MINISTARSTVO
MORA, TURIZMA, PROMETA I RAZVITKA
662
Na
temelju članka 31. stavka 2., Zakona o sigurnosti prometa na cestama (»Narodne
novine«, br. 105/04) ministar mora, turizma, prometa
i razvitka u suglasnosti s ministrom unutarnjih poslova donosi
PRAVILNIK
o prometnim znakovima, signalizaciji
i opremi na cestama
I.
OPĆE ODREDBE
Članak
1.
Ovim
se Pravilnikom propisuju vrsta, značenje, oblik, boja, dimenzije i postavljanje
prometnih znakova, signalizacije i opreme na cestama.
Članak
2.
Prometne
znakove, signalizaciju i opremu cesta čine:
1. prometni
znakovi, i to:
– znakovi
opasnosti;
– znakovi
izričitih naredbi;
– znakovi
obavijesti;
– znakovi
obavijesti za vođenje prometa;
– dopunske
ploče;
– promjenjivi
prometni znakovi;
2. prometna svjetla i svjetlosne oznake;
3. oznake na kolniku i drugim površinama;
4. prometna
oprema cesta, i to:
– oprema za označivanje ruba kolnika;
– oprema za označivanje vrha prometnog otoka;
– oprema, znakovi i oznake za označivanje radova, prepreka i oštećenja
kolnika;
– svjetlosni znakovi za označivanje radova, drugih zapreka i oštećenja
kolnika;
– oprema za vođenje i usmjerivanje prometa u području radova na cesti,
prepreka i oštećenja kolnika;
– branici i polubranici;
– prometna zrcala;
– zaštitne odbojne ograde;
– ograde protiv zasljepljivanja;
– zaštitne žičane ograde;
– pješačke ograde;
– ublaživači udara;
– oznake za ručno upravljanje prometom;
5. signalizacija
i oprema za smirivanje prometa;
6. turistička i ostala signalizacija propisana je
posebnim propisima.
Članak
3.
Na
prometnom znaku natpisi se ispisuju latiničnim pismom.
Natpisi
na znakovima obavijesti, u pravilu, se ispisuju malim slovima.
Dvojezični
nazivi odredišta moraju biti napisani tako da je prvo napisan hrvatski naziv, a
potom naziv na jeziku i pismu nacionalne manjine ako je to propisano posebnim
propisom.
Na
prometni se znak može upisati i naziv odredišta koje se nalazi u drugoj državi.
Naziv
odredišta u drugoj državi ispisuje se na jeziku te države.
Uz
odredište u drugoj državi obvezno se upisuje znak obavijesti C123 (nacionalna autooznaka).
Članak
4.
Prometni
znakovi izrađuju se tako da je njihovo značenje stalno ili promjenljivo.
Površina
prometnih znakova izrađuje se od materijala reflektirajućih svojstava najmanje klase I, a za autoceste i ceste
namijenjene isključivo
prometu motornih vozila – brze ceste, najmanje klase II.
Boja
poleđine podloge znaka mora biti sive boje i bez sjaja, kako bi se vozačima
spriječilo odvraćanje pozornosti.
Članak
5.
Prometni
znakovi mogu biti izvedeni s vlastitim izvorom svjetlosti (unutarnje osvjetljenje) ili vanjskim izvorom
svjetlosti (osvijetljen izvana s posebnom svjetiljkom).
Prometni
znakovi i znakovi s promjenljivim porukama mogu biti izvedeni sa svjetlećim
tvarima na podlozi crne boje.
Članak
6.
Na
signalizaciji i opremi za označivanje ruba kolnika za označivanje radova,
prepreka, oštećenja kolnika i za vođenje i usmjeravanje prometa u području
radova na cesti i zaštitnim ogradama moraju biti postavljene reflektirajuće
oznake minimalno klase II.
Članak
7.
Prometni
znakovi, signalizacija i oprema u cijelosti moraju biti izrađeni i postavljeni
prema hrvatskim normama.
Članak
8.
Prometni
znakovi, signalizacija i oprema na cestama postavljaju
se na temelju prometnog projekta.
Za
postavljene znakove, signalizaciju i opremu prema stavku 1 ovog članka potrebno
je pribaviti dokaz propisane retrorefleksije.
Članak
9.
Prometni
znakovi koji se postavljaju na isti nosač moraju biti istih reflektirajućih
svojstava.
Dopunske
ploče, koje pobliže određuju značenje prometnog znaka kojemu su dodani,
sastavni su dio tog prometnog znaka ispod kojeg su postavljene.
Članak
10.
Prometni
znakovi postavljaju se s desne strane ceste uz kolnik u smjeru kretanja vozila.
Ako
na mjestu na kojem se postavlja prometni znak postoji opasnost da ga sudionici
u prometu neće na vrijeme primijetiti zbog gustoće prometa ili zbog drugih
razloga, prometni se znak postavlja i na suprotnoj, lijevoj strani ceste ili
iznad kolnika.
Prometni
znakovi postavljaju se tako da ne ometaju kretanje vozila i pješaka.
Članak
11.
Prometni
se znakovi na cestama izvan naselja postavljaju na visini 1.2 do 1.4 m, osim
znakova B59, B60 i B61 (obvezno obilaženje) kad se postavljaju na razdjelni
otok, C74 (planinski prijevoj), C75 (rijeka), C76 i
C77 (cestovna građevina), C127 (broj međunarodne ceste), C128 (broj autoceste
ili brze ceste), C129 (broj državne ceste), C130 (broj županijske ceste), C131
(kilometarska oznaka za autocestu ili brzu cestu), C132 (oznaka dionice državne
ceste) i C133 (oznaka dionice županijske ceste) koji se postavljaju na visini
80 do 120 cm.
Prometni
znakovi u naseljima smješteni uz kolnik postavljaju
se na visini 0.30 do 2.20 m, a prometni znakovi smješteni iznad kolnika
postavljaju se na visini 4.5 m, iznimno i na većoj.
Visina
iz stavaka 1. i 2. ovog članka računa se od površine kolnika do donjeg ruba
prometnog znaka, a ako se prometni znak postavlja zajedno s dopunskom pločom,
računa se do donjeg ruba dopunske ploče. Visina i položaj prometnog znaka
moraju biti takvi da ne ugrožavaju kretanje pješaka i da ih pješaci i vozila ne
zaklanjaju.
Članak
12.
Radi
bolje uočljivosti prometni se znakovi mogu postaviti na kontrastnim pločama
bijele boje. U tom se slučaju na ploči može ispisati tekst koji objašnjava
znak.
Članak
13.
Na
isti se stup mogu postaviti najviše dva prometna znaka.
Znak
A25 (radovi na cesti) i znakovi: B31 (ograničenje brzine), B32 (zabrana
pretjecanja) i skupina znakova od B50 do B61 (obvezan smjer) kod privremene
regulacije prometa mogu biti postavljeni na postolja i uzdignuti najmanje 0.30
m iznad površine kolnika.
Stupovi
na kojima se postavljaju znakovi kojima se označuju privremeni radovi i sl. (privremena regulacija) moraju biti obojani izmjeničnim
poljima crvene i bijele boje tako da su polja široka po 25 cm.
Znak C120 (ploča za označivanje naziva ulica)
može se postaviti i na građevinu uz cestu.
Članak 14.
Stup prometnog znaka, u pravilu, se postavlja
najviše 2 m od kolničkog ruba. Vodoravni razmak između ruba kolnika i najbližeg
ruba prometnog znaka mora iznositi najmanje 0.30 m.
Članak 15.
Prometni znak, iznimno, može biti postavljen:
1) na konzolni nosač
ako je tako postavljen znak uočljiviji za sudionike u prometu.
2) na semaforski stup, i to:
– znak B01 (križanje s cestom s prednošću
prolaska);
– znak B02 (obvezno zaustavljanje);
– znak B04 (zabrana prometa u jednom smjeru);
– znakovi B50, B51, B52, B53, B54 i B55 (obvezan
smjer);
– znak B62 (kružni tok prometa);
– znakovi C06 i C07 (cesta s jednosmjernim
prolazom);
– znak C08 (cesta s prednošću prolaza),
– znakovi C81 i C82 (putokaz),
– znak C83 (putokaz za zračnu luku),
– znakovi C108 (putokaz obilaska),
– znak C120 (ploča za označivanje naziva ulica);
3) na ostale stupove uz cestu (npr. stupovi javne rasvjete).
Članak 16.
Uz ovaj Pravilnik otiskano je kazalo boja koje
čini njegov sastavni dio.
Kazalo
boja ne odnosi se na oznake na kolniku i drugim površinama (poglavlje IV. ovog
Pravilnika).
II. PROMETNI ZNAKOVI
F. Promjenljivi prometni znakovi |
III. PROMETNA SVJETLA
Članak 56.
Za upravljanje prometom
upotrebljavaju se uređaji kojima se daju prometni znakovi prometnim svjetlima
crvene, žute i zelene boje.
Prometna svjetla jesu:
1) svjetlosni znakovi za upravljanje
prometom;
2) svjetlosni znakovi za
upravljanje prometom namijenjeni samo pješacima;
3) svjetlosni znakovi za
upravljanje javnim gradskim prometom;
4) svjetlosni znakovi za
obilježavanje prijelaza ceste preko željezničke pruge;
5) svjetlosni znakovi za
obilježavanje radova na cesti i zapreka.
Svjetlo upotrijebljeno kao
svjetlosni prometni znak može biti postojano (neprekidno) ili trepćuće
(prekidano). Svjetlosni prometni znakovi mogu se postaviti na ploči bijele boje
s rubom crne boje (kontrastna ploča).
1. Svjetlosni znakovi za
upravljanje prometom
Članak 57.
Svjetlosni znakovi trobojnim
svjetlima mogu se upotrebljavati i za upravljanje prometom na više prometnih
traka istodobno ili za svaki prometni trak posebno.
Ako
se uređajem iz stavka 1. ovog članka upravlja prometom na svakom traku posebno,
svjetlosni su znakovi iznad prometnih traka na koje se odnose.
Kad
su svjetlosni znakovi iz stavka 1. ovog članka upotrijebljeni za upravljanje
prometom na više prometnih traka i smjerova kretanja istodobno, svjetlosni su
znakovi s desne strane kolnika.
Na
cestama s više od jednoga prometnog traka za svaki je smjer kretanja potrebno
ponoviti svjetlosni znak trobojnim svjetlima.
Na
crvenim svjetlosnim poljima znaka strelica smjera je crna, a na zelenim svjetlosnim
poljima znaka strelice se uvijek prikazuju kao zelene svjetlosne strelice na
crnoj podlozi.
Pojmovi
za davanje svjetlosnih znakova su:
1)
crveno svjetlo označuje zabranjen prolazak vozila – slika G01;
2)
crveno i žuto svjetlo označuju skori prestanak zabrane prolaza prije pojave
zelenog svjetla- slika G02;
3)
zeleno svjetlo označuje slobodan prolaz vozila te mora biti upaljeno kao
samostalno svjetlo. Promjena zelenog svjetla u žuto mora se označiti treptanjem
zelenog svjetla tri puta – slika G03;
4)
žuto svjetlo prije crvenog, označuje zabranu prolaza, osim za vozila koja se u
trenutku kad se žuto svjetlo pojavi nalaze na tolikoj udaljenosti od prometnog
svjetla da se ne mogu na siguran način zaustaviti a da ne prijeđu taj znak –
slika G04.
5) dopunska svjetleća strelica
označuje slobodan prolaz vozila u smjeru označenom zelenom svjetlećom strelicom
za vrijeme dok je upaljeno crveno ili žuto svjetlo – slika G05 i G06;
6) oblici strelica prikazani su
na slici G07 (za strelice na crvenoj optici) i G08 (za strelice na zelenoj
optici);
7) prekrižene crte crvene boje
označuju zabranu toka prometa uzduž prometnog traka iznad kojeg se znak nalazi
– slika G09;
8) zelena strelica vrhom
okrenutim nadolje označuje slobodan tok prometa uzduž prometnog traka iznad kojeg
se znak nalazi – slika G10;
9) žuta strelica vrhom okrenutim
prema desnoj ili lijevoj strani označuje skretanje toka prometa s prometnog
traka iznad kojeg se znak nalazi – slika G11 i G12;
G01 G02 G03 G04
G05 G06
G07
G08
G09 G10
G11 G12
Ako se uređajem za davanje
svjetlosnih znakova upravlja prometom biciklista na prijelazu biciklističke
staze preko kolnika s uređajem za davanje svjetlosnih znakova, svjetlo na
uređaju za davanje znakova prometnim svjetlima u obliku je svjetleće siluete
bicikla na tamnoj podlozi i označuje:
– slobodan prolaz za bicikliste
– slika G13,
– zabranjen prolaz za bicikliste
– slika G14.
Isti uređaj za davanje
svjetlosnih znakova za bicikliste i pješake može se primijeniti u slučaju kad
su pješačka i biciklistička staza jedna pored druge – slika G15 i G16.
G13 G14 G15 G16
Članak 58.
Kad se svjetlosni znak odnosi
samo za određene smjerove vožnje, tad se to mora naznačiti strelicom smjera na
zelenim i crvenim svjetlosnim poljima znakova. Ako se na svjetlosnom polju
glavnog svjetlosnog znaka pokazuje strelice smjera, tad i ostala svjetlosna
polja drugih svjetlosnih znakova moraju imati strelice smjera.
Kad
se na prilazu raskrižju s trakama za skretanje bez građevinskog razdvajanja
prometni tok koji skreće signalizira posebno strelicom smjera na svjetlosnom
pojmu, tad je, u pravilu, dostatno strelice smjera prikazati samo za prometni
tok koji skreće.
2. Svjetlosni znakovi za
upravljanje prometom namijenjeni samo pješacima
Članak 59.
Za upravljanje prometom pješaka
posebnim uređajima, u skladu sa Zakonom o sigurnosti prometa na cestama, daju
se izmjenično svjetlosni znakovi crvenim i zelenim svjetlom. Zeleno svjetlo
može biti namješteno tako da se u određenom vremenskom razmaku, prije nego što
se ugasi, najavljuje i kao trepćuće zeleno svjetlo. Crveno i zeleno svjetlo ne
mogu biti upaljeni istodobno.
Svjetleća silueta pješaka na
tamnoj podlozi označuje:
– slobodan prolaz za pješake –
slika G17,
– zabranjen prolaz za pješake –
slika G18.
G17
G18
3. Svjetlosni znakovi za
upravljanje javnim gradskim prometom
Članak 60.
Za upravljanje tramvajskim
prometom upotrebljavaju se jednobojni svjetlosni znakovi, u obliku svjetleće
crte bijele ili žute boje.
Svjetleća crta može biti
položena, uspravna ili kosa. Položena crta znači zabranu prolaza tramvaju i
postavlja se po okomitoj osi gore, a uspravna i kosa crta slobodan prolaz
tramvaju u odgovarajućem smjeru i postavlja se dolje.
Crtama se označuje:
– zabrana prolaza tramvaja –
slika G19;
– slobodan prolaz tramvaja u
smjeru ravno – slika G20;
– slobodan prolaz tramvaja u
smjeru desno – slika G21,
– slobodan prolaz tramvaja u
smjeru lijevo – slika G22.
G19 G20 G21 G22
Članak 61.
Veličine svjetlosnog znaka iz
članaka 57., 58. i 59. iznose:
1) za znakove iz čl. 57. (slika G01 do G08) promjer kruga svjetala je 200 i
300 mm,
2) za znakove iz čl. 57. (slika G13, G14, G15, G16), čl.
59. (slika G17 i G18) i čl. 60. (slika G19, G20, G21,
G22) promjer kruga svjetala je 200 mm.
Veličina svjetlosnog prometnog
znaka iz stavka 1. ovog članka iznosi 300 mm:
– za sve ceste kad se svjetlosni
prometni znak postavlja iznad kolnika;
– kad se svjetlosni prometni
znak postavlja na autocestama i brzim cestama – cestama isključivo namijenjenim
za promet motornih vozila, te na državnim cestama i cestama u naselju koje nisu
ulice širine kolnika 7,0 m i više,
– kad je svjetlosni prometni
znak postavljen uz rubove kolnika na svim ostalim cestama, njegova veličina
iznosi 200 mm.
Članak
62.
Svjetlosni
znakovi za upravljanje prometom na raskrižjima koji se postavljaju na stupu
pokraj kolnika, moraju biti postavljeni na visini 2 do 3.5 m iznad površine
kolnika.
Na
stupu na kojem se nalazi svjetlosni znak iz stavka 1. ovo1. ovog članka može se
postaviti i svjetlosni prometni znak na manjoj visini i s manjim svjetlima.
Ako
se svjetlosni znakovi postavljaju tako da vise iznad kolnika, donji rub
svjetlosnog znaka ne smije biti na visini manjoj od 4.5 m ni na višoj od 5.5 m
iznad kolnika.
Članak
63.
Na
prilazima raskrižju izvan naseljenog mjesta, na kojem su postavljeni svjetlosni
znakovi za upravljanje prometom, moraju se postaviti prometni znakovi koji
označuju nailazak na prometna svjetla (A23 ili A24) s dopunskom pločom E01,
raskrižje (D01 ili D02), zabrana pretjecanja svih vozila na motorni pogon, osim
motocikla bez prikolice (B32) i ograničenje brzine (B31) ako je dopuštena
brzina vožnje iznad 60 km/h.
Udaljenost
prometnih znakova od raskrižja ovisi o dopuštenoj brzini vožnje i stvarnoj
situaciji.
4. Svjetlosni znakovi za označivanje prijelaza ceste preko željezničke
pruge
Članak
64.
Svjetlosni
znakovi za označivanje prijelaza ceste preko željezničke pruge u razini mogu
biti znakovi za označivanje branika i polubranika i
znakovi kojima se najavljuje približavanje vlaka, odnosno zatvaranje prijelaza
branicima ili polubranicima.
Osim
označivanja prijelaza ceste preko željezničke pruge svjetlosnim znakom,
prijelaz se mora osigurati i zvučnom signalizacijom.
Članak
65.
Ako
se svjetlosnim znakovima na prijelazu ceste preko željezničke pruge u razini
bez branika ili polubranika najavljuje približavanje
vlaka, odnosno spuštanje branika ili polubranika na
prijelazu ceste preko željezničke pruge s branikom ili polubranikom
te ako se tim znakovima sudionici u prometu obavješćuju o tomu kako je branik
ili polubranik u zatvorenom položaju, ti se
svjetlosni znakovi daju izmjenično paljenjem dvaju crvenih svjetala kružnog
oblika promjera 300 mm.
Svjetla
iz stavka 1. ovog članka moraju se nalaziti jedno pored drugog u vodoravnoj osi
na ploči koja ima oblik istostraničnog trokuta s vrhom okrenutim prema gore,
čije boje i dimenzije odgovaraju boji i dimenzijama znaka opasnosti duljine
stranice istostranična trokuta 120 cm (znak G23), boje retrorefleksije
klase III.
Svjetla
iz stavka 1. ovog članka izvode se u tehnologiji svjetlećih dioda (LED).
Znak G23
5. Svjetlosni znakovi za
obilježavanje radova na cesti i zapreka
Članak 66.
Svjetlosni znakovi za
obilježavanje radova na cesti i zapreka mogu biti ploča za označivanje zapreka
s treptačem (čl. 81., slika K22 i K23), pokretna
ploča s treptačima i znakovima (čl. 81., slika K24,
slika K25 i slika K26) kao i privremeni uređaji za davanje znakova prometnim
svjetlima radi naizmjeničnog propuštanja vozila iz suprotnih smjerova (znakovi
iz članaka 57, 58 i 59 ovog Pravilnika).
IV. OZNAKE NA KOLNIKU I
DRUGIM POVRŠINAMA
Članak 67.
Oznake na kolniku jesu:
1) uzdužne oznake;
2) poprečne oznake,
3) ostale oznake na kolniku i
predmetima uz rub kolnika.
Članak 68.
Oznake na kolniku ucrtavaju se,
lijepe, ugrađuju ili utiskuju u kolnički zastor i ne smiju povećavati
sklizavost kolnika. Oznake na kolniku ne smiju biti više od 0.6 cm iznad razine
kolnika.
Iznimno od odredbe stavka 1.
ovog članka, oznake na kolniku (delineatori) kojima
se označuju središnje ili rubne crte na objektima ili devijacijama mogu biti
viši od 0.6 cm iznad razine kolnika. Njihova visina ne smije biti viša od 2.0
cm iznad razine kolnika.
Članak 69.
Oznake na kolniku bijele su
boje.
Iznimno od odredbe stavka 1.
ovog članka, žutom bojom obilježavaju se:
–
oznake mjesta na kolniku i nogostupu na kojima je zabranjeno parkiranje;
–
crta za odvajanje traka za kretanje vozila javnog prijevoza putnika;
–
oznake parkirališnog mjesta za osobe s invaliditetom (slika H48);
–
oznake kojima se obilježavaju mjesta za određene namjene (autobusna stajališta,
taxi–vozila, policija, biciklističke i pješačke staze
i dr.);
–
naprave za smirivanje prometa (umjetne izbočine i uzdignute plohe),
– oznake kojima se privremeno
preusmjerava promet (privremena regulacija prometa) i obilježavaju privremene
opasnosti na kolniku.
1. Uzdužne oznake na kolniku
Članak 70.
Uzdužne oznake na kolniku mogu
biti razdjelne crte, rubne crte i crte upozorenja.
Razdjelna crta služi za
razdvajanjeajanje dvosmjernih prometnih površina prema smjerovima kretanja.
Rrta označuje rub vozne
površine kolnika.
Širina uzdužnih crta na kolniku iznosi
najmanje 10 cm, a razmak između usporednih uzdužnih dvostrukih crta je 10 cm.
Širina središnje razdjelne crte
prema širini kolnika:
1) ³3,5
m – 20
cm;
2) 3 – 3,5 m – 15 cm;
3) 2,75 – 3 m – 12 cm,
4) 2,5 – 2,75 m – 10 cm.
Širina rubne i razdjelne crte je
iste širine.
Članak 71.
Uzdužne crte na kolniku izvode
se kao pune, isprekidane i dvostruke crte i rubna crta.
Puna uzdužna crta (razdjelna i
rubna) označuje zabranu prelaska vozila preko te crte ili zabranu kretanja
vozila po toj crti.
H01
Isprekidana uzdužna crta može
biti isprekidana razdjelna crta, kratka isprekidana crta, široka isprekidana
crta i crta upozorenja. Isprekidana razdjelna crta dijeli kolničku površinu na
prometne trake – slika H02.
H02
Široka isprekidana crta služi
kao rubna crta za razdvajanje tokova u raskrižju na cestama izvan naselja i
najmanje je širine 30 cm.
Crta
upozorenja služi za najavljivanje blizine pune razdjelne crte – slika H03.
H03
Kratka isprekidana crta služi
kao razdjelna crta na prilaznim krakovima raskrižja, kao crta vodilja u samom
raskrižju i za odvajanje trakova za vozila javnog prijevoza putnika – slika
H04.
H04
Dvostruka razdjelna crta može
biti dvostruka puna, dvostruka isprekidana i dvostruka kombinirana.
Dvostruka
puna razdjelna crta označuje zabranu prelaska vozila preko tih crta ili zabranu
kretanja vozila po tim crtama i obvezno se izvodi na kolnicima za dvosmjerni
promet vozila – slika H05:
a)
s dva i više prometnih traka za svaki smjer;
b)
s neparnim brojem prometnih trakova ako se pretjecanje zabranjuje u oba smjera;
c)
u tunelima i prilazima tunelu u dužini najmanje 200 m;
d)
na objektima,
e)
ako to zahtijevaju prometni i sigurnosni uvjeti ceste ili okoliš ceste.
H05
Dvostruka
isprekidana razdjelna crta služi za obilježavanje prometnih traka s
izmjenljivim smjerom kretanja na kojima je promet upravljan prometnim svjetlima
– slika H06.
H06
Dvostruka kombinirana crta služi
za razdvajanje prometnih traka na mjestima na kojima su uvjeti preglednosti
takvi da dopuštaju pretjecanje samo u jednom smjeru kretanja – slika H07.
H07
Članak 72.
Dijelovi kolnika u blizini vrha
prijevoja, raskrižja, prijelaza ceste preko željezničke pruge u razini i na
mjestima na kojima je preglednost ceste znatno smanjena mogu se obilježiti
jednom ili dvjema usporednim uzdužnim punim crtama ili dvostrukom crtom, od
kojih je jedna puna, a druga isprekidana – slike H08, H09 i H10.
Duljina
n između točke B i C B i C (slika H08) određuje se prema dopuštenim brzinama tako da
se svođenje s dvije na jednu prometnu traku izvodi prema:
n
£ 1:60 za v > 50 km/h
n < 1:30 za v £ 50 km/h
H08
H09
H10
Članak 73.
Za utvrđivanje duljine
preglednosti uzima se brzina koju ne prekoračuje 85 posto vozila ili računska
brzina ako je njezina vrijednost veća.
Duljina
preglednosti (M) utvrđuje se prema dolaznoj brzini kretanja vozila (slika H09 i
H10) i iznosi za:
–
130 km/h – od 200 m do 400 m;
–
100 km/h – od 160 m do 320 m;
– 80
km/h – od 130 m do 260 m,
– 60
km/h – od 50 m do 100 m.
Pri
određivanju duljine preglednosti, za obilježavanje oznaka na kolniku u blizini
vrha prijevoja, u nepreglednom zavoju ili sličnom mjestu, visina očiju iznosi
1.0 m, a visina predmeta 1.1 m.
Punoj
razdjelnoj crti treba prethoditi crta upozorenja (L) koja se utvrđuje prema
dolaznoj brzini kretanja vozila i iznosi najmanje za:
–
130 km/h – 160 m;
–
100 km/h – 120 m;
–
80 km/h – 100 m;
–
60 km/h – 80 m,
– 40 km/h –
60 m.
Označivanje
crte upozorenja može biti dopunjeno jednom ili više strelica (H26), koje
vozačima pokazuju koju prometnu traku moraju koristiti.
2. Poprečne oznake na kolniku
Članak 74.
Poprečne su oznake:
– crta zaustavljanja;
– kose crte;
– graničnici;
–
pješački prijelazi,
–
prijelazi biciklističke staze preko kolnika.
Članak
75.
Poprečne
oznake na kolniku obilježavaju se punim ili isprekidanim crtama i mogu biti
povučene na kolniku tako da zahvaćaju jedan ili više prometnih trakova.
Poprečne
pune crte za zaustavljanje vozila na križanjima i drugim cestama koje se
križaju, moraju biti povučene tako da vozač vozila nad raskrižjem ima dovoljan
pregled na promet vozila i pješaka preko raskrižja i tih cesta (slika H11).
Poprečne
isprekidane crte na raskrižju koje označuju križanje s cestom koja ima prednost
prolaza (slika H12 i H13) moraju biti povučene tako da udovoljavaju uvjetima iz
stavka 1. ovog članka predviđenim za poprečne pune crte.
Razdjelna
i rubna crta mogu se izvesti i kao zvučna ili vibracijska traka.
Članak
76.
Poprečne
su oznake, s obzirom na kut pod kojima ih vozač vidi, šire od uzdužnih oznaka.
Članak
77.
Crpt'>Crta
zaustavljanja može biti puna ili isprekidana, i to:
1)
puna crta zaustavljanja oz mjesto na kojem vozač mora zaustaviti vozilo.
Ispred crte zaustavljanja može se na kolniku ispisati riječ STOP – slika H11;
H11
2)
isprekidana crta zaustavljanja označuje mjesto na kojemu vozač mora zaustaviti
vozilo ako je potrebno propustiti vozila koja se kreću cestom s pravom
prednosti prolaska. Ispred crte zaustavljanja može se ubilježiti trokut
upozorenja – slika H12;
3)
umjesto isprekidane crte zaustavljanja, mjesto na kojem vozač mora zaustaviti
vozilo ako je potrebno da propusti vozila koja se kreću cestom s pravom
prednosti prolaska, može se obilježiti trokutima vrhom okrenutim prema vozilu –
slika H13;
H12 H13
4) kose crte označuju mjesto
otvaranja izlaznog traka (slika H14) i zatvaranja ulaznog traka (slika H15) na
autocesti i brzoj cesti:
H14
H15
5) otvaranje i zatvaranje prometnog
traka namijenjenog vozilima javnog prijevoza putnika (slika H16);
H16
6) graničnik označuje mjesto
ulaženja na kojem je potrebno odvojiti dio kolnika na kojem je zabranjen promet
– slika H17;
H17
7) pješački prijelaz označuje
dio površine kolnika namijenjenog prijelazu pješaka – slika H18.
Na mjestima na kojima se
pješački prijelaz ne može obilježiti bojom, prijelaz se može obilježiti
čeličnim ili plastičnim elementima, klinovima ili reflektirajućim oznakama.
H18
Kad je na kolniku označen
pješački prijelaz (slika H18), mora biti obilježen znakom C02 i znakom A33
(obilježen pješački prijelaz), osim na mjestima na kojima se promet regulira
svjetlosnim znakovima (semaforima);
8)
na kolniku uz pješački prijelaz koji se nalazi u blizini škole mora stajati
natpis »ŠKOLA« (slika H55);
9)
prijelaz biciklističke staze preko kolnika je dio površine kolnika namijenjen isključivo
za prijelaz biciklista – slika H19.
H19
3. Ostale oznake na kolniku i
predmetima uz rub kolnika
Članak 78.
Ostale oznake na kolniku i
predmetima uz rub kolnika su strelice, polja za usmjerivanje prometa, crte
usmjerivanja, natpisi, oznake za označivanje prometnih površina za posebne
namjene; oznake za obilježavanje mjesta za parkiranje i uzdužne oznake (oznake
na predmetima uz rub kolnika).
1) Strelicama se na kolniku
obilježava obvezan smjer kretanja vozila – ako su obilježene u prometnom traku
obrubljenom punom crtom – i njima se obavješćuju vozači o namjeni prometnih
trakova – ako su obilježene u traku obrubljenom isprekidanom crtom.
Strelicama
se može označiti:
–
jedan smjer – slika H20;
–
dva smjera (kombinirana) – slike H21 i H22;
–
prestrojavanje na dva bliža križanja gdje se prestrojavanje mora obaviti prije
prvoga križanja na koje je zabranjeno skretati u naznačenim smjerovima – slika
H23;
–
smjer kretanja u garažama – slika H24,
–
skretanje prometa – slika H25.
– najava završetka pretjecanja –
slika H26.
H20 H21
H22
H23 H24
H25 H26
2) Polja za usmjerivanje prometa
označuju površinu na kojoj je zabranjen promet i na kojoj nije dopušteno
zaustavljanje i parkiranje vozila:
– između dva traka sa suprotnim
smjerovima – slika H27;
– između dva traka s istim
smjerovima – slika H28;
– na mjestu otvaranja posebna
traka za skretanje – slika H29;
– ispred otoka za razdvajanje
prometnih tokova – s1ike H30, H31 i H32;
– na ulaznom kraku na autocesti
– slika H33,
– na izlaznom kraku s autoceste
– slika H34.
H27
H28
H29
H30 H31 H32
H33 H34
3)
Crta usmjerivanja označuje mjesto promjene slobodne površine kolnika ispred
čvrstih prepreka koje se nalaze na cesti ili na njezinim rubovima.
Crte
usmjerivanja mogu biti ispred otoka za prestrojavanje vozila javnog prijevoza
putnika (slika H35), za oblikovanje prepreke na rubu ceste (slika H36) te za
označivanje promjene korisne površine kolnika (slika H37).
H35 H36 H37
4)
Natpisi na kolniku daju sudionicima u prometu potrebne obavijesti, primjerice
riječi »STOP«, »BUS«, »TRAM«, »TAXI«, »ŠKOLA«, »VLAK«, a i nazivi mjesta,
ograničenje brzine itd. (slike H38, H39, H40, H41,
H42, H43, H44, H45, H46, H47, H48, H49 i H50).
H38 H39 H40
H41 H42 H43
H44 H45 H46 H47
H48 H49 H50
Natpisi na kolniku mogu biti
izvedeni i kao umetnuti prometni znakovi (slika H45, H46, H47).
5)
Označivanje prometnih površina za posebne namjene služi za obilježavanje mjesta
namijenjenih isključivo za autobusna stajališta (slika H51, H52 i H53), obilježavanje
mjesta namijenjenih isključivo za taksi vozila (H54), obilježavanje pješačkog
prijelaza u blizini škole (H55), obilježavanje mjesta namijenjenim isključivo
osobama s invaliditetom (slika H56) te obilježavanje mjesta na kojima je
zabranjeno zaustavljanje i parkiranje (slika H57 i H58) i obilježavanje
biciklističkih i pješačkih staza (H59).
H51
H52
H53
H54
H55
H56
H57
H58
H59
6) Obilježavanje mjesta za
parkiranje vozila služi za označivanje prostora za parkiranje. Parkiranje u
odnosu na rub kolnika može biti uzdužno (slika H60), koso (slika H61) i okomito
(slika H62).
H60
H61
H62
7) Obilježavanje bijelih točaka uz
vanjsku stranu rubne crte za ocjenu vidljivosti u magli – slika H63.
Veličina bijelih točaka, koje se
ucrtavaju na kolnik, je 200x40 cm, a razmak 35 metara.
H63
8) Obilježavanje naprava za
smirivanje prometa – umjetne izbočine na kolniku (H64) i uzdignute plohe (H65)
H64
H65
9) Elementi konstrukcije i
opreme javnih cesta i drugih predmeta koji označuju stalne prepreke unutar
mjera prometnog profila obilježavaju se crveno – bijelom, a slobodnog profila
crno – bijelom oznakom – slika H66.
H66
10) Evakuacijska crta na oblozi
tunela označava se cijelom dužinom tunela sa strane na kojoj se nalaze ulazi u
pješačke prolaze i prolaze za vozila, crtom širine 50 cm u crvenoj boji (RAL
2002) – slika H67.
Evakuacijska
crta na oblozi tunela izvodi se tako da je donji rub crte na visini od 90 cm od
razine pješačkog hodnika.
H67
V. PROMETNA OPREMA CESTA
1. Oprema za označivanje ruba
kolnika
Članak 79.
Oprema
za označivanje ruba kolnika je:
1)
smjerokazni stupić (slika K01) služi za označivanje
ruba kolnika.
Smjerokazni
stupić u vidljivom smjeru mora imati ugrađenu reflektirajuću oznaku od
reflektirajućeg stakla.
Reflektirajuća
oznaka u smjeru vožnje s desne strane je crvene boje, a s lijeve strane bijele
boje.
Na
kolniku s jednosmjernim prometom reflektirajuća oznaka je s obje strane crvene
boje.
Smjerokazni
stupići (K01), u pravilu, se postavljaju na udaljenosti 0.75 m od vanjskog ruba
kolnika, uz kolnik na razmaku od 50 m kad je cesta u pravcu, odnosno, 12 m (25
m) kad je cesta u zavoju, što ovisi o značajkama radijusa zavoja, odnosno prema
predočenim tablicama.
Kad
je uz kolnik ceste postavljena zaštitna odbojna ograda na udaljenosti manjoj od
150 cm od ruba kolnika, smjerokazni stupići
postavljaju se na ogradu.
U
slučaju da je uz kolnik postavljena zaštitna odbojna ograda udaljena od ruba
kolnika 150 cm i više, za označivanje ruba kolnika postavlja se smjerokazni stupić K01;
HORIZONTALNI
ZAVOJ |
|
središnji radijus |
razmak smjerokaznih |
zavoja |
stupića u zavoju |
£100 m |
10 m |
100 – 300 m |
15 m |
300 – 400 m |
20 m |
400 – 500 m |
25 m |
³ 500 m |
50 m |
VERTIKALNI
ZAVOJ |
|
središnji radijus |
razmak smjerokaznih |
zavoja |
stupića u zavoju |
£ 250 m |
10 m |
250 – 800 m |
15 m |
800 – 1500 m |
20 m |
1500 – 3000 m |
25 m |
style='font-size:11.0pt;font-family:Symbol'>³ 3000 m |
50 m |
K01
2) smjerokazne
oznake (markeri) za tunele i galerije (slika K02), označuju rub kolnika u
tunelu odnosno, galeriji i izvode se u tehnologiji svjetlećih dioda (LED) i
moraju imati stalan izvor napajanja.
Smjerokazne oznake za tunele u smjeru vožnje su na desnoj strani
crvene boje, a na lijevoj strani ceste bijele boje.
Na kolniku s jednosmjernim
prometom reflektirajuća oznaka u smjeru vožnje s desne strane je crveno –
bijele izvedbe, a s lijeve strane u obostrano crvenoj izvedbi za slučaj
preusmjeravanja prometa i korištenja kolnika za dvosmjerni promet.
U tunelima i galerijama smjerokazne oznake ili markeri u tehnologiji svjetlećih dioda
(LED) (slika K02) postavljaju se na razmaku 25 m kad je tunel ili galerija u
pravcu, odnosno na razmaku 15 m u zavoju i na prvih 100 m tunela ili galerije;
K02
3) reflektirajuće oznake (slika
K03) označuju rub kolnika koje se postavljaju na objekte na mjestima na kojima
nije moguće postaviti smjerokazne stupiće, a čiji
oblik, veličina i boja ovise o mjestu postavljanja (na zaštitnoj ogradi, na
bočnim stranicama tunela, na potpornom zidu i slično te na uzdužnim i poprečnim
oznakama na kolniku).
Površina reflektirajuće oznake
mora biti izvedena klase III retrorefleksije.
Kad je uz kolnik postavljena
zaštitna betonska ograda, na nju se postavlja reflektirajuća oznaka (K03) na
odgovarajućem razmaku i u istoj visini kao i na smjerokaznom
stupiću (K01).
K03
4) štapovi za snijeg u zimskim
uvjetima označuju rub kolnika i naznačuju pružanje ceste ili cestovne
građevine.
Štapovi za snijeg na cesti
(slika K04) i cestovnim građevinama (slika K05) naizmjence su obojani crveno i žuto.
Najviše polje mora biti obojano reflektirajućom tvari.
Štapovi za snijeg (K04)
postavljaju se uz rub kolnika gdje su postavljeni smjerokazni
stupići. Postavljanju se s desne strane smjerokaznog
stupića gledano u smjeru vožnje kako se ne bi zaklonio reflektirajući dio smjerokaznog stupića.
Štap za snijeg mora biti
postavljen ispred i na završetku sigurnosne ograde.
K04
Na početku cestovne građevine
postavlja se štap s graničnikom okrenutim prema dolje, a na kraju cestovne
građevine štap s graničnikom okrenutim prema gore.
Vrh graničnika mora biti obojan
reflektirajućom tvari.
K05
2. Oprema za označivanje vrha
prometnog otoka
Članak 80.
Oprema za označivanje vrha
prometnog otoka:
1) ploča za označivanje
prometnog otoka (slika K06, K07, K08 i K09), označuje vrh prometnog otoka na
raskrižju, na vrhu razdjelnog otoka na izlaznim krakovima autocesta i cesta
isključivo namijenjenim za promet motornih vozila. Ploča K08 izrađuje se kao
prostorni element.
Osnovna
boja znaka K09 je žuto-zelene boje retrorefleksije
klase III.
K06
K07
K08
K09
3.
Oprema, znakovi i oznake za označavanje radova, zapreka i oštećenja kolnika
Članak 81.
Oprema,
ostali znakovi i oznake za označivanje radova, zapreka i oštećenja kolnika
jesu:
1)
ploče ačivanje zapreka na cesti na lijevoj strani (slika K10) i na desnoj
strani (slika K11), u smjeru vožnje označuju radove
ili zapreke na cestama, objektima i ostalim prometnim površinama.
K10
K11
2) ploča za označavanje zavoja na
cesti (slika K12 i K13) i ploča za označavanje oštrog zavoja na cesti (slika
K14) sa smjerom usmjeravanja na desno ili na lijevo.
Boja strelice znaka K14 je
žuto-zelene boje retrorefleksije klase III.
Znakovi se postavljaju na mjestu
na kojem počinje oštar zavoj te u samom zavoju.
Ploča K14 postavlja se u veoma
oštrom i neočekivanom zavoju.
K12
K13 K14
3)
ploča (bočne) zapreke (slike K15, K16, K17 i K18) označuju mjesto bočnog
smanjenja profila ceste. Pločama se fizički razdvaja promet suprotnog smjera
vožnje. Ploče K17 i K18 postavljaju se i na mjestu ugradnje umjetne izbočine i
uzdignute plohe (čl. 100).
Boja
kosih pruga na znakovima K17 i K18 je žuto-zelene boje retrorefleksije
klase III.
K15 K16 K17 K18
4) stožac (slika K19) služi za
obilježavanje mjesta kratkotrajnih radova na cesti;
K19
5) branik za označivanje zapreka
(slika K20 i K21) služi za označivanje zapreka na prometnoj površini;
K20 K21
6) ploča za obilježavanje mjesta
izvođenja radova na cesti ili oštećenja kolnika (slika K22 i K23);
K22 K23
7) pokretna ploča s treptačima i
znakovima (slika K24 i slika K25) označuje mjesto izvođenja radova ili
oštećenja na cesti;
K24
K25
8) pokretna ploča s treptačima i
svjetlećim strelicama, usmjerenima
prema dolje, i prometnim znakom (slika K26), označuju mjesto na cesti gdje je
prometni trak zatvoren pa se promet preusmjeruje;
K26
9) pokretna signalna ploča s
promjenjivim sadržajem (slike K27, K28 i K29) upozorava na blizinu mjesta na
cesti na kojemu se izvode radovi ili gdje je zadan smjer i način
preusmjeravanja prometa;
K27 K28
K29
4. Svjetlosni znakovi za
označivanje radova, drugih zapreka i oštećenja kolnika
Članak 82.
Promjer svjetala ne smije biti
manji od 210 mm.
Razmak između svjetala, ovisno o
situaciji, iznosi od 5.0 do 10.0 m.
Članak 83.
Svjetlosni znakovi za
označivanje radova na cesti, inih zapreka i oštećenja kolnika jesu:
1) crveno svjetlo koje se
upotrebljava na pločama za označivanje zatvorenog dijela ceste (slika K30);
K30
2) trepćuće žuto svjetlo koje se
upotrebljava za naglašavanje prometnog znaka iznad kojeg je postavljeno (slika
K31).
Kad se radi o znaku koji za
upravljanje i nadzor prometa koristi policija, umjesto trepćuća žutog,
upotrebljava se trepćuće plavo svjetlo;
K31
3) svjetlosni niz je niz žutih,
međusobno povezanih svjetala (bljeskalica), koja se izmjenično pale/ gase u
smjeru vožnje. Niz svjetala upozorava da je jedan ili više prometnih traka
zatvoren i da je promet preusmjeren »putovanjem svjetla« (slika K32).
K32
5. Oprema za vođenje i usmjerivanje
prometa u zoni radova na cesti, zapreka i oštećenja kolnika
Članak 84.
Oprema, znakovi i oznake za
označivanje radova, zapreka i oštećenja kolnika te oprema za vođenje i
usmjerivanje prometa u zoni radova na cesti, zapreka i oštećenja kolnika postavlja
se na temelju prometnog projekta.
Članak
85.
U
opremu za vođenje i usmjerivanje prometa u zoni radova na cesti, drugih zapreka
i oštećenja kolnika pripadaju:
1)
montažni rubnjaci koji služe za usmjeravanje prometa vozila po prometnim
trakama. Površina rubnjaka je žute boje.
Na rubnjaku moraju biti utisnuta
reflektirajuće oznake radi bolje vidljivosti u noćnim uvjetima i pri smanjenoj
vidljivosti (slika K33).
K33
2) markeri za razdvajanje
smjerova vožnje postavljaju se u slučaju uvođenja dvosmjernog prometa na
jednosmjernoj cesti.
Površina markera mora biti
izvedena od reflektirajuće oznake (slika K34, K35 i K36).
Markeri mogu stajati samostalno
ili mogu biti pričvršćeni na montažne rubnjake. Kad su markeri pričvršćeni na
montažne rubnjake, moraju biti izvedeni tako da su crvene i bijele trake
usmjerene od vrha prema dolje u smjeru vožnje (slika K35 i K36);
K34 K35 K36
3) smjerokazne
oznake (markeri) za razdvajanje janje smjerova vožnje, označivanje pješačkih
prijelaza i prijelaza ceste preko željezničke pruge (slika K37).
Smjerokazne oznake (markeri) imaju usmjeravajuću reflektirajuću
ili svjetleću oznaku s obje strane bijele boje.
Smjerokazne oznake (markeri) za razdvajanje prometnih traka u
tunelima (galerijama) postavljaju se na razmaku od 6 m kad je promet u tunelu
(galeriji) dvosmjeran, odnosno na razmaku od 12 m kad je jednosmjeran.
K37
4) zavjesice
i trake služe za ograđivanje manjih prostora (slika K38);
K38
5) razdvajajuće ograde
(plastične prepreke – New Jersey), fizički razdvajaju
površine namijenjene prometu suprotnih smjerova i kolničke površine od površina
na kojima promet nije dopušten (slika K39);
K39
6) rastezljive i složive ograde
za zatvaranje manjih prometnih površina (slike K40 i K41).
K40 K41
6. Branici i polubranici
Članak
86.
Branici
i polubranici su naprave namijenjene zatvaranju
prometa vozila i pješaka u smjeru na koji su poprečno postavljene.
Na
branicima se svjetlosno trepćuće crveno svjetlo postavlja na sredini branika, a
na polubraniku na kraju polubranika.
Promjer
kruga trepćuća svjetla je minimalno 210 mm.
Članak
87.
Branici
kojima se na prijelazu ceste preko željezničke pruge u razini zatvara promet
čitavom širinom ceste (slika K42) moraju biti označeni s najmanje tri crvena
reflektirajuća stakla od kojih jedno mora biti smješteno na sredini branika, a
druga dva bliže krajevima branika.
K42
Polubranici, kojima se na prijelazu ceste preko željezničke pruge
u razini zatvara promet samo do polovice širine ceste (slika K43), moraju biti
označeni s najmanje tri crvena reflektirajuća stakla postavljena na
odgovarajućim razmacima po čitavoj dužini polubranika,
od kojih jedno mora biti smješteno na samom kraju polubranika.
K43
Kad
se branici i polubranici postavljaju na ulazu na
parkiralište ili garaže, obojani su crvenim i poljima i po mogućnosti označeni
najmanje jednim crvenim reflektirajućim staklom.
Branici
i polubranici moraju biti obilježeni crvenim
reflektirajućim staklima i ako su obilježeni posebnim postojanim ili trepćućim
crvenim svjetlima.
Reflektirajuća
stakla iz st. 1. i 2. ovog članka moraju imati površinu barem 40 cm, a moraju
se postaviti tako da su uočljiva iz smjera ceste na kojem se zatvara promet.
Branici
i polubranici moraju po cijeloj dužini biti
presvučeni retroreflektirajućom tvari klase II.
7. Prometna zrcala
Članak 88.
Prometna zrcala namijenjena su
za sigurno uključivanje iz sporedne ceste na cestu s prednošću prolaska ili u
drugim sličnim slučajevima, na mjestima smanjene preglednosti.
Vanjski rub prometnog zrcala
mora biti obojen izmjeničnim poljima crvene i bijele boje.
Prometna zrcala mogu biti
pravokutnog ili kružnog oblika (slike K44 i K45).
K44 K45
8. Zaštitne ograde
Članak 89.
Zaštitna ograda je tehnička sigurnosna
konstrukcija kojoj je osnovna svrha spriječiti klizanje vozila s (planuma) ceste, odnosno zadržati vozila skrenuta s kolnika.
Zaštitna ograda se izrađuju od
čelika, betona (tip New Jersey), ili kombinirano.
Zaštita ograda mora se postavip>
– u razdjelnom pojasu, ovisno o
veličini prometa,
– na cestovnom objektu,
– kad je cesta na nasipu višem
od 3.0 m,
– ispred opasnog mjesta (bočne
opasnosti).
Klasa zaštitne ograde ovisno o
kategoriji ceste:
KATEGORIJA |
RUB |
RAZDJELNI |
|
CESTE |
KOLNIKA |
POJAS |
OBJEKT |
AUTOCESTA
I |
|
|
|
BRZA
CESTA |
H2–H1 |
H2 |
H3 – H2 |
DRŽAVNA
CESTA |
|
|
|
I BRZA
GRADSKA |
H1 |
– |
H2 |
CESTA |
|
|
|
OSTALE
CESTE |
N2 |
– |
H1 – H2 |
Članak
90.
Zaštitna
ograda mora biti opremljena reflektirajućim oznakama ili smjerokaznim
stupićima, na desnoj strani u smjeru vožnje crvene boje, a s lijeve strane
bijele boje. Na kolniku s jednosmjernim prometom reflektirajuća oznaka je s
obje strane crvene boje.
9. Ograde protiv zasljepljivanja
Članak
91.
Ograde
protiv zasljepljivanja od svjetala vozila iz suprotnog smjera, u pravilu, se
postavljaju u razdjelni pojas ceste s dva kolnika za promet suprotnih smjerova.
Članak
92.
Ograde
protiv zasljepljivanja izvode se od metala, drveta, polimernih mreža, sadnjom
šiblja i drugih materijala.
10. Zaštitne žičane ograde
Članak
93.
Zaštitne
žičane ograde jesu:
1)
ograde namijenjene zaštiti prometa na cesti od divljači i drugih životinja,
2) ograde na nadvožnjacima za zaštitu
prome
prometa ispod nadvožnjaka.
Članak 94.
Zaštitne
žičane ograde postavljaju se uz:
a)
autoceste,
b)
brze ceste,
c)
ostale ceste prema potrebi.
11. Pješačke ograde
Članak
95.
Pješačke
ograde namijenjene su osiguranju pješaka od pada s površine koju moraju ili smiju
koristiti za kretanje.
Pješačke
ograde se smiju upotrebljavati i za vođenje (kanaliziranje) pješaka na području
raskrižja, prolaza za pješake, nathodnika i sl.
12. Ublaživači udara
Članak
96.
Ublaživači
udara su naprave koje se koriste za osiguranje posebno opasnih mjesta na cesti,
gdje postoji opasnost naleta vozila na čvrstu građevinu (npr.
razdjelni otok, zid cestovnog objekta, konzolni stup
i dr.).
Ublaživači udara namijenjeni su
smanjenju posljedica udara na putnike, vozilo ili građevinu.
13. Oznaka za ručno upravljanje prometom
Članak
97.
Znakovi
koje privremeno postavlja policija pri upravljanju i nadzoru prometa ne mogu
biti promjera manjeg od 40 cm.
Članak 98.
1) Crvena i zelena zastavica
veličine najmanje 40x40 cm.. Kad cestovni radnik drži crvenu zastavicu (slika
K46), ona označuje zabranu prometa, a kad drži zelenu zastavicu (slika K47),
onda je prolaz slobodan;
K46
K47
2) okrugla ploča promjera 30 cm,
koja ima na jednoj strani znak B04 (zabrana prometa u jednom smjeru, slika
K48), na drugoj strani zeleno polje s bijelim rubom širine 6 cm (slika K49).
Znak B04 okrenut prema dolazećem vozilu znači zabranu prolaza, a zeleno polje s
bijelim rubom slobodan prolaz.
K48
K49
VI. SIGNALIZACIJA I OPREMA ZA
SMIRIVANJE PROMETA
Članak 99.
Signalizacijom i opremom za
smirivanje prometa utječe se na usporavanje brzine kretanja vozila na dopuštenu
brzinu.
Signalizacija
i oprema za smirivanje prometa sastoji se od:
–
optičkih bijelih crta upozorenja;
–
traka za zvučno upozoravanje;
–
vibracijskih traka;
–
umjetnih izbočina,
–
uzdignutih ploha na kolniku.
Optičke
bijele crte upozorenja izvode se s pomoću sredstava za izvođenje oznaka na kolniku,
a zvučne ili vibracijske trake hrapavljenjem
kolničkog zastora glodanjem ili nanošenjem tankih reljefnih slojeva na kolnik.
Umjetne
izbočine su konveksnog profila, a uzdignute plohe trapeznog profila, koje se
moraju razlikovati od kolne površine ceste po materijalu i boji tako da su
dobro vidljive danju i noću.
Članak
100.
Umjetne
izbočine i uzdignute plohe mogu se postavljati samo na cestama u naselju
(stambenim četvrtima) kojima se prilazi zonama u kojima je nužno usporavanje
brzine kretanja vozila radi sigurnosti prometa, a na temelju prometnog projekta
i analize opravdanosti, uz prethodnu suglasnosti po članku 44. Zakona o javnim
cestama (»Narodne novine« broj 180/04).
Uporaba
umjetnih izbočina i uzdignutih ploha nije dopuštena na cestama kojima se češće
kreću vozila Hitne pomoći (prilazi bolnicama).
Članak 101.
Umjetne izbočine i uzdignute
plohe moraju biti označene dopunskom pločom E44 uz prometni znak A34 (B31 ili
C04) i prometnim znakovima C10 (izbočina na cesti), K17 i K18 (ploča za
označivanje bočne zapreke) i oznakama na kolniku. Njihova površina mora biti od
neklizajućeg materijala i označena stalnim
reflektirajućim tvarima na onoj strani s koje se vozilo približava.
Umjetne izbočine moraju biti
dobro usidrene u kolnički zastor kako bi se spriječilo odvajanje pojedinačnih
elemenata ili njihovih dijelova. U zoni umjetnih izbočina i uzdignutih ploha
moraju se provesti primjerene mjere odvodnje.
Članak 102.
Najčešće mjere koje se
primjenjuju za smirivanje prometa na kolniku jesu:
1. optičke bijele crte
upozorenja koje upozoravaju vozača na
potrebu smanjivanja brzine.
Crte se izvode serijskim
postavljanjem najmanje četiri bijele refleksivne trake poprečno na smjer vožnje
preko cijele širine prometnog traka, sve veće širine i na sve manjem razmaku.
Prva crta mora biti širine 20 cm, a sljedećima se širina povećava za 10 cm
(slika K50). Razmak između crta ovisi o početnoj (npr.
80 km/h) i konačnoj brzini (npr. 40 km/h) koju vozilo
postiže prije opasnog dijela ceste (slika K51).
Optičke bijele crte postavljaju
se ispred raskrižja, pješačkih prijelaza, ispred opasnog dijela ceste, ispred
ploče C79 (naziv naseljenog mjesta), cestarskih naplatnih mjesta, graničnih
prijelaza i slično.
K50
K51
2. trake za zvučno
upozoravanje vozača (»zvučna traka«),
koje pri prijelazu vozila proizvode tihe vibracije i zvučne efekte i time
upozoravaju vozača da smanji brzinu, (slika K52).
Trake se izvode hrapavljenjem kolničkog zastora površinskim sredstvima, glodanjem ili nanošenjem eruptivne kamene
granulacije veličine 8 do 12 mm.
Zvučne
trake se izvode u paru na udaljenosti 1.8 m (2.0 m), preko prometnog traka,
širine 15 do 40 cm i visine 5 do 12 mm na međusobnom razmaku koji ovisi o
početnoj (npr. 80 km/h) i konačnoj brzini (npr. 40 km/h) koju vozilo postiže prije opasnog dijela
ceste.
Zvučne
trake mogu se postavljati ispred škola, vrtića, željezničkih prijelaza, pješačkih prijelaza, cestarskih naplatnih
prolaza, križanja i opasnih zavoja gdje su velike brzine kretanja i gdje se
želi zvukom i malim vibracijama vozila, upozoriti vozača na smanjivanje brzine
prema propisanom ograničenju na cesti.
K52
3. vibracijske trake koje pri prijelazu vozila proizvode jače vibracije i
zvučne efekte i time upozoravaju vozača da smanji brzinu. Trake su položene u
paru na međusobnoj udaljenosti 1.8 m (2.0 m), slika K53.
Vibracijske trake izvode se od
kamene eruptivne granulacije preko cijele širine kolnika, širine 20 do 40 cm i
visine 18 do 25 mm. Razmak para traka »a« ovisi o najvećoj dopuštenoj brzini,
što, u pravilu, predstavlja vremenski prolaz od jedne sekunde, odnosno dvije
sekunde.
Vibracijske trake postavljaju se
na mjestima gdje se želi upozoriti vozača na vožnju prema propisanom
ograničenju brzina na cesti.
K53
4. umjetne izbočine su građevinski elementi koji se postavljaju prije
zone smirivanja prometa, većinom u stambenim ulicama, obilježenim prometnim
znakom C21 (zona u kojoj je ograničena brzina) ili znakom C25 (područje
smirenog prometa), slika K54.
Izbočine
se postavljaju preko polovine ili po cijeloj širini prometnog traka.
Ako
se postavljaju u nizu međusobna udaljenost izbočina može iznositi od 20 do 60 m
ovisno o situaciji.
Ovisno
o ograničenju brzine, sljedećih su dimenzija:
a)
za 50 km/h ili manje, njihova širina ne smije biti manja od 60 cm, a visina ne
smije prelaziti 3 cm;
b)
za 40 km/h ili manje, njihova širina ne smije biti manja od 90 cm, a visina ne
smije prelaziti 5 cm;
c)
za 30 km/h ili manje, njihova širina ne smije biti manja od 120cm, a visina ne
smije prelaziti 7 cm.
Tip
a) i b) moraju se izvoditi od modularnih elemenata (gume ili plastične mase), a
tip c) može se izvoditi i od asfaltne mase.
Izbočina
poprečno na smjer vožnje na spoju s kolnikom ne smije imati rubove.
K54
5. uzdignute plohe su
građevinski izvedene površine za prisilno smanjivanje brzine. Izvode se
pojedinačno ili u nizu obično na mjestima gdje se pojedinačno ili u nizu
većinom nalazi obilježeni pješački prijelaz (slika K55).
Visina plohe je 7 do 12 cm. Nagib prilaznih rampi
iznosi između 1:10 do 1:20, a dužina prilaznih rampi rampi ovisi o visini plohe i
minimalno je dužine od jednog metra.
K55
VIII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE
ODREDBE
Članak 103.
Prometni znakovi na cestama koji
nisu u skladu s ovim Pravilnikom, a zateknu se na cestama na dan njegova
donošenja, moraju se zamijeniti, odnosno, uskladiti do 31. prosin7.
godine.
Prometni
znakovi koji nisu predviđeni ovim Pravilnikom, a zateknu se na cestama na dan
njegova donošenja, moraju se ukloniti do 30. lipnja 2006. godine.
Članak
104.
Prometni
znakovi se proizvode, postavljaju i održavaju u skladu s ovim Pravilnikom,
Zakonom o sigurnosti prometa na cestama, Zakonom o javnim cestama, Pravilnikom
o održavanju i zaštiti javnih cesta, normama te smjernicama za provedbu ovog
Pravilnika i njegovih pojedinih dijelova, koje prema potrebi, donosi ministar
mora, turizma, prometa i razvitka.
Članak
105.
Na
dan donošenja ovog Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o prometnim znakovima,
opremi i signalizaciji na cestama« (»Narodne novine« br.
34/2003).
Članak
106.
Ovaj
Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
Klasa:
011-01/04-02/96
Urbroj: 530-07-05-05
Zagreb, 3. ožujka 2005.
Ministar
Božidar Kalmeta, v. r.