MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I SPORTA
1962
Na temelju članka 22., stavak 1. Zakona o dadiljama (»Narodne novine«, broj 37/2013). uz prethodnu suglasnost Ministarstva socijalne politike i mladih, ministar znanosti, obrazovanja i sporta donosi
ODLUKU
O DONOŠENJU PROGRAMA OSPOSOBLJAVANJA ZA POSLOVE DADILJE
I.
Ovom Odlukom donosi se Program osposobljavanja za poslove dadilje.
II.
Program osposobljavanja za poslove dadilje sastavni je dio ove Odluke.
III.
Ova Odluka i Program osposobljavanja za poslove dadilje stupaju na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
IV.
Donošenjem Programa osposobljavanja za poslove dadilje prestaju važiti svi programi osposobljavanja za poslove dadilje čije je izvođenje ovo ministarstvo odobrilo ustanovama za obrazovanje odraslih prije stupanja na snagu ove Odluke.
Klasa: 602-07/13-03/00044
Urbroj: 533-21-13-0001
Zagreb, 28. lipnja 2013.
Ministar
dr. sc. Željko Jovanović, v. r.
PROGRAM OSPOSOBLJAVANJA ZA POSLOVE DADILJE
1. OPĆI PODACI O PROGRAMU
• NAZIV PROGRAMA
Program osposobljavanja za poslove dadilje.
• OBRAZOVNI SEKTOR
Zdravstvo i socijalna skrb
• RAZINA SLOŽENOSTI POSLOVA
2
• TRAJANJE OBRAZOVANJA
400 sati
• OPRAVDANOST DONOŠENJA PROGRAMA
Zakonom o dadiljama propisana je obveza stručnog osposobljavanja za dadilju kao i mogućnost stručnog usavršavanja dadilje. Stvaranjem zakonodavnog okvira za obavljanje djelatnosti dadilje u Republici Hrvatskoj roditelji su dobili mogućnost da se o njihovoj djeci skrbe profesionalno osposobljene osobe koje, u primjerenim uvjetima i na primjereni način brinu i skrbe se o djeci, a njihov rad se nadzire, što će pridonijeti aktivnijoj potpori djeci i njihovim obiteljima. Vezano uz navedeno, nužno je da Program osposobljavanja dadilja bude ujednačen na području cijele Republike Hrvatske.
Podzakonski akti vezani uza Zakon o dadiljama:
Prijelaznim i završnim odredbama Zakona o dadiljama (Narodne novine 37/13) propisano je da se u roku od 60 dana donose (ZOD, članci 45., 46. i 47.):
1. Pravilnik o prostornim uvjetima, opremljenosti prostora odgovarajućom opremom i ostalim uvjetima za obavljanje djelatnosti dadilje
2. Program stručnog osposobljavanja i Odluka o dijelu programa stručnog osposobljavanja.
U roku od šest mjeseci donose se (ZOD, članak 45.):
1. Pravilnik o imeniku i registru dadilja i pomoćnih dadilja
2. Pravilnik o provođenju nadzora.
• UVJETI UPISA
Sukladno članku 8., stavak 1. Zakona o dadiljama (»Narodne novine«, broj 37/2013.), uvjet upisa je najmanje trogodišnje srednjoškolsko obrazovanje obrazovne razine 4.1. i uvjerenje obiteljskoga liječnika o psihofizičkoj sposobnosti za obavljanje poslova dadilje.
• TIPIČNO RADNO OKRUŽENJE I UVJETI RADA
Psihofizički zahtjevan smjenski rad s djecom do 14 godina starosti u zatvorenome i/ili na otvorenome prostoru. Posao se obavlja u obiteljskome okruženju dadilje ili roditelja. Pojačani zdravstveni rizici su: bolesti lokomotornoga sustava, opasnost od infekcija, problemi s venskom cirkulacijom donjih ekstremiteta i profesionalni stres.
2. KOMPETENCIJE KOJE SE STJEČU ZAVRŠETKOM PROGRAMA
Završetkom programa osposobljavanja polaznice će biti osposobljene:
1. Skrbiti se samostalno o zdravlju i sigurnosti djeteta do 14. godine života
2. Obavljati djelatnost dadilje prema zakonskim propisima i pravilima struke
3. Komunicirati s djecom, roditeljima i suradnicima na primjeren način
4. Skrbiti se o emocionalnom, tjelesnom, intelektualnom i socijalnom razvoju djeteta
5. Provoditi uravnoteženu, raznovrsnu i zdravu prehranu djeteta
6. Provoditi higijenu i odijevanje djeteta rane, predškolske i školske dobi
7. Organizirati igru, rekreaciju i zabavu za dijete
8. Nadzirati školske obveze i ostale aktivnosti djeteta prema uputi roditelja
9. Primijeniti pravila zaštite na radu, zaštite od požara i pružanja prve pomoći
3. TRAJANJE PROGRAMA I NAČIN IZVOĐENJA
Program osposobljavanja u trajanju od 400 sati realizirat će se redovitom ili konzultativno-instruktivnom nastavom. Teorijski dio programa izvodit će se u trajanju od 178 sati, vježbe u trajanju od 72 sata, te praktična nastava u trajanju od 150 sati. U redovitoj nastavi nastavni plan i program izvodi se u cjelini s obrazovnom skupinom, a polaznici su obvezni redovito dolaziti na nastavu. U redovitoj nastavi nastavni sadržaji uglavnom se obrađuju neposrednim oblikom nastave, tj. sve etape nastavnoga procesa (pripremanje, obrada, vježbanje, ponavljanje i provjeravanje) održavaju se u ustanovi. Uz redovito vođenje evidencije o realizaciji nastave potrebno je voditi i evidenciju o prisutnosti polaznika na nastavi. Konzultativno-instruktivna nastava izvodi se na način da broj sati skupnih konzultacija iznosi dvije trećine od ukupnog broja sati planiranog u programu. Skupne konzultacije izvode se s cijelom obrazovnom skupinom i obvezne su za sve polaznike. Individualne konzultacije provode se neposredno, elektroničkom poštom, prema utvrđenome rasporedu i potrebi polaznika. Ustanova će osigurati izvođenje praktične nastave zaključenim ugovorima o poslovnoj suradnji s ustanovama socijalne skrbi (domovima za djecu bez odgovarajuće roditeljske skrbi, centrima za odgoj i obrazovanje), zdravstvenim ustanovama, odgojno-obrazovnim ustanovama i obrtima dadilje. Dio praktične nastave u odgojno-obrazovnim ustanovama održat će se stručnim posjetima, a u zdravstvenim ustanovama u dječjim odjelima.
4. NASTAVNI PLAN I PROGRAM
4.1. NASTAVNI PLAN
Redovita nastava
R.B. |
NASTAVNA CJELINA |
BROJ SATI |
|||
|
|
T. |
VJ. |
P.N. |
UKUPNO |
1. |
ZAŠTITA NA RADU I PRVA POMOĆ |
10 |
10 |
|
20 |
2. |
ORGANIZACIJA RADA |
13 |
9 |
|
22 |
3. |
KOMUNIKACIJSKE VJEŠTINE |
35 |
11 |
|
46 |
4. |
OSNOVNA PSIHOSOCIJALNA OBILJEŽJA DJETETA |
25 |
|
|
25 |
5. |
OSNOVE PREDŠKOLSKE I ŠKOLSKE PEDAGOGIJE |
20 |
|
|
20 |
6. |
NJEGA I ZDRAVLJE DJETETA |
55 |
32 |
|
87 |
7. |
AKTIVNOSTI DJETETA |
20 |
10 |
|
30 |
8. |
PRAKTIČNA NASTAVA |
|
|
150 |
150 |
|
UKUPNO |
178 |
72 |
150 |
400 |
T = teorijska nastava, VJ = vježbe, PN = praktična nastava.
Konzultativno-instruktivna nastava
R.B. |
NASTAVNA CJELINA |
BROJ SATI |
||||
|
|
S.K. |
I.K. |
VJ. |
P.N. |
UKUPNO |
1. |
ZAŠTITA NA RADU I PRVA POMOĆ |
7 |
3 |
10 |
|
20 |
2. |
ORGANIZACIJA RADA |
9 |
4 |
9 |
|
22 |
3. |
KOMUNIKACIJSKE VJEŠTINE |
23 |
12 |
11 |
|
46 |
4. |
OSNOVNA PSIHOSOCIJALNA OBILJEŽJA DJETETA |
17 |
8 |
|
|
25 |
5. |
OSNOVE PREDŠKOLSKE I ŠKOLSKE PEDAGOGIJE |
15 |
5 |
|
|
20 |
6. |
NJEGA I ZDRAVLJE DJETETA |
37 |
18 |
32 |
|
87 |
7. |
AKTIVNOSTI DJETETA |
15 |
5 |
10 |
|
30 |
8. |
PRAKTIČNA NASTAVA |
|
|
|
150 |
150 |
|
UKUPNO |
123 |
55 |
72 |
150 |
400 |
S.K. = skupne konzultacije, I.K. = individualne konzultacije, VJ. = vježbe, PN = praktična nastava.
4.2. NASTAVNI PROGRAM
4.2.1. CJELINA: ZAŠTITA NA RADU I PRVA POMOĆ (teorija: 10 sati, vježbe: 10 sati)
TEMA |
OKVIRNI SADRŽAJI |
ISHODI UČENJA |
BROJ SATI |
Zaštita na radu |
Zakonski i podzakonski akti koji reguliraju zaštitu na radu Mjere zaštite na radu i postupci protupožarne zaštite Različite vrste opasnosti u radnome prostoru Ručni aparati za gašenje požara (voda, pjena, ugljični dioksid i haloni) te njihova primjena) Prijenosni aparati (voda, pjena, ugljični dioksid i haloni) te njihova primjena) Evakuacija, panika i spašavanje djece |
1. Navesti odgovarajuće propise zaštite na radu 2. Opisati mjere zaštite na radu i postupke protupožarne zaštite 3. Razlikovati različite vrste opasnosti u radnome prostoru 4. Demonstrirati korištenje aparata za gašenje požara 5. Prikazati postupke evakuacije i spašavanja |
VJ. = 5 Ukupno: 9 |
Sigurnost djeteta |
Prostorni uvjeti i opremanje prostora za obavljanje djelatnosti prema propisima Održavanje prostora i opreme za obavljanje djelatnosti s ciljem sigurnosti djeteta i osoblja Opasnosti i rizici u prostoru u kojem dijete boravi Tjelesna sigurnost i prevencija ozljeda u djeteta Zapreke disanja u dišnim putovima djeteta |
1. Objasniti propise vezane uz prostorne uvjete i opremanje prostora 2. Prepoznati rizike i opasnosti u prostoru u kojem dijete boravi 3. Navesti mjere zaštite sigurnosti djeteta i prevencije ozljeda 4. Opisati moguće uzroke zapreke disanja u dišnim putovima djeteta |
T. = 2 VJ. = 0 Ukupno: 2 |
Hitna stanja |
Oprema za pružanje prve pomoći u skladu s propisom Osnovni postupci pružanja prve pomoći Postupci pomoći pri uganuću i prijelomu ekstremiteta Postupci pomoći pri opeklinama i smrzotinama Postupci pomoći pri krvarenju Postupci pomoći pri ubodu i ugrizu Položaji tijela i tehnike oživljavanja |
1. Navesti vrste i dijelove opreme za pružanje prve pomoći u skladu s propisom 2. Opisati osnovne postupke pružanja prve pomoći pri različitim vrstama povreda i ozljeda 3. Prikazati bočni položaj i tehnike oživljavanja 5. Demonstrirati zaustavljanje krvarenja |
T. = 4 VJ. = 5 Ukupno: 9 |
Metode rada: Verbalne, vizualne i prakseološke. |
|||
Materijalni uvjeti: Učionica opće namjene i oprema u skladu sa sadržajem. |
|||
Kadrovski uvjeti: Dipl. ing./mag. zaštite na radu i dr. medicine, viša medicinska sestra/bacc. med. techn., medicinski tehničar. |
|||
Preporučena literatura i drugi izvori znanja za nastavnike: Zakonski i podzakonski akti koji reguliraju zaštitu na radu, Bolf I., Zaštita na radu, Školske novine, Zagreb, 2006., Zaštita na radu, ZIRS, Zagreb, Zaštita na radu, Školske novine, Zagreb, Grupa autora: Vatrogasni priručnik, Zagreb, 2009., Carević, M. i drugi autori: Tehnički priručnik za zaštitu od požara, Čukljek, Osnove zdravstvene njege, Zdravstveno veleučilište, Zagreb, 2005., Stručni časopisi i publikacije i korisni linkovi. |
|||
Literatura i drugi izvori znanja za polaznike Ustanova će izraditi pomoćne materijale/priručnike prema navedenoj literaturi. |
4.2.2. CJELINA: ORGANIZACIJA RADA (teorija: 13 sati, vježbe: 9 sati)
TEMA |
OKVIRNI SADRŽAJI |
ISHODI UČENJA IZ KVALIFIKACIJE |
BROJ SATI |
Osnivanje obrta |
Osnivanje obrta Zasnivanje i prestanak radnoga odnosa, godišnji odmori, evidencija radnika, plaća Osnovni pojmovi u knjigovodstvu i platnom prometu Vođenje financijske dokumentacije obrtnika Osnove računovodstva za obrtnike (internetsko bankarstvo, bilanca, račun dobiti i gubitka, poslovne knjige poduzetnika, obvezni financijski izvještaj) Informacijsko-komunikacijska tehnologija |
1. Izreći postupak vezan uz otvaranje i obavljanje obrta 2. Demonstrirati osnove vođenja knjigovodstva i računovodstva 3. Prezentirati vođenje financijske dokumentacije 4. Koristiti računalo pri vođenju dokumentacije |
T. = 6 VJ. = 5 Ukupno: 11 |
Propisi i dokumentacija |
Propisi povezani s obavljanjem djelatnosti dadilje (Zakon o dadiljama i odgovarajući podzakonski akti) Poslovna dokumentacija (adresar za svako pojedino dijete, zbirke podataka, informativne kartice za hitne slučajeve) Mjere za osiguranje povjerljivosti podataka |
1. Izreći propise povezane s obavljanjem djelatnosti dadilje i njihovu primjenu 2. Opisati vrste dokumentacije za obavljanje poslova dadilje te njihovu ulogu 3. Iskazati mjere za osiguranje povjerljivosti podataka |
T. = 2 VJ. = 0 Ukupno: 2 |
Organizacija rada za obavljanje poslova dadilje |
Planiranje rada dadilje Godišnji plan rada s djecom Mjesečni plan rada s djecom Tjedni i dnevni plan rada s djecom |
1. Opisati planiranje rada dadilje 2. Objasniti način izrade godišnjeg, mjesečnog, tjednog i dnevnog plana rada s djecom 3. Demonstrirati izradu godišnjeg, mjesečnog, tjednog i dnevnog plan rada u skladu s dobi i potrebama djeteta |
T. = 5 VJ. = 4 Ukupno: 9 |
Metode rada: Verbalne, vizualne i prakseološke. |
|||
Materijalni uvjeti: Učionica opće namjene u skladu sa sadržajem. |
|||
Kadrovski uvjeti: Dipl. oecc./mag. ekonomije Stručni prvostupnik predškolskog odgoja s minimalno 5 godina radnog iskustva Diplomirani pedagog/profesor pedagogije/mag. paed. |
|||
Literatura i drugi izvori znanja za nastavnike: Odgovarajuća literatura po izboru nastavnika. Korisni linkovi. |
|||
Literatura i drugi izvori znanja za polaznike: Interna skripta sastavljena prema nastavnome planu i programu. |
4.2.3. CJELINA: KOMUNIKACIJSKE VJEŠTINE (teorija: 35 sati, vježbe: 11 sati)
TEMA |
OKVIRNI SADRŽAJI |
ISHODI UČENJA |
BROJ SATI |
Osnove komunikacije |
Komunikacija – pojam, proces, vrste; asertivnost; zapreka – šum; povratna informacija Verbalna komunikacija Uvod u neverbalnu komunikaciju Pojam etike i morala Vjerski i kulturološki običaji obitelji Profesionalna tajna Uloga dadilje u poštovanju dostojanstva djeteta u odnosu na njegovu dob, mogućnosti, interese i specifičnosti |
1. Objasniti pojmove: komunikacija, proces, verbalna, neverbalna, asertivnost, zapreka – šum, povratna informacija 2. Opisati vrste komunikacija 3. Objasniti etičko postupanje dadilje s obzirom na vjerske i kulturološke običaje obitelji 4. Navesti važnost profesionalne tajne dadilje 5. Izreći ulogu dadilje u poštovanju dostojanstva djeteta u odnosu na njegovu dob, mogućnosti, interese i specifičnosti |
T. = 12 VJ. = 0 |
Komunikacija s djetetom |
Važnost uspješne komunikacije dadilje s djetetom te između djece međusobno Komuniciranje dadilje s djetetom ovisno o njegovoj dobi, potrebama i dostojanstvu Neverbalni znakovi i poruke u komunikaciji s djetetom Komunikacija s djetetom s teškoćama u razvoju (pisanjem, gestama, čitanjem s usana...) |
1. Opisati važnost uspješne komunikacije dadilje s djetetom te između djece 2. Izabrati primjeren način komunikacije u odnosu na dob, potrebe i dostojanstvo djeteta 3. Demonstrirati neverbalne znakove i poruke u komunikaciji s djetetom 4. Izabrati primjerenu komunikaciju s djetetom s teškoćama u razvoju |
T. = 8 VJ. = 4 |
Problemi u komunikaciji s djetetom |
Frustracija i obrambene reakcije djeteta Pravila profesionalne komunikacije dadilje s djetetom Zadaće dadilje u prevenciji nasilja među djecom Vršnjačko nasilje Nenasilno rješavanje sukoba između djece |
1. Prepoznati probleme u komunikaciji između djece (vršnjačko nasilje, frustracije, obrambene reakcije djeteta) 2. Objasniti probleme u komunikaciji dadilje s djetetom 3. Izabrati metodu prevencije vršnjačkog nasilja 4. Izabrati primjeren način nenasilnog rješavanja sukoba |
T. = 7 VJ. = 4 |
Komunikacija s roditeljima i suradnicima |
Značaj timskog rada s roditeljima Multidisciplinarni tim (centri za socijalnu skrb, nadležni liječnici, druge dadilje, psiholozi, pedagozi, edukacijsko-rehabilitacijski stručnjaci...) Mogući problemi u komunikaciji s roditeljima i profesionalno rješavanje problema Rješavanje problema u komunikaciji sa suradnicima |
1. Objasniti važnost timskog rada s roditeljima i suradnicima (centri za socijalnu skrb, nadležni liječnici, druge dadilje...) 2. Prepoznati moguće probleme u komunikaciji s roditeljima i suradnicima 3. Demonstrirati rješavanje problema u komunikaciji s roditeljima i suradnicima |
T. = 8 VJ. = 3 |
Metode rada: Verbalne, vizualne i prakseološke. |
|||
Materijalni uvjeti: Učionica opće namjene. Specijalizirana učionica s opremom sukladno nastavnim sadržajima. |
|||
Kadrovski uvjeti: Dipl. psiholog/prof. psihologije/mag. psych. Dipl. pedagog/prof. pedagogije/mag. paed. Dipl. soc. radnik/mag. soc. rada |
|||
Preporučena literatura i drugi izvori znanja za nastavnike: Konvencija o pravima djeteta, UNICEF, Brajša Žganec, A., Dijete i obitelj, Naklada Slap, Jastrebarsko, 2003., Juul Jasper, Razgovori s obiteljima, Alineja, Zagreb, 1995., Brajša, P., Umijeće razgovora, C.A.S.H., Pula, 2000., Brajša, P., Pedagoška komunikologija, Školske novine, Zagreb, 1994., Reardon, K. K., Interpersonalna komunikacija, Alinea, Zagreb, 1998., Lacković-Grgin, K., Stres u djece, Naklada Slap, Jastrebarsko 2004. i Nikolić S., Vidović, V., Marangunić, M.: Obitelj – podrška mentalnom zdravlju pojedinca, Naklada Slap, Jastrebarsko, 2008. |
|||
Literatura i drugi izvori znanja za polaznike: Ustanova će izraditi materijale sukladno navedenoj literaturi. |
4.2.4. CJELINA: OSNOVNA PSIHOSOCIJALNA OBILJEŽJA DJETETA (teorija: 25 sati)
TEMA |
OKVIRNI SADRŽAJI |
ISHODI UČENJA |
BROJ SATI |
Skrb o djetetovu psihofizičkom i socijalnom razvoju. |
Dječja razvojna psihologija Emocionalni, tjelesni, intelektualni i socijalni razvoj djeteta Prihvatljivo ponašanje i njegovo postizanje Indikatori zlostavljanja i zanemarivanja djeteta i postupanje dadilja u takvim slučajevima Uloga dadilje u razvijanju pozitivnih društvenih odnosa među djecom s naglaskom na toleranciju |
1. Objasniti karakteristike dječje razvojne psihologije (od rođenja do 3. godine, od 3. godine do polaska u školu, od 7. do 14. godina) 2. Opisati emocionalni, tjelesni, intelektualni i socijalni razvoj djeteta 3. Definirati granice prihvatljivog ponašanja i načina njihova postizanja 4. Prepoznati slučajeve zanemarivanja i zlostavljanja djeteta 5. Objasniti način postupanja dadilje u slučaju sumnje na zanemarivanje i zlostavljanje djeteta u skladu s propisima 6. Navesti ulogu dadilje u razvijanju pozitvnih društvenih odnosa među djecom s naglaskom na toleranciju |
T. = 25 |
Metode rada: Verbalne i vizualne. |
|||
Materijalni uvjeti: Učionica opće namjene. |
|||
Kadrovski uvjeti: Dipl.psiholog/prof. psihologije/mag. psych. |
|||
Preporučena literatura i drugi izvori znanja za nastavnike: Buljan-Flander,G., Kocijan-Hercigonja, D., Zlostavljanje i zanemarivanje djece, Marko M., Zagreb, 2003., Vasta, R., Haith, M. M. i Miller, S. A., Psihologija djeteta, Moderna znanost, Naklada Slap, 2004., Andreja Brajša Žganec, Dijete i obitelj, Naklada Slap, 2003. i Vasta, R., Haith, M. M. i Miller, S. A., Dječja psihologija, Naklada Slap, Jastrebarsko, 1998. |
|||
Literatura i drugi izvori znanja za polaznike: Ustanova će izraditi materijale prema navedenoj literaturi. |
4.2.5. CJELINA: OSNOVE PREDŠKOLSKE I ŠKOLSKE PEDAGOGIJE (teorija: 20 sati)
TEMA |
OKVIRNI SADRŽAJI |
ISHODI UČENJA |
BROJ SATI |
Metode i oblici rada s djecom |
Briga i skrb za dijete rane, predškolske i školske dobi Metode i oblici rada s djecom rane, predškolske i školske dobi Posebnosti rada dadilje s djecom različitih životnih dobi i iz različitih sredina |
1. Objasniti postupanje dadilje u radu s djecom rane, predškolske i školske dobi 2. Razlikovati metode i oblike rada s djecom u odnosu na razvoj i potrebe djeteta |
T. = 10 |
Specijalna pedagogija |
Značenje pojma „dijete s teškoćama u razvoju“ Teškoće u učenju i ponašanju djece Metode i oblici rada dadilje u odnosu na individualne potrebe djeteta s teškoćama Cilj i zadaci odgoja djeteta s teškoćama Značenje pojma darovito dijete Darovitost i kreativnost djece |
1. Definirati pojam »dijete s teškoćama u razvoju« 2. Objasniti postupanje dadilje u odnosu na individualne potrebe djeteta s teškoćama 3. Prepoznati najčešće teškoće u učenju i ponašanju djece 4. Definirati pojam »darovitost« te prepoznavanje i poticanje darovitosti/kreativnosti u djeteta |
T. = 10 |
Metode rada: Verbalne i vizualne. |
|||
Materijalni uvjeti: Učionica opće namjene. |
|||
Kadrovski uvjeti: Dipl. pedagog/prof. pedagogije/mag. paed., Dipl. socijalni pedagog/mag. soc. ped., dipl. logoped/mag. logopedije, dipl. defektolog i Dipl. psiholog/prof. psihologije/mag. psych. |
|||
Preporučena literatura i drugi izvori znanja za nastavnike: Galić-Jušić, I., Djeca s teškoćama u učenju, Ostvarenje, Lekenik, 2004. i Marjorie J. Kostelnik, Djeca s posebnim potrebama, Zagreb, 2004. |
|||
Literatura i drugi izvori znanja za polaznike: Ustanova će izraditi materijale sukladno navedenoj literaturi. |
4.2.6. CJELINA: NJEGA I ZDRAVLJE DJETETA (teorija: 55 sati, vježbe: 32 sata)
TEMA |
OKVIRNI SADRŽAJI |
ISHODI UČENJA IZ KVALIFIKACIJE |
BROJ SATI |
Higijensko-epidemiološke mjere i zdravlje djeteta |
Osnovna načela zaštite zdravlja djeteta Mjere zaštite zdravlja djeteta Uvjeti potrebni za nastanak infekcija Dezinfekcija i sterilizacija Pranje i dezinfekcija ruku Pravilno zbrinjavanje biološkog otpada Primjena zaštitnih sredstava Pravilno skladištenje namirnica (postupak s hranom koja se ne konzumira odmah) Prehrambene navike zdravog djeteta Djeca s poremećajem prehrane zbog psihosocijalnih teškoća Jačanje otpornosti organizma djeteta Promjena zdravstvenog stanja djeteta Simptomi zaraznih i drugih bolesti u djeteta Postupci dadilje pri sumnji na postojanje zarazne ili druge bolesti u djeteta Uloga dadilje u prepoznavanju simptoma patoloških stanja (promatranje uzoraka stolice i urina) |
1. Navesti osnovna načela i mjere zaštite zdravlja djeteta 2. Objasniti uvjete potrebne za nastanak infekcije 3. Opisati dezinfekciju i sterilizaciju 4. Provesti higijensko pranje ruku dadilje i djeteta 5. Izreći važnost i način pravilnog zbrinjavanja biološkog otpada 6. Objasniti osnovna pravila skladištenja namirnica prema propisima 9. Objasniti važnost unošenja tekućine, osobito vode, u organizam djeteta 10. Navesti i prepoznati simptome i zaraznih i ostalih dječjih bolesti 11. Demonstrirati postupke dadilje pri sumnji na postojanje zarazne ili druge bolesti u djeteta u skladu s propisima |
T. = 23 VJ. = 12 Ukupno: 35 |
Njega i hranjenje djeteta |
Osnovne fiziološke potrebe djeteta Njega djeteta prema dobi i individualnom razvoju (mijenjanje pelena, kupanje/tuširanje...) Poticanje na samostalnost djeteta pri obavljanju higijene u skladu s dobi i individualnim razvojem Odmor i opuštanje sukladno dobi, individualnom razvoju i potrebama djeteta Postupci hranjenja djeteta u odnosu na dob, mogućnosti i razvoj Uloga dadilje u odijevanju i presvlačenju djeteta |
1. Opisati osnovne fiziološke potrebe djeteta prema dobi i individualnom razvoju 2. Demonstrirati obavljanje njege djeteta prema dobi i individualnom razvoju 3. Izabrati primjeren način odmora u odnosu na djetetov razvoj i potrebu 4. Navesti ulogu dadilje prilikom hranjenja djeteta (postupci hranjenja u odnosu na dob, mogućnost i razvoj djeteta, poticanje na samostalnost, bon-ton za stolom) 5. Opisati važnost i načine zaštite djeteta sukladno vremenskim uvjetima (odijevanje, svlačenje, zaštitna sredstva) |
T. = 20 VJ. = 18 Ukupno: 38 |
Osnove prehrane djeteta |
Planiranje tjednog jelovnika Individualni zahtjevi roditelja vezani uz prehranu djeteta Osnove zdrave prehrane u djeteta (u odnosu na dob, individualni razvoj i zdravstveno stanje) Prehrambene navike zdravog djeteta |
1. Kreirati tjedni jelovnik u odnosu na specifične potrebe djeteta (dob, individualni razvoj, zdravstveno stanje te vjerske i kulturološke običaje obitelji) 2. Prepoznati individualne zahtjeve roditelja vezane uz prehranu djeteta 3. Objasniti važnost unošenja tekućine, osobito vode u organizam djeteta 5. Navesti karakteristike zdrave prehrane u djeteta 6. Razlikovati zdrave od nezdravih prehrambenih navika u djece i simptome poremećaja prehrane u djeteta |
T. = 12 VJ. = 2 Ukupno: 14 |
Metode rada: Verbalne, vizualne i prakseološke. |
|||
Materijalni uvjeti: Učionica opće namjene. Specijalizirana učionica opremljena suvremenim nastavnim sredstvima i pomagalima za izvođenje vježbi. |
|||
Kadrovski uvjeti: Dipl. sociolog/mag. sociologije Prvostupnica sestrinstva Dipl. medicinska sestra s položenim pedagoško-psihološkim obrazovanjem Dipl. ing. prehrambene tehnologije |
|||
Preporučena literatura i drugi izvori znanja za nastavnike: Malčić, Ilić, Pedijatrija sa zdravstvenom njegom, Školska knjiga, Zagreb, 2008. i Prlić, N., Zdravstvena njega I, Školska knjiga, Zagreb, 2007. |
|||
Literatura i drugi izvori znanja za polaznike: Interna skripta sastavljena prema nastavnome planu i programu |
4.2.7. CJELINA: AKTIVNOSTI DJETETA (teorija: 20 sati, vježbe: 10 sati)
TEMA |
OKVIRNI SADRŽAJI |
ISHODI UČENJA IZ KVALIFIKACIJE |
BROJ SATI |
Igra djeteta |
Igra kao poticaj psihofizičkoga i socijalnoga razvoja djeteta Socijalna komponenta igara i rekreacije Vrste igara za djecu rane i predškolske dobi te za školsku djecu Način izvođenja igre primjereno dobi, razvoju i mogućnosti djeteta |
1. Objasniti ulogu igre u psihofizičkome i socijalnome razvoju djeteta 2. Prepoznati socijalnu komponentu igara i rekreacije 3. Izabrati vrstu igara u odnosu na dob, razvoj i mogućnosti djeteta 4. Pokazati način izvođenja igre primjereno dobi, razvoju i mogućnosti djeteta |
T. = 10 VJ. = 10 |
Dnevne aktivnosti |
Redovito organiziranje primjerene tjelesne aktivnosti djeteta Poticanje obavljanja školskih i drugih obveza djeteta Sigurnost djeteta u javnome prometu Načini provođenja slobodnog vremena primjereno dobi, razvoju i mogućnostima djeteta Uloga dadilje u sigurnom korištenju suvremenih tehnologija |
1. Navesti važnost redovitog organiziranja primjerene tjelesne aktivnosti djeteta 2. Navesti načine poticanja za obavljanje školskih i drugih obveza djeteta 3. Objasniti ulogu dadilje u sigurnom praćenju prometu 4. Opisati ulogu dadilje u primjerenom i sigurnom provođenju slobodnog vremena djeteta |
T. = 10 |
Metode rada: Verbalne, vizualne i demonstracijske. |
|||
Materijalni uvjeti: Učionica opće namjene i odgovarajući otvoreni/zatvoreni prostor za vježbanje. |
|||
Kadrovski uvjeti: Dipl. pedagog/prof. pedagogije/mag. paed. i stručni prvostupnik odgajatelj |
|||
Literatura i drugi izvori znanja za nastavnike: Duran, M., Dijete i igra, Naklada Slap, Jastrebarsko, 2003., Pulkkinen, A., Razvoj djece kroz igru, Mozaik knjiga i Maleš D., Stričević I., Druženje djece i odraslih, Školska knjiga, Zagreb. |
|||
Literatura i drugi izvori znanja za polaznike: Ustanova će izraditi materijale prema navedenoj literaturi. |
4.2.8. CJELINA: PRAKTIČNA NASTAVA (150 sati)
TEMA |
SADRŽAJ |
ISHODI UČENJA |
BR. SATI-PN |
Zaštita na radu |
Zaštitna sredstva i opasnosti Rizici i opasnosti prostora u kojem dijete boravi |
1. Primijeniti zaštitnu odjeću i obuću (kuta, rukavice...) 2. Ukloniti rizike i opasnosti u prostoru u kojem dijete boravi |
10 |
Komunikacijske vještine |
Komunikacija s djetetom ovisno o dobi Problemi u komunikaciji s djetetom Komunikacija s roditeljima i suradnicima |
1. Komunicirati s djetetom u odnosu na njegovu dob, razvoj i potrebe 2. Riješiti probleme u komunikaciji s djetetom u skladu s njegovom dobi, sposobnostima, potrebama i dostojanstvom 3. Komunicirati s roditeljima i suradnicima na partnerski način |
20 |
Njega i zdravlje djeteta i prehrana djeteta |
Higijensko-epidemiološke mjere Boravak djeteta u unutarnjem i vanjskom prostoru Njega djeteta do 3. godine života Higijenske navike i njega djeteta od 3. dodine do polaska u školu Higijenske navike i potrebita njega djeteta školske dobi Etički pristup u njezi djeteta Simptomi zaraznih i ostalih bolesti djeteta Postupci pri povredama djeteta Jelovnici za djecu u skladu sa dobi, individualnim razvojem te vjerskim i kulturološkim običajima obitelji |
1. Primijeniti higijensko-epidemiološke mjere u radnome prostoru prema standardu 2. Pripremiti dijete za boravak u unutarnjem i vanjskom prostoru u skladu s vremenskim uvjetima 3. Provesti postupke njege djeteta u skladu s njegom dobi, razvoju, sposobnostima, potrebama i dostojanstvu 4. Postupiti u slučaju sumnje na postojanje zaraznih i ostalih bolesti te povreda djeteta u skladu s propisima 5. Izraditi tjedni jelovnik u skladu sa specifičnim potrebama djeteta |
60 |
Aktivnosti djeteta |
Igra kao poticaj psihofizičkog i sociološkog razvoja djeteta Sociološka komponenta igara i rekreacije Vrste igara za predškolsku/školsku djecu Način izvođenja igre primjereno dobi, razvoju i mogućnosti djeteta Redovito organiziranje primjerene tjelesne aktivnosti djeteta Poticanje obavljanja školskih i drugih obveza djeteta Sigurnost djeteta u javnom prometu |
1. Organizirati različite vrste igara u skladu s djetetovom dobi, mogućnostima i interesu 2. Provesti različite vrste igara u skladu s djetetovom dobi, mogućnostima i interesu 3. Organizirati različite vrste tjelesne aktivnosti u skladu s djetetovom dobi, mogućnostima i interesu 4. Provesti različite vrste tjelesne aktivnosti u skladu s djetetovom dobi, mogućnostima i interesu 5. Poticati dijete na obavljanje školskih i drugih aktivnosti/obveza prema uputama roditelja 6. Voditi dijete do škole/slobodnih aktivnosti na siguran način |
60 |
Metode rada: Prakseološke metode. |
|||
Materijalni uvjeti: Ustanova će osigurati izvođenje praktične nastave zaključenim ugovorima o poslovnoj suradnji s ustanovama socijalne skrbi (domovima za djecu bez odgovarajuće roditeljske skrbi, centrima za odgoj i obrazovanje), zdravstvenim ustanovama, odgojno-obrazovnim ustanovama i obrtima dadilje. Dio praktične nastave u odgojno-obrazovnim ustanovama obavljat će se stručnim posjetima, a u zdravstvenim ustanovama u dječjim odjelima. Tijekom pohađanja praktične nastave polaznici vode dnevnik rada. U dnevnik rada polaznici zapisuju mjesto i trajanje rada, detaljan sadržaj i opis rada, te druga zapažanja u vezi sa sadržajem rada. Potpisuje ga nastavnik ili mentor, a nakon što ustanova potpiše dnevnik rada koji treba ovjeriti, ostvaren je uvjet za pristupanje završnoj provjeri. |
|||
Kadrovski uvjeti: Dipl. pedagog/prof. pedagogije/mag. paed. i stručni prvostupnik odgajatelj s pet (5) godina radnog iskustva Dipl. medicinska sestra/mag. med. techn. Viša medicinska sestra/bacc. med. techn. s tri (3) godine iskustva |
|||
Literatura i drugi izvori znanja za nastavnike: Odgovarajuća literatura po izboru nastavnika. |
|||
Literatura i drugi izvori znanja za polaznike: Ustanova će izraditi materijale prema sadržaju. |
5. ZAVRŠNA PROVJERA STEČENOG ZNANJA I VJEŠTINA
Završna provjera programa osposobljavanja za poslove dadilje obuhvaća pismenu/usmenu provjeru stručnih sadržaja prema
planiranim ishodima učenja, potrebnima za pravilno obavljanje poslova dadilje te praktičnu provjeru.
Praktična provjera obuhvaća:
Primjenu sredstva zaštite na radu
Primjenu opreme, materijala i sredstva za obavljanje poslova dadilje
Primjenu higijensko-epidemioloških mjera u prostoru obavljanja djelatnosti dadilje
Demonstriranje poslova iz djelokruga rada dadilje.
O završnoj provjeri vodi se zapisnik, a provodi ga tročlano povjerenstvo.