MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I SPORTA
2416
Na temelju članka 22., stavak 6. Zakona o dadiljama (»Narodne novine«, broj 37/2013), ministar znanosti, obrazovanja i sporta donosi
ODLUKU
O DIJELU PROGRAMA OSPOSOBLJAVANJA ZA POSLOVE DADILJE KOJI SU DUŽNE POHAĐATI OSOBE KOJE IMAJU ZAVRŠENU 1., 2. ILI 3. RAZINU VISOKOG OBRAZOVANJA SMJERA: UČITELJSKI, PEDAGOŠKI, PSIHOLOŠKI, EDUKACIJSKO-REHABILITACIJSKI STUDIJ, STUDIJ SOCIJALNE PEDAGOGIJE, STUDIJ LOGOPEDIJE, STUDIJ SOCIJALNOG RADA I STUDIJ SESTRINSTVA
I.
Ovom Odlukom utvrđuje se dio Programa osposobljavanja za poslove dadilje (»Narodne novine«, broj 89/2013) koji su dužne pohađati osobe koje imaju završenu 1., 2. ili 3. razinu visokog obrazovanja smjera: učiteljski, pedagoški, psihološki, edukacijsko-
-rehabilitacijski studij, studij socijalne pedagogije, studij logopedije, studij socijalnog rada i studij sestrinstva.
II.
Sastavni dio ove Odluke je dio Programa osposobljavanja za poslove dadilje koji su dužne pohađati osobe koje imaju završenu 1., 2. ili 3. razinu visokog obrazovanja smjera: učiteljski, pedagoški, psihološki, edukacijsko-rehabilitacijski studij, studij socijalne pedagogije i studij logopedije.
III.
Sastavni dio ove Odluke je dio Programa osposobljavanja za poslove dadilje koji su dužne pohađati osobe koje imaju završenu 1., 2. ili 3. razinu visokog obrazovanja smjera: studij socijalnog rada.
IV.
Sastavni dio ove Odluke je dio Programa osposobljavanja za poslove dadilje koji su dužne pohađati osobe koje imaju završenu 1., 2. ili 3. razinu visokog obrazovanja smjera: studij sestrinstva.
V.
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 602-07/13-03/00044
Urbroj: 533-21-13-0004
Zagreb, 19. srpnja 2013.
Ministar
dr. sc. Željko Jovanović, v. r.
DIO PROGRAMA
OSPOSOBLJAVANJA ZA POSLOVE DADILJE ZA OSOBE KOJE IMAJU ZAVRŠENU 1., 2. ILI 3. RAZINU VISOKOG OBRAZOVANJA SMJERA: STUDIJ SESTRINSTVA
1. |
OPĆI PODACI |
• |
NAZIV PROGRAMA |
|
Dio Programa osposobljavanja za poslove dadilje za osobe koje imaju završenu 1., 2. ili 3. razinu visokog obrazovanja smjera: studij sestrinstva. |
• |
OBRAZOVNI SEKTOR |
|
Zdravstvo i socijalna skrb |
• |
RAZINA SLOŽENOSTI POSLOVA |
|
2 |
2. |
TRAJANJE RAZLIKOVNOG PROGRAMA I NAČIN IZVOĐENJA |
|
Program razlike u trajanju od 72 sata realizirat će se redovitom ili konzultativnom-instruktivnom nastavom. |
1. NASTAVNI PLAN I PROGRAM
1.1. NASTAVNI PLAN
Redovita nastava
R.B. |
NASTAVNA CJELINA |
BROJ SATI |
|||
|
|
T. |
VJ. |
P.N. |
UKUPNO |
1. |
ZAŠTITA NA RADU I PRVA POMOĆ |
10 |
10 |
|
20 |
2. |
ORGANIZACIJA RADA |
13 |
9 |
|
22 |
3. |
OSNOVE PREDŠKOLSKE I ŠKOLSKE PEDAGOGIJE |
20 |
|
|
20 |
4. |
PRAKTIČNA NASTAVA (Zaštita na radu) |
|
|
10 |
10 |
|
UKUPNO |
43 |
19 |
10 |
72 |
T. = teorijska nastava, VJ. = vježbe, P.N. = praktična nastava.
Konzultativno-instruktivna nastava
R.B. |
NASTAVNA CJELINA |
BROJ SATI |
||||
|
|
S.K. |
I.K. |
VJ. |
P.N. |
UKUPNO |
1. |
ZAŠTITA NA RADU I PRVA POMOĆ |
7 |
3 |
10 |
|
20 |
2. |
ORGANIZACIJA RADA |
9 |
4 |
9 |
|
22 |
3. |
OSNOVE PREDŠKOLSKE I ŠKOLSKE PEDAGOGIJE |
20 |
|
|
|
20 |
4. |
PRAKTIČNA NASTAVA (Zaštita na radu) |
|
|
|
10 |
10 |
|
UKUPNO |
36 |
7 |
19 |
10 |
72 |
S.K. = skupne konzultacije, I.K. = individualne konzultacije, VJ. = vježbe, P.N. = praktična nastava.
4.2. NASTAVNI PROGRAM
4.2.1. CJELINA: ZAŠTITA NA RADU I PRVA POMOĆ (teorija: 10 sati, vježbe: 10 sati)
TEMA |
OKVIRNI SADRŽAJI |
ISHODI UČENJA |
BROJ SATI |
Zaštita na radu |
Zakonski i podzakonski akti koji reguliraju zaštitu na radu Mjere zaštite na radu i postupci protupožarne zaštite Različite vrste opasnosti u radnome prostoru Ručni aparati za gašenje požara (voda, pjena, ugljični dioksid i haloni) te njihova primjena Prijenosni aparati (voda, pjena, ugljični dioksid i haloni) te njihova primjena Evakuacija, panika i spašavanje djece |
1. Navesti odgovarajuće propise zaštite na radu 2. Opisati mjere zaštite na radu i postupke protupožarne zaštite 3. Razlikovati različite vrste opasnosti u radnome prostoru 4. Demonstrirati korištenje aparata za gašenje požara 5. Prikazati postupke evakuacije i spašavanja |
T. = 4 VJ. = 5 Ukupno: 9 |
Sigurnost djeteta |
Prostorni uvjeti i opremanje prostora za obavljanje djelatnosti prema propisima Održavanje prostora i opreme za obavljanje djelatnosti s ciljem sigurnosti djeteta i osoblja Opasnosti i rizici u prostoru u kojem dijete boravi Tjelesna sigurnost i prevencija ozljeda u djeteta Zapreke disanja u dišnim putovima djeteta |
1. Objasniti propise vezane uz prostorne uvjete i opremanje prostora 2. Prepoznati rizike i opasnosti u prostoru u kojem dijete boravi 3. Navesti mjere zaštite sigurnosti djeteta i prevencije ozljeda 4. Opisati moguće uzroke zapreke disanja u dišnim putovima djeteta |
T. = 2 VJ. = 0 Ukupno: 2 |
Hitna stanja |
Oprema za pružanje prve pomoći u skladu s propisom Osnovni postupci pružanja prve pomoći Postupci pomoći pri uganuću i prijelomu ekstremiteta Postupci pomoći pri opeklinama i smrzotinama Postupci pomoći pri krvarenju Postupci pomoći pri ubodu i ugrizu Položaji tijela i tehnike oživljavanja |
1. Navesti vrste i dijelove opreme za pružanje prve pomoći u skladu s propisom 2. Opisati osnovne postupke pružanja prve pomoći pri različitim vrstama povreda i ozljeda 3. Prikazati bočni položaj i tehnike oživljavanja 5. Demonstrirati zaustavljanje krvarenja |
T. = 4 VJ. = 5 Ukupno: 9 |
Metode rada: Verbalne, vizualne i prakseološke. |
|||
Materijalni uvjeti: Učionica opće namjene i oprema u skladu sa sadržajem. |
|||
Kadrovski uvjeti: Dipl. ing./mag. zaštite na radu i dr. medicine, viša medicinska sestra/bacc. med. techn., medicinski tehničar. |
|||
Preporučena literatura i drugi izvori znanja za nastavnike: Zakonski i podzakonski akti koji reguliraju zaštitu na radu, Bolf I., Zaštita na radu, Školske novine, Zagreb, 2006., Zaštita na radu, ZIRS, Zagreb, Zaštita na radu, Školske novine, Zagreb, Grupa autora: Vatrogasni priručnik, Zagreb, 2009., Carević, M. i drugi autori: Tehnički priručnik za zaštitu od požara, Čukljek, Osnove zdravstvene njege, Zdravstveno veleučilište, Zagreb, 2005., Stručni časopisi i publikacije i korisni linkovi. |
|||
Literatura i drugi izvori znanja za polaznike Ustanova će izraditi pomoćne materijale/priručnike prema navedenoj literaturi. |
4.2.2. CJELINA: ORGANIZACIJA RADA (teorija: 13 sati, vježbe: 9 sati)
TEMA |
OKVIRNI SADRŽAJI |
ISHODI UČENJA IZ KVALIFIKACIJE |
BROJ SATI |
Osnivanje obrta |
Osnivanje obrta Zasnivanje i prestanak radnoga odnosa, godišnji odmori, evidencija radnika, plaća Osnovni pojmovi u knjigovodstvu i platnom prometu Vođenje financijske dokumentacije obrtnika Osnove računovodstva za obrtnike (internetsko bankarstvo, bilanca, račun dobiti i gubitka, poslovne knjige poduzetnika, obvezni financijski izvještaj) Informacijsko-komunikacijska tehnologija |
1. Izreći postupak vezan uz otvaranje i obavljanje obrta 2. Demonstrirati osnove vođenja knjigovodstva i računovodstva 3. Prezentirati vođenje financijske dokumentacije 4. Koristiti računalo pri vođenju dokumentacije |
T. = 6 VJ. = 5 Ukupno: 11 |
Propisi i dokumentacija |
Propisi povezani s obavljanjem djelatnosti dadilje (Zakon o dadiljama i odgovarajući podzakonski akti) Poslovna dokumentacija (adresar za svako pojedino dijete, zbirke podataka, informativne kartice za hitne slučajeve) Mjere za osiguranje povjerljivosti podataka |
1. Izreći propise povezane s obavljanjem djelatnosti dadilje i njihovu primjenu 2. Opisati vrste dokumentacije za obavljanje poslova dadilje te njihovu ulogu 3. Iskazati mjere za osiguranje povjerljivosti podataka |
T. = 2 VJ. = 0 Ukupno: 2 |
Organizacija rada za obavljanje poslova dadilje |
Planiranje rada dadilje Godišnji plan rada s djecom Mjesečni plan rada s djecom Tjedni i dnevni plan rada s djecom |
1. Opisati planiranje rada dadilje 2. Objasniti način izrade godišnjeg, mjesečnog, tjednog i dnevnog plana rada s djecom 3. Demonstrirati izradu godišnjeg, mjesečnog, tjednog i dnevnog plan rada u skladu s dobi i potrebama djeteta |
T. = 5 VJ. = 4 Ukupno: 9 |
Metode rada: Verbalne, vizualne i prakseološke. |
|||
Materijalni uvjeti: Učionica opće namjene u skladu sa sadržajem. |
|||
Kadrovski uvjeti: Dipl. oecc./mag. ekonomije Stručni prvostupnik predškolskog odgoja s minimalno 5 godina radnog iskustva Diplomirani pedagog/profesor pedagogije/mag. paed. |
|||
Literatura i drugi izvori znanja za nastavnike: Odgovarajuća literatura po izboru nastavnika. Korisni linkovi. |
|||
Literatura i drugi izvori znanja za polaznike: Interna skripta sastavljena prema nastavnome planu i programu. |
4.2.5. CJELINA: OSNOVE PREDŠKOLSKE I ŠKOLSKE PEDAGOGIJE (teorija: 20 sati)
TEMA |
OKVIRNI SADRŽAJI |
ISHODI UČENJA |
BROJ SATI |
Metode i oblici rada s djecom |
Briga i skrb za dijete rane, predškolske i školske dobi Metode i oblici rada s djecom rane, predškolske i školske dobi Posebnosti rada dadilje s djecom različitih životnih dobi i iz različitih sredina |
1. Objasniti postupanje dadilje u radu s djecom rane, predškolske i školske dobi 2. Razlikovati metode i oblike rada s djecom u odnosu na razvoj i potrebe djeteta |
T. = 10 |
Specijalna pedagogija |
Značenje pojma »dijete s teškoćama u razvoju« Teškoće u učenju i ponašanju djece Metode i oblici rada dadilje u odnosu na individualne potrebe djeteta s teškoćama Cilj i zadaci odgoja djeteta s teškoćama Značenje pojma darovito dijete Darovitost i kreativnost djece |
1. Definirati pojam »dijete s teškoćama u razvoju« 2. Objasniti postupanje dadilje u odnosu na individualne potrebe djeteta s teškoćama 3. Prepoznati najčešće teškoće u učenju i ponašanju djece 4. Definirati pojam »darovitost« te prepoznavanje i poticanje darovitosti/kreativnosti u djeteta |
T. = 10 |
Metode rada: Verbalne i vizualne. |
|||
Materijalni uvjeti: Učionica opće namjene. |
|||
Kadrovski uvjeti: Dipl. pedagog/prof. pedagogije/mag. paed., Dipl. socijalni pedagog/mag. soc. ped., dipl. logoped/mag. logopedije, dipl. defektolog i Dipl. psiholog/prof. psihologije/mag. psych. |
|||
Preporučena literatura i drugi izvori znanja za nastavnike: Galić-Jušić, I., Djeca s teškoćama u učenju, Ostvarenje, Lekenik, 2004. i Marjorie J. Kostelnik, Djeca s posebnim potrebama, Zagreb, 2004. |
|||
Literatura i drugi izvori znanja za polaznike: Ustanova će izraditi materijale sukladno navedenoj literaturi. |
4.2.8. CJELINA: PRAKTIČNA NASTAVA (10 sati)
TEMA |
SADRŽAJ |
ISHODI UČENJA |
BR. SATI – PN |
Zaštita na radu |
Zaštitna sredstva i opasnosti Rizici i opasnosti prostora u kojem dijete boravi |
1. Primijeniti zaštitnu odjeću i obuću (kuta, rukavice...) 2. Ukloniti rizike i opasnosti u prostoru u kojem dijete boravi |
10 |
Metode rada: Prakseološke metode. |
|||
Materijalni uvjeti: Ustanova će osigurati izvođenje praktične nastave zaključenim ugovorima o poslovnoj suradnji s ustanovama socijalne skrbi (domovima za djecu bez odgovarajuće roditeljske skrbi, centrima za odgoj i obrazovanje), zdravstvenim ustanovama, odgojno-obrazovnim ustanovama i obrtima dadilje. Dio praktične nastave u odgojno-obrazovnim ustanovama obavljat će se stručnim posjetima, a u zdravstvenim ustanovama u dječjim odjelima. Tijekom pohađanja praktične nastave polaznici vode dnevnik rada. U dnevnik rada polaznici zapisuju mjesto i trajanje rada, detaljan sadržaj i opis rada, te druga zapažanja u vezi sa sadržajem rada. Potpisuje ga nastavnik ili mentor, a nakon što ustanova potpiše dnevnik rada koji treba ovjeriti, ostvaren je uvjet za pristupanje završnoj provjeri. |
|||
Kadrovski uvjeti: Dipl. pedagog/prof. pedagogije/mag. paed. i stručni prvostupnik odgajatelj s pet (5) godina radnog iskustva Dipl. medicinska sestra/mag. med. techn. Viša medicinska sestra/bacc. med. techn. s tri (3) godine iskustva |
|||
Literatura i drugi izvori znanja za nastavnike: Odgovarajuća literatura po izboru nastavnika. |
|||
Literatura i drugi izvori znanja za polaznike: Ustanova će izraditi materijale prema sadržaju. |
2. ZAVRŠNA PROVJERA STEČENOG ZNANJA I VJEŠTINA
Završna provjera programa osposobljavanja za poslove dadilje obuhvaća pismenu/usmenu provjeru stručnih sadržaja prema
planiranim ishodima učenja, potrebnima za pravilno obavljanje poslova dadilje te praktičnu provjeru.
Praktična provjera obuhvaća:
Primjenu sredstva zaštite na radu
Primjenu opreme, materijala i sredstva za obavljanje poslova dadilje
Demonstriranje poslova iz djelokruga rada dadilje.
O završnoj provjeri vodi se zapisnik, a provodi ga tročlano povjerenstvo.