2729
Na temelju članka 88. Ustava Republike Hrvatske, donosim
Proglašavam Zakon o sigurnosnim provjerama, kojega je Hrvatski sabor donio na
sjednici 9. srpnja 2008. godine.
Klasa: 011-01/08-01/90
Urbroj: 71-05-03/1-08-2
Zagreb, 15. srpnja 2008.
Predsjednik
Republike Hrvatske
Stjepan Mesić, v. r.
I. OSNOVNE ODREDBE
Članak 1.
Ovim se Zakonom utvrđuju pojam, vrste i stupnjevi sigurnosne provjere,
sigurnosne zapreke te postupak provođenja istih.
Članak 2.
Sigurnosna provjera, u smislu ovoga Zakona, je postupak kojim nadležna tijela
utvrđuju postojanje sigurnosnih zapreka za fizičke i pravne osobe u slučajevima
iz članka 3. ovoga Zakona.
Članak 3.
Sigurnosne zapreke kod provođenja sigurnosne provjere za pristup klasificiranim
podacima utvrđene su Zakonom o tajnosti podataka.
Sigurnosne zapreke kod provođenja temeljne sigurnosne provjere jesu činjenice
koje upućuju na zlouporabu ili postojanje rizika od zlouporabe radnog mjesta ili
dužnosti, odnosno određenih prava ili ovlasti na štetu nacionalne sigurnosti ili
interesa Republike Hrvatske.
Sigurnosne zapreke kod provođenja sigurnosnih provjera u svrhu zaštite
sigurnosti štićenih osoba i objekata, jesu i činjenice koje upućuju na
postojanje rizika za sigurnost štićenih osoba i sigurnost njihovih obitelji te
imovine ili za sigurnost štićenih objekata.
Članak 4.
Ocjenu o postojanju sigurnosnih zapreka donosi nadležno tijelo, koje je
zatražilo provođenje sigurnosne provjere, na temelju izvješća o rezultatu
sigurnosne provjere dostavljenog od strane nadležne sigurnosno-obavještajne
agencije.
Ukoliko donošenje ocjene o postojanju sigurnosnih zapreka ovisi isključivo o
zdravstvenom stanju provjeravane osobe, podnositelj zahtjeva može zatražiti
stručno mišljenje nadležne zdravstvene ustanove.
Članak 5.
Sigurnosna provjera provodi se na temelju Upitnika za sigurnosnu provjeru čiji
je sastavni dio suglasnost za provođenje sigurnosne provjere.
Upitnik za sigurnosnu provjeru treba biti osobno ispunjen, a suglasnost
dragovoljno i vlastoručno potpisana od strane osobe za koju se ista provodi.
Nadležna sigurnosno-obavještajna agencija neće pristupiti provođenju sigurnosne
provjere ukoliko, sukladno odredbama ovoga Zakona, nije potpisana suglasnost za
provođenje sigurnosne provjere.
Suglasnost za provođenje sigurnosne provjere odnosi se na provjeravanje i obradu
podataka koji su u svezi s pitanjima iz sigurnosnog upitnika te na primjenu
postupaka koji su za provođenje sigurnosne provjere propisani ovim Zakonom.
Članak 6.
Sigurnosnu provjeru provodi nadležna sigurnosno-obavještajna agencija.
II. VRSTE SIGURNOSNE PROVJERE
Članak 7.
Vrste sigurnosne provjere su:
– sigurnosna provjera za pristup klasificiranim podacima,
– temeljna sigurnosna provjera,
– sigurnosna provjera u svrhu zaštite sigurnosti štićenih osoba i objekata.
II. 1. Sigurnosna provjera za pristup klasificiranim podacima
Članak 8.
Sigurnosna provjera za pristup klasificiranim podacima provodi se za:
– fizičke osobe kojima je, u obavljanju poslova iz djelokruga ili dodijeljenih
ovlasti, nužan pristup klasificiranim podacima stupnja tajnosti »Vrlo tajno«,
»Tajno« i »Povjerljivo«,
– pravne osobe koje s državnim tijelima, tijelima jedinica lokalne i regionalne
samouprave te pravnim osobama s javnim ovlastima sklapaju klasificirane ugovore
stupnjeva tajnosti »Vrlo tajno«, »Tajno« i »Povjerljivo«.
Članak 9.
Zahtjev za provođenje sigurnosne provjere za fizičke i pravne osobe za pristup
klasificiranim podacima, podnosi nadležnoj sigurnosno-obavještajnoj agenciji
Ured Vijeća za nacionalnu sigurnost.
Zahtjev iz stavka 1. ovoga članka sadrži:
– ime i prezime osobe za koju je podnesen zahtjev,
– dužnost ili poslove u okviru kojih pristupa klasificiranim podacima,
– stupanj sigurnosne provjere,
– popunjeni upitnik uz pisanu suglasnost osobe za koju se provodi sigurnosna
provjera.
Zahtjev za pravne osobe iz stavka 1. ovoga članka sadrži:
– naziv, adresu i matični broj pravne osobe,
– popunjeni upitnik za pravnu osobu,
– popunjene upitnike za zaposlenike i osobe sukladno stavku 2. ovoga članka.
Sigurnosna provjera fizičke osobe
Članak 10.
Sigurnosna provjera fizičke osobe provodi se okviru dužnosti i poslova:
– u državnim tijelima,
– pravnih i fizičkih osoba koje obavljaju poslove za državna tijela,
– na temelju međunarodnih ugovora i sporazuma koje je Republika Hrvatska
zaključila s drugim državama ili organizacijama.
Članak 11.
Sigurnosna provjera za pristup klasificiranim podacima stupnja tajnosti »Vrlo
tajno«, »Tajno« i »Povjerljivo« obuhvaća životno razdoblje od navršene
punoljetnosti do dana kad se započinje s provođenjem sigurnosne provjere.
Sigurnosna provjera pravne osobe
Članak 12.
Sigurnosna provjera pravne osobe obuhvaća:
– provjeru vlasništva, provjeru strukture vlasništva, podatke o tvrtkama u
vlasništvu, provjeru ukupnog poslovanja te financijskih obveza s obzirom na
moguće sigurnosne rizike,
– sigurnosnu provjeru vlasnika, direktora, članova uprave i nadzornog odbora,
udjeličara i dioničara, koji s obzirom na svoju funkciju ostvaruju pristup
klasificiranim podacima,
– sigurnosnu provjeru osobe predložene za savjetnika za informacijsku sigurnost
u pravnoj osobi, za njegova zamjenika te
– zaposlenike koji ostvaruju pristup klasificiranim podacima.
II. 2. Temeljna sigurnosna provjera
Članak 13.
Temeljna sigurnosna provjera provodi se za:
– osobe koje se imenuju ili su imenovane na dužnost,
– osobe koje se imenuju ili su imenovane za rukovodeće državne službenike,
– osobe koje se primaju na rad ili rade u tijelima sigurnosno-obavještajnog
sustava Republike Hrvatske,
– osobe koje se primaju na rad ili rade u specijaliziranim tijelima za
suzbijanje organiziranog kriminala i korupcije,
– osobe koje se primaju na rad ili rade u tijelima, objektima ili postrojenjima
od posebnog značaja za nacionalnu sigurnost te za poslove tjelesnog i tehničkog
osiguranja tijela, objekata, postrojenja ili sredstava od posebnog značaja za
nacionalnu sigurnost,
– osobe koje se primaju na rad ili rade na poslovima tjelesnog i tehničkog
osiguranja štićenih osoba i objekata,
– odgovorne osobe u pravnim osobama koje su registrirane za obavljanje poslova
privatne zaštite,
– za čelnike i zaposlenike diplomatskih i konzularnih predstavništava Republike
Hrvatske,
– za osobe koje se primaju na rad ili rade u ustrojstvenim jedinicama
Ministarstva vanjskih poslova i europskih integracija zadužene za poslove
sigurnosti,
– za strance prilikom odobravanja boravka ili primanja u hrvatsko državljanstvo,
– za članove Vijeća za građanski nadzor sigurnosno-obavještajnih agencija.
Temeljna sigurnosna provjera provodi se i za druge osobe određene posebnim
zakonom ili uredbom Vlade Republike Hrvatske.
Članak 14.
Zahtjev za provođenje temeljne sigurnosne provjere nadležno tijelo podnosi
nadležnoj sigurnosno-obavještajnoj agenciji.
Zahtjev iz stavka 1. ovoga članka sadrži:
– ime i prezime osobe za koju je podnesen zahtjev,
– dužnost ili poslove za koje se provodi sigurnosna provjera,
– vrstu sigurnosne provjere,
– pisanu suglasnost osobe za koju se provodi sigurnosna provjera,
– popunjeni upitnik.
II. 3. Sigurnosna provjera u svrhu zaštite sigurnosti štićenih osoba i objekata
Članak 15.
Sigurnosna provjera osoba koje imaju mogućnost neposrednog pristupa štićenim
osobama i objektima obavlja se na zahtjev nadležnog tijela za poslove sigurnosti
i/ili protuobavještajne zaštite štićenih osoba, primjenom postupaka za
sigurnosnu provjeru za pristup klasificiranim podacima I., II. ili III. stupnja.
O stupnju sigurnosne provjere iz stavka 1. ovoga članka odlučuje nadležna
sigurnosno-obavještajna agencija na temelju podataka dostavljenih od strane
nadležnog tijela.
Sigurnosna provjera osoba koje imaju mogućnost neposrednog pristupa objektima,
postrojenjima ili sredstvima od posebnog značaja za nacionalnu sigurnost obavlja
se na zahtjev nadležnog tijela, primjenom postupaka za sigurnosnu provjeru za
pristup klasificiranim podacima I., II. ili III. stupnja.
Iznimno od članka 5. ovoga Zakona, za provođenje sigurnosne provjere iz stavka
1. ovoga članka ne ispunjava se sigurnosni upitnik te se ne traži suglasnost
provjeravanih osoba.
III. STUPNJEVI I POSTUPAK PROVOĐENJA SIGURNOSNE PROVJERE
Članak 16.
Stupnjevi provođenja sigurnosne provjere su:
– sigurnosna provjera I. stupnja,
– sigurnosna provjera II. stupnja,
– sigurnosna provjera III. stupnja.
Članak 17.
Ovisno o potrebi ostvarivanja pristupa klasificiranim podacima pojedinih
stupnjeva tajnosti, provodit će se:
– za klasificirane podatke stupnja tajnosti »Vrlo tajno«: sigurnosna provjera I.
stupnja,
– za klasificirane podatke stupnja tajnosti »Tajno«: sigurnosna provjera II.
stupnja,
– za klasificirane podatke stupnja tajnosti »Povjerljivo«: sigurnosna provjera
III. stupnja.
Članak 18.
Sigurnosna provjera I. stupnja provodi se na temelju Upitnika za sigurnosnu
provjeru I. stupnja te primjenom postupaka:
– ostvarivanja uvida u javne izvore, službene evidencije i zbirke podataka
nadležnih sigurnosno-obavještajnih agencija, drugih državnih i javnih tijela,
– ostvarivanja uvida u evidencije i zbirke osobnih podataka, poslovnu ili drugu
službenu dokumentaciju koju su pravni subjekti dužni voditi sukladno zakonu,
– obveznim razgovorom s provjeravanom osobom,
– razgovorom s osobama koje kandidat u sigurnosnom upitniku navede kao osobe
koje mogu potvrditi podatke iz upitnika (u daljnjem tekstu: »referentne osobe«),
– razgovorom s drugim osobama po procjeni nadležne sigurnosno-obavještajne
agencije.
Članak 19.
Sigurnosna provjera I. stupnja provodi se i za supružnika ili drugu osobu koja
živi u zajedničkom kućanstvu s osobom koja ima pristup klasificiranim podacima,
a koji borave u inozemstvu s osobom koja je upućena na rad u civilno ili vojno
tijelo međunarodnih organizacija, odnosno u hrvatsko predstavništvo pri
međunarodnim organizacijama, u okviru kojeg se zahtjeva certifikat za stupanj
tajnosti »Vrlo tajno«.
Sigurnosna provjera za osobe iz stavka 1. ovoga članka provodi se sukladno
odredbama ovoga Zakona.
Članak 20.
Ovisno o sigurnosnoj procjeni, pored postupaka iz članka 18. ovoga Zakona, kod
sigurnosne provjere I. stupnja može se primijeniti i mjera tajnog prikupljanja
podataka propisana posebnim zakonom, čije je odobravanje u nadležnosti
ravnatelja sigurnosno-obavještajne agencije.
Članak 21.
Sigurnosna provjera II. stupnja provodi se na temelju Upitnika za sigurnosnu
provjeru II. stupnja te primjenom sljedećih postupaka:
– ostvarivanja uvida u javne izvore, službene evidencije i zbirke podataka
nadležnih sigurnosno-obavještajnih agencija, drugih državnih i javnih tijela,
– ostvarivanja uvida u evidencije i zbirke osobnih podataka, poslovnu ili drugu
službenu dokumentaciju koju su pravni subjekti dužni voditi sukladno zakonu,
– po procjeni nadležne sigurnosno-obavještajne agencije i razgovorom s
provjeravanom osobom,
– razgovorom s drugim osobama po procjeni nadležne sigurnosno-obavještajne
agencije.
Članak 22.
Sigurnosna provjera III. stupnja provodi se na temelju Upitnika za sigurnosnu
provjeru III. stupnja i primjenom postupaka ostvarivanja uvida u:
– javne izvore, službene evidencije i zbirke podataka nadležnih
sigurnosno-obavještajnih agencija, drugih državnih i javnih tijela,
– u evidencije i zbirke osobnih podataka, poslovnu ili drugu službenu
dokumentaciju koju su pravni subjekti dužni voditi sukladno zakonu.
Članak 23.
Temeljne sigurnosne provjere provode se na osnovi Upitnika za sigurnosnu
provjeru I. stupnja i primjenom postupaka propisanih za sigurnosnu provjeru za
pristup klasificiranim podacima I. stupnja.
Iznimno od stavka 1. ovoga članka temeljne sigurnosne provjere za strance i za
osobe koje se primaju u hrvatsko državljanstvo provode se na temelju upitnika
(obrazaca) propisanih posebnim zakonom, odnosno podzakonskim aktom nadležnog
tijela i primjenom postupaka za sigurnosnu provjeru za pristup klasificiranim
podacima I. ili II. stupnja.
O stupnju sigurnosne provjere iz stavka 2. ovoga članka odlučuje nadležna
sigurnosno-obavještajna agencija procjenom, odnosno na temelju podataka
navedenih u upitniku.
Sigurnosna provjera iz članka 13. stavka 2. ovoga Zakona provodi se primjenom
postupaka za sigurnosnu provjeru za pristup klasificiranim podacima II. stupnja.
Članak 24.
Kod provođenja temeljne sigurnosne provjere odluku o potrebi obavljanja
razgovora s provjeravanom osobom ili s trećim osobama, koja se obavlja primjenom
postupaka propisanih za sigurnosnu provjeru za pristup klasificiranim podacima
I. ili II. stupnja, donosi nadležna sigurnosno-obavještajna agencija.
Članak 25.
Za temeljne sigurnosne provjere može se, uz pristanak osobe, primijeniti
poligrafsko ispitivanje.
Odluku o primjeni poligrafskog ispitivanja donosi nadležna
sigurnosno-obavještajna agencija.
Kod temeljnih sigurnosnih provjera, koje se provode kod prijama na rad u tijela
sigurnosno-obavještajnog sustava, mogu se sukladno postupku propisanom posebnim
zakonom primijeniti i mjere tajnog prikupljanja podataka.
Za ostale temeljne sigurnosne provjere mogu se primijeniti mjere tajnog
prikupljanja podataka koje su u nadležnosti ravnatelja sigurnosno-obavještajnih
agencija.
Poligrafsko ispitivanje se može odnositi samo na navode iz upitnika i ne može
služiti kao osnova za donošenje konačne odluke o sigurnosnim zaprekama.
Članak 26.
Ukoliko je prilikom primanja na rad provedena temeljna sigurnosna provjera
primjenom postupaka propisanih za sigurnosnu provjeru za pristup klasificiranim
podacima I. ili II. stupnja, a osoba bude raspoređena na radno mjesto na kojem
je nužan pristup klasificiranim podacima određenog stupnja tajnosti, nadležna
sigurnosno-obavještajna agencija na osnovi već provedene temeljne sigurnosne
provjere dostavlja Izvješće o rezultatima sigurnosne provjere Uredu Vijeća za
nacionalnu sigurnost.
Ukoliko je potrebno, na zahtjev Ureda Vijeća za nacionalnu sigurnost, izvršit će
se nadopuna sigurnosne provjere.
Članak 27.
Ukoliko u postupku provođenja sigurnosne provjere dođe do međusobno nepodudarnih
ili do nepouzdanih podataka ili se ne prikupi dovoljno podataka za pouzdanu
ocjenu o postojanju sigurnosnih zapreka, nadležna sigurnosno-obavještajna
agencija može pristupiti provedbi višeg stupnja sigurnosne provjere, uz
suglasnost provjeravane osobe na odgovarajućem Upitniku za sigurnosnu provjeru.
O postupku iz stavka 1. ovoga članka nadležna sigurnosno-obavještajna agencija
izvijestit će podnositelja zahtjeva.
Članak 28.
Kod provođenja sigurnosne provjere, nadležna sigurnosno-obavještajna agencija
provjerava da li osoba za koju se radi sigurnosna provjera održava kontakte s
drugim osobama, uključujući i članove uže obitelji, koje bi mogle predstavljati
sigurnosni rizik ili ugroziti nacionalnu sigurnost Republike Hrvatske.
Članak 29.
Razgovori s osobama obavljeni na temelju odredbi ovoga Zakona ne smatraju se
razgovorima propisanim Zakonom o sigurnosno-obavještajnom sustavu (»Narodne
novine«, br. 79/06. i 105/06.).
Zahtjev za provođenje sigurnosne provjere i Upitnik za sigurnosnu provjeru
Članak 30.
Upitnikom za sigurnosnu provjeru obuhvatit će se pitanja od značaja za
utvrđivanje postojanja sigurnosnih zapreka.
Sadržaj, izgled, način ispunjavanja i postupanje s Upitnikom za sigurnosnu
provjeru za fizičke i pravne osobe propisat će se uredbom Vlade Republike
Hrvatske.
Članak 31.
Popunjeni i potpisani Upitnik za sigurnosnu provjeru označava se stupnjem
tajnosti »Ograničeno«.
IV. OBNAVLJANJE I NADOPUNA SIGURNOSNE PROVJERE
Članak 32.
Obnavljanje sigurnosne provjere provodi se istekom roka od 5 godina.
Postupak iz stavka 1. ovoga članka provodi se sukladno odredbama ovoga Zakona
kojima se regulira provođenje sigurnosnih provjera iz članka 7. ovoga Zakona.
Članak 33.
Nadopuna sigurnosne provjere provodi se i prije isteka roka iz članka 32. ovoga
Zakona, na zahtjev državnog tijela ovlaštenog za podnošenje zahtjeva za
provođenje sigurnosne provjere.
Zahtjev za nadopunu sigurnosne provjere može se podnijeti ukoliko je izvješće o
sigurnosnoj provjeri nepotpuno ili se dođe do novih podataka, odnosno podataka
koji su bili nepoznati tijekom provođenja sigurnosne provjere.
Ukoliko nadležna sigurnosno-obavještajna agencija, u vezi s prethodno provedenom
sigurnosnom provjerom, dođe do novih podataka o mogućim sigurnosnim zaprekama,
dužna je o istome obavijestiti podnositelja zahtjeva.
Članak 34.
Osobe za koje je provedena sigurnosna provjera dužne su bez odgađanja prijaviti
državnom tijelu ili pravnoj osobi čiji su zaposlenici sve podatke koji
predstavljaju izmjenu u odnosu na odgovore navedene u Upitniku za sigurnosnu
provjeru.
Državno tijelo ili pravna osoba iz stavka 1. ovoga članka, obavijestit će bez
odgađanja Ured Vijeća za nacionalnu sigurnost o svakoj izmjeni podataka, ukoliko
je provedena sigurnosna provjera za izdavanje certifikata.
Državno tijelo ili pravna osoba iz stavka 1. ovoga članka obavijestit će bez
odgađanja nadležnu sigurnosno obavještajnu agenciju o svakoj izmjeni podataka
ukoliko je provedena temeljna sigurnosna provjera ili sigurnosna provjera u
svrhu zaštite sigurnosti štićenih osoba i objekata.
Neopravdano neprijavljivanje podataka iz stavka 1. ovoga članka uzet će se u
obzir kod donošenja ocjene o postojanju sigurnosnih zapreka propisanih ovim
Zakonom.
Nepostupanje sukladno stavku 2. i 3. ovoga članka od strane odgovorne osobe u
državnom tijelu ili pravnoj osobi iz stavka 1. ovoga članka smatrat se povredom
službene dužnosti.
Državna tijela ili pravne osobe iz stavka 1. ovoga članka odredit će osobu kojoj
zaposlenici prijavljuju promjenu podataka iz stavka 1. ovoga članka.
V. IZVJEŠĆIVANJE O PROVEDENOJ SIGURNOSNOJ PROVJERI
Članak 35.
Po provedenoj sigurnosnoj provjeri, nadležna obavještajno-sigurnosna agencija
dostavit će izvješće podnositelju zahtjeva za provođenje sigurnosne provjere.
Članak 36.
Nadležna sigurnosno-obavještajna agencija obvezna je u izvješću o sigurnosnoj
provjeri navesti razdoblje i/ili podatke koje nije bila u mogućnosti provjeriti.
Članak 37.
Nadležna sigurnosno-obavještajna agencija dužna je podnositelju zahtjeva
dostaviti izvješće o provedenoj sigurnosnoj provjeri I. stupnja u roku ne kraćem
od 30 dana i ne dužem od 120 dana, izvješće o provedenoj sigurnosnoj provjeri
II. stupnja u roku ne kraćem od 20 dana i ne dužem od 90 dana i izvješće o
provedenoj sigurnosnoj provjeri III. stupnja u roku ne kraćem od 10 dana i ne
dužem od 30 dana od dana primitka zahtjeva.
Članak 38.
Nadležna sigurnosno-obavještajna agencija dostavlja Uredu Vijeća za nacionalnu
sigurnost izvješće o provedenoj sigurnosnoj provjeri pravne osobe iz članka 12.
ovoga Zakona u roku od 120 dana od dana primitka zahtjeva.
Članak 39.
Izvješće o rezultatima sigurnosne provjere treba sadržavati i mišljenje o
postojanju sigurnosnih zapreka.
Sadržaj i izgled izvješća iz stavka 1. ovoga članka mora pratiti strukturu
propisanih Upitnika, a označava se najmanje stupnjem tajnosti »Povjerljivo«.
Članak 40.
Podnositelj zahtjeva za provođenje sigurnosne provjere donosi, na temelju
izvješća o provedenoj sigurnosnoj provjeri, konačnu ocjenu o postojanju
sigurnosnih zapreka.
Članak 41.
Iznimno od članka 35. i 39. ovoga Zakona, kad je riječ o sigurnosnim provjerama
za strance koji će boraviti ili borave u Republici Hrvatskoj i za osobe koje se
primaju u hrvatsko državljanstvo, nadležna sigurnosno-obavještajna agencija
dostavlja podnositelju zahtjeva samo mišljenje o postojanju ili nepostojanju
sigurnosne zapreke.
VI. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 42.
Sigurnosne provjere provođenje kojih je započelo prije stupanja na snagu ovoga
Zakona, dovršit će se po propisima koji su važili u trenutku podnošenja zahtjeva
za provođenje sigurnosne provjere.
Članak 43.
Vlada Republike Hrvatske će na prijedlog nadležnih tijela uredbom odrediti
štićene objekte i osobe, odnosno postrojenja ili sredstva od posebnog značaja za
nacionalnu sigurnost.
Članak 44.
Uredbe iz članka 30. i 43. Vlada Republike Hrvatske će donijeti u roku od 15
dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 45.
Stupanjem na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Uredba o sigurnosnim provjerama
za pristup klasificiranim podacima (»Narodne novine«, br. 72/07.).
Članak 46.
Ovaj Zakon stupa na snagu tridesetoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 200-01/08-01/03
Zagreb, 9. srpnja 2008.
HRVATSKI SABOR
Predsjednik
Hrvatskoga sabora
Luka Bebić, v. r.