1213
Na temelju članka 37. stavka 1. točke e) Zakona o sustavu unutarnjih financijskih kontrola u javnom sektoru (»Narodne novine«, broj 141/06) ministar financija donosi
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovim se Pravilnikom propisuje provedba financijskog upravljanja i kontrola, izvješćivanje o njihovoj uspostavi, provjera kvalitete financijskog upravljanja i kontrola te vođenje registra osoba zaduženih za provedbu financijskog upravljanja i kontrola.
II. PROVEDBA FINANCIJSKOG UPRAVLJANJA I KONTROLA
Članak 2.
(1) Provedba financijskog upravljanja i kontrola provodi se u skladu s Planom
uspostave i razvoja financijskog upravljanja i kontrola (dalje u tekstu: Plan),
donesenog na temelju odredbi članka 8. stavka 2. Zakona o sustavu unutarnjih
financijskih kontrola u javnom sektoru (dalje u tekstu: Zakon).
(2) Provedba obuhvaća ustrojavanje financijskog upravljanja i kontrola te
provođenje planiranih aktivnosti za uspostavu i razvoj financijskog upravljanja
i kontrola.
Ustrojavanje financijskog upravljanja i kontrola
Članak 3.
(1) Za uspostavu odnosno provedbu aktivnosti vezanih uz financijsko upravljanje
i kontrole odgovoran je čelnik korisnika proračuna.
(2) Čelnik korisnika proračuna može provesti ustrojavanje financijskog
upravljanja i kontrola imenovanjem voditelja za financijsko upravljanje i
kontrole, koordinatora za financijsko upravljanje i kontrole i/ili osnivanjem
ustrojstvene jedinice te osnivanjem radne skupine za financijsko upravljanje i
kontrole.
(3) Ako čelnik korisnika proračuna ne imenuje voditelja za financijsko
upravljanje i kontrole, i/ili ne uspostavi druge organizacijske oblike iz stavka
2. ovoga članka, njegova je obveza provoditi aktivnosti vezane uz uspostavu i
razvoj financijskog upravljanja i kontrola.
Članak 4.
(1) Voditelj za financijsko upravljanje i kontrole kojeg imenuje čelnik
korisnika proračuna, odgovoran je za uspostavu i razvoj te za provođenje
financijskog upravljanja i kontrola.
(2) Kao voditelja za financijsko upravljanje i kontrole treba imenovati
zaposlenika korisnika proračuna koji poznaje cjelokupno poslovanje i ima ovlasti
za poduzimanje aktivnosti koje se trebaju provesti kako bi se uspostavilo
financijsko upravljanje i kontrole.
(3) Obveze voditelja za financijsko upravljanje i kontrole su sljedeće:
– donošenje i praćenje provedbe Plana,
– koordinacija uspostave i razvoja financijskog upravljanja i kontrola,
– predsjedanje radnom skupinom za financijsko upravljanje i kontrole,
– koordinacija aktivnosti vezanih uz sastavljanje knjige (mape) poslovnih
procesa,
– razmatranje rezultata procjene rizika
– pomoć čelniku u donošenju strategije upravljanja rizicima,
– donošenje i praćenje provedbe plana za otklanjanje nedostataka unutarnjih
kontrola, te drugih planova za provedbu pojedinih aktivnosti iz Plana,
– priprema godišnjeg izvješća o financijskom upravljanju i kontroli,
– izvješćivanje o napretku i stanju financijskog upravljanja i kontrola čelnika
korisnika proračuna,
– osiguranje izobrazbe potrebne za uspostavu i razvoj financijskog upravljanja i
kontrola,
– suradnja s Upravom za harmonizaciju unutarnje revizije i financijske kontrole
Ministarstva financija (dalje u tekstu: Središnja harmonizacijska jedinica), s
drugim voditeljima za financijsko upravljanje i kontrole i unutarnjom
revizijom.
Članak 5.
(1) Čelnik korisnika proračuna može imenovati koordinatora za financijsko
upravljanje i kontrole koji će biti uključen u operativnu provedbu,
koordinaciju, uspostavu i razvoj financijskog upravljanja i kontrola.
(2) Obveze koordinatora za financijsko upravljanje i kontrole su sljedeće:
– koordinacija uspostave i razvoja financijskog upravljanja i kontrola,
– pomoć voditelju za financijsko upravljanje i kontrole u izradi i izmjeni
Plana,
– sudjelovanje i pomoć pri izradi opisa i popisa poslovnih procesa,
uspostavljanju i razvoju postupaka,
– sudjelovanje i pomoć pri procjeni rizika,
– sudjelovanje i pomoć pri uspostavljanju unutarnjih kontrola,
– pomoć voditelju za financijsko upravljanje i kontrole u praćenju i procjeni
financijskog upravljanja i kontrola,
– sudjelovanje u pripremi izvješća o stanju i napretku financijskog upravljanja
i kontrola,
– predlaganje odgovarajuće izobrazbe vezane uz financijsko upravljanje i
kontrole,
– ažuriranje dokumentacije vezane uz mapu poslovnih procesa i registar rizika.
(3) Čelnik korisnika proračuna može ustrojiti jedinicu za financijsko
upravljanje i kontrole koja će provoditi poslove koordinacije iz članka 5.
stavka 2. Pravilnika.
(4) Ako čelnik korisnika proračuna ne imenuje koordinatora za financijsko
upravljanje i kontrole ili ne ustroji jedinicu za financijsko upravljanje i
kontrole, poslove koordinacije obavlja voditelj za financijsko upravljanje i
kontrole ili druga osoba imenovana za obavljanje poslova koordinacije.
Članak 6.
(1) Radi provedbe financijskog upravljanja i kontrola čelnik korisnika proračuna
može osnovati radnu skupinu za financijsko upravljanje i kontrole (dalje u
tekstu: radna skupina). Radna skupina je savjetodavno tijelo čelniku korisnika
proračuna.
(2) Radnom skupinom rukovodi voditelj za financijsko upravljanje i kontrole.
(3) Radna skupina pruža podršku voditelju za financijsko upravljanje i kontrole
vezano uz provedbu i razvoj financijskog upravljanja i kontrola.
(4) Članovi radne skupine trebaju biti zaposlenici koji imaju znanja o
područjima poslovanja koja su značajnija za ostvarenje misije i ciljeva
korisnika proračuna.
(5) Obveze radne skupine su sljedeće:
– razmatranje rezultata samoprocjene financijskog upravljanja i kontrola te
predlaganje prioritetnih aktivnosti koje treba poduzeti, o čemu odlučuje čelnik
korisnika proračuna,
– razmatranje i usuglašavanje stavova vezano uz popis i opis poslovnih procesa
te izradu knjige poslovnih procesa,
– razmatranje i usuglašavanje stavova vezano uz upravljanje rizicima,
– razmatranje izvješća o nedostacima unutarnjih kontrola,
– redovito održavanje sastanaka radi rasprave o napretku i problematičnim
područjima vezanim uz financijsko upravljanje i kontrole,
– izvješćivanje i savjetovanje čelnika o napretku vezanom uz provedbu i
poboljšanje financijskog upravljanja i kontrola.
Aktivnosti za provedbu financijskog upravljanja i kontrola
Članak 7.
(1) Aktivnosti potrebne za provedbu financijskog upravljanja i kontrola su:
a) Samoprocjena pet komponenti financijskog upravljanja i kontrola, utvrđenih
Zakonom,
b) Sastavljanje izjave o viziji, misiji i ciljevima,
c) Izrada popisa poslovnih procesa,
d) Izrada opisa poslovnih procesa i utvrđivanje revizijskog traga,
e) Sastavljanje knjige poslovnih procesa,
f) Utvrđivanje i procjena rizika, te sastavljanje strategije upravljanja
rizicima,
g) Analiza postojećih i potrebnih kontrola,
h) Donošenje plana za otklanjanje nedostataka unutarnjih kontrola.
(2) Korisnici proračuna dužni su uspostaviti financijsko upravljanje i kontrole
u skladu s metodologijom određenom Priručnikom za financijsko upravljanje i
kontrole.
Samoprocjena pet komponenti financijskog upravljanja i kontrola
Članak 8.
(1) Korisnik proračuna treba procijeniti prikladnost i učinkovitost financijskog
upravljanja i kontrola.
(2) Samoprocjenom treba obuhvatiti pet komponenti (kontrolno okruženje,
upravljanje rizicima, kontrolne aktivnosti, informacije i komunikacije te
praćenje i procjena) u okviru kojih se financijsko upravljanje i kontrole
uspostavlja.
(3) Samoprocjenom pet komponenti financijskog upravljanja i kontrola korisnik
proračuna će utvrditi postojeće stanje sustava unutarnjih kontrola, nedostatke u
sustavu i potrebna poboljšanja te aktivnosti koje će poduzeti radi otklanjanja
utvrđenih nedostataka.
Izjave o misiji, viziji i ciljevima
Članak 9.
(1) Izjavom o misiji određuje se glavni razlog postojanja i djelovanja korisnika
proračuna.
Izjava o misiji treba sadržavati najmanje tri elementa:
– definiciju područja djelovanja ili odgovor na pitanje što je zadaća i što
treba biti zadaća korisnika proračuna,
– izjavu o glavnim ciljevima ili o tome što korisnik proračuna želi ostvariti i
– izjavu o vrijednostima korisnika proračuna.
(2) Izjavom o viziji određuje se dugoročan smjer poslovanja, odnosno što
korisnik proračuna želi ostvariti u dugoročnom razdoblju.
(3) Na temelju izjave o misiji i viziji korisnik proračuna utvrđuje strateške i
operativne ciljeve.
(4) Korisnik proračuna će upoznati svoje zaposlenike s izjavom o misiji, viziji
i ciljevima.
Izrada popisa poslovnih procesa
Članak 10.
(1) Poslovni procesi predstavljaju skup povezanih aktivnosti za čije se
provođenje koriste resursi korisnika proračuna i čiji je krajnji cilj
zadovoljenje potreba i zahtjeva poreznih obveznika za uslugama odgovarajuće
kvalitete u određenom vremenskom razdoblju.
(2) Popis procesa je pregled značajnijih poslovnih procesa koji se odvijaju u
korisniku proračuna. Popisom poslovnih procesa utvrđuju se i aktivnosti koje ih
čine.
Opis poslovnih procesa i utvrđivanje revizijskog traga
Članak 11.
(1) Opis poslovnih procesa obuhvaća utvrđivanje osnovnih elemenata procesa, a to
su: naziv i cilj procesa, vlasnik procesa, glavni rizici, kratki opis procesa,
resursi potrebni za realizaciju procesa te nazivi postupaka putem kojih se
proces provodi.
(2) Postupak (procedura) prikazuje redoslijed i način provođenja aktivnosti
procesa, odgovornosti i rokove za provođenje pojedinih aktivnosti, te dokumente
koji nastaju provođenjem aktivnosti. Opis postupka sadrži dijagram tijeka, opis
aktivnosti, odgovornosti za provođenje aktivnosti i popratnu dokumentaciju.
(3) Opisom poslovnih procesa i izradom postupaka za njihovo provođenje utvrdit
će se revizijski trag koji je određen odredbom članka 5. točke 16. Zakona.
(4) Zaposlenici koji sudjeluju u provođenju poslovnog procesa trebaju biti
upoznati s važećim opisom poslovnog procesa i načinom njegova provođenja
(postupkom poslovnog procesa).
Sastavljanje knjige poslovnih procesa
Članak 12.
(1) Kao rezultat popisa i opisa poslovnih procesa sastavit će se knjiga procesa
korisnika proračuna.
(2) Knjiga predstavlja pregled poslovnih procesa koji se provode u korisniku
proračuna kao i način njihova provođenja koji je opisan izradom postupaka.
Utvrđivanje i procjena rizika, te sastavljanje strategije upravljanja rizicima
Članak 13.
(1) Korisnik proračuna treba utvrditi i procijeniti rizike. Procjena rizika
obuhvaća procjenu vjerojatnosti nastanka rizika i procjenu učinka rizika.
Kao rezultat utvrđivanja i procjene rizika sastavlja se registar rizika.
Registar rizika sadrži pregled ciljeva, rizika, vjerojatnosti njihovog nastanka
i mogućih posljedica, predviđenih mjera za djelovanje na rizike i odgovornih
osoba koje mogu utjecati na rizike.
(2) Na temelju registra rizika čelnik korisnika proračuna donosi strategiju
upravljanja rizicima kojom se svake godine ažuriraju rizici koji mogu značajno
utjecati na cjelokupno poslovanje.
Analiza postojećih i potrebnih kontrola
Članak 14.
(1) Nakon sastavljanja registra rizika i utvrđivanja potrebnih kontrolnih
aktivnosti kojima se može djelovati na rizike, čelnik korisnika proračuna treba
razmotriti jesu li potrebne kontrolne aktivnosti već uspostavljene ili ih je
potrebno uspostaviti.
(2) Čelnik korisnika proračuna, može dodatno za one poslovne procese ili
transakcije koje su izložene većem riziku i/ili su značajnije za korisnika
proračuna uspostaviti funkciju prethodne kontrole i funkciju naknadne kontrole.
(3) Čelnik korisnika proračuna može imenovati financijskog kontrolora koji će
provoditi prethodne kontrole. Financijski kontrolor je osoba ovlaštena za
provjeru zakonitosti i pravilnosti predloženih financijskih odluka, te njihovo
odobravanje ili osporavanje, uzimajući u obzir načela ekonomičnosti,
učinkovitosti i djelotvornosti.
(4) Čelnik korisnika proračuna može imenovati osobe koje će provoditi naknadne
kontrole. Osoba za naknadnu kontrolu je osoba ovlaštena za provjeru zakonitosti
i pravilnosti poslovnih događaja nakon njihova okončanja ili nakon donošenja
odluke.
Naknadnu kontrolu ne može provoditi osoba odgovorna ili uključena u provođenje
prethodne kontrole.
Donošenje plana za otklanjanje nedostataka unutarnjih kontrola
Članak 15.
(1) Na temelju analize postojećih i potrebnih kontrola voditelj za financijsko
upravljanje i kontrole predlaže, a čelnik korisnika proračuna donosi plan za
otklanjanje nedostataka unutarnjih kontrola kojim će se predvidjeti radnje koje
je potrebno poduzeti kako bi se uspostavile potrebne, odnosno uklonile
nepotrebne kontrole.
(2) U planu se navode kontrolne aktivnosti kojima će se otkloniti nedostaci
unutarnjih kontrola, odgovorne osobe za uvođenje potrebnih kontrola, kao i rok
za otklanjanje uočenih nedostataka u sustavu unutarnjih kontrola.
(3) Provođenje planiranih aktivnosti vezanih uz otklanjanje nedostataka
unutarnjih kontrola potrebno je redovito pratiti, što je zadaća voditelja za
financijsko upravljanje i kontrole i/ili radne skupine za financijsko
upravljanje i kontrole.
III. IZVJEŠĆIVANJE O PROVEDBI FINANCIJSKOG UPRAVLJANJA I KONTROLA
Članak 16.
(1) Čelnik korisnika proračuna izvješćuje o funkcioniranju, djelotvornosti i
učinkovitosti financijskog upravljanja i kontrola.
(2) Jednom godišnje, Središnjoj harmonizacijskoj jedinici Ministarstva financija
dužni su dostaviti godišnje izvješće sljedeći korisnici proračuna:
– središnja tijela državne uprave,
– izvanproračunski zavodi,
– županije,
– županijska središta,
– Grad Zagreb,
– veliki gradovi iznad 35 000 stanovnika.
(3) Ostali korisnici proračuna izvještavat će Središnju harmonizacijsku jedinicu
Ministarstva financija na temelju posebne upute.
(4) Korisnici proračuna iz stavka 2. ovog članka dužni su dostaviti godišnje
izvješće Središnjoj harmonizacijskoj jedinici Ministarstva financija do 31.
siječnja tekuće za prethodnu godinu.
(5) Oblik, sadržaj, postupci i rokovi izvješćivanja propisani su Naputkom za
izradu godišnjeg izvješća o sustavu unutarnjih financijskih kontrola u javnom
sektoru.
IV. PRAĆENJE I PROVJERA KVALITETE FINANCIJSKOG UPRAVLJANJA I KONTROLA
Članak 17.
(1) Praćenje i provjera kvalitete financijskog upravljanja i kontrola obavlja se
stalnim praćenjem, samoprocjenom i unutarnjom revizijom. Središnja
harmonizacijska jedinica Ministarstva financija također obavlja provjeru
kvalitete financijskog upravljanja i kontrola.
(2) Praćenje provedbe i procjena kvalitete financijskog upravljanja i kontrola
zadaća je čelnika korisnika proračuna koju kontinuirano provodi.
(3) Samoprocjena se provodi najmanje jednom godišnje prema odredbama članka 8.
ovog Pravilnika i u skladu s Naputkom za izradu godišnjeg izvješća o sustavu
unutarnjih financijskih kontrola u javnom sektoru.
(4) Unutarnja revizija procjenjuje financijsko upravljanje i kontrole koje je
uspostavio čelnik te na temelju procjene daje stručno mišljenje o financijskom
upravljanju i kontroli kao i preporuke za njegovo poboljšanje.
(5) Središnja harmonizacijska jedinica Ministarstva financija obavlja provjeru
kvalitete financijskog upravljanja i kontrola s ciljem usklađene uspostave
financijskog upravljanja i kontrola u javnom sektoru Republike Hrvatske.
(6) Provjera kvalitete provodi se redovitom godišnjom i povremenom provjerom
financijskog upravljanja i kontrola. Redovita godišnja provjera kvalitete
provodi se na temelju godišnjih izvješća korisnika proračuna o financijskom
upravljanju i kontrolama. Povremenu provjeru kvalitete provode zaposlenici
Središnje harmonizacijske jedinice Ministarstva financija prateći provedbu
aktivnosti navedenih u Planu.
V. VOĐENJE REGISTRA OSOBA ZADUŽENIH ZA FINANCIJSKO UPRAVLJANJE I KONTROLE
Članak 18.
(1) Središnja harmonizacijska jedinica Ministarstva financija vodi registar
osoba zaduženih za financijsko upravljanje i kontrole.
(2) Korisnici proračuna dužni su dostaviti Središnjoj harmonizacijskoj jedinici
Ministarstva financija odluke o imenovanju voditelja i koordinatora za
financijsko upravljanje i kontrole, te akte o ustrojavanju jedinice za
financijsko upravljanje i kontrole.
VI. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 19.
Središnja harmonizacijska jedinica Ministarstva financija će donijeti upute za provedbu pojedinih aktivnosti i izradu dokumenata vezanih uz uspostavu i razvoj financijskog upravljanja i kontrola.
Članak 20.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 011-01/08-01/62
Urbroj: 513-10/08-1
Zagreb, 3. ožujka 2008.
Ministar financija
Ivan Šuker, v. r.