2189
Na
temelju članka 39. stavka 2. pod i) Zakona o Hrvatskoj narodnoj banci
(»Narodne novine«, br. 36/2001. i 135/2006.) te
članka 39. stavka 2., a u vezi s člankom 41. Zakona o kreditnim unijama
(»Narodne novine«, br. 141/2006.) guverner Hrvatske
narodne banke donosi
I. OPĆE ODREDBE
(1)
Ovom se odlukom propisuju uvjeti i elementi potrebni za identifikaciju,
procjenu i upravljanje rizikom likvidnosti kreditnih unija.
(2)
Identifikacija, procjena i upravljanje rizikom likvidnosti u smislu ove odluke
podrazumijevaju upravljanje rizikom likvidnosti na način koji će omogućiti
pravodobno i redovito podmirivanje obveza u uobičajenim i izvanrednim
okolnostima poslovanja kreditnih unija.
(3)
Rizik likvidnosti, u smislu ove odluke, jest rizik gubitka koji proizlazi iz
postojeće ili očekivane nemogućnosti kreditne unije da podmiri svoje novčane
obveze o dospijeću.
(4)
Pokazatelj likvidnosti (koeficijent likvidnosti) kreditne unije jest odnos
između likvidnih sredstava i dospjelih obveza kreditne unije.
II. ZAHTJEVI ZA
DJELOTVORNO UPRAVLJANJE RIZIKOM LIKVIDNOSTI
(5)
Radi djelotvornog upravljanja rizikom likvidnosti kreditna je unija dužna
imati:
pisanu politiku upravljanja rizikom
likvidnosti
ažurne evidencije i adekvatnu organizacijsku
strukturu za upravljanje rizikom likvidnosti.
1. Pisana politika i postupci upravljanja rizikom likvidnosti
(6)
Pisana politika upravljanja rizikom likvidnosti treba sadržavati sljedeće elemente:
postupke vezane uz planiranje poznatih i
očekivanih, ali i neočekivanih novčanih odljeva kao i novčanih priljeva
postupke za redovito praćenje i izvještavanje
uprave o stanju likvidnosti
primarne izvore za osiguranje likvidnosti
pričuve likvidnosti i njihovu razinu utvrđene
u skladu s donesenom strategijom likvidnosti
instrumente za upravljanje rizikom likvidnosti
mjere za sprečavanje i otklanjanje uzroka
nelikvidnosti
sustav praćenja potencijalnih obveza s osnova
izvanbilančnog poslovanja kreditne unije i mogući utjecaj
ovih obveza na likvidnost
utvrđene indikatore likvidnosti.
(7)
Politika upravljanja rizikom likvidnosti mora biti usklađena s ostalim
dokumentima poslovne politike kreditne unije.
(8) Politika upravljanja rizikom likvidnosti treba se revidirati najmanje jednom godišnje.
2. Adekvatna organizacijska struktura za upravljanje rizikom likvidnosti
(9)
Pod adekvatnom organizacijskom strukturom za upravljanje rizikom likvidnosti
podrazumijeva se jasan organizacijski ustroj s dobro utvrđenim nadležnostima i
odgovornostima članova uprave kreditne unije i drugih zaposlenika za
upravljanje rizikom likvidnosti kreditne unije.
(10)
Uprava kreditne unije donosi politiku upravljanja rizikom likvidnosti.
(11)
Uprava kreditne unije nadležna je za praćenje i provođenje politike upravljanja
rizikom likvidnosti i organizaciju odgovarajućeg sustava izvještavanja koji će
omogućiti pravodobno praćenje izloženosti riziku likvidnosti.
(12)
Kreditna je unija dužna uspostaviti ažurne evidencije, koje će omogućiti
pravodobno i kontinuirano planiranje, praćenje, kontrolu i izvještavanje za
adekvatno provođenje procesa odlučivanja s aspekta upravljanja rizikom
likvidnosti.
(13)
Organizacija, odgovarajuće evidencije, podaci i izvještaji koji se pripremaju
za potrebe upravljanja likvidnošću trebaju omogućiti:
– planiranje i praćenje likvidnosti kreditne
unije i svakodnevno i za duža razdoblja (npr. za
godinu te za mjesečna i tromjesečna razdoblja)
– praćenje i poštivanje uspostavljenih limita za
upravljanje rizikom likvidnosti
– generiranje podataka za utvrđivanje indikatora
likvidnosti i sastavljanje izvještaja za potrebe uprave i ostalih osoba koje su
uključene u proces upravljanja rizikom likvidnosti
– analizu kretanja primljenih depozita.
III. UPRAVLJANJE RIZIKOM
LIKVIDNOSTI
(14)
Upravljanje rizikom likvidnosti podrazumijeva:
uspostavu i održavanje adekvatne ročne
strukture aktive i pasive kreditne unije
planiranje i upravljanje priljevima i
odljevima novčanih sredstava i osiguravanje adekvatnog iznosa likvidnih
sredstava za podmirivanje obveza prema dinamici njihova dospijeća
praćenje koncentracije izvora sredstava
osiguravanje adekvatnih pričuva likvidnosti.
1.
Uspostavljanje i održavanje adekvatne ročne strukture
(15)
Kreditna je unija dužna pratiti ročnu strukturu svoje aktive i pasive s aspekta
usklađenosti aktivnih i pasivnih stavki prema preostalim dospijećima.
Pod
preostalim dospijećima pojedinih potraživanja i obveza u smislu ove odluke
podrazumijeva se preostalo razdoblje od datuma bilance ili drugog izvještaja do
ugovorenog datuma dospijeća potraživanja i obveza.
Pri
raspoređivanju imovine kreditne unije prema ljestvici dospijeća treba voditi
računa o realnosti naplate potraživanja o dospijeću i o uobičajenim rokovima
kašnjenja u naplati pojedinih potraživanja.
(16)
U svrhu praćenja ročne usklađenosti svojih potraživanja i obveza kreditna je
unija dužna u mjesečnim intervalima izrađivati i dostavljati Hrvatskoj narodnoj
banci odgovarajuće izvještaje, u koje će uključivati svoja potraživanja i
obveze koja dospijevaju u roku do mjesec dana računajući od datuma izvještaja.
U taj izvještaj uključuju se ona potraživanja za koja se očekuje da će biti
naplaćena i one obveze koje kreditna unija mora podmiriti do određenog datuma.
Oblik
i sadržaj izvještaja o likvidnosti kao i rokovi za njihovo dostavljanje
propisani su Odlukom o nadzornim izvještajima kreditnih unija.
2.
Planiranje i upravljanje priljevima i odljevima novčanih sredstava i
osiguravanje adekvatnog iznosa likvidnih sredstava
(17)
Kreditna je unija dužna planirati priljeve i odljeve novčanih sredstava te
upravljati njima. Planiranje treba uključivati sve očekivane priljeve i odljeve
novčanih sredstava koji utječu na sposobnost kreditne unije da podmiri svoje
ugovorne obveze, pri čemu se polazi od stupnja vjerojatnosti za realizaciju
transakcije.
(18)
Kreditna unija može višak svojih likvidnih sredstava deponirati kod domaćih
banaka.
(19)
Očekivanim priljevima novčanih sredstava smatraju se priljevi s osnove svih
vrsta depozita, naplata kredita te korištenja kredita i drugi priljevi za koje
se pouzdano očekuje da će biti ostvareni u određenom razdoblju.
(20)
Očekivanim odljevima novčanih sredstava smatraju se odljevi na osnovi povrata
depozita, povrata dospjelih obveza po primljenim kreditima, obveza prema
dobavljačima i drugi odljevi za koje se pouzdano očekuje da će biti izvršeni u
određenom razdoblju.
(21)
Likvidnim sredstvima kreditne unije smatraju se:
gotov novac (sredstva u blagajni)
depoziti po viđenju kod banaka
oročeni depoziti kod banaka koji se mogu
bezuvjetno razročiti
ostala sredstva kreditne unije koja se mogu u
kratkom roku pretvoriti u gotov novac.
(22)
Dospjelim obvezama kreditne unije smatraju se:
dospjele obveze po depozitima
dospjele obveze po primljenim kreditima
dospjele obveze po kamatama i naknadama
ostale dospjele obveze.
3. Pokazatelj likvidnosti
(23)
Pokazatelj likvidnosti jest odnos ukupnih dnevnih likvidnih sredstava prema
ukupnim dnevnim dospjelim obvezama. Pokazatelj likvidnosti na kraju svakog dana
mora imati vrijednost najmanje 1.
(24)
Kreditna je unija dužna izračunavati pokazatelj likvidnosti za svaki radni dan
za vlastite potrebe praćenja ostvarenih pokazatelja likvidnosti na obrascu LIK
iz dodatka 1. ove odluke. Podaci iz navedenog obrasca trebaju poslužiti
kreditnoj uniji kao osnova za sastavljanje Mjesečnog izvještaja o dnevnim
pokazateljima likvidnosti (PL-MS-KU), koje se dostavlja Hrvatskoj narodnoj
banci, a propisano je Odlukom o nadzornim izvještajima kreditnih unija.
Ako
pokazatelj likvidnosti ima vrijednost manju od 1, kreditna se unija smatra
nelikvidnom, te je o tome dužna bez odgode pismeno obavijestiti Hrvatsku narodnu banku. Uz navedenu
obavijest kreditna unija dužna je priložiti obrazac LIK za taj dan te pismeno
obrazloženje razloga nelikvidnosti kao i planirane mjere za rješavanje
nelikvidnosti.
(25)
Kako bi osigurala praćenje likvidnosti, kreditna je unija dužna prvog radnog
dana u tjednu za tekući tjedan planirati mogući poznati priljev te odljev novčanih
sredstava.
(26)
Radnim danom u smislu ove odluke smatra se svaki kalendarski dan osim subote,
nedjelje i blagdana.
4. Praćenje koncentracije izvora sredstava
(27)
Kreditna je unija dužna uspostaviti adekvatan sustav praćenja svojih izvora
sredstava, prije svega prateći važne deponente. Važni
su deponenti svi oni deponenti
prema kojima iznos obveza kreditne unije čini 10% ili više ukupnih obveza
kreditne unije. Koncentraciju obveza kreditna je unija dužna pratiti prema
podacima na kraju svakog mjeseca.
(28)
Praćenje koncentracije izvora sredstava uključuje:
utvrđivanje stupnja stabilnosti depozita
važnih deponenata (članova) s obzirom na njihove
ekonomske karakteristike
utvrđivanje i praćenje kretanja ostalih vrsta izvora sredstava.
IV. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
(29)
Kreditna je unija dužna dostaviti Hrvatskoj narodnoj banci svoj akt o
upravljanju likvidnošću izrađen u skladu s ovom odlukom nakon što započne
poslovati kao kreditna unija, odnosno na dan upisa kreditne unije u sudski
registar.
(30)
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
O.
broj: 424-020/06-07/ŽR
Zagreb,
28. lipnja 2007.
Guverner
Hrvatske narodne banke
dr. sc. Željko
Rohatinski, v. r.
Obrazac
LIK
|
Izračun
pokazatelja likvidnosti kreditne
unije – dnevno
(u
tisućama)
Naziv kreditne unije |
||
Datum izvještaja |
||
Redni broj |
Opis |
Iznos |
P R I LJ E V |
||
1 |
Gotov novac (sredstva u
blagajni) |
|
2 |
Depoziti po viđenju kod
banaka |
|
3 |
Oročeni depoziti kod banaka
koji se mogu bezuvjetno
razročiti |
|
4 |
Ostala sredstva kreditne
unije koja se mogu u roku od jednog dana pretvoriti u gotov novac |
|
5 |
UKUPNO PRILJEV |
|
O D L J E V |
||
6 |
Dospjele obveze po depozitima
|
|
7
|
Dospjele obveze po primljenim
kreditima |
|
8 |
Dospjele obveze po kamatama
i naknadama |
|
9 |
Ostale dospjele obveze |
|
10 |
UKUPNO ODLJEV |
|
POKAZATELJ LIKVIDNOSTI (5/10) |