnici u svom djelokrugu rada.
Stručni
nadzor nad radom javnih vatrogasnih postrojbi i postrojbi dobrovoljnih
vatrogasnih društava provode i zapovjednici vatrogasnih zajednica.
VIII.
ŠKOLOVANJE, OSPOSOBLJAVANJE I USAVRŠAVANJE
Članak
41.
Školovanje vatrogasaca može se obavljati u obrazovnim
ustanovama koje ispunjavaju tehničke i kadrovske uvjete propisane zakonom i
drugim propisima.
Ovlaštenje za školovanje vatrogasaca daje
Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa uz suglasnost Ministarstva unutarnjih
poslova, te uz mišljenje Hrvatske vatrogasne zajednice.
Ministar unutarnjih poslova propisuje tehničke uvjete
koje mora zadovoljiti obrazovna ustanova glede školovanja vatrogasaca.
Članak 42.
Ustanove iz članka 41. ovoga Zakona, te vatrogasne
organizacije koje za to ovlasti ministar unutarnjih poslova mogu se baviti
osposobljavanjem i usavršavanjem vatrogasnih kadrova.
Vatrogasne organizacije prema ovom Zakonu su
vatrogasne zajednice, dobrovoljna vatrogasna društva, javne vatrogasne
postrojbe i profesionalne vatrogasne postrojbe u gospodarstvu.
Programe osposobljavanja i usavršavanja vatrogasnih
kadrova donosi Ministarstvo unutarnjih poslova, uz predhodno probavljeno
mišljenje Hrvatske vatrogasne zajednice.
Popis
ustanova i pravnih osoba iz članka 41. ovoga Zakona i stavka 1. ovoga članka
objavljuje se u »Narodnim novinama«.
IX.
FINANCIRANJE
Članak
43.
Sredstva
za financiranje redovne djelatnosti javnih vatrogasnih postrojbi općina,
gradova i Grada Zagreba osiguravaju se u proračunu općine, grada ili Grada
Zagreba.
Sredstva
za financiranje redovne djelatnosti dobrovoljnih vatrogasnih društava i
vatrogasnih zajednica te za opremanje njezinih članica, osim članica iz stavka
10. ovoga članka, osiguravaju se u proračunu općine, grada i Grada Zagreba čije
područje pokrivaju.
Sredstva
za finaciranje djelatnosti vatrogasnih zajednica županija i Grada Zagreba
osiguravaju se u proračunu županija, odnosno Grada Zagreba.
Sredstva
za troškove intervencije vatrogasnih postrojbi koje interveniraju po nalogu županijskoj
vatrogasnog zapovjednika osiguravaju se u proračunu županije.
Sredstva za financiranje intervencijskih vatrogasnih
postrojbi osiguravaju se u državnom proračunu.
Sredstva za troškove utvrđene sporazumom iz članka
37. stavka 6. ovoga Zakona osiguravaju se u državnom proračunu.
Sredstva za troškove intervencije vatrogasnih
postrojbi koje interveniraju po nalogu glavnoga vatrogasnog zapovjednika
osiguravaju se u državnom proračunu.
Sredstva za financiranje djelatnosti Hrvatske
vatrogasne zajednice osiguravaju se u državnom proračunu.
Sredstva za financiranje djelatnosti Nacionalnog
odbora za preventivnu zaštitu i gašenje požara osiguravaju se u državnom
proračunu, sukladno utvrđenom planu rada.
Sredstva za financiranje redovne djelatnosti
profesionalnih i dobrovoljnih vatrogasnih postrojbi u gospodarstvu osigurava
osnivač, sukladno planu zaštite od požara i svojim općim aktima.
Članak 44.
Predstavničko tijelo općine, grada i Grada Zagreba može
za financiranje redovne djelatnosti javnih vatrogasnih postrojbi i dobrovoljnih
vatrogasnih društava donijeti odluku o uvođenju ili povećanju komunalne naknade
glede financiranja vatrogastva.
Visinu komunalne naknade treba uskladiti sa
zahtjevima iz Plana zaštite od požara jedinice lokalne samouprave.
Članak 45.
Sredstva iz članka 43. stavka 2. i 3. ovoga Zakona
osiguravaju općine, gradovi i županije iz proračuna umanjenog za prihode od
kapitala i dotacije.
1. općina, grad ili županija s proračunom do
5.000.000,00 kuna izdvaja 5% sredstava iz proračuna, a svakim povećanjem
proračunskih sredstava za 1.000.000,00 kuna izdvajanje se smanjuje za 0,1% do
25.000.000,00 kuna ukupne vrijednosti proračuna.
2. općina, grad ili županija s proračunom od
25.000,000,00 kuna izdvaja 3% sredstava iz proračuna, a svakim povećanjem
proračunskih sredstava za 2.000.000,00 kuna izdvajanje se smanjuje za 0,1 do
45.000.000,000 kuna ukupne vrijednosti proračuna.
3. općina, grad i županija s proračunom od
45.000.000, 00 kuna izdvaja 2% sredstava iz proračuna, a svakim povećanjem
proračunskih sredstava za 10.000.000,00 kuna izdvajanje se smanjuje za 0,1% s
tim da smanjenje ne može biti manje od 1% ukupnih proračunskih sredstava,
općina, grada ili županije, a Grad Zagreb izdvaja 0,35% iz proračuna Grada
Zagreba.
Prema mjerilima utvrđenim stavkom 1. ovoga članka,
općine, gradovi i županije uplaćuju sredstva na račun vatrogasnih zajednica ili
dobrovoljnih vatrogasnih društava gdje nema vatrogasne zajednice.
Grad Zagreb uplaćuje sredstva na račun Vatrogasne
zajednice Grada Zagreba, sukladno procjeni ugroženosti i planu zaštite od požara
Grada Zagreba.
Predstavničko tijelo općine, grada i Grada Zagreba može
odlukom povećati iznos sredstava, utvrđen prema mjerilima iz stavka 1. ovoga
članka (sukladno procjeni i planu zaštite od požara), ukoliko to zahtijevaju
specifične potrebe zaštite od požara njihova područja.
Subjekt iz članka 43. stavka 2. i 3. dužni su dati
potvrdu svoje godišnje financijske proračune i izvješća nadležnim tijelima
jedinice lokalne samouprave i tijelima jedinica lokalne samouprave i uprave.
Članak 46.
Društva za osiguranje izdvajaju sredstva u visini 5%
od premije osiguranja od požara koja se uplaćuju u iznosu od 30% na poseban
račun Hrvatske vatrogasne zajednice u iznosu od 30% na poseban račun
vatrogasnih zajednica županija i Vatrogasne zajednice Grada Zagreba na području
kojih se nalazi osigurana imovina te 40% na račun vatrogasne zajednice jedinice
lokalne samouprave, odnosno područne vatrogasne zajednice na području na kojem
se nalazi osigurana imovina.
Društva za osiguranje uplaćuju 1% sredstava od
naplaćene funkcionalne premije osiguranja od osiguranja u odgovornosti u
cestovnom, riječnom, pomorskom, zračnom i željezničkom prometu na području na
kojem se nalazi osigurana imovina i to tako da se 30% od tih sredstava uplaćuje
na poseban račun Hrvatske vatrogasne zajednice, 30% uplaćuje na poseban račun
vatrogasnih zajednica županija i Vatrogasne zajednice grada Zagreba na području
kojih se nalazi osigurana imovina te 40% na račun vatrogasne zajednice jedinice
lokalne samouprave, odnosno područne vatrogasne zajednice na području na kojem
se nalazi osigurana imovina.
Sredstva iz stavka 1. i 2. ovoga članka izdvojeno se
vode, a mogu se koristiti samo za nabavu opreme i sredstava namijenjenih za
vatrogasnu intervenciju, osposobljavanje vatrogasaca, te pomaganje vatrogastva
na područjima od posebne državne skrbi, prema mjerilima koja utvrdi nadležno
tijelo Hrvatske vatrogasne zajednice.
Pravne osobe koje za osiguranje od požara svoje
imovine osnivaju vlastite osiguravajuće fondove, uplaćuju iz tih fondova
sredstva u visini i na način utvrđen stavkom 1. ovoga članka.
Društva za osiguranje pravnim osobama koje imaju
profesionalnu vatrogasnu postrojbu u gospodarstvu i dobrovoljno vatrogasno
društvo u gospodarstvu utvrđenu zakonom umanjuju obračunati iznos premije
osiguranja od požara za 30% iznosa utvrđenog u stavku 1. ovoga članka samo za
imovinu koju njihove postrojbe osiguravaju sukladno planu zaštite od požara.
Članak
47.
Javno
poduzeće za gospodarenje šumama i šumskim zemljištem u Republici Hrvatskoj dužno
je izdvajati 5% od ukupnih sredstava koja su prikupljena od naknade za
korištenje općekorisnih funkcija šuma, a uplaćuju ih vatrogasnim zajednicama
jedinice lokalne samouprave s područja krša sukladno površinama pod šumom i šumskim
zemljištem.
Ukoliko
nije osnovana vatrogasna zajednica jedinice lokalne samouprave, sredstva se
uplaćuju županijskoj vatrogasnoj zajednici.
Članak
48.
Sredstva
koja javne vatrogasne postrojbe, dobrovoljna vatrogasna društva i vatrogasne
zajednice ostvare vlastitom djelatnošću, sukladno zakonu, mogu se koristiti
samo za materijalne troškove, investicijsku izgradnju i nabavu opreme i
sredstva za vatrogasnu intervenciju.
Pravne
osobe iz stavka 1. ovoga članka u cijelosti su oslobođene plaćanja poreza na
dodanu vrijednost po računima plaćenim za nabavu opreme, materijala i usluga za
obavljanje njihove djelatnosti.
Članak 49.
Općina,
grad i Grad Zagreb koji imaju javnu vatrogasnu postrojbu, dobrovoljna
vatrogasna društva, vatrogasne zajednice te pravne osobe koje imaju
profesionalne vatrogasne postrojbe u gospodarstvu i dobrovoljna vatrogasna
društva u gospodarstvu, oslobođena su plaćanja pristojbi na kupljena ili
darovana vatrogasna vozila, vatrogasnu opremu i sredstva za gašenje te
zamjenske dijelove.
Dobrovoljna
vatrogasna društva i vatrogasne zajednice kod plaćanja komunalnih usluga
utvrđenih Zakonom o komunalnom gospodarstvu snose troškove kao domaćinstva te
raspolažu samostalno deviznim sredstvima koje ostvare prilozima pravnih i
fizičkih osoba.
Članak 50.
Sredstva za financiranje nabave opreme i sredstva za
gašenje požara dobrovoljnih vatrogasnih društava osiguravaju se u državnom
proračunu sukladno Programu aktivnosti u provedbi posebnih mjera zaštite od požara
od interesa za Republiku Hrvatsku koji Vlada Republike Hrvatske donosi na
temelju Zakona o zaštiti od požara te Planu intervencija kod velikih požara
otvorenog prostora na teritoriju Republike Hrvatske sukladno članku 13. ovoga
Zakona.
Članak 51.
Financijska sredstva za školovanje, usavršavanje i
osposobljavanje vatrogasaca te specifične potrebe školovanja vatrogasaca
(zaštitna odjeća i obuća, ostala sredstva osobne zaštitre internatski smještaj,
prehrana i slično) osiguravaju se, na temelju planiranih programa, u državnom
proračunu, sukladno posebnim propisima.
Financijska sredstva za usavršavanje i
osposobljavanje dobrovoljnih vatrogasaca osiguravaju se, na temelju programa
koje donosi nadležno tijelo Hrvatske vatrogasne zajednice uz suglasnost s
Ministarstvom unutarnjih poslova, u državnom proračunu, proračunu županije,
Grada Zagreba, grada i općine.
X.
KAZNENE ODREDBE
Članak
52.
Novčanom
kaznom u iznosu od 10.000,00 do 50.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna
osoba:
1. ako
vatrogasna postrojba bez opravdanih razloga na zapovijed nadležnoga vatrogasnog
zapovjednika ne sudjeluje u vatrogasnoj intervenciji izvan svoga područja
djelovanja (članak 4. stavak 2. i članak 36.),
2. ako
općina, grad, županija, Grad Zagreb ne osigura sredstva za opremanje i
osposobljavanje središnjih postrojbi ili društva te ostalih dobrovoljnih
vatrogasnih društava sukladno planu ZOP-a.
3. ako
obavlja druge gospodarske i društvene djelatnosti kojima umanjuje intervecijsku
spremnost vlastite vatrogasne postrojbe (članak 12.),
4. ako
osnuje profesionalnu vatrogasnu postrojbu u gospodarstvu bez suglasnosti
Ministarstva unutarnjih poslova (članak 14. stavak 1.),
5. ako
poslove profesionalnog vatrogasca ili poslove vatrogasca s posebnim ovlastima i
odgovornostima obavlja osoba koja za to nema propisane uvjete (članak 21.),
6. ako
poslove dobrovoljnog vatrogasca obavlja osoba koja ne posjeduje propisanu
tjelesnu i duševnu sposobnost te koja nije osposobljena za obavljanje tih
poslova (članak 22.),
7. ako
ne stave na raspolaganje alat, prijevozna, tehnička i druga sredstva za potrebne
intervencije i za spašavanje ljudi i imovine ugroženih nastalim događajem
(članak 37. stavak 1. točka 2.),
8. ako
obavlja školovanje vatrogasaca bez ovlaštenja i programa (članak 41.) te
obavlja osposobljavanje i usavršavanje vatrogasaca bez ovlasti ministra
unutarnjih poslova (članak 42. stavak 1.),
9. ako
društvo za osiguranje odnosno pravne osobe koje imaju vlastite osiguravajuće
fondove ne uplate propisani dio premije osiguranja u utvrđenom iznosu na račun
Hrvatske vatrogasne zajednice i vatrogasnih zajednica županije odnosno grada,
općine ili na području kojih se nalazi osigurana imovina odnosno prometno
sredstvo (članak 46.),
10. ako
javno poduzeće za gospodarenje šumama i šumskim zemljištem u Republici
Hrvatskoj ne uplati propisani dio od naknade za korištenje općekorisnih
funkcija šuma u utvrđenom iznosu na račun vatrogasnih zajednica županija s
područja krša (članak 47.),
11. ako
nenamjenski koriste uplaćena sredstva od osiguravajućih društava ili pravnih
osoba koja imaju vlastite osiguravajuće fondove (članak 46. stavak 3.) odnosno
sredstva ostvarena vlastitom djelatnošću (članak 48.).
Za
prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se novčanom kaznom u iznosu od
2.000,00 do 10.000,00 kuna i odgovorna osoba u pravnoj osobi.
Članak
53.
Novčanom
kaznom u iznosu od 5.000,00 do 20.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj fizička
osoba:
1. ako
kao odgovorna osoba u poglavarstvu općine, grada, županije ili Grada Zagreba
ne skrbi o potrebama i interesima građana na svom području glede organizacije i
djelovanja učinkovite vatrogasne službe, odnosno da na području općine i grada
djeluje najmanje jedna javna vatrogasna postrojba ili dobrovoljno vatrogasno
društvo (članak 3.),
2. ako
kao odgovorna osoba u poglavarstvu općine, grada ili Grada Zagreba ne poduzme
radnje da se donese odluka o osnivanju javne vatrogasne postrojbe ako ista
proizlazi iz plana zaštite od požara svoje jedinice lokalne samouprave (članak
8. stavak 1.),
3. ako
kao gradonačelnik ili načelnik ne poduzme mjere za osnivanje i opremanje potrebnog
broja javnih vatrogasnih postrojbi ili dobrovoljnih vatrogasnih društava
(članak 10. stavak 2.),
4. ako kao gradonačelnik ili načelnik ne osigura
naknadu plaće ili isplatu naknade dobrovoljnom vatrogascu za vrijeme provedeno
na vatrogasnoj intervenciji (članak 26.),
5. ako kao županijski vatrogasni zapovjednik odnosno
zapovjednik vatrogasnih postrojbi vatrogasne zajednice općine, grada ili
područja ne uspostavi učinkovitu organizaciju, osposobljenost i intervencijsku
spremnost vatrogastva na području općine, grada, županije i Grada Zagreba
(članak 32.),
6. ako kao zapovjednik vatrogasne intervencije ne
sačuva tragove koji mogu poslužiti za utvrđivanje uzroka događaja ili ne
osigura čuvanje požarišta te dođe do ponovnog aktiviranja požara (članak 35.),
7. ako ne postupi po zahtjevu zapovjednika vatrogasne
intervencije (članak 34. stavak 3.), ili bez opravdanih razloga ne sudjeluje u
obavljanju intervencije i spašavanju ljudi i imovine ugroženih nastalim
događajem po naredbi načelnika odnosno gradonačelnika (članak 37. stavak 1.
točka 1.),
8. ako ne stave na raspolaganje alat, prijevozna,
tehnička i druga sredstva za potrebe intervencije i za spašavanje ljudi i
imovine ugroženih nastalim događajem (članak 37. stavak 1. točka 2.),
9. ako kao gradonačelnik odnosno načelnik jedinice
lokalne samouprave na čijem području je obavljena intervencija ne osigura
naknadu materijalnih troškova i štete vatrogasnim postrojbama koje imaju pravo
na naknadu (članak 38.),
10. ako kao načelnik općine odnosno gradonačelnik
grada i župan županije ili Grada Zagreba ne osigura propisani iznos
financijskih sredstava te ista ne uplati na račun vatrogasnih zajednica ili
dobrovoljnih vatrogasnih društava (članak 45.).
XI.
OVLASTI ZA DONOŠENJE PROVEDBENIH PROPISA
Članak 54.
Ministar unutarnjih poslova, na prijedlog Hrvatske
vatrogasne zajednice:
1. propisuje uvjete radnih mjesta profesionalnih
vatrogasaca,
2. propisuje mjerila za ustroj, razvrstavanje i način
djelovanja vatrogasnih postrojbi,
3. utvrđuje osnove organiziranosti vatrogasnih
postrojbi na teritoriju Republike Hrvatske,
4. propisuje program i način polaganja stručnog
ispita za vatrogasce s posebnim ovlastima i odgovornostima,
5. propisuje način i program osposobljavanja
dobrovoljnih vatrogasaca,
6. propisuje minimum tehničke opreme i sredstva koje
moraju posjedovati vatrogasne postrojbe, sukladno planu zaštite od požara,
7. propisuje međusobne odnose vatrogasnih postrojbi i
njihovih pripadnika u vatrogasnim intervencijama,
8. donosi program i način provođenja teoretske nastave
i praktičkih vježbi u vatrogasnim postrojbama,
9.
donosi program i utvrđuje način osposobljavanja građana za provedbu
preventivnih mjera zaštite od požara, za gašenje požara i spašavanje ljudi i
imovine ugroženih požarom,
10.
propisuje tehničke zahtjeve za zaštitnu i drugu osobnu opremu koju pripadnici
vatrogasnih postrojbi koriste prilikom vatrogasne intervencije,
11. propisuje jedinstven oblik i kroj odore
pripadnika vatrogasnih postrojbi te oznake zvanja,
12. propisuje ustroj, opremanje, osposobljavanje, način
pokretanja i djelovanja intervencijskih vatrogasnih postrojbi te naknadu
troškova nastalih njihovim djelovanjem.
Ministarstvo unutarnjih poslova, u suradnji s
Hrvatskom vatrogasnom zajednicom:
1. organizira i prati stručno osposobljavanje
pripadnika vatrogasnih postrojbi,
2. obavlja i druge poslove u svezi s razvojem
vatrogastva.
Ministar obrane donijet će provedbene propise o broju
i sastavu postrojbi oružanih snaga Republike Hrvatske, tehničkoj opremi i
sredstvima koje moraju posjedovati navedene postrojbe i pojedinci za
sudjelovanje u gašenju velikih požara otvorenog prostora na teritoriju
Republike Hrvatske, te organizaciji i stručnom osposobljavanju pripadnika tih
postrojbi.
Članak 55.
Ministar
unutarnjih poslova će propise na donošenje kojih je ovlašten Zakonom o
vatrogastvu (»Narodne novine«, br. 106/99.) donijeti u roku od šest mjeseci od
dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
XII.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak
56.
Danom početka primjene Zakona o vatrogastvu (»Narodne
novine«, br. 106/99.) vatrogasne postrojbe – postaje i ispostave Ministarstva
unutarnjih poslova nastavljaju s radom kao javne vatrogasne postrojbe općine,
grada i Grada Zagreba u kojima su sjedišta tih postrojbi – postaja i ispostava.
Poslove i zaposlenike vatrogasnih postrojbi – postaja
i ispostava Ministarstva unutarnjih poslova iz stavka 1. ovoga članka, koji su
na dan početka primjene Zakona o vatrogastvu (»Narodne novine«, br. 106/99.)
zatečeni na poslovima u tim vatrogasnim postrojbama – postajama i ispostavama,
preuzimaju općine, gradovi i Grad Zagreb u kojima su sjedišta tih postrojbi –
postaja i ispostava.
Broj zaposlenika iz stavka 2. ovoga članka općina,
grad i Grad Zagreb ne može smanjiti ako nije napravila procjenu ugroženosti i
plan zaštite od požara za svoje područje, kojim je utvrđen ustroj vatrogastva.
Nakon izrade procjene ugroženosti i donošenja plana
zaštite od požara te rasporeda zaposlenika iz stavka 2. ovoga članka,
eventualni višak vatrogasaca zaposlit će se na radnim mjestima profesionalnih
vatrogasaca u vatrogasnim postrojbama s područja županije, sukladno planu
zaštite od požara županije.
Profesionalni vatrogasci koji se ne zaposle temeljem
stavka 4. ovoga članka riješit će se prema mjerilima i na način utvrđen Zakonom
o državnim službenicima i namještenicima i o plaćama nositelja pravosudnih dužnosti
(»Narodne novine«, br. 74/94, 86/94, 7/95).
Dobrovoljna
vatrogasna društva i vatrogasna zajednica, osnovane sukladno Zakonu o
vatrogastvu (»Narodne novine«, br. 58/93. i 87/96), nastavljaju s radom u
ustrojstvu i na način predviđen tim zakonom do usklađivanja s ovim Zakonom.
Vatrogasci
s posebnim ovlastima i odgovornostima utvrđenim ovim Zakonom koji na dan
početka njegove primjene nemaju odgovarajuću stručnu spremu propisanu ovim
Zakonom, mogu nastaviti obavljati ove poslove pod uvjetom da u roku od 4 godine
od dana početka njegove primjene steknu odgovarajuću spremu.
Nadzor nad provedbom odredbi stavka 3. i 4. ovoga
članka provodit će Ministarstvo unutarnjih poslova uz suradnju s Hrvatskom
vatrogasnom zajednicom.
Članak 57.
Danom početka primjene Zakona o vatrogastvu (»Narodne
novine«, br. 106/99.) građevine i dijelovi građevine s odgovarajućim
suvlasničkim dijelom zemljišta na kojem su izgrađeni te oprema i sredstva, koja
su u vlasništvu Republike Hrvatske, a koristile su ih vatrogasne postrojbe –
postaje i ispostave Ministarstva unutarnjih poslova, prenose se bez naknade u
vlasništvo općina, gradova i Grada Zagreba na području kojih imaju sjedište.
Dijelove građevina iz stavka 1. ovoga članka koje je
Ministarstvo unutarnijh poslova koristilo i za druge namjene nastavlja
koristiti bez naknade uz pokriće troškova uporabe.
Članak 58.
Sredstva za financiranje redovne djelatnosti
zaposlenika javnih vatrogasnih postrojbi – postaje i ispostave Ministarstva
unutarnjih poslova, osiguravaju se prema propisima koji su bili na snazi do
dana početka primjene Zakona o vatrogastvu (»Narodne novine«, br. 106/99.) u
državnom proračunu do 31. prosinca 2004. godine, s time da se ukupan iznos
sredstava postupno smanjuje i to:
– u 2002. godini – za 25%
– u 2003. godini – za 50%
– u 2004. godini – za 75%.
Članaka 59.
Javne vatrogasne postrojbe, dobrovoljna vatrogasna
društva i vatrogasne zajednice dužne su uskladiti svoje ustrojstvo i način rada
s odredbama Zakona o vatrogastvu (»Narodne novine«, br. 106/99.) u roku šest
mjeseci od dana početka njegove primjene.
Članak 60.
Na dan početka primjene Zakona o vatrogastvu
(»Narodne novine«, br. 106/99.) prestaje važiti Zakon o vatrogastvu (»Narodne
novine«, br. 58/93 i 87/96).
Propisi donijeti radi izvršavanja Zakona iz stavka 1.
ovoga članka ostaju na snazi do stupanja na snagu propisa za izvršavanje ovoga
Zakona, ako nisu u suprotnosti s odredbama ovoga Zakona.
Napomena:
Odbor za zakonodavstvo je prigodom utvrđivanja pročišćenog teksta ovoga Zakona izostavio odredbu članka 55. stavka 1. Zakona o vatrogastvu (»Narodne novine«, br. 106/99.) jer je ta odredba u izravnoj suprotnosti s člankom 7. Zakona o prekršajima te nadležni ministar više nema pravo podzakonskim aktom propisivati prekršaje i određivati kazne za te prekršaje.