2176
Na temelju odredbe članka 57. stavka 4. Zakona o zaštiti okoliša (»Narodne novine«, broj 110/2007), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 29. svibnja 2008. godine donijela
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
(1) Ovom Uredbom uređuje se način provedbe strateške procjene plana i programa
koji ima značajan utjecaj na okoliš, a za koji je Zakonom određena obveza
strateške procjene, uključujući i postupak izrade strateške studije, obvezni
sadržaj mišljenja i drugih akata u tom postupku, rokovi u tom postupku; obvezni
sadržaj izvješća o načinu na koji su u plan ili program integrirani uvjeti
zaštite okoliša utvrđeni strateškom procjenom, način praćenja stanja okoliša
glede značajnih utjecaja plana i programa prilikom njihove provedbe, te način
provjere provedbe mjera zaštite okoliša koje su postale sadržajem plana ili
programa.
(2) Ovom Uredbom uređuje se i način provedbe postupka ocjene o potrebi strateške
procjene izmjena i/ili dopuna plana, odnosno programa iz stavka 1. ovoga članka,
te način pojedinačnih ispitivanja i kriteriji za utvrđivanje vjerojatno
značajnog utjecaja na okoliš izmjena i/ili dopuna plana ili programa.
Pojašnjenje pojmova
Članak 2.
Pojedini pojmovi u smislu ove Uredbe imaju sljedeće značenje:
1. Strateška studija je stručna podloga koja se prilaže uz plan i program i
obuhvaća sve potrebne podatke, obrazloženja i opise u tekstualnom i grafičkom
obliku. Strateškom studijom se određuju, opisuju i procjenjuju vjerojatno
značajni utjecaji na okoliš koji mogu nastati provedbom plana ili programa
uključujući varijantna rješenja koja uzimaju u obzir ciljeve i obuhvat toga
plana i programa;
2. Središnje tijelo je središnje tijelo državne uprave nadležno za područje za
koje se plan i program donosi, isključujući ministarstvo nadležno za poslove
zaštite okoliša;
3. Nadležno tijelo je ministarstvo nadležno za poslove zaštite okoliša i (drugo)
središnje tijelo te nadležno upravno tijelo županije i Grada Zagreba;
4. JP(R)S je jedinica područne (regionalne) samouprave;
5. Povjerenstvo je savjetodavno stručno tijelo koje imenuje čelnik nadležnog
tijela u postupku strateške procjene i koje ocjenjuje vjerojatno značajan
utjecaj plana i programa na okoliš uključujući i varijantna rješenja;
6. Ovlaštenik je pravna osoba ovlaštena za stručne poslove zaštite okoliša koja
pod uvjetima određenim Zakonom i provedbenim propisom toga Zakona obavlja
poslove izrade strateške studije i zadaće određene ovom Uredbom;
7. Zakon je Zakon o zaštiti okoliša;
8. Izrađivač je pravna osoba odnosno tijelo, ovlašteni prema zakonu, koji
faktično izrađuju plan odnosno program za koji se vodi postupak strateške
procjene.
II. NAČIN PROVEDBE STRATEŠKE PROCJENE
Članak 3.
Strateška procjena je postupak kojim se procjenjuju vjerojatno značajni utjecaji na okoliš koji mogu nastati provedbom plana i programa. Ovaj postupak uključuje određivanje sadržaja strateške studije, izradu strateške studije i ocjenu cjelovitosti i stručne utemeljenosti strateške studije, osobito u vezi s varijantnim rješenjima plana i programa, postupak davanja mišljenja povjerenstva, postupak davanja mišljenja tijela i/ili osoba određenih posebnim propisima te mišljenja tijela jedinica lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave i drugih tijela, rezultate prekograničnih konzultacija, ako su bile obvezne sukladno zakonu, informiranje i sudjelovanje javnosti, postupak davanja mišljenja ministarstva nadležnog za poslove zaštite okoliša te postupak izvješćivanja nakon donošenja plana ili programa.
Odluka o provedbi postupka strateške procjene
Članak 4.
(1) Strateška procjena se provodi tijekom izrade nacrta prijedloga plana i
programa prije utvrđivanja konačnog prijedloga i upućivanja u postupak donošenja
na način propisan Zakonom i ovom Uredbom.
(2) Ministar, odnosno čelnik središnjeg tijela koje je nadležno za izradu plana
i programa koji se donosi na državnoj razini, donosi odluku o započinjanju
postupka strateške procjene plana i programa.
(3) Župan, odnosno gradonačelnik Grada Zagreba donosi odluku o započinjanju
postupka strateške procjene plana i programa koji se donosi na područnoj
(regionalnoj) razini, odnosno za područje Grada Zagreba.
(4) Odlukom iz stavaka 2. i 3. ovoga članka određuje se načelni tijek postupka
strateške procjene plana i programa sukladno ovoj Uredbi. Ova odluka osobito
sadrži:
– naziv tijela koje je nadležno za provođenje postupka strateške procjene plana
i programa i naziv tijela koje je nadležno za izradu nacrta prijedloga plana i
programa,
– naziv plana, odnosno programa, razloge za donošenje, ciljeve i programska
polazišta te obuhvat plana i programa,
– mišljenje da je za plan, odnosno program u okviru strateške procjene potrebno
provesti postupak glavne ocjene prema zakonu kojim se uređuje zaštita prirode,
– naznaku redoslijeda radnji koje se imaju provesti u postupku strateške
procjene.
Načelni tijek postupka strateške procjene
Članak 5.
(1) Nadležno tijelo dužno je početi postupak strateške procjene u roku od osam
dana od dana donošenja odluke iz članka 4. ove Uredbe.
(2) Strateška procjena se provodi na temelju rezultata utvrđenih strateškom
studijom čiji sadržaj se određuje odlukom nadležnog tijela u skladu s ovom
Uredbom.
Obvezni sadržaj strateške studije
Članak 6.
(1) Strateška studija sadrži poglavlja sa sadržajem kako je određeno u Prilogu
I. ove Uredbe.
(2) Kada je mišljenjem tijela nadležnog za zaštitu prirode ocijenjeno da plan i
program može imati značajan utjecaj na ekološku mrežu, sadržaj strateške studije
uključuje i poglavlje koje utvrđuje utjecaje plana, odnosno programa na ekološku
mrežu, sukladno posebnim propisima kojima se uređuje zaštita prirode.
(3) Sadržaj strateške studije iz stavaka 1. i 2. ovoga članka obvezni je sadržaj
studije kojega pobliže određuje nadležno tijelo u postupku sukladno odredbama
Zakona i ove Uredbe.
Način određivanja sadržaja strateške studije
Članak 7.
(1) U postupku određivanja sadržaja strateške studije, nadležno tijelo dužno je
od tijela i/ili osoba određenih posebnim propisima pribaviti mišljenje o
sadržaju i razini obuhvata podataka koji se moraju obraditi u strateškoj
studiji, vezano na područje iz djelokruga toga tijela i/ili osoba.
(2) Ukoliko nadležno tijelo ocijeni potrebnim, ovisno o obuhvatu i drugim
značajkama plana i programa, u postupku određivanja sadržaja strateške studije
za plan i program koji se donosi na državnoj razini pribavit će i mišljenja
tijela jedinica lokalne samouprave i tijela JP(R)S na čijem području će se
provoditi taj plan i program i na čija područja provedba plana i programa može
utjecati, te mišljenja drugih tijela.
(3) Odredbe stavka 2. ovoga članka na odgovarajući način primjenjuju se i u
slučaju kada se radi o planu i programu koji se donosi na područnoj
(regionalnoj) razini.
(4) Zahtjev za davanje mišljenja iz stavaka 1. i 2. ovoga članka sadrži odluku o
izradi plana, odnosno programa, programska polazišta i ciljeve plana, odnosno
programa.
(5) Nadležno tijelo o postupku određivanja sadržaja strateške studije dužno je
osigurati informiranje javnosti sukladno Zakonu i uredbi kojom se uređuje
informiranje i sudjelovanje javnosti i zainteresirane javnosti u pitanjima
zaštite okoliša.
Mišljenja tijela i/ili osoba određenih posebnim propisima
Članak 8.
(1) Mišljenja iz članka 7. stavka 1. ove Uredbe obvezno sadrže zahtjeve prema
posebnim propisima iz djelokruga tijela i/ili osoba određenih tim propisima u
odnosu na zahtjeve plana, odnosno programa, te u odnosu na obvezni sadržaj
strateške studije sukladno ovoj Uredbi.
(2) Tijela i/ili osobe određene posebnim propisima, tijela jedinica lokalne
samouprave i tijela JP(R)S, te druga tijela, dužni su dostaviti mišljenje iz
članka 7. stavaka 1. i 2. ove Uredbe u roku od 30 dana od primitka zahtjeva
nadležnog tijela.
(3) Nadležno tijelo dužno je u svrhu usuglašavanja mišljenja o sadržaju
strateške studije i utvrđivanja konačnog sadržaja strateške studije, u tijeku
roka iz stavka 2. ovoga članka, koordinirati i provesti raspravu, a po potrebi i
više rasprava s predstavnicima tijela i osoba iz članka 7. stavka 1. ove Uredbe.
O ovoj raspravi nadležno tijelo vodi zapisnik.
(4) Na raspravi iz stavka 3. ovoga članka, prema ocijenjenoj potrebi nadležnog
tijela, sudjeluju i predstavnici tijela jedinica lokalne samouprave i tijela JP(R)S
te predstavnici drugih tijela od kojih je mišljenje zatraženo i izrađivač.
(5) Kad se provodi postupak utvrđivanja sadržaja strateške studije koja se
odnosi na prostorni plan županije, odnosno Prostorni plan Grada Zagreba,
rasprava iz stavka 3. ovoga članka održat će se u okviru postupka prethodne
rasprave iz zakona kojim se uređuje prostorno uređenje.
Članak 9.
(1) Nadležno tijelo će u suradnji s izrađivačem razmotriti mišljenja, primjedbe
i prijedloge javnosti dostavljene u postupku informiranja iz članka 7. stavka 5.
ove Uredbe.
(2) Nadležno tijelo, nakon postupka iz stavka 1. ovoga članka utvrđuje konačni
sadržaj strateške studije i donosi odluku o sadržaju strateške studije.
Odluka o sadržaju strateške studije
Članak 10.
(1) Odluka o sadržaju strateške studije sadrži osobito:
– programska polazišta, obuhvat i ciljeve plana, odnosno programa
– konačno utvrđeni sadržaj strateške studije
– popis tijela i/ili osoba određenih posebnim propisima, koja su sudjelovala u
postupku
– podatke o izrađivaču.
(2) O odluci iz stavka 1. ovoga članka, nadležno tijelo informira javnost
sukladno Zakonu i uredbi kojom se uređuje informiranje i sudjelovanje javnosti i
zainteresirane javnosti u pitanjima zaštite okoliša.
Odabir ovlaštenika i obveze ovlaštenika u postupku strateške procjene
Članak 11.
(1) Nadležno tijelo, u roku od osam dana od dana donošenja odluke o sadržaju
strateške studije, započinje postupak odabira ovlaštenika.
(2) Ovlaštenik sudjeluje u postupku strateške procjene tako da:
– izrađuje stratešku studiju uključujući i možebitne dopune i dorade strateške
studije na zahtjev nadležnog tijela tijekom postupka;
– po pozivu nadležnog tijela putem svojih predstavnika – voditelja izrade
strateške studije i po potrebi drugih suradnika u izradi strateške studije,
nazoči sjednicama povjerenstva;
– na zahtjev nadležnog tijela osigurava odgovarajuće sažetke, stručne podloge i
sl. koje se odnose na materiju u svezi sa sadržajem strateške studije i u svezi
sa strateškom procjenom, te osigurava dostatan broj primjeraka strateške
studije, odnosno sažetaka kao posebnih dijelova strateške studije;
– na zahtjev nadležnog tijela surađuje s izrađivačem;
– na zahtjev nadležnog tijela sudjeluje u postupku javne rasprave prilikom
postupka javnog izlaganja.
(3) Predstavnici ovlaštenika sudjeluju u radu povjerenstva s pravom rasprave, a
bez prava odlučivanja.
Članak 12.
(1) Nadležno tijelo, u roku od osam dana od dana odabira ovlaštenika,
ovlašteniku dostavlja odluku o sadržaju strateške studije i nacrt prijedloga
plana, odnosno programa za koji se provodi postupak strateške procjene.
(2) Ovlaštenik je, vezano za izrađenu stratešku studiju, odgovoran za istinitost
i točnost podataka te stručnu utemeljenost i udovoljavanje propisanim
zahtjevima, prema odluci o sadržaju strateške studije.
(3) Pojedina poglavlja u strateškoj studiji moraju izrađivati stručnjaci
odgovarajuće struke za područje koje se poglavljem obrađuje.
(4) Ovlaštenik je dužan pri izradi strateške studije koristiti najnovije,
vjerodostojne i dostupne podatke s obzirom na sadržaj, ciljeve i razinu obuhvata
plana, odnosno programa, uzimajući u obzir da se pojedina pitanja razmatraju na
različitim razinama donošenja plana ili programa, te je u te svrhe prilikom
izrade strateške studije dužan surađivati s izrađivačem.
Postupak nadležnog tijela prema povjerenstvu i u svezi s pismenima povjerenstva
Članak 13.
(1) Nadležno tijelo u roku od osam dana od dana primitka strateške studije od
ovlaštenika dostavlja stratešku studiju i nacrt prijedloga plana, odnosno
programa povjerenstvu, koje se osniva i radi prema posebnom propisu.
(2) Nacrt prijedloga plana odnosno programa iz stavka 1. ovoga članka dostavlja
se povjerenstvu u fazi u kojoj je izrađen.
(3) Cjelovitost i stručnu utemeljenost strateške studije u odnosu na utvrđeni
sadržaj strateške studije i nacrt prijedloga plana odnosno programa iz stavka 2.
ovoga članka ocjenjuje povjerenstvo. Ocjena stručne utemeljenosti strateške
studije može se dati nakon što se utvrdi da je studija cjelovita.
(4) Kada povjerenstvo predloži da se strateška studija dopuni odnosno doradi,
nadležno tijelo će od ovlaštenika zatražiti dopunu, odnosno doradu strateške
studije tako da će ovlaštenika uputiti u kojem dijelu treba obaviti traženu
dopunu, odnosno doradu strateške studije i utvrditi primjereni rok u kojem to
treba izvršiti.
(5) Nadležno tijelo stratešku studiju nakon dopune podataka može dostaviti
izravno izrađivaču, bez naknadnog razmatranja na sjednici povjerenstva, ukoliko
je to povjerenstvo predložilo.
Članak 14.
(1) Izrađivač dovršava nacrt prijedloga plana, odnosno programa, nakon što
zaprimi cjelovitu i stručno utemeljenu stratešku studiju.
(2) Izrađivač nacrt prijedloga plana i programa bez odlaganja dostavlja
nadležnom tijelu, radi provedbe javne rasprave i pribavljanja mišljenja,
sukladno odredbama ove Uredbe.
Članak 15.
(1) Nadležno tijelo donosi odluku o upućivanju strateške studije i nacrta
prijedloga plana odnosno programa, na javnu raspravu.
(2) Istodobno sa stavljanjem na javnu raspravu, nadležno tijelo stratešku
studiju i nacrt prijedloga plana, odnosno programa, dostavlja i na mišljenje
tijelima i osobama sukladno Zakonu i ovoj Uredbi.
(3) O odluci iz stavka 1. ovoga članka nadležno tijelo informira javnost,
sukladno Zakonu i uredbi kojom se uređuje informiranje i sudjelovanje javnosti i
zainteresirane javnosti u pitanjima zaštite okoliša.
Članak 16.
(1) Nakon provedene javne rasprave prema odluci iz članka 15. stavka 1. ove
Uredbe, nadležno tijelo sva mišljenja, primjedbe i prijedloge iz javne rasprave,
i mišljenja iz članka 15. stavka 2. ove Uredbe dostavlja na očitovanje
ovlašteniku i izrađivaču. Svojim očitovanjem ovlaštenik će predložiti i konačne
mjere zaštite okoliša i program praćenja stanja okoliša vezano za program,
odnosno plan.
(2) Nadležno tijelo priprema nacrt konačnog prijedloga plana i programa te ga
dostavlja tijelu nadležnom za donošenje. Središnje tijelo i nadležno upravno
tijelo županije te Grada Zagreba, prethodno pribavljaju mišljenje ministarstva
nadležnog za poslove zaštite okoliša o provedenoj strateškoj procjeni toga plana
i programa.
Način provedbe postupka u slučaju mogućeg prekograničnog utjecaja plana ili
programa
Članak 17.
(1) Središnje tijelo i nadležno upravno tijelo županije, odnosno Grada Zagreba
će u postupku strateške procjene u slučaju ocjene povjerenstva da bi plan
odnosno program mogao prilikom provedbe značajno utjecati na okoliš i/ili
zdravlje ljudi druge države, o toj ocjeni obavijestiti ministarstvo nadležno za
poslove zaštite okoliša, u svrhu postupka prema drugoj državi. Istodobno s
dostavom ove obavijesti dostavit će ministarstvu nadležnom za poslove zaštite
okoliša i zahtjev za pravnu pomoć, sukladno odredbama zakona kojim se uređuje
opći upravni postupak, s preslikama nacrta plana i programa i strateške studije.
(2) Ministarstvo nadležno za poslove zaštite okoliša će o postupcima slijedom
odredbi stavka 1. ovoga članka izvijestiti središnje tijelo, odnosno nadležno
upravno tijelo županije, odnosno Grada Zagreba radi daljnjeg nastavka postupka,
prema nadležnosti tih tijela u skladu sa Zakonom.
(3) Kada je, prema Zakonu, za stratešku procjenu i ocjenu o potrebi strateške
procjene, za plan i program nadležno ministarstvo nadležno za poslove zaštite
okoliša, ono će po utvrđenom mogućem prekograničnom utjecaju plana, odnosno
programa, postupiti prema Zakonu i posebnom propisu.
(4) O postupcima iz ovoga članka nadležna tijela će informirati javnost sukladno
Zakonu i uredbi kojom se uređuje informiranje i sudjelovanje javnosti i
zainteresirane javnosti u pitanjima zaštite okoliša.
Obveza pribavljanja mišljenja ministarstva nadležnog za poslove zaštite okoliša
Članak 18.
(1) Središnje tijelo prije upućivanja prijedloga plana i programa u postupak
donošenja obvezno je o provedenoj strateškoj procjeni za taj plan, odnosno
program, pribaviti mišljenje ministarstva nadležnog za poslove zaštite okoliša.
(2) Središnje tijelo u svrhu iz stavka 1. ovoga članka, dostavlja ministarstvu
nadležnom za poslove zaštite okoliša prijedlog plana i programa te stratešku
studiju, mišljenje povjerenstva, rezultate sudjelovanja javnosti, mišljenja
tijela i/ili osoba određenih posebnim propisima, mišljenja tijela jedinica
lokalne samouprave, tijela JP(R)S i drugih tijela, kad su ta tijela sudjelovala
u postupku strateške procjene te rezultate prekograničnih konzultacija ako su
bile obvezne sukladno Zakonu.
(3) Ministarstvo nadležno za poslove zaštite okoliša mišljenje o strateškoj
procjeni dostavlja središnjem tijelu iz stavka 1. ovoga članka u roku od 30 dana
od primitka dokumentacije iz stavka 2. ovoga članka.
(4) Mišljenje ministarstva nadležnog za poslove zaštite okoliša obvezno sadrži
ocjenu svih dijelova propisanog postupka strateške procjene.
(5) Odredbe stavaka 1. do 4. ovoga članka odgovarajuće se primjenjuju i u
postupku strateške procjene iz nadležnosti nadležnog upravnog tijela.
(6) U slučaju strateške procjene koja se odnosi na prostorni plan županije,
odnosno Prostorni plan Grada Zagreba, glede mišljenja iz stavka 1. ovoga članka,
primjenjuju se odredbe Zakona i zakona kojim se uređuje prostorno uređenje.
Izvješće o provedenoj strateškoj procjeni
Članak 19.
(1) Postupak strateške procjene završava izvješćem nadležnog tijela.
(2) Izvješće iz stavka 1. ovoga članka sadrži osobito:
1. sažeti prikaz načina na koji su pitanja zaštite okoliša integrirana u plan i
program,
2. sažeti prikaz načina na koji su rezultati strateške studije, mišljenja tijela
i/ili osoba iz članka 15. stavka 2. ove Uredbe, primjedbe, prijedlozi i
mišljenja javnosti, te rezultati prekograničnih konzultacija, ako su bile
obvezne sukladno Zakonu, uzeti u obzir odnosno razmotreni pri donošenju odluke o
usvajanju plana ili programa,
3. obrazloženje razloga prihvaćanja odabranog varijantnog rješenja plana ili
programa, u odnosu na ostala razmotrena varijantna rješenja
4. mjere zaštite okoliša
5. način praćenja primjene mjera koje su postale sadržajem plana ili programa
6. način praćenja značajnih utjecaja na okoliš donesenog plana ili programa.
(3) O izvješću iz stavka 1. ovoga članka i donesenom planu i programu, nadležno
tijelo informira javnost, tijela i/ili osobe određene posebnim propisima, tijela
jedinica lokalne samouprave, tijela JP(R)S i druga tijela, kad su ta tijela
sudjelovala u postupku strateške procjene, te druge države koje su sudjelovale u
prekograničnim konzultacijama, ako su bile obvezne sukladno Zakonu.
(4) Informiranje javnosti prema stavku 3. ovoga članka provodi se sukladno
Zakonu i uredbi kojom se uređuje informiranje i sudjelovanje javnosti i
zainteresirane javnosti u pitanjima zaštite okoliša.
Program praćenja stanja okoliša i način provjere provedbe mjera zaštite okoliša
pri provedbi plana i programa
Članak 20.
(1) Tijelo nadležno za donošenje plana i programa dužno je nakon njihova
donošenja donijeti program praćenja stanja okoliša u odnosu na provedbu plana i
programa.
(2) Program praćenja stanja okoliša iz stavka 1. ovoga članka sadrži osobito:
1. opis ciljeva plana ili programa
2. pokazatelje za praćenje stanja okoliša
3. način provjere provedbe mjera zaštite okoliša
4. postupanje u slučaju neočekivanih nepovoljnih utjecaja
5. druge podatke ovisno o obuhvatu i značajkama plana ili programa
6. sredstva potrebna za provedbu praćenja stanja okoliša.
(3) U svrhu izbjegavanja umnožavanja programa praćenja stanja okoliša u odnosu
na istovjetne pokazatelje, mogu se koristiti podaci iz odgovarajućih programa
praćenja koji su već u primjeni vezano za druge planove i programe.
III. OCJENA O POTREBI STRATEŠKE PROCJENE
Članak 21.
(1) U slučaju izmjena i/ili dopuna plana i programa za kojega je Zakonom
određena obveza strateške procjene provodi se postupak ocjene o potrebi
strateške procjene.
(2) Na započinjanje postupka ocjene o potrebi strateške procjene odgovarajuće se
primjenjuju odredbe članka 4. ove Uredbe o donošenju odluke o započinjanju
postupka strateške procjene.
(3) Pri utvrđivanju vjerojatno značajnog utjecaja na okoliš plana i programa o
izmjenama i/ili dopunama plana i programa, nadležno tijelo dužno je pribaviti
mišljenja tijela i/ili osoba određenih posebnim propisima, te ukoliko ocijeni
potrebnim, pribavit će i mišljenje tijela jedinica lokalne samouprave, tijela JP(R)S
i drugih tijela, ovisno o obuhvatu i drugim značajkama izmjena i/ili dopuna
plana i programa.
(4) U svrhu pribavljanja mišljenja iz stavka 3. ovoga članka, nadležno tijelo u
roku od osam dana od dana donošenja odluke iz stavka 2. ove Uredbe, dostavlja
zahtjev za davanje mišljenja o potrebi strateške procjene.
(5) Zahtjev za davanje mišljenja o potrebi strateške procjene sadrži odluku o
izradi izmjena i/ili dopuna plana i programa, programska polazišta i ciljeve
izmjena i/ili dopuna plana i programa, te uputu na službeno glasilo u kojem je
plan i program objavljen.
(6) Kad se provodi postupak ocjene o potrebi strateške procjene izmjena i/ili
dopuna plana i programa na područnoj razini, zahtjev iz stavka 4. ovoga članka
priprema nadležno upravno tijelo županije odnosno Grada Zagreba, u suradnji s
nadležnim upravnim odjelom.
(7) Na temelju kriterija za utvrđivanje vjerojatno značajnog utjecaja izmjena
i/ili dopuna plana ili programa na okoliš, iz Priloga II. ove Uredbe, tijela
i/ili osobe određene posebnim propisima, tijela jedinica lokalne samouprave,
tijela JP(R)S i druga tijela, ovisno o obuhvatu i drugim značajkama izmjena
i/ili dopuna plana i programa, daju mišljenja o potrebi strateške procjene te ga
u roku od 30 dana od primitka zahtjeva iz stavka 4. ovoga članka dostavljaju
nadležnom tijelu.
(8) Ukoliko nadležno tijelo ocijeni potrebnim, osigurat će dodatna pojašnjenja s
tijelom i/ili osobom koja je dostavila mišljenje iz stavka 3. ovoga članka.
Članak 22.
(1) Prije donošenja odluke u postupku ocjene o potrebi strateške procjene
središnje tijelo dužno je o provedenom postupku ocjene o potrebi strateške
procjene pribaviti mišljenje ministarstva nadležnog za poslove zaštite okoliša.
U tu svrhu, ministarstvu nadležnom za poslove zaštite okoliša se, uz zahtjev za
davanje mišljenja, dostavlja i potrebna dokumentacija.
(2) Ministarstvo nadležno za poslove zaštite okoliša donosi mišljenje o
provedenom postupku ocjene o potrebi strateške procjene u roku od 30 dana od
primitka dokumentacije iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Dokumentacija iz stavka 1. ovoga članka sadrži prijedlog odluke, mišljenja
tijela i/ili osoba iz članka 21. stavka 3. ove Uredbe i zahtjev za davanje
mišljenja o potrebi strateške procjene.
Članak 23.
(1) Ako se u postupku ocjene o potrebi strateške procjene utvrdi da izmjena
i/ili dopuna plana i programa ima vjerojatno značajan utjecaj na okoliš, donosi
se odluka o obvezi provedbe strateške procjene koja sadrži osobito razloge zbog
kojih je utvrđena potreba strateške procjene sukladno kriterijima iz Priloga II.
ove Uredbe.
(2) Ukoliko se u postupku ocjene o potrebi strateške procjene donese odluka iz
stavka 1. ovoga članka, nakon donošenja te odluke primjenjuju se odredbe ove
Uredbe kojima je propisan način provedbe strateške procjene.
(3) Ako se u postupku ocjene o potrebi strateške procjene utvrdi da izmjena
i/ili dopuna plana i programa nema vjerojatno značajan utjecaj na okoliš, donosi
se odluka da nije potrebno provesti stratešku procjenu. U tom slučaju, odluka
osobito sadrži osnovne podatke o planu i programu te obrazloženje razloga zbog
kojih je utvrđeno da nije potrebno provesti stratešku procjenu sukladno
kriterijima iz Priloga II. ove Uredbe.
Članak 24.
O odlukama iz članka 23. ove Uredbe, nadležno tijelo informira javnost, sukladno Zakonu i uredbi kojom se uređuje informiranje i sudjelovanje javnosti i zainteresirane javnosti u pitanjima zaštite okoliša.
Članak 25.
Postupak ocjene o potrebi strateške procjene plana o izmjenama i/ili dopunama prostornog plana županije, odnosno Prostornog plana Grada Zagreba, provodi se prema odredbama ove Uredbe nakon donošenja odluke o izradi tih dokumenata prostornog uređenja prema zakonu kojim se uređuje prostorno uređenje.
IV. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 26.
Ukoliko je za plan i program donesena odluka o izradi plana i programa prije stupanja na snagu ove Uredbe, za taj plan i program neće se provoditi strateška procjena prema ovoj Uredbi.
Članak 27.
Prilozi I. i II. čine sastavni dio ove Uredbe.
Članak 28.
Ova Uredba stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«, osim
točke 1. alineje 5. i točke 2. alineje 7. iz Priloga II. ove Uredbe, koje
stupaju na snagu danom prijma Republike Hrvatske u Europsku uniju.
Klasa: 351-01/08-01/02
Urbroj: 5030105-08-1
Zagreb, 29. svibnja 2008.
Predsjednik
dr. sc. Ivo Sanader, v. r.
PRILOG I.
OBVEZNI SADRŽAJ STRATEŠKE STUDIJE
Strateška studija sadrži osobito:
– kratki pregled sadržaja i glavnih ciljeva plana ili programa i odnosa s drugim
odgovarajućim planovima i programima;
– podatke o postojećem stanju okoliša i mogući razvoj okoliša bez provedbe plana
i programa;
– okolišne značajke područja na koja provedba plana ili programa može značajno
utjecati;
– postojeće okolišne probleme koji su važni za plan ili program, posebno
uključujući one koji se odnose na područja posebnog ekološkog značaja,
primjerice područja određena u skladu s posebnim propisima o zaštiti prirode;
– ciljeve zaštite okoliša uspostavljene po zaključivanju međunarodnih ugovora i
sporazuma, koji se odnose na plan odnosno program, te način na koji su ti
ciljevi i druga pitanja zaštite okoliša uzeti u obzir tijekom izrade plana ili
programa;
– vjerojatno značajne utjecaje (sekundarne, kumulativne, sinergijske,
kratkoročne, srednjoročne i dugoročne, stalne i privremene, pozitivne i
negativne) na okoliš, uključujući biološku raznolikost, zaštićena područja prema
posebnom propisu, ljude, biljni i životinjski svijet, tlo, vodu, zrak, klimu,
materijalnu imovinu, kulturno-povijesnu baštinu, krajobraz, uzimajući u obzir
njihove međuodnose;
– mjere zaštite okoliša uključujući mjere sprječavanja, smanjenja, ublažavanja i
kompenzacije nepovoljnih utjecaja provedbe plana ili programa na okoliš;
– kratki prikaz razloga za odabir razmotrenih varijantnih rješenja, obrazloženje
najprihvatljivijeg varijantnog rješenja plana ili programa na okoliš i opis
provedene procjene, uključujući i poteškoće (primjerice tehničke nedostatke ili
nedostatke znanja i iskustva) pri prikupljanju potrebnih podataka;
– opis predviđenih mjera praćenja;
– ostale podatke i zahtjeve kako se utvrdi prilikom određivanja sadržaja
strateške studije u posebnom postupku prema ovoj Uredbi
– sažetak podataka iz alineje 1. do 10. naprijed.
PRILOG II.
NAČIN POJEDINAČNIH ISPITIVANJA I KRITERIJI ZA UTVRĐIVANJE VJEROJATNO ZNAČAJNOG
UTJECAJA PLANA ILI PROGRAMA NA OKOLIŠ
Kriteriji za utvrđivanje vjerojatno značajnog utjecaja na okoliš osobito su:
1. Značajke plana i programa, osobito u odnosu na:
– stupanj do kojeg plan ili program određuje okvir za zahvate i druge aktivnosti
i to u odnosu na lokaciju, vrstu, veličinu i operativne uvjete ili po alociranju
izvora,
– stupanj do kojeg plan ili program utječe na druge planove ili programe,
uključujući i one u hijerarhiji,
– pogodnost plana ili programa za uključivane pitanja zaštite okoliša, osobito s
ciljem promicanja održivog razvoja;
– okolišni problemi važni za plan i program;
– važnost plana i programa za primjenu propisa Zajednice u području zaštite
okoliša (npr. plan ili program koji se odnosi na gospodarenje otpadom ili
zaštitu voda).
2. Obilježja utjecaja i obilježja područja na koje provedba plana ili programa
može utjecati, posebice u odnosu na:
– vjerojatnost, trajanje, učestalost i povratnost (reverzibilnost) utjecaja,
– kumulativnu prirodu utjecaja,
– prekograničnu prirodu utjecaja,
– rizike za ljudsko zdravlje ili okoliš (npr. uslijed izvanrednih događaja)
– veličinu i područje prostiranja utjecaja (zemljopisno područje i broj
stanovnika na koje će vjerojatno djelovati),
– vrijednost i osjetljivost područja na koje će vjerojatno utjecati zbog:
– posebnih prirodnih obilježja ili kulturno-povijesne baštine,
– prekoračenja standarda kakvoće okoliša ili graničnih vrijednosti,
– intenzivnog korištenja zemljišta,
– utjecaji na područja ili krajobraze priznatog zaštićenog statusa na
nacionalnoj, međunarodnoj razini ili razini Zajednice.