3176
Na
temelju članka 275. stavak 3. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (»Narodne
novine« broj 105/04) ravnatelj Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo
donosi
Članak 1.
Ovim se pravilnikom uređuju tehnički zahtjevi i
postupak homologacije vozila kategorije M11 s obzirom na određivanje emisije ugljičnoga dioksida
i potrošnje goriva.
Članak 2.
Tehnički zahtjevi dani su u točkama 4. – 9. priloga
l., a postupak homologacije u točki 2., 3. i 9. istoga priloga. Prilozi I. i
ll. čine sastavni dio ovoga pravilnika.
Članak 3.
Tijelo za homologaciju u smislu odredaba ovoga
pravilnika je Državni zavod za normizaciju i mjeriteljstvo (u daljnjemu tekstu:
Zavod).
Članak 4.
Zavod
će dodijeliti certifikat o homologaciji za tip vozila s obzirom na određivanje
emisije ugljičnoga dioksida i potrošnje goriva motora ako to određivanje
zadovoljava zahtjeve ovoga pravilnika.
Obrazac certifikata o
homologaciji za tip vozila prikazan je u prilogu II.
Članak 5.
Vozila
s obzirom na određivanje emisije ugljičnoga dioksida i potrošnje goriva mogu se
homologirati te uvoziti i stavljati na tržište ako određivanje emisije
ugljičnoga dioksida i potrošnje goriva zadovoljava zahtjeve ovoga pravilnika.
Članak
6.
Zavod
može ovlastiti pravnu ili fizičku osobu za obavljanje poslova tehničke službe
ako ta osoba ispunjava sljedeće uvjete:
– da zadovoljava zahtjeve norme HRN EN ISO/IEC 17025
o osposobljenosti ispitnih laboratorija za područje ispitivanja prema
zahtjevima ovoga pravilnika
– da može dokazati poznavanje metoda ispitivanja
danih u točkama 6. – 9. priloga l.
– da ima najmanje jednoga djelatnika školske spreme
VII/1 strojarskog smjera.
Članak 7.
Danom početka primjene ovoga pravilnika prestaje
važiti »Naredba o homologaciji putničkih vozila opremljenih motorima s unutarnjim
izgaranjem, s obzirom na mjerenje potrošnje goriva« (»Narodne novine« br.
17/99).
Članak 8.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana
objave u »Narodnim novinama«, a počet će se primjenjivati danom pristupa
Republike Hrvatske Europskoj uniji.
Klasa:
011-02/04-03/52
Urbroj: 558-04/13-04-1
Zagreb, 6. prosinca 2004.
Ravnatelj
Državnog zavoda za normizaciju
i mjeriteljstvo
dr.
sc. Marijan Andrašec, dipl. ing., v. r.
___________
(*) Ovaj
pravilnik preuzima sadržaj Smjernice vijeća o usklađivanju zakon država članica
koji se odnose na snagu motora motornih vozila 80/1268/EEC, s uključenim
izmjenama i dopunama u smjernicama 89/491/EEC, 93/116/EC i 1999/100/EC.
1Definicija vozila dana je u članku 4. Pravilnika
homologaciji tipa motornih vozila (»Narodne novine« br. 115/04), a
kategorizacija u prilogu II. A istoga pravilnika.
DODATAK I.
ODREĐIVANJE
EMISIJA CO2 I POTROŠNJE GORIVA
1. PODRUČJE PRIMJENE
Ovaj se pravilnik odnosi na emisije
ugljičnoga dioksida (CO2)
i potrošnju goriva svih motornih vozila kategorije M1.
2. ZAHTJEV ZA HOMOLOGACIJU TIPA
2.1
Zahtjev za homologaciju tipa vozila
s obzirom na emisiju CO2 i
potrošnju goriva podnosi proizvođač u skladu s člankom 6. Pravilnika o
homologaciji tipa motornih vozila.
2.2 Obrazac opisnoga dokumenta dan je u
prilogu II. Pravilnika TPV 102 (1). Ako je već dobiven, treba navesti broj homologacije
tipa. Ako je to prikladno, treba priložiti kopije drugih homologacija tipa s
odgovarajućim podacima za izmjenu ili dopunu homologacije tipa u skladu s
točkom 11. Na zahtjev tehničke službe koja je odgovorna za provedbu ispitivanja
ili proizvođača, mogu se razmotriti dopunski tehnički podaci o posebnim
vozilima koja imaju posebno nisku potrošnju goriva.
2.3.
Za ispitivanja opisana u točki 6.
ovoga priloga, treba dopremiti vozilo
uzorak koje predstavlja tip vozila za koji se traži homologacija, ako tehnička
služba koja je odgovorna za provedbu ispitivanja sama provodi ispitivanja.
Tijekom ispitivanja tehnička služba će provjeriti da li vozilo zadovoljava s
obzirom na granične vrijednosti koje se primjenjuju za taj tip, kao što je to
navedeno u Pravilniku TPV 102.
________________________
(1) Pri pozivanju na pravilnike
TPV u ovome prilogu, uzimaju se u obzir njihove zadnje izmjene i dopune.
3. DODJELJIVANJE HOMOLOGACIJE TIPA
3.1. Homologacije tipa dodjeljuje se u skladu s člankom 8.
Pravilnika o homologaciji tipa motornih vozila ako su ispunjeni odgovarajući
zahtjevi.
3.2. Obrazac certifikata o homologaciji tipa dan je u prilogu II.
3.3. Svaki homologirani tip vozila dobiva svoj homologacijski broj u
skladu s prilogom VII. Pravilnika o homologaciji tipa motornih vozila. Ista
država članica ne smije dodijeliti isti broj kojemu drugom tipu vozila.
4. OPĆI ZAHTJEVI
4.1. Emisije CO2
mjere se za vrijeme ispitnog ciklusa kojim se simulira gradska i izvangradska
vožnja kao što je opisano u dodatku 1. priloga III. Pravilniku TPV 102.
4.2. Rezultati ispitivanja trebaju biti izraženi kao emisije
ugljičnoga dioksida u g/km i zaokruženi na najbliži cijeli broj.
4.3. Potrošnja goriva se izračunava prema točki 7. iz bilance
ugljika uz primjenu izmjerenih emisija CO2 i ostalih s ugljikom povezanih emisija (CO i HC).
Rezultate treba zaokružiti na jedno decimalno mjesto.
4.4. Ispitno gorivo
4.4.1. Vozila koja kao gorivo upotrebljavaju benzin
i dizelsko gorivo
Kod ispitivanja mora se upotrebljavati odgovarajuće
referencijsko gorivo kao što je definirano u prilogu IX. Pravilnika TPV 102.
4.4.2. Vozila na ukapljeni naftni plin (UNP) i na
stlačeni prirodni plin (PP)
Za mjerenje netosnage u skladu s prilogom I. Pravilnika
TPV 140 mora se upotrebljavati ukapljeni naftni plin kojeg odabere proizvođač.
Odabrano gorivo treba biti navedeno u komunikacijskome dokumentu kao što je
definirano u prilogu II.
4.4.3.
U svrhu izračunavanja spomenutih u
točki 4.3., upotrebljavaju se sljedeće značajke goriva:
(a) gustoća: izmjerena na ispitnom gorivu u
skladu s ISO 3675 ili jednakovrijednom metodom; za benzin i dizelsko gorivo
upotrebljava se gustoća izmjerena kod 15 °C; za ukapljeni naftni plin i za
stlačeni prirodni plin upotrebljava se referentna gustoća kako slijedi:
0,538 kg/l za ukapljeni naftni plin
0,654 kg/m3 za stlačeni prirodni plin
(*)
(b) omjer vodik – ugljik: upotrebljavaju se
sljedeće stalne vrijednosti:
1,85 za benzin
1,86 za dizelsko gorivo
2,525 za ukapljeni naftni plin
4,00 za stlačeni prirodni plin
2,93 za stlačeni prirodni plin
(nemetanski ugljikovodici NMHC)
_________
(*) To je srednja vrijednost
referencijskih goriva G20 i G23 kod 15 °C.
5. UVJETI ISPITIVANJA
5.1.
Ispitno vozilo
5.1.1.
Vozilo treba dostaviti u dobru
mehaničkome stanju. Vozilo mora biti uhodano i mora prije ispitivanja imati
prevaljenih najmanje 3 000 kilometara ali ne više od 15 000 kilometara.
5.1.2.
Postavljanje motora i uređaja za
upravljanje vozilom moraju odgovarati zahtjevima proizvođača. Ti se zahtjevi
posebno odnose na postavljanje praznoga hoda, uređaja za hladno pokretanje i
sustava za regulaciju uređaja za pročišćavanje ispušnih plinova.
5.1.3.
Ispitni laboratorij može provjeriti
odgovaraju li radne značajke vozila navodima proizvođača i može li se vozilo
upotrebljavati u normalnim voznim uvjetima, posebno kod hladnog i vrućeg
pokretanja.
5.1.4. Prije ispitivanja vozilo treba biti u
prostoru razmjerno stalne temperature između 293 K i 303 K (20 °C do 30 °C). Ta
faza kondicioniranja traje najmanje šest sati i to do trenutka kad temperatura
ulja u motoru i temperatura rashladne tekućine ne odstupaju za više od ± 2 K od
temperature okolnoga prostora. Na zahtjev proizvođača ispitivanje se može
provesti u roku od najviše 30 sati nakon posljednje upotrebe vozila kod
normalne temperature.
Na zahtjev proizvođača, vozila
pogonjena motorima s vanjskim izvorom paljenja mogu se pretkondicionirati u
skladu s postupkom propisanim u točki 5.2.1 priloga Vl. Pravilnika TPV 102.
Vozila pogonjena motorima s kompresijskim paljenjem mogu se pretkondicionirati
u skladu s postupkom opisanim u točki 5.3 priloga III. istoga pravilnika.
5.1.5.
Za vrijeme ispitivanja mogu biti
uključeni samo oni dijelovi opreme koji su nužni za pogon vozila. Ako na
rasplinjaču postoji rukom pokretani uređaj za predgrijavanje usisavanoga zraka,
treba ga postaviti u položaj »ljeto«. Općenito, u pogonu trebaju biti pomoćni
uređaji potrebni za normalan pogon vozila.
5.1.6.
Ako se ventilatorom hladnjaka upravlja
pomoću temperature, on mora raditi kao kod uobičajenoga pogona vozila. Ne smiju
biti uključeni grijač putničkog prostora niti klima-uređaj, dok njihov
kompresor mora biti u normalnom pogonu.
5.1.7. Ako postoji kompresor za prednabijanje, mora
biti u uobičajenome pogonu.
5.2. Maziva
Treba upotrijebiti ona maziva koja preporučuje
proizvođač vozila i treba ih navesti u izvještaju o ispitivanju.
5.3. Gume
Treba upotrijebiti gume koje prema navodima proizvođača
pripadaju izvornoj opremi vozila; za vrijeme ispitivanja tlak u gumama mora
odgovarati preporukama za opterećenja kotača i brzine (ako je potrebno, treba
ih prilagoditi uvjetima ispitivanja na ispitnome uređaju). Tlakovi u gumama
moraju biti navedeni u izvještaju o ispitivanju.
6. MJERENJE CO2 I S UGLJIKOM POVEZANIH
EMISIJA
6.1. Ispitni ciklus
Ispitni je ciklus opisan u dodatku 1. priloga III.
Pravilnika TPV 102, uključujući 1. dio (gradska vožnja) i 2. dio (izvangradska
vožnja). Kod mjerenja CO2
primjenjuju se sve odredbe o vožnji sadržane u tome prilogu.
6.2. Definicije
6.2.1. Referentna masa
Masa vozila spremnog za vožnju umanjena za jedinstvenu
masu vozača od 75 kg i uvećana za jedinstvenu masu od 100 kg.
6.3. Postavljanje dinamometra
6.3.1. Postavljanje opterećenja i inercije
dinamometra određeno je prilogom III. Pravilnika TPV 102.
6.4. Izračunavanje emisije
6.4.1. Opće odredbe
6.4.1.1.
Emisije štetnih plinova računaju se prema sljedećemu izrazu:
gdje je:
Mi = masa
emitirane štetne tvari i u g/km;
Vmix= obujam razrijeđenih ispušnih plinova, izražen
u litrama po ispitivanju i
ispravljen na normi-
rano atmosfersko stanje (273,2
K i 101,33
kPa);
Qi = gustoća
štetne tvari i u gramima po litri kod
normiranih vrijednosti
temperature i tlaka
(273,2 K i 101,33 kPa);
Ci = koncentracija
štetne tvari i u razrijeđenim
ispušnim plinovima izražena u
ppm i ispra-
vljena za iznos štetne tvari i
sadržane u zraku
za razrjeđivanje. Ako je Ci izraženo u obu-
jamskim %, faktor 10-6 treba zamijeniti faktorom 10-2;
d = stvarna udaljenost prevaljena za vrijeme po-
gonskog ciklusa, u km.
6.4.1.2.
Određivanje obujma
6.4.1.2.1.
Računanje obujma kod primjene
sustava oduzimanja s varijabilnim razrjeđivanjem i mjernom prirubnicom ili s
Venturijevom cijevi za mjerenje stalnog protoka. Veličine pomoću kojih se
određuje obujamski protok treba neprekidno snimati i izračunavati ukupni obujam
za vrijeme trajanja ispitivanja.
6.4.1.2.2. Računanje obujma kod primjene sustava
oduzimanja s volumetrijskom pumpom.
Kod sustava oduzimanja s volumetričkom pumpom izmjereni
obujam razrijeđenoga ispušnog plina računa se prema sljedećem izrazu:
gdje je:
V = obujam
razrijeđenih ispušnih plinova izražen
u litrama po ispitivanju (prije
ispravka);
Vo = obujam plina kojeg je
dobavila volumetrička
pupan>pumpa potima ispitivanja,
izražen u li-
trama po okretaju;
N = broj
okretaja po ispitivanju.
6.4.1.2.3. Ispravak obujma razrijeđenih ispušnih
plinova na standardne uvjete.
Obujam razrijeđenih ispušnih
plinova ispravlja se pomoću sljedećeg izraza:
(2)
u kojemu je:
gdje je:
Pp = apsolutni tlak na ulazu u
volumetrijsku pumpu
u kPa;
Tp = srednja temperatura
razrijeđenih ispušnih pli-
nova na ulazu u volumetrijsku
pumpu za
vrijeme ispitivanja (K).
6.4.1.3. Računanje ispravljene koncentracije štetnih
tvari u vreći za sakupljanje uzorka
(4)
gdje
je:
Ci = koncentracija štetne tvari i u
razrijeđenim
ispušnim plinovima, izražena u
ppm ili u obu-
jamskim % i ispravljena za
iznos sastojka i
sadržan u zraku za
razrjeđivanje;
Ce = izmjerena koncentracija štetne tvari i u
razrijeđenim ispušnim
plinovima, izražena u
ppm ili u obujamskim %;
Cd = izmjerena koncentracija štetne tvari i u zraku
upotrijebljenom za
razrjeđivanje, izražena u
ppm ili u obujamskim %;
DF = faktor razrjeđivanja.
Faktor razrjeđivanja računa se na sljedeći način:
za benzin i dizelsko gorivo:
za ukapljeni naftni plin (UNP):
za stlačeni prirodni plin (PP):
gdje je:
CCO2 = koncentracija CO2 u
razrijeđenim ispušnim
plinovima sadržanim u vreći za
skupljanje
uzorka, izražena u obujamskim
%;
CHC = koncentracija HC u razrijeđenim ispušnim pli-
novima sadržanim u vreći za
sakupljanje
uzorka, izražena u ppm
ugljikova ekvivalen-
ta;
CCO = koncentracija CO u razrijeđenim ispušnim pli-
novima sadržanim u vreći za
sakupljanje
uzorka, izražena u ppm.
6.4.1.4. Primjer
6.4.1.4.1. Podaci
6.4.1.4.1.1. Stanje
okoline:
temperatura
okoline: 23 °C = 296,2 K,
tlak
okoline: PB = 101,33 kPa.
6.4.1.4.1.2. Obujam
i reduciran na standardne uvjete: V = 51 961 l
6.4.1.4.1.3. Vrijednosti
očitane na analizatoru:
|
Razrijeđeni
ispušni |
Zrak |
|
plinovi |
za
razrjeđivanje |
HC (1) |
92 ppm |
3,0 ppm |
CO |
470 ppm |
0 ppm |
CO2 |
1,6 % obujamskih |
0,03 %
obujamskih |
(1) U ppm ekvivalenta ugljika. |
6.4.1.4.2. Računanje
6.4.1.4.2.1. Faktor
razrjeđenja DF (vidi izraz (5)):
6.4.1.4.2.2. Računanje ispravljenih koncentracija
štetnih tvari u vreći za sakupljanje uzoraka:
Masa emisije HC (vidi izraze (4)
i (1)):
ppm
(1)
g/km
Masa
emisije CO (vidi izraz (1)):
(1)
g/km
Masa
emisije CO2 (vidi izraz (1)):
(4)
% volumnih
% volumnih
(1)
g/km
6.4.2. Posebne odredbe za vozila opremljena
motorima s kompresijskim paljenjem
Mjerenje HC kod motora s kompresijskim paljenjem.
Prosječna koncentracija HC koja se upotrebljava za
određivanje mase emisije iz motora s kompresijskim paljenjem računa se prema
sljedećem izrazu:
(7)
pan>gdje je:
FID analizatora za vrijeme trajanja
ispitivanja (t2 –
t1); 6.5.
Tumačenje rezultata 6.5.1.
Kao usvojena homologacijska vrijednost
CO2 uzima se vrijednost koju je
iskazao proizvođač, ako vrijednost koju je izmjerila tehnička služba ne
premašuje iskazanu vrijednost za više od 4 %. Izmjerena vrijednost smije
odstupati prema dolje bez ikakvih ograničenja. 6.5.2.
Ako izmjerena vrijednost CO2 premašuje vrijednost CO2 koju je iskazao proizvođač
za više od 4 %, na istom vozilu treba provesti još jedno ispitivanje. Ako prosjek rezultata od dva
ispitivanja ne premašuje vrijednost koju je iskazao proizvođač za više od 4
%, kao homologacijska vrijednost uzima
se vrijednost koju je iskazao proizvođač. 6.5.3.
Ako prosjek još uvijek premašuje
iskazanu vrijednost za više od 4 %, na istom vozilu treba provesti konačno
ispitivanje. Prosjek ta tri ispitivanja uzima se
kao homologacijska vrijednost. 7. RAČUNANJE POTROŠNJE GORIVA 7.1.
Potrošnja goriva izračunava se na
temelju emisije ugljikovodika, ugljičnog monoksida i ugljičnog dioksida,
izračunatih sukladno točki 6. 7.2.
Potrošnja goriva, izražena u litrama
na 100 km (u slučaju benzina, tekućeg naftnog plina ili dizelskoga goriva) ili
u m3 na 100 km (u slučaju stlačenog prirodnog plina), računa se prema sljedećim
izrazima (**): (a) za vozila s motorom s vanjskim izvorom
paljenja pogonjena benzinom: (b) za vozila s motorom s vanjskim izvorom
paljenja pogonjena ukapljenim naftnim plinom: Ako se kod ispitivanja sastav
primijenjenog goriva razlikuje od sastava pretpostavljenog kod izračunavanja
normalizirane potrošnje, može se na zahtjev proizvođača primijeniti faktor
ispravka cf, kako slijedi: Faktor
ispravka cf, koji se može primijeniti, određuje se na sljedeći način: gdje
je: (c) za vozila s motorom s vanjskim izvorom palje- (d)
U tim je izrazima: FC = potrošnja
goriva u litrama na 100 km THC
= izmjerena emisija ukupnih
ugljikovodika u g/ CO = izmjerena emisija ugljičnog monoksida u g/ CO2 = izmjerena emisija ugljičnog dioksida u g/km D =
gustoća ispitnoga goriva kod 15 °C. 8. IZMJENE I DOPUNE HOMOLOGACIJA 8.1.
U slučaju izmjena i dopuna
dodijeljenih homologacija primjenjuju se odredbe članaka 16. i 17. Pravilnika o
homologaciji tipa motornih vozila. 1.4. Sukladnost proizvodnje 1.4.1. Mjere za osiguravanje sukladnosti
proizvodnje provode se u skladu s odredbama utvrđenim u člancima 29. – 32.
Pravilnika o homologaciji tipa motornih vozila. ________ (**) Ponoviti za benzin i plinovito gorivo kod vozila koja mogu
biti pogonjena benzinom ili plinovitim gorivom. Vozila koja mogu biti pogonjena
na oba goriva, benzin i plin, ali kod kojih je benzinski sustav ugrađen samo za
slučaj upotrebe u nuždi ili samo za pokretanje motora, i kod kojih spremnik
benzina ne može sadržavati više od 15 litara benzina, kod ispitivanja se
smatraju vozilima koja su pogonjena samo plinovitim gorivom. 9. SUKLADNOST PROIZVODNJE S OBZIROM NA EMISIJU CO2 9.1. Općenito treba provjeriti mjere za osiguravanje sukladnosti
proizvodnje s obzirom na emisiju CO2 vozila na temelju opisa u certifikatu o homologaciji
tipa koji je dan u prilogu II. ovoga pravilnika i u skladu s odredbama u
člancima 29. – 32. Pravilnika o homologaciji tipa motornih vozila. Ako ovlašteno tijelo nije zadovoljno postupkom provjere
proizvođača, tada treba primijeniti točke 2.4.2. i 2.4.3. priloga X. Pravilnika
o homologaciji tipa motornih vozila. 9.1.1. Ako tip vozila ima jednu ili više izmjena ili
dopuna homologacije, ispitivanja će se provesti na vozilu (vozilima) opisanim u
opisnoj dokumentaciji koja je bila priložena prvom zahtjevu za homologaciju
tipa. 9.1.1.1. Sukladnost vozila za
ispitivanje CO2 9.1.1.1.1. Slučajnim odabirom
iz serijske proizvodnje uzimaju se tri vozila i ispituju kao što je opisano u
točki 6. ovoga priloga. 9.1.1.1.2. Ako je ovlašteno
tijelo zadovoljno sa standardnim odstupanjem proizvodnje koje je naveo
proizvođač sukladno prilogu X. Pravilnika o homologaciji tipa motornih vozila,
provode se ispitivanja sukladna točki 9.2. ovoga priloga. Ako ovlašteno tijelo nije zadovoljno sa standardnim
odstupanjem proizvodnje koje je naveo proizvođač sukladno prilogu X. Pravilnika
o homologaciji tipa motornih vozila, provode se ispitivanja sukladna točki 9.3.
ovog priloga. 9.1.1.1.3.
Proizvodnja serije ocjenjuje se kao sukladna ili kao nesukladna kad se na
temelju ispitivanja tri vozila uzorka utvrdi jesu li ona prema kriterijima za
provjeru CO2 navedenim u odgovarajućoj
tablici „zadovoljila“ ili „nisu zadovoljila“. 9.1.1.2. Bez obzira na zahtjeve iz točke 5.1.1
ovoga priloga, provest će se ispitivanja na vozilima koja nisu prošla nikakvu
udaljenost. Slika I./8. 9.1.1.2.1.
Na zahtjev proizvođača, ispitivanja će se provesti na vozilima koja su uhodana
ali najviše do 15 000 km. U tom će slučaju postupak
uhodavanja provesti proizvođač koji će se obavezati da na vozilu neće napraviti
nikakva nova ugađanja. 9.1.1.2.2.
Ako proizvođač zatraži da se provede postupak uhodavanja (žx
ž km, gdje je: x
£ 15 000 km), on će se
provesti na sljedeći način: • emisija CO2 mjerit će se i na žx
ž km na prvome
ispitivanom vozilu (koje može biti i vozilo za koje je zatražena homologacija
tipa). • izračuna
se koeficijent porasta emisije između ž0
ž i žx
ž km, prema
sljedećem izrazu: On
može biti manji od jedan. • sljedeća vozila neće biti podvrgnuta
postupku uhodavanja, nego će se njihova emisija kod nula km prilagoditi pomoću
koeficijenta porasta emisije EC. U
tom slučaju pretpostavljene vrijednosti iznose: • za
prvo vozilo: vrijednost kod žxž km, • za
ostala vozila: vrijednosti na ž0ž km pomnožene koeficijentom porasta emisije. 9.1.1.2.3.
Umjesto tog postupka proizvođač vozila može upotrijebiti čvrsti koeficijent
porasta emisije EC jednak 0,92 i njime pomnožiti vrijednosti emisije CO2 izmjerene kod nula km. 9.1.1.2.4.
Kod ispitivanja treba primijeniti referencijska goriva opisana u prilogu IX. i
prilogu IX. a Pravilnika TPV 102. 9.2.
Sukladnost proizvodnje ako su na
raspolaganju statistički podaci proizvođača 9.2.1.
Sljedeće točke opisuju postupak
provjere sukladnosti proizvodnih zahtjeva s obzirom na emisiju CO2 ako je standardno odstupanje
prema iskazu proizvođača zadovoljavajuće. 9.2.2.
S najmanjom veličinom uzorka od tri
vozila postupak uzorkovanja postavlja se tako da vrijednost da taj skup vozila
zadovolji na ispitivanju s 40% neispravne proizvodnje bude 0,95 (rizik
proizvođača = 5%), dok vjerojatnost da taj skup vozila bude prihvaćen s 65%
neispravne proizvodnje bude 0,1 (rizik kupca = 10%). 9.2.3.
Primjenjuje se sljedeći postupak (vidi
sliku I./8.): Neka je L prirodni logaritam
homologacijske vrijednosti emisije CO2: xi = prirodni logaritam
izmjerene vrijednosti za i s = ocjena
standardnog odstupanja kod proizvo- n = tekući
broj uzorka. 9.2.4. Za uzorak se izračunaju statistički
pokazatelji pomoću kojih se odredi suma standardnih odstupanja od dopuštene
granice pomoću sljedećeg izraza: 9.2.5.
Pritom vrijedi: • ako
je za danu veličinu uzorka statistička vrijednost kod ispitivanja veća od
vrijednosti u stupcu »zadovoljava« u tablici I./ - /9.2.5., serija se prihvaća, • ako
je statistička vrijednost kod ispitivanja manja od vrijednosti u stupcu »ne
zadovoljava« u tablici I./ – /9.2.5., serija se odbija, • u
slučaju dvojbe ispita se dodatno vozilo, u skladu s točkom 6. ovog priloga te
se postupak primijeni na uzorak povećan za jednu jedinicu. Tablica I./ – /9.2.5. Veličina
uzorka Vrijednost Vrijednost (ukupan
broj »Zadovoljava« »Ne
zadovoljava« ispitanih
vozila) (a) (b) (c) 3 3,327 – 4,724 4 3,261 – 4,790 5 3,195 – 4,856 6 3,129 – 4,922 7 3,063 – 4,988 8 2,997 – 5,054 9 2,931 – 5,120 10 2,865 – 5,185 11 2,799 – 5,251 12 2,733 – 5,317 13 2,667 – 5,383 14 2,601 – 5,449 15 2,535 – 5,515 16 2,469 – 5,581 17 2,403 – 5,647 18 2,337 – 5,713 19 2,271 – 5,779 20 2,205 – 5,845 21 2,139 – 5,911 22 2,073 – 5,977 23 2,007 – 6,043 24 1,941 – 6,109 25 1,875 – 6,175 26 1,809 – 6,241 27 1,743 – 6,307 28 1,677 – 6,373 29 1,611 – 6,439 30 1,545 – 6,505 31 1,479 – 6,571 32 – 2,112 – 2,112 9.3.
Sukladnost proizvodnje ako nisu na
raspolaganju proizvođačevi statistički podaci 9.3.1. Sljedeće točke opisuju postupak provjere
sukladnosti proizvodnih zahtjeva s obzirom na emisiju CO2 ako je standardno
odstupanje prema iskazu proizvođača nezadovoljavajuće ili nije na raspolaganju. 9.3.2. S najmanjom veličinom uzorka od tri vozila
postupak uzorkovanja postavlja se tako da vjerojatnost da taj skup vozila
zadovolji na ispitivanju s 40% neispravne proizvodnje bude 0,95% (rizik
proizvođača = 5%), dok vjerojatnost da taj skup vozila bude prihvaćen s 65%
neispravne proizvodnje bude 0,1 (rizik kupca = 10%). 9.3.3. Smatra se da mjerenja CO2 imaju normalnu logaritamsku
razdiobu i da ih najprije treba transformirati tako da se izračunaju njihovi
prirodni logaritmi. Oznake m0 i m označavaju najmanju i najveću veličinu uzorka (m0 = 3 a m = 32) a n označava
tekući broj uzorka. 9.3.4. Ako su prirodni logaritmi mjerenja u
serijskoj proiz- vodnji jednaki x1, x2, …, xi te ako je L prirodni logaritam homologacijske vrijednosti
CO2, tada je: 9.3.5.
Tablica I./ - /9.3.5. prikazuje
vrijednosti „zadovoljava“ (An) i „ne zadovoljava“ (Bn) u ovisnosti o veličini
uzorka. Statistički rezultat ispitivanja je omjer za m0 £ n £ m:
style='font-size:12.0pt;mso-bidi-font-size:9.5pt'> • serija
je prihvaćena ako je: • serija
se odbija ako je: • provodi se još jedno mjerenje ako je: 9.3.6. Primjedbe Sljedeći rekurzivni izrazi se
upotrebljavaju za računanje niza uzastopnih statističkih vrijednosti koje se
dobivaju na temelju onih prethodnih: Tablica I./ – /9.3.5 Veličina
uzorka Vrijednost Vrijednost (ukupan
broj »Zadovoljava« »Ne
zadovoljava« ispitanih
vozila) n An Bn (a) (b) (c) 3 – 0,80381 16,64743 4 – 0,76339 7,68627 5 – 0,72982 4,67136 6 – 0,69962 3,25573 7 – 0,67129 2,45431 8 – 0,64406 1,94369 9 – 0,6175 1,59105 10 – 0,59135 1,33295 11 – 0,56542 1,13566 12 – 0,5396 0,9797 13 – 0,51379 0,85307 14 – 0,48791 0,74801 15 – 0,46191 0,65928 16 – 0,43573 0,58321 17 – 0,40933 0,51718 18 – 0,38266 0,45922 19 – 0,3557 0,40788 20 – 0,3284 0,36203 21 – 0,30072 0,72078 22 – 0,27263 0,28343 23 – 0,2441 0,24943 24 – 0,21509 0,21831 25 – 0,18557 0,1897 26 – 0,1555 0,16328 27 – 0,12483 0,1388 28 – 0,09354 0,11603 29 – 0,06159 0,0948 30 – 0,02892 0,07493 31 – 0,00449 0,05629 32 – 0,03876 0,03876 10. POSEBNE ODREDBE 10.1.
U budućnosti će se za dopunske
programe ispitivanja moći predlagati vozila s posebnim tehnologijama za malu potrošnju
goriva. Ti će programi biti specificirani kasnije što može zahtijevati
proizvođač kako bi pokazao prednosti takvog rješenja. 11. IZMJENA ILI DOPUNA HOMOLOGACIJE 11.1. Ako emisije CO2 koje izmjeri tehnička služba
ne premašuju za više od 4 % homologacijske vrijednosti, homologacija tipa se
može proširiti na vozila istoga tipa ili na tipove vozila koji se razlikuju s
obzirom na sljedeće značajke navedene u prilogu II: 11.1.1 Masa. 11.1.2 Najveća dopuštena masa. 11.1.2 Tip nadogradnje: limuzina, karavan, kupe. 11.1.4 Ukupni prijenosni omjeri. 11.1.5 Oprema motora i pomoćni uređaji. DODATAK
II CERTIFIKAT
O HOMOLOGACIJI TIPA OBRAZAC
(najveći format: A4 (210 x
297 mm)) Naziv tijela za homologaciju
Izjava o: – homologaciji (1) – izmjeni/dopuni homologacije
(1) – odbijanju homologacije (1) – povlačenju homologacije (1) za tip vozila/sastavnoga
dijela/zasebne tehničke jedinice (1) s obzirom na Smjernicu
…./…./EEC prema zadnjim izmjenama i dopunama Smjernice ..../..../EC Broj homologacije tipa:
.................................................................. Razlog za izmjenu/dopunu:
............................................................ DIO I. 0.1. Marka (trgovačka oznaka proizvođača): ....................... 0.2. Tip i opći trgovački oznaka (oznake):
.......................... 0.3. Identifikacijska oznaka tipa, ako je postavljena na 0.3.1. Mjesto te oznake:
.......................................................... 0.4. Kategorija vozila (3):
..................................................... 0.5. Naziv i adresa proizvođača:
.......................................... 0.6. U slučaju sastavnih dijelova i zasebnih tehničkih jedinica,
mjesto i način pričvršćenja homologacijske oznake:
.............................................................................. 0.7. Adresa (adrese) pogona za sklapanje: DIO II. 1. Dodatni podaci (ako postoje): vidi dopunu 2. Tehnička služba odgovorna za provedbu ispitivanja:
............................................................................. 3. Datum izvještaja o ispitivanju:
..................................... 4. Broj izvještaja o ispitivanju:
......................................... 5. Primjedbe (ako ih ima): vidi dopunu
6. Mjesto:
.......................................................................... 7. Datum: ........................................................................... 8. Potpis:
........................................................................... 9. Priložen je sadržaj opisne dokumentacije pohranjene kod
tijela za homologaciju, a koja se može dobiti na zahtjev. Dopuna certifikatu o homologaciji tipa br. …… koji se odnosi na
homologaciju tipa vozila s obzirom na Smjernicu 80/1268/EEC (emisije CO2 i potrošnja goriva) prema
zadnjim izmjenama i dopunama Smjernice 93/116/EC. 1. Dodatni podaci 1.1. Masa neopterećenog vozila spremnog za vožnju: ........ 1.2. Najveća masa:
............................................................... 1.3. Tip nadogradnje: limuzina, karavan, kupe (1) .............. 1.4. Pogonski kotači: prednji, stražnji, 4¤4 (1) ................... 1.5. Motor: ............................................................................ 1.5.1. Radni obujam motora:
................................................... 1.5.2. Sustav napajanja gorivom:
rasplinjač/ubrizgavanje (1) 1.5.3. Gorivo koje preporučuje proizvođač:
........................... 1.5.4. Najveća snaga: .................. kW kod:
.................. min-1 1.5.5. Uređaj za prednabijanje: da / ne (1) 1.5.6. Sustav paljenja: kompresijsko/uobičajeno ili
elektroničko paljenje (1) 1.6. Prijenosnik snage: ......................................................... 1.6.1. Tip mjenjača: rukom upravljani/automatski (1) 1.6.2. Broj stupnjeva prijenosa:
.............................................. 1.6.3. Ukupni prijenosni omjeri (uključujući opseg
kotača pod opterećenjem): brzina u km/h kod brzine vrtnje motora od 1000 min-1 prvi stupanj: ...................span
style='mso-tab-count:1'> četvrti stupanj: ................... drugi stupanj: ................... peti stupanj: ................... treći stupanj: ................... brzi stupanj: ................... 1.6.4. Prijenosni omjer osovinskoga prijenosnika:
.................. 1.6.5. Gume:
............................................................................ Tip: ................................ dimenzije:
............................. Opseg pod opterećenjem:
.............................................. 1.7. Rezultati ispitivanja (4) 1.7.1. Masa emisije CO2: .......................... g/km 1.7.1.1. Masa emisije CO2 (u gradskoj vožnji): g/km 1.7.1.2. Masa emisije CO2 (u izvangradskoj vožnji): g/km 1.7.1.3. Masa emisije CO2 (kombinirana): .... g/km 1.7.2. Potrošnja goriva 1.7.2.1. Potrošnja goriva (u
gradskoj vožnji): .. l / 100 km (5) 1.7.2.2.Potrošnja goriva (u
izvangradskoj vožnji): l / 100 km (5) 1.7.2.3.Potrošnja goriva ........................................ 2. Napomene................................................ _________ (1) Prekrižiti što se ne primjenjuje. (2) Ako identifikacijska oznaka tipa sadrži
znakove koji nisu bitni za označivanje vozila, sastavnih dijelova ili posebnih
tehničkih jedinica obuhvaćenih ovim opisnim dokumentom, te znakove treba
zamijeniti znakom ž?ž (npr. ABC??123??). (3) Kao što je definirano u prilogu II. A
Smjernice 70/156/EEC. (4) Ponoviti za benzin i plinovito gorivo kod
vozila koja mogu biti pogonjena benzinom ili plinovitim gorivom. Vozila koja
mogu biti pogonjena na oba goriva, benzin i plin, ali kod kojih je benzinski
sustav ugrađen samo za slučaj upotrebe u nuždi ili samo za pokretanje motora, i
kod kojih spremnik benzina ne može sadržavati više od 15 litara benzina, se kod
ispitivanja se smatraju vozilima koja su pogonjena samo plinovitim gorivom. (5) Za vozila
pogonjena stlačenim prirodnim plinom, jedinica mjere = integral očitanih vrijednosti zagrijanog
= koncentracija
HC u uzorku razrijeđenih ispušnih plinova, izračunana integriranjem krivulje
toka HC, izražena u ppm ekviva-
lenta ugljika.
nja pogonjena stlačenim prirodnim
plinom:
(u slučaju benzina, ukapljenoga
naftnog plina
ili dizelskoga goriva) ili u m3 na 100 km (u
slučaju stlačenog prirodnog
plina)
km
km
to vozilo iz uzorka
dnje (nakon što se odredi
prirodni logaritam
izmjerene vrijednosti)
na temelju kojega se određuje je li serija
vozila prihvaćena ili nije i to na sljedeći način:
.
vozilu/sastavnome dijelu/zasebnoj tehničkoj jedini-
ci(1)(2):
...........................................................................
(kombinirana): ...................... l / 100 km (5)
»l/100 km« zamjenjuje se jedinicom »m3/100 km.«