3130
Na
temelju članka 88. Ustava Republike Hrvatske, donosim
Proglašavam
Zakon o javnim cestama, koji je donio Hrvatski sabor na sjednici 8. prosinca
2004. godine.
Broj: 01-081-04-3802/2
Zagreb, 14. prosinca 2004.
Predsjednik
Republike Hrvatske
Stjepan Mesić, v. r.
I.
OPĆE ODREDBE
Namjena
zakona
Članak
1.
Ovim se
Zakonom uređuje pravni položaj javnih cesta; razvrstavanje javnih cesta;
planiranje, građenje, rekonstrukcija i održavanje javnih cesta; mjere za zaštitu
javnih cesta i prometa na njima; koncesije; upravljanje; financiranje i nadzor
javnih cesta.
Pravni
status javnih cesta
Članak
2.
Javne
ceste su opće dobro i na njima se ne može stjecati pravo vlasništva niti druga
stvarna prava po bilo kojoj osnovi.
Dijelovi
javne ceste
Članak
3.
(1)
Javnu cestu čine:
–
cestovna građevina (posteljica, donji stroj kolnika, kolnička konstrukcija,
most, vijadukt, podvožnjak, nadvožnjak, propust, tunel, galerija, potporni i
obložni zid, nasip, pothodnik i nathodnik),
– građevine
za odvodnju ceste i pročišćavanje vode,
–
zemljišni pojas s obiju strana ceste potreban za nesmetano održavanje ceste širine
prema projektu ceste, a najmanje jedan metar računajući od crte koja spaja
krajnje točke poprečnog presjeka ceste,
– zračni
prostor iznad kolnika u visini 7 m,
–
cestovno zemljište u površini koju čine površina zemljišta na kojoj prema
projektu treba izgraditi ili je izgrađena cestovna građevina, površina zemljišnog
pojasa te površina zemljišta na kojima su prema projektu ceste izgrađene ili se
trebaju izgraditi građevine za potrebe održavanja ceste i pružanja usluga vozačima
i putnicima te naplatu cestarine predviđeni projektom ceste (objekti za održavanje
cesta, upravljanje i nadzor prometa, naplatu cestarine, benzinske postaje,
servisi, parkirališta, odmorišta itd.),
– građevine na cestovnom zemljištu, za potrebe održavanja
ceste i pružanja usluga vozačima i putnicima te naplatu cestarine, predviđene
projektom ceste,
– stabilni mjerni objekti i uređaji za nadzor vozila,
– priključci na javnu cestu izgrađeni na cestovnom
zemljištu,
– prometni znakovi i uređaji za nadzor i sigurno vođenje
prometa i oprema ceste (prometni znakovi, svjetlosni uređaji,
telekomunikacijski stabilni uređaji, instalacije i rasvjeta u funkciji prometa,
cestovne značke, detektori-brojači prometa, instalacije, uređaji i oprema u tunelima,
oprema parkirališta, odmorišta i slično),
– građevine i oprema za zaštitu ceste, prometa i
okoliša (snjegobrani, vjetrobrani, zaštita od osulina i nanosa, zaštitne i
sigurnosne ograde, zaštita od buke i drugih štetnih utjecaja na okoliš i slično).
(2)
Javna cesta iz stavka 1. ovoga članka upisuje se u zemljišne knjige kao opće
dobro u skladu s propisima koji uređuju zemljišnoknjižne upise.
Razvrstavanje
javnih cesta
Članak
4.
Javne
ceste u smislu ovoga Zakona jesu ceste koje se ovisno o njihovom društvenom,
prometnom i gospodarskom značenju razvrstavaju u jednu od sljedeće četiri
skupine:
1)
autoceste,
2) državne
ceste,
3) županijske
ceste,
4)
lokalne ceste.
Mjerila
za razvrstavanje javnih cesta
Članak
5.
(1)
Javne ceste iz članka 4. ovoga Zakona razvrstavaju se na temelju mjerila koje
donosi Vlada Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Vlada).
(2) Akt
o razvrstavanju javnih cesta kojim se određuju autoceste, državne, županijske i
lokalne ceste i njihovom označavanju donosi ministar nadležan za promet (u
daljnjem tekstu: ministar) i objavljuje se u »Narodnim novinama«.
Uvođenje
naplate cestarine
Članak
6.
Za
uporabu autocesta ili pojedinih cestovnih objekata (most, tunel, vijadukt i
sl.) na državnim cestama Vlada može donijeti odluku o uvođenju naplate naknade
(cestarine).
Stanje
javnih cesta
Članak
7.
Javne
ceste moraju biti građene, rekonstruirane i održavane na način da ih na
siguran način mogu koristiti svi korisnici cesta kojima su namijenjene.
Opća
načela i ovlasti ministra
Članak
8.
(1)
Javne ceste se planiraju, projektiraju, grade, rekonstruiraju i održavaju na način:
– da se rješenja usklade s najnovijim stručnim
saznanjima iz područja projektiranja i gradnje, te s ekonomskim načelima i mjerilima za procjenu opravdanosti njihove
gradnje,
– da njima bude zajamčeno sigurno prometovanje svih
sudionika u prometu, kao i sukladnost javnih cesta s drugim zahvatima u
prostoru i s okolišem kroz koji se protežu,
– i pod uvjetima koji su određeni ovim Zakonom i
propisima za njegovo provođenje; Zakonom o gradnji i propisima za njegovo provođenje;
propisima kojima je uređena zaštita okoliša; propisima o uređivanju prostora,
te propisima o sigurnosti prometa na cestama.
(2) Tranzitni promet teretnih vozila može se odvijati
samo po javnim cestama određenim za tranzitni promet.
(3) Ministar u suglasnosti s ministrom nadležnim za
graditeljstvo i ministrom nadležnim za unutarnje poslove donosi propis o
projektiranju javnih cesta i njihovih elemenata sa stajališta osiguranja
prometne sigurnosti i ekonomičnosti njihove izgradnje i održavanja.
(4) Ministar, sukladno zakonu kojim se uređuje
sigurnost prometa na cestama, donosi propise o:
– prometnim znakovima, opremi i signalizaciji na
javnim cestama,
– turističkoj i ostaloj signalizaciji,
– načinu označavanja i osiguranja radova na javnoj
cesti.
(5) Ministar donosi:
– tehničke provedbene propise kojima se podrobnije
uređuje primjena posebnih propisa na području javnih cesta,
– propis kojim se određuju javne ceste i ostali
elementi bitni za obavljanje tranzitnog prometa teretnih vozila iz stavka 2.
ovoga članka,
–
propis kojim se utvrđuje sadržaj, ustroj i način vođenja baze podataka o javnim
cestama i objektima na njima.
II.
PLANIRANJE, GRAĐENJE, REKONSTRUIRANJE I ODRŽAVANJE JAVNIH CESTA
1.
Planski temelji
Strategija
razvitka javnih cesta
Članak
9.
(1)
Hrvatski sabor na prijedlog Vlade donosi strategiju kojom se utvrđuju ciljevi i
plan razvitka javnih cesta u Republici Hrvatskoj (u daljnjem tekstu:
Strategija), u skladu sa Strategijom prostornog uređenja Republike Hrvatske.
(2) Strategija iz stavka 1. ovoga članka sadrži:
– analizu stanja autocesta, državnih, županijskih i
lokalnih cesta te potrebu razvitka tih cesta,
– temeljna mjerila za građenje autocesta, državnih, županijskih
i lokalnih cesta te prijedlog kriterija prioriteta građenja autocesta i državnih
cesta,
– potrebe održavanja postojećih autocesta i državnih
cesta, načela održavanja županijskih i lokalnih cesta te prijedlog kriterija
prioriteta održavanja autocesta, državnih, županijskih i lokalnih cesta.
Tehničko-tehnološko
jedinstvo
Članak
10.
Ministarstvo
nadležno za promet (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) nadležno je za osiguranje
tehničko-tehnološkog jedinstva javnih cesta kroz provedbu Strategije.
Prioriteti
u građenju i održavanju
Članak
11.
Prioritet
u građenju i održavanju autocesta, državnih, županijskih i lokalnih cesta i
potreba razvitka javnih cesta utvrđena Strategijom mora se temeljiti na
prostornim, prometnim, tehničkim, ekološkim, demografskim i gospodarskim
analizama, s gospodarski opravdanim prometno-tehničkim rješenjima radi povećanja
sigurnosti, kapaciteta i protočnosti prometa.
Program
građenja i održavanja
Članak
12.
(1)
Program građenja i održavanja javnih cesta na prijedlog Ministarstva donosi
Vlada za razdoblje od četiri godine, u skladu sa Strategijom.
(2)
Izvješće o ostvarivanju dugoročnih ciljeva razvoja cestovne infrastrukture
utvrđenih Strategijom i izvršenju Programa iz stavka 1. ovoga članka Vlada
jedanput godišnje podnosi Hrvatskome saboru.
Godišnji
plan
Članak
13.
(1)
Program građenja i održavanja javnih cesta iz članka 12. ovoga Zakona ostvaruje
se:
– godišnjim
planom građenja i održavanja autocesta, koji donose Hrvatske autoceste d.o.o.,
– godišnjim
planom građenja i održavanja državnih cesta, koji donose Hrvatske ceste d.o.o.,
– godišnjim planom građenja i održavanja županijskih
i lokalnih cesta, koje donose županijske uprave za ceste, a u ime Grada Zagreba
upravno tijelo Grada Zagreba nadležno za gradnju i održavanje objekata (u
daljnjem tekstu: Upravno tijelo Grada Zagreba).
(2) Godišnji planovi iz stavka 1. podstavka 1. i 2.
ovoga članka donose se uz suglasnost Vlade Republike Hrvatske, a godišnji
planovi iz podstavka 3. uz prethodnu suglasnost Ministarstva.
2.
Građenje i rekonstruiranje
Poslovi
građenja i rekonstruiranja
Članak
14.
Poslovi
građenja i rekonstruiranja javnih cesta u smislu ovoga Zakona obuhvaćaju:
– građevinsko i drugo projektiranje s istražnim
radovima,
– projektiranje opreme, pratećih objekata, prometne
signalizacije i drugo projektiranje,
– stručnu ocjenu studija i projekata,
– otkup zemljišta i objekata,
– izmještanje komunalne i druge infrastrukture,
– ustupanje radova građenja,
– organizaciju stručnog nadzora i kontrole ugrađenih
materijala i izvedenih radova,
– organizaciju tehničkog pregleda i primopredaje
javne ceste te dijelova javne ceste i objekata na korištenje i održavanje.
Projekti
za građenje i rekonstrukciju
Članak
15.
Ministar
nadležan za zaštitu okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva, uz suglasnost
ministra, donosi pravilnik kojim se propisuju vrste i sadržaj projekata za građenje
i rekonstrukciju javnih cesta.
Posebni
uvjeti građenja javnih cesta
Članak
16.
(1)
Prije izdavanja lokacijske dozvole za građenje i rekonstrukciju autocesta i državnih
cesta posebne uvjete izdaje Ministarstvo, a prije izdavanja lokacijske dozvole
za građenje i rekonstrukciju županijskih i lokalnih cesta ured državne uprave u
županiji, odnosno Upravno tijelo Grada Zagreba nadležno za prostorno uređenje,
zaštitu okoliša i graditeljstvo.
(2) Nadležno tijelo iz stavka 1. ovoga članka dužno
je sudjelovati u postupku izdavanja građevinske dozvole izdavanjem potvrde na
glavni projekt u skladu s posebnim propisom.
Građenje
komunalnih i drugih objekata unutar cestovnog zemljišta
Članak
17.
(1) Ako
se prilikom građenja ili rekonstrukcije javne ceste predviđa i građenje
komunalnih, vodnogospodarskih, energetskih ili drugih građevina unutar
cestovnog zemljišta, projekt mora obuhvatiti i te građevine i radove koji će se
izvesti na površini, odnosno ispod ili iznad površine ceste.
(2) Troškove
izrade projekata i građenja građevine iz stavka 1. ovoga članka snosi
investitor komunalnih, osim javnih površina (pješačkih staza i zelenih površina)
te javne rasvjete, vodnogospodarskih, energetskih ili drugih građevina.
(3)
Prava i obveze investitora komunalnih, vodnogospodarskih, energetskih ili
drugih građevina utvrđuju se ugovorom s Hrvatskim autocestama d.o.o., Hrvatskim
cestama d.o.o., županijskom upravom za ceste, korisnikom koncesije odnosno
Upravnim tijelom Grada Zagreba koje upravlja javnom cestom iz stavka 1. ovog članka.
(4) Ako
se građenjem ili rekonstrukcijom javne ceste zadire u komunalne, vodnogospodarske,
energetske ili druge građevine, troškove izrade projekata, građenja ili
rekonstrukcije tih građevina snosi investitor javne ceste.
3.
Održavanje javnih cesta
Poslovi
održavanja
Članak
18.
(1)
Poslovi održavanja javnih cesta u smislu ovoga Zakona jesu:
– planiranje održavanja i mjera zaštite javnih cesta
i prometa na njima,
– redovito i izvanredno održavanje javnih cesta,
– ustupanje radova redovitog i izvanrednog održavanja
javnih cesta,
– stručni nadzor i kontrola kakvoće ugrađenih
materijala i izvedenih radova održavanja javnih cesta,
– osiguranje uklanjanja oštećenih i napuštenih vozila
i drugih stvari s javne ceste,
– ophodnja.
(2) Radovi izvanrednog održavanja javnih cesta mogu
se izvoditi samo na temelju tehničke dokumentacije.
(3) Popis poslova redovitog i izvanrednog održavanja,
opseg pojedinih radova i rokove izvođenja tih radova, pravila i tehničke uvjete
za radove propisuje ministar.
Održavanje
javne ceste kroz naselje
Članak
19.
(1) Dio
javne ceste koja prolazi kroz naselje održava se kao sastavni dio te javne
ceste osim:
–
sustava za odvodnju, ako je dio mjesne kanalizacijske mreže,
– javne
rasvjete,
– zelene površine,
– pothodnika i nathodnika u funkciji pješačkog
prometa,
– biciklističke i pješačke staze,
– tramvajske, odnosno željezničke pruge,
– čišćenja javnih cesta, osim čišćenja snijega.
(2) Slivnici uz javnu cestu u naselju koji nisu
vezani na mjesnu kanalizacijsku mrežu, te zamjena i popravak slivničkih rešetki
i poklopaca revizijskih okana na kolniku javne ceste održavaju se kao sastavni
dio te javne ceste.
Održavanje
nadvožnjaka i podvožnjaka
Članak
20.
(1)
Nadvožnjak iznad javne ceste održava se u cjelini kao sastavni dio one javne
ceste koja se nalazi iznad, osim ako se ugovorom između nadležnih subjekata ne
odredi drukčije.
(2)
Podvožnjak ispod javne ceste održava se kao sastavni dio te javne ceste, osim
kolnika i cestovnih instalacija koji služe javnoj cesti koja se nalazi ispod.
Održavanje
željezničko-cestovnih prijelaza
Članak
21.
Željezničko-cestovni
prijelaz na dvije razine u cijelosti se održava kao javna cesta u dijelu koji
se nalazi iznad željezničke pruge, a samo kolnik i cestovne instalacije kada se
javna cesta nalazi ispod željezničke pruge.
4.
Ostali poslovi upravljanja javnim cestama
Članak
22.
Ostali
poslovi upravljanja javnim cestama, u smislu ovoga Zakona, jesu:
– vođenje
podataka o javnim cestama,
– informatizacija sustava javnih cesta,
– obavješćivanje javnosti o stanju prohodnosti javnih
cesta, izvanrednim događajima na njima i o meteorološkim uvjetima značajnim za
sigurno odvijanje prometa,
– priprema podloga za pripremu i dodjelu koncesija,
– odlučivanje o korištenju cestovnog zemljišta i
obavljanju pratećih djelatnosti na javnim cestama,
– organizacija sustava naplate cestarine na
autocestama i objektima s naplatom cestarine,
– izrada izvješća, elaborata, ekspertiza i sličnih
materijala za potrebe Hrvatskoga sabora, Vlade i Ministarstva.
Obavješćivanje
javnosti, briga o sigurnom prometu
Članak
23.
(1)
Hrvatske autoceste d.o.o., Hrvatske ceste d.o.o., županijska uprava za ceste,
Upravno tijelo Grada Zagreba odnosno korisnik koncesije dužni su na temelju
ovoga Zakona i drugih propisa osigurati:
– neometan i siguran promet na javnim cestama za koji
su te ceste građene,
– uklanjanje oštećenih i napuštenih vozila te drugih
stvari s javne ceste,
– obavješćivanje javnosti o stanju i prohodnosti
javnih cesta te o izvanrednim događajima i meteorološkim uvjetima značajnim za
odvijanje prometa na njima,
– očuvanje i zaštitu okoliša.
(2) Obavljanje poslova iz stavka 1. podstavka 2. i 3.
ovoga članka trgovačko društvo, ustanova odnosno Upravno tijelo Grada Zagreba
koje upravlja javnom cestom može posebnim ugovorom povjeriti drugim pravnim
osobama.
5.
Ustupanje radova
Članak
24.
(1)
Hrvatske autoceste d.o.o., Hrvatske ceste d.o.o., županijska uprava za ceste
odnosno Upravno tijelo Grada Zagreba izravno ne izvode radove građenja,
rekonstrukcije i održavanja javnih cesta.
(2)
Izvođenje radova građenja, rekonstrukcije i održavanja javnih cesta Hrvatske
autoceste d.o.o., Hrvatske ceste d.o.o., županijska uprava za ceste, odnosno
Upravno tijelo Grada Zagreba ustupaju sukladno propisima o javnoj nabavi.
(3)
Izvođenje radova građenja, rekonstrukcije i održavanja javnih cesta smije se
ustupiti samo pravnoj ili fizičkoj osobi registriranoj, specijaliziranoj i
opremljenoj za te poslove.
(4)
Radovi održavanja javnih cesta ustupaju se pravnoj ili fizičkoj osobi koja je
za te radove registrirana, specijalizirana i tehnički opremljena te koja
raspolaže osposobljenim kadrom za izvođenje radova održavanja pod prometom, štiteći
sigurnost prometa.
(5)
Iznimno od odredbe stavaka 1. i 2. ovoga članka, Hrvatske autoceste d.o.o.
mogu izravno izvoditi radove redovitog održavanja autocesta i objekata s
naplatom ili za izvođenje radova redovitog održavanja kao i za pružanje usluga
naplate cestarine osnovati posebna trgovačka društva.
(6)
Radovi redovitog održavanja javnih cesta ustupaju se za razdoblje od četiri
godine.
(7)
Uvjete tehničke opremljenosti i stručne osposobljenosti kadra iz stavka 4.
ovoga članka propisuje ministar.
6.
Nužni radovi održavanja prilikom štrajka
Članak
25.
Trgovačko
društvo, ustanova, odnosno Upravno tijelo Grada Zagreba koje upravlja javnom
cestom, korisnik koncesije i pravna ili fizička osoba kojoj je ustupljeno izvođenje
radova redovitog održavanja javne ceste dužni su i ovlašteni prilikom štrajka
svojih radnika osigurati obavljanje redovitog održavanja javne ceste, i to:
– nadzor nad provoznošću i osposobljenošću javne
ceste za siguran promet svakodnevnim pregledima javne ceste (ophodnja javne
ceste),
– osigurati opasne dijelove na javnoj cesti ako utvrđene
nedostatke, koji ugrožavaju promet na njoj, ophodar ne može odmah otkloniti,
– provođenje mjera za osiguranje javne ceste čiji bi
izostanak mogao prouzročiti oštećenje javne ceste,
– otklanjanje posljedica prirodnih i drugih
katastrofa na javnoj cesti,
– otklanjanje oštećenja javne ceste koja bi mogla
uzrokovati prestanak prometa ili opasnost za sudionike u prometu,
–
provoznost javne ceste u zimskom razdoblju najmanje u opsegu koji omogućuje
odvijanje prometa uz uporabu zimske opreme,
–
osiguranje tekućih podataka o stanju i provoznošću javne ceste.
7.
Imovinskopravni odnosi
Izvlaštenje
nekretnina
Članak
26.
(1) Građenje,
rekonstrukcija i održavanje javnih cesta u interesu je Republike Hrvatske.
(2) Ako
ovim Zakonom nije drukčije određeno, na postupak izvlaštenja nekretnina radi
građenja, rekonstrukcije i održavanja javnih cesta primjenjuju se propisi o
izvlaštenju.
(3) Uz
prijedlog za izvlaštenje nekretnina potrebnih za izgradnju javnih cesta nije
potrebno prilagati plan izvlaštenja nekretnina kada su priloženi parcelacijski
i drugi elaborati kao osnova za izvlaštenje nekretnina.
(4)
Vlasnik izvlaštene nekretnine radi građenja, rekonstrukcije i održavanja
javnih cesta ima pravo na naknadu sukladno zakonu kojim je uređeno izvlaštenje,
a može mu se umjesto naknade dati u vlasništvo druga odgovarajuća nekretnina u
vlasništvu Republike Hrvatske.
(5) Iznimno
od odredbe stavka 4. ovoga članka, vlasniku izvlaštene stambene ili poslovne
zgrade daje se u vlasništvo druga odgovarajuća nekretnina iste namjene odnosno
vrijednosti.
(6)
Izvlaštenjem, nekretnine postaju opće dobro od interesa za Republiku Hrvatsku i
na njima se ne može stjecati pravo vlasništva niti druga stvarna prava po bilo
kojoj osnovi.
(7) Kad se izvlaštenje provodi radi građenja i održavanja
autoceste ili državne ceste u ime i za račun Republike Hrvatske, prijedlog za
izvlaštenje nekretnine radi građenja i održavanja javne ceste podnosi tijelo
ili osoba koja je po odredbama ovoga Zakona ovlaštena upravljati autocestama,
odnosno državnim cestama.
(8) Kad se izvlaštenje provodi radi građenja,
rekonstrukcije i održavanja županijske i lokalne ceste u ime i za račun županije,
odnosno Grada Zagreba, prijedlog za izvlaštenje nekretnine radi građenja i održavanja
javnih cesta podnosi tijelo ili osoba koja je po odredbama ovoga Zakona ovlaštena
upravljati županijskim i lokalnim cestama.
(9) Prijedlog za izvlaštenje u ime i za račun
Republike Hrvatske može podnijeti i korisnik koncesije ako je na to posebno
ovlašten ugovorom o koncesiji sklopljenim po odredbama ovoga Zakona.
(10)
Kada se radi građenja, rekonstrukcije ili održavanja autoceste ili državne
ceste izvlašćuje nekretnina u vlasništvu Republike Hrvatske, ne plaća se
naknada za izvlaštene nekretnine.
Stupanje
u posjed
Članak
27.
(1) Ako
korisnik izvlaštenja želi stupiti u posjed nekretnina prije pravomoćnosti rješenja
o izvlaštenju, podnosi zahtjev za stupanjem u posjed nadležnom uredu državne
uprave u županiji, odnosno uredu za imovinskopravne poslove Grada Zagreba.
(2)
Zahtjev iz stavka 1. ovoga članka odobrit će se ako korisnik izvlaštenja
podnese dokaz da je prijašnjem vlasniku isplaćena naknada sukladno posebnim
propisima o izvlaštenju, odnosno da mu je navedena naknada stavljena na
raspolaganje, odnosno dokaz da je prijašnji vlasnik odbio primiti naknadu.
(3) O
stupanju u posjed izvlaštenih nekretnina iz stavka 2. rješenje donosi nadležni ured
državne uprave u županiji odnosno ured za imovinsko-pravne poslove Grada
Zagreba u roku od 3 dana od dana podnošenja zahtjeva.
(4) Žalba
protiv rješenja iz stavka 3. ovoga članka ne odgađa izvršenje rješenja.
Promjena
namjene poljoprivrednog zemljišta, izdvajanje šume i šumskog zemljišta
Članak
28.
(1) U
slučaju izdvajanja iz šumsko-gospodarskog područja šuma i šumskog zemljišta
radi građenja, rekonstrukcije i održavanja javnih cesta u korist Republike
Hrvatske, županije, odnosno Grada Zagreba, ne plaća se naknada za prava
prenesena prema posebnom zakonu kojim se uređuje gospodarenje šumama.
(2) U
slučaju da se izvlaštenje, odnosno promjena namjene poljoprivrednog zemljišta
radi građenja, rekonstrukcije i održavanja javnih cesta provodi u korist Republike
Hrvatske, županije, odnosno Grada Zagreba, ne plaća se naknada zbog umanjenja
vrijednosti i površine poljoprivrednog zemljišta kao dobra od interesa za
Republiku Hrvatsku prema zakonu kojim se uređuje gospodarenje poljoprivrednim
zemljištem.
(3) O
izdvajanju šume i šumskog zemljišta iz šumsko-gospodarskog područja te promjeni
namjene poljoprivrednog zemljišta rješava ured državne uprave u županiji nadležan
za imovinskopravne poslove, odnosno tijelo Grada Zagreba za imovinskopravne
poslove.
III.
MJERE ZA ZAŠTITU JAVNIH CESTA I PROMETA
Izvanredni
prijevoz
Članak
29.
(1)
Vozila u prometu na javnoj cesti moraju udovoljavati propisanim uvjetima za
pojedine vrste vozila u pogledu dimenzija, ukupne mase i osovinskog opterećenja.
(2) Prijevoz vozilima koja sama ili zajedno s teretom
premašuju propisane dimenzije ili ukupnu masu, odnosno propisana osovinska
opterećenja smatra se izvanrednim prijevozom.
(3) Prijevoz vozilima iz stavka 2. ovoga članka može
se obaviti samo na temelju dozvole za izvanredni prijevoz kojom se utvrđuju
uvjeti i način obavljanja izvanrednog prijevoza, iznos i način plaćanja naknade
i drugih troškova izvanrednog prijevoza.
(4) Dozvolu za izvanredni prijevoz izdaju Hrvatske
autoceste d.o.o., Hrvatske ceste d.o.o., županijska uprava za ceste, Upravno
tijelo Grada Zagreba, odnosno korisnik koncesije, ovisno o javnoj cesti na
kojoj se treba obaviti izvanredni prijevoz.
(5) Ako se izvanredni prijevoz treba obaviti na više
javnih cesta razvrstanih kao autocesta, državna, županijska, odnosno lokalna
cesta, dozvolu za izvanredni prijevoz izdaju Hrvatske ceste d.o.o.
(6) Za izvanredne prijevoze u međunarodnome cestovnom
prometu dozvolu za izvanredni prijevoz stranom prijevozniku izdaje Ministarstvo
u skladu s posebnim propisom.
(7) Subjekti iz stavaka 4. i 6. ovoga članka o
izdanim dozvolama za izvanredni prijevoz moraju obavijestiti Ministarstvo
unutarnjih poslova, inspekcije cestovnog prometa i cesta Ministarstva i
koncesionara, te županijsku upravu za ceste, odnosno Upravno tijelo Grada
Zagreba po čijim će javnim cestama biti obavljen izvanredni prijevoz.
(8) Uvjete i način obavljanja izvanrednog prijevoza
te uvjete i postupak za izdavanja dozvole za izvanredni prijevoz propisuje
ministar.
Troškovi
izvanrednog prijevoza
Članak 30.
(1) Troškovi
izvanrednih prijevoza u dijelu koji se odnosi na troškove postupka izdavanja
dozvole za izvanredni prijevoz, odnosno kontrole izvanrednih prijevoza, troškove
poduzimanja posebnih mjera koje se moraju provesti radi sigurnosti izvanrednog
prijevoza (podupiranje i ojačanje mostova i drugih objekata, pratnja i dr.) i
naknadu za izvanredni prijevoz plaća prijevoznik.
(2)
Visinu i način plaćanja troškova iz stavka 1. ovoga članka utvrđuje pravna
osoba, odnosno tijelo koje je izdalo dozvolu za izvanredni prijevoz.
Kontrola
vozila koje obavlja prijevoz
Članak
31.
(1) Ako
se kontrolom utvrdi da se obavlja izvanredni prijevoz bez dozvole, odnosno ako
se utvrdi da osovinsko opterećenje, ukupna masa i dimenzije vozila premašuju
dozvolom utvrđene iznose, izvanredni prijevoz može se nastaviti nakon
pribavljanja dozvole i plaćanja naknade za izvanredni prijevoz, odnosno nakon
usklađenja osovinskog opterećenja, ukupne mase i dimenzija vozila s propisanim
iznosima.
(2)
Prijevoznik je dužan uz troškove kontrole platiti i naknadu za izvanredni
prijevoz za prijeđeni put do mjesta kontrole, odnosno do mjesta usklađenja
osovinskog opterećenja, ukupne mase i dimenzija vozila, kao i nadoknaditi štetu
koju je prouzročio na javnoj cesti.
Prekomjerna
uporaba
Članak 32.
(1)
Pravne ili fizičke osobe u obavljanju čije djelatnosti dolazi do prekomjerne
uporabe javne ceste dužne su platiti naknadu za prekomjernu uporabu javne
ceste.
(2)
Mjerila za utvrđivanje prekomjerne uporabe javne ceste, postupak odobravanja i
određivanje naknade za prekomjernu uporabu propisuje ministar.
Priključak
i prilaz
Članak
33.
(1)
Priključkom i prilazom na javnu cestu, u smislu ovoga Zakona, smatra se spoj
javne ceste i svih površina s kojih se vozila izravno uključuju u promet na
javnu cestu.
(2)
Raskrižje javnih cesta međusobno se ne smatra, u smislu ovoga Zakona, priključkom
i prilazom na javnu cestu.
(3) Trgovačko društvo, ustanova, odnosno
Upravno tijelo Grada Zagreba koje upravlja javnom cestom izdaje uvjete za
izgradnju priključka i prilaza na javnu cestu unutar građevinskog područja
grada samo uz prethodnu suglasnost gradskog poglavarstva.
(4) Priključak i prilaz na javnu cestu smije se
izvesti samo uz suglasnost trgovačkog društva, ustanove, odnosno Upravnog tijela
Grada Zagreba koje upravlja javnom cestom.
(5) Troškove izgradnje priključka i prilaza na javnu
cestu, uključujući i postavljanje potrebnih prometnih znakova, signalizacije i
opreme snosi njihov investitor ili vlasnik.
(6)
Priključak i prilaz u području cestovnog zemljišta javne ceste s pripadajućim
prometnim znakovima, signalizacijom i opremom sastavni su dio javne ceste.
(7)
Minimalne uvjete za projektiranje i izgradnju priključaka i prilaza iz stavka
1. ovoga članka propisuje ministar.
Prilagođavanje
priključka i prilaza
Članak
34.
(1) Ako
priključak ili prilaz na državnu cestu zbog povećanog prometa ili korištenja
za drukčiji promet nego što je bio uzet u obzir prilikom izdavanja suglasnosti
za njegovu izgradnju više nije odgovarajući, Hrvatske ceste d.o.o. upravnim rješenjem
mogu zahtijevati njegovo prilagođavanje izmijenjenim uvjetima (rekonstrukciju).
(2) Troškove
prilagođavanja ili preuređenja priključka, odnosno prilaza snosi investitor ili
vlasnik.
Ukidanje
priključka
Članak
35.
(1)
Inspektor cestovnog prometa i cesta može zahtijevati odgovarajuće uređenje
priključka ili prilaza na državnu cestu, odrediti zabranu korištenja priključka
i prilaza ili njegovo ukidanje ako isti nije održavan u skladu s uvjetima i
suglasnosti iz članka 33. stavaka 3. i 4. ovoga Zakona, ili je izgrađen bez
suglasnosti, ili ako nije prilagođen ili preuređen u skladu sa člankom 34.
ovoga Zakona.
(2) Troškove
za izvođenje mjere iz stavka 1. ovoga članka snosi investitor ili vlasnik.
Autobusna
stajališta
Članak
36.
Uvjete
za utvrđivanje lokacije i uvjete za projektiranje i uređenje autobusnih stajališta
propisuje ministar.
Zaštitni
pojas
Članak
37.
(1) Ako
se izdaje lokacijska dozvola za građenje objekata i instalacija na javnoj cesti
ili unutar zaštitnog pojasa javne ceste, prethodno se moraju zatražiti uvjeti
Hrvatskih autocesta d.o.o. kad se radi o autocestama, Hrvatskih cesta d.o.o.
kada se radi o državnim cestama i županijske uprave za ceste, odnosno Upravnog
tijela Grada Zagreba ako se radi o županijskoj i lokalnoj cesti.
(2) Zaštitni pojas u smislu stavka 1. ovoga članka
mjeri se od vanjskog ruba zemljišnog pojasa tako da je u pravilu širok sa svake
strane:
– autoceste 40 m,
– ceste namijenjene isključivo za promet motornih
vozila ili brze ceste 35 m,
– državne ceste 25 m,
– županijske 15 m,
– lokalne ceste 10 m.
Preglednost
na javnoj cesti
Članak
38.
(1) U
blizini raskrižja dviju javnih cesta u razini, ili križanja javne ceste sa željezničkom
prugom u razini, ili na unutarnjim stranama cestovnog zavoja ne smije se saditi
drveće ili grmlje, postavljati naprave, ograde ili druge predmete koji onemogućavaju
preglednost na javnoj cesti.
(2) Vlasnici, odnosno korisnici ili posjednici zemljišta
dužni su na zahtjev Hrvatskih autocesta d.o.o., Hrvatskih cesta d.o.o., županijske
uprave za ceste, Upravnog tijela Grada Zagreba, odnosno korisnika koncesije
ukloniti drveće, grmlje, naprave, ograde i druge predmete radi osiguranja
preglednosti na javnoj cesti.
(3) Ako vlasnik, odnosno korisnik ili posjednik
zemljišta ne postupi sukladno odredbi stavka 2. ovoga članka, trgovačko društvo,
ustanova odnosno Upravno tijelo Grada Zagreba koje uprav lja javnom cestom
osigurat će izvođenje tih radova na teret vlasnika, korisnika ili posjednika
zemljišta.
Obavljanje
radova uz javnu cestu
Članak
39.
(1)
Zabranjeno je poduzimati bilo kakve radove ili radnje na javnoj cesti i
njezinom zemljišnom pojasu bez suglasnosti Hrvatskih autocesta d.o.o.,
Hrvatskih cesta d.o.o., županijske uprave za ceste, Upravnog tijela Grada
Zagreba odnosno korisnika koncesije ako bi ti radovi ili radnje mogli oštetiti
javnu cestu, kao i ugrožavati ili ometati promet na njoj.
(2) Ako
se na javnoj cesti izvode ili izvedu radovi ili radnje koji mogu oštetiti javnu
cestu ili ugroziti sigurnost prometa na njoj, Hrvatske autoceste d.o.o.,
Hrvatske ceste d.o.o., županijska uprava za ceste, Upravno tijelo Grada
Zagreba, odnosno korisnik koncesije dužni su poduzeti sve mjere za otklanjanje
opasnosti za oštećenje javne ceste i sigurnosti prometa na njoj.
(3) U slučajevima
iz stavka 2. ovoga članka trgovačko društvo, ustanova, odnosno Upravno tijelo
Grada Zagreba koje upravlja javnom cestom ovlašteno je obustaviti radove ili
radnje iz stavka 2. ovoga članka i naložiti plaćanje troškova.
(4) Troškove
poduzimanja mjera iz stavka 2. ovoga članka snosi izvođač radova, odnosno naručitelj
radova, odnosno osobe koje izvode radnje na javnoj cesti.
(5)
Sportske priredbe i druge manifestacije na javnim cestama mogu se održavati pod
uvjetima i na način utvrđen posebnim zakonom.
(6)
Zabranjeno je poduzimati bilo kakve radove ili radnje u zaštitnom pojasu javne
ceste bez suglasnosti Hrvatskih autocesta d.o.o., Hrvatskih cesta d.o.o., županijske
uprave za ceste, odnosno Upravnog tijela Grada Zagreba ako bi ti radovi ili
radnje mogli oštetiti javnu cestu, kao i ugrožavati ili ometati promet na njoj.
Radovi
na javnoj cesti
Članak
40.
(1)
Prekopavanje, potkopavanje i drugi radovi na javnoj cesti mogu se obavljati
samo uz suglasnost Hrvatskih autocesta d.o.o., Hrvatskih cesta d.o.o., županijske
uprave za ceste, Upravnog tijela Grada Zagreba, odnosno korisnika koncesije.
(2) U suglasnosti za obavljanje radova iz stavka 1.
ovoga članka određuje se način rada i uvjeti osiguranja i regulacije prometa,
način sanacije prekopa, odnosno potkopa te nadzor nad obavljanjem tih radova.
(3) Suglasnost iz stavka 1. ovoga članka nije
potrebna ako su oštećenjima uređaja i instalacija, ugrađenih u javnu cestu,
neposredno ugroženi siguran promet, odnosno život i zdravlje građana ili bi
mogla nastati veća gospodarska šteta.
(4) Vlasnik ili korisnik uređaja i instalacija uz
javnu cestu na kojima je došlo do oštećenja zbog kojih može nastati neposredna
opasnost za javnu cestu i sudionike u prometu i okoliš dužan je o tome
obavijestiti Hrvatske autoceste d.o.o., Hrvatske ceste d.o.o., županijsku
upravu za ceste, Upravno tijelo Grada Zagreba, odnosno korisnika koncesije koji
upravljaju javnom cestom, Ministarstvo i Ministarstvo unutarnjih poslova.
(5) Vlasnik ili korisnik uređaja i instalacija iz
stavka 4. ovoga članka mora u što kraćem roku otkloniti oštećenja na njima radi
dovođenja javne ceste i prometa u prvobitno stanje i o tome obavijestiti trgovačko
društvo, ustanovu, odnosno Upravno tijelo Grada Zagreba koje upravlja javnom
cestom, Ministarstvo i Ministarstvo unutarnjih poslova.
Radovi
na cestovnom zemljištu i u zaštitnom pojasu
Članak
41.
Za rušenje
drveća, dovlačenje drva, iskope, bušenja i obavljanje drugih radova na
cestovnom zemljištu i zaštitnom pojasu ili na objektima uzduž javne ceste, koji
bi mogli ometati ili ugrožavati promet, oštetiti javnu cestu ili povećati troškove
održavanja potrebna je suglasnost Hrvatskih autocesta d.o.o., Hrvatskih cesta
d.o.o., županijske uprave za ceste, Upravnog tijela Grada Zagreba, odnosno
korisnika koncesije. U suglasnosti se određuju uvjeti za obavljanje tih radova.
Reklame
uz javne ceste
Članak
42.
(1) Na
autocesti i zaštitnom pojasu autoceste nije dopušteno postavljanje reklama.
(2) Na
ostalim javnim cestama i zaštitnom pojasu uz javnu cestu nije dopušteno
postavljanje reklame na mjestima na kojima bi zbog svog sadržaja, položaja te
odnosa prema javnoj cesti reklama ugrožavala sigurnost prometa.
(3)
Mjesta na javnoj cesti iz stavka 2. ovoga članka na kojima nije dopušteno
postavljanje reklame propisat će ministar.
Zatvaranje
javne ceste
Članak
43.
(1)
Hrvatske autoceste d.o.o., Hrvatske ceste d.o.o., županijska uprava za ceste,
Upravno tijelo Grada Zagreba odnosno korisnik koncesije koji upravljaju javnom
cestom ovlašteni su u opravdanim slučajevima zatvoriti javnu cestu za promet.
(2) Što
se smatra opravdanim slučajem i postupak zatvaranja javne ceste propisuje
ministar.
Prometni
znakovi, signalizacija i oprema, turistička i ostala signalizacija
Članak
44.
(1)
Prometni znakovi, signalizacija i oprema te turistička i ostala signalizacija
postavljaju se na javnoj cesti na temelju prometnog projekta.
(2) Za javne ceste koje su izgrađene do stupanja na
snagu ovoga Zakona, a nemaju prometni projekt, mjerodavno je postojeće stanje
prometne signalizacije i opreme.
(3) Hrvatske autoceste d.o.o., Hrvatske ceste d.o.o.
i korisnik koncesije uz prethodnu suglasnost ministra, odnosno županijska
uprava za ceste uz prethodnu suglasnost ureda državne uprave u županiji nadležnog
za poslove prometa te upravno tijelo Grada Zagreba uz prethodnu suglasnost izvršnog
tijela Grada Zagreba ovlašteni su izmijeniti prometni projekt iz stavka 1.
ovoga članka, odnosno postojeće stanje iz stavka 2. ovoga članka.
Znakovi
o radovima
Članak
45.
(1) Za
svaki zahvat na javnoj cesti, pri izvođenju radova održavanja ili drugih radova
pod prometom, moraju se postaviti odgovarajući, privremeni prometni znakovi,
odnosno provesti tehnička regulacija prometa na način da se jamči sigurnost
prometa i izvoditelja radova uz najmanje ometanje prometnih tokova, sukladno
prometnom projektu.
(2)
Tehničkom regulacijom iz stavka 1. ovoga članka mora se osigurati pravodobna uočljivost
zapreka i drugih barijera na javnoj cesti, danju u vrijeme nedovoljne vidljivosti
i noću, postavljanjem odgovarajućih treptavih narančastih svjetala ili drugih
adekvatnih tehničkih pomagala.
(3) Radovi na javnim cestama, osobito na kolnicima,
moraju se u pravilu planirati i izvoditi u danima kada je prometni tok slabijeg
intenziteta, a u dane vikenda, blagdane i dane turističkih smjena (u turističkoj
sezoni) radovi se ne smiju izvoditi na turističkim pravcima.
(4) Odmah po završetku radova na javnoj cesti, sva
privremena prometna signalizacija i oprema mora biti uklonjena i istodobno
postavljena trajna prometna i ostala signalizacija i oprema, sukladno prometnom
projektu.
Korištenje
cestovnog zemljišta
Članak
46.
Ovlašćuje
se ministar da propiše uvjete i način korištenja cestovnog zemljišta, uvjete i
postupak povjeravanja te prava i obveze u svezi s obavljanjem pratećih
djelatnosti (ugostiteljstvo, trgovina, benzinske postaje, servisi i dr.) na
cestovnom zemljištu.
Žalba
Članak
47.
Protiv
akta iz članka 29., 33., 34. i 35. ovoga Zakona može se izjaviti žalba
Ministarstvu u roku od 8 dana od dana dostave stranki.
IV.
KONCESIJE
Koncesija
Članak
48.
Koncesijom
se stječe pravo građenja i upravljanja autocestom i pojedinim cestovnim
objektima na državnoj cesti (most, tunel i dr.) koje uključuje pravo
gospodarskog korištenja autoceste ili objekta na državnoj cesti te pravo
rekonstrukcije i održavanja autoceste i cestovnog objekta na državnoj cesti
tijekom koncesijskog razdoblja i/ili pravo korištenja cestovnog zemljišta radi
izgradnje pratećih uslužnih objekata i obavljanja djelatnosti ugostiteljstva,
trgovine, usluga opskrba gorivom, servisnih usluga i sl.
Javni
natječaj za dodjelu koncesije
Članak
49.
(1)
Odluka o davanju koncesije donosi se na temelju provedenoga javnog natječaja.
(2)
Natječaj iz stavka 1. ovoga članka priprema i provodi Ministarstvo.
(3)
Davatelj koncesije natječajem utvrđuje uvjete, pogodnosti i jamstva za dodjelu
i ostvarenje koncesije.
(4)
Postupak provođenja natječaja propisuje ministar.
(5)
Stručne poslove u svezi s pripremom natječaja i odluke o davanju koncesije za
autoceste, državne ceste i pojedine objekte na državnim cestama obavljaju
Hrvatske autoceste d.o.o.
Odluka
o koncesiji
Članak
50.
Hrvatski
sabor donosi odluku o davanju koncesije za autocestu, odnosno pojedini objekt
na državnoj cesti ako se koncesija daje na vrijeme od 33 godine i dulje, a
Vlada ako se koncesija dodjeljuje na vrijeme do 33 godine.
Sadržaj
odluke o koncesiji
Članak
51.
Odlukom
o davanju koncesije određuje se osobito:
–
predmet, odnosno sadržaj koncesije,
–
podnositelj ponude i njegova sposobnost ostvarivanja koncesije,
–
vrijeme trajanja koncesije,
–
mjerila za utvrđivanje visine cestarine,
–
mjerila i visina naknade za koncesiju,
–
pogodnosti ponude glede sredstava, opreme i zaposlenika,
– mjere
očuvanja i zaštite okoliša,
–
osnove financiranja,
– način
i razlozi prestanka koncesije.
Ugovor
o koncesiji
Članak
52.
(1) Na
temelju odluke iz članka 50. ovoga Zakona, ugovor o koncesiji s podnositeljem
ponude sklapa ministar.
(2)
Ugovorom o koncesiji obvezno se utvrđuju: bliže namjene za koje se daje
koncesija, posebni uvjeti kojima tijekom korištenja koncesije mora
udovoljavati korisnik koncesije, visina naknade za koncesiju, uvjeti i način
plaćanja naknade, jamstva korisnika koncesije, druga prava, obveze i odgovornost
korisnika i davatelja koncesije, način razrješenja odnosa u slučaju prestanka
koncesije prije isteka roka na koji se koncesija daje, postupak i uvjeti
preuzimanja autoceste, odnosno pojedinog objekta na državnim cestama nakon
isteka koncesije.
(3) Izvršavanje ugovora o koncesiji za autoceste, državne
ceste i pojedine objekte na državnim cestama nadzire Ministarstvo, koje je dužno
jednom godišnje izvijestiti donositelja odluke o davanju koncesije o izvršavanju
toga ugovora.
(4) Ministarstvo je dužno jednom godišnje izvijestiti
Ministarstvo financija o iznosima uplaćenih naknada za koncesije u državni
proračun.
Upisnik
koncesija
Članak
53.
(1)
Odluke o davanju koncesije iz članka 50. i ugovori o koncesiji iz članka 52.
ovoga Zakona upisuju se u posebni upisnik koji vodi Ministarstvo.
(2) Način
vođenja upisnika i obrazac upisnika propisuje ministar.
V.
UPRAVLJANJE JAVNIM CESTAMA
1.
Hrvatske autoceste d.o.o.
Predmet
poslovanja
Članak
54.
(1)
Autocestama upravlja, gradi ih, rekonstruira i održava trgovačko društvo
Hrvatske autoceste, društvo s ograničenom odgovornošću, sa sjedištem u
Zagrebu.
(2)
Skraćeni naziv tvrtke glasi: Hrvatske autoceste d.o.o.
(3)
Predmet poslovanja Hrvatskih autocesta d.o.o. je organiziranje i obavljanje
djelatnosti:
–
projektiranja te ishođenja lokacijske dozvole, građevinske dozvole i uporabne
dozvole za autoceste,
– građenja
autocesta i cestovnih objekata s naplatom cestarine na državnim cestama iz članka
14. ovoga Zakona, osim programiranja i planiranja razvitka autocesta,
– održavanja
autocesta i objekata iz članka 18. ovoga Zakona,
–
ostalih poslova upravljanja autocestama i objektima s naplatom cestarine iz članka
22. ovoga Zakona,
–
financiranja građenja, rekonstrukcije i održavanja autocesta,
–
ostalih djelatnosti sadržanih u osnivačkom aktu.
2.
Hrvatske ceste d.o.o.
Predmet
poslovanja
Članak
55.
(1) Državnim
cestama upravlja, gradi ih, rekonstruira i održava trgovačko društvo Hrvatske
ceste, društvo s ograničenom odgovornošću, sa sjedištem u Zagrebu.
(2)
Skraćeni naziv tvrtke glasi: Hrvatske ceste d.o.o.
(3) Predmet poslovanja Hrvatskih cesta d.o.o. je
organiziranje i obavljanje djelatnosti:
– operativnih poslova tehničko-tehnološkog jedinstva
sustava javnih cesta prema Strategiji, kroz temeljna prostorna, prometna, tehnička
i ekonomska istraživanja i analize,
– programiranja i planiranja razvitka javnih cesta,
ukupnog projektiranja za državne ceste, projektiranja s istražnim radovima te
izrade stručne podloge za lokacijsku dozvolu za autoceste,
– građenja državnih cesta iz članka 14. ovoga Zakona,
– održavanja državnih cesta iz članka 18. ovoga
Zakona,
– ostalih poslova upravljanja državnim cestama iz članka
22. ovoga Zakona,
– financiranja građenja, rekonstrukcije i održavanja
državnih cesta,
– zaštite okoliša od utjecaja prometa na javnim
cestama,
– praćenja prometnog opterećenja i prometnih tokova
na javnim cestama,
–
kontrole osovinskog opterećenja, ukupne mase i dimenzija vozila u prometu na
javnim cestama,
– vođenja
jedinstvene banke podataka o javnim cestama,
– ostalih
djelatnosti sadržanih u osnivačkom aktu.
3.
Zajedničke odredbe za Hrvatske autoceste d.o.o. i Hrvatske ceste d.o.o.
Ostvarivanje
prava osnivača
Članak
56.
Prava i
dužnosti Republike Hrvatske kao osnivača Hrvatskih autocesta d.o.o. i Hrvatskih
cesta d.o.o. obavlja Vlada.
Korištenje
dobiti
Članak
57.
Hrvatske
autoceste d.o.o. i Hrvatske ceste d.o.o., kada je Republika Hrvatska jedini član
ovih društava, koristit će dobit koju ostvare, za građenje i održavanje
autocesta, odnosno državnih cesta kojima upravljaju.
4. Županijska
uprava za ceste
Osnivanje
i poslovanje
Članak 58.
(1) Županijskim i lokalnim cestama upravlja, gradi
ih, rekonstruira i održava županijska uprava za ceste, pravna osoba kojoj je
osnivač županija.
(2) Na županijsku upravu za ceste primjenjuju se
propisi o ustanovama, ako ovim Zakonom nije drukčije određeno.
(3) Županijska uprava za ceste u okviru svoje
djelatnosti organizira, odnosno obavlja poslove:
– projektiranja te ishođenja lokacijske dozvole, građevinske
dozvole i uporabne dozvole za županijske i lokalne ceste,
– građenja županijskih i lokalnih cesta iz članka 14.
ovoga Zakona,
– održavanja županijskih i lokalnih cesta iz članka
18. ovoga Zakona,
– ostale poslove upravljanja županijskim i lokalnim
cestama iz članka 22. ovoga Zakona.
Organizacijski
ustroj
Članak
59.
U županijskoj
upravi za ceste ustrojava se organizacijska jedinica za obavljanje poslova
vezanih za održavanje i zaštitu te jedinica za obavljanje poslova vezanih za
građenje i održavanje županijskih i lokalnih cesta.
Upravljanje
Članak
60.
Županijskom
upravom za ceste upravlja ravnatelj kojeg imenuje i razrješava županijska skupština
na prijedlog Upravnog vijeća županijske uprave za ceste.
5.
Upravno tijelo Grada Zagreba
Članak
61.
(1)
Upravno tijelo Grada Zagreba, na temelju odluke gradskog poglavarstva, za županijske
i lokalne ceste na području Grada Zagreba obavlja poslove građenja i
rekonstrukcije iz članka 14. ovoga Zakona, održavanja iz članka 18. ovoga
Zakona te ostale poslove upravljanja iz članka 22. ovoga Zakona.
(2)
Aktom o ustrojavanju Upravnog tijela Grada Zagreba mora se osigurati takav
ustroj koji će omogućiti obavljanje poslova vezanih za građenje, rekonstrukciju
i održavanje županijskih i lokalnih cesta na području Grada Zagreba koji su
ovim Zakonom propisani za javne ceste.
VI.
FINANCIRANJE JAVNIH CESTA
Izvori
sredstava
Članak
62.
Izvori
sredstava za financiranje javnih cesta jesu:
1) godišnja
naknada za uporabu javnih cesta, koja se plaća pri registraciji motornih i
priključnih vozila,
2)
cestarina za uporabu autoceste i objekta s naplatom (most, tunel, vijadukt i
sl.),
3)
naknada za uporabu javnih cesta motornim i priključnim vozilima registriranim
izvan Republike Hrvatske,
4)
naknada za izvanredni prijevoz,
5)
naknada za prekomjernu uporabu javne ceste,
6)
naknada za korištenje cestovnog zemljišta,
7)
naknada za obavljanje pratećih djelatnosti,
8)
naknada za koncesije,
9)
sredstva državnog proračuna, proračuna županija, odnosno proračuna Grada
Zagreba,
10) naknada
za financiranje građenja i održavanja javnih cesta,
11)
ostali izvori.
Visina
naknade
Članak
63.
(1)
Visinu naknade iz članka 62. točke 1. ovoga Zakona utvrđuje ministar.
(2)
Visinu cestarine i sustav naplate cestarine iz članka 62. točke 2. ovoga Zakona
utvrđuju Hrvatske autoceste d.o.o. uz suglasnost Vlade, a za javne ceste u
koncesiji korisnik koncesije.
(3)
Visina naknade iz članka 62. točke 3. ovoga Zakona utvrđuje se sukladno
posebnim propisima.
(4)
Mjerila za izračun naknada iz članka 62. točke 4., 5., 6. i 7. ovoga Zakona
propisuje ministar.
(5)
Visinu naknade iz članka 62. točke 8. ovoga Zakona utvrđuje davatelj koncesije.
Naknada
za financiranje građenja i održavanja javnih cesta
Članak
64.
(1)
Naknadu za financiranje građenja i održavanja javnih cesta iz članka 62. točke
10. ovoga Zakona plaćaju proizvođači i uvoznici naftnih derivata te nadležno
tijelo državne uprave za robne zalihe za:
–
motorne benzine, olovne i bezolovne, neovisno o oktanskoj vrijednosti i
komercijalnom nazivu,
– dizelska
goriva, neovisno o oktanskoj vrijednosti i komercijalnom nazivu.
(2)
Naknada iz stavka 1. ovoga članka ne plaća se na euro dizel gorivo obojeno
plavom bojom, ulje za loženje extra lako i lako specijalno (EL i LS), sve vrste
ulja za loženje lakog, srednjeg i teškog, mlazno gorivo i zrakoplovni benzin,
ukapljeni naftni plin i sve vrste petroleja.
(3) Ako
se naftni derivati uvoze u svoje ime, a za tuđi račun, tada naknadu plaća
korisnik uvoza.
(4)
Naknada iz stavka 1. ovoga članka plaća se po litri isporučenih i uvezenih
naftnih derivata i to:
– u
iznosu od 0,60 kuna na račun Hrvatskih autocesta d.o.o.,
– u
iznosu od 0,60 kuna na račun Hrvatskih cesta d.o.o.
(5) U
pogledu nastanka obveze obračunavanja naknade, rokova za uplatu, oslobađanja od
plaćanja i prava na povrat naknade, nadzora obračunavanja i plaćanja naknade te
vođenja evidencija odgovarajuće se primjenjuju odredbe Zakona o posebnom porezu
na naftne derivate, a u pogledu naplate naknade, žalbenog postupka, prekršaja i
zastare primjenjuju se odredbe Općeg poreznog zakona, dok se u pitanjima koja
nisu uređena ovim zakonima primjenjuje Zakon o općem upravnom postupku.
Mjerila
za raspored sredstava na županijske uprave za ceste
Članak
65.
(1)
Sredstva za održavanje, rekonstrukciju i građenje županijskih i lokalnih cesta
osiguravaju se dijelom iz naknade za financiranje građenja i održavanja javnih
cesta iz članka 62. točke 10., sukladno programu iz članka 12. ovoga Zakona, a
na temelju sljedećih mjerila:
– mreže
županijskih i lokalnih cesta,
–
visine vlastitih izravnih prihoda županijske uprave za ceste iz članka 66.
stavka 1. ovoga Zakona,
–
ujednačavanja redovitog i izvanrednog održavanja županijskih i lokalnih cesta
izraženo u postotku od standarda održavanja prema propisu iz članka 18. stavka
3. ovoga Zakona,
–
stupnja izgrađenosti mreže županijskih i lokalnih cesta,
–
stanja kolnika mreža županijskih i lokalnih cesta.
(2)
Sredstva iz stavka 1. ovoga članka na županijske uprave za ceste raspoređuje
ministar na prijedlog Hrvatskih cesta d.o.o.
Uplata
na račune
Članak
66.
(1)
Sredstva iz članka 62. točke 1. ovoga Zakona uplaćuju se na račun županijske
uprave za ceste, odnosno proračuna Grada Zagreba i koriste za županijske i
lokalne ceste na području županije, odnosno Grada Zagreba u kojoj su ostvarena.
Način naplate, postupak uplate sredstava na račune županijskih uprava za ceste,
odnosno proračuna Grada Zagreba, vođenje evidencije i ovlast za provođenje
kontrole nad postupkom naplate propisuje ministar financija.
(2)
Sredstva iz članka 62. točke 2. ovoga Zakona od cestarine na autocestama i
posebnim objektima s naplatom na državnim cestama uplaćuju se na račun
Hrvatskih autocesta d.o.o. sredstva od cestarine na autocestama i objektima s
naplatom u koncesiji na račun korisnika koncesije.
(3) Sredstva
iz članka 62. točke 3. ovoga Zakona uplaćuju se na račun Hrvatskih cesta d.o.o.
(4)
Sredstva iz članka 62. točke 4. ovoga Zakona uplaćuju se na račun Hrvatskih
cesta d.o.o. Kada su dozvolu za izvanredni prijevoz izdale Hrvatske autoceste
d.o.o., županijska uprava za ceste, odnosno korisnik koncesije, sredstva se
uplaćuju na račun izdavatelja dozvole. Kada je dozvolu za izvanredni prijevoz
izdalo Upravno tijelo Grada Zagreba, sredstva se uplaćuju u proračun Grada
Zagreba.
(5)
Sredstva iz članka 62. točke 5. ovoga Zakona uplaćuju se na račun Hrvatskih
cesta d.o.o., županijske uprave za ceste, odnosno Upravnog tijela Grada Zagreba
koje je izdalo rješenje o prekomjernoj uporabi javne ceste.
(6)
Sredstva iz članka 62. točke 6. i 7. ovoga Zakona uplaćuju se na račun
Hrvatskih autocesta d.o.o., Hrvatskih cesta d.o.o., županijske uprave za ceste,
odnosno u proračun Grada Zagreba, ovisno o ugovoru o korištenju cestovnog
zemljišta, odnosno ugovoru o obavljanju pratećih djelatnosti.
(7)
Sredstva iz članka 62. točke 8. ovoga Zakona uplaćuju se u državni proračun.
Javni
kapital
Članak
67.
(1)
Naknada za financiranje građenja i održavanja javnih cesta iz članka 62. točke
10. ovoga Zakona koju plaćaju proizvođači i uvoznici naftnih derivata te nadležno
tijelo državne uprave za robne zalihe u skladu s odredbom članka 64. ovoga
Zakona uplaćuje se na račune Hrvatskih autocesta d.o.o. i Hrvatskih cesta
d.o.o. i predstavlja kapital (dalje u tekstu: javni kapital) kojim Republika
Hrvatska financira građenje i održavanje javnih cesta, povrat kredita kojima se
financira građenje državnih cesta te dokapitalizaciju Hrvatskih autocesta
d.o.o. i Hrvatskih cesta d.o.o., u skladu s programom iz članka 12. ovoga
Zakona.
(2) Razlika između vlastitih prihoda i rashoda
ostvarenih u poslovnoj godini nadoknađuje se na teret javnog kapitala iz stavka
1. ovoga članka u skladu s odobrenim planom poslovanja Hrvatskih autocesta
d.o.o. i Hrvatskih cesta d.o.o.
Sredstva
koja povećavaju, odnosno za koja se umanjuje javni kapital
Članak
68.
(1) Javni
kapital čine i prihodi po osnovi tečajnih razlika, kamate i drugi prihodi
ostvareni po osnovi gospodarenja novcem koji čini javni kapital, a javni
kapital se umanjuje za kamate i druge naknade povezane s financiranjem građenja
i održavanja javnih cesta te za negativne tečajne razlike.
(2) Dobit koju ostvare Hrvatske autoceste d.o.o. i
Hrvatske ceste d.o.o. dok je Republika Hrvatska jedini član društva uvećava
javni kapital.
Namjensko
korištenje sredstava
Članak
69.
(1)
Sredstva iz članka 67. stavka 1. ovoga Zakona koriste se za namjene propisane
odredbama toga članka godišnjim planovima građenja i održavanja javnih cesta
koje uz suglasnost Vlade donose Hrvatske autoceste d.o.o. i Hrvatske ceste
d.o.o.
(2) Sredstva koja prema odredbi članka 65. stavka 2.
ovoga Zakona Hrvatske ceste d.o.o. doznače županijskoj uprave za ceste koriste
se za namjene propisane odredbama članka 67. stavka 1. ovoga Zakona godišnjim
planovima građenja i održavanja županijskih i lokalnih cesta koje uz suglasnost
Ministarstva donosi županijska uprava za ceste.
Amortizacija
Članak
70.
Hrvatske
autoceste d.o.o., Hrvatske ceste d.o.o. i županijska uprava za ceste u rashode
poslovanja uključuju amortizaciju javnih cesta obračunatu primjenom
amortizacijskih stopa koje utvrđuje Vlada.
VII.
NADZOR I INSPEKCIJA JAVNIH CESTA
Upravni
nadzor
Članak
71.
Upravni
nadzor nad provedbom ovoga Zakona i propisa donesenih za njegovo izvršavanje
obavlja Ministarstvo.
Inspekcijski
nadzor
Članak
72.
Poslove
inspekcije javnih cesta obavlja Ministarstvo (u daljnjem tekstu: inspekcija za
ceste), sukladno ovom Zakonu i posebnom zakonu, a nadzor provodi inspektor za
ceste (u daljnjem tekstu: inspektor).
Prava
i dužnosti inspektora
Članak
73.
(1) Prilikom provedbe inspekcijskog nadzora
javnih cesta inspektor, osim prava i dužnosti koje ima po posebnom zakonu, ima
i sljedeća prava i dužnosti:
1.
nadzirati radove prilikom redovitog i izvanrednog održavanja javnih cesta,
pregledavati dokumentaciju za te radove i odrediti mjere za otklanjanje
nepravilnosti koje bi mogle prouzročiti pogoršanje stanja javne ceste ili
ugroziti sigurnost prometa na njoj,
2.
nadzirati ispunjavanje uvjeta za obavljanje redovitih radova održavanja na
javnoj cesti danoj u koncesiju,
3.
nadzirati provođenje mjera za osiguranje javnih cesta i prometa na njima,
4.
obustaviti sve radove na javnoj cesti koji se ne obavljaju u skladu s odredbama
ovoga Zakona i propisa za njegovo izvršavanje,
5. u nužnim
slučajevima, kada bi bila ugrožena sigurnost prometa na javnoj cesti ili bi
mogla nastati šteta na njoj, odrediti privremene mjere kako bi se otklonila
opasnost ili spriječila šteta,
6.
odrediti da se u polju preglednosti otklone nedostaci i nepravilnosti prouzročene
kršenjem propisanih mjera za osiguranje preglednosti javne ceste,
7.
nadzirati provođenje propisanih uvjeta za obavljanje zahvata u zaštitni pojas
javne ceste.
(2) Žalba
protiv rješenja inspektora iz stavka 1. točaka 4., 5., 6. i 7. ovoga članka ne
odgađa izvršenje rješenja.
(3) U
predmetima iz stavka 1. točke 5. ovoga članka, kada je zbog neposredne ugroženosti
javne ceste ili sigurnosti prometa na njoj ugrožena i sigurnost sudionika u
prometu, inspektor može, po skraćenom postupku, bez saslušanja stranaka,
donijeti rješenje. U nužnim slučajevima inspektor može donijeti usmeno rješenje
te odrediti njegovo izvršenje odmah po izricanju.
(4)
Prilikom provedbe inspekcijskog nadzora inspektor ima pravo:
–
pregledati prostore, objekte, uređaje, materijale te poslovanje i dokumentaciju
trgovačkih društava koja upravljaju javnim cestama,
– saslušati
stranke i svjedoke primjenom pravila upravnog postupka,
–
pregledati isprave kojima se može utvrditi identitet osoba koje sudjeluju u
prometu,
– uzeti
uzorke materijala te obavljati druge postupke koji su u skladu s namjenom
inspekcijskog nadzora,
–
dobiti osobne podatke o pravnim i fizičkim osobama, podatke o vlasništvu
vozila, podatke o vlasništvu zemljišta i objekata u zaštitnom pojasu cesta, kao
i druge podatke potrebne za vođenje postupka u svezi s kršenjem ovoga Zakona i
propisa za njegovo izvršavanje.
VIII.
KAZNENE ODREDBE
Članak
74.
(1) Novčanom
kaznom od 20.000,00 do 50.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj trgovačko društvo
odnosno ustanova koja upravlja javnom cestom:
1. ako
ne održava javnu cestu sukladno odredbi članka 18. stavka 3. ovoga Zakona,
2. ako
ne osigura uklanjanje oštećenih i napuštenih vozila i drugih stvari s javne
ceste (članak 23. stavak 1. podstavak 2.),
3. ako
ne obavijesti javnost o stanju i prohodnosti javnih cesta i meteorološkim
uvjetima (članak 23. stavak 1. podstavak 3.),
4. ako
ne poduzme mjere za otklanjanje opasnosti na javnoj cesti i mjere za siguran
promet (članak 39. stavak 2.),
5. ako
u opravdanom slučaju javnu cestu ne zatvori za promet (članak 43. stavak 1.).
(2) Za
prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u trgovačkom
društvu, ustanovi, odnosno Upravnom tijelu Grada Zagreba koje upravlja javnom
cestom novčanom kaznom od 1.000,00 do 5.000,00 kuna.
Članak
75.
(1) Novčanom
kaznom od 5.000,00 do 10.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna ili fizička
osoba:
1. ako
izvede priključak i prilaz na javnu cestu bez suglasnosti ili se ne pridržava
uvjeta iz suglasnosti (članak 33. stavak 4.),
2. ako postupa protivno odredbi članka 38. stavka 1.
i 2. ovoga Zakona,
3. ako ne postupi u skladu s odredbom članka 40.
ovoga Zakona,
4. ako bez suglasnosti trgovačkog društva, ustanove,
odnosno Upravnog tijela Grada Zagreba koje upravlja javnom cestom poduzima
radnje protivno odredbi članka 39. stavka 1. i članka 41. ovoga Zakona,
5. ako
prilikom radova na javnoj cesti ne postavi odgovarajuće znakove, oznake ili
opremu (članak 45.).
(2) Za
prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj
osobi novčanom kaznom od 1.000,00 do 5.000,00 kuna.
IX.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Dovršenje
započetih postupaka
Članak
76.
(1)
Postupci započeti prema odredbama Zakona o javnim cestama (»Narodne novine«,
br. 100/96., 76/98., 27/01., 114/01., 117/01. i 65/02.) dovršit će se prema odredbama
ovoga Zakona.
(2)
Osobe koje su do dana stupanja na snagu ovoga Zakona ostvarile prava iz članka
62. Zakona o javnim cestama (»Narodne novine«, br. 100/96., 76/98., 27/01.,
114/01.,117/01. i 65/02.) zadržavaju ta prava do 31. prosinca 2006. godine.
(3)
Skupštine županija koje nisu osnovale društvo kapitala kao pravnog sljednika
imovine i opreme tehničkih ispostava prema propisima koji su bili na snazi do
stupanja na snagu ovoga Zakona, dužne su osnovati takvo društvo u roku od šest
mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(4) Hrvatske autoceste d.o.o. i Hrvatske ceste d.o.o.
te županijske uprave za ceste osnovane prema propisima koji su važili do
stupanja na snagu ovoga Zakona nastavljaju radom i dužne su uskladiti svoje
poslovanje s odredbama ovoga Zakona u roku od godine dana od dana njegova
stupanja na snagu.
Baza podataka o javnim cestama
Članak 77.
Hrvatske autoceste d.o.o., županijske uprave za ceste
i korisnici koncesije dužni su podatke iz svojih baza podataka o javnim
cestama prenijeti Hrvatskim cestama d.o.o. radi objedinjavanja svih podataka o
javnim cestama u jedinstvenu banku podataka radi operativnog osiguranja tehničko-tehnološkog
jedinstva mreže javnih cesta i izradbe karata s ucrtanim javnim cestama u odgovarajućem
mjerilu u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Provedbeni propisi
Članak 78.
(1) Ministar će propise za čije je donošenje ovlašten
prema odredbama ovoga Zakona donijeti u roku od tri mjeseca od dana stupanja na
snagu ovoga Zakona.
(2) Do stupanja na snagu propisa iz stavka 1. ovoga članka
primjenjivat će se provedbeni propisi doneseni na temelju Zakona o javnim
cestama (»Narodne novine«, br. 100/96., 77/98., 27/01., 114/01., 117/01. i
65/02.).
Prestanak važenja
Članak 79.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti
Zakon o javnim cestama (»Narodne novine«, br. 100/96., 76/98., 27/01.,
114/01., 117/01. i 65/02.).
Stupanje na snagu
Članak 80.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave
u »Narodnim novinama«.
Klasa: 340-01/04-01/02
Zagreb, 8. prosinca 2004.
HRVATSKI SABOR
Predsjednik
Hrvatskoga sabora
Vladimir Šeks, v. r.