Ustavni sud Republike Hrvatske
1292
Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu Miroslav Šeparović, predsjednik, te suci Andrej Abramović, Ingrid Antičević Marinović, Mato Arlović, Snježana Bagić, Branko Brkić, Mario Jelušić, Lovorka Kušan, Josip Leko, Davorin Mlakar, Rajko Mlinarić, Goran Selanec i Miroslav Šumanović, odlučujući o zahtjevu za ocjenu suglasnosti drugog propisa s Ustavom Republike Hrvatske (»Narodne novine« broj 56/90., 135/97., 113/00., 28/01., 76/10. i 5/14.) i zakonom, na sjednici održanoj 11. srpnja 2023. donio je
ODLUKU
I. Ukida se Statutarna odluka o izmjenama i dopunama Statuta Općine Bedekovčina klasa: 021-05/21-01/14, ur. broj: 2197/02-01/1-21-2 od 2. rujna 2021. (»Službeni glasnik Krapinsko-zagorske županije« broj 39/21.), koju je donijelo Općinsko vijeće Općine Bedekovčina.
II. Ova odluka objavit će se u »Narodnim novinama« i u »Službenom glasniku Krapinsko-zagorske županije«.
Obrazloženje
I. POSTUPAK PRED USTAVNIM SUDOM
1. Statutarnu odluku o izmjenama i dopunama Statuta Općine Bedekovčina klasa: 021-05/21-01/14, ur. broj: 2197/02-01/1-21-2 (u daljnjem tekstu: Statutarna odluka iz 2021.) donijelo je Općinsko vijeće Općine Bedekovčina na svojoj 3. sjednici održanoj 2. rujna 2021.
Statutarna odluka iz 2021. objavljena je u »Službenom glasniku Krapinsko-zagorske županije« broj 39 od 27. rujna 2021., a stupila je na snagu 5. listopada 2021.
2. Na temelju članka 35. alineje 4. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine« broj 99/99., 29/02. i 49/02. – pročišćeni tekst, u daljnjem tekstu: Ustavni zakon), Vlada Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: podnositeljica zahtjeva) podnijela je zahtjev Ustavnom sudu za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom Statutarne odluke iz 2021.
II. OSPORENA ODREDBA
3. Osporena Statutarna odluka iz 2021. glasi:
»Članak 1.
U Statutu Općine Bedekovčina (‘Službeni glasnik Krapinsko-zagorske županije’ broj 12/21) u članku 29. dodaje se alineja koja glasi:
‘ – imenuje, ispred Općine Bedekovčina kao osnivača, članove Upravnog vijeća Dječjeg vrtića Bedekovčina.’
Članak 2.
U članku 44. dosadašnja alineja: ‘ – imenuje i razrješuje predstavnike Općine u tijelima javnih ustanova i drugih pravnih osoba kojih je Općina osnivač, te trgovačkih društava u kojima Općina ima udjele ili dionice, ako posebnim zakonom nije drukčije određeno’ mijenja se i glasi: ‘ – imenuje i razrješuje predstavnike Općine u tijelima javnih ustanova, osim Dječjeg vrtića Bedekovčina i drugih pravnih osoba kojih je Općina osnivač, te trgovačkih društava u kojima Općina ima udjele ili dionice, ako posebnim zakonom nije drukčije određeno.’
Članak 3.
(1) Ova Statutarna odluka stupa na snagu osmog dana od dana objave u ‘Službenom glasniku Krapinsko-zagorske županije.’
(2) Dječji vrtić Bedekovčina dužan je uskladiti svoje opće akte s ovom Statutarnom odlukom u roku od 30 dana od dana njezina stupanja na snagu.«
3.1. Članci 29. stavak 1. i 44. stavak 4. alineja 19. Statuta Općine Bedekovčina (»Službeni glasnik Krapinsko-zagorske županije« broj 12/21.) do stupanja na snagu Statutarne odluke iz 2021. glasili su:
»Članak 29.
Općinsko vijeće:
– donosi Statut Općine,
– donosi Poslovnik Općinskog vijeća,
– donosi odluke i druge opće akte kojima uređuje pitanja iz samoupravnog djelokruga Općine Bedekovčina,
– donosi odluku o uvjetima, načinu i postupku gospodarenja nekretninama u vlasništvu Općine Bedekovčina,
– donosi proračun i odluku o izvršenju proračuna,
– donosi godišnji i polugodišnji izvještaj,
– donosi odluku o privremenom financiranju,
– donosi odluku o naknadi predsjedniku, zamjenicima predsjednika i članovima Općinskog vijeća, te predsjednicima i članovima radnih tijela Općinskog vijeća, te predsjednicima i članovima radnih tijela Općinskog vijeća i predsjednicima i članovima ostalih radnih tijela Općine Bedekovčina,
– odlučuje o stjecanju i otuđivanju nekretnina i pokretnina i raspolaganju ostalom imovinom Općine Bedekovčina čija pojedinačna vrijednost prelazi 0,5% iznosa prihoda bez primitaka ostvarenih u godini koja prethodi godini u kojoj se odlučuje o stjecanju i otuđivanju nekretnina i pokretnina te raspolaganje ostalom imovinom planirano u proračunu i provedeno u skladu sa zakonom, ako vrijednost prelazi 1.000.000,00 kuna.
– donosi odluku o promjeni granice Općine Bedekovčina,
– uređuje ustrojstvo i djelokrug Jedinstvenog upravnog odjela,
– donosi odluku o kriterijima, načinu i postupku za dodjelu javnih priznanja i dodjeljuje javna priznanja,
– osniva radna tijela, bira i razrješuje članove tih tijela te bira, imenuje i razrješuje i druge osobe određene zakonom, drugim propisom i ovim Statutom,
– osniva javne ustanove i druge pravne osobe za obavljanje gospodarskih, društvenih, komunalnih i drugih djelatnosti od interesa za Općinu Bedekovčina,
– predlaže i druge osobe u tijela određene zakonom,
– odlučuje o davanju suglasnosti za zaduživanje pravnim osobama koje je osnovala Općina Bedekovčina ili koje su u većinskom vlasništvu Općine Bedekovčina,
– daje prethodne suglasnosti na statute ustanova, ako zakonom ili odlukom o osnivanju nije drugačije propisano,
– donosi odluke o potpisivanju sporazuma o suradnji s drugim jedinicama lokalne samouprave, u skladu sa općim aktom i zakonom,
– raspisuje lokalni referendum,
– bira i razrješava predsjednika o potpredsjednike Općinskog vijeća,
– bira i razrješava predsjednike i članove radnih tijela Općinskog vijeća,
– imenuje i razrješava i druge osobe određene zakonom, ovim Statutom i posebnim odlukama Općinskog vijeća,
– obavlja i druge poslove koji su mu zakonom ili drugim propisom stavljeni u djelokrug rada.
(...)«
Članak 44.
(...)
Općinski načelnik:
(...)
– imenuje i razrješuje predstavnike Općine u tijelima javnih ustanova i drugih pravnih osoba kojih je Općina osnivač, te trgovačkih društava u kojima Općina ima udjele ili dionice, ako posebnim zakonom nije drukčije određeno.
(...)«
III. NAVODI PODNOSITELJICE ZAHTJEVA
4. Podnositeljica zahtjeva navodi da je općinski načelnik Općine Bedekovčina, donio odluku klasa: 021-05/21-01/14, ur. broj: 2197-02-01/1-21-3 od 6. rujna 2021., kojom se Statutarna odluka iz 2021. obustavlja od primjene.
Ministarstvo pravosuđa i uprave Republike Hrvatske, odlukom klasa: 023-01/21-01/562, ur. broj: 514-07-02-02/01-21-04 od 13. listopada 2021., ocijenilo je osnovanom navedenu odluku općinskog načelnika Općine Bedekovčina te je na temelju toga podnositeljica podnijela navedeni zahtjev.
Tijekom postupka nadzora zakonitosti Statutarne odluke iz 2021. ocijenjeno je da ona nije u skladu s člankom 48. stavkom 1. točkom 6. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine« broj 33/01., 60/01., 129/05., 109/07., 125/08., 36/09., 150/11., 144/12., 19/13. – pročišćeni tekst i 137/15. – ispravak; u daljnjem tekstu: ZoLPRS), s obzirom na to da je njome propisano da ovlast za imenovanje članova upravnog vijeća Dječjeg vrtića Bedekovčina u ime Općine Bedekovčina kao osnivača ima Općinsko vijeće, a ne općinski načelnik, kao što je bilo propisano do sada, te kako je propisano zakonskim odredbama. Općinsko vijeće Općine Bedekovčina nije postupilo po traženju općinskog načelnika, te nije uklonilo uočene nedostatke. Ministarstvo pravosuđa i uprave, u smislu članka 82.a stavka 2. ZoLPRS-a, zatražilo je od Općine Bedekovčina da se u ostavljenom roku od 15 dana od zaprimanja dopisa očituje o korekcijama u općem aktu, odnosno usklađenju s člankom 48. stavkom 1. točkom 6. ZoLPRS-a. Međutim, prema obavijesti Općinskog vijeća Općine Bedekovčina nije izvršena korekcija navedenog akta.
4.1. Podnositeljica zahtjeva ističe da je prema ZoLPRS-u predstavničko tijelo jedinice (općinsko vijeće, gradsko vijeće, županijska skupština) ovlašteno osnivati određene kategorije pravnih osoba (članak 35. stavak 1. točka 5. ZoLPRS-a) u ime jedinice lokalne odnosno područne (regionalne) samouprave, dok ovlast za imenovanje predstavnika jedinice u ime osnivača, tj. jedinice ima izvršno tijelo (općinski načelnik, gradonačelnik, župan), osim ako posebnim propisom nije drukčije određeno. Podnositeljica zahtjeva »posebni zakon« definira kao zakon koji uređuje pojedino upravno područje odnosno društvenu djelatnost koja ulazi u samoupravni djelokrug jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Svoje stajalište o nesuglasnosti Statutarne odluke iz 2021. sa ZoLPRS-om podnositeljica zahtjeva potkrepljuje primjerima nekoliko posebnih zakona (Zakon o predškolskom odgoju i obrazovanju, »Narodne novine« broj 10/97., 107/07., 94/13. i 98/19.; i Zakon o ustanovama, »Narodne novine« broj 76/93., 29/97., 47/99., 35/08. i 127/09.), koji sadrže izričite odredbe o pojedinim slučajevima u kojima članove tijela određenih pravnih osoba odnosno ravnatelje imenuje osnivač, to jest predstavničko tijelo jedinice lokalne odnosno područne (regionalne) samouprave.
Podnositeljica zahtjeva nadalje navodi:
»... ako posebnim zakonom nije propisano koje tijelo jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave je ovlašteno za imenovanje predstavnika jedinice u tijelima javnih ustanova, trgovačkih društava i drugih pravnih osoba kojima je osnivač jedinica, u tom slučaju primjenjuju se odredbe Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi kao sustavnog, općeg propisa kojim se propisuju ovlasti i djelokrug tijela jedinica. U protivnom bi se dovela u pitanje svrha i opravdanost postojanja odredbe članka 48. stavka 1. točke 6. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi.
(...)
Sukladno članku 8. stavku 2. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi statutom jedinice lokalne i jedinice područne (regionalne) samouprave se podrobnije uređuje samoupravni djelokrug općine, grada, odnosno županije, njena obilježja, javna priznanja, ustrojstvo, ovlasti i način rada tijela, način obavljanja poslova, oblici konzultiranja građana, provođenje referenduma u pitanjima iz djelokruga, mjesna samouprava, ustrojstvo i rad javnih službi, oblici suradnje jedinica lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave te druga pitanja od važnosti za ostvarivanje prava i obveza.
Statutom kao temeljnim aktom jedinice se, između ostalog, uređuju ovlasti i način rada tijela. Predmetno se može urediti samo unutar zakonskog okvira i u skladu s ovlastima i nadležnostima predstavničkog i izvršnog tijela kako su utvrđeni zakonom. Prema tome, statutom jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave kao propisom nižeg ranga se ne mogu ovlasti predstavničkog i izvršnog tijela uređivati drugačije nego su uređene zakonom.
(...)
Člankom 2. Statutarne odluke (kojom se mijenja članak 44. Statuta) propisano je da: '... Općinski načelnik imenuje i razrješuje predstavnike Općine u tijelima javnih ustanova, osim Dječjeg vrtića Bedekovčina, i drugih pravnih osoba kojih je Općina osnivač, te trgovačkih društava u kojima Općina ima udjele ili dionice, ako posebnim zakonom nije drukčije određeno'. Navedeno je, u dijelu koji se odnosi na pitanje imenovanja predstavnika jedinice u Dječjem vrtiću Bedekovčina, protivno članku 48. stavku 1. točki 6. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi s obzirom na to da je na temelju te zakonske odredbe općinski načelnik tijelo ovlašteno odrediti tko će lokalnu jedinicu, konkretno Općinu kao osnivača predstavljati u tijelima javnih ustanova, trgovačkih društava i drugih pravnih osoba, a s obzirom na činjenicu da u konkretnom slučaju dječjeg vrtića posebnim zakonom kojim se uređuje predmetna materija – Zakonom o predškolskom odgoju i obrazovanju, nije propisano da je to predstavničko tijelo jedinice.
S tim u vezi, ističe se da su predmetnim odredbama izmjenama Statuta proširene ovlasti Općinskog vijeća izvan odredbi Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju, a posebno Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi.
Isto tako, izuzetak je napravljen u odnosu na dječji vrtić čiji je osnivač jedinica, odnosno imenovanje predstavnika jedinice u upravnom vijeću dječjeg vrtića izuzeto je iz ovlasti općinskog načelnika i dano u ovlast predstavničkom tijelu jedinice, dok je za druge javne ustanove, trgovačka društva i druge pravne osobe utvrđeno da predstavnike imenuje općinski načelnik. S obzirom na to da je dječji vrtić javna ustanova, nema pravne osnove na temelju koje bi se na njega primjenjivao drugačiji pravni režim nego na druge javne ustanove kojima je osnivač ista jedinica, a posebno stoga što posebnim zakonom kojim se uređuje predmetna materija – Zakonom o predškolskom odgoju i obrazovanju, nije propisano koje tijelo je ovlašteno imenovati predstavnike osnivača u dječjem vrtiću, odnosno nije propisano da je to predstavničko tijelo jedinice.
(...)
... iz svega prethodno iznesenog, razvidno je da je Zakonom o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi kao sustavnim propisom jasno propisana ovlast tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te utvrđeno da općinski načelnik, gradonačelnik, odnosno župan imenuje predstavnike jedinice u tijelima javnih ustanova, trgovačkih društava i drugih pravnih osoba, osim ako posebnim zakonom nije drugačije određeno, a što u konkretnom slučaju nije.
Također, ističe se da je Ustavni sud u svojoj Odluci naveo da se nadležnosti, poslovi i ovlasti pojedinih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave propisuju zakonom, a svrha pravnih akata podzakonske pravne snage (među njima i statuta općine, grada ili županije) nije i ne može biti mijenjanje zakonskog uređenja, već je njihova svrha podrobnija razrada zakonskih odredbi, slijedom čega nije moguće propisati drugačiju nadležnost, u konkretnom slučaju predstavničkog i izvršnog tijela, od propisane zakonom.
Polazeći od prethodno iznesenog, utvrđeno je da Statutarna odluka nije sukladna odredbama Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, odnosno da je protivna odredbi članka 48. stavka 1. točke 6. navedenog Zakona.«
Podnositeljica zahtjeva poziva se na odluku Ustavnog suda broj: U-II-3569/2015 od 7. ožujka 2017. (»Narodne novine« broj 30/17.).
Na temelju članka 35. alineje 4. Ustavnog zakona, te članka 82.a stavka 3. ZoLPRS-a, podnositeljica zahtjeva zahtijeva da Ustavni sud utvrdi nesuglasnost Statutarne odluke iz 2021. s člankom 48. stavkom 1. točkom 6. ZoLPRS-a odnosno da osporenu statutarnu odredbu ukine.
IV. OČITOVANJE OPĆINSKOG VIJEĆA OPĆINE BEDEKOVČINA
5. U očitovanju Općinskog vijeća Općine Bedekovčina navodi se sljedeće:
»Obavještavam Vas da su se predlagatelji akta (većina članova Općinskog vijeća Općine Bedekovčina) prilikom podnošenja prijedloga Statutarne odluke o izmjenama Statuta Općine Bedekovčina vodili odredbama članka 34. stavka 3. Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju (NN 10/97, 107/07, 94/13, 98/19) kojim je određeno da najmanje polovicu članova upravnog vijeća imenuje osnivač, smatrajući da je imenovanje članova Upravnog vijeća Dječjeg vrtića Bedekovčina u nadležnosti Općinskog vijeća kao osnivača Dječjeg vrtića.«
V. OCJENA USTAVNOG SUDA
6. Osporena Statutarna odluka iz 2021. u članku 1. propisuje da ovlast za imenovanje članova upravnog vijeća Dječjeg vrtića Bedekovčina kao osnivača ima Općinsko vijeće (prije izmjene je bilo propisano da ovlast za imenovanje ima općinski načelnik). Člankom 2. Statutorne odluke iz 2021. propisano je da općinski načelnik imenuje i razrješuje predstavnike Općine u tijelima javnih ustanova osim Dječjeg vrtića Bedekovčina, i drugih pravnih osoba kojih je Općina osnivač, te trgovačkih društava u kojima Općina ima udjele ili dionice, ako posebnim zakonom nije drukčije određeno. U navedenoj odredbi članka 2. Statutorne odluke iz 2021. imenovanje i razrješenje predstavnika Općine izuzeto je iz nadležnosti općinskog načelnika u slučaju kad se radi o takvim imenovanjima/razrješenjima u Dječjem vrtiću Bedekovčina (i drugih pravnih osoba kojih je osnivač Općina).
6.1. Podnositeljica zahtjeva smatra da je ovakav način propisivanja imenovanja predstavnika jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave u Dječjem vrtiću Bedekovčina protivnu članku 48. stavku 1. točki 6. ZoLPRS-a, s obzirom na to, kako navodi u zahtjevu, da je na temelju te zakonske odredbe »općinski načelnik tijelo ovlašteno odrediti tko će lokalnu jedinicu (općinu) kao osnivača predstavljati u tijelima javnih ustanova, trgovačkih društava i drugih pravnih osoba, uzimajući u obzir činjenicu da u konkretnom slučaju dječjeg vrtića Bedekovčina posebnim zakonom kojim se uređuje predmetna materija – Zakonom o predškolskom odgoju i obrazovanju (Narodne novine broj: 10/97., 107/07., 94/13. i 98/19.), nije propisano da je to predstavničko tijelo jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave«. Dakle, podnositeljica zahtjeva ističe da su navedenim odredbama Statutorne odluke iz 2021., kojima su izmijenjene (dopunjene) odredbe Statuta proširene ovlasti Općinskog vijeća, što nije u skladu s odredbama Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju te ZoLPRS-u.
6.2. Članak 48. stavak 1. točka 6. ZoLPRS-a glasi:
»Članak 48.
Općinski načelnik, gradonačelnik, odnosno župan:
(...)
6. imenuje i razrješuje predstavnike jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave u tijelima javnih ustanova, trgovačkih društava i drugih pravnih osoba iz članka 35. stavka 1. točke 5. ovoga Zakona, osim ako posebnim zakonom nije drugačije određeno,
(...)«
6.3. Članak 35. stavak 1. točka 5. ZoLPRS-a glasi:
»Članak 35.
Predstavničko tijelo:
(...)
5. osniva javne ustanove i druge pravne osobe za obavljanje gospodarskih, društvenih, komunalnih i drugih djelatnosti od interesa za jedinicu lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave,
(...)«
6.4. Članak 34. stavak 3. Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju glasi:
»Članak 34.
(...)
(3) najmanje polovicu članova upravnog vijeća imenuje osnivač iz reda javnih djelatnika, jednog člana biraju roditelji djece korisnika usluga, a ostali članovi upravnog vijeća biraju se tajnim glasovanjem iz reda odgojitelja i stručnih suradnika dječjeg vrtića.
(...)«
6.5. Ustavni sud ocjenjuje ustavnopravno prihvatljivim navode iz zahtjeva podnositeljice da odredbom članka 34. stavka 3. Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju (kao posebnim zakonom) nije točno propisano koje je tijelo u jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave (koja je osnivač dječjeg vrtića) ovlašteno za imenovanje predstavnika jedinice u tijelima dječjeg vrtića kao javne ustanove. Stoga, pravilni su navodi podnositeljice zahtjeva da iz navedenih odredaba članka 48. stavka 1. točke 6. i članka 35. stavka 1. točke 5. ZoLPRS-a proizlazi da je predstavničko tijelo jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave ovlašteno za osnivanje pravne osobe u ime lokalne jedinice (kada je osnivač javne ustanove i druge pravne osobe jedinica lokalne odnosno područne /regionalne/ samouprave), dok ovlast za imenovanje predstavnika jedinice u ime osnivača, tj. jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave u tijelima javnih ustanova, trgovačkih društava i drugih pravnih osoba za obavljanje gospodarskih, društvenih, komunalnih i drugih djelatnosti od interesa za jedinicu lokalne i područne (regionalne) samouprave ima izvršno tijelo (općinski načelnik, gradonačelnik odnosno župan), osim ako posebnim propisom nije drukčije određeno.
6.6. Dakle, u smislu članka 34. stavka 3. Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju riječ »osnivač« se odnosi na osnivača – predstavničko tijelo jedinice lokalne i područne, (regionalne) samouprave koje je ovlašteno za osnivanje pravne osobe u ime lokalne jedinice – regionalne samouprave (kada je osnivač javne ustanove i druge pravne osobe jedinica lokalne odnosno područne /regionalne/ samouprave), a ne na tehničkog osnivača – općinsko vijeće odnosno ranije općinskog načelnika koji ima ovlast za imenovanje predstavnika jedinice u ime osnivača tj. jedinice lokalne i područne regionalne – samouprave u tijelima javnih ustanova.
7. Ustavni sud napominje da je u odluci broj: U-II-3569/2015 od 7. ožujka 2017., na koju se podnositeljica i poziva u zahtjevu, u pogledu pitanja tumačenja i primjene općih načela na kojima se temelji hijerarhija pravnih propisa u pravnom poretku Republike Hrvatske te pitanja imenovanja/razrješenja predstavnika jedinice lokalne odnosno područne (regionalne) samouprave u tijelima javnih ustanova trgovačkih društava i drugih pravnih osoba naveo:
»... ukazuje na realni i bitni pravni problem kojeg je potrebno razriješiti u ovom ustavnosudskom postupku – problem tumačenja i primjene općih principa na kojima se temelji hijerarhija pravnih propisa u pravnom poretku Republike Hrvatske, a koji proistječu iz ustavnog načela vladavine prava i pravne sigurnosti objektivnog pravnog poretka (članak 3. Ustava), kao i iz ustavnog zahtjeva za ustavnošću zakona odnosno ustavnošću i zakonitošću drugih propisa (članak 5. Ustava).
S tim ciljem, Ustavni sud još jednom naglašava (v. i u točki 4.1. obrazloženja ove odluke) da su, prema članku 48. stavku 1. točki 6. ZoLPRS-a (na kojeg se poziva podnositeljica zahtjeva), općinski načelnik, gradonačelnik, odnosno župan ovlašteni imenovati i razrješavati predstavnike jedinice lokalne odnosno područne (regionalne) samouprave u tijelima javnih ustanova, trgovačkih društava i drugih pravnih osoba (iz članka 35. stavka 1. točke 5. istog zakona) – osim ako posebnim zakonom nije drugačije određeno.
Dakle, imenovanja i razrješenja predstavnika jedinica lokalne odnosno područne (regionalne) samouprave u tijelima pravnih osoba, prema ZoLPRS-u, kao općem zakonu, pripadaju u poslove i ovlasti izvršnih tijela. Posebnim zakonima, koji uređuju specifična pravna područja, obavljanje tih poslova odnosno ovlasti može biti uređeno i drugačije – pa i tako da spomenuta imenovanja i razrješenja obavlja predstavničko tijelo jedinice.«
8. Stoga, prema ocjeni Ustavnog suda, osporena Statutarna odluka iz 2021., u dijelu u kojem glasi: »imenuje, ispred Općine Bedekovčina kao osnivača, članove Upravnog vijeća Dječjeg vrtića Bedekovčina« i »imenuje i razrješuje predstavnike Općine u tijelima javnih ustanova, osim Dječjeg vrtića Bedekovčina«, u nesuglasnosti je s odredbom članka 48. stavka 1. točke 6. ZoLPRS-a. Time je osporena Statutarna odluka iz 2021., u citiranom dijelu, a posljedično i u cijelosti (članak 1. – 3.) u nesuglasnosti i s člankom 3. odnosno s člankom 5. Ustava.
9. Članci 3. i 5. Ustava glase:
»Članak 3.
... nacionalna ravnopravnost... poštivanje prava čovjeka … vladavina prava... najviše su vrednote ustavnog poretka Republike Hrvatske i temelj za tumačenje Ustava.«
»Članak 5.
U Republici Hrvatskoj zakoni moraju biti u suglasnosti s Ustavom, a ostali propisi i s Ustavom i sa zakonom.
Svatko je dužan držati se Ustava i prava i poštivati pravni poredak Republike Hrvatske.«
9.1. S gledišta članaka 3. i 5. Ustava, kao i s gledišta ZoLPRS-a i drugih zakona koji uređuju pitanja nadležnosti, poslova i ovlasti pojedinih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, nije u suglasnosti sa zakonom i Ustavom aktom podzakonske pravne snage uređivati ovlasti i način rada tih tijela neovisno o zakonskom okviru odnosno neovisno o nadležnostima i ovlastima predstavničkih i izvršnih tijela kako su one zakonom (posebnim ili općim) utvrđene.
10. Slijedom navedenog, Ustavni sud ocijenio je zahtjev podnositeljice osnovanim te je primjenom članka 55. stavka 1. Ustavnog zakona donio odluku kao u točki I. izreke.
11. Objava odluke (točka II. izreke) temelji se na članku 29. stavku 1. Ustavnog zakona.
Broj: U-II-1755/2022
Zagreb, 11. srpnja 2023.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik
dr. sc. Miroslav Šeparović, v. r.