296
Na temelju članka 3., stavka 5. Zakona o udžbenicima za osnovnu i srednju školu (»Narodne novine«, broj 36/06.), na prijedlog stručnog povjerenstva, nakon pribavljenog mišljenja Odbora za obrazovanje, znanost i kulturu Hrvatskoga sabora, ministar znanosti, obrazovanja i športa donosi
1.OPĆE ODREDBE
1. 1. Sadržaj dokumenta
Udžbenički standard provedbeni je propis ministra kojim se utvrđuju standardi za
udžbenik.
Udžbeničkim standardom utvrđuju se zakonske i druge osnove, znanstveni,
pedagoško-psihološki standardi i zahtjevi, didaktičko-metodički standardi i
zahtjevi, etički i jezični zahtjevi, likovno-grafički zahtjevi, tehnički
standardi za izradu tiskanih udžbenika, pojam elektroničkog udžbenika, posebni
zahtjevi u izradi udžbenika za pripadnike nacionalnih manjina i zahtjevi u
izradi i prilagodbi udžbenika za učenike s posebnim potrebama (učenike s
teškoćama i darovite učenike) i licencija za nakladnike.
1. 2. Zakonske i druge osnove
Udžbenički standard utemeljen je na Ustavu Republike Hrvatske, važećim zakonskim propisima, nacionalnim programima, deklaracijama i konvencijama.
2. STANDARDI I ZAHTJEVI ZA IZRADU UDŽBENIKA
2. 1. Znanstveni zahtjevi
1. Sadržaj udžbenika utemeljen je na znanstveno provjerenim i općeprihvaćenim
teorijama, činjenicama i tumačenjima zakonitosti, pojava i procesa.
2. Ako se u udžbeniku iznose nedokazane pretpostavke, to je u sadržaju udžbenika
jasno priopćeno na prikladan način.
3. Udžbenik je utemeljen na znanstvenim teorijama koje učenik može u potpunosti
razumjeti, a čija je praktična primjena nužno primjerena stupnju njegova
psihofizičkoga razvoja.
4. Udžbenik je zasnovan na znanstvenim teorijama koje su u skladu s etičkim
načelima.
2.2. Pedagoški i psihološki standardi i zahtjevi
1. Udžbenik je primjeren razvojnim mogućnostima, spoznajnim sposobnostima i
predznanjima učenika i potiče njihove interese.
2. Udžbenik omogućuje stjecanje trajnog znanja, potiče aktivno učenje, upućuje
na primjenu različitih strategija učenja i na razvoj kritičkoga mišljenja.
3. Udžbenik potiče zanimanje za nastavni predmet i unutarnju motivaciju za
učenje.
4. Udžbenik potiče samostalno učenje i osposobljava za istraživanje.
2.3. Didaktičko-metodički standardi i zahtjevi
1. Udžbenik obvezno prati nastavni plan i program te ostvaruje ciljeve i zadaće
odgovarajućega nastavnog predmeta.
2. Udžbenička jedinica je osnovna tematska cjelina u udžbeniku koja mora pratiti
temu određenoga nastavnog programa.
3. U udžbeniku je jasno uočljivo što učenici trebaju naučiti. Udžbenik jasno
razlikuje obvezne i ostale vrste sadržaja (izborne, objasnidbene i druge).
4. Preporučuje se da u udžbeniku samostalan učenički rad obuhvaća do trećine
zadataka kada je to opravdano i moguće.
5. U udžbeniku su jasno istaknuti novi pojmovi.
6. Udžbenik je strukturiran u skladu sa spoznajama i metodologijom matične
znanosti, aktualnim didaktičkim spoznajama i zahtjevima metodike nastavnog
predmeta.
7. Udžbenik sadržava metodički instrumentarij koji se oslanja na matičnu znanost
nastavnoga predmeta i osnovne psihološko-didaktičke elemente: motivaciju,
pripremu, usvajanje, ponavljanje, uvježbavanje, usustavljivanje, primjenu i
provjeru znanja.
8. Udžbenik podržava otvorenu nastavu (komunikacijsku, iskustvenu, projektnu,
problemsku i druge vrste), upućuje na druge izvore te potiče na proširivanje i
produbljivanje znanja.
9. U iznošenju sadržaja u udžbeniku se koriste i zorna sredstva (likovni i
grafički prikazi i drugi prilozi).
10. Udžbenik poštuje postojanje razlika među učenicima tako da nudi sadržaje za
dvije do tri razine znanja razlikujući ih prema stupnju složenosti.
11. Udžbenik uz osnovni tekst u pravilu sadrži predgovor (u kojemu je iznesena
koncepcija udžbenika na učenicima razumljiv način), sadržaj te od viših razreda
osnovne škole abecedno kazalo imena i/ili pojmova.
2.4. Etički zahtjevi
Etički zahtjevi temelje se na istinitosti, provjerljivosti i objektivnosti
udžbeničkih sadržaja, općim pravima čovjeka, načelima demokracije, vladavine
prava i na domoljublju.
Prema tome, udžbenik:
1. upućuje na moralne strane, postignuća i posljedice znanstvenoga i
tehnološkoga razvoja;
2. podržava, njeguje i promiče načela održivoga razvitka;
3. njeguje hrvatski nacionalni identitet;
4. odražava bogatstvo različitosti hrvatskog društva, omogućuje stjecanje znanja
o ravnopravnosti pojedinaca i društvenih skupina te promiče pravo na
različitost;
5. podržava ravnopravnost spolova na prikladan način služeći se imenicama obaju
rodova, osobito u spominjanju zvanja i zanimanja, ne narušavajući pri tome
komunikacijsku razinu i prirodnost hrvatskoga jezika te priprema oba spola za
djelatno i ravnopravno sudjelovanje u svim područjima života;
6. objektivno i vjerodostojno prikazuje kulture, religije i civilizacije te
etničke i religijske skupine;
7. promiče upoznavanje i poštovanje vrijednosti nacionalnih manjina u Republici
Hrvatskoj te drugih naroda i kultura u Europi i svijetu.
Svi udžbenici usklađuju se s navedenim zahtjevima, bez obzira na to iskazuju li
se ti zahtjevi u njima neposredno (društveni i humanistički predmeti) ili
posredno (prirodoslovlje, tehnički i drugi predmeti).
2.5. Jezični zahtjevi
1. Udžbenik je pisan hrvatskim standardnim jezikom. U slučaju jezičnih inačica
sustavno se treba pridržavati odabranih.
2. Udžbenik je pisan u skladu s hrvatskim pravopisom.
3. U udžbeniku se koriste kratice, simboli i znakovi normirani u hrvatskome
standardnom jeziku te propisane mjerne jedinice i njihove kratice.
4. Nazivi za koje ne postoje hrvatske inačice, a nisu jezično normirani
preuzimaju se u obliku kakav je prihvaćen u struci. Ako on nije jezično
prihvatljiv, pronalazi se novi u dogovoru predmetnoga stručnjaka i
jezikoslovnoga, a u skladu s preporukama Vijeća za normu hrvatskoga standardnog
jezika.
5. Tekstovi u udžbeniku omogućavaju učenicima ovladavanje hrvatskim jezikom,
posebno njegovim standardnim oblikom.
6. Od uporabe hrvatskoga standardnog jezika odstupaju udžbenici na jeziku
nacionalnih manjina, udžbenici stranih jezika i udžbenici u kojima su dani
primjeri izvornih tekstova.
7. Tekstovi udžbenika, osobito primjeri, prilagođeni su predznanju i spoznajnim
sposobnostima učenika, njihovoj dobi i svijetu koji ih okružuje, pregledni su i
jasni.
8. Jezik tekstova udžbenika u skladu je s općim psiholingvističkim zakonitostima
u odnosu na semantičku, sintaktičku i morfološku složenost i njihov međuodnos.
9. Tekstovi u udžbeniku omogućuju sustavno obogaćivanje učenikova rječnika
uvođenjem novih riječi ne narušavajući pri tome razumljivost.
10. U udžbeniku se izbjegavaju nepotrebne tuđice.
11. U udžbeniku se izbjegavaju niječne definicije i niječno sročena pitanja.
12. U udžbeniku ilustracije i grafičko-tehnička oprema ne smiju narušavati
čitljivost teksta.
2.6. Likovno-grafički zahtjevi i standardi
1. Ilustracije i grafičko-tehnička oprema u udžbeniku visoke su kvalitete (u
pravilu 300 dpi), sadržajno usklađeni s tekstom i pridonose razumijevanju
teksta.
2. Likovno-grafička opremljenost udžbenika promiče estetske vrijednosti.
3. Ilustracije u udžbeniku imaju jasnu funkciju i primjerene su dobi učenika.
4. Ilustracije se opisuju nazivom (potpisom) i po potrebi popratnim tekstom.
5. Udžbenik za niže razrede osnovne škole sadrži u velikoj mjeri slikovna i
grafička sredstva u prikazivanju i objašnjavanju sadržaja.
6. Ilustracije se biraju ponajprije iz domaće, a zatim i iz svjetske kulturne
baštine, sukladno nastavnom programu.
7. Likovna rješenja u udžbeniku trebaju promicati ravnopravnosti spolova.
2.7. Tehnički standardi za izradu tiskanih udžbenika
1. Opseg udžbenika određuju: dob učenika kojoj je udžbenik namijenjen,
posebnosti pojedinoga nastavnog predmeta, odnosno područja i nastavni plan i
program.
Opseg udžbenika orijentacijski iznosi po dvije stranice udžbenika za jedan
nastavni sat, osim za prvi, drugi i treći razred osnovne škole i za nastavne
predmete odnosno područja s izrazitim sadržajno-metodičkim posebnostima:
književnost, strani jezik, likovna i glazbena kultura i umjetnost, geografija,
određeni strukovni predmeti i sl.
Izborni sadržaji u udžbeniku mogu iznositi do 10% opsega udžbenika.
2. Format udžbenika u pravilu je A4 ili B5 i iznimno iz njih izvedeni formati
(prošireni, podrezani i sl.).
Ostali formati mogu se koristiti za povijesne i zemljopisne atlase.
3. Pismo udžbenika – veličina pisma (slova) ovisi o dobi učenika kojoj je
udžbenik namijenjen. Koristi se tip pisma u kojemu su znakovi grafički jasni, a
razmaci među znakovima takvi da je otisnuta riječ lako uočljiva i čitljiva.
Veličine pisma su sljedeće:
– Pismo veličine 12 – 14 tipografskih točaka – u pravilu za osnovni tekst (slog)
u udžbenicima i dopunskim nastavnim sredstvima u nižim razredima osnovne škole.
– Pismo veličine 11 – 13 tipografskih točaka – u pravilu za osnovni tekst (slog)
u udžbenicima i dopunskim nastavnim sredstvima za više razrede osnovnih škola i
srednje škole.
– Pismo veličine 9 – 11 tipografskih točaka – u pravilu za opise likovnih
priloga, karte, nacrte, formule, matematičke zadatke i sl.
4. Razmak između redaka u pravilu se preporučuje 120% od veličine pisma.
5. Trajnost udžbenika – udžbenik je namijenjen za višegodišnju uporabu i u
pravilu ne sadrži dijelove u koje se upisuju odgovori niti rješenja. Zbirka
zadataka, zemljopisni i povijesni atlasi također su namijenjeni višegodišnjoj
uporabi. Isključivo je radna bilježnica, kao dopunsko nastavno sredstvo,
namijenjena za jednogodišnju uporabu te je oblikovana na način da učenik ima
mogućnost pisanja ili crtanja pri rješavanju zadataka ili odgovaranju na
pitanja.
6. Papir udžbenika – za izradu udžbenika koristi se papir koji je ekološki čist
i nije štetan za zdravlje ljudi, a u skladu s europskim normama. Udžbenici se
tiskaju na mat papiru, minimalne gramature 75 g/m2, a maksimalne 90 g/m2. Papir za
udžbenike treba imati stupanj bjeline manji od 80% (poželjno bez optičkih
bjelila) i stupanj neprozirnosti (opacitet) najmanje 90%. Iznimno, kad to
zahtijevaju posebni razlozi, udžbenici se tiskaju na premazanom papiru
maksimalne gramature do 115 g/m2 (likovna kultura, geografija i sl.).
Radna bilježnica kao dopunsko nastavno sredstvo ima papir iste kvalitete kao
udžbenik, ali minimalne gramature 60 g/m2, a maksimalne 80 g/m2.
Atlas kao dopunsko nastavno sredstvo ima papir iste kvalitete kao udžbenik, ali
minimalne gramature papira 115 g/m2, a maksimalne 135 g/m2.
7. Tisak i uvez udžbenika – tisak udžbenika je takav da se njime postiže visoka
razina čitljivosti i grafičko-likovna jasnoća. Uvez udžbenika je mek, lijepljen
ili šivan i omogućava višegodišnju uporabu. Radne bilježnice koje se koriste za
jednogodišnju uporabu mogu biti samo lijepljene, klamane ili spiralno uvezane.
8. Udžbenik se objavljuje u jednom svesku. Iznimka je udžbenik za hrvatski jezik
koji može biti u dva sveska. Isto tako, udžbenik matematike u višim razredima
osnovne škole i u srednjoj školi može biti u dva sveska samo ako sadrži zbirku
zadataka. U tom slučaju uz takav udžbenik nije potrebno nikakvo drugo dopunsko
nastavno sredstvo.
9. Tiskano izdanje udžbenika može biti popraćeno elektroničkom građom (kaseta,
CD, CD-ROM, DVD-VIDEO, DVD-ROM i slično).
2.8. Elektronički udžbenik
Elektronički udžbenik je jedna ili više računalnih datoteka omeđenog sadržaja
koje su dostupne javnosti na Internetu (mrežna knjiga) ili u materijalnom obliku
(optički podatkovni mediji: CD-ROM, CD-DA, DVD-VIDEO, DVD-ROM i slično). Uz
tekst može imati sliku i zvuk kao i veze sa srodnim mrežnim stranicama te biti
interaktivan. Objavljen je samostalno u elektroničkom formatu prikladnom za
udžbenik te opremljen metapodacima uključujući ISBN.
Elektronički udžbenik u materijalnom obliku i elektronička građa uz tiskani
udžbenik treba zadovoljavati sljedeće tehničke standarde:
1. Optički podatkovni mediji trebaju biti proizvedeni isključivo tehnologijom
brizganja.
2. CD-ROM treba udovoljavati »Yellow Book« standardu.
3. CD-DA medij treba udovoljavati »Red Book« standardu.
4. DVD treba biti proizveden u skladu sa standardima ISO/IES 16448, (120mm DVD –
Read-Only Disc, 3rd edition), odnosno ECMA-267.
5. Mediji trebaju biti proizvedeni od strane proizvođača koji imaju regulirana
patentna prava.
6. Ambalaža treba biti kvalitetna te zadovoljavati standarde o zaštiti okoliša
sukladno direktivama Europske unije.
2.9. Posebni zahtjevi u izradi udžbenika za pripadnike nacionalnih manjina
1. Udžbenici nacionalnih manjina u kojima se promiču nacionalne i kulturne vrijednosti tih nacionalnih manjina uključuju i sadržaje potrebne za razumijevanje hrvatskih nacionalnih i kulturnih vrijednosti.
2. 10. Zahtjevi u izradi i prilagodbi udžbenika za učenike s posebnim potrebama
1. U udžbenicima za učenike s teškoćama u razvoju obraća se pozornost na
razlike:
– u sadržajnoj razini za svako specifično područje
– u psiholingvističko-pedagoškim značajkama (razvojna, motivacijsko-emocionalna,
psiholingvistička)
– u likovno-grafičkim standardima
– u tehničkim standardima.
Zahtjevi i standardi za udžbenike za učenike s teškoćama u razvoju temelje se i
na metodama koje se primjenjuju u edukacijsko-rehabilitacijskim disciplinama.
2. U udžbenicima za redovitu populaciju učenika u svakoj pogodnoj nastavnoj
jedinici/temi uputno je uključiti određeni broj sadržaja i zahtjeva za darovite
učenike.
2.11. Licencija za nakladnike
1. Licencija je dokument kojim Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa
odobrava nakladniku izdavanje udžbenika nakon što je ispunio uvjete propisane
Udžbeničkim standardom.
2. Licencija se može izdati pravnoj osobi koja zadovoljava sljedeće uvjete:
– registrirana je za nakladničku djelatnost u Republici Hrvatskoj;
– uredno podmiruje porezne obveze i doprinose;
– ima najmanje sedam radnika u stalnom radnom odnosu u pripremi udžbeničkih
programa, od toga najmanje tri stručna urednika;
– ima skladišni prostor u vlasništvu ili zakupu;
– ima vlastitu distribuciju ili ugovor o distribuciji s ovlaštenim
distributerom.
3. Postupak za izdavanje nakladničke licencije provodi se na zahtjev nakladnika.
Zahtjev za izdavanje nakladničke licencije s dokazima o ispunjavanju uvjeta i
plaćenoj upravnoj pristojbi podnosi se Ministarstvu znanosti, obrazovanja i
športa najkasnije do 30. rujna tekuće godine. Ministarstvo u roku od 30 dana
izdaje nakladničku licenciju ili rješenje kojim se odbija izdavanje nakladničke
licencije.
Ako je prijedlog rješenja negativan, Ministarstvo je dužno izvijestiti
nakladnika. Nakladnik u tom slučaju može uložiti prigovor, a Ministarstvo će u
roku od 15 dana izdati konačno rješenje.
4. Licencija se izdaje na vrijeme od 3 godine.
5. Licencija se može oduzeti i prije isteka roka navedenog u prethodnoj točci u
slučaju ako nakladnik ne ispunjava propisane uvjete. Prije izdavanja rješenja o
oduzimanju licencije, Ministarstvo je dužno izvijestiti nakladnika. Nakladnik u
tom slučaju može uložiti prigovor, a Ministarstvo će u roku od 15 dana izdati
konačno rješenje.
6. Nakladnička licencija ili rješenje o odbijanju izdavanja licencije upravni su
akti protiv kojih nije dopuštena žalba, ali protiv njih se može pokrenuti
upravni spor.
3. ZAVRŠNE ODREDBE
1. Sukladno Zakonu o udžbenicima za osnovnu i srednju školu donijet će se
dokumenti za primjenu ovoga standarda.
2. Na osnovi specifičnosti pojedinoga nastavnog predmeta mogu se donijeti
posebni standardi za udžbenike tih predmeta koji su usklađeni s ovim standardom.
Klasa: 602-09/06-01/00057
Urbroj: 533-12-06-1
Zagreb, 4. prosinca 2006.
Ministar
prof. dr. sc. Dragan Primorac, v. r.