3079
Na
temelju članka 88. Ustava Republike Hrvatske, donosim
Proglašavam
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o energiji, koji je donio Hrvatski sabor na
sjednici 3. prosinca 2004. godine.
Broj:
01-081-04-3760/2
Zagreb, 10. prosinca 2004.
Predsjednik
Republike Hrvatske
Stjepan Mesić, v. r.
Članak
1.
U
Zakonu o energiji (»Narodne novine«, br. 68/01.), u članku 1. na kraju rečenice
briše se točka i dodaju se riječi: »uz poštivanje mjera zaštite okoliša«.
Članak
2.
Članak
2. mijenja se i glasi:
»Opskrba
energijom Ministarstva obrane i Oružanih snaga Republike Hrvatske te Ministarstva
unutarnjih poslova uređuje se ovim Zakonom i posebnim zakonima.«
Članak
3.
Članak
3. mijenja se i glasi:
»Pojedini
izrazi u smislu ovoga Zakona imaju sljedeća značenja:
1. distribucija – razvod energije distribucijskom mrežom/sustavom,
2. distribucijska mreža/sustav – mreža/sustav koji se
koristi za distribuciju energije,
3. dobavljač energije – proizvođač ili uvoznik
energije,
4. energetski subjekt – pravna ili fizička osoba koja
obavlja jednu ili više energetskih djelatnosti,
5. energija – električna energija, toplinska
energija, plin, nafta i naftni derivati,
6. kogeneracija – istodobna proizvodnja električne i
toplinske energije u jedinstvenom procesu,
7. korisnik mreže/sustava – sve fizičke i pravne
osobe koje isporučuju energiju u prijenosnu ili distribucijsku mrežu/sustav
(proizvođači) ili iz nje/njega preuzimaju energiju (kupci) ili koje koriste mrežu/sustav
za tranzit energije (trgovci),
8. kupac – pravna ili fizička osoba koja kupuje
energiju,
9. ministar – ministar nadležan za energetiku,
10. Ministarstvo – ministarstvo nadležno za
energetiku,
11. mreža
– sustav povezanih postrojenja i vodova koji su namijenjeni prijenosu ili
razvodu ili opskrbi energijom,
12.
naslijeđeni troškovi – obveze i troškovi nastali prije početka primjene ovoga
Zakona koji ne mogu biti u cijelosti pokriveni u tržišnim uvjetima poslovanja,
13.
obnovljivi izvori energije – izvori energije koji su sačuvani u prirodi i
obnavljaju se u cijelosti ili djelomično, posebno energija vodotoka, vjetra,
neakumulirana Sunčeva energija, biogorivo, biomasa, bioplin, geotermalna
energija, energija valova, plime i oseke, biomase, plina iz deponija, plina iz
postrojenja za preradu otpadnih voda,
14.
javna usluga – usluga dostupna u svako vrijeme svim kupcima i energetskim
subjektima po reguliranoj cijeni i prema reguliranim uvjetima pristupa i korištenja
usluge, uvažavajući sigurnost, redovitost i kvalitetu usluge, zaštitu okoliša,
učinkovitost korištenja energije i zaštitu klime, a koja se obavlja prema načelima
javnosti rada i nadzora tijela određenih zakonom,
15.
biogorivo – tekuće ili plinovito gorivo dobiveno iz biomase,
16.
biomasa – biorazgradivi dio proizvoda, ostataka i otpadaka od poljoprivrede
(uključivo s biljnim i životinjskim tvarima), šumarstva i drvne industrije, kao
i biorazgradivi dijelovi komunalnog i industrijskog otpada čije je energetsko
korištenje dopušteno,
17.
obveza javne usluge – obveza energetskih subjekata da određene energetske
djelatnosti obavljaju kao javne usluge,
18.
opskrba energijom – isporuka i/ili prodaja energije kupcu,
19.
organizirano energetsko tržište – organizirano usklađivanje i posredovanje u
ponudama o kupnji i prodaji energije,
20. plin – prirodni plin, ukapljeni prirodni plin,
ukapljeni naftni plin, ispareni ukapljeni naftni plin, bioplin, plin iz biomase
i gradski plin,
21. povlašteni kupac – kupac koji taj status stječe
na temelju zakona i koji može slobodno izabrati od koga će kupiti energiju,
22. povlašteni proizvođač – energetski subjekt koji u
pojedinačnom proizvodnom objektu istodobno proizvodi električnu i toplinsku
energiju, koristi otpad ili obnovljive izvore energije na gospodarski primjeren
način koji je usklađen sa zaštitom okoliša,
23. prijenos/transport energije – transport energije
prijenosnom mrežom radi preuzimanja energije od proizvođača i iz drugih
prijenosnih mreža i predaje te energije distribucijskoj mreži ili kupcima
priključenim neposredno na prijenosnu mrežu,
24. prijenosna mreža/ transportni sustav – mreža/sustav
koji se koristi za prijenos/transport energije,
25. priključak na mrežu/sustav – fizički priključak
na prijenosnu/transportnu ili distribucijsku mrežu/sustav prema propisanim
uvjetima,
26. proizvodnja energije – fizikalni ili kemijski
proces pretvorbe goriva ili obnovljivih izvora energije u električnu, toplinsku
ili druge oblike energije,
27.
proizvodnja naftnih derivata – procesi prerade i dorade nafte i/ili degazolinaže,
kojima se dobivaju tekući i plinoviti proizvodi – naftni derivati, uključivo i
ukapljeni naftni plin (UNP),
28.
tarifni kupac – kupac za kojeg se energija dobavlja na regulirani način i po
reguliranoj cijeni,
29.
tranzit – prijenos energije porijeklom iz druge države, namijenjene trećoj državi
preko teritorija Republike Hrvatske, ili prijenos energije porijeklom iz druge
države i namijenjen toj drugoj državi preko Republike Hrvatske,
30.
trgovac – energetski subjekt koji kupuje i prodaje energiju,
31.
Agencija – nezavisan regulator energetskih djelatnosti – osnovan posebnim
zakonom i s ovlastima propisanim ovim Zakonom i zakonima kojima se uređuje
obavljanje energetskih djelatnosti na tržištu ili kao javnih usluga.«
Članak
4.
U članku
5. stavku 2. iza riječi: »u obnovljive izvore« dodaju se riječi: »i
kogeneraciju«, a riječi: »za postizanje energetske učinkovitosti te mjere zaštite
okoliša« zamjenjuju se riječima: »za povećanje energetske učinkovitosti te
unapređenje mjera zaštite okoliša«.
Članak 5.
U
članku 8. iza riječi: »energetske djelatnosti« točka se zamjenjuje zarezom i
dodaju se riječi: »uvažavajući obveze koje proizlaze iz međunarodnih ugovora u
vezi sa zaštitom okoliša«.
Članak
6.
U
članku 9. stavku 2. iza podstavka 3. dodaju se podstavci 4., 5., 6. i 7. koji
glase:
» –
procjena potrošnje električne energije po mjesecima i po područjima,
– izvješće za proteklu ogrjevnu sezonu o korištenju
prirodnog plina,
– planirana i ostvarena potrošnja pojedinih
vrsta energije u protekloj godini, te planirana potrošnja za tekuću godinu,
–
zahtjevi u vezi s minimalnim udjelom obnovljivih izvora energije i učinkovitim
korištenjem energije.«
Iza
stavka 3. dodaje se novi stavak 4. koji glasi:
»(4)
Ministarstvo do 15. listopada tekuće godine donosi procjenu potrošnje
prirodnog plina za nastupajuću ogrjevnu sezonu i prema potrebi donosi potrebne
mjere o racionalizaciji potrošnje prirodnog plina.«
Dosadašnji
stavak 4. postaje stavak 5.
Članak
7.
U
članku 10. stavku 1. iza riječi: »korištenje energije« točka se zamjenjuje
zarezom i dodaju se riječi: »i smanjenje opterećenja okoliša«.
Iza
stavka 2. dodaje se stavak 3. koji glasi:
»(3) Za
poticanje energetske učinkovitosti i razvoja obnovljivih izvora energije Vlada
Republike Hrvatske može uredbom osnovati agenciju za energetsku učinkovitost i
obnovljive izvore energije.«
Članak
8.
U
članku 12. stavku 4. riječi: »potiču i usmjeravaju« zamjenjuju se riječima:
»poticati i usmjeravati«.
Stavak
5. mijenja se i glasi:
»(5)
Okolnosti u vezi sa statusom proizvođača energije koji koristi kogeneraciju kao
što su stjecanje statusa povlaštenog proizvođača i/ili povlaštenog kupca,
uvjeti za njihov pristup mreži, ugovaranje isporuke energije, obveza
preuzimanja te energije, poticajne mjere za izgradnju kogeneracijskih
postrojenja i drugo, uređuju se posebnim zakonima za pojedine energetske
djelatnosti.«
Stavak
6. briše se.
Članak 9.
U
članku 13. stavku 1. i 2. riječ: »naljepnica« u određenom padežu zamjenjuje se
riječju: »oznaka« u odgovarajućem padežu.
Članak
10.
Članak
14. mijenja se i glasi:
»(1)
Korištenje obnovljivih izvora energije i kogeneracija u interesu je Republike
Hrvatske.
(2)
Pravilnikom o korištenju obnovljivih izvora energije i kogeneracije, kojega
donosi ministar, odredit će se obnovljivi izvori energije koji se koriste za
proizvodnju energije, uvjeti i mogućnost njihova korištenja, uključujući
planiranje, registar projekata obnovljivih izvora energije i kogeneracije, te
druga pitanja od značaja za korištenje obnovljivih izvora energije i kogeneracije.
(3)
Financijski poticaji za korištenje obnovljivih izvora energije i kogeneraciju
određuju se ovim Zakonom, posebnim zakonom kojim će se urediti djelatnost
proizvodnje, distribucije i opskrbe toplinskom energijom, Zakonom o Fondu za zaštitu
okoliša i energetsku učinkovitost i Zakonom o državnim potporama.
(4)
Subjekt koji je ostvario poticaje prilikom izgradnje objekta za korištenje
obnovljivih izvora energije i kogeneracije ne može proizvedenu energiju u tim
objektima isporučivati inozemnom tržištu bez odobrenja Vlade Republike
Hrvatske.«
Članak
11.
Članak
15. mijenja se i glasi:
»Energetske
djelatnosti, u smislu ovoga Zakona, su:
1.
proizvodnja električne energije,
2. prijenos električne energije,
3. distribucija električne energije,
4. opskrba električnom energijom,
5. organiziranje tržišta električnom energijom,
6. dobava prirodnog plina,
7. skladištenje prirodnog plina,
8. transport prirodnog plina,
9. distribucija prirodnog plina,
10. opskrba prirodnim plinom,
11. proizvodnja naftnih derivata,
12. proizvodnja biogoriva,
13. transport nafte, naftovodima i drugim
nespomenutim oblicima transporta iz točke 15. ovoga članka,
14. transport naftnih derivata produktovodima i
drugim nespomenutim oblicima transporta iz točke 15. ovoga članka,
15. transport nafte, naftnih derivata i biogoriva
cestovnim vozilom,
16. trgovina na veliko naftnim derivatima,
17. trgovina na malo naftnim derivatima,
18. skladištenje nafte i naftnih derivata,
19. proizvodnja toplinske energije,
20. distribucija toplinske energije,
21. opskrba toplinskom energijom,
22. trgovanje, posredovanje i zastupanje na tržištu
energije,
23.
transport i skladištenje ukapljenoga prirodnog plina (UPP),
24.
trgovina na veliko i malo ukapljenim naftnim plinom (UNP),
25.
trgovina na veliko ukapljenim prirodnim plinom.«
Članak
12.
U
članku 16. stavak 3. mijenja se i glasi:
»(3)
Dozvola nije potrebna za obavljanje energetskih djelatnosti:
1.
proizvodnje električne energije koja se proizvodi isključivo za vlastite
potrebe ili se proizvodi u proizvodnim objektima snage do 1 MW,
2.
proizvodnje biogoriva koje se proizvodi isključivo za vlastite potrebe ili se
proizvodi energija do 1 TJ godišnje,
3.
trgovine na malo naftnim derivatima,
4.
skladištenje nafte i naftnih derivata koji se skladište isključivo za vlastite
potrebe,
5.
proizvodnje toplinske energije koja se proizvodi isključivo za vlastite potrebe
ili se proizvodi u proizvodnim objektima snage do 0,5 MW.«
Članak
13.
U
članku 17. stavku 1. riječi: »(u daljnjem tekstu: energetski subjekt)« brišu
se.
Iza
stavka 1. dodaje se novi stavak 2. koji glasi:
»(2)
Dozvola se može izdati i fizičkoj osobi ako ona udovoljava uvjetima iz stavka
1. točke 1. do 5.ovoga članka za obavljanje sljedećih energetskih djelatnosti:
–
proizvodnje biogoriva,
–
transporta nafte, naftnih derivata i biogoriva cestovnim vozilima,
– trgovanja, posredovanja i zastupanja na tržištu
energije.
Dozvola
se ne može izdati fizičkoj osobi koja je u posljednje tri godine pravomoćno osuđena
za kazneno djelo povezano s obavljanjem energetskih djelatnosti.«
Dosadašnji
stavci 2., 3. i 4. postaju stavci 3., 4. i 5.
Članak
14.
U
članku 20. stavku 2. riječi: »vođenje elektroenergetskog sustava« zamjenjuju se
riječima: »skladištenje prirodnog plina«, iza riječi: »transport« dodaje se
riječ: »prirodnog«, a riječ: »te« zamjenjuje se zarezom i dodaju se riječi:
»distribucija prirodnog plina, opskrba prirodnim plinom tarifnih kupaca te«.
Članak 15.
U članku 24. stavak 2. mijenja se i glasi:
»(2) Energetski subjekt koji je nositelj obveze javne
usluge treba u roku od 12 mjeseci od stupanja na snagu ovoga Zakona utvrditi
prijedlog iznosa naknade naslijeđenih troškova. Odluku o iznosu naknade, na
prijedlog Ministarstva koje je pribavilo mišljenje Agencije, donosi Vlada
Republike Hrvatske.«
Članak 16.
Članak 25. mijenja se i glasi:
»(1)
Cijene energije mogu biti regulirane ili slobodne.
(2)
Regulirana cijena energije za tarifne kupce sadrži:
– dio
cijene prema tarifnim stavkama, za energetske djelatnosti za koje se
primjenjuje tarifni sustav,
–
naknadu za poticanje obnovljivih izvora energije i kogeneracije,
–
naknadu za obavljanje poslova regulacije energetskih djelatnosti,
–
naknadu za naslijeđene troškove, ako su ti troškovi odobreni za pojedinu vrstu
energije,
–
naknadu za obavljanje poslova organiziranja tržišta električne energije, samo
za električnu energiju,
–
ostale naknade, ako je to propisano posebnim zakonom.
(3)
Slobodna cijena energije sadrži:
– dio
cijene koji se slobodno ugovara,
–
tarifne stavke za korištenje mreže/sustava, za one vrste energije za koje se koristi
mreža/sustav,
–
naknadu za poticanje obnovljivih izvora energije i kogeneracije,
–
naknadu za obavljanje poslova regulacije energetskih djelatnosti,
–
naknadu za naslijeđene troškove, ako su ti troškovi odobreni za pojedinu vrstu
energije,
–
naknadu za obavljanje poslova organiziranja tržišta električne energije, samo
za električnu energiju,
–
ostale naknade, ako je to propisano posebnim zakonom.«
Članak
17.
Članak
26. mijenja se i glasi:
»(1)
Primjenom Tarifnih sustava određuje se cijena:
–
proizvodnje električne energije, s izuzetkom proizvodnje za povlaštene kupce,
–
prijenosa električne energije,
–
distribucije električne energije,
–
opskrbe električne energije, s izuzetkom povlaštenih kupaca,
–
dobave prirodnog plina, s izuzetkom povlaštenih kupaca,
–
distribucije prirodnog plina,
–
transporta prirodnog plina,
–
skladištenje prirodnog plina,
–
opskrba prirodnim plinom, s iznimkom povlaštenih kupaca,
– proizvodnje toplinske energije, s izuzetkom povlaštenih
kupaca,
– distribucije toplinske energije,
– opskrbe toplinske energije s izuzetkom povlaštenih
kupaca.
(2) Tarifni sustavi se temelje na opravdanim troškovima
poslovanja, održavanja, zamjene, izgradnje ili rekonstrukcije objekata i zaštite
okoliša, uključujući razuman rok povrata sredstava od investicija u energetske
objekte, uređaja i mreža, odnosno sustava, te moraju biti nepristrani i
razvidni.
(3) Tarifni sustavi trebaju poticati mehanizme za
poboljšanje energetske učinkovitosti i upravljanje potrošnjom, uključujući i
povećano korištenje obnovljivih izvora energije.
(4) Cijena električne energije za istu kategoriju
potrošnje Tarifnih kupaca jednaka je na cijelom području Republike Hrvatske.
(5)
Tarifni sustav za proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora
energije i kogeneracije određuje pravo proizvođača na poticajnu cijenu koju
operator tržišta plaća za isporučenu energiju.«
Članak
18.
Članak
27. mijenja se i glasi:
»(1)
Tarifni sustav čini propisana metodologija za utvrđivanje tarifnih stavaka s
visinama tarifnih stavki.
(2)
Metodologijom iz stavka 1. ovoga članka utvrđuju se tarifne stavke za obračun
cijena energije za različite energetske subjekte, odnosno korisnike, ovisno o
vrsti, snazi, kvaliteti i drugim elementima isporučene energije.
(3)
Tarifne stavke trebaju omogućiti obračun cijene energije za obračunsko
razdoblje.
(4)
Visine tarifnih stavki iz stavka 1. ovoga članka mogu biti različite ovisno o
vrsti korisnika, razdoblju isporuke i sezonskoj ili dnevnoj dinamici isporuke.«
Članak
19.
Članak
28. mijenja se i glasi:
»(1)
Metodologiju, odnosno tarifne sustave bez visine tarifnih stavki, za:
–
proizvodnju električne energije, s iznimkom za povlaštene kupce,
–
opskrbu električnom energijom, s iznimkom povlaštenih kupaca,
–
dobavu prirodnog plina, s iznimkom za povlaštene kupce,
–
opskrbu prirodnim plinom, s iznimkom povlaštenih kupaca,
–
proizvodnju toplinske energije, s iznimkom za povlaštene kupce,
–
opskrbu toplinskom energijom, s iznimkom povlaštenih kupaca,
–
prijenos električne energije,
–
distribuciju električne energije,
–
distribuciju prirodnog plina,
–
skladištenje prirodnog plina,
–
transport prirodnog plina,
–
distribuciju toplinske energije,
donosi
Agencija, a nakon što pribavi mišljenje energetskih subjekata za obavljanje
čijih djelatnosti se primjenjuje tarifni sustav i Ministarstva.
(2)
Vlada Republike Hrvatske određuje visinu pojedinih tarifnih stavki u tarifnim
sustavima iz stavka 1. ovoga članka na prijedlog Ministarstva. Energetski
subjekt za obavljanje čijih djelatnosti se primjenjuje tarifni sustav dostavlja
prijedlog Ministarstvu koje pribavlja mišljenje Agencije.
(3) Vlada Republike Hrvatske određuje naknade za
poticanje obnovljivih izvora energije i kogeneracije i donosi tarifni sustav za
proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora energije i kogeneracije,
na prijedlog Ministarstva koje je pribavilo mišljenje Agencije.
(4) Vlada Republike Hrvatske određuje naknadu za
organiziranje tržišta električne energije na prijedlog Ministarstva. Energetski
subjekt za organiziranje tržišta električne energije dostavlja prijedlog
Ministarstvu koje pribavlja mišljenje Agencije.
(5)
Primjenu tarifnih sustava i naknada nadzire Agencija.«
Članak
20.
U
članku 29. stavak 2. mijenja se i glasi:
»(2)
Općim uvjetima za opskrbu energijom utvrđuju se za električnu energiju,
toplinsku energiju te prirodni plin:
–
postupak izdavanja energetske suglasnosti i stvaranja uvjeta za priključak na
mrežu,
–
uvjeti za priključak, opskrbu energijom i korištenje mreže,
–
praćenje sigurnosti opskrbe i kvalitete energije,
– međusobni
ugovorni odnosi između energetskih subjekata i korisnika mreže,
–
obveze i odgovornosti energetskih subjekata i korisnika mreže,
–
uvjeti mjerenja, obračuna i naplate isporučene energije i snage,
–
uvjeti za primjenu postupka ograničenja ili prekida isporuke energije,
–
postupci utvrđivanja i obračuna neovlaštene potrošnje energije.«.
Iza
stavka 2. dodaje se stavak 3. koji glasi:
»(3)
Opći uvjeti za opskrbu energijom sadrže osobito sljedeće mjere zaštite kupaca:
– pravo
na sklapanje ugovora s pružateljem usluge opskrbe energijom utemeljeno na
pravičnim i unaprijed poznatim uvjetima u kojem se navodi sljedeće:
a)
naziv i adresa opskrbljivača,
b)
usluge koje se pružaju, razina kvalitete usluga koje se nude i vrijeme
priključenja,
c)
vrste ponuđenih usluga održavanja, ako se nude,
d)
sredstva kojima se mogu dobiti najnovije informacije o važećim tarifama i
cijenama održavanja,
e)
trajanje ugovora, uvjeti obnove i prekida usluga i ugovora, postojanje bilo
kojeg prava na raskid ugovora,
f) naknada ili povrat sredstava ako se ne ispuni
ugovorena razina kvalitete usluga,
g) način pokretanja postupka za rješavanje sporova,
– pravo na obavijest o namjeri izmjene ugovorenih
uvjeta i pravo na raskid ugovora nakon primitka te obavijesti, obvezu pružatelja
usluga da obavijesti svoje korisnike o svakom povećanju cijena najkasnije u
tijeku jednoga uobičajenoga obračunskog razdoblja nakon povećanja cijena,
pravo kupca na raskid ugovora ako ne prihvaća nove uvjete,
– obvezu davanja razvidnih podataka o važećim
tarifama i o standardnim uvjetima koji se odnose na pristup mreži i korištenje
usluga,
– obvezu ponude širokog izbora načina plaćanja, a
razlike u uvjetima moraju odražavati troškove opskrbljivača zbog različitih
načina plaćanja,
– pravo na zaštitu kupaca od nepravednih i varljivih
načina prodaje usluga,
– pravo na besplatnu promjenu opskrbljivača,
– pravo na razvidne, jednostavne i jeftine postupke
rješavanja žalbi kupaca, uz pravedno rješavanje sporova i bez odgađanja, uz naknadu
troškova i/ili kompenzaciju, ako su osigurani,
–
obvezu davanja obavijesti o svim pravima koja se odnose na javne usluge.«
Članak
21.
Iza
članka 29. dodaju se članci 29.a i 29.b koji glase:
»Članak
29.a
(1)
Metodologija utvrđivanja naknade za priključenje na mrežu i za povećanje
priključne snage postojećih proizvođača i kupaca te podjela naknade prema
koristi koju imaju korisnici mreže propisuje se pravilnikom kojega donosi
Agencija. Metodologija se temelji na objektivnim, razvidnim i nepristranim načelima.
(2) Naknada za priključenje na mrežu i za povećanje
priključne snage postojećih proizvođača i kupaca sastoji se od troška za
stvaranje tehničkih uvjeta u mreži i troška izvedbe priključka na mrežu.
(3) Naknada za priključenje iz stavka 2. ovoga članka
predstavlja udjel kupca u financiranju izgradnje priključka i udjel za
stvaranje tehničkih uvjeta u mreži.
(4) Podaci iz katastra vodova koji su potrebni za
priključenje na mrežu moraju biti dostupni energetskim subjektima i kupcima na
njihov zahtjev.
Članak 29.b
(1) Vlada Republike Hrvatske, na prijedlog ministra,
a nakon pribavljenog mišljenja Agencije, propisuje iznos naknade za priključenje
na mrežu i za povećanje priključne snage.
(2) Primjenu pravilnika iz članka 29.a stavka 1.
ovoga Zakona i propisanih naknada iz stavka 1. ovoga članka nadzire Agencija.«
Članak 22.
Naslov iznad članka 30. mijenja se i glasi:
»IX.
PRISTUP OBJEKTIMA I POSEBNI UVJETI«
Članak
23.
Članak
31. mijenja se i glasi:
»(1)
Energetski subjekti i kupci energije dužni su tijekom gradnje, obavljanja
energetske djelatnosti i korištenja energije ispunjavati propisane zahtjeve i
uvjete za sigurnost i kvalitetu opskrbe i korištenje energije.
(2) Energetski objekti, postrojenja, vodovi i
priključci na mrežu, te postrojenja i instalacije kupaca, moraju udovoljavati
propisanim zahtjevima i uvjetima za sigurnu i kvalitetnu opskrbu i korištenje
energije tijekom:
– projektiranja, proizvodnje opreme, gradnje,
ispitivanja i potvrđivanja sukladnosti, probnoga rada i prvog stavljanja u
uporabu,
– obavljanja energetske djelatnosti i korištenja
energije, odnosno pogona i održavanja.
(3) Tehničke propise, zahtjeve i uvjete za sigurnost
i kvalitetu opskrbe i korištenje energije iz stavka 1. i 2. ovoga članka donosi
ministar uz prethodno mišljenje ministra zaštite okoliša, prostornog uređenja
i graditeljstva, ministra zdravstva, ravnatelja Državnog zavoda za normizaciju
i mjeriteljstvo i glavnog inspektora Državnog inspektorata.«
Članak 24.
Iza članka 31. dodaju se članci 31.a i 31.b koji
glase:
»Članak
31.a
Građevine
izgrađene bez građevinske dozvole ili drugoga odgovarajućeg akta na temelju kojega
se može graditi građevina ne smiju se priključiti na mrežu, kao i građevine za
koje je u tijeku postupak građevinske inspekcije koji se odnosi na obustavu građenja
ili uklanjanja građevina prema posebnom zakonu.
Članak
31.b
(1)
Energetski subjekti u obavljanju svojih djelatnosti ne odgovaraju drugim
energetskim subjektima i korisnicima usluga u slučaju nastanka više sile.
(2)
Slučajevima više sile, u smislu ovoga Zakona, smatraju se svi događaji i
okolnosti koje, da su i mogle biti predviđene, ne bi mogle biti spriječene i na
koje se ne može utjecati, umanjiti ih, otkloniti ih ili ukinuti njihovo
djelovanje. To su osobito:
– elementarne nepogode (potres, poplava, udar groma,
oluja, suša, djelovanje leda i drugo),
– epidemije,
– eksplozije koje nisu posljedica nepravilnog i nepažljivog
rukovanja i koje se nisu mogle predvidjeti, a nisu posljedica dotrajalosti
materijala i opreme,
– rat, pobuna ili sabotaža,
– odluke Vlade Republike Hrvatske iz članka 23. ovoga
Zakona, kao i svi drugi događaji i okolnosti za koje u slučaju dvojbe posebna
arbitraža odluči da se radi o višoj sili.«
Članak 25.
Iza članka 32. dodaje se članak 32.a koji glasi:
»Članak 32.a
»Ako inspektori Državnog inspektorata ili drugi
nadležni inspektori prema posebnim propisima pri obavljanju inspekcijskog
nadzora utvrde da energetski subjekt ne obavlja energetsku djelatnost, a kupac
energije ne koristi energiju u skladu s odredbama ovoga Zakona i propisa
donesenih na temelju ovoga Zakona, osim ovlaštenja prema općim propisima, imaju
ovlaštenje rješenjem:
– narediti otklanjanje utvrđenih nepravilnosti i
nedostataka, uz određivanje roka za njihovo otklanjanje,
– zabraniti obavljanje energetske djelatnosti ili
gradnju energetskog objekta, ako nije pribavljena dozvola za obavljanje
djelatnosti ili akt na temelju kojega se može graditi objekt,
– narediti obustavu daljnje gradnje ili korištenja
energetskog objekta, odnosno obustavu opskrbe energijom ili korištenje
energije ako se oprema za energetske objekte ne proizvodi, a ti objekti ne
grade, ne koriste ili ne održavaju po odobrenoj ili potvrđenoj dokumentaciji
prema posebnim tehničkim ili drugim propisima, i ako zbog toga postoji
neposredna opasnost za stabilnost i sigurnost energetskih objekata, zdravlje
ili život ljudi ili sigurnost prometa ili susjednih građevina.«
Članak 26.
U članku 34. stavak 1. mijenja se i glasi:
»(1) Novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 do
60.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj energetski subjekt koji:
1. ne dostavi Ministarstvu podatke propisane
Pravilnikom o energetskoj bilanci (članak 9. stavak 2. i 5.),
2. ne obavještava kupce o kretanjima i značajkama
korištenja energije (članak 12. stavak 4.),
3. priključi građevinu na mrežu bez građevinske
dozvole ili drugoga odgovarajućeg akta na temelju kojeg se može graditi građevina
(članak 31.a),
4. ne dopušta nadležnim tijelima obavljanje nadzora
ili im ne pruža istinite podatke potrebne za obavljanje nadzora.«.
Članak 27.
U članku 35. stavku 1. mijenja se i glasi:
»Novčanom kaznom u iznosu od 20.000,00 do 100.000,00
kuna kaznit će se za prekršaj energetski subjekt koji:
1. obavlja energetsku djelatnost bez dozvole za
obavljanje energetske djelatnosti (članak 16. stavak 1.),
2.
energetsku djelatnost koja se obavlja kao javna usluga obavlja kao tržišnu
djelatnost (članak 20. stavak 2.),
3. ne
vodi poslovne knjige i ne sastavlja financijska izviješća za svaku energetsku
djelatnost, odnosno drugu djelatnost koju obavlja posebno i odvojeno (članak
21.),
4. ne
formira ili ne obnavlja obvezne i operativne rezerve (članak 22.),
5. cijenu energije koja se obračunava primjenom
tarifnih sustava ne obračunava primjenom tarifnih sustava (članak 26. stavak
1.),
6. u cijeni energije ne obračunava i ne naplaćuje
tarifne stavove i naknade iz članka 25. stavka 2. i 3. ovoga Zakona,
7. ne predloži donošenje tarifnog sustava u roku od
dvije godine od dana stupanja na snagu ovoga Zakona (članak 30.),
8. energetsku djelatnost obavlja protivno općim
uvjetima opskrbe (članak 29.),
9. ne obračunava i ne naplaćuje naknade iz članka
29.a ovoga Zakona,
10. ne provodi tehničke propisa, zahtjeve i uvjete iz
članka 31. ovoga Zakona,
11. ne postupi prema rješenju inspektora iz članka
32.a ovoga Zakona.«
Članak 28.
U cijelom
tekstu Zakona o energiji (»Narodne novine«, br. 68/01.) riječi: »Vijeće za«
zamjenjuju se riječju: »Agencija« u odgovarajućem padežu.
Članak 29.
Energetski subjekti koji obavljaju energetske
djelatnosti za koje je prema odredbama ovoga Zakona potrebna dozvola moraju
dozvolu za obavljanje energetske djelatnosti pribaviti u roku od 12 mjeseci od
dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 30.
(1) Agencija je dužna za energetske djelatnosti za
koje se primjenjuje tarifni sustav predložiti donošenje tarifnih sustava iz
članka 19. stavka 1. ovoga Zakona u roku od dvije godine od dana stupanja na
snagu ovoga Zakona.
(2) Do donošenja tarifnih sustava iz stavka 1. ovoga
članka primjenjuju se tarifni sustavi koji su na snazi na dan stupanja na snagu
ovoga Zakona.
Članak 31.
(1) Vlada Republike Hrvatske, Agencija i ministar će
donijeti propise za čije donošenje su ovlašteni ovim Zakonom u roku od šest
mjeseci od dana njegova stupanja na snagu.
(2) Do dana stupanja na snagu propisa iz stavka 1.
ovoga članka primjenjivat će se podzakonski propisi kojima su uređena odnosna
pitanja, ako nisu u suprotnosti s odredbama ovoga Zakona.
Članak 32.
Ovlašćuje se Odbor za zakonodavstvo Hrvatskoga sabora
da utvrdi i izda pročišćeni tekst Zakona o energiji.
Članak 33.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave
u »Narodnim novinama«.
Klasa: 310-02/04-01/03
Zagreb, 3. prosinca 2004.
HRVATSKI SABOR
Predsjednik
Hrvatskoga sabora
Vladimir Šeks, v. r.