HRVATSKI SABOR
2754
Na temelju članka 89. Ustava Republike Hrvatske, donosim
ODLUKU
O PROGLAŠENJU ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O FINANCIRANJU JEDINICA LOKALNE I PODRUČNE (REGIONALNE) SAMOUPRAVE
Proglašavam Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, koji je Hrvatski sabor donio na sjednici 2. prosinca 2014. godine.
Klasa: 011-01/14-017162
Urbroj: 71-05-03/1-14-2
Zagreb, 4. prosinca 2014.
Predsjednik
Republike Hrvatske
Ivo Josipović, v. r.
ZAKON
O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O FINANCIRANJU JEDINICA LOKALNE I PODRUČNE (REGIONALNE) SAMOUPRAVE
Članak 1.
U Zakonu o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (»Narodne novine«, br. 117/93., 69/97., 33/00., 73/00., 127/00., 59/01., 107/01., 117/01., 150/02., 147/03., 132/06., 26/07. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 73/08. i 25/12.) u članku 30.a stavku 1. točki 4. brojka: »30« zamjenjuje se brojkom: »18«.
Članak 2.
U članku 32. stavak 3. mijenja se i glasi:
»(3) Obračunsko razdoblje poreza na potrošnju je od prvog do posljednjeg dana u mjesecu.«.
Iza stavka 3. dodaju se stavci 4., 5., 6. i 7. koji glase:
»(4) Utvrđenu obvezu poreza na potrošnju za obračunsko razdoblje iz stavka 3. ovoga članka porezni obveznik iskazuje na Obrascu PP-MI-PO i predaje ga do 20. dana u mjesecu za prethodni mjesec. Utvrđenu obvezu porezni obveznik dužan je platiti do posljednjeg dana u mjesecu za prethodni mjesec.
(5) U općinama i gradovima koji su svojom odlukom poslove utvrđivanja poreza prenijeli na Ministarstvo financija, Poreznu upravu, obrazac iz stavka 4. ovoga članka podnosi se nadležnoj ispostavi Porezne uprave prema sjedištu, odnosno prebivalištu ili uobičajenom boravištu poreznog obveznika zbirno za sve poslovne prostore, na način da se na obrascu iskažu podaci za svaku općinu/grad pojedinačno.
(6) U općinama i gradovima koji poslove utvrđivanja poreza nisu prenijeli na Ministarstvo financija, Poreznu upravu, obrazac iz stavka 4. ovoga članka podnosi se nadležnom upravnom tijelu jedinice lokalne samouprave pojedinačno za svaki poslovni prostor.
(7) Obrazac iz stavka 4. ovoga članka sastavni je dio ovoga Zakona.«.
Članak 3.
Članak 33. mijenja se i glasi:
»Utvrđivanje i visinu stope poreza na potrošnju propisuje grad, odnosno općina svojom odlukom. Stopa ne može biti veća od 3% od osnovice na koju se plaća porez na potrošnju.«.
Članak 4.
U članku 34. stavak 2. mijenja se i glasi:
»(2) Nadzor nad utvrđivanjem, evidentiranjem, naplatom i ovrhom radi naplate poreza na potrošnju obavlja nadležno tijelo za utvrđivanje poreza.«.
Iza stavka 2. dodaje se stavak 3. koji glasi:
»(3) Nadležno tijelo za utvrđivanje poreza na potrošnju propisuje se odlukom grada odnosno općine.«.
Članak 5.
Iza članka 43. dodaje se članak 43.a koji glasi:
»Članak 43.a
Odluka općine, grada, odnosno županije, kojom se propisuje nadležno tijelo za utvrđivanje poreza kao i plaćanje općinskih, gradskih, odnosno županijskih poreza, može se mijenjati najkasnije do 15. prosinca tekuće godine, a primjenjivat će se od 1. siječnja iduće godine.«.
Članak 6.
Članak 45. mijenja se i glasi:
»(1) Zajednički porezi su:
1. porez na dohodak,
2. porez na promet nekretnina.
(2) Prihodi iz stavka 1. točke 1. ovoga članka dijele se između države, općine, grada i županije.
(3) Prihodi iz stavka 1. točke 2. ovoga članka dijele se između države, općine i grada.
(4) Iznimno od stavka 1. točke 1. ovoga članka, prihod od poreza na dohodak po osnovi kamata na štednju prihod je državnog proračuna.
(5) Prihod od poreza na dohodak, osim prihoda iz stavka 4. ovoga članka, raspodjeljuje se na:
1. a) udio općine, odnosno grada 60,0%,
b) udio županije 16,5%,
c) udio za decentralizirane funkcije 6,0%,
d) udio pozicije za pomoći izravnanja za decentralizirane funkcije 16,0%,
e) udio pozicije za pomoći za projekte sufinancirane sredstvima europskih strukturnih i investicijskih fondova čiji su nositelji općine, gradovi i županije, odnosno pravne osobe u njihovu većinskom vlasništvu ili suvlasništvu i ustanovama čiji su osnivači 1,5%.
2. Općina, grad, županija i Grad Zagreb koji prema posebnim zakonima financiraju decentralizirane funkcije imaju pravo na dodatni udio u porezu na dohodak, i to za:
Osnovno školstvo 1,9%
Srednje školstvo 1,3%
Socijalnu skrb
– centri za socijalnu skrb 0,2%
– domovi za starije i nemoćne osobe 0,6%
Zdravstvo 1,0%
Vatrogastvo
– javne vatrogasne postrojbe 1,0%.
(6) Prihodi ostvareni od udjela pozicije za pomoći za projekte sufinancirane sredstvima europskih strukturnih i investicijskih fondova čiji su nositelji općine, gradovi i županije, odnosno pravne osobe u njihovu većinskom vlasništvu ili suvlasništvu i ustanovama čiji su osnivači, raspodjeljuju se sukladno kriterijima utvrđenim od strane ministarstva nadležnog za koordinaciju europskih strukturnih i investicijskih fondova.
(7) Na području Grada Zagreba udio u porezu na dohodak raspodjeljuje se na:
a) udio Grada Zagreba 76,5% uvećano za dodatni udio u porezu na dohodak iz stavka 5. točke 2. ovoga članka,
b) udio pozicije za pomoći izravnanja za decentralizirane funkcije 16,0%,
c) udio pozicije za pomoći za projekte sufinancirane sredstvima europskih strukturnih i investicijskih fondova čiji su nositelji općine, gradovi i županije, odnosno pravne osobe u njihovu većinskom vlasništvu ili suvlasništvu i ustanovama čiji su osnivači 1,5%.
(8) Na području općine, odnosno grada koji, prema posebnim propisima, ima status potpomognutog područja udio u porezu na dohodak raspodjeljuje se na:
a) udio općine, odnosno grada 88,0% u porezu na dohodak iz kojeg financira preuzete decentralizirane funkcije iz stavka 5. točke 2. ovoga članka,
b) udio županije 12,0%,
c) udio za decentralizirane funkcije 0,0%,
d) udio pozicije za pomoći izravnanja za decentralizirane funkcije 0,0%,
e) udio pozicije za pomoći za projekte sufinancirane sredstvima europskih strukturnih i investicijskih fondova čiji su nositelji općine, gradovi i županije, odnosno pravne osobe u njihovu većinskom vlasništvu ili suvlasništvu i ustanovama čiji su osnivači 0,0%.
(9) Na području općine, odnosno grada na otoku, koji međusobno zaključe sporazum o zajedničkom financiranju kapitalnog projekta od interesa za razvoj otoka, udio u porezu na dohodak raspodjeljuje se na:
a) udio općine, odnosno grada 60,0% u porezu na dohodak uvećano za dodatni udio u porezu na dohodak iz stavka 5. točke 2. ovoga članka,
b) udio županije 16,5% uvećano za dodatni udio u porezu na dohodak iz stavka 5. točke 2. ovoga članka,
c) udio za decentralizirane funkcije 6,0%,
d) udio pozicije za pomoći izravnanja za decentralizirane funkcije 0,0%,
e) udio pozicije za pomoći za projekte sufinancirane sredstvima europskih strukturnih i investicijskih fondova čiji su nositelji općine, gradovi i županije, odnosno pravne osobe u njihovu većinskom vlasništvu ili suvlasništvu i ustanovama čiji su osnivači 1,5%,
f) udio pozicije za pomoći za financiranje kapitalnog projekta od interesa za razvoj otoka 16,0%.
(10) Udio općine, odnosno grada u porezu na promet nekretnina iznosi 80%, a države 20%.
(11) Jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave pripadaju zajednički porezi u postocima utvrđenim ovim Zakonom ostvareni na njihovu području.
(12) Raspodjela zajedničkih poreza iz ovoga članka primjenjuje se na uplate i povrate tih poreza.
(13) Prihod od poreza na dobit prihod je državnog proračuna.«.
Članak 7.
Članak 45.a mijenja se i glasi:
»(1) Sredstva za pokriće rashoda za prenesene funkcije osnovnog i srednjeg školstva, socijalne skrbi, zdravstva i vatrogastva, koja se prema posebnom zakonu prenose na jedinicu lokalne i područne (regionalne) samouprave, osiguravaju se iz dodatnog udjela poreza na dohodak i s pozicije pomoći izravnanja za decentralizirane funkcije planirane u državnom proračunu Republike Hrvatske.
(2) Udio i raspodjela poreza na dohodak općinama, gradovima, županijama i Gradu Zagrebu, koji prema posebnim zakonima financiraju decentralizirane funkcije, propisani su odredbama članka 45. ovoga Zakona, a Vlada Republike Hrvatske uredbom utvrđuje način izračuna iznosa pomoći izravnanja za decentralizirane funkcije jedinice lokalne samouprave i područne (regionalne) samouprave.
(3) Iznos pomoći izravnanja za svaku godinu utvrđuje se na temelju uredbe iz stavka 2. ovoga članka, a osigurava se u državnom proračunu Republike Hrvatske za određenu godinu s pozicije pomoći izravnanja za decentralizirane funkcije iz članka 45. ovoga Zakona i drugih prihoda državnog proračuna.
(4) Ako sredstva iz dodatnog udjela poreza na dohodak nisu dovoljna za pokriće rashoda za prenesene funkcije iz stavka 1. ovoga članka, raspodjeljuju se s pozicije pomoći izravnanja do iznosa utvrđenog odlukama Vlade Republike Hrvatske o minimalnim financijskim standardima, odnosno do iznosa stvorenih obveza po rashodima koji se financiraju na temelju odluka Vlade Republike Hrvatske o minimalnim financijskim standardima.
(5) Ako općina, grad, županija i Grad Zagreb koji financiraju decentralizirane funkcije ostvare više sredstava od dodatnog udjela poreza na dohodak i pomoći izravnanja nego je to utvrđeno minimalnim financijskim standardom, odnosno ako ostvare više sredstava nego je stvoreno obveza po rashodima koji se financiraju na temelju odluka Vlade Republike Hrvatske o minimalnim financijskim standardima, višak sredstava dužni su uplatiti, odnosno vratiti na račun državnog proračuna Republike Hrvatske u roku utvrđenom u uredbi iz stavka 2. ovoga članka.
(6) Sredstava ostvarena od dodatnog udjela poreza na dohodak u iznosu većem nego je to utvrđeno minimalnim financijskim standardom, odnosno višak sredstava ostvaren iznad stvorenih obveza po rashodima koji se financiraju na temelju odluka Vlade Republike Hrvatske o minimalnim financijskim standardima, prihod su državnog proračuna Republike Hrvatske.
(7) Jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave odgovorna za prenesene funkcije dužna je raspodijeliti sredstva ostvarena iz dodatnog udjela u porezu na dohodak i od pomoći izravnanja svakoj ustanovi sukladno odluci Vlade Republike Hrvatske o minimalnim financijskim standardima.
(8) Jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave koja je preuzela neku od decentraliziranih funkcija može raspodijeliti sredstva ostvarena iz dodatnog udjela u porezu na dohodak i od pomoći izravnanja po ustanovama unutar skupina pojedine djelatnosti, ali se preraspodjela mora zasnivati na planu objavljenom najmanje mjesec dana prije njegova donošenja.«.
Članak 8.
Članci 48. do 50. brišu se.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 9.
Obrazac iz članka 32. stavka 4. koji je dodan člankom 2. stavkom 2. ovoga Zakona, koji je porezni obveznik obvezan podnijeti zbirno, podnosi se za obračunsko razdoblje od 1. siječnja 2015.
Članak 10.
Ovaj Zakon objavit će se u »Narodnim novinama«, a stupa na snagu 1. siječnja 2015.
Klasa: 022-03/14-01/161
Zagreb, 2. prosinca 2014.
HRVATSKI SABOR
Predsjednik
Hrvatskoga sabora
Josip Leko, v. r.
PRILOG (uz članak 32.)
Obrazac PP-MI-PO
Nadležna ispostava Porezne uprave:
______________________________
NAZIV/IME I PREZIME:
______________________________
ADRESA:
______________________________
OIB:
______________________________
IZVJEŠĆE O OBRAČUNU POREZA NA POTROŠNJU
ZA MJESEC______ GODINE _________
Iznosi u kunama i lipama
REDNI BROJ |
OPĆINA/GRAD |
BROJ |
OSNOVICA |
STOPA |
POREZ NA POTROŠNJU |
|||||
ŠIFRA |
NAZIV |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 (5x6) |
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
UKUPNO: |
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DATUM SASTAVLJANJA: |
M.P. |
______________________________________________ |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(Potpis poreznog obveznika / ovlaštene osobe poreznog obveznika) |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
POTVRDA PRIMITKA:
|