3091
Na
temelju članka 44. stavka 5. Zakona o obrtu (»Narodne novine«, br. 49/03. – pročišćeni
tekst), ministar gospodarstva, rada i poduzetništva, nakon prethodno
pribavljena mišljenja Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra
znanosti, obrazovanja i športa, donosi
1.
U Jedinstvenom nastavnom planu i okvirnom obrazovnom programu za zanimanje kuhar
(»Narodne novine«, br. 112/04) mijenjaju se točke 1., 2., 3. i 4. i glase:
»1. OSNOVNA OBILJEŽJA OBRAZOVNOGA PROGRAMA
Naziv zanimanja: KUHAR
Cilj
obrazovanja
Odgojno-obrazovni program za zanimanje kuhar ima
za cilj stjecanje znanja, vještina i navika koje će omogućiti učeniku da nakon
završenog obrazovanja, uz minimalno vrijeme uvođenja u rad, samostalno obavlja
poslove i radne zadaće u zanimanju kuhar.
Zadaće
obrazovanja
Za ostvarivanje ovog cilja potrebno je ostvariti:
a) opće zadaće:
– steći osnove profesionalnoga obrazovanja na temelju kojega je moguć
daljnji osobni razvoj u struci,
– steći uvide u odnose u svojoj profesiji i sposobnost uspostave
komunikacija sa suradnicima kao i društvom u cjelini,
– spoznati vlastite mogućnosti i
dosege,
– spoznati radne, zakonske,
ekonomske, političke i socijalne odnose,
– biti sposoban uskladiti vlastite
zahtjeve sa zahtjevima okoline;
b) zadaće koje proizlaze iz opisa
poslova i radnih zadataka zanimanja:
– upoznati atraktivnost i važnost
zanimanja kuhar u turističko-ugostiteljskoj djelatnosti,
– upoznati opasnosti na radu,
– upoznati propise o radu na
siguran način,
– upoznati mjere i postupke za rad
na siguran način i znati ih primijeniti,
– upoznati moguće izvore onečišćenja
i širenja zaraznih bolesti i usvojiti postupke za zaštitu čovjekova okoliša,
– racionalno upotrebljavati
materijale i energiju,
– znati čitati i primijeniti tehničke podatke o vrsti robe, alatima,
strojevima, uređajima i opremi koju koristi kuhar,
– planirati postupke i tijek rada od pripremnih poslova do gotovih jela
uvažavajući sve osobitosti svoga rada i korisnika,
– razviti i primjenjivati osobine
kuhara (imidž),
– spoznati psihološki pristup i primjenjivati
pravila osobne higijene te poslovnu komunikaciju uvažavajući ljudske različitosti,
– upoznati opremu kuhinje (uređaje i aparate, restoransko rublje, posuđe,
mali stolni inventar, posuđe i sl.),
– znati dužnosti kuhara na radnom
mjestu i kompetencije rukovodnog osoblja,
– upoznati i znati primijeniti različitu pisanu dokumentaciju – recepte
i dr. – jelovnik, vinska karta, barska karta, cjenik),
– naučiti pripremu jela u ugostiteljskim objektima,
– upoznati običaje pojedinih naroda
i njihova nacionalna jela,
– znati podatke nužne za proizvodnju i kontrolu kvalitete proizvoda,
– upoznati svojstva hranjivih tvari i njihov značaj u prehrani,
– upoznati namirnice biljnog
podrijetla, načine čuvanja, skladištenja, konzerviranja, prerade i njihove
prerađevine,
– upoznati uživala i njihovo korištenje u prehrani.
– Trajanje obrazovanja: 3 godine.
– Uvjeti za upis:
– završena
osnovna škola,
– liječničko uvjerenje (potvrda) o zdravstvenoj sposobnosti,
– sanitarni pregled za obavljanje djelatnosti u ugostiteljstvu,
–
ugovor
o naukovanju.
2. NASTAVNI PLAN
Naziv
predmeta |
Broj
sati |
Ukupni
broj sati |
|||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Hrvatski jezik |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
96 |
306 |
Strani jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Povijest |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Vjeronauk/Etika |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Tjelesna i
zdravstvena kultura |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Politika i
gospodarstvo |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Matematika u
struci |
2 |
70 |
1 |
35 |
1 |
32 |
137 |
Tehnologija
zanimanja |
2 |
70 |
3 |
105 |
2 |
64 |
239 |
Kulturno-povijesna
baština |
- |
- |
- |
- |
1 |
32 |
32 |
Marketing u
turizmu |
- |
- |
- |
- |
2 |
64 |
64 |
Enologija s
gastronomijom |
- |
- |
1 |
35 |
- |
- |
35 |
Vođenje i
organizacija kuhinje |
- |
- |
- |
- |
1 |
32 |
32 |
Strani jezik
II. |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Izborna
nastava |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Tjelesna i
zdravstvena kultura Matematika u
struci Strani jezik
II. Stručni
predmeti |
|
|
|
|
|
|
|
Vježbe u školi |
|
|
|
|
|
|
|
Bonton |
1 |
35 |
|
|
|
|
35 |
Ugostiteljsko
posluživanje |
1 |
35 |
1 |
35 |
|
|
70 |
Osnove
računalstva |
2 |
70 |
|
|
|
|
70 |
Praktična
nastava |
|
760 |
|
865 |
|
800 |
2.425 |
Ukupno |
19 |
1425 |
17 |
1460 |
16 |
1312 |
4197 |
A) Općeobrazovni dio
Naziv
predmeta |
Broj sati |
Ukupni
broj sati |
|||||
1.
razred |
2.
razred |
3.
razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Hrvatski jezik |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
96 |
306 |
Strani jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
204 |
Povijest |
2 |
70 |
- |
- |
- |
- |
70 |
Vjeronauk/Etika |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Tjelesna i zdravstvena
kultura |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
Politika i gospodarstvo |
- |
- |
2 |
70 |
- |
- |
70 |
Ukupno |
9 |
315 |
9 |
315 |
7 |
224 |
854 |
Naziv
predmeta |
Broj
sati |
Ukupni
broj sati |
|
||||||||||||||||||||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
|
||||||||||||||||||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
|
|||||||||||||||||
Matematika u
struci |
2 |
70 |
1 |
35 |
1 |
32 |
137 |
|
|||||||||||||||
Tehnologija
zanimanja * |
2 |
70 |
3 |
105 |
2 |
64 |
239 |
|
|||||||||||||||
Kulturno
povijesna baština |
- |
- |
- |
- |
1 |
32 |
32 |
|
|||||||||||||||
Marketing u
turizmu |
- |
- |
- |
- |
2 |
64 |
64 |
|
|||||||||||||||
Enologija s
gastronomijom |
- |
- |
1 |
35 |
- |
- |
35 |
|
|||||||||||||||
Vođenje i
organizacije kuhinje |
- |
- |
- |
- |
1 |
32 |
32 |
|
|||||||||||||||
Strani jezik
II.* |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
|
|||||||||||||||
Izborna nastava |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
102 |
|
|||||||||||||||
Tjelesna
i zdravstvena kultura Matematika u
struci Strani jezik
II. Stručni
predmeti |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||
Ukupno |
6 |
210 |
7 |
245 |
9 |
288 |
743 |
|
|||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
* Ako se strani jezik II realizira s jednim satom tjedno tada se iz
ponuđenog programa izdvajaju bitni sadržaji za savladavanje ovog jezika, a koji
se odnose na područje kuharstva. Ako se strani jezik II realizira zajedno
s izbornom nastavom sa 2 sata tjedno
tada se realizira cjelokupni ponuđeni program. .
B1*) Tehnologija zanimanja 2/3/2
Nastavno
područje |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
|||||
1.
razred |
2.
razred |
3.
razred |
|||||
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
tjedno |
godišnje |
||
Osnove higijene |
½ |
17 |
- |
- |
- |
- |
17 |
Kemija |
½ |
18 |
- |
- |
- |
- |
18 |
Poznavanje robe i prehrana |
1 |
35 |
2 |
70 |
2 |
64 |
169 |
Biologija i ekologija |
- |
- |
1 |
35 |
- |
- |
35 |
Ukupno |
2 |
70 |
3 |
105 |
2 |
64 |
239 |
Nastavni
predmet |
Broj sati |
Ukupni broj sati |
||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
||
godišnje |
godišnje |
godišnje |
||
Vježbe u školi* |
140 |
35 |
|
175 |
- Bonton -
Ugostiteljsko posluživanje - Osnove
računalstva |
35 35 70 |
- 35 - |
- - - |
35 70 70 |
Praktična
nastava ** |
760 |
865 |
800 |
2425 |
- u školi : Kuharstvo
s vježbama - u ugostiteljskom objektu |
220 540 |
240 625 |
160 640 |
620 1.805 |
Sveukupno |
900 |
900 |
800 |
2600 |
*Škole koje
nisu u mogućnosti, zbog neodgovarajućeg prostora i opreme realizirati
predviđene vježbe (bontona, ugostiteljskog posluživanja ili osnova računalstva)
dužne su realizirati teoretske sadržaje kao pripreme za vježbu u školi te u
pisanom obliku pripremiti upute za izvođenje pojedine vježbe čiju realizaciju
će prepustiti licenciranom ugostiteljskom objektu s kojim učenik ima sklopljen
ugovor o naukovanju.
* *Praktična nastava u školi
realizira se u obliku vježbi - kuharstvo s vježbama. U okviru kuharstva s vježbama u školi se realiziraju sadržaji
zaštite na radu (najviše do 40 sati). Prije početka realizacije praktične
nastave u ugostiteljskom objektu učenici prvog razreda moraju položiti ispit iz
zaštite na radu. Praktična nastava u ugostiteljskim objektima realizira se temeljem ugovora o naukovanju ili temeljem
ugovora u praktičnoj nastavi koje sklapa škola i ugostiteljsko turističko
poduzeće. Nastava se može organizirati i u školskim radionicama škola, ako su
za to osigurani potrebni uvjeti i ako se ne mogu sklopiti ugovori o naukovanju
u praktičnoj nastavi, jer za to ne postoje osigurana radna mjesta u obrtničkim
radionicama i poduzećima.
Nastavni
predmet |
Broj sati |
Ukupni
broj sati |
||
1. razred |
2. razred |
3. razred |
||
godišnje |
godišnje |
godišnje |
||
Općeobrazovni dio |
315 |
315 |
224 |
854 |
Stručno-teorijski dio |
210 |
245 |
288 |
743 |
Praktični dio |
900 |
900 |
800 |
2600 |
Ukupno
A)+B)+C) |
1425 |
1460 |
1312 |
4197 |
3. OBVEZNI NAČIN PROVJERAVANJA ZNANJA I UMIJEĆA
Predmeti
stručno-teorijskog i praktičnog dijela programa |
Obvezni
način provjere i ocjenjivanja znanja i umijeća |
Matematika u
struci |
usmeni, pismeni |
Tehnologija
zanimanja |
usmeni,
pismeni, vježbe |
Kulturno-povijesna
baština |
usmeni, pismeni |
Marketing u
turizmu |
usmeni, pismeni |
Enologija s
gastronomijom |
usmeni,
pismeni, vježbe |
Vođenje i
organizacija kuhinje |
usmeni, pismeni |
Izborna nastava |
usmeni,
pismeni, vježbe |
Vježbe u školi Bonton Ugostiteljsko
posluživanje Osnove računalstva |
praktična
provedba vježbi , rad na računalu usmeni, pismeni |
Praktična
nastava u školi – Kuharstvo s vježbama Praktična
nastava u ugostiteljskom objektu |
praktični
uradak (mapa za izvođenje praktičnog dijela naukovanja) |
4. POTREBNA STRUČNA SPREMA NASTAVNIKA
Predmeti stručno-teorijskog i praktičnog dijela programa |
Nastavnik |
Izobrazba |
|
Matematika u struci |
prof. matematike, dipl. ing. matematike |
VSS |
|
Strani jezik |
prof. stranog jezika |
VSS |
|
Tehnologija zanimanja |
dipl. ing. biotehnologije , dipl. ing. prehrambene tehnologije,
prof. kemije, dipl. ing. kemijske tehnologije - prof. biologije, dipl. ing. biologije, dipl. ing.
biotehnologije |
VSS |
|
Kulturno povijesna baština |
prof. povijesti umjetnosti, dipl. povjesničar umjetnosti |
VSS |
|
Marketing u turizmu |
dipl. ekonomista |
VSS |
|
Enologija s gastronomijom |
dipl. ing. biotehnologije , dipl. ing. prehrambene tehnologije dipl. ekonomist – smjer za ugostiteljstvo i turizam
(hotelijerstvo) uz položen ispit za majstora kuhara/natkonobara, majstor
natkonobar, majstor kuhar |
VSS, |
|
Vođenje i organizacija kuhinje |
dipl. ekonomist, dipl. ekonomist – smjer za ugostiteljstvo i
turizam (hotelijerstvo) uz položen ispit za majstora kuhara, majstor kuhar ,
VKV kuhar, kuhara specijalista |
VSS, |
|
Strani jezik II |
prof. stranog jezika |
VSS |
|
Vježbe i praktična nastava |
|
|
|
- Kuharstvo |
dipl. ekonomist – smjer za ugostiteljstvo i turizam (hotelijerstvo) uz položen ispit za majstora kuhara, majstor
kuhar, VKV kuhar, kuhar specijalista dipl. ing. prehrambene tehnologije uz položenu prekvalifikaciju
i ispit za majstora kuhara |
VSS, VŠS, VKV VSS |
|
-Bonton |
-prof. pedagogije, prof. psihologije |
VSS |
|
- Ugostiteljsko
posluživanje |
dipl. ekonomist – smjer za ugostiteljstvo i turizam ( hotelijerstvo) uz položen ispit za majstora konobara, majstor natkonobar, VKV konobar, konobar
specijalista, |
VSS, VŠS, VKV |
|
- Osnove računalstva |
dipl. ekonomist smjer informatika ili kibernetika, prof.
informatike i matematike, ing. informatike, dipl. ing. elektrotehnike – smjer
računalstva, telekomunikacija i informatike, prof. informatike, dipl.
informatičar |
VSS |
|
- Praktična nastava u ugostiteljskom objektu |
majstor kuhar, VKV kuhar, kuhar specijalista |
majstorski ispit, VKV |
» |
2. U točki 5. mijenja se podtočka 5. 1. i glasi:
« 5.1. Rad s učenicima u
skupinama - dijeljenje razrednog odijela u skupine, sudjelovanje stručnih
učitelja i suradnika u nastavi.
Predmeti stručno-teorijskog i praktičnog
dijela programa |
Razred |
Nastavnik |
Broj sati nastave |
Broj učenika u skupini |
|
Vježbe u školi |
|
|
|
|
|
Bonton |
1 |
profesor |
35 |
15 |
|
Ugostiteljsko posluživanje |
½ |
profesor,
stručni učitelj, suradnik u nastavi |
35/35 |
15 |
|
Osnove računalstva |
1 |
profesor |
70 |
15 |
|
Praktična nastava u školi - Kuharstvo s vježbama |
1/2/3 |
profesor,
stručni učitelj, suradnik u nastavi |
220/240/160 |
15 |
» |
3. Ovaj
Program stupa na snagu danom objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 133-02/04-02/21
Urbroj: 516-12/04-7
Zagreb, 6. prosinca 2004.
Ministar
Branko Vukelić, v. r.