HRVATSKI SABOR
2610
Na temeju članka 89. Ustava Republike Hrvatske, donosim
ODLUKU
O PROGLAŠENJU ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O NADZORU DRŽAVNE GRANICE
Proglašavam Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o nadzoru državne granice, koji je Hrvatski sabor donio na sjednici 28. listopada 2011. godine.
Klasa: 011-01/11-01/217
Urbroj: 71-05-03/1-11-2
Zagreb, 4. studenoga 2011.
Predsjednik
Republike Hrvatske
prof. dr. sc. Ivo Josipović, v. r.
ZAKON
O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O NADZORU DRŽAVNE GRANICE
U Zakonu o nadzoru državne granice (»Narodne novine«, br. 173/03., 141/06., 8/07. – ispravak, 40/07. i 146/08.) iza članka 1. dodaje se članak 1.a koji glasi:
»Članak 1.a
Ovaj Zakon sadrži odredbe koje su u skladu sa sljedećim aktima Europske unije:
– Uredba Europskog parlamenta i Vijeća Europske unije br. 562/2006. od 15. ožujka 2006. (Zakonik o schengenskim granicama), (SL L 105, 13.4.2006.),
– Uredba (EZ-a) Europskog parlamenta i Vijeća Europske unije br. 1931/2006 od 20. prosinca 2006. kojom se utvrđuju pravila o malograničnom prometu na vanjskim granicama država članica (SL L 405, 30.12.2006.),
– Direktiva Vijeća 2004/82/EZ od 29. travnja 2004. o obvezi prijevoznika da otkrivaju podatke o putnicima (SL L 261, 6.8.2004.).«.
Članak 2.
U članku 2. dodaje se stavak 2. koji glasi:
»Nadzor državne granice obavlja se uzimajući u obzir procjenu rizika za unutarnju sigurnost i procjene prijetnji koje bi mogle ugroziti sigurnost vanjske granice.«.
Članak 3.
U članku 3. iza točke 5. dodaje se točka 5.a koja glasi:
»5.a Vanjska granica u pograničnom prometu predstavlja iznimku od općih pravila sukladno kojima se provodi granična kontrola na vanjskoj granici.«.
Iza točke 11. dodaju se točke 12., 13. i 14. koje glase:
»12. Prva linija kontrole je mjesto gdje se obavlja osnovna i temeljita granična kontrola.
13. Druga linija kontrole je mjesto na kojem se obavljaju dodatne provjere.
14. Pogranični promet podrazumijeva redoviti prelazak vanjske kopnene granice stanovnika pograničnog područja u svrhu njihova kretanja na tom području zbog opravdanih razloga«.
Članak 4.
U članku 8. iza stavka 4. dodaje se stavak 5. koji glasi:
»Prelazak granice u pograničnom prometu uređuje se posebnim propisima.«.
Članak 5.
U članku 23. stavak 3. mijenja se i glasi:
»Odobrenje iz stavka 1. ovoga članka može vrijediti za sve najavljene luke uplovljavanja plovila na području Republike Hrvatske, najduže do 90 dana.«.
Iza stavka 3. dodaje se novi stavak 4. koji glasi:
»Odobrenje iz stavka 2. ovoga članka izdaje se u prvoj zračnoj luci dolaska zrakoplova i vrijedi za sve najavljene zračne luke u Republici Hrvatskoj najduže 90 dana.«.
Dosadašnji stavci 4. i 5. postaju stavci 5. i 6.
Članak 6.
Iza članka 24.a dodaju se naslov i članak 24. b koji glase:
»OBVEZE PRIJEVOZNIKA U ŽELJEZNIČKOM PROMETU
Članak 24.b
Prijevoznik u željezničkom prometu koji obavlja prijevoz vozila i osoba vlakovima koji tranzitiraju kroz Republiku Hrvatsku bez zaustavljanja i ukrcaja/iskrcaja putnika i vozila u Republici Hrvatskoj, dužan je po završetku ukrcaja putnika i vozila tijelu nadležnom za kontrolu prelaska državne granice dostaviti sljedeće podatke:
– o putniku: ime i prezime, spol, datum rođenja, broj i vrsta putne isprave, državljanstvo,
– o vozilu: registarska oznaka vozila, nacionalna oznaka vozila,
– broj vlaka, relacija, naziv graničnog prijelaza na kojem će vlak ući i izaći u/iz Republike Hrvatske, vrijeme prelaska državne granice, ukupan broj putnika i vozila.«.
Članak 7.
U članku 27. iza stavka 2. dodaje se stavak 3. koji glasi:
»Poslovi granične kontrole obavljaju se na prvoj i drugoj liniji kontrole.«.
Članak 8.
U članku 28.b stavak 1. mijenja se i glasi:
»Osnovna granična kontrola obavlja se nad osobama koje su državljani država članica Europskog ekonomskog prostora i to na posebno određenim i označenim kontrolnim trakama, ukoliko je to moguće.«.
Članak 9.
U članku 31. stavku 1. riječi: »Zakona o prekršajima« zamjenjuju se riječima: »Prekršajnog zakona«.
Članak 10.
U članku 32. iza stavka 2. dodaje se stavak 3. koji glasi:
»Osobama koje nisu državljani Republike Hrvatske, kao i osobama koje nisu državljani država članica Europskog ekonomskog prostora u isprave za prelazak državne granice otiskuju se štambilji na ulazu, odnosno izlazu iz Republike Hrvatske i u slučaju iz stavka 1. ovoga članka.«.
Članak 11.
Članak 37. mijenja se i glasi:
»U postupku donošenja prostornih planova kojima se planira uređenje prostora koji seže 100 metara od granične crte, u svrhu osiguranja opće sigurnosti i preglednosti državne granice, nositelj izrade prostornog plana dužan je pribaviti mišljenje Ministarstva.
Prostorni plan ne može se donijeti ako bi se njegovim planskim rješenjima ugrozila opća sigurnost, preglednost i zaštita državne granice, obavljanje granične kontrole ili protočnost prometa preko državne granice.
U postupku izdavanja lokacijske dozvole, rješenja o uvjetima građenja, odnosno rješenja za građenje, za građenje u prostoru 100 metara od granične crte, nadležno upravno tijelo, odnosno ministarstvo nadležno za poslove prostornog uređenja i graditeljstva dužno je pribaviti posebne uvjete Ministarstva sukladno posebnom zakonu.
Lokacijska dozvola, rješenje o uvjetima građenja, odnosno rješenje za građenje, za građenje u području 100 metara od granične crte, ne može se izdati ako bi građevina u tom području ometala obavljanje nadzora državne granice.«.
Članak 12.
Naslov glave VIII. mijenja se i glasi: »PRIKUPLJANJE, POHRANA, OBRADA, KORIŠTENJE I ZAŠTITA PODATAKA«.
Članak 13.
Naslov iznad članka 44. mijenja se i glasi: »PRIKUPLJANJE, POHRANA, OBRADA I KORIŠTENJE PODATAKA«.
Članak 44. mijenja se i glasi:
»Granična policija sukladno propisima kojima su regulirani policijski poslovi i ovlasti, a u svrhu nadzora državne granice i obavljanja drugih poslova propisanih ovim Zakonom, prikuplja, pohranjuje, obrađuje i koristi osobne i druge podatke.
Granična policija prikuplja osobne podatke neposredno od osobe na koju se ti podaci odnose, iz postojećih izvora podataka i od osoba koje mogu dati tražene podatke.
Granična policija vodi operativne zbirke podataka u kojima se pohranjuju i osobni podaci o:
– osobama nad kojima je obavljena granična kontrola,
– osobama kojima je odbijen ulazak, odnosno zabranjen izlazak iz Republike Hrvatske
– osobama uhvaćenim u pokušaju ili činjenju kažnjive radnje (kaznenog djela i prekršaja), a koje su tom kažnjivom radnjom ugrozile sigurnost državne granice,
– osobama prema kojima je granična policija bila u obvezi postupati sukladno nalogu nacionalnog ili međunarodnog tijela,
– osobama kojima su izdani dokumenti iz djelokruga rada granične policije;
– osobama prema kojima su poduzete druge mjere i radnje od strane granične policije, a sukladno propisanim poslovima i ovlastima.
U zbirkama podataka iz stavka 3. ovoga članka granična policija smije prikupljati, pohranjivati, obrađivati i koristiti sljedeće osobne podatke:
– ime i prezime; spol; datum i mjesto rođenja; državljanstvo; osobni identifikacijski broj; osobna fotografija; adresa prebivališta i boravišta; vrsta i broj isprave o identitetu; podaci o ispravi s kojom osoba prelazi državnu granicu (vrsta i broj) te fotografija isprave kao i datum, mjesto izdavanja i rok valjanosti isprave; prezime i ime oca; prezime i rođeno prezime majke; prezime, ime i datum rođenja djece; jezici koje govori; eventualni nadimci; podaci vezani uz zaposlenje; mjesto, vrijeme i smjer kretanja u unutrašnjosti države; otisci prstiju, otisci dlanova i drugi biometrijski podaci te podaci o drugim tjelesnim identifikacijskim znacima; mjesto, vrijeme i razlog prelaska državne granice.
Sadržaj i korisnike operativnih zbirki podataka te rokove čuvanja podataka u tim zbirkama propisat će ministar pravilnikom.«.
Članak 14.
Naslov iznad članka 45. mijenja se i glasi: »OVLASTI PRI PRIKUPLJANJU PODATAKA I UREĐAJI ZA PRIKUPLJANJE PODATAKA«.
Članak 45. mijenja se i glasi:
»Granična policija je ovlaštena pri obavljanju policijskih poslova i provedbi policijskih ovlasti, a u cilju nadzora državne granice, obavljati fotografiranje, uzimati otiske prstiju, otiske dlana te druge biometrijske podatke, obavljati snimanje, postavljati video nadzor te sukladno tehničkim dostignućima koristiti i druga tehnička pomagala.
Ako su uređaji za videonadzor i snimanje postavljeni na području graničnih prijelaza, moraju biti vidljivi, a osobe koje se nalaze na tom području moraju biti na to upozorene.
Ukoliko se primjenom uređaja za videonadzor i snimanje snimaju osobni podaci, potrebno je te snimke uništiti u roku od 1 godine, osim ako nisu potrebne za progon počinitelja kaznenih djela ili prekršaja.«.
Članak 15.
Članak 46. briše se.
Članak 16.
Naslov iznad članka 47. mijenja se i glasi: »ZAŠTITA PODATAKA«.
Članak 47. mijenja se i glasi:
»Osobni podaci sadržani u operativnim zbirkama podataka iz članka 44. ovoga Zakona prikupljaju se, pohranjuju, obrađuju i koriste sukladno propisima kojima se uređuje zaštita osobnih podataka.
Prilikom prikupljanja, pohrane, obrade i korištenja podataka granična policija je dužna pridržavati se i odredbi posebnih propisa koji propisuju njihovu tajnost.
Operativne zbirke podataka vode se u pisanom obliku ili na Nacionalnom informacijskom sustavu za upravljanje državnom granicom.
Osobni podaci prikupljeni i pohranjeni u operativne zbirke podataka mogu se čuvati najduže 10 godina od dana unosa.«.
Članak 17.
Ovlašćuje se Odbor za zakonodavstvo Hrvatskoga sabora da utvrdi i izda pročišćeni tekst Zakona o nadzoru državne granice.
Članak 18.
U članku 35. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o nadzoru državne granice (»Narodne novine«, br. 146/08.) riječi: »osim odredbi: članka 2. ovoga Zakona u dijelu kojim se propisuje mogućnost prelaska državne granice izvan graničnog prijelaza za jahte ili brodice namijenjene za razonodu ili šport te za ostala ribarska plovila u slučajevima obalnog ribarenja; članka 11. ovoga Zakona u dijelu koji se odnosi na putnički brod na kružnom putovanju, jahte ili brodice namijenjene za razonodu ili šport i ostala ribarska plovila u slučajevima obalnog ribarenja; članka 18. ovoga Zakona; odredbe članka 35. stavka 1. Zakona o nadzoru državne granice (»Narodne novine«, br. 173/03., 141/06., 8/07. – ispravak i 40/07.) koje će stupiti na snagu početkom primjene Schengenskoga provedbenog sporazuma u Republici Hrvatskoj te odredbe članka 9. i članka 48. stavka 1. podstavka 2. Zakona o nadzoru državne granice (»Narodne novine«, br. 173/03., 141/06., 8/07. – ispravak i 40/07.) koje će stupiti na snagu danom potpune primjene Schengenskoga provedbenog sporazuma.« zamjenjuju se riječima: »osim odredbi: članka 28.a i 28.b te odredbe članka 35. stavka 1. Zakona o nadzoru državne granice (»Narodne novine«, br. 173/03., 141/06., 8/07. – ispravak, 40/07. i 146/08.) koje stupaju na snagu početkom primjene Schengenskog provedbenog sporazuma u Republici Hrvatskoj te odredbe članka 8. Zakona o nadzoru državne granice (»Narodne novine«, br. 173/03., 141/06., 8/07. – ispravak., 40/07. i 146/08.) u dijelu kojim se propisuje mogućnost prelaska državne granice izvan graničnog prijelaza za jahte ili brodice namijenjene za razonodu ili šport te za ostala ribarska plovila u slučajevima obalnog ribarenja; odredbe članka 20.a, 20.b, 20.c i 20.d Zakona o nadzoru državne granice u dijelu koji se odnosi na putnički brod na kružnom putovanju, jahte ili brodice namijenjene za razonodu ili šport i ostala ribarska plovila u slučajevima obalnog ribarenja kao i odredbe članka 9. i članka 48. stavka 1. podstavka 2. Zakona o nadzoru državne granice koje stupaju na snagu danom potpune primjene Schengenskog provedbenog sporazuma u Republici Hrvatskoj.
Članak 19.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 212-02/11-01/01
Zagreb, 28. listopada 2011.
HRVATSKI SABOR
Predsjednik
Hrvatskoga sabora
Luka Bebić, v. r.