VISOKI UPRAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
1912
PRESUDA
Visoki upravni sud Republike Hrvatske u vijeću sastavljenom od sudaca toga suda Senke Orlić-Zaninović, predsjednice vijeća, dr. sc. Sanje Otočan, Gordane Marušić-Babić, Ljiljane Karlovčan-Đurović i Blanše Turić, članova vijeća, te više sudske savjetnice Ivane Mamić Vuković, zapisničarke, u postupku ocjene zakonitosti općeg akta pokrenutom u povodu prijedloga B. d.o.o., V., po prokuristu M. E., na sjednici vijeća održanoj 26. rujna 2022.
presudio je
Ukida se Odluka o vrijednosti boda za obračun komunalne naknade na području Općine Ivankovo (»Službeni vjesnik« Vukovarsko-srijemske županije, broj 28/18 od 20. prosinca 2018.).
Obrazloženje
1. Podnositelj je pravna osoba koja na području Općine I. obavlja poslovnu djelatnost, za korištenje poslovnog objekta plaća komunalnu naknadu zbog čega smatra da ima pravni interes za pokretanje inicijative za ocjenu zakonitosti Odluke o vrijednosti boda za obračun komunalne naknade na području Općine Ivankovo (»Službeni vjesnik« Vukovarsko-srijemske županije, broj 28/18 od 20. prosinca 2018. – dalje: Odluka). Razlog osporavanja zakonitosti nalazi u tvrdnji da donošenju Odluke nije prethodio postupak savjetovanja s javnosti, čime je došlo do povrede odredbe članka 11. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer nacrt Odluke nije objavljen na internetskoj stranici radi provođenja javnog savjetovanja sa zainteresiranom javnošću, niti je objavljeno izviješće o provedenom javnom savjetovanju. Predlaže sudu da pokrene postupak i Odluku ukine.
2. Donositelj u očitovanju ističe da podnositelj ne plaća komunalnu naknadu pa nije ovlašten na podnošenje prijedloga, pri čemu se poziva na odredbu članka 83. stavka 1. Zakona o upravnim sporovima (»Narodne novine«, 20/10., 143/12., 152/14., 94/16., 29/17. i 110/21. – dalje: ZUS) prema kojoj se postupak ocjene zakonitosti općeg akta pokreće na zahtjev fizičke ili pravne osoba ili skupine osoba povezanih zajedničkim interesom ako je pojedinačnom odlukom javnopravnog tijela koja se temelji na općem aktu došlo do povrede njihova prava ili pravnog interesa. Zahtjev se podnosi u roku od 30 dana od dostave odluke pa donositelj predmetne Odluke smatra da je i nepravovremen. Dodaje da je Odluka stupila na snagu 1. rujna 2019., na snazi je i objavljena je u službenom glasilu. Predlaže prijedlog odbaciti.
3. Prijedlog je osnovan.
4. Povodom prijedloga podnositelja Sud je pozivom na ovlast propisanu člankom 83. stavkom 2. ZUS-a, po službenoj dužnosti pokrenuo postupak ocjene zakonitosti ovog općeg akta. Ovdje valja pojasniti i to da je svaka osoba ovlaštena podnijeti sudu prijedlog (inicijativu) za pokretanje postupka ocjene zakonitosti općeg akta i nije vezana subjektivnim rokom iz stavka 1. istoga članka ZUS-a pa su prigovori donositelja u tom pravcu bez osnove.
5. Odluka je donesena na temelju članka 98. Zakona o komunalnom gospodarstvu (»Narodne novine« br. 68/18. – dalje: ZKG), i članka 34. Statuta Općine Ivankovo (»Službeni vjesnik« Vukovarsko-srijemske županije br. 14/09., 3/13. i 2/18.) koje odredbe ovlašćuju predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave da donese odluku kojom određuje vrijednost boda komunalne naknade.
6. Vrijednost boda za obračun komunalne naknade izravno utječe na visinu obveze svih vlasnika i korisnika nekretnina za koje se, prema članku 92. ZKG-a, plaća komunalna naknada pa se svakako radi o općem aktu koji podliježe obvezi provedbe postupka savjetovanja s zainteresiranom javnosti, koji postupak, prije donošenja ove Odluke, nije proveden.
7. Polazeći od načela vladavine prava i radi ostvarenja sigurnosti objektivnog pravnog poretka, Sud je utvrdio da u postupku donošenja Odluke nije poštovan postupak donošenja, odnosno, Odluka nije donesena u skladu s odredbom članka 11. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama (»Narodne novine«, broj 25/13, 85/15 – dalje: ZPPI)
8. Naime, ovom odredbom je propisano da su tijela državne uprave, druga državna tijela, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravne osobe s javnim ovlastima dužne provoditi savjetovanje s javnošću pri donošenju zakona i podzakonskih propisa, a pri donošenju općih akata odnosno drugih strateških ili planskih dokumenta kad se njima utječe na interese građana i pravnih osoba.
9. Nacrt zakona i drugog propisa o kojem se provodi javno savjetovanje sa zainteresiranom javnosti, Tijela javne vlasti iz stavka 1. članka 11. ZPPI-a dužna su objaviti na internetskoj stranici u pravilu u trajanju od 30 dana, uz objavu razloga za donošenje i ciljeva koji se žele postići.
10. O postupanju radi ispunjenja ove zakonske obveze Povjerenik za informiranje je još 2016., pod oznakom, klasa: 008-01/14-01/01, urbroj: 401-01/13-16-01 od 21. prosinca 2016., donio smjernice za primjenu članka 11. ZPPI-a.
11. Iz navedenog slijedi da se odredbe članka 11. ZPPI-a, na odgovarajući način, primjenjuju, u postupku donošenja općih akata jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravnih osoba s javnim ovlastima, kojima uređuju pojedina pitanja iz svog djelokruga, koja su od interesa za građane i pravne osoba na njihovu području, odnosno na području njihove djelatnosti.
12. Predmetna Odluka je opći akt jedinice lokalne samouprave kojom se neposredno uređuju pitanja od interesa za građane i pravne osobe na području Općine I.. Stoga je jedinica lokalne samouprave, u postupku donošenja predmetnog općeg akta kojim se uređuju navedena pitanja bila dužna postupiti prema odredbi članka 11. ZPPI-a.
13. Donositelj općeg akta dužan je pridržavati se zakonom propisanog postupka za donošenje odluka iz svoje nadležnosti, čime se osiguravaju formalni uvjeti za zakonitost njegovog postupanja i zakonitost donesene odluke. Budući da u predmetnom slučaju nije objavljen nacrt Odluke, radi provođenja javnog savjetovanja sa zainteresiranom javnosti, niti su objavljeni razlozi za donošenje akta, odnosno ciljevi koji se žele postići savjetovanjem, donositelj takvim postupanjem nije poštovao postupak donošenja Odluke. Objavom već donesene Odluke, ne može se ispraviti počinjena nezakonitost u postupku donošenja Odluke jer se informiranje javnosti mora obaviti prije donošenja Odluke.
14. Posljednjom izmjenom Zakona o pravu na pristup informacija objavljenoj u »Narodnim novinama«, broj 69/22, izmijenjena odredba članka 11. još dodatno precizira obvezu provođenja postupka savjetovanja te propisuje da jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravne osobe s javnim ovlastima savjetovanje provode preko internetske stranice ili preko središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću i to: objavom općeg akta odnosno drugog dokumenta, s obrazloženjem razloga i ciljeva koji se žele postići donošenjem akta ili drugog dokumenta, sastavom radne skupine koja je izradila nacrt, ako je odlukom čelnika tijela radna skupina bila osnovana te pozivom javnosti da dostavi svoje prijedloge i mišljenja.
15. Slijedom navedenog, valjalo je temeljem odredbe članka 86. stavka 3. ZUS-a, odlučiti kao u izreci.
16. Ova odluka će se, sukladno odredbi članka 86. stavka 4. ZUS-a, objaviti u »Narodnim novinama«.
Poslovni broj: Usoz-81/22-8
Zagreb, 26. rujna 2022.
Predsjednica vijeća
Senka Orlić-Zaninović, v. r.