NARODNE NOVINE
2442
Nakon uspoređivanja s izvornim tekstom Odluke o dijelu Programa osposobljavanja za poslove dadilje koji su dužne pohađati osobe koje imaju završenu 1., 2. ili 3. razinu visokog obrazovanja smjera: učiteljski, pedagoški, psihološki, edukacijsko-rehabilitacijski studij, studij socijalne pedagogije, studij logopedije, studij socijalnog rada i studij sestrinstva koja je objavljena u »Narodnim novinama« br. 108/13 , utvrđeno je da omaškom uz tekst Odluke nisu tiskani svi dijelovi Programa, koji čine njezin sastavni dio, te se daje sljedeći
ISPRAVAK
ODLUKE O DIJELU PROGRAMA OSPOSOBLJAVANJA ZA POSLOVE DADILJE KOJI SU DUŽNE POHAĐATI OSOBE KOJE IMAJU ZAVRŠENU 1., 2. ILI 3. RAZINU VISOKOG OBRAZOVANJA SMJERA: UČITELJSKI, PEDAGOŠKI, PSIHOLOŠKI, EDUKACIJSKO-REHABILITACIJSKI STUDIJ, STUDIJ SOCIJALNE PEDAGOGIJE, STUDIJ LOGOPEDIJE, STUDIJ SOCIJALNOG RADA I STUDIJ SESTRINSTVA
U Odluci o dijelu Programa osposobljavanja za poslove dadilje koji su dužne pohađati osobe koje imaju završenu 1., 2. ili 3. razinu visokog obrazovanja smjera: učiteljski, pedagoški, psihološki, edukacijsko-rehabilitacijski studij, studij socijalne pedagogije, studij logopedije, studij socijalnog rada i studij sestrinstva, objavljenoj u »Narodnim novinama« broj 108/13, njezin sastavni dio čine i:
– dio Programa osposobljavanja za poslove dadilje koji su dužne pohađati osobe koje imaju završenu 1., 2. ili 3. razinu visokog obrazovanja smjera: učiteljski, pedagoški, psihološki, edukacijsko-rehabilitacijski studij, studij socijalne pedagogije i studij logopedije i
– dio Programa za osposobljavanja za poslove dadilje koji su dužne pohađati osobe koje imaju završenu 1., 2. i 3. razinu visokog obrazovanja smjera: studij socijalnog rada, koji glase:
DIO PROGRAMA
OSPOSOBLJAVANJA ZA POSLOVE DADILJE ZA OSOBE KOJE IMAJU ZAVRŠENU 1., 2. ILI 3. RAZINU VISOKOG OBRAZOVANJA SMJERA: STUDIJ SOCIJALNOG RADA
1. |
OPĆI PODACI |
• |
NAZIV PROGRAMA |
|
Dio Programa osposobljavanja za poslove dadilje za osobe koje imaju završenu 1., 2. ili 3. razinu visokog obrazovanja smjera: studij socijalnog rada. |
• |
OBRAZOVNI SEKTOR |
|
Zdravstvo i socijalna skrb |
• |
RAZINA SLOŽENOSTI POSLOVA |
|
2 |
2. |
TRAJANJE RAZLIKOVNOG PROGRAMA I NAČIN IZVOĐENJA |
|
Program razlike u trajanju od 239 sati realizirat će se redovitom ili konzultativnom-instruktivnom nastavom. |
1. NASTAVNI PLAN I PROGRAM
1.1. NASTAVNI PLAN
Redovita nastava
R.B. |
NASTAVNA CJELINA |
BROJ SATI |
|||
|
|
T. |
VJ. |
P.N. |
UKUPNO |
1. |
ZAŠTITA NA RADU I PRVA POMOĆ |
10 |
10 |
|
20 |
2. |
ORGANIZACIJA RADA |
13 |
9 |
|
22 |
3. |
OSNOVE PREDŠKOLSKE I ŠKOLSKE PEDAGOGIJE |
20 |
|
|
20 |
4. |
NJEGA I ZDRAVLJE DJETETA |
55 |
32 |
|
87 |
5. |
PRAKTIČNA NASTAVA (Zaštita na radu, njega i zdravlje djeteta i prehrana djeteta) |
|
|
90 |
90 |
|
UKUPNO |
98 |
51 |
90 |
239 |
T. = teorijska nastava, VJ. = vježbe, P.N. = praktična nastava.
Konzultativno-instruktivna nastava
R.B. |
NASTAVNA CJELINA |
BROJ SATI |
||||
|
|
S.K. |
I.K. |
VJ. |
P.N. |
UKUPNO |
1. |
ZAŠTITA NA RADU I PRVA POMOĆ |
7 |
3 |
10 |
|
20 |
2. |
ORGANIZACIJA RADA |
9 |
4 |
9 |
|
22 |
3. |
OSNOVE PREDŠKOLSKE I ŠKOLSKE PEDAGOGIJE |
20 |
|
|
|
20 |
4. |
NJEGA I ZDRAVLJE DJETETA |
37 |
18 |
32 |
|
87 |
5. |
PRAKTIČNA NASTAVA (Zaštita na radu, njega i zdravlje djeteta i prehrana djeteta) |
|
|
|
90 |
90 |
|
UKUPNO |
73 |
25 |
51 |
90 |
239 |
S.K. = skupne konzultacije, I.K. = individualne konzultacije, VJ. = vježbe, P.N. = praktična nastava.
4.2. NASTAVNI PROGRAM
4.2.1. CJELINA: ZAŠTITA NA RADU I PRVA POMOĆ (teorija: 10 sati, vježbe: 10 sati)
TEMA |
OKVIRNI SADRŽAJI |
ISHODI UČENJA |
BROJ SATI |
Zaštita na radu |
Zakonski i podzakonski akti koji reguliraju zaštitu na radu Mjere zaštite na radu i postupci protupožarne zaštite Različite vrste opasnosti u radnome prostoru Ručni aparati za gašenje požara (voda, pjena, ugljični dioksid i haloni) te njihova primjena) Prijenosni aparati (voda, pjena, ugljični dioksid i haloni) te njihova primjena) Evakuacija, panika i spašavanje djece |
1. Navesti odgovarajuće propise zaštite na radu 2. Opisati mjere zaštite na radu i postupke protupožarne zaštite 3. Razlikovati različite vrste opasnosti u radnome prostoru 4. Demonstrirati korištenje aparata za gašenje požara 5. Prikazati postupke evakuacije i spašavanja |
T. = 4 VJ. = 5 Ukupno: 9 |
Sigurnost djeteta |
Prostorni uvjeti i opremanje prostora za obavljanje djelatnosti prema propisima Održavanje prostora i opreme za obavljanje djelatnosti s ciljem sigurnosti djeteta i osoblja Opasnosti i rizici u prostoru u kojem dijete boravi Tjelesna sigurnost i prevencija ozljeda u djeteta Zapreke disanja u dišnim putovima djeteta |
1. Objasniti propise vezane uz prostorne uvjete i opremanje prostora 2. Prepoznati rizike i opasnosti u prostoru u kojem dijete boravi 3. Navesti mjere zaštite sigurnosti djeteta i prevencije ozljeda 4. Opisati moguće uzroke zapreke disanja u dišnim putovima djeteta |
T. = 2 VJ. = 0 Ukupno: 2 |
Hitna stanja |
Oprema za pružanje prve pomoći u skladu s propisom Osnovni postupci pružanja prve pomoći Postupci pomoći pri uganuću i prijelomu ekstremiteta Postupci pomoći pri opeklinama i smrzotinama Postupci pomoći pri krvarenju Postupci pomoći pri ubodu i ugrizu Položaji tijela i tehnike oživljavanja |
1. Navesti vrste i dijelove opreme za pružanje prve pomoći u skladu s propisom 2. Opisati osnovne postupke pružanja prve pomoći pri različitim vrstama povreda i ozljeda 3. Prikazati bočni položaj i tehnike oživljavanja 5. Demonstrirati zaustavljanje krvarenja |
T. = 4 VJ. = 5 Ukupno: 9 |
Metode rada: Verbalne, vizualne i prakseološke. |
|||
Materijalni uvjeti: Učionica opće namjene i oprema u skladu sa sadržajem. |
|||
Kadrovski uvjeti: Dipl. ing./mag. zaštite na radu i dr. medicine, viša medicinska sestra/bacc. med. techn., medicinski tehničar. |
|||
Preporučena literatura i drugi izvori znanja za nastavnike: Zakonski i podzakonski akti koji reguliraju zaštitu na radu, Bolf I., Zaštita na radu, Školske novine, Zagreb, 2006., Zaštita na radu, ZIRS, Zagreb, Zaštita na radu, Školske novine, Zagreb, Grupa autora: Vatrogasni priručnik, Zagreb, 2009., Carević, M. i drugi autori: Tehnički priručnik za zaštitu od požara, Čukljek, Osnove zdravstvene njege, Zdravstveno veleučilište, Zagreb, 2005., Stručni časopisi i publikacije i korisni linkovi. |
|||
Literatura i drugi izvori znanja za polaznike Ustanova će izraditi pomoćne materijale/priručnike prema navedenoj literaturi. |
4.2.2. CJELINA: ORGANIZACIJA RADA (teorija: 13 sati, vježbe: 9 sati)
TEMA |
OKVIRNI SADRŽAJI |
ISHODI UČENJA IZ KVALIFIKACIJE |
BROJ SATI |
Osnivanje obrta |
Osnivanje obrta Zasnivanje i prestanak radnoga odnosa, godišnji odmori, evidencija radnika, plaća Osnovni pojmovi u knjigovodstvu i platnom prometu Vođenje financijske dokumentacije obrtnika Osnove računovodstva za obrtnike (internetsko bankarstvo, bilanca, račun dobiti i gubitka, poslovne knjige poduzetnika, obvezni financijski izvještaj) Informacijsko-komunikacijska tehnologija |
1. Izreći postupak vezan uz otvaranje i obavljanje obrta 2. Demonstrirati osnove vođenja knjigovodstva i računovodstva 3. Prezentirati vođenje financijske dokumentacije 4. Koristiti računalo pri vođenju dokumentacije |
T. = 6 VJ. = 5 Ukupno: 11 |
Propisi i dokumentacija |
Propisi povezani s obavljanjem djelatnosti dadilje (Zakon o dadiljama i odgovarajući podzakonski akti) Poslovna dokumentacija (adresar za svako pojedino dijete, zbirke podataka, informativne kartice za hitne slučajeve) Mjere za osiguranje povjerljivosti podataka |
1. Izreći propise povezane s obavljanjem djelatnosti dadilje i njihovu primjenu 2. Opisati vrste dokumentacije za obavljanje poslova dadilje te njihovu ulogu 3. Iskazati mjere za osiguranje povjerljivosti podataka |
T. = 2 VJ. = 0 Ukupno: 2 |
Organizacija rada za obavljanje poslova dadilje |
Planiranje rada dadilje Godišnji plan rada s djecom Mjesečni plan rada s djecom Tjedni i dnevni plan rada s djecom |
1. Opisati planiranje rada dadilje 2. Objasniti način izrade godišnjeg, mjesečnog, tjednog i dnevnog plana rada s djecom 3. Demonstrirati izradu godišnjeg, mjesečnog, tjednog i dnevnog plan rada u skladu s dobi i potrebama djeteta |
T. = 5 VJ. = 4 Ukupno: 9 |
Metode rada: Verbalne, vizualne i prakseološke. |
|||
Materijalni uvjeti: Učionica opće namjene u skladu sa sadržajem. |
|||
Kadrovski uvjeti: Dipl. oecc./mag. ekonomije Stručni prvostupnik predškolskog odgoja s minimalno 5 godina radnog iskustva Diplomirani pedagog/profesor pedagogije/mag. paed. |
|||
Literatura i drugi izvori znanja za nastavnike: Odgovarajuća literatura po izboru nastavnika. Korisni linkovi. |
|||
Literatura i drugi izvori znanja za polaznike: Interna skripta sastavljena prema nastavnome planu i programu. |
4.2.5. CJELINA: OSNOVE PREDŠKOLSKE I ŠKOLSKE PEDAGOGIJE (teorija: 20 sati)
TEMA |
OKVIRNI SADRŽAJI |
ISHODI UČENJA |
BROJ SATI |
Metode i oblici rada s djecom |
Briga i skrb za dijete rane, predškolske i školske dobi Metode i oblici rada s djecom rane, predškolske i školske dobi Posebnosti rada dadilje s djecom različitih životnih dobi i iz različitih sredina |
1. Objasniti postupanje dadilje u radu s djecom rane, predškolske i školske dobi 2. Razlikovati metode i oblike rada s djecom u odnosu na razvoj i potrebe djeteta |
T. = 10 |
Specijalna pedagogija |
Značenje pojma »dijete s teškoćama u razvoju« Teškoće u učenju i ponašanju djece Metode i oblici rada dadilje u odnosu na individualne potrebe djeteta s teškoćama Cilj i zadaci odgoja djeteta s teškoćama Značenje pojma darovito dijete Darovitost i kreativnost djece |
1. Definirati pojam »dijete s teškoćama u razvoju« 2. Objasniti postupanje dadilje u odnosu na individualne potrebe djeteta s teškoćama 3. Prepoznati najčešće teškoće u učenju i ponašanju djece 4. Definirati pojam »darovitost« te prepoznavanje i poticanje darovitosti/kreativnosti u djeteta |
T. = 10 |
Metode rada: Verbalne i vizualne. |
|||
Materijalni uvjeti: Učionica opće namjene. |
|||
Kadrovski uvjeti: Dipl. pedagog/prof. pedagogije/mag. paed., Dipl. socijalni pedagog/mag. soc. ped., dipl. logoped/mag. logopedije, dipl. defektolog i Dipl. psiholog/prof. psihologije/mag. psych. |
|||
Preporučena literatura i drugi izvori znanja za nastavnike: Galić-Jušić, I., Djeca s teškoćama u učenju, Ostvarenje, Lekenik, 2004. i Marjorie J. Kostelnik, Djeca s posebnim potrebama, Zagreb, 2004. |
|||
Literatura i drugi izvori znanja za polaznike: Ustanova će izraditi materijale sukladno navedenoj literaturi. |
4.2.6. CJELINA: NJEGA I ZDRAVLJE DJETETA (teorija: 55 sati, vježbe: 32 sata)
TEMA |
OKVIRNI SADRŽAJI |
ISHODI UČENJA IZ KVALIFIKACIJE |
BROJ SATI |
Higijensko-epidemiološke mjere i zdravlje djeteta |
Osnovna načela zaštite zdravlja djeteta Mjere zaštite zdravlja djeteta Uvjeti potrebni za nastanak infekcija Dezinfekcija i sterilizacija Pranje i dezinfekcija ruku Pravilno zbrinjavanje biološkog otpada Primjena zaštitnih sredstava Pravilno skladištenje namirnica (postupak s hranom koja se ne konzumira odmah) Prehrambene navike zdravog djeteta Djeca s poremećajem prehrane zbog psihosocijalnih teškoća Jačanje otpornosti organizma djeteta Promjena zdravstvenog stanja djeteta Simptomi zaraznih i drugih bolesti u djeteta Postupci dadilje pri sumnji na postojanje zarazne ili druge bolesti u djeteta Uloga dadilje u prepoznavanju simptoma patoloških stanja (promatranje uzoraka stolice i urina) |
1. Navesti osnovna načela i mjere zaštite zdravlja djeteta 2. Objasniti uvjete potrebne za nastanak infekcije 3. Opisati dezinfekciju i sterilizaciju 4. Provesti higijensko pranje ruku dadilje i djeteta 5. Izreći važnost i način pravilnog zbrinjavanja biološkog otpada 6. Objasniti osnovna pravila skladištenja namirnica prema propisima 9. Objasniti važnost unošenja tekućine, osobito vode, u organizam djeteta 10. Navesti i prepoznati simptome i zaraznih i ostalih dječjih bolesti 11. Demonstrirati postupke dadilje pri sumnji na postojanje zarazne ili druge bolesti u djeteta u skladu s propisima |
T. = 23 VJ. = 12 Ukupno: 35 |
Njega i hranjenje djeteta |
Osnovne fiziološke potrebe djeteta Njega djeteta prema dobi i individualnom razvoju (mijenjanje pelena, kupanje/tuširanje...) Poticanje na samostalnost djeteta pri obavljanju higijene u skladu s dobi i individualnim razvojem Odmor i opuštanje sukladno dobi, individualnom razvoju i potrebama djeteta Postupci hranjenja djeteta u odnosu na dob, mogućnosti i razvoj Uloga dadilje u odijevanju i presvlačenju djeteta |
1. Opisati osnovne fiziološke potrebe djeteta prema dobi i individualnom razvoju 2. Demonstrirati obavljanje njege djeteta prema dobi i individualnom razvoju 3. Izabrati primjeren način odmora u odnosu na djetetov razvoj i potrebu 4. Navesti ulogu dadilje prilikom hranjenja djeteta (postupci hranjenja u odnosu na dob, mogućnost i razvoj djeteta, poticanje na samostalnost, bon-ton za stolom) 5. Opisati važnost i načine zaštite djeteta sukladno vremenskim uvjetima (odijevanje, svlačenje, zaštitna sredstva) |
T. = 20 VJ. = 18 Ukupno: 38 |
Osnove prehrane djeteta |
Planiranje tjednog jelovnika Individualni zahtjevi roditelja vezani uz prehranu djeteta Osnove zdrave prehrane u djeteta (u odnosu na dob, individualni razvoj i zdravstveno stanje) Prehrambene navike zdravog djeteta |
1. Kreirati tjedni jelovnik u odnosu na specifične potrebe djeteta (dob, individualni razvoj, zdravstveno stanje te vjerske i kulturološke običaje obitelji) 2. Prepoznati individualne zahtjeve roditelja vezane uz prehranu djeteta 3. Objasniti važnost unošenja tekućine, osobito vode u organizam djeteta 5. Navesti karakteristike zdrave prehrane u djeteta 6. Razlikovati zdrave od nezdravih prehrambenih navika u djece i simptome poremećaja prehrane u djeteta |
T. = 12 VJ. = 2 Ukupno: 14 |
Metode rada: Verbalne, vizualne i prakseološke. |
|||
Materijalni uvjeti: Učionica opće namjene. Specijalizirana učionica opremljena suvremenim nastavnim sredstvima i pomagalima za izvođenje vježbi. |
|||
Kadrovski uvjeti: Dipl. sociolog/mag. sociologije Prvostupnica sestrinstva Dipl. medicinska sestra s položenim pedagoško-psihološkim obrazovanjem Dipl. ing. prehrambene tehnologije |
|||
Preporučena literatura i drugi izvori znanja za nastavnike: Malčić, Ilić, Pedijatrija sa zdravstvenom njegom, Školska knjiga, Zagreb, 2008. i Prlić, N., Zdravstvena njega I, Školska knjiga, Zagreb, 2007. |
|||
Literatura i drugi izvori znanja za polaznike: Interna skripta sastavljena prema nastavnome planu i programu |
4.2.8. CJELINA: PRAKTIČNA NASTAVA (90 sati)
TEMA |
SADRŽAJ |
ISHODI UČENJA |
BR. SATI – PN |
Zaštita na radu |
Zaštitna sredstva i opasnosti Rizici i opasnosti prostora u kojem dijete boravi |
1. Primijeniti zaštitnu odjeću i obuću (kuta, rukavice...) 2. Ukloniti rizike i opasnosti u prostoru u kojem dijete boravi |
10 |
Komunikacijske vještine |
Komunikacija s djetetom ovisno o dobi Problemi u komunikaciji s djetetom Komunikacija s roditeljima i suradnicima |
1. Komunicirati s djetetom u odnosu na njegovu dob, razvoj i potrebe 2. Riješiti probleme u komunikaciji s djetetom u skladu s njegovom dobi, sposobnostima, potrebama i dostojanstvom 3. Komunicirati s roditeljima i suradnicima na partnerski način |
20 |
Njega i zdravlje djeteta i prehrana djeteta |
Higijensko-epidemiološke mjere Boravak djeteta u unutarnjem i vanjskom prostoru Njega djeteta do 3. godine života Higijenske navike i njega djeteta od 3. godine do polaska u školu Higijenske navike i potrebita njega djeteta školske dobi Etički pristup u njezi djeteta Simptomi zaraznih i ostalih bolesti djeteta Postupci pri povredama djeteta Jelovnici za djecu u skladu sa dobi, individualnim razvojem te vjerskim i kulturološkim običajima obitelji |
1. Primijeniti higijensko-epidemiološke mjere u radnome prostoru prema standardu 2. Pripremiti dijete za boravak u unutarnjem i vanjskom prostoru u skladu s vremenskim uvjetima 3. Provesti postupke njege djeteta u skladu s njegom dobi, razvoju, sposobnostima, potrebama i dostojanstvu 4. Postupiti u slučaju sumnje na postojanje zaraznih i ostalih bolesti te povreda djeteta u skladu s propisima 5. Izraditi tjedni jelovnik u skladu sa specifičnim potrebama djeteta |
60 |
Metode rada: Prakseološke metode. |
|||
Materijalni uvjeti: Ustanova će osigurati izvođenje praktične nastave zaključenim ugovorima o poslovnoj suradnji s ustanovama socijalne skrbi (domovima za djecu bez odgovarajuće roditeljske skrbi, centrima za odgoj i obrazovanje), zdravstvenim ustanovama, odgojno-obrazovnim ustanovama i obrtima dadilje. Dio praktične nastave u odgojno-obrazovnim ustanovama obavljat će se stručnim posjetima, a u zdravstvenim ustanovama u dječjim odjelima. Tijekom pohađanja praktične nastave polaznici vode dnevnik rada. U dnevnik rada polaznici zapisuju mjesto i trajanje rada, detaljan sadržaj i opis rada, te druga zapažanja u vezi sa sadržajem rada. Potpisuje ga nastavnik ili mentor, a nakon što ustanova potpiše dnevnik rada koji treba ovjeriti, ostvaren je uvjet za pristupanje završnoj provjeri. |
|||
Kadrovski uvjeti: Dipl. pedagog/prof. pedagogije/mag. paed. i stručni prvostupnik odgajatelj s pet (5) godina radnog iskustva Dipl. medicinska sestra/mag. med. techn. Viša medicinska sestra/bacc. med. techn. s tri (3) godine iskustva |
|||
Literatura i drugi izvori znanja za nastavnike: Odgovarajuća literatura po izboru nastavnika. |
|||
Literatura i drugi izvori znanja za polaznike: Ustanova će izraditi materijale prema sadržaju. |
2. ZAVRŠNA PROVJERA STEČENOG ZNANJA I VJEŠTINA
Završna provjera programa osposobljavanja za poslove dadilje obuhvaća pismenu/usmenu provjeru stručnih sadržaja prema
planiranim ishodima učenja, potrebnima za pravilno obavljanje poslova dadilje te praktičnu provjeru.
Praktična provjera obuhvaća:
Primjenu sredstva zaštite na radu
Primjenu opreme, materijala i sredstva za obavljanje poslova dadilje
Primjenu higijensko-epidemioloških mjera u prostoru obavljanja djelatnosti dadilje
Demonstriranje poslova iz djelokruga rada dadilje.
O završnoj provjeri vodi se zapisnik, a provodi ga tročlano povjerenstvo.
DIO PROGRAMA
OSPOSOBLJAVANJA ZA POSLOVE DADILJE ZA OSOBE KOJE IMAJU ZAVRŠENU 1., 2. ILI 3. RAZINU VISOKOG OBRAZOVANJA SMJERA: UČITELJSKI, PEDAGOŠKI, PSIHOLOŠKI, EDUKACIJSKO-REHABILITACIJSKI STUDIJ, STUDIJ SOCIJALNE PEDAGOGIJE I STUDIJ LOGOPEDIJE
1. |
OPĆI PODACI |
• |
NAZIV PROGRAMA |
|
Dio Programa osposobljavanja za poslove dadilje za osobe koje imaju završenu 1., 2. ili 3. razinu visokog obrazovanja smjera: učiteljski, pedagoški, psihološki, edukacijsko-rehabilitacijski studij, studij socijalne pedagogije i studij logopedije. |
• |
OBRAZOVNI SEKTOR |
|
Zdravstvo i socijalna skrb |
• |
RAZINA SLOŽENOSTI POSLOVA |
|
2 |
2. |
TRAJANJE RAZLIKOVNOG PROGRAMA I NAČIN IZVOĐENJA |
|
Program razlike u trajanju od 219 sati realizirat će se redovitom ili konzultativnom-instruktivnom nastavom. |
1. NASTAVNI PLAN I PROGRAM
1.1. NASTAVNI PLAN
Redovita nastava
R.B. |
NASTAVNA CJELINA |
BROJ SATI |
|||
|
|
T. |
VJ. |
P.N. |
UKUPNO |
1. |
ZAŠTITA NA RADU I PRVA POMOĆ |
10 |
10 |
|
20 |
2. |
ORGANIZACIJA RADA |
13 |
9 |
|
22 |
3. |
NJEGA I ZDRAVLJE DJETETA |
55 |
32 |
|
87 |
4. |
PRAKTIČNA NASTAVA (Zaštita na radu, njega i zdravlje djeteta i prehrana djeteta) |
|
|
90 |
90 |
|
UKUPNO |
78 |
51 |
90 |
219 |
T. = teorijska nastava, VJ. = vježbe, P.N. = praktična nastava.
Konzultativno-instruktivna nastava
R.B. |
NASTAVNA CJELINA |
BROJ SATI |
||||
|
|
S.K. |
I.K. |
VJ. |
P.N. |
UKUPNO |
1. |
ZAŠTITA NA RADU I PRVA POMOĆ |
7 |
3 |
10 |
|
20 |
2. |
ORGANIZACIJA RADA |
9 |
4 |
9 |
|
22 |
3. |
NJEGA I ZDRAVLJE DJETETA |
37 |
18 |
32 |
|
87 |
4. |
PRAKTIČNA NASTAVA (Zaštita na radu, njega i zdravlje djeteta i prehrana djeteta) |
|
|
|
90 |
90 |
|
UKUPNO |
53 |
25 |
51 |
90 |
219 |
S.K. = skupne konzultacije, I.K. = individualne konzultacije, VJ. = vježbe, P.N. = praktična nastava.
4.2. NASTAVNI PROGRAM
4.2.1. CJELINA: ZAŠTITA NA RADU I PRVA POMOĆ (teorija: 10 sati, vježbe: 10 sati)
TEMA |
OKVIRNI SADRŽAJI |
ISHODI UČENJA |
BROJ SATI |
Zaštita na radu |
Zakonski i podzakonski akti koji reguliraju zaštitu na radu Mjere zaštite na radu i postupci protupožarne zaštite Različite vrste opasnosti u radnome prostoru Ručni aparati za gašenje požara (voda, pjena, ugljični dioksid i haloni) te njihova primjena) Prijenosni aparati (voda, pjena, ugljični dioksid i haloni) te njihova primjena) Evakuacija, panika i spašavanje djece |
1. Navesti odgovarajuće propise zaštite na radu 2. Opisati mjere zaštite na radu i postupke protupožarne zaštite 3. Razlikovati različite vrste opasnosti u radnome prostoru 4. Demonstrirati korištenje aparata za gašenje požara 5. Prikazati postupke evakuacije i spašavanja |
T. = 4 VJ. = 5 Ukupno: 9 |
Sigurnost djeteta |
Prostorni uvjeti i opremanje prostora za obavljanje djelatnosti prema propisima Održavanje prostora i opreme za obavljanje djelatnosti s ciljem sigurnosti djeteta i osoblja Opasnosti i rizici u prostoru u kojem dijete boravi Tjelesna sigurnost i prevencija ozljeda u djeteta Zapreke disanja u dišnim putovima djeteta |
1. Objasniti propise vezane uz prostorne uvjete i opremanje prostora 2. Prepoznati rizike i opasnosti u prostoru u kojem dijete boravi 3. Navesti mjere zaštite sigurnosti djeteta i prevencije ozljeda 4. Opisati moguće uzroke zapreke disanja u dišnim putovima djeteta |
T. = 2 VJ. = 0 Ukupno: 2 |
Hitna stanja |
Oprema za pružanje prve pomoći u skladu s propisom Osnovni postupci pružanja prve pomoći Postupci pomoći pri uganuću i prijelomu ekstremiteta Postupci pomoći pri opeklinama i smrzotinama Postupci pomoći pri krvarenju Postupci pomoći pri ubodu i ugrizu Položaji tijela i tehnike oživljavanja |
1. Navesti vrste i dijelove opreme za pružanje prve pomoći u skladu s propisom 2. Opisati osnovne postupke pružanja prve pomoći pri različitim vrstama povreda i ozljeda 3. Prikazati bočni položaj i tehnike oživljavanja 5. Demonstrirati zaustavljanje krvarenja |
T. = 4 VJ. = 5 Ukupno: 9 |
Metode rada: Verbalne, vizualne i prakseološke. |
|||
Materijalni uvjeti: Učionica opće namjene i oprema u skladu sa sadržajem. |
|||
Kadrovski uvjeti: Dipl. ing./mag. zaštite na radu i dr. medicine, viša medicinska sestra/bacc. med. techn., medicinski tehničar. |
|||
Preporučena literatura i drugi izvori znanja za nastavnike: Zakonski i podzakonski akti koji reguliraju zaštitu na radu, Bolf I., Zaštita na radu, Školske novine, Zagreb, 2006., Zaštita na radu, ZIRS, Zagreb, Zaštita na radu, Školske novine, Zagreb, Grupa autora: Vatrogasni priručnik, Zagreb, 2009., Carević, M. i drugi autori: Tehnički priručnik za zaštitu od požara, Čukljek, Osnove zdravstvene njege, Zdravstveno veleučilište, Zagreb, 2005., Stručni časopisi i publikacije i korisni linkovi. |
|||
Literatura i drugi izvori znanja za polaznike Ustanova će izraditi pomoćne materijale/priručnike prema navedenoj literaturi. |
4.2.2. CJELINA: ORGANIZACIJA RADA (teorija: 13 sati, vježbe: 9 sati)
TEMA |
OKVIRNI SADRŽAJI |
ISHODI UČENJA IZ KVALIFIKACIJE |
BROJ SATI |
Osnivanje obrta |
Osnivanje obrta Zasnivanje i prestanak radnoga odnosa, godišnji odmori, evidencija radnika, plaća Osnovni pojmovi u knjigovodstvu i platnom prometu Vođenje financijske dokumentacije obrtnika Osnove računovodstva za obrtnike (internetsko bankarstvo, bilanca, račun dobiti i gubitka, poslovne knjige poduzetnika, obvezni financijski izvještaj) Informacijsko-komunikacijska tehnologija |
1. Izreći postupak vezan uz otvaranje i obavljanje obrta 2. Demonstrirati osnove vođenja knjigovodstva i računovodstva 3. Prezentirati vođenje financijske dokumentacije 4. Koristiti računalo pri vođenju dokumentacije |
T. = 6 VJ. = 5 Ukupno: 11 |
Propisi i dokumentacija |
Propisi povezani s obavljanjem djelatnosti dadilje (Zakon o dadiljama i odgovarajući podzakonski akti) Poslovna dokumentacija (adresar za svako pojedino dijete, zbirke podataka, informativne kartice za hitne slučajeve) Mjere za osiguranje povjerljivosti podataka |
1. Izreći propise povezane s obavljanjem djelatnosti dadilje i njihovu primjenu 2. Opisati vrste dokumentacije za obavljanje poslova dadilje te njihovu ulogu 3. Iskazati mjere za osiguranje povjerljivosti podataka |
T. = 2 VJ. = 0 Ukupno: 2 |
Organizacija rada za obavljanje poslova dadilje |
Planiranje rada dadilje Godišnji plan rada s djecom Mjesečni plan rada s djecom Tjedni i dnevni plan rada s djecom |
1. Opisati planiranje rada dadilje 2. Objasniti način izrade godišnjeg, mjesečnog, tjednog i dnevnog plana rada s djecom 3. Demonstrirati izradu godišnjeg, mjesečnog, tjednog i dnevnog plan rada u skladu s dobi i potrebama djeteta |
T. = 5 VJ. = 4 Ukupno: 9 |
Metode rada: Verbalne, vizualne i prakseološke. |
|||
Materijalni uvjeti: Učionica opće namjene u skladu sa sadržajem. |
|||
Kadrovski uvjeti: Dipl. oecc./mag. ekonomije Stručni prvostupnik predškolskog odgoja s minimalno 5 godina radnog iskustva Diplomirani pedagog/profesor pedagogije/mag. paed. |
|||
Literatura i drugi izvori znanja za nastavnike: Odgovarajuća literatura po izboru nastavnika. Korisni linkovi. |
|||
Literatura i drugi izvori znanja za polaznike: Interna skripta sastavljena prema nastavnome planu i programu. |
4.2.6. CJELINA: NJEGA I ZDRAVLJE DJETETA (teorija: 55 sati, vježbe: 32 sata)
TEMA |
OKVIRNI SADRŽAJI |
ISHODI UČENJA IZ KVALIFIKACIJE |
BROJ SATI |
Higijensko- |
Osnovna načela zaštite zdravlja djeteta Mjere zaštite zdravlja djeteta Uvjeti potrebni za nastanak infekcija Dezinfekcija i sterilizacija Pranje i dezinfekcija ruku Pravilno zbrinjavanje biološkog otpada Primjena zaštitnih sredstava Pravilno skladištenje namirnica (postupak s hranom koja se ne konzumira odmah) Prehrambene navike zdravog djeteta Djeca s poremećajem prehrane zbog psihosocijalnih teškoća Jačanje otpornosti organizma djeteta Promjena zdravstvenog stanja djeteta Simptomi zaraznih i drugih bolesti u djeteta Postupci dadilje pri sumnji na postojanje zarazne ili druge bolesti u djeteta Uloga dadilje u prepoznavanju simptoma patoloških stanja (promatranje uzoraka stolice i urina) |
1. Navesti osnovna načela i mjere zaštite zdravlja djeteta 2. Objasniti uvjete potrebne za nastanak infekcije 3. Opisati dezinfekciju i sterilizaciju 4. Provesti higijensko pranje ruku dadilje i djeteta 5. Izreći važnost i način pravilnog zbrinjavanja biološkog otpada 6. Objasniti osnovna pravila skladištenja namirnica prema propisima 9. Objasniti važnost unošenja tekućine, osobito vode, u organizam djeteta 10. Navesti i prepoznati simptome i zaraznih i ostalih dječjih bolesti 11. Demonstrirati postupke dadilje pri sumnji na postojanje zarazne ili druge bolesti u djeteta u skladu s propisima |
T. = 23 VJ. = 12 Ukupno: 35 |
Njega i hranjenje djeteta |
Osnovne fiziološke potrebe djeteta Njega djeteta prema dobi i individualnom razvoju (mijenjanje pelena, kupanje/tuširanje...) Poticanje na samostalnost djeteta pri obavljanju higijene u skladu s dobi i individualnim razvojem Odmor i opuštanje sukladno dobi, individualnom razvoju i potrebama djeteta Postupci hranjenja djeteta u odnosu na dob, mogućnosti i razvoj Uloga dadilje u odijevanju i presvlačenju djeteta |
1. Opisati osnovne fiziološke potrebe djeteta prema dobi i individualnom razvoju 2. Demonstrirati obavljanje njege djeteta prema dobi i individualnom razvoju 3. Izabrati primjeren način odmora u odnosu na djetetov razvoj i potrebu 4. Navesti ulogu dadilje prilikom hranjenja djeteta (postupci hranjenja u odnosu na dob, mogućnost i razvoj djeteta, poticanje na samostalnost, bon-ton za stolom) 5. Opisati važnost i načine zaštite djeteta sukladno vremenskim uvjetima (odijevanje, svlačenje, zaštitna sredstva) |
T. = 20 VJ. = 18 Ukupno: 38 |
Osnove prehrane djeteta |
Planiranje tjednog jelovnika Individualni zahtjevi roditelja vezani uz prehranu djeteta Osnove zdrave prehrane u djeteta (u odnosu na dob, individualni razvoj i zdravstveno stanje) Prehrambene navike zdravog djeteta |
1. Kreirati tjedni jelovnik u odnosu na specifične potrebe djeteta (dob, individualni razvoj, zdravstveno stanje te vjerske i kulturološke običaje obitelji) 2. Prepoznati individualne zahtjeve roditelja vezane uz prehranu djeteta 3. Objasniti važnost unošenja tekućine, osobito vode u organizam djeteta 5. Navesti karakteristike zdrave prehrane u djeteta 6. Razlikovati zdrave od nezdravih prehrambenih navika u djece i simptome poremećaja prehrane u djeteta |
T. = 12 VJ. = 2 Ukupno: 14 |
Metode rada: Verbalne, vizualne i prakseološke. |
|||
Materijalni uvjeti: Učionica opće namjene. Specijalizirana učionica opremljena suvremenim nastavnim sredstvima i pomagalima za izvođenje vježbi. |
|||
Kadrovski uvjeti: Dipl. sociolog/mag. sociologije Prvostupnica sestrinstva Dipl. medicinska sestra s položenim pedagoško-psihološkim obrazovanjem Dipl. ing. prehrambene tehnologije |
|||
Preporučena literatura i drugi izvori znanja za nastavnike: Malčić, Ilić, Pedijatrija sa zdravstvenom njegom, Školska knjiga, Zagreb, 2008. i Prlić, N., Zdravstvena njega I, Školska knjiga, Zagreb, 2007. |
|||
Literatura i drugi izvori znanja za polaznike: Interna skripta sastavljena prema nastavnome planu i programu |
4.2.8. CJELINA: PRAKTIČNA NASTAVA (90 sati)
TEMA |
SADRŽAJ |
ISHODI UČENJA |
BR. SATI – PN |
Zaštita na radu |
Zaštitna sredstva i opasnosti Rizici i opasnosti prostora u kojem dijete boravi |
1. Primijeniti zaštitnu odjeću i obuću (kuta, rukavice...) 2. Ukloniti rizike i opasnosti u prostoru u kojem dijete boravi |
10 |
Komunikacijske vještine |
Komunikacija s djetetom ovisno o dobi Problemi u komunikaciji s djetetom Komunikacija s roditeljima i suradnicima |
1. Komunicirati s djetetom u odnosu na njegovu dob, razvoj i potrebe 2. Riješiti probleme u komunikaciji s djetetom u skladu s njegovom dobi, sposobnostima, potrebama i dostojanstvom 3. Komunicirati s roditeljima i suradnicima na partnerski način |
20 |
Njega i zdravlje djeteta i prehrana djeteta |
Higijensko-epidemiološke mjere Boravak djeteta u unutarnjem i vanjskom prostoru Njega djeteta do 3. godine života Higijenske navike i njega djeteta od 3. godine do polaska u školu Higijenske navike i potrebita njega djeteta školske dobi Etički pristup u njezi djeteta Simptomi zaraznih i ostalih bolesti djeteta Postupci pri povredama djeteta Jelovnici za djecu u skladu sa dobi, individualnim razvojem te vjerskim i kulturološkim običajima obitelji |
1. Primijeniti higijensko-epidemiološke mjere u radnome prostoru prema standardu 2. Pripremiti dijete za boravak u unutarnjem i vanjskom prostoru u skladu s vremenskim uvjetima 3. Provesti postupke njege djeteta u skladu s njegom dobi, razvoju, sposobnostima, potrebama i dostojanstvu 4. Postupiti u slučaju sumnje na postojanje zaraznih i ostalih bolesti te povreda djeteta u skladu s propisima 5. Izraditi tjedni jelovnik u skladu sa specifičnim potrebama djeteta |
60 |
Metode rada: Prakseološke metode. |
|||
Materijalni uvjeti: Ustanova će osigurati izvođenje praktične nastave zaključenim ugovorima o poslovnoj suradnji s ustanovama socijalne skrbi (domovima za djecu bez odgovarajuće roditeljske skrbi, centrima za odgoj i obrazovanje), zdravstvenim ustanovama, odgojno-obrazovnim ustanovama i obrtima dadilje. Dio praktične nastave u odgojno-obrazovnim ustanovama obavljat će se stručnim posjetima, a u zdravstvenim ustanovama u dječjim odjelima. Tijekom pohađanja praktične nastave polaznici vode dnevnik rada. U dnevnik rada polaznici zapisuju mjesto i trajanje rada, detaljan sadržaj i opis rada, te druga zapažanja u vezi sa sadržajem rada. Potpisuje ga nastavnik ili mentor, a nakon što ustanova potpiše dnevnik rada koji treba ovjeriti, ostvaren je uvjet za pristupanje završnoj provjeri. |
|||
Kadrovski uvjeti: Dipl. pedagog/prof. pedagogije/mag. paed. i stručni prvostupnik odgajatelj s pet (5) godina radnog iskustva Dipl.medicinska sestra/mag. med. techn. Viša medicinska sestra/bacc. med. techn. s tri (3) godine iskustva |
|||
Literatura i drugi izvori znanja za nastavnike: Odgovarajuća literatura po izboru nastavnika. |
|||
Literatura i drugi izvori znanja za polaznike: Ustanova će izraditi materijale prema sadržaju. |
2. ZAVRŠNA PROVJERA STEČENOG ZNANJA I VJEŠTINA
Završna provjera programa osposobljavanja za poslove dadilje obuhvaća pismenu/usmenu provjeru stručnih sadržaja prema
planiranim ishodima učenja, potrebnima za pravilno obavljanje poslova dadilje te praktičnu provjeru.
Praktična provjera obuhvaća:
Primjenu sredstva zaštite na radu
Primjenu opreme, materijala i sredstva za obavljanje poslova dadilje
Primjenu higijensko-epidemioloških mjera u prostoru obavljanja djelatnosti dadilje
Demonstriranje poslova iz djelokruga rada dadilje.
O završnoj provjeri vodi se zapisnik, a provodi ga tročlano povjerenstvo.
Urbroj: 50501-12-1331
Zagreb, 4. rujna 2013.
Glavna urednica
Zdenka Pogarčić, v. r.