VISOKI UPRAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
629
PRESUDA
Visoki upravni sud Republike Hrvatske u vijeću sastavljenom od sudaca toga suda dr. sc. Sanje Otočan, predsjednice vijeća, mr. sc. Inge Vezmar Barlek, Dijane Vidović, Senke Orlić-Zaninović i Ante Galića, članova vijeća te više sudske savjetnice Ivane Mamić Vuković, zapisničarke, u postupku ocjene zakonitosti općeg akta po službenoj dužnosti u povodu obavijesti T. B. iz V. G., M., na sjednici vijeća održanoj 21. ožujka 2022.
presudio je
Ukida se Pravilnik o ustroju radnih mjesta (za radna mjesta financirana sredstvima Instituta) Hrvatskog veterinarskog instituta, urbroj: Z-VI-4-2569/21 od 7. lipnja 2021.
Obrazloženje
1. T. B. iz V. G. podnio je ovom Sudu obavijest o nezakonitosti Pravilnika o ustroju radnih mjesta (za radna mjesta financirana sredstvima Instituta) Hrvatskog veterinarskog instituta od 7. lipnja 2021.
2. Podnositelj smatra da osporavani Pravilnik nije u skladu sa Statutom Hrvatskog veterinarskog instituta (u daljnjem tekstu: Statut) jer je donesen bez suglasnosti nadležnih ministarstava u smislu članaka 12. i 28. Statuta.
2.1. Iz obavijesti se može zaključiti da podnositelj predlaže da Sud, na temelju članka 83. stavka 2. Zakona o upravnim sporovima (»Narodne novine«, 20/10., 143/12., 152/14., 94/16. – odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 29/17. i 110/21.; u daljnjem tekstu: ZUS) po službenoj dužnosti pokrene postupak ocjene zakonitosti osporavanog Pravilnika.
3. Sud je pozvao donositelja osporavanog općeg akta da se očituje o prijedlogu.
4. U očitovanju se u bitnome navodi da odredbe članaka 12. i 28. Statuta, na koje upire podnositelj, nisu mjerodavne u konkretnom slučaju jer nisu u vezi s donošenjem osporavanog Pravilnika. Člankom 28. Statuta uređen je opseg nadležnosti ravnatelja Hrvatskog veterinarskog instituta, a donošenje Pravilnika o ustrojstvu radnih mjesta nije u nadležnosti ravnatelja, već Upravnog vijeća koje čine članovi imenovani, između ostalog, i od strane Ministarstva znanosti i obrazovanja i Ministarstva poljoprivrede. Upravno vijeće je u skladu sa Statutom donijelo osporavani Pravilnik propisanom većinom članova te je Pravilnik stupio na snagu osmog dana od dana objave na oglasnoj ploči Hrvatskog veterinarskog instituta. Nadalje se navodi da je člankom 54. Zakona o ustanovama (»Narodne novine«, 76/93., 29/97., 47/99., 35/08. i 127/19.; u daljnjem tekstu: ZoU) propisano da statut ustanove donosi upravno vijeće uz prethodnu suglasnost osnivača ustanove ako zakonom ili aktom o osnivanju nije drugačije određeno. Druge opće akte ustanove donosi upravno vijeće ako zakonom ili statutom ustanove nije propisano da ih donosi ravnatelj ili stručno vijeće. Iz navedenog proizlazi da je po zakonu prethodna suglasnost osnivača tj. ministarstava predviđena isključivo kod donošenja statuta ustanove, a ne i kod donošenja drugih općih akata. Zaključuje da je osporavani Pravilnik suglasan zakonu, podzakonskim aktima i Statutu Instituta.
5. Ovaj Sud smatra da je postupak donošenja osporavanog Pravilnika opterećen formalnim nedostatkom čija je posljedica nesuglasnost osporavanog Pravilnika (u formalnom smislu) sa Statutom Instituta.
6. Osporavani Pravilnik donijelo je Upravno vijeće Hrvatskog veterinarskog instituta na temelju članka 54. stavka 2. ZoU-a na sjednici od 7. lipnja 2021.
7. Polazeći od činjenice da je Hrvatski veterinarski institut javna ustanova, za ocjenu zakonitosti osporavanog općeg akta mjerodavan je ZoU.
8. Člankom 53. stavkom 1. ZoU-a propisano je da ustanova ima statut kojim se, sukladno zakonu i aktu o osnivanju ustanove, uređuje ustrojstvo, ovlasti i način odlučivanja tijela ustanove te uređuju druga pitanja od značenja za obavljanje djelatnosti i poslovanje ustanove. Stavkom 2. članka 53. ZoU-a propisano je da ustanova ima i druge opće akte sukladno zakonu, aktu o osnivanju i statutu ustanove.
9. Člankom 54. stavkom 1. ZoU-a propisano je da statut ustanove donosi upravno vijeće uz prethodnu suglasnost osnivača ustanove ako zakonom ili aktom o osnivanju nije drugačije određeno. Člankom 54. stavkom 2. ZoU-a propisano je da druge opće akte ustanove donosi upravno vijeće ako zakonom ili statutom ustanove nije propisano da ih donosi ravnatelj ili stručno vijeće.
10. Polazeći od navedenih odredaba ZoU-a prema kojima statut ustanove uređuje, među ostalim, ustrojstvo, ovlasti i način odlučivanja tijela ustanove, valja zaključiti da svi opći akti ustanove moraju biti u suglasju sa statutom, kao temeljnim općim aktom ustanove.
11. Člankom 74. Statuta Hrvatskog veterinarskog instituta propisano je da su opći akti Instituta Statut, pravilnici, poslovnici i odluke kojima se uređuju pojedina pitanja djelatnosti Instituta.
12. Člankom 24. stavkom 1. Statuta propisano je da Upravno vijeće Instituta donosi, među ostalim, Pravilnik o ustrojstvu radnih mjesta Instituta.
13. Članak 28. stavak 2. Statuta propisuje da ravnatelj Instituta, među ostalim, dostavlja na suglasnost Ministarstvu znanosti i obrazovanja i Ministarstvu poljoprivrede Statut, akt o unutarnjem ustrojstvu Instituta i akt o ustrojstvu radnih mjesta Instituta.
14. S obzirom na činjenicu da zakonsko uređenje općih akata ustanova (članci 53. i 54. ZoU-a) upućuje na ovlaštenje ustanove da svojim statutom uredi određena pitanja vezana uz opće akte koje donosi, Sud ocjenjuje da u konkretnom slučaju postupak donošenja osporavanog općega akta valja razmatrati u svjetlu (svih) statutarnih odredaba koje su primjenjive na predmetni slučaj.
15. Iz navedenih odredaba ZoU-a i Statuta proizlazi da je Statut Instituta propisao strožu proceduru u postupku donošenja općih akata Instituta od one koja je propisana mjerodavnim zakonom (ZoU). Naime, članak 28. stavak 2. Statuta Instituta izrijekom propisuje da se akt o ustrojstvu radnih mjesta Instituta dostavlja dvama ministarstvima, radi davanja suglasnosti. Pritom nije odlučna okolnost što takva obveza proizlazi iz statutarne odredbe kojom su propisane ovlasti odnosno prava i dužnosti ravnatelja Instituta jer ta odredba nije u koliziji ni s jednom drugom statutarnom odredbom.
16. Nije sporno da je osporeni Pravilnik donesen a da nije od Ministarstva znanosti i obrazovanja i Ministarstva poljoprivrede zatražena suglasnost, što znači da u postupku njegova donošenja nije poštovana Statutom propisana procedura, slijedom čega valja zaključiti da osporavani opći akt trpi od formalnog nedostatka koji zahtijeva njegovo stavljanje izvan snage u smislu članka 86. stavka 3. ZUS-a.
17. Odredbe članka 12. Statuta na koje se podnositelj također poziva nisu mjerodavne u konkretnom slučaju jer je riječ o odredbama koje se odnose na podružnicu odnosno drugu ustrojbenu jedinicu Instituta, a ne na sam Institut i njegove akte.
18. Slijedom iznesenoga, na temelju članka 86. stavka 3. ZUS-a, odlučeno je kao u izreci.
Poslovni broj: Usoz-70/21-6
Zagreb, 21. ožujka 2022.
Predsjednica vijeća
dr. sc. Sanja Otočan, v. r.