3302
Na temelju odredbe članka 97. stavka 2. Zakona o zaštiti okoliša (»Narodne novine«, broj 110/2007), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 30. rujna 2008. godine donijela
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
(1) Ovom Uredbom se uređuje popis vrsta opasnih tvari koje su prisutne u
postrojenjima, a koje mogu uzrokovati veliku nesreću, ili u postrojenjima mogu
nastati prilikom velike nesreće; način utvrđivanja količina opasnih tvari i
dopuštene količine, te kriteriji prema kojima se te tvari klasificiraju kao
opasne.
(2) Uredbom se određuju posebne obveze tvrtke, odnosno operatera u poduzimanju
mjera za sprječavanje velikih nesreća, obveze u slučaju značajne promjene u
postrojenju tvrtke, obveze u slučaju velike nesreće, postupak i obveze u slučaju
velike nesreće s prekograničnim učincima, obveze na smanjivanju posljedica
velike nesreće, te drugi uvjeti i mjere za sprječavanje velikih nesreća u skladu
s međunarodno priznatim standardima i propisima; način podnošenja te obvezni
sadržaj obavijesti o provođenju sigurnosnih mjera.
(3) Uredbom se propisuje obvezni sadržaj Izvješća o sigurnosti, način podnošenja
zahtjeva za davanje suglasnosti na Izvješće o sigurnosti; obvezni sadržaj i
način davanja suglasnosti; način podnošenja zahtjeva za produženje izdane
suglasnosti i rokovi s tim u vezi; način i uvjeti za nadzor nad provedbom
aktivnosti i mjera prema Izvješću o sigurnosti i obavijesti o prisutnosti
opasnih tvari.
(4) Uredbom se određuje sadržaj i način vođenja očevidnika o tvrtkama i njihovim
postrojenjima koja mogu uzrokovati nesreće s domino efektom.
Pojmovi i definicije
Članak 2.
Pojedini pojmovi u smislu ove Uredbe imaju sljedeće značenje:
1. Prisutnost opasnih tvari znači:
– stvarnu prisutnost opasnih tvari u postojećem postrojenju u vrijeme podnošenja
propisanih obavijesti Ministarstvu,
– očekivanu – procijenjenu – prisutnost opasnih tvari u postojećem postrojenju
koje mogu nastati kao posljedica velike nesreće,
– očekivanu – procijenjenu – prisutnost opasnih tvari u novom postrojenju nakon
njegove izgradnje i puštanja u rad,
– očekivanu – procijenjenu – prisutnost opasnih tvari u postojećem postrojenju
nakon njegove rekonstrukcije,
– očekivanu – procijenjenu – prisutnost opasnih tvari u postrojenjima navedenim
u alinejama od 1. do 4. ove točke, koje mogu nastati zbog gubitka kontrole nad
industrijskim kemijskim procesom, a čije količine mogu dosegnuti ili prekoračiti
granične količine određene u dijelu 1. i 2. Priloga I. ove Uredbe;
2. Pohrana znači prisutnost određene količine opasne tvari u svrhu skladištenja,
sigurne pohrane ili čuvanja na zalihama;
3. Ozbiljna opasnost je svaka opasnost koja:
1. ugrožava ljudski život ili može imati štetne posljedice po ljudsko zdravlje
2. može narušiti zdravlje velikog broja ljudi
3. može naštetiti okolišu, posebice flori i fauni, tlu, vodi, atmosferi i
kulturnim dobrima;
4. Područje učinka je područje koje neposredno okružuje mjesto velike nesreće
koja uključuje opasne tvari, a koje se rasprostire do granica unutar kojih
svojstva opasnih tvari mogu imati štetan utjecaj na okoliš, odnosno prirodno
okruženje organizama i njihovih zajednica, uključujući čovjeka;
5. Najnovija dostignuća sigurnosne tehnike podrazumijevaju stupanj razvoja
modernih postupaka, opreme i operativnih metoda koje pouzdano indiciraju
izvodljivu primjenjivost mjera za sprečavanje velikih nesreća ili ograničavanje
njihovih učinaka;
6. Postojeće postrojenje je postrojenje u kojem se sa obavljanjem djelatnosti
započelo prije stupanja na snagu ove Uredbe;
7. Nadležna tijela javne vlasti su: Ministarstvo, sve nadležne inspekcije
sukladno zakonu i Državna uprava za zaštitu i spašavanje;
8. Zakon je Zakon o zaštiti okoliša;
Primjena Uredbe
Članak 3.
(1) Ova Uredba se primjenjuje na postrojenja u kojima je prisutnost opasnih
tvari utvrđena u količinama jednakim ili većim od graničnih vrijednosti
utvrđenih u Prilogu I. ove Uredbe u Popisu u dijelu 1. i 2, u stupcima 2. i 3.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, u pojedinačnim slučajevima Ministarstvo
može, u onoj mjeri, koja je potrebna da bi se spriječile velike nesreće ili
ograničile njihove posljedice, zatražiti od operatera da postrojenje podvrgne
pojedinim obvezama sukladno odredbama ove Uredbe iako prisutnost opasnih tvari u
postrojenju nije utvrđena tako da dostiže granične količine opasnih tvari prema
Prilogu I. ove Uredbe u dijelu 1. i 2. u stupcu 2. i 3.
(3) Odredbe ove Uredbe se primjenjuju i na postrojenja – djelatna odlagališta
neuporabljivog otpada kao što su centri za gospodarenje otpadom prema posebnom
zakonu, uključujući jame i rubne nasipe, koji sadrže opasne tvari sukladno
Popisu iz članka 3. stavka 1. ove Uredbe, osobito kada se opasne tvari koriste u
vezi s kemijskom obradom minerala.
(4) Kada operater u postrojenju utvrdi prisutnost tvari iz Priloga I. ove Uredbe
u količinama manjim od propisanih u Popisu u dijelu 1. i 2. u stupcu 2. postupit
će prema zahtjevima propisa kojim se uređuje zaštita i spašavanje a koji se
odnose na sadržaj Operativnog plana zaštite i spašavanja.
Članak 4.
Ova Uredba se ne primjenjuje na:
– vojna postrojenja i vojna skladišta,
– opasnosti od ionizirajućeg zračenja,
– cestovni, željeznički, zračni prijevoz te prijevoz opasnih tvari unutarnjim
plovnim putovima i morem,
– privremeno skladištenje opasnih tvari izvan postrojenja na koje se odnose
odredbe o sprječavanju velikih nesreća, uključujući utovarne i istovarne stanice
i prijevoz do, odnosno putem drugih prijevoznih sredstava u dokovima,
pristaništima ili ranžirnim kolodvorima,
– prijevoz opasnih tvari cjevovodima, uključujući pumpne stanice, izuzev unutar
postrojenja na koje se odnose odredbe o sprječavanju velikih nesreća,
– iskorištavanje, odnosno eksploataciju (istraživanje, vađenje i obradu)
mineralnih sirovina u rudnicima, kamenolomima i bušotinama, izuzev kemijskih i
termičkih procesa obrade i skladištenja opasnih tvari u okviru obavljanja
navedenih djelatnosti,
– istraživanje i vađenje mineralnih sirovina na platformama, uključujući
ugljikovodike te
– odlagališta otpada, osim onih koja su određena u članku 3. stavku 3. ove
Uredbe.
II. OPASNE TVARI I NJIHOVA KLASIFIKACIJA
Kriteriji za određivanje tvari koje se smatraju opasnim tvarima u postrojenju
Članak 5.
(1) Tvari koje se smatraju opasnima i količine tih tvari na koje se primjenjuju
odredbe ove Uredbe utvrđene su u Popisu u Prilogu I. ove Uredbe.
(2) Kriteriji kada će se smatrati da su u postrojenju prisutne veće količine
opasnih tvari iz Popisa iz stavka 1. ovoga članka utvrđeni su u Prilogu I. ove
Uredbe u dijelu 1. i 2., u stupcu 3.
(3) Kriteriji kada će se smatrati da su u postrojenju prisutne male količine
opasnih tvari iz Popisa iz stavka 1. ovoga članka utvrđeni su u Prilogu I. ove
Uredbe u dijelu 1. i 2., u stupcu 2.
(4) Iznimno, od Priloga I. ove Uredbe, opasnim tvarima u smislu ove Uredbe
smatrat će se i tvari čiju prisutnost operater utvrdi u postrojenju u količinama
koje su manje od graničnih količina utvrđenih u Prilogu I. ove Uredbe u dijelu
1. i 2., u stupcu 2. ukoliko mu obveze prema ovoj Uredbi posebnim rješenjem
odredi Ministarstvo u slučaju domino efekta.
III. OBVEZE OPERATERA
Osnovne obveze
Članak 6.
(1) Operater je u svrhu sprječavanja velike nesreće dužan poduzeti mjere
predostrožnosti u skladu s obujmom mogućih opasnosti u postrojenju.
(2) Mjere iz stavka 1. ovoga članka ne odnose se na obveze o kontroli kakvoće
zraka prema odredbama zakona kojim se uređuje zaštita zraka.
(3) Pri ispunjavanju obveze iz stavka 1. ovoga članka operater je dužan uzeti u
obzir osobito sljedeće uzroke:
1. tehnološko-procesne izvore opasnosti,
2. prirodne izvore opasnost (potresi, poplave i sl.)
3. uplitanje neovlaštenih osoba pri radu postrojenja (sudjelovanje i radnje
osoba primjerice: rukovanje određenim strojem, odnosno kod drugih aktivnosti u
proizvodnom procesu, a da to nije proces rada – radno mjesto te osobe) i pri
radu s opasnim tvarima u postrojenju.
(4) Uzroke iz stavka 3. ovoga članka operater neće uzeti u obzir kada se ti
uzroci mogu isključiti kao izvori, odnosno djelomični izvori opasnosti.
(5) Mjere predostrožnosti iz stavka 1. ovoga članka poduzet će se da bi se što
je više moguće na samom izvoru u postrojenju smanjile mogućnosti nastanka rizika
od velike nesreće i nepovoljne posljedice nakon nastanka velike nesreće.
(6) Priroda i rad postrojenja u kojem su prisutne opasne tvari moraju biti u
skladu sa najnovijim dostignućima sigurnosnih tehnika. Određivanje najnovijeg
dostignuća sigurnosne tehnike osigurat će, opremu, operativne metode i postupke
koji se mogu usporediti s onima koji su uspješno testirani u radu postrojenja;
Zahtjevi koje treba ispuniti u svrhu sprječavanja velikih nesreća
Članak 7.
Operater će obveze iz članka 6. stavka 1. ove Uredbe ispuniti na način da:
1. poduzme mjere kako bi osigurao da vatra i/ili eksplozija:
– budu spriječene unutar postrojenja
– u jednom pogonu ne mogu imati utjecaj na druge pogone unutar postrojenja i
– nastale izvan postrojenja ne mogu djelovati na postrojenje na način da ugroze
njegovu sigurnost;
2. opremi postrojenje odgovarajućim upozorenjem, alarmom i sigurnosnom opremom;
3. opremi postrojenje uređajima za mjerenje i kontrolu koji će, ukoliko to bude
potrebno u pitanju sigurnosti, biti različiti i neovisni o drugim sustavima;
4. zaštiti sigurnost relevantnih dijelova postrojenja od mogućnosti djelovanja i
uplitanja neovlaštenih osoba.
Obveze namijenjene ograničavanju učinaka velikih nesreća
Članak 8.
(1) Operater će obveze namijenjene ograničavanju učinaka velikih nesreća iz
članka 6. stavka 5. ove Uredbe ispuniti i na način da:
1. procijeni moguće posljedice za ljude i okoliš prema više predvidljivih
scenarija glede mogućih učinaka velike nesreće, a obvezno prema scenariju
»najgoreg mogućeg slučaja« i izračuna veličinu područja učinka;
2. poduzme mjere osiguranja da u slučaju velike nesreće ne dođe do dodatnih
opasnosti koje bi nastale iz infrastrukturnih (kanalizacija, cjevovoda,
plinovoda i sl.) dijelova postrojenja;
3. opremi instalacije u postrojenju s potrebnom sigurnosnom opremom i poduzme
tehničke i organizacijske mjere predostrožnosti.
(2) Operater je dužan osigurati da u slučaju velike nesreće nadležna tijela
javne vlasti koja su odgovorna za sprječavanje velikih nesreća i hitne službe
bez odlaganja dobiju stručne i iscrpne informacije.
Ostale obveze
Članak 9.
Operater je obveze iz članka 6. stavaka 1. i 5. ove Uredbe, osim kako je
određeno odredbama članaka 7. i 8. ove Uredbe, dužan ispuniti i tako da:
1. sukladno posebnim propisima osigura nadzor svake gradnje u svezi s
postrojenjem te nadzire rad sigurnosnih instalacija unutar postrojenja i
kontinuirano nadzire i redovito servisira instalacije po pitanjima sigurnosti;
2. obavlja održavanje i popravak u postrojenju u skladu s najboljom raspoloživom
tehnikom;
3. poduzme potrebne tehničke mjere opreza na način da bi spriječio nepravilan
rad u postrojenju i nepravilan rad s opasnim tvarima;
4. spriječi nepravilno i nedopušteno ponašanje radnika i drugih osoba u
postrojenju odgovarajućim uputama o postupanju u redovitom obavljanju poslova i
u vrijeme dnevnog odmora na radu, te odgovarajućim uputama za postupanje u
iznimnim uvjetima;
5. osigura odgovarajuću obuku radnika s ciljem upoznavanja opasnosti a poglavito
u slučaju uvođenja novih tehnika te radi upoznavanja s obveznim ponašanjem u
slučaju nastanka opasnosti, odnosno nastanka velike nesreće.
Obveza obavještavanja o prisutnosti opasnih tvari u postrojenju
Članak 10.
(1) Operater je dužan u skladu s Popisom opasnih tvari iz Priloga I. ove Uredbe
utvrditi prisutnost opasnih tvari u postrojenju. O utvrđenoj prisutnosti opasnih
tvari operater je dužan obavijestiti Ministarstvo sukladno obrascu obavijesti
koji je propisan u Prilogu II. ove Uredbe, u rokovima određenim Zakonom.
(2) Kada u postojećem postrojenju, za koje je već dostavljana obavijest o
prisutnosti opasnih tvari u smislu odredbe iz stavka 1. ovoga članka, operater
namjerava provesti rekonstrukciju, odnosno promjenu u proizvodnji i radu, te
kada značajnije poveća količine opasnih tvari ili se promjeni priroda ili
agregatno stanje opasnih tvari u odnosu na dostavljenu obavijest, kao i u
slučaju bilo kakve promjene postupaka u kojima se opasne tvari koriste s obzirom
na promjenu njihove prirode ili količine, ako bi takve promjene mogle znatno
utjecati na opasnost od velikih nesreća, te u slučaju trajnog prestanka rada
postrojenja, operater je dužan obavijestiti Ministarstvo sukladno obrascu iz
Priloga II. ove Uredbe.
(3) Značajnijim povećanjem količine opasnih tvari u postrojenju u smislu stavka
2. ovoga članka podrazumijevat će se porast količine opasnih tvari koje su sa
utvrđene manje količine porasle do graničnih količina propisanih za male
količine u Prilogu I. ove Uredbe u Popisu opasnih tvari u stupcu 2., ili više od
toga. Značajnijim povećanjem količine opasnih tvari u postrojenju podrazumijevat
će se i svako povećanje količina opasnih tvari koje su prije toga povećanja
utvrđene prisutnima u postrojenju u graničnim količinama propisanim u Prilogu I.
ove Uredbe u Popisu opasnih tvari u stupcu 2. (za male količine) ili u stupcu 3.
(za veće količine), te svako povećanje količina opasnih tvari više od tih
graničnih količina.
(4) Obavijest u slučajevima iz stavaka 1. i 2. ovoga članka operater je dužan
dostaviti Ministarstvu prije podnošenja zahtjeva nadležnim tijelima za
pribavljanje bilo kakve propisane dozvole, odnosno bez odlaganja u slučaju
nastanka promjena u smislu stavka 3. ovoga članka.
(5) U svrhu cjelovitog i pravodobnog obavještavanja Ministarstva u smislu
odredbe stavka 2. ovoga članka, u slučaju kada namjerava prestati s radom
postrojenja u kojem su prisutne opasne tvari operater je dužan donijeti pisanu
odluku u kojoj će utvrditi način i krajnji rok prestanka s radom takvog
postrojenja. Ovu odluku operater je dužan dostaviti u privitku obavijesti iz
stavka 2. ovoga članka. Obavijest je dužan dostaviti Ministarstvu u roku od 15
dana od dana donošenja odluke o prestanku rada postrojenja.
(6) Operater je obavijesti iz stavaka 1., 2. i 5. ovoga članka dužan dostaviti i
Agenciji za zaštitu okoliša radi upisa u Zakonom propisane registre, u rokovima
sukladno uredbi kojom se uređuje informacijski sustav zaštite okoliša, te
središnjem tijelu državne uprave nadležnom za zaštitu i spašavanje radi postupka
prema zahtjevima propisa kojima se uređuje zaštita i spašavanje.
Članak 11.
(1) U Obavijestima iz članka 10. ove Uredbe osim podataka prema obrascu iz
Priloga II. ove Uredbe operater može dati i dodatne informacije opisom.
(2) U obavijestima iz članka 10. ove Uredbe u skladu s propisanim obrascem
operater može navesti koje podatke i informacije iz tih obavijesti prema
internim aktima tvrtke drži poslovnom tajnom te može za njih tražiti tajnost u
skladu sa Zakonom i zakonom kojim se uređuje tajnost podataka.
Postrojenja u kojima su prisutne opasne tvari u malim količinama
Članak 12.
(1) Operater koji u skladu s odredbama Zakona i ove Uredbe u postrojenju utvrdi
prisutnost opasnih tvari u malim količinama prema Prilogu I. stupcu 2. ove
Uredbe, dužan je bez odlaganja sačiniti Obavijest o prisutnosti malih količina
opasnih tvari u postrojenju (u daljnjem tekstu: Obavijest o malim količinama
opasnih tvari).
(2) U Obavijesti o malim količinama opasnih tvari operater će utvrditi smjernice
i mjere za sprječavanje velikih nesreća kojima se određuje način organizacije i
način upravljanja postrojenjem u svrhu svođenja opasnosti od nastanka velike
nesreće na najmanju moguću mjeru. Ove mjere moraju biti određene tako da jamče
visok stupanj zaštite zdravlja i života ljudi te visok stupanj zaštite okoliša.
(3) Obavijest o malim količinama opasnih tvari mora sadržavati procjenu
potrebnih sredstava, strukture i predviđene sustave upravljanja postrojenjem za
slučaj velike nesreće, te odgovarajuće informacije i podatke prema Prilogu V.
ove Uredbe.
(4) Operater je dužan osigurati provedivost mjera predviđenih Obaviješću o malim
količinama opasnih tvari u svako doba. Obavijest mora biti dostupna u
odgovarajućim prostorijama postrojenja u svrhu omogućavanja uvida i nadzora
nadležnih tijela javne vlasti.
(5) Obavijest o malim količinama opasnih tvari operater je dužan dostaviti
Ministarstvu kako je određeno odredbama Zakona za postojeće postrojenje,
postrojenje koje će se graditi ili rekonstruirati. Ovu Obavijest operater je
dužan dostaviti i središnjem tijelu državne uprave nadležnom za zaštitu i
spašavanje.
Postrojenja u kojima su prisutne opasne tvari u većim količinama
Članak 13.
(1) Operater koji u skladu s odredbama ove Uredbe utvrdi da su u njegovom
postrojenju prisutne opasne tvari u većim količinama dužan je sačiniti Izvješće
o sigurnosti.
(2) Izvješćem o sigurnosti operater dokazuje da:
1. su opasnosti od velikih nesreća u postrojenju utvrđene i da su predviđene i
poduzete potrebne mjere da bi se takve nesreće spriječile i ograničile njihove
posljedice po čovjeka i okoliš;
2. su odgovarajuća sigurnost i pouzdanost uključeni u projekt, konstrukciju,
tehnološki postupak i aktivnosti te održavanje svih dijelova postrojenja koji su
povezani s opasnostima od velikih nesreća unutar postrojenja;
3. je donio: Unutarnji plan za postupanje unutar postrojenja sukladno Zakonu i
ovoj Uredbi, te Unutarnji program uzbunjivanja i Operativni plan zaštite i
spašavanja, koji se donose temeljem propisa kojima se uređuje zaštita i
spašavanje, kao i da su dostavljene potrebne informacije za omogućavanje
donošenja vanjskog plana s namjerom da se poduzmu sve potrebne mjere u slučaju
velike nesreće, i u slučaju gradnje novih postrojenja, te novih aktivnosti ili
događanja oko postojećeg postrojenja;
4. polica osiguranja i sistem sigurnosnog upravljanja za njenu implementaciju
započinju s primjenom sukladno zahtjevima iz Priloga IV. ove Uredbe.
Članak 14.
(1) Operater, koji je prema Zakonu i ovoj Uredbi za postrojenje obvezan sačiniti
Izvješće o sigurnosti, dužan je prije početka rada toga postrojenja ugovoriti
odgovarajuće osiguranje kao jamstvo osiguranih financijskih sredstava za slučaj
velikih nesreća. Polica osiguranja mora uključivati i sigurnosni sustav
upravljanja postrojenjem te biti ugovorena na vrijednosti proporcionalno
opasnostima od velikih nesreća. Pri ugovaranju osiguranja operater mora uzeti u
obzir zahtjeve iz odredbi Priloga IV. ove Uredbe.
(2) Operater iz stavka 1. ovoga članka dužan je osigurati da je polica
osiguranja dostupna nadležnim tijelima javne vlasti.
IV. IZVJEŠĆE O SIGURNOSTI
Sadržaj Izvješća o sigurnosti
Članak 15.
(1) Izvješćem o sigurnosti se u skladu s dostupnim najboljim raspoloživim
tehnikama i najnovijim dostignućima sigurnosne tehnike utvrđuju smjernice za
sprječavanje velikih nesreća i utvrđuje sustav sigurnosti. U svrhu određivanja
organizacije i načina upravljanja postrojenjem radi svođenja opasnosti od
nastanka velike nesreće na najmanju moguću mjeru Izvješće sadrži i Unutarnji
plan za postupanje unutar postrojenja (u daljnjem tekstu: Unutarnji plan).
(2) Unutarnji plan obvezno sadrži sve zahtjeve iz Priloga V. ove Uredbe.
(3) Izvješće o sigurnosti obvezno sadrži podatke za izradu vanjskog plana mjera
zaštite i aktivnosti koje će se poduzeti izvan postrojenja (u daljnjem tekstu:
vanjski plan). Vanjski plan se izrađuje prema posebnim propisima kojima se
uređuje zaštita i spašavanje a radi ublažavanja učinaka mogućeg domino efekta
koji može uzrokovati velika nesreća u postrojenju te u druge svrhe sukladno
posebnom propisu.
(4) U Izvješću o sigurnosti operater može odrediti dio sadržaja koji ne može
biti dostupan javnosti zbog industrijskih, trgovinskih ili poslovnih tajni,
javne sigurnosti i/ili državne obrane, a što će potkrijepiti Izjavom i dokazima
u skladu sa Zakonom.
(5) Kada utvrdi prisutnost opasnih tvari ili njihovih dijelova u postrojenju, a
Izvješćem o sigurnosti je dokazao da te tvari ne mogu izazvati veliku nesreću,
operater može, prilikom podnošenja zahtjeva za davanje suglasnosti na Izvješće o
sigurnosti, zatražiti od Ministarstva da javnosti budu dostupne samo informacije
i podaci iz Izvješća koji se odnose na događaje koji se tiču prevencije
rezidualnih opasnosti velikih nesreća i ograničavanja posljedica po čovjeka i
okoliš.
(6) Izvješće o sigurnosti mora biti sačinjeno tako da mjere predviđene tim
Izvješćem jamče visok stupanj zaštite zdravlja i života ljudi i okoliša
predviđenim odgovarajućim sredstvima, strukturama i predviđenim sustavima
upravljanja. Izvješćem se moraju poštovati načela i zahtjevi sadržani u Prilogu
IV. ove Uredbe. Izvješće o sigurnosti mora sadržavati minimalno podatke prema
Prilogu III. ove Uredbe.
(7) U Izvješću o sigurnosti moraju biti imenovani stručnjaci, odnosno osobe koje
su sudjelovale u njegovoj izradi i tijela koja su ga donijela, odnosno usvojila
u internoj upravi operatera.
(8) Izvješće o sigurnosti koje se podnosi za postojeće postrojenje i u slučaju
rekonstrukcije postojećeg postrojenja mora sadržavati ažuriran popis opasnih
tvari prisutnih u postrojenju na bazi označavanja i klasifikacije sadržane u
Prilogu I. ove Uredbe a prema stanju u postrojenju na dan koji odgovara datumu
označenom na Izvješću.
Članak 16.
(1) Iznimno, Izvješće o sigurnosti, odnosno pojedini dijelovi toga Izvješća mogu
se temeljiti na podacima koje je operater dužan prikazati prema posebnim
propisima iz pojedinih područja (primjerice područje: zaštite i spašavanja,
protupožarne zaštite i sl.), koja su istovjetna, odnosno obuhvaćena podacima
propisanim u Prilogu I. ove Uredbe. Izvješće koje je izrađeno na temelju
preuzetih podataka i informacijskih cjelina koje se vode slijedom posebnih
propisa mora zadovoljavati sve zahtjeve sukladno odredbama ove Uredbe koje se
odnose na sadržaj Izvješća o sigurnosti.
(2) Podaci preuzeti u smislu stavka 1. ovoga članka ne smiju biti stariji od
šest mjeseci od dana označenog na Izvješću o sigurnosti.
(3) Izvješće o sigurnosti mora se temeljiti na vjerodostojnim činjenicama o
prisutnim opasnim tvarima u postrojenju.
(4) Izvješće o sigurnosti mora biti izrađeno putem pravne osobe ovlaštene u
skladu sa Zakonom.
(5) Operater je dužan osigurati provedivost Izvješća o sigurnosti u svako doba.
Izvješće mora biti dostupno u odgovarajućim prostorijama postrojenja u svrhu
omogućavanja uvida i nadzora nadležnih tijela javne vlasti.
Članak 17.
Operater je dužan Izvješće o sigurnosti dostaviti na suglasnost Ministarstvu
unutar sljedećih rokova:
– za nova postrojenja u razdoblju prije početka gradnje ili početka rada,
– za postojeća postrojenja unutar šest mjeseci od dana stupanja na snagu ove
Uredbe.
Obveza ažuriranja Izvješća o sigurnosti i police osiguranja
Članak 18.
(1) Operater je dužan ažurirati Izvješće o sigurnosti za koje je pribavio
suglasnost Ministarstva te u tom smislu izvršiti dopune podataka i informacija
uključujući i policu osiguranja koju mora imati prema odredbama ove Uredbe i to:
1. najmanje svakih 5 godina;
2. bez odlaganja, u slučaju bilo kakve promjene u:
– postrojenju,
– postupku u kojem se koristi opasna tvar,
– količini, prirodi, agregatno stanju opasne tvari u usporedbi s podacima
sadržanim u postojećem Izvješću;
3. u bilo koje drugo vrijeme:
– iz razloga uzimanja u obzir saznanja o novim tehnologijama, sigurnosnim
mjerama i napretku u znanju koje se odnosi na pristup opasnostima,
– u slučaju bilo kakvih saznanja i pretpostavki o promjenama glede mogućih
bitnih posljedica u vezi s opasnostima povezanim s velikom nesrećom.
(2) Nakon što dopuni, odnosno izmijeni Izvješće o sigurnosti u smislu odredbe
stavka 1. ovoga članka operater je dužan pribaviti suglasnost Ministarstva na to
dopunjeno i/ili izmijenjeno Izvješće.
(3) Dopunjeno i/ili izmijenjeno Izvješće o sigurnosti u smislu stavka 1. ovoga
članka se nakon pribavljene suglasnosti Ministarstva dostavlja središnjem tijelu
državne uprave nadležnom za zaštitu i spašavanje.
Članak 19.
Nadzor nad sadržajem Obavijesti i Izvješća o sigurnosti obavlja i Ministarstvo i
to:
– svakih pet godina,
– i u svakom trenutku na inicijativu operatera ili na zahtjev nadležnih tijela,
ako je taj postupak opravdan novim činjenicama ili kako bi se u obzir mogla
uzeti nova tehnička saznanja o pitanju sigurnosti, primjerice ona stečena
analizom nesreća ili, koliko god je to moguće, analizom situacija kad je nesreća
gotovo izbila ili pak saznanja vezana uz procjenu opasnosti.
V. SUGLASNOST NA IZVJEŠĆE O SIGURNOSTI
Način podnošenja zahtjeva za izdavanje suglasnosti
Članak 20.
(1) Zahtjev za izdavanje suglasnosti na Izvješće o sigurnosti podnosi se u
pisanom obliku i u elektronskom mediju za pohranu podataka (CD, DVD i sl.)
uključujući i Izvješće o sigurnosti za koje se suglasnost pribavlja.
(2) Zahtjev iz stavka 1. ovoga članka obvezno sadrži:
1. podatke o tvrtki i operateru čije je postrojenje:
– za pravnu i fizičku osobu obrtnika naziv i sjedište tvrtke, matični broj, ime
odgovorne osobe, broj telefona i e-mail adresu – ukoliko postoji;
– za fizičku osobu: ime i prezime, adresu; broj telefona i adresa elektroničke
pošte – ukoliko postoji.
Podaci iz ove točke dokazuju se izvatkom iz sudskog registra za pravnu osobu,
izvatkom iz obrtnog registra za fizičku osobu obrtnika, izvatkom iz registra
poljoprivrednika za fizičku osobu poljoprivrednika te preslikom osobne iskaznice
za fizičku osobu građanina;
2. podatke o lokaciji postrojenja:
– za lokaciju naziv jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave gdje se
nalazi lokacija postrojenja, uključujući podatke o katastarskoj općini,
– za postrojenje točan naziv postrojenja i sve vrste djelatnosti koje se u
postrojenju obavljaju;
3. podatke o ovlašteniku koji je izradio Izvješće o sigurnosti, što dokazuje
preslikom suglasnosti, koju je ovlaštenik pribavio od Ministarstva, za
obavljanje stručnih poslova zaštite okoliša – za izradu izvješća o sigurnosti;
4. upravnu pristojbu u propisanom iznosu.
Postupak po zahtjevu za izdavanje suglasnosti
Članak 21.
(1) Ukoliko zahtjev iz članka 20. ove Uredbe ne sadrži sve propisane podatke i
dokaze, odnosno kada Izvješće o sigurnosti koje prileži tome zahtjevu ne sadrži
sve podatke i informacije sukladno odredbama ove Uredbe, Ministarstvo će u
skladu sa zakonom kojim se uređuje opći upravni postupak pozvati operatera da u
primjerenom roku, a koji ne može biti duži od trideset dana, ukloni nedostatke u
zahtjevu, odnosno Izvješću.
(2) O zahtjevu operatera za izdavanje suglasnosti na Izvješće o sigurnosti
Ministarstvo je dužno informirati javnost i zainteresiranu javnost nakon što
utvrdi da zahtjev sadrži sve propisane podatke i dokaze te da Izvješće o
sigurnosti sadrži sve propisane podatke i informacije sukladno odredbama ove
Uredbe.
(3) O zahtjevu iz stavka 1. ovoga članka javnost i zainteresirana javnost se
informira sukladno Zakonu i uredbi kojom se uređuje informiranje i sudjelovanje
javnosti i zainteresirane javnosti u pitanjima zaštite okoliša.
Članak 22.
(1) Kada utvrdi da je zahtjev operatera za izdavanje suglasnosti na Izvješće o
sigurnosti potpun, Ministarstvo može, ovisno o specifičnim tehnikama koje se
primjenjuju u radu postrojenja, pribaviti mišljenje revidenta ovlaštenog
sukladno Zakonu o Izvješću o sigurnosti koje prileži zahtjevu. Troškove
pribavljanja mišljenja revidenta snosi tvrtka.
(2) Suglasnost na Izvješće o sigurnosti se može dati kada se utvrdi da su
Izvješćem o sigurnosti ispunjeni svi zahtjevi prema Zakonu i ovoj Uredbi.
(3) Kada utvrdi da Izvješće o sigurnosti ne ispunjava sve zahtjeve prema Zakonu
i ovoj Uredbi Ministarstvo će donijeti rješenje o odbijanju zahtjeva za
izdavanje suglasnosti.
(4) O suglasnosti, odnosno rješenju iz stavka 2. ovoga članka Ministarstvo je
dužno informirati javnost i zainteresiranu javnost sukladno Zakonu i uredbi
kojom se uređuje informiranje i sudjelovanje javnosti i zainteresirane javnosti
u pitanjima zaštite okoliša.
Zahtjev za produženje izdane suglasnosti
Članak 23.
(1) Zahtjev za produženje suglasnosti na Izvješće o sigurnosti podnosi se
najkasnije šest mjeseci prije isteka roka važenja suglasnosti na Izvješće.
(2) Zahtjev za produženje suglasnosti podnesen prije roka iz stavka 1. ovoga
članka odbacit će se.
(3) Postupak po zahtjevu za produženje izdane suglasnosti na Izvješće o
sigurnosti provodi se prema odredbama Zakona i odgovarajućom primjenom odredaba
ove Uredbe koje se odnose na izdavanje suglasnosti.
Sadržaj suglasnosti
Članak 24.
Suglasnost u pravilu sadrži izreku kojom se daje suglasnost na Izvješće o sigurnosti, razdoblje za koje se suglasnost daje, te izreku da je Izvješće o sigurnosti obvezni privitak suglasnosti te odgovarajuće obrazloženje.
VI. OBVEZE TVRTKE, ODNOSNO OPERATERA U PODUZIMANJU MJERA ZA SPRJEČAVANJE VELIKIH
NESREĆA
Obveze u slučaju značajne promjene u postrojenju nakon pribavljene suglasnosti
na Izvješće o sigurnosti
Članak 25.
U slučaju izmjena u postrojenju, skladišnom prostoru ili u postupku s opasnim
tvarima te u slučaju promjena prirode ili količine opasnih tvari, koje bi mogle
imati značajne posljedice za opasnost, tvrtka, odnosno operater je dužan:
1. utvrditi je li potrebno izmijeniti način sprječavanja velikih nesreća te
sustave upravljanja i postupke sadržane u Izvješću o sigurnosti;
2. nakon što utvrdi potrebu izmjene Izvješća o sigurnosti – obavijestiti
Ministarstvo i središnje tijelo državne uprave nadležno za zaštitu i spašavanje
o pojedinostima prirode potrebne izmjene Izvješća o sigurnosti.
Obavještavanje o provođenju sigurnosnih mjera u postrojenju u kojem je prvobitno
utvrđena prisutnost male količine opasnih tvari
Članak 26.
(1) Operater, koji je postupio u skladu s odredbama ove Uredbe o utvrđenim malim
količinama opasnih tvari, a u međuvremenu u postrojenju dođe do porasta količine
opasnih tvari, odnosno do promjena koje posljedično mogu imati veće opasnosti od
nastanka velikih nesreća, dužan je o tome bez odlaganja obavijestiti
Ministarstvo i središnje tijelo državne uprave nadležno za zaštitu i spašavanje.
(2) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka Ministarstvo će, po ocijenjenoj potrebi,
zatražiti od operatera da izmjeni postojeću Obavijest o prisutnosti malih
količina opasnih tvari, odnosno da izradi Izvješće o sigurnosti.
(3) Potrebu izmjena, odnosno dopuna Obavijesti o prisutnosti malih količina
opasnih tvari operater i nadležna tijela javne vlasti dužni su razmatrati,
ocjenjivati i testirati u razdoblju od tri godine od dana dostave Obavijesti.
Prilikom ovoga razmatranja moraju se uzeti u obzir promjene koje su se dogodile
kod operatera i/ili promjene hitnih službi, nova saznanja o tehnikama te
saznanja vezana uz odgovore na velike nesreće.
VII. INFORMIRANJE JAVNOSTI U SLUČAJU VELIKE NESREĆE
Članak 27.
(1) Operater je u slučaju opasnosti od velike nesreće, odnosno u slučaju
nastanka velike nesreće u postrojenju dužan dati informacije javnosti sukladno
Prilogu VI. ove Uredbe.
(2) Operater je u slučaju velike nesreće s prekograničnim učincima dužan dati
informacije javnosti sukladno Prilogu VI. ove Uredbe.
VIII. NADZOR NAD PROVEDBOM AKTIVNOSTI I MJERA PREMA OBAVIJESTIMA OPERATERA I
IZDANOJ SUGLASNOSTI NA IZVJEŠĆE O SIGURNOSTI
Postupak Ministarstva nakon zaprimanja obavijesti operatera
Članak 28.
(1) Ministarstvo će po zaprimljenim obavijestima koje operater dostavi prema
ovoj Uredbi, po ocjenjenoj potrebi, zatražiti dodatne informacije.
(2) Nakon razmotrenih obavijesti uključujući i dopune iz stavka 1. ovoga članka,
Ministarstvo je dužno operateru dostaviti mišljenje o razmotrenim obavijestima i
po potrebi mu tom prilikom dati upute za daljnji postupak u smislu odredbi
Zakona i ove Uredbe.
(3) Ministarstvo nije dužno postupiti u skladu s odredbama stavka 2. ovoga
članka u slučaju kada operater mora pribaviti suglasnost Ministarstva na
Izvješće o sigurnosti prema odredbama ove Uredbe.
Domino efekt
Članak 29.
(1) Ministarstvo je dužno utvrditi moguće posljedice velike nesreće u
postrojenju u kojem je utvrđena prisutnost opasnih tvari a koje mogu izazvati
domino efekt prema izračunu iz Priloga I. ove Uredbe dijela 2. točke 4.
(2) Ministarstvo je dužno o utvrđenim mogućim posljedicama glede postrojenja u
smislu odredbe stavka 1. ovoga članka obavijestiti operatere s postrojenjima u
području učinka u odnosu na koje postoji mogućnost ili povećan rizik nastanka
domino efekta.
(3) Obavijest iz stavka 2. ovoga članka dostavlja se i središnjem tijelu državne
uprave nadležnom za zaštitu i spašavanje.
Nadzor spremnosti za djelovanje po Izvješću o sigurnosti
Članak 30.
Nadležna tijela javne vlasti – inspekcije nadležne za pojedina postrojenja, ovisno o tehnikama, dužne su obavljati nadzor postrojenja u kojem je utvrđena prisutnost opasnih tvari najmanje jednom u razdoblju od 12. mjeseci.
IX. OČEVIDNIK TVRTKI I NJIHOVIH POSTROJENJA KOJA MOGU UZROKOVATI NESREĆE S
DOMINO EFEKTOM
Sadržaj očevidnika
Članak 31.
(1) Očevidnik tvrtki i njihovih postrojenja koja mogu uzrokovati nesreće s
domino efektom (u daljnjem tekstu: Očevidnik) sadrži podatke prema obrascu iz
Priloga VII. ove Uredbe koji se odnose na:
1. tvrtku i postrojenje,
2. prisutnost opasnih tvari u postrojenju,
3. vrstu opasnosti i područje učinka prema izrađenom scenariju najgoreg mogućeg
slučaja,
4. operatera i
5. ostale podatke.
(2) Podaci iz stavka 1. ovoga članka se u Očevidnik unose slijedom podataka iz
Registra postrojenja u kojima su prisutne opasne tvari koji vodi Agencija za
zaštitu okoliša i podataka slijedom obavijesti koje je operater dužan
dostavljati Ministarstvu u skladu s ovom Uredbom.
Način vođenja očevidnika
Članak 32.
(1) Očevidnik se vodi prema obrascu propisanom u Prilogu VII. ove Uredbe.
(2) Podaci se u Očevidnik upisuju za svaku tvrtku i njezino postrojenje na
posebnu stranicu očevidnika označenu odgovarajućim brojem, kronološkim redom
kako su nastali nakon prvoga upisa.
(3) Očevidnik se vodi na način da se koristi elektronička programska oprema
(aplikacija) koja omogućava mrežni unos, obradu i prikaz podataka pohranjenih u
očevidniku.
(4) Elektronička programska oprema iz stavka 2. ovoga članka putem interneta
omogućava pristup Očevidniku uporabom korisničkog imena i zaporke koje
dodjeljuje Ministarstvo osobama koje su svojim poslovima, ovlaštenjima i službom
neposredno vezane za korištenje podataka iz Očevidnika.
(5) Uvid u podatke iz Očevidnika može se ograničiti prema opsegu koji
zahtijevaju interesi opće sigurnosti i obrane Republike Hrvatske, odnosno
zaštite osobnih podataka, a koji je određen posebnim propisima.
X. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Sastavni dijelovi ove Uredbe
Članak 33.
Prilozi:
– I. »Popis opasnih tvari i granične količine kada se tvari smatraju opasnima«,
– II. »Obrazac obavijesti o prisutnosti opasnih tvari u postrojenju«,
– III. »Podaci i informacije koje mora sadržavati Izvješće o sigurnosti«,
– IV. »Zahtjevi koji se moraju ispuniti u sustavu upravljanja i organizaciji
postrojenja u cilju sprječavanja velikih nesreća«,
– V. »Podaci i informacije koje obvezno sadrži Obavijest o malim količinama
opasnih tvari, Unutarnji plan koji je dio Izvješća o sigurnosti i obvezni
minimalni sadržaj vanjskog plana«,
– VI. »Informacije koje je operater dužan dati javnosti za slučaj opasnosti i u
slučaju velike nesreće«,
– VII. »Obrazac Očevidnika o tvrtkama i njihovim postrojenjima koja mogu
uzrokovati velike nesreće s domino efektom«,
čine sastavni dio ove Uredbe.
Započeti postupci
Članak 34.
Na postrojenja koja podliježu obvezi utvrđivanja prisutnosti opasnih tvari, a koja nastanu slijedom zahvata za koje je postupak procjene utjecaja zahvata na okoliš, odnosno postupak ocjene o potrebi procjene utjecaja zahvata na okoliš, započeo prije stupanja na snagu ove Uredbe, primijenit će se odredbe ove Uredbe koje se odnose na postojeća postrojenja.
Obveze usklađivanja postojećih postrojenja
Članak 35.
(1) Operateri postojećih postrojenja dužni su u roku od 30 dana od dana stupanja
na snagu ove Uredbe Ministarstvu dostaviti obavijest o potrebi izrade Izvješća o
sigurnosti za postrojenje tvrtke prema ovoj Uredbi.
(2) Operateri postojećih postrojenja obvezni su postojeća postrojenja uskladiti
s odredbama ove Uredbe u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ove
Uredbe.
Članak 36.
(1) Stupanjem na snagu ove Uredbe prestaje važiti Plan intervencija u zaštiti
okoliša (»Narodne novine«, br. 82/99 i 13/2001).
(2) Tijela imenovana i ustrojena prema Planu intervencija iz stavka 1. ovoga
članka nastavljaju s djelovanjem dok se ne ustroje, odnosno imenuju tijela
sukladno posebnim propisima kojima se uređuje sustav zaštite i spašavanja.
Članak 37.
Ova Uredba objavit će se u »Narodnim novinama«, a stupa na snagu 31. ožujka
2009. godine.
Klasa: 351-01/08-01/09
Urbroj: 5030105-08-1
Zagreb, 30. rujna 2008.
Predsjednik
dr. sc. Ivo Sanader, v. r.
PRILOG I.
POPIS OPASNIH TVARI I GRANIČNE KOLIČINE KADA SE TVARI SMATRAJU OPASNIMA
DIO 1.
Popis opasnih tvari i granične količine kada se tvari smatraju opasnim
Ako se tvar ili grupa tvari navedena u dijelu 1. može svrstati i u neku od
kategorija navedenih u dijelu 2, primjenjuju se količinska ograničenja utvrđena
u dijelu 1.
Stupac 1. |
Stupac 2. |
Stupac 3. |
Opasne tvari |
Granične količine za primjenu (u tonama): |
|
Granične količine opasnih tvari kod kojih postoji obveza obavješćivanja |
Granične količine opasnih tvari kod kojih postoji obveza izrade Izvješća o sigurnosti |
|
amonijev nitrat |
5 000 |
10 000 |
amonijev nitrat |
1 250 |
5 000 |
amonijev nitrat |
350 |
2 500 |
amonijev nitrat |
10 |
50 |
amonijev nitrat |
5 000 |
10 000 |
amonijev nitrat |
1250 |
5 000 |
arsen pentoksid, arsenova (V) kiselina i/ili soli |
1 |
2 |
arsen trioksid, arsenova (III) kiselina i/ili soli |
- |
0,1 |
brom |
20 |
10 |
klor |
10 |
25 |
Spojevi nikla u praškastom respiratornom obliku (niklov monoksid, niklov dioksid, niklov sulfid, trinikl disulfid, dinikl trioksid) |
-
|
1
|
etilenamin |
10 |
20 |
fluor |
10 |
20 |
formaldehid (koncentracija ≥ 90%) |
5 |
50 |
Vodik |
5 |
50 |
klorovodik (ukapljeni plin) |
25 |
250 |
Olovni alkili |
5 |
50 |
Ukapljeni vrlo lako zapaljivi plinovi (uključujući UNP) i prirodni plin |
50 |
200 |
Acetilen |
5 |
50 |
etilen oksid |
5 |
50 |
propilen oksid |
5 |
50 |
Metanol |
500 |
5000 |
4.4-metilen bis(2-kloranilin) i/ili soli u praškastom obliku |
- |
0,01 |
metilizocijanat |
- |
0,15 |
Kisik |
200 |
2000 |
toluen diizocijanat |
10 |
100 |
karbonil diklorid (fozgen) |
0,3 |
0,75 |
arsenov trihidrid (arsin) |
0,2 |
1 |
fosforov trihidrid (fosfin) |
0,2 |
1 |
sumpordiklorid |
1 |
|
sumpor trioksid |
15 |
75 |
poliklorirani dibenzofurani i poliklorirani dibenzodioksini (uključujući i TCDD), izračunani u TCDD ekvivalentnim vrijednostima |
- |
0,001 |
kancerogene tvari u koncentracijama većim od 5% po težini: 4-aminobifenil i/ili njegove soli, benzidin i/ili njegove soli, bis(klorometil) eter, klorometil metil eter, dimetilkarbamoil klorid, dimetilnitrosomin, heksametilfosforov triamid, 2-naftilamin i/ili soli te 1.3 propansulton |
0,5
|
2
|
Naftni proizvodi: |
2 500 |
25 000 |
UPUTE
1. Sa smjesama i preparatima treba postupati kao i sa čistim tvarima ako im
koncentracije ne prelaze granice određene prema njihovim svojstvima i sukladno
odredbama ove Uredbe.
2. Količine koje treba uzeti u razmatranje pri odlučivanju o primjeni
odgovarajućih odredbi ove Uredbe najveće su količine koje su prisutne ili bi
mogle biti prisutne u postrojenju u bilo kojem trenutku.
3. Amonijev nitrat (5 000/10 000): gnojiva sposobna za samoodrživu razgradnju.
Ovo se odnosi na složena/kombinirana gnojiva na bazi nitrata
(složena/kombinirana gnojiva koja sadrže amonijev nitrat s fosfatom i/ili
kalijem) u kojima je, kao rezultat amonijevog nitrata, udio dušika:
– između 15,75% () i 24,5% () po težini, te koja ili ne sadrže više od 0,4%
ukupnih zapaljivih/organskih tvari ili pak ispunjavaju uvjete iz Priloga II.
Direktive 80/876/EEC,
– 15,75% () po težini ili manje i zapaljive tvari čije količine nisu ograničene,
i koja su sposobna za samoodrživu razgradnju prema Pokusu s koritom UN-a (vidi
Preporuke Ujedinjenih naroda za prijevoz opasne robe: priručnik testova i
kriterija, III. dio, odjeljak 38.2).
4. Amonijev nitrat (1 250/5 000): svojstva gnojiva
Ovo se odnosi na čista gnojiva na bazi amonijevog nitrata i na
složena/kombinirana gnojiva na bazi amonijevog nitrata u kojima je, kao rezultat
amonijevog nitrata, udio dušika
– veći od 24,5% po težini, osim za mješavine amonijevog nitrata s dolomitom,
vapnencem, i/ili kalcijevim karbonatom sa čistoćom od najmanje 90%,
– veći od 15,75% po težini za mješavine amonijevog nitrata i amonijevog sulfata,
– veći od 28% () po težini za mješavine amonijevog nitrata s dolomitom,
vapnencem ili kalcijevim karbonatom sa čistoćom od najmanje 90%, te koja
zadovoljavaju uvjete iz Priloga II. Direktive 80/876/EEC.
5. Amonijev nitrat (350/2 500): tehnička svojstva
Ovo se odnosi na:
– amonijev nitrat i pripravke amonijevog nitrata u kojima je, kao rezultat
amonijevog nitrata, udio dušika
– između 24,5% i 28% po težini, a koji ne sadrže više od 0,4% zapaljivih tvari,
– veći od 28% po težini, a koji ne sadrže više od 0,2% zapaljivih tvari,
– vodene otopine amonijevog nitrata u kojima je koncentracija amonijevog nitrata
veća od 80% po težini.
6. Amonijev nitrat (10/50): »off-specs« materijal i gnojiva koja ne
zadovoljavaju detonacijski pokus
Ovo se odnosi na:
– materijal odbačen u proizvodnom postupku te na amonijev nitrat i pripravke od
amonijevog nitrata, gnojiva na bazi čistog amonijevog nitrata i
složena/kombinirana gnojiva na bazi amonijevog nitrata iz bilješke 2. i 3., koja
krajnji korisnik vraća ili je vratio proizvođaču, mjestu privremenog
uskladištenja ili pogonu za ponovnu obradu zbog ponovne obrade, recikliranja ili
prerade za sigurnu upotrebu, budući da više ne zadovoljava odredbe iz bilješke
2. i 3.;
– gnojiva iz prve alineje bilješke 1. i bilješke 2., koja ne zadovoljavaju
odredbe Priloga II. Direktive 80/876/EEC.
7. Kalijev nitrat (5 000/10 000): kombinirana gnojiva na bazi kalijevog nitrata
koja se sastoje od kalijevog nitrata u obliku granula i mikrogranula.
8. Kalijev nitrat (1 250/5 000): kombinirana gnojiva na bazi kalijevog nitrata
koja se sastoje od kalijevog nitrata u obliku kristala.
Poliklorirani dibenzofurani i poliklorirani dibenzodioksini
Količine polikloriranih dibenzofurana i polikloriranih dibenzodioksina izračunane su uz pomoć sljedećih faktora:
Međunarodni model faktora ekvivalentne toksičnosti (ITEF) za odgovarajuće srodne spojeve (NATO/CCSM) |
|||||
2,3,7,8-TCDD
|
|
1
0.1 |
2,3,7,8-TCDF
1,2,3,4,6,7,8-HpCDF |
|
0.1 0.001
|
(T = tetra, P = penta, Hx = heksa, HP = hepta, O = okta)
DIO 2.
Kategorije opasnih tvari koje nisu izričito imenovane u dijelu 1.
Stupac 1. |
Stupac 2. |
Stupac 3. |
Kategorije opasnih tvari |
Granične količine opasnih tvari određenih člankom 3, stavkom 4. |
|
članaka 6. i 7. |
članka 9. |
|
1. VRLO TOKSIČNE TVARI |
5 |
85pt">
20 |
2. TOKSIČNE TVARI |
50 |
200 |
3. OKSIDANSI |
50 |
200 |
4. EKSPLOZIVNA TVAR (vidi bilješku 2) |
50 |
200 |
5. EKSPLOZIVNA TVAR (vidi bilješku 2) |
10 |
50 |
6. ZAPALJIVE TVARI (tvari ili preparati obuhvaćeni određenjem iz napomene 3, točke a) |
5 000 |
.15pt"> 50 000 |
7a. LAKO ZAPALJIVE TVARI (tvari ili preparati obuhvaćeni određenjem iz napomene 3, točke b, stavka 1) |
50 |
200 |
7b. LAKO ZAPALJIVE tekućine (tvari ili preparati obuhvaćeni određenjem iz napomene 3, točke b, stavka 2) |
5 000 |
50 000 |
8. VRLO LAKO ZAPALJIVE TVARI (tvari ili preparati obuhvaćeni određenjem iz napomene 3, točke c) |
10 |
50 |
9. OPASNO PO OKOLIŠ u kombinaciji s oznakom rizika: |
|
|
(i) R50: »vrlo toksično za vodene organizme« (uključujući R50/53) |
100 |
200 |
(ii) R51/53 »Toksično za vodene organizme; može uzrokovati dugoročno štetne učinke na vodenu okolinu« |
200 |
500 |
10. OSTALE TVARI, nepokrivene nijednom od gore navedenih klasifikacija i u kombinaciji s oznakom rizika |
|
|
(i) R14: »jaka reakcija s vodom« (uključujući |
100 |
500 |
(ii) R29: »u dodiru s vodom oslobađa otrovne plinove« |
50 |
200 |
UPUTE
1. Tvari i pripravci razvrstani su prema sljedećim Direktivama i njihovoj
trenutnoj prilagodbi tehničkom napretku:
Direktiva Vijeća 67/548/EEC od 27. lipnja 1967. o usklađivanju zakona i drugih
propisa koji se odnose na razvrstavanje, pakiranje i označavanje opasnih tvari
(1),
Direktiva 1999/45/EC Europskoga parlamenta i Vijeća od 31. svibnja 1999. o
usklađivanju zakona i drugih propisa država članica koji se odnose na
razvrstavanje, pakiranje i označavanje opasnih pripravaka (2).
U slučaju tvari i pripravaka koje niti jedna od gore navedenih direktiva ne
svrstava u opasne tvari, primjerice otpad, ali koji su svejedno prisutni ili su
vrlo vjerojatno prisutni u pogonima i koji, u okolnostima ustanovljenima u
pogonu, posjeduju ili vjerojatno posjeduju jednaki potencijal za izazivanje
velikih nesreća, slijede se postupci privremene podjele u skladu s relevantnim
člankom odgovarajuće Direktive.
U slučaju tvari i pripravaka čija svojstva potpadaju pod više podjela, za
potrebe ove Direktive primjenjivat će se najniže propisane količine. Međutim, za
primjenu pravila iz bilješke 4., uvijek se koristi ona propisana količina koja
odgovara dotičnoj podjeli.
Za potrebe ove Direktive, Komisija sastavlja i ažurira popis tvari razvrstanih u
gore spomenute kategorije usklađenom Odlukom u skladu s Direktivom 67/548/EEC.
2. »Eksploziv« znači:
– tvar ili pripravak koji stvara rizik od eksplozije udarcem, trenjem, vatrom
ili drugim izvorima zapaljenja (oznaka upozorenja R2),
– tvar ili pripravak koji stvara vrlo velik rizik od eksplozije udarcem,
trenjem, vatrom ili drugim izvorima zapaljenja (oznaka upozorenja R3), ili
– tvar, pripravak ili predmet obuhvaćeni Klasom 1. Europskog sporazuma o
cestovnom prijevozu opasnog tereta (UN/ADR), sklopljenog 30. rujna 1957., a
izmijenjemijenjenog i dopunjenktivom Vijeća 94/55/EC od 21. studenoga 1994. o
usklađivanju zakona država članica glede cestovnog prijevoza opasnog tereta(3).
U ovu definiciju uključene su i pirotehničke naprave, koje se za potrebe ove
Uredbe definiraju kao tvari (ili mješavine tvari) namijenjene stvaranju topline,
svjetlosti, zvuka, plinova ili dima ili kombinacije tih učinaka kroz samoodržive
egzotermičke kemijske reakcije. Gdje je tvar ili pripravak razvrstan i prema
UN/ADR i prema oznaci opasnosti R2 ili R3, UN/ADR klasa ima prednost pred
određivanjem oznake opasnosti.
Tvari i predmeti iz Klase 1 razvrstani su u neku od skupina od 1.1 do 1.6 u
skladu s UN/ADR podjelom. Te su skupine sljedeće:
Skupina 1.1: »Tvari i predmeti koje nose opasnost od lančanih eksplozija
(lančana eksplozija je eksplozija koja gotovo trenutno zahvaća gotovo čitavu
količinu).«
Skupina 1.2.: »Tvari i predmeti koje nose opasnost od rasprskavanja, ali ne i
opasnost od masovnih eksplozija.«
Skupina 1.3.: »Tvari i predmeti koje nose opasnost od požara te opasnost od
manjih eksplozija ili manjih rasprskavanja, ali ne i od lančane eksplozije:
(a) čijim se izgaranjem oslobađaju znatne količine topline; ili
(b) koje gore jedna za drugom, uzrokujući manje eksplozije ili rasprskavanja ili
oboje.«
Skupina 1.4.: »Tvari i predmeti koji nose tek mali rizik u slučaju zapaljenja
ili inicijacije u prijevozu. Takvi su učinci najvećim dijelom ograničeni na
dotični paket te se ne treba očekivati nikakvo rasprskavanje komada značajne
veličine ili dometa. Vanjski požar neće izazvati gotovo trenutačnu eksploziju
gotovo čitavoga sadržaja paketa.«
Skupina 1.5: »Vrlo neosjetljive tvari koje nose opasnost masovne eksplozije, a
koje su tako neosjetljive da postoji vrlo mala vjerojatnost iniciranja ili
prijelaza iz požara u detonaciju u normalnim uvjetima prijevoza. Neće niti
eksplodirati u testu zapaljivosti na otvorenom.«
Skupina 1.6.: »Izuzetno neosjetljivi predmeti koji ne nose opasnost masovne
eksplozije. Ti predmeti sadrže samo izuzetno neosjetljive eksplozivne tvari i
pokazuju zanemarivu mogućnost slučajne inicijacije ili širenja. Rizik je
ograničen na eksploziju pojedinog predmeta.«
U ovu definiciju ulaze i eksplozivne ili pirotehničke tvari ili pripravci koje
sadrži dotični predmet. U slučaju predmeta koji sadrže eksplozivne ili
pirotehničke tvari ili pripravke, ako je poznata količina tvari ili pripravaka,
tada se ona koristi za potrebe ove Uredbe. Ako količina nije poznata, tada se za
potrebe ove Uredbe čitav predmet smatra eksplozivnom tvari.
Tvari i pripravci čije je plamište niže od 55 °C i koji pod pritiskom ostaju u
tekućem stanju, gdje određeni uvjeti obrade, kao što je visok pritisak ili
visoka temperatura, mogu stvoriti opasnosti od velikih nesreća;
Plinovi koji su zapaljivi u dodiru sa zrakom pri sobnoj temperaturi i pritisku
(oznaka opasnosti R12, druga alineja), koji su u plinovitom i visoko-kritičnom
stanju, i
3. Zapaljive i vrlo zapaljive tekuće tvari i pripravci koji se održavaju na
temperaturi iznad njihovih točaka vrelišta.
4. U slučaju da se u pogonu ne nalazi niti jedna pojedinačna tvar ili pripravak
u količini većoj ili jednakoj relevantnim propisanim količinama, primjenjuje se
sljedeće pravilo kako bi se odredilo je li dotični pogon obuhvaćen relevantnim
odredbama ove Uredbe. Zbrajanje opasnih tvari u svrhu utvrđivanja ukupne
količine prisutne kod operatera provodi se prema sljedećem pravilu:
q1/Q+q2/Q+q3/Q+q4/Q/+q5/Q+….1,
pri čemu je qx = količina opasnih tvari x (ili kategorije opasnih tvari) koje
potpadaju pod dio 1. ili 2. ovog priloga,
Q = odgovarajuća granična količina iz dijela 1. ili 2.
Ovo se pravilo primjenjuje u sljedećim okolnostima:
(a) kada su opasne tvari iz dijela 1. prisutni u količinama manjim od njihove
granične količine, a u kombinaciji s tvarima iste klasifikacije iz dijela 2. te
za zbrajanje tvari i preparata iste klasifikacije u dijelu 2,
(b) za zbrajanje kategorija 1, 2. i 9. zajedno prisutnih kod operatera iz
Priloga I, 2. dijela,
(c) za zbrajanje kategorija 3, 4, 5, 6, 7a, 7b. i 8. zajedno prisutnih kod
operatera iz Priloga I, 2. dijela.
PRILOG II.
OBRAZAC OBAVIJESTI O PRISUTNOSTI OPASNIH TVARI U POSTROJENJU
1. OPĆI PODACI O TVRTKI |
|||||||||||||||
1. 1 Naziv tvrtke: |
1.2 Matični broj: |
||||||||||||||
1.3 Sjedište: Ulica i broj: |
Poštanski broj: |
Grad: |
|||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||
1.4 Šifra djelatnosti / podskupina: |
1.5 Opis uže djelatnosti: |
||||||||||||||
|
|
||||||||||||||
|
|||||||||||||||
2. PODACI O LOKACIJI POSTROJENJA |
|||||||||||||||
(Ukoliko imate više lokacija, za svaku lokaciju potrebno je pojedinačno popuniti ovaj dio.Vidi Prilog 1.) |
|||||||||||||||
2.1 Naziv lokacije: |
2.2 Adresa (Ulica i broj): |
Poštanski broj: |
Grad: |
||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||
2.3 Gauss-Krügerove koordinate rizičnog uređaja u postrojenju odnosno postrojenja: |
x |
||||||||||||||
y |
|||||||||||||||
2.4 Odgovorna osoba za organizaciju djelovanja kod iznenadnog događaja: |
Telefon: |
Fax: |
e-pošta: |
||||||||||||
|
( ) |
( ) |
|
||||||||||||
2.5 Kratki opis okruženja postrojenja (položaj prometnica, stambenih i poslovnih objekata u odnosu na postrojenje): |
|
||||||||||||||
|
|||||||||||||||
3. MJERE ZA SPRJEČAVANJE I UBLAŽAVANJE POSLJEDICA IZNENADNOG DOGAĐAJA |
|||||||||||||||
(Umnožite ovaj dio obrazac ukoliko je potrebno. Vidi Prilog 1) |
|||||||||||||||
3.1 Mjere za sprječavanje posljedica iznenadnog događaja: |
|
||||||||||||||
3.2 Sredstva i oprema za sprječavanje nastanka i uklanjanje posljedica iznenadnog događaja u postrojenju: |
|
||||||||||||||
3.3 Postoji li u sastavu postrojenja vatrogasna postrojba? |
☐ Da ☐ Ne |
||||||||||||||
3.4 Vanjska tvrtka koja će biti pozvana radi ograničavanja i sanacije posljedica iznenadnog događaja (ako opseg aktivnosti nadilazi mogućnost tvrtke odnosno postrojenja) |
|||||||||||||||
Naziv vanjske tvrtke: |
Telefon: |
Fax: |
e-pošta: |
||||||||||||
|
( ) |
( ) |
|
||||||||||||
3.5 Kad je izrađena posljednja Obavijest odnosno Unutarnji plan za sprječavanje velikih nesreća, odnosno Izvješće o sigurnosti? |
Datum: |
||||||||||||||
3.6 Postoji li izrađen Operativni plan zaštite i spašavanja? |
☐ Da ☐ Ne |
||||||||||||||
3.7 Da li se provodi sustavna edukacija djelatnika s ciljem upoznavanja opasnosti i ponašanja u slučaju iznenadnog događaja? |
☐ Da ☐ Ne |
||||||||||||||
4. PODACI O OPASNIM TVARIMA KOJH JE PRISUTNOST UTVRĐENA U POSTROJENJU |
|||||||||||||||
n style="font-size: 11.0pt; font-family: Minion Pro Cond; color: black"> (Umnožite ovaj dio obrazac ukoliko je potrebno. Vidi Prilog 1) |
|||||||||||||||
4.1 Vrste (naziv) opasnih tvari u postrojenju (prema Prilogu I. Uredbe: |
|
|
|
|
|||||||||||
4.2 Količina (maksimalna) pojedine opasne tvari u postrojenju (u tonama) |
|
|
|
|
|||||||||||
4.3 Način skladištenja opasnih tvari(Odaberite od ponuđenoga.) |
☐ podzemni spremnik ☐ nadzemni spremnik ☐ procesna oprema ☐ cjevovod ☐ ostalo Opis: |
☐podzemni spremnik ☐ nadzemni spremnik ☐ procesna oprema ☐ cjevovod ☐ ostalo Opis: |
☐ podzemni spremnik ☐ nadzemni spremnik ☐ procesna oprema ☐ cjevovod ☐ ostalo Opis: |
☐ podzemni spremnik ☐ nadzemni spremnik ☐ procesna oprema ☐ cjevovod ☐ ostalo Opis: |
|||||||||||
4.4 Da li postoji stalni nadzor spremnika s opasnim tvarima? |
☐ Da ☐ Ne |
☐ Da ☐ Ne |
☐ Da ☐ Ne |
☐ Da ☐ Ne |
|||||||||||
4.5 Vrsta opasnosti |
☐ požar ☐ eksplozija ☐ oblak toksičnog plina
|
☐ požar ☐ eksplozija ☐ oblak toksičnog plina ☐ ispuštanje /emisija opasnih tvari |
☐ požar ☐ eksplozija ☐ oblak toksičnog plina ☐ ispuštanje /emisija opasnih tvari |
☐ požar ☐ eksplozija ☐ oblak toksičnog plina
|
|||||||||||
4.6 Postoji li opasnost od domino efekta u slučaju iznenadnog događaja? |
☐ Da ☐ Ne |
☐ Da ☐ Ne |
☐ Da ☐ Ne |
☐ Da ☐ Ne |
|||||||||||
4.7 Naziv lokacije na kojoj se nalazi opasna tvar: |
|
|
|
|
|||||||||||
4.8 Veličina zone ugroženost u najgorem slučaju (end point) – maksimalni doseg učinka iznenadnog događaja (u metrima) |
|
|
|
|
|||||||||||
4.9 Da li učinci »najgoreg slučaja« izlaze izvan granica postrojenja? |
☐ Da ☐ Ne |
☐ Da ☐ N |
☐ Da ☐ Ne |
☐ Da ☐ Ne |
|||||||||||
4.10 Vjerojatnost događaja: |
|
|
|
|
|||||||||||
4.11 Procjena broja žrtava: |
|
|
|
|
|||||||||||
5. |
TAJNOST PODATAKA O POSTROJENJU |
||||||||||||||
5.1. Popis podataka iz obrasca koji predstavlja tajnu |
|
||||||||||||||
5. 2. popis priloženih dokumenata kojima se dokazuje tajnost podataka |
|
||||||||||||||
Izjavljujem da su svi podaci i informacije u ovom obrascu istiniti i ispravni te snosim materijalnu i krivičnu odgovornost za netočnost i neispravnost podataka. |
|||||||||||||||
Potpis i pečat odgovorne osobe: |
Mjesto: |
Datum: |
PRILOG III.
PODACI I INFORMACIJE KOJE MORA SADRŽAVATI IZVJEŠĆE O SIGURNOSTI
Izvješće o sigurnosti mora sadržavati sljedeće podatke i informacije:
I. Osnovne informacije koje moraju sadržavati podatke prema Prilogu II. ove
Uredbe.
II. Opis lokacije postrojenja:
A. opis lokacije na kojem se postrojenje nalazi i njegovog okoliša, uključujući
zemljopisni smještaj, meteorološke, geološke i hidrografske uvjete te, ako je
potrebno, povijest terena;
B. određenje postrojenja i drugih aktivnosti tvrtke koje bi mogle predstavljati
rizik od velikih nesreća;
C. opis područja na kojima bi moglo doći do domino efekta nakon velike nesreće.
III. Tehnološki opis postrojenja:
A. opis glavnih aktivnosti i proizvoda u dijelovima postrojenja bitnih za
sigurnost, izvora rizika od velikih nesreća te okolnosti pod kojima bi takva
nesreća mogla izbiti te opis planiranih preventivnih mjera;
B. opis postupaka, ponajprije načina rada;
C. opis opasnih tvari:
1. popis opasnih tvari, koji uključuje:
– utvrđivanje opasnih tvari: kemijski naziv, CAS broj, naziv po IUPAC
nomenklaturi,
– najveća količina opasne tvari koja jest ili bi mogla biti prisutna na
lokaciji;
2. fizička, kemijska i toksikološka svojstva i nagovještaji neposrednih i
odgođenih opasnosti za čovjeka i okoliš;
3. fizičko i kemijsko ponašanje u normalnim uvjetima korištenja te u uvjetima
opasnosti od velike nesreće i u slučaju velike nesreće.
IV. Utvrđivanje i analizu rizika od nesreća te načine sprječavanja:
A. detaljan opis mogućeg tijeka velikih nesreća i vjerojatnosti njihova
izbijanja ili uvjeta pod kojima izbijaju, uključujući i sažetak događaja koji
mogu uzrokovati bilo koji od navedenih razvoja situacije, bez obzira jesu li
uzroci unutar postrojenja ili izvan njega;
B. procjena dosega i ozbiljnosti posljedica ustanovljenih velikih nesreća;
C. opis tehničkih parametara i opreme korištene pri osiguranju postrojenja.
V. Mjere zaštite i interventne mjere za ograničavanje posljedica nesreće:
A. opis opreme u postrojenju korištene za ograničavanje posljedica velikih
nesreća;
B. organizacija uzbunjivanja i intervencije;
C. opis vanjskih i unutrašnjih raspoloživih sredstava;
D. sažetak elemenata opisanih pod A, B. i C. nužnih za izradu unutarnjeg plana
iz Izvješća o sigurnosti.
PRILOG IV.
ZAHTJEVI KOJI SE MORAJU ISPUNITI U SUSTAVU UPRAVLJANJA I ORGANIZACIJI
POSTROJENJA U CILJU SPRJEČAVANJA VELIKIH NESREĆA
U svrhu provođenja operaterove politike sprječavanja velikih nesreća i primjene
sustava sigurnosti moraju se uzeti u obzir elementi propisani ovim Prilogom.
Zahtjevi predviđeni Izvješćem o sigurnosti moraju biti razmjerni opasnosti od
velikih nesreća koju je izradio operater:
(a) politika sprječavanja velikih nesreća mora biti pismeno određena i mora
uključivati sveukupne operaterove ciljeve i načela djelovanja vezane uz kontrolu
opasnosti od velikih nesreća;
(b) sustav sigurnosti mora uključivati dio općeg sustava upravljanja zajedno s
organizacijskom strukturom, obvezama, praksom, postupcima i sredstvima
određivanja i provedbe politike sprečavanja velikih nesreća;
(c) sustav sigurnosti mora voditi računa o sljedećem:
1. organizaciji i osoblju – ulogama i nadležnostima osoblja koje na svim
razinama organizacije sudjeluje u upravljanju velikim opasnostima; utvrđivanju
potreba obuke takvog osoblja i osiguravanju tako određene obuke; sudjelovanju
zaposlenika i, u određenim prilikama, proizvođača;
2. utvrđivanju i procjeni rizika – usvajanju i provedbi postupaka sustavnog
utvrđivanja rizika tijekom uobičajenih ili neuobičajenih djelovanja te procjeni
njihovih posljedica;
3. nadzoru rada postrojenja – usvajanju i provedbi postupaka i uputa za siguran
rad, uključujući i održavanje postrojenja, postupaka, opreme i privremenih
obustava rada;
4. upravljanju promjenama – usvajanju i provedbi postupaka planiranja izmjena
starih ili stvaranja novih postrojenja, postupaka ili skladišnih prostora;
5. planiranju intervencija – usvajanju i provedbi postupaka utvrđivanja
sustavnom analizom predvidljivih neželjenih događaja, te postupaka pripravnosti
odaziva na takve situacije;
6. praćenju rada provođenjem internih provjera stručnosti, usvajanju i provedbi
postupaka neprestane procjene stupnja poštovanja ciljeva određenih operaterovom
politikom sprječavanja velikih nesreća i sustavom sigurnosti te o poduzimanju
korektivnih akcija u slučaju njihova nepoštovanja; ti postupci također moraju
obuhvatiti i operaterov sustav prijavljivanja velikih nesreća ili situacija kad
je nesreća gotovo izbila, prvenstveno u slučajevima nedostatnih zaštitnih mjera,
analizu provedenu nakon velike nesreće te sve daljnje radnje potaknute novim
saznanjima stečenim takvim iskustvima;
7. reviziji i pregledu – usvajanju i provedbi postupaka povremene sustavne
procjene politike sprječavanja velikih nesreća te procjene učinkovitosti i
prikladnosti sustava sigurnosti; dokumentiranom pregledu izvedbe politike i
sustava sigurnosti te njihovim nadopunama koje će provoditi viši upravitelji.
PRILOG V.
PODACI I INFORMACIJE KOJE OBVEZNO SADRŽI OBAVIJEST O MALIM KOLIČINAMA OPASNIH
TVARI, UNUTARNJI PLAN KOJI JE DIO IZVJEŠĆA O SIGURNOSTI I OBVEZNI MINIMALNI
SADRŽAJ VANJSKOG PLANA
1. Obavijest o malim količinama opasnih tvari i Unutarnji plan koji je dio
Izvješća o sigurnosti moraju sadržavati:
(a) ime i prezime osobe ovlaštene za pokretanje postupaka za slučaj nužde te
osobe zadužene za vođenje i koordiniranje akcije ublažavanja posljedica na
mjestu velike nesreće,
(b) ime i prezime osobe odgovorne za povezivanje i suradnju s tijelom zaduženim
za vanjski plan za slučaj nužde,
(c) kada se radi o predvidljivim uvjetima ili događajima koji bi mogli bmogli biti
značajniijanje velike nesreće, opis radnji koje treba poduzeti da bi se
ti uvjeti i događaji držali pod kontrolom te da bi se ograničile njihove
posljedice, što uključuje i opis sigurnosne opreme te raspoloživih sredstava,
(d) organizaciju ograničavanja rizika za osobe na mjestu događaja, uključujući i
načine upozoravanja te radnje koje bi trebalo poduzeti nakon upozorenja,
(e) organizaciju ranog obavješćivanja tijela zaduženog za primjenu vanjskog
plana, vrstu informacije koju početno upozorenje treba sadržavati te
organizaciju dostavljanja pobližih informacija, kada postanu dostupne,
(f) organizaciju obučavanja osoblja za zadaće za koje su zaduženi, te način
koordinacije aktivnosti hitnih službi s interventnim postrojbama izvan lokacije
događaja, kada situacija to zahtijeva,
(g) način koordinacije i način organizacije pružanja pomoći radi ublažavanja
posljedica izvan mjesta događaja.
2. Vanjski plan za slučaj opasnosti od nastanka velike nesreće minimalno mora
sadržavati:
(a) ime i prezime osoba ovlaštenih za pokretanje interventnih postupaka te osoba
ovlaštenih za vođenje i koordiniranje akcije ublažavanja posljedica nesreće
izvan mjesta događaja,
(b) organizaciju primanja ranog upozorenja o nesreći te postupke upozoravanja i
pozivanja pomoći,
(c) organizaciju koordinacije sredstava nužnih za provedbu vanjskog plana za
slučaj opasnosti,
(d) organizaciju pružanja pomoći pri akciji ublažavanja posljedica na mjestu
događaja,
(e) organizaciju akcije ublažavanja posljedica izvan mjesta događaja,
(f) organizaciju izvještavanja javnosti o nesreći i obrascima poželjnog
ponašanja koje bi trebalo usvojiti,
(g) organizaciju obavještavanja hitnih službi drugih država članica u slučaju
velike nesreće s mogućim prekograničnim posljedicama.
PRILOG VI.
INFORMACIJE KOJE JE OPERATER DUŽAN DATI JAVNOSTI ZA SLUČAJ OPASNOSTI I U SLUČAJU
VELIKE NESREĆE
Operater je za slučaj opasnosti i u slučaju velike nesreće dužan javnosti dati
sljedeće informacije:
1. naziv tvrtke operatera i adresu postrojenja,
2. podatke o osobama koje su u tvrtki zadužene za dostavu informacija javnostiu
svezi postrojenja i opasnosti od velike nesreće,
3. da operater podliježe obvezama propisanim ovom Uredbom te da je nadležnim
tijelima javne vlasti dostavio Obavijest o prisutnosti opasnih tvari u
postrojenju, odnosno da je pribavio suglasnost na Izvješće o sigurnosti,
4. jednostavno objašnjenje aktivnosti koje se odvijaju unutar postrojenja,
5. uobičajeni naziv ili, u slučaju opasnih tvari obuhvaćenih dijelom 2. Priloga
I, naziv grupe ili opći naziv razreda opasnosti tvari i preparata u postrojenju
koji bi mogli izazvati veliku nesreću te opis njihovih osnovnih opasnih
značajki,
6. o prirodi opasnosti od velikih nesreća u njegovom postrojenju uključujući i
njihove moguće učinke na stanovništvo i okoliš,
7. o načinu upozoravanja i daljnjeg obavještavanja pogođenog stanovništva u
slučaju velike nesreće,
8. o radnjama koje bi pogođeno stanovništvo moralo poduzeti i obrascima
ponašanja koje bi trebalo usvojiti u slučaju velike nesreće,
9. da operater na mjestu događaja mora organizirati odgovarajuće aktivnosti,
prvenstveno povezivanje i suradnju s hitnim službama i interventnim postrojbama,
kako bi se mogao nositi s velikim nesrećama a njihove učinke svesti na najmanju
moguću mjeru,
10. da je uputa na vanjski plan intervencija sastavljena kako bi se svladali svi
učinci nesreće izvan mjesta događaja, te da se u slučaju nesreće moraju
uvažavati sve upute i zahtjevi interventnih postrojbi i hitnih službi,
11. gdje se mogu dobiti daljnje relevantne informacije, ovisno o uvjetima
povjerljivosti utvrđenim važećim zakonodavstvom Države.
PRILOG VII.
OBRAZAC OČEVIDNIKA O TVRTKAMA I NJIHOVIM POSTROJENJIMA KOJA MOGU UZROKOVATI
VELIKE NESREĆE S DOMINO EFEKTOM
REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA,
PROSTRORNOG UREĐENJA I GRADITELJSTVA
PODACI O TVRTKI I POSTROJENU KOJE MOŽE
UZROKOVATI NEREĆE S DOMINO EFEKTOM
I. PODACI O TVRTKI I POSTROJENJU:
_____________________________________________________
_____________________________________________________
Naziv tvrtke i sjedište
___________ _______________________ __________________
matični broj broj registarskog uloška u TS klasa i ur. broj suglas-
nosti na IOS
LOKACIJA POSTROJENJA: _____________________________
DJELATNOSTI KOJE SE OBAVLJAJU U POSTROJENJU:
_____________________________________________________
POSTROJENJE RADI OD: _______________________________
POSTROJENJE NE RADI OD: ____________________________
II. PODACI O PRISUTNOSTI OPASNIH TVARI
PRISUTNOST OPASNIH TVARI:
_____________________________________________________
veće količine
_____________________________________________________
male količine
III. VRSTA OPASNOSTI I PODRUČJE UČINKA PREMA IZ-
RAĐENOM SCENARIJU NAJGOREG
MOGUĆEG SLUČAJA:
_____________________________________________________
IV. PODACI O OPERATERU:
_____________________________________________________
Ime i prezime i funkcija odgovorne osobe za tvrtku
_____________________________________________________
Ime i prezime i funkcija odgovorne osobe za postrojenje
IV. OSTALI PODACI:
_____________________________________________________
broj telefona tvrtke/postrojenja, broj fax, E-mail adresa,
_____________________________________________________
podaci o velikim nesrećama ako ih je bilo: datum nastanka, posljedice:
unutarnje, vanjske, prekogranične,