3453
Na temelju članka 36. Zakona o javnim cestama (»Narodne novine«, br. 180/04. i 138/06.) ministar mora, turizma, prometa i razvitka, donosi
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovim Pravilnikom propisuju se uvjeti za utvrđivanje lokacije, kao i uvjeti za projektiranje i uređenje autobusnih stajališta na javnim cestama.
II. UVJETI ZA UTVRĐIVANJE LOKACIJE
Članak 2.
(1) Lokaciju autobusnih stajališta uvjetuju potrebe javnog prijevoza.
(2) Postupak za utvrđivanje lokacije autobusnog stajališta na javnoj cesti
pokreće se podnošenjem zahtjeva.
(3) Zahtjev iz stavka 2. ovog članka mogu podnijeti pravne ili fizičke osobe (u
daljnjem tekstu: predlagatelj).
Članak 3.
Postupak za utvrđivanje lokacije autobusnih stajališta provode: Hrvatske ceste d.o.o., županijska uprava za ceste, Upravno tijelo Grada Zagreba, odnosno korisnik koncesije, ovisno o javnoj cesti na kojoj se treba locirati autobusno stajalište (u daljnjem tekstu: nadležni subjekt).
Članak 4.
U postupku iz članka 3. ovoga Pravilnika, utvrđuje se opravdanost zahtjeva
predlagatelja za izgradnju odnosno smještanjem autobusnog stajališta na javnoj
cesti, analizom:
– prijevoznih potreba putnika,
– linija javnog prijevoza u cjelini te postojećeg rasporeda autobusnih
stajališta,
– tehničkih elemenata javne ceste,
– prosječnog godišnjeg dnevnog prometa i vršnog prometa,
– razine sigurnosti prometa,
– odstupanja od postojeće razine prometne usluge na promatranoj trasi odnosno
cestovnom pravcu javne ceste ako se izgradi odnosno smjesti novo autobusno
stajalište.
Članak 5.
(1) Ako se u postupku iz članka 4. ovoga Pravilnika utvrdi opravdanost izgradnje
odnosno smještanja autobusnog stajališta na traženoj lokaciji, nadležni subjekt
uvrstit će utvrđenu potrebu u godišnje planove građenja i održavanja javnih
cesta.
(2) Utvrđene potrebe iz stavka 1. ovog članka moraju biti usklađene s Programom
građenja i održavanja javnih cesta koji se donosi na temelju posebnog propisa.
(3) Ako za izgradnju odnosno smještanje novih autobusnih stajališta nisu
predviđena potrebna sredstva u Programu građenja i održavanja javnih cesta,
troškove njihove izgradnje odnosno smještanja može snositi predlagatelj. Tako
izgrađena autobusna stajališta postat će nakon izgradnje odnosno smještanja,
sastavni dio javne ceste.
Članak 6.
(1) Na autocesti, brzoj cesti i cesti namijenjenoj isključivo za promet motornih
vozila, izgradnja odnosno smještanje autobusnih stajališta nije dopuštena.
(2) Autobusna stajališta na državnim i županijskim cestama moraju se graditi
odnosno smještati na desnoj strani izvan kolnika postojeće javne ceste.
(3) Iznimno od stavka 2. ovog članka, nadležni subjekt može na prijedlog
predlagatelja, uz prethodno pribavljenu suglasnost nadležne policijske uprave,
dopustiti smještanje autobusnog stajališta i na kolniku javne ceste.
Članak 7.
(1) Ako se utvrdi da za autobusnim stajalištem nema potrebe ili da ono ugrožava
sigurnost i protočnost prometa, nadležni subjekt donijet će odluku o ukidanju
autobusnog stajališta.
(2) Na dijelu javne ceste na kojoj se ukine autobusno stajalište, nadležni
subjekt uspostavit će novi način odvijanja prometa izmjenom i postavljanjem
odgovarajuće prometne signalizacije.
(3) Oprema ukinutog autobusnog stajališta (prostor za putnike-čekaonica, ploča s
imenom stajališta s izvatkom iz voznog reda, košara za otpatke i sl.) mora se
ukloniti, a okoliš ukinutog autobusnog stajališta mora se urediti.
III. UVJETI ZA PROJEKTIRANJE AUTOBUSNIH STAJALIŠTA
Članak 8.
Autobusna stajališta projektiraju se za svaki prometni smjer s desne strane u smjeru vožnje.
Članak 9.
(1) Izgradnja, odnosno smještanje autobusnih stajališta na nedovoljno preglednim
dionicama javne ceste, kao što su horizontalne krivine polumjera R<2 R min i
vertikalne krivine konveksnog tipa polumjera Rv<4 Rv min, mjesta u neposrednoj
blizini tunela i dugih mostova, nije dopuštena.
(2) U tlocrtnom smislu, najpovoljnije lokacije za gradnju odnosno smještanje
autobusnog stajališta su na javnoj cesti u pravcu ili u području točaka
infleksije kod »S« krivina, a u uzdužnom smislu pri jednolikoj niveleti 5% ili u
tjemenu konkavne vertikalne krivine.
Članak 10.
Na raskrižju cesta autobusno stajalište gradi se, odnosno smješta u pravilu najmanje 20 m poslije raskrižja u smjeru vožnje (skica 1).
Članak 11.
Pregledna duljina na dionici javne ceste na kojoj se gradi, odnosno smješta autobusno stajalište, mora biti najmanje 1,5 duljine zaustavnog puta vozila (skica 2).
Članak 12.
(1) Na javnoj cesti s kolnikom za promet vozila u oba smjera, autobusna
stajališta grade se, odnosno smještaju u paru i to tako da se gledajući u smjeru
vožnje prije nailazi na stajalište s lijeve strane javne ceste.
(2) Međusobni razmak krajnjih točaka autobusnih stajališta iz stavka 1. ovog
članka, ne smije biti manji od 50 m na državnim cestama i ne manji od 30 m na
županijskim i lokalnim cestama (skica 3).
(3) Iznimno od stavka 1. ovog članka autobusna stajališta mogu se smještati tako
da se prvo smješta autobusno stajalište s desne strane kolnika. U tom slučaju,
međusobni razmak krajnjih točaka autobusnih stajališta ne smije biti manji od 50
m (skica 4).
Članak 13.
Na dijelu javne ceste na kojoj bi se izgradilo odnosno smjestilo autobusno stajalište, ovisno o učestalosti zaustavljanja autobusa, njenim prometno-tehničkim i sigurnosnim elementima, brzinu kretanja vozila treba po potrebi ograničiti postavljanjem odgovarajućeg prometnog znaka.
Članak 14.
Najmanje dimenzije autobusnog stajališta na javnoj cesti, duljina i širina pješačkog otoka, dimenzije slobodnog i prometnog profila stajališta, dane su u Tablici 1, Tablici 2 te Skici 6.
Članak 15.
Odvodnja površinskih i podzemnih voda s autobusnog stajališta mora biti projektirana i izvedena na način da se ne naruši postojeći sustav odvodnje na javnoj cesti.
Članak 16.
Pješački otok autobusnog stajališta mora biti obrubljen rubnjacima.
Članak 17.
(1) Kolnička konstrukcija autobusnog stajališta mora imati najmanje jednaku
nosivost kao i kolnička konstrukcija javne ceste na kojoj se smješta autobusno
stajalište.
(2) Kolnička konstrukcija autobusnog stajališta dimenzionira se na temelju
pravila za dimenzioniranje kolničkih konstrukcija.
Članak 18.
(1) Autobusno stajalište obilježava se sukladno Pravilniku o prometnim
znakovima, signalizaciji i opremi na cestama.
(2) Prometni znak »stajalište autobusa« postavlja se obvezno na početku – ulazu
autobusnog stajališta.
IV. UREĐENJE AUTOBUSNIH STAJALIŠTA
Članak 19.
Na pješačkom otoku autobusnog stajališta mora se postaviti ploča s imenom stajališta i izvatkom iz voznog reda, kao i košara za otpatke.
Članak 20.
(1) Autobusno stajalište mora se opremiti natkrivenim prostorom za putnike –
čekaonicom.
(2) Natkriveni prostori za putnike – čekaonice u pravilu moraju biti istovjetni
na trasi javne ceste.
(3) Natkriveni prostori za putnike – čekaonice oblikuju se na način da zadovolje
potrebe putnika u funkcionalnom smislu, a u oblikovnom smislu moraju odgovarati
klimatskim prilikama te zemljopisnim značajkama područja na kojem se smještaju.
Članak 21.
(1) Ovisno o podneblju u kojem se gradi odnosno smješta autobusno stajalište,
okoliš autobusnog stajališta se mora odgovarajuće urediti.
(2) Uređenje autobusnog stajališta podrazumijeva i odgovarajuće uređenje
pješačkog pristupa stajalištu.
V. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 22.
Kada se gradi nova javna cesta ili rekonstruira postojeća, utvrđivanje lokacije, projektiranje i uređenje autobusnih stajališta, mora se provoditi prema odredbama ovog Pravilnika.
Članak 23.
Redovno i izvanredno održavanje autobusnih stajališta obavlja se prema godišnjem planu održavanja javnih cesta.
Članak 24.
(1) Autobusna stajališta izgrađena, odnosno smještena na državnim cestama do
stupanja na snagu ovoga Pravilnika, moraju se urediti sukladno odredbama ovoga
Pravilnika u roku jedne godine od dana njegovog stupanja na snagu.
(2) Autobusna stajališta izgrađena odnosno smještena na županijskim i lokalnim
cestama do stupanja na snagu ovoga Pravilnika, moraju se urediti sukladno
odredbama ovoga Pravilnika u roku dvije godine od dana njegovog stupanja na
snagu.
Članak 25.
Skice broj 1 do 6 te tablice 1 i 2 prilog su ovom Pravilniku i čine njegov sastavni dio.
Članak 26.
Danom stupanja na snagu ovog Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o autobusnim stajalištima (»Narodne novine«, br. 48/97).
Članak 27.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 011-01/01-02/59
Urbroj: 530-07-07-01
Zagreb, 29. listopada 2007.
Ministar
Božidar Kalmeta, v. r.
Skica 1. NAJMANJA UDALJENOST AUTOBUSNOG STAJALIŠTA OD RASKRIŽJA
Skica 2. PREGLEDNA DULJINA KOD UKLJUČIVANJA AUTOBUSA U PROMET NA JAVNOJ CESTI
P = ukupna pregledna duljina
P1 = pregledna duljina u smjeru suprotnom od kretanja autobusa
P2 = pregledna duljina u smjeru kretanja autobusa
P2 > P1/2
Skica 3. PRAVILAN POLOŽAJ PARA NASUPROTNIH STAJALIŠTA
D > 50 m za državne ceste
D > 30 m za županijske i lokalne ceste
Skica 4. IZNIMAN POLOŽAJ PARA NASUPROTNIH STAJALIŠTA
D > 50 m za državne, županijske i lokalne ceste
Tablica 1. NAJMANJI ELEMENTI ZA DIMENZIONIRANJE AUTOBUSNOG STAJALIŠTA
Tablica 2. UKUPNA DULJINA STAJALIŠTA OVISNO O VRSTI AUTOBUSA
Skica 5. NAJMANJI ELEMENTI ZA PROJEKTIRANJE I UREĐENJE
AUTOBUSNIH STAJALIŠTA
l1 = duljina odvojne trake
l2 = duljina uključne trake
d = duljina stajališta
a = širina trake za stajalište
b = širina pješačkog otoka
R1, R2, R3, R4 = polumjeri zaobljenja
t1, t2, t3, t4 = tangente zaobljenja
L = ukupna duljina stajališta
Skica 6. SLOBODNI PROFIL STAJALIŠTA